Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op zaterdag 5 juni 2021 18:54 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Je kunt het ook omkeren. Waarom zou je niet over zoveel mogelijk platforms spreiden, of beter gezegd, van zoveel mogelijk platforms gebruik maken? Dan heb je zoveel mogelijk keus uit projecten en kun je de beste eruit kunt pikken en de rest laten liggen. Hoogstens kun je bij slechte ervaringen met sommige platforms deze vermijden.
Ok, ik ben startend in het crowdfunding, maar het lijkt me zo’n gedoe met zoveel verschillende platformen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Als investeerders hebben we er ook belang bij dat er verschillende concurrerende crowdfund-platforms zijn. Dat houdt ze scherp. Daarnaast, als er eentje zomaar ineens stopt (FNC), dan hou je genoeg alternatieven over.
Om die reden heeft een nieuwkomer als wvjg voor mij ook een gunfactor en hoop ik af en toe met tips of opbouwende kritiek een bijdrage te kunnen leveren aan het volwassen worden van een platform.
You are all right / 2 jun 21 binnen / had een 1 juni 21 een kopie gemaakt van de ontvangsten en toen was hij er niet. daarna niet goed meer gekeken. Omissie aan deze kant.
Had automatisch investeren even uit gezet. Wil deze wel meenemen. Misschien komt er een innercircle linkje aan de investeerders van het eerdere project van deze snuiter uit 2017 of komt er op een andere manier een linkje beschikbaar. Dan graag delen.
Er gaat wel eens iets mis met het boeken van een schijf. Dus misschien is schijf 1b, 2 en 3 wel op 1-6 geboekt en ging schijf 1a die dag mis en is een dag later alsnog geboekt.
Op het moment dat de verpanding van de camper vloot goed is geregeld heb ik er wel vertrouwen in. Ik kan me herinneren dat, bij een eerder project waar ik gelukkig niet in zat, zo'n rijdende verpande voorraad toen het spannend werd opeens verdwenen was. De vraag is dus kunnen we erop vertrouwen dat deze verpanding goed geregeld gaat worden?
Op het moment dat de verpanding van de camper vloot goed is geregeld heb ik er wel vertrouwen in. Ik kan me herinneren dat, bij een eerder project waar ik gelukkig niet in zat, zo'n rijdende verpande voorraad toen het spannend werd opeens verdwenen was. De vraag is dus kunnen we erop vertrouwen dat deze verpanding goed geregeld gaat worden?
Alleen de aan te kopen campervloot wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Als deze voorraad is verkocht heb je hier dus niets aan. Alleen als er per verkochte camper een deelaflossing zou plaatsvinden (wat niet is afgesproken) heb je volgens mij pas wat aan. Nu niet veel.
Edit: primaire doel is verhuur, maar er worden ook campers verkocht
Alleen de aan te kopen campervloot wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Als deze voorraad is verkocht heb je hier dus niets aan. Alleen als er per verkochte camper een deelaflossing zou plaatsvinden (wat niet is afgesproken) heb je volgens mij pas wat aan. Nu niet veel.
Edit: primaire doel is verhuur, maar er worden ook campers verkocht
Als er verkocht wordt zal er wel nieuw aangekocht worden maar ja dan is er een dynamische verpanding nodig.................................. Gaat Collin dat bijhouden??
Op de website van het bedrijf las ik ergens dat de te verhuren campers max 2 jaar oud zijn. Dezelfde campers die verhuurd worden/zijn staan ook deels op de site te koop. Dus de te verkopen voorraad brengt verhuurd geld op.
Als er verkocht wordt zal er wel nieuw aangekocht worden maar ja dan is er een dynamische verpanding nodig.................................. Gaat Collin dat bijhouden??
Op de website van het bedrijf las ik ergens dat de te verhuren campers max 2 jaar oud zijn. Dezelfde campers die verhuurd worden/zijn staan ook deels op de site te koop. Dus de te verkopen voorraad brengt verhuurd geld op.
Ik lees alleen dat deze aankoop verpand wordt. Er staat niets over toekomstige aankopen. Nieuwe aankopen kunnen lijken mij daarom aan derden verpand te kunnen worden. Ik doe zelf nooit wat met verpandingen. Mij veel te onzeker
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 07-06-2021 12:38:27 ]
Afgezien van de risico's van "verdwijnen" etc. ben ik erg benieuwd waar die 25 campers van gemiddeld 57k nu nog te vinden zijn, want die markt is momenteel nog erger dan de huizenmarkt (ik heb afgelopen jaar een camper gekocht en wat marktverkenning gedaan). Ik doe niet mee, maar ik verwacht wel dat de verhuur dit jaar geen enkel probleem zal zijn en verkoop dit najaar of volgend voorjaar ook niet, als je nu een nieuw camper wil kopen ben je (uitzonderingen daargelaten) ergens eind 2022 of begin 2023 aan de beurt, dus de jong gebruikte markt kent genoeg vraag.
Op maandag 7 juni 2021 11:54 schreef NaRegenDeZon het volgende: De vraag is dus kunnen we erop vertrouwen dat deze verpanding goed geregeld gaat worden?
Kan vrij eenvoudig door kenteken eigendomsbewijs af te geven aan de stichtingzekerheden en bij rdw "tenaamstellen mogelijk" op nee laten zetten zodat overdracht wordt geblokkeerd, maar ik verwacht dat dat niet zal gebeuren..
Vanmorgen een bundeltje betalingen van HCN, allemaal incl een aflossingstermijn, ondernemers = top > back to normal
Hier ook. Duurde wel even voor ik ze zag, kon niet inloggen bij ING vanwege een storing daar. Ik had vrijdag wel een update over een buffet restaurant die nog niet open mag, die heeft nog 2 maanden alleen rente. Verder van meerdere projecten weer netjes aflossing ontvangen. Heel fijn, want ik heb die aflossingen al soort van gereserveerd voor een nieuw project, waarvoor ik al wel ingeschreven heb maar nog geen betaalverzoek heb gekregen.
Update 07-06-2021 H*mw*lls Van: Collin Crowdfund Beheer
Inmiddels zijn er door H*mw*lls nog twee aanvullende termijnen voldaan. Per abuis hebben wij de termijnen van maart en april op uw rekening courant bijgeschreven. Dit hadden echter de termijnen van februari en maart moeten zijn. Inmiddels hebben wij de termijn van april gecorrigeerd en de termijn van februari bijgeschreven op uw rekening courant.
De link heb je weer gevonden maar ook ik doe niet mee. ik zou sowieso al sterk getwijfeld hebben en bij twijfel niet meedoen is mijn devies en dat wordt nog eens versterkt door de opmerking van tnhb.
Vanavond om 20.00 uur bij WVJG een webinar met Carlo van der Weg van Credion over de samenwerking en hoe Credion kijkt naar de financieringsbehoefte bij het MKB.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1e hypotheek grond
59% nu en gaat vermoedelijk zo dicht.(ivm normale publicatie en 48u)
Als liefhebber van waterijsjes kom ik weer aan mijn trekken........
====
In december 2020 hebben wij u geïnformeerd over het voorstel tegen finale kwijting voor project 7544 | Melvins* Fashion. Deze is middels een stemprocedure aan u voorgelegd. De meerderheid van de investeerders is akkoord gegaan met het voorstel.
Wij hebben van de curator de slotbetaling ontvangen. Deze betaling wordt deze week aan u doorgestort. Het betaalschema is hierop aangepast en de lening is hiermee afgehandeld. U vindt dit terug in uw eigen omgeving op onze website.
===
Het voorstel was als volgt.
"Gaat u akkoord met het volgende voorstel? Een schikking van 1,44% van de openstaande vordering ter finale kwijting, waarbij de gerechtelijke kosten niet in mindering worden gebracht op het schikkingsbedrag?"
Op maandag 7 juni 2021 22:43 schreef crowdiefunder het volgende: 1,44% waarom stemmen al die mensen voor? Volgens mij is er trouwens nog nooit een voorstel weggestemd?
Maar liefst 16% was tegen in deze casus. Al met al toch weer 84% vóór, een percentage waar Lukaszenko het voor zou doen
Op maandag 7 juni 2021 22:43 schreef crowdiefunder het volgende: 1,44% waarom stemmen al die mensen voor? Volgens mij is er trouwens nog nooit een voorstel weggestemd?
Ik was één vd tegenstemmers, overigens ook een project waar ik tegenwoordig nooit meer in zou zitten… maar denk dat een belangrijke reden is dat het altijd met positief advies wordt voorgelegd en mensen daar blind op varen.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
Ik was één vd tegenstemmers, overigens ook een project waar ik tegenwoordig nooit meer in zou zitten… maar denk dat een belangrijke reden is dat het altijd met positief advies wordt voorgelegd en mensen daar blind op varen.
Ik ben benieuwd of het ooit zover komt dat een platform een stemming voorlegt met een negatief advies! Zo van we hebben onderhandeld we komen niet verder we hebben jullie hulp nodig om de druk op te voeren.😅
Welk platform durft?
[ Bericht 15% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-06-2021 09:51:34 ]
De ondernemer heeft eerder al geprobeerd zelf geld op te halen:
quote:
,,Voor de financiering nodigen we particulieren uit om mee te doen. Zij maken vijf procent rente op hun geld als ze ons een lening verstrekken van 6000 euro of een veelvoud daarvan. De rente en aflossing wordt annuïtair in 8 jaar of eerder terugbetaald. We zijn nog bezig een dekking te verkrijgen bij provincie Fryslân, want niet voor niets heeft gedeputeerde Avine Fokkens een goed pleidooi gehouden voor vakantie in eigen provincie. Wij ondersteunen dat idee en we hopen dat zij nu ook recreatie- ondernemers concreet wil helpen door een garantie voor de particuliere investeerders te bieden zodat zij de campingeigenaren kunnen helpen.”
advertentie gezien, project akkerbouwer op gve https://www.geldvoorelkaa(...)=24014&code=me24014i weet niet of die al besproken is. via de site kan ik hem niet vinden, via QRcode in advertentie kwam ik er op
Ben vooral ook benieuwd naar de bevindingen van de anderen. Mijn eerste indruk is dat er een groot gat gedicht moet worden, aardappelteelt (ca. 75% van het areaal) was afgelopen jaar geen vetpot, zeker niet als je een deel friteaardappelen hebt want die industrie lag op z'n gat. Daarnaast begrijp ik dat er begin vorig jaar wat meningsverschil was met de bank.
Ik heb momenteel 18K bij Lender & Spender staan. Dit is iets minder dan 10% van mijn vrije vermogen.
Met de kennis die ik heb, lijkt mijn geld bij Lender & Spender relatief veilig te staan. Ontzettend veel spreiding, geen risico wanneer ze zelf failliet gaan, goede crediteuren (blijkt ook na een half jaar slechts 1 lening in "default" te hebben staan). En (tegen vergoeding) ook nog op ieder moment opneembaar. Ik overweeg daarom om meer bij te storten want mijn vermogen zien krimpen door inflatie en belasting vind ik maar niks.
Toch adviseert lender & spender zelf om niet meer dan 10% van je vrije vermogen in dit soort producten te stoppen. Zou dit een reden hebben, of willen ze op deze manier aan hun zorgplicht voldoen door investeerders overdreven te waarschuwen? Zijn jullie eens met die 10% ? Waarom wel/niet ?
In december 2020 hebben wij u geïnformeerd over het voorstel tegen finale kwijting voor project 7544 | Melvins* Fashion. Deze is middels een stemprocedure aan u voorgelegd. De meerderheid van de investeerders is akkoord gegaan met het voorstel.
Wij hebben van de curator de slotbetaling ontvangen. Deze betaling wordt deze week aan u doorgestort. Het betaalschema is hierop aangepast en de lening is hiermee afgehandeld. U vindt dit terug in uw eigen omgeving op onze website.
===
Het voorstel was als volgt.
"Gaat u akkoord met het volgende voorstel? Een schikking van 1,44% van de openstaande vordering ter finale kwijting, waarbij de gerechtelijke kosten niet in mindering worden gebracht op het schikkingsbedrag?"
Hier nog een tegenstemmer. Dit was een project uit mijn begintijd, waar ik met een overdaad aan enthousiasme ingestapt ben, want HA e.d., niemand gaat graag in de schuldsanering enzo. Zou er net als drollenvanger nu nooit meer instappen. Ik kan van de slotbetaling helaas Magnum's van kopen.
Geachte , Hartelijk dank voor uw investering van ¤ euro in project Brother Louie Houten. Uw automatische investering is voor 50% toegekend voor dit project aangezien de reguliere automatische investeringen het streefbedrag overschrijven.
Als alle auto-investeerders op tijd waren geweest om hun bijdrage te verhogen was dit project zelfs helemaal niet open gegaan.
Op dinsdag 8 juni 2021 12:26 schreef DaneV het volgende: Toch adviseert lender & spender zelf om niet meer dan 10% van je vrije vermogen in dit soort producten te stoppen. Zou dit een reden hebben, of willen ze op deze manier aan hun zorgplicht voldoen door investeerders overdreven te waarschuwen? Zijn jullie eens met die 10% ? Waarom wel/niet ?
Ah, duidelijk. Ik heb toch maar 15k bijgestort; het lijkt me momenteel één van de veiligste opties om van je contanten af te komen en naar redelijke waarschijnlijkheid >3% rente te krijgen.
Nou ja, veilig... Het staat niet onder DGS natuurlijk en er is altijd een risico. Ik dacht ook ooit zoiets met Triodos certificaten (geld nu al een jaar niet meer op te nemen) en Rabo certificaten (gingen behoorlijk onderuit tijdens de Coronacrisis). Daarom blijft het devies: spreiden!
[ Bericht 2% gewijzigd door crowdiefunder op 08-06-2021 16:19:01 ]
Hier heb ik al wel tijd en moeite van het kijken aan verspild:
NLI/securitei*
Een 'mooie propositie' met een 'gecorrigeerde solvabiliteit' van Minus 53% De tent is technisch failliet maar het goede nieuws is dat crowdfunders 9% krijgen......
Een 'mooie propositie' met een 'gecorrigeerde solvabiliteit' van Minus 53% De tent is technisch failliet maar het goede nieuws is dat crowdfunders 9% krijgen......
En die 9% houden ze ook, want die 8% waar het naar bij gesteld wordt bij goede solvabiliteit gaan ze niet halen...
Op dinsdag 8 juni 2021 14:52 schreef DaneV het volgende: Ah, duidelijk. Ik heb toch maar 15k bijgestort; het lijkt me momenteel één van de veiligste opties om van je contanten af te komen en naar redelijke waarschijnlijkheid >3% rente te krijgen.
In het verleden werd gevraagd niet over absolute bedragen te schrijven. Dit om bepaalde zaken te voorkomen.
Op dinsdag 8 juni 2021 15:50 schreef tnhb het volgende: Als ik vraagprijs zo zie hebben ze het of best aardig onder de marktprijs gekocht of er is best ruim overboden. Ik ga gemakshalve maar even uit van het laatste.
Of de taxatie slaat dus nergens op. jammer dat we niet weten voor hoeveel de woning daadwerkelijk gekocht is. Blijf het altijd bijzonder vinden om eerst op Funda de vraagprijs te zien en en dan op een crowdfunding project een taxatie zien die enorm hoger ligt. Daarom neem ik taxaties ook altijd met een korreltje zout.
Of de taxatie slaat dus nergens op. jammer dat we niet weten voor hoeveel de woning daadwerkelijk gekocht is. Blijf het altijd bijzonder vinden om eerst op Funda de vraagprijs te zien en en dan op een crowdfunding project een taxatie zien die enorm hoger ligt. Daarom neem ik taxaties ook altijd met een korreltje zout.
Met wat schilderwerk en nieuwe inbouwapparatuur 30k hoger getaxeerd dan de vraagprijs.
Risico 4 op de schaal van 5 . Welke schaal? Fruitschaal? Schaal van Richter?
Hier heb ik al wel tijd en moeite van het kijken aan verspild:
NLI/securitei*
Op dinsdag 8 juni 2021 19:19 schreef Jaco078 het volgende: Ik zag wel dat je reageerde op Securitei* maar ik dacht dat je niet wist hoe de rating tot stand komt.
Óf het was cynisch:-).
Qua risico had dit ook 5 uit 5 kunnen zijn.
Is toch vreemd om een risico 4 uit 5 te geven voor een tent die technisch failliet is.
Is toch vreemd om een risico 4 uit 5 te geven voor een tent die technisch failliet is.
Of begrijp ik het verkeerd.?
Hoe méér sterren hoe risicovoller hè. 1 is minst risicovol, 5 sterren meest risicovol. Je draait het om denk ik (tegenovergestelde van het sterrensysteem van HCN).
Zag net dat SIG bij de laatste projecten weer een verslechtering heeft aangebracht bij vervroegde aflossing (voor investeerders): "Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."
Op dinsdag 8 juni 2021 23:38 schreef zeeland6 het volgende: Zag net dat SIG bij de laatste projecten weer een verslechtering heeft aangebracht bij vervroegde aflossing (voor investeerders): "Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."
Dat maakt korte projecten nog onaantrekkelijker.
Goed gezien. Dit soort aanpassingen in voorwaarden mogen wel wat prominenter worden gecommuniceerd door het platform.
Op dinsdag 8 juni 2021 23:38 schreef zeeland6 het volgende: Zag net dat SIG bij de laatste projecten weer een verslechtering heeft aangebracht bij vervroegde aflossing (voor investeerders): "Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."
Als ik het goed zie is dit dus bij alle projecten vanaf 1 mei het geval, op z'n zachts gezegd jammer dat dit soort generieke wijzigingen niet duidelijker gecommuniceerd worden, gemiste kans. Bij langlopende projecten (5 jaar) heb ik er nog niet zoveel moeite mee, met dit laatste project van 12 maanden wel, te meer omdat er een huurcontract voor 12 maanden is aangegaan met een nu al vastgelegde optie voor verlenging voor onbepaalde duur en er dus geen intentie lijkt te zijn op korte termijn weer te gaan verkopen. Ander feit lijkt dat er een andere financier is die de aanvraag voor het taxatierapport heeft gedaan, maar blijkbaar was die partij nu niet in staat een aanbod (of beter passend aanbod dan sig) te doen en is sig nodig om even de waardestijging af te wachten zodat deze overwaarde ingezet kan worden bij herfinanciering zonder dat er extra boetekosten gemaakt hoeven te worden. Zoals al aangegeven mogen ze dat vooral zonder mij doen, er zijn teveel redflags voor mij in de afweging.
Als ik het goed zie is dit dus bij alle projecten vanaf 1 mei het geval, op z'n zachts gezegd jammer dat dit soort generieke wijzigingen niet duidelijker gecommuniceerd worden, gemiste kans. Bij langlopende projecten (5 jaar) heb ik er nog niet zoveel moeite mee, met dit laatste project van 12 maanden wel, te meer omdat er een huurcontract voor 12 maanden is aangegaan met een nu al vastgelegde optie voor verlenging voor onbepaalde duur en er dus geen intentie lijkt te zijn op korte termijn weer te gaan verkopen. Ander feit lijkt dat er een andere financier is die de aanvraag voor het taxatierapport heeft gedaan, maar blijkbaar was die partij nu niet in staat een aanbod (of beter passend aanbod dan sig) te doen en is sig nodig om even de waardestijging af te wachten zodat deze overwaarde ingezet kan worden bij herfinanciering zonder dat er extra boetekosten gemaakt hoeven te worden. Zoals al aangegeven mogen ze dat vooral zonder mij doen, er zijn teveel redflags voor mij in de afweging.
Ook in combinatie met een herfinanciering bij sameningeld zou ik er ook niet zo veel problemen mee hebben. Dus net zoals collin dit doet:
quote:
Aanvullend hebben de ondernemers de mogelijkheid om in de laatste zes maanden van de looptijd, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de lening volledig vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente, als de ondernemer zijn lening via Collin Crowdfund gaat herfinancieren. De investeerders in deze lening krijgen een eerste investeringskans in de nieuwe lening.
Met een karige incentive: • Bij een investering van ¤ 1.000,- tot en met ¤ 2.000,- ontvangt u een waardebon voor een koffie en een brownie voor twee personen. • Bij een investering vanaf ¤ 2.500,- ontvangt u een waardebon voor een lunch van twee personen (een drankje en een broodje naar keuze p.p.).
Op dinsdag 8 juni 2021 17:23 schreef obligataire het volgende: Dan liever CRE/Breda: kan nu afgerond worden. Zuinige rente maar wel solide lijkt me.
Ik had me vooringeschreven in CRE/Breda lijkt mij opzich een goed project. Heb het net nog even doorgelezen voor ik definitief inschrijf. Heb nog wel een vraag/opmerking die me tegenstaat. De villa is in gebruik bij de eigenaar/aandeelhouder van de B.V.. Hij of zijn partner zal deze in prive huren voor een schappelijk bedrag van de B.V. De huurder heeft huurrecht en kan niet zomaar uit zijn woning gezet worden. Wat gebeurd er als de lening nemer dus de B.V. op zijn gat gaat en de hypotheekhouder gaat executeren? Vermoedelijk wordt er dan een verhuurde villa verkocht met een huurder die je er niet uit krijgt en een lage huurwaarde en dus een lage verkoopopbrengst.
ik heb er niet zo'n problemen mee, vind het wel fijn om ook te spreiden qua looptijden en soms wil ik geld gewoon geen 5 jaar vast hebben zitten in een project. rendement blijft altijd beter dan op de bank en dan is een gedeelte met korte looptijden wel fijn (voor mij) zeker als er nu geen goede alternatieven zijn, maar misschien over een jaar wel =)
Ik had me vooringeschreven in CRE/Breda lijkt mij opzich een goed project. Heb het net nog even doorgelezen voor ik definitief inschrijf. Heb nog wel een vraag/opmerking die me tegenstaat. De villa is in gebruik bij de eigenaar/aandeelhouder van de B.V.. Hij of zijn partner zal deze in prive huren voor een schappelijk bedrag van de B.V. De huurder heeft huurrecht en kan niet zomaar uit zijn woning gezet worden. Wat gebeurd er als de lening nemer dus de B.V. op zijn gat gaat en de hypotheekhouder gaat executeren? Vermoedelijk wordt er dan een verhuurde villa verkocht met een huurder die je er niet uit krijgt en een lage huurwaarde en dus een lage verkoopopbrengst.
Zie ik dit goed?
Begrijp ik het goed dat deze info niet in de pitch staat (ik kan het in elk geval niet vinden, maar heb ook niet ingeschreven) maar in de documenten die je moet accepteren bij het definitief maken? Zo ja dan is dat wel een erg achterbakse methode, want ik vrees dat je inderdaad met huurbescherming te maken hebt en dus bij executie een hoger risico loopt omdat je de huurder er niet zomaar uit kunt zetten en huur niet echt marktconform verwacht als ik "een schappelijk bedrag" lees.
Begrijp ik het goed dat deze info niet in de pitch staat (ik kan het in elk geval niet vinden, maar heb ook niet ingeschreven) maar in de documenten die je moet accepteren bij het definitief maken? Zo ja dan is dat wel een erg achterbakse methode, want ik vrees dat je inderdaad met huurbescherming te maken hebt en dus bij executie een hoger risico loopt omdat je de huurder er niet zomaar uit kunt zetten en huur niet echt marktconform verwacht als ik "een schappelijk bedrag" lees.
Zo las ik het tussen de regels door. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het verkeerd lees en dat de woning in privé eigendom is en in hypotheek gegeven wordt bij de lening aan de beheer B.V. Wat ik me dan wel afvraag of er dan niet een privé borgstelling of HA nodig is van de eigenaar van de woning voor de totale lening. En ik lees nergens dat hij in privé mee tekent
Dit staat in het contract: Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten. Daarnaast worden de (toekomstige) huuropbrengsten van de recent aangekochte twee Objecten aan de Stichting verpand. De Zekerheid wordt bij afzonderlijke notariële aktes gevestigd en ingeschreven in de openbareregisters. De Stichting zal de Zekerheid houden, beheren en waar mogelijk en nodig uitwinnen op de wijze als bepaald in de Parallelle Schuld Overeenkomst.
Dit zijn de ondertekenaars van het contract waarbij ik niet lees dat de prive persoon mee tekent:
ALDUS overeengekomen en ondertekend op ________________________________ CROWD REAL ESTATE B.V. (Crowdfundingplatform) ________________________________________________________ STICHTING ZEKERHEDENAGENT CROWDREALESTATE (Zekerhedenagent) ________________________________________________________ J.A.C.B. VAN DEN BROEK BEHEER B.V. (Leningnemer) ________________________________________________________ VIA 3B INVESTMENT
[ Bericht 15% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-06-2021 11:36:55 ]
Zo las ik het tussen de regels door. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het verkeerd lees en dat de woning in privé eigendom is en in hypotheek gegeven wordt bij de lening aan de beheer B.V. Wat ik me dan wel afvraag of er dan niet een privé borgstelling of HA nodig is van de eigenaar van de woning voor de totale lening. En ik lees nergens dat hij in privé mee tekent
Dit staat in het contract: Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten. Daarnaast worden de (toekomstige) huuropbrengsten van de recent aangekochte twee Objecten aan de Stichting verpand. De Zekerheid wordt bij afzonderlijke notariële aktes gevestigd en ingeschreven in de openbareregisters. De Stichting zal de Zekerheid houden, beheren en waar mogelijk en nodig uitwinnen op de wijze als bepaald in de Parallelle Schuld Overeenkomst.
Ik lees dat er bij twee objecten de huuropbrengsten worden verpand, dus waarschijnlijk (maar dat is niet 100% duidelijk aangegeven) wordt de villa niet verhuurd. Men kan een (prive)object als onderpand geven zonder verder h.a. o.i.d. nodig is, het is gewoon een zogenoemde materiele zekerheid die in in de basis door iedere eigenaar die dat wil kan worden afgegeven.
[..]......Hij of zijn partner zal deze in prive huren voor een schappelijk bedrag van de B.V. De huurder heeft huurrecht en kan niet zomaar uit zijn woning gezet worden.
Dat hij voor een schappelijk bedrag huurt, is dat ergens vermeld of is dat een aanname? Vanuit fiscaal oogpunt lijkt mij dit een beetje onwaarschijnlijk omdat een dergelijk voordeel al gauw als een winstuitdeling zou worden gezien door de belastinginspecteur.
Op zich lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze vastgoedmij in de problemen zou komen maar leegstandsrisico is altijd een item. Als hij aan zichzelf verhuurt (voor een normale huur) is dat dan toch eerder een zorg minder dan een zorg meer?
Op woensdag 9 juni 2021 12:00 schreef obligataire het volgende: Dat hij voor een schappelijk bedrag huurt, is dat ergens vermeld of is dat een aanname?
Aanname, die gevoed werd door de zin Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten. De enige leningnemer is de B.V. en de objecten zijn de 3 OG objecten waaronder de villa.
Naar mijn idee kan alleen een eigenaar een recht op hypotheek verlenen. Of zie ik dat verkeerd?
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-06-2021 12:12:53 ]
Met een karige incentive: • Bij een investering van ¤ 1.000,- tot en met ¤ 2.000,- ontvangt u een waardebon voor een koffie en een brownie voor twee personen. • Bij een investering vanaf ¤ 2.500,- ontvangt u een waardebon voor een lunch van twee personen (een drankje en een broodje naar keuze p.p.).
Aanname, die gevoed werd door de zin Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten. De enige leningnemer is de B.V. en de objecten zijn de 3 OG objecten waaronder de villa.
Naar mijn idee kan alleen een eigenaar een recht op hypotheek verlenen. Of zie ik dat verkeerd?
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd, maar alle drie de objecten zijn eigendom van die Beheer BV, dus dan is de BV toch volledig gerechtigd om hypotheek te verlenen? Dat de huur die de DGA moet betalen (te) laag/schappelijk zou zijn lees ik niet uit de zin die je quote.
Ik vind wel de LTV als geheel wat aan de hoge kant, maar heb over het geheel genomen wel een goed gevoel over de casus .
Wat wordt er bedoeld met derdenhypotheek? Het is volgens mij de eerste keer dat ik zo'n omschrijving in een pitch tegenkom.
Normaal gesproken is dan iemand anders de eigenaar van het pand. Kan ook gewoon weer een kromme formulering zijn van collin omdat het bedrijf achter brownies en downies ook gewoon op dit adres staat ingeschreven en de ondernemers wel zelf een negatieve hypotheekverklaring afgeven op het woonhuis
quote:
Wanneer spreek je van een derdenhypotheek? De schuldenaar geeft dan niet zelf zekerheid op bijvoorbeeld zijn huis, maar een derde (vaak ouders) geven zekerheid op hun huis tot zekerheid voor de terugbetaling van een geldlening aan hun kind. Voldoet het kind niet aan zijn betalingsverplichtingen tegenover de bank? Dan kan de bank de woning van de ouders waarop de hypotheek is gevestigd in het openbaar verkopen.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 09-06-2021 12:35:57 ]
Normaal gesproken is dan iemand anders de eigenaar van het pand. Kan ook gewoon weer een kromme formulering zijn van collin omdat het bedrijf achter brownies en downies ook gewoon op dit adres staat ingeschreven en de ondernemers wel zelf een negatieve hypotheekverklaring afgeven op het woonhuis [..]
Aha, zo'n potentieel moeilijke constructie zou natuurlijk een prima verklaring zijn voor de relatief hoge rente voor de dekkende (?) 2e hypotheek. Ik denk er nog even over, maar neig naar meenemen.
Aha, zo'n potentieel moeilijke constructie zou natuurlijk een prima verklaring zijn voor de relatief hoge rente voor de dekkende (?) 2e hypotheek. Ik denk er nog even over, maar neig naar meenemen.
WOZ is wel een heel stuk lager dan de waarde uit de pitch (400k):
quote:
Adres: Prelaat van de Bergplein 11 Postcode: 5396 PH Plaatsnaam: Lithoijen WOZ-waarde i Identificatie: 082800074501 Peildatum WOZ-waarde 01-01-2020 245.000 euro 01-01-2019 239.000 euro 01-01-2018 220.000 euro 01-01-2017 208.000 euro 01-01-2016 204.000 euro 01-01-2015 200.000 euro 01-01-2014 216.000 euro
[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 09-06-2021 13:43:59 ]
Er zal wel wat zwart gerommeld zijn waar nu wat naheffingen op zijn gekomen voor 2018 en 2019. lijken me verder mensen die prima hun centjes kunnen verdienen in het (muziek) onderwijs. Ik zou deze wel aandurven voor mijn basis inleg. Dus als iemand een linkje tegen komt.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-06-2021 14:08:11 ]
Dank! meegenomen. mooie rente, ervaren ondernemer en een mooi maatschappelijk doel. Zo zie ik ze graag
Ik niet. Ik stop hier echt niet minimaal 500 euro in. Wat dachten jullie van deze valkuil:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan mogen de zekerheden er niet onaardig uitzien, maar toch, met alleen een omzetprognose en een negatieve solvabiliteit komen er vast betere.
Op woensdag 9 juni 2021 13:43 schreef Jaco078 het volgende: Onlangs was het linkje van wvjg Baarn gedeeld. Kan m niet meer vinden. Iemand deze nog bij de hand?
Nou, met deze waardes is er gemiddeld nog steeds een verschil van 67k met de taxatie
nee hoor mijn opmerking was alleen maar bedoelt om het gemak aan te geven hoe hoge taxatie waarden tot stand komen. Ik was zeker ook niet van plan om mee te doen. Dit soort projecten hebben een hoog knuffel gehalte maar meestal niet zo'n beste financiële onderbouwing zie o.a. opmerkingen @obli.
Welkom hier! Al lang met crowdfunding bezig? Nog een beetje spreiding over de platforms? Nog tips om met ons te delen?
Dank. Ik ben een nieuwkomer in crowdfunding, voor mij een investeringsvoertuig waar ik een relatief klein deel in wil investeren naast ETFs en eigen vastgoed. Het knuffelgehalte en de naambekendheid spreekt me aan in dit project, dit is naar mijn mening ook veel waard. Ik kijk daarbij ook naar de interactie op sociale media (niet de likes en follows, die kun je te makkelijk kopen).
Maar zo te zien had ik wellicht nog even kunnen wachten, veel wijsheid en ervaring hier over het inschatten van de basics. Lesson learned: eerst even wachten tot wat men hier post voordat ik instap. Ik leer en lees graag mee. Uiteraard is spreiding over platforms en projecten een belangrijk uitgangspunt.
Het moment dat de kans voorbij kwam om met een paar van de mooiste mensen die we kennen een nieuwe zaak te beginnen hebben we die met twee handen aangegrepen. We hebben gemerkt dat wij met z’n vieren heel erg goed zijn in onze vriendschap, maar dat we op zakelijk gebied teveel verschillen. Voor ons alle vier geldt dat we onze vriendschap boven alles stellen en het beter is om zakelijk uit elkaar te gaan. Een heel moeilijk besluit maar wel de beste om onze vrienden niet te verliezen. Wij wensen Maaike en Rinus heel veel succes op het mooiste plekje aan het water in Lithoijen! Jullie zullen ons daar nog veel gaan zien als gast op het terras of aan de bar. Fred en Frency
[ Bericht 3% gewijzigd door pandeiro op 09-06-2021 14:50:10 ]
Er zal wel wat zwart gerommeld zijn waar nu wat naheffingen op zijn gekomen voor 2018 en 2019. lijken me verder mensen die prima hun centjes kunnen verdienen in het (muziek) onderwijs. Ik zou deze wel aandurven voor mijn basis inleg. Dus als iemand een linkje tegen komt.
Ziet er aardig uit. Gek dat ze met deze winst niet 25k apart kunnen leggen. Enfin, ik zie ze ook niet snel failliet gaan. Ga een linkje proberen.
Misschien zijn er mensen hier die dit interessant vinden: je kan sinds 9 april 2021 een pandrecht van rang laten wisselen, net als bij een hypotheek. Moet uiteraard wel met goedkeuring van alle betrokkenen.
Ik ben ondertussen klaar met denken, en sluit me aan bij kamp obli, door o.a.: 1.: avontuurtje in en uit een ander horecaproject. voor dezelfde ondernemers 2.: horeca buiten HcN is toch ook een minpunt voor mij 3.: blijkbaar heeft het zorg echtpaar nog weinig vermogen op kunnen bouwen tot op heden (zie uitleg krekeljapie mbt de derdenhypotheek)
[ Bericht 1% gewijzigd door ETphonehome op 09-06-2021 17:10:15 ]
Zo karig vind ik de incentive niet hoor. Vind het juist leuk dat ze de kans geven om met ze in contact te komen.
Bij de meeste projecten tegenwoordig zit geen enkele incentive meer (nog een kans om in contact te treden). Gaat dan alleen maar zakelijk om het geld en niet meer om de binding met de crowd.
Zo karig vind ik de incentive niet hoor. Vind het juist leuk dat ze de kans geven om met ze in contact te komen.
Bij de meeste projecten tegenwoordig zit geen enkele incentive meer (nog een kans om in contact te treden). Gaat dan alleen maar zakelijk om het geld en niet meer om de binding met de crowd.
Dus top dat ze dit aanbieden.
Koffie en brownie hadden ze ook wel aan alle investeerders kunnen aanbieden. Kost beide niets qua ingredienten.
U heeft geïnvesteerd in het project 19752 | Your Art DNA. Van dit project zijn 22 termijnen voldaan. (van de 60)
De geldnemer heeft het pand verkocht waar, ten behoeve van de investeerders, een hypotheekrecht op is gevestigd. Vanuit deze verkoop wordt dan ook de gehele lening afgelost. Inclusief de rentevergoeding conform de Overeenkomst Lening.
Het betaalschema is hierop aangepast en terug te vinden in uw eigen omgeving. Deze aflostermijn, met nummer 61, zal met de volgende verzamelbetaling aan u worden uitbetaald.
Project 19752 is hiermee volledig afgehandeld.
Boeterente 10x maandtermijn (9%) rente
[ Bericht 3% gewijzigd door zeeland6 op 09-06-2021 17:31:49 ]
U heeft geïnvesteerd in het project 19752 | Your Art DNA. Van dit project zijn 22 termijnen voldaan. (van de 60)
De geldnemer heeft het pand verkocht waar, ten behoeve van de investeerders, een hypotheekrecht op is gevestigd. Vanuit deze verkoop wordt dan ook de gehele lening afgelost. Inclusief de rentevergoeding conform de Overeenkomst Lening.
Het betaalschema is hierop aangepast en terug te vinden in uw eigen omgeving. Deze aflostermijn, met nummer 61, zal met de volgende verzamelbetaling aan u worden uitbetaald.
Project 19752 is hiermee volledig afgehandeld.
Boeterente 10x maandtermijn (9%) rente
Eindelijk verkocht! Hier was geen sprake van overbieden maar overvragen. Uiteindelijk toch goed opgelost!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolg vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolg vraag:
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoge kosten vergunning AFM voor crowdfundplatformen
quote:
Op 10 november 2021 gaat officieel de nieuwe Europese Crowdfunding wetgeving van start. Het Ministerie van Financiën heeft in een consultatie een voorstel gepubliceerd over het berekenen van de kosten voor het aanvragen van een crowdfunding vergunning. Deze kosten kunnen oplopen naar ¤100k, waarmee Nederland verreweg het duurste land dreigt te worden in Europa om een crowdfunding platform te registreren!
Omdat een platform overal in Europa een vergunning kan aanvragen en hiermee haar diensten aanbieden in alle individuele landen in Europa, kan dit een ongelijk speelveld opleveren, waarbij internationale platformen minder kosten hoeven te maken.
Eenmalige kosten voor aanvragen van ECSP vergunning Voor het beoordelen van een nieuwe aanvraag wordt aangegeven in het consultatiedocument dat de AFM hier ¤200 per uur voor mag doorrekenen, met een maximum van ¤75.000. Daarnaast worden er kosten doorgevoerd voor het doen van een betrouwbaarheidstoets (¤700 per bestuurder) en een geschiktheidstoets (¤2700 per bestuurder, of ¤1500 voor bestaande crowdfunding platformen). Hiermee kunnen de eenmalige kosten voor een aanvraag in totaal oplopen richting de ¤100.000.
Los hiervan zullen de externe juridische kosten nog komen wanneer een jurist hiervoor ingeschakeld moet worden. Hoogstwaarschijnlijk zal de AFM hier ook op aandringen, vanwege de complexiteit van de regelgeving. Kosten voor continue toezicht stijgen hard de afgelopen jaren Wanneer een crowdfunding platform toegelaten is, dan zal zij onder permanent toezicht van de AFM gaan vallen. De kosten hiervoor worden in Nederland ook betaald door de sector zelf. De afgelopen jaren zijn deze kosten sterk opgelopen en ook voor de komende jaren wordt een stijging van de AFM kosten verwacht.
Voor komend jaar stijgen de gemiddelde kosten voor continue toezicht met 10,4% is te lezen op de site van de AFM.
Bij een snelle inventarisatie die ik heb gedaan bij mijn contacten in andere landen, blijkt dat de kosten ver uit elkaar te liggen. Maar in alle gevallen lijken de kosten in Nederland verreweg het hoogste te kunnen oplopen.
Globaal zullen de kosten voor een Europese crowdfunding vergunning uitkomen op: Luxemburg ¤15.000 eenmalige kosten (¤8.000 voor platformen met bestaande Mifid-II of banklicentie) ¤20.000 jaarlijkse kosten
Letland ¤2.500 eenmalige kosten ¤4.000 jaarlijkse kosten + 1.4 % van omzet van crowdfunding platform
Estland ¤1,000 eenmalige registratie kosten Jaarlijks kosten gebaseerd op het hoogste waarde van 1% van het aandelenkapitaal of een variabel percentage (exact percentage nog vast te stellen) van 0,001-0,1 % van het totale volume van transacties via het platform. Bij AIFMD platformen ligt dit op 0,013% (bij ¤100.000.000 aan transacties per jaar zijn de kosten ¤13.000)
Het is lastig om kosten van financieel toezicht goed met elkaar te vergelijken, vanwege de verschillende manieren om dit te berekenen, maar er zijn duidelijk grote verschillen. Het is te hopen dat uiteindelijk de kosten voor een aanvraag beperkt zullen blijven en niet richting de ¤75.000 gaan voor een gemiddelde aanvraag. Voor crowdfunding platformen die al langer actief zijn in Nederland ga ik er vanuit dat dit het geval zal zijn.
Ook ben ik erg benieuwd naar de kosten voor doorlopend toezicht. Wanneer dit boven de ¤20.000 per jaar uit gaat komen dan zullen de Nederlandse crowdfunding platformen een slechtere concurrentiepositie gaan krijgen op de Europese markt, waar hun concullega’s met lagere kosten te maken zullen krijgen
Hier de link van de muziekschool. Ik neem deze meer, want: -overzichtelijk bedrag voor debiteur -looptijd kort (ruimte voor verlenging) -lineair zonder herfinanciering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: ¤6,76 totale winst per geïnvesteerde ¤100,-
[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 09-06-2021 20:26:20 ]
Op woensdag 9 juni 2021 20:18 schreef Jaco078 het volgende: Hier de link van de muziekschool. Ik neem deze meer, want: -overzichtelijk bedrag voor debiteur -looptijd kort (ruimte voor verlenging) -lineair zonder herfinanciering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik twijfel nog, geen 2e hypotheek. Een flinke winst en dan toch geen degelijke bedrijfsvoering daar de verschuldigde belasting niet voldaan kan worden.
Maar vooral het zinnetje: Het woonhuis heeft een openstaande schuld op basis van de IB-aangifte 2019 van ¤ 116.000,-.
Leuk, maar wat is de openstaande schuld op dit moment? Waarom wordt er zo specifiek naar de 2019 schuld verwezen? Is er wellicht al tussentijds opgehoogd? Wellicht vergezocht, maar tegenwoordig weet je het niet meer.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Dank voor het navragen. Grappig dat Collin aangeeft dat ze er snel bij moeten zijn bij betalingsproblemen. Hier zijn ze juist niet sterk in. Verder vind ik deze verpandingen niet sterk. De campers kunnen verkocht worden en de opbrengst kan in een grote put gedumpt worden. Hierna staan de investeerders met lege handen.
Ik twijfel nog, geen 2e hypotheek. Een flinke winst en dan toch geen degelijke bedrijfsvoering daar de verschuldigde belasting niet voldaan kan worden.
Maar vooral het zinnetje: Het woonhuis heeft een openstaande schuld op basis van de IB-aangifte 2019 van ¤ 116.000,-.
Leuk, maar wat is de openstaande schuld op dit moment? Waarom wordt er zo specifiek naar de 2019 schuld verwezen? Is er wellicht al tussentijds opgehoogd? Wellicht vergezocht, maar tegenwoordig weet je het niet meer.
En als de schuld op belastingen ziet, waarom dan geen betalingsregeling met de Belastingdienst tegen 4% rente? Dan moeten wel zekerheden verstrekt kunnen worden, dat zou het probleem kunnen zijn, maar in dat geval heb ik niet veel trek om in dit project te stappen.
Ik snap je, maar lijkt vergezocht. Ik vermoed dat 2020 nog niet klaar is, zie ik bij veel ondernemers. Anders had er wel gestaan: conform ib 2019 is de schuld X, maar nu is hij Y.
Óf er zou staan: de schuld is X (Niet verwijzend naar IB).
Maar wel scherp van je. Mócht het wel misleiding zijn, dan gaat het vertrouwen te paard natuurlijk...
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat je met de belastingdienst er niet uitkomt en nu tegen hoger % en vaste kosten bij Collin moet gaan lenen voor een relatief laag bedrag terwijl je in 2020 een resultaat draait van 123k. En dan ook nog eens 3 maanden aflossingsvrij? Klinkt wel een beetje als een cashflowtekort, ik vind het maar een aparte situatie, doe dan ook niet mee.
Ik vermoed dat iedereen waarbij het totale geïnvesteerde vermogen van alle investeringen hoger is dan 10000 deze vraag kregen.
Nee, ook niet. Of ze moeten alle bedragen die (al lang) afgelost zijn, óók nog meetellen... maar wat er nu nog open staat, zit er ruim onder (we zouden geen bedragen meer noemen).
Dank voor het navragen. Grappig dat Collin aangeeft dat ze er snel bij moeten zijn bij betalingsproblemen. Hier zijn ze juist niet sterk in. Verder vind ik deze verpandingen niet sterk. De campers kunnen verkocht worden en de opbrengst kan in een grote put gedumpt worden. Hierna staan de investeerders met lege handen.
Mee eens, het verhaal is en blijft boterzacht. Vooral de zinsnede 'Wij vertrouwen hierbij ook op de juistheid van de informatie die wordt aangeleverd door de ondernemers dan wel adviseur van de ondernemer' doet me huiveren. Ik heb absoluut geen zin in een Chris Comes II.
Bedankt voor je vasthoudendheid! Jammer dat ccf niet expliciet durft te zeggen dat ze al die rompslomp niet willen maar juist aangeven dat je maar vertrouwen moet hebben in de informatie aangeleverd door de ondernemers. Dara gata het dus juist om, we weten juist wat dat in het verleden heeft gebracht.
Ik snap je, maar lijkt vergezocht. Ik vermoed dat 2020 nog niet klaar is, zie ik bij veel ondernemers. Anders had er wel gestaan: conform ib 2019 is de schuld X, maar nu is hij Y.
Maar wel scherp van je. Mócht het wel misleiding zijn, dan gaat het vertrouwen te paard natuurlijk...
Er staat: "De belasting voor het jaar 2020 is al voldaan." Dus die zal toch wel iets van klaar moeten zijn anders weet je niet dat het reeds voldaan is (of je weet op voorhand dat het 0,00 is? )
Er staat: "De belasting voor het jaar 2020 is al voldaan." Dus die zal toch wel iets van klaar moeten zijn anders weet je niet dat het reeds voldaan is (of je weet op voorhand dat het 0,00 is? )
Bedoeld zal zijn de voorlopige aanslagen IB en ZVW 2020. Hopelijk waren die voldoende hoog.
Ik heb deze bescheiden meegepakt. Met dit inkomen zou het aflossen geen probleem (moeten) zijn, kwestie denk ik van eens wat kritischer naar de privé uitgaven kijken?. 120K overwaarde versus een leninkje van 25K, ze zouden wel heel dom zijn om de eigen woning op het spel te zetten door in gebreke te blijven bij Collin. De actuele waarde van de tent zou wel eens tussen de 260 en 300K kunnen liggen. Het risico loopt vanaf maand 4 sowieso snel terug.
Bedankt voor je vasthoudendheid! Jammer dat ccf niet expliciet durft te zeggen dat ze al die rompslomp niet willen maar juist aangeven dat je maar vertrouwen moet hebben in de informatie aangeleverd door de ondernemers. Dara gata het dus juist om, we weten juist wat dat in het verleden heeft gebracht.
De cf markt wordt volwassen, wij als investeerders hebben tegenwoordig ook onze eigen ervaringen en referentiekader waardoor we ons niet meer van alles laten wijsmaken (door schade en schande wijs)...
Hier nog een tegenstemmer. Dit was een project uit mijn begintijd, waar ik met een overdaad aan enthousiasme ingestapt ben, want HA e.d., niemand gaat graag in de schuldsanering enzo. Zou er net als drollenvanger nu nooit meer instappen. Ik kan van de slotbetaling helaas Magnum's van kopen.
Achteraf bezien kan ik er in de supermarkt 3 magnums van kopen (helft van een 6 stuks verpakking). Ik was iets te somber , die 1,44% hebben ze berekend over een fictieve stand denk ik van 75% van de oorspronkelijke inleg. Ik ging zelf uit van inleg minus alle cashflow.
Achteraf bezien kan ik er in de supermarkt 3 magnums van kopen (helft van een 6 stuks verpakking). Ik was iets te somber , die 1,44% hebben ze berekend over een fictieve stand denk ik van 75% van de oorspronkelijke inleg. Ik ging zelf uit van inleg minus alle cashflow.
Het is inderdaad niet duidelijk wat er nu als uitgangspunt genomen is om tot 1.44% te komen. Er wordt geschreven 1.44% van de huidige openstaande schuld, maar er is inderdaad 1.44% van 75% van het leenbedrag betaald, terwijl er nog zo'n 43% openstond van het oorspronkelijke leenbedrag.
Misschien ver gezocht. Collin had ook iets beter hun best kunnen doen door de actuele schuld bij de hypotheekverstrekker op te laten vragen
Misschien ver gezocht. Collin had ook iets beter hun best kunnen doen door de actuele schuld bij de hypotheekverstrekker op te laten vragen
Dat is denk ik toch teveel gevraagd, het gaat over slechst 25k, bij de grootbanken mag je dan niet eens komen praten over een lening en het is een Collin Direct lening die ze per definitie gestandaardiseerd afwikkelen zonder veel vragen etc., noem het snel geld (al meen ik dat gve die term een keer geïntroduceerd heeft, hoor ik niet zoveel meer over).
Dat is denk ik toch teveel gevraagd, het gaat over slechst 25k, bij de grootbanken mag je dan niet eens komen praten over een lening en het is een Collin Direct lening die ze per definitie gestandaardiseerd afwikkelen zonder veel vragen etc., noem het snel geld (al meen ik dat gve die term een keer geïntroduceerd heeft, hoor ik niet zoveel meer over).
Ze kijken blijkbaar wel in de IB beschikking. Een PDFje vanuit de website van de hypotheekverstrekker noem ik niet teveel gevraagd.
Ik zit in 2 andere T-E-D-S projecten van deze ondernemers en die hadden behoorlijk last van de Corona maatregelen, blijkbaar zijn ze wel in staat geweest te sparen voor een serieuze eigen inbreng in dit nieuwe project...
Positief bekeken: het concept loopt blijkbaar goed en ze hebben vertrouwen in de toekomst.
Blijf het apart vinden dat deze oamkb-ers die zeggen ondernemers te helpen bij het groieen, geen 30k achter de hand hebben. Wel hoofdelijke aansprakelijkheid van materiele waarde. Tja.
Blijf het apart vinden dat deze oamkb-ers die zeggen ondernemers te helpen bij het groieen, geen 30k achter de hand hebben. Wel hoofdelijke aansprakelijkheid van materiele waarde. Tja.
idem / elke keer weer verbaas ik me ook / centjes in het huis en te weinig centjes op de bank
Die 30k zit waarschijnlijk in zijn Mercedes die hij net aan op de weg kan houden.
De ondernemers van project Mgr. Nolensplein gaan de lening geheel aflossen per 15 juni 2021.
De looptijd van het project Mgr. Nolensplein eindigt per 15 juni 2021, ondernemers zullen gebruik gaan maken van de eenmalige mogelijkheid om met 12 maanden het totale leenbedrag ineens boetevrij af te lossen. De gehele lening en de rente van juni zullen ineens worden uitbetaald. De notaris zal na de verplichte controles bij het Kadaster de gelden overmaken naar de Project Wallet van Mgr. Nolensplein. Vanaf deze Wallet zullen, na controles van Intersolve, de gelden in project Mgr. Nolensplein worden bijgeschreven op uw e-Wallet.
De Looptijd bedroeg 18 maanden, met een eenmalige mogelijkheid voor de leningnemers om met 12 maanden het totale leenbedrag ineens boetevrij af te lossen.
Dat is een nieuw type lening van HCN waarbij een grote leverancier borg staat en de rente is daarom ook lager. De minimum inleg is ook hoger dan bij gewone leningen (¤2500) en deze worden alleen aangeboden aan een geselecteeerde groep investeerders.waarbij gevraagd werd de aanvragen niet te delen met anderen.
En zo te zien kunnen ze met dit soort leningen waarbij ook het aantal investeerders veel kleiner is snel schakelen, gister al een betaalverzoek gekregen voor 1 van de projecten waarin ik heb ingeschreven.
Dat is een nieuw type lening van HCN waarbij een grote leverancier borg staat en de rente is daarom ook lager. De minimum inleg is ook hoger dan bij gewone leningen (¤2500) en deze worden alleen aangeboden aan een geselecteeerde groep investeerders.waarbij gevraagd werd de aanvragen niet te delen met anderen.
En zo te zien kunnen ze met dit soort leningen waarbij ook het aantal investeerders veel kleiner is snel schakelen, gister al een betaalverzoek gekregen voor 1 van de projecten waarin ik heb ingeschreven.
Ben wel benieuwd hoe het dan zit met de verpanding inventaris van HCN. Voor beach-club-zuid is er een gewone en een geborgde lening waarbij HCN het pandrecht heeft. Wordt dit pand recht dan na rato verdeeld over de twee leningen? Wordt bij de geborgde lening eerst de borg aangesproken als het mis gaat of eerst het pandrecht ? edit: Nu ik er wat langer over denk zal het wel volgorde HA, Pandrecht en Borg dan wel Pandrecht, HA, Borg zijn. Blijft natuurlijk de vraag hoe het pandrecht over de twee leningen is verdeeld.
Qua pandrecht wordt er gezegd dat dat afhankelijk is van de mate waarin derden al zekerheden hebben bedongen. Het kan dan ook dat er alleen HA en de borg is. Bij die beach club was er gelijkertijd een gewone lening en één met borg allebei bij HCN, dus zulllen ze het daar mogelijk naar rato verdeeld hebben.
De borg komt ook in de plaats (of kan in de plaats komen) van een vooruitbetaalde bonus of éénmalige marketingbijdrage in combinatie met een afname-overeenkomst, waarbij voor de leverancier sprake is van een cash-out. Het risico voor de leverancier zou met dit soort geborgde leningen net zo groot zijn als in de andere situaties, en als alles goed gaat en de borg niet aangesproken hoeft te worden is dit wellicht zelfs voordeliger voor de leverancier. Het bedrag van de lening is ook een stuk lager dan de gebruikelijke leningen bij HCN, dus mocht het mis gaan zal het voor die leveranciers niet een groot probleem zijn.
En het maakt voor mij als investeerder ook niet echt uit of bij een faillissement mijn geld terug komt van pandrecht, HA of in dit geval een leverancier die borg staat, als ik maar zekerheid heb dat het terug komt. Bij pandrecht moet je maar zien hoeveel er nog te halen valt.
Ja het versimpelen van de betaling (niet meer kiezen welke optie) zorgt voor een soepele doorloop.
Deze keuze uit 1 keuze kan er ook nog uit gesloopt worden om de doorloop nog meer te versnellen. De tekst dat je moet betalen na een oproep van sameningeld kan naar de bevestiging of naar de mail.
Zojuist even dit project: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24014 globaal doorgenomen. Een van de dingen die ik daarbij geleerd heb is dat blijkbaar ook de aardappelmarkt flink verstoord is geweest doordat door Covid de restaurants gesloten waren. Dit resulteerde in ruim 350K verlies over 2020. En nu moet er geïnvesteerd worden in werkkapitaal om de aardappels op de vrije markt te gaan verkopen (er wordt nu op contract verkocht). Eigenlijk spreekt de ondernemer zichzelf dus al tegen in de pitch: eerst schrijft hij dat door de contracten er niet geprofiteerd kon worden van jaren met goede prijzen, en daarna heeft corona het slechte resultaat van vorig jaar veroorzaakt. >> zijn de contracten opengebroken ofzo door de afnemer?
Ook even door de taxatie heen gescrold, ruim 3 ton voor een flinke woonboerderij uit 1920. De zon zal wel geschenen hebben toen er getaxeerd werd.
Op donderdag 10 juni 2021 17:08 schreef ETphonehome het volgende: Zojuist even dit project: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24014 globaal doorgenomen. Een van de dingen die ik daarbij geleerd heb is dat blijkbaar ook de aardappelmarkt flink verstoord is geweest doordat door Covid de restaurants gesloten waren. Dit resulteerde in ruim 350K verlies over 2020. En nu moet er geïnvesteerd worden in werkkapitaal om de aardappels op de vrije markt te gaan verkopen (er wordt nu op contract verkocht). Eigenlijk spreekt de ondernemer zichzelf dus al tegen in de pitch: eerst schrijft hij dat door de contracten er niet geprofiteerd kon worden van jaren met goede prijzen, en daarna heeft corona het slechte resultaat van vorig jaar veroorzaakt. >> zijn de contracten opengebroken ofzo door de afnemer?
Ook even door de taxatie heen gescrold, ruim 3 ton voor een flinke woonboerderij uit 1920. De zon zal wel geschenen hebben toen er getaxeerd werd.
Creditsafescore 25. Dan ben ik weg.
Leuk verhaal maar van verhalen kunnen, uitzonderingen daar gelaten, de rekeningen niet betaald worden.
Als ik zijn bla-bla-bla zo lees zou je denken dat er 30K per jaar extra over blijft. Toch na vele jaren zijn die 30K er niet,
Iemand die het zelf niet waar maakt. Hoe moet hij het een ander dan leren?
Doen ze allemaal, volgens mij verplicht ofzo zodat ze weten hoe de dingen werken die ze verkopen 🙃
Op donderdag 10 juni 2021 18:47 schreef peterc het volgende: Zonet bij SIG ontvangen, vervroegde aflossing Lange Nering 118a Emmeloord / vanaf mei 2019 gelopen /
Ook vervroegde aflossingen hoor je als eerste op dit forum💪
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 11-06-2021 04:23:45 ]
Op donderdag 10 juni 2021 17:08 schreef ETphonehome het volgende: Zojuist even dit project: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24014 globaal doorgenomen. Een van de dingen die ik daarbij geleerd heb is dat blijkbaar ook de aardappelmarkt flink verstoord is geweest doordat door Covid de restaurants gesloten waren. Dit resulteerde in ruim 350K verlies over 2020. En nu moet er geïnvesteerd worden in werkkapitaal om de aardappels op de vrije markt te gaan verkopen (er wordt nu op contract verkocht). Eigenlijk spreekt de ondernemer zichzelf dus al tegen in de pitch: eerst schrijft hij dat door de contracten er niet geprofiteerd kon worden van jaren met goede prijzen, en daarna heeft corona het slechte resultaat van vorig jaar veroorzaakt. >> zijn de contracten opengebroken ofzo door de afnemer?
3 ton vind ik zo raar nog niet om eerlijk te zijn. De slechte jaren door contracten en daarna door corona evenmin.
Het boeren leven is gewoon absoluut niet rendabel voor de mkboer.
Op donderdag 10 juni 2021 17:08 schreef ETphonehome het volgende: Zojuist even dit project: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24014 globaal doorgenomen. En nu moet er geïnvesteerd worden in werkkapitaal om de aardappels op de vrije markt te gaan verkopen (er wordt nu op contract verkocht). Eigenlijk spreekt de ondernemer zichzelf dus al tegen in de pitch: eerst schrijft hij dat door de contracten er niet geprofiteerd kon worden van jaren met goede prijzen, en daarna heeft corona het slechte resultaat van vorig jaar veroorzaakt. >> zijn de contracten opengebroken ofzo door de afnemer?
Ik verwacht dat dit hele eenzijdige contracten zijn voor de boeren waarbij er een heel minimale hoeveelheid standaard wordt afgenomen tegen een hele lage prijs. In normale jaren wordt er natuurlijk veel meer afgenomen maar 2020 en 2021 niet. Dan moet je schakelen naar consumenten,maar die vragen niet zoveel aardappelen als de grootverbruikers. Dat krijg je bv. Aardappelschepmomenten: https://www.ed.nl/eindhov(...)elberg-dag~ae4af686/
Een akkerbouwbedrijf met meer dan 300 ha zou normaal gesproken rendabel exploiteerbaar moeten zijn en ook slechte jaren moeten kunnen opvangen. Hier speelt denk ik veel meer, is al langer bezig geld op te halen en hefet ook te maken met o.a. een bank die zijn plan niet ziet zitten. Voor 70k per ha landbouwgrond verkopen met het recht om dat terug te pachten en het recht om later weer terug te kopen, kan me voorstellen dat men dat niet ziet zitten. Groot denken mag, maar ik zou adviseren het wel realistisch te doen.
Horecacrowdfunding: Een intensief bemiddelingstraject van onze advocaat heeft uiteindelijk geresulteerd in de verkoop van Ich bin ein Hamburger in Den Haag (P148). De opbrengst uit deze verkoop komt nu de investeerders toe. De invorderingskosten (¤7.615) zullen naar rato onder de investeerders worden verdeeld. In het aflosschema van dit project staat de eindafrekening weergegeven.
Vrijdag 11 juni 2021 zal de uitkering aan u worden gedaan.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 11-06-2021 11:10:39 ]
Ik verwacht dat dit hele eenzijdige contracten zijn voor de boeren waarbij er een heel minimale hoeveelheid standaard wordt afgenomen tegen een hele lage prijs. In normale jaren wordt er natuurlijk veel meer afgenomen maar 2020 en 2021 niet. Dan moet je schakelen naar consumenten,maar die vragen niet zoveel aardappelen als de grootverbruikers. Dat krijg je bv. Aardappelschepmomenten: https://www.ed.nl/eindhov(...)elberg-dag~ae4af686/
Een akkerbouwbedrijf met meer dan 300 ha zou normaal gesproken rendabel exploiteerbaar moeten zijn en ook slechte jaren moeten kunnen opvangen. Hier speelt denk ik veel meer, is al langer bezig geld op te halen en hefet ook te maken met o.a. een bank die zijn plan niet ziet zitten. Voor 70k per ha landbouwgrond verkopen met het recht om dat terug te pachten en het recht om later weer terug te kopen, kan me voorstellen dat men dat niet ziet zitten. Groot denken mag, maar ik zou adviseren het wel realistisch te doen.
Er is een reden dat hij zo groot wil uitbreiden. Er is enkel geld te verdienen in een gigantische schaal, anders kan je er in Nederland beter mee stoppen. Dat hij een slechte deal neerlegt is een tweede.
Doen ze allemaal, volgens mij verplicht ofzo zodat ze weten hoe de dingen werken die ze verkopen 🙃
OAMKB, "verplicht" lenen, ene kant snap ik het wel , maar waarom zou je lenen en rente betalen (6-8%) als je de knaken hebt liggen. Daarbij als het al "moet" en je hebt de ¤ (niet nodig of liggen) dan los asap af. Ik heb een OAMKB-er gehad (20146 OAMKB Heerlen 50k 8% 60mnd na 1 jr afgelost) die vrij rap alles afloste. De rest volgt keurig het schema tot nu toe.
Op vrijdag 11 juni 2021 10:19 schreef KrekelJapie het volgende: Een intensief bemiddelingstraject van onze advocaat heeft uiteindelijk geresulteerd in de verkoop van Ich bin ein Hamburger in Den Haag (P148). De opbrengst uit deze verkoop komt nu de investeerders toe. De invorderingskosten (¤7.615) zullen naar rato onder de investeerders worden verdeeld. In het aflosschema van dit project staat de eindafrekening weergegeven.
Nette oplossing voor de investeerder uiteindelijk na aftrek van de externe kosten volledige terugbetaling van de investering en een rendement van ca 2,5% gehaald.
Nieuwe collindirect https://www.collincrowdfund.nl/lindys-patisserie/ 2e hypotheek die me wel aanstaat door lage LTV hypotheek 1. Jammer dat er geen incentive bij is. Als er een linkje voorhanden is wil ik wel mee doen. Aantrekkelijke website.
[ Bericht 51% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-06-2021 11:11:57 ]
Op vrijdag 11 juni 2021 10:19 schreef KrekelJapie het volgende: Een intensief bemiddelingstraject van onze advocaat heeft uiteindelijk geresulteerd in de verkoop van Ich bin ein Hamburger in Den Haag (P148). De opbrengst uit deze verkoop komt nu de investeerders toe. De invorderingskosten (¤7.615) zullen naar rato onder de investeerders worden verdeeld. In het aflosschema van dit project staat de eindafrekening weergegeven.
Elke keer als ik hierlangs fiets moest ik aan jullie denken. Ik ken niet de echte details omdat ik niet in dit project zit, maar deze oplossing lijkt niet verkeerd toch?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
En dankzij deze onbegrensde regeldrift van de overheid wordt uiteindelijk de consument de dupe. Je ziet het al bij banken, waar een bankrekening eerst gratis was en niemand het in zijn hoofd haalde om storten en opnemen te belasten. Worden nu door de banken steeds meer kosten gerekend voor alle mogelijke handelingen.
Dank, die tweede lening zonder hypotheek heb ik dan vermoedelijk overgeslagen vanwege het gedoe met het tot stand komen van de eerste lening door het niet doorgaan van de hypotheek.
Elke keer als ik hierlangs fiets moest ik aan jullie denken. Ik ken niet de echte details omdat ik niet in dit project zit, maar deze oplossing lijkt niet verkeerd toch?
Zeker niet, reden voor de vlag uit (ik had m voorzichtigheidshalve al helemaal afgewaardeerd).
Zeker niet, reden voor de vlag uit (ik had m voorzichtigheidshalve al helemaal afgewaardeerd).
Same here, ik had hem ook al afgeboekt (doe ik standaard bij 90 dagen achterstand voor projecten zonder hypotheek). 90% van de nog openstaande hoofdsom terug voor een project zonder hypotheek: dat heb ik volgens mij nog niet eerder gehaald bij mijn defaults.
Na de twee eerder genoemde CcF direct leningen is er nu ook deze loodgieter:https://www.collincrowdfund.nl/abfeco-loodgieters-cv-installatie/ Slechts een negatieve hypotheekverklaring als "zekerheid", maar naar mijn idee wel een nette 8% rente voor dit project: overzichtelijk leenbedrag voor 2 ondernemers + 1 partner. Op zich zou ik ze alle 3 wel mee willen nemen (Hans Lo, de patisserie, en de loodgieter).
aanvullende vraag: weet iemand hoe het zit met boeterente bij vervroegde aflossing van direct leningen? Bij de gewone leningen staat dit netjes omschreven, maar kon even niet vinden hoe dit bij direct leningen zit. Mogelijk gewoon de standaard bepaling?
Op vrijdag 11 juni 2021 13:42 schreef ETphonehome het volgende: aanvullende vraag: weet iemand hoe het zit met boeterente bij vervroegde aflossing van direct leningen? Bij de gewone leningen staat dit netjes omschreven, maar kon even niet vinden hoe dit bij direct leningen zit. Mogelijk gewoon de standaard bepaling?
Voor vervroegd aflossen van het volledige resterende leningbedrag vraagt Collin een vergoeding ter hoogte van 12 maanden rentebetaling. Dit bedrag bestaat uit een vergoeding ter hoogte van 6 maanden rente ten behoeve van de investeerders én een vergoeding ter hoogte van 6 maanden rente excl. btw ten behoeve van Collin.
OAMKB, "verplicht" lenen, ene kant snap ik het wel , maar waarom zou je lenen en rente betalen (6-8%) als je de knaken hebt liggen. Daarbij als het al "moet" en je hebt de ¤ (niet nodig of liggen) dan los asap af. Ik heb een OAMKB-er gehad (20146 OAMKB Heerlen 50k 8% 60mnd na 1 jr afgelost) die vrij rap alles afloste. De rest volgt keurig het schema tot nu toe.
OAMKB is niet altijd save.
17659 OAMKB Emmen-Coevorden lenig april 2019 looptijd 60 maanden. Na 10 maanden gestopt met betalen.
17659 OAMKB Emmen-Coevorden lenig april 2019 looptijd 60 maanden. Na 10 maanden gestopt met betalen.
GVE heeft in dit project een vonnis gehaald maar er is schijnbaar geen enkel verhaal mogelijk, ondanks jarenlange werkervaring in diverse rollen (finance manager, finance director, CFO, hoofd bedrijfseconomische zaken). Je zou verwachten dat je wel wat hebt overgehouden en er wel ergesn een verdienvermogen zou kunnen zijn, wegduiken is denk ik de enige juiste typering hier als ik de info van gve mag interpreteren..
Net thuis en zie deze link nu pas en ook dat deze al vol is helaas dus.
Idem hier. Hard aan het werk geweest om euro's te verdienen, vervolgens geen tijd gehad dus om uit te geven aan dit project. . Volgende keer weer. Mooie pitch inderdaad.
Idem hier. Hard aan het werk geweest om euro's te verdienen, vervolgens geen tijd gehad dus om uit te geven aan dit project. . Volgende keer weer. Mooie pitch inderdaad.
Dat is dan wel weer een beetje zuur aangezien jij meestal de linkjes weet te vinden.
Op vrijdag 11 juni 2021 13:42 schreef ETphonehome het volgende: Na de twee eerder genoemde CcF direct leningen is er nu ook deze loodgieter:https://www.collincrowdfund.nl/abfeco-loodgieters-cv-installatie/ Slechts een negatieve hypotheekverklaring als "zekerheid", maar naar mijn idee wel een nette 8% rente voor dit project: overzichtelijk leenbedrag voor 2 ondernemers + 1 partner. Op zich zou ik ze alle 3 wel mee willen nemen (Hans Lo, de patisserie, en de loodgieter).
De lening Hans Lo wil ik ook graag meenemen. Het akkefietje m.b.t. die vorige aanvraag neem ik hem niet kwalijk, de man is al zwaar genoeg gestraft met dat loeder van een ex
Die Abfeco loodgieters vind ik ook niet verkeerd dankzij de rente en overzichtelijk bedrag; de negatieve hypotheekverklaring vind ik an sich veel te vrijblijvend maar voor 8% is dat wel aardig gecompenseerd inderdaad.
Dat is dan wel weer een beetje zuur aangezien jij meestal de linkjes weet te vinden.
Na al die linkjes help ik Jaco graag aan wat ruimte in Lindy's Patisserie. Als het tenminste zo werkt dat er direct door anderen geïnvesteerd kan worden wanneer ik mijn inleg verlaag, weet iemand dat?
In dat geval, Jaco, stuur me een DM met een bedrag en tijdstip en dan zorg ik dat die ruimte op dat moment ontstaat.
Na al die linkjes help ik Jaco graag aan wat ruimte in Lindy's Patisserie. Als het tenminste zo werkt dat er direct door anderen geïnvesteerd kan worden wanneer ik mijn inleg verlaag, weet iemand dat?
In dat geval, Jaco, stuur me een DM met een bedrag en tijdstip en dan zorg ik dat die ruimte op dat moment ontstaat.
Heel erg sociaal en topidee voor Jaco die ons vaak tijdig informeert.
Ja dat werkt zo, heb ik ook een keer voor een medeforummer gedaan.
Ik wil jullie bedanken voor de hulp, ik kreeg zelfs meerdere PM's. Uiteindelijk heb ik een bijdrage kunnen doen zojuist.
We spreken normaliter niet over grootten, maar bedankt @KrekelJapie en bedankt @bonenstaak dat jullie allebei E300,- hebben vrij willen maken, waardoor ik toch van deze chocolaatjes kan genieten...
Dank! Kun je hier achteraf betalen? En word de rente overgemaakt naar je rekening of naar een wallet?
Achteraf betalen kan, rente wordt overgemaakt naar je eigen rekening. Enige nadeel van CP is dat het een vrij onzichtbaar platform is, volgens mij van 1 persoon en dat het platform wat omslachtig werkt met communicatie via een berichteninbox waarbij je het bericht moet downloaden als PDF en dus per bericht moet inloggen. Verder wel netjes. 1 default (aardappelboer uit 2018) met 0 recovery. Veel scheepjes daar, omdat ze samenwerken met WeForS*a.
Achteraf betalen kan, rente wordt overgemaakt naar je eigen rekening. Enige nadeel van CP is dat het een vrij onzichtbaar platform is, volgens mij van 1 persoon en dat het platform wat omslachtig werkt met communicatie via een berichteninbox waarbij je het bericht moet downloaden als PDF en dus per bericht moet inloggen. Verder wel netjes. 1 default (aardappelboer uit 2018) met 0 recovery. Veel scheepjes daar, omdat ze samenwerken met WeForS*a.
Helder! Ik hou wel van bootjes. Is een account aanmaken niet zo spannend of moet je een hoop doen?
Dat is natuurlijk al even geleden maar zie ook de tekst op de aanvraag pagina.
SPOILER
Thx had ik zelf ook kunnen vinden natuurlijk. Dan denk ik dat ik vandaag niet meer mee kan doen.
Daarbij komt ook dat ik een beetje een huiverig ben om dit soort dingen door te geven, krijg een beetje een Oktober gevoel hier bij waar ik uit eindelijk ook niet mede om die reden mee meegedaan heb.
Thx had ik zelf ook kunnen vinden natuurlijk. Dan denk ik dat ik vandaag niet meer mee kan doen.
Daarbij komt ook dat ik een beetje een huiverig ben om dit soort dingen door te geven, krijg een beetje een Oktober gevoel hier bij waar ik uit eindelijk ook niet mede om die reden mee meegedaan heb.
Ik denk dat het verstrekken van een legitimatiebewijs, overigens zonder je BSN nummer, steeds meer gevraagd wordt gezien de controle op de gelden en het anti-witwassen. Afgelopen vrijdag zowel van NLInvesteert als Zonnepanelendelen een verzoek gehad om mijn legitimatiebewijs up te loaden. Zal de volgende stap zijn dat de CF projecten in de Voorafgaande Ingevulde Aangifte ( VIA) komt te staan?
Ik denk dat het verstrekken van een legitimatiebewijs, overigens zonder je BSN nummer, steeds meer gevraagd wordt gezien de controle op de gelden en het anti-witwassen. Afgelopen vrijdag zowel van NLInvesteert als Zonnepanelendelen een verzoek gehad om mijn legitimatiebewijs up te loaden. Zal de volgende stap zijn dat de CF projecten in de Voorafgaande Ingevulde Aangifte ( VIA) komt te staan?
Financiële instellingen mogen ook om je BSN vragen.
Ik krijg een screenfreeze als ik probeer met ideal te betalen,zowel op de telefoon als op de laptop. Iemand bekend met dit probleem of is mijn account gewoon te nieuw? :")
Op zaterdag 12 juni 2021 16:06 schreef obligataire het volgende: lukt het jullie om bij Crowd Partners te investeren? Er verschijnt geen dialoogvenster van Ideal als je daarop klikt.
Herkenbaar ja, account is dus niet te nieuw.. Ook ing?
Op zaterdag 12 juni 2021 16:06 schreef obligataire het volgende: lukt het jullie om bij Crowd Partners te investeren? Er verschijnt geen dialoogvenster van Ideal als je daarop klikt.
Hier ook zelfde probleem. VPN uitgezet, geprobeerd met meerdere browsers, GSM, Ad blockers uit, helpt allemaal niet :-(
De namen van de boten: loco en vaarwel. Mooie namen voor crowdfundprojecten. Je bent een beetje loco als je hier je geld in stopt, zeg maar vaarwel tegen je centen
Edit raar, in de teksten staan andere namen als de titels van die pagina's. Snap ik ook weer weinig van. Edit 2 ah dat worden de nieuwe namen.
Heeft iemand recent nog iets over Cord*i vernomen? Zakelijk failliet maar met een privé 2e hypotheek op zijn woonhuis. Half jaar geleden is nog een tussentijdse uitkering betaald.
Als het goed is gaan we komende tijd iets horen over verkoop van 2 panden; die zouden binnen 24 maanden moeten worden verkocht (rekenend vanaf datum bericht 4 oktober 2019). Dat duurt nog even maar weet iemand of die panden reeds in de etalage staan?
SPOILER
Als het goed is gaan we komende tijd iets horen over verkoop van 2 panden; die zouden binnen 24 maanden moeten worden verkocht (rekenend vanaf datum bericht 4 oktober 2019). Dat duurt nog even maar weet iemand of die panden reeds in de etalage staan?
SPOILER
Hoe langer ze wachten, hoe meer het oplevert in de huidige markt
Op zondag 13 juni 2021 11:19 schreef obligataire het volgende: Heeft iemand recent nog iets over Cord*i vernomen? Zakelijk failliet maar met een privé 2e hypotheek op zijn woonhuis. Half jaar geleden is nog een tussentijdse uitkering betaald.
Bedoel je project 17027? Deze meneer is naar mijn idee weer actief onder een andere naam, www.dicorprojects.nl
De Bossche boekhouder was trouwens online. Bescheiden meegedaan op basis van betaalgedrag andere OAMKB' ers. Wat mij bij OAMKB wel eens verbaast is dat je daar blijkbaar meer hebt aan een vlotte babbel dan aan boekhoudkundige capaciteiten (want daar hebben ze het nooit over).
Ja die staan al heel lang in de verkoop (had ik na het eerste jaar eens nagevraagd). Waarschijnlijk met het doel eigenlijk niet te verkopen dus. Overigens meen ik dat het schema staat voor eind dit jaar, maar ja, wat is een verschil van 3 maanden op 24… Dat kan er dan eventueel ook wel bij. Heb er daarna niet meer naar gekeken overigens, dus weet niet precies hoe het verloop van de verkoop tot nu toe is geweest.
Als er overigens aan het vastgoed niks meer is onderhouden, dan kan het ook wel eens dat de waarde toch omlaag is gegaan. Dan ben ik benieuwd of dat nog gevolgen zou hebben voor de borg.
Ja die staan al heel lang in de verkoop (had ik na het eerste jaar eens nagevraagd). Waarschijnlijk met het doel eigenlijk niet te verkopen dus. Overigens meen ik dat het schema staat voor eind dit jaar, maar ja, wat is een verschil van 3 maanden op 24… Dat kan er dan eventueel ook wel bij. Heb er daarna niet meer naar gekeken overigens, dus weet niet precies hoe het verloop van de verkoop tot nu toe is geweest.
Als er overigens aan het vastgoed niks meer is onderhouden, dan kan het ook wel eens dat de waarde toch omlaag is gegaan. Dan ben ik benieuwd of dat nog gevolgen zou hebben voor de borg.
Je zult gelijk hebben met dat schema, kon het zelf niet goed terugvinden dus ging uit van de datum van de mail waarin een en ander is bekend gemaakt.
Bij de aandelen wordt sowieso gerekend met de datum 1-1-2020 als startpunt maar dat zal met de boekjaren en rapportage datums van de BV's te maken hebben.
Op maandag 14 juni 2021 11:16 schreef dyna18 het volgende: crowdpartners lijkt nog steeds niet te werken met investeren op de 2 schepen. Ik hoor graag als iemand het wel weer werkend treft.
Dat is wel heel snel. Hebben broer en zus ruzie gekregen over de verdeling?
Ik zie de aflossing en 1% boete in mijn wallet staan. Daarnaast een bedrag dat overeenkomt met 1/3 maand rente, terwijl er bij volledige vervroegde aflossing volgens mij 3 maanden rente verschuldigd is (zie algemene voorwaarden). Is dat bij jullie ook zo?
Ik zie de aflossing en 1% boete in mijn wallet staan. Daarnaast een bedrag dat overeenkomt met 1/3 maand rente, terwijl er bij volledige vervroegde aflossing volgens mij 3 maanden rente verschuldigd is (zie algemene voorwaarden). Is dat bij jullie ook zo?
Uit de financiele analyse:
quote:
De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen. De dan in rekening te brengen boeterente bedraagt 1% van het openstaande saldo van de hoofdsom. De te ontvangen vergoeding zal pro rata parte aan de Geldgevers worden uitbetaald.
Ik verbaas me erover dat zo'n belangrijke voorwaarde in een los zinnetje in de bijlage staat, waarin verder praktisch alleen maar herhaling van informatie uit de pitch staat. Daar had ik geen rekening mee gehouden! Dit mag SIG wel prominenter meedelen, zeker als het een afwijking van de algemene voorwaarden is.
[ Bericht 3% gewijzigd door Atlas_ op 14-06-2021 17:58:39 (Aanvulling) ]
Op maandag 14 juni 2021 11:16 schreef dyna18 het volgende: crowdpartners lijkt nog steeds niet te werken met investeren op de 2 schepen. Ik hoor graag als iemand het wel weer werkend treft.
Het kan weer ........ (ik doe zelf niet meer mee).
non dividend verklaring in 2021/2022 etc maar in het kasstroomoverzichtje staat toch echt dividenduitkering van 1 miljoen of zie ik dit verkeerd..
tevens snel doorgenomen maar ik snap de 4 uit 5 niet gezien de zekerheden en de opsomming van risicos. iemand die dit wel ziet? wat mis ik zo op het eerste gezicht?
tevens snel doorgenomen maar ik snap de 4 uit 5 niet gezien de zekerheden en de opsomming van risicos. iemand die dit wel ziet? wat mis ik zo op het eerste gezicht?
Ik heb ongeveer 48 uur "suf" gezocht, maar geen linkje voor Hans L*. Dan toch maar aan de knoppen morgen...(of overmorgen). 't is trouwens Direct, dus kan ook morgen om 14.00 uur...
Als investeerder in een eerdere lening ook geen link ontvangen. Je zou toch denken dat dit voor zowel het platform als de ondernemer een snelle start zou zijn.
Op maandag 14 juni 2021 21:04 schreef Jaco078 het volgende: Ik heb ongeveer 48 uur "suf" gezocht, maar geen linkje voor Hans L*. Dan toch maar aan de knoppen morgen...(of overmorgen). 't is trouwens Direct, dus kan ook morgen om 14.00 uur...
De verwachting is dat deze morgen om 11.00 live gaat.
Ik ook niet meer. Te klein platform, volledig onzichtbaar. 1-pitter. WvjG en MatchingCapital zijn ook 1-pitters, maar 10x beter zichtbaar.
Elk platform moet ergens beginnen. Zelf vind ik het fijn dat er meerdere platformen zijn, waardoor je kan kiezen en spreiding kan aanbrengen in je projecten.
Crowdpartners doet het wat mij betreft prima. Ze bieden leuke projecten aan met veel informatie om een goed oordeel te kunnen vormen. Ze lijken zich nu steeds meer op de boten te gaan richten, wat ook een ideale doelgroep is voor crowdfunding.
Vaak zijn het jonge ondernemers die een droom hebben om zelf een boot te kunnen aanschaffen. En wij als crowd kunnen dan deze enthousiaste jongens en meisjes met ons geld helpen te bereiken.
Direct investeren mogelijk. Investeren is mogelijk vanaf 16-06-2021 10:00
SPOILER
"Van de lening via NLInvesteert ad EUR 2.000.000,= wordt via deze propositie EUR 1.000.000,= geherfinancierd via het platform van NLInvesteert. Onder dezelfde condities / voorwaarden en zekerheden als de EUR 5.000.000,= reeds is verstrekt."
Houdt dit nou in dat die andere leningen ook het eerste hypotheekrecht hebben?..
"Van de lening via NLInvesteert ad EUR 2.000.000,= wordt via deze propositie EUR 1.000.000,= geherfinancierd via het platform van NLInvesteert. Onder dezelfde condities / voorwaarden en zekerheden als de EUR 5.000.000,= reeds is verstrekt."
Houdt dit nou in dat die andere leningen ook het eerste hypotheekrecht hebben?..
Lijkt me wel ja. Heel misleidende pitch dit, in andere gevallen laat NLI altijd de gehele lening zien en zou er een mooi opgesplitst taartje staan met in de korte tekst: Financieringsbehoefte:
EUR 5.000.000,=, waarvan EUR 1.000.000,= via investeerders NLInvesteert
of zoiets. Er staat nu alleen de 1mio vermeld. Reden voor mij om over te slaan (andere reden is dat ik de business te afhankelijk vind van 1 afnemer en de route naar mondkapjes etc. als alternatieve producten erg gezocht vind). Courantheid pand en machines is ook maar matig lijkt me.
Op dinsdag 15 juni 2021 11:17 schreef Inductor het volgende: Zojuist is Collin project "Vastgoedfinanciering A*tem Tol*achev" vervroegd afgelost na 10 mnd (ipv 60 mnd). Zo te zien wel met 6 mnd extra rente.
Ook bij collin projecten hoor je de vervroegde aflossing als eerste op dit forum
Lijkt me wel ja. Heel misleidende pitch dit, in andere gevallen laat NLI altijd de gehele lening zien en zou er een mooi opgesplitst taartje staan met in de korte tekst: Financieringsbehoefte:
of zoiets. Er staat nu alleen de 1mio vermeld. Reden voor mij om over te slaan (andere reden is dat ik de business te afhankelijk vind van 1 afnemer en de route naar mondkapjes etc. als alternatieve producten erg gezocht vind). Courantheid pand en machines is ook maar matig lijkt me.
Hmmm, NLI is niet mijn favoriete platform maar deze wil ik toch wel meenemen. Als ik naar het totaalplaatje kijk (1e hypotheek, pand op inventaris, volledige aflossing in 59 maanden, hele nette rente, afnamegarantie door Lumileds, dan denk ik dat er heel wat slechtere projecten zijn.
Hmmm, NLI is niet mijn favoriete platform maar deze wil ik toch wel meenemen. Als ik naar het totaalplaatje kijk (1e hypotheek, pand op inventaris, volledige aflossing in 59 maanden, hele nette rente, afnamegarantie door Lumileds, dan denk ik dat er heel wat slechtere projecten zijn.
Helemaal op dezelfde pagina. De rente is hoog genoeg als compensatie voor de risico’s vind ik.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
5.000.000 + 1.000.000 (+ achtergestelde lening aandeelhouders 1.000.000) dus zekerheden waaronder onderpand is voor een lening van 6.000.000 zo lees ik het?
5.000.000 + 1.000.000 (+ achtergestelde lening aandeelhouders 1.000.000) dus zekerheden waaronder onderpand is voor een lening van 6.000.000 zo lees ik het?
Dat is niet helemaal helder, ligt eraan of de aandeelhouders als "co-financier" worden aangeduid. Als die ook meedelen in de zekerheden wordt de verdeling van hypotheek- en pandrechten juridisch dan wel complex lijkt me.
Dat is niet helemaal helder, ligt eraan of de aandeelhouders als "co-financier" worden aangeduid. Als die ook meedelen in de zekerheden wordt de verdeling van hypotheek- en pandrechten juridisch dan wel complex lijkt me.
Er staat m.i. duidelijk dat de lening aandeelhouders achtergesteld is, dus niet onder die 'pari passu' valt.
SPOILER
Het verschil zit in: EUR 5.000.000,=, waarvan EUR 1.000.000,= via investeerders NLInvesteert volgens @gaanmetdiebanaan of EUR 6.000.000,=, waarvan EUR 1.000.000,= via investeerders NLInvesteert volgens @cubje
Ik was (positief) verbaasd over de snelheid van dit project. Ik had 7 juni een toezegging gedaan. Vrijdag 11-6 betaalverzoek om uiterlijk maandag 14-6 te betalen.
Ik was (positief) verbaasd over de snelheid van dit project. Ik had 7 juni een toezegging gedaan. Vrijdag 11-6 betaalverzoek om uiterlijk maandag 14-6 te betalen.
Dat is min of meer toeval. Geldnemer heeft contacten met notaris waardoor dit snel kan. En waarschijnlijk is het een oversluiting van hypotheek en dus minder complex.
We kennen ook situaties waarbij de hypotheek maanden na toezegging pas gevestigd wordt (of niet gevestigd wordt en project geannuleerd wordt).
Geschiedenis lampvoetjesfabriek van NLInvesteert, ik heb wel een zwak voor bedrijven met een lange historie. Mbv google streetview een rondje om het pand "gefietst", als daar maar 100 man op de werkvloer rondlopen dan lopen ze elkaar in elk geval niet voor de voeten. Zo te zien is er een paar jaar geleden ook al een deel van afgebroken. Ik geloof best dat er ruimte is voor extra productielijnen. Vraag is wel aan wie je zo'n enorm pand zou moeten verkopen als het misgaat en dat is nog meer problematisch bij de waarschijnlijk heel specifieke machines.
In de categorie 'de aanhouder wint' moet ik een groot compliment maken aan OPC over project SN*W. De eerste mail van een vertraagde aflossing kwam op 05-07-18. In de bijna 3 jaar daarna nog 28 mails/updates gehad en gisteren de laatste termijn ontvangen. Liquiditeitsproblemen, sommatie, deurwaarde ingeschakeld, deelbetalingen, afspraken niet nagekomen, directeur niet bereikbaar, van alles is er langsgekomen. Maar uiteindelijk alles 100% betaald gekregen! Met slechts 2,5 mnd vertraging en het bedrijf leeft ook nog. Aan de informatie voorziening en vasthoudendheid van OPC in deze zaak kunnen veel CF-platformen een voorbeeld nemen.