Ik lees het inderdaad. het overige niet acute zorgpersoneel niet helemaal.quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:59 schreef Molo het volgende:
[..]
Volgens mij is alleen de acute zorg gevaccineerd. Iig heel groot deel van het zorgpersoneel nog niet
Kuipers is nog wispelturiger dan Hugo de Jonge, die zegt in ieder geval nog consequent domme dingen. Een prestatie op zich.quote:Op zaterdag 10 april 2021 00:07 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik lees het inderdaad. het overige niet acute zorgpersoneel niet helemaal.
In totaal 200K, ze hadden 39K aan extra AZ vaccins gekregen, maar toen kwam de prikpauze.
Maar volgens mij was het in de eerste instantie ook niet de deal om al het zorgpersoneel in het ziekenhuis in te vaccineren, maar alleen personeel wat direct in aanraking kwam met Covid patiënten.
Ben wel benieuwd hoeveel besmettingen er nog zijn onder het personeel nu de acute zorg is gevaccineerd, ik hoor het Gommers nog zeggen op tv "Er is rust, iedereen is gevaccineerd"
Hoeveel opnames zou het gescheeld hebben als we in plaats daarvan 200k extra 70+'ers hadden gevaccineerd?quote:Op zaterdag 10 april 2021 00:07 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik lees het inderdaad. het overige niet acute zorgpersoneel niet helemaal.
In totaal 200K, ze hadden 39K aan extra AZ vaccins gekregen, maar toen kwam de prikpauze.
Maar volgens mij was het in de eerste instantie ook niet de deal om al het zorgpersoneel in het ziekenhuis in te vaccineren, maar alleen personeel wat direct in aanraking kwam met Covid patiënten.
Ben wel benieuwd hoeveel besmettingen er nog zijn onder het personeel nu de acute zorg is gevaccineerd, ik hoor het Gommers nog zeggen op tv "Er is rust, iedereen is gevaccineerd"
https://nos.nl/artikel/23(...)etsbare-groepen.htmlquote:RIVM heeft geen volledig zicht meer op vaccinatiegraad kwetsbare groepen
Er is geen compleet beeld meer van de vaccinatiegraad van verschillende kwetsbare groepen. Het RIVM, dat de cijfers bijhield, is er deze week mee gestopt, bevestigt een woordvoerder aan de NOS.
De beslissing van het RIVM betekent dat nu onduidelijk is hoeveel mensen in verpleeghuizen en instellingen een vaccinatie tegen het coronavirus hebben gehad. Ook van mensen met medische risico's is dat onbekend. Het is dus ook onduidelijk hoeveel mensen in die groepen nog moeten worden gevaccineerd.
De vaccinatiegraad per doelgroep stond eerder nog in de wekelijkse RIVM-update van de covid-19-vaccinatiecampagne. Na een dagenlange storing kwam die update vanavond beschikbaar, maar zonder een aantal belangrijke cijfers. Van alle thuiswonende ouderen zijn per leeftijdsgroep zijn nog wel nieuwe cijfers gepubliceerd.
'Te complex'
Volgens de RIVM-woordvoerder is het besluit om te stoppen genomen omdat verschillende uitvoerders nu verantwoordelijk zijn voor het prikken van deze groepen. Het maken van de rapportage is daardoor "te complex en niet meer betrouwbaar genoeg".
Het RIVM werkt wel aan een nieuw registratiesysteem voor meer inzicht in de vaccinatiecijfers. Dit 'COVID-vaccinatie Informatie- en Monitoringsysteem (CIMS)' is technisch klaar, maar nog niet alle partijen delen hun gegevens. Alleen GGD-cijfers zitten momenteel in het systeem. Cijfers van de ziekenhuizen, verpleeghuizen en instellingen en huisartsen ontbreken deels nog. Over een aantal weken moet het nieuwe systeem werken.
Het RIVM erkent dat dit geen ideale situatie is maar bestrijdt dat er nu totaal geen zicht meer is. "We doen in verpleeghuizen nu veegrondes voor de laatste prikken, dat doe je alleen als bijna iedereen gevaccineerd is. Maar het klopt dat we daar de vaccinatiegraad voorlopig niet weten", zegt de woordvoerder.
Idd ze gaan zeggen dat we eerst dmv de test events gaan kijken of we terrassen weer kunnen openen. Ipv over 3 weken gaan we daarom al over 2 weken nieuwe persco houden met de resultaten daarvan (waarna ze aankondigen dat alleen avondklok er afgaat).quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:41 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Eerst vrolijk roepen dat er op 21 april mogelijk versoepelingen kunnen komen en dan een paar dagen later je keutel weer intrekken. Dit zorgt alleen maar voor meer onvrede in de samenleving.![]()
* Houtenbeen denkt overigens nog steeds dat het pas op1 juni gaat gebeuren
10 maanden voorbereidingstijd...quote:Op zaterdag 10 april 2021 00:56 schreef Tijn het volgende:
Ik weet niet wat ik lees, joh.
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)etsbare-groepen.html
Dus nu moeten ze wéér een nieuw IT-systeem in elkaar zetten? Dat was toch in december de reden van de vertraging? Wat is dit?
Laat wel zien dat het wel meevalt met cojona. Als het allemaal echt zo vreselijk was zou dit toch met man/vrouw en macht in orde zijn gemaaktquote:
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Nog geen vier maanden later kunnen ze er geen chocola meer van maken bij het RIVM. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.quote:
Het nieuwste credo is: we fucked it up, big time.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.
Dat komt ook omdat er totaal geen plan is. Ze zeggen dat die er wel is, maar die is er gewoon niet.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.
Die Van Ark zou Hugo toch gaan helpen het vaccinatieprogramma op orde te brengen? Of was het iemand anders? Het staat me bij dat het iemands verantwoordelijkheid zou worden (omdat Hugo het allemaal niet aankan natuurlijk).quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:37 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Dat komt ook omdat er totaal geen plan is. Ze zeggen dat die er wel is, maar die is er gewoon niet.
Vaccins komen wel, komen niet, komen morgen, komen vandaag, komen over een week.
Vaccins zijn veilig, of niet veilig, misschien veilig, worden wel gezet, niet gezet, 18 jaar, 80 jaar, 60+, 60-, man, vrouw, één prik, twee prikken, misschien drie prikken ...
We doen alles om de zorg te ontlasten, oh nee toch niet, we gaan doden voorkomen.
CBG, EMA, WHO, Gezondheidsraad, regering, kamer ...
Miljoenmiljard mensen die zich ermee bemoeien. Het kan ook gewoon niet goed gaan.
Als ze nou eerst even met z'n allen afspreken dat ze allemaal hun bek houden voor de camera's en dat ze bijvoorbeeld één keer per twee weken een update geven over vaccinaties zou het al zoveel overzichtelijker worden.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die Van Ark zou Hugo toch gaan helpen het vaccinatieprogramma op orde te brengen? Of was het iemand anders? Het staat me bij dat het iemands verantwoordelijkheid zou worden (omdat Hugo het allemaal niet aankan natuurlijk).
Ik snap wel dat er ergernissen zijn over de manier waarop het vaccinatieprogramma wordt aangepakt. Maar feitelijk staat die hele registratie daar los van. Dat het nu in de soep gelopen is komt niet omdat ze van strategie zijn veranderd, of omdat opeens een bepaald vaccin aan bepaalde mensen wordt uitgedeeld. Dat de planning daarvan een beetje in de war raakt, zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dit gaat over de registratie achteraf. Simpelweg bijhouden wie wat heeft gekregen... ik begrijp echt niet hoe het RIVM daar zo'n zooitje van kan maken.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:44 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Als ze nou eerst even met z'n allen afspreken dat ze allemaal hun bek houden voor de camera's en dat ze bijvoorbeeld één keer per twee weken een update geven over vaccinaties zou het al zoveel overzichtelijker worden.
Dat zou het misschien niet sneller maken, maar het zou er in ieder geval voor zorgen dat niet iedere hersenscheet groots wordt uitgemeten in de media. Wel vaccineren, niet vaccineren, toch maar wel vaccineren, dan weer niet vaccineren, toch maar alleen boven de 60 vaccineren ..... Alleen dat deel heeft al voor zoveel vertraging en onrust gezorgd. Ze zijn vooral bezig met informatie naar buiten brengen, maar NUL zorgvuldigheid. Heb liever informatie wat klopt dan gewoon wat willekeurige woorden van de Jonge of wie dan ook.
Weer hebben zij zich niet voorbereid. Weer zijn ze uitgegaan van een best case scenario, zonder te plannen voor dingen die fout konden gaan. Weer hebben zij het dusdanig ingewikkeld gemaakt dat zij er zelf niet meer uitkomen en geen overzicht meer hebben.
Dat hele omslag van zorg ontlasten naar doden voorkomen heeft ons serieus in de problemen gebracht. Ze zijn al super traag met vaccineren en dan vaccineren ze ook nog eens de groepen waar je qua zorgdruk bizar weinig aan hebt.
Denk wel dat het met elkaar te maken heeft.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap wel dat er ergernissen zijn over de manier waarop het vaccinatieprogramma wordt aangepakt. Maar feitelijk staat die hele registratie daar los van. Dat het nu in de soep gelopen is komt niet omdat ze van strategie zijn veranderd, of omdat opeens een bepaald vaccin aan bepaalde mensen wordt uitgedeeld. Dat de planning daarvan een beetje in de war raakt, zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dit gaat over de registratie achteraf. Simpelweg bijhouden wie wat heeft gekregen... ik begrijp echt niet hoe het RIVM daar zo'n zooitje van kan maken.
Ja, wellicht. Maar dan nog vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om even bij te houden wie je met wat prikt. Zelfs zonder dat daar een heel systeem voor is... gewoon even op een briefje? Excel? Een notitie in je telefoon? En dan geef je dat aan het eind van de dag even door aan het RIVM en klaar is kees?quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:07 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Denk wel dat het met elkaar te maken heeft.
RIVM stuurt vaccin A naar partij A om groep A mee te vaccineren.
Opeens wordt er besloten om met vaccin A niet meer groep A, maar groep B te vaccineren. Partij A mag/kan groep B niet prikken, dus stuurt vaccins naar partij B. Partij B prikt groep B, en ook een paar in groep C, want vaccins over.
RIVM vraagt aan partij A wie ze hebben geprikt. Partij A zegt "weet ik veeeeeeel, wij hebben het aan partij B gegeven". Partij B was helemaal niet klaar om te prikken, dus registratie was ver te zoeken en tadaaaaaaaaaaaaa chaos.
IC en cohort is gevaccineerd. Maar dat personeel wisselt. "nieuw" personeel is niet gevaccineerd.quote:
Eens dat er geen excuses zijn, maar je kan zulke medische gegevens ook niet even op je telefoon of op een papiertje zetten. Gewoon een middenweg zou niet moeilijk moeten zijn zou je denken.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, wellicht. Maar dan nog vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om even bij te houden wie je met wat prikt. Zelfs zonder dat daar een heel systeem voor is... gewoon even op een briefje? Excel? Een notitie in je telefoon? En dan geef je dat aan het eind van de dag even door aan het RIVM en klaar is kees?
Ik vind dat er weinig geldige excuses zijn voor het zo verliezen van de controle eerlijk gezegd.
Nee, dat snap ik. Maar het is toch ook niet alsof er geen registratiesystemen bestaan.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:20 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Eens dat er geen excuses zijn, maar je kan zulke medische gegevens ook niet even op je telefoon of op een papiertje zetten. Gewoon een middenweg zou niet moeilijk moeten zijn zou je denken.
Er wordt niet op een zelfde manier geregistreerd door partijen die prikken. En er zijn veel verschillende prikpartijen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, wellicht. Maar dan nog vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om even bij te houden wie je met wat prikt. Zelfs zonder dat daar een heel systeem voor is... gewoon even op een briefje? Excel? Een notitie in je telefoon? En dan geef je dat aan het eind van de dag even door aan het RIVM en klaar is kees?
Ik vind dat er weinig geldige excuses zijn voor het zo verliezen van de controle eerlijk gezegd.
Het is nooit zo belangrijk geweest denk ik, dus was nooit zo erg dat het niet op orde wasquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik. Maar het is toch ook niet alsof er geen registratiesystemen bestaan.
Je zou haast gaan denken dat dit het eerste vaccin ooit is dat wordt uitgerold
Aantallen is het belangrijkst? Dat moet toch wel te fixen zijn? Desnoods lokaal bijhouden en doorbellen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:25 schreef Molo het volgende:
[..]
Er wordt niet op een zelfde manier geregistreerd door partijen die prikken. En er zijn veel verschillende prikpartijen.
En een aantal van die partijen geven geen informatie aan het RIVM. Deels.omdat het sukkels zijn (even gechargeerd uiteraard), groot deel omdat ze tegen het doorgeven van patiëntinformatie aan het RIVM zijn (huisartsen bijvoorbeeld) en ook nog andere redenen.
Daarnaast hebben mensen die gevaccineerd worden het rest om informatie niet te delen met het RIVM. Dan kun je dus ook niet goed monitoren als RIVM zijnde, als dat veel gebeurt, wat zo is.
Is dit de schuld van het RIVM? Zeker niet.
Had dit andere gekund en gemoeten? Dat zeker.
Had dit gelukt als tijdig een echt plan was gemaakt? Zeker weten.
Maar nu is het een bende en gaat een quick fix niet meer helpen of op tijd zijn denk ik.
Nee wel meer dan datquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Aantallen is het belangrijkst? Dat moet toch wel te fixen zijn? Desnoods lokaal bijhouden en doorbellen.
Interessant! Dat bv huisartsen niet zomaar hun patiëntengegevens doorgeven begrijp ik wel. Maar dat kan toch ook geanonimiseerd zou je denken. Het RIVM hoeft niet echt te weten wie er precies zijn gevaccineerd, als ze maar weten hoeveel mannen en vrouwen van welke leeftijd welke prik hebben gekregen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:25 schreef Molo het volgende:
[..]
Er wordt niet op een zelfde manier geregistreerd door partijen die prikken. En er zijn veel verschillende prikpartijen.
En een aantal van die partijen geven geen informatie aan het RIVM. Deels.omdat het sukkels zijn (even gechargeerd uiteraard), groot deel omdat ze tegen het doorgeven van patiëntinformatie aan het RIVM zijn (huisartsen bijvoorbeeld) en ook nog andere redenen.
Daarnaast hebben mensen die gevaccineerd worden het rest om informatie niet te delen met het RIVM. Dan kun je dus ook niet goed monitoren als RIVM zijnde, als dat veel gebeurt, wat zo is.
Is dit de schuld van het RIVM? Zeker niet.
Had dit andere gekund en gemoeten? Dat zeker.
Had dit gelukt als tijdig een echt plan was gemaakt? Zeker weten.
Maar nu is het een bende en gaat een quick fix niet meer helpen of op tijd zijn denk ik.
Ligt eraan wat je doelen ermee zijnquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Interessant! Dat bv huisartsen niet zomaar hun patiëntengegevens doorgeven begrijp ik wel. Maar dat kan toch ook geanonimiseerd zou je denken. Het RIVM hoeft niet echt te weten wie er precies zijn gevaccineerd, als ze maar weten hoeveel mannen en vrouwen van welke leeftijd welke prik hebben gekregen.
Maar als je weet dat vaccin ABCD123 van huisarts XYZ komt, is dat eigenlijk voldoende. Die huisarts kan dan zijn of haar patiënt verder inlichten en begeleiden.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:49 schreef Molo het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je doelen ermee zijn
Als je wilt doorgeven of een koelkast te warm heeft gestaan en dan dat wil herleiden, is het toch wél handig dat je weet over welke persoon dit gaat.
En dan is die vaccinatie niet meer dekkend.
Dus ook niet voldoende voor bescherming van een individu.
Ja, dat komt er dus nooit op deze manier. Op zich niet verkeerdquote:Of voldoende voor een vaccinatiebewijs
Zou een optie kunnen zijn jaquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar als je weet dat vaccin ABCD123 van huisarts XYZ komt, is dat eigenlijk voldoende. Die huisarts kan dan zijn of haar patiënt verder inlichten en begeleiden.
[..]
Ja, dat komt er dus nooit op deze manier. Op zich niet verkeerd
Bizar dat we nu meer dan een jaar met deze shit bezig zijn en de conclusie is "er is geen regie en geen plan"quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:52 schreef Molo het volgende:
[..]
Zij meerdere wegen naar Rome maar dan moet je wel een plan hebben to begin with
Wat een top minister hebben wij toch. Ik heb direct gezegd, er moet een superambtenaar aangesteld worden. Maar goed, dat zal wel te veel gezichtsverlies zijn ofzo.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bizar dat we nu meer dan een jaar met deze shit bezig zijn en de conclusie is "er is geen regie en geen plan"
Alles, iedereen en zijn moeder vaccineren en hopen dat er geen grote issues naar boven komen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bizar dat we nu meer dan een jaar met deze shit bezig zijn en de conclusie is "er is geen regie en geen plan"
Vergeten? Niks daarvan. Ik heb liever achteraf de onderste steen boven en dan alle verantwoordelijken die hebben gefaald het gevang inquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:56 schreef Molo het volgende:
[..]
En dan heel snel deze operatie Prikkebeen vergeten
Oh dat mag ookquote:Op zaterdag 10 april 2021 02:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vergeten? Niks daarvan. Ik heb liever achteraf de onderste steen boven en dan alle verantwoordelijken die hebben gefaald het gevang in
Zullen we beginnen met een fatsoenlijke enquête?En dan zien we dan wel welke gevolgen passend zijn.quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vergeten? Niks daarvan. Ik heb liever achteraf de onderste steen boven en dan alle verantwoordelijken die hebben gefaald het gevang in
Waarom houden ze dit niet bij via DigiD? Dit lijkt me toch het meest ideale systeem daarvoor, zo goed als iedereen staat er in.quote:Op zaterdag 10 april 2021 01:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
"We beginnen later, maar dan wel zorgvuldig." was het credo. Nog geen vier maanden later kunnen ze er geen chocola meer van maken bij het RIVM. Het is blijkbaar erg ingewikkeld om ergens bij te houden wie welke prik heeft gekregen.
Als je een nieuw systeem moet maken dat zowel DigID gebruikt als Medische gegevens verwerkt, dan is dat een ellenlang proces. Technisch niet eens heel moeilijk, maar voordat je door audits heen bent ben je een jaar verder, men had beter naar een bestaand systeem kunnen kijken en daar iets uitbreiden, bijvoorbeeld het donorregister of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 10 april 2021 07:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom houden ze dit niet bij via DigiD? Dit lijkt me toch het meest ideale systeem daarvoor, zo goed als iedereen staat er in.
Gelukkig is die registratie niet zo belangrijk... oh wacht vaccinatiepaspoort...quote:Op zaterdag 10 april 2021 02:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik. Maar het is toch ook niet alsof er geen registratiesystemen bestaan.
Je zou haast gaan denken dat dit het eerste vaccin ooit is dat wordt uitgerold
Dit kan echt nietquote:
Dat gaat ze niet lukken inderdaad.quote:Op zaterdag 10 april 2021 08:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gelukkig is die registratie niet zo belangrijk... oh wacht vaccinatiepaspoort...
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |