abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:07:05 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201080303
quote:
Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO

KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.

President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.

Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.

The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.

The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.

Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.

The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.

In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.

Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.

The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.

In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”

However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”

Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.

Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.

Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.

Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.

Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.

Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.

The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.

The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.

“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.

Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”

In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.

In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
twitter

Einde van een tijdperk.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:07:41 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201080313
Rutte! Zeg nou gewoon dat het extreemrechts tuig is. Draai er niet omheen.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201080330
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:06 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zij wisten het ook beter dan de overheid toen het om het reisadvies ging
Want alleen vakantiereizen zijn reizen?
pi_201080335
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
De Taliban? En dan zegt Rutte dat, en dan? Wat is daarmee opgelost?
pi_201080336
twitter
pi_201080337
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
:')
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:15:26 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201080433
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De Taliban? En dan zegt Rutte dat, en dan? Wat is daarmee opgelost?
Nee. Die stonden te demonstreren tegen de vluchtelingen
pi_201080477
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:56 schreef Starhopper het volgende:
PFFFFFFFFFFFF EN AL DIE MENSEN DAN :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Stop eens met die act joh.. of ben je echt een gekke Henkie
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:19:06 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201080478
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Je bedoelt die verveelde jeugd die met een zooi kratten bier op straat wat domme leuzen heeft staan roepen, ja laten we daar vooral nog meer landelijke aandacht aan gaan besteden. :')
pi_201080479
Laten we het gewoon nooit. meer. doen.

Geen missies meer. Geen Srebrenica, geen Kandahar, geen Kabul, geen Bagdad, geen Mali.

Het leger kan nuttig worden ingezet om de buitengrenzen te bewaken zodat de illegale migratie stopt.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:20:18 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201080489
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:19 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

Geen missies meer. Geen Srebrenica, geen Kundahr, geen Kabul, geen Bagdad, geen Mali.

Hier ben ik het sowieso mee eens. Het loopt nooit goed af.
pi_201080502
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:19 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

Geen missies meer. Geen Srebrenica, geen Kandahar, geen Kabul, geen Bagdad, geen Mali.

Het leger kan nuttig worden ingezet om de buitengrenzen te bewaken zodat de illegale migratie stopt.
Jammer dit.. en al die arme mensen in Jemen laten we dan maar barsten zeker.
pi_201080517
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:19 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

Nederland waait gewoon met alle internationale winden mee. Een schurkenstaat als de VS is nooit klaar.
pi_201080531
twitter

twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:22:51 #15
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_201080537
quote:
Clicks zijn belangrijker dan mensenlevens. Toch weer een paar mensen die niet geëvacueerd kunnen worden omdat meneer met alle geweld naar Afghanistan moest.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_201080545
quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:22 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Clicks zijn belangrijker dan mensenlevens. Toch weer een paar mensen die niet geëvacueerd kunnen worden omdat meneer met alle geweld naar Afghanistan moest.
Om zijn werk te doen. Erg raar idd.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:23:49 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201080550
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:20 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
En die arme mensen in Somalië dan? Of Venezuela? Of Nigeria? Of Myanmar? Of Syrië? Of Sudan?
Of Eritrea? Of Ethiopië?
pi_201080565
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:59 schreef Scrummie het volgende:
Vind het vooral opvallend dat Rutte alleen de Europese landen noemt als in 'daar werken we mee samen'. Komt op mij over alsof hij bewust de VS erbuiten laat.
Dat viel me ook op. Ik gok dat er met de VS weinig te praten valt. Ze hebben Nederland en andere landen in feite de order gegeven om te vertrekken. Voor Biden is de Amerikaanse publieke opinie het enige dat telt nu, het gaat om zijn politieke toekomst.
are we infinite or am I alone
pi_201080580
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
O dat volk, ja tuig. Of ze links of rechts waren, wellicht rechts. Maar doet het er toe, veranderd het iets?

Maar over het algemeen vinden dorpjes met 3500 inwoners het niet tof om 800 asielzoekers en hun problemen te moeten opvangen.

Gek eigenlijk dat de opvang zo oneerlijk verdeeld is over Nederland. En schijnbaar is er toevallig nooit plaats in de buurt van de mensen die alles hier heen willen halen.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:29:04 #20
335133 MichaelScott
pi_201080608
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:23 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Om zijn werk te doen. Erg raar idd.
Dat zeg ik: alles voor de Bild-clicks. Bild verdient namelijk niets aan de berichtgeving door BBC, CNN, RT of de tientallen andere journalisten die al in het land zijn.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:29:15 #21
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201080609
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:24 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dat viel me ook op. Ik gok dat er met de VS weinig te praten valt. Ze hebben Nederland en andere landen in feite de order gegeven om te vertrekken. Voor Biden is de Amerikaanse publieke opinie het enige dat telt nu, het gaat om zijn politieke toekomst.
Als puntje bij paaltje komt (lees: als er voor de VS niks te halen valt) dan bestaat de NAVO niet. Dat was onder Trump al helder maar hopelijk is het nu wat meer geland bij de cucks in Brussel. Dus ook gewoon schijt hebben aan het Amerikaanse gejank over o.a. de Nordstream. Laat Washington maar in de stront zakken (die gaan zich de komende decennia toch focussen op China/Azië), de erfzonde uit 40-45 is inmiddels wel voldaan.
pi_201080621
quote:

[..]
Ja want dat doen we nu ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201080629
quote:
6s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:29 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Als puntje bij paaltje komt (lees: als er voor de VS niks te halen valt) dan bestaat de NAVO niet. Dat was onder Trump al helder maar hopelijk is het nu wat meer geland bij de cucks in Brussel. Dus ook gewoon schijt hebben aan het Amerikaanse gejank over o.a. de Nordstream. Laat Washington maar in de stront zakken, de erfzonde uit 40-45 is inmiddels wel voldaan.
Dat gebeurt al met veel verzoeken van de vs.
Bv het opvangen van onschuldigen uit de illegale gevangenis op cuba.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201080706
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja want dat doen we nu ook.
Precies..de focus ligt nu op Afghanistan want dat is in het nieuws. Over een tijdje hoor je er niemand meer over. Op veel plekken in de wereld is het kut. Vervelend maar wij kunnen dat niet allemaal gaan oplossen
pi_201080712
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom niet een rekening van de werkelijke kosten die wel een veelvoud hiervan kan zijn?
Omdat 5000 euro voor de meeste mensen veel geld is en dan krijg je vanzelf dat mensen nadenken voordat ze afreizen ipv nuzonder kosten te maken van alles willen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Manager PR/Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 14:39:29 #26
269689 crew  Viv
pi_201080720
quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:22 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Misschien zijn er juist wel mensenlevens gespaard door de aanwezigheid van westerse journalisten. :Y)

Dat wordt toch steeds gezegd, dat de Taliban zich nu nog inhoudt omdat de hele wereld meekijkt?
pi_201080722
Die claim van een "very specific threat near Kabul airport" (van US intelligence) kwam wel gelegen voor Biden. Het heeft de andere landen gedwongen om hun operatie te beëindigen. Geen gezeur meer over verlenging van de missie...
pi_201080730
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:24 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Biden wil er geen Amerikaanse militairen meer aan verspillen en hij heeft groot gelijk. Je krijgt toch stank voor dank en een mes in je rug uiteindelijk.
Het is niet onze Heilige Plicht tegenover hun Heilige Jihad.

Ik vond bij nader inzien die speech van Biden heel goed en hij gaf ook met veel gevoel aan dat hij voor zijn militairen opkomt.
pi_201080746
quote:
120 Nederlanders op het nippertje gered: 'Moesten zelf onderhandelen met taliban'

De 120 Nederlanders die vannacht met drie bussen het vliegveld van Kabul hebben weten te bereiken, hebben benauwde dagen beleefd. Dat blijkt uit gesprekken met familieleden. De groep is op het nippertje ontkomen dankzij de onderhandelingen die een van de Nederlanders in de bus deed met de taliban. De Nederlanders zitten inmiddels op de (waarschijnlijk) laatste evacuatievlucht vanuit Kabul.

De Nederlanders hebben de vluchtpoging grotendeels op eigen kracht ondernomen, zo blijkt uit de gesprekken. Urenlang stonden ze vast. Zonder airco en zonder eten, en zonder Nederlandse militairen in de buurt. Een passagier die de taliban overtuigde om de bussen door te laten naar het vliegveld, bleek een gouden zet.

Kwetsbare mensen
In de bussen zaten veel ouderen, kinderen en andere kwetsbare mensen met een Nederlands paspoort, zegt een familielid in Nederland. Zijn ouders waren naar Afghanistan gereisd om afscheid te nemen van zijn oma, die op sterven lag. Hun terugvlucht naar Nederland hadden ze vervroegd toen bleek dat de taliban Kabul dreigden in te nemen. "Mijn ouders stonden ingecheckt op het vliegveld, alles leek goed te gaan, totdat ik op Flight Radar zag dat het vliegtuig een U-turn maakte. Op dat moment denk je echt van: shit."

Zijn ouders werden gedwongen een schuilplek te zoeken in Kabul. "Het ministerie van Buitenlandse Zaken zei: dat is een rood reisgebied, wij kunnen niets voor je betekenen." Later werd het contact vriendelijker, toen zijn ouders op de evacuatielijst kwamen. Ook ondernamen ze op het advies van het ministerie een nieuwe vluchtpoging. Die mislukte.

Op het nippertje
Dat de laatste vluchtpoging, met de drie bussen nu wél is gelukt, is een enorme opluchting. "Gisteravond zijn zij echt op het nippertje naar binnen gebracht."

De bussen vertrokken gisteren rond 06.00 uur vanaf een afgesproken plek in de stad. Achttien uur later, rond middernacht, leek de poging nog volledig mislukt. "Ze zijn toen teruggaan naar de stad en hebben de ambassade gebeld. Die zei: zoek contact met de taliban. Een van de evacués heeft dat toen gedaan."

Deze passagier had een sleutelrol. "Daar hadden we geluk mee. Die persoon heeft zich echt ontfermd over de hele groep", zegt iemand anders in Nederland van wie de vader in de bus zat, tegen RTL Nieuws.

'In eerste instantie ben je wanhopig'
Ook dit familielid heeft zich grote zorgen gemaakt om het lot van zijn vader, een Nederlandse Afghaan die twintig jaar geleden voor de taliban naar Nederland was gevlucht en nu in Kabul was om te helpen met de wederopbouw. Zijn vader was net te laat om het land te ontvluchten. "In eerste instantie ben je wanhopig."

'Je voelt je zo machteloos'
Toen hij hoorde dat zijn vader met een bus meekon, kreeg hij hoop. Totdat het 's nachts toch mis dreigde te gaan. "Toen ik hoorde dat ze in eerste instantie teruggingen en ik zijn stem hoorde, toen brak ik gewoon. Je voelt je zo machteloos. Hij was kapot, had de afgelopen 36 uur niet gegeten, niet geslapen. Ik zei toen tegen mijn vader: blijf in de bus, we zijn aan het onderhandelen."

Iets later kwam het bericht dat het toch gelukt was. "Toen belde mijn vader: 'We zijn erdoor'. Ik was heel blij."

"Het was echt zenuwslopend", zegt ook het andere familielid. "Dat was echt niet normaal."

Poorten gesloten
Rond het moment dat de Nederlanders de luchthaven bereikten, werd bekend dat de poorten werden gesloten. De groep was dus net op tijd binnen.

"Ik hoop dat niemand dit ooit meemaakt", zegt de zoon wiens ouders in één van de bussen zaten. "Nederland had beter kunnen acteren in deze situatie. In een oorlogsgebied moet je niet vergaderen, maar gewoon handelen."

Tweede keer
Hij vertelt dat het de tweede keer is dat zijn ouders vluchten voor de taliban. Jaren geleden kregen ze asiel in Nederland. Dat zijn ouders nu opnieuw oog in oog stonden met de terreurgroep, is niet te bevatten.

Nu zijn ouders in het vliegtuig zitten, komt langzaam het besef. "Ik denk dat de verwerking echt nog moet komen als zij hier zijn. Ik weet niet hoe ik de afgelopen weken heb geleefd. Wat ik wel moet zeggen, Derk Boswijk, een Tweede Kamerlid, heeft ons ontzettend goed geholpen, ik was continu met hem in contact. Hij heeft een buitengewone prestatie geleverd. Een voorbeeldkamerlid."

Inmiddels zitten de Nederlanders op het vliegtuig. Weg uit Afghanistan. De opluchting bij de familieleden in Nederland is groot. "Mijn vader zit in het vliegtuig. Heerlijk gevoel. Niet te beschrijven", zegt een van hen tegen RTL Nieuws.

Nog honderden op evacuatielijst
Wat het lot is van de Nederlanders die nu nog in Afghanistan zitten, is nog onduidelijk. Nederland roept mensen in Afghanistan op nu ook niet meer naar het vliegveld te komen. De situatie bij de luchthaven is te gevaarlijk en de toegangspoorten zijn gesloten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken roept mensen op om naar een veilige locatie te gaan.

Nog honderden mensen staan op lijsten om geëvacueerd te worden. De Amerikaanse militairen vertrekken op 31 augustus. Maar zij zullen het vliegveld al dagen eerder afsluiten om hun eigen mensen en materieel het land uit te kunnen brengen.
Walgelijke vakantievierders.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201080788
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:41 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Biden wil er geen Amerikaanse militairen meer aan verspillen en hij heeft groot gelijk. Je krijgt toch stank voor dank en een mes in je rug uiteindelijk.

Ik vond bij nader inzien die speech van Biden heel goed en hij gaf ook met veel gevoel aan dat hij voor zijn militairen opkomt.
Lol
  Manager PR/Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 14:49:33 #31
269689 crew  Viv
pi_201080801
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:42 schreef Caland het volgende:

[..]
quote:
Ook dit familielid heeft zich grote zorgen gemaakt om het lot van zijn vader, een Nederlandse Afghaan die twintig jaar geleden voor de taliban naar Nederland was gevlucht en nu in Kabul was om te helpen met de wederopbouw.
Damn..

Wat een held trouwens, de Nederlander die kennelijk de Taliban zover heeft gekregen om die 3 bussen nog door te laten. _O_

Wel nadat er 7 mensen zonder Nederlands paspoort de bussen moesten verlaten. En ik blijf het bizar vinden dat er geen Nederlandse militairen aan boord van die bussen waren, zoals de andere landen wel hadden.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:49:48 #32
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201080802
quote:
"Nederland had beter kunnen acteren in deze situatie. In een oorlogsgebied moet je niet vergaderen, maar gewoon handelen."
Uhuh. Naar een oorlogsgebied moet je niet op familiebezoek maar gewoon thuisblijven, wat denk je daarvan.

Dit soort mensen zijn nu opgehaald terwijl er werknemers (waar het in de eerste instantie om ging, weten jullie nog) daar achter zijn gebleven, let maar op.
pi_201080833
quote:
7s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:49 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Uhuh.

Naar een oorlogsgebied moet je niet op familiebezoek maar gewoon thuisblijven, wat denk je daarvan.
Dat jij je ouders liever op een afstandje zou laten sterven zegt meer over jou dan over hen ben ik bang.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:53:03 #34
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201080852
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:38 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Precies..de focus ligt nu op Afghanistan want dat is in het nieuws. Over een tijdje hoor je er niemand meer over. Op veel plekken in de wereld is het kut. Vervelend maar wij kunnen dat niet allemaal gaan oplossen
De harde waarheid idd.

Er zullen ook maar weinig reported achterblijven gok ik. En geen nieuws = geen zorgen erover. In dit tijdperk van sensationele media en clickbait schuift de focus in notime naar iets anders zodra er geen nieuws meer uit het land komt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 26 augustus 2021 @ 14:53:09 #35
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201080854
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:51 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat jij je ouders liever op een afstandje zou laten sterven zegt meer over jou dan over hen ben ik bang.
Ik had mijn ouders daar überhaupt nooit achtergelaten, jij wel?
pi_201080855
quote:
Hij vertelt dat het de tweede keer is dat zijn ouders vluchten voor de taliban. Jaren geleden kregen ze asiel in Nederland. Dat zijn ouders nu opnieuw oog in oog stonden met de terreurgroep, is niet te bevatten.
Drie keer is scheepsrecht.
pi_201080890
quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:53 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ik had mijn ouders daar nooit achtergelaten, jij wel?
Er kunnen nou eenmaal wat redenen zijn waarom dat niet mogelijk is. En dan kan je zeggen; dan blijf ik ook. Om vervolgens te horen dat je een vieze vakantieganger bent op het FOK!forum zonder eigen verantwoordelijkheid.
pi_201080891
quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:53 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ik had mijn ouders daar überhaupt nooit achtergelaten, jij wel?
Hoe weet je of dit de afweging was?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201080901
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:53 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Het is ook niet geheel onverwacht dat de beste man opnieuw oog in oog met de taliban staat lijkt me, aangezien ze al voor de poort stonden toen hij naar Afghanistan afreisde.

Ik begrijp het allemaal wel vanuit het oogpunt van deze mensen hoor, maar ik heb zo'n schijthekel aan die eenzijdige emo journalistiek.. dat zal wel scoren bij de lezers van de krant denk ik.
pi_201080969
quote:
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vangt vooralsnog geen Afghaanse vluchtelingen op in Overijssel. "Nu Nederland stopt met evacueren, hebben we voldoende plek in de rest van het land", zegt COA-woordvoerder Leon Veldt. "Later vandaag kondigen we de opening van een laatste locatie aan, in het westen van het land."
https://www.rtvoost.nl/ni(...)heeft-voldoende-plek
Grappig, dit staat toch haaks op het bericht van kabinet aan provincies van vanochtend?

Oh, ik moet minder snel lezen:

quote:
"Maar dat zeg ik met een slag om de arm", benadrukt Veldt. "Als we toch een week doorgaan met evacueren, komen er honderden mensen bij. In dat geval hebben we wél nieuwe locaties voor Afghanen nodig. Voor de reguliere opvang blijven we wel zoeken naar nieuwe locaties."

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2021 15:01:40 ]
  donderdag 26 augustus 2021 @ 15:04:50 #41
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201081017
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:53 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Maar dan in Nederland…
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_201081250
quote:

[..]

Vind je? Gisteren waarschuwde een veteranenorganisatie voor zelfmoord bij veteranen door de huidige gebeurtenissen.
Genoeg artikels te vinden van militairen, veteranen en familieleden van gesneuvelden die kritiek hebben op z'n uitspraken over de Afghanen en op de manier waarop hij de terugtrekking aanpakt. (heb niet alle links gecopieerd)
quote:
A coalition of military veteran organizations requested a meeting with President Biden on Monday to discuss his administration’s efforts to safely evacuate Afghan allies who face potential reprisals from the Taliban following the planned U.S. withdrawal from Afghanistan.

Led by Iraq war veteran and High Ground Veterans Advocacy founder Kristofer Goldsmith, the coalition’s members said they "remain concerned about the fates of our wartime partners." The veterans’ groups asked the Biden administration about its efforts to "meet commitments" to allies stranded in Kabul.

"Failing to meet our obligations to these Afghans would not only be a national security risk – harming America’s reputation abroad and eroding the trust in our armed forces that is critical for future operations – it would also condemn veterans and survivors of the conflict in Afghanistan to a lifetime of moral injury," the groups said in the letter.
quote:
This week, The Independence Fund joined forces with No One Left Behind and Mighty Oaks Foundation to form a coalition named, "Save Our Allies" dedicated to saving our Afghan and Iraqi Allies who served side-by-side with U.S. Armed Forces and working to ensure our Veterans are getting the care needed after bravely serving our nation.

An open letter to Congress and the President of the United States:

Now is the time to act. Last week, last month, last year were all the times to act as well, but those necessary actions were not taken, and our fellow warriors in Afghanistan and Iraq, the interpreters and other support forces eligible for the Special Immigration Visas (SIVs), need our government to act now. Today. This hour.

The signatory veteran and military support organizations below represent and serve US combat veterans who served side-by-side with Afghan and Iraqi personnel, who believe these fellow warriors deserve our support and protection, and who believe the US government has failed in its responsibilities to these Coalition and allied forces. Whether it be through avoidable and unnecessary delays in the processing of the SIV applications, or the abandonment of these fellow warriors to the doubtful mercies of the Taliban forces, we have failed as a country to honor our commitments. That must be reversed now.

First, if an Afghan national is at Karzai International Airport, or any other airport US or friendly forces control, they need to be airlifted out as soon as we've secured the necessary transportation for US citizens and citizens of treaty ally countries who need US assistance. We realize those with pending SIV applications likely cannot be brought directly to the territorial limits of the 50 United States, but they must be evacuated from Afghanistan and taken to a safe haven, whether that be a partner third-country, or an overseas US military facility like Sigonella IT, Rota SP, Guam, or even Guantanamo Bay, to name a few. The U.S. evacuation mission should not end on August 31st, if at least 50,000 SIV applicants and their family members have not been evacuated.
quote:
For the past five years I have contributed to an organization called No One Left Behind (nooneleft.org). It was formed by American Afghan War veterans to bring these brave allies out from Afghanistan and get them settled here in safety. NOLB recently linked up with another of my favorite organizations, Spirit of America (spiritofamerica.org) to raise millions of dollars for this vital project.

In the past year members of Congress of both parties have awakened to the emerging disaster by creating thousands of additional SIV visa slots. Rep. Peter Welch and Sen. Pat Leahy have commendably gone into overdrive to get as many terps out as possible.

After disingenuously explaining that he was unable to undo Trump’s fatuous peace deal, President Biden has found $100 million to help them and their families to integrate into American life. The problem now is that with U.S. and allied forces no longer in control of Kabul, thousands of the remaining SIV applicants can’t get past Taliban checkpoints to a place where American planes can fly them out.

History will apportion the blame for this inglorious collapse.
Right now there’s little Vermonters can do to rescue our allies and salvage our country’s honor, aside from contributing to NOLB and SoA, but we can seize this unfortunate opportunity to do something here at home that we can be proud of for years to come.
quote:
Families of fallen soldiers criticize Biden as Taliban takes over Kabul
quote:
Deanna Sartor, a mother of three whose husband was killed in a firefight in July 2019, said she found it “offensive” how the U.S. departure was carried out, with American troops almost entirely withdrawn by July only to be sent back into harm’s way for what’s proved to be a chaotic, perilous exit.
quote:
The last week has complicated the relationship between Biden and the veterans of America’s longest war. While many veterans — like most Americans — support ending a war whose mission has become muddled, many also view the withdrawal as recklessly slipshod, risking the lives of Afghans who aided American interests and the additional troops recently deployed to clean up the messy exit. Others have blanched at the defiant, even detached tone coming from a president whose brand is rooted in empathy — a man whose late son was an Iraq War veteran and who ends most speeches praying “may God protect our troops.

“Most of us, whether you’re Republican or Democrat, we thought Biden would be better than this, because Beau [Biden] served after 9/11 and [the president] spent time with Gold Star families, he spent time with veterans,” said Paul Rieckhoff, the founder of Iraq and Afghanistan Veterans of America (IAVA). “He should get this at a gut level. What is hitting really hard is Biden failing to realize the reality of the situation. It just feels like here we go again. . . . Will this be his version of [former vice president Dick] Cheney saying we’ll be greeted like liberators?”
https://www.washingtonpos(...)966e88e93_story.html
pi_201081269
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:51 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat gebeurde vorig jaar dagelijks met corona...
pi_201081284
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:21 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Vind je? Gisteren waarschuwde een veteranenorganisatie voor zelfmoord bij veteranen door de huidige gebeurtenissen.
Genoeg artikels te vinden van militairen, veteranen en familieleden van gesneuvelden die kritiek hebben op z'n uitspraken over de Afghanen en op de manier waarop hij de terugtrekking aanpakt. (heb niet alle links gecopieerd)
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
https://www.washingtonpos(...)966e88e93_story.html
Elke Amerikaan die daar niet heen hoeft is er al een minder met een mogelijk trauma.
pi_201081439
quote:
6s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:29 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Als puntje bij paaltje komt (lees: als er voor de VS niks te halen valt) dan bestaat de NAVO niet. Dat was onder Trump al helder maar hopelijk is het nu wat meer geland bij de cucks in Brussel. Dus ook gewoon schijt hebben aan het Amerikaanse gejank over o.a. de Nordstream. Laat Washington maar in de stront zakken (die gaan zich de komende decennia toch focussen op China/Azië), de erfzonde uit 40-45 is inmiddels wel voldaan.
We zien gewoon meer en meer wat de "vriendschap" met de USA inhoudt... helemaal NIETS!!!
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
pi_201081447
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Elke Amerikaan die daar niet heen hoeft is er al een minder met een mogelijk trauma.
Langer blijven zou ook geen fluit veranderen aan het feit dat de Amerikaanse onderneming in Afghanistan zinloos is gebleken. Daar kan je Biden niet voor bekritiseren. Hooguit de manier waarop het vertrek nu verloopt. Maar het gros van de Amerikaanse kiezers wil dit toch..dus tsja.

Dat het voor veteranen moeilijk te verteren is begrijp ik wel, maar dan zou ik eerder eens George Bush jr aan zijn jasje trekken. Met die halve zool begon de ellende.
pi_201081486
quote:

[..]
Idd. Nederlands paspoort scoren, nooit meer terug willen en dan toch maar ff lekker terug (elk jaar hoogstwaarschijnlijk) naar het vaderland.
Nadat de USA was binnen gevallen hadden ze ook direkt weer terug kunnen gaan, 20 jaar terug maar nee...nederland geeft gratis woningen en centjes dus je zult wel gek zijn.
En ondertussen kunnen de Nederlandse kinderen barsten...
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
  donderdag 26 augustus 2021 @ 15:41:50 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_201081491
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:38 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Langer blijven zou ook geen fluit veranderen aan het feit dat de Amerikaanse onderneming in Afghanistan zinloos is gebleken. Daar kan je Biden niet voor bekritiseren. Hooguit de manier waarop het vertrek nu verloopt. Maar het gros van de Amerikaanse kiezers wil dit toch..dus tsja.

Dat het voor veteranen moeilijk te verteren is begrijp ik wel, maar dan zou ik eerder eens George Bush jr aan zijn jasje trekken. Met die halve zool begon de ellende.
Uiteindelijk hebben Obama en Trump het ook nog 12 jaar laten dooretteren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_201081523
quote:

[..]
Alles aan Nederland te danken, willens en wetens op vakantie gaan tegen alle adviezen in, vervolgens nog het dringende verzoek het land te verlaten volledig negeren. Nu gaan klagen dat er meer gedaan kon worden. Walgelijk volk.

[ Bericht 0% gewijzigd door franske19 op 26-08-2021 15:54:13 ]
pi_201081625
quote:
Pentagon: explosie op vliegveld van Kabul

Op het vliegveld van Kabul is een explosie gebeurd. Dat bevestigt een woordvoerder van het Pentagon. Over slachtoffers is nog niets bekend.
Van het liveblog NOS.

twitter

twitter

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2021 15:52:11 ]
pi_201081663
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:41 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]
Idd. Nederlands paspoort scoren, nooit meer terug willen en dan toch maar ff lekker terug (elk jaar hoogstwaarschijnlijk) naar het vaderland.
Ik snap wel dat je nooit meer permanent terug wil als je eenmaal hier een bestaan hebt opgebouwd met veel betere kansen voor je (klein)kinderen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 26 augustus 2021 @ 15:54:32 #53
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_201081684
Dan hebben die Amerikanen het toch goed voorspeld.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_201081688
Aysis Kay
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:02:06 #55
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201081778
quote:
6s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:49 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Uhuh. Naar een oorlogsgebied moet je niet op familiebezoek maar gewoon thuisblijven, wat denk je daarvan.

Dit soort mensen zijn nu opgehaald terwijl er werknemers (waar het in de eerste instantie om ging, weten jullie nog) daar achter zijn gebleven, let maar op.
Ik kan best begrijpen dat je er naartoe gaat. Ook als de situatie was zoals hij een paar weken terug was. Maar ik vind het wel heel makkelijk om dan een hoop commentaar te hebben als je de evacuatie niet vlekkeloos gaat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201081780
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:53 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik snap wel dat je nooit meer permanent terug wil als je eenmaal hier een bestaan hebt opgebouwd met veel betere kansen voor je (klein)kinderen.
Als het niet moet zou ik dat ook niet doen
pi_201081824
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:55 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Er kunnen nou eenmaal wat redenen zijn waarom dat niet mogelijk is. En dan kan je zeggen; dan blijf ik ook. Om vervolgens te horen dat je een vieze vakantieganger bent op het FOK!forum zonder eigen verantwoordelijkheid.
Alsof iemand het iets interesseert wat op fok wordt geschreven... Uberhaupt wat er op internet staat trouwens....
pi_201081833
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik kan best begrijpen dat je er naartoe gaat. Ook als de situatie was zoals hij een paar weken terug was. Maar ik vind het wel heel makkelijk om dan een hoop commentaar te hebben als je de evacuatie niet vlekkeloos gaat.
Ik kan dat niet en gelukkig velen met mij.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:07:55 #60
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201081855
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:50 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Van het liveblog NOS.

[ twitter ]

[ twitter ]
;( ;( ;(
pi_201081864
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Alsof iemand het iets interesseert wat op fok wordt geschreven... Uberhaupt wat er op internet staat trouwens....
Als het niemand interesseert, waarom dan al die censuur van big tech...
pi_201081874
Het Pentagon kan nog geen mededelingen doen over het aantal slachtoffers. Ten tijde van de explosie waren duizenden mensen aanwezig op de luchthaven. Er zijn meldingen dat de explosie plaatsvond bij de bij de zogenoemde Abbey Gate van het vliegveld, maar ook dat het zou gaan om de omgeving van het Baron Hotel vlakbij de luchthaven. In het hotel zouden veel Britten hebben verbleven.

De ontploffing volgt op meldingen van mogelijke dreigingen van terroristische aanslagen bij het vliegveld. Die zouden afkomstig zijn van Islamitische Staat in de Provincie Khorasan (ISKP). Deze groep is circa zes jaar geleden in de regio opgedoken en is onder meer in het oosten van Afghanistan actief.

De door uiterst bloedige aanslagen beruchte groep claimt dat het banden heeft met andere takken van IS. De groep is herhaaldelijk in gevecht geraakt met de Taliban.
https://www.nu.nl/strijd-(...)-in-afghanistan.html
pi_201081885
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:44 schreef franske19 het volgende:

[..]
Alles aan Nederland te danken, willens en wetens op vakantie gaan tegen alle adviezen in, vervolgens nog het dringende verzoek het land te verlaten volledig negeren. Nu gaan klagen dat er meer gedaan kon worden. Walgelijk volk.
Ik weet niet of vakantie de juist benaming is. Familiebezoek is niet hetzelfde als vakantie.
Ik ken ook een Afghaan die bezettingen in Afghanistan heeft. Die gaat eens in de zoveel tijd op bezoek daar, maar dat is anders dan een vakantie naar de camping of het strand.
pi_201081898
quote:
7s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:08 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Als het niemand interesseert, waarom dan al die censuur van big tech...
Geen idee...
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:11:33 #65
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201081902
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:09 schreef Rambolin het volgende:
Het Pentagon kan nog geen mededelingen doen over het aantal slachtoffers. Ten tijde van de explosie waren duizenden mensen aanwezig op de luchthaven. Er zijn meldingen dat de explosie plaatsvond bij de bij de zogenoemde Abbey Gate van het vliegveld, maar ook dat het zou gaan om de omgeving van het Baron Hotel vlakbij de luchthaven. In het hotel zouden veel Britten hebben verbleven.

De ontploffing volgt op meldingen van mogelijke dreigingen van terroristische aanslagen bij het vliegveld. Die zouden afkomstig zijn van Islamitische Staat in de Provincie Khorasan (ISKP). Deze groep is circa zes jaar geleden in de regio opgedoken en is onder meer in het oosten van Afghanistan actief.

De door uiterst bloedige aanslagen beruchte groep claimt dat het banden heeft met andere takken van IS. De groep is herhaaldelijk in gevecht geraakt met de Taliban.
Fog of war dus nu even. Veel chaos wss en het zal wel even duren voordat meer duidelijk wordt
pi_201081929
Wanhoop en frustratie bij achterblijvers in Afghanistan
Een groep van ongeveer 140 Nederlandse Afghanen is gisternacht op het laatste nippertje het vliegveld van Kaboel binnengekomen. Maar er zijn ook achterblijvers, mensen die op evacuatielijsten staan maar nog niet aan de beurt waren, én mensen die op geen enkele lijst voorkomen. Uit de berichten die bij NU.nl binnenkomen spreken wanhoop en frustratie.

"We wachten op een mirakel", schrijft een Afghaanse vrouw vanuit haar onderduikadres. Haar echtgenoot werkte nauw samen met het Nederlandse leger, werd ontvoerd en is nooit meer teruggekomen. Een paar jaar geleden ging ze met haar kinderen naar de hoofdstad Kaboel, waar ze in relatieve veiligheid woonde, totdat de stad in handen viel van de Taliban.

De vrouw en haar kinderen staan op een evacuatielijst van Buitenlandse Zaken. "Ze hebben me vanochtend gebeld, en vroegen waar ik me bevind en zeiden me dat ik moet wachten op instructies. De afgelopen uren hebben we zitten wachten op nader bericht. We volgen het nieuws en hebben gezien dat ook Nederland waarschijnlijk snel zal stoppen met evacueren. We zijn erg bang en onzeker, hoe moet het verder?"

In een Kamerbrief schrijft de regering dat het "vertrekplan" in werking is getreden. Het wordt "pijnlijk" genoemd dat mensen die in aanmerking komen voor evacuatie "achter zullen blijven". Later vandaag zullen de laatste vluchten plaatsvinden.

Meisjes met Nederlands paspoort achtergebleven in Kaboel
In Afghanistan zitten ook nog mensen met een Nederlands paspoort, zoals drie meisjes van twee, drie en zes jaar oud uit Utrecht. De vader van het Afghaans-Nederlands gezin wacht de ontwikkelingen in spanning af in Nederland. Zijn vrouw en kinderen vertrokken eerder deze maand voor een familiebezoek omdat het niet goed gaat met de vader van zijn vrouw en ze elkaar al jarenlang niet meer hadden gezien.

Toen gisteren de bussen naar het vliegveld gingen, werd de man uit Utrecht niet door het ministerie van Buitenlandse Zaken geïnformeerd. "Er is iets goed fout gegaan. Ik hoop dat mijn vrouw en kinderen alsnog het land uit kunnen komen. Ik probeer hemel en aarde te bewegen om dat toch nog voor elkaar te krijgen. Nu is het vliegveld gesloten, maar ik sluit niet uit dat het de komende dagen weer opengaat."

'Ik heb wel even gevloekt en gejankt'
In een asielzaak die op dit moment loopt, een waarover NU.nl eerder schreef, staan drie tienermeisjes op het punt om naar Nederland af te reizen om te worden herenigd met hun moeder. Dat gaat nu door de val van Kaboel niet door. Ze belandden wel een evacuatielijst, maar ook die meisjes zaten niet in de laatste groep die met bussen naar het vliegveld gingen.

"Ik heb wel even gevloekt en gejankt," schrijft Mieke Biesheuvel uit Alkmaar, die de moeder de afgelopen jaren heeft begeleid. "De kans is heel klein dat ze nog naar Nederland kunnen komen. De moeder houdt hoop, ik veel minder."

Bewakers van ambassade weten niet meer wat ze moeten doen
Naast de mensen die op evacuatielijsten staan en nu moeten hopen dat het vliegveld de komende dagen wordt heropend, zijn er ook mensen die nooit op een lijst zijn gekomen, zoals de bewakers van de Nederlandse ambassade, waarover NU.nl ook schreef.

Sommigen van hen werken al meer dan tien jaar voor de ambassade. Zij voelen zich bedreigd en willen worden geëvacueerd. Ze deden daartoe ook een verzoek, tot nu toe zonder resultaat. Reden is dat ze werken voor een extern beveiligingsbedrijf. De Britse en Amerikaanse autoriteiten besloten wel hun beveiligers, die ook voor een extern bedrijf bewerken, mee te nemen. "Nu de Taliban niemand het vliegveld laten betreden weten we niet wat we moeten doen," schrijft een van hen via WhatsApp.

In de Tweede Kamer werd gisteren tijdens een technische briefing gesproken over de scenario's na 31 augustus, als de Amerikaanse troepen vertrekken van het vliegveld. Kolonel Edward Houwman zei tijdens die bijeenkomst dat na het Amerikaanse vertrek "de situatie vooral in handen is van de Taliban".
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:19:28 #68
22565 asco
Los in deze tent
pi_201081987
twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:20:13 #69
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201081996
twitter

Gruwelijk als dat waar is
pi_201082035
twitter
pi_201082075
Gruwelijk 😵💫
pi_201082091
twitter
pi_201082120
twitter

Lijkt er dus op dat er meerdere explosies zijn geweest nu; twee. 1 bij het vliegveld, 1 bij dit hotel.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:30:47 #74
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_201082129
twitter
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:31:20 #75
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201082142
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:29 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Lijkt er dus op dat er meerdere explosies zijn geweest nu; twee. 1 bij het vliegveld, 1 bij dit hotel.
En er is nog steeds dreiging voor meer bommen
pi_201082168
Hoe wisten ze dat er explosies zouden plaatsvinden?... Het lijkt wel de film Minority Report
pi_201082173
Hoewel taliban niet achter zelfmoordaanslagen zullen zitten, is dit natuurlijk niet goed voor het beeld dat ze van zichzelf willen schetsen als partij die zorgt voor rust en orde.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:33:30 #78
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201082176
Mogelijk ook Amerikaanse soldaten gewond of gedood
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:33:47 #79
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201082181
Maar wie zit er achter de aanslagen? Ik neem aan dat de Taliban hier ook niet op zit te wachten.
pi_201082184
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:32 schreef Skwish het volgende:
Hoe wisten ze dat er explosies zouden plaatsvinden?... Het lijkt wel de film Minority Report
Ik wil niet opscheppen, maar...

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 19:49 schreef Rambolin het volgende:
[ twitter ]

[ twitter ]

Het onderstaande is niet bevestigd, maar dit is vooral het gevaar voor de mensen bij het vliegveld, als ISIS besluit om de Taliban in verlegenheid te brengen
[ twitter ]
pi_201082186
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:33 schreef Starhopper het volgende:
Maar wie zit er achter de aanslagen? Ik neem aan dat de Taliban hier ook niet op zit te wachten.
ISIS-K
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:34:31 #82
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201082188
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Mogelijk ook Amerikaanse soldaten gewond of gedood
Als er Amerikanen dood zijn dan gaat het feest worden.
pi_201082191
quote:
ISIS-K.

De leider van die groepering is door de taliban geëxecuteerd toen ze Kabul hadden. Geen vriendjes dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2021 16:34:55 ]
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:35:30 #84
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201082200
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:32 schreef Skwish het volgende:
Bv als een bepaalde terroristencel opeens heel veel comminceert. Dat betekend dat er iets aanstaande is. Soms weet je daarbij dan niet wat precies. De serie Homeland gaf er wel een mooie kijk op vond ik.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:35:54 #85
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201082207
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Scrummie het volgende:

[..]
ISIS-K.

De leider van die groepering is door de taliban geëxecuteerd toen ze Kabul hadden. Geen vriendjes dus.
Dank!
pi_201082211
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Starhopper het volgende:

Dan wordt er snoep uitgedeeld in Gaza.
pi_201082225
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Bv als een bepaalde terroristencel opeens heel veel comminceert. Dat betekend dat er iets aanstaande is. Soms weet je daarbij dan niet wat precies. De serie Homeland gaf er wel een mooie kijk op vond ik.
24 deed dat ook wel aardig. Niet realistisch ofzo uiteraard, maar je krijgt wel een beetje een idee hoe zoiets zou kúnnen werken.

Hadden we maar een Jack Bauer in Afghanistan nu, die zou iedereen die weg wil ook wegkrijgen. Schreeuwend.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:36:59 #88
38496 Perrin
pi_201082230
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wat vind je daar zo leuk aan dan? :{
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:37:44 #89
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201082242
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat vind je daar zo leuk aan dan? :{
Ik vind dit helemaal niet leuk.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:38:07 #90
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_201082244
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:39:10 #91
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201082261
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:39:59 #92
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082276
https://www.telegraaf.nl/(...)n-zelfmoordterrorist
quote:
De dreigingen zouden afkomstig zijn van Islamitische Staat in de Provincie Khorasan (ISKP). Deze groep is circa zes jaar geleden in de regio opgedoken en is onder meer in het oosten van Afghanistan actief. De door uiterst bloedige aanslagen beruchte groep claimt dat het banden heeft met andere takken van IS. De groep is herhaaldelijk in gevecht geraakt met de Taliban.
Ha, IS in gevecht met de Taliban... laten ze elkaar maar afmaken dan... :Y
pi_201082289
quote:
Iskp waarschijnlijk
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:41:14 #94
38496 Perrin
pi_201082292
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:39 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-zelfmoordterrorist
[..]
Ha, IS in gevecht met de Taliban... laten ze elkaar maar afmaken dan... :Y
Voor jou allemaal een pot nat natuurlijk.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:42:13 #95
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201082307
https://inews.co.uk/news/(...)-final-hours-1169725

Fox News reported that three American soldiers had been wounded, but the extent of their injuries was unknown. One local media outlet reported that at least 11 foreign soldiers and many civilians were injured or killed.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:42:23 #96
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082308
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Voor jou allemaal een pot nat natuurlijk.
Wat heb je liever? IS of de Taliban?
Géén van beide toch?
pi_201082312
Islamic State of Iraq and the Levant – Khorasan Province
https://en.wikipedia.org/(...)93_Khorasan_Province

Size In Afghanistan:
1,000 (US estimate)[10]
2,500–4,000 (UN report)[11]
10,000 (Russian estimate)

Allies
Islamic Movement of Uzbekistan
Islamic Renaissance Party of Tajikistan (claimed by Tajik government)
Jundallah (Pakistan)
Jamaat-ul-Ahrar (August 2014–March 2015)
National Thowheeth Jama'ath (2016–May 2019)

Taliban-ISIL conflict in Afghanistan
https://en.wikipedia.org/(...)flict_in_Afghanistan
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:47:07 #98
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082373
https://www.telegraaf.nl/(...)k-voor-vluchtelingen
quote:
Honderden mensen met een Nederlands paspoort bleken de afgelopen weken in Afghanistan te verblijven. In de nieuwe aflevering van de podcast ‘Het land van Wierd Duk’ vraagt Telegraaf-verslaggever Wierd Duk zich af wat die Afghaanse Nederlanders daar precies deden. ,,Ze negeerden een negatief reisadvies en het wekt toch een vreemde indruk als je op familiebezoek gaat naar het land dat je ooit bent ontvlucht. Logisch dat mensen daar vragen bij stellen.”
Kijk, dit snapte ik ook al niet zo... Hoe hypo kun je dan zijn...
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:47:31 #99
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201082380
https://inews.co.uk/news/(...)-who-taliban-1168704

What is Isis-K?

Isis-K was founded in eastern Afghanistan in 2015. It was originally formed from militants in the Pakistan Taliban, but has also seen fighters join from the Afghan Taliban.

The name stands for ‘Islamic State of Khorasan’; Khorasan refers to the central Asian and south Asian region surrounding Afghanistan.

Unlike the Taliban in Afghanistan, Isis-K has expressed its desire to launch attacks on western powers and the UN. There are also concerns it could try to attack the Afghan capital of Kabul.

=============

Isis-K takes a harder line than the Taliban, with a more strict interpretation of Islamic rule.

The Taliban claims to have executed the former leader of Isis-K, Abu Omar Khorasani, after releasing him from jail along with other terrorist fighters.

Isis-K has historically recruited those who have split from the Taliban, particularly those believing the group’s rules to be too soft or desiring greater military victories.
pi_201082392
Security Alert: U.S. Embassy Kabul (August 26, 2021)

Event: EXPLOSION AT THE ABBEY GATE OF KABUL AIRPORT, REPORTS OF GUNFIRE

There has been a large explosion at the airport, and there are reports of gunfire.

U.S. citizens should avoid traveling to the airport and avoid airport gates at this time.

U.S. citizens who are at the Abbey Gate, East Gate, or North Gate now should leave immediately.

Actions to take:

Be aware of your surroundings at all times, especially in large crowds.
Follow the instructions of local authorities including movement restrictions related to curfews.
Have a contingency plan for emergencies and review the Traveler’s Checklist.
Monitor local media for breaking events and adjust your plans based on new information.
Enroll in the Smart Traveler Enrollment Program(STEP) to receive Alerts and make it easier to locate you in an emergency.
Follow the Department of State on Facebook and Twitter.

https://af.usembassy.gov/(...)abul-august-26-2021/
pi_201082398
Zijn er Nederlandse slachtoffers?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:49:41 #102
38496 Perrin
pi_201082413
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:42 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Wat heb je liever? IS of de Taliban?
Géén van beide toch?
Nee geen fan van allebei, maar vind het ook wat kortzichtig om ze op een hoop te gooien.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:49:53 #103
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201082419
2 explosies bij dat hotel dus 3 in totaal?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 26 augustus 2021 @ 16:50:07 #104
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201082424
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Ik wil niet opscheppen, maar...
[..]

Het zou ook wel raar zijn om op te scheppen over de berichten van anderen :+

Maar inderdaad, hier werd al enige tijd voor gewaarschuwd.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:50:50 #105
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082436
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nee geen fan van allebei, maar vind het ook wat kortzichtig om ze op een hoop te gooien.
Het is één hoop ellende!
pi_201082448
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:50 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het zou ook wel raar zijn om op te scheppen over de berichten van anderen :+

Maar inderdaad, hier werd al enige tijd voor gewaarschuwd.
4 dagen geleden al. Het verbaasd mij ook dat het nog zo lang heeft geduurd
pi_201082461
quote:
Meer berichten over tweede explosie
Na de Turkse autoriteiten melden nu ook diverse experts op Twitter dat er een tweede explosie zou zijn geweest in de buurt van de luchthaven. "Tweede zelfmoordaanslag bevestigd, waarschijnlijk bij het Baron Hotel, meerdere slachtoffers", twittert een expert van denktank Middle East Institute.

#superniger2020
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:54:11 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201082483
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:47 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Bijna alle asielzoekers houden vakantie in hun herkomstlanden om daar familie te bezoeken. Dat is algemeen bekend, dat Kabul zo snel zou vallen had niemand verwacht.
The End Times are wild
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:55:32 #109
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082507
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:54 schreef LXIV het volgende:
Bijna alle asielzoekers houden vakantie in hun herkomstlanden om daar familie te bezoeken.
Blijf het raar vinden... ga dan terug bij je familie wonen!
pi_201082522
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:55 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Waarom zou je als jij en je kinderen hier een veel beter leven hebben
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201082551
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:47 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik stopte met lezen bij Wierd Duk
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 26 augustus 2021 @ 16:59:14 #112
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082583
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:56 schreef Caland het volgende:

[..]
Waarom zou je als jij en je kinderen hier een veel beter leven hebben
Het gaat om veiligheid... tot voor kort werden mensen ook gewoon teruggestuurd naar Afghanistan...
pi_201082604
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:59 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Het gaat om veiligheid... tot voor kort werden mensen ook gewoon teruggestuurd naar Afghanistan...
Dit zijn veelal vluchtelingen uit de jaren 90. Die hebben inmiddels gewoon een bestaan opgebouwd en Nederlandse kinderen gekregen. Met je het gaat om veiligheid
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:01:23 #114
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082635
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:00 schreef Caland het volgende:

[..]
Dit zijn veelal vluchtelingen uit de jaren 90. Die hebben inmiddels gewoon een bestaan opgebouwd en Nederlandse kinderen gekregen. Met je het gaat om veiligheid
Nederlandse kinderen van Afghaanse afkomst.
pi_201082653
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:01 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Nederlandse kinderen van Afghaanse afkomst.
Precies, net zoveel Nederlands als dat jij bent dus
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201082665
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:59 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Het gaat om Nederlandse Afghanen die al lang het Nederlandse staatsburgerschap hebben en hier al 20+ jaar wonen. Die hebben hier werk, vrienden, een sociaal leven en in Nederland geboren kinderen. Die kun je toch niet zomaar "terug"sturen.
pi_201082668
Er zijn zeker dertien doden gevallen bij een explosie bij een ingang van de luchthaven in Kaboel, zegt een zegsman van de Taliban tegen al-Jazeera. Onder de slachtoffers zijn volgens hem ook buitenlanders en Talibanstrijders.
https://www.nu.nl/algemee(...)chthaven-kaboel.html

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 12:06 schreef Rambolin het volgende:
Al-Qaeda heeft zich (als groepering) trouw gezworen aan de Taliban (als islamitisch emiraat). Dit gaat terug tot de jaren '90 toen de Taliban aan de macht kwam in Afghanistan.

IS had het kalifaat uitgeroepen in 2014 (hoger dan een emiraat), en eist dat islamitische groeperingen/emiraten/alles wat lager is dan een kalifaat, zich trouw zweren aan de IS-leider (kalief). Dit leidt tot conflicten in verschillende islamitische landen tussen IS en de daar aanwezige rivaliserende groeperingen die weigeren om trouw te zweren aan de IS-leider. Al-Qaeda heeft hun trouw aan de Taliban hernieuwd.

In Nigeria heeft IS enkele maanden geleden de leider van Boko Haram geneutraliseerd terwijl dit het Nigeriaanse leger na 10 jaar niet lukte.

IS vormt een gevaar voor de Taliban omdat ze in Afghanistan vooral bestaan uit ex-Taliban-leden, vooral de hardliners die bijvoorbeeld sjiieten liever dood zien en de buurlanden willen binnenvallen en geen grenzen respecteren tussen VN-staten. Terwijl Taliban 2.0. aangeeft de buurlanden te respecteren en ze hebben gisteren de sjiitische minderheid in Afghanistan beveiligd terwijl ze hun religieuze festival aan het vieren waren.

Het laatste jaar zijn er meerdere bloedige aanslagen gepleegd op de sjiieten in Afghanistan, allen afkomstig van ISKP (Islamic State Khorasan Province).
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:03:25 #118
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082682
quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:02 schreef Caland het volgende:

[..]
Precies, net zoveel Nederlands als dat jij bent dus
De autochtone Nederlander heeft het nakijken...
pi_201082685
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:50 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Het is één hoop ellende!
IS heeft ellende in Europa veroorzaakt, Taliban niet.
En zo zijn er wel meer verschillen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2021 17:03:47 ]
pi_201082694
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:03 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ah, daar komt de aap uit de mouw bij je.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:04:59 #121
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082713
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:02 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Het gaat om Nederlandse Afghanen die al lang het Nederlandse staatsburgerschap hebben en hier al 20+ jaar wonen. Die hebben hier werk, vrienden, een sociaal leven en in Nederland geboren kinderen. Die kun je toch niet zomaar "terug"sturen.
Het had hun gesierd om hun vaderland weer op te gaan bouwen! (Nu is het te laat... snap ik ook wel!)
pi_201082719
quote:

[..]
Raar? Misschien moet je eens in Somalië of Afghanistan gaan wonen dan. Dan merk je het verschil qua levenstandaard en bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden voor je kinderen.
pi_201082729
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:03 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Wat is jouw definitie van autochtoon? Familie aan mijn moeders kant is in de 18e eeuw vanuit Frankrijk naar Nederland gekomen (vervolging van de Hugenoten) dus ik ben voor een klein deel van Franse komaf. Ben ik dan wel autochtoon?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:05:52 #124
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201082736
Afghaanse 3 sterren generaal:

https://www.nytimes.com/2(...)an-taliban-army.html

=========
Lt. Gen. Sami Sadat commanded the Afghan National Army's 215 Maiwand Corps in southwestern Afghanistan. Before that, he served as a senior director in Afghanistan's national intelligence agency. He is a graduate of the Defense Academy of the U.K. and holds a master's degree from King's College London.
=========

I Commanded Afghan Troops This Year. We Were Betrayed.

For the past three and a half months, I fought day and night, nonstop, in southern Afghanistan’s Helmand Province against an escalating and bloody Taliban offensive. Coming under frequent attack, we held the Taliban back and inflicted heavy casualties. Then I was called to Kabul to command Afghanistan’s special forces. But the Taliban already were entering the city; it was too late.

I am exhausted. I am frustrated. And I am angry.

President Biden said last week that “American troops cannot and should not be fighting in a war and dying in a war that Afghan forces are not willing to fight for themselves.”

It’s true that the Afghan Army lost its will to fight. But that’s because of the growing sense of abandonment by our American partners and the disrespect and disloyalty reflected in Mr. Biden’s tone and words over the past few months. The Afghan Army is not without blame. It had its problems — cronyism, bureaucracy — but we ultimately stopped fighting because our partners already had.

It pains me to see Mr. Biden and Western officials are blaming the Afghan Army for collapsing without mentioning the underlying reasons that happened. Political divisions in Kabul and Washington strangled the army and limited our ability to do our jobs. Losing combat logistical support that the United States had provided for years crippled us, as did a lack of clear guidance from U.S. and Afghan leadership.

I am a three-star general in the Afghan Army. For 11 months, as commander of 215 Maiwand Corps, I led 15,000 men in combat operations against the Taliban in southwestern Afghanistan. I’ve lost hundreds of officers and soldiers. That’s why, as exhausted and frustrated as I am, I wanted to offer a practical perspective and defend the honor of the Afghan Army. I’m not here to absolve the Afghan Army of mistakes. But the fact is, many of us fought valiantly and honorably, only to be let down by American and Afghan leadership.

Two weeks ago, while battling to hold the southern city of Lashkar Gah from the Taliban, President Ashraf Ghani named me commander of Afghanistan’s special forces, the country’s most elite fighters. I reluctantly left my troops and arrived in Kabul on Aug. 15, ready to fight — unaware how bad the situation already was. Then Mr. Ghani handed me the added task of ensuring the security of Kabul. But I never even had a chance: The Taliban were closing in, and Mr. Ghani fled the country.

There is an enormous sense of betrayal here. Mr. Ghani’s hasty escape ended efforts to negotiate an interim agreement for a transition period with the Taliban that would have enabled us to hold the city and help manage evacuations. Instead, chaos ensued — resulting in the desperate scenes witnessed at the Kabul airport.

It was in response to those scenes that Mr. Biden said on Aug. 16 that the Afghan forces collapsed, “sometimes without trying to fight.” But we fought, bravely, until the end. We lost 66,000 troops over the past 20 years; that’s one-fifth of our estimated fighting force.

So why did the Afghan military collapse? The answer is threefold.

First, former President Donald Trump’s February 2020 peace deal with the Taliban in Doha doomed us. It put an expiration date on American interest in the region. Second, we lost contractor logistics and maintenance support critical to our combat operations. Third, the corruption endemic in Mr. Ghani’s government that flowed to senior military leadership and long crippled our forces on the ground irreparably hobbled us.

The Trump-Taliban agreement shaped the circumstances for the current situation by essentially curtailing offensive combat operations for U.S. and allied troops. The U.S. air-support rules of engagement for Afghan security forces effectively changed overnight, and the Taliban were emboldened. They could sense victory and knew it was just a matter of waiting out the Americans. Before that deal, the Taliban had not won any significant battles against the Afghan Army. After the agreement? We were losing dozens of soldiers a day

Still, we kept fighting. But then Mr. Biden confirmed in April he would stick to Mr. Trump’s plan and set the terms for the U.S. drawdown. That was when everything started to go downhill.

The Afghan forces were trained by the Americans using the U.S. military model based on highly technical special reconnaissance units, helicopters and airstrikes. We lost our superiority to the Taliban when our air support dried up and our ammunition ran out.

Contractors maintained our bombers and our attack and transport aircraft throughout the war. By July, most of the 17,000 support contractors had left. A technical issue now meant that aircraft — a Black Hawk helicopter, a C-130 transport, a surveillance drone — would be grounded.

The contractors also took proprietary software and weapons systems with them. They physically removed our helicopter missile-defense system. Access to the software that we relied on to track our vehicles, weapons and personnel also disappeared. Real-time intelligence on targets went out the window, too.

The Taliban fought with snipers and improvised explosive devices while we lost aerial and laser-guided weapon capacity. And since we could not resupply bases without helicopter support, soldiers often lacked the necessary tools to fight. The Taliban overran many bases; in other places, entire units surrendered.

Mr. Biden’s full and accelerated withdrawal only exacerbated the situation. It ignored conditions on the ground. The Taliban had a firm end date from the Americans and feared no military reprisal for anything they did in the interim, sensing the lack of U.S. will.

And so the Taliban kept ramping up. My soldiers and I endured up to seven Taliban car bombings daily throughout July and the first week of August in Helmand Province. Still, we stood our ground.

I cannot ignore the third factor, though, because there was only so much the Americans could do when it came to the well-documented corruption that rotted our government and military. That really is our national tragedy. So many of our leaders — including in the military — were installed for their personal ties, not for their credentials. These appointments had a devastating impact on the national army because leaders lacked the military experience to be effective or inspire the confidence and trust of the men being asked to risk their lives. Disruptions to food rations and fuel supplies — a result of skimming and corrupt contract allocations — destroyed the morale of my troops.

The final days of fighting were surreal. We engaged in intense firefights on the ground against the Taliban as U.S. fighter jets circled overhead, effectively spectators. Our sense of abandonment and betrayal was equaled only by the frustration U.S. pilots felt and relayed to us — being forced to witness the ground war, apparently unable to help us. Overwhelmed by Taliban fire, my soldiers would hear the planes and ask why they were not providing air support. Morale was devastated. Across Afghanistan, soldiers stopped fighting. We held Lashkar Gah in fierce battles, but as the rest of the country fell, we lacked the support to continue fighting and retreated to base. My corps, which had carried on even after I was called away to Kabul, was one of the last to give up its arms — only after the capital fell.

We were betrayed by politics and presidents.

This was not an Afghan war only; it was an international war, with many militaries involved. It would have been impossible for one army alone, ours, to take up the job and fight. This was a military defeat, but it emanated from political failure.

============
Edit:
Z'n Twitter account:
https://twitter.com/SayedSamiSadat

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 26-08-2021 18:10:33 ]
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:06:21 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201082750
quote:

[..]
Dat is lang niet zo gunstig natuurlijk. Geen gratis huisvesting, goede scholing, gezondheidszorg etc. Die mensen kun je niet kwalijk nemen dat ze individueel de voor hen gunstigste keuze maken natuurlijk.
Onze regering wel dat ze dit toelaat. Die zou er moeten zitten voor haar eigen kiezers en niet om goede sier te maken bij de vn
The End Times are wild
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:06:36 #126
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_201082753
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:54 schreef LXIV het volgende:

[..]
Bijna alle asielzoekers houden vakantie in hun herkomstlanden om daar familie te bezoeken. Dat is algemeen bekend, dat Kabul zo snel zou vallen had niemand verwacht.
er is al maanden bekend dat de Amerikanen zich gingen terugtrekken, dan blijf je toch niet stoïcijns zitten waar je zit?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_201082759
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Raar? Misschien moet je eens in Somalië of Afghanistan gaan wonen dan. Dan merk je het verschil qua levenstandaard en bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden voor je kinderen.
Ze hadden maar gewoon terug naar een land moeten gaan waar de hele westerse wereld en de taliban zo’n 20 jaar oorlog met elkaar aan het voeren waren. Jatog!
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:08:03 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201082790
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef slashdotter3 het volgende:

Bla bla bla. De taliban kan ook vechten zonder air support. Het was een level playing field nu.
For the past three and a half months, I fought day and night, nonstop, in southern Afghanistan’s Helmand Province against an escalating and bloody Taliban offensive. Coming under frequent attack, we held the Taliban back and inflicted heavy casualties. Then I was called to Kabul to command Afghanistan’s special forces. But the Taliban already were entering the city; it was too late.

President Biden said last week that “American troops cannot and should not be fighting in a war and dying in a war that Afghan forces are not willing to fight for themselves.”

It’s true that the Afghan Army lost its will to fight. But that’s because of the growing sense of abandonment by our American partners and the disrespect and disloyalty reflected in Mr. Biden’s tone and words over the past few months. The Afghan Army is not without blame. It had its problems — cronyism, bureaucracy — but we ultimately stopped fighting because our partners already had.

It pains me to see Mr. Biden and Western officials are blaming the Afghan Army for collapsing without mentioning the underlying reasons that happened. Political divisions in Kabul and Washington strangled the army and limited our ability to do our jobs. Losing combat logistical support that the United States had provided for years crippled us, as did a lack of clear guidance from U.S. and Afghan leadership.

I am a three-star general in the Afghan Army. For 11 months, as commander of 215 Maiwand Corps, I led 15,000 men in combat operations against the Taliban in southwestern Afghanistan. I’ve lost hundreds of officers and soldiers. That’s why, as exhausted and frustrated as I am, I wanted to offer a practical perspective and defend the honor of the Afghan Army. I’m not here to absolve the Afghan Army of mistakes. But the fact is, many of us fought valiantly and honorably, only to be let down by American and Afghan leadership.

Two weeks ago, while battling to hold the southern city of Lashkar Gah from the Taliban, President Ashraf Ghani named me commander of Afghanistan’s special forces, the country’s most elite fighters. I reluctantly left my troops and arrived in Kabul on Aug. 15, ready to fight — unaware how bad the situation already was. Then Mr. Ghani handed me the added task of ensuring the security of Kabul. But I never even had a chance: The Taliban were closing in, and Mr. Ghani fled the country.

There is an enormous sense of betrayal here. Mr. Ghani’s hasty escape ended efforts to negotiate an interim agreement for a transition period with the Taliban that would have enabled us to hold the city and help manage evacuations. Instead, chaos ensued — resulting in the desperate scenes witnessed at the Kabul airport.

It was in response to those scenes that Mr. Biden said on Aug. 16 that the Afghan forces collapsed, “sometimes without trying to fight.” But we fought, bravely, until the end. We lost 66,000 troops over the past 20 years; that’s one-fifth of our estimated fighting force.

First, former President Donald Trump’s February 2020 peace deal with the Taliban in Doha doomed us. It put an expiration date on American interest in the region. Second, we lost contractor logistics and maintenance support critical to our combat operations. Third, the corruption endemic in Mr. Ghani’s government that flowed to senior military leadership and long crippled our forces on the ground irreparably hobbled us.

The Trump-Taliban agreement shaped the circumstances for the current situation by essentially curtailing offensive combat operations for U.S. and allied troops. The U.S. air-support rules of engagement for Afghan security forces effectively changed overnight, and the Taliban were emboldened. They could sense victory and knew it was just a matter of waiting out the Americans. Before that deal, the Taliban had not won any significant battles against the Afghan Army. After the agreement? We were losing dozens of soldiers a day

Still, we kept fighting. But then Mr. Biden confirmed in April he would stick to Mr. Trump’s plan and set the terms for the U.S. drawdown. That was when everything started to go downhill.

The Afghan forces were trained by the Americans using the U.S. military model based on highly technical special reconnaissance units, helicopters and airstrikes. We lost our superiority to the Taliban when our air support dried up and our ammunition ran out.

Contractors maintained our bombers and our attack and transport aircraft throughout the war. By July, most of the 17,000 support contractors had left. A technical issue now meant that aircraft — a Black Hawk helicopter, a C-130 transport, a surveillance drone — would be grounded.

The contractors also took proprietary software and weapons systems with them. They physically removed our helicopter missile-defense system. Access to the software that we relied on to track our vehicles, weapons and personnel also disappeared. Real-time intelligence on targets went out the window, too.

The Taliban fought with snipers and improvised explosive devices while we lost aerial and laser-guided weapon capacity. And since we could not resupply bases without helicopter support, soldiers often lacked the necessary tools to fight. The Taliban overran many bases; in other places, entire units surrendered.

Mr. Biden’s full and accelerated withdrawal only exacerbated the situation. It ignored conditions on the ground. The Taliban had a firm end date from the Americans and feared no military reprisal for anything they did in the interim, sensing the lack of U.S. will.

And so the Taliban kept ramping up. My soldiers and I endured up to seven Taliban car bombings daily throughout July and the first week of August in Helmand Province. Still, we stood our ground.

I cannot ignore the third factor, though, because there was only so much the Americans could do when it came to the well-documented corruption that rotted our government and military. That really is our national tragedy. So many of our leaders — including in the military — were installed for their personal ties, not for their credentials. These appointments had a devastating impact on the national army because leaders lacked the military experience to be effective or inspire the confidence and trust of the men being asked to risk their lives. Disruptions to food rations and fuel supplies — a result of skimming and corrupt contract allocations — destroyed the morale of my troops.

The final days of fighting were surreal. We engaged in intense firefights on the ground against the Taliban as U.S. fighter jets circled overhead, effectively spectators. Our sense of abandonment and betrayal was equaled only by the frustration U.S. pilots felt and relayed to us — being forced to witness the ground war, apparently unable to help us. Overwhelmed by Taliban fire, my soldiers would hear the planes and ask why they were not providing air support. Morale was devastated. Across Afghanistan, soldiers stopped fighting. We held Lashkar Gah in fierce battles, but as the rest of the country fell, we lacked the support to continue fighting and retreated to base. My corps, which had carried on even after I was called away to Kabul, was one of the last to give up its arms — only after the capital fell.

This was not an Afghan war only; it was an international war, with many militaries involved. It would have been impossible for one army alone, ours, to take up the job and fight. This was a military defeat, but it emanated from political failure.
The End Times are wild
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:08:11 #129
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082793
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Afghanistan was tot voor kort een 'veilig' terugstuurland...
Jij hebt het meer over economische beweegredenen...
We sturen nieuwe Marokkanen toch ook terug?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:08:51 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201082809
quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:06 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
er is al maanden bekend dat de Amerikanen zich gingen terugtrekken, dan blijf je toch niet stoïcijns zitten waar je zit?
Verwachting was dat het nog minstens een half jaar zou duren voordat Kabul viel.
The End Times are wild
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:10:36 #131
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082857
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Wat is jouw definitie van autochtoon? Familie aan mijn moeders kant is in de 18e eeuw vanuit Frankrijk naar Nederland gekomen (vervolging van de Hugenoten) dus ik ben voor een klein deel van Franse komaf. Ben ik dan wel autochtoon?
Veel te lang geleden...
pi_201082900
quote:

[..]

Nope. Chaotische aftocht blijft chaotische aftocht. Zelfs CNN was pissig.
pi_201082934
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:08 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Nieuwe Marokkanen?
Misschien.

Maar we hebben het hier over mensen die al jaren in Nederland wonen, en sommigen ook gewoon werk hebben in Nederland.
pi_201082940
twitter
pi_201082953
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:08 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ik dacht dat marroko die mensen niet terugneemt
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:16:54 #136
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201082961
quote:

[..]
Volgens het CBS wel. Volgens vrijwel alle anderen waarschijnlijk ook. Vanwaar de vraag eigenlijk?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:18:32 #137
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201082974
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 14:49 schreef Viv het volgende:

[..]
[..]
Damn..

Wat een held trouwens, de Nederlander die kennelijk de Taliban zover heeft gekregen om die 3 bussen nog door te laten. _O_

Wel nadat er 7 mensen zonder Nederlands paspoort de bussen moesten verlaten. En ik blijf het bizar vinden dat er geen Nederlandse militairen aan boord van die bussen waren, zoals de andere landen wel hadden.
Tja, die kunnen sws niets uitrichten, ook iets met geen mandaat en wanneer je er niet bent, het ook niet kan escaleren.
Ik denk dat op het moment dat een westerling daar op een Talibanner gaat schieten, Leiden pas echt in LastVegas is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:18:43 #138
65846 Bocaj
47th President.
pi_201082976
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik dacht dat marroko die mensen niet terugneemt
Dat is ook al zo'n frustrerend probleem... Maar gelukkig worden die lui op allerlei manieren dwars gezeten... dat ze vanzelf wel weer vertrekken...
pi_201082992
President Biden is in the Situation Room

President Biden is currently in the Situation Room, a White House official says. He was briefed on the situation in Afghanistan.

Defense Secretary Lloyd Austin and Secretary of State Antony Blinken are with him.

Biden was in the Situation Room with his national security team for his daily Afghanistan briefing when the information of an explosion came in, according to a senior administration official. He and his top aides have remained there as they continue to receive information from the ground and as events continue to develop, the official said.

Moments ago, Pentagon press secretary John Kirby confirmed that there was at least one other explosion near the airport, at or near the Baron Hotel.

He said he can confirm that the explosion at Abbey Gate was a "result of a complex attack that resulted in a number of US and civilian casualties."
https://edition.cnn.com/w(...)6-21-intl/index.html
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:21:46 #140
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_201083017
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:19 schreef Rambolin het volgende:
President Biden is in the Situation Room

President Biden is currently in the Situation Room, a White House official says. He was briefed on the situation in Afghanistan.

Defense Secretary Lloyd Austin and Secretary of State Antony Blinken are with him.

Biden was in the Situation Room with his national security team for his daily Afghanistan briefing when the information of an explosion came in, according to a senior administration official. He and his top aides have remained there as they continue to receive information from the ground and as events continue to develop, the official said.

Moments ago, Pentagon press secretary John Kirby confirmed that there was at least one other explosion near the airport, at or near the Baron Hotel.

He said he can confirm that the explosion at Abbey Gate was a "result of a complex attack that resulted in a number of US and civilian casualties."
https://edition.cnn.com/w(...)6-21-intl/index.html
Zal me niet verbazen als ze alles nu inpakken en wegwezen.
pi_201083018
Ik moet altijd lachen als ik the situation room lees

Hadden ze daar echt geen beter naampje aan kunnen hangen
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:22:55 #142
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201083031
Shithole gonna shithole.
pi_201083035
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Verwachting was dat het nog minstens een half jaar zou duren voordat Kabul viel.
Dat Kabul zou vallen ja, dat wil nog niet zeggen dat het tot aan die 6 maanden wel lekker rustig zou zijn en alles zoals normaal door zou gaan.
pi_201083048
Mogen NSFW filmpjes hier gespost worden mits getagd?

Zo niet, zijn er beelden van de aanslag en waar kan ik die vinden? Of zijn die er überhaupt al?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_201083065
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:24 schreef Discombobulate het volgende:

Zo niet, zijn er beelden van de aanslag en waar kan ik die vinden? Of zijn die er überhaupt al?
Bijzonder weinig, veel nieuwszenders zijn al gevlogen.

Wachten tot IS(K) het zelf naar buiten brengt
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201083071
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:24 schreef Discombobulate het volgende:

Doe maar in een spoiler.
#superniger2020
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:25:53 #147
38496 Perrin
pi_201083074
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:22 schreef Caland het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik the situation room lees

Hadden ze daar echt geen beter naampje aan kunnen hangen
Military Headquarters, War Room, Control Center?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:26:09 #148
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201083076
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:38 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]
We zien gewoon meer en meer wat de "vriendschap" met de USA inhoudt... helemaal NIETS!!!
De meeste 'vriendschappen' en nog los van soorten van type in moment, gebaseerd op handig gebruiken of afhankelijk zijn van elkaar(s gunsten). Wanneer de één of de ander daar niet meer aan meedoet, is het einde oefening.
Hoe eerder dat je je realiseert dat vriendschap een abstracte overeenkomst voor uitwisselen van diensten, hoe beter dat het is voor verliesverwerking dat een eigen prijs niet de waarde van de andere is.
pi_201083079
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:25 schreef superniger het volgende:

[..]
Doe maar in een spoiler.
Ik heb ze niet hoor. Vroeg me gewoon af of het zou mogen in de topic. In een spoiler en met NSFW tag dan.
pi_201083104
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 16:10 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Ik weet niet of vakantie de juist benaming is. Familiebezoek is niet hetzelfde als vakantie.
Ik ken ook een Afghaan die bezettingen in Afghanistan heeft. Die gaat eens in de zoveel tijd op bezoek daar, maar dat is anders dan een vakantie naar de camping of het strand.
Ik heb ook familie aan de andere kant van de wereld. Vlieg ik ook niet heen zolang het code oranje/rood is.
pi_201083107
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:26 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb ze niet hoor. Vroeg me gewoon af of het zou mogen in de topic. In een spoiler en met NSFW tag dan.
Hier staan een aantal linkjes in:
https://www.reddit.com/r/(...)t_the_kabul_airport/
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 26 augustus 2021 @ 17:29:32 #152
284411 crew  heywoodu
pi_201083116
quote:

=========
Lt. Gen. Sami Sadat commanded the Afghan National Army's 215 Maiwand Corps in southwestern Afghanistan. Before that, he served as a senior director in Afghanistan's national intelligence agency. He is a graduate of the Defense Academy of the U.K. and holds a master's degree from King's College London.
=========

Goede tekst. Ook dat stukje over gefrustreerde Amerikaanse piloten die niet mochten helpen -O-
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:30:57 #153
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201083128
quote:

[..]
Cognitieve dissonantie..... ontkennen/wegredenerem van datgene dat je weerhoudt om te doen wat je graag wil.
pi_201083138
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:28 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Ik heb ook familie aan de andere kant van de wereld. Vlieg ik ook niet heen zolang het code oranje/rood is.
En wat nou als dat land meer dan tien jaar oranje/rood is? :?
pi_201083146
quote:

[..]
Jij snapt toch ook wel dat je dan gewoon een Europeaan bent met dezelfde waarden die wij hebben. Buiten Europa is gewoon een ander verhaal.
pi_201083169
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:31 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
En wat nou als dat land meer dan tien jaar oranje/rood is? :?
Dan ben je dankbaar dat je in een veilig land bent? Ik dacht dat dat de primaire reden was dat ze hier waren?
pi_201083170
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:32 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Jij snapt toch ook wel dat je dan gewoon een Europeaan bent met dezelfde waarden die wij hebben. Buiten Europa is gewoon een ander verhaal.
Uhm.

Oke.
pi_201083218
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:34 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Dan ben je dankbaar dat je in een veilig land bent? Ik dacht dat dat de primaire reden was dat ze hier waren?
Afghanistan was de afgelopen jaren prima te bezoeken, dat tig Afghaanse Nederlanders dat deden is daar het bewijs van.
pi_201083230
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:26 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
twitter
pi_201083264
NSFW beelden van de aftermath (van een Afghaanse journalist)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201083285
quote:

[..]
Nederland heeft niets te maken met Jemen, Taiwan of Zimbabwe. Het is het beste om dat zo te houden.
pi_201083291
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:25 schreef Perrin het volgende:

[..]
Military Headquarters, War Room, Control Center?
De war room zit al in het Pentagon dat wordt een zooitje.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_201083303
quote:
9s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:41 schreef Snikkelbeer het volgende:
NSFW beelden van de aftermath (van een Afghaanse journalist)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Letterlijk een shithole. Daar lig je dan. :{
#superniger2020
pi_201083312
twitter
pi_201083329
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:43 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Nederland heeft niets te maken met Jemen, Taiwan of Zimbabwe. Het is het beste om dat zo te houden.
Nederland verkoopt waarschijnlijk gewoon wapens aan de Saudis dus je hebt er wel mee te maken.
pi_201083338
twitter
  Manager PR/Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 17:46:23 #167
269689 crew  Viv
pi_201083342
quote:

=========
=========

Mooi dat er een Afghaanse generaal is die dit in goed Engels heeft kunnen overbrengen, want anders zou bij velen het "ze willen niet" van Biden zijn blijven hangen.
pi_201083350
NSFW

SPOILER
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201083366
quote:
En IS'ers plegen aanslagen in Kaboel.

Het bleef nog lang onrustig in Talibanland...

quote:
Zeker dertien doden door explosies bij luchthaven Kaboel

Er zijn zeker dertien doden gevallen door explosies bij de luchthaven in Kaboel, zegt een zegsman van de Taliban tegen Al Jazeera. Onder de slachtoffers zijn volgens hem ook buitenlanders en Taliban-strijders. Ten tijde van de explosies waren duizenden mensen aanwezig op de luchthaven.

(...)

De dreigingen zouden afkomstig zijn van Islamitische Staat in de Provincie Khorasan (ISKP). Deze groep is circa zes jaar geleden in de regio opgedoken en is onder meer in het oosten van Afghanistan actief. De door uiterst bloedige aanslagen beruchte groep claimt dat het banden heeft met andere takken van IS. De groep is herhaaldelijk in gevecht geraakt met de Taliban.

https://www.nu.nl/strijd-(...)chthaven-kaboel.html
pi_201083382
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:18 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Dat is ook al zo'n frustrerend probleem... Maar gelukkig worden die lui op allerlei manieren dwars gezeten... dat ze vanzelf wel weer vertrekken...
mwah, het is simpel op te lossen hoor.
Kinderbijslag opschorten totdat er een afspraak over gemaakt kan worden.
pi_201083387
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:46 schreef Viv het volgende:

[..]
Mooi dat er een Afghaanse generaal is die dit in goed Engels heeft kunnen overbrengen, want anders zou bij velen het "ze willen niet" van Biden zijn blijven hangen.
Ik blijf toch sceptisch sinds ik die documentaire over het Afghaanse nationale leger heb gezien. Maar het zou inderdaad interessant zijn om het verhaal van meerdere kanten te horen. Sowieso zijn ze niet opeens in de steek gelaten. De VS probeerde als sinds jaren de Afghanen autonoom te laten opereren.
pi_201083391
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:45 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Nederland verkoopt waarschijnlijk gewoon wapens aan de Saudis dus je hebt er wel mee te maken.
Nederland verkoopt wapens?! Sinds wanneer?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 26 augustus 2021 @ 17:50:01 #173
284411 crew  heywoodu
pi_201083403
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:39 schreef Rambolin het volgende:

[..]
[ twitter ]
Serieus bomvest :{
pi_201083443
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:48 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Ik blijf toch sceptisch sinds ik die documentaire over het Afghaanse nationale leger heb gezien. Maar het zou inderdaad interessant zijn om het verhaal van meerdere kanten te horen. Sowieso zijn ze niet opeens in de steek gelaten. De VS probeerde als sinds jaren de Afghanen autonoom te laten opereren.
Kan ook zijn dat dit legeronderdeel wel enigszins deugde. Dat maakt nog niet dat al die anderen deugden.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 17:53:40 #175
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201083447
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:45 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Wat heeft NL dan te bieden op wapengebied? Misschien marineboten maar voor de rest zijn er toch geen NL wapenfabrikanten?
  Manager PR/Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 17:55:06 #176
269689 crew  Viv
pi_201083458
quote:

[..]
Klopt, het is al veel eerder misgegaan dan dit jaar. Wat in dat artikel van die generaal ook staat: vriendjespolitiek en zakkenvullers aan de top van de politiek en defensie, daardoor geen geld voor onderhoud, etc. :N
pi_201083460
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:53 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
[..]
Wat heeft NL dan te bieden op wapengebied? Misschien marineboten maar voor de rest zijn er toch geen NL wapenfabrikanten?
Leren hoe ze pang pang moeten roepen.
#superniger2020
pi_201083469
quote:

Nederlandse pensioenfondsen beleggen ruim 1 miljard in foute wapenleveranciers

De Nederlandse overheid beperkte vanwege de oorlog in Jemen al in 2016 de wapenexport naar Saudi-Arabië vrijwel volledig. De negen pensioenfondsen daarentegen beleggen nog steeds in 14 bedrijven die wapensystemen leveren aan deze landen.
https://www.amnesty.nl/ac(...)te-wapenleveranciers
pi_201083497
quote:

[..]
Qua verkoop niet zo heel veel volgens mij maar wel flink wat investeringen (want easy $$$$)
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:00:01 #180
335133 MichaelScott
pi_201083532
quote:

[..]
quote:
Hoewel ruim achter grote exporteurs als de VS en Rusland is Nederland een van de grootste militaire exporteurs ter wereld; volgens onderzoeksinstituut SIPRI nummer 8 over de afgelopen tien jaar. Dat komt niet alleen door de productie van nieuwe militaire goederen, maar ook door de export van tweedehands wapens van de Nederlandse krijgsmacht.
quote:
De Nederlandse defensie-industrie bestaat merendeels uit middelgrote en kleine ondernemingen met zowel civiele als defensieactiviteiten. De meeste van deze bedrijven zijn lid van de lobbyorganisatie Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV). Er zijn enkele grote bedrijven met veel defensieproductie: Stork, Fokker Thales, Damen Shipyards en TNO Defensie en Veiligheid. De Nederlandse defensiegerelateerde industrie werkt veel in nichemarkten en wordt door de overheid gekoesterd vanwege haar technologische innovatieve karakter. Daarnaast heeft de defensiegerelateerde industrie een buitenland-politieke betekenis en is haar voortbestaan belangrijk voor de internationale militaire rol die Nederland wil spelen.
https://stopwapenhandel.org/informatie/Nlwapenexporten08
pi_201083554
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:57 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Qua verkoop niet zo heel veel volgens mij maar wel flink wat investeringen (want easy $$$$)
Belangrijk om te vermelden is dat Nederland vrijwel geen complete wapensystemen exporteert, maar met name onderdelen van deze systemen. Zo levert Nederland geen tanks, maar tankwielen; geen gevechtsvliegtuigen, maar wel radarsystemen.

Allereerst valt op dat Nederland in de periode 2015-2019 als de 11e wapenexporteur ter wereld goed was voor 1,9% van de wereldwijde export van militaire goederen.
https://magazines.rijksov(...)diplomaat/2020/03/11
  Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 18:03:50 #182
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201083591
wel oorlogsschepen

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:05:32 #183
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201083622
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:09:42 #184
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201083701
twitter
pi_201083707
quote:
Echt weer zo'n kansloze jank organisatie.
pi_201083727
Hebben de Amerikanen het dus goed ingeschat qua dreiging :{

Het is natuurlijk ook een aanlokkelijk doelwit voor IS. Zoveel mensen bij elkaar die naar het Westen willen vluchten.
pi_201083740
twitter
pi_201083757
quote:
Knap om hier nog het bruggetje te vinden om Trump nog even te bashen :o :P
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:15:54 #190
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_201083767
quote:
Woedend
RED ONS HENNIEGOD
pi_201083775
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:15 schreef Breekfast het volgende:

Knap om hier nog het bruggetje te vinden om Trump nog even te bashen :o :P
Voor evenwicht een tweet van de wappies

twitter
pi_201083849
twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:21:44 #193
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_201083853
Gaan we nu een situatie krijgen dat het westen samenwerkt met de Taliban om ervoor te zorgen dat IS niet in Afghanistan groeit tot een serieuze dreiging?

Lijkt me niet dat het westen dit kan negeren aangezien IS het vooral op het westen heeft gemunt en als ze niets doen weet ik niet of de taliban het tegen kan houden...
pi_201083907
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:21 schreef Daarnaast het volgende:
Gaan we nu een situatie krijgen dat het westen samenwerkt met de Taliban om ervoor te zorgen dat IS niet in Afghanistan groeit tot een serieuze dreiging?

Lijkt me niet dat het westen dit kan negeren aangezien IS het vooral op het westen heeft gemunt en als ze niets doen weet ik niet of de taliban het tegen kan houden...
U.S. Has Been Secretly Helping Taliban Fight ISIS With Op Nicknamed ‘Taliban Air Force’

The U.S. military has been covertly aiding the Taliban in Afghanistan in its clashes with ISIS, The Washington Post reports, even as President Trump claimed publicly his administration was hitting the Taliban “harder than they have ever been hit before.” Using Reaper drones and a sprawling intelligence complex long familiar with monitoring Afghan guerrilla activity, Special Operations forces tracked Taliban communications and movements, then covertly planned airstrikes that would help the group’s efforts to combat the Islamic State. Within the Joint Special Operations Command, the operation was jokingly called the “Taliban Air Force.”

https://www.thedailybeast(...)very-limited-support
pi_201083942
twitter

En de Nederlandse operatie zit er op.
zie email 27 oktober
pi_201083952
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:21 schreef Daarnaast het volgende:

Op zich kan de VS wel gewoon doorgaan met aanvallen in Afghanistan met onbemande drones. Ik denk dat dit sowieso de strategie van de VS in het midden-oosten gaat worden: containment van de terroristische dreiging zonder dat je Amerikaanse mensenlevens op het spel hoeft te zetten.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:29:57 #197
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_201083996
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:26 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En de Nederlandse operatie zit er op.
Dat is wel goed nieuws.
pi_201084008
twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:33:36 #199
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201084065
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:24 schreef Rambolin het volgende:

[..]
U.S. Has Been Secretly Helping Taliban Fight ISIS With Op Nicknamed ‘Taliban Air Force’

The U.S. military has been covertly aiding the Taliban in Afghanistan in its clashes with ISIS, The Washington Post reports, even as President Trump claimed publicly his administration was hitting the Taliban “harder than they have ever been hit before.” Using Reaper drones and a sprawling intelligence complex long familiar with monitoring Afghan guerrilla activity, Special Operations forces tracked Taliban communications and movements, then covertly planned airstrikes that would help the group’s efforts to combat the Islamic State. Within the Joint Special Operations Command, the operation was jokingly called the “Taliban Air Force.”

https://www.thedailybeast(...)very-limited-support
Volledige artikel:
https://www.washingtonpos(...)s-drones-afghanistan
October 22, 2020

Our secret Taliban air force
Inside the clandestine U.S. campaign to help our longtime enemy defeat ISIS

Army Sgt. 1st Class Steve Frye was stuck on base last summer in Afghanistan, bored and fiddling around on a military network, when he came across live video footage of a battle in the Korengal Valley, where he had first seen combat 13 years earlier. It was infamous terrain, where at least 40 U.S. troops had died over the years, including some of Frye's friends. Watching the Reaper drone footage closely, he saw that no American forces were involved in the fighting, and none from the Afghan government. Instead, the Taliban and the Islamic State were duking it out. Frye looked for confirmation online. Sure enough, America's old enemy and its newer one were posting photos and video to propaganda channels as they tussled for control of the Korengal and its lucrative timber business.

What Frye didn't know was that U.S. Special Operations forces were preparing to intervene in the fighting in Konar province in eastern Afghanistan -- not by attacking both sides, but by using strikes from drones and other aircraft to help the Taliban. "What we're doing with the strikes against ISIS is helping the Taliban move," a member of the elite Joint Special Operations Command counterterrorism task force based at Bagram air base explained to me earlier this year, speaking on the condition of anonymity because the assistance was secret. The air power would give them an advantage by keeping the enemy pinned down.

Last fall and winter, as the JSOC task force was conducting the strikes, the Trump administration's public line was that it was hammering the Taliban "harder than they have ever been hit before," as the president put it -- trying to force the group back to the negotiating table in Doha, Qatar, after President Trump put peace talks there on hold and canceled a secretly planned summit with Taliban leaders at Camp David. Administration officials signaled that they didn't like or trust the Taliban and that, until it made more concessions, it could expect only blistering bombardment.

In reality, even as its warplanes have struck the Taliban in other parts of Afghanistan, the U.S. military has been quietly helping the Taliban to weaken the Islamic State in its Konar stronghold and keep more of the country from falling into the hands of the group, which -- unlike the Taliban -- the United States views as an international terrorist organization with aspirations to strike America and Europe. Remarkably, it can do so without needing to communicate with the Taliban, by observing battle conditions and listening in on the group. Two members of the JSOC task force and another defense official described the assistance to me this year in interviews for a book about the war in Konar, all of them speaking on the condition of anonymity because they weren't authorized to talk about it. (The U.S. military headquarters in Afghanistan declined to comment for this story.)

With the Taliban fighting the Islamic State in Konar, a peace deal was always going to require at least tacit U.S.-Taliban cooperation against their mutual foe. In March, days after U.S. diplomats and Taliban representatives inked a withdrawal deal in Doha, Gen. Frank McKenzie, the top U.S. commander for Afghanistan and the Middle East, told the House Armed Services Committee that the Taliban had received "very limited support from us." He declined to elaborate, and the form that support took has not been publicly revealed.

But inside JSOC, the team working on this mission is jokingly known as the "Taliban Air Force," one task force member told me. As negotiators closed in on their deal in Doha, officers repurposed tools honed against the Taliban: Reaper drones and an intelligence complex with nearly two decades of practice spying on Afghan guerrillas. Unwilling to communicate directly with Taliban commanders, the task force worked to divine where and how its old foes needed help by listening to their communications.

By using such signals intelligence, members of the task force told me, they could tell when and where in the mountains the Taliban was preparing thrusts against the Islamic State, then plan airstrikes where they would be most useful. Taliban units on the ground appeared willing to take the help, waiting to assault Islamic State positions until they heard and saw the explosions of bombs and Hellfires. "It's easy to capture the Taliban's communications -- a lot of it is just push-to-talk radio comms," meaning walkie-talkies that anyone can listen in on, SAID Bill Ostlund, a retired Army colonel who led the JSOC task force in Afghanistan earlier in the war. "Why directly coordinate with them when you can do it that way?"

The Konar operations may offer a glimpse of what lies ahead for the United States in Afghanistan: the outsourcing of what has long been a core U.S. military mission -- fighting the Islamic State and al-Qaeda -- to the uneasily coordinated forces of the Afghan government and the Taliban, with U.S. counterterrorism forces in some cases helping both. Under the Doha agreement, the Trump administration hopes to remove all U.S. troops from Afghanistan next spring, but a CIA presence reportedly may remain. And if a new U.S. administration halts the military withdrawal, it will have to find ways to hunt the Islamic State and al-Qaeda with just the 4,500 uniformed troops the Pentagon has said will remain by November, or even fewer -- a smaller force than the United States has had in the country since the early months of 2002.

The precursor to this strategy has been in place for years. Joseph Votel, a retired Army general who commanded JSOC, told me that during his 2016-2019 tenure heading Central Command, even before the U.S. military provided air support, it "deconflicted" with the Taliban -- refraining from bombing Taliban units that seemed to be preparing for attacks against the Islamic State. "I can understand a certain distaste for doing it," Votel said about the new approach. "But if you buy into the overall strategy of bringing the Afghan government and the Taliban into reconciliation while maintaining pressure on international terrorist groups, it's the kind of thing that needs to happen."

It's not clear whether the government in Kabul -- which was not a party to the Doha negotiations but is now in its own talks with the Taliban -- is aware of the role U.S. airstrikes have played in Konar. (Afghan government officials declined to comment for this story.) But government troops have cooperated with the Taliban there, too, even as they fight bitterly in most other parts of the country. When U.S. soldiers visited the province in 2018 to support an Afghan military offensive against the Islamic State, Afghan troops would sometimes bring in tough-looking, heavily bearded locals from the battlefield for American medics to treat. It was clear, some of the U.S. advisers told me, that the men were Taliban fighters who were collaborating with government troops as guides and scouts, although Afghan officers wouldn't say so explicitly since they knew that the United States considered the Taliban a hostile force. And during Afghanistan's presidential elections in September 2019, Taliban fighters guarded some villages in Konar's Pech Valley against the Islamic State, burning the houses of suspected members of the group and encouraging residents to vote.

The silent rapprochement with the Taliban puts the U.S. military in an odd spot. Even though the group is fighting the Islamic State, it remains allied with al-Qaeda, the enemy that brought U.S. troops to Afghanistan in the first place.

Yet Konar veterans I spoke with seemed realistic about the calculus, seeing this as necessary to keeping U.S. troops out of harm’s way. “I don’t think Americans should be on the ground in firefights with the Taliban, and we need somebody fighting ISIS, so I don’t see a problem with it. That doesn’t mean I want to break bread with them,” said Jason Dempsey, a retired Army lieutenant colonel who fought in Konar in 2009. “Emotionally it’s hard partly because we’ve spent nearly 20 years conflating al-Qaeda with the Taliban, but the Taliban didn’t strike the United States on 9/11.”

Votel, who spent time in Konar in 2007 and 2008, drew a comparison to the way U.S. forces handled Iranian-backed Shiite militias — including some that had previously fought against U.S. troops — during the campaign to push the Islamic State out of Iraq. “It’s not a whole lot different,” he said. The Shiite groups “were playing a role against a common enemy, and we tried not to do anything that might make ISIS’s job easier fighting them.”

Other veterans were less sure that the United States is backing the right horse. The Islamic State’s Afghan branch doesn’t appear to have plotted any attacks on the West, as its counterparts in Iraq and Syria have; the Taliban, meanwhile, has yet to break its long-standing relationship with al-Qaeda. “Just as an American taxpayer, are we more concerned about ISIS taking over Afghanistan, or the Taliban?” asked Loren Crowe, a two-time Konar veteran who was shot in the leg as an infantry company commander there.

What if the U.S. withdrawal plan has its calculus backward? The Doha agreement requires the Taliban to prevent terrorist groups from using its territory to plan international attacks, but not for the Taliban to break its ties with al-Qaeda — and last summer, a top Taliban spokesman refused to acknowledge that al-Qaeda was responsible for the 9/11 attacks. Although its numbers are always hazy, the U.S. military guessed last year that the Taliban hosts 300 al-Qaeda operatives in Afghanistan’s east and south, more than double its estimate a decade ago, when nearly 100,000 U.S. troops were in the country. And there’s no indication yet that the Taliban has any plans to break with its old ally after the U.S. withdrawal, which will take away most of the tools — like aerial surveillance and drone strikes — long used to keep a lid on al-Qaeda.

The Afghan branch of the Islamic State, meanwhile, appears to be composed mostly of local fighters from Konar and surrounding areas, not foreign terrorists. Some have joined for ideological reasons, but many others have done so because the organization offers high wages and the promise of advancement. “We’re not seeing foreign fighters up there. These are localized folks,” two-time Konar veteran Brig. Gen. Joe Ryan told me of the Islamic State last year in a book interview. “I’m not saying there aren’t worrying indicators, but I don’t believe that a transnational terrorist attack is going to emanate from Konar anytime soon.”

If it’s true that the Islamic State doesn’t pose much threat to the United States or its allies from Afghanistan, and that the Taliban can keep that group under control or even defeat it with a little help from the U.S. military on its way out, it’s a point in favor of the Trump administration’s withdrawal plan. But officials expect that al-Qaeda can be finished off in much the same way. Zalmay Khalilzad, the U.S. envoy who negotiated the withdrawal deal, told an audience in Washington last month that the remaining al-Qaeda fighters in Afghanistan are on the run. But if U.S. counterterrorism strikes can’t defeat them in the coming months, that could scuttle the pullout and force Washington to keep troops in the country after all. In which case, the JSOC task force would keep pursuing al-Qaeda and the Islamic State indefinitely, and weighing what to do about the Taliban day by day and valley by valley — using drone strikes in some provinces to aid the group against the Islamic State and in others to kill off the al-Qaeda operatives who are the Taliban’s allies.

That answer is too convoluted for some to stomach. Crowe, the former company commander wounded in Konar, told me that with U.S. drones helping the Taliban fight a group that didn’t even exist in Afghanistan during his deployments, he worried that the military was acting like a hammer seeking nails to pound, inflating the threat posed by local and regional militants whose decision to take refuge in inhospitable terrain reflects their weakness and inherently constrains their actions. “How much do we really need to worry about dudes in the back of these valleys, no matter what flag they’re flying?” Crowe asked. “If ISIS in the Korengal is mostly a bunch of Korengalis, why do we care?”

As long as the soldiers, intelligence officers and contractors charged with America’s counterterrorism mission go looking for people to kill there, that is, they will keep on finding them. “There will always be dragons to slay up there,” Crowe said.

[ Bericht 15% gewijzigd door slashdotter3 op 26-08-2021 18:40:45 ]
pi_201084079
twitter
pi_201084109
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:21 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Die veteranen zullen het er nu wel mee eens zijn dat je daar zo snel mogelijk weg moet.
pi_201084168
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:35 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Die veteranen zullen het er nu wel mee eens zijn dat je daar zo snel mogelijk weg moet.
Gaan ze naar Somalië?

twitter

Of Mali?

twitter
pi_201084242
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:38 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Gaan ze naar Somalië?

[ twitter ]

Of Mali?

[ twitter ]
Daar ging dit niet over, dit ging erover of Biden gelijk had.
pi_201084260
Het mag nog een wonder heten dat die drie bussen met Nederlandse Afghanen vannacht nog veilig binnen zijn gekomen en op de laatste vlucht zitten.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:43:16 #205
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201084289
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:38 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Gaan ze naar Somalië?

[ twitter ]

Of Mali?

[ twitter ]
Nee, denk niet Afrika. Al zullen de Amerikaanse generaals wel kwijlen bij de (honderden) miljarden die vrijkomen nu de VS (officieel) geen bezettingsmacht meer in stand hoeven te houden. Ik gok dat we de komende jaren stiekem een flinke troepopbouw in Zuidoost-Azië gaan zien.
pi_201084354
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:50 schreef heywoodu het volgende:

Serieus bomvest :{
Kwam niet over als een aanslag met een bomvest maar leek eerder op een luchtaanval, sommigen zeggen nu dat die video uit Gaza afkomstig is. :')

twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:53:29 #207
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_201084523
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:27 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Op zich kan de VS wel gewoon doorgaan met aanvallen in Afghanistan met onbemande drones. Ik denk dat dit sowieso de strategie van de VS in het midden-oosten gaat worden: containment van de terroristische dreiging zonder dat je Amerikaanse mensenlevens op het spel hoeft te zetten.
Waren die drone strikes niet heel onsuccesvol? Als in dat ze voor keer burgerdoden zorgen dan terroristen.

Als ze zelf niet op de grond zijn moeten ze dan toch van taliban horen wie ze moeten hebben.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 18:56:16 #208
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201084584
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:46 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Kwam niet over als een aanslag met een bomvest maar leek eerder op een luchtaanval, sommigen zeggen nu dat die video uit Gaza afkomstig is. :')

[ twitter ]
_O-

Je moet wel heel braindead zijn om dat filmpje als een bomvest te zien :')
pi_201084668
Woordvoerder Taliban op Twitter:

The Islamic Emirate strongly condemns the bombing of civilians at Kabul airport, which took place in an area where US forces are responsible for security.
The Islamic Emirate is paying close attention to the security and protection of its people, and evil circles will be strictly stopped.
https://twitter.com/Zabehulah_M33/status/1430930715760340994
pi_201084670
quote:

[..]
Dat dus.
Die generaal probeert gewoon z'n eer te redden, en de schuld af te schuiven.
Mag hij doen, wel jammer dat het dan weer een gevalletje is, weer niks geleerd.
Hoe zou het toch komen dat er nooit democratie is in dat soort landen.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:01:55 #211
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201084700
:Y

Er zit duidelijk een militair conflict met China aan te komen. Over Taiwan, over de kunstmatige eilanden in de zee.
Daar gaat de focus van het Pentagon de komende jaren naar toe.

En er borrelt ook iets met Iran die werkt aan kernwapens

quote:
6s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:43 schreef Twiitch het volgende:

Nee, denk niet Afrika. Al zullen de Amerikaanse generaals wel kwijlen bij de (honderden) miljarden die vrijkomen nu de VS (officieel) geen bezettingsmacht meer in stand hoeven te houden. Ik gok dat we de komende jaren stiekem een flinke troepopbouw in Zuidoost-Azië gaan zien.
pi_201084793
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 17:55 schreef Viv het volgende:

[..]
Klopt, het is al veel eerder misgegaan dan dit jaar. Wat in dat artikel van die generaal ook staat: vriendjespolitiek en zakkenvullers aan de top van de politiek en defensie, daardoor geen geld voor onderhoud, etc. :N
Niet alleen de top. corruptie was van hoog tot laag.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:06:09 #213
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201084799
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 19:01 schreef slashdotter3 het volgende:
:Y

Er zit duidelijk een militair conflict met China aan te komen. Over Taiwan, over de kunstmatige eilanden in de zee.
Daar gaat de focus van het Pentagon de komende jaren naar toe.

En er borrelt ook iets met Iran die werkt aan kernwapens
[..]

Volgens mij is de terugtrekking uit Afghanistan wel een teken dat de VS het wel gezien heeft in het MO, waarom anders een uitstekende uitvalbasis tegen Iran zo in de steek laten? Ik verwacht dat Taiwan de komende tien jaar de focus gaat zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twiitch op 26-08-2021 19:19:50 ]
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:14:21 #214
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201084980
De VS werkt dus al zeker sinds 2016 soort van samen met de Taliban in de vorm van hun NIET bombarderen wanneer ze in een vuurgevecht met ISIS zijn en soms dus ISIS wel bombarderen zodat de Taliban het gevecht winnen.

En ze knijpen een oogje dicht wanneer Talibanners verzorgt worden door Afghaanse medici.

Verklaard veel over het DOHA akkoord dat ze gesloten hebben, de 0 Amerikaanse doden de laatste paar jaar en hoe relatief goed de evacuatie samenwerking op het moment is.

quote:
14s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:33 schreef slashdotter3 het volgende:

https://www.washingtonpos(...)s-drones-afghanistan
October 22, 2020

Our secret Taliban air force
Inside the clandestine U.S. campaign to help our longtime enemy defeat ISIS

The precursor to this strategy has been in place for years. Joseph Votel, a retired Army general who commanded JSOC, told me that during his 2016-2019 tenure heading Central Command, even before the U.S. military provided air support, it "deconflicted" with the Taliban -- refraining from bombing Taliban units that seemed to be preparing for attacks against the Islamic State.

When U.S. soldiers visited the province in 2018 to support an Afghan military offensive against the Islamic State, Afghan troops would sometimes bring in tough-looking, heavily bearded locals from the battlefield for American medics to treat. It was clear, some of the U.S. advisers told me, that the men were Taliban fighters who were collaborating with government troops as guides and scouts, although Afghan officers wouldn't say so explicitly since they knew that the United States considered the Taliban a hostile force. And during Afghanistan's presidential elections in September 2019, Taliban fighters guarded some villages in Konar's Pech Valley against the Islamic State, burning the houses of suspected members of the group and encouraging residents to vote.
Edit:
Tevens dit gevonden op Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/(...)flict_in_Afghanistan
In August 2018, during negotiations between the US government and the Taliban in Doha, the Taliban had requested the US end airstrikes on the Taliban as well as provide support to the group in order to fight IS.[20]

[ Bericht 4% gewijzigd door slashdotter3 op 26-08-2021 20:04:15 ]
pi_201084991
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 18:53 schreef Daarnaast het volgende:

[..]
Waren die drone strikes niet heel onsuccesvol? Als in dat ze voor keer burgerdoden zorgen dan terroristen.

Als ze zelf niet op de grond zijn moeten ze dan toch van taliban horen wie ze moeten hebben.
Zonder intelligence netwerk op de grond wordt het wel lastiger ja, dat klopt.
pi_201085018
Vier Amerikaanse mariniers omgekomen bij aanslag op vliegveld Kaboel
Bij de aanslagen op het vliegveld van Kaboel zijn vier mariniers om het leven gekomen, meldt The Wall Street Journal. Drie andere mariniers raakten gewond.
https://www.nu.nl/strijd-(...)liegveld-kaboel.html
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:28:13 #217
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_201085210
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 19:16 schreef Rambolin het volgende:
Bij de aanslagen op het vliegveld van Kaboel zijn vier mariniers om het leven gekomen, meldt The Wall Street Journal. Drie andere mariniers raakten gewond.
Oh oh. Dat is niet goed.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_201085331
quote:
Fuck.
RIP
#superniger2020
pi_201085370
quote:
En dan zijn er mensen die bekant eisen dat de Amerikanen daar nog langer blijven. Trieste zaak dit
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:46:59 #220
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201085537
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 19:38 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
En dan zijn er mensen die bekant eisen dat de Amerikanen daar nog langer blijven. Trieste zaak dit
Oef, Amerikaanse doden bij een terugtrekking die al maanden op de plank staat. Dat gaat een halszaak worden voor Biden.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:48:41 #221
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201085582
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 19:46 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Oef, Amerikaanse doden bij een terugtrekking die al maanden op de plank staat. Dat gaat een halszaak worden voor Biden.
Iets zegt mij dattie niet een 2e termijn als president gaat krijgen 8-)
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:50:05 #222
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201085785
Ik las gisteren voor het eerst ergens dat Isis in Afghanistan zit, naast allerlei andere terroristische groepjes.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:01:22 #224
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201085806
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:00 schreef Mondkapje het volgende:
Ik las gisteren voor het eerst ergens dat Isis in Afghanistan zit, naast allerlei andere terroristische groepjes.
Die zit daar al jaaaren
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:01:56 #226
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201085813
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:00 schreef Mondkapje het volgende:
Je beschrijft nu het gehele middenoosten
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:08:33 #227
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201085963
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 19:48 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Alsof iemand volgend jaar zich nog iets herinnerd van al dit. Dan zijn we allang al weer boos over iets anders.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:12:24 #229
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:14:04 #230
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_201086044
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 19:48 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Als 'ie tegen die tijd überhaupt nog leeft.
pi_201086139
10 dode Amerikaanse militairen volgens FOX
quote:
'Tien militairen VS gedood bij aanslag'
Volgens Fox News zijn zeker tien Amerikaanse militairen gedood bij de bomaanslagen in Kabul. Dat aantal is fors hoger dan de vier die aanvankelijk door een aantal andere Amerikaanse media werd gemeld.

Het Pentagon heeft alleen bevestigd dat er meerdere militairen zijn omgekomen bij de twee explosies in de buurt van het vliegveld. Een precies aantal hebben de autoriteiten in de VS nog niet genoemd

#superniger2020
pi_201086144
twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:20:41 #233
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201086164
quote:
Erg hoog "For you the day that the United States decided to leave your country was the greatest moment in your life, for them it was a tuesday"- gehalte.
pi_201086180
10 Amerikaanse doden, oei, Sleepy Joe messed up big time.
pi_201086191
Waarschuwing: Schokkende beelden onder deze spoiler!
SPOILER
Wat een ellende. Uren in het rioolwater, brandende zon, en in de drukte wachten met je papieren omhoog gehouden, en dan zo eindigen :{
pi_201086255
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:22 schreef Breekfast het volgende:
SPOILER
Wat een ellende. Uren in het rioolwater, brandende zon, en in de drukte wachten met je papieren omhoog gehouden, en dan zo eindigen :{
Jezus ;(
pi_201086293
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:12 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Begin erg moe te worden van die Memri TV, je weet vooraf al dat het moslims zijn die ongeacht de feiten alles in hun voordeel zullen verdraaien.
Gelukkig zijn de westerse media volledig objectief en onafhankelijk.
pi_201086307
Treurige beelden zeg ;(
pi_201086340
quote:
SPOILER
Dat is triest inderdaad. Wat een puinhoop is het; of was het eigenlijk altijd al. Ben benieuwd of dit gevolgen gaat hebben voor het moraal en moreel van het Westen.
  Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 20:30:09 #240
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201086363
tijd om een beetje terug te slaan
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:30:23 #241
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_201086369
quote:
SPOILER
:{

;(
pi_201086408
quote:
SPOILER
Letterlijk sterven in een shithole. Triest.
#superniger2020
pi_201086413
twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:32:37 #244
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201086430
quote:
11s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:21 schreef Rambolin het volgende:
10 Amerikaanse doden, oei, Sleepy Joe messed up big time.
Mja... hij krijgt de shit over zich heen maar hij erft ook maar de enorme puinzooi die Trump heeft achtergelaten.
Trump heeft:

• de Covid pandemie aanpak verknoeit
• de Iran deal verknoeit
• het DOHA akkoord met de Taliban met 3 maanden te gaan (1 mei) sinds de start van de nieuwe regering (20 jan ofzoiets)
• Tot het allerlaatste moment is de nieuwe regering tegengewerkt (informatie niet gegeven) door de oude Trump regering.

En natuurlijk is er de grootste en dodelijkste pandemie in 100 jaar en de infrastructuur bill ter waarde van 3.5 triljoen
pi_201086469
twitter
#superniger2020
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:34:50 #246
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201086497
quote:
83s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:30 schreef sp3c het volgende:
tijd om een beetje terug te slaan
Misschien kan de VS een permanente officiele afspraak met de Taliban maken voor air support als ze weer in een vuurgevecht zijn met ISIS-K
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:35:38 #247
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201086517
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:32 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Mja... hij krijgt de shit over zich heen maar hij erft ook maar de enorme puinzooi die Trump heeft achtergelaten.
Trump heeft:

• de Covid pandemie aanpak verknoeit
• de Iran deal verknoeit
• het DOHA akkoord met de Taliban met 3 maanden te gaan (1 mei) sinds de start van de nieuwe regering (20 jan ofzoiets)
• Tot het allerlaatste moment is de nieuwe regering (informatie niet gegeven) tegengewerkt door de oude Trump regering.

En natuurlijk is er de grootste en dodelijkste pandemie in 100 jaar en de infrastructuur bill ter waarde van 3.5 triljoen
Laten we niet de mensen vergeten die het een goed idee vonden om uberhaupt deze hele afghanistan invasie te doen… ze leven gewoon nog dus ze kunnen prima verantwoordelijk worden gehouden.
pi_201086520
Lekker man wordt jij militair om een beetje te vechten. Wordt je aan de poort gezet, wachten tot de bom valt.
sta je dan.
pi_201086539
Pushmeldingen.
pi_201086582
Hoe kan dat eigenlijk dat ze wel weten dat die aanslagen eraan komen, maar ze niet tegen kunnen houden?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:39:46 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201086594
quote:

[..]
Ik denk dat er genoeg tussen zitten die vorige maand nog afgereisd zijn. Met een uitkering mag je sowieso niet langer dan 6? weken op vakantie?
The End Times are wild
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:39:50 #252
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_201086597
quote:
Ja
RED ONS HENNIEGOD
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:39:56 #253
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201086598
Schijnt dat er nog honderden ISIS-K leden in Kabul aanwezig zijn (iig 300 vers uit de gevangenis).
Hoeveel zelfmoordaanslagen kan je daar de komende dagen nog mee plegen op het vliegveld...
pi_201086606
12 dode militairen, jezus.

Er zal nu toch terroristenbloed moeten vloeien vanavond. Taliban of niet.
pi_201086634
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:39 schreef tesssssssss het volgende:
Hoe kan dat eigenlijk dat ze wel weten dat die aanslagen eraan komen, maar ze niet tegen kunnen houden?
Omdat ze alleen over het vliegveld nog enigszins controle hebben maar daarbuiten totaal niet?
pi_201086647
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:41 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Omdat ze alleen over het vliegveld nog enigszins controle hebben maar daarbuiten totaal niet?
Oh okee, dank je wel.
pi_201086661
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:40 schreef Confetti het volgende:
Ja, dat is veel erger dan onschuldige burgers? :?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:42:55 #258
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201086682
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:40 schreef Confetti het volgende:
In een normale situatie had je nog wat kunnen doen met mensen spreiden, een heleboel betonblokken neerzetten die de klap opvangen, wachtposten en meer van die shit maar hier... :N

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 26-08-2021 20:56:58 ]
pi_201086689
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:42 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Eigenlijk niet, maar een dode Afghaanse burger is niet zo bijzonder helaas. In heel Afghanistan zullen er wel weer tientallen vermoord zijn vandaag. Dat is een zekerheid als dat de zon opkomt. 12 dode militairen niet.
pi_201086699
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:41 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Oh okee, dank je wel.
Is m’n eigen gedachte hoor, niet een vaststaand feit oid
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:44:47 #261
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201086717
quote:
Men kan bv opmaken uit toenemende communicatie tussen bepaalde personen uit een terroristencel dat er iets aanstaande is. Maar als men bijvoorbeeld codewoorden gebruiken dan kan het lastig zijn om meteen te weten waar en wanneer.

Of een informant heeft waargenomen dat er iets aanstaande is via via.
pi_201086725
Ze kunnen dat vliegveld beter omdopen tot airport KABOEM.
Zonder wrijving geen glans
pi_201086737
Wel weer typisch dat Nederland, Duitsland, Frankrijk etc. hem gesmeerd zijn en de Amerikanen als laatste achterblijven.
pi_201086738
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Men kan bv opmaken uit toenemende communicatie tussen bepaalde personen uit een terroristencel dat er iets aanstaande is. Maar als men bijvoorbeeld codewoorden gebruiken dan kan het lastig zijn om meteen te weten waar en wanneer.

Of een informant heeft waargenomen dat er iets aanstaande is via via.
Dank je :)
pi_201086743
PUSHMELDING NOS
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:46:08 #266
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201086752
quote:
Ze kunnen iig alle 'walkie-talkies' afluisteren en het mobiele telefoonverkeer.
Maar de tegenpartij weet dat ook dus die laten exacte details weg en praten met code woorden.
pi_201086769
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:42 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Voor de reputatie van Biden wel ja. Triest genoeg.
zie email 27 oktober
pi_201086783
Deze aanslag is nog niet overtroffen:

1983 Beirut barracks bombings

Killed:
241 US military personnel
58 French military personnel
https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Beirut_barracks_bombings
  Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 20:48:07 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201086797
9/11 gemist ofzo?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:48:52 #270
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201086816
quote:
83s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:48 schreef sp3c het volgende:
9/11 gemist ofzo?
Denk dat poster boven je op militairen doelt
pi_201086819
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:45 schreef Haags het volgende:
Ze kunnen dat vliegveld beter omdopen tot airport KABOEM.
In tijden niet zo gelachen zeg, wat een dijenkletser!!
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:49:22 #272
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_201086825
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Voor de reputatie van Biden wel ja. Triest genoeg.
Des te meer kans dat het de volgende keer weer Trump wordt, of iemand met een vergelijkbaar gevulde hersenpan (en slecht afgesteld moreel kompas).
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:50:17 #273
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201086844
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:47 schreef Rambolin het volgende:
Deze aanslag is nog niet overtroffen:

1983 Beirut barracks bombings

Killed:
241 US military personnel
58 French military personnel
https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Beirut_barracks_bombings
Kan helaas nog, er is nog tig duizend US personeel die weg moet vliegen en 1x zo'n vliegtuig neerhalen en je bent er al...

[ Bericht 8% gewijzigd door slashdotter3 op 26-08-2021 21:00:46 ]
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:50:53 #274
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_201086856
#ImpeachBiden
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 20:52:11 #275
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201086887
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:50 schreef Mani89 het volgende:
#ImpeachBiden
Gaan ze vast wel proberen maar vraag me af in hoeverre zijn regering echt iets te verwijten valt wat niet oorspronkelijk naar de Trump regering te herleiden valt.
pi_201086894
De Taliban moesten zonodig die gevangenis opengooien.
pi_201087406
quote:
Op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:56 schreef Alarmonoff het volgende:
bom afgegaan bij Australische klokkenluider van oorlogsmisdaden in Afgh.
https://www.abc.net.au/news/2021-08-26/defence-relocates-war-crimes-witness-after-blast/100407172
pi_201087472
twitter
pi_201087481
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:16 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]

Klinkt opzich redelijk bekend allemaal...
Er gaan vast wel wat special forces of bommen vanuit de VS komen.
pi_201087556
Weg uit Afghanistan, ben benieuwd naar de volgende oorlog binnen nu en x jaar. De machine moet blijven draaien natuurlijk.
pi_201087558
twitter
  donderdag 26 augustus 2021 @ 21:27:56 #283
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_201087598
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 20:45 schreef Confetti het volgende:
Wel weer typisch dat Nederland, Duitsland, Frankrijk etc. hem gesmeerd zijn en de Amerikanen als laatste achterblijven.
  Manager PR/Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 21:31:33 #284
269689 crew  Viv
pi_201087666
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:24 schreef Bolasie het volgende:
[ twitter ]
Dat nare vingertje altijd van IS :N

Als ik IS was had ik deze aanslag ook geclaimd, terecht of onterecht. Toch weer gratis reclame nu de hele wereld toekijkt. :X
pi_201087676
twitter
Daar komt het.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 21:34:26 #286
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201087704
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:32 schreef Bolasie het volgende:
[ twitter ]Daar komt het.
Hopelijk zijn nu zo slim om niet weer een figuurlijk moeras van 'jarenlang geld en manschappen in een bodemloze put stoppen' gezogen te worden.

Dat is precies de valkuil waar ze met Bin Laden destijds in trapten
pi_201087803
Wel grappig dat de Taliban er aan de rechterzijde nu een geduchte concurrent bij heeft die hen - de Taliban - ook afmaken als afvalligen. Lekker ubersektarisch weer. Maar nog niet zo erg als in Syrië, wellicht komt dat nog. Nog een Afghaanse Nusrah-tak erbij naast die twee en het wordt een echte clusterfuck.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_201087805
Die drang om slechts het woord PUSHMELDINGEN te schreeuwen snap ik niet zo.
Geef dan ook de inhoud van de melding, muts
  donderdag 26 augustus 2021 @ 21:40:15 #289
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201087811
Hoe staan ISIS en de taliban eigenlijk tegenover elkaar? Friend or foe?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 21:41:28 #290
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201087832
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:16 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]

Klinkt opzich redelijk bekend allemaal...
hopelijk pakken ze de zelfmoorddader en geven ze hem de doodstraf :(
  donderdag 26 augustus 2021 @ 21:42:14 #291
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201087843
twitter

Over 1,5 uur hebben we oorlog?
pi_201087846
23u perscootje Biden
  Redactie Sport donderdag 26 augustus 2021 @ 21:42:34 #293
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201087848
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:40 schreef Momo het volgende:
Volgens mij gaan ze niet echt lekker samen, maar ja de vijand van de vijand is je vriend.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_201087852
quote:
Ik ben nog geen enkele partij tegengekomen behalve ISIS die niet door ISIS zijn bestreden. Het is de ultieme vorm de meest krankzinnige extremistische takfiri (ongelovig verklarende vorm) van wahabi-islam. Alles en iedere politieke groep behalve henzelf moet eraan geloven.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  donderdag 26 augustus 2021 @ 21:43:09 #295
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201087854
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:42 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Volgens mij gaan ze niet echt lekker samen, maar ja de vijand van de vijand is je vriend.
Frenemies
pi_201087874
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:24 schreef Discombobulate het volgende:
Weg uit Afghanistan, ben benieuwd naar de volgende oorlog binnen nu en x jaar. De machine moet blijven draaien natuurlijk.
Iran staat al tijdje op verlanglijstje.
pi_201087877
quote:
Dat ligt mekaar niet.
zie email 27 oktober
pi_201087880
quote:
16s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:42 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]

Over 1,5 uur hebben we oorlog?
Met wie? Oorlog met is hebben we al. Gewoon weg daar. Heel gericht die cellen elimineren met special forces.
pi_201087898
quote:
Zie reactie #117

quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:43 schreef Aloulu het volgende:

Ik ben nog geen enkele partij tegengekomen behalve ISIS die niet door ISIS zijn bestreden. Het is de ultieme vorm de meest krankzinnige extremistische takfiri (ongelovig verklarende vorm) van wahabi-islam. Alles en iedere politieke groep behalve henzelf moet eraan geloven.
Zie reactie #97 voor hun bondgenoten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')