Serieuze vraag, wat denk jij dat een nieuwe auto op dit moment kost?quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor minder dan 38k...![]()
Slechts 25k ofzo....
Dit is ook onzin natuurlijk, automakers weten ook wel dat dit soort loden ballonnetjes alleen voor de bühne zijn. En daar maken ze dankbaar gebruik van met mooie marketingpraatjes waar de aanhangers van de EV-religie dan weer intrappen. Het is een mooi stukje synergiequote:Op donderdag 11 maart 2021 18:31 schreef speknek het volgende:
Dit is een regel voor de politieke bühne. Er is geen grote autofabrikant die nog nieuwe verbrandingsauto's ontwerpt voor over zeven jaar, laat staan negen.
Nee, geen kolencentrales. Dat kunnen gascentrales zijn maar ook stroom uit het buitenland of uit buffers. We hebben een Europees stroomnetwerk, het is niet alsof alle stroom die we hier produceren of verbruiken hier gebruikt of geproduceerd wordt.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dan is het een nachtje windstil en moeten de kolencentrales weer opgestart worden.
Die buffers bestaan niet. Die minimaal 20% extra capaciteit die je berekent moet ergens vandaan komen, bovenop de stijgende energiebehoefte in het algemeen. En gas mag niet meer.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, geen kolencentrales. Dat kunnen gascentrales zijn maar ook stroom uit het buitenland of uit buffers.
Dat is mijn punt helemaal niet... Je doet net alsof alles beneden de 38k gewoon prima betaalbaar is:quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Serieuze vraag, wat denk jij dat een nieuwe auto op dit moment kost?
Gewoon een middenklasser Golfje, Ford Focus, Mazda 3, etc?
Gezien alle studieschuld, hypotheek en huuproblemen die ik hier op Fok! lees lijkt me alles hoger dan 10k volstrekt onrealistisch. En dan reken ik nmm nog heel ruim.quote:De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Gas mag zeker nog wel. Die gascentrales draaien nu ook meestal niet op laagcalorisch Gronings gas. Er is meer gas in Nederland (en uit het buitenland).quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die buffers bestaan niet. Die minimaal 20% extra capaciteit die je berekent moet ergens vandaan komen, bovenop de stijgende energiebehoefte in het algemeen. En gas mag niet meer.
https://www.caradvice.com(...)place-renault-sport/quote:our future line-up: tech-infused, electrified and competitive. And this will feed our brands’ strength, each with their own clear, differentiated territories; responsible for their profitability and customer satisfaction.
"We’ll move from a car company working with tech to a tech company working with cars, making at least 20% of its revenues from services, data and energy trading by 2030", he added.
Beneden de ¤38.000 kan natuurlijk ook ¤15.000 zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is mijn punt helemaal niet... Je doet net alsof alles beneden de 38k gewoon prima betaalbaar is:
[..]
Huh? Hoe bedoel je dit? Mensen kopen geen auto's van boven de ¤10.000 ?quote:Gezien alle studieschuld, hypotheek en huuproblemen die ik hier op Fok! lees lijkt me alles hoger dan 10k volstrekt onrealistisch. En dan reken ik nmm nog heel ruim.
Dat 's nachts opladen is nu het geval, dat zal niet zo zijn als iedereen een EV heeft. Dat bedoel ik met bierviljtesberekening, je kunt niet zomaar getallen extrapoleren als de situatie verandert.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vergeet niet dat EV's voor 75% (!!!!) 's nachts worden opgeladen. Dat is het moment dat iedereen slaapt en er realtief een overschot is. Je kan de beschikbare capaciteit daardoor veel beter benutten.
Klopt, afgezien van merken als Fiat en Mazda die zelf niet in staat lijken te zijn om een EV te bouwen (ivm investeringen) zie je gigantische investeringen in EV's en accutechniek.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:43 schreef speknek het volgende:
Volkswagen To Go All Electric By 2026
https://industryeurope.co(...)ll-electric-by-2026/
Volvo Cars to go fully electric by 2030
https://www.bbc.com/news/business-56245618
Renault:
[..]
https://www.caradvice.com(...)place-renault-sport/
VVD: Wij eisen dat alle nieuwe auto's in 2030 elektrisch zijn, zijn we niet groen?
Precies wat ik zeg, leuke marketingpraatjes waar evangelische idioten met plezier intrappenquote:Op donderdag 11 maart 2021 18:43 schreef speknek het volgende:
Volkswagen To Go All Electric By 2026
https://industryeurope.co(...)ll-electric-by-2026/
Volvo Cars to go fully electric by 2030
https://www.bbc.com/news/business-56245618
Renault:
[..]
https://www.caradvice.com(...)place-renault-sport/
VVD: Wij eisen dat alle nieuwe auto's in 2030 elektrisch zijn, zijn we niet groen?
Dat zeg ik helemaal niet.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Beneden de ¤38.000 kan natuurlijk ook ¤15.000 zijn.
Huh? Hoe bedoel je dit? Mensen kopen geen auto's van boven de ¤10.000 ?
Ja, en zoals ik al eerder zei wordt het rijden daarin je vanzelf onmogelijk gemaakt. Daar hoef je geen Nostradamus voor te zijn om dat te kunnen voorspellen.quote:En wat een geziek, je kan na 2030 gewoon nog een 2e hands benzineauto kopen en daar nog 15 jaar in rijden. Alleen geen nieuwe.
Jezus, lees je wel? Wat zeg ik nu?quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat 's nachts opladen is nu het geval, dat zal niet zo zijn als iedereen een EV heeft. Dat bedoel ik met bierviljtesberekening, je kunt niet zomaar getallen extrapoleren als de situatie verandert.
Je zegt dat 75% van het opladen 's nachts gebeurt. Maar je laat weg waarom dat zo is.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Jezus, lees je wel? Wat zeg ik nu?
Onzin. EV's zijn vooral duur vanwege de accu's. En accu's worden in een rap tempo goedkoper.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet.
[..]
Ja, en zoals ik al eerder zei wordt het rijden daarin je vanzelf onmogelijk gemaakt. Daar hoef je geen Nostradamus voor te zijn om dat te kunnen voorspellen.
Wat voor bedrag denk jij aan als je het over "betaalbaar" hebt?quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Pas na 2040 zal het lastig worden om een 2e hands brandstofauto te vinden, tegen die tijd zijn EV's al lang betaalbaar.
Omdat dat kan. Zo simpel is het.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je zegt dat 75% van het opladen 's nachts gebeurt. Maar je laat weg waarom dat zo is.
Voor de prijs die je nu betaalt voor een nieuwe benzine / hybride (met inflatie correctie).quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor bedrag denk jij aan als je het over "betaalbaar" hebt?
Ik denk dat de """evangelische idioten""" hier wel redelijk van op de hoogte zijn, het gaat meer om de mensen die ook wel eens wat met groen willen doen ofzo. Die kunnen nu VVD blijven stemmen, want ze hebben zojuist iets belangrijks gedaan om de wereld te redden en dan kunnen we nu weer lekker hout stoken en extra ver op vakantie gaan.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies wat ik zeg, leuke marketingpraatjes waar evangelische idioten met plezier intrappen
En waarom kan het?quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat dat kan. Zo simpel is het.
Ik las hiet laatst op Fok! dat de infra in de oudere wijken nog berekend is op een continu afname van 800 watt per woning... Veel succes.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Omdat dat kan. Zo simpel is het.
Je komt thuis van je werk, je hangt je auto aan de lader, de lader kijkt naar de beschikbare laadstroom en begint om 23:00 te laden en om 5 uur 's ochtends is je accu weer vol. Dat is technisch doodsimpel te implementeren en bestaat al.
Dit is natuurlijk een beetje om de hete brei heen draaien. Noem gewoon een bedrag wat jij "betaalbaar" vindt. Ik gok erop dat dat niet in de buurt komt van de max 8k die ik hier eerder las.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de prijs die je nu betaalt voor een nieuwe benzine / hybride (met inflatie correctie).
Ja, daar ligt een taak voor netbeheerders en gemeenten. Ze hebben nog wel even, het is niet alsof we in 2030 ineens 8,5 miljoen EV's hebben. Er komen er jaarlijks zo'n 450.000 bij (gezien de historische autoverkopen).quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik las hiet laatst op Fok! dat de infra in de oudere wijken nog berekend is op een continu afname van 800 watt per woning... Veel succes.
Nee, je beantwoordt de vraag niet. Ik vraag waarom het kan en je legt uit hoe het kan. Ik vraag waarom het mogelijk is, niet hoe. Je moet even wat dieper nadenken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu ben je aan het zieken. Er staat duidelijk waarom maar dat quote je niet.
8k? Waar koop jij een nieuwe auto voor ¤8.000 ....quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een beetje om de hete brei heen draaien. Noem gewoon een bedrag wat jij "betaalbaar" vindt. Ik gok erop dat dat niet in de buurt komt van de max 8k die ik hier eerder las.
Nee, je loopt te zieken. Je bent bewust tegendraads aan het doen terwijl mijn antwoord heel duidelijk is.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, je beantwoordt de vraag niet. Ik vraag waarom het kan en je legt uit hoe het kan. Ik vraag waarom het mogelijk is, niet hoe. Je moet even wat dieper nadenken.
Stroomnet schrijf je aan elkaar en nee, het is niet mogelijk dat heel Nederland in 2030 'gewoon' thuis kan opladen, ook niet met extra zonnepanelen en al helemaal niet hartje winter wanneer de warmtepompen op volle toeren zouden moeten draaien. De grootste remmende factor is dat we te weinig mensen hebben om dit op korte termijn te realiseren. Een elektriciteitsnet is veel meer dan wat kabels in de grond. Begin hier maar eens te lezen:quote:Op donderdag 11 maart 2021 06:35 schreef Fer het volgende:
Stroom net kan dit ook gewoon aan, zeker als er nog meer panelen bij komen op daken.
Niet heel Nederland heeft in 2030 een EV.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Stroomnet schrijf je aan elkaar en nee, het is niet mogelijk dat heel Nederland in 2030 'gewoon' thuis kan opladen, ook niet met extra zonnepanelen en al helemaal niet hartje winter wanneer de warmtepompen op volle toeren zouden moeten draaien. De grootste remmende factor is dat we te weinig mensen hebben om dit op korte termijn te realiseren. Een elektriciteitsnet is veel meer dan wat kabels in de grond. Begin hier maar eens te lezen:
https://www.phasetophase.nl/boek/index.html
Nee je beantwoordt de vraag gewoon niet. Voor de zoveelste keer, ik vraag je niet hoe je een auto moet opladen. Ik vraag waarom het nu, op dit moment, mogelijk is om vooral 's nachts op te laden. Daar is namelijk een belangrijke reden voor die je constant achterwege laat. Doe je dat met opzet of weet je het gewoon niet?quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, je loopt te zieken. Je bent bewust tegendraads aan het doen terwijl mijn antwoord heel duidelijk is.
Zoals ik zei: laadpalen kunnen zelf prima bepalen wanneer er geladen moet worden en aangezien mensen 's hun auto eind van de dag aan een paal hangen, laadt de auto 's nachts op.
Waar heb je het in hemelsnaam over? Echt.... Ga een ander vervelen. Het gaat niet over nu. Het gaat over 2030.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee je beantwoordt de vraag gewoon niet. Voor de zoveelste keer, ik vraag je niet hoe je een auto moet opladen. Ik vraag waarom het nu, op dit moment, mogelijk is om vooral 's nachts op te laden. Daar is namelijk een belangrijke reden voor die je constant achterwege laat. Doe je dat met opzet of weet je het gewoon niet?
Ergo, jij vindt alles van 1 t/m 37.999 euro betaalbaar. Ik ken mensen die daar anders over denken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
8k? Waar koop jij een nieuwe auto voor ¤8.000 ....
Je weet het dus niet. Misschien wat minder uit de hoogte doen in het vervolg.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar heb je het in hemelsnaam over? Echt....
Dat is gemiddeld 63 MWh per dag? Je hebt het over ‘s nachts laden, als we dat in 10 uur willen laten passen praat je over 6.3 MWh wat er bovenop het huidig verbruik komt. Is ons infra daar geschikt voor?quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.
Nu gaat dat natuurlijk geleidelijk (maximaal zo'n 450.000 auto's per jaar) maar laten we eens zo'n worst case scenario kiezen.
Dan heb je 8.500.000 elektrische auto's.
Er wordt jaarlijks gemiddeld zo'n 13.500km gereden per auto.
Het verbruik van een elektrische auto ligt op zo'n 1kWh op 5km. Er zijn merken die dat beter doen maar laten we laag inzetten.
13.500km per jaar / 5 = 2700kWh per jaar per auto gemiddeld.
2700 / 365,25 dagen per jaar = 7,38kWh per auto per dag gemiddeld.
Hang je de auto aan de lader en laat je hem 's nachts laden met 1kWh per uur, dan heb je 's ochtends de auto weer geheel vol. De ene auto heeft niet gereden, de andere heeft 100km gereden en kan normaal laden, de ander heeft 500km gereden en moet met prioriteit (hoge laadstroom) laden en je kan dat mooi afstemmen per auto.
Nu zal je zeggen "ja, maar er zijn ook auto's die 500km per dag rijden". Natuurlijk zijn die er maar je rekent met gemiddelden en gemiddeld heb je maar 7,38kWh per auto per dag nodig.
En dat 's nachts laden kan met "smart grid" laders die keurig hun laadstroom afstemmen op hoeveel je nodig hebt en pas gaan laden als de meeste mensen al op 1 oor liggen.
Wat houdt dat in voor de stroomproductie in Nederland?
13.500km x 8.500.000 auto's = afgerond 115 miljard kilometer per jaar.
Delen door 5 en dan kom je op 23TWh aan energie per jaar. Dat is zo'n 20% van wat heel Nederland op dit moment verbruikt (incl. industrie) maar daar streep je dan wel alle benzine en diesel tegen weg.
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.
Deels valt er ook weer energie weg, zo heb je voor het produceren van 1 liter benzine nu nog ongeveer 0,5kWh energie nodig en rijden er ook vrachtwagens rond om benzinestations bij te vullen. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Dat is toch helemaal het punt niet? Leuk dat je op één of andere manier denkt dat je me op een paar woordjes kan pakken maar dan mis je toch echt de strekking van wat ik zei.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ergo, jij vindt alles van 1 t/m 37.999 euro betaalbaar. Ik ken mensen die daar anders over denken.
En dat is gebaseerd op... je duim?quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zal het versimpelen: EV's zullen in de toekomst (tussen 2030 en 2040) niet meer kosten dan de benzine equivalent in een gelijke klasse qua ruimte en comfort.
Nee, niet overal. Zeker niet. Daar ligt een taak voor netbeheerders, gemeenten.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:06 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat is gemiddeld 63 MWh per dag? Je hebt het over ‘s nachts laden, als we dat in 10 uur willen laten passen praat je over 6.3 MWh wat er bovenop het huidig verbruik komt. Is ons infra daar geschikt voor?
Nee, op prognoses. Moet ik ze voor je opzoeken?quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dat is gebaseerd op... je duim?
Misschien is dat een keer handig ja.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, op prognoses. Moet ik ze voor je opzoeken?
Nee, ik zie accijns niet over het hoofd. Ook daar heb ik al enkele topics mee gevuld. Het is meer dat we het er nog niet over gehad hebben.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien is dat een keer handig ja.Bovendien lijk je weer iets belangrijks over het hoofd te zien (accijns).
Die glazen bol van je heeft overal antwoord opquote:Op donderdag 11 maart 2021 19:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ik zie accijns niet over het hoofd. Ook daar heb ik al enkele topics mee gevuld. Het is meer dat we het er nog niet over gehad hebben.
We krijgen een kilometerheffing, reken daar maar alvast op.
Maar dat is nu ook al een probleem aan het worden met nieuwe auto's.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:14 schreef xaban06 het volgende:
En (het gros van) de garages kunnen sluiten
Nee, dat is gewoon iets waar ik al sinds minimaal 2010 discussies over voer, dus die onderwerpen zijn allemaal wel 20x voorbij gekomen hier op FOK!quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die glazen bol van je heeft overal antwoord op
Ik loop al wat langer rond in de wereld van techniek. Als ik zie wat de afgelopen 30 jaar gerealiseerd is met de hoeveelheid elektrotechnici van toen en wat daar nu nog van overgebleven is, en de vraag aan alle kanten toegenomen is en beleidsmakers inclusief managers tot op de dag van vandaag nog steeds niet doorhebben dat je technici niet uit een blik kan opentrekken dan zie ik over 9 jaar weinig verschil vergeleken met nu. Zolang er onvoldoende aandacht is voor technische studies is het realistischer om van 2050 te spreken. En dan ben ik vrij optimistisch.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet heel Nederland heeft in 2030 een EV.
Dus dat is ook niet aan de orde.
Hoeveel nieuwe auto's denk jij dat er jaarlijks verkocht worden?
Het is momenteel niet eens meer een discussie of de overheid het gaat verbieden, het is meer de situatie dat steeds meer automerken zelf al aankondigen vanaf 2026 of 2030 louter nog EV's te produceren.quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik loop al wat langer rond in de wereld van techniek. Als ik zie wat de afgelopen 30 jaar gerealiseerd is met de hoeveelheid elektrotechnici van toen en wat daar nu nog van overgebleven is, en de vraag aan alle kanten toegenomen is en beleidsmakers inclusief managers tot op de dag van vandaag nog steeds niet doorhebben dat je technici niet uit een blik kan opentrekken dan zie ik over 9 jaar weinig verschil vergeleken met nu. Zolang er onvoldoende aandacht is voor technische studies is het realistischer om van 2050 te spreken. En dan ben ik vrij optimistisch.
Eventjes ons elektriciteitsnetwerk opwaarderen gaat hem niet worden. Het wachten is op accu- of condensatortechniek wat net zo snel laadt als fossiele brandstof. Dan kun je met de auto naar een punt rijden waar met hoog vermogen opgeladen kan worden. Een oud gezegde luidt: gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt. Het noemen van een datum voor het uitfaseren van fossiele brandstoffen is pas aan de orde als elektrische energieopslag voor mobiele toepassingen dusdanig ontwikkeld is dat het de conventionele manier overtreft. Eenmaal zo ver hoef je niet eens een datum te noemen om iets te stoppen, want men doet het al uit eigen beweging.
En jij mist mijn punt wsl volkomen. Het gaat me er helemaal niet om wat nieuwe auto's in 2030 doen. Of het nou EV's of reguliere brandstofauto's zijn. Het gaat mij erom dat er nu heel makkelijk geroepen wordt "dan blijf je toch lekker zoveelstehands benzine rijden!" En als jij de huidige trend een beetje gevolgd hebt met milieuzones, dieselverboden, uitstoottoeslagen etc. laat het zich natuurlijk wel raden wat er na 2030 gaat gebeuren. Het wordt Jan met de Pet simpelweg onmogelijk gemaakt om en benzinebak te rijden en als hij wel naar zijn werk wil mag hij zeker t/m 38k gaan aftikken...quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is toch helemaal het punt niet? Leuk dat je op één of andere manier denkt dat je me op een paar woordjes kan pakken maar dan mis je toch echt de strekking van wat ik zei.
Ik zal het versimpelen: EV's zullen in de toekomst (tussen 2030 en 2040) niet meer kosten dan de benzine equivalent in een gelijke klasse qua ruimte en comfort.
quote:Op donderdag 11 maart 2021 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, dat is gewoon iets waar ik al sinds minimaal 2010 discussies over voer, dus die onderwerpen zijn allemaal wel 20x voorbij gekomen hier op FOK!
Die lange post op de vorige pagina heb ik gewoon uit een ander topic geplukt, om het niet weer helemaal te hoeven typen.
Sterker nog, ik denk dat als @:Achja en ik een Euro krijgen voor ieder argument dat Achja en ik hebben uitgewisseld dan kunnen we samen 2 weken op vakantie in een nieuwe Tesla![]()
en met de scooter van mij moederquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,
Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |