abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198432107
quote:
Negen Europese landen willen verbod op benzine- en dieselauto in 2030

Negen Europese landen, waaronder Nederland, dringen er bij de Europese Commissie op aan om de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel per 2030 te verbieden.
Ton Voermans 10-03-21, 16:42 Laatste update: 17:08

De negen landen - Oostenrijk, België, Denemarken, Griekenland. Ierland, litouwen, Luxemburg, Malta en Nederland - willen het uitbannen van de brandstofmotor versnellen.
Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/

Nederland behoort dus bij de negen Europese landen die de verkoop van benzine- en dieselauto's wil verbieden in 2030.,

Ik zou graag zien dat de EU en Nederland in het bijzonder minder afhankelijk zou worden van fossiele brandstoffen, maar vraag mij af of het haalbaar is om 2030 zo'n drastische omwenteling te maken. Zaken die mij opkomen zijn

- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?

- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.

- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.

- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.

- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?

- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.

- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
pi_198432175
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
pi_198432208
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.

Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
pi_198432226
Rot op met je elektrische meuk. Ik bepaal zelf wel wat ik rijd.
Zonder wrijving geen glans
pi_198432257
Rijden in een opgevoerde kruimeldief :r
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198432271
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/

Nederland behoort dus bij de negen Europese landen die de verkoop van benzine- en dieselauto's wil verbieden in 2030.,

Ik zou graag zien dat de EU en Nederland in het bijzonder minder afhankelijk zou worden van fossiele brandstoffen, maar vraag mij af of het haalbaar is om 2030 zo'n drastische omwenteling te maken. Zaken die mij opkomen zijn

- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?

- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.

- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.

- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.

- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?

- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.

- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
  woensdag 10 maart 2021 @ 19:18:00 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198432273
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_198432299
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.

Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiëren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.
pi_198432322
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
Zonnepanelen, windmolens en wat mij betreft een kerncentrale in de randstad.
pi_198432349
Laten we volgende week echt kijken wat Nederland wil.

Het huidige kabinet is al demissionair, die mogen volgens mij dit soort dingen helemaal niet beslissen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_198432398
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Ik ben het daar helemaal mee eens.
pi_198432490
En in 2021 een verbod om tussen 21.00u en 04.30u buiten te zijn. :|W
pi_198432563
Wat een idoot plan.
  woensdag 10 maart 2021 @ 19:35:19 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198432596
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:
- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?
Stijgt en blijft gestaag stijgen.

Het gemiddelde is al meer dan 300km, met betaalbare uitschieters van 400-500km
quote:
- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.
De meeste mensen rijden niet 1000km in 1 stuk door. Je kan prima laadpalen bij werkplekken neerzetten.
Bij ons op kantoor is 30% van de plekken al voorzien van laadpaal. Is je auto opgeladen wanneer je weer weg gaat.

Steeds meer auto's hebben ook fast charging.
quote:
- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.
Per km is een elektrische auto goedkoper in gebruik, alleen de aanschafprijs is duurder.
Verwachting is trouwens ook dat de aanschafprijs in 2024 gelijkgetrokken is met de normale benzinebakken. 2030 zou dan geen issue moeten zijn. (los nog van de subsidie bij aanschaf van een elektrische auto)
quote:
- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.
Ja, per km zijn ze echter schoner in gebruik. Dan ga je uit van energie opgewekt uit kolen. (35% schoner in levensduur)
Nog schoner als het elektriciteit is uit hernieuwbare bronnen.
quote:
- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?
Opbrengst van een lagere energierekening + subsidiëring van projecten + belastingen bij burgers en bedrijven.
quote:
- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.
In de VS en Canada krijgen brandweerlieden hier al training in. Het is geen complex probleem.
quote:
- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198432664
Ik voorspel topjaren qua autoverkoop in 2028 en 2029.
In 2029 koop ik er in elk geval nog eentje op benzine of diesel i.v.m. de actieradius voor de vakanties.
-
  woensdag 10 maart 2021 @ 19:43:11 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198432752
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:38 schreef quo_ het volgende:
Ik voorspel topjaren qua autoverkoop in 2028 en 2029.
In 2029 koop ik er in elk geval nog eentje op benzine of diesel i.v.m. de actieradius voor de vakanties.
geef mij die glazen bol, ik wou dat ik wist wat in 2029 de actieradius van de gemiddelde elektrische auto is.
Laffe huichelaar
pi_198432788
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Goede post. Bij deze geldverslindende gebreken wordt veel te weinig stil gestaan.
pi_198432877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
[..]
Bitch please, ik ga op vakantie en kachel in 14 uur naar de spaanse grens, veel succes met je electromobiel om dat nog binnen een dag te doen
pi_198432941
Mogen ze eerst wel eens laadpunten gaan realiseren.
blablablabla
pi_198433752
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:19 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiëren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.
Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.
pi_198434725
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 20:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.
Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.
Minder bijtelling en minder BPM vormen een enorm bedrag aan belastingkorting
-
pi_198435161
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.

Maar verder heel stoer om zo'n geweldige visie te hebben. Dit heeft echt nog niemand ooit bedacht. :')
  woensdag 10 maart 2021 @ 21:38:55 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198435719
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:27 schreef The_End het volgende:

[..]

Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.

Maar verder heel stoer om zo'n geweldige visie te hebben. Dit heeft echt nog niemand ooit bedacht. :')
Mijn post is inderdaad lekker kort door de bocht en totaal niet origineel. Toch ben ik niet de enige roepende van de zijlijn.

Het huidige beleid van Den Haag is nog veel stoerder roepen vanaf de zijlijn. Jongens over 9 jaar moet een behoorlijk deel van Nederland van het gas af zijn en elektrisch rijden. Hoe? Zoek het maar lokaal uit zonder extra geld.

Ons stroomnetwerk in de wijk kan laadpalen niet aan en miljoenen mensen wonen in huizen waar het zelfs met de beste wil om te isoleren het behoorlijk koud gaat worden zonder gas of stadsverwarming. Dus linksom, of rechtsom moet de grond open de komende jaren met geld dat er niet is.

We hebben dus een extreem zwak bestuur. Ofwel, omdat ze verdragen tekenen waar we ons niet aan kunnen houden, of doordat ze wel roepen wat te gaan doen zonder het daadwerkelijk te doen of te zorgen dat zoveel mogelijk juridische en praktische bezwaren worden weggenomen.
pi_198436521
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:13 schreef quo_ het volgende:

[..]

Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.
Minder bijtelling en minder BPM vormen een enorm bedrag aan belastingkorting
Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.

Bijtelling bij een BEV heeft beperkt een lager tarief, wat een voordeel is, maar de catalogusprijs van een BEV ligt hoger omdat de kostenstructuur nu eenmaal anders is bij een BEV, dus zeker bij de duurdere auto’s is er eerder sprake van een nadeel dan een voordeel.

En zelfs als dat anders was is het nog geen subsidie.
pi_198436713
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
[..]

Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
pi_198437162
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Veel minder dan de milieuvervuiling van brandstof.

Een BEV is al binnen 50.000 km beter voor het milieu dan een ICE.
pi_198438169
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Maar wat is het alternatief? Zover ik weet is er nog geen dimensie gevonden met oneindig veel brandstof.
ROBODEMONS..................|:(
pi_198438415
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.

Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
9 jaar is niks man. In 1990 dachten ze ook dat we 10 jaar later met z'n allen in vliegende auto's zouden rondvliegen. In het straatbeeld is er vrijwel niets veranderd, 30 jaar later. Alleen door internet en smart devices is er bij de gemiddelde burger een flinke verandering geweest. Voor de rest zijn het nog steeds vooral tweedehands stinkbarrels, slome treinen en zwaar vervuilende vliegtuigen. Net als in de jaren 80.
pi_198438438
Al die mensen die hier aan het huilen zijn, hoe ouderwets.
Afgeven op ev's is puur jaloezie, die dingen rijden heerlijk, zijn snel, stil wendbaar en van alle functies voorzien. Je hoeft echt niet meer met zo'n pauper stinkbak aan te komen hoor :')

En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.

Als je iets niet weet of uit armoe zo'n bak nu niet kan kopen.. ga dan geen onzin verkondigen hier. Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel :')
pi_198438440
Nederland is meer dan alleen...

VVD
CDA
D66
Groenlinks
SP
Christenunie
PvdA
50Plus
pi_198439585
Willen en kunnen zijn 2 verschillende dingen de uitvoerbaarheid zal het probleem worden hoe ga je al die dingen tegelijk opladen bijvoorbeeld?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_198439654
Grappig dat mensen altijd weer diezelfde technische bezwaren aandragen tegen de EV. Maar die zijn al binnen enkele jaren op te lossen.

Lithium accu’s worden nu al beter en solid state wordt nog beter. Snelladen met 600kw is bijna als tanken. Accu’s worden goedkoper dan euro7 motoren en je kan ze ook bouwen van gecreëerd geld en verhuren. Stroom net kan dit ook gewoon aan, zeker als er nog meer panelen bij komen op daken.

Ik heb net weer een nieuwe auto, gelukkig geen olie verbrander meer. Maar ik erger me alweer aan dat domme geschakel van de automaat bij wegrijden. Hopelijk is dit de laatste
.
pi_198439721
Het wordt uiteindelijk wel wat later lijkt me zo.

Verder vraag ik me af of die zware elektrische bakken qua energiegebruik wel altijd zuiniger zijn.
Milieuvriendelijkheid is meer dan co2 uitstoot.denk ook aan lithiumtekort (en patiënten die dit ook nodig hebben) en verwerken van accu’s.
Wat dat betreft schijnt waterstof interessanter te zijn als brandstof.

https://ev-database.nl/in(...)ide-elektrische-auto
Hier staat wat info, bmw i3 zou vergelijkbaar zijn met 1:56 dat is erg mooi :)

[ Bericht 33% gewijzigd door MevrouwPuff op 11-03-2021 07:44:11 ]
pi_198440687
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 06:35 schreef Fer het volgende:
Grappig dat mensen altijd weer diezelfde technische bezwaren aandragen tegen de EV. Maar die zijn al binnen enkele jaren op te lossen.

Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2021 08:54:57 ]
pi_198440805
Op zich is het niet onmogelijk. Binnen twee a drie jaar komen een reeks elektrische auto's op de markt van minder dan 20k euro, die BEV's toegankelijk zal maken voor een breed publiek.

Ik ben wel benieuwd hoe de overheid denkt de import van occasions tegen te houden. Die markt is 6 keer groter dan de markt voor nieuwe auto's. Niet toevallig dat de grote auto producerende landen Frankrijk, Duitsland en Italië er niet aan meedoen. Als de lease niet meetelt is de particuliere markt voor nieuwe auto's miniem. Wat let die mensen om een net niet nieuwe occasion over de grens te kopen?

Vrachtvervoer zal sowieso een uitzondering krijgen om dat de waterstof technologie nog niet klaar is om het over te nemen van diesel. Batterij wagens is voornamelijk het domein van personenauto's en bestelbusjes. Iedereen die lange afstanden wil doen aan de pickup truck of minivrachtwagen?

Ik zie een enorme stijging in de waarde van occiasions uit de periode 1990 tot en met 2010 aankomen. De digitalisering, downsizing van motoren en overmatig gebruik van kunststof gaat de levensduur van moderne bezine auto's drastisch beperken.
pi_198441017
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..

Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....

Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
pi_198441041
Prima dat is voor mij rond 2045 dus want ik zal nooit van mijn leven een nieuwe auto kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198441063
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:25 schreef madeleine-b het volgende:
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..

Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....

Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
Als je een ev koopt moet de gemeente zorgen voor voldoende laadpalen binnen 250m van je huis als je geen eigen oprit hebt. Er is een uitzondering hierop als het fysiek niet past, maar een laadpaal is zo klein dat geen gemeente dit kan hardmaken bij een rechter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198441100
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
Het bereik wordt wel op papier groter... Maar ja het rijdt zo lastig op papier, op asfalt rijdt het beter
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198441123
Die oude accu's kunnen mooi op de schroothoop naast oude windmolens.
pi_198441129
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
Al die mensen die hier aan het huilen zijn, hoe ouderwets.
Afgeven op ev's is puur jaloezie, die dingen rijden heerlijk, zijn snel, stil wendbaar en van alle functies voorzien. Je hoeft echt niet meer met zo'n pauper stinkbak aan te komen hoor :')

En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.

Als je iets niet weet of uit armoe zo'n bak nu niet kan kopen.. ga dan geen onzin verkondigen hier. Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel :')
Al jouw argumenten intereseren mij werkelijk niks. Ik zou er nog geen cent extra voor betalen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 09:38:34 #43
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_198441157
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
Al die mensen die hier aan het huilen zijn, hoe ouderwets.
Afgeven op ev's is puur jaloezie, die dingen rijden heerlijk, zijn snel, stil wendbaar en van alle functies voorzien. Je hoeft echt niet meer met zo'n pauper stinkbak aan te komen hoor :')

En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.

Als je iets niet weet of uit armoe zo'n bak nu niet kan kopen.. ga dan geen onzin verkondigen hier. Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel :')
Ik zie maar een huillie hier en het is nog een elitaire kwast ook _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 11 maart 2021 @ 09:39:23 #44
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_198441168
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:07 schreef Mezano02 het volgende:

Vrachtvervoer zal sowieso een uitzondering krijgen om dat de waterstof technologie nog niet klaar is om het over te nemen van diesel. Batterij wagens is voornamelijk het domein van personenauto's en bestelbusjes. Iedereen die lange afstanden wil doen aan de pickup truck of minivrachtwagen?

https://www.tesla.com/nl_NL/semi

Ik zie echt geen rede om nu weer een uitzondering te gaan maken voor vrachtverkeer. Daar zijn we in Nederland goed in, overal weer uitzonderingen voor bedenken. Het is zowieso een kutplan maar als je het dan doet doe het dan voor iedereen.
pi_198441241
quote:
15s.gif Op woensdag 10 maart 2021 23:36 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Maar wat is het alternatief? Zover ik weet is er nog geen dimensie gevonden met oneindig veel brandstof.
De fiets...
pi_198441263
Nederland wil... _O-

Dat zullen we volgende week wel zien, wat Nederland wil.
pi_198441706
Elektrische auto's zijn niet te blussen als ze eenmaal in brand staan, waardoor het zeer gevaarlijk is om ze in parkeergarages neer te zetten. Dat probleem moet ook eerst opgelost worden. Het is namelijk ook steeds meer beleid in steden om mensen in het centrum afhankelijk te maken van deze parkeergarages i.p.v. dat je voor de deur kan parkeren.
pi_198441933
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 10:17 schreef Fleischmeister het volgende:
Elektrische auto's zijn niet te blussen als ze eenmaal in brand staan, waardoor het zeer gevaarlijk is om ze in parkeergarages neer te zetten. Dat probleem moet ook eerst opgelost worden. Het is namelijk ook steeds meer beleid in steden om mensen in het centrum afhankelijk te maken van deze parkeergarages i.p.v. dat je voor de deur kan parkeren.
Dat wordt opgelost wanneer het een keer gruwelijk misgaat en niet eerder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198441986
Ophef om niks. Het gaat om de verkoop van volledig nieuwe auto's vanaf 2030, dus mensen kunnen tot ver in 2040 - 2050 nog brandstofauto's blijven rijden als ze dat zo graag willen.

Niks mis met het stimuleren en onder druk zetten van fabrikanten en importeurs, anders gebeurd er niets als het aan de autofabrikanten ligt. Al zou dat het beste EU breed moeten gebeuren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_198443057
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Een post later bejubelde ik kleine benzineauto's
  donderdag 11 maart 2021 @ 12:31:50 #51
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198443474
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens... :')

En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.

quote:
Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel :')
Beware of the stoplicht Tokkie... :') _!
pi_198443505
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens... :')

En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]

Beware of the stoplicht Tokkie... :') _!
Bij mij ligt de grens op 8k.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198443541
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:25 schreef madeleine-b het volgende:
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..

Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....

Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.

Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
pi_198443578
Een elektrische auto is een soort mobieltje. Na een paar jaar ben je gewoon toe aan een nieuwe.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 11 maart 2021 @ 12:39:31 #55
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198443586
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik zie maar een huillie hier en het is nog een elitaire kwast ook _O-
Elitair alleen maar vanwege het feit dat het gros er alleen maar in rijdt vanwege fiscale voordelen. Als die er niet meer zoveel zijn stapt de grote meerderheid gewoon weer in een auto met brandstofmotor.

Zolang diverse merken niet eens probleemloze EV's op de markt kan zetten (veelal met hele rare softwareproblemen) geef ik m'n geld wel uit aan een traditionele auto. Zo'n auto uit de ID-reeks van VW kan je gewoon beter nog een jaartje laten staan bijvoorbeeld. Je bent echt gek als je daar 40K eigen geld in steekt momenteel. Opvallend of typerend dat VW er uit eigen zak 4000 euro aan je geeft wil je zo'n ding kopen :X

Of ze zijn zo slecht als ik denk of ze moeten nog wat CO2-doelstellingen halen, dat vernam ik tenminste vorig jaar van m'n vaste VW-verkoper toen het over dat dumpen van de e-Golf ging in ieder geval.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gunner op 11-03-2021 12:47:31 ]
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 11 maart 2021 @ 12:40:03 #56
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198443594
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:

Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.

Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?
pi_198443772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een elektrische auto is een soort mobieltje. Na een paar jaar ben je gewoon toe aan een nieuwe.
Fabrikanten laten via updates ook de auto steeds langzamer rijden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198443782
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.

Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Dan moet je die aanvragen bij de gemeente
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198443790
Idee van VOLT zeker weer :r
pi_198443794
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?
Bij ons kan het alleen via pasjes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:56 #61
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198443828
Zolang een elektrische auto geen 800+ kilometers kan rijden op één opgeladen accu hoeft het van mij niet. En blijf ik nog wel even doorrijden in mijn benzine auto's. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198443868
In Castricum klagen bewoners omdat er ongevraagd parkeerplaatsen alleen voor elektrische auto's gemaakt zijn. In de hele buurt heeft niemand zo'n ding en er komt nooit visite met zo'n ding. Maar er is wel een tekort aan parkeerplaatsen.

Er zijn mensen die overstappen van een EV naar een benzine- of dieselauto. Die zetten dan hun laadpaal maar te koop.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198444239
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395km
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
.
pi_198444246
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.

Bijtelling bij een BEV heeft beperkt een lager tarief, wat een voordeel is, maar de catalogusprijs van een BEV ligt hoger omdat de kostenstructuur nu eenmaal anders is bij een BEV, dus zeker bij de duurdere auto’s is er eerder sprake van een nadeel dan een voordeel.

En zelfs als dat anders was is het nog geen subsidie.
Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.

De BPM was vroeger gebaseerd op de waarde van de auto en die helemaal omgebogen naar emissie van het voertuig, dus bevoordelen (=subsidieren) van de elektrische auto. Voor de werkelijke uitstoot van e-mobielen zou je de verstookte bruinkool en steenkool ook mee moeten rekenen want het halve europese net draait daar op.

En over de bijtelling. Ik heb maandelijks bijna 1000 euro bijtelling voor 250 pk fossiel (heerlijk rijden, dat wel)
Mijn collega met een elektrisch hondehok heeft nog geen 150 euro bijtelling.
En wie moet er rijden als we samen voor de zaak op pad gaan? Dat ben ik want anders komen we pas na de middag aan en komen we 's avonds niet meer thuis :)
-
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:27:03 #65
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198444286
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)
Where law ends, tyrrany begins.
pi_198444315
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Nou?

Ik zie heel vaak die vraag maar nooit een concreet antwoord t.o.v. benzine / diesel van de vragenstellers komen.
pi_198444343
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens... :')

En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]

Beware of the stoplicht Tokkie... :') _!
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt? ;)

En jij hoeft geen 30k uit te geven aan een auto.
Er zijn alleen vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto's meer te koop in Nederland.

Er worden zo'n 450.000 auto's per jaar vervangen dus je hebt voorlopig nog wel genoeg keuze uit 2e hands.
pi_198444351
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:58 schreef Netsplitter het volgende:
Zolang een elektrische auto geen 800+ kilometers kan rijden op één opgeladen accu hoeft het van mij niet. En blijf ik nog wel even doorrijden in mijn benzine auto's. :)
Hoe vaak rij je 800+ op een dag?

Dat is 292.000km per jaar.
pi_198444366
quote:
2s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:27 schreef Gunner het volgende:

[..]

Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)
Klopt, dat zijn realistischere cijfers.

Desalniettemin weet Tesla er ieder jaar zo'n 8 tot 15 range aan toe te voegen zonder dat het accu-pack groter/zwaarder wordt. Op z'n minst een prestatie. Dan heb je het over een verdubbeling aan range in 10 jaar bij hetzelfde accu-gewicht.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:39:16 #70
3542 Gia
User under construction
pi_198444440
Dus, vanaf 2030 verbod op verkoop benzine- en dieselauto.
Koop je in 2029 nog even een nieuwe. Die gaat jaar of 15 mee, of langer. Zit je al in 2045.

Tegen die tijd is die meuk wel in orde en snor ik wrs toch rond in een scootmobiel.

Overigens zouden ze op termijn alle tankstations langs de snelwegen kunnen ombouwen tot diverse restaurants met parkeerplaatsen met oplaadpalen. Zodat je het nuttige met het aangename kunt combineren op de autoroute du sud, bijvoorbeeld.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:39:37 #71
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198444446
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, dat zijn realistischere cijfers.

Desalniettemin weet Tesla er ieder jaar zo'n 8 tot 15 range aan toe te voegen zonder dat het accu-pack groter/zwaarder wordt. Op z'n minst een prestatie. Dan heb je het over een verdubbeling aan range in 10 jaar bij hetzelfde accu-gewicht.
600km zou ik wel acceptabel vinden, maar 55.000 euro niet. Tesla zou ik sowieso niet willen maar dat terzijde.

Ben momenteel bezig met oriënteren op een nieuwe wagen, maar Den Haag weet ieder jaar (of soms twee keer per jaar) het erg onprettig te maken met weer een BPM-verhoging. voor een middenklasser een velg-upgrade van 17 naar 18 inch. Adverteert de importeur met een meerprijs van 800 euro. Totdat je die ook aanklikt en er doodleuk 1500 bijkomt. (i shit you not). Ja, sorry. BPM i.c.m de WLTP.... aldus de verkoper.... fuck this shit. gelegaliseerde diefstal noem ik het.

Een belasting die men wilde afbouwen/afschaffen.... nou daar zie je niet veel van. Daardoor ontstaat het idee dat de ICE-rijders de voordeeltjes van EV-rijders aan het betalen zijn. En dat snap ik wel. Komende januari ben ik al weer gewaarschuwd voor nog grotere verhogingen.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:43:14 #72
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_198444491
Lijkt me goed nieuws. :)

Zal de innovatiekracht van de automotive alleen maar versnellen.

En voor de mensen die vragen hoe je die elektriciteit moet gaan opwekken; zelfs al zouden we die auto’s nog deels op grijze stroom gaan opladen, dan ben je in elk geval af van alle uitlaatgassen, fijnstof, etc. in onze binnensteden. Dat alleen zou al een hele stap vooruit zijn. ^O^
pi_198444941
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:

[..]

2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395km
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
800km? :') sure

quote:
- Hyundai Kona Electric 39 kWh, 41.495 euro

Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer

- BMW i3, 41.994 euro

Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer

- Tesla Model 3 Standard Range Plus, 47.800 euro

Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer

- Audi e-tron, 84.100 euro

Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 315 kilometer

- Tesla Model S (75D), 83.420 euro

Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 328 kilometer

- Tesla Model X (100D), 117.820 euro

Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer

- Tesla Model 3 Performance, 63.990 euro

Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer

- Kia e-Niro, 42.510 euro

Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer

- Jaguar I-Pace, 81.810 euro

Officieel bereik: 470 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer

- Hyundai Kona Electric, 40.995 euro

Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 416 kilometer
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:31:12 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198445255
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt? ;)
Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan. ;)

quote:
En jij hoeft geen 30k uit te geven aan een auto.
Er zijn alleen vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto's meer te koop in Nederland.

Er worden zo'n 450.000 auto's per jaar vervangen dus je hebt voorlopig nog wel genoeg keuze uit 2e hands.
En we weten met ons allen ook precies hoe zo'n traject gaat verlopen. Het wordt verkocht op de manier zoals jij schetst om draagvlak te creëren zodat het plan veel steun krijgt. En vervolgens worden er allerlei verboden, milieuzones, niet te betalen heffingen en belastingmaatregelen van kracht voor de traditionele auto zodat het autorijden volledig onmogelijk wordt gemaakt voor Jan met de Pet.
pi_198446257
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 23:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

9 jaar is niks man. In 1990 dachten ze ook dat we 10 jaar later met z'n allen in vliegende auto's zouden rondvliegen. In het straatbeeld is er vrijwel niets veranderd, 30 jaar later. Alleen door internet en smart devices is er bij de gemiddelde burger een flinke verandering geweest. Voor de rest zijn het nog steeds vooral tweedehands stinkbarrels, slome treinen en zwaar vervuilende vliegtuigen. Net als in de jaren 80.
Ik kende niemand die dat dacht in 1990, tenzij ze iets geslikt, gerookt, gesnoven, of gespoten hadden en dat niet helemaal lekker was gevallen (of wel natuurlijk, afhankelijk van je favoriete gif).
pi_198446295
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 06:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het wordt uiteindelijk wel wat later lijkt me zo.

Verder vraag ik me af of die zware elektrische bakken qua energiegebruik wel altijd zuiniger zijn.
Milieuvriendelijkheid is meer dan co2 uitstoot.denk ook aan lithiumtekort (en patiënten die dit ook nodig hebben) en verwerken van accu’s.
Wat dat betreft schijnt waterstof interessanter te zijn als brandstof.

https://ev-database.nl/in(...)ide-elektrische-auto
Hier staat wat info, bmw i3 zou vergelijkbaar zijn met 1:56 dat is erg mooi :)
Waterstof is voor personenauto's geen haalbare kaart en levert een veelvoud aan CO2 uitstoot op. Alleen Toyota gelooft er nog een beetje in en dat is ook meer omdat ze de BEV boot gigantisch hebben gemist.
pi_198446333
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
Model S 8 jaar terug, maximum bereik van ongeveer 400 km WLTP. Model S Plaid + eind dit jaar verkrijgbaar: WLTP van 950 km (inschatting, is nog geen definitief cijfer van). Dat is 238%.

Dat noem jij nauwelijks?
pi_198446402
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:24 schreef quo_ het volgende:

[..]

Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.

De BPM was vroeger gebaseerd op de waarde van de auto en die helemaal omgebogen naar emissie van het voertuig, dus bevoordelen (=subsidieren) van de elektrische auto. Voor de werkelijke uitstoot van e-mobielen zou je de verstookte bruinkool en steenkool ook mee moeten rekenen want het halve europese net draait daar op.

En over de bijtelling. Ik heb maandelijks bijna 1000 euro bijtelling voor 250 pk fossiel (heerlijk rijden, dat wel)
Mijn collega met een elektrisch hondehok heeft nog geen 150 euro bijtelling.
En wie moet er rijden als we samen voor de zaak op pad gaan? Dat ben ik want anders komen we pas na de middag aan en komen we 's avonds niet meer thuis :)
De BPM regeling is al omgegooid voordat de elektrische auto kwam, dus heeft die aanpassing daar niets mee te maken.

En als je de CO2 uitstoot gaat meerekenen van opwekking van de elektriciteit is dat prima, maar dan ook de CO2 van het traject dat de brandstof aflegt naar de pomp. Dan gaat een ICE ongeveer factor 3 uitstoten van wat we nu berekenen.
pi_198446433
Had ik maar een auto die op alcohol reed. Of op liefde...
pi_198446437
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:10 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

800km? :') sure
[..]

Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.
pi_198446866
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan. ;)
[..]
Dat bedoel ik, je hebt het over 15 jaar terug maar er waren amper EV's toen.
Tesla heeft de trend gezet, andere merken volgen.
pi_198446891
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.
Klopt.
Met de huidige voortgang / ontwikkeling hebben zelfs de compacte EV's in 2030 al een bereik van >500km.
pi_198447072
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
pi_198447535
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
Goed onderbouwd ook.
pi_198448142
Als het betaalbaar is en overal mogelijkheden zijn om je auto op te laden sta ik er voor open.
pi_198448185
Dus gaat in de toekomst iedereen maar met het vliegtuig op vakantie. Want dat is beter voor het milieu.
De trein gaat in 2040 nog steeds niet naar het vakantie-oord rijden, bij de grensovergang loopt de trein ineens uit het spoor omdat de spoorbreedte anders is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198448291
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
Ook die politieke initiatie is zo walgelijk. Laat uitvinders het lekker zelf doen en laat de ontwikkelingen de natuurlijke weg volgen.
Wat goedkoper en handiger is, wordt altijd het meest populaire in de markt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198448337
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:53 schreef Elan het volgende:
Mogen ze eerst wel eens laadpunten gaan realiseren.
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.

quote:
https://www.anwb.nl/auto/(...)r-occasion-dan-nieuw
2019

Overigens heeft de consument gemiddeld 12.000 euro over voor de aanschaf van een andere auto en voor dat geld kun je geen gloednieuwe auto kopen.

[..]

Uit cijfers van het Centraal Bureau van de statistiek blijkt dat auto's die in Nederland op de weg rijden gemiddeld 11 jaar oud zijn. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 9 jaar oud.
quote:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ands-auto-s-verkocht
Minder nieuwe, meer tweedehands auto's verkocht
15-7-2016 02:00

Op elke nieuw verkochte auto werden in de eerste helft van dit jaar vijf tweedehands auto's verkocht.
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.

[ Bericht 20% gewijzigd door probeer op 11-03-2021 18:14:50 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_198448372
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Goed onderbouwd ook.
Totaal niet inderdaad, maar het is dan ook symbolisch.
pi_198448627
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:59 schreef probeer het volgende:

[..]

En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.
[..]

Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.
Gebruik kan je nog steeds een brandstofauto kopen tot er voor jou een betaalbare EV is.

quote:
[..]

Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
pi_198448644
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.
pi_198448685
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polenamateur wielrenners op fietsen met dikke dynamo's?
Jazeker zie hier wel een markt voor heb je geen gezeik op de weg virtual wielrennen voor een goed doel _O_
pi_198448688
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.
Gebruik kan je nog steeds een brandstofauto kopen tot er voor jou een betaalbare EV is.
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.

quote:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.
"Pools are perfect for holding water"
pi_198448700
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.

Maar de Nederlandse markt is maar een speldenprik op de hele wereldproductie.

Als er in 2030 geen EV's zijn van onder de ¤38.000 dan zou dat inderdaad aan de overheid te wijten zijn.
Maar je hebt net zo goed geen enkel bewijs dat dat het geval is als dat ik bewijs heb dat het niet het geval is.
Gezemel dus.
pi_198448710
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.
[..]

Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ? Zoveel zijn dat er nu ook weer niet.

Maar ook niet echt een punt, je kan nog prima een 2e hands benzineauto kopen na 2030. Alleen geen nieuwe meer (zoals je al aanvulde).
pi_198448726
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ?
Zullen er inderdaad niet veel zijn nee. Daarom zeg ik "EV" en niet "nieuwe EV".

Want maar 1 op de 6 koopt een nieuwe auto.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:26:09 #97
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198448748
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Voor minder dan 38k... :')

Slechts 25k ofzo.... _O-
pi_198448785
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.

Ik wel. Die verdwijnen altijd zodra het zo veel geld gaat kosten dat het opvalt. We hadden bijvoorbeeld allemaal al prachtige hybride auto's kunnen hebben die op electriciteit konden rijden in de stad en op benzine op de snelweg. Maar het stimuleren daarvan kostte te veel geld. Dat gaat ook gebeuren met elektrische auto's, alleen al de accijns op brandstof zal verplaatst moeten worden.
pi_198448787
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.
Nu gaat dat natuurlijk geleidelijk (maximaal zo'n 450.000 auto's per jaar) maar laten we eens zo'n worst case scenario kiezen.

Dan heb je 8.500.000 elektrische auto's.
Er wordt jaarlijks gemiddeld zo'n 13.500km gereden per auto.
Het verbruik van een elektrische auto ligt op zo'n 1kWh op 5km. Er zijn merken die dat beter doen maar laten we laag inzetten.

13.500km per jaar / 5 = 2700kWh per jaar per auto gemiddeld.
2700 / 365,25 dagen per jaar = 7,38kWh per auto per dag gemiddeld.

Hang je de auto aan de lader en laat je hem 's nachts laden met 1kWh per uur, dan heb je 's ochtends de auto weer geheel vol. De ene auto heeft niet gereden, de andere heeft 100km gereden en kan normaal laden, de ander heeft 500km gereden en moet met prioriteit (hoge laadstroom) laden en je kan dat mooi afstemmen per auto.

Nu zal je zeggen "ja, maar er zijn ook auto's die 500km per dag rijden". Natuurlijk zijn die er maar je rekent met gemiddelden en gemiddeld heb je maar 7,38kWh per auto per dag nodig.
En dat 's nachts laden kan met "smart grid" laders die keurig hun laadstroom afstemmen op hoeveel je nodig hebt en pas gaan laden als de meeste mensen al op 1 oor liggen.

Wat houdt dat in voor de stroomproductie in Nederland?

13.500km x 8.500.000 auto's = afgerond 115 miljard kilometer per jaar.
Delen door 5 en dan kom je op 23TWh aan energie per jaar. Dat is zo'n 20% van wat heel Nederland op dit moment verbruikt (incl. industrie) maar daar streep je dan wel alle benzine en diesel tegen weg.
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.

Deels valt er ook weer energie weg, zo heb je voor het produceren van 1 liter benzine nu nog ongeveer 0,5kWh energie nodig en rijden er ook vrachtwagens rond om benzinestations bij te vullen. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
pi_198448819
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.
En dan is het een nachtje windstil en moeten de kolencentrales weer opgestart worden. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')