SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Live link:
https://www.google.com/ma(...)4FrPIWOvos1botbSMT9S
Zuiger van het FOK!-OMT
Hey, die krijg ik tenminste ook te zienquote:Op donderdag 10 juni 2021 18:08 schreef -CRASH- het volgende:
Zo dat was dan de gedeeltelijke zonsverduistering van 2021
[ afbeelding ]
Op naar 25 oktober 2022 Voor weer een gedeeltelijke zonsverduistering.
Ventilatorwind binnenquote:
Ik had het niet erg gevonden als die kou pas een uurtje later gekomen wasquote:
Over welke temperaturen hebben we het dan?quote:Op donderdag 10 juni 2021 18:13 schreef Dven het volgende:
Meh, volgende week lijkt de zomer hier ook te beginnen
quote:
Zal een tijdje goed over de 30 gaan zijn. Gelukkig kort daarvoor een inzinking naar een graadje of 20/25. Afgelopen week en komende dagen zo tussen de 25/30. Beetje Nederlands weerquote:Op donderdag 10 juni 2021 18:32 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Over welke temperaturen hebben we het dan?
Haha! Ik kom er sowieso nooit omdat het er nog steeds zo amateuristisch uitziet.quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:52 schreef Schwein het volgende:
Blijft hilarisch dat WW. Volgens mij kunnen sommigen daar alleen positief zijn als het weer precies in hun straatje past. Hoop geklaag in mei want te koud. De gifbeker moet leeg blabla. En nu maar zeuren veel te warm. Klimaat 3.0..we vergaan, droogte. Geniet gewoon eens van de zon..
Misschien moet ik maar een WWbreak houden;)
Niks meer aan doen jonguh.quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:18 schreef Dven het volgende:
[..]
Zal een tijdje goed over de 30 gaan zijn. Gelukkig kort daarvoor een inzinking naar een graadje of 20/25. Afgelopen week en komende dagen zo tussen de 25/30. Beetje Nederlands weer
Vergeet niet dat het einde nabij is omdat de pluim onder de 24 graden gaat terwijl dat tenminste tot novemver volgehouden moet worden 😎quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:52 schreef Schwein het volgende:
Blijft hilarisch dat WW. Volgens mij kunnen sommigen daar alleen positief zijn als het weer precies in hun straatje past. Hoop geklaag in mei want te koud. De gifbeker moet leeg blabla. En nu maar zeuren veel te warm. Klimaat 3.0..we vergaan, droogte. Geniet gewoon eens van de zon..
Al overwogen dat het verschillende mensen kunnen zijn?quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:52 schreef Schwein het volgende:
Die zijn besmet.quote:Op donderdag 10 juni 2021 23:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Al overwogen dat het verschillende mensen kunnen zijn?
Beetje aard van het beestje he. Er zit echter wel veel kennis en sommige uiteenzettingen zijn heel leuk om te lezen, maar dat autistische gedreun is wel ernstig storend ja. Dan hebben wij misschien djeez, dat hele forum zit vol met djeez'quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:52 schreef Schwein het volgende:
Hier 16,5. Midden in een bui van inmiddels al 20mm nuquote:
Doe mij maar wat van 24 graden strakblauw en geen luchtvochtigheid waar je u tegen zegt.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 13:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ben die twee klotemaanden dat het veel te koud en nat was voor de tijd van het jaar, april en mei, al helemaal vergeten.
Dat hebben we nu toch? Ja oké, iets warmer 25 à 26. Heerlijk hoor.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 14:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Doe mij maar wat van 24 graden strakblauw en geen luchtvochtigheid waar je u tegen zegt.
Nee, dat heb jij. Hier is het al de hele dag bewolkt, 19 graden en stervensbenauwd.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 14:13 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat hebben we nu toch? Ja oké, iets warmer 25 à 26. Heerlijk hoor.
Die mij maar een ijskoud biertje.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 14:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Doe mij maar wat van 24 graden strakblauw en geen luchtvochtigheid waar je u tegen zegt.
quote:Op vrijdag 11 juni 2021 14:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, dat heb jij. Hier is het al de hele dag bewolkt, 19 graden en stervensbenauwd.
Hier breekt de zon langzaam door, het komt goedquote:Op vrijdag 11 juni 2021 15:44 schreef Haags het volgende:
Het is hier al de godganse dag zwaar bewolkt
Ik wist eigenlijk niet dat dit de voorspelling was voor hier vandaag.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 15:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hier breekt de zon langzaam door, het komt goed
Ik wel, maar niet dat het de hele dag zou zijn.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 15:47 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik wist eigenlijk niet dat dit de voorspelling was voor hier vandaag.
De thermometer in mijn tuin geeft 16 graden aan.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 16:50 schreef lily het volgende:
Koud?
Mijn app zegt 27 graden. Ik heb de airco aanstaan binnen
Die is dan kapot het is geen 16 graden.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 16:52 schreef Haags het volgende:
[..]
De thermometer in mijn tuin geeft 16 graden aan.
Binnen tot op heden nog steeds de airco niet aan gehad.@:elan
Ook eens gehad in Oklahoma. Smorgens met 25c naar school en savonds een ijsstorm en min 10 😀quote:Op vrijdag 11 juni 2021 17:19 schreef dick_laurent het volgende:
Nou in Oregon (USA) was het nog extremer.
Toen ik daar was paar jaar terug was het aan de kust regelmatig een ronduit koude 16 graden met mist, en als je dan een klein uurtje het binnenland in reed zat je zo aan de 30 graden met strakblauwe luchten.
Weet nog dat ik op de temperatuurmeter op de auto keek bij vertrek aan de kust en deze 16 graden aangaf en tien minuten rijden later zat ie al op 21 graden. Bizar hoe snel dat ging.
Zucht. Ik wist dat dat plaatje van een paar dagen geleden, met een lijn voor twee weken mooi en geen overdreven weer, veel te mooi was om waar te zijnquote:Op zaterdag 12 juni 2021 10:34 schreef INViCTuS het volgende:
Komende nacht kan het lekker afkoelen. Heb het nu nog 22 graden binnen en hoop dat naar 20 te krijgen voor de hitte komende week. Woensdag en donderdag 30-35 graden
[ twitter ]
Nog kutter dan de 35 graden van vorig jaar? En dat was al een hel.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
35 graden terwijl de grond nog vochtig is en alle bomen en plannen net een wildgroei hebben meegemaakt.
Dit gaat bij lange na niet zo'n lekkere 35 graden worden als we vorig jaar hebben meegemaakt ben ik bang.
Vorig jaar was het kurkdroog, dan is alles beter vol te houden. Vochtige lucht kan zelfs 20 graden nog een hel maken.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 11:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nog kutter dan de 35 graden van vorig jaar? En dat was al een hel.
quote:Op zaterdag 12 juni 2021 11:18 schreef Dajha het volgende:
Dauwpunt gaat naar de 20 graden. Als je daar niet tegen kan, heb je idd een probleem.
Ze zijn er ook niet tegen gevaccineerd he.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 11:55 schreef Perrin het volgende:
Dat wordt een slachting onder de bejaarden
Omdat?quote:Op zaterdag 12 juni 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
35 graden terwijl de grond nog vochtig is en alle bomen en plannen net een wildgroei hebben meegemaakt.
Dit gaat bij lange na niet zo'n lekkere 35 graden worden als we vorig jaar hebben meegemaakt ben ik bang.
Omdat het door de nog aanwezige vochtigheid ontiegelijk benauwd wordt bij 35 graden.quote:
Mooi toch.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 12:15 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Omdat het door de nog aanwezige vochtigheid ontiegelijk benauwd wordt bij 35 graden.
Als jij dat vindt, wel ja. Dan ben je in de minderheid vermoed ik zo.quote:
Eens. Is hier al een week een ramp en blijft voorlopig ook zoquote:
Ben daar ook wel bang voor ja. Dit gaat gewoon weer weken duren.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 12:26 schreef Haags het volgende:
Die lijn met dertigers gaat uiteraard vervolg krijgen na donderdag. Die wordt gewoon weer tot in het oneindige verlengd.
De hitteklagers zeiken over de 33 graden op woensdag in het zuiden.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 13:34 schreef Pisces29 het volgende:
Woensdag 28 hier, vrijdag 21. Wat is de commotie mensen?
Wanprestatie..quote:Op zaterdag 12 juni 2021 14:57 schreef dick_laurent het volgende:
Wederom geweldig weertje vandaag.Juni maakt de wanprestatie van afgelopen Mei tot nu toe dubbel en dwars goed!
Aangenaam weer met fijne temperaturen, een aantal uur zon en droogte waren qua dagen op 1 hand te tellen voor mei, dus dat is wel degelijk een wanprestatiequote:
Kut. Ik ben zwaar astmatisch, en heb woensdag al een ernstige astma-aanval gehadquote:
Heel mooi. Hoge luchtvochtigheid is beter voor onweerquote:Op zaterdag 12 juni 2021 12:25 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Als jij dat vindt, wel ja. Dan ben je in de minderheid vermoed ik zo.
Mooie fotoquote:Op zaterdag 12 juni 2021 18:01 schreef Dven het volgende:
Weertje hoor. Buitje tegen het stof. Goed voor de plantjes. Grondwaterniveau verhogen. Pollen uit de lucht wassen.
[ afbeelding ]
Dat. Wat een mooie donkere sfeer.quote:
x.xquote:Op zaterdag 12 juni 2021 17:33 schreef Dajha het volgende:
GFS berekent dauwpunten boven de 20 graden voor woensdag en donderdag.
Zwembaden maar alvast vullen![]()
[ afbeelding ]
KNMI: If you can't beat them, join themquote:Op zaterdag 12 juni 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
https://www.knmi.nl/over-(...)iologische-waterpompquote:Bomen zorgen op kleine schaal voor verkoeling
Grootschalige bosgebieden oefenen dus een invloed uit op wind- en neerslagpatronen. Een klein park of bos daarentegen beïnvloedt niet direct de hoeveelheid regen of de aanvoer van vocht, maar heeft wel degelijk een verkoelend effect op het lokale microklimaat. Bomen zorgen voor schaduw en verdamping en daardoor voor verkoeling in oververhitte stedelijke gebieden tijdens zomerse hittegolven. De afgelopen natte meimaand heeft de natuur enorm goed gedaan, nu doet de natuur ons goed in dit zonnige en droge weer. Let er maar eens op als je op een warme, zonnige dag in een groene tuin zit of in een park loopt.
Wow, erg fraaie sfeervolle foto.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 18:01 schreef Dven het volgende:
Weertje hoor. Buitje tegen het stof. Goed voor de plantjes. Grondwaterniveau verhogen. Pollen uit de lucht wassen.
[ afbeelding ]
Alleen die schotel ffwegshoppenquote:
Met zulke dauwpunten kun je gewoon in een leeg zwembadje gaan zitten en het vult vanzelf. Het water zal dan wel wat zoutig zijn.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 17:33 schreef Dajha het volgende:
GFS berekent dauwpunten boven de 20 graden voor woensdag en donderdag.
Zwembaden maar alvast vullen![]()
[ afbeelding ]
De weercomputers kunnen er geen chocola van maken... dat wordt afwachten.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 20:24 schreef fotostarter het volgende:
Temperaturen op langere termijn schommelen ook echt alle kanten op. Van uitschieters van 33/35 naar 21
Nachttemp van 20 naar 11 ...
Kutland.
Noooooquote:Op zaterdag 12 juni 2021 11:18 schreef Dajha het volgende:
Dauwpunt gaat naar de 20 graden. Als je daar niet tegen kan, heb je idd een probleem.
Sterkte! Je voeten in een emmer koud water helpt een beetje.quote:
Yeah babyquote:
Ventilator met besprenkelaar erinquote:Op zondag 13 juni 2021 10:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Koud water over je heen sprinkelen en dan een ventilator op je richten.
Niet echt een juichCAPE?quote:
Ik wil knalroze zien. Dit is niets.quote:Op zondag 13 juni 2021 18:13 schreef Felagund het volgende:
[..]
Niet echt een juichCAPE?
Valt nog wel mee:
[ afbeelding ]
Alsjeblieft niet zeg. Ik kan echt niet snappen dat mensen die temps heerlijk vinden,. In dit land is dat gewoon tering benauwd en kan je niks normaals doen zonder al snel kapot te gaan.quote:Op zondag 13 juni 2021 21:04 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
UKMO komt gewoon met 37 graden zaterdag.
Dat benauwde hoeft helemaal niet. Het kan ook 30 graden zijn met een lage luchtvochtigheid en dus goed uit te houden, maar het kan ook 22 graden zijn en niet uit te houden. Ligt maar net aan de wind en dauwpunten.quote:Op zondag 13 juni 2021 21:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
[..]
Alsjeblieft niet zeg. Ik kan echt niet snappen dat mensen die temps heerlijk vinden,. In dit land is dat gewoon tering benauwd en kan je niks normaals doen zonder al snel kapot te gaan.
Ja, echt een heerlijke dag.quote:Op maandag 14 juni 2021 16:05 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een heerlijke dag! Het lijkt wel vakantie met dat weer! Op het werk na dan.
Ik moet zeggen dat sinds ik een airco heb het stiekem wel leuk vindt om Jan met de pet zonder airco te horen klagen dat ze doodgaan van de hitte.quote:Op zondag 13 juni 2021 21:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
[..]
Alsjeblieft niet zeg. Ik kan echt niet snappen dat mensen die temps heerlijk vinden,. In dit land is dat gewoon tering benauwd en kan je niks normaals doen zonder al snel kapot te gaan.
Gaaf zegquote:Op maandag 14 juni 2021 12:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Prachtige foto op weerwoord.be van een bui van vanochtend in Fort Myers
[ afbeelding ]
Bijna een textbook voorbeeld van een bui illustratie/schema.
Mooi en 20 graden dauwpunt in één zin.quote:Op maandag 14 juni 2021 18:10 schreef Dajha het volgende:
Donderdag lijkt de mooiste dag te worden. Weertechnisch gezien dan. Temperatuur kan boven de 35 graden uitkomen, waarbij het dauwpunt boven de 20 graden komt (gfs laat zelfs 22 graden zien).
De cape/lifted index lijkt hoopvol voor stevige onweersbuiendie dan eind van de middag gaan ontstaan.
Op dit moment lijkt vrijdag nog beter te worden betreft terreur buienquote:Op maandag 14 juni 2021 18:10 schreef Dajha het volgende:
Donderdag lijkt de mooiste dag te worden. Weertechnisch gezien dan. Temperatuur kan boven de 35 graden uitkomen, waarbij het dauwpunt boven de 20 graden komt (gfs laat zelfs 22 graden zien).
De cape/lifted index lijkt hoopvol voor stevige onweersbuiendie dan eind van de middag gaan ontstaan.
Volgens GEM in de nacht van vrijdag op zaterdag een neerslagbom voor het oosten van het land.quote:Op maandag 14 juni 2021 18:34 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Op dit moment lijkt vrijdag nog beter te worden betreft terreur buien
Ik hou van extremenquote:Op maandag 14 juni 2021 18:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mooi en 20 graden dauwpunt in één zin.
Jij bent ook niet helemaal lekker
Ik dacht precies hetzelfde!quote:Op maandag 14 juni 2021 16:05 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een heerlijke dag! Het lijkt wel vakantie met dat weer! Op het werk na dan.
quote:Op maandag 14 juni 2021 19:13 schreef Dven het volgende:
ben in juni met zo'n straalkacheltje aan het verwarmen om het onder de 70% te krijgen
Gruwelijke natte toestanden daar.quote:Op maandag 14 juni 2021 19:13 schreef Dven het volgende:
Zo. Morgen wordt de airco in de slaapkamer geïnstalleerd. Niet eens direct zo zeer tegen hitte want warm wordt het daar nooit echt. Maar deze maand wel erachter gekomen dat de RV véél te hoog wordt in dit jaargetijde, zeker nu het een keer extreem vochtig is buitenben in juni met zo'n straalkacheltje aan het verwarmen om het onder de 70% te krijgen
70%? Boh, nasty. Texaanse toestandenquote:Op maandag 14 juni 2021 19:13 schreef Dven het volgende:
Zo. Morgen wordt de airco in de slaapkamer geïnstalleerd. Niet eens direct zo zeer tegen hitte want warm wordt het daar nooit echt. Maar deze maand wel erachter gekomen dat de RV véél te hoog wordt in dit jaargetijde, zeker nu het een keer extreem vochtig is buitenben in juni met zo'n straalkacheltje aan het verwarmen om het onder de 70% te krijgen
Oeh 3000 J/kg.... voorpret!quote:
Hagelstenen als sinaasappels!quote:Op maandag 14 juni 2021 20:29 schreef DemonRage het volgende:
Wie verkoolt ons eerst, de zon of de bliksem?
Hoogste was 79% bij 22 graden. Slaapkamer was gewoon klam. Niet gezond.quote:Op maandag 14 juni 2021 19:44 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
70%? Boh, nasty. Texaanse toestanden
quote:Op maandag 14 juni 2021 20:45 schreef Houtenbeen het volgende:
Zondag wordt ook leuk volgens de nieuwste berekeningen van het Europese weermodel
[ afbeelding ]
40 graden wordt het niet. Wel 38.quote:
Allebei niksquote:Op maandag 14 juni 2021 21:18 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
40 graden wordt het niet. Wel 38.
Als het precies zo blijft en dat grote vlak niet iets omhoog schuift wel jaquote:Op maandag 14 juni 2021 20:45 schreef Houtenbeen het volgende:
Zondag wordt ook leuk volgens de nieuwste berekeningen van het Europese weermodel
[ afbeelding ]
toen het buiten tegen de 18 aan kwam heb ik de airco uitgezet en alles opengegooid.quote:Op maandag 14 juni 2021 21:45 schreef heywoodu het volgende:
Langzamerhand begint het, nu de zon weer verdwijnt, voorzichtig aan weer lekker te worden buiten, en daardoor met de ramen open ook binnen
Nog wel
Gaat niet schuiven. Gaat gewoon veel groter worden.quote:Op maandag 14 juni 2021 21:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als het precies zo blijft en dat grote vlak niet iets omhoog schuift wel ja
Die kans is weer levensgroot jaquote:Op maandag 14 juni 2021 23:17 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Gaat niet schuiven. Gaat gewoon veel groter worden.
Klopt. Vrijdag heel erg, maar ook donderdagquote:Op dinsdag 15 juni 2021 13:27 schreef THEFXR het volgende:
dus we krijgen een hoge temp en hoge luchtvochtigheid? lekker kan ik weer naar adem happen als een guppie
Bij jou is het dan ook altijd mooi weerquote:Op dinsdag 15 juni 2021 13:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik zie dat niet deze week. Alleen vrijdagochtend een onweersbuitje.
Valt mee joh. Bergen zon daarquote:
En onweer onweer onweer onweer onweerquote:Op dinsdag 15 juni 2021 12:02 schreef Nattekat het volgende:
Ik zie regen regen regen regen regen regen regen regen in de weerapp
Wat tegen onweer?quote:Op dinsdag 15 juni 2021 15:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En onweer onweer onweer onweer onweer
Een stuk meer dan tegen regen, ja.quote:
Inderdaad, niks meer aan doen. Goede temperatuur, wat wolkjes, 's nachts lekker koel.quote:
Neuh. Met jas aan vertrokken vanochtend, want het was bewolkt en fris.quote:
Hier was de zon er vlot bij en weinig bewolking geweest.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 16:36 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Neuh. Met jas aan vertrokken vanochtend, want het was bewolkt en fris.
Gewoon lekker zonnig vanaf het begin. Vandaag is wolken-zon-wolken-zon.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenlucht van >25+, overdag zou dat boven de 40 uitkomen.
[ Bericht 20% gewijzigd door Houtenbeen op 15-06-2021 19:45:03 ]
Geef je de bestelling even door aan Willemijn?quote:Op dinsdag 15 juni 2021 16:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Inderdaad, niks meer aan doen. Goede temperatuur, wat wolkjes, 's nachts lekker koel.
quote:Op dinsdag 15 juni 2021 19:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Geef je de bestelling even door aan Willemijn?
quote:Op dinsdag 15 juni 2021 19:37 schreef Houtenbeen het volgende:
Deze mag ook wel uitkomenIk zit niet te wachten op weer 40 gradenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenlucht van >25+, overdag zou dat boven de 40 uitkomen.![]()
Maar dit zou 's nachts zijn, lekker nog 30+ om 02.00quote:Op dinsdag 15 juni 2021 20:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zit niet te wachten op weer 40 graden
quote:Op dinsdag 15 juni 2021 20:11 schreef INViCTuS het volgende:
Hitze. In "goede" omstandigheden kan je er aan de grond zo'n 14/15 graden bij optellen, volgens mij.
[ twitter ]
quote:Op dinsdag 15 juni 2021 19:37 schreef Houtenbeen het volgende:
Deze mag ook wel uitkomenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenlucht van >25+, overdag zou dat boven de 40 uitkomen.
Hier komende nacht nog 17 graden. Vanaf zondag weer naar een graad of 13,14,15. Stukje beter.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 18:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hier was de zon er vlot bij en weinig bewolking geweest.
Komende nacht nog een keer aangenaam fris
Zullen morgen wel een bbq hebbenquote:
Ik weet niet of het az of tx was, maar een van de twee verplicht een airco als je verhuurt met 24/7 storingsservicequote:Op dinsdag 15 juni 2021 20:49 schreef INViCTuS het volgende:
Hier valt in de zomer toch ook niet fatsoenlijk te leven
https://www.wetteronline.de/wetter/phoenix
Vergeet dit stukje niet:quote:
M.a.w. omdat het nog zo ver vooruit is weten ze niet precies waar het heftigste weer op gaat treden, dus zijn ze terughoudend in het intekenen van hogere niveau's.quote:Further north towards Benelux, CI is uncertain during the day with increasing probabilities during the afternoon/evening (peak heating). NWP guidance still diverges substantially with the exact height geometry/wind field which offers still variable CAPE/shear maxima at different places. Hence right now a general 15 m/s DLS is forecast with little large-scale forcing. Heating should support numerous thunderstorms, which affect Benelux into far W/NW Germany. Shear/CAPE space would support multicells/isolated transient supercells with hail/severe wind gusts, but confidence in any area with a maximized severe risk is still low. Only a broad brushed level 1 was added for now, where all models show adequate CAPE/shear. Modifications may be needed in later outlooks.
Elk model laat wat anders zien. Dus idd zeer onzeker hoe en wat....maar kans op stevige buien is absoluut aanwezig.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 21:06 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Vergeet dit stukje niet:
[..]
M.a.w. omdat het nog zo ver vooruit is weten ze niet precies waar het heftigste weer op gaat treden, dus zijn ze terughoudend in het intekenen van hogere niveau's.
Voorpret!![]()
quote:Op dinsdag 15 juni 2021 20:15 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Maar dit zou 's nachts zijn, lekker nog 30+ om 02.00![]()
In Iran is hitte ook heel gewoon:quote:Op dinsdag 15 juni 2021 21:49 schreef INViCTuS het volgende:
Daar is het pas heet
Death Valley, California, the record-holder for the highest air temperature ever recorded on Earth, 134 degrees Fahrenheit, could come fairly close to that mark later this week as an extraordinary heat wave tightens its grip on the West
Inderdaad. Ramen en deuren vannacht tegen elkaar open, want vanaf morgen wordt het een plaknachtquote:Op dinsdag 15 juni 2021 21:28 schreef heywoodu het volgende:
Nou, nog even genieten vanavond, nu het nog kan
Tijd om het record aan te scherpenquote:Op dinsdag 15 juni 2021 20:11 schreef INViCTuS het volgende:
Hitze. In "goede" omstandigheden kan je er aan de grond zo'n 14/15 graden bij optellen, volgens mij.
[ twitter ]
Wtf, daar wonen mensen?quote:Op dinsdag 15 juni 2021 22:01 schreef DemonRage het volgende:
[..]
In Iran is hitte ook heel gewoon:
[ afbeelding ]
Het valt in die berekening alleen in de nacht, dus een lekker nachtje met een minimum van 30 op sommige plaatsenquote:
Kutzooiquote:Op dinsdag 15 juni 2021 23:08 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Het valt in die berekening alleen in de nacht, dus een lekker nachtje met een minimum van 30 op sommige plaatsen
Ruim 1 miljoen, Basra in Irak heeft ook regelmatig 50 als max en 35 als min. Daar wonen 4 miljoen mensen, midden in de stad kun je nog wel een paar graden bij die 50 optellen vermoedelijk. In India en Pakistan heb je ook steden waar het regelmatig 45+ wordt. En dat zijn allemaal steden waar een deel van de mensen geen airco zal hebben.quote:
Nou ja, de kurkdroge woestijnlucht helpt wat dat betreft wel heel goed mee. Er zijn plekken die er erger aan toe zijn.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 23:21 schreef -0- het volgende:
Deze steden worden gewoon echt onleefbaar voor mensen met nog een paar graden opwarming erbij.
Op onze roadtrip een keer een overnachting geboekt in Blythe, CA, komend vanuit LA.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 21:49 schreef INViCTuS het volgende:
Daar is het pas heet
Death Valley, California, the record-holder for the highest air temperature ever recorded on Earth, 134 degrees Fahrenheit, could come fairly close to that mark later this week as an extraordinary heat wave tightens its grip on the West
Interessant, maar dit kan zeker weer niet zonder onweer?quote:
Daar zit wel weer onweer bij, maar zondag is nog ver, dus dit veranderd nog wel.quote:Op woensdag 16 juni 2021 07:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Interessant, maar dit kan zeker weer niet zonder onweer?
quote:In de nacht van woensdag op donderdag boven de westelijke/zuidelijke Noordzee mogelijk enkele (zware) onweersbuien. Het is niet uitgesloten dat een bui aan het einde van de nacht en donderdagochtend het zuidwesten binnenloopt. Effectieve schering is daar 15-20 knopen, CAPE is de klasse 500-1000 J/kg, mogelijk dus multicel karakter. Tot 12 UTC blijft er boven land waarschijnlijk een (zwakke) inversie aanwezig, die diepe convectie vanaf de grond nog verhindert. Donderdagmiddag mogelijk een geïsoleerde onweersbui overdag hoge CAPE-waardes (2000+ J/kg) i.c.m. een effectieve schering van 10-20 kn zou een enkele multicell kunnen opleveren. Vanaf halverwege donderdagavond van het zuidwesten waarschijnlijk zware onweersbuien met kans op hagel en veel neerslag in korte tijd. De buien ontstaan het einde van de middag boven het noorden van Frankrijk en kunnen daar vanaf de grond ontstaan, de dynamische forcering aldaar is convergentie in de thermische vore. De CAPE ligt daar met waardes van lokaal boven de 4000 Jkg bijzonder hoog, neem daarbij een effectieve schering van 40-50 kn en dan zijn goed georganiseerde multicells erg waarschijnlijk, mogelijk zelfs supercells. Zwaar onweer, grote hagel en veel neerslag in korte tijd is dan zeer waarschijnlijk.
Donderdagavond naderen van het zuidwesten uit weer nieuwe Cb's behorende bij de volgende thermische vore, toppen tot ca. FL400, met overshooting tops mogelijk tot FL450.(wolkentoppen tot 12-13km)
https://www.knmi.nl/neder(...)nce-modelbeoordeling
Waarom zou het zonder onweer moeten zijn?quote:Op woensdag 16 juni 2021 07:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Interessant, maar dit kan zeker weer niet zonder onweer?
Als ze spreken van overshooting tops dan gaan er op een aantal plaatsen vast enorme hagelstenen vallen.quote:
Omdat ik veel liever geen dan wel onweer hebquote:Op woensdag 16 juni 2021 08:11 schreef Dven het volgende:
[..]
Waarom zou het zonder onweer moeten zijn?
Zo? Het is net 20 graden. Stel oe niet anquote:Op woensdag 16 juni 2021 10:33 schreef Nattekat het volgende:
Ik denk dat ik zo op weg naar buiten tegen een muur aan loop van hitte
Maar het lijkt hier niet eens 30 te worden, niet normaal hoe veel we achter blijven deze week... zal wel door het koude zeewater komen.
Ah oke. Ken maar weinig mensen die niet van onweer houden, daaromquote:Op woensdag 16 juni 2021 10:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Omdat ik veel liever geen dan wel onweer heb
Daarmee bedoel ik vanmiddag als ik naar huis gaquote:Op woensdag 16 juni 2021 10:42 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zo? Het is net 20 graden. Stel oe niet an
Nachtelijk onweer vind ik echt het mooiste dat er is. Blijf daar graag voor op.quote:Op woensdag 16 juni 2021 10:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Ah oke. Ken maar weinig mensen die niet van onweer houden, daarom
De LI blijft vrij teleurstellend. Enkel voor het (zuid)oosten is de instabiliteit vrij groot.quote:Op woensdag 16 juni 2021 10:44 schreef Dajha het volgende:
Kans op onweer is groot de komende dagen.
[ link | afbeelding ]
Idem. Heb m'n hele setup ook gereed om te fotograferen. Helaas dit jaar nog geen vetpotquote:Op woensdag 16 juni 2021 11:48 schreef Haags het volgende:
[..]
Nachtelijk onweer vind ik echt het mooiste dat er is. Blijf daar graag voor op.
Nee afgelopen jaren viel hier sowieso een beetje tegen qua onweer.quote:Op woensdag 16 juni 2021 11:51 schreef Dven het volgende:
[..]
Idem. Heb m'n hele setup ook gereed om te fotograferen. Helaas dit jaar nog geen vetpot
Volgens mij is het in dit topic vreemd als je niet van extremen houdtquote:Op woensdag 16 juni 2021 10:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Omdat ik veel liever geen dan wel onweer heb
Vergeet het maar, wij krijgen niet eens extreme hitte door de koude zee, laat staan onweer.quote:Op woensdag 16 juni 2021 11:53 schreef Haags het volgende:
[..]
Nee afgelopen jaren viel hier sowieso een beetje tegen qua onweer.
Maar komende dagen groeit mijn hoop enigzins.
Jawel joh. Oorverdovende storm, veel schade, bomen omver, overstromingen, daken van andermans huizen af, stroomuitval, kom maar door hoor.quote:Op woensdag 16 juni 2021 13:02 schreef noodgang het volgende:
[..]
Volgens mij is het in dit topic vreemd als je niet van extremen houdt
Een verkoelende bui, of een mooi onweersbuitje vind ik zelf prima, maar die extreme buien, waarbij je maar moet hopen dat alles en iedereen er weer heel uitkomt hoeft van mij ook niet zo
Het is inderdaad leuk totdat je er zelf last van hebt.quote:Op woensdag 16 juni 2021 13:12 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jawel joh. Oorverdovende storm, veel schade, bomen omver, overstromingen, daken van andermans huizen af, stroomuitval, kom maar door hoor.
Ja hier is het ook altijd spannend. Gelukkig heb ik nog een bovenbuurman dus mocht het gebeuren zit er alsnog een vloer en plafond tussen.quote:Op woensdag 16 juni 2021 13:13 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het is inderdaad leuk totdat je er zelf last van hebt.
Hier is het bij extreem weer altijd hopen dat het dak op z'n plek blijft liggen.
Hagelstenen van 10 cm, blikseminslagen in huizen, en tornado's.quote:Op woensdag 16 juni 2021 13:12 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jawel joh. Oorverdovende storm, veel schade, bomen omver, overstromingen, daken van andermans huizen af, stroomuitval, kom maar door hoor.
En jij denkt dat het water dan netjes daar blijftquote:Op woensdag 16 juni 2021 13:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja hier is het ook altijd spannend. Gelukkig heb ik nog een bovenbuurman dus mocht het gebeuren zit er alsnog een vloer en plafond tussen.
Een mens mag hopen toch. Optimistisch blijvenquote:Op woensdag 16 juni 2021 13:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En jij denkt dat het water dan netjes daar blijft
Ik ken niemand die er specifiek wél van houdt, maar meer die er niet van houdenquote:Op woensdag 16 juni 2021 10:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Ah oke. Ken maar weinig mensen die niet van onweer houden, daarom
Ingrediënten zijn op zich best primaquote:Op woensdag 16 juni 2021 11:50 schreef Dven het volgende:
[..]
De LI blijft vrij teleurstellend. Enkel voor het (zuid)oosten is de instabiliteit vrij groot.
Luchtvochtigheid maakt het aangenamer dan morgenmiddag en vrijdagquote:Op woensdag 16 juni 2021 14:24 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Het is eigenlijk nog prima te doen vandaag. Lekker even een rit met de fiets gemaakt.
Zolang het maar morgen en vrijdag om 05:30 en 15:00 droog is. Dan moet ik naar werk en weer naar huis met de fiets. Totaal geen zin dan in veel regen en onweer. Zoals het er nu uit ziet heb ik nog geluk in mijn regio of de nieuwe kaarten moeten roet in het eten gooien.quote:Op woensdag 16 juni 2021 18:49 schreef INViCTuS het volgende:
onweer in de nacht![]()
![]()
Donderdag eerst op veel plaatsen droog
Donderdagochtend is het op de meeste plaatsen droog en vrij zonnig. Alleen in de ochtend kunnen over Zeeland en het westen van Brabant wolkenvelden en restanten van buien voorkomen. Veel regen leveren deze buien niet op.
De kans op onweer neemt echter van het zuiden uit toe, met name in de late middag zijn in de zuidelijke provincies enkele warmte-onweders mogelijk. Warmte-onweders zijn zeer plaatselijk en kunnen in een uur tijd boven een bepaald gebied ontstaan (zoals op de omslagfoto van Frans Coenen). In deze situatie kan je het best naar de lucht kijken in het zuiden, op zoek naar opbollende wolkenstructuren. Het weerbeeld kan van plaats tot plaats verschillen.
In de avond is in meerdere provincies kans op een zeer lokale onweersbui. In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe blijft het mogelijk de hele donderdag droog.
Kans op zwaar onweer op vrijdag
Meerdere en actievere buien worden op vrijdag verwacht. De nacht naar vrijdag verloopt erg klam met een minimumtemperatuur van 18 graden. Daarbij trekken soms zware buien met onweer van zuid naar noord over ons land. Je zou in de nachtelijke uren wakker kunnen worden door het gekletter van de regen en de donder en bliksem.
De buien komen in de vroege ochtend voor in het noordwesten en noorden van het land voor. Daarna is het een paar uur droog. In de middag ontstaan echter boven de zuidelijke provincie opnieuw buien. Deze buien kunnen veel regen in korte tijd op leveren. Hagel is ook mogelijk. Voor de buien uit is kans op rukwinden. De buien trekken in de loop van de middag en avond naar het noorden van het land.
Zaterdag nagenoeg droog
De buien van vrijdag verdrijven de tropische warmte. Zaterdag blaast een westelijke wind minder warme lucht over ons land uit. Het wordt in de middag 19 graden in het noordwesten van het land tot 25 in Limburg. Waarschijnlijk blijft het een groot deel van de dag droog.
Zondag opnieuw zomers warm met kans op onweer
Op zondag kan de temperatuur opnieuw stijgen naar zomerse tot tropische waarden. De middagtemperatuur loopt uiteen van 24 graden op de Wadden tot 30 in Limburg. Daarbij is de lucht behoorlijk onstabiel en ontstaan er net als op vrijdag mogelijk vooral in het binnenland soms forse buien. Bij sommige buien is kans op onweer en lokaal veel regen.
05:30. Toeters, wat een tijd.quote:Op woensdag 16 juni 2021 19:09 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
[..]
Zolang het maar morgen en vrijdag om 05:30 en 15:00 droog is. Dan moet ik naar werk en weer naar huis met de fiets. Totaal geen zin dan in veel regen en onweer. Zoals het er nu uit ziet heb ik nog geluk in mijn regio of de nieuwe kaarten moeten roet in het eten gooien.
Trouwens wel wennen als het volgende week weer een beetje normaal wordt qua temp.
oldebastend vruuuuug. Niet mijn tijd, gelukkig.quote:
Al met al een heerlijk weekend voor de onweersliefhebber.quote:Op woensdag 16 juni 2021 18:49 schreef INViCTuS het volgende:
onweer in de nacht![]()
![]()
Donderdag eerst op veel plaatsen droog
Donderdagochtend is het op de meeste plaatsen droog en vrij zonnig. Alleen in de ochtend kunnen over Zeeland en het westen van Brabant wolkenvelden en restanten van buien voorkomen. Veel regen leveren deze buien niet op.
De kans op onweer neemt echter van het zuiden uit toe, met name in de late middag zijn in de zuidelijke provincies enkele warmte-onweders mogelijk. Warmte-onweders zijn zeer plaatselijk en kunnen in een uur tijd boven een bepaald gebied ontstaan (zoals op de omslagfoto van Frans Coenen). In deze situatie kan je het best naar de lucht kijken in het zuiden, op zoek naar opbollende wolkenstructuren. Het weerbeeld kan van plaats tot plaats verschillen.
In de avond is in meerdere provincies kans op een zeer lokale onweersbui. In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe blijft het mogelijk de hele donderdag droog.
Kans op zwaar onweer op vrijdag
Meerdere en actievere buien worden op vrijdag verwacht. De nacht naar vrijdag verloopt erg klam met een minimumtemperatuur van 18 graden. Daarbij trekken soms zware buien met onweer van zuid naar noord over ons land. Je zou in de nachtelijke uren wakker kunnen worden door het gekletter van de regen en de donder en bliksem.
De buien komen in de vroege ochtend voor in het noordwesten en noorden van het land voor. Daarna is het een paar uur droog. In de middag ontstaan echter boven de zuidelijke provincie opnieuw buien. Deze buien kunnen veel regen in korte tijd op leveren. Hagel is ook mogelijk. Voor de buien uit is kans op rukwinden. De buien trekken in de loop van de middag en avond naar het noorden van het land.
Zaterdag nagenoeg droog
De buien van vrijdag verdrijven de tropische warmte. Zaterdag blaast een westelijke wind minder warme lucht over ons land uit. Het wordt in de middag 19 graden in het noordwesten van het land tot 25 in Limburg. Waarschijnlijk blijft het een groot deel van de dag droog.
Zondag opnieuw zomers warm met kans op onweer
Op zondag kan de temperatuur opnieuw stijgen naar zomerse tot tropische waarden. De middagtemperatuur loopt uiteen van 24 graden op de Wadden tot 30 in Limburg. Daarbij is de lucht behoorlijk onstabiel en ontstaan er net als op vrijdag mogelijk vooral in het binnenland soms forse buien. Bij sommige buien is kans op onweer en lokaal veel regen.
Ja in begin (bijna alweer 2 maanden geleden) moest ik er ook echt aan wennen hoor en nog steeds is het soms lastig opstaan, maar het grote voordeel vind ik wel dat ik lekker op tijd klaar ben en nog wat aan mijn dag heb (mijn werktijden zijn nu 06:00 tot 15:00). Wat ik ook merk is dat de ochtenden echt super snel voorbij gaan.quote:
Als avondmens gaan mijn tenen echt helemaal krom staan van deze kortzichtigheidquote:
Toch is het wel handig hoor. Kun je nog dingen doen die anders alleen tijdens kantoortijden kunnen en hoef je daar dus weer geen vrij voor te nemen. Ergo, je hebt wat aan je dagquote:Op woensdag 16 juni 2021 19:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als avondmens gaan mijn tenen echt helemaal krom staan van deze kortzichtigheid
Ok manquote:Op woensdag 16 juni 2021 19:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als avondmens gaan mijn tenen echt helemaal krom staan van deze kortzichtigheid
Wat denk je dan? Dat er plots 26 uur in een dag zit? Je hoeveelheid slaap blijft gelijk, net als het aantal werkuren. Je verruilt alleen de vroege avond voor de late middag.quote:
Als je in de horeca werkt kun je juist alles in de ochtend weer doen qua kantoortijden. Dus het is een beetje om het even.quote:Op woensdag 16 juni 2021 19:47 schreef Guppy het volgende:
[..]
Toch is het wel handig hoor. Kun je nog dingen doen die anders alleen tijdens kantoortijden kunnen en hoef je daar dus weer geen vrij voor te nemen. Ergo, je hebt wat aan je dag
Knap dat jij dat weet hoeveel ik slaap en hoe ik mijn dag verveel. Ik heb toch echt veel meer aan mijn dag nu dan dat ik in de horeca had.quote:Op woensdag 16 juni 2021 19:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat denk je dan? Dat er plots 26 uur in een dag zit? Je hoeveelheid slaap blijft gelijk, net als het aantal werkuren. Je verruilt alleen de vroege avond voor de late middag.
Klopt, dan werkt het precies andersomquote:Op woensdag 16 juni 2021 20:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Als je in de horeca werkt kun je juist alles in de ochtend weer doen qua kantoortijden. Dus het is een beetje om het even.
Ik zou daar dus echt niet aan kunnen wennen. 6 uur beginnen zou ik 4:45/5 op moeten staan en van z'n lang zal ze leven gaat dat bij niet wennen. Dat is gewoon nog nacht en niet goed voor een mensquote:Op woensdag 16 juni 2021 19:39 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
[..]
Ja in begin (bijna alweer 2 maanden geleden) moest ik er ook echt aan wennen hoor en nog steeds is het soms lastig opstaan, maar het grote voordeel vind ik wel dat ik lekker op tijd klaar ben en nog wat aan mijn dag heb (mijn werktijden zijn nu 06:00 tot 15:00). Wat ik ook merk is dat de ochtenden echt super snel voorbij gaan.
Ik werkte hiervoor bijna 20 jaar in de horeca en dat zou ik nu echt niet meer kunnen. Dat was toen elke dag pas sochtends/smiddags beginnen en savonds laat pas weer thuis. Nee dat mis ik totaal niet meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |