abonnement Unibet Coolblue
pi_199759137

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2020.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_199760622
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 18:54 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Je kunt het ook omkeren. Waarom zou je niet over zoveel mogelijk platforms spreiden, of beter gezegd, van zoveel mogelijk platforms gebruik maken? Dan heb je zoveel mogelijk keus uit projecten en kun je de beste eruit kunt pikken en de rest laten liggen. Hoogstens kun je bij slechte ervaringen met sommige platforms deze vermijden.
Ok, ik ben startend in het crowdfunding, maar het lijkt me zo’n gedoe met zoveel verschillende platformen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199761606
Wat een orginele openingstitel 🤔
pi_199762092
Als investeerders hebben we er ook belang bij dat er verschillende concurrerende crowdfund-platforms zijn. Dat houdt ze scherp. Daarnaast, als er eentje zomaar ineens stopt (FNC), dan hou je genoeg alternatieven over.

Om die reden heeft een nieuwkomer als wvjg voor mij ook een gunfactor en hoop ik af en toe met tips of opbouwende kritiek een bijdrage te kunnen leveren aan het volwassen worden van een platform.
pi_199763983
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 22:20 schreef Crowd001 het volgende:
Wat een orginele openingstitel 🤔
Wel een van de beste van de laatste jaren :P ;) ;)
Pecunia non olet
pi_199766667
Nieuwe HCN, 5* 7,5% 48mnd 2mdn aflossingsvrij.

https://horecacrowdfundin(...)ouie-houten-xw9wj3pv
  zondag 6 juni 2021 @ 13:04:48 #7
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199766984
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 12:34 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN, 5* 7,5% 48mnd 2mdn aflossingsvrij.

https://horecacrowdfundin(...)ouie-houten-xw9wj3pv
Gaat weer automatisch. Laatste tijd veel met 5 sterren!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199768749
ter info > SIG Oude Gracht Utrecht missing / zal wel komen
pi_199768760
quote:
12s.gif Op zondag 6 juni 2021 14:56 schreef peterc het volgende:
ter info > SIG Oude Gracht Utrecht missing / zal wel komen
Bij mij 2-6 nabetaald
pi_199769001
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 14:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Bij mij 2-6 nabetaald
Bij mij ook.
pi_199769055
quote:
12s.gif Op zondag 6 juni 2021 14:56 schreef peterc het volgende:
ter info > SIG Oude Gracht Utrecht missing / zal wel komen
Bij mij ook 2-6 binnen gekomen
  zondag 6 juni 2021 @ 15:51:10 #12
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199770130
quote:
12s.gif Op zondag 6 juni 2021 14:56 schreef peterc het volgende:
ter info > SIG Oude Gracht Utrecht missing / zal wel komen
In die tijd deed ik nog niet mee bij SIG.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199771057
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 15:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bij mij ook 2-6 binnen gekomen
You are all right / 2 jun 21 binnen / had een 1 juni 21 een kopie gemaakt van de ontvangsten en toen was hij er niet.
daarna niet goed meer gekeken. Omissie aan deze kant.
pi_199772953
quote:
12s.gif Op zondag 6 juni 2021 14:56 schreef peterc het volgende:
ter info > SIG Oude Gracht Utrecht missing / zal wel komen
Hier gewoon al gelijk 1 juni ontvangen.
pi_199773348
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 12:34 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN, 5* 7,5% 48mnd 2mdn aflossingsvrij.

https://horecacrowdfundin(...)ouie-houten-xw9wj3pv
Had automatisch investeren even uit gezet. Wil deze wel meenemen. Misschien komt er een innercircle linkje aan de investeerders van het eerdere project van deze snuiter uit 2017 of komt er op een andere manier een linkje beschikbaar. Dan graag delen.
pi_199777547
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:36 schreef quepos het volgende:

[..]

Hier gewoon al gelijk 1 juni ontvangen.
Er zijn 2 varianten
pi_199779092
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 23:55 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Er zijn 2 varianten
Er gaat wel eens iets mis met het boeken van een schijf. Dus misschien is schijf 1b, 2 en 3 wel op 1-6 geboekt en ging schijf 1a die dag mis en is een dag later alsnog geboekt.
pi_199780188
Fysiotherapeut die motoren gaat verkopen en een bedrijfspand gaat aanschaffen:
https://www.collincrowdfund.nl/ldbmd-holding-b-v/
1e hypotheek 122% ltv

De belangrijkste medewerker is woonachtig in Moldavië :X
pi_199780446
En een faillissement in het verleden (wel netjes beschreven).

Maar gelukkig is het een laag risico!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199780617
1,1 miljoen voor campers:
https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v/
voor 300k 2e hypotheek woonhuis met toestemming 1e hypotheekinschrijving ABN te verhogen
pi_199780739
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:27 schreef KrekelJapie het volgende:
1,1 miljoen voor campers:
https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v/
voor 300k 2e hypotheek woonhuis met toestemming 1e hypotheekinschrijving ABN te verhogen
https://www.funda.nl/koop(...)5-orchideestraat-26/

Vanmorgen een bundeltje betalingen van HCN, allemaal incl een aflossingstermijn, ondernemers = top > back to normal

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 07-06-2021 11:53:48 ]
pi_199780984
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:27 schreef KrekelJapie het volgende:
1,1 miljoen voor campers:
https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v/
voor 300k 2e hypotheek woonhuis met toestemming 1e hypotheekinschrijving ABN te verhogen
Op het moment dat de verpanding van de camper vloot goed is geregeld heb ik er wel vertrouwen in. Ik kan me herinneren dat, bij een eerder project waar ik gelukkig niet in zat, zo'n rijdende verpande voorraad toen het spannend werd opeens verdwenen was.
De vraag is dus kunnen we erop vertrouwen dat deze verpanding goed geregeld gaat worden?

Mis trouwens de incentive! 8-)
pi_199781020
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Op het moment dat de verpanding van de camper vloot goed is geregeld heb ik er wel vertrouwen in. Ik kan me herinneren dat, bij een eerder project waar ik gelukkig niet in zat, zo'n rijdende verpande voorraad toen het spannend werd opeens verdwenen was.
De vraag is dus kunnen we erop vertrouwen dat deze verpanding goed geregeld gaat worden?
Alleen de aan te kopen campervloot wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Als deze voorraad is verkocht heb je hier dus niets aan. Alleen als er per verkochte camper een deelaflossing zou plaatsvinden (wat niet is afgesproken) heb je volgens mij pas wat aan. Nu niet veel.

Edit: primaire doel is verhuur, maar er worden ook campers verkocht
pi_199781428
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Alleen de aan te kopen campervloot wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Als deze voorraad is verkocht heb je hier dus niets aan. Alleen als er per verkochte camper een deelaflossing zou plaatsvinden (wat niet is afgesproken) heb je volgens mij pas wat aan. Nu niet veel.

Edit: primaire doel is verhuur, maar er worden ook campers verkocht
Als er verkocht wordt zal er wel nieuw aangekocht worden maar ja dan is er een dynamische verpanding nodig.................................. Gaat Collin dat bijhouden??

Op de website van het bedrijf las ik ergens dat de te verhuren campers max 2 jaar oud zijn. Dezelfde campers die verhuurd worden/zijn staan ook deels op de site te koop. Dus de te verkopen voorraad brengt verhuurd geld op.
pi_199781494
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als er verkocht wordt zal er wel nieuw aangekocht worden maar ja dan is er een dynamische verpanding nodig.................................. Gaat Collin dat bijhouden??

Op de website van het bedrijf las ik ergens dat de te verhuren campers max 2 jaar oud zijn. Dezelfde campers die verhuurd worden/zijn staan ook deels op de site te koop. Dus de te verkopen voorraad brengt verhuurd geld op.
Ik lees alleen dat deze aankoop verpand wordt. Er staat niets over toekomstige aankopen. Nieuwe aankopen kunnen lijken mij daarom aan derden verpand te kunnen worden. Ik doe zelf nooit wat met verpandingen. Mij veel te onzeker

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 07-06-2021 12:38:27 ]
pi_199781996
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 10:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Fysiotherapeut die motoren gaat verkopen en een bedrijfspand gaat aanschaffen:
https://www.collincrowdfund.nl/ldbmd-holding-b-v/
1e hypotheek 122% ltv

De belangrijkste medewerker is woonachtig in Moldavië :X
Laat ik het kort houden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

[ Bericht 7% gewijzigd door tnhb op 07-06-2021 13:13:38 ]
pi_199782087
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:27 schreef KrekelJapie het volgende:
1,1 miljoen voor campers:
https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v/
voor 300k 2e hypotheek woonhuis met toestemming 1e hypotheekinschrijving ABN te verhogen
Afgezien van de risico's van "verdwijnen" etc. ben ik erg benieuwd waar die 25 campers van gemiddeld 57k nu nog te vinden zijn, want die markt is momenteel nog erger dan de huizenmarkt (ik heb afgelopen jaar een camper gekocht en wat marktverkenning gedaan). Ik doe niet mee, maar ik verwacht wel dat de verhuur dit jaar geen enkel probleem zal zijn en verkoop dit najaar of volgend voorjaar ook niet, als je nu een nieuw camper wil kopen ben je (uitzonderingen daargelaten) ergens eind 2022 of begin 2023 aan de beurt, dus de jong gebruikte markt kent genoeg vraag.
pi_199782123
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De vraag is dus kunnen we erop vertrouwen dat deze verpanding goed geregeld gaat worden?
Kan vrij eenvoudig door kenteken eigendomsbewijs af te geven aan de stichtingzekerheden en bij rdw "tenaamstellen mogelijk" op nee laten zetten zodat overdracht wordt geblokkeerd, maar ik verwacht dat dat niet zal gebeuren..
pi_199782954
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 13:04 schreef tnhb het volgende:

[..]

Laat ik het kort houden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Hierbij de link, al doe ik zelf niet mee:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199783015
quote:
12s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:34 schreef peterc het volgende:

Vanmorgen een bundeltje betalingen van HCN, allemaal incl een aflossingstermijn, ondernemers = top > back to normal
Hier ook. Duurde wel even voor ik ze zag, kon niet inloggen bij ING vanwege een storing daar.
Ik had vrijdag wel een update over een buffet restaurant die nog niet open mag, die heeft nog 2 maanden alleen rente. Verder van meerdere projecten weer netjes aflossing ontvangen. Heel fijn, want ik heb die aflossingen al soort van gereserveerd voor een nieuw project, waarvoor ik al wel ingeschreven heb maar nog geen betaalverzoek heb gekregen.
pi_199783608
Update 07-06-2021 H*mw*lls
Van: Collin Crowdfund Beheer

Inmiddels zijn er door H*mw*lls nog twee aanvullende termijnen voldaan. Per abuis hebben wij de termijnen van maart en april op uw rekening courant bijgeschreven. Dit hadden echter de termijnen van februari en maart moeten zijn. Inmiddels hebben wij de termijn van april gecorrigeerd en de termijn van februari bijgeschreven op uw rekening courant.
pi_199784797
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 14:11 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hierbij de link, al doe ik zelf niet mee:
fpoiler]

https://www.collincrowdfu(...)98ea410bcbfe49d27f8e

[/spoiler]
De link heb je weer gevonden maar ook ik doe niet mee. ik zou sowieso al sterk getwijfeld hebben en bij twijfel niet meedoen is mijn devies en dat wordt nog eens versterkt door de opmerking van tnhb.
pi_199785733
Vanavond om 20.00 uur bij WVJG een webinar met Carlo van der Weg van Credion over de samenwerking en hoe Credion kijkt naar de financieringsbehoefte bij het MKB.
  maandag 7 juni 2021 @ 17:58:42 #34
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199785924
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 14:11 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hierbij de link, al doe ik zelf niet mee:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stapt er een in voor 20K. Da's lef. Of gekke werk?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199786013
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 17:58 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Stapt er een in voor 20K. Da's lef. Of gekke werk?
10k en 20k zijn hoge investeerdersnummers mogelijk relaties/familie
pi_199786483
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:44 schreef KrekelJapie het volgende:
innercircle link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1e hypotheek grond
59% nu en gaat vermoedelijk zo dicht.(ivm normale publicatie en 48u)
pi_199788024
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 18:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

10k en 20k zijn hoge investeerdersnummers mogelijk relaties/familie
Liefde maakt blind? :?
Ik laat deze lopen, teveel minpunten m.i.
Pecunia non olet
pi_199789648
Als liefhebber van waterijsjes kom ik weer aan mijn trekken........ :6

====


In december 2020 hebben wij u geïnformeerd over het voorstel tegen finale kwijting voor project 7544 | Melvins* Fashion. Deze is middels een stemprocedure aan u voorgelegd. De meerderheid van de investeerders is akkoord gegaan met het voorstel.

Wij hebben van de curator de slotbetaling ontvangen. Deze betaling wordt deze week aan u doorgestort. Het betaalschema is hierop aangepast en de lening is hiermee afgehandeld. U vindt dit terug in uw eigen omgeving op onze website.

===

Het voorstel was als volgt.

"Gaat u akkoord met het volgende voorstel?
Een schikking van 1,44% van de openstaande vordering ter finale kwijting, waarbij de gerechtelijke kosten niet in mindering worden gebracht op het schikkingsbedrag?"
Pecunia non olet
pi_199789727
1,44% waarom stemmen al die mensen voor? Volgens mij is er trouwens nog nooit een voorstel weggestemd?
pi_199789853
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 22:43 schreef crowdiefunder het volgende:
1,44% waarom stemmen al die mensen voor? Volgens mij is er trouwens nog nooit een voorstel weggestemd?
Maar liefst 16% was tegen in deze casus. Al met al toch weer 84% vóór, een percentage waar Lukaszenko het voor zou doen :7
Pecunia non olet
pi_199791945
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 22:43 schreef crowdiefunder het volgende:
1,44% waarom stemmen al die mensen voor? Volgens mij is er trouwens nog nooit een voorstel weggestemd?
Ik was één vd tegenstemmers, overigens ook een project waar ik tegenwoordig nooit meer in zou zitten… maar denk dat een belangrijke reden is dat het altijd met positief advies wordt voorgelegd en mensen daar blind op varen.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_199792228
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 09:21 schreef drollenvanger het volgende:

[..]


Ik was één vd tegenstemmers, overigens ook een project waar ik tegenwoordig nooit meer in zou zitten… maar denk dat een belangrijke reden is dat het altijd met positief advies wordt voorgelegd en mensen daar blind op varen.
Ik ben benieuwd of het ooit zover komt dat een platform een stemming voorlegt met een negatief advies!
Zo van we hebben onderhandeld we komen niet verder we hebben jullie hulp nodig om de druk op te voeren.😅

Welk platform durft? :)

[ Bericht 15% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-06-2021 09:51:34 ]
pi_199793042
De sanitairunits staan open op collin.

De ondernemer heeft eerder al geprobeerd zelf geld op te halen:
quote:
,,Voor de financiering nodigen we particulieren uit om mee te doen. Zij maken vijf procent rente op hun geld als ze ons een lening verstrekken van 6000 euro of een veelvoud daarvan. De rente en aflossing wordt annuïtair in 8 jaar of eerder terugbetaald. We zijn nog bezig een dekking te verkrijgen bij provincie Fryslân, want niet voor niets heeft gedeputeerde Avine Fokkens een goed pleidooi gehouden voor vakantie in eigen provincie. Wij ondersteunen dat idee en we hopen dat zij nu ook recreatie- ondernemers concreet wil helpen door een garantie voor de particuliere investeerders te bieden zodat zij de campingeigenaren kunnen helpen.”
pi_199793551
advertentie gezien, project akkerbouwer op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)=24014&code=me24014i
weet niet of die al besproken is.
via de site kan ik hem niet vinden, via QRcode in advertentie kwam ik er op
pi_199793680
Brother Louie in Houten in 1min vol
pi_199793683
https://horecacrowdfundin(...)ouie-houten-xw9wj3pv na 32 seconden vol! Kon nog net meedoen.
zitten bedragen van 50K en 30K in via voor inschrijving. Dan gaat het wel hard
pi_199793906
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 11:47 schreef Aalsmeer15 het volgende:
advertentie gezien, project akkerbouwer op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)=24014&code=me24014i
weet niet of die al besproken is.
via de site kan ik hem niet vinden, via QRcode in advertentie kwam ik er op
Ben vooral ook benieuwd naar de bevindingen van de anderen. Mijn eerste indruk is dat er een groot gat gedicht moet worden, aardappelteelt (ca. 75% van het areaal) was afgelopen jaar geen vetpot, zeker niet als je een deel friteaardappelen hebt want die industrie lag op z'n gat. Daarnaast begrijp ik dat er begin vorig jaar wat meningsverschil was met de bank.
pi_199793950
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 12:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://horecacrowdfundin(...)ouie-houten-xw9wj3pv na 32 seconden vol! Kon nog net meedoen.
zitten bedragen van 50K en 30K in via voor inschrijving. Dan gaat het wel hard
Ik was gelukkig ook nog net op tijd.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 12:26:40 #49
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_199793991
Ik heb momenteel 18K bij Lender & Spender staan. Dit is iets minder dan 10% van mijn vrije vermogen.

Met de kennis die ik heb, lijkt mijn geld bij Lender & Spender relatief veilig te staan. Ontzettend veel spreiding, geen risico wanneer ze zelf failliet gaan, goede crediteuren (blijkt ook na een half jaar slechts 1 lening in "default" te hebben staan). En (tegen vergoeding) ook nog op ieder moment opneembaar. Ik overweeg daarom om meer bij te storten want mijn vermogen zien krimpen door inflatie en belasting vind ik maar niks.

Toch adviseert lender & spender zelf om niet meer dan 10% van je vrije vermogen in dit soort producten te stoppen. Zou dit een reden hebben, of willen ze op deze manier aan hun zorgplicht voldoen door investeerders overdreven te waarschuwen? Zijn jullie eens met die 10% ? Waarom wel/niet ?
pi_199794001
Ik uiteraard veels te laat voor hcn. Geen pijl op te trekken de laatste tijd. Vorige week half uur en nu 32 seconden.
pi_199794280
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 22:37 schreef obligataire het volgende:
Als liefhebber van waterijsjes kom ik weer aan mijn trekken........ :6

====

In december 2020 hebben wij u geïnformeerd over het voorstel tegen finale kwijting voor project 7544 | Melvins* Fashion. Deze is middels een stemprocedure aan u voorgelegd. De meerderheid van de investeerders is akkoord gegaan met het voorstel.

Wij hebben van de curator de slotbetaling ontvangen. Deze betaling wordt deze week aan u doorgestort. Het betaalschema is hierop aangepast en de lening is hiermee afgehandeld. U vindt dit terug in uw eigen omgeving op onze website.

===

Het voorstel was als volgt.

"Gaat u akkoord met het volgende voorstel?
Een schikking van 1,44% van de openstaande vordering ter finale kwijting, waarbij de gerechtelijke kosten niet in mindering worden gebracht op het schikkingsbedrag?"
Hier nog een tegenstemmer. Dit was een project uit mijn begintijd, waar ik met een overdaad aan enthousiasme ingestapt ben, want HA e.d., niemand gaat graag in de schuldsanering enzo.
Zou er net als drollenvanger nu nooit meer instappen.
Ik kan van de slotbetaling helaas Magnum's van kopen.
pi_199794576
Nieuw project bij SiG.

Woonhuiz in Sneek.
https://investeren.sameni(...)k-hanso-mollstraat-4

Op eerste gezicht een normaal project zonder bijzonderheden.
Niet duidelijk echter wat hij nou precies wil verbouwen.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 13:17:08 #53
454405 escortmk2
petrolhead
pi_199794590
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 12:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://horecacrowdfundin(...)ouie-houten-xw9wj3pv na 32 seconden vol! Kon nog net meedoen.
zitten bedragen van 50K en 30K in via voor inschrijving. Dan gaat het wel hard
quote:
Geachte ,
Hartelijk dank voor uw investering van ¤ euro in project Brother Louie Houten. Uw automatische investering is voor 50% toegekend voor dit project aangezien de reguliere automatische investeringen het streefbedrag overschrijven.
Als alle auto-investeerders op tijd waren geweest om hun bijdrage te verhogen was dit project zelfs helemaal niet open gegaan.
pi_199794681
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:15 schreef dyna18 het volgende:
Nieuw project bij SiG.

Woonhuiz in Sneek.
https://investeren.sameni(...)k-hanso-mollstraat-4

Op eerste gezicht een normaal project zonder bijzonderheden.
Niet duidelijk echter wat hij nou precies wil verbouwen.
Ik denk dat er nog even aan de pitch gewerkt wordt ...

quote:
Niet gevonden.
Inmiddels is ie er wel :)

[ Bericht 6% gewijzigd door fok321 op 08-06-2021 13:26:37 (dus) ]
pi_199794978
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:25 schreef fok321 het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog even aan de pitch gewerkt wordt ...
[..]

Inmiddels is ie er wel :)
https://www.funda.nl/koop/sneek/huis-41364203-hanso-mollstraat-4/
pi_199794981
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 12:26 schreef DaneV het volgende:
Toch adviseert lender & spender zelf om niet meer dan 10% van je vrije vermogen in dit soort producten te stoppen. Zou dit een reden hebben, of willen ze op deze manier aan hun zorgplicht voldoen door investeerders overdreven te waarschuwen? Zijn jullie eens met die 10% ? Waarom wel/niet ?
Ze moeten dit adviseren van de AFM: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)crowdfundingplatform
  dinsdag 8 juni 2021 @ 14:47:19 #57
454405 escortmk2
petrolhead
pi_199795653
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ze moeten dit adviseren van de AFM: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)crowdfundingplatform
Handig om te weten als het platform een investeerderstoets bij je afneemt. En ook die toets nemen ze af om aan hun zorgplicht te voldoen ;-)
  dinsdag 8 juni 2021 @ 14:52:36 #58
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_199795728
Ah, duidelijk. Ik heb toch maar 15k bijgestort; het lijkt me momenteel één van de veiligste opties om van je contanten af te komen en naar redelijke waarschijnlijkheid >3% rente te krijgen.
pi_199796427
Nou ja, veilig... Het staat niet onder DGS natuurlijk en er is altijd een risico. Ik dacht ook ooit zoiets met Triodos certificaten (geld nu al een jaar niet meer op te nemen) en Rabo certificaten (gingen behoorlijk onderuit tijdens de Coronacrisis). Daarom blijft het devies: spreiden!

[ Bericht 2% gewijzigd door crowdiefunder op 08-06-2021 16:19:01 ]
pi_199796482
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:15 schreef dyna18 het volgende:
Nieuw project bij SiG.

Woonhuiz in Sneek.
https://investeren.sameni(...)k-hanso-mollstraat-4

Op eerste gezicht een normaal project zonder bijzonderheden.
Niet duidelijk echter wat hij nou precies wil verbouwen.
Verbouwing lijkt 11k aan schilderwerk en inbouwapparatuur te zijn,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199797313
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 15:50 schreef tnhb het volgende:
Ik ga overigens de wekker niet zetten, mede vanwege looptijd van slechts 1 jaar.
[/spoiler]
Dank je, dat spaart mij de tijd en moeite van het kijken :W
Pecunia non olet
pi_199797351
Hier heb ik al wel tijd en moeite van het kijken aan verspild:

NLI/securitei*

Een 'mooie propositie' met een 'gecorrigeerde solvabiliteit' van Minus 53%
De tent is technisch failliet :W maar het goede nieuws is dat crowdfunders 9% krijgen...... :D
Pecunia non olet
pi_199797389
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 17:04 schreef obligataire het volgende:
Hier heb ik al wel tijd en moeite van het kijken aan verspild:

NLI/securitei*

Een 'mooie propositie' met een 'gecorrigeerde solvabiliteit' van Minus 53%
De tent is technisch failliet :W maar het goede nieuws is dat crowdfunders 9% krijgen...... :D
En die 9% houden ze ook, want die 8% waar het naar bij gesteld wordt bij goede solvabiliteit gaan ze niet halen...
pi_199797543
Dan liever CRE/Breda: kan nu afgerond worden. Zuinige rente maar wel solide lijkt me.
Pecunia non olet
  dinsdag 8 juni 2021 @ 17:59:32 #65
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199797874
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 14:52 schreef DaneV het volgende:
Ah, duidelijk. Ik heb toch maar 15k bijgestort; het lijkt me momenteel één van de veiligste opties om van je contanten af te komen en naar redelijke waarschijnlijkheid >3% rente te krijgen.
In het verleden werd gevraagd niet over absolute bedragen te schrijven.
Dit om bepaalde zaken te voorkomen. :(
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199797909
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 15:50 schreef tnhb het volgende:
Als ik vraagprijs zo zie hebben ze het of best aardig onder de marktprijs gekocht of er is best ruim overboden. Ik ga gemakshalve maar even uit van het laatste.
Of de taxatie slaat dus nergens op.
jammer dat we niet weten voor hoeveel de woning daadwerkelijk gekocht is.
Blijf het altijd bijzonder vinden om eerst op Funda de vraagprijs te zien en en dan op een crowdfunding project een taxatie zien die enorm hoger ligt. Daarom neem ik taxaties ook altijd met een korreltje zout.
pi_199797951
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:01 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Of de taxatie slaat dus nergens op.
jammer dat we niet weten voor hoeveel de woning daadwerkelijk gekocht is.
Blijf het altijd bijzonder vinden om eerst op Funda de vraagprijs te zien en en dan op een crowdfunding project een taxatie zien die enorm hoger ligt. Daarom neem ik taxaties ook altijd met een korreltje zout.
Met wat schilderwerk en nieuwe inbouwapparatuur 30k hoger getaxeerd dan de vraagprijs.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 18:07:59 #68
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199797965
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 17:04 schreef obligataire het volgende:
Hier heb ik al wel tijd en moeite van het kijken aan verspild:

NLI/securitei*

Een 'mooie propositie' met een 'gecorrigeerde solvabiliteit' van Minus 53%
De tent is technisch failliet :W maar het goede nieuws is dat crowdfunders 9% krijgen...... :D
Risico 4 op de schaal van 5
.
Welke schaal? Fruitschaal? Schaal van Richter?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199798291
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:07 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Risico 4 op de schaal van 5
.
Welke schaal? Fruitschaal? Schaal van Richter?
O.b.v. de NLI-score;

https://www.nlinvesteert.nl/investeerders/veelgestelde-vragen
  dinsdag 8 juni 2021 @ 18:56:21 #70
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199798441
quote:
Deze mis ik dan

Zie stukje naar boven!!!

Hier heb ik al wel tijd en moeite van het kijken aan verspild:

NLI/securitei*

Een 'mooie propositie' met een 'gecorrigeerde solvabiliteit' van Minus 53%
De tent is technisch failliet :W maar het goede nieuws is dat crowdfunders 9% krijgen...... :D
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199798701
Ik zag wel dat je reageerde op Securitei* maar ik dacht dat je niet wist hoe de rating tot stand komt.

Óf het was cynisch:-).

Qua risico had dit ook 5 uit 5 kunnen zijn.
pi_199799765
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 17:23 schreef obligataire het volgende:
Dan liever CRE/Breda: kan nu afgerond worden. Zuinige rente maar wel solide lijkt me.
Minimale bedrag toegezegd, krijg ik de vraag over wet witwassen (bedragen boven 10k). Wat is dat voor onzin??
pi_199799874
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 17:59 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

In het verleden werd gevraagd niet over absolute bedragen te schrijven.
Dit om bepaalde zaken te voorkomen. :(
Inderdaad, gewoon niet doen.
Is ook nergens voor nodig.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 21:31:32 #74
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199800237
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 19:19 schreef Jaco078 het volgende:
Ik zag wel dat je reageerde op Securitei* maar ik dacht dat je niet wist hoe de rating tot stand komt.

Óf het was cynisch:-).

Qua risico had dit ook 5 uit 5 kunnen zijn.
Is toch vreemd om een risico 4 uit 5 te geven voor een tent die technisch failliet is.

Of begrijp ik het verkeerd.?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199800939
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 21:31 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Is toch vreemd om een risico 4 uit 5 te geven voor een tent die technisch failliet is.

Of begrijp ik het verkeerd.?
Hoe méér sterren hoe risicovoller hè. 1 is minst risicovol, 5 sterren meest risicovol. Je draait het om denk ik (tegenovergestelde van het sterrensysteem van HCN).
pi_199801527
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:01 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Of de taxatie slaat dus nergens op.
jammer dat we niet weten voor hoeveel de woning daadwerkelijk gekocht is.

koopsom ¤ 195.555,-
pi_199801700
Zag net dat SIG bij de laatste projecten weer een verslechtering heeft aangebracht bij vervroegde aflossing (voor investeerders):
"Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."

Dat maakt korte projecten nog onaantrekkelijker.
pi_199802072
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 23:38 schreef zeeland6 het volgende:
Zag net dat SIG bij de laatste projecten weer een verslechtering heeft aangebracht bij vervroegde aflossing (voor investeerders):
"Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."

Dat maakt korte projecten nog onaantrekkelijker.
Goed gezien. Dit soort aanpassingen in voorwaarden mogen wel wat prominenter worden gecommuniceerd door het platform.
pi_199802254
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 05:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Goed gezien. Dit soort aanpassingen in voorwaarden mogen wel wat prominenter worden gecommuniceerd door het platform.
Dergelijke wijzigingen horen minimaal in de nieuwsbrief (of hoe SiG deze ook noemt).
pi_199802992
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 23:38 schreef zeeland6 het volgende:
Zag net dat SIG bij de laatste projecten weer een verslechtering heeft aangebracht bij vervroegde aflossing (voor investeerders):
"Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."

Dat maakt korte projecten nog onaantrekkelijker.
Als ik het goed zie is dit dus bij alle projecten vanaf 1 mei het geval, op z'n zachts gezegd jammer dat dit soort generieke wijzigingen niet duidelijker gecommuniceerd worden, gemiste kans. Bij langlopende projecten (5 jaar) heb ik er nog niet zoveel moeite mee, met dit laatste project van 12 maanden wel, te meer omdat er een huurcontract voor 12 maanden is aangegaan met een nu al vastgelegde optie voor verlenging voor onbepaalde duur en er dus geen intentie lijkt te zijn op korte termijn weer te gaan verkopen. Ander feit lijkt dat er een andere financier is die de aanvraag voor het taxatierapport heeft gedaan, maar blijkbaar was die partij nu niet in staat een aanbod (of beter passend aanbod dan sig) te doen en is sig nodig om even de waardestijging af te wachten zodat deze overwaarde ingezet kan worden bij herfinanciering zonder dat er extra boetekosten gemaakt hoeven te worden. Zoals al aangegeven mogen ze dat vooral zonder mij doen, er zijn teveel redflags voor mij in de afweging.
pi_199803143
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 09:09 schreef tnhb het volgende:

[..]

Als ik het goed zie is dit dus bij alle projecten vanaf 1 mei het geval, op z'n zachts gezegd jammer dat dit soort generieke wijzigingen niet duidelijker gecommuniceerd worden, gemiste kans. Bij langlopende projecten (5 jaar) heb ik er nog niet zoveel moeite mee, met dit laatste project van 12 maanden wel, te meer omdat er een huurcontract voor 12 maanden is aangegaan met een nu al vastgelegde optie voor verlenging voor onbepaalde duur en er dus geen intentie lijkt te zijn op korte termijn weer te gaan verkopen. Ander feit lijkt dat er een andere financier is die de aanvraag voor het taxatierapport heeft gedaan, maar blijkbaar was die partij nu niet in staat een aanbod (of beter passend aanbod dan sig) te doen en is sig nodig om even de waardestijging af te wachten zodat deze overwaarde ingezet kan worden bij herfinanciering zonder dat er extra boetekosten gemaakt hoeven te worden. Zoals al aangegeven mogen ze dat vooral zonder mij doen, er zijn teveel redflags voor mij in de afweging.
Ook in combinatie met een herfinanciering bij sameningeld zou ik er ook niet zo veel problemen mee hebben. Dus net zoals collin dit doet:
quote:
Aanvullend hebben de ondernemers de mogelijkheid om in de laatste zes maanden van de looptijd, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de lening volledig vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente, als de ondernemer zijn lening via Collin Crowdfund gaat herfinancieren. De investeerders in deze lening krijgen een eerste investeringskans in de nieuwe lening.
pi_199803172
Verhuizing Brownies & Downies:
https://www.collincrowdfu(...)21e301c2d0f6f98e491e
2e hypotheek woonhuis

Met een karige incentive:
• Bij een investering van ¤ 1.000,- tot en met ¤ 2.000,- ontvangt u een waardebon voor een koffie en een brownie voor twee personen.
• Bij een investering vanaf ¤ 2.500,- ontvangt u een waardebon voor een lunch van twee personen (een drankje en een broodje naar keuze p.p.).

Betreft zanger Band zonder Banaan:
https://www.omroepbrabant(...)n-en-zijn-restaurant

Heeft sinds 2 maanden ook een bar/eetcafe in Lithoijen:
https://dtvnieuws.nl/nieu(...)ijen-we-gaan-knallen

[ Bericht 26% gewijzigd door KrekelJapie op 09-06-2021 12:44:52 ]
pi_199803635
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 20:53 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Minimale bedrag toegezegd, krijg ik de vraag over wet witwassen (bedragen boven 10k). Wat is dat voor onzin??
Ik kreeg dit ook. Was even bang dat ik een nulletje teveel had getypt. Verwarrend.
pi_199803979
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 17:23 schreef obligataire het volgende:
Dan liever CRE/Breda: kan nu afgerond worden. Zuinige rente maar wel solide lijkt me.
Ik had me vooringeschreven in CRE/Breda lijkt mij opzich een goed project. Heb het net nog even doorgelezen voor ik definitief inschrijf. Heb nog wel een vraag/opmerking die me tegenstaat.
De villa is in gebruik bij de eigenaar/aandeelhouder van de B.V.. Hij of zijn partner zal deze in prive huren voor een schappelijk bedrag van de B.V. De huurder heeft huurrecht en kan niet zomaar uit zijn woning gezet worden.
Wat gebeurd er als de lening nemer dus de B.V. op zijn gat gaat en de hypotheekhouder gaat executeren? Vermoedelijk wordt er dan een verhuurde villa verkocht met een huurder die je er niet uit krijgt en een lage huurwaarde en dus een lage verkoopopbrengst.

Zie ik dit goed?
pi_199804046
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 23:38 schreef zeeland6 het volgende:
Zag net dat SIG bij de laatste projecten weer een verslechtering heeft aangebracht bij vervroegde aflossing (voor investeerders):
"Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."

Dat maakt korte projecten nog onaantrekkelijker.
ik heb er niet zo'n problemen mee, vind het wel fijn om ook te spreiden qua looptijden en soms wil ik geld gewoon geen 5 jaar vast hebben zitten in een project. rendement blijft altijd beter dan op de bank en dan is een gedeelte met korte looptijden wel fijn (voor mij) zeker als er nu geen goede alternatieven zijn, maar misschien over een jaar wel =)
pi_199804451
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 10:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik had me vooringeschreven in CRE/Breda lijkt mij opzich een goed project. Heb het net nog even doorgelezen voor ik definitief inschrijf. Heb nog wel een vraag/opmerking die me tegenstaat.
De villa is in gebruik bij de eigenaar/aandeelhouder van de B.V.. Hij of zijn partner zal deze in prive huren voor een schappelijk bedrag van de B.V. De huurder heeft huurrecht en kan niet zomaar uit zijn woning gezet worden.
Wat gebeurd er als de lening nemer dus de B.V. op zijn gat gaat en de hypotheekhouder gaat executeren? Vermoedelijk wordt er dan een verhuurde villa verkocht met een huurder die je er niet uit krijgt en een lage huurwaarde en dus een lage verkoopopbrengst.

Zie ik dit goed?
Begrijp ik het goed dat deze info niet in de pitch staat (ik kan het in elk geval niet vinden, maar heb ook niet ingeschreven) maar in de documenten die je moet accepteren bij het definitief maken? Zo ja dan is dat wel een erg achterbakse methode, want ik vrees dat je inderdaad met huurbescherming te maken hebt en dus bij executie een hoger risico loopt omdat je de huurder er niet zomaar uit kunt zetten en huur niet echt marktconform verwacht als ik "een schappelijk bedrag" lees.
pi_199804620
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 11:02 schreef tnhb het volgende:

[..]

Begrijp ik het goed dat deze info niet in de pitch staat (ik kan het in elk geval niet vinden, maar heb ook niet ingeschreven) maar in de documenten die je moet accepteren bij het definitief maken? Zo ja dan is dat wel een erg achterbakse methode, want ik vrees dat je inderdaad met huurbescherming te maken hebt en dus bij executie een hoger risico loopt omdat je de huurder er niet zomaar uit kunt zetten en huur niet echt marktconform verwacht als ik "een schappelijk bedrag" lees.
Zo las ik het tussen de regels door. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het verkeerd lees en dat de woning in privé eigendom is en in hypotheek gegeven wordt bij de lening aan de beheer B.V.
Wat ik me dan wel afvraag of er dan niet een privé borgstelling of HA nodig is van de eigenaar van de woning voor de totale lening. En ik lees nergens dat hij in privé mee tekent

Dit staat in het contract:
Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten.
Daarnaast worden de (toekomstige) huuropbrengsten van de recent
aangekochte twee Objecten aan de Stichting verpand. De Zekerheid wordt bij
afzonderlijke notariële aktes gevestigd en ingeschreven in de openbareregisters.
De Stichting zal de Zekerheid houden, beheren en waar mogelijk en
nodig uitwinnen op de wijze als bepaald in de Parallelle Schuld Overeenkomst.


Dit zijn de ondertekenaars van het contract waarbij ik niet lees dat de prive persoon mee tekent:

ALDUS overeengekomen en ondertekend op ________________________________
CROWD REAL ESTATE B.V.
(Crowdfundingplatform)
________________________________________________________
STICHTING ZEKERHEDENAGENT CROWDREALESTATE
(Zekerhedenagent)
________________________________________________________
J.A.C.B. VAN DEN BROEK BEHEER B.V.
(Leningnemer)
________________________________________________________
VIA 3B INVESTMENT

[ Bericht 15% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-06-2021 11:36:55 ]
pi_199805052
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo las ik het tussen de regels door. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het verkeerd lees en dat de woning in privé eigendom is en in hypotheek gegeven wordt bij de lening aan de beheer B.V.
Wat ik me dan wel afvraag of er dan niet een privé borgstelling of HA nodig is van de eigenaar van de woning voor de totale lening. En ik lees nergens dat hij in privé mee tekent

Dit staat in het contract:
Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten.
Daarnaast worden de (toekomstige) huuropbrengsten van de recent
aangekochte twee Objecten aan de Stichting verpand. De Zekerheid wordt bij
afzonderlijke notariële aktes gevestigd en ingeschreven in de openbareregisters.
De Stichting zal de Zekerheid houden, beheren en waar mogelijk en
nodig uitwinnen op de wijze als bepaald in de Parallelle Schuld Overeenkomst.


Ik lees dat er bij twee objecten de huuropbrengsten worden verpand, dus waarschijnlijk (maar dat is niet 100% duidelijk aangegeven) wordt de villa niet verhuurd. Men kan een (prive)object als onderpand geven zonder verder h.a. o.i.d. nodig is, het is gewoon een zogenoemde materiele zekerheid die in in de basis door iedere eigenaar die dat wil kan worden afgegeven.
pi_199805119
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 10:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]......Hij of zijn partner zal deze in prive huren voor een schappelijk bedrag van de B.V. De huurder heeft huurrecht en kan niet zomaar uit zijn woning gezet worden.
Dat hij voor een schappelijk bedrag huurt, is dat ergens vermeld of is dat een aanname? Vanuit fiscaal oogpunt lijkt mij dit een beetje onwaarschijnlijk omdat een dergelijk voordeel al gauw als een winstuitdeling zou worden gezien door de belastinginspecteur.

Op zich lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze vastgoedmij in de problemen zou komen maar leegstandsrisico is altijd een item. Als hij aan zichzelf verhuurt (voor een normale huur) is dat dan toch eerder een zorg minder dan een zorg meer?
Pecunia non olet
pi_199805211
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 12:00 schreef obligataire het volgende:
Dat hij voor een schappelijk bedrag huurt, is dat ergens vermeld of is dat een aanname?
Aanname, die gevoed werd door de zin Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten. De enige leningnemer is de B.V. en de objecten zijn de 3 OG objecten waaronder de villa.

Naar mijn idee kan alleen een eigenaar een recht op hypotheek verlenen. Of zie ik dat verkeerd?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-06-2021 12:12:53 ]
pi_199805493
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 09:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Verhuizing Brownies & Downies:
https://www.collincrowdfund.nl/brownies-en-downies-tiel/
2e hypotheek woonhuis

Met een karige incentive:
• Bij een investering van ¤ 1.000,- tot en met ¤ 2.000,- ontvangt u een waardebon voor een koffie en een brownie voor twee personen.
• Bij een investering vanaf ¤ 2.500,- ontvangt u een waardebon voor een lunch van twee personen (een drankje en een broodje naar keuze p.p.).

Betreft zanger Band zonder Banaan:
https://www.omroepbrabant(...)n-en-zijn-restaurant

Heeft sinds 2 maanden ook een bar/eetcafe in Lithoijen:
https://dtvnieuws.nl/nieu(...)ijen-we-gaan-knallen
Wat wordt er bedoeld met derdenhypotheek?
Het is volgens mij de eerste keer dat ik zo'n omschrijving in een pitch tegenkom.
pi_199805501
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 12:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Aanname, die gevoed werd door de zin Zekerheid Leningnemer zal de Stichting een recht van hypotheek verlenen op de Objecten. De enige leningnemer is de B.V. en de objecten zijn de 3 OG objecten waaronder de villa.

Naar mijn idee kan alleen een eigenaar een recht op hypotheek verlenen. Of zie ik dat verkeerd?
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd, maar alle drie de objecten zijn eigendom van die Beheer BV, dus dan is de BV toch volledig gerechtigd om hypotheek te verlenen?
Dat de huur die de DGA moet betalen (te) laag/schappelijk zou zijn lees ik niet uit de zin die je quote.

Ik vind wel de LTV als geheel wat aan de hoge kant, maar heb over het geheel genomen wel een goed gevoel over de casus .
Pecunia non olet
pi_199805517
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 12:28 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Wat wordt er bedoeld met derdenhypotheek?
Het is volgens mij de eerste keer dat ik zo'n omschrijving in een pitch tegenkom.
Normaal gesproken is dan iemand anders de eigenaar van het pand. Kan ook gewoon weer een kromme formulering zijn van collin omdat het bedrijf achter brownies en downies ook gewoon op dit adres staat ingeschreven en de ondernemers wel zelf een negatieve hypotheekverklaring afgeven op het woonhuis
quote:
Wanneer spreek je van een derdenhypotheek? De schuldenaar geeft dan niet zelf zekerheid op bijvoorbeeld zijn huis, maar een derde (vaak ouders) geven zekerheid op hun huis tot zekerheid voor de terugbetaling van een geldlening aan hun kind. Voldoet het kind niet aan zijn betalingsverplichtingen tegenover de bank? Dan kan de bank de woning van de ouders waarop de hypotheek is gevestigd in het openbaar verkopen.


[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 09-06-2021 12:35:57 ]
pi_199805639
De link van brownies en downies:

https://www.collincrowdfu(...)21e301c2d0f6f98e491e
pi_199805712
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Normaal gesproken is dan iemand anders de eigenaar van het pand. Kan ook gewoon weer een kromme formulering zijn van collin omdat het bedrijf achter brownies en downies ook gewoon op dit adres staat ingeschreven en de ondernemers wel zelf een negatieve hypotheekverklaring afgeven op het woonhuis
[..]

Aha, zo'n potentieel moeilijke constructie zou natuurlijk een prima verklaring zijn voor de relatief hoge rente voor de dekkende (?) 2e hypotheek. Ik denk er nog even over, maar neig naar meenemen.
pi_199806072
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 12:41 schreef crowder07 het volgende:
De link van brownies en downies:

https://www.collincrowdfu(...)21e301c2d0f6f98e491e
Dank! meegenomen. mooie rente, ervaren ondernemer en een mooi maatschappelijk doel. Zo zie ik ze graag
oh zit dat zo
pi_199806131
25k voor een muziekschool met belastingachterstanden uit 2018 en 2019
https://www.collincrowdfund.nl/mec-muziek/
geen zekerheden, wel eigen woning met overwaarde

Mensen uit Rouveen had ik wel eerder bij waardevoorjegeld verwacht,

https://www.destentor.nl/(...)-vakkennis~a6171cae/

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 09-06-2021 13:40:41 ]
pi_199806169
Ontwikkelingsproject waardevoorjegeld al voor 70% vol
https://waardevoorjegeld.nl/project/ontwikkeling_brink_baarn
pi_199806268
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 12:45 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Aha, zo'n potentieel moeilijke constructie zou natuurlijk een prima verklaring zijn voor de relatief hoge rente voor de dekkende (?) 2e hypotheek. Ik denk er nog even over, maar neig naar meenemen.
WOZ is wel een heel stuk lager dan de waarde uit de pitch (400k):
quote:
Adres: Prelaat van de Bergplein 11
Postcode: 5396 PH
Plaatsnaam: Lithoijen
WOZ-waarde
i
Identificatie: 082800074501
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2020 245.000 euro
01-01-2019 239.000 euro
01-01-2018 220.000 euro
01-01-2017 208.000 euro
01-01-2016 204.000 euro
01-01-2015 200.000 euro
01-01-2014 216.000 euro


[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 09-06-2021 13:43:59 ]
pi_199806337
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

WOZ is wel een heel stuk lager dan de waarde uit de pitch:
[..]

Echt aanzienlijk lager, doet mij twijfelen terwijl ik normaliter wel mee was gegaan.
-
pi_199806342
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:15 schreef KrekelJapie het volgende:
25k voor een muziekschool met belastingachterstanden uit 2018 en 2019
https://www.collincrowdfund.nl/mec-muziek/
geen zekerheden, wel eigen woning met overwaarde
Er zal wel wat zwart gerommeld zijn waar nu wat naheffingen op zijn gekomen voor 2018 en 2019. lijken me verder mensen die prima hun centjes kunnen verdienen in het (muziek) onderwijs.
Ik zou deze wel aandurven voor mijn basis inleg. Dus als iemand een linkje tegen komt.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-06-2021 14:08:11 ]
pi_199806420
quote:
14s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:11 schreef pandeiro het volgende:

[..]

Dank! meegenomen. mooie rente, ervaren ondernemer en een mooi maatschappelijk doel. Zo zie ik ze graag
Ik niet. Ik stop hier echt niet minimaal 500 euro in.
Wat dachten jullie van deze valkuil:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan mogen de zekerheden er niet onaardig uitzien, maar toch, met alleen een omzetprognose en een negatieve solvabiliteit komen er vast betere.
Pecunia non olet
pi_199806444
Onlangs was het linkje van wvjg Baarn gedeeld. Kan m niet meer vinden. Iemand deze nog bij de hand?
pi_199806476
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:43 schreef Jaco078 het volgende:
Onlangs was het linkje van wvjg Baarn gedeeld. Kan m niet meer vinden. Iemand deze nog bij de hand?
Het voorinschrijven werkt niet meer. Je zal echt vanavond 20.00 klaar moeten zitten als je nog wilt investeren.
https://waardevoorjegeld.nl/project/ontwikkeling_brink_baarn
pi_199806533
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:34 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Echt aanzienlijk lager, doet mij twijfelen terwijl ik normaliter wel mee was gegaan.
https://huispedia.nl/lith(...)van-den-bergplein/11
De waarde op deze site komt meestal wel aardig in de richting. Met wat overbieding kom je al snel op de getaxeerde 400K. :)
pi_199806580
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

https://huispedia.nl/lith(...)van-den-bergplein/11
De waarde op deze site komt meestal wel aardig in de richting. Met wat overbieding kom je al snel op de getaxeerde 400K. :)
Nou, met deze waardes is er gemiddeld nog steeds een verschil van 67k met de taxatie
pi_199806656
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Nou, met deze waardes is er gemiddeld nog steeds een verschil van 67k met de taxatie
nee hoor mijn opmerking was alleen maar bedoelt om het gemak aan te geven hoe hoge taxatie waarden tot stand komen. Ik was zeker ook niet van plan om mee te doen. Dit soort projecten hebben een hoog knuffel gehalte maar meestal niet zo'n beste financiële onderbouwing zie o.a. opmerkingen @obli.
pi_199806712
quote:
14s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:11 schreef pandeiro het volgende:

[..]

Dank! meegenomen. mooie rente, ervaren ondernemer en een mooi maatschappelijk doel. Zo zie ik ze graag
Welkom hier!
Al lang met crowdfunding bezig? Nog een beetje spreiding over de platforms?
Nog tips om met ons te delen? :7
pi_199806828
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Welkom hier!
Al lang met crowdfunding bezig? Nog een beetje spreiding over de platforms?
Nog tips om met ons te delen? :7
Dank. Ik ben een nieuwkomer in crowdfunding, voor mij een investeringsvoertuig waar ik een relatief klein deel in wil investeren naast ETFs en eigen vastgoed. Het knuffelgehalte en de naambekendheid spreekt me aan in dit project, dit is naar mijn mening ook veel waard. Ik kijk daarbij ook naar de interactie op sociale media (niet de likes en follows, die kun je te makkelijk kopen).

Maar zo te zien had ik wellicht nog even kunnen wachten, veel wijsheid en ervaring hier over het inschatten van de basics. Lesson learned: eerst even wachten tot wat men hier post voordat ik instap. Ik leer en lees graag mee. Uiteraard is spreiding over platforms en projecten een belangrijk uitgangspunt.
oh zit dat zo
pi_199807050
quote:
Heeft sinds 2 maanden ook een bar/eetcafe in Lithoijen:
https://dtvnieuws.nl/nieu(...)ijen-we-gaan-knallen
Zij zijn er al weer uitgestapt staat op facebook: https://www.facebook.com/loswallithoijen/

quote:
Het moment dat de kans voorbij kwam om met een paar van de mooiste mensen die we kennen een nieuwe zaak te beginnen hebben we die met twee handen aangegrepen.
We hebben gemerkt dat wij met z’n vieren heel erg goed zijn in onze vriendschap, maar dat we op zakelijk gebied teveel verschillen. Voor ons alle vier geldt dat we onze vriendschap boven alles stellen en het beter is om zakelijk uit elkaar te gaan. Een heel moeilijk besluit maar wel de beste om onze vrienden niet te verliezen.
Wij wensen Maaike en Rinus heel veel succes op het mooiste plekje aan het water in Lithoijen! Jullie zullen ons daar nog veel gaan zien als gast op het terras of aan de bar.
Fred en Frency


[ Bericht 3% gewijzigd door pandeiro op 09-06-2021 14:50:10 ]
oh zit dat zo
pi_199807051
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Er zal wel wat zwart gerommeld zijn waar nu wat naheffingen op zijn gekomen voor 2018 en 2019. lijken me verder mensen die prima hun centjes kunnen verdienen in het (muziek) onderwijs.
Ik zou deze wel aandurven voor mijn basis inleg. Dus als iemand een linkje tegen komt.
Ziet er aardig uit. Gek dat ze met deze winst niet 25k apart kunnen leggen. Enfin, ik zie ze ook niet snel failliet gaan. Ga een linkje proberen.
pi_199807571
Misschien zijn er mensen hier die dit interessant vinden: je kan sinds 9 april 2021 een pandrecht van rang laten wisselen, net als bij een hypotheek. Moet uiteraard wel met goedkeuring van alle betrokkenen.

http://uitspraken.rechtsp(...)=ECLI:NL:HR:2021:524
pi_199807699
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 09:58 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik kreeg dit ook. Was even bang dat ik een nulletje teveel had getypt. Verwarrend.
Precies mijn reactie ook, maar in plaats dat wij ons een nul verslikten, deed het platform dat. Geen goede reclame, dan...
pi_199807757
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 15:57 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Precies mijn reactie ook, maar in plaats dat wij ons een nul verslikten, deed het platform dat. Geen goede reclame, dan...
Ik vermoed dat iedereen waarbij het totale geïnvesteerde vermogen van alle investeringen hoger is dan 10000 deze vraag kregen.
pi_199808124
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 12:45 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Aha, zo'n potentieel moeilijke constructie zou natuurlijk een prima verklaring zijn voor de relatief hoge rente voor de dekkende (?) 2e hypotheek. Ik denk er nog even over, maar neig naar meenemen.
Ik ben ondertussen klaar met denken, en sluit me aan bij kamp obli, door o.a.:
1.: avontuurtje in en uit een ander horecaproject. voor dezelfde ondernemers
2.: horeca buiten HcN is toch ook een minpunt voor mij
3.: blijkbaar heeft het zorg echtpaar nog weinig vermogen op kunnen bouwen tot op heden (zie uitleg krekeljapie mbt de derdenhypotheek)

[ Bericht 1% gewijzigd door ETphonehome op 09-06-2021 17:10:15 ]
pi_199808236
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 09:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Verhuizing Brownies & Downies:
https://www.collincrowdfu(...)21e301c2d0f6f98e491e
2e hypotheek woonhuis

Met een karige incentive:
• Bij een investering van ¤ 1.000,- tot en met ¤ 2.000,- ontvangt u een waardebon voor een koffie en een brownie voor twee personen.
• Bij een investering vanaf ¤ 2.500,- ontvangt u een waardebon voor een lunch van twee personen (een drankje en een broodje naar keuze p.p.).
Zo karig vind ik de incentive niet hoor.
Vind het juist leuk dat ze de kans geven om met ze in contact te komen.

Bij de meeste projecten tegenwoordig zit geen enkele incentive meer (nog een kans om in contact te treden). Gaat dan alleen maar zakelijk om het geld en niet meer om de binding met de crowd.

Dus top dat ze dit aanbieden.
pi_199808363
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 16:45 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Zo karig vind ik de incentive niet hoor.
Vind het juist leuk dat ze de kans geven om met ze in contact te komen.

Bij de meeste projecten tegenwoordig zit geen enkele incentive meer (nog een kans om in contact te treden). Gaat dan alleen maar zakelijk om het geld en niet meer om de binding met de crowd.

Dus top dat ze dit aanbieden.
Koffie en brownie hadden ze ook wel aan alle investeerders kunnen aanbieden. Kost beide niets qua ingredienten.
pi_199808527
Gve

U heeft geïnvesteerd in het project 19752 | Your Art DNA. Van dit project zijn 22 termijnen voldaan. (van de 60)

De geldnemer heeft het pand verkocht waar, ten behoeve van de investeerders, een hypotheekrecht op is gevestigd. Vanuit deze verkoop wordt dan ook de gehele lening afgelost. Inclusief de rentevergoeding conform de Overeenkomst Lening.

Het betaalschema is hierop aangepast en terug te vinden in uw eigen omgeving. Deze aflostermijn, met nummer 61, zal met de volgende verzamelbetaling aan u worden uitbetaald.

Project 19752 is hiermee volledig afgehandeld.

Boeterente 10x maandtermijn (9%) rente

[ Bericht 3% gewijzigd door zeeland6 op 09-06-2021 17:31:49 ]
pi_199808817
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 17:13 schreef zeeland6 het volgende:
Gve

U heeft geïnvesteerd in het project 19752 | Your Art DNA. Van dit project zijn 22 termijnen voldaan. (van de 60)

De geldnemer heeft het pand verkocht waar, ten behoeve van de investeerders, een hypotheekrecht op is gevestigd. Vanuit deze verkoop wordt dan ook de gehele lening afgelost. Inclusief de rentevergoeding conform de Overeenkomst Lening.

Het betaalschema is hierop aangepast en terug te vinden in uw eigen omgeving. Deze aflostermijn, met nummer 61, zal met de volgende verzamelbetaling aan u worden uitbetaald.

Project 19752 is hiermee volledig afgehandeld.

Boeterente 10x maandtermijn (9%) rente
Eindelijk verkocht! Hier was geen sprake van overbieden maar overvragen. :) Uiteindelijk toch goed opgelost! w/
pi_199809310
Vragen aan Collin t.a.v. Camper project https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v/ en verpanding naar aanleiding van vragen, discussie en opmerkingen hier:
Vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervolg vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervolg vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199809417
Hoge kosten vergunning AFM voor crowdfundplatformen
quote:
Op 10 november 2021 gaat officieel de nieuwe Europese Crowdfunding wetgeving van start. Het Ministerie van Financiën heeft in een consultatie een voorstel gepubliceerd over het berekenen van de kosten voor het aanvragen van een crowdfunding vergunning.
Deze kosten kunnen oplopen naar ¤100k, waarmee Nederland verreweg het duurste land dreigt te worden in Europa om een crowdfunding platform te registreren!

Omdat een platform overal in Europa een vergunning kan aanvragen en hiermee haar diensten aanbieden in alle individuele landen in Europa, kan dit een ongelijk speelveld opleveren, waarbij internationale platformen minder kosten hoeven te maken.

Eenmalige kosten voor aanvragen van ECSP vergunning
Voor het beoordelen van een nieuwe aanvraag wordt aangegeven in het consultatiedocument dat de AFM hier ¤200 per uur voor mag doorrekenen, met een maximum van ¤75.000.
Daarnaast worden er kosten doorgevoerd voor het doen van een betrouwbaarheidstoets (¤700 per bestuurder) en een geschiktheidstoets (¤2700 per bestuurder, of ¤1500 voor bestaande crowdfunding platformen). Hiermee kunnen de eenmalige kosten voor een aanvraag in totaal oplopen richting de ¤100.000.

Los hiervan zullen de externe juridische kosten nog komen wanneer een jurist hiervoor ingeschakeld moet worden. Hoogstwaarschijnlijk zal de AFM hier ook op aandringen, vanwege de complexiteit van de regelgeving.
Kosten voor continue toezicht stijgen hard de afgelopen jaren
Wanneer een crowdfunding platform toegelaten is, dan zal zij onder permanent toezicht van de AFM gaan vallen. De kosten hiervoor worden in Nederland ook betaald door de sector zelf. De afgelopen jaren zijn deze kosten sterk opgelopen en ook voor de komende jaren wordt een stijging van de AFM kosten verwacht.

Voor komend jaar stijgen de gemiddelde kosten voor continue toezicht met 10,4% is te lezen op de site van de AFM.

Bij een snelle inventarisatie die ik heb gedaan bij mijn contacten in andere landen, blijkt dat de kosten ver uit elkaar te liggen. Maar in alle gevallen lijken de kosten in Nederland verreweg het hoogste te kunnen oplopen.

Globaal zullen de kosten voor een Europese crowdfunding vergunning uitkomen op:
Luxemburg
¤15.000 eenmalige kosten (¤8.000 voor platformen met bestaande Mifid-II of banklicentie)
¤20.000 jaarlijkse kosten

Italië
¤200 eenmalige kosten
¤8.000 jaarlijkse kosten

Letland
¤2.500 eenmalige kosten
¤4.000 jaarlijkse kosten + 1.4 % van omzet van crowdfunding platform

Estland
¤1,000 eenmalige registratie kosten
Jaarlijks kosten gebaseerd op het hoogste waarde van 1% van het aandelenkapitaal of een variabel percentage (exact percentage nog vast te stellen) van 0,001-0,1 % van het totale volume van transacties via het platform. Bij AIFMD platformen ligt dit op 0,013% (bij ¤100.000.000 aan transacties per jaar zijn de kosten ¤13.000)

Het is lastig om kosten van financieel toezicht goed met elkaar te vergelijken, vanwege de verschillende manieren om dit te berekenen, maar er zijn duidelijk grote verschillen.
Het is te hopen dat uiteindelijk de kosten voor een aanvraag beperkt zullen blijven en niet richting de ¤75.000 gaan voor een gemiddelde aanvraag. Voor crowdfunding platformen die al langer actief zijn in Nederland ga ik er vanuit dat dit het geval zal zijn.

Ook ben ik erg benieuwd naar de kosten voor doorlopend toezicht. Wanneer dit boven de ¤20.000 per jaar uit gaat komen dan zullen de Nederlandse crowdfunding platformen een slechtere concurrentiepositie gaan krijgen op de Europese markt, waar hun concullega’s met lagere kosten te maken zullen krijgen
pi_199810313
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het voorinschrijven werkt niet meer. Je zal echt vanavond 20.00 klaar moeten zitten als je nog wilt investeren.
https://waardevoorjegeld.nl/project/ontwikkeling_brink_baarn
Open en 94%
  woensdag 9 juni 2021 @ 20:16:30 #123
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_199810402
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:09 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Open en 94%
Dat klaar zitten viel nog mee.
Voor mij deze niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_199810427
Hier de link van de muziekschool.
Ik neem deze meer, want:
-overzichtelijk bedrag voor debiteur
-looptijd kort (ruimte voor verlenging)
-lineair zonder herfinanciering.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: ¤6,76 totale winst per geïnvesteerde ¤100,-

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 09-06-2021 20:26:20 ]
pi_199810556
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:18 schreef Jaco078 het volgende:
Hier de link van de muziekschool.
Ik neem deze meer, want:
-overzichtelijk bedrag voor debiteur
-looptijd kort (ruimte voor verlenging)
-lineair zonder herfinanciering.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik twijfel nog, geen 2e hypotheek. Een flinke winst en dan toch geen degelijke bedrijfsvoering daar de verschuldigde belasting niet voldaan kan worden.

Maar vooral het zinnetje:
Het woonhuis heeft een openstaande schuld op basis van de IB-aangifte 2019 van ¤ 116.000,-.

Leuk, maar wat is de openstaande schuld op dit moment? Waarom wordt er zo specifiek naar de 2019 schuld verwezen? Is er wellicht al tussentijds opgehoogd?
Wellicht vergezocht, maar tegenwoordig weet je het niet meer.
-
pi_199810896
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 18:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Vragen aan Collin t.a.v. Camper project https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v/ en verpanding naar aanleiding van vragen, discussie en opmerkingen hier:
Vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervolg vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervolg vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor het navragen. Grappig dat Collin aangeeft dat ze er snel bij moeten zijn bij betalingsproblemen. Hier zijn ze juist niet sterk in. Verder vind ik deze verpandingen niet sterk. De campers kunnen verkocht worden en de opbrengst kan in een grote put gedumpt worden. Hierna staan de investeerders met lege handen.
pi_199810931
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:28 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Ik twijfel nog, geen 2e hypotheek. Een flinke winst en dan toch geen degelijke bedrijfsvoering daar de verschuldigde belasting niet voldaan kan worden.

Maar vooral het zinnetje:
Het woonhuis heeft een openstaande schuld op basis van de IB-aangifte 2019 van ¤ 116.000,-.

Leuk, maar wat is de openstaande schuld op dit moment? Waarom wordt er zo specifiek naar de 2019 schuld verwezen? Is er wellicht al tussentijds opgehoogd?
Wellicht vergezocht, maar tegenwoordig weet je het niet meer.
En als de schuld op belastingen ziet, waarom dan geen betalingsregeling met de Belastingdienst tegen 4% rente? Dan moeten wel zekerheden verstrekt kunnen worden, dat zou het probleem kunnen zijn, maar in dat geval heb ik niet veel trek om in dit project te stappen.
pi_199810987
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:28 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Ik twijfel nog, geen 2e hypotheek. Een flinke winst en dan toch geen degelijke bedrijfsvoering daar de verschuldigde belasting niet voldaan kan worden.

Maar vooral het zinnetje:
Het woonhuis heeft een openstaande schuld op basis van de IB-aangifte 2019 van ¤ 116.000,-.

Leuk, maar wat is de openstaande schuld op dit moment? Waarom wordt er zo specifiek naar de 2019 schuld verwezen? Is er wellicht al tussentijds opgehoogd?
Wellicht vergezocht, maar tegenwoordig weet je het niet meer.
Ik snap je, maar lijkt vergezocht. Ik vermoed dat 2020 nog niet klaar is, zie ik bij veel ondernemers. Anders had er wel gestaan: conform ib 2019 is de schuld X, maar nu is hij Y.

Óf er zou staan: de schuld is X (Niet verwijzend naar IB).

Maar wel scherp van je.
Mócht het wel misleiding zijn, dan gaat het vertrouwen te paard natuurlijk...
pi_199811071
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat je met de belastingdienst er niet uitkomt en nu tegen hoger % en vaste kosten bij Collin moet gaan lenen voor een relatief laag bedrag terwijl je in 2020 een resultaat draait van 123k. En dan ook nog eens 3 maanden aflossingsvrij? Klinkt wel een beetje als een cashflowtekort, ik vind het maar een aparte situatie, doe dan ook niet mee.
pi_199811112
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 16:04 schreef bubbels234 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat iedereen waarbij het totale geïnvesteerde vermogen van alle investeringen hoger is dan 10000 deze vraag kregen.
Nee, ook niet. Of ze moeten alle bedragen die (al lang) afgelost zijn, óók nog meetellen... maar wat er nu nog open staat, zit er ruim onder (we zouden geen bedragen meer noemen).
pi_199811296
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dank voor het navragen. Grappig dat Collin aangeeft dat ze er snel bij moeten zijn bij betalingsproblemen. Hier zijn ze juist niet sterk in. Verder vind ik deze verpandingen niet sterk. De campers kunnen verkocht worden en de opbrengst kan in een grote put gedumpt worden. Hierna staan de investeerders met lege handen.
Mee eens, het verhaal is en blijft boterzacht. Vooral de zinsnede 'Wij vertrouwen hierbij ook op de juistheid van de informatie die wordt aangeleverd door de ondernemers dan wel adviseur van de ondernemer' doet me huiveren. Ik heb absoluut geen zin in een Chris Comes II.
Pecunia non olet
pi_199811308
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 18:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Vragen aan Collin t.a.v. Camper project https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v/ en verpanding naar aanleiding van vragen, discussie en opmerkingen hier:
Bedankt voor je vasthoudendheid! Jammer dat ccf niet expliciet durft te zeggen dat ze al die rompslomp niet willen maar juist aangeven dat je maar vertrouwen moet hebben in de informatie aangeleverd door de ondernemers. Dara gata het dus juist om, we weten juist wat dat in het verleden heeft gebracht.
pi_199811408
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:58 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik snap je, maar lijkt vergezocht. Ik vermoed dat 2020 nog niet klaar is, zie ik bij veel ondernemers. Anders had er wel gestaan: conform ib 2019 is de schuld X, maar nu is hij Y.

Óf er zou staan: de schuld is X (Niet verwijzend naar IB).

Maar wel scherp van je.
Mócht het wel misleiding zijn, dan gaat het vertrouwen te paard natuurlijk...
Er staat: "De belasting voor het jaar 2020 is al voldaan." Dus die zal toch wel iets van klaar moeten zijn anders weet je niet dat het reeds voldaan is (of je weet op voorhand dat het 0,00 is? )
pi_199811479
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:29 schreef tnhb het volgende:

[..]

Er staat: "De belasting voor het jaar 2020 is al voldaan." Dus die zal toch wel iets van klaar moeten zijn anders weet je niet dat het reeds voldaan is (of je weet op voorhand dat het 0,00 is? )
Bedoeld zal zijn de voorlopige aanslagen IB en ZVW 2020. Hopelijk waren die voldoende hoog.

Ik heb deze bescheiden meegepakt. Met dit inkomen zou het aflossen geen probleem (moeten) zijn, kwestie denk ik van eens wat kritischer naar de privé uitgaven kijken?.
120K overwaarde versus een leninkje van 25K, ze zouden wel heel dom zijn om de eigen woning op het spel te zetten door in gebreke te blijven bij Collin. De actuele waarde van de tent zou wel eens tussen de 260 en 300K kunnen liggen.
Het risico loopt vanaf maand 4 sowieso snel terug.

Soort van B'tje bij FNC :)
Pecunia non olet
pi_199811589
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:23 schreef tnhb het volgende:

[..]

Bedankt voor je vasthoudendheid! Jammer dat ccf niet expliciet durft te zeggen dat ze al die rompslomp niet willen maar juist aangeven dat je maar vertrouwen moet hebben in de informatie aangeleverd door de ondernemers. Dara gata het dus juist om, we weten juist wat dat in het verleden heeft gebracht.
De cf markt wordt volwassen, wij als investeerders hebben tegenwoordig ook onze eigen ervaringen en referentiekader waardoor we ons niet meer van alles laten wijsmaken ~O> (door schade en schande wijs)...
Pecunia non olet
pi_199811870
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 12:51 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Hier nog een tegenstemmer. Dit was een project uit mijn begintijd, waar ik met een overdaad aan enthousiasme ingestapt ben, want HA e.d., niemand gaat graag in de schuldsanering enzo.
Zou er net als drollenvanger nu nooit meer instappen.
Ik kan van de slotbetaling helaas Magnum's van kopen.
Achteraf bezien kan ik er in de supermarkt 3 magnums van kopen (helft van een 6 stuks verpakking).
Ik was iets te somber , die 1,44% hebben ze berekend over een fictieve stand denk ik van 75% van de oorspronkelijke inleg. Ik ging zelf uit van inleg minus alle cashflow.
Pecunia non olet
pi_199812030
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 22:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Achteraf bezien kan ik er in de supermarkt 3 magnums van kopen (helft van een 6 stuks verpakking).
Ik was iets te somber , die 1,44% hebben ze berekend over een fictieve stand denk ik van 75% van de oorspronkelijke inleg. Ik ging zelf uit van inleg minus alle cashflow.
Het is inderdaad niet duidelijk wat er nu als uitgangspunt genomen is om tot 1.44% te komen. Er wordt geschreven 1.44% van de huidige openstaande schuld, maar er is inderdaad 1.44% van 75% van het leenbedrag betaald, terwijl er nog zo'n 43% openstond van het oorspronkelijke leenbedrag.
pi_199813893
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 13:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het voorinschrijven werkt niet meer. Je zal echt vanavond 20.00 klaar moeten zitten als je nog wilt investeren.
https://waardevoorjegeld.nl/project/ontwikkeling_brink_baarn
Er staat nog 7 duizend euro open
pi_199813900
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:58 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik snap je, maar lijkt vergezocht. Ik vermoed dat 2020 nog niet klaar is, zie ik bij veel ondernemers. Anders had er wel gestaan: conform ib 2019 is de schuld X, maar nu is hij Y.

Óf er zou staan: de schuld is X (Niet verwijzend naar IB).

Maar wel scherp van je.
Mócht het wel misleiding zijn, dan gaat het vertrouwen te paard natuurlijk...
Misschien ver gezocht. Collin had ook iets beter hun best kunnen doen door de actuele schuld bij de hypotheekverstrekker op te laten vragen
pi_199814120
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 06:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Misschien ver gezocht. Collin had ook iets beter hun best kunnen doen door de actuele schuld bij de hypotheekverstrekker op te laten vragen
Exact, als ik nu kan inloggen en de actuele stand kan zien waarom zou je dan in vredesnaam een waarde van anderhalf jaar oud gebruiken...
-
pi_199814666
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 06:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Misschien ver gezocht. Collin had ook iets beter hun best kunnen doen door de actuele schuld bij de hypotheekverstrekker op te laten vragen
Dat is denk ik toch teveel gevraagd, het gaat over slechst 25k, bij de grootbanken mag je dan niet eens komen praten over een lening en het is een Collin Direct lening die ze per definitie gestandaardiseerd afwikkelen zonder veel vragen etc., noem het snel geld (al meen ik dat gve die term een keer geïntroduceerd heeft, hoor ik niet zoveel meer over).
pi_199814678
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:56 schreef tnhb het volgende:

[..]

Dat is denk ik toch teveel gevraagd, het gaat over slechst 25k, bij de grootbanken mag je dan niet eens komen praten over een lening en het is een Collin Direct lening die ze per definitie gestandaardiseerd afwikkelen zonder veel vragen etc., noem het snel geld (al meen ik dat gve die term een keer geïntroduceerd heeft, hoor ik niet zoveel meer over).
Ze kijken blijkbaar wel in de IB beschikking. Een PDFje vanuit de website van de hypotheekverstrekker noem ik niet teveel gevraagd.
pi_199814749
Een horecacrowdfunding project die deze maand via de innercrowd is gefinancieerd:
https://horecacrowdfunding.nl/projects/teds-rotterdam-d4logxpm
pi_199815900
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 09:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Een horecacrowdfunding project die deze maand via de innercrowd is gefinancieerd:
https://horecacrowdfunding.nl/projects/teds-rotterdam-d4logxpm
Wel 3 afgelopen week

https://horecacrowdfunding.nl/geborgde-leningen
pi_199816267
Ik zit in 2 andere T-E-D-S projecten van deze ondernemers en die hadden behoorlijk last van de Corona maatregelen, blijkbaar zijn ze wel in staat geweest te sparen voor een serieuze eigen inbreng in dit nieuwe project...

Positief bekeken: het concept loopt blijkbaar goed en ze hebben vertrouwen in de toekomst.
pi_199816851
quote:
Blijf het apart vinden dat deze oamkb-ers die zeggen ondernemers te helpen bij het groieen, geen 30k achter de hand hebben. Wel hoofdelijke aansprakelijkheid van materiele waarde. Tja.
pi_199816935
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 12:04 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Blijf het apart vinden dat deze oamkb-ers die zeggen ondernemers te helpen bij het groieen, geen 30k achter de hand hebben. Wel hoofdelijke aansprakelijkheid van materiele waarde. Tja.
idem / elke keer weer verbaas ik me ook / centjes in het huis en te weinig centjes op de bank
pi_199817145
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 12:04 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Blijf het apart vinden dat deze oamkb-ers die zeggen ondernemers te helpen bij het groieen, geen 30k achter de hand hebben. Wel hoofdelijke aansprakelijkheid van materiele waarde. Tja.
Die 30k zit waarschijnlijk in zijn Mercedes die hij net aan op de weg kan houden.
pi_199817616
https://investeren.sameni(...)k-hanso-mollstraat-4
Staat open.
De website ging voor de verandering eens lekker snel.

13:01: Schijf 1A en 3 zijn vol.
13:03: Schijf 2 vol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')