Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/quote:Negen Europese landen willen verbod op benzine- en dieselauto in 2030
Negen Europese landen, waaronder Nederland, dringen er bij de Europese Commissie op aan om de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel per 2030 te verbieden.
Ton Voermans 10-03-21, 16:42 Laatste update: 17:08
De negen landen - Oostenrijk, België, Denemarken, Griekenland. Ierland, litouwen, Luxemburg, Malta en Nederland - willen het uitbannen van de brandstofmotor versnellen.
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,
Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/
Nederland behoort dus bij de negen Europese landen die de verkoop van benzine- en dieselauto's wil verbieden in 2030.,
Ik zou graag zien dat de EU en Nederland in het bijzonder minder afhankelijk zou worden van fossiele brandstoffen, maar vraag mij af of het haalbaar is om 2030 zo'n drastische omwenteling te maken. Zaken die mij opkomen zijn
- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?
- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.
- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.
- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.
- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?
- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.
- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiëren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.
Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
Zonnepanelen, windmolens en wat mij betreft een kerncentrale in de randstad.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
Ik ben het daar helemaal mee eens.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Stijgt en blijft gestaag stijgen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:
- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?
De meeste mensen rijden niet 1000km in 1 stuk door. Je kan prima laadpalen bij werkplekken neerzetten.quote:- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.
Per km is een elektrische auto goedkoper in gebruik, alleen de aanschafprijs is duurder.quote:- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.
Ja, per km zijn ze echter schoner in gebruik. Dan ga je uit van energie opgewekt uit kolen. (35% schoner in levensduur)quote:- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.
Opbrengst van een lagere energierekening + subsidiëring van projecten + belastingen bij burgers en bedrijven.quote:- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?
In de VS en Canada krijgen brandweerlieden hier al training in. Het is geen complex probleem.quote:- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.
quote:- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
geef mij die glazen bol, ik wou dat ik wist wat in 2029 de actieradius van de gemiddelde elektrische auto is.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:38 schreef quo_ het volgende:
Ik voorspel topjaren qua autoverkoop in 2028 en 2029.
In 2029 koop ik er in elk geval nog eentje op benzine of diesel i.v.m. de actieradius voor de vakanties.
Goede post. Bij deze geldverslindende gebreken wordt veel te weinig stil gestaan.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Bitch please, ik ga op vakantie en kachel in 14 uur naar de spaanse grens, veel succes met je electromobiel om dat nog binnen een dag te doenquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
[..]
Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiëren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.
Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.
Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Mijn post is inderdaad lekker kort door de bocht en totaal niet origineel. Toch ben ik niet de enige roepende van de zijlijn.quote:Op woensdag 10 maart 2021 21:27 schreef The_End het volgende:
[..]
Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.
Maar verder heel stoer om zo'n geweldige visie te hebben. Dit heeft echt nog niemand ooit bedacht.
Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.quote:Op woensdag 10 maart 2021 21:13 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.
Minder bijtelling en minder BPM vormen een enorm bedrag aan belastingkorting
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
[..]
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Veel minder dan de milieuvervuiling van brandstof.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Maar wat is het alternatief? Zover ik weet is er nog geen dimensie gevonden met oneindig veel brandstof.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,
Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
9 jaar is niks man. In 1990 dachten ze ook dat we 10 jaar later met z'n allen in vliegende auto's zouden rondvliegen. In het straatbeeld is er vrijwel niets veranderd, 30 jaar later. Alleen door internet en smart devices is er bij de gemiddelde burger een flinke verandering geweest. Voor de rest zijn het nog steeds vooral tweedehands stinkbarrels, slome treinen en zwaar vervuilende vliegtuigen. Net als in de jaren 80.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.
Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereikquote:Op donderdag 11 maart 2021 06:35 schreef Fer het volgende:
Grappig dat mensen altijd weer diezelfde technische bezwaren aandragen tegen de EV. Maar die zijn al binnen enkele jaren op te lossen.
Als je een ev koopt moet de gemeente zorgen voor voldoende laadpalen binnen 250m van je huis als je geen eigen oprit hebt. Er is een uitzondering hierop als het fysiek niet past, maar een laadpaal is zo klein dat geen gemeente dit kan hardmaken bij een rechter.quote:Op donderdag 11 maart 2021 09:25 schreef madeleine-b het volgende:
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..
Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....
Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
Het bereik wordt wel op papier groter... Maar ja het rijdt zo lastig op papier, op asfalt rijdt het beterquote:Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
Al jouw argumenten intereseren mij werkelijk niks. Ik zou er nog geen cent extra voor betalenquote:Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
Al die mensen die hier aan het huilen zijn, hoe ouderwets.
Afgeven op ev's is puur jaloezie, die dingen rijden heerlijk, zijn snel, stil wendbaar en van alle functies voorzien. Je hoeft echt niet meer met zo'n pauper stinkbak aan te komen hoor
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Als je iets niet weet of uit armoe zo'n bak nu niet kan kopen.. ga dan geen onzin verkondigen hier. Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel
Ik zie maar een huillie hier en het is nog een elitaire kwast ookquote:Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
Al die mensen die hier aan het huilen zijn, hoe ouderwets.
Afgeven op ev's is puur jaloezie, die dingen rijden heerlijk, zijn snel, stil wendbaar en van alle functies voorzien. Je hoeft echt niet meer met zo'n pauper stinkbak aan te komen hoor
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Als je iets niet weet of uit armoe zo'n bak nu niet kan kopen.. ga dan geen onzin verkondigen hier. Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel
https://www.tesla.com/nl_NL/semiquote:Op donderdag 11 maart 2021 09:07 schreef Mezano02 het volgende:
Vrachtvervoer zal sowieso een uitzondering krijgen om dat de waterstof technologie nog niet klaar is om het over te nemen van diesel. Batterij wagens is voornamelijk het domein van personenauto's en bestelbusjes. Iedereen die lange afstanden wil doen aan de pickup truck of minivrachtwagen?
De fiets...quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar wat is het alternatief? Zover ik weet is er nog geen dimensie gevonden met oneindig veel brandstof.
Dat wordt opgelost wanneer het een keer gruwelijk misgaat en niet eerder.quote:Op donderdag 11 maart 2021 10:17 schreef Fleischmeister het volgende:
Elektrische auto's zijn niet te blussen als ze eenmaal in brand staan, waardoor het zeer gevaarlijk is om ze in parkeergarages neer te zetten. Dat probleem moet ook eerst opgelost worden. Het is namelijk ook steeds meer beleid in steden om mensen in het centrum afhankelijk te maken van deze parkeergarages i.p.v. dat je voor de deur kan parkeren.
Een post later bejubelde ik kleine benzineauto'squote:Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens...quote:Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Beware of the stoplicht Tokkie...quote:Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel
Bij mij ligt de grens op 8k.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens...![]()
En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]
Beware of the stoplicht Tokkie..._!
Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 09:25 schreef madeleine-b het volgende:
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..
Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....
Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
Elitair alleen maar vanwege het feit dat het gros er alleen maar in rijdt vanwege fiscale voordelen. Als die er niet meer zoveel zijn stapt de grote meerderheid gewoon weer in een auto met brandstofmotor.quote:Op donderdag 11 maart 2021 09:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie maar een huillie hier en het is nog een elitaire kwast ook
Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:
Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.
Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Fabrikanten laten via updates ook de auto steeds langzamer rijden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een elektrische auto is een soort mobieltje. Na een paar jaar ben je gewoon toe aan een nieuwe.
Dan moet je die aanvragen bij de gemeentequote:Op donderdag 11 maart 2021 12:36 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik kan je zeggen, de momenten dat je in je eigen wijk moeten laden zijn nagenoeg 0. Op je werk gewoon elke keer laden, bij langere ritten onderweg en bij elk uitstapje dat je doet gewoon daar op locatie proberen te laden.
Zoveel onderbuik in dit topic, niet normaal.
Bij ons kan het alleen via pasjes.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe zit dat belastingtechnisch eigenlijk dat op "je werk laden"? Dat lijkt me een soort loon in natura. Lever jij je reiskostenvergoeding dan in ofzo?
2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395kmquote:Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.
Bijtelling bij een BEV heeft beperkt een lager tarief, wat een voordeel is, maar de catalogusprijs van een BEV ligt hoger omdat de kostenstructuur nu eenmaal anders is bij een BEV, dus zeker bij de duurdere auto’s is er eerder sprake van een nadeel dan een voordeel.
En zelfs als dat anders was is het nog geen subsidie.
Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
Nou?quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt?quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al eens...![]()
En 30k uitgeven aan een auto? In nog geen 30.000 jaar.
[..]
Beware of the stoplicht Tokkie..._!
Hoe vaak rij je 800+ op een dag?quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:58 schreef Netsplitter het volgende:
Zolang een elektrische auto geen 800+ kilometers kan rijden op één opgeladen accu hoeft het van mij niet. En blijf ik nog wel even doorrijden in mijn benzine auto's.
Klopt, dat zijn realistischere cijfers.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:27 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hoe kom je bij die 800km? Tesla Long Range zeggen ze op de site zelf 580 km (op basis van de WLTP)
600km zou ik wel acceptabel vinden, maar 55.000 euro niet. Tesla zou ik sowieso niet willen maar dat terzijde.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, dat zijn realistischere cijfers.
Desalniettemin weet Tesla er ieder jaar zo'n 8 tot 15 range aan toe te voegen zonder dat het accu-pack groter/zwaarder wordt. Op z'n minst een prestatie. Dan heb je het over een verdubbeling aan range in 10 jaar bij hetzelfde accu-gewicht.
800km?quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:23 schreef Fer het volgende:
[..]
2011 Tesla Roadster 99900¤ 2 personen 395km
2021 Tesla Model 3 55000¤ 5 personen 800km
quote:- Hyundai Kona Electric 39 kWh, 41.495 euro
Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer
- BMW i3, 41.994 euro
Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer
- Tesla Model 3 Standard Range Plus, 47.800 euro
Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer
- Audi e-tron, 84.100 euro
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 315 kilometer
- Tesla Model S (75D), 83.420 euro
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 328 kilometer
- Tesla Model X (100D), 117.820 euro
Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer
- Tesla Model 3 Performance, 63.990 euro
Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer
- Kia e-Niro, 42.510 euro
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
- Jaguar I-Pace, 81.810 euro
Officieel bereik: 470 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
- Hyundai Kona Electric, 40.995 euro
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 416 kilometer
Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Welke EV's waren er 15 jaar geleden überhaupt?
En we weten met ons allen ook precies hoe zo'n traject gaat verlopen. Het wordt verkocht op de manier zoals jij schetst om draagvlak te creëren zodat het plan veel steun krijgt. En vervolgens worden er allerlei verboden, milieuzones, niet te betalen heffingen en belastingmaatregelen van kracht voor de traditionele auto zodat het autorijden volledig onmogelijk wordt gemaakt voor Jan met de Pet.quote:En jij hoeft geen 30k uit te geven aan een auto.
Er zijn alleen vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto's meer te koop in Nederland.
Er worden zo'n 450.000 auto's per jaar vervangen dus je hebt voorlopig nog wel genoeg keuze uit 2e hands.
Ik kende niemand die dat dacht in 1990, tenzij ze iets geslikt, gerookt, gesnoven, of gespoten hadden en dat niet helemaal lekker was gevallen (of wel natuurlijk, afhankelijk van je favoriete gif).quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:57 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
9 jaar is niks man. In 1990 dachten ze ook dat we 10 jaar later met z'n allen in vliegende auto's zouden rondvliegen. In het straatbeeld is er vrijwel niets veranderd, 30 jaar later. Alleen door internet en smart devices is er bij de gemiddelde burger een flinke verandering geweest. Voor de rest zijn het nog steeds vooral tweedehands stinkbarrels, slome treinen en zwaar vervuilende vliegtuigen. Net als in de jaren 80.
Waterstof is voor personenauto's geen haalbare kaart en levert een veelvoud aan CO2 uitstoot op. Alleen Toyota gelooft er nog een beetje in en dat is ook meer omdat ze de BEV boot gigantisch hebben gemist.quote:Op donderdag 11 maart 2021 06:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het wordt uiteindelijk wel wat later lijkt me zo.
Verder vraag ik me af of die zware elektrische bakken qua energiegebruik wel altijd zuiniger zijn.
Milieuvriendelijkheid is meer dan co2 uitstoot.denk ook aan lithiumtekort (en patiënten die dit ook nodig hebben) en verwerken van accu’s.
Wat dat betreft schijnt waterstof interessanter te zijn als brandstof.
https://ev-database.nl/in(...)ide-elektrische-auto
Hier staat wat info, bmw i3 zou vergelijkbaar zijn met 1:56 dat is erg mooi
Model S 8 jaar terug, maximum bereik van ongeveer 400 km WLTP. Model S Plaid + eind dit jaar verkrijgbaar: WLTP van 950 km (inschatting, is nog geen definitief cijfer van). Dat is 238%.quote:Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
De BPM regeling is al omgegooid voordat de elektrische auto kwam, dus heeft die aanpassing daar niets mee te maken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Subsidie en belastingvoordeel komen beide uit de zakken van de belastingbetaler.
De BPM was vroeger gebaseerd op de waarde van de auto en die helemaal omgebogen naar emissie van het voertuig, dus bevoordelen (=subsidieren) van de elektrische auto. Voor de werkelijke uitstoot van e-mobielen zou je de verstookte bruinkool en steenkool ook mee moeten rekenen want het halve europese net draait daar op.
En over de bijtelling. Ik heb maandelijks bijna 1000 euro bijtelling voor 250 pk fossiel (heerlijk rijden, dat wel)
Mijn collega met een elektrisch hondehok heeft nog geen 150 euro bijtelling.
En wie moet er rijden als we samen voor de zaak op pad gaan? Dat ben ik want anders komen we pas na de middag aan en komen we 's avonds niet meer thuis
Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.quote:
Dat bedoel ik, je hebt het over 15 jaar terug maar er waren amper EV's toen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou vooruit, ik mats je met twee jaar, in 2008 is de Tesla Roadster in productie gegaan.
[..]
Klopt.quote:Op donderdag 11 maart 2021 15:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alle Tesla's die je opnoemt zijn modellen uit het verleden. En ook andere auto's die je opsomt zijn tegenwoordig verbeterd.
Goed onderbouwd ook.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
Ook die politieke initiatie is zo walgelijk. Laat uitvinders het lekker zelf doen en laat de ontwikkelingen de natuurlijke weg volgen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig, dit soort initiatieven. Dom, maar grappig.
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:53 schreef Elan het volgende:
Mogen ze eerst wel eens laadpunten gaan realiseren.
quote:https://www.anwb.nl/auto/(...)r-occasion-dan-nieuw
2019
Overigens heeft de consument gemiddeld 12.000 euro over voor de aanschaf van een andere auto en voor dat geld kun je geen gloednieuwe auto kopen.
[..]
Uit cijfers van het Centraal Bureau van de statistiek blijkt dat auto's die in Nederland op de weg rijden gemiddeld 11 jaar oud zijn. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 9 jaar oud.
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.quote:https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ands-auto-s-verkocht
Minder nieuwe, meer tweedehands auto's verkocht
15-7-2016 02:00
Op elke nieuw verkochte auto werden in de eerste helft van dit jaar vijf tweedehands auto's verkocht.
Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:59 schreef probeer het volgende:
[..]
En een tweedehands markt. Zeer veel Nederlanders die geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.
[..]
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000quote:[..]
Dus eh, totdat EV's voor gemiddeld 12k te koop zijn ... En dat lijkt gezien de gemiddelde leeftijd van ons huidige wagenpark niet heel realistisch binnen 9 jaar.
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Jazeker zie hier wel een markt voor heb je geen gezeik op de weg virtual wielrennen voor een goed doelquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polenamateur wielrenners op fietsen met dikke dynamo's?
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal geen issue? Het gaat om NIEUWE auto's die verkocht worden vanaf 2030.
Gebruik kan je nog steeds een brandstofauto kopen tot er voor jou een betaalbare EV is.
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.quote:De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, tegen die tijd zijn alle subsidies (zowel verkapt als direct) er weer af.
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ? Zoveel zijn dat er nu ook weer niet.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Stom genoeg er helemaal overheen gelezen dat het om nieuwe auto's zou gaan. Mybad.
[..]
Dat klinkt een stuk realistischer ja. En dan ook dat, in pak m beet 2040, een EV gemiddeld voor 12k te koop is.
Zullen er inderdaad niet veel zijn nee. Daarom zeg ik "EV" en niet "nieuwe EV".quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke nieuwe auto's koop je nu voor ¤12k ?
Voor minder dan 38k...quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
De gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is ¤38.000
Voor minder dan dat geld heb je in 2030 echt wel een EV.
Ik wel. Die verdwijnen altijd zodra het zo veel geld gaat kosten dat het opvalt. We hadden bijvoorbeeld allemaal al prachtige hybride auto's kunnen hebben die op electriciteit konden rijden in de stad en op benzine op de snelweg. Maar het stimuleren daarvan kostte te veel geld. Dat gaat ook gebeuren met elektrische auto's, alleen al de accijns op brandstof zal verplaatst moeten worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan niet garanderen wat de overheid gaat doen met BPM of subsidies.
Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
En dan is het een nachtje windstil en moeten de kolencentrales weer opgestart worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |