abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201286557
Defensie kan voorlopig geen gebruikmaken van 550 nieuwe vrachtwagens in combinatie met een speciale container. De combinatie van de Scania Gryphus vrachtwagen en de zogeheten ISO-standaard 8-voet container blijkt net een paar centimeter te hoog om op de openbare weg te mogen.

Volgens de Wegenverkeerswet mogen voertuigen hoger dan 4 meter niet de openbare weg op. Het ministerie gaat nu ontheffing vragen waardoor de vrachtwagens met container toch 'voor bepaalde tijd en specifieke routes in Nederland' de weg op mogen. Zolang hier geen toestemming voor is, blijft de combinatie in de garage.

Nieuwe metingen :') _O-
De leverancier heeft aangegeven het probleem te zullen oplossen als uit zijn metingen ook blijkt dat de combinatie te hoog is, schrijft demissionair defensieminister Ank Bijleveld aan de Tweede Kamer. In juli meldde het ministerie nog aan de Kamer dat alle Scania's op de openbare weg mogen rijden. Nieuwe metingen geven aan dat ze toch te hoog zijn, aldus de minister.

Defensie heeft ruim 2800 Scania Gryphus-vrachtwagens aangeschaft. Daarvan krijgen er meer dan 1600 een ISO-standaard 8-voet container. De container kan bijvoorbeeld dienen als werkplaats of commandopost. De andere Scania's worden uitgerust met een laadbak. Er zijn er nu zo'n 550 containers afgeleverd. De rest wordt de komende jaren geleverd.

Hoger op de wielen
De Scania Gryphus staat hoger op de wielen. Hier is bewust voor gekozen omdat mensen in de vrachtwagen zo beter worden beschermd tegen bermbommen. Ook kan het voertuig daardoor beter in moeilijk bereikbaar terrein worden ingezet, aldus Defensie

quote:
Eerder dit jaar werd bekend dat de nieuwe vrachtwagens te groot zijn voor de garages op de kazerne in Oirschot. :') _O-
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hoog-scania-gryphus

Ze mogen niet de weg op en ze passen niet in de garage :|W _O-

Je verwacht het niet :')

Meten is weten, gissen is missen en de burger betaald toch wel :(
pi_201286632
Je zou zeggen dat de gewenste afmetingen van zo’n wagen een onderdeel vormen van het aanbestedingstraject.
pi_201286688
En we hebben een reactie van de minister :')

https://www.tweedekamer.n(...)15255&did=2021D32727
  donderdag 9 september 2021 @ 23:34:52 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201286696
Echt, hoe kan dit.

Dat van die garage's is natuurlijk logisch. Die zijn ooit ontworpen op kleine DAFjes. Maar dit? _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201286708
Hier is hij nog maar 3m71 hoog :D _O-

https://www.defensie.nl/o(...)-gryphus-vrachtwagen

30 cm verschil wie merkt dat nou O-)
  donderdag 9 september 2021 @ 23:38:07 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201286746
quote:
6s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hier is hij nog maar 3m71 hoog :D _O-

https://www.defensie.nl/o(...)-gryphus-vrachtwagen

30 cm verschil wie merkt dat nou O-)
Snap je nou niet dat die container uitsteekt? En niet het dak van de vrachtwagen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201286752
En we hebben er gelijk een paar extra besteld :D _O-

De oorspronkelijke order is verhoogd met nog eens 810 extra voertuigen tot 2.847 Gryphus trucks.

https://www.scania.com/pr(...)x8-aan-defensie.html

Ze staan buiten nu dus makkelijk als er een niet start heb je wat reserve :') _O-
pi_201286769
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:38 schreef kanovinnie het volgende:
Snap je nou niet dat die container uitsteekt? En niet het dak van de vrachtwagen?
Jawel dat snap ik best, maar de steekpenningen waren al uitgegeven, heb ik geleerd van Bernhard :+ _O-
  donderdag 9 september 2021 @ 23:41:21 #9
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201286785
Als ik de brief goed lees gaat het maar om één combinatie van vrachtwagen en container. Valt nog wel mee denk ik dan.
  donderdag 9 september 2021 @ 23:42:05 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201286795
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:41 schreef Sodeknetters het volgende:
Als ik de brief goed lees gaat het maar om één combinatie van vrachtwagen en container. Valt nog wel mee denk ik dan.
Elke "zeecontainer" die je op die vrachtwagen zet maakt hem te hoog.

En laten die zeecontainers nou net de standaard manier zijn van goederenvervoer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 9 september 2021 @ 23:45:14 #11
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201286824
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Elke "zeecontainer" die je op die vrachtwagen zet maakt hem te hoog.

En laten die zeecontainers nou net de standaard manier zijn van goederenvervoer.
Er zijn diverse varianten, het is allemaal blijkbaar modulair opgebouwd. Als ze de betreffende truck als een bakwagen uitrusten is het probleem opgelost lijkt me.
pi_201286833
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:38 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Snap je nou niet dat die container uitsteekt? En niet het dak van de vrachtwagen?
Ja en wie gebruikt er nou containers voor goederen vervoer, mobiele simulators die meegaan op oefening, tijdelijk onderkomen, snel op te zetten aggregaten en volgens mij ook de mobiele radars.
  donderdag 9 september 2021 @ 23:49:47 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201286862
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:45 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Er zijn diverse varianten, het is allemaal blijkbaar modulair opgebouwd. Als ze de betreffende truck als een bakwagen uitrusten is het probleem opgelost lijkt me.
Want dat is functioneel ook hetzelfde :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 9 september 2021 @ 23:52:43 #14
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201286887
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Want dat is functioneel ook hetzelfde :')
Het gaat om een wagen die dat hoogte probleem heeft icm een container. Wissel je de functionaliteit toch om met een andere die dat niet heeft. Je kan ook in oplossingen denken he. :')
pi_201286907
Beetje lucht uit de banden :7
pi_201286913
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:52 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Het gaat om een wagen die dat hoogte probleem heeft icm een container. Wissel je de functionaliteit toch om met een andere die dat niet heeft. Je kan ook in oplossingen denken he. :')
Defensie heeft genoeg problemen met logistiek zonder ook nog eens een speciale vrachtwagen variant te gaan gebruiken met 30% van de functionaliteit, omdat ambtenaren en onze controleurs in de politiek geen simpele optelsom kunnen maken.
  vrijdag 10 september 2021 @ 00:00:14 #17
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201286949
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:55 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Defensie heeft genoeg problemen met logistiek zonder ook nog eens een speciale vrachtwagen variant te gaan gebruiken met 30% van de functionaliteit, omdat ambtenaren en onze controleurs in de politiek geen simpele optelsom kunnen maken.
De incompetentie is duidelijk en mag wmb ook wel benoemd worden. Maar dan ga ik al snel richting oplossingen denken.
pi_201286976
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:55 schreef tjoptjop het volgende:
Beetje lucht uit de banden :7
Dat helpt niet, het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant :+
pi_201286993
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:42 schreef kanovinnie het volgende:
Elke "zeecontainer" die je op die vrachtwagen zet maakt hem te hoog.
En laten die zeecontainers nou net de standaard manier zijn van goederenvervoer.
Bij de Evergreen hadden ze ook al moeite met zeecontainers |:)
Toen was het niet de hoogte maar de breedte :P
pi_201287143
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 september 2021 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Dat helpt niet, het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant :+
Oh ja, stom van me :+
pi_201287178
quote:
6s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
En we hebben een reactie van de minister :')

https://www.tweedekamer.n(...)15255&did=2021D32727
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201287182
De zoveelste faal bij defensie :')
pi_201287185
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 september 2021 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Dat helpt niet, het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant :+
Al die containers doormidden zagen en dan verdelen over twee vrachtwagens.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201287227
quote:
6s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
En we hebben een reactie van de minister :')

https://www.tweedekamer.n(...)15255&did=2021D32727
Heb je het gelezen? Het probleem treed alleen op bij een specifiek type Gryphus met een specifieke belading dus niet bij alle 2800 voertuigen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 05:14:40 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201287464
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:52 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Het gaat om een wagen die dat hoogte probleem heeft icm een container. Wissel je de functionaliteit toch om met een andere die dat niet heeft. Je kan ook in oplossingen denken he. :')
Het is een modulair systeem. Elk basisvoertuig is hetzelfde. Het maakt dus niet op welk basisvoertuig je zo'n container zet, het is altijd dezelfde hoogte.

Om dat op te lossen zullen ze een aantal van de basisvoertuigen moeten verlagen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 06:04:26 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201287505
Of idd ontheffing regelen voor routes waar het geen problemen op kan leveren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201287537
Kunnen ze de vering niet laten zaken in Europa? Lijkt me weinig gevaar voor bermbommen op de A1.
.
pi_201287580
Een echt best groot transportbedrijf, miljarden omzet, Vos Transport, heeft 850 vrachtwagens.

Wtf moet onze Defensie met 3x* meer vrachtwagens? Ze doen alleen maar oefeningen en teveel bestelde voorraad naar veilinglocaties rijden.
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 07:18:15 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201287628
Bij vos transport werken nog geen 800 man

Bij defensie 50.000
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201287676
Wat moet je in hemelsnaam met 2800 voertuigen? Ten eerste vraag ik me af of we die uberhaupt kunnen vervoeren naar conflictgebieden. En mochten we shit in eigen land hebben dan is het veel handiger om ze gewoon te vorderen. Beter steek je dat geld in moderne drones.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_201287694
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:18 schreef sp3c het volgende:
Bij vos transport werken nog geen 800 man

Bij defensie 50.000
Da's het ondersteunend kader, management etc
pi_201287706
Welke staatsmongool heeft deze aanbesteding onder zijn hoede gehad dan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201287723
Klein containertje van 24 centimeter.
pi_201287775
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 september 2021 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Dat helpt niet, het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant :+
Wielen met een kleinere diameter erop zetten bij normaal weggebruik. :D

Dat is een leuke order zoveel wisselwielen.
pi_201287789
Is er iets wat ze wel kunnen bij defensie?
Zonder wrijving geen glans
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 07:59:53 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201287829
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:52 schreef Haags het volgende:
Is er iets wat ze wel kunnen bij defensie?
Stiekom grotere, betere , veiligere vrachtwaggies bestellen zonder dat de minister het door heeft blijkbaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201287855
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:52 schreef Haags het volgende:
Is er iets wat ze wel kunnen bij defensie?
Geld verbrassen en jaarlijks naar de overheid toe zeggen dat men nog meer geld nodig heeft. ^O^
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 08:05:31 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201287884
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:29 schreef raptorix het volgende:
Wat moet je in hemelsnaam met 2800 voertuigen? Ten eerste vraag ik me af of we die uberhaupt kunnen vervoeren naar conflictgebieden. En mochten we shit in eigen land hebben dan is het veel handiger om ze gewoon te vorderen. Beter steek je dat geld in moderne drones.
Een batterij 'moderne drones' heeft ook gewoon brandstof nodig en eten en drinken en water en munitie en vieze blaadjes en post en etc.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:05:44 #39
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_201287886
Domkoppen :N
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:11:37 #40
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201287955
Lijkt me dat defensie al een heleboel ontheffingen heeft van allerlei wetgeving (Arbo wetgeving met goede reden denk ik) dus dan kan er nog wel eentje bij. Moeten ze alleen de routes een beetje goed plannen zodat ze niet vast komen te zitten onder Brugge of in tunnels.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_201287986
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:05 schreef sp3c het volgende:

[..]
Een batterij 'moderne drones' heeft ook gewoon brandstof nodig en eten en drinken en water en munitie en vieze blaadjes en post en etc.
Die soldaten kunnen die dingen gewoon vanaf thuis besturen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:16:52 #42
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_201288004
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_201288055
Iedereen heeft het over de zoveelste faal van defensie. Maar als ik lees dat de leverancier aanpassingen gaat doen als uit gezamenlijke meting hetzelfde resultaat komt, dan denk ik eerder dat daar het probleem ligt. Als zij hebben geleverd wat er is besteld, dan ontbreekt de noodzaak om aanpassingen te doen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:22:15 #44
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_201288061
Waarom geen DAF???
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 08:22:17 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201288062
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die soldaten kunnen die dingen gewoon vanaf thuis besturen ;)
En tanken?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 08:22:47 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201288064
Banden wisselen?

Onderhoud?

Schilderen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201288089
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Dan zal Daf wel geen goede aanbieding gedaan hebben.

Maar containers en vrachtwagens zullen wel los besteld zijn. Ik ga er overigens vanuit dat als het centimeter werk is, de vering gewoon aangepast kan worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201288135
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:22 schreef sp3c het volgende:

[..]
En tanken?
Besteden we aan Shell uit :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 08:41:45 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201288209
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Besteden we aan Shell uit :)
Kunnen ze gelijk een paar van die vrachtwagens overnemen

Meerdere malen getest, soms met goed resultaat *O*
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201288761
Of kap gewoon met dat kansloze defensie gedoe?
Echt miljarden worden verkwist aan materiaal, wapens en soldaten en waarvoor?
Om mensen uit te kunnen moorden.

Zonde van het geld. Dat doen mensen van nature wel, hoef je echt niet als land miljarden voor uit te geven.
Dat geld kan veel beter gebruikt worden dan voor moord machines.
pi_201288764
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:33 schreef myShizzle het volgende:

[..]
Da's het ondersteunend kader, management etc
Daarom hebben ze er ook geen 50k nodig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201288771
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 09:32 schreef bianconeri het volgende:
Of kap gewoon met dat kansloze defensie gedoe?
Echt miljarden worden verkwist aan materiaal, wapens en soldaten en waarvoor?
Om mensen uit te kunnen moorden.

Zonde van het geld. Dat doen mensen van nature wel, hoef je echt niet als land miljarden voor uit te geven.
Dat geld kan veel beter gebruikt worden dan voor moord machines.
Ik zal alvast russisch gaan leren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 september 2021 @ 09:33:43 #54
7889 tong80
Spleenheup
pi_201288774
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:52 schreef Haags het volgende:
Is er iets wat ze wel kunnen bij defensie?
"POEF" Zeggen. Ik heb in dienst gezeten. Dat zegt al genoeg.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 september 2021 @ 09:34:33 #55
7889 tong80
Spleenheup
pi_201288785
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zal alvast russisch gaan leren.
Ik zou met Nederlands beginnen.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_201288792
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Ik vermoed dat zoals alle nlse bedrijven daf helemaal vol zit met opdrachten en ze er niks meer bij konden hebben. Kortom de levertijd zal wel te lang geweest zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201288795
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 09:34 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik zou met Nederlands beginnen.

:T
Zonder leger heeft het leren van een dode taal geen zin.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201288832
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 09:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat zoals alle nlse bedrijven daf helemaal vol zit met opdrachten en ze er niks meer bij konden hebben. Kortom de levertijd zal wel te lang geweest zijn.
Prijs, Scania was goedkoper.
  Spellchecker vrijdag 10 september 2021 @ 11:01:20 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201290597
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Scania heeft een assemblagefabriek in Zwolle.
pi_201290630
Hebben deze vrachtwagens geen luchtvering (?) zodat ze iets lager kunnen worden?
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:06:56 #62
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_201291658
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:00 schreef TargaFlorio het volgende:
Hebben deze vrachtwagens geen luchtvering (?) zodat ze iets lager kunnen worden?
Ah nou dat is het! Even doorgeven en dan kan dit topic dicht, mooi :)
pi_201291747
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:06 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ah nou dat is het! Even doorgeven en dan kan dit topic dicht, mooi :)
:? Was gewoon een serieuze vraag hoor. Ik volg op Youtube The SuitedTruckDriver en die kan de vrachtwagen iets laten zakken bij het laden van de container. Alleen zit ik me nu te bedenken dat dat misschien alleen kan als de vrachtwagen stilstaat en bij het rijden weer omhoog gaat.
pi_201292871
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 00:38 schreef Gehrman het volgende:
De zoveelste faal bij defensie :')
Heb je het artikel überhaupt gelezen?

quote:
De leverancier heeft aangegeven het probleem te zullen oplossen als uit zijn metingen ook blijkt dat de combinatie te hoog is,
Fout van de leverancier die het ook zelf oplost. Geen faal van defensie dus. Snap niet zo goed waarom dit overal zo opgeblazen wordt en gedaan wordt alsof het aan defensie ligt.
  zondag 19 september 2021 @ 16:51:18 #65
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201429154
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 00:38 schreef Gehrman het volgende:
De zoveelste faal bij defensie :')
:N Nee hoor echt niet dit is een incident :') _O- _O-

Hoe Defensie klungelt met aanschaf materieel: personeel doet boekje open :o :o

Vrachtwagens die niet onder viaducten te passen, jeeps die niet worden geleverd en

quote:
een draadloos systeem voor luchtverdediging dat alleen kan werken na het uitrollen van kilometers glasvezelkabel.
:') :') _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Er is afgelopen maanden veel te doen om problemen bij grote materieelprojecten van Defensie. Waarom en hoe gaat het mis?

De Scania vrachtwagens die Defensie bestelde waren 50.000 euro goedkoper dan die van Mercedes. Maar dat is niet het hele verhaal. Het zijn omgebouwde civiele trucks, en niet van meet af aan als militair voertuig ontwikkeld, zoals Mercedes wel kon leveren.

https://www.telegraaf.nl/(...)eel-doet-boekje-open

Gelukkig is Bijleveld opgestapt, dat lost het probleem echt op :') _O- _O-
pi_201429476
quote:
6s.gif Op zondag 19 september 2021 16:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
een draadloos systeem voor luchtverdediging dat alleen kan werken na het uitrollen van kilometers glasvezelkabel.
Daar waren we 7 jaar geleden al achter gekomen bij de NSS... Eoa schraalhans vond destijds met het FGBADS project dat we eea best met de al bestaande radio's (FM9000) konden regelen om zo de kosten te drukken. Goh, het ging niet werken, heel raar allemaal.

Edit:

quote:
Net als bij de totstandkoming van het contract voor de BMC4I-IOC zal als «Government Furnished Equipment» materieel worden gebruikt dat reeds aanwezig is bij Defensie. Het betreft hier materieel dat afkomstig is van opgeheven eenheden zoals Mercedes Benz-terreinwagens, vrachtauto's, shelters, FM9000-radio's en aggregaten. Tevens worden de inbouwapparatuur en de terminals voor aansluiting op «Link-11B», «Link-16» en Titaan, alsmede de software voor het «command and control»-framework (C2FW) door Defensie geleverd.
Kamerstuk uit 2006

Overigens zagen we dit lijk halverwege de jaren '90 al drijven met het zg. TICCS project...

quote:
Op de lagere commandoniveau's worden binnen TICCS eveneens middelen ingevoerd. Deze middelen worden gebaseerd op het concept van het Battlefield Management Systeem (BMS), waarover ik u heb ingelicht met mijn brief van 9 december 1997 (kamerstuk 25 600 X, nr. 25). Voor de communicatie is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande middelen. De Koninklijke landmacht beschikt thans over de FM-9000 gevechtsveldradio die ook geschikt is voor de overdracht van data. Uit de marktverkenning is echter gebleken dat de data-overdrachtscapaciteit van de FM-9000 mogelijk een knelpunt is.
Behoefte TICCS

[ Bericht 27% gewijzigd door AchJa op 19-09-2021 17:27:36 ]
  zondag 19 september 2021 @ 17:33:40 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
  zondag 19 september 2021 @ 19:56:44 #68
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201431283
quote:
Ik ben ervan overtuigd dat er geen competente mensen werken bij defensie
  zondag 19 september 2021 @ 20:29:39 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201431738
quote:
6s.gif Op zondag 19 september 2021 19:56 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Ik ben ervan overtuigd dat er geen competente mensen werken bij defensie
Pay peanuts, get monkees
pi_201431769
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Overigens wel belachelijk dat de aanbesteding is gedaan aan een buitenlandse firma terwijl we zelf gewoon DAF hebben.
Ja ho eens even. Opdrachten aan de eigen industrie gunnen doen alleen landen als Frankrijk. (maar volgens mij worden deze Scania's wel gewoon in Zwolle gebouwd)
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 19 september 2021 @ 20:35:37 #71
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201431865
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Pay peanuts, get monkees
Dat zien we al jaren in Den Haag ;)
Wat een incompetente randdebielen zitten daar zeg :(

[ Bericht 0% gewijzigd door ikweethetookniet op 19-09-2021 20:41:54 ]
  zondag 19 september 2021 @ 20:50:54 #72
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201432155
Dit klinkt als een fout van de leverancier en niet van Defensie, afhankelijk hoe het e.e.a. is gespecificeerd tijdens de aanbesteding. O.b.v. die gegevens zal ook bepaald worden wie hier de kosten voor zal dragen.

Maar zeiken op Defensie is natuurlijk veel leuker. :Y
  vrijdag 19 november 2021 @ 00:45:09 #73
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_202239463
Weer miskoop bij Defensie: militairen moeten nóg 6 jaar wachten op nieuwe auto’s :') :')

Militairen van de Luchtmobiele Brigade moeten nog minstens zes jaar wachten op nieuwe terreinwagens. Mercedes zou 515 nieuwe voertuigen gaan bouwen, maar volgens Defensie voldoen ze voor de afgesproken prijs niet aan de gestelde eisen. Het contract is ontbonden.

Het is de tweede miskoop voor de krijgsmacht in korte tijd. Eerder dit jaar bleek dat 550 gloednieuwe vrachtwagens van Scania de weg niet op mochten. Ze waren twee centimeter te hoog in combinatie met een 8-voet container.

Bij de 515 nieuwe terreinwagens blijken de problemen groter en niet op te lossen. De Luchtmobiele Brigade had eigenlijk al in 2020 moeten rondrijden in zogenoemde 12 kN Air Assault-wagens, maar Defensie was steeds niet tevreden over het ontwerp van Mercedes. Zo moesten de wagens onder een helikopter vervoerd kunnen worden. Ook moesten ze goed beschermd zijn en voldoende lading kunnen dragen. ,,Die complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier’’, concludeert Defensie nu. Het contract is opgezegd.

Pijnlijk
De gang van zaken is bijzonder pijnlijk voor het Nederlandse bedrijf Defenture. Zij ontwikkelden samen met de commando’s een op maat gemaakt voertuig, de Vector. Daarmee hoopten ze in 2018 ook de order voor de Luchtmobiele Brigade in de wacht te kunnen slepen, maar de keuze van Defensie viel dus op Mercedes. Zij waren veertig procent goedkoper dan de andere aanbieders voor een kwalitatief vergelijkbaar ontwerp, zo verklaarde Defensie in 2018. Dat leverde de krijgsmacht en de belastingbetaler tientallen miljoenen euro’s op.

Nu het contract met Mercedes wordt ontbonden, zitten de militairen met de problemen. Drie jaar geleden waren de huidige terreinwagens al meer dan op. Sommige exemplaren zijn meer dan twintig jaar oud. De pech onderweg neemt flink toe. Versnellingsbakken gaan bijvoorbeeld vaker kapot. Er zijn veel meer storingen. En omdat onderdelen zo zijn versleten vergt het allemaal meer tijd om ze inzetbaar te houden.

De 12 kN Air Assault-wagens van Mercedes zouden in drie varianten worden geleverd. Als gevechtsvoertuig, als logistiek voertuig en een versie die geschikt is voor het vervoer van gewonden. Ook zou Mercedes-Benz de wagens gaan onderhouden.

Defensie gaat nu kijken of samen met Duitsland nieuwe wagens kunnen worden gekocht. Intussen wordt gekeken naar een tijdelijke oplossing. Het zal echter niet voor 2027 zijn dat de Luchtmobiele Brigade nieuwe wagens heeft, verwacht het ministerie. De wagens van Mercedes-Benz zouden oorspronkelijk tussen 2021 en 2023 worden geleverd.

https://www.ad.nl/binnenl(...)euwe-autos~ac71a904/

Je verwacht het niet van die randdebielen :') _O- _O- _O-
pi_202240069
Kan Ank de Tank voor een tweede keer symbolisch opstappen?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:07:29 #75
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_202240372
Gewoon de auto's weer verkopen en Vroem Vroem roepen.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:17:24 #76
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_202240448


Bijna hetzelfde als de huidige wagens.
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:20:52 #77
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_202240475
Irak wil ons vast wel wat afgedankte humvees verkopen.
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:28:21 #78
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202240540
Stel je bent een Warlord in Afrika, en je wilt mobiel zijn, wat neem je dan, de Toyota Highlux

Doet het altijd, eenvoudig te repareren, onverwoestbaar.

Nederlandse Leger:
Je kan niet zomaar een stel autos kopen, dat moet europees aanbesteed worden, das veel eerlijker


Het Nederlandse leger heeft nu Amaroc van PON (VW) gekocht, daar zit een contract bij waarin staat hoeveel kilometer ze offroad mogen rijden, per jaar, wordt dat meer, tja geen garantie. (Werd mij verteld door een commandant van de luchtmobiele brigade)
pi_202240556
Als een aanbieder een "gelijk" product belooft te regelen maar 40% goedkoper is dan de rest moet je gewoon afhaken. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 19-11-2021 08:35:31 ]
pi_202240557
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 november 2021 00:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Weer miskoop bij Defensie: militairen moeten nóg 6 jaar wachten op nieuwe auto’s :') :')


Militairen van de Luchtmobiele Brigade moeten nog minstens zes jaar wachten op nieuwe terreinwagens. Mercedes zou 515 nieuwe voertuigen gaan bouwen, maar volgens Defensie voldoen ze voor de afgesproken prijs niet aan de gestelde eisen. Het contract is ontbonden.

Het is de tweede miskoop voor de krijgsmacht in korte tijd. Eerder dit jaar bleek dat 550 gloednieuwe vrachtwagens van Scania de weg niet op mochten. Ze waren twee centimeter te hoog in combinatie met een 8-voet container.

Bij de 515 nieuwe terreinwagens blijken de problemen groter en niet op te lossen. De Luchtmobiele Brigade had eigenlijk al in 2020 moeten rondrijden in zogenoemde 12 kN Air Assault-wagens, maar Defensie was steeds niet tevreden over het ontwerp van Mercedes. Zo moesten de wagens onder een helikopter vervoerd kunnen worden. Ook moesten ze goed beschermd zijn en voldoende lading kunnen dragen. ,,Die complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier’’, concludeert Defensie nu. Het contract is opgezegd.

Pijnlijk
De gang van zaken is bijzonder pijnlijk voor het Nederlandse bedrijf Defenture. Zij ontwikkelden samen met de commando’s een op maat gemaakt voertuig, de Vector. Daarmee hoopten ze in 2018 ook de order voor de Luchtmobiele Brigade in de wacht te kunnen slepen, maar de keuze van Defensie viel dus op Mercedes. Zij waren veertig procent goedkoper dan de andere aanbieders voor een kwalitatief vergelijkbaar ontwerp, zo verklaarde Defensie in 2018. Dat leverde de krijgsmacht en de belastingbetaler tientallen miljoenen euro’s op.

Nu het contract met Mercedes wordt ontbonden, zitten de militairen met de problemen. Drie jaar geleden waren de huidige terreinwagens al meer dan op. Sommige exemplaren zijn meer dan twintig jaar oud. De pech onderweg neemt flink toe. Versnellingsbakken gaan bijvoorbeeld vaker kapot. Er zijn veel meer storingen. En omdat onderdelen zo zijn versleten vergt het allemaal meer tijd om ze inzetbaar te houden.

De 12 kN Air Assault-wagens van Mercedes zouden in drie varianten worden geleverd. Als gevechtsvoertuig, als logistiek voertuig en een versie die geschikt is voor het vervoer van gewonden. Ook zou Mercedes-Benz de wagens gaan onderhouden.

Defensie gaat nu kijken of samen met Duitsland nieuwe wagens kunnen worden gekocht. Intussen wordt gekeken naar een tijdelijke oplossing. Het zal echter niet voor 2027 zijn dat de Luchtmobiele Brigade nieuwe wagens heeft, verwacht het ministerie. De wagens van Mercedes-Benz zouden oorspronkelijk tussen 2021 en 2023 worden geleverd.

https://www.ad.nl/binnenl(...)euwe-autos~ac71a904/

Je verwacht het niet van die randdebielen :') _O- _O- _O-
Ook hier lijkt me dit geen miskoop, maar een fout aan de zijde van de leverancier.
Zoals hierboven aangegeven dienen de regels voor een Europese Openbare Aanbesteding gewoon te worden gevolgd. En het ontbinden van de overeenkomst is in deze juridisch correct. Geen sprake van onkunde. Dat aanbestedingen zo traag gaan is ook gebruikelijk. Inschrijvers dienen een bepaalde indientijd te hebben, na de beoordeling is er nog een standstill periode dat de niet gekozen inschrijvers beroep kunnen aantekenen, etc.

Wat je hier zou kunnen verwijten aan defensie is dat er te laat is begonnen is aan de aanbestedingsprocedure. Maar ook dat ligt vaak aan de politiek en ministers die wachten met grote knopzn doorhakken.


Het is ook niet toegestaan om bijvoorbeeld een aanbesteding te schrijven waarin staat: wij willen een Mercedes Type X. Je mag alleen omschrijven aan welke specificaties het gewenste product moet voldoen. En dat mag ook niet zodanig geschreven zijn dat het op maat geschreven is van een gewenst product. Je kan dus ook niet zeggen dat er een mercedeslogo op de grille dient te staan.
Dit om eerlijke concurrentie toe te laten onder de verschillende aanbieders. Helaas is ook de prijs meestal de hoofdbeoordelingsfactor. Als een leverancier een beste prijs aanbiedt en claimt te kunnen voldoen aan de gestelde eisen, dan kan je niet anders dan die te selecteren. Ook al blijkt het product uiteindelijk niet te voldoen (zie Fyra treinen)

Bron: zelf al tientallen aanbestedingen geschreven en beoordeeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 19-11-2021 08:35:22 ]
pi_202240664
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:30 schreef AchJa het volgende:
Als een aanbieder een "gelijk" product belooft te regelen maar 40% goedkoper is dan de rest moet je gewoon afhaken. :')
Nee, dan mag je niet gewoon afhaken. Dan moet je aan de inschrijver uitleg vragen waarom die die prijs kan aanbieden (zonder iets te vermelden over de prijzen van de andere inschrijvers, of te zeggen wie de anderen zijn). Als die leverancier daar dan een plausibele en goed onderbouwde reden voor kan geven, moet je die kiezen.
pi_202240734
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stel je bent een Warlord in Afrika, en je wilt mobiel zijn, wat neem je dan, de Toyota Highlux
[ afbeelding ]
Doet het altijd, eenvoudig te repareren, onverwoestbaar.
In de jaren '80 bij de aanschaf van de nu nog steeds rondrijdende MB GD (5 en 7.5 kN) als opvolger van de Laro kwam Toyota kwalitatief en financieel ook als beste uit de bus maar vanwege strategische overwegingen (logistieke lijnen vanaf de andere kant van de wereld en de kwetsbaarheid daarvan bij een grootschalig conflict) is gekozen voor een bak uit onze achtertuin.

Toen dacht men nog wel na ipv alleen in geld te denken.

quote:
Nederlandse Leger:
Je kan niet zomaar een stel autos kopen, dat moet europees aanbesteed worden, das veel eerlijker


Het Nederlandse leger heeft nu Amaroc van PON (VW) gekocht, daar zit een contract bij waarin staat hoeveel kilometer ze offroad mogen rijden, per jaar, wordt dat meer, tja geen garantie. (Werd mij verteld door een commandant van de luchtmobiele brigade)
De Amarok is dan ook nooit aangeschaft als zg. "tactisch" voertuig... Dat is wat defensie er weer van gemaakt heeft... Logisch dat VW zegt van luister lui, leuk dat jullie dit ding plotseling gaan inzetten als tactisch voertuig maar daar gaan we natuurlijk geen garantie voor afgegeven.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 19-11-2021 08:55:26 ]
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:51:17 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202240765
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
In de jaren '80 bij de aanschaf van de nu nog steeds rondrijdende MB GD (5 en 7.5 kN) als opvolger van de Laro kwam Toyota kwalitatief ook als beste uit de bus maar vanwege strategische overwegingen (logistieke lijnen vanaf de andere kant van de wereld en de kwetsbaarheid daarvan bij een grootschalig conflict) is gekozen voor een bak uit onze achtertuin.
[..]
De Amarok is dan ook nooit aangeschaft als zg. "tactisch" voertuig... Dat is wat defensie er weer van gemaakt heeft... Logisch dat VW zegt van luister lui, leuk dat jullie dit ding plotseling gaan inzetten als tactisch voertuig maar daar gaan we natuurlijk geen garantie voor afgegeven.
Defensie is er trouwens ook beroemd voor als gif te zijn voor leveranciers, veel fabrikanten van spullen willen geeneens meer inschrijven omdat als ze al winnen het maar de vraag is of ze betaald krijgen.
pi_202240769
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:41 schreef BBach het volgende:
Nee, dan mag je niet gewoon afhaken. Dan moet je aan de inschrijver uitleg vragen waarom die die prijs kan aanbieden (zonder iets te vermelden over de prijzen van de andere inschrijvers, of te zeggen wie de anderen zijn). Als die leverancier daar dan een plausibele en goed onderbouwde reden voor kan geven, moet je die kiezen.
Dat is de aanbestedingskant van het verhaal natuurlijk en ja ik weet hoe dat werkt heb er zelf ook vaak zat mee te maken gehad (ja, bij defensie) en het is precies zoals je in een eerdere post omschrijft. Je kunt wel redelijk "sturend" iets op papier zetten als je wil.

Anyway, als een aanbieder mij iets belooft wat hetzelfde kan als de rest maar voor slechts 60% van de prijs zou ik daar als defensie eerst even een zooi techneuten van DMO op af sturen om uit te zoeken hoe dan?
pi_202240793
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Defensie is er trouwens ook beroemd voor als gif te zijn voor leveranciers, veel fabrikanten van spullen willen geeneens meer inschrijven omdat als ze al winnen het maar de vraag is of ze betaald krijgen.
Klopt, vanwege defensie zijn er al een aantal leveranciers op de fles gegaan... (Bata schoenen volgens mij en de leverancier van het toenmalige DT).
pi_202240808
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
In de jaren '80 bij de aanschaf van de nu nog steeds rondrijdende MB GD (5 en 7.5 kN) als opvolger van de Laro kwam Toyota kwalitatief ook als beste uit de bus maar vanwege strategische overwegingen (logistieke lijnen vanaf de andere kant van de wereld en de kwetsbaarheid daarvan bij een grootschalig conflict) is gekozen voor een bak uit onze achtertuin.
[..]
De Amarok is dan ook nooit aangeschaft als zg. "tactisch" voertuig... Dat is wat defensie er weer van gemaakt heeft... Logisch dat VW zegt van luister lui, leuk dat jullie dit ding plotseling gaan inzetten als tactisch voertuig maar daar gaan we natuurlijk geen garantie voor afgegeven.
Dat is correct en ook logisch. Het werkt ook in de omgekeerde richting.
Als je bijvoorbeeld een aanbesteding uitschrijft voor een scheepsmotor, dan staat daarin welk loadprofile deze moet kunnen garanderen. Bv 20%idle, 50% vollast onder die en die omgevingscondities. Als de motor dan uiteindelijk niet voldoet in de realiteit en je kan bewijzen dat je de motor op die manier gebruikt zoals je hebt omschreven en er is schade aan de motor (gerelateerd aan het belastingsprofiel), dan zijn de kosten ook voor de leverancier.
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:56:59 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202240824
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Klopt, vanwege defensie zijn er al een aantal leveranciers op de fles gegaan... (Bata schoenen volgens mij en de leverancier van het toenmalige DT).
Heb nog jaaaaren om mijn oude Bata kistjes gelopen, onverwoestbaar.
pi_202240840
Nederlandse overheid en incompetentie, noem een beter DUO ( ;) )
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:58:52 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202240851
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Helaas hebben die van mij een paar jaar geleden echt de geest gegeven... Dus nu Haix... -O-
mijne moest ik inleveren samen met de rest van de pleurisbaal
pi_202240863
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is de aanbestedingskant van het verhaal natuurlijk en ja ik weet hoe dat werkt heb er zelf ook vaak zat mee te maken gehad (ja, bij defensie) en het is precies zoals je in een eerdere post omschrijft. Je kunt wel redelijk "sturend" iets op papier zetten als je wil.

Anyway, als een aanbieder mij iets belooft wat hetzelfde kan als de rest maar voor slechts 60% van de prijs zou ik daar als defensie eerst even een zooi techneuten van DMO op af sturen om uit te zoeken hoe dan?
Dat sturend schrijven is heel gevaarlijk en verboden omdat je dan wettelijk het eerlijke concurrentiebeding niet naleeft. Als bestekverantwoordelijke kan je dan gewoon voor de rechter gesleept worden door leveranciers die zich benadeeld voelen. Jijzelf persoonlijk dus, niet jouw organisatie.

Ik heb ook al meegemaakt dat een inschrijver een seconde te laat had ingediend en we daardoor de aanbieding niet mochten meenemen (ook al was die de beste).
Of een aanbieder die ergens verkeerd had getekend en de enige aanbieder was. Offerte onregelmatig en de hele aanbestedingsprocedure mocht weer helemaal van in het begin worden gestart. Maanden vertraging voor werken die op een bepaald moment moesten beginnen.
De regels zijn soms heel frustrerend.

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 19-11-2021 09:17:23 ]
pi_202240983
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is de aanbestedingskant van het verhaal natuurlijk en ja ik weet hoe dat werkt heb er zelf ook vaak zat mee te maken gehad (ja, bij defensie) en het is precies zoals je in een eerdere post omschrijft. Je kunt wel redelijk "sturend" iets op papier zetten als je wil.

Anyway, als een aanbieder mij iets belooft wat hetzelfde kan als de rest maar voor slechts 60% van de prijs zou ik daar als defensie eerst even een zooi techneuten van DMO op af sturen om uit te zoeken hoe dan?
Sterker nog, over jouw laatste alinea: misschien heb je zelf wel verkeerd geraamd en ligt de fout bij jezelf. Het gaat immers vaak over dingen die nog niet bestaan en nog moeten gebouwd worden. Jouw eigen raming is dus zelf een beredeneerde gok. Dus je kan ook geen techneuten afsturen op iets dat niet bestaat.
pi_202241071
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:41 schreef BBach het volgende:

[..]
Nee, dan mag je niet gewoon afhaken. Dan moet je aan de inschrijver uitleg vragen waarom die die prijs kan aanbieden (zonder iets te vermelden over de prijzen van de andere inschrijvers, of te zeggen wie de anderen zijn). Als die leverancier daar dan een plausibele en goed onderbouwde reden voor kan geven, moet je die kiezen.
Dit dus. Bij onze bouwprojecten lopen we de open begroting van de winnaars ook altijd na. Vaak blijkt dan dat ze dingen vergeten zijn. Wij wijzen ze daarop en vragen of de ze de prijs nog steeds gestand doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_202241116
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:00 schreef BBach het volgende:

[..]
Dat sturend schrijven is heel gevaarlijk en verboden omdat je dan wettelijk het eerlijke concurrentiebeding niet naleeft. Als bestekverantwoordelijke kan je dan gewoon voor de rechter gesleept worden door leveranciers die zich benadeeld voelen. Jijzelf persoonlijk dus, niet jouw organisatie.
Ik bedoel dus niet zoals jouw voorbeeld met merk X of Y op de grille. Maar als jij bepaalde eisen hebt moet je die tot op de laatste komma goed op papier zetten, dat bedoel ik met sturend schrijven. En ja, dat kan betekenen dat er dan nog maar 1 of 2 aanbieders overblijven. Maar misschien de verkeerde woordkeus van mij.

quote:
Ik heb ook al meegemaakt dat een inschrijver een seconde te laat had ingediend en we daardoor de aanbieding niet mochten meenemen (ook al was die de beste).
Of een aanbieder die ergens verkeerd had getekend en de enige aanbieder was. Offerte onregelmatig en de hele aanbestedingsprocedure mocht weer helemaal van in het begin worden gestart. Maanden vertraging voor werken die op een bepaald moment moesten beginnen.
De regels zijn soms heel frustrerend.
I know.
pi_202241136
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:10 schreef BBach het volgende:
Sterker nog, over jouw laatste alinea: misschien heb je zelf wel verkeerd geraamd en ligt de fout bij jezelf. Het gaat immers vaak over dingen die nog niet bestaan en nog moeten gebouwd worden. Jouw eigen raming is dus zelf een beredeneerde gok. Dus je kan ook geen techneuten afsturen op iets dat niet bestaat.
Dat geldt ook voor de rest van de aanbieders. Als jij 6 aanbieders hebt en 1 wijkt daar in geld 40% vanaf zou ik daar toch even wat meer onderzoek in steken voordat er getekend wordt.

Maar goed, heel veel is terug te voeren op de bezuinigingen bij defensie en het schrijnende gebrek aan technici met praktijkervaring.
pi_202241744
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik bedoel dus niet zoals jouw voorbeeld met merk X of Y op de grille. Maar als jij bepaalde eisen hebt moet je die tot op de laatste komma goed op papier zetten, dat bedoel ik met sturend schrijven. En ja, dat kan betekenen dat er dan nog maar 1 of 2 aanbieders overblijven. Maar misschien de verkeerde woordkeus van mij.
[..]
I know.
Wat een zeer moeilijke opgave is, zelfs voor geoefende mensen. Probleem is ook een beetje dat alles zo vast zit in regels waar je niet kan van afwijken. In de private sector kan je kiezen voor partijen waarmee je kan samenwerken en waar je in het verleden goede ervaringen mee had. In de publieke sector heb je die luxe niet. Als daar een leverancier wil 'binnen raken' en onder de prijs aanbiedt, en daarmee zelfs misschien wat verlies aan doet, gewoon om gekend te worden als leverancier, dan moet je daar bijna voor kiezen. Dat is bij ons al gebeurd, met wisselend succes.

Ik schrijf bijvoorbeeld zelf veel aanbestedingen voor droogdokken van schepen. Afhankelijk van het bedrag is dat een openbare aanbesteding (binnen België) of een Europese aanbesteding (vanaf bv 300k ¤ ofzo). Ik moet dat een jaar tot anderhalf jaar op voorhand schrijven om tijdig mijn aanbiedingen binnen te hebben. In dat jaar kan veel gebeuren met een schip. Als er intussen een aanvaring is gebeurd met honderduizenden euro's aan schade, kan ik dat niet meer toevoegen aan het bestek, want dat zit al in de juridische molen. En dan moet ik nog hopen dat geen Poolse werf die ik niet ken meedoet (wat langs onze zijde meerkost zou betekenen, want ons personeel, ikzelf en andere onderaannemers moeten daar naartoe). Maar ik kan ze niet uitsluiten.
In de private sector schrijf je hetzelfde bestek, helemaal geupdate, stuur je dat een paar weken op voorhand naar werven waar je een goede samenwerking mee hebt ,kiest dan de beste aanbieding en dat is dat.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor de rest van de aanbieders. Als jij 6 aanbieders hebt en 1 wijkt daar in geld 40% vanaf zou ik daar toch even wat meer onderzoek in steken voordat er getekend wordt.

Maar goed, heel veel is terug te voeren op de bezuinigingen bij defensie en het schrijnende gebrek aan technici met praktijkervaring.
Als er bezuinigingen zijn, is er inderdaad nog een extra motivatie om voor de laagste prijs te gaan. Het gaat om geld van de burger, en daar wil je zo zuinig mogelijk mee omspringen. Om dan te zeggen dat defensie incompetent is (niet per se jij die dat zegt), is te kort door de bocht.

Stel je voor dat de brander van de verwarmingsketel van jouw oude moeder aan vervanging toe is. Je wil zo weinig mogelijk spenderen van haar geld, want het is het jouwe niet en ze heeft het al niet breed. Jij denkt dat het ongeveer 1000¤ zal kosten.
Je krijgt 4 aanbiedingen: 600,950,1100,1400¤. De aanbieding van 600¤ is zelfs van een gerenommeerd merk (waar Mercedes in bovenstaande wel kan toe gerekend worden).
Je vraagt aan de aanbieder van 600¤ waarom die zo goedkoop kan leveren. En die zegt: we hebben een overschot van die branders liggen, ze voldoen aan jouw eisen, we halen deze rechtsreeks van bij de fabrikant in Polen en rekenen maar weinig winstmarge omdat ons orderboek momenteel wat aan de lage kant zit door de coronacrisis.
Wat doe je dan? Zoiets gebeurt bij aanbestedingen. Dit hoef ik aan jou niet uit te leggen, maar anderen kunnen de analogie misschien wel gebruiken.

PS: ik heb helemaal niets met defensie oid.

[ Bericht 4% gewijzigd door BBach op 19-11-2021 10:32:45 ]
pi_202247624
Het aansluiten bij Duitsland kan in dit geval gewoon betekenen dat er in Nederland gekocht wordt: https://www.nidv.eu/nieuw(...)itse-special-forces/
  vrijdag 19 november 2021 @ 17:32:28 #98
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202247716
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor de rest van de aanbieders. Als jij 6 aanbieders hebt en 1 wijkt daar in geld 40% vanaf zou ik daar toch even wat meer onderzoek in steken voordat er getekend wordt.

Maar goed, heel veel is terug te voeren op de bezuinigingen bij defensie en het schrijnende gebrek aan technici met praktijkervaring.
tja, als de rijksamtenaren twee keer zoveel loonsverhoging krijgen en de gemeente ambtenaren drie en een half keer zoveel dan wat mensen bij defensie krijgen, is het niet zo gek dat mensen niet bij defensie willen werken.
pi_202248091
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 17:25 schreef Niek92 het volgende:
Het aansluiten bij Duitsland kan in dit geval gewoon betekenen dat er in Nederland gekocht wordt: https://www.nidv.eu/nieuw(...)itse-special-forces/
Wat is het verschil tussen de Duitse Defenture voertuigen en die van het KCT?
pi_202248223
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 18:07 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen de Duitse Defenture voertuigen en die van het KCT?
Zelfde platform volgens die link, dus zullen dan enkel wat specifieke landgebonden eisen zijn.
pi_202655478
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:55 schreef tjoptjop het volgende:
Beetje lucht uit de banden :7
Scania heeft oplossing voor 2 centimeter te hoge vrachtwagens Defensie

quote:
Scania Zwolle heeft een oplossing voor de 550 te hoge vrachtwagens voor Defensie: het bedrijf past de bandenspanning wat aan.
:D :D

De combinatie van de Gryphus-vrachtwagen en een speciale container was namelijk gemiddeld 4 meter en 2 centimeter hoog. Nét 2 centimeter te hoog om de weg op te mogen.

De Gryphus is een bijzonder voertuig. Hij is afgestemd op de zwaarste operationele omstandigheden en op de plaatsing van een gepantserde cabine, zodat inzittenden worden beschermd tijdens missies in oorlogsgebieden.

Die gepantserde cabine voegt flink wat gewicht aan het voertuig toe. Dat extra gewicht zorgt ervoor dat de banden en vering enkele centimeters ingedrukt worden. Maar bij regulier gebruik op de openbare weg, dus zonder pantsercabine en met standaardbelading, staat het voertuig hoger en dat is net die 2 centimeter waarmee de maximale hoogte wordt overschreden.

Het onvoorziene probleem leidde in september tot discussie. Volgens de Wegenverkeerswet mogen voertuigen hoger dan 4 meter namelijk niet de openbare weg op. Scania gaf aan een oplossing te zullen zoeken voor het probleem.

Lucht uit de banden
Het vrachtwagenbedrijf heeft nu nieuwe instructies gemaakt voor ‘het afregelen van de bandenspanning’. ,,Het aanpassen van de bandenspanning heeft nogal wat consequenties. De voertuigenelektronica moet helemaal aangepast worden’’, zegt Nico van der Klugt van Scania Benelux. ,,Binnen de marges gaan we naar een meer gemiddelde druk, terwijl de luchtdruk tegen de bovenkant aan zat.’’

Daarnaast verwacht de vrachtwagenbouwer dat het voertuig tijdens het gebruik door het soepeler worden van de vering iets in zal zakken. Defensie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn akkoord met de voorgestelde oplossing.

Scania gaat de voertuigen zo snel mogelijk aanpassen. Wat de kosten van de actie zijn, kan Van der Klugt niet vertellen.

https://www.ad.nl/auto/sc(...)s-defensie~a8312df0/

Probleem zit toch aan de bovenkant O-) O-)
pi_202655733
Wat een heisa om niks, laat die paar vrachtwagens toch rijden, who cares over die 2cm
pi_202655969
quote:
6s.gif Op donderdag 16 december 2021 21:42 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Scania heeft oplossing voor 2 centimeter te hoge vrachtwagens Defensie
[..]
:D :D

De combinatie van de Gryphus-vrachtwagen en een speciale container was namelijk gemiddeld 4 meter en 2 centimeter hoog. Nét 2 centimeter te hoog om de weg op te mogen.

De Gryphus is een bijzonder voertuig. Hij is afgestemd op de zwaarste operationele omstandigheden en op de plaatsing van een gepantserde cabine, zodat inzittenden worden beschermd tijdens missies in oorlogsgebieden.

Die gepantserde cabine voegt flink wat gewicht aan het voertuig toe. Dat extra gewicht zorgt ervoor dat de banden en vering enkele centimeters ingedrukt worden. Maar bij regulier gebruik op de openbare weg, dus zonder pantsercabine en met standaardbelading, staat het voertuig hoger en dat is net die 2 centimeter waarmee de maximale hoogte wordt overschreden.

Het onvoorziene probleem leidde in september tot discussie. Volgens de Wegenverkeerswet mogen voertuigen hoger dan 4 meter namelijk niet de openbare weg op. Scania gaf aan een oplossing te zullen zoeken voor het probleem.

Lucht uit de banden
Het vrachtwagenbedrijf heeft nu nieuwe instructies gemaakt voor ‘het afregelen van de bandenspanning’. ,,Het aanpassen van de bandenspanning heeft nogal wat consequenties. De voertuigenelektronica moet helemaal aangepast worden’’, zegt Nico van der Klugt van Scania Benelux. ,,Binnen de marges gaan we naar een meer gemiddelde druk, terwijl de luchtdruk tegen de bovenkant aan zat.’’

Daarnaast verwacht de vrachtwagenbouwer dat het voertuig tijdens het gebruik door het soepeler worden van de vering iets in zal zakken. Defensie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn akkoord met de voorgestelde oplossing.

Scania gaat de voertuigen zo snel mogelijk aanpassen. Wat de kosten van de actie zijn, kan Van der Klugt niet vertellen.

https://www.ad.nl/auto/sc(...)s-defensie~a8312df0/

Probleem zit toch aan de bovenkant O-) O-)
_O-

Godver, ik moet mijn adviezen ook niet gratis op internet zetten }:|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')