abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198449362
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nu ben je aan het zieken. Er staat duidelijk waarom maar dat quote je niet.
Nee, je beantwoordt de vraag niet. Ik vraag waarom het kan en je legt uit hoe het kan. Ik vraag waarom het mogelijk is, niet hoe. Je moet even wat dieper nadenken.
pi_198449372
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een beetje om de hete brei heen draaien. Noem gewoon een bedrag wat jij "betaalbaar" vindt. Ik gok erop dat dat niet in de buurt komt van de max 8k die ik hier eerder las.
8k? Waar koop jij een nieuwe auto voor ¤8.000 ....
pi_198449389
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nee, je beantwoordt de vraag niet. Ik vraag waarom het kan en je legt uit hoe het kan. Ik vraag waarom het mogelijk is, niet hoe. Je moet even wat dieper nadenken.
Nee, je loopt te zieken. Je bent bewust tegendraads aan het doen terwijl mijn antwoord heel duidelijk is.
Zoals ik zei: laadpalen kunnen zelf prima bepalen wanneer er geladen moet worden en aangezien mensen 's hun auto eind van de dag aan een paal hangen, laadt de auto 's nachts op. En voor die enkeling die toch om 1:00 's nachts een nachtdienst moet draaien kan daar prima op uitgezonderd worden middels een override vanuit de auto (met een app).
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:00:41 #129
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198449395
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 06:35 schreef Fer het volgende:
Stroom net kan dit ook gewoon aan, zeker als er nog meer panelen bij komen op daken.
Stroomnet schrijf je aan elkaar en nee, het is niet mogelijk dat heel Nederland in 2030 'gewoon' thuis kan opladen, ook niet met extra zonnepanelen en al helemaal niet hartje winter wanneer de warmtepompen op volle toeren zouden moeten draaien. De grootste remmende factor is dat we te weinig mensen hebben om dit op korte termijn te realiseren. Een elektriciteitsnet is veel meer dan wat kabels in de grond. Begin hier maar eens te lezen:

https://www.phasetophase.nl/boek/index.html
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198449416
quote:
3s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Stroomnet schrijf je aan elkaar en nee, het is niet mogelijk dat heel Nederland in 2030 'gewoon' thuis kan opladen, ook niet met extra zonnepanelen en al helemaal niet hartje winter wanneer de warmtepompen op volle toeren zouden moeten draaien. De grootste remmende factor is dat we te weinig mensen hebben om dit op korte termijn te realiseren. Een elektriciteitsnet is veel meer dan wat kabels in de grond. Begin hier maar eens te lezen:

https://www.phasetophase.nl/boek/index.html
Niet heel Nederland heeft in 2030 een EV.
Dus dat is ook niet aan de orde.
Hoeveel nieuwe auto's denk jij dat er jaarlijks verkocht worden?
pi_198449443
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, je loopt te zieken. Je bent bewust tegendraads aan het doen terwijl mijn antwoord heel duidelijk is.
Zoals ik zei: laadpalen kunnen zelf prima bepalen wanneer er geladen moet worden en aangezien mensen 's hun auto eind van de dag aan een paal hangen, laadt de auto 's nachts op.
Nee je beantwoordt de vraag gewoon niet. Voor de zoveelste keer, ik vraag je niet hoe je een auto moet opladen. Ik vraag waarom het nu, op dit moment, mogelijk is om vooral 's nachts op te laden. Daar is namelijk een belangrijke reden voor die je constant achterwege laat. Doe je dat met opzet of weet je het gewoon niet?
pi_198449459
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nee je beantwoordt de vraag gewoon niet. Voor de zoveelste keer, ik vraag je niet hoe je een auto moet opladen. Ik vraag waarom het nu, op dit moment, mogelijk is om vooral 's nachts op te laden. Daar is namelijk een belangrijke reden voor die je constant achterwege laat. Doe je dat met opzet of weet je het gewoon niet?
Waar heb je het in hemelsnaam over? Echt.... Ga een ander vervelen. Het gaat niet over nu. Het gaat over 2030.
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:04:38 #133
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449469
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waar heb je het in hemelsnaam over? Echt....
Je weet het dus niet. Misschien wat minder uit de hoogte doen in het vervolg. :)

Maar ik zal je helpen. Wat voor soort mensen hebben op dit moment elektrische auto's? In wat voor soort huizen wonen zij?
pi_198449496
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.
Nu gaat dat natuurlijk geleidelijk (maximaal zo'n 450.000 auto's per jaar) maar laten we eens zo'n worst case scenario kiezen.

Dan heb je 8.500.000 elektrische auto's.
Er wordt jaarlijks gemiddeld zo'n 13.500km gereden per auto.
Het verbruik van een elektrische auto ligt op zo'n 1kWh op 5km. Er zijn merken die dat beter doen maar laten we laag inzetten.

13.500km per jaar / 5 = 2700kWh per jaar per auto gemiddeld.
2700 / 365,25 dagen per jaar = 7,38kWh per auto per dag gemiddeld.

Hang je de auto aan de lader en laat je hem 's nachts laden met 1kWh per uur, dan heb je 's ochtends de auto weer geheel vol. De ene auto heeft niet gereden, de andere heeft 100km gereden en kan normaal laden, de ander heeft 500km gereden en moet met prioriteit (hoge laadstroom) laden en je kan dat mooi afstemmen per auto.

Nu zal je zeggen "ja, maar er zijn ook auto's die 500km per dag rijden". Natuurlijk zijn die er maar je rekent met gemiddelden en gemiddeld heb je maar 7,38kWh per auto per dag nodig.
En dat 's nachts laden kan met "smart grid" laders die keurig hun laadstroom afstemmen op hoeveel je nodig hebt en pas gaan laden als de meeste mensen al op 1 oor liggen.

Wat houdt dat in voor de stroomproductie in Nederland?

13.500km x 8.500.000 auto's = afgerond 115 miljard kilometer per jaar.
Delen door 5 en dan kom je op 23TWh aan energie per jaar. Dat is zo'n 20% van wat heel Nederland op dit moment verbruikt (incl. industrie) maar daar streep je dan wel alle benzine en diesel tegen weg.
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.

Deels valt er ook weer energie weg, zo heb je voor het produceren van 1 liter benzine nu nog ongeveer 0,5kWh energie nodig en rijden er ook vrachtwagens rond om benzinestations bij te vullen. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Dat is gemiddeld 63 MWh per dag? Je hebt het over ‘s nachts laden, als we dat in 10 uur willen laten passen praat je over 6.3 MWh wat er bovenop het huidig verbruik komt. Is ons infra daar geschikt voor?
pi_198449497
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ergo, jij vindt alles van 1 t/m 37.999 euro betaalbaar. Ik ken mensen die daar anders over denken.
Dat is toch helemaal het punt niet? Leuk dat je op één of andere manier denkt dat je me op een paar woordjes kan pakken maar dan mis je toch echt de strekking van wat ik zei.

Ik zal het versimpelen: EV's zullen in de toekomst (tussen 2030 en 2040) niet meer kosten dan de benzine equivalent in een gelijke klasse qua ruimte en comfort.
pi_198449524
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zal het versimpelen: EV's zullen in de toekomst (tussen 2030 en 2040) niet meer kosten dan de benzine equivalent in een gelijke klasse qua ruimte en comfort.
En dat is gebaseerd op... je duim?
pi_198449546
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:06 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Dat is gemiddeld 63 MWh per dag? Je hebt het over ‘s nachts laden, als we dat in 10 uur willen laten passen praat je over 6.3 MWh wat er bovenop het huidig verbruik komt. Is ons infra daar geschikt voor?
Nee, niet overal. Zeker niet. Daar ligt een taak voor netbeheerders, gemeenten.

Maar aan de andere kant is het ook niet alsof we in 2030 ineens vanuit het niets 8,5 miljoen EV's in Nederland hebben.

Als je nu niet al begonnen bent als netbeheerder om daarop vooruit te lopen, dan loopt het uiteraard wel spaak.
pi_198449551
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En dat is gebaseerd op... je duim?
Nee, op prognoses. Moet ik ze voor je opzoeken?
pi_198449575
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, op prognoses. Moet ik ze voor je opzoeken?
Misschien is dat een keer handig ja. ;) Bovendien lijk je weer iets belangrijks over het hoofd te zien (accijns).
pi_198449592
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Misschien is dat een keer handig ja. ;) Bovendien lijk je weer iets belangrijks over het hoofd te zien (accijns).
Nee, ik zie accijns niet over het hoofd. Ook daar heb ik al enkele topics mee gevuld. Het is meer dat we het er nog niet over gehad hebben.

We krijgen een kilometerheffing, reken daar maar alvast op.

En wat ik zo snel kon vinden qua prognose:
https://www.nu.nl/auto/6085854/ubs-in-2024-productiekosten-elektrische-auto-en-brandstofmodel-gelijk.html
pi_198449608
En (het gros van) de garages kunnen sluiten :(
pi_198449635
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, ik zie accijns niet over het hoofd. Ook daar heb ik al enkele topics mee gevuld. Het is meer dat we het er nog niet over gehad hebben.

We krijgen een kilometerheffing, reken daar maar alvast op.
Die glazen bol van je heeft overal antwoord op _O-
pi_198449638
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:14 schreef xaban06 het volgende:
En (het gros van) de garages kunnen sluiten :(
Maar dat is nu ook al een probleem aan het worden met nieuwe auto's.
pi_198449671
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Die glazen bol van je heeft overal antwoord op _O-
Nee, dat is gewoon iets waar ik al sinds minimaal 2010 discussies over voer, dus die onderwerpen zijn allemaal wel 20x voorbij gekomen hier op FOK!
Die lange post op de vorige pagina heb ik gewoon uit een ander topic geplukt, om het niet weer helemaal te hoeven typen.

Sterker nog, ik denk dat als @AchJa en ik een Euro krijgen voor ieder argument dat Achja en ik hebben uitgewisseld dan kunnen we samen 2 weken op vakantie in een nieuwe Tesla :+
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:18:08 #146
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198449692
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Niet heel Nederland heeft in 2030 een EV.
Dus dat is ook niet aan de orde.
Hoeveel nieuwe auto's denk jij dat er jaarlijks verkocht worden?
Ik loop al wat langer rond in de wereld van techniek. Als ik zie wat de afgelopen 30 jaar gerealiseerd is met de hoeveelheid elektrotechnici van toen en wat daar nu nog van overgebleven is, en de vraag aan alle kanten toegenomen is en beleidsmakers inclusief managers tot op de dag van vandaag nog steeds niet doorhebben dat je technici niet uit een blik kan opentrekken dan zie ik over 9 jaar weinig verschil vergeleken met nu. Zolang er onvoldoende aandacht is voor technische studies is het realistischer om van 2050 te spreken. En dan ben ik vrij optimistisch.

Eventjes ons elektriciteitsnetwerk opwaarderen gaat hem niet worden. Het wachten is op accu- of condensatortechniek wat net zo snel laadt als fossiele brandstof. Dan kun je met de auto naar een punt rijden waar met hoog vermogen opgeladen kan worden. Een oud gezegde luidt: gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt. Het noemen van een datum voor het uitfaseren van fossiele brandstoffen is pas aan de orde als elektrische energieopslag voor mobiele toepassingen dusdanig ontwikkeld is dat het de conventionele manier overtreft. Eenmaal zo ver hoef je niet eens een datum te noemen om iets te stoppen, want men doet het al uit eigen beweging.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198449721
quote:
3s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik loop al wat langer rond in de wereld van techniek. Als ik zie wat de afgelopen 30 jaar gerealiseerd is met de hoeveelheid elektrotechnici van toen en wat daar nu nog van overgebleven is, en de vraag aan alle kanten toegenomen is en beleidsmakers inclusief managers tot op de dag van vandaag nog steeds niet doorhebben dat je technici niet uit een blik kan opentrekken dan zie ik over 9 jaar weinig verschil vergeleken met nu. Zolang er onvoldoende aandacht is voor technische studies is het realistischer om van 2050 te spreken. En dan ben ik vrij optimistisch.

Eventjes ons elektriciteitsnetwerk opwaarderen gaat hem niet worden. Het wachten is op accu- of condensatortechniek wat net zo snel laadt als fossiele brandstof. Dan kun je met de auto naar een punt rijden waar met hoog vermogen opgeladen kan worden. Een oud gezegde luidt: gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt. Het noemen van een datum voor het uitfaseren van fossiele brandstoffen is pas aan de orde als elektrische energieopslag voor mobiele toepassingen dusdanig ontwikkeld is dat het de conventionele manier overtreft. Eenmaal zo ver hoef je niet eens een datum te noemen om iets te stoppen, want men doet het al uit eigen beweging.
Het is momenteel niet eens meer een discussie of de overheid het gaat verbieden, het is meer de situatie dat steeds meer automerken zelf al aankondigen vanaf 2026 of 2030 louter nog EV's te produceren.

Er is dus wel werk aan de winkel.

Hoe zie je trouwens de rol van thuis- / wijkaccu's en accuparken om het net meer toekomstbestendig te maken?
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:25:38 #148
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449824
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is toch helemaal het punt niet? Leuk dat je op één of andere manier denkt dat je me op een paar woordjes kan pakken maar dan mis je toch echt de strekking van wat ik zei.

Ik zal het versimpelen: EV's zullen in de toekomst (tussen 2030 en 2040) niet meer kosten dan de benzine equivalent in een gelijke klasse qua ruimte en comfort.
En jij mist mijn punt wsl volkomen. Het gaat me er helemaal niet om wat nieuwe auto's in 2030 doen. Of het nou EV's of reguliere brandstofauto's zijn. Het gaat mij erom dat er nu heel makkelijk geroepen wordt "dan blijf je toch lekker zoveelstehands benzine rijden!" En als jij de huidige trend een beetje gevolgd hebt met milieuzones, dieselverboden, uitstoottoeslagen etc. laat het zich natuurlijk wel raden wat er na 2030 gaat gebeuren. Het wordt Jan met de Pet simpelweg onmogelijk gemaakt om en benzinebak te rijden en als hij wel naar zijn werk wil mag hij zeker t/m 38k gaan aftikken...
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:26:09 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449836
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

Nee, dat is gewoon iets waar ik al sinds minimaal 2010 discussies over voer, dus die onderwerpen zijn allemaal wel 20x voorbij gekomen hier op FOK!
Die lange post op de vorige pagina heb ik gewoon uit een ander topic geplukt, om het niet weer helemaal te hoeven typen.

Sterker nog, ik denk dat als @:Achja en ik een Euro krijgen voor ieder argument dat Achja en ik hebben uitgewisseld dan kunnen we samen 2 weken op vakantie in een nieuwe Tesla :+
_O-
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:30:59 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198449926
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
en met de scooter van mij moeder
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')