SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiėnten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag wel
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:15 schreef Anton91 het volgende:
Had net een date met serieus een wappie, die dus helemaal woest werd en is vertroken![]()
We hadden elkaar al een paar keer gezien en had al besloten dat ik het niet met haar over corona ging hebben want ze is gewoon wappie². Maar toen ik dus zei dat ik liever had dat ze door zouden zijn gegaan met het vaccineren van 60 minners met AstraZeneca maar de limiet zoals in de UK rond de 30 of 40 zouden zetten werd ze zo boos dat ze zelfs na de avondklok is vertrokken. Zij werd dus zo boos omdat er mensen overlijden aan het vaccin en ik had gewild dat ze ermee door zouden gaan. Zij denkt dat 98.2% geen klachten heeft van corona (+-98.2% komt niet in het ziekenhuis, is iets anders uiteraard) maar ook in de groep onder de 60 overlijden mensen aan corona.
Wel geneukt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerder op de avond vertelde ik dus ook dat mijn moeder (59) de eerste dosis heeft gehad van AstraZeneca en ze wilde dat ik mijn moeder over zou gaan halen om de tweede dosis niet te halen (mocht ze die nog kunnen krijgen) terwijl mijn moeder er gewoon blij met de eerste dosis is.
quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:15 schreef Anton91 het volgende:
Had net een date met serieus een wappie, die dus helemaal woest werd en is vertroken![]()
We hadden elkaar al een paar keer gezien en had al besloten dat ik het niet met haar over corona ging hebben want ze is gewoon wappie². Maar toen ik dus zei dat ik liever had dat ze door zouden zijn gegaan met het vaccineren van 60 minners met AstraZeneca maar de limiet zoals in de UK rond de 30 of 40 zouden zetten werd ze zo boos dat ze zelfs na de avondklok is vertrokken. Zij werd dus zo boos omdat er mensen overlijden aan het vaccin en ik had gewild dat ze ermee door zouden gaan. Zij denkt dat 98.2% geen klachten heeft van corona (+-98.2% komt niet in het ziekenhuis, is iets anders uiteraard) maar ook in de groep onder de 60 overlijden mensen aan corona.
Ok NEXTSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerder op de avond vertelde ik dus ook dat mijn moeder (59) de eerste dosis heeft gehad van AstraZeneca en ze wilde dat ik mijn moeder over zou gaan halen om de tweede dosis niet te halen (mocht ze die nog kunnen krijgen) terwijl mijn moeder er gewoon blij met de eerste dosis is.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Ja, ik was er eigenlijk al een beetje klaar mee en ze heeft zich een paar keer verontschuldigd omdat ze helemaal flipte (ook bij andere afspraken. Maarja in ieder geval een paar leuke avonden gehad en dat was het wel waard.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Riiiiight.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:00 schreef Evenstar het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)etsbare-groepen.html
Godver .....
Als RIVM zelf aangeeft "geen volledig zicht meer" betekent het eigenlijk "we have no fucking clue".
Wat een shitshow.
Dat werd hier (DE) afgelopen week in een actualiteitenprogramma op TV ook beweerd; de gemiddelde leeftijd van de op de IC opgenomen coronapatiėnten zou zogenaamd steeds lager worden, levenslustige dertigers en veertigers zouden zogenaamd op sterven liggen enz. enz.quote:Op vrijdag 9 april 2021 22:30 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Even op een bierviltje
12 miljoen hebben 1 vaccinatie
4,8 miljoen zijn volledig gevaccineerd
Grofweg 70 miljoen 18+ komt in aanmerking
Moet je 140 miljoen prikken zetten voor volledige vaccinatie - 16 miljoen = 124 miljoen te gaan tot volledige vaccinatie, dat duurt in het tempo van 750K per dag nog 165 dagen tot iedereen volledig is gevaccineerd, als men niet nog veel sneller gaat.
Als je iedereen 1 prik geeft vanaf nu, 58 miljoen prikken, over 77 dagen klaar.
[..]
Er liggen momenteel 6 mensen van 30-34 op de IC en 19 van 35-39.
Niet dat het niet erg is, maar vol is wel een beetje overdreven.
Zeg liever dat er 680 boven de 50 liggen, met de nadruk boven de 60
Onder de 50 zijn het er 86
quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:20 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ] Top 100 voor reeks "Het grote SARS-CoV-2 topic" van 17-01-2020 t/m 09-04-2021
nr / aantal posts / gebruiker
001 8634 DireStraits7
002 8263 WheeledWarrior
003 8122 Jor_Dii
004 7999 chratnox
005 7796 Predator40
006 6557 Evenstar
007 6261 Mammietje
008 5983 trein2000
009 5981 Da_Sandman
010 5964 miss_sly
011 5951 Elan
012 5775 Tijn
013 5745 _serial_
014 5619 Scrummie
015 5103 Vallon
016 5012 Momo
017 4812 AlwaysHappy
018 4802 raptorix
019 4529 Dven
020 4459 Tarado
021 4424 capricia
022 4359 Tijger_m
023 4288 THEFXR
024 3854 vosss
025 3808 _I
026 3797 tesssssssss
027 3763 Cesare-Borgia
028 3730 Noek
029 3567 leolinedance
030 3489 Eyjafjallajoekull
031 3398 Janneke141
032 3356 VoMy
033 3310 Drekkoning
034 3276 Molo
035 3235 crystal_meth
036 3216 MoreDakka
037 3163 Anton91
038 3076 Fer_de_Lance
039 2991 sjorsie1982
040 2959 Smack10JAAAAAAAAAASPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Borderliners schijnen alles te doen in bed.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ja, ik was er eigenlijk al een beetje klaar mee en ze heeft zich een paar keer verontschuldigd omdat ze helemaal flipte (ook bij andere afspraken. Maarja in ieder geval een paar leuke avonden gehad en dat was het wel waard.
Ze was vrij openminded ja. Opzich gewoon een leuke gezellige meid, maar denk dat ze qua gedachten vrij op een lijn zit met Willem Engelquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:21 schreef Molo het volgende:
[..]
Borderliners schijnen alles te doen in bed.
Wappies ook?
M.a.w. dus nog een paar puntjes op de bucketlist kunnen afvinken?quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ja, ik was er eigenlijk al een beetje klaar mee en ze heeft zich een paar keer verontschuldigd omdat ze helemaal flipte (ook bij andere afspraken. Maarja in ieder geval een paar leuke avonden gehad en dat was het wel waard.
Niets wat ik niet al van mijn bucketlijst af heb kunnen vinkenquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:23 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
M.a.w. dus nog een paar puntjes op de bucketlist kunnen afvinken?
Toch beter dan een wappie de andere kant op denk ikquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ze was vrij openminded ja. Opzich gewoon een leuke gezellige meid, maar denk dat ze qua gedachten vrij op een lijn zit met Willem Engel![]()
![]()
Stad in zuid-Frankrijk!quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:25 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Niets wat ik niet al van mijn bucketlijst af heb kunnen vinken
Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met wat voor mening iemand dan ook heeft. Als iemand maar niet vind dat ik ik iets moet vinden of te emotioneel word al we het ergens over hebben.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Toch beter dan een wappie de andere kant op denk ik
Daten en seks hebben in hazmatquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Toch beter dan een wappie de andere kant op denk ik
Uiteraardquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:34 schreef Jor_Dii het volgende:
Hugo heeft de verwachtingen flink getemperd voor dinsdag bij Beau zojuist.
Hugo heeft zijn eigen shit gewoon niet op orde.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:35 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Uiteraard
Zie mijn post een uurtje terug van mij.
En het blijven verschuilen achter het OMTDie nemen geen besluiten.
Laten we hopen op twee weken mooi weer. Dan is de situatie binnen no-time onhoudbaar.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:35 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Uiteraard
Zie mijn post een uurtje terug van mij.
En het blijven verschuilen achter het OMTDie nemen geen besluiten.
Eerst vrolijk roepen dat er op 21 april mogelijk versoepelingen kunnen komen en dan een paar dagen later je keutel weer intrekken. Dit zorgt alleen maar voor meer onvrede in de samenleving.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:34 schreef Jor_Dii het volgende:
Hugo heeft de verwachtingen flink getemperd voor dinsdag bij Beau zojuist.
Nu moet ik het toch ven voor Hugo opnemen. Het was een lek. Hij heeft het niet gezegd.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:41 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Eerst vrolijk roepen dat er op 21 april mogelijk versoepelingen kunnen komen en dan een paar dagen later je keutel weer intrekken. Dit zorgt alleen maar voor meer onvrede in de samenleving.![]()
* Houtenbeen denkt nog steeds dat het pas 1 juni gaat gebeuren
Sorry Hugoquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nu moet ik het toch ven voor Hugo opnemen. Het was een lek. Hij heeft het niet gezegd.
Het waren de "haagse bronnen" - die het eerder veelal wel vrijwel altijd goed hadden.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nu moet ik het toch ven voor Hugo opnemen. Het was een lek. Hij heeft het niet gezegd.
Bovenst!quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:47 schreef Haags het volgende:
Nog een maandje avondklok dan maar?
Lekker man.
Waarom denk je dat die dingen lekken dan. Dat is niet per ongeluk hoor.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:46 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het waren de "haagse bronnen" - die het eerder veelal wel vrijwel altijd goed hadden.
Dus die plannen lagen er waarschijnlijk daadwerkelijk, maar de anticampagne is zo groot in de media dat ze er waarschijnlijk weinig van gaan uitvoeren.
Dat hoop ik echt niet.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:47 schreef Haags het volgende:
Lekker man.
Ja en 3 weken later is het gewoon weer rinse & repeat want het vaccinatieprogramma is een grote chaos.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:47 schreef Haags het volgende:
Lekker man.
nee dat is om de opinie te masseren, deze keer ging niet de bevolking op tilt, maar de rest.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die dingen lekken dan. Dat is niet per ongeluk hoor.
Zoo voorspelbaar. Lekken om te kijken hoe het valt bij de media en het volk en daar je beleid weer op aanpassen.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:47 schreef Haags het volgende:
Lekker man.
Hugo de Jonge does not agree.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja en 3 weken later is het gewoon weer rinse & repeat want het vaccinatieprogramma is een grote chaos.
Jawel, ik heb vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers, die hebben het beste met ons voor en beschermen ons en zorgen voor onsquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die dingen lekken dan. Dat is niet per ongeluk hoor.
Masseren. Maar ook peilen...quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:50 schreef _serial_ het volgende:
[..]
nee dat is om de opinie te masseren, deze keer ging niet de bevolking op tilt, maar de rest.
Valt er toch nog wat te lachen op vrijdagavond.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:50 schreef Molo het volgende:
[..]
Jawel, ik heb vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers, die hebben het beste met ons voor en beschermen ons en zorgen voor ons
De Tweede Kamer? Die ook al een jaar niet doorbijt? Wat is er nu, op dat gźnante halfuurtje na, verandert op aandringen van de Kamer?quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:50 schreef Molo het volgende:
[..]
Jawel, ik heb vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers, die hebben het beste met ons voor en beschermen ons en zorgen voor ons
De bevolking vond deze versoepelingen niet heel erg, een paar misschien.quote:
Ze zijn écht veranderdquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De Tweede Kamer? Die ook al een jaar niet doorbijt? Wat is er nu, op dat gźnante halfuurtje na, verandert op aandringen van de Kamer?
Helemaal niets, die tekenen bij het kruisje.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De Tweede Kamer? Die ook al een jaar niet doorbijt? Wat is er nu, op dat gźnante halfuurtje na, verandert op aandringen van de Kamer?
Ja deze snap ik dus niet helemaal. Ik dacht dat in elk geval al het Cohort personeel + IC personeel inmiddels wel was gevaccineerd.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:54 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-aan-de-ziekenhuizen
Ze ziekenhuizen willen meer vaccins...
@Lenny_Leonard Jij een idee?quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:56 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja deze snap ik dus niet helemaal. Ik dacht dat in elk geval al het Cohort personeel + IC personeel inmiddels wel was gevaccineerd.
Volgens mij is alleen de acute zorg gevaccineerd. Iig heel groot deel van het zorgpersoneel nog nietquote:Op vrijdag 9 april 2021 23:56 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja deze snap ik dus niet helemaal. Ik dacht dat in elk geval al het Cohort personeel + IC personeel inmiddels wel was gevaccineerd.
Ik lees het inderdaad. het overige niet acute zorgpersoneel niet helemaal.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:59 schreef Molo het volgende:
[..]
Volgens mij is alleen de acute zorg gevaccineerd. Iig heel groot deel van het zorgpersoneel nog niet
Kuipers is nog wispelturiger dan Hugo de Jonge, die zegt in ieder geval nog consequent domme dingen. Een prestatie op zich.quote:Op zaterdag 10 april 2021 00:07 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik lees het inderdaad. het overige niet acute zorgpersoneel niet helemaal.
In totaal 200K, ze hadden 39K aan extra AZ vaccins gekregen, maar toen kwam de prikpauze.
Maar volgens mij was het in de eerste instantie ook niet de deal om al het zorgpersoneel in het ziekenhuis in te vaccineren, maar alleen personeel wat direct in aanraking kwam met Covid patiėnten.
Ben wel benieuwd hoeveel besmettingen er nog zijn onder het personeel nu de acute zorg is gevaccineerd, ik hoor het Gommers nog zeggen op tv "Er is rust, iedereen is gevaccineerd"
Hoeveel opnames zou het gescheeld hebben als we in plaats daarvan 200k extra 70+'ers hadden gevaccineerd?quote:Op zaterdag 10 april 2021 00:07 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik lees het inderdaad. het overige niet acute zorgpersoneel niet helemaal.
In totaal 200K, ze hadden 39K aan extra AZ vaccins gekregen, maar toen kwam de prikpauze.
Maar volgens mij was het in de eerste instantie ook niet de deal om al het zorgpersoneel in het ziekenhuis in te vaccineren, maar alleen personeel wat direct in aanraking kwam met Covid patiėnten.
Ben wel benieuwd hoeveel besmettingen er nog zijn onder het personeel nu de acute zorg is gevaccineerd, ik hoor het Gommers nog zeggen op tv "Er is rust, iedereen is gevaccineerd"
https://nos.nl/artikel/23(...)etsbare-groepen.htmlquote:RIVM heeft geen volledig zicht meer op vaccinatiegraad kwetsbare groepen
Er is geen compleet beeld meer van de vaccinatiegraad van verschillende kwetsbare groepen. Het RIVM, dat de cijfers bijhield, is er deze week mee gestopt, bevestigt een woordvoerder aan de NOS.
De beslissing van het RIVM betekent dat nu onduidelijk is hoeveel mensen in verpleeghuizen en instellingen een vaccinatie tegen het coronavirus hebben gehad. Ook van mensen met medische risico's is dat onbekend. Het is dus ook onduidelijk hoeveel mensen in die groepen nog moeten worden gevaccineerd.
De vaccinatiegraad per doelgroep stond eerder nog in de wekelijkse RIVM-update van de covid-19-vaccinatiecampagne. Na een dagenlange storing kwam die update vanavond beschikbaar, maar zonder een aantal belangrijke cijfers. Van alle thuiswonende ouderen zijn per leeftijdsgroep zijn nog wel nieuwe cijfers gepubliceerd.
'Te complex'
Volgens de RIVM-woordvoerder is het besluit om te stoppen genomen omdat verschillende uitvoerders nu verantwoordelijk zijn voor het prikken van deze groepen. Het maken van de rapportage is daardoor "te complex en niet meer betrouwbaar genoeg".
Het RIVM werkt wel aan een nieuw registratiesysteem voor meer inzicht in de vaccinatiecijfers. Dit 'COVID-vaccinatie Informatie- en Monitoringsysteem (CIMS)' is technisch klaar, maar nog niet alle partijen delen hun gegevens. Alleen GGD-cijfers zitten momenteel in het systeem. Cijfers van de ziekenhuizen, verpleeghuizen en instellingen en huisartsen ontbreken deels nog. Over een aantal weken moet het nieuwe systeem werken.
Het RIVM erkent dat dit geen ideale situatie is maar bestrijdt dat er nu totaal geen zicht meer is. "We doen in verpleeghuizen nu veegrondes voor de laatste prikken, dat doe je alleen als bijna iedereen gevaccineerd is. Maar het klopt dat we daar de vaccinatiegraad voorlopig niet weten", zegt de woordvoerder.
Idd ze gaan zeggen dat we eerst dmv de test events gaan kijken of we terrassen weer kunnen openen. Ipv over 3 weken gaan we daarom al over 2 weken nieuwe persco houden met de resultaten daarvan (waarna ze aankondigen dat alleen avondklok er afgaat).quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:41 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Eerst vrolijk roepen dat er op 21 april mogelijk versoepelingen kunnen komen en dan een paar dagen later je keutel weer intrekken. Dit zorgt alleen maar voor meer onvrede in de samenleving.![]()
* Houtenbeen denkt overigens nog steeds dat het pas op1 juni gaat gebeuren
10 maanden voorbereidingstijd...quote:Op zaterdag 10 april 2021 00:56 schreef Tijn het volgende:
Ik weet niet wat ik lees, joh.
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)etsbare-groepen.html
Dus nu moeten ze wéér een nieuw IT-systeem in elkaar zetten? Dat was toch in december de reden van de vertraging? Wat is dit?
Laat wel zien dat het wel meevalt met cojona. Als het allemaal echt zo vreselijk was zou dit toch met man/vrouw en macht in orde zijn gemaaktquote:
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Nog geen vier maanden later kunnen ze er geen chocola meer van maken bij het RIVM. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.quote:
Het nieuwste credo is: we fucked it up, big time.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.
Dat komt ook omdat er totaal geen plan is. Ze zeggen dat die er wel is, maar die is er gewoon niet.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.
Die Van Ark zou Hugo toch gaan helpen het vaccinatieprogramma op orde te brengen? Of was het iemand anders? Het staat me bij dat het iemands verantwoordelijkheid zou worden (omdat Hugo het allemaal niet aankan natuurlijk).quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:37 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Dat komt ook omdat er totaal geen plan is. Ze zeggen dat die er wel is, maar die is er gewoon niet.
Vaccins komen wel, komen niet, komen morgen, komen vandaag, komen over een week.
Vaccins zijn veilig, of niet veilig, misschien veilig, worden wel gezet, niet gezet, 18 jaar, 80 jaar, 60+, 60-, man, vrouw, één prik, twee prikken, misschien drie prikken ...
We doen alles om de zorg te ontlasten, oh nee toch niet, we gaan doden voorkomen.
CBG, EMA, WHO, Gezondheidsraad, regering, kamer ...
Miljoenmiljard mensen die zich ermee bemoeien. Het kan ook gewoon niet goed gaan.
Als ze nou eerst even met z'n allen afspreken dat ze allemaal hun bek houden voor de camera's en dat ze bijvoorbeeld één keer per twee weken een update geven over vaccinaties zou het al zoveel overzichtelijker worden.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die Van Ark zou Hugo toch gaan helpen het vaccinatieprogramma op orde te brengen? Of was het iemand anders? Het staat me bij dat het iemands verantwoordelijkheid zou worden (omdat Hugo het allemaal niet aankan natuurlijk).
Ik snap wel dat er ergernissen zijn over de manier waarop het vaccinatieprogramma wordt aangepakt. Maar feitelijk staat die hele registratie daar los van. Dat het nu in de soep gelopen is komt niet omdat ze van strategie zijn veranderd, of omdat opeens een bepaald vaccin aan bepaalde mensen wordt uitgedeeld. Dat de planning daarvan een beetje in de war raakt, zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dit gaat over de registratie achteraf. Simpelweg bijhouden wie wat heeft gekregen... ik begrijp echt niet hoe het RIVM daar zo'n zooitje van kan maken.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:44 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Als ze nou eerst even met z'n allen afspreken dat ze allemaal hun bek houden voor de camera's en dat ze bijvoorbeeld één keer per twee weken een update geven over vaccinaties zou het al zoveel overzichtelijker worden.
Dat zou het misschien niet sneller maken, maar het zou er in ieder geval voor zorgen dat niet iedere hersenscheet groots wordt uitgemeten in de media. Wel vaccineren, niet vaccineren, toch maar wel vaccineren, dan weer niet vaccineren, toch maar alleen boven de 60 vaccineren ..... Alleen dat deel heeft al voor zoveel vertraging en onrust gezorgd. Ze zijn vooral bezig met informatie naar buiten brengen, maar NUL zorgvuldigheid. Heb liever informatie wat klopt dan gewoon wat willekeurige woorden van de Jonge of wie dan ook.
Weer hebben zij zich niet voorbereid. Weer zijn ze uitgegaan van een best case scenario, zonder te plannen voor dingen die fout konden gaan. Weer hebben zij het dusdanig ingewikkeld gemaakt dat zij er zelf niet meer uitkomen en geen overzicht meer hebben.
Dat hele omslag van zorg ontlasten naar doden voorkomen heeft ons serieus in de problemen gebracht. Ze zijn al super traag met vaccineren en dan vaccineren ze ook nog eens de groepen waar je qua zorgdruk bizar weinig aan hebt.
Denk wel dat het met elkaar te maken heeft.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap wel dat er ergernissen zijn over de manier waarop het vaccinatieprogramma wordt aangepakt. Maar feitelijk staat die hele registratie daar los van. Dat het nu in de soep gelopen is komt niet omdat ze van strategie zijn veranderd, of omdat opeens een bepaald vaccin aan bepaalde mensen wordt uitgedeeld. Dat de planning daarvan een beetje in de war raakt, zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dit gaat over de registratie achteraf. Simpelweg bijhouden wie wat heeft gekregen... ik begrijp echt niet hoe het RIVM daar zo'n zooitje van kan maken.
Ja, wellicht. Maar dan nog vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om even bij te houden wie je met wat prikt. Zelfs zonder dat daar een heel systeem voor is... gewoon even op een briefje? Excel? Een notitie in je telefoon? En dan geef je dat aan het eind van de dag even door aan het RIVM en klaar is kees?quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:07 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Denk wel dat het met elkaar te maken heeft.
RIVM stuurt vaccin A naar partij A om groep A mee te vaccineren.
Opeens wordt er besloten om met vaccin A niet meer groep A, maar groep B te vaccineren. Partij A mag/kan groep B niet prikken, dus stuurt vaccins naar partij B. Partij B prikt groep B, en ook een paar in groep C, want vaccins over.
RIVM vraagt aan partij A wie ze hebben geprikt. Partij A zegt "weet ik veeeeeeel, wij hebben het aan partij B gegeven". Partij B was helemaal niet klaar om te prikken, dus registratie was ver te zoeken en tadaaaaaaaaaaaaa chaos.
IC en cohort is gevaccineerd. Maar dat personeel wisselt. "nieuw" personeel is niet gevaccineerd.quote:
Eens dat er geen excuses zijn, maar je kan zulke medische gegevens ook niet even op je telefoon of op een papiertje zetten. Gewoon een middenweg zou niet moeilijk moeten zijn zou je denken.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, wellicht. Maar dan nog vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om even bij te houden wie je met wat prikt. Zelfs zonder dat daar een heel systeem voor is... gewoon even op een briefje? Excel? Een notitie in je telefoon? En dan geef je dat aan het eind van de dag even door aan het RIVM en klaar is kees?
Ik vind dat er weinig geldige excuses zijn voor het zo verliezen van de controle eerlijk gezegd.
Nee, dat snap ik. Maar het is toch ook niet alsof er geen registratiesystemen bestaan.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:20 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Eens dat er geen excuses zijn, maar je kan zulke medische gegevens ook niet even op je telefoon of op een papiertje zetten. Gewoon een middenweg zou niet moeilijk moeten zijn zou je denken.
Er wordt niet op een zelfde manier geregistreerd door partijen die prikken. En er zijn veel verschillende prikpartijen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, wellicht. Maar dan nog vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om even bij te houden wie je met wat prikt. Zelfs zonder dat daar een heel systeem voor is... gewoon even op een briefje? Excel? Een notitie in je telefoon? En dan geef je dat aan het eind van de dag even door aan het RIVM en klaar is kees?
Ik vind dat er weinig geldige excuses zijn voor het zo verliezen van de controle eerlijk gezegd.
Het is nooit zo belangrijk geweest denk ik, dus was nooit zo erg dat het niet op orde wasquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik. Maar het is toch ook niet alsof er geen registratiesystemen bestaan.
Je zou haast gaan denken dat dit het eerste vaccin ooit is dat wordt uitgerold
Aantallen is het belangrijkst? Dat moet toch wel te fixen zijn? Desnoods lokaal bijhouden en doorbellen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:25 schreef Molo het volgende:
[..]
Er wordt niet op een zelfde manier geregistreerd door partijen die prikken. En er zijn veel verschillende prikpartijen.
En een aantal van die partijen geven geen informatie aan het RIVM. Deels.omdat het sukkels zijn (even gechargeerd uiteraard), groot deel omdat ze tegen het doorgeven van patiėntinformatie aan het RIVM zijn (huisartsen bijvoorbeeld) en ook nog andere redenen.
Daarnaast hebben mensen die gevaccineerd worden het rest om informatie niet te delen met het RIVM. Dan kun je dus ook niet goed monitoren als RIVM zijnde, als dat veel gebeurt, wat zo is.
Is dit de schuld van het RIVM? Zeker niet.
Had dit andere gekund en gemoeten? Dat zeker.
Had dit gelukt als tijdig een echt plan was gemaakt? Zeker weten.
Maar nu is het een bende en gaat een quick fix niet meer helpen of op tijd zijn denk ik.
Nee wel meer dan datquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Aantallen is het belangrijkst? Dat moet toch wel te fixen zijn? Desnoods lokaal bijhouden en doorbellen.
Interessant! Dat bv huisartsen niet zomaar hun patiėntengegevens doorgeven begrijp ik wel. Maar dat kan toch ook geanonimiseerd zou je denken. Het RIVM hoeft niet echt te weten wie er precies zijn gevaccineerd, als ze maar weten hoeveel mannen en vrouwen van welke leeftijd welke prik hebben gekregen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:25 schreef Molo het volgende:
[..]
Er wordt niet op een zelfde manier geregistreerd door partijen die prikken. En er zijn veel verschillende prikpartijen.
En een aantal van die partijen geven geen informatie aan het RIVM. Deels.omdat het sukkels zijn (even gechargeerd uiteraard), groot deel omdat ze tegen het doorgeven van patiėntinformatie aan het RIVM zijn (huisartsen bijvoorbeeld) en ook nog andere redenen.
Daarnaast hebben mensen die gevaccineerd worden het rest om informatie niet te delen met het RIVM. Dan kun je dus ook niet goed monitoren als RIVM zijnde, als dat veel gebeurt, wat zo is.
Is dit de schuld van het RIVM? Zeker niet.
Had dit andere gekund en gemoeten? Dat zeker.
Had dit gelukt als tijdig een echt plan was gemaakt? Zeker weten.
Maar nu is het een bende en gaat een quick fix niet meer helpen of op tijd zijn denk ik.
Ligt eraan wat je doelen ermee zijnquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Interessant! Dat bv huisartsen niet zomaar hun patiėntengegevens doorgeven begrijp ik wel. Maar dat kan toch ook geanonimiseerd zou je denken. Het RIVM hoeft niet echt te weten wie er precies zijn gevaccineerd, als ze maar weten hoeveel mannen en vrouwen van welke leeftijd welke prik hebben gekregen.
Maar als je weet dat vaccin ABCD123 van huisarts XYZ komt, is dat eigenlijk voldoende. Die huisarts kan dan zijn of haar patiėnt verder inlichten en begeleiden.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:49 schreef Molo het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je doelen ermee zijn
Als je wilt doorgeven of een koelkast te warm heeft gestaan en dan dat wil herleiden, is het toch wél handig dat je weet over welke persoon dit gaat.
En dan is die vaccinatie niet meer dekkend.
Dus ook niet voldoende voor bescherming van een individu.
Ja, dat komt er dus nooit op deze manier. Op zich niet verkeerdquote:Of voldoende voor een vaccinatiebewijs
Zou een optie kunnen zijn jaquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar als je weet dat vaccin ABCD123 van huisarts XYZ komt, is dat eigenlijk voldoende. Die huisarts kan dan zijn of haar patiėnt verder inlichten en begeleiden.
[..]
Ja, dat komt er dus nooit op deze manier. Op zich niet verkeerd
Bizar dat we nu meer dan een jaar met deze shit bezig zijn en de conclusie is "er is geen regie en geen plan"quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:52 schreef Molo het volgende:
[..]
Zij meerdere wegen naar Rome maar dan moet je wel een plan hebben to begin with
Wat een top minister hebben wij toch. Ik heb direct gezegd, er moet een superambtenaar aangesteld worden. Maar goed, dat zal wel te veel gezichtsverlies zijn ofzo.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bizar dat we nu meer dan een jaar met deze shit bezig zijn en de conclusie is "er is geen regie en geen plan"
Alles, iedereen en zijn moeder vaccineren en hopen dat er geen grote issues naar boven komen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bizar dat we nu meer dan een jaar met deze shit bezig zijn en de conclusie is "er is geen regie en geen plan"
Vergeten? Niks daarvan. Ik heb liever achteraf de onderste steen boven en dan alle verantwoordelijken die hebben gefaald het gevang inquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:56 schreef Molo het volgende:
[..]
En dan heel snel deze operatie Prikkebeen vergeten
Oh dat mag ookquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vergeten? Niks daarvan. Ik heb liever achteraf de onderste steen boven en dan alle verantwoordelijken die hebben gefaald het gevang in
Zullen we beginnen met een fatsoenlijke enquźte?En dan zien we dan wel welke gevolgen passend zijn.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vergeten? Niks daarvan. Ik heb liever achteraf de onderste steen boven en dan alle verantwoordelijken die hebben gefaald het gevang in
Waarom houden ze dit niet bij via DigiD? Dit lijkt me toch het meest ideale systeem daarvoor, zo goed als iedereen staat er in.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Nog geen vier maanden later kunnen ze er geen chocola meer van maken bij het RIVM. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.
Als je een nieuw systeem moet maken dat zowel DigID gebruikt als Medische gegevens verwerkt, dan is dat een ellenlang proces. Technisch niet eens heel moeilijk, maar voordat je door audits heen bent ben je een jaar verder, men had beter naar een bestaand systeem kunnen kijken en daar iets uitbreiden, bijvoorbeeld het donorregister of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 10 april 2021 07:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom houden ze dit niet bij via DigiD? Dit lijkt me toch het meest ideale systeem daarvoor, zo goed als iedereen staat er in.
Gelukkig is die registratie niet zo belangrijk... oh wacht vaccinatiepaspoort...quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik. Maar het is toch ook niet alsof er geen registratiesystemen bestaan.
Je zou haast gaan denken dat dit het eerste vaccin ooit is dat wordt uitgerold
Dit kan echt nietquote:
Dat gaat ze niet lukken inderdaad.quote:Op zaterdag 10 april 2021 08:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gelukkig is die registratie niet zo belangrijk... oh wacht vaccinatiepaspoort...
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |