abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198448827
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Voor minder dan 38k... :')

Slechts 25k ofzo.... _O-
Serieuze vraag, wat denk jij dat een nieuwe auto op dit moment kost?
Gewoon een middenklasser Golfje, Ford Focus, Mazda 3, etc?
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:31:03 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_198448833
Dit is een regel voor de politieke bühne. Er is geen grote autofabrikant die nog nieuwe verbrandingsauto's ontwerpt voor over zeven jaar, laat staan negen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_198448860
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:31 schreef speknek het volgende:
Dit is een regel voor de politieke bühne. Er is geen grote autofabrikant die nog nieuwe verbrandingsauto's ontwerpt voor over zeven jaar, laat staan negen.
Dit is ook onzin natuurlijk, automakers weten ook wel dat dit soort loden ballonnetjes alleen voor de bühne zijn. En daar maken ze dankbaar gebruik van met mooie marketingpraatjes waar de aanhangers van de EV-religie dan weer intrappen. Het is een mooi stukje synergie :)
pi_198448862
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En dan is het een nachtje windstil en moeten de kolencentrales weer opgestart worden. :D
Nee, geen kolencentrales. Dat kunnen gascentrales zijn maar ook stroom uit het buitenland of uit buffers. We hebben een Europees stroomnetwerk, het is niet alsof alle stroom die we hier produceren of verbruiken hier gebruikt of geproduceerd wordt.

En sowieso: je stookt nu 100% benzine en diesel, dat wordt hoe dan ook niet groen opgewekt.
Elektrisch kan je prima schoon opwekken, ook als je af en toe aanvulling nodig hebt van enkele gascentrales die wel CO2 uitstoten is het nog vele malen schoner.

Maar goed, het is natuurlijk leuk om af en toe een opmerking te roepen zonder er over na te hoeven denken.
pi_198448886
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, geen kolencentrales. Dat kunnen gascentrales zijn maar ook stroom uit het buitenland of uit buffers.
Die buffers bestaan niet. Die minimaal 20% extra capaciteit die je berekent moet ergens vandaan komen, bovenop de stijgende energiebehoefte in het algemeen. En gas mag niet meer.

Je moet niet doen alsof je bierviltjesberekening je fantasie meer kracht geeft.
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:37:10 #106
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198448932
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Serieuze vraag, wat denk jij dat een nieuwe auto op dit moment kost?
Gewoon een middenklasser Golfje, Ford Focus, Mazda 3, etc?
Dat is mijn punt helemaal niet... Je doet net alsof alles beneden de 38k gewoon prima betaalbaar is:

quote:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Gezien alle studieschuld, hypotheek en huuproblemen die ik hier op Fok! lees lijkt me alles hoger dan 10k volstrekt onrealistisch. En dan reken ik nmm nog heel ruim.
pi_198449013
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Die buffers bestaan niet. Die minimaal 20% extra capaciteit die je berekent moet ergens vandaan komen, bovenop de stijgende energiebehoefte in het algemeen. En gas mag niet meer.
Gas mag zeker nog wel. Die gascentrales draaien nu ook meestal niet op laagcalorisch Gronings gas. Er is meer gas in Nederland (en uit het buitenland).

Het verhaal van "gas mag niet meer" is vooral het gas uit Groningen dat we in huishoudens gebruiken en dat laagcalorisch is. Dat is niet zomaar te vervangen, aangezien de overige gasvelden (relatief) hoogcalorisch zijn.

Het einddoel zal zeker zijn dat we helemaal geen gas meer gebruiken maar als je nu in de mix 70% groen kan opwekken en nog 30% met CO2 uitstoot opwekt, heb je al ~70% winst t.o.v. benzine-auto's.

De stijgende energiebehoefte is geen probleem.

Vergeet niet dat EV's voor 75% (!!!!) 's nachts worden opgeladen. Dat is het moment dat iedereen slaapt en er realtief een overschot is. Je kan de beschikbare capaciteit daardoor veel beter benutten.

En nee, dat dekt niet alles af. Maar het is ook niet zo alsof we in 1 jaar ineens 8,5 miljoen elektrische auto's in Nederland hebben.

Het gekke is: niemand heeft het er over dat je nu 8,5 miljoen auto's op CO2 en NOX uitstotende motoren laat rijden maar als het op stroom aankomt zou het ineens niet meer kunnen omdat een deel daarvan niet CO2 neutraal is _O-
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:43:40 #108
8369 speknek
Another day another slay
pi_198449059
Volkswagen To Go All Electric By 2026
https://industryeurope.co(...)ll-electric-by-2026/

Volvo Cars to go fully electric by 2030
https://www.bbc.com/news/business-56245618

Renault:
quote:
our future line-up: tech-infused, electrified and competitive. And this will feed our brands’ strength, each with their own clear, differentiated territories; responsible for their profitability and customer satisfaction.

"We’ll move from a car company working with tech to a tech company working with cars, making at least 20% of its revenues from services, data and energy trading by 2030", he added.
https://www.caradvice.com(...)place-renault-sport/

VVD: Wij eisen dat alle nieuwe auto's in 2030 elektrisch zijn, zijn we niet groen?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_198449069
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is mijn punt helemaal niet... Je doet net alsof alles beneden de 38k gewoon prima betaalbaar is:
[..]
Beneden de ¤38.000 kan natuurlijk ook ¤15.000 zijn.

Sowieso is autobezit in Nederland hard aan het afnemen. Ik denk dat over 9 jaar de meeste mensen een auto leasen en met de relatief dure accu's in EV's zou dat wel eens een vlucht kunnen nemen.

Of dat iets goeds is is een 2e maar ik zie de trend, het gebeurt al.

quote:
Gezien alle studieschuld, hypotheek en huuproblemen die ik hier op Fok! lees lijkt me alles hoger dan 10k volstrekt onrealistisch. En dan reken ik nmm nog heel ruim.
Huh? Hoe bedoel je dit? Mensen kopen geen auto's van boven de ¤10.000 ?

En wat een geziek, je kan na 2030 gewoon nog een 2e hands benzineauto kopen en daar nog 15 jaar in rijden. Alleen geen nieuwe.
pi_198449073
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Vergeet niet dat EV's voor 75% (!!!!) 's nachts worden opgeladen. Dat is het moment dat iedereen slaapt en er realtief een overschot is. Je kan de beschikbare capaciteit daardoor veel beter benutten.
Dat 's nachts opladen is nu het geval, dat zal niet zo zijn als iedereen een EV heeft. Dat bedoel ik met bierviljtesberekening, je kunt niet zomaar getallen extrapoleren als de situatie verandert.
pi_198449107
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:43 schreef speknek het volgende:
Volkswagen To Go All Electric By 2026
https://industryeurope.co(...)ll-electric-by-2026/

Volvo Cars to go fully electric by 2030
https://www.bbc.com/news/business-56245618

Renault:
[..]

https://www.caradvice.com(...)place-renault-sport/

VVD: Wij eisen dat alle nieuwe auto's in 2030 elektrisch zijn, zijn we niet groen?
Klopt, afgezien van merken als Fiat en Mazda die zelf niet in staat lijken te zijn om een EV te bouwen (ivm investeringen) zie je gigantische investeringen in EV's en accutechniek.

En Mazda en Fiat zullen vast wel ergens op een platform van een ander merk gaan samenwerken, zoals ze nu ook al doen.
pi_198449160
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:43 schreef speknek het volgende:
Volkswagen To Go All Electric By 2026
https://industryeurope.co(...)ll-electric-by-2026/

Volvo Cars to go fully electric by 2030
https://www.bbc.com/news/business-56245618

Renault:
[..]

https://www.caradvice.com(...)place-renault-sport/

VVD: Wij eisen dat alle nieuwe auto's in 2030 elektrisch zijn, zijn we niet groen?
Precies wat ik zeg, leuke marketingpraatjes waar evangelische idioten met plezier intrappen :D
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:47:51 #113
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449162
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Beneden de ¤38.000 kan natuurlijk ook ¤15.000 zijn.

Huh? Hoe bedoel je dit? Mensen kopen geen auto's van boven de ¤10.000 ?
Dat zeg ik helemaal niet.

quote:
En wat een geziek, je kan na 2030 gewoon nog een 2e hands benzineauto kopen en daar nog 15 jaar in rijden. Alleen geen nieuwe.
Ja, en zoals ik al eerder zei wordt het rijden daarin je vanzelf onmogelijk gemaakt. Daar hoef je geen Nostradamus voor te zijn om dat te kunnen voorspellen.
pi_198449206
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat 's nachts opladen is nu het geval, dat zal niet zo zijn als iedereen een EV heeft. Dat bedoel ik met bierviljtesberekening, je kunt niet zomaar getallen extrapoleren als de situatie verandert.
Jezus, lees je wel? Wat zeg ik nu?

En ja, dat kan je zeker extrapoleren. Dat is juist heel makkelijk. Zeggen dat je het niet kan extrapoleren "als de situatie verandert" is gewoon een domme opmerking om het in twijfel te trekken zonder enige vorm van onderbouwing. Hou daar maar weer mee op.

Mensen rijden gemiddeld 13.500km per jaar. Daar zit al 30 jaar amper beweging in en dat verandert in de toekomst ook niet (al zal het met de corona crisis en thuiswerken wel flink minder zijn).

Dat is gemiddels 37km per dag, ofwel 7,4kWh aan stroom per auto, per dag, gemiddeld.

En ja, gemiddeld is prima om mee te rekenen, de extremen in beide richtingen middelen elkaar uit.

Er is een groep kilometervreters die overdag zullen bijladen maar dat betekent dat je meer dan je range rijdt per dag. Dat zal de gemiddelde taxi-chauffeur nog niet eens halen.

75% zal er genoeg aan hebben om 's nachts bij te laden. En dat is het moment dat de minste stroom afgenomen wordt omdat... gemiddeld de meeste mensen dan... slapen.
pi_198449242
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Jezus, lees je wel? Wat zeg ik nu?
Je zegt dat 75% van het opladen 's nachts gebeurt. Maar je laat weg waarom dat zo is.
pi_198449244
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zeg ik helemaal niet.
[..]

Ja, en zoals ik al eerder zei wordt het rijden daarin je vanzelf onmogelijk gemaakt. Daar hoef je geen Nostradamus voor te zijn om dat te kunnen voorspellen.
Onzin. EV's zijn vooral duur vanwege de accu's. En accu's worden in een rap tempo goedkoper.
Tesla halveert de accuprijs tussen nu en 2024 door verbeterde accu-technieken waardoor een bruto 1kWh opslag nog maar $55 zal kosten in 2024.
Pas na 2040 zal het lastig worden om een 2e hands brandstofauto te vinden, tegen die tijd zijn EV's al lang betaalbaar.
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:53:53 #117
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449269
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Pas na 2040 zal het lastig worden om een 2e hands brandstofauto te vinden, tegen die tijd zijn EV's al lang betaalbaar.
Wat voor bedrag denk jij aan als je het over "betaalbaar" hebt?
pi_198449286
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:52 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je zegt dat 75% van het opladen 's nachts gebeurt. Maar je laat weg waarom dat zo is.
Omdat dat kan. Zo simpel is het.

Je komt thuis van je werk, je hangt je auto aan de lader, de lader kijkt naar de beschikbare laadstroom en begint om 23:00 te laden en om 5 uur 's ochtends is je accu weer vol. Dat is technisch doodsimpel te implementeren en bestaat al.
pi_198449300
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat voor bedrag denk jij aan als je het over "betaalbaar" hebt?
Voor de prijs die je nu betaalt voor een nieuwe benzine / hybride (met inflatie correctie).

Maar goed, dat is een "welles nietes" spelletje dat we heel lang kunnen spelen.
Ik zeg dat al in 2030 EV's niet duurder meer zijn dan een benzine-auto (in een gelijke klasse qua ruimte en comfort).
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:55:29 #120
8369 speknek
Another day another slay
pi_198449305
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Precies wat ik zeg, leuke marketingpraatjes waar evangelische idioten met plezier intrappen :D
Ik denk dat de """evangelische idioten""" hier wel redelijk van op de hoogte zijn, het gaat meer om de mensen die ook wel eens wat met groen willen doen ofzo. Die kunnen nu VVD blijven stemmen, want ze hebben zojuist iets belangrijks gedaan om de wereld te redden en dan kunnen we nu weer lekker hout stoken en extra ver op vakantie gaan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_198449314
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Omdat dat kan. Zo simpel is het.
En waarom kan het?
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:56:17 #122
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449320
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Omdat dat kan. Zo simpel is het.

Je komt thuis van je werk, je hangt je auto aan de lader, de lader kijkt naar de beschikbare laadstroom en begint om 23:00 te laden en om 5 uur 's ochtends is je accu weer vol. Dat is technisch doodsimpel te implementeren en bestaat al.
Ik las hiet laatst op Fok! dat de infra in de oudere wijken nog berekend is op een continu afname van 800 watt per woning... Veel succes.
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:57:34 #123
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449343
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de prijs die je nu betaalt voor een nieuwe benzine / hybride (met inflatie correctie).
Dit is natuurlijk een beetje om de hete brei heen draaien. Noem gewoon een bedrag wat jij "betaalbaar" vindt. Ik gok erop dat dat niet in de buurt komt van de max 8k die ik hier eerder las.
pi_198449345
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En waarom kan het?
Nu ben je aan het zieken. Er staat duidelijk waarom maar dat quote je niet.
pi_198449361
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik las hiet laatst op Fok! dat de infra in de oudere wijken nog berekend is op een continu afname van 800 watt per woning... Veel succes.
Ja, daar ligt een taak voor netbeheerders en gemeenten. Ze hebben nog wel even, het is niet alsof we in 2030 ineens 8,5 miljoen EV's hebben. Er komen er jaarlijks zo'n 450.000 bij (gezien de historische autoverkopen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')