https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hoog-scania-gryphusquote:Eerder dit jaar werd bekend dat de nieuwe vrachtwagens te groot zijn voor de garages op de kazerne in Oirschot.![]()
Snap je nou niet dat die container uitsteekt? En niet het dak van de vrachtwagen?quote:Op donderdag 9 september 2021 23:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hier is hij nog maar 3m71 hoog![]()
![]()
https://www.defensie.nl/o(...)-gryphus-vrachtwagen
30 cm verschil wie merkt dat nou
Jawel dat snap ik best, maar de steekpenningen waren al uitgegeven, heb ik geleerd van Bernhardquote:Op donderdag 9 september 2021 23:38 schreef kanovinnie het volgende:
Snap je nou niet dat die container uitsteekt? En niet het dak van de vrachtwagen?
Elke "zeecontainer" die je op die vrachtwagen zet maakt hem te hoog.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:41 schreef Sodeknetters het volgende:
Als ik de brief goed lees gaat het maar om één combinatie van vrachtwagen en container. Valt nog wel mee denk ik dan.
Er zijn diverse varianten, het is allemaal blijkbaar modulair opgebouwd. Als ze de betreffende truck als een bakwagen uitrusten is het probleem opgelost lijkt me.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Elke "zeecontainer" die je op die vrachtwagen zet maakt hem te hoog.
En laten die zeecontainers nou net de standaard manier zijn van goederenvervoer.
Ja en wie gebruikt er nou containers voor goederen vervoer, mobiele simulators die meegaan op oefening, tijdelijk onderkomen, snel op te zetten aggregaten en volgens mij ook de mobiele radars.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Snap je nou niet dat die container uitsteekt? En niet het dak van de vrachtwagen?
Want dat is functioneel ook hetzelfdequote:Op donderdag 9 september 2021 23:45 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Er zijn diverse varianten, het is allemaal blijkbaar modulair opgebouwd. Als ze de betreffende truck als een bakwagen uitrusten is het probleem opgelost lijkt me.
Het gaat om een wagen die dat hoogte probleem heeft icm een container. Wissel je de functionaliteit toch om met een andere die dat niet heeft. Je kan ook in oplossingen denken he.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:49 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Want dat is functioneel ook hetzelfde
Defensie heeft genoeg problemen met logistiek zonder ook nog eens een speciale vrachtwagen variant te gaan gebruiken met 30% van de functionaliteit, omdat ambtenaren en onze controleurs in de politiek geen simpele optelsom kunnen maken.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:52 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Het gaat om een wagen die dat hoogte probleem heeft icm een container. Wissel je de functionaliteit toch om met een andere die dat niet heeft. Je kan ook in oplossingen denken he.![]()
De incompetentie is duidelijk en mag wmb ook wel benoemd worden. Maar dan ga ik al snel richting oplossingen denken.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Defensie heeft genoeg problemen met logistiek zonder ook nog eens een speciale vrachtwagen variant te gaan gebruiken met 30% van de functionaliteit, omdat ambtenaren en onze controleurs in de politiek geen simpele optelsom kunnen maken.
Bij de Evergreen hadden ze ook al moeite met zeecontainersquote:Op donderdag 9 september 2021 23:42 schreef kanovinnie het volgende:
Elke "zeecontainer" die je op die vrachtwagen zet maakt hem te hoog.
En laten die zeecontainers nou net de standaard manier zijn van goederenvervoer.
Oh ja, stom van mequote:Op vrijdag 10 september 2021 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dat helpt niet, het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant
quote:Op donderdag 9 september 2021 23:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
En we hebben een reactie van de minister![]()
https://www.tweedekamer.n(...)15255&did=2021D32727
Al die containers doormidden zagen en dan verdelen over twee vrachtwagens.quote:Op vrijdag 10 september 2021 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dat helpt niet, het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant
Heb je het gelezen? Het probleem treed alleen op bij een specifiek type Gryphus met een specifieke belading dus niet bij alle 2800 voertuigen.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
En we hebben een reactie van de minister![]()
https://www.tweedekamer.n(...)15255&did=2021D32727
Het is een modulair systeem. Elk basisvoertuig is hetzelfde. Het maakt dus niet op welk basisvoertuig je zo'n container zet, het is altijd dezelfde hoogte.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:52 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Het gaat om een wagen die dat hoogte probleem heeft icm een container. Wissel je de functionaliteit toch om met een andere die dat niet heeft. Je kan ook in oplossingen denken he.![]()
Da's het ondersteunend kader, management etcquote:Op vrijdag 10 september 2021 07:18 schreef sp3c het volgende:
Bij vos transport werken nog geen 800 man
Bij defensie 50.000
Wielen met een kleinere diameter erop zetten bij normaal weggebruik.quote:Op vrijdag 10 september 2021 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dat helpt niet, het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant
Stiekom grotere, betere , veiligere vrachtwaggies bestellen zonder dat de minister het door heeft blijkbaarquote:Op vrijdag 10 september 2021 07:52 schreef Haags het volgende:
Is er iets wat ze wel kunnen bij defensie?
Geld verbrassen en jaarlijks naar de overheid toe zeggen dat men nog meer geld nodig heeft.quote:Op vrijdag 10 september 2021 07:52 schreef Haags het volgende:
Is er iets wat ze wel kunnen bij defensie?
Een batterij 'moderne drones' heeft ook gewoon brandstof nodig en eten en drinken en water en munitie en vieze blaadjes en post en etc.quote:Op vrijdag 10 september 2021 07:29 schreef raptorix het volgende:
Wat moet je in hemelsnaam met 2800 voertuigen? Ten eerste vraag ik me af of we die uberhaupt kunnen vervoeren naar conflictgebieden. En mochten we shit in eigen land hebben dan is het veel handiger om ze gewoon te vorderen. Beter steek je dat geld in moderne drones.
Die soldaten kunnen die dingen gewoon vanaf thuis besturenquote:Op vrijdag 10 september 2021 08:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
Een batterij 'moderne drones' heeft ook gewoon brandstof nodig en eten en drinken en water en munitie en vieze blaadjes en post en etc.
En tanken?quote:Op vrijdag 10 september 2021 08:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die soldaten kunnen die dingen gewoon vanaf thuis besturen
Dan zal Daf wel geen goede aanbieding gedaan hebben.quote:Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Kunnen ze gelijk een paar van die vrachtwagens overnemenquote:
Daarom hebben ze er ook geen 50k nodig.quote:Op vrijdag 10 september 2021 07:33 schreef myShizzle het volgende:
[..]
Da's het ondersteunend kader, management etc
Ik zal alvast russisch gaan leren.quote:Op vrijdag 10 september 2021 09:32 schreef bianconeri het volgende:
Of kap gewoon met dat kansloze defensie gedoe?
Echt miljarden worden verkwist aan materiaal, wapens en soldaten en waarvoor?
Om mensen uit te kunnen moorden.
Zonde van het geld. Dat doen mensen van nature wel, hoef je echt niet als land miljarden voor uit te geven.
Dat geld kan veel beter gebruikt worden dan voor moord machines.
"POEF" Zeggen. Ik heb in dienst gezeten. Dat zegt al genoeg.quote:Op vrijdag 10 september 2021 07:52 schreef Haags het volgende:
Is er iets wat ze wel kunnen bij defensie?
Ik zou met Nederlands beginnen.quote:Op vrijdag 10 september 2021 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zal alvast russisch gaan leren.
Ik vermoed dat zoals alle nlse bedrijven daf helemaal vol zit met opdrachten en ze er niks meer bij konden hebben. Kortom de levertijd zal wel te lang geweest zijn.quote:Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Zonder leger heeft het leren van een dode taal geen zin.quote:
Prijs, Scania was goedkoper.quote:Op vrijdag 10 september 2021 09:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat zoals alle nlse bedrijven daf helemaal vol zit met opdrachten en ze er niks meer bij konden hebben. Kortom de levertijd zal wel te lang geweest zijn.
Scania heeft een assemblagefabriek in Zwolle.quote:Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Ah nou dat is het! Even doorgeven en dan kan dit topic dicht, mooiquote:Op vrijdag 10 september 2021 12:00 schreef TargaFlorio het volgende:
Hebben deze vrachtwagens geen luchtvering (?) zodat ze iets lager kunnen worden?
quote:Op vrijdag 10 september 2021 13:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ah nou dat is het! Even doorgeven en dan kan dit topic dicht, mooi
Heb je het artikel überhaupt gelezen?quote:
Fout van de leverancier die het ook zelf oplost. Geen faal van defensie dus. Snap niet zo goed waarom dit overal zo opgeblazen wordt en gedaan wordt alsof het aan defensie ligt.quote:De leverancier heeft aangegeven het probleem te zullen oplossen als uit zijn metingen ook blijkt dat de combinatie te hoog is,
quote:
quote:een draadloos systeem voor luchtverdediging dat alleen kan werken na het uitrollen van kilometers glasvezelkabel.
Daar waren we 7 jaar geleden al achter gekomen bij de NSS... Eoa schraalhans vond destijds met het FGBADS project dat we eea best met de al bestaande radio's (FM9000) konden regelen om zo de kosten te drukken. Goh, het ging niet werken, heel raar allemaal.quote:Op zondag 19 september 2021 16:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
een draadloos systeem voor luchtverdediging dat alleen kan werken na het uitrollen van kilometers glasvezelkabel.
Kamerstuk uit 2006quote:Net als bij de totstandkoming van het contract voor de BMC4I-IOC zal als «Government Furnished Equipment» materieel worden gebruikt dat reeds aanwezig is bij Defensie. Het betreft hier materieel dat afkomstig is van opgeheven eenheden zoals Mercedes Benz-terreinwagens, vrachtauto's, shelters, FM9000-radio's en aggregaten. Tevens worden de inbouwapparatuur en de terminals voor aansluiting op «Link-11B», «Link-16» en Titaan, alsmede de software voor het «command and control»-framework (C2FW) door Defensie geleverd.
Behoefte TICCSquote:Op de lagere commandoniveau's worden binnen TICCS eveneens middelen ingevoerd. Deze middelen worden gebaseerd op het concept van het Battlefield Management Systeem (BMS), waarover ik u heb ingelicht met mijn brief van 9 december 1997 (kamerstuk 25 600 X, nr. 25). Voor de communicatie is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande middelen. De Koninklijke landmacht beschikt thans over de FM-9000 gevechtsveldradio die ook geschikt is voor de overdracht van data. Uit de marktverkenning is echter gebleken dat de data-overdrachtscapaciteit van de FM-9000 mogelijk een knelpunt is.
Pay peanuts, get monkeesquote:Op zondag 19 september 2021 19:56 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat er geen competente mensen werken bij defensie
Ja ho eens even. Opdrachten aan de eigen industrie gunnen doen alleen landen als Frankrijk. (maar volgens mij worden deze Scania's wel gewoon in Zwolle gebouwd)quote:Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Dat zien we al jaren in Den Haagquote:
Ook hier lijkt me dit geen miskoop, maar een fout aan de zijde van de leverancier.quote:Op vrijdag 19 november 2021 00:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Weer miskoop bij Defensie: militairen moeten nóg 6 jaar wachten op nieuwe auto’s![]()
![]()
Militairen van de Luchtmobiele Brigade moeten nog minstens zes jaar wachten op nieuwe terreinwagens. Mercedes zou 515 nieuwe voertuigen gaan bouwen, maar volgens Defensie voldoen ze voor de afgesproken prijs niet aan de gestelde eisen. Het contract is ontbonden.
Het is de tweede miskoop voor de krijgsmacht in korte tijd. Eerder dit jaar bleek dat 550 gloednieuwe vrachtwagens van Scania de weg niet op mochten. Ze waren twee centimeter te hoog in combinatie met een 8-voet container.
Bij de 515 nieuwe terreinwagens blijken de problemen groter en niet op te lossen. De Luchtmobiele Brigade had eigenlijk al in 2020 moeten rondrijden in zogenoemde 12 kN Air Assault-wagens, maar Defensie was steeds niet tevreden over het ontwerp van Mercedes. Zo moesten de wagens onder een helikopter vervoerd kunnen worden. Ook moesten ze goed beschermd zijn en voldoende lading kunnen dragen. ,,Die complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier’’, concludeert Defensie nu. Het contract is opgezegd.
Pijnlijk
De gang van zaken is bijzonder pijnlijk voor het Nederlandse bedrijf Defenture. Zij ontwikkelden samen met de commando’s een op maat gemaakt voertuig, de Vector. Daarmee hoopten ze in 2018 ook de order voor de Luchtmobiele Brigade in de wacht te kunnen slepen, maar de keuze van Defensie viel dus op Mercedes. Zij waren veertig procent goedkoper dan de andere aanbieders voor een kwalitatief vergelijkbaar ontwerp, zo verklaarde Defensie in 2018. Dat leverde de krijgsmacht en de belastingbetaler tientallen miljoenen euro’s op.
Nu het contract met Mercedes wordt ontbonden, zitten de militairen met de problemen. Drie jaar geleden waren de huidige terreinwagens al meer dan op. Sommige exemplaren zijn meer dan twintig jaar oud. De pech onderweg neemt flink toe. Versnellingsbakken gaan bijvoorbeeld vaker kapot. Er zijn veel meer storingen. En omdat onderdelen zo zijn versleten vergt het allemaal meer tijd om ze inzetbaar te houden.
De 12 kN Air Assault-wagens van Mercedes zouden in drie varianten worden geleverd. Als gevechtsvoertuig, als logistiek voertuig en een versie die geschikt is voor het vervoer van gewonden. Ook zou Mercedes-Benz de wagens gaan onderhouden.
Defensie gaat nu kijken of samen met Duitsland nieuwe wagens kunnen worden gekocht. Intussen wordt gekeken naar een tijdelijke oplossing. Het zal echter niet voor 2027 zijn dat de Luchtmobiele Brigade nieuwe wagens heeft, verwacht het ministerie. De wagens van Mercedes-Benz zouden oorspronkelijk tussen 2021 en 2023 worden geleverd.
https://www.ad.nl/binnenl(...)euwe-autos~ac71a904/
Je verwacht het niet van die randdebielen![]()
![]()
![]()
Nee, dan mag je niet gewoon afhaken. Dan moet je aan de inschrijver uitleg vragen waarom die die prijs kan aanbieden (zonder iets te vermelden over de prijzen van de andere inschrijvers, of te zeggen wie de anderen zijn). Als die leverancier daar dan een plausibele en goed onderbouwde reden voor kan geven, moet je die kiezen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:30 schreef AchJa het volgende:
Als een aanbieder een "gelijk" product belooft te regelen maar 40% goedkoper is dan de rest moet je gewoon afhaken.
In de jaren '80 bij de aanschaf van de nu nog steeds rondrijdende MB GD (5 en 7.5 kN) als opvolger van de Laro kwam Toyota kwalitatief en financieel ook als beste uit de bus maar vanwege strategische overwegingen (logistieke lijnen vanaf de andere kant van de wereld en de kwetsbaarheid daarvan bij een grootschalig conflict) is gekozen voor een bak uit onze achtertuin.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stel je bent een Warlord in Afrika, en je wilt mobiel zijn, wat neem je dan, de Toyota Highlux
[ afbeelding ]
Doet het altijd, eenvoudig te repareren, onverwoestbaar.
De Amarok is dan ook nooit aangeschaft als zg. "tactisch" voertuig... Dat is wat defensie er weer van gemaakt heeft... Logisch dat VW zegt van luister lui, leuk dat jullie dit ding plotseling gaan inzetten als tactisch voertuig maar daar gaan we natuurlijk geen garantie voor afgegeven.quote:Nederlandse Leger:
Je kan niet zomaar een stel autos kopen, dat moet europees aanbesteed worden, das veel eerlijker
Het Nederlandse leger heeft nu Amaroc van PON (VW) gekocht, daar zit een contract bij waarin staat hoeveel kilometer ze offroad mogen rijden, per jaar, wordt dat meer, tja geen garantie. (Werd mij verteld door een commandant van de luchtmobiele brigade)
Defensie is er trouwens ook beroemd voor als gif te zijn voor leveranciers, veel fabrikanten van spullen willen geeneens meer inschrijven omdat als ze al winnen het maar de vraag is of ze betaald krijgen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
In de jaren '80 bij de aanschaf van de nu nog steeds rondrijdende MB GD (5 en 7.5 kN) als opvolger van de Laro kwam Toyota kwalitatief ook als beste uit de bus maar vanwege strategische overwegingen (logistieke lijnen vanaf de andere kant van de wereld en de kwetsbaarheid daarvan bij een grootschalig conflict) is gekozen voor een bak uit onze achtertuin.
[..]
De Amarok is dan ook nooit aangeschaft als zg. "tactisch" voertuig... Dat is wat defensie er weer van gemaakt heeft... Logisch dat VW zegt van luister lui, leuk dat jullie dit ding plotseling gaan inzetten als tactisch voertuig maar daar gaan we natuurlijk geen garantie voor afgegeven.
Dat is de aanbestedingskant van het verhaal natuurlijk en ja ik weet hoe dat werkt heb er zelf ook vaak zat mee te maken gehad (ja, bij defensie) en het is precies zoals je in een eerdere post omschrijft. Je kunt wel redelijk "sturend" iets op papier zetten als je wil.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:41 schreef BBach het volgende:
Nee, dan mag je niet gewoon afhaken. Dan moet je aan de inschrijver uitleg vragen waarom die die prijs kan aanbieden (zonder iets te vermelden over de prijzen van de andere inschrijvers, of te zeggen wie de anderen zijn). Als die leverancier daar dan een plausibele en goed onderbouwde reden voor kan geven, moet je die kiezen.
Klopt, vanwege defensie zijn er al een aantal leveranciers op de fles gegaan... (Bata schoenen volgens mij en de leverancier van het toenmalige DT).quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Defensie is er trouwens ook beroemd voor als gif te zijn voor leveranciers, veel fabrikanten van spullen willen geeneens meer inschrijven omdat als ze al winnen het maar de vraag is of ze betaald krijgen.
Dat is correct en ook logisch. Het werkt ook in de omgekeerde richting.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
In de jaren '80 bij de aanschaf van de nu nog steeds rondrijdende MB GD (5 en 7.5 kN) als opvolger van de Laro kwam Toyota kwalitatief ook als beste uit de bus maar vanwege strategische overwegingen (logistieke lijnen vanaf de andere kant van de wereld en de kwetsbaarheid daarvan bij een grootschalig conflict) is gekozen voor een bak uit onze achtertuin.
[..]
De Amarok is dan ook nooit aangeschaft als zg. "tactisch" voertuig... Dat is wat defensie er weer van gemaakt heeft... Logisch dat VW zegt van luister lui, leuk dat jullie dit ding plotseling gaan inzetten als tactisch voertuig maar daar gaan we natuurlijk geen garantie voor afgegeven.
Heb nog jaaaaren om mijn oude Bata kistjes gelopen, onverwoestbaar.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, vanwege defensie zijn er al een aantal leveranciers op de fles gegaan... (Bata schoenen volgens mij en de leverancier van het toenmalige DT).
Helaas hebben die van mij een paar jaar geleden echt de geest gegeven... Dus nu Haix...quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb nog jaaaaren om mijn oude Bata kistjes gelopen, onverwoestbaar.
mijne moest ik inleveren samen met de rest van de pleurisbaalquote:Op vrijdag 19 november 2021 08:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Helaas hebben die van mij een paar jaar geleden echt de geest gegeven... Dus nu Haix...
Dat sturend schrijven is heel gevaarlijk en verboden omdat je dan wettelijk het eerlijke concurrentiebeding niet naleeft. Als bestekverantwoordelijke kan je dan gewoon voor de rechter gesleept worden door leveranciers die zich benadeeld voelen. Jijzelf persoonlijk dus, niet jouw organisatie.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is de aanbestedingskant van het verhaal natuurlijk en ja ik weet hoe dat werkt heb er zelf ook vaak zat mee te maken gehad (ja, bij defensie) en het is precies zoals je in een eerdere post omschrijft. Je kunt wel redelijk "sturend" iets op papier zetten als je wil.
Anyway, als een aanbieder mij iets belooft wat hetzelfde kan als de rest maar voor slechts 60% van de prijs zou ik daar als defensie eerst even een zooi techneuten van DMO op af sturen om uit te zoeken hoe dan?
Sterker nog, over jouw laatste alinea: misschien heb je zelf wel verkeerd geraamd en ligt de fout bij jezelf. Het gaat immers vaak over dingen die nog niet bestaan en nog moeten gebouwd worden. Jouw eigen raming is dus zelf een beredeneerde gok. Dus je kan ook geen techneuten afsturen op iets dat niet bestaat.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is de aanbestedingskant van het verhaal natuurlijk en ja ik weet hoe dat werkt heb er zelf ook vaak zat mee te maken gehad (ja, bij defensie) en het is precies zoals je in een eerdere post omschrijft. Je kunt wel redelijk "sturend" iets op papier zetten als je wil.
Anyway, als een aanbieder mij iets belooft wat hetzelfde kan als de rest maar voor slechts 60% van de prijs zou ik daar als defensie eerst even een zooi techneuten van DMO op af sturen om uit te zoeken hoe dan?
Dit dus. Bij onze bouwprojecten lopen we de open begroting van de winnaars ook altijd na. Vaak blijkt dan dat ze dingen vergeten zijn. Wij wijzen ze daarop en vragen of de ze de prijs nog steeds gestand doen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:41 schreef BBach het volgende:
[..]
Nee, dan mag je niet gewoon afhaken. Dan moet je aan de inschrijver uitleg vragen waarom die die prijs kan aanbieden (zonder iets te vermelden over de prijzen van de andere inschrijvers, of te zeggen wie de anderen zijn). Als die leverancier daar dan een plausibele en goed onderbouwde reden voor kan geven, moet je die kiezen.
Ik bedoel dus niet zoals jouw voorbeeld met merk X of Y op de grille. Maar als jij bepaalde eisen hebt moet je die tot op de laatste komma goed op papier zetten, dat bedoel ik met sturend schrijven. En ja, dat kan betekenen dat er dan nog maar 1 of 2 aanbieders overblijven. Maar misschien de verkeerde woordkeus van mij.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:00 schreef BBach het volgende:
[..]
Dat sturend schrijven is heel gevaarlijk en verboden omdat je dan wettelijk het eerlijke concurrentiebeding niet naleeft. Als bestekverantwoordelijke kan je dan gewoon voor de rechter gesleept worden door leveranciers die zich benadeeld voelen. Jijzelf persoonlijk dus, niet jouw organisatie.
I know.quote:Ik heb ook al meegemaakt dat een inschrijver een seconde te laat had ingediend en we daardoor de aanbieding niet mochten meenemen (ook al was die de beste).
Of een aanbieder die ergens verkeerd had getekend en de enige aanbieder was. Offerte onregelmatig en de hele aanbestedingsprocedure mocht weer helemaal van in het begin worden gestart. Maanden vertraging voor werken die op een bepaald moment moesten beginnen.
De regels zijn soms heel frustrerend.
Dat geldt ook voor de rest van de aanbieders. Als jij 6 aanbieders hebt en 1 wijkt daar in geld 40% vanaf zou ik daar toch even wat meer onderzoek in steken voordat er getekend wordt.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:10 schreef BBach het volgende:
Sterker nog, over jouw laatste alinea: misschien heb je zelf wel verkeerd geraamd en ligt de fout bij jezelf. Het gaat immers vaak over dingen die nog niet bestaan en nog moeten gebouwd worden. Jouw eigen raming is dus zelf een beredeneerde gok. Dus je kan ook geen techneuten afsturen op iets dat niet bestaat.
Wat een zeer moeilijke opgave is, zelfs voor geoefende mensen. Probleem is ook een beetje dat alles zo vast zit in regels waar je niet kan van afwijken. In de private sector kan je kiezen voor partijen waarmee je kan samenwerken en waar je in het verleden goede ervaringen mee had. In de publieke sector heb je die luxe niet. Als daar een leverancier wil 'binnen raken' en onder de prijs aanbiedt, en daarmee zelfs misschien wat verlies aan doet, gewoon om gekend te worden als leverancier, dan moet je daar bijna voor kiezen. Dat is bij ons al gebeurd, met wisselend succes.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik bedoel dus niet zoals jouw voorbeeld met merk X of Y op de grille. Maar als jij bepaalde eisen hebt moet je die tot op de laatste komma goed op papier zetten, dat bedoel ik met sturend schrijven. En ja, dat kan betekenen dat er dan nog maar 1 of 2 aanbieders overblijven. Maar misschien de verkeerde woordkeus van mij.
[..]
I know.
Als er bezuinigingen zijn, is er inderdaad nog een extra motivatie om voor de laagste prijs te gaan. Het gaat om geld van de burger, en daar wil je zo zuinig mogelijk mee omspringen. Om dan te zeggen dat defensie incompetent is (niet per se jij die dat zegt), is te kort door de bocht.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor de rest van de aanbieders. Als jij 6 aanbieders hebt en 1 wijkt daar in geld 40% vanaf zou ik daar toch even wat meer onderzoek in steken voordat er getekend wordt.
Maar goed, heel veel is terug te voeren op de bezuinigingen bij defensie en het schrijnende gebrek aan technici met praktijkervaring.
tja, als de rijksamtenaren twee keer zoveel loonsverhoging krijgen en de gemeente ambtenaren drie en een half keer zoveel dan wat mensen bij defensie krijgen, is het niet zo gek dat mensen niet bij defensie willen werken.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor de rest van de aanbieders. Als jij 6 aanbieders hebt en 1 wijkt daar in geld 40% vanaf zou ik daar toch even wat meer onderzoek in steken voordat er getekend wordt.
Maar goed, heel veel is terug te voeren op de bezuinigingen bij defensie en het schrijnende gebrek aan technici met praktijkervaring.
Wat is het verschil tussen de Duitse Defenture voertuigen en die van het KCT?quote:Op vrijdag 19 november 2021 17:25 schreef Niek92 het volgende:
Het aansluiten bij Duitsland kan in dit geval gewoon betekenen dat er in Nederland gekocht wordt: https://www.nidv.eu/nieuw(...)itse-special-forces/
Zelfde platform volgens die link, dus zullen dan enkel wat specifieke landgebonden eisen zijn.quote:Op vrijdag 19 november 2021 18:07 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen de Duitse Defenture voertuigen en die van het KCT?
Scania heeft oplossing voor 2 centimeter te hoge vrachtwagens Defensiequote:
quote:Scania Zwolle heeft een oplossing voor de 550 te hoge vrachtwagens voor Defensie: het bedrijf past de bandenspanning wat aan.
quote:Op donderdag 16 december 2021 21:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Scania heeft oplossing voor 2 centimeter te hoge vrachtwagens Defensie
[..]![]()
![]()
De combinatie van de Gryphus-vrachtwagen en een speciale container was namelijk gemiddeld 4 meter en 2 centimeter hoog. Nét 2 centimeter te hoog om de weg op te mogen.
De Gryphus is een bijzonder voertuig. Hij is afgestemd op de zwaarste operationele omstandigheden en op de plaatsing van een gepantserde cabine, zodat inzittenden worden beschermd tijdens missies in oorlogsgebieden.
Die gepantserde cabine voegt flink wat gewicht aan het voertuig toe. Dat extra gewicht zorgt ervoor dat de banden en vering enkele centimeters ingedrukt worden. Maar bij regulier gebruik op de openbare weg, dus zonder pantsercabine en met standaardbelading, staat het voertuig hoger en dat is net die 2 centimeter waarmee de maximale hoogte wordt overschreden.
Het onvoorziene probleem leidde in september tot discussie. Volgens de Wegenverkeerswet mogen voertuigen hoger dan 4 meter namelijk niet de openbare weg op. Scania gaf aan een oplossing te zullen zoeken voor het probleem.
Lucht uit de banden
Het vrachtwagenbedrijf heeft nu nieuwe instructies gemaakt voor ‘het afregelen van de bandenspanning’. ,,Het aanpassen van de bandenspanning heeft nogal wat consequenties. De voertuigenelektronica moet helemaal aangepast worden’’, zegt Nico van der Klugt van Scania Benelux. ,,Binnen de marges gaan we naar een meer gemiddelde druk, terwijl de luchtdruk tegen de bovenkant aan zat.’’
Daarnaast verwacht de vrachtwagenbouwer dat het voertuig tijdens het gebruik door het soepeler worden van de vering iets in zal zakken. Defensie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn akkoord met de voorgestelde oplossing.
Scania gaat de voertuigen zo snel mogelijk aanpassen. Wat de kosten van de actie zijn, kan Van der Klugt niet vertellen.
https://www.ad.nl/auto/sc(...)s-defensie~a8312df0/
Probleem zit toch aan de bovenkant![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |