Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens...quote:Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Beware of the stoplicht Tokkie...quote:Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel
Bij mij ligt de grens op 8k.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens...![]()
En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]
Beware of the stoplicht Tokkie..._!
Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 09:25 schreef madeleine-b het volgende:
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..
Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....
Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
Elitair alleen maar vanwege het feit dat het gros er alleen maar in rijdt vanwege fiscale voordelen. Als die er niet meer zoveel zijn stapt de grote meerderheid gewoon weer in een auto met brandstofmotor.quote:Op donderdag 11 maart 2021 09:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie maar een huillie hier en het is nog een elitaire kwast ook
Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:
Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.
Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Fabrikanten laten via updates ook de auto steeds langzamer rijden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een elektrische auto is een soort mobieltje. Na een paar jaar ben je gewoon toe aan een nieuwe.
Dan moet je die aanvragen bij de gemeentequote:Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.
Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Bij ons kan het alleen via pasjes.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?
2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395kmquote:Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.
Bijtelling bij een BEV heeft beperkt een lager tarief, wat een voordeel is, maar de catalogusprijs van een BEV ligt hoger omdat de kostenstructuur nu eenmaal anders is bij een BEV, dus zeker bij de duurdere auto’s is er eerder sprake van een nadeel dan een voordeel.
En zelfs als dat anders was is het nog geen subsidie.
Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
Nou?quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt?quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens...![]()
En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]
Beware of the stoplicht Tokkie..._!
Hoe vaak rij je 800+ op een dag?quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:58 schreef Netsplitter het volgende:
Zolang een elektrische auto geen 800+ kilometers kan rijden op één opgeladen accu hoeft het van mij niet. En blijf ik nog wel even doorrijden in mijn benzine auto's.
Klopt, dat zijn realistischere cijfers.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:27 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)
600km zou ik wel acceptabel vinden, maar 55.000 euro niet. Tesla zou ik sowieso niet willen maar dat terzijde.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, dat zijn realistischere cijfers.
Desalniettemin weet Tesla er ieder jaar zo'n 8 tot 15 range aan toe te voegen zonder dat het accu-pack groter/zwaarder wordt. Op z'n minst een prestatie. Dan heb je het over een verdubbeling aan range in 10 jaar bij hetzelfde accu-gewicht.
800km?quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:
[..]
2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395km
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
quote:- Hyundai Kona Electric 39 kWh, 41.495 euro
Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer
- BMW i3, 41.994 euro
Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer
- Tesla Model 3 Standard Range Plus, 47.800 euro
Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer
- Audi e-tron, 84.100 euro
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 315 kilometer
- Tesla Model S (75D), 83.420 euro
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 328 kilometer
- Tesla Model X (100D), 117.820 euro
Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer
- Tesla Model 3 Performance, 63.990 euro
Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer
- Kia e-Niro, 42.510 euro
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
- Jaguar I-Pace, 81.810 euro
Officieel bereik: 470 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
- Hyundai Kona Electric, 40.995 euro
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 416 kilometer
Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt?
En we weten met ons allen ook precies hoe zo'n traject gaat verlopen. Het wordt verkocht op de manier zoals jij schetst om draagvlak te creëren zodat het plan veel steun krijgt. En vervolgens worden er allerlei verboden, milieuzones, niet te betalen heffingen en belastingmaatregelen van kracht voor de traditionele auto zodat het autorijden volledig onmogelijk wordt gemaakt voor Jan met de Pet.quote:En jij hoeft geen 30k uit te geven aan een auto.
Er zijn alleen vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto's meer te koop in Nederland.
Er worden zo'n 450.000 auto's per jaar vervangen dus je hebt voorlopig nog wel genoeg keuze uit 2e hands.
Ik kende niemand die dat dacht in 1990, tenzij ze iets geslikt, gerookt, gesnoven, of gespoten hadden en dat niet helemaal lekker was gevallen (of wel natuurlijk, afhankelijk van je favoriete gif).quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:57 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
9 jaar is niks man. In 1990 dachten ze ook dat we 10 jaar later met z'n allen in vliegende auto's zouden rondvliegen. In het straatbeeld is er vrijwel niets veranderd, 30 jaar later. Alleen door internet en smart devices is er bij de gemiddelde burger een flinke verandering geweest. Voor de rest zijn het nog steeds vooral tweedehands stinkbarrels, slome treinen en zwaar vervuilende vliegtuigen. Net als in de jaren 80.
Waterstof is voor personenauto's geen haalbare kaart en levert een veelvoud aan CO2 uitstoot op. Alleen Toyota gelooft er nog een beetje in en dat is ook meer omdat ze de BEV boot gigantisch hebben gemist.quote:Op donderdag 11 maart 2021 06:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het wordt uiteindelijk wel wat later lijkt me zo.
Verder vraag ik me af of die zware elektrische bakken qua energiegebruik wel altijd zuiniger zijn.
Milieuvriendelijkheid is meer dan co2 uitstoot.denk ook aan lithiumtekort (en patiënten die dit ook nodig hebben) en verwerken van accu’s.
Wat dat betreft schijnt waterstof interessanter te zijn als brandstof.
https://ev-database.nl/in(...)ide-elektrische-auto
Hier staat wat info, bmw i3 zou vergelijkbaar zijn met 1:56 dat is erg mooi
Model S 8 jaar terug, maximum bereik van ongeveer 400 km WLTP. Model S Plaid + eind dit jaar verkrijgbaar: WLTP van 950 km (inschatting, is nog geen definitief cijfer van). Dat is 238%.quote:Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
De BPM regeling is al omgegooid voordat de elektrische auto kwam, dus heeft die aanpassing daar niets mee te maken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.
De BPM was vroeger gebaseerd op de waarde van de auto en die helemaal omgebogen naar emissie van het voertuig, dus bevoordelen (=subsidieren) van de elektrische auto. Voor de werkelijke uitstoot van e-mobielen zou je de verstookte bruinkool en steenkool ook mee moeten rekenen want het halve europese net draait daar op.
En over de bijtelling. Ik heb maandelijks bijna 1000 euro bijtelling voor 250 pk fossiel (heerlijk rijden, dat wel)
Mijn collega met een elektrisch hondehok heeft nog geen 150 euro bijtelling.
En wie moet er rijden als we samen voor de zaak op pad gaan? Dat ben ik want anders komen we pas na de middag aan en komen we 's avonds niet meer thuis
Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.quote:
Dat bedoel ik, je hebt het over 15 jaar terug maar er waren amper EV's toen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan.
[..]
Klopt.quote:Op donderdag 11 maart 2021 15:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.
Goed onderbouwd ook.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
Ook die politieke initiatie is zo walgelijk. Laat uitvinders het lekker zelf doen en laat de ontwikkelingen de natuurlijke weg volgen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:53 schreef Elan het volgende:
Mogen ze eerst wel eens laadpunten gaan realiseren.
quote:https://www.anwb.nl/auto/(...)r-occasion-dan-nieuw
2019
Overigens heeft de consument gemiddeld 12.000 euro over voor de aanschaf van een andere auto en voor dat geld kun je geen gloednieuwe auto kopen.
[..]
Uit cijfers van het Centraal Bureau van de statistiek blijkt dat auto's die in Nederland op de weg rijden gemiddeld 11 jaar oud zijn. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 9 jaar oud.
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.quote:https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ands-auto-s-verkocht
Minder nieuwe, meer tweedehands auto's verkocht
15-7-2016 02:00
Op elke nieuw verkochte auto werden in de eerste helft van dit jaar vijf tweedehands auto's verkocht.
Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:59 schreef probeer het volgende:
[..]
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.
[..]
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000quote:[..]
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Jazeker zie hier wel een markt voor heb je geen gezeik op de weg virtual wielrennen voor een goed doelquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polenamateur wielrenners op fietsen met dikke dynamo's?
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.
Gebruik kan je nog steeds een brandstofauto kopen tot er voor jou een betaalbare EV is.
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.quote:De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ? Zoveel zijn dat er nu ook weer niet.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.
[..]
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.
Zullen er inderdaad niet veel zijn nee. Daarom zeg ik "EV" en niet "nieuwe EV".quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ?
Voor minder dan 38k...quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Ik wel. Die verdwijnen altijd zodra het zo veel geld gaat kosten dat het opvalt. We hadden bijvoorbeeld allemaal al prachtige hybride auto's kunnen hebben die op electriciteit konden rijden in de stad en op benzine op de snelweg. Maar het stimuleren daarvan kostte te veel geld. Dat gaat ook gebeuren met elektrische auto's, alleen al de accijns op brandstof zal verplaatst moeten worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.
Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
En dan is het een nachtje windstil en moeten de kolencentrales weer opgestart worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |