quote:Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO
KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.
President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.
Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.
The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.
The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.
Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.
The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.
In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.
Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.
The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.
In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”
However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”
Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.
Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.
Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.
Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.
Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.
Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.
The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.
The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.
“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.
Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”
In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.
In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
Want alleen vakantiereizen zijn reizen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zij wisten het ook beter dan de overheid toen het om het reisadvies ging
De Taliban? En dan zegt Rutte dat, en dan? Wat is daarmee opgelost?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
Rutte! Zeg nou gewoon dat het extreemrechts tuig is. Draai er niet omheen.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
Rutte! Zeg nou gewoon dat het extreemrechts tuig is. Draai er niet omheen.
Nee. Die stonden te demonstreren tegen de vluchtelingenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:09 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
De Taliban? En dan zegt Rutte dat, en dan? Wat is daarmee opgelost?
Stop eens met die act joh.. of ben je echt een gekke Henkiequote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:56 schreef Starhopper het volgende:
PFFFFFFFFFFFF EN AL DIE MENSEN DAN![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je bedoelt die verveelde jeugd die met een zooi kratten bier op straat wat domme leuzen heeft staan roepen, ja laten we daar vooral nog meer landelijke aandacht aan gaan besteden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Die stonden te demonstreren tegen de vluchtelingen
Hier ben ik het sowieso mee eens. Het loopt nooit goed af.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:19 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Laten we het gewoon nooit. meer. doen.
Geen missies meer. Geen Srebrenica, geen Kundahr, geen Kabul, geen Bagdad, geen Mali.
Jammer dit.. en al die arme mensen in Jemen laten we dan maar barsten zeker.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:19 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Geen missies meer. Geen Srebrenica, geen Kandahar, geen Kabul, geen Bagdad, geen Mali.
Het leger kan nuttig worden ingezet om de buitengrenzen te bewaken zodat de illegale migratie stopt.
Nederland waait gewoon met alle internationale winden mee. Een schurkenstaat als de VS is nooit klaar.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:19 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Geen missies meer. Geen Srebrenica, geen Kandahar, geen Kabul, geen Bagdad, geen Mali.
Het leger kan nuttig worden ingezet om de buitengrenzen te bewaken zodat de illegale migratie stopt.
Clicks zijn belangrijker dan mensenlevens. Toch weer een paar mensen die niet geëvacueerd kunnen worden omdat meneer met alle geweld naar Afghanistan moest.quote:
Om zijn werk te doen. Erg raar idd.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:22 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Clicks zijn belangrijker dan mensenlevens. Toch weer een paar mensen die niet geëvacueerd kunnen worden omdat meneer met alle geweld naar Afghanistan moest.
En die arme mensen in Somalië dan? Of Venezuela? Of Nigeria? Of Myanmar? Of Syrië? Of Sudan?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:20 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Jammer dit.. en al die arme mensen in Jemen laten we dan maar barsten zeker.
Dat viel me ook op. Ik gok dat er met de VS weinig te praten valt. Ze hebben Nederland en andere landen in feite de order gegeven om te vertrekken. Voor Biden is de Amerikaanse publieke opinie het enige dat telt nu, het gaat om zijn politieke toekomst.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:59 schreef Scrummie het volgende:
Vind het vooral opvallend dat Rutte alleen de Europese landen noemt als in 'daar werken we mee samen'. Komt op mij over alsof hij bewust de VS erbuiten laat.
O dat volk, ja tuig. Of ze links of rechts waren, wellicht rechts. Maar doet het er toe, veranderd het iets?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Die stonden te demonstreren tegen de vluchtelingen
Dat zeg ik: alles voor de Bild-clicks. Bild verdient namelijk niets aan de berichtgeving door BBC, CNN, RT of de tientallen andere journalisten die al in het land zijn.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:23 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Om zijn werk te doen. Erg raar idd.
Als puntje bij paaltje komt (lees: als er voor de VS niks te halen valt) dan bestaat de NAVO niet. Dat was onder Trump al helder maar hopelijk is het nu wat meer geland bij de cucks in Brussel. Dus ook gewoon schijt hebben aan het Amerikaanse gejank over o.a. de Nordstream. Laat Washington maar in de stront zakken (die gaan zich de komende decennia toch focussen op China/Azië), de erfzonde uit 40-45 is inmiddels wel voldaan.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat viel me ook op. Ik gok dat er met de VS weinig te praten valt. Ze hebben Nederland en andere landen in feite de order gegeven om te vertrekken. Voor Biden is de Amerikaanse publieke opinie het enige dat telt nu, het gaat om zijn politieke toekomst.
Ja want dat doen we nu ook.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:20 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat gebeurt al met veel verzoeken van de vs.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:29 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als puntje bij paaltje komt (lees: als er voor de VS niks te halen valt) dan bestaat de NAVO niet. Dat was onder Trump al helder maar hopelijk is het nu wat meer geland bij de cucks in Brussel. Dus ook gewoon schijt hebben aan het Amerikaanse gejank over o.a. de Nordstream. Laat Washington maar in de stront zakken, de erfzonde uit 40-45 is inmiddels wel voldaan.
Precies..de focus ligt nu op Afghanistan want dat is in het nieuws. Over een tijdje hoor je er niemand meer over. Op veel plekken in de wereld is het kut. Vervelend maar wij kunnen dat niet allemaal gaan oplossenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja want dat doen we nu ook.
Omdat 5000 euro voor de meeste mensen veel geld is en dan krijg je vanzelf dat mensen nadenken voordat ze afreizen ipv nuzonder kosten te maken van alles willen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom niet een rekening van de werkelijke kosten die wel een veelvoud hiervan kan zijn?
Misschien zijn er juist wel mensenlevens gespaard door de aanwezigheid van westerse journalisten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:22 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Clicks zijn belangrijker dan mensenlevens. Toch weer een paar mensen die niet geëvacueerd kunnen worden omdat meneer met alle geweld naar Afghanistan moest.
Biden wil er geen Amerikaanse militairen meer aan verspillen en hij heeft groot gelijk. Je krijgt toch stank voor dank en een mes in je rug uiteindelijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat viel me ook op. Ik gok dat er met de VS weinig te praten valt. Ze hebben Nederland en andere landen in feite de order gegeven om te vertrekken. Voor Biden is de Amerikaanse publieke opinie het enige dat telt nu, het gaat om zijn politieke toekomst.
Walgelijke vakantievierders.quote:120 Nederlanders op het nippertje gered: 'Moesten zelf onderhandelen met taliban'
De 120 Nederlanders die vannacht met drie bussen het vliegveld van Kabul hebben weten te bereiken, hebben benauwde dagen beleefd. Dat blijkt uit gesprekken met familieleden. De groep is op het nippertje ontkomen dankzij de onderhandelingen die een van de Nederlanders in de bus deed met de taliban. De Nederlanders zitten inmiddels op de (waarschijnlijk) laatste evacuatievlucht vanuit Kabul.
De Nederlanders hebben de vluchtpoging grotendeels op eigen kracht ondernomen, zo blijkt uit de gesprekken. Urenlang stonden ze vast. Zonder airco en zonder eten, en zonder Nederlandse militairen in de buurt. Een passagier die de taliban overtuigde om de bussen door te laten naar het vliegveld, bleek een gouden zet.
Kwetsbare mensen
In de bussen zaten veel ouderen, kinderen en andere kwetsbare mensen met een Nederlands paspoort, zegt een familielid in Nederland. Zijn ouders waren naar Afghanistan gereisd om afscheid te nemen van zijn oma, die op sterven lag. Hun terugvlucht naar Nederland hadden ze vervroegd toen bleek dat de taliban Kabul dreigden in te nemen. "Mijn ouders stonden ingecheckt op het vliegveld, alles leek goed te gaan, totdat ik op Flight Radar zag dat het vliegtuig een U-turn maakte. Op dat moment denk je echt van: shit."
Zijn ouders werden gedwongen een schuilplek te zoeken in Kabul. "Het ministerie van Buitenlandse Zaken zei: dat is een rood reisgebied, wij kunnen niets voor je betekenen." Later werd het contact vriendelijker, toen zijn ouders op de evacuatielijst kwamen. Ook ondernamen ze op het advies van het ministerie een nieuwe vluchtpoging. Die mislukte.
Op het nippertje
Dat de laatste vluchtpoging, met de drie bussen nu wél is gelukt, is een enorme opluchting. "Gisteravond zijn zij echt op het nippertje naar binnen gebracht."
De bussen vertrokken gisteren rond 06.00 uur vanaf een afgesproken plek in de stad. Achttien uur later, rond middernacht, leek de poging nog volledig mislukt. "Ze zijn toen teruggaan naar de stad en hebben de ambassade gebeld. Die zei: zoek contact met de taliban. Een van de evacués heeft dat toen gedaan."
Deze passagier had een sleutelrol. "Daar hadden we geluk mee. Die persoon heeft zich echt ontfermd over de hele groep", zegt iemand anders in Nederland van wie de vader in de bus zat, tegen RTL Nieuws.
'In eerste instantie ben je wanhopig'
Ook dit familielid heeft zich grote zorgen gemaakt om het lot van zijn vader, een Nederlandse Afghaan die twintig jaar geleden voor de taliban naar Nederland was gevlucht en nu in Kabul was om te helpen met de wederopbouw. Zijn vader was net te laat om het land te ontvluchten. "In eerste instantie ben je wanhopig."
'Je voelt je zo machteloos'
Toen hij hoorde dat zijn vader met een bus meekon, kreeg hij hoop. Totdat het 's nachts toch mis dreigde te gaan. "Toen ik hoorde dat ze in eerste instantie teruggingen en ik zijn stem hoorde, toen brak ik gewoon. Je voelt je zo machteloos. Hij was kapot, had de afgelopen 36 uur niet gegeten, niet geslapen. Ik zei toen tegen mijn vader: blijf in de bus, we zijn aan het onderhandelen."
Iets later kwam het bericht dat het toch gelukt was. "Toen belde mijn vader: 'We zijn erdoor'. Ik was heel blij."
"Het was echt zenuwslopend", zegt ook het andere familielid. "Dat was echt niet normaal."
Poorten gesloten
Rond het moment dat de Nederlanders de luchthaven bereikten, werd bekend dat de poorten werden gesloten. De groep was dus net op tijd binnen.
"Ik hoop dat niemand dit ooit meemaakt", zegt de zoon wiens ouders in één van de bussen zaten. "Nederland had beter kunnen acteren in deze situatie. In een oorlogsgebied moet je niet vergaderen, maar gewoon handelen."
Tweede keer
Hij vertelt dat het de tweede keer is dat zijn ouders vluchten voor de taliban. Jaren geleden kregen ze asiel in Nederland. Dat zijn ouders nu opnieuw oog in oog stonden met de terreurgroep, is niet te bevatten.
Nu zijn ouders in het vliegtuig zitten, komt langzaam het besef. "Ik denk dat de verwerking echt nog moet komen als zij hier zijn. Ik weet niet hoe ik de afgelopen weken heb geleefd. Wat ik wel moet zeggen, Derk Boswijk, een Tweede Kamerlid, heeft ons ontzettend goed geholpen, ik was continu met hem in contact. Hij heeft een buitengewone prestatie geleverd. Een voorbeeldkamerlid."
Inmiddels zitten de Nederlanders op het vliegtuig. Weg uit Afghanistan. De opluchting bij de familieleden in Nederland is groot. "Mijn vader zit in het vliegtuig. Heerlijk gevoel. Niet te beschrijven", zegt een van hen tegen RTL Nieuws.
Nog honderden op evacuatielijst
Wat het lot is van de Nederlanders die nu nog in Afghanistan zitten, is nog onduidelijk. Nederland roept mensen in Afghanistan op nu ook niet meer naar het vliegveld te komen. De situatie bij de luchthaven is te gevaarlijk en de toegangspoorten zijn gesloten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken roept mensen op om naar een veilige locatie te gaan.
Nog honderden mensen staan op lijsten om geëvacueerd te worden. De Amerikaanse militairen vertrekken op 31 augustus. Maar zij zullen het vliegveld al dagen eerder afsluiten om hun eigen mensen en materieel het land uit te kunnen brengen.
Lolquote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:41 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Biden wil er geen Amerikaanse militairen meer aan verspillen en hij heeft groot gelijk. Je krijgt toch stank voor dank en een mes in je rug uiteindelijk.
Het is niet onze Heilige Plicht tegenover hun Heilige Jihad.
Ik vond bij nader inzien die speech van Biden heel goed en hij gaf ook met veel gevoel aan dat hij voor zijn militairen opkomt.
quote:
Damn..quote:Ook dit familielid heeft zich grote zorgen gemaakt om het lot van zijn vader, een Nederlandse Afghaan die twintig jaar geleden voor de taliban naar Nederland was gevlucht en nu in Kabul was om te helpen met de wederopbouw.
Uhuh. Naar een oorlogsgebied moet je niet op familiebezoek maar gewoon thuisblijven, wat denk je daarvan.quote:"Nederland had beter kunnen acteren in deze situatie. In een oorlogsgebied moet je niet vergaderen, maar gewoon handelen."
Dat jij je ouders liever op een afstandje zou laten sterven zegt meer over jou dan over hen ben ik bang.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:49 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Uhuh.
Naar een oorlogsgebied moet je niet op familiebezoek maar gewoon thuisblijven, wat denk je daarvan.
De harde waarheid idd.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Precies..de focus ligt nu op Afghanistan want dat is in het nieuws. Over een tijdje hoor je er niemand meer over. Op veel plekken in de wereld is het kut. Vervelend maar wij kunnen dat niet allemaal gaan oplossen
Ik had mijn ouders daar überhaupt nooit achtergelaten, jij wel?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat jij je ouders liever op een afstandje zou laten sterven zegt meer over jou dan over hen ben ik bang.
Drie keer is scheepsrecht.quote:Hij vertelt dat het de tweede keer is dat zijn ouders vluchten voor de taliban. Jaren geleden kregen ze asiel in Nederland. Dat zijn ouders nu opnieuw oog in oog stonden met de terreurgroep, is niet te bevatten.
Er kunnen nou eenmaal wat redenen zijn waarom dat niet mogelijk is. En dan kan je zeggen; dan blijf ik ook. Om vervolgens te horen dat je een vieze vakantieganger bent op het FOK!forum zonder eigen verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:53 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik had mijn ouders daar nooit achtergelaten, jij wel?
Hoe weet je of dit de afweging was?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:53 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik had mijn ouders daar überhaupt nooit achtergelaten, jij wel?
Het is ook niet geheel onverwacht dat de beste man opnieuw oog in oog met de taliban staat lijkt me, aangezien ze al voor de poort stonden toen hij naar Afghanistan afreisde.quote:
Grappig, dit staat toch haaks op het bericht van kabinet aan provincies van vanochtend?quote:Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vangt vooralsnog geen Afghaanse vluchtelingen op in Overijssel. "Nu Nederland stopt met evacueren, hebben we voldoende plek in de rest van het land", zegt COA-woordvoerder Leon Veldt. "Later vandaag kondigen we de opening van een laatste locatie aan, in het westen van het land."
https://www.rtvoost.nl/ni(...)heeft-voldoende-plek
quote:"Maar dat zeg ik met een slag om de arm", benadrukt Veldt. "Als we toch een week doorgaan met evacueren, komen er honderden mensen bij. In dat geval hebben we wél nieuwe locaties voor Afghanen nodig. Voor de reguliere opvang blijven we wel zoeken naar nieuwe locaties."
Maar dan in Nederland…quote:
Vind je? Gisteren waarschuwde een veteranenorganisatie voor zelfmoord bij veteranen door de huidige gebeurtenissen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:41 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Biden wil er geen Amerikaanse militairen meer aan verspillen en hij heeft groot gelijk. Je krijgt toch stank voor dank en een mes in je rug uiteindelijk.
Ik vond bij nader inzien die speech van Biden heel goed en hij gaf ook met veel gevoel aan dat hij voor zijn militairen opkomt.
quote:A coalition of military veteran organizations requested a meeting with President Biden on Monday to discuss his administration’s efforts to safely evacuate Afghan allies who face potential reprisals from the Taliban following the planned U.S. withdrawal from Afghanistan.
Led by Iraq war veteran and High Ground Veterans Advocacy founder Kristofer Goldsmith, the coalition’s members said they "remain concerned about the fates of our wartime partners." The veterans’ groups asked the Biden administration about its efforts to "meet commitments" to allies stranded in Kabul.
"Failing to meet our obligations to these Afghans would not only be a national security risk – harming America’s reputation abroad and eroding the trust in our armed forces that is critical for future operations – it would also condemn veterans and survivors of the conflict in Afghanistan to a lifetime of moral injury," the groups said in the letter.
quote:This week, The Independence Fund joined forces with No One Left Behind and Mighty Oaks Foundation to form a coalition named, "Save Our Allies" dedicated to saving our Afghan and Iraqi Allies who served side-by-side with U.S. Armed Forces and working to ensure our Veterans are getting the care needed after bravely serving our nation.
An open letter to Congress and the President of the United States:
Now is the time to act. Last week, last month, last year were all the times to act as well, but those necessary actions were not taken, and our fellow warriors in Afghanistan and Iraq, the interpreters and other support forces eligible for the Special Immigration Visas (SIVs), need our government to act now. Today. This hour.
The signatory veteran and military support organizations below represent and serve US combat veterans who served side-by-side with Afghan and Iraqi personnel, who believe these fellow warriors deserve our support and protection, and who believe the US government has failed in its responsibilities to these Coalition and allied forces. Whether it be through avoidable and unnecessary delays in the processing of the SIV applications, or the abandonment of these fellow warriors to the doubtful mercies of the Taliban forces, we have failed as a country to honor our commitments. That must be reversed now.
First, if an Afghan national is at Karzai International Airport, or any other airport US or friendly forces control, they need to be airlifted out as soon as we've secured the necessary transportation for US citizens and citizens of treaty ally countries who need US assistance. We realize those with pending SIV applications likely cannot be brought directly to the territorial limits of the 50 United States, but they must be evacuated from Afghanistan and taken to a safe haven, whether that be a partner third-country, or an overseas US military facility like Sigonella IT, Rota SP, Guam, or even Guantanamo Bay, to name a few. The U.S. evacuation mission should not end on August 31st, if at least 50,000 SIV applicants and their family members have not been evacuated.
quote:For the past five years I have contributed to an organization called No One Left Behind (nooneleft.org). It was formed by American Afghan War veterans to bring these brave allies out from Afghanistan and get them settled here in safety. NOLB recently linked up with another of my favorite organizations, Spirit of America (spiritofamerica.org) to raise millions of dollars for this vital project.
In the past year members of Congress of both parties have awakened to the emerging disaster by creating thousands of additional SIV visa slots. Rep. Peter Welch and Sen. Pat Leahy have commendably gone into overdrive to get as many terps out as possible.
After disingenuously explaining that he was unable to undo Trump’s fatuous peace deal, President Biden has found $100 million to help them and their families to integrate into American life. The problem now is that with U.S. and allied forces no longer in control of Kabul, thousands of the remaining SIV applicants can’t get past Taliban checkpoints to a place where American planes can fly them out.
History will apportion the blame for this inglorious collapse. Right now there’s little Vermonters can do to rescue our allies and salvage our country’s honor, aside from contributing to NOLB and SoA, but we can seize this unfortunate opportunity to do something here at home that we can be proud of for years to come.
quote:Families of fallen soldiers criticize Biden as Taliban takes over Kabul
quote:Deanna Sartor, a mother of three whose husband was killed in a firefight in July 2019, said she found it “offensive” how the U.S. departure was carried out, with American troops almost entirely withdrawn by July only to be sent back into harm’s way for what’s proved to be a chaotic, perilous exit.
https://www.washingtonpos(...)966e88e93_story.htmlquote:The last week has complicated the relationship between Biden and the veterans of America’s longest war. While many veterans — like most Americans — support ending a war whose mission has become muddled, many also view the withdrawal as recklessly slipshod, risking the lives of Afghans who aided American interests and the additional troops recently deployed to clean up the messy exit. Others have blanched at the defiant, even detached tone coming from a president whose brand is rooted in empathy — a man whose late son was an Iraq War veteran and who ends most speeches praying “may God protect our troops.”
“Most of us, whether you’re Republican or Democrat, we thought Biden would be better than this, because Beau [Biden] served after 9/11 and [the president] spent time with Gold Star families, he spent time with veterans,” said Paul Rieckhoff, the founder of Iraq and Afghanistan Veterans of America (IAVA). “He should get this at a gut level. What is hitting really hard is Biden failing to realize the reality of the situation. It just feels like here we go again. . . . Will this be his version of [former vice president Dick] Cheney saying we’ll be greeted like liberators?”
Dat gebeurde vorig jaar dagelijks met corona...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat jij je ouders liever op een afstandje zou laten sterven zegt meer over jou dan over hen ben ik bang.
Elke Amerikaan die daar niet heen hoeft is er al een minder met een mogelijk trauma.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:21 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Vind je? Gisteren waarschuwde een veteranenorganisatie voor zelfmoord bij veteranen door de huidige gebeurtenissen.
Genoeg artikels te vinden van militairen, veteranen en familieleden van gesneuvelden die kritiek hebben op z'n uitspraken over de Afghanen en op de manier waarop hij de terugtrekking aanpakt. (heb niet alle links gecopieerd)
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
https://www.washingtonpos(...)966e88e93_story.html
We zien gewoon meer en meer wat de "vriendschap" met de USA inhoudt... helemaal NIETS!!!quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:29 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als puntje bij paaltje komt (lees: als er voor de VS niks te halen valt) dan bestaat de NAVO niet. Dat was onder Trump al helder maar hopelijk is het nu wat meer geland bij de cucks in Brussel. Dus ook gewoon schijt hebben aan het Amerikaanse gejank over o.a. de Nordstream. Laat Washington maar in de stront zakken (die gaan zich de komende decennia toch focussen op China/Azië), de erfzonde uit 40-45 is inmiddels wel voldaan.
Langer blijven zou ook geen fluit veranderen aan het feit dat de Amerikaanse onderneming in Afghanistan zinloos is gebleken. Daar kan je Biden niet voor bekritiseren. Hooguit de manier waarop het vertrek nu verloopt. Maar het gros van de Amerikaanse kiezers wil dit toch..dus tsja.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Elke Amerikaan die daar niet heen hoeft is er al een minder met een mogelijk trauma.
Idd. Nederlands paspoort scoren, nooit meer terug willen en dan toch maar ff lekker terug (elk jaar hoogstwaarschijnlijk) naar het vaderland.quote:
Uiteindelijk hebben Obama en Trump het ook nog 12 jaar laten dooretteren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Langer blijven zou ook geen fluit veranderen aan het feit dat de Amerikaanse onderneming in Afghanistan zinloos is gebleken. Daar kan je Biden niet voor bekritiseren. Hooguit de manier waarop het vertrek nu verloopt. Maar het gros van de Amerikaanse kiezers wil dit toch..dus tsja.
Dat het voor veteranen moeilijk te verteren is begrijp ik wel, maar dan zou ik eerder eens George Bush jr aan zijn jasje trekken. Met die halve zool begon de ellende.
Alles aan Nederland te danken, willens en wetens op vakantie gaan tegen alle adviezen in, vervolgens nog het dringende verzoek het land te verlaten volledig negeren. Nu gaan klagen dat er meer gedaan kon worden. Walgelijk volk.quote:
Van het liveblog NOS.quote:Pentagon: explosie op vliegveld van Kabul
Op het vliegveld van Kabul is een explosie gebeurd. Dat bevestigt een woordvoerder van het Pentagon. Over slachtoffers is nog niets bekend.
Ik snap wel dat je nooit meer permanent terug wil als je eenmaal hier een bestaan hebt opgebouwd met veel betere kansen voor je (klein)kinderen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:41 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
Idd. Nederlands paspoort scoren, nooit meer terug willen en dan toch maar ff lekker terug (elk jaar hoogstwaarschijnlijk) naar het vaderland.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:50 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Van het liveblog NOS.
[ twitter ]
[ twitter ]
Ik kan best begrijpen dat je er naartoe gaat. Ook als de situatie was zoals hij een paar weken terug was. Maar ik vind het wel heel makkelijk om dan een hoop commentaar te hebben als je de evacuatie niet vlekkeloos gaat.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:49 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Uhuh. Naar een oorlogsgebied moet je niet op familiebezoek maar gewoon thuisblijven, wat denk je daarvan.
Dit soort mensen zijn nu opgehaald terwijl er werknemers (waar het in de eerste instantie om ging, weten jullie nog) daar achter zijn gebleven, let maar op.
Als het niet moet zou ik dat ook niet doenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik snap wel dat je nooit meer permanent terug wil als je eenmaal hier een bestaan hebt opgebouwd met veel betere kansen voor je (klein)kinderen.
Alsof iemand het iets interesseert wat op fok wordt geschreven... Uberhaupt wat er op internet staat trouwens....quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:55 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Er kunnen nou eenmaal wat redenen zijn waarom dat niet mogelijk is. En dan kan je zeggen; dan blijf ik ook. Om vervolgens te horen dat je een vieze vakantieganger bent op het FOK!forum zonder eigen verantwoordelijkheid.
Ik kan dat niet en gelukkig velen met mij.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik kan best begrijpen dat je er naartoe gaat. Ook als de situatie was zoals hij een paar weken terug was. Maar ik vind het wel heel makkelijk om dan een hoop commentaar te hebben als je de evacuatie niet vlekkeloos gaat.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:50 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Van het liveblog NOS.
[ twitter ]
[ twitter ]
Als het niemand interesseert, waarom dan al die censuur van big tech...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Alsof iemand het iets interesseert wat op fok wordt geschreven... Uberhaupt wat er op internet staat trouwens....
Ik weet niet of vakantie de juist benaming is. Familiebezoek is niet hetzelfde als vakantie.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:44 schreef franske19 het volgende:
[..]
Alles aan Nederland te danken, willens en wetens op vakantie gaan tegen alle adviezen in, vervolgens nog het dringende verzoek het land te verlaten volledig negeren. Nu gaan klagen dat er meer gedaan kon worden. Walgelijk volk.
Geen idee...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:08 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Als het niemand interesseert, waarom dan al die censuur van big tech...
Fog of war dus nu even. Veel chaos wss en het zal wel even duren voordat meer duidelijk wordtquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:09 schreef Rambolin het volgende:
Het Pentagon kan nog geen mededelingen doen over het aantal slachtoffers. Ten tijde van de explosie waren duizenden mensen aanwezig op de luchthaven. Er zijn meldingen dat de explosie plaatsvond bij de bij de zogenoemde Abbey Gate van het vliegveld, maar ook dat het zou gaan om de omgeving van het Baron Hotel vlakbij de luchthaven. In het hotel zouden veel Britten hebben verbleven.
De ontploffing volgt op meldingen van mogelijke dreigingen van terroristische aanslagen bij het vliegveld. Die zouden afkomstig zijn van Islamitische Staat in de Provincie Khorasan (ISKP). Deze groep is circa zes jaar geleden in de regio opgedoken en is onder meer in het oosten van Afghanistan actief.
De door uiterst bloedige aanslagen beruchte groep claimt dat het banden heeft met andere takken van IS. De groep is herhaaldelijk in gevecht geraakt met de Taliban.
https://www.nu.nl/strijd-(...)-in-afghanistan.html
En er is nog steeds dreiging voor meer bommenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:29 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
Lijkt er dus op dat er meerdere explosies zijn geweest nu; twee. 1 bij het vliegveld, 1 bij dit hotel.
Ik wil niet opscheppen, maar...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:32 schreef Skwish het volgende:
Hoe wisten ze dat er explosies zouden plaatsvinden?... Het lijkt wel de film Minority Report
quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 19:49 schreef Rambolin het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Het onderstaande is niet bevestigd, maar dit is vooral het gevaar voor de mensen bij het vliegveld, als ISIS besluit om de Taliban in verlegenheid te brengen
[ twitter ]
ISIS-Kquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:33 schreef Starhopper het volgende:
Maar wie zit er achter de aanslagen? Ik neem aan dat de Taliban hier ook niet op zit te wachten.
Als er Amerikanen dood zijn dan gaat het feest worden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Mogelijk ook Amerikaanse soldaten gewond of gedood
ISIS-K.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:33 schreef Starhopper het volgende:
Maar wie zit er achter de aanslagen? Ik neem aan dat de Taliban hier ook niet op zit te wachten.
Bv als een bepaalde terroristencel opeens heel veel comminceert. Dat betekend dat er iets aanstaande is. Soms weet je daarbij dan niet wat precies. De serie Homeland gaf er wel een mooie kijk op vond ik.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:32 schreef Skwish het volgende:
Hoe wisten ze dat er explosies zouden plaatsvinden?... Het lijkt wel de film Minority Report
Dank!quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Scrummie het volgende:
[..]
ISIS-K.
De leider van die groepering is door de taliban geëxecuteerd toen ze Kabul hadden. Geen vriendjes dus.
Dan wordt er snoep uitgedeeld in Gaza.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Starhopper het volgende:
Als er Amerikanen dood zijn dan gaat het feest worden.
24 deed dat ook wel aardig. Niet realistisch ofzo uiteraard, maar je krijgt wel een beetje een idee hoe zoiets zou kúnnen werken.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Bv als een bepaalde terroristencel opeens heel veel comminceert. Dat betekend dat er iets aanstaande is. Soms weet je daarbij dan niet wat precies. De serie Homeland gaf er wel een mooie kijk op vond ik.
Wat vind je daar zo leuk aan dan?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als er Amerikanen dood zijn dan gaat het feest worden.
Ik vind dit helemaal niet leuk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat vind je daar zo leuk aan dan?
Ha, IS in gevecht met de Taliban... laten ze elkaar maar afmaken dan...quote:De dreigingen zouden afkomstig zijn van Islamitische Staat in de Provincie Khorasan (ISKP). Deze groep is circa zes jaar geleden in de regio opgedoken en is onder meer in het oosten van Afghanistan actief. De door uiterst bloedige aanslagen beruchte groep claimt dat het banden heeft met andere takken van IS. De groep is herhaaldelijk in gevecht geraakt met de Taliban.
Iskp waarschijnlijkquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:33 schreef Starhopper het volgende:
Voor jou allemaal een pot nat natuurlijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:39 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-zelfmoordterrorist
[..]
Ha, IS in gevecht met de Taliban... laten ze elkaar maar afmaken dan...
Wat heb je liever? IS of de Taliban?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor jou allemaal een pot nat natuurlijk.
Kijk, dit snapte ik ook al niet zo... Hoe hypo kun je dan zijn...quote:Honderden mensen met een Nederlands paspoort bleken de afgelopen weken in Afghanistan te verblijven. In de nieuwe aflevering van de podcast ‘Het land van Wierd Duk’ vraagt Telegraaf-verslaggever Wierd Duk zich af wat die Afghaanse Nederlanders daar precies deden. ,,Ze negeerden een negatief reisadvies en het wekt toch een vreemde indruk als je op familiebezoek gaat naar het land dat je ooit bent ontvlucht. Logisch dat mensen daar vragen bij stellen.”
Nee geen fan van allebei, maar vind het ook wat kortzichtig om ze op een hoop te gooien.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:42 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Wat heb je liever? IS of de Taliban?
Géén van beide toch?
Het zou ook wel raar zijn om op te scheppen over de berichten van anderenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:34 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Ik wil niet opscheppen, maar...
[..]
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee geen fan van allebei, maar vind het ook wat kortzichtig om ze op een hoop te gooien.
4 dagen geleden al. Het verbaasd mij ook dat het nog zo lang heeft geduurdquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:50 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het zou ook wel raar zijn om op te scheppen over de berichten van anderen
Maar inderdaad, hier werd al enige tijd voor gewaarschuwd.
quote:Meer berichten over tweede explosie
Na de Turkse autoriteiten melden nu ook diverse experts op Twitter dat er een tweede explosie zou zijn geweest in de buurt van de luchthaven. "Tweede zelfmoordaanslag bevestigd, waarschijnlijk bij het Baron Hotel, meerdere slachtoffers", twittert een expert van denktank Middle East Institute.
Bijna alle asielzoekers houden vakantie in hun herkomstlanden om daar familie te bezoeken. Dat is algemeen bekend, dat Kabul zo snel zou vallen had niemand verwacht.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:47 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)k-voor-vluchtelingen
[..]
Kijk, dit snapte ik ook al niet zo... Hoe hypo kun je dan zijn...
Blijf het raar vinden... ga dan terug bij je familie wonen!quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:54 schreef LXIV het volgende:
Bijna alle asielzoekers houden vakantie in hun herkomstlanden om daar familie te bezoeken.
Waarom zou je als jij en je kinderen hier een veel beter leven hebbenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:55 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Blijf het raar vinden... ga dan terug bij je familie wonen!
Ik stopte met lezen bij Wierd Dukquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:47 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)k-voor-vluchtelingen
[..]
Kijk, dit snapte ik ook al niet zo... Hoe hypo kun je dan zijn...
Het gaat om veiligheid... tot voor kort werden mensen ook gewoon teruggestuurd naar Afghanistan...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Waarom zou je als jij en je kinderen hier een veel beter leven hebben
Dit zijn veelal vluchtelingen uit de jaren 90. Die hebben inmiddels gewoon een bestaan opgebouwd en Nederlandse kinderen gekregen. Met je het gaat om veiligheidquote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Het gaat om veiligheid... tot voor kort werden mensen ook gewoon teruggestuurd naar Afghanistan...
Nederlandse kinderen van Afghaanse afkomst.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Dit zijn veelal vluchtelingen uit de jaren 90. Die hebben inmiddels gewoon een bestaan opgebouwd en Nederlandse kinderen gekregen. Met je het gaat om veiligheid
Precies, net zoveel Nederlands als dat jij bent dusquote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:01 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Nederlandse kinderen van Afghaanse afkomst.
Het gaat om Nederlandse Afghanen die al lang het Nederlandse staatsburgerschap hebben en hier al 20+ jaar wonen. Die hebben hier werk, vrienden, een sociaal leven en in Nederland geboren kinderen. Die kun je toch niet zomaar "terug"sturen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Het gaat om veiligheid... tot voor kort werden mensen ook gewoon teruggestuurd naar Afghanistan...
quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 12:06 schreef Rambolin het volgende:
Al-Qaeda heeft zich (als groepering) trouw gezworen aan de Taliban (als islamitisch emiraat). Dit gaat terug tot de jaren '90 toen de Taliban aan de macht kwam in Afghanistan.
IS had het kalifaat uitgeroepen in 2014 (hoger dan een emiraat), en eist dat islamitische groeperingen/emiraten/alles wat lager is dan een kalifaat, zich trouw zweren aan de IS-leider (kalief). Dit leidt tot conflicten in verschillende islamitische landen tussen IS en de daar aanwezige rivaliserende groeperingen die weigeren om trouw te zweren aan de IS-leider. Al-Qaeda heeft hun trouw aan de Taliban hernieuwd.
In Nigeria heeft IS enkele maanden geleden de leider van Boko Haram geneutraliseerd terwijl dit het Nigeriaanse leger na 10 jaar niet lukte.
IS vormt een gevaar voor de Taliban omdat ze in Afghanistan vooral bestaan uit ex-Taliban-leden, vooral de hardliners die bijvoorbeeld sjiieten liever dood zien en de buurlanden willen binnenvallen en geen grenzen respecteren tussen VN-staten. Terwijl Taliban 2.0. aangeeft de buurlanden te respecteren en ze hebben gisteren de sjiitische minderheid in Afghanistan beveiligd terwijl ze hun religieuze festival aan het vieren waren.
Het laatste jaar zijn er meerdere bloedige aanslagen gepleegd op de sjiieten in Afghanistan, allen afkomstig van ISKP (Islamic State Khorasan Province).
De autochtone Nederlander heeft het nakijken...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies, net zoveel Nederlands als dat jij bent dus
IS heeft ellende in Europa veroorzaakt, Taliban niet.quote:
Ah, daar komt de aap uit de mouw bij je.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:03 schreef Bocaj het volgende:
[..]
De autochtone Nederlander heeft het nakijken...
Het had hun gesierd om hun vaderland weer op te gaan bouwen! (Nu is het te laat... snap ik ook wel!)quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:02 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het gaat om Nederlandse Afghanen die al lang het Nederlandse staatsburgerschap hebben en hier al 20+ jaar wonen. Die hebben hier werk, vrienden, een sociaal leven en in Nederland geboren kinderen. Die kun je toch niet zomaar "terug"sturen.
Raar? Misschien moet je eens in Somalië of Afghanistan gaan wonen dan. Dan merk je het verschil qua levenstandaard en bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden voor je kinderen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:55 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van autochtoon? Familie aan mijn moeders kant is in de 18e eeuw vanuit Frankrijk naar Nederland gekomen (vervolging van de Hugenoten) dus ik ben voor een klein deel van Franse komaf. Ben ik dan wel autochtoon?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:03 schreef Bocaj het volgende:
[..]
De autochtone Nederlander heeft het nakijken...
Dat is lang niet zo gunstig natuurlijk. Geen gratis huisvesting, goede scholing, gezondheidszorg etc. Die mensen kun je niet kwalijk nemen dat ze individueel de voor hen gunstigste keuze maken natuurlijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:55 schreef Bocaj het volgende:
[..]
er is al maanden bekend dat de Amerikanen zich gingen terugtrekken, dan blijf je toch niet stoïcijns zitten waar je zit?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijna alle asielzoekers houden vakantie in hun herkomstlanden om daar familie te bezoeken. Dat is algemeen bekend, dat Kabul zo snel zou vallen had niemand verwacht.
Ze hadden maar gewoon terug naar een land moeten gaan waar de hele westerse wereld en de taliban zo’n 20 jaar oorlog met elkaar aan het voeren waren. Jatog!quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Raar? Misschien moet je eens in Somalië of Afghanistan gaan wonen dan. Dan merk je het verschil qua levenstandaard en bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden voor je kinderen.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef slashdotter3 het volgende:
Afghaanse 3 sterren generaal:
https://www.nytimes.com/2(...)an-taliban-army.html
I Commanded Afghan Troops This Year. We Were Betrayed.
Bla bla bla. De taliban kan ook vechten zonder air support. Het was een level playing field nu.
For the past three and a half months, I fought day and night, nonstop, in southern Afghanistan’s Helmand Province against an escalating and bloody Taliban offensive. Coming under frequent attack, we held the Taliban back and inflicted heavy casualties. Then I was called to Kabul to command Afghanistan’s special forces. But the Taliban already were entering the city; it was too late.
I am exhausted. I am frustrated. And I am angry.
President Biden said last week that “American troops cannot and should not be fighting in a war and dying in a war that Afghan forces are not willing to fight for themselves.”
It’s true that the Afghan Army lost its will to fight. But that’s because of the growing sense of abandonment by our American partners and the disrespect and disloyalty reflected in Mr. Biden’s tone and words over the past few months. The Afghan Army is not without blame. It had its problems — cronyism, bureaucracy — but we ultimately stopped fighting because our partners already had.
It pains me to see Mr. Biden and Western officials are blaming the Afghan Army for collapsing without mentioning the underlying reasons that happened. Political divisions in Kabul and Washington strangled the army and limited our ability to do our jobs. Losing combat logistical support that the United States had provided for years crippled us, as did a lack of clear guidance from U.S. and Afghan leadership.
I am a three-star general in the Afghan Army. For 11 months, as commander of 215 Maiwand Corps, I led 15,000 men in combat operations against the Taliban in southwestern Afghanistan. I’ve lost hundreds of officers and soldiers. That’s why, as exhausted and frustrated as I am, I wanted to offer a practical perspective and defend the honor of the Afghan Army. I’m not here to absolve the Afghan Army of mistakes. But the fact is, many of us fought valiantly and honorably, only to be let down by American and Afghan leadership.
Two weeks ago, while battling to hold the southern city of Lashkar Gah from the Taliban, President Ashraf Ghani named me commander of Afghanistan’s special forces, the country’s most elite fighters. I reluctantly left my troops and arrived in Kabul on Aug. 15, ready to fight — unaware how bad the situation already was. Then Mr. Ghani handed me the added task of ensuring the security of Kabul. But I never even had a chance: The Taliban were closing in, and Mr. Ghani fled the country.
There is an enormous sense of betrayal here. Mr. Ghani’s hasty escape ended efforts to negotiate an interim agreement for a transition period with the Taliban that would have enabled us to hold the city and help manage evacuations. Instead, chaos ensued — resulting in the desperate scenes witnessed at the Kabul airport.
It was in response to those scenes that Mr. Biden said on Aug. 16 that the Afghan forces collapsed, “sometimes without trying to fight.” But we fought, bravely, until the end. We lost 66,000 troops over the past 20 years; that’s one-fifth of our estimated fighting force.
So why did the Afghan military collapse? The answer is threefold.
First, former President Donald Trump’s February 2020 peace deal with the Taliban in Doha doomed us. It put an expiration date on American interest in the region. Second, we lost contractor logistics and maintenance support critical to our combat operations. Third, the corruption endemic in Mr. Ghani’s government that flowed to senior military leadership and long crippled our forces on the ground irreparably hobbled us.
The Trump-Taliban agreement shaped the circumstances for the current situation by essentially curtailing offensive combat operations for U.S. and allied troops. The U.S. air-support rules of engagement for Afghan security forces effectively changed overnight, and the Taliban were emboldened. They could sense victory and knew it was just a matter of waiting out the Americans. Before that deal, the Taliban had not won any significant battles against the Afghan Army. After the agreement? We were losing dozens of soldiers a day
Still, we kept fighting. But then Mr. Biden confirmed in April he would stick to Mr. Trump’s plan and set the terms for the U.S. drawdown. That was when everything started to go downhill.
The Afghan forces were trained by the Americans using the U.S. military model based on highly technical special reconnaissance units, helicopters and airstrikes. We lost our superiority to the Taliban when our air support dried up and our ammunition ran out.
Contractors maintained our bombers and our attack and transport aircraft throughout the war. By July, most of the 17,000 support contractors had left. A technical issue now meant that aircraft — a Black Hawk helicopter, a C-130 transport, a surveillance drone — would be grounded.
The contractors also took proprietary software and weapons systems with them. They physically removed our helicopter missile-defense system. Access to the software that we relied on to track our vehicles, weapons and personnel also disappeared. Real-time intelligence on targets went out the window, too.
The Taliban fought with snipers and improvised explosive devices while we lost aerial and laser-guided weapon capacity. And since we could not resupply bases without helicopter support, soldiers often lacked the necessary tools to fight. The Taliban overran many bases; in other places, entire units surrendered.
Mr. Biden’s full and accelerated withdrawal only exacerbated the situation. It ignored conditions on the ground. The Taliban had a firm end date from the Americans and feared no military reprisal for anything they did in the interim, sensing the lack of U.S. will.
And so the Taliban kept ramping up. My soldiers and I endured up to seven Taliban car bombings daily throughout July and the first week of August in Helmand Province. Still, we stood our ground.
I cannot ignore the third factor, though, because there was only so much the Americans could do when it came to the well-documented corruption that rotted our government and military. That really is our national tragedy. So many of our leaders — including in the military — were installed for their personal ties, not for their credentials. These appointments had a devastating impact on the national army because leaders lacked the military experience to be effective or inspire the confidence and trust of the men being asked to risk their lives. Disruptions to food rations and fuel supplies — a result of skimming and corrupt contract allocations — destroyed the morale of my troops.
The final days of fighting were surreal. We engaged in intense firefights on the ground against the Taliban as U.S. fighter jets circled overhead, effectively spectators. Our sense of abandonment and betrayal was equaled only by the frustration U.S. pilots felt and relayed to us — being forced to witness the ground war, apparently unable to help us. Overwhelmed by Taliban fire, my soldiers would hear the planes and ask why they were not providing air support. Morale was devastated. Across Afghanistan, soldiers stopped fighting. We held Lashkar Gah in fierce battles, but as the rest of the country fell, we lacked the support to continue fighting and retreated to base. My corps, which had carried on even after I was called away to Kabul, was one of the last to give up its arms — only after the capital fell.
We were betrayed by politics and presidents.
This was not an Afghan war only; it was an international war, with many militaries involved. It would have been impossible for one army alone, ours, to take up the job and fight. This was a military defeat, but it emanated from political failure.
Afghanistan was tot voor kort een 'veilig' terugstuurland...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Raar? Misschien moet je eens in Somalië of Afghanistan gaan wonen dan. Dan merk je het verschil qua levenstandaard en bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden voor je kinderen.
Verwachting was dat het nog minstens een half jaar zou duren voordat Kabul viel.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:06 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
er is al maanden bekend dat de Amerikanen zich gingen terugtrekken, dan blijf je toch niet stoïcijns zitten waar je zit?
Veel te lang geleden...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van autochtoon? Familie aan mijn moeders kant is in de 18e eeuw vanuit Frankrijk naar Nederland gekomen (vervolging van de Hugenoten) dus ik ben voor een klein deel van Franse komaf. Ben ik dan wel autochtoon?
Nope. Chaotische aftocht blijft chaotische aftocht. Zelfs CNN was pissig.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:41 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Nieuwe Marokkanen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:08 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Afghanistan was tot voor kort een 'veilig' terugstuurland...
Jij hebt het meer over economische beweegredenen...
We sturen nieuwe Marokkanen toch ook terug?
Ik dacht dat marroko die mensen niet terugneemtquote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:08 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Afghanistan was tot voor kort een 'veilig' terugstuurland...
Jij hebt het meer over economische beweegredenen...
We sturen nieuwe Marokkanen toch ook terug?
Volgens het CBS wel. Volgens vrijwel alle anderen waarschijnlijk ook. Vanwaar de vraag eigenlijk?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van autochtoon? Familie aan mijn moeders kant is in de 18e eeuw vanuit Frankrijk naar Nederland gekomen (vervolging van de Hugenoten) dus ik ben voor een klein deel van Franse komaf. Ben ik dan wel autochtoon?
Tja, die kunnen sws niets uitrichten, ook iets met geen mandaat en wanneer je er niet bent, het ook niet kan escaleren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:49 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Damn..
Wat een held trouwens, de Nederlander die kennelijk de Taliban zover heeft gekregen om die 3 bussen nog door te laten.![]()
Wel nadat er 7 mensen zonder Nederlands paspoort de bussen moesten verlaten. En ik blijf het bizar vinden dat er geen Nederlandse militairen aan boord van die bussen waren, zoals de andere landen wel hadden.
Dat is ook al zo'n frustrerend probleem... Maar gelukkig worden die lui op allerlei manieren dwars gezeten... dat ze vanzelf wel weer vertrekken...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik dacht dat marroko die mensen niet terugneemt
Zal me niet verbazen als ze alles nu inpakken en wegwezen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:19 schreef Rambolin het volgende:
President Biden is in the Situation Room
President Biden is currently in the Situation Room, a White House official says. He was briefed on the situation in Afghanistan.
Defense Secretary Lloyd Austin and Secretary of State Antony Blinken are with him.
Biden was in the Situation Room with his national security team for his daily Afghanistan briefing when the information of an explosion came in, according to a senior administration official. He and his top aides have remained there as they continue to receive information from the ground and as events continue to develop, the official said.
Moments ago, Pentagon press secretary John Kirby confirmed that there was at least one other explosion near the airport, at or near the Baron Hotel.
He said he can confirm that the explosion at Abbey Gate was a "result of a complex attack that resulted in a number of US and civilian casualties."
https://edition.cnn.com/w(...)6-21-intl/index.html
Dat Kabul zou vallen ja, dat wil nog niet zeggen dat het tot aan die 6 maanden wel lekker rustig zou zijn en alles zoals normaal door zou gaan.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verwachting was dat het nog minstens een half jaar zou duren voordat Kabul viel.
Bijzonder weinig, veel nieuwszenders zijn al gevlogen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:24 schreef Discombobulate het volgende:
Mogen NSFW filmpjes hier gespost worden mits getagd?
Zo niet, zijn er beelden van de aanslag en waar kan ik die vinden? Of zijn die er überhaupt al?
Doe maar in een spoiler.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:24 schreef Discombobulate het volgende:
Mogen NSFW filmpjes hier gespost worden mits getagd?
Military Headquarters, War Room, Control Center?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:22 schreef Caland het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik the situation room lees
Hadden ze daar echt geen beter naampje aan kunnen hangen
De meeste 'vriendschappen' en nog los van soorten van type in moment, gebaseerd op handig gebruiken of afhankelijk zijn van elkaar(s gunsten). Wanneer de één of de ander daar niet meer aan meedoet, is het einde oefening.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:38 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
We zien gewoon meer en meer wat de "vriendschap" met de USA inhoudt... helemaal NIETS!!!
Ik heb ze niet hoor. Vroeg me gewoon af of het zou mogen in de topic. In een spoiler en met NSFW tag dan.quote:
Ik heb ook familie aan de andere kant van de wereld. Vlieg ik ook niet heen zolang het code oranje/rood is.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 16:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik weet niet of vakantie de juist benaming is. Familiebezoek is niet hetzelfde als vakantie.
Ik ken ook een Afghaan die bezettingen in Afghanistan heeft. Die gaat eens in de zoveel tijd op bezoek daar, maar dat is anders dan een vakantie naar de camping of het strand.
Hier staan een aantal linkjes in:quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb ze niet hoor. Vroeg me gewoon af of het zou mogen in de topic. In een spoiler en met NSFW tag dan.
Goede tekst. Ook dat stukje over gefrustreerde Amerikaanse piloten die niet mochten helpenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef slashdotter3 het volgende:
=========
Lt. Gen. Sami Sadat commanded the Afghan National Army's 215 Maiwand Corps in southwestern Afghanistan. Before that, he served as a senior director in Afghanistan's national intelligence agency. He is a graduate of the Defense Academy of the U.K. and holds a master's degree from King's College London.
=========
For the past three and a half months, I fought day and night, nonstop, in southern Afghanistan’s Helmand Province against an escalating and bloody Taliban offensive. Coming under frequent attack, we held the Taliban back and inflicted heavy casualties. Then I was called to Kabul to command Afghanistan’s special forces. But the Taliban already were entering the city; it was too late.
President Biden said last week that “American troops cannot and should not be fighting in a war and dying in a war that Afghan forces are not willing to fight for themselves.”
It’s true that the Afghan Army lost its will to fight. But that’s because of the growing sense of abandonment by our American partners and the disrespect and disloyalty reflected in Mr. Biden’s tone and words over the past few months. The Afghan Army is not without blame. It had its problems — cronyism, bureaucracy — but we ultimately stopped fighting because our partners already had.
It pains me to see Mr. Biden and Western officials are blaming the Afghan Army for collapsing without mentioning the underlying reasons that happened. Political divisions in Kabul and Washington strangled the army and limited our ability to do our jobs. Losing combat logistical support that the United States had provided for years crippled us, as did a lack of clear guidance from U.S. and Afghan leadership.
I am a three-star general in the Afghan Army. For 11 months, as commander of 215 Maiwand Corps, I led 15,000 men in combat operations against the Taliban in southwestern Afghanistan. I’ve lost hundreds of officers and soldiers. That’s why, as exhausted and frustrated as I am, I wanted to offer a practical perspective and defend the honor of the Afghan Army. I’m not here to absolve the Afghan Army of mistakes. But the fact is, many of us fought valiantly and honorably, only to be let down by American and Afghan leadership.
Two weeks ago, while battling to hold the southern city of Lashkar Gah from the Taliban, President Ashraf Ghani named me commander of Afghanistan’s special forces, the country’s most elite fighters. I reluctantly left my troops and arrived in Kabul on Aug. 15, ready to fight — unaware how bad the situation already was. Then Mr. Ghani handed me the added task of ensuring the security of Kabul. But I never even had a chance: The Taliban were closing in, and Mr. Ghani fled the country.
There is an enormous sense of betrayal here. Mr. Ghani’s hasty escape ended efforts to negotiate an interim agreement for a transition period with the Taliban that would have enabled us to hold the city and help manage evacuations. Instead, chaos ensued — resulting in the desperate scenes witnessed at the Kabul airport.
It was in response to those scenes that Mr. Biden said on Aug. 16 that the Afghan forces collapsed, “sometimes without trying to fight.” But we fought, bravely, until the end. We lost 66,000 troops over the past 20 years; that’s one-fifth of our estimated fighting force.
First, former President Donald Trump’s February 2020 peace deal with the Taliban in Doha doomed us. It put an expiration date on American interest in the region. Second, we lost contractor logistics and maintenance support critical to our combat operations. Third, the corruption endemic in Mr. Ghani’s government that flowed to senior military leadership and long crippled our forces on the ground irreparably hobbled us.
The Trump-Taliban agreement shaped the circumstances for the current situation by essentially curtailing offensive combat operations for U.S. and allied troops. The U.S. air-support rules of engagement for Afghan security forces effectively changed overnight, and the Taliban were emboldened. They could sense victory and knew it was just a matter of waiting out the Americans. Before that deal, the Taliban had not won any significant battles against the Afghan Army. After the agreement? We were losing dozens of soldiers a day
Still, we kept fighting. But then Mr. Biden confirmed in April he would stick to Mr. Trump’s plan and set the terms for the U.S. drawdown. That was when everything started to go downhill.
The Afghan forces were trained by the Americans using the U.S. military model based on highly technical special reconnaissance units, helicopters and airstrikes. We lost our superiority to the Taliban when our air support dried up and our ammunition ran out.
Contractors maintained our bombers and our attack and transport aircraft throughout the war. By July, most of the 17,000 support contractors had left. A technical issue now meant that aircraft — a Black Hawk helicopter, a C-130 transport, a surveillance drone — would be grounded.
The contractors also took proprietary software and weapons systems with them. They physically removed our helicopter missile-defense system. Access to the software that we relied on to track our vehicles, weapons and personnel also disappeared. Real-time intelligence on targets went out the window, too.
The Taliban fought with snipers and improvised explosive devices while we lost aerial and laser-guided weapon capacity. And since we could not resupply bases without helicopter support, soldiers often lacked the necessary tools to fight. The Taliban overran many bases; in other places, entire units surrendered.
Mr. Biden’s full and accelerated withdrawal only exacerbated the situation. It ignored conditions on the ground. The Taliban had a firm end date from the Americans and feared no military reprisal for anything they did in the interim, sensing the lack of U.S. will.
And so the Taliban kept ramping up. My soldiers and I endured up to seven Taliban car bombings daily throughout July and the first week of August in Helmand Province. Still, we stood our ground.
I cannot ignore the third factor, though, because there was only so much the Americans could do when it came to the well-documented corruption that rotted our government and military. That really is our national tragedy. So many of our leaders — including in the military — were installed for their personal ties, not for their credentials. These appointments had a devastating impact on the national army because leaders lacked the military experience to be effective or inspire the confidence and trust of the men being asked to risk their lives. Disruptions to food rations and fuel supplies — a result of skimming and corrupt contract allocations — destroyed the morale of my troops.
The final days of fighting were surreal. We engaged in intense firefights on the ground against the Taliban as U.S. fighter jets circled overhead, effectively spectators. Our sense of abandonment and betrayal was equaled only by the frustration U.S. pilots felt and relayed to us — being forced to witness the ground war, apparently unable to help us. Overwhelmed by Taliban fire, my soldiers would hear the planes and ask why they were not providing air support. Morale was devastated. Across Afghanistan, soldiers stopped fighting. We held Lashkar Gah in fierce battles, but as the rest of the country fell, we lacked the support to continue fighting and retreated to base. My corps, which had carried on even after I was called away to Kabul, was one of the last to give up its arms — only after the capital fell.
This was not an Afghan war only; it was an international war, with many militaries involved. It would have been impossible for one army alone, ours, to take up the job and fight. This was a military defeat, but it emanated from political failure.
Cognitieve dissonantie..... ontkennen/wegredenerem van datgene dat je weerhoudt om te doen wat je graag wil.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:06 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
er is al maanden bekend dat de Amerikanen zich gingen terugtrekken, dan blijf je toch niet stoïcijns zitten waar je zit?
En wat nou als dat land meer dan tien jaar oranje/rood is?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:28 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik heb ook familie aan de andere kant van de wereld. Vlieg ik ook niet heen zolang het code oranje/rood is.
Jij snapt toch ook wel dat je dan gewoon een Europeaan bent met dezelfde waarden die wij hebben. Buiten Europa is gewoon een ander verhaal.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dan ben je dankbaar dat je in een veilig land bent? Ik dacht dat dat de primaire reden was dat ze hier waren?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:31 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
En wat nou als dat land meer dan tien jaar oranje/rood is?
Uhm.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:32 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Jij snapt toch ook wel dat je dan gewoon een Europeaan bent met dezelfde waarden die wij hebben. Buiten Europa is gewoon een ander verhaal.
Afghanistan was de afgelopen jaren prima te bezoeken, dat tig Afghaanse Nederlanders dat deden is daar het bewijs van.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:34 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Dan ben je dankbaar dat je in een veilig land bent? Ik dacht dat dat de primaire reden was dat ze hier waren?
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb ze niet hoor. Vroeg me gewoon af of het zou mogen in de topic. In een spoiler en met NSFW tag dan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland heeft niets te maken met Jemen, Taiwan of Zimbabwe. Het is het beste om dat zo te houden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:20 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De war room zit al in het Pentagon dat wordt een zooitje.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Military Headquarters, War Room, Control Center?
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:41 schreef Snikkelbeer het volgende:
NSFW beelden van de aftermath (van een Afghaanse journalist)Letterlijk een shithole. Daar lig je dan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nederland verkoopt waarschijnlijk gewoon wapens aan de Saudis dus je hebt er wel mee te maken.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:43 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Nederland heeft niets te maken met Jemen, Taiwan of Zimbabwe. Het is het beste om dat zo te houden.
Mooi dat er een Afghaanse generaal is die dit in goed Engels heeft kunnen overbrengen, want anders zou bij velen het "ze willen niet" van Biden zijn blijven hangen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:05 schreef slashdotter3 het volgende:
=========
Lt. Gen. Sami Sadat commanded the Afghan National Army's 215 Maiwand Corps in southwestern Afghanistan. Before that, he served as a senior director in Afghanistan's national intelligence agency. He is a graduate of the Defense Academy of the U.K. and holds a master's degree from King's College London.
=========
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.VBL SC influencer
Left, right, behind
En IS'ers plegen aanslagen in Kaboel.quote:
quote:Zeker dertien doden door explosies bij luchthaven Kaboel
Er zijn zeker dertien doden gevallen door explosies bij de luchthaven in Kaboel, zegt een zegsman van de Taliban tegen Al Jazeera. Onder de slachtoffers zijn volgens hem ook buitenlanders en Taliban-strijders. Ten tijde van de explosies waren duizenden mensen aanwezig op de luchthaven.
(...)
De dreigingen zouden afkomstig zijn van Islamitische Staat in de Provincie Khorasan (ISKP). Deze groep is circa zes jaar geleden in de regio opgedoken en is onder meer in het oosten van Afghanistan actief. De door uiterst bloedige aanslagen beruchte groep claimt dat het banden heeft met andere takken van IS. De groep is herhaaldelijk in gevecht geraakt met de Taliban.
https://www.nu.nl/strijd-(...)chthaven-kaboel.html
mwah, het is simpel op te lossen hoor.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:18 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dat is ook al zo'n frustrerend probleem... Maar gelukkig worden die lui op allerlei manieren dwars gezeten... dat ze vanzelf wel weer vertrekken...
Ik blijf toch sceptisch sinds ik die documentaire over het Afghaanse nationale leger heb gezien. Maar het zou inderdaad interessant zijn om het verhaal van meerdere kanten te horen. Sowieso zijn ze niet opeens in de steek gelaten. De VS probeerde als sinds jaren de Afghanen autonoom te laten opereren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:46 schreef Viv het volgende:
[..]
Mooi dat er een Afghaanse generaal is die dit in goed Engels heeft kunnen overbrengen, want anders zou bij velen het "ze willen niet" van Biden zijn blijven hangen.
Nederland verkoopt wapens?! Sinds wanneer?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:45 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Nederland verkoopt waarschijnlijk gewoon wapens aan de Saudis dus je hebt er wel mee te maken.
Serieus bomvestquote:
Kan ook zijn dat dit legeronderdeel wel enigszins deugde. Dat maakt nog niet dat al die anderen deugden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:48 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Ik blijf toch sceptisch sinds ik die documentaire over het Afghaanse nationale leger heb gezien. Maar het zou inderdaad interessant zijn om het verhaal van meerdere kanten te horen. Sowieso zijn ze niet opeens in de steek gelaten. De VS probeerde als sinds jaren de Afghanen autonoom te laten opereren.
Wat heeft NL dan te bieden op wapengebied? Misschien marineboten maar voor de rest zijn er toch geen NL wapenfabrikanten?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:45 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Nederland verkoopt waarschijnlijk gewoon wapens aan de Saudis dus je hebt er wel mee te maken.
Klopt, het is al veel eerder misgegaan dan dit jaar. Wat in dat artikel van die generaal ook staat: vriendjespolitiek en zakkenvullers aan de top van de politiek en defensie, daardoor geen geld voor onderhoud, etc.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:48 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Ik blijf toch sceptisch sinds ik die documentaire over het Afghaanse nationale leger heb gezien. Maar het zou inderdaad interessant zijn om het verhaal van meerdere kanten te horen. Sowieso zijn ze niet opeens in de steek gelaten. De VS probeerde als sinds jaren de Afghanen autonoom te laten opereren.
Leren hoe ze pang pang moeten roepen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:53 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[..]
Wat heeft NL dan te bieden op wapengebied? Misschien marineboten maar voor de rest zijn er toch geen NL wapenfabrikanten?
Nederlandse pensioenfondsen beleggen ruim 1 miljard in foute wapenleveranciersquote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:53 schreef slashdotter3 het volgende:
Wat heeft NL dan te bieden op wapengebied? Misschien marineboten maar voor de rest zijn er toch geen NL wapenfabrikanten?
Qua verkoop niet zo heel veel volgens mij maar wel flink wat investeringen (want easy $$$$)quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:53 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:53 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
quote:Hoewel ruim achter grote exporteurs als de VS en Rusland is Nederland een van de grootste militaire exporteurs ter wereld; volgens onderzoeksinstituut SIPRI nummer 8 over de afgelopen tien jaar. Dat komt niet alleen door de productie van nieuwe militaire goederen, maar ook door de export van tweedehands wapens van de Nederlandse krijgsmacht.
https://stopwapenhandel.org/informatie/Nlwapenexporten08quote:De Nederlandse defensie-industrie bestaat merendeels uit middelgrote en kleine ondernemingen met zowel civiele als defensieactiviteiten. De meeste van deze bedrijven zijn lid van de lobbyorganisatie Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV). Er zijn enkele grote bedrijven met veel defensieproductie: Stork, Fokker Thales, Damen Shipyards en TNO Defensie en Veiligheid. De Nederlandse defensiegerelateerde industrie werkt veel in nichemarkten en wordt door de overheid gekoesterd vanwege haar technologische innovatieve karakter. Daarnaast heeft de defensiegerelateerde industrie een buitenland-politieke betekenis en is haar voortbestaan belangrijk voor de internationale militaire rol die Nederland wil spelen.
Belangrijk om te vermelden is dat Nederland vrijwel geen complete wapensystemen exporteert, maar met name onderdelen van deze systemen. Zo levert Nederland geen tanks, maar tankwielen; geen gevechtsvliegtuigen, maar wel radarsystemen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:57 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Qua verkoop niet zo heel veel volgens mij maar wel flink wat investeringen (want easy $$$$)
Echt weer zo'n kansloze jank organisatie.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:00 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[..]
[..]
https://stopwapenhandel.org/informatie/Nlwapenexporten08
Voor evenwicht een tweet van de wappiesquote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:15 schreef Breekfast het volgende:
Knap om hier nog het bruggetje te vinden om Trump nog even te bashen![]()
U.S. Has Been Secretly Helping Taliban Fight ISIS With Op Nicknamed ‘Taliban Air Force’quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:21 schreef Daarnaast het volgende:
Gaan we nu een situatie krijgen dat het westen samenwerkt met de Taliban om ervoor te zorgen dat IS niet in Afghanistan groeit tot een serieuze dreiging?
Lijkt me niet dat het westen dit kan negeren aangezien IS het vooral op het westen heeft gemunt en als ze niets doen weet ik niet of de taliban het tegen kan houden...
Op zich kan de VS wel gewoon doorgaan met aanvallen in Afghanistan met onbemande drones. Ik denk dat dit sowieso de strategie van de VS in het midden-oosten gaat worden: containment van de terroristische dreiging zonder dat je Amerikaanse mensenlevens op het spel hoeft te zetten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:21 schreef Daarnaast het volgende:
Gaan we nu een situatie krijgen dat het westen samenwerkt met de Taliban om ervoor te zorgen dat IS niet in Afghanistan groeit tot een serieuze dreiging?
Lijkt me niet dat het westen dit kan negeren aangezien IS het vooral op het westen heeft gemunt en als ze niets doen weet ik niet of de taliban het tegen kan houden...
Dat is wel goed nieuws.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:26 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En de Nederlandse operatie zit er op.
Volledige artikel:quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:24 schreef Rambolin het volgende:
[..]
U.S. Has Been Secretly Helping Taliban Fight ISIS With Op Nicknamed ‘Taliban Air Force’
The U.S. military has been covertly aiding the Taliban in Afghanistan in its clashes with ISIS, The Washington Post reports, even as President Trump claimed publicly his administration was hitting the Taliban “harder than they have ever been hit before.” Using Reaper drones and a sprawling intelligence complex long familiar with monitoring Afghan guerrilla activity, Special Operations forces tracked Taliban communications and movements, then covertly planned airstrikes that would help the group’s efforts to combat the Islamic State. Within the Joint Special Operations Command, the operation was jokingly called the “Taliban Air Force.”
https://www.thedailybeast(...)very-limited-support
Die veteranen zullen het er nu wel mee eens zijn dat je daar zo snel mogelijk weg moet.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 15:21 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Vind je? Gisteren waarschuwde een veteranenorganisatie voor zelfmoord bij veteranen door de huidige gebeurtenissen.
Genoeg artikels te vinden van militairen, veteranen en familieleden van gesneuvelden die kritiek hebben op z'n uitspraken over de Afghanen en op de manier waarop hij de terugtrekking aanpakt. (heb niet alle links gecopieerd)
Gaan ze naar Somalië?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:35 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Die veteranen zullen het er nu wel mee eens zijn dat je daar zo snel mogelijk weg moet.
Daar ging dit niet over, dit ging erover of Biden gelijk had.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:38 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Gaan ze naar Somalië?
[ twitter ]
Of Mali?
[ twitter ]
Nee, denk niet Afrika. Al zullen de Amerikaanse generaals wel kwijlen bij de (honderden) miljarden die vrijkomen nu de VS (officieel) geen bezettingsmacht meer in stand hoeven te houden. Ik gok dat we de komende jaren stiekem een flinke troepopbouw in Zuidoost-Azië gaan zien.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:38 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Gaan ze naar Somalië?
[ twitter ]
Of Mali?
[ twitter ]
Kwam niet over als een aanslag met een bomvest maar leek eerder op een luchtaanval, sommigen zeggen nu dat die video uit Gaza afkomstig is.quote:
Waren die drone strikes niet heel onsuccesvol? Als in dat ze voor keer burgerdoden zorgen dan terroristen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:27 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Op zich kan de VS wel gewoon doorgaan met aanvallen in Afghanistan met onbemande drones. Ik denk dat dit sowieso de strategie van de VS in het midden-oosten gaat worden: containment van de terroristische dreiging zonder dat je Amerikaanse mensenlevens op het spel hoeft te zetten.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:46 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Kwam niet over als een aanslag met een bomvest maar leek eerder op een luchtaanval, sommigen zeggen nu dat die video uit Gaza afkomstig is.
[ twitter ]
Dat dus.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:48 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:43 schreef Twiitch het volgende:
Nee, denk niet Afrika. Al zullen de Amerikaanse generaals wel kwijlen bij de (honderden) miljarden die vrijkomen nu de VS (officieel) geen bezettingsmacht meer in stand hoeven te houden. Ik gok dat we de komende jaren stiekem een flinke troepopbouw in Zuidoost-Azië gaan zien.
Niet alleen de top. corruptie was van hoog tot laag.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:55 schreef Viv het volgende:
[..]
Klopt, het is al veel eerder misgegaan dan dit jaar. Wat in dat artikel van die generaal ook staat: vriendjespolitiek en zakkenvullers aan de top van de politiek en defensie, daardoor geen geld voor onderhoud, etc.
Volgens mij is de terugtrekking uit Afghanistan wel een teken dat de VS het wel gezien heeft in het MO, waarom anders een uitstekende uitvalbasis tegen Iran zo in de steek laten? Ik verwacht dat Taiwan de komende tien jaar de focus gaat zijn.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:01 schreef slashdotter3 het volgende:
Er zit duidelijk een militair conflict met China aan te komen. Over Taiwan, over de kunstmatige eilanden in de zee.
Daar gaat de focus van het Pentagon de komende jaren naar toe.
En er borrelt ook iets met Iran die werkt aan kernwapens
[..]
Edit:quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:33 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.washingtonpos(...)s-drones-afghanistan
October 22, 2020
Our secret Taliban air force
Inside the clandestine U.S. campaign to help our longtime enemy defeat ISIS
The precursor to this strategy has been in place for years. Joseph Votel, a retired Army general who commanded JSOC, told me that during his 2016-2019 tenure heading Central Command, even before the U.S. military provided air support, it "deconflicted" with the Taliban -- refraining from bombing Taliban units that seemed to be preparing for attacks against the Islamic State.
When U.S. soldiers visited the province in 2018 to support an Afghan military offensive against the Islamic State, Afghan troops would sometimes bring in tough-looking, heavily bearded locals from the battlefield for American medics to treat. It was clear, some of the U.S. advisers told me, that the men were Taliban fighters who were collaborating with government troops as guides and scouts, although Afghan officers wouldn't say so explicitly since they knew that the United States considered the Taliban a hostile force. And during Afghanistan's presidential elections in September 2019, Taliban fighters guarded some villages in Konar's Pech Valley against the Islamic State, burning the houses of suspected members of the group and encouraging residents to vote.
Zonder intelligence netwerk op de grond wordt het wel lastiger ja, dat klopt.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 18:53 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Waren die drone strikes niet heel onsuccesvol? Als in dat ze voor keer burgerdoden zorgen dan terroristen.
Als ze zelf niet op de grond zijn moeten ze dan toch van taliban horen wie ze moeten hebben.
Oh oh. Dat is niet goed.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:16 schreef Rambolin het volgende:
Vier Amerikaanse mariniers omgekomen bij aanslag op vliegveld Kaboel
Bij de aanslagen op het vliegveld van Kaboel zijn vier mariniers om het leven gekomen, meldt The Wall Street Journal. Drie andere mariniers raakten gewond.
https://www.nu.nl/strijd-(...)liegveld-kaboel.html
Fuck.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:16 schreef Rambolin het volgende:
Bij de aanslagen op het vliegveld van Kaboel zijn vier mariniers om het leven gekomen, meldt The Wall Street Journal. Drie andere mariniers raakten gewond.
En dan zijn er mensen die bekant eisen dat de Amerikanen daar nog langer blijven. Trieste zaak ditquote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:16 schreef Rambolin het volgende:
Oef, Amerikaanse doden bij een terugtrekking die al maanden op de plank staat. Dat gaat een halszaak worden voor Biden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:38 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
En dan zijn er mensen die bekant eisen dat de Amerikanen daar nog langer blijven. Trieste zaak dit
Iets zegt mij dattie niet een 2e termijn als president gaat krijgenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:46 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Oef, Amerikaanse doden bij een terugtrekking die al maanden op de plank staat. Dat gaat een halszaak worden voor Biden.
Die zit daar al jaaarenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:00 schreef Mondkapje het volgende:
Ik las gisteren voor het eerst ergens dat Isis in Afghanistan zit, naast allerlei andere terroristische groepjes.
Je beschrijft nu het gehele middenoostenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:00 schreef Mondkapje het volgende:
Ik las gisteren voor het eerst ergens dat Isis in Afghanistan zit, naast allerlei andere terroristische groepjes.
Alsof iemand volgend jaar zich nog iets herinnerd van al dit. Dan zijn we allang al weer boos over iets anders.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:48 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Iets zegt mij dattie niet een 2e termijn als president gaat krijgen
Begin erg moe te worden van die Memri TV, je weet vooraf al dat het moslims zijn die ongeacht de feiten alles in hun voordeel zullen verdraaien.quote:
Als 'ie tegen die tijd überhaupt nog leeft.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 19:48 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Iets zegt mij dattie niet een 2e termijn als president gaat krijgen
quote:'Tien militairen VS gedood bij aanslag'
Volgens Fox News zijn zeker tien Amerikaanse militairen gedood bij de bomaanslagen in Kabul. Dat aantal is fors hoger dan de vier die aanvankelijk door een aantal andere Amerikaanse media werd gemeld.
Het Pentagon heeft alleen bevestigd dat er meerdere militairen zijn omgekomen bij de twee explosies in de buurt van het vliegveld. Een precies aantal hebben de autoriteiten in de VS nog niet genoemd
Erg hoog "For you the day that the United States decided to leave your country was the greatest moment in your life, for them it was a tuesday"- gehalte.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat een ellende. Uren in het rioolwater, brandende zon, en in de drukte wachten met je papieren omhoog gehouden, en dan zo eindigen![]()
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:22 schreef Breekfast het volgende:
Waarschuwing: Schokkende beelden onder deze spoiler!JezusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat een ellende. Uren in het rioolwater, brandende zon, en in de drukte wachten met je papieren omhoog gehouden, en dan zo eindigen![]()
Gelukkig zijn de westerse media volledig objectief en onafhankelijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:12 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Begin erg moe te worden van die Memri TV, je weet vooraf al dat het moslims zijn die ongeacht de feiten alles in hun voordeel zullen verdraaien.
Waarschuwing: Schokkende beelden onder deze spoiler!Dat is triest inderdaad. Wat een puinhoop is het; of was het eigenlijk altijd al. Ben benieuwd of dit gevolgen gaat hebben voor het moraal en moreel van het Westen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat een ellende. Uren in het rioolwater, brandende zon, en in de drukte wachten met je papieren omhoog gehouden, en dan zo eindigen
Waarschuwing: Schokkende beelden onder deze spoiler!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat een ellende. Uren in het rioolwater, brandende zon, en in de drukte wachten met je papieren omhoog gehouden, en dan zo eindigen![]()
Waarschuwing: Schokkende beelden onder deze spoiler!Letterlijk sterven in een shithole. Triest.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat een ellende. Uren in het rioolwater, brandende zon, en in de drukte wachten met je papieren omhoog gehouden, en dan zo eindigen
Mja... hij krijgt de shit over zich heen maar hij erft ook maar de enorme puinzooi die Trump heeft achtergelaten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:21 schreef Rambolin het volgende:
10 Amerikaanse doden, oei, Sleepy Joe messed up big time.
Misschien kan de VS een permanente officiele afspraak met de Taliban maken voor air support als ze weer in een vuurgevecht zijn met ISIS-Kquote:
Laten we niet de mensen vergeten die het een goed idee vonden om uberhaupt deze hele afghanistan invasie te doen… ze leven gewoon nog dus ze kunnen prima verantwoordelijk worden gehouden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:32 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Mja... hij krijgt de shit over zich heen maar hij erft ook maar de enorme puinzooi die Trump heeft achtergelaten.
Trump heeft:
• de Covid pandemie aanpak verknoeit
• de Iran deal verknoeit
• het DOHA akkoord met de Taliban met 3 maanden te gaan (1 mei) sinds de start van de nieuwe regering (20 jan ofzoiets)
• Tot het allerlaatste moment is de nieuwe regering (informatie niet gegeven) tegengewerkt door de oude Trump regering.
En natuurlijk is er de grootste en dodelijkste pandemie in 100 jaar en de infrastructuur bill ter waarde van 3.5 triljoen
Ik denk dat er genoeg tussen zitten die vorige maand nog afgereisd zijn. Met een uitkering mag je sowieso niet langer dan 6? weken op vakantie?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 17:06 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Omdat ze alleen over het vliegveld nog enigszins controle hebben maar daarbuiten totaal niet?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:39 schreef tesssssssss het volgende:
Hoe kan dat eigenlijk dat ze wel weten dat die aanslagen eraan komen, maar ze niet tegen kunnen houden?
Oh okee, dank je wel.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:41 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Omdat ze alleen over het vliegveld nog enigszins controle hebben maar daarbuiten totaal niet?
In een normale situatie had je nog wat kunnen doen met mensen spreiden, een heleboel betonblokken neerzetten die de klap opvangen, wachtposten en meer van die shit maar hier...quote:
Eigenlijk niet, maar een dode Afghaanse burger is niet zo bijzonder helaas. In heel Afghanistan zullen er wel weer tientallen vermoord zijn vandaag. Dat is een zekerheid als dat de zon opkomt. 12 dode militairen niet.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, dat is veel erger dan onschuldige burgers?
Men kan bv opmaken uit toenemende communicatie tussen bepaalde personen uit een terroristencel dat er iets aanstaande is. Maar als men bijvoorbeeld codewoorden gebruiken dan kan het lastig zijn om meteen te weten waar en wanneer.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:39 schreef tesssssssss het volgende:
Hoe kan dat eigenlijk dat ze wel weten dat die aanslagen eraan komen, maar ze niet tegen kunnen houden?
Dank jequote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Men kan bv opmaken uit toenemende communicatie tussen bepaalde personen uit een terroristencel dat er iets aanstaande is. Maar als men bijvoorbeeld codewoorden gebruiken dan kan het lastig zijn om meteen te weten waar en wanneer.
Of een informant heeft waargenomen dat er iets aanstaande is via via.
Ze kunnen iig alle 'walkie-talkies' afluisteren en het mobiele telefoonverkeer.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:39 schreef tesssssssss het volgende:
Voor de reputatie van Biden wel ja. Triest genoeg.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, dat is veel erger dan onschuldige burgers?
Denk dat poster boven je op militairen doeltquote:
In tijden niet zo gelachen zeg, wat een dijenkletser!!quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:45 schreef Haags het volgende:
Ze kunnen dat vliegveld beter omdopen tot airport KABOEM.
Des te meer kans dat het de volgende keer weer Trump wordt, of iemand met een vergelijkbaar gevulde hersenpan (en slecht afgesteld moreel kompas).quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor de reputatie van Biden wel ja. Triest genoeg.
Kan helaas nog, er is nog tig duizend US personeel die weg moet vliegen en 1x zo'n vliegtuig neerhalen en je bent er al...quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:47 schreef Rambolin het volgende:
Deze aanslag is nog niet overtroffen:
1983 Beirut barracks bombings
Killed:
241 US military personnel
58 French military personnel
https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Beirut_barracks_bombings
Gaan ze vast wel proberen maar vraag me af in hoeverre zijn regering echt iets te verwijten valt wat niet oorspronkelijk naar de Trump regering te herleiden valt.quote:
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:56 schreef Alarmonoff het volgende:
bom afgegaan bij Australische klokkenluider van oorlogsmisdaden in Afgh.
https://www.abc.net.au/news/2021-08-26/defence-relocates-war-crimes-witness-after-blast/100407172
Er gaan vast wel wat special forces of bommen vanuit de VS komen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:16 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Klinkt opzich redelijk bekend allemaal...
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 20:45 schreef Confetti het volgende:
Wel weer typisch dat Nederland, Duitsland, Frankrijk etc. hem gesmeerd zijn en de Amerikanen als laatste achterblijven.
Dat nare vingertje altijd van ISquote:
Hopelijk zijn nu zo slim om niet weer een figuurlijk moeras van 'jarenlang geld en manschappen in een bodemloze put stoppen' gezogen te worden.quote:
hopelijk pakken ze de zelfmoorddader en geven ze hem de doodstrafquote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:16 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Klinkt opzich redelijk bekend allemaal...
Volgens mij gaan ze niet echt lekker samen, maar ja de vijand van de vijand is je vriend.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:40 schreef Momo het volgende:
Hoe staan ISIS en de taliban eigenlijk tegenover elkaar? Friend or foe?
Ik ben nog geen enkele partij tegengekomen behalve ISIS die niet door ISIS zijn bestreden. Het is de ultieme vorm de meest krankzinnige extremistische takfiri (ongelovig verklarende vorm) van wahabi-islam. Alles en iedere politieke groep behalve henzelf moet eraan geloven.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:40 schreef Momo het volgende:
Frenemiesquote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Volgens mij gaan ze niet echt lekker samen, maar ja de vijand van de vijand is je vriend.
Iran staat al tijdje op verlanglijstje.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:24 schreef Discombobulate het volgende:
Weg uit Afghanistan, ben benieuwd naar de volgende oorlog binnen nu en x jaar. De machine moet blijven draaien natuurlijk.
Dat ligt mekaar niet.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:40 schreef Momo het volgende:
Met wie? Oorlog met is hebben we al. Gewoon weg daar. Heel gericht die cellen elimineren met special forces.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:42 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]
Over 1,5 uur hebben we oorlog?
Zie reactie #117quote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:40 schreef Momo het volgende:
Zie reactie #97 voor hun bondgenotenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 21:43 schreef Aloulu het volgende:
Ik ben nog geen enkele partij tegengekomen behalve ISIS die niet door ISIS zijn bestreden. Het is de ultieme vorm de meest krankzinnige extremistische takfiri (ongelovig verklarende vorm) van wahabi-islam. Alles en iedere politieke groep behalve henzelf moet eraan geloven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |