abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 maart 2021 @ 12:31:50 #51
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198443474
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens... :')

En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.

quote:
Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel :')
Beware of the stoplicht Tokkie... :') _!
pi_198443505
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens... :')

En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]

Beware of the stoplicht Tokkie... :') _!
Bij mij ligt de grens op 8k.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198443541
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:25 schreef madeleine-b het volgende:
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..

Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....

Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.

Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
pi_198443578
Een elektrische auto is een soort mobieltje. Na een paar jaar ben je gewoon toe aan een nieuwe.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 11 maart 2021 @ 12:39:31 #55
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198443586
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik zie maar een huillie hier en het is nog een elitaire kwast ook _O-
Elitair alleen maar vanwege het feit dat het gros er alleen maar in rijdt vanwege fiscale voordelen. Als die er niet meer zoveel zijn stapt de grote meerderheid gewoon weer in een auto met brandstofmotor.

Zolang diverse merken niet eens probleemloze EV's op de markt kan zetten (veelal met hele rare softwareproblemen) geef ik m'n geld wel uit aan een traditionele auto. Zo'n auto uit de ID-reeks van VW kan je gewoon beter nog een jaartje laten staan bijvoorbeeld. Je bent echt gek als je daar 40K eigen geld in steekt momenteel. Opvallend of typerend dat VW er uit eigen zak 4000 euro aan je geeft wil je zo'n ding kopen :X

Of ze zijn zo slecht als ik denk of ze moeten nog wat CO2-doelstellingen halen, dat vernam ik tenminste vorig jaar van m'n vaste VW-verkoper toen het over dat dumpen van de e-Golf ging in ieder geval.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gunner op 11-03-2021 12:47:31 ]
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 11 maart 2021 @ 12:40:03 #56
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198443594
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:

Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.

Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?
pi_198443772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een elektrische auto is een soort mobieltje. Na een paar jaar ben je gewoon toe aan een nieuwe.
Fabrikanten laten via updates ook de auto steeds langzamer rijden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198443782
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.

Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Dan moet je die aanvragen bij de gemeente
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198443790
Idee van VOLT zeker weer :r
pi_198443794
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?
Bij ons kan het alleen via pasjes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:56 #61
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198443828
Zolang een elektrische auto geen 800+ kilometers kan rijden op één opgeladen accu hoeft het van mij niet. En blijf ik nog wel even doorrijden in mijn benzine auto's. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198443868
In Castricum klagen bewoners omdat er ongevraagd parkeerplaatsen alleen voor elektrische auto's gemaakt zijn. In de hele buurt heeft niemand zo'n ding en er komt nooit visite met zo'n ding. Maar er is wel een tekort aan parkeerplaatsen.

Er zijn mensen die overstappen van een EV naar een benzine- of dieselauto. Die zetten dan hun laadpaal maar te koop.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198444239
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395km
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
.
pi_198444246
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.

Bijtelling bij een BEV heeft beperkt een lager tarief, wat een voordeel is, maar de catalogusprijs van een BEV ligt hoger omdat de kostenstructuur nu eenmaal anders is bij een BEV, dus zeker bij de duurdere auto’s is er eerder sprake van een nadeel dan een voordeel.

En zelfs als dat anders was is het nog geen subsidie.
Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.

De BPM was vroeger gebaseerd op de waarde van de auto en die helemaal omgebogen naar emissie van het voertuig, dus bevoordelen (=subsidieren) van de elektrische auto. Voor de werkelijke uitstoot van e-mobielen zou je de verstookte bruinkool en steenkool ook mee moeten rekenen want het halve europese net draait daar op.

En over de bijtelling. Ik heb maandelijks bijna 1000 euro bijtelling voor 250 pk fossiel (heerlijk rijden, dat wel)
Mijn collega met een elektrisch hondehok heeft nog geen 150 euro bijtelling.
En wie moet er rijden als we samen voor de zaak op pad gaan? Dat ben ik want anders komen we pas na de middag aan en komen we 's avonds niet meer thuis :)
-
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:27:03 #65
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198444286
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)
Where law ends, tyrrany begins.
pi_198444315
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Nou?

Ik zie heel vaak die vraag maar nooit een concreet antwoord t.o.v. benzine / diesel van de vragenstellers komen.
pi_198444343
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens... :')

En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]

Beware of the stoplicht Tokkie... :') _!
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt? ;)

En jij hoeft geen 30k uit te geven aan een auto.
Er zijn alleen vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto's meer te koop in Nederland.

Er worden zo'n 450.000 auto's per jaar vervangen dus je hebt voorlopig nog wel genoeg keuze uit 2e hands.
pi_198444351
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:58 schreef Netsplitter het volgende:
Zolang een elektrische auto geen 800+ kilometers kan rijden op één opgeladen accu hoeft het van mij niet. En blijf ik nog wel even doorrijden in mijn benzine auto's. :)
Hoe vaak rij je 800+ op een dag?

Dat is 292.000km per jaar.
pi_198444366
quote:
2s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:27 schreef Gunner het volgende:

[..]

Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)
Klopt, dat zijn realistischere cijfers.

Desalniettemin weet Tesla er ieder jaar zo'n 8 tot 15 range aan toe te voegen zonder dat het accu-pack groter/zwaarder wordt. Op z'n minst een prestatie. Dan heb je het over een verdubbeling aan range in 10 jaar bij hetzelfde accu-gewicht.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:39:16 #70
3542 Gia
User under construction
pi_198444440
Dus, vanaf 2030 verbod op verkoop benzine- en dieselauto.
Koop je in 2029 nog even een nieuwe. Die gaat jaar of 15 mee, of langer. Zit je al in 2045.

Tegen die tijd is die meuk wel in orde en snor ik wrs toch rond in een scootmobiel.

Overigens zouden ze op termijn alle tankstations langs de snelwegen kunnen ombouwen tot diverse restaurants met parkeerplaatsen met oplaadpalen. Zodat je het nuttige met het aangename kunt combineren op de autoroute du sud, bijvoorbeeld.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:39:37 #71
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198444446
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, dat zijn realistischere cijfers.

Desalniettemin weet Tesla er ieder jaar zo'n 8 tot 15 range aan toe te voegen zonder dat het accu-pack groter/zwaarder wordt. Op z'n minst een prestatie. Dan heb je het over een verdubbeling aan range in 10 jaar bij hetzelfde accu-gewicht.
600km zou ik wel acceptabel vinden, maar 55.000 euro niet. Tesla zou ik sowieso niet willen maar dat terzijde.

Ben momenteel bezig met oriënteren op een nieuwe wagen, maar Den Haag weet ieder jaar (of soms twee keer per jaar) het erg onprettig te maken met weer een BPM-verhoging. voor een middenklasser een velg-upgrade van 17 naar 18 inch. Adverteert de importeur met een meerprijs van 800 euro. Totdat je die ook aanklikt en er doodleuk 1500 bijkomt. (i shit you not). Ja, sorry. BPM i.c.m de WLTP.... aldus de verkoper.... fuck this shit. gelegaliseerde diefstal noem ik het.

Een belasting die men wilde afbouwen/afschaffen.... nou daar zie je niet veel van. Daardoor ontstaat het idee dat de ICE-rijders de voordeeltjes van EV-rijders aan het betalen zijn. En dat snap ik wel. Komende januari ben ik al weer gewaarschuwd voor nog grotere verhogingen.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:43:14 #72
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_198444491
Lijkt me goed nieuws. :)

Zal de innovatiekracht van de automotive alleen maar versnellen.

En voor de mensen die vragen hoe je die elektriciteit moet gaan opwekken; zelfs al zouden we die auto’s nog deels op grijze stroom gaan opladen, dan ben je in elk geval af van alle uitlaatgassen, fijnstof, etc. in onze binnensteden. Dat alleen zou al een hele stap vooruit zijn. ^O^
pi_198444941
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:

[..]

2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395km
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
800km? :') sure

quote:
- Hyundai Kona Electric 39 kWh, 41.495 euro

Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer

- BMW i3, 41.994 euro

Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer

- Tesla Model 3 Standard Range Plus, 47.800 euro

Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer

- Audi e-tron, 84.100 euro

Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 315 kilometer

- Tesla Model S (75D), 83.420 euro

Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 328 kilometer

- Tesla Model X (100D), 117.820 euro

Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer

- Tesla Model 3 Performance, 63.990 euro

Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer

- Kia e-Niro, 42.510 euro

Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer

- Jaguar I-Pace, 81.810 euro

Officieel bereik: 470 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer

- Hyundai Kona Electric, 40.995 euro

Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 416 kilometer
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:31:12 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198445255
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt? ;)
Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan. ;)

quote:
En jij hoeft geen 30k uit te geven aan een auto.
Er zijn alleen vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto's meer te koop in Nederland.

Er worden zo'n 450.000 auto's per jaar vervangen dus je hebt voorlopig nog wel genoeg keuze uit 2e hands.
En we weten met ons allen ook precies hoe zo'n traject gaat verlopen. Het wordt verkocht op de manier zoals jij schetst om draagvlak te creëren zodat het plan veel steun krijgt. En vervolgens worden er allerlei verboden, milieuzones, niet te betalen heffingen en belastingmaatregelen van kracht voor de traditionele auto zodat het autorijden volledig onmogelijk wordt gemaakt voor Jan met de Pet.
pi_198446257
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 23:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

9 jaar is niks man. In 1990 dachten ze ook dat we 10 jaar later met z'n allen in vliegende auto's zouden rondvliegen. In het straatbeeld is er vrijwel niets veranderd, 30 jaar later. Alleen door internet en smart devices is er bij de gemiddelde burger een flinke verandering geweest. Voor de rest zijn het nog steeds vooral tweedehands stinkbarrels, slome treinen en zwaar vervuilende vliegtuigen. Net als in de jaren 80.
Ik kende niemand die dat dacht in 1990, tenzij ze iets geslikt, gerookt, gesnoven, of gespoten hadden en dat niet helemaal lekker was gevallen (of wel natuurlijk, afhankelijk van je favoriete gif).
pi_198446295
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 06:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het wordt uiteindelijk wel wat later lijkt me zo.

Verder vraag ik me af of die zware elektrische bakken qua energiegebruik wel altijd zuiniger zijn.
Milieuvriendelijkheid is meer dan co2 uitstoot.denk ook aan lithiumtekort (en patiënten die dit ook nodig hebben) en verwerken van accu’s.
Wat dat betreft schijnt waterstof interessanter te zijn als brandstof.

https://ev-database.nl/in(...)ide-elektrische-auto
Hier staat wat info, bmw i3 zou vergelijkbaar zijn met 1:56 dat is erg mooi :)
Waterstof is voor personenauto's geen haalbare kaart en levert een veelvoud aan CO2 uitstoot op. Alleen Toyota gelooft er nog een beetje in en dat is ook meer omdat ze de BEV boot gigantisch hebben gemist.
pi_198446333
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
Model S 8 jaar terug, maximum bereik van ongeveer 400 km WLTP. Model S Plaid + eind dit jaar verkrijgbaar: WLTP van 950 km (inschatting, is nog geen definitief cijfer van). Dat is 238%.

Dat noem jij nauwelijks?
pi_198446402
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:24 schreef quo_ het volgende:

[..]

Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.

De BPM was vroeger gebaseerd op de waarde van de auto en die helemaal omgebogen naar emissie van het voertuig, dus bevoordelen (=subsidieren) van de elektrische auto. Voor de werkelijke uitstoot van e-mobielen zou je de verstookte bruinkool en steenkool ook mee moeten rekenen want het halve europese net draait daar op.

En over de bijtelling. Ik heb maandelijks bijna 1000 euro bijtelling voor 250 pk fossiel (heerlijk rijden, dat wel)
Mijn collega met een elektrisch hondehok heeft nog geen 150 euro bijtelling.
En wie moet er rijden als we samen voor de zaak op pad gaan? Dat ben ik want anders komen we pas na de middag aan en komen we 's avonds niet meer thuis :)
De BPM regeling is al omgegooid voordat de elektrische auto kwam, dus heeft die aanpassing daar niets mee te maken.

En als je de CO2 uitstoot gaat meerekenen van opwekking van de elektriciteit is dat prima, maar dan ook de CO2 van het traject dat de brandstof aflegt naar de pomp. Dan gaat een ICE ongeveer factor 3 uitstoten van wat we nu berekenen.
pi_198446433
Had ik maar een auto die op alcohol reed. Of op liefde...
pi_198446437
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:10 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

800km? :') sure
[..]

Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.
pi_198446866
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan. ;)
[..]
Dat bedoel ik, je hebt het over 15 jaar terug maar er waren amper EV's toen.
Tesla heeft de trend gezet, andere merken volgen.
pi_198446891
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.
Klopt.
Met de huidige voortgang / ontwikkeling hebben zelfs de compacte EV's in 2030 al een bereik van >500km.
pi_198447072
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
pi_198447535
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
Goed onderbouwd ook.
pi_198448142
Als het betaalbaar is en overal mogelijkheden zijn om je auto op te laden sta ik er voor open.
pi_198448185
Dus gaat in de toekomst iedereen maar met het vliegtuig op vakantie. Want dat is beter voor het milieu.
De trein gaat in 2040 nog steeds niet naar het vakantie-oord rijden, bij de grensovergang loopt de trein ineens uit het spoor omdat de spoorbreedte anders is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198448291
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
Ook die politieke initiatie is zo walgelijk. Laat uitvinders het lekker zelf doen en laat de ontwikkelingen de natuurlijke weg volgen.
Wat goedkoper en handiger is, wordt altijd het meest populaire in de markt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198448337
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:53 schreef Elan het volgende:
Mogen ze eerst wel eens laadpunten gaan realiseren.
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.

quote:
https://www.anwb.nl/auto/(...)r-occasion-dan-nieuw
2019

Overigens heeft de consument gemiddeld 12.000 euro over voor de aanschaf van een andere auto en voor dat geld kun je geen gloednieuwe auto kopen.

[..]

Uit cijfers van het Centraal Bureau van de statistiek blijkt dat auto's die in Nederland op de weg rijden gemiddeld 11 jaar oud zijn. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 9 jaar oud.
quote:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ands-auto-s-verkocht
Minder nieuwe, meer tweedehands auto's verkocht
15-7-2016 02:00

Op elke nieuw verkochte auto werden in de eerste helft van dit jaar vijf tweedehands auto's verkocht.
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.

[ Bericht 20% gewijzigd door probeer op 11-03-2021 18:14:50 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_198448372
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Goed onderbouwd ook.
Totaal niet inderdaad, maar het is dan ook symbolisch.
pi_198448627
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:59 schreef probeer het volgende:

[..]

En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.
[..]

Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.
Gebruik kan je nog steeds een brandstofauto kopen tot er voor jou een betaalbare EV is.

quote:
[..]

Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
pi_198448644
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.
pi_198448685
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polenamateur wielrenners op fietsen met dikke dynamo's?
Jazeker zie hier wel een markt voor heb je geen gezeik op de weg virtual wielrennen voor een goed doel _O_
pi_198448688
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.
Gebruik kan je nog steeds een brandstofauto kopen tot er voor jou een betaalbare EV is.
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.

quote:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.
"Pools are perfect for holding water"
pi_198448700
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.

Maar de Nederlandse markt is maar een speldenprik op de hele wereldproductie.

Als er in 2030 geen EV's zijn van onder de ¤38.000 dan zou dat inderdaad aan de overheid te wijten zijn.
Maar je hebt net zo goed geen enkel bewijs dat dat het geval is als dat ik bewijs heb dat het niet het geval is.
Gezemel dus.
pi_198448710
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.
[..]

Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ? Zoveel zijn dat er nu ook weer niet.

Maar ook niet echt een punt, je kan nog prima een 2e hands benzineauto kopen na 2030. Alleen geen nieuwe meer (zoals je al aanvulde).
pi_198448726
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ?
Zullen er inderdaad niet veel zijn nee. Daarom zeg ik "EV" en niet "nieuwe EV".

Want maar 1 op de 6 koopt een nieuwe auto.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:26:09 #97
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198448748
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Voor minder dan 38k... :')

Slechts 25k ofzo.... _O-
pi_198448785
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.

Ik wel. Die verdwijnen altijd zodra het zo veel geld gaat kosten dat het opvalt. We hadden bijvoorbeeld allemaal al prachtige hybride auto's kunnen hebben die op electriciteit konden rijden in de stad en op benzine op de snelweg. Maar het stimuleren daarvan kostte te veel geld. Dat gaat ook gebeuren met elektrische auto's, alleen al de accijns op brandstof zal verplaatst moeten worden.
pi_198448787
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.
Nu gaat dat natuurlijk geleidelijk (maximaal zo'n 450.000 auto's per jaar) maar laten we eens zo'n worst case scenario kiezen.

Dan heb je 8.500.000 elektrische auto's.
Er wordt jaarlijks gemiddeld zo'n 13.500km gereden per auto.
Het verbruik van een elektrische auto ligt op zo'n 1kWh op 5km. Er zijn merken die dat beter doen maar laten we laag inzetten.

13.500km per jaar / 5 = 2700kWh per jaar per auto gemiddeld.
2700 / 365,25 dagen per jaar = 7,38kWh per auto per dag gemiddeld.

Hang je de auto aan de lader en laat je hem 's nachts laden met 1kWh per uur, dan heb je 's ochtends de auto weer geheel vol. De ene auto heeft niet gereden, de andere heeft 100km gereden en kan normaal laden, de ander heeft 500km gereden en moet met prioriteit (hoge laadstroom) laden en je kan dat mooi afstemmen per auto.

Nu zal je zeggen "ja, maar er zijn ook auto's die 500km per dag rijden". Natuurlijk zijn die er maar je rekent met gemiddelden en gemiddeld heb je maar 7,38kWh per auto per dag nodig.
En dat 's nachts laden kan met "smart grid" laders die keurig hun laadstroom afstemmen op hoeveel je nodig hebt en pas gaan laden als de meeste mensen al op 1 oor liggen.

Wat houdt dat in voor de stroomproductie in Nederland?

13.500km x 8.500.000 auto's = afgerond 115 miljard kilometer per jaar.
Delen door 5 en dan kom je op 23TWh aan energie per jaar. Dat is zo'n 20% van wat heel Nederland op dit moment verbruikt (incl. industrie) maar daar streep je dan wel alle benzine en diesel tegen weg.
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.

Deels valt er ook weer energie weg, zo heb je voor het produceren van 1 liter benzine nu nog ongeveer 0,5kWh energie nodig en rijden er ook vrachtwagens rond om benzinestations bij te vullen. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
pi_198448819
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.
En dan is het een nachtje windstil en moeten de kolencentrales weer opgestart worden. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')