Waterstof is voor personenauto's geen haalbare kaart en levert een veelvoud aan CO2 uitstoot op. Alleen Toyota gelooft er nog een beetje in en dat is ook meer omdat ze de BEV boot gigantisch hebben gemist.quote:Op donderdag 11 maart 2021 06:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het wordt uiteindelijk wel wat later lijkt me zo.
Verder vraag ik me af of die zware elektrische bakken qua energiegebruik wel altijd zuiniger zijn.
Milieuvriendelijkheid is meer dan co2 uitstoot.denk ook aan lithiumtekort (en patiënten die dit ook nodig hebben) en verwerken van accu’s.
Wat dat betreft schijnt waterstof interessanter te zijn als brandstof.
https://ev-database.nl/in(...)ide-elektrische-auto
Hier staat wat info, bmw i3 zou vergelijkbaar zijn met 1:56 dat is erg mooi
Model S 8 jaar terug, maximum bereik van ongeveer 400 km WLTP. Model S Plaid + eind dit jaar verkrijgbaar: WLTP van 950 km (inschatting, is nog geen definitief cijfer van). Dat is 238%.quote:Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
De BPM regeling is al omgegooid voordat de elektrische auto kwam, dus heeft die aanpassing daar niets mee te maken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.
De BPM was vroeger gebaseerd op de waarde van de auto en die helemaal omgebogen naar emissie van het voertuig, dus bevoordelen (=subsidieren) van de elektrische auto. Voor de werkelijke uitstoot van e-mobielen zou je de verstookte bruinkool en steenkool ook mee moeten rekenen want het halve europese net draait daar op.
En over de bijtelling. Ik heb maandelijks bijna 1000 euro bijtelling voor 250 pk fossiel (heerlijk rijden, dat wel)
Mijn collega met een elektrisch hondehok heeft nog geen 150 euro bijtelling.
En wie moet er rijden als we samen voor de zaak op pad gaan? Dat ben ik want anders komen we pas na de middag aan en komen we 's avonds niet meer thuis
Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.quote:
Dat bedoel ik, je hebt het over 15 jaar terug maar er waren amper EV's toen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan.
[..]
Klopt.quote:Op donderdag 11 maart 2021 15:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.
Goed onderbouwd ook.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
Ook die politieke initiatie is zo walgelijk. Laat uitvinders het lekker zelf doen en laat de ontwikkelingen de natuurlijke weg volgen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:53 schreef Elan het volgende:
Mogen ze eerst wel eens laadpunten gaan realiseren.
quote:https://www.anwb.nl/auto/(...)r-occasion-dan-nieuw
2019
Overigens heeft de consument gemiddeld 12.000 euro over voor de aanschaf van een andere auto en voor dat geld kun je geen gloednieuwe auto kopen.
[..]
Uit cijfers van het Centraal Bureau van de statistiek blijkt dat auto's die in Nederland op de weg rijden gemiddeld 11 jaar oud zijn. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 9 jaar oud.
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.quote:https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ands-auto-s-verkocht
Minder nieuwe, meer tweedehands auto's verkocht
15-7-2016 02:00
Op elke nieuw verkochte auto werden in de eerste helft van dit jaar vijf tweedehands auto's verkocht.
Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:59 schreef probeer het volgende:
[..]
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.
[..]
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000quote:[..]
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Jazeker zie hier wel een markt voor heb je geen gezeik op de weg virtual wielrennen voor een goed doelquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polenamateur wielrenners op fietsen met dikke dynamo's?
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.
Gebruik kan je nog steeds een brandstofauto kopen tot er voor jou een betaalbare EV is.
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.quote:De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ? Zoveel zijn dat er nu ook weer niet.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.
[..]
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.
Zullen er inderdaad niet veel zijn nee. Daarom zeg ik "EV" en niet "nieuwe EV".quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ?
Voor minder dan 38k...quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Ik wel. Die verdwijnen altijd zodra het zo veel geld gaat kosten dat het opvalt. We hadden bijvoorbeeld allemaal al prachtige hybride auto's kunnen hebben die op electriciteit konden rijden in de stad en op benzine op de snelweg. Maar het stimuleren daarvan kostte te veel geld. Dat gaat ook gebeuren met elektrische auto's, alleen al de accijns op brandstof zal verplaatst moeten worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.
Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
En dan is het een nachtje windstil en moeten de kolencentrales weer opgestart worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |