Hoeveel van die 40 die er niet meer liggen zijn dood en hoeveel levend can de IC afgekomen?quote:
Jij kijkt alleen naar instroom en blijkbaar doet de routekaart dat ook.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
+49 nieuwe dus. Dat ligt een heel end van de max 10 dagelijks voor versoepelingen.
Precies. En belangrijk is dat hoe groter je de periode neemt, hoe duidelijker de daling wordt. Tot uiteraard het begin van het jaar, de grootste piek toen de lockdown nog maar net begonnen was.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:20 schreef galantis het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een kwestie is van perspectief.
Eén van de wat meer objectieve manieren om een trend te duiden is bijv kijken naar de helling van het voortschrijdend gemiddelde. En dan rijst de grote vraag: over welke periode neem je dit gemiddelde.
Zet je die op een paar dagen, dan lijkt ie constant te zijn dan wel te stijgen.
Zet je die op een paar weken, dan is hij aan het dalen.
Lijkt me niet verstandig op deze manier beleid te maken, maar gelukkig zit jij ook niet in die positie.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies. En belangrijk is dat hoe groter je de periode neemt, hoe duidelijker de daling wordt. Tot uiteraard het begin van het jaar, de grootste piek toen de lockdown nog maar net begonnen was.
Het punt is dat als je wil weten hoe het beeld er bv de komende 2 a 3 weken uitziet, het niet zoveel zin heeft om data van weken of maanden geleden mee te nemen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:20 schreef galantis het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een kwestie is van perspectief.
Eén van de wat meer objectieve manieren om een trend te duiden is bijv kijken naar de helling van het voortschrijdend gemiddelde. En dan rijst de grote vraag: over welke periode neem je dit gemiddelde.
Zet je die op een paar dagen, dan lijkt ie constant te zijn dan wel te stijgen.
Zet je die op een paar weken, dan is hij aan het dalen.
quote:Saudi-Arabië: alleen gevaccineerden mogen naar Mekka
Moslims die dit jaar de traditionele pelgrimstocht naar Mekka willen maken, de hadj, moeten gevaccineerd zijn, anders worden ze geweigerd. Dat heeft de Saudische minister van Volksgezondheid bepaald, meldt Al Jazeera.
Vorig jaar besloot Saudi-Arabië al om de grenzen te sluiten voor buitenlandse moslims om de hadj te maken. Dat was de eerste keer in de moderne geschiedenis dat zo'n zware maatregel werd genomen.
Voor moslims is het een plicht en een van de pijlers van hun geloof: minstens een keer in je leven de pelgrimstocht maken naar de heilige plaatsen Mekka en Medina. De hadj trok in 2019 nog zo'n 2,5 miljoen gelovigen. Vorig jaar werden er maar 1000 mensen toegelaten.
Dit is de kliniek. De 90+ die nu het vaccin hebben gehad zijn - heel cru om het zo te zeggen - de mensen die dit niet halen en voornamelijk doodgaan.quote:
Uit mijn hoofd was het percentage overlijden op IC toch zo'n 20%? Even overgesimplificeerd zou je dan dus kunnen zeggen dat 20% van 40 = 8 overlijdens waren.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoeveel van die 40 die er niet meer liggen zijn dood en hoeveel levend can de IC afgekomen?
Dat is data die ik al vanaf dag 1 mis eigenlijk.
Stel je hebt die bezetting op 500 of zo. Even optimistische toekomstmuziek. Maar er komen er ook weer 11 bij.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jij kijkt alleen naar instroom en blijkbaar doet de routekaart dat ook.
Maar aan de andere kant wordt de totale druk in ziekenhuizen genoemd als reden om (niet) te versoepelen. dus dan is uitstroom net zo belangrijk. Mij zegt ook alleen instroom niet zoveel.
Het is wat cru gesteld, maar voor de ziekenhuisbezetting maakt het niet zoveel uit of patiënten dood of levend het pand verlatenquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Uit mijn hoofd was het percentage overlijden op IC toch zo'n 20%? Even overgesimplificeerd zou je dan dus kunnen zeggen dat 20% van 40 = 8 overlijdens waren.
Zo zal het natuurlijk nooit gaan he.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Stel je hebt die bezetting op 500 of zo. Even optimistische toekomstmuziek. Maar er komen er ook weer 11 bij.
"Ja sorry jongens, de avondklok en lockdown moeten blijven, we zitten nog niet onder de 10."
Natuurlijk wel. De enige manier om voorspellingen met enige mate van zekerheid te kunnen doen is kijken hoe trends zich ontwikkelen. Als je dat nu nog niet snapt wordt het heel moeilijk om je opmerkingen over trends serieus te nemen. Bovendien doe je dat zelf ook, alleen met een veel kleinere set data.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat als je wil weten hoe het beeld er bv de komende 2 a 3 weken uitziet, het niet zoveel zin heeft om data van weken of maanden geleden mee te nemen.
In SA hebben ze niet zo'n moeite met segregatie, racisme, discriminatie, slavernij en nog wat stinkende zaken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef zalkc het volgende:
Bizar eigenlijk wel, zeker als je bedenkt dat er in Indonesië een lage vaccinatie bereidheid is omdat er getwijfeld wordt of het wel halal is.
[..]
Precies.. feit is dat we vanaf begin Oktober slechts een handvol dagen hebben gehad met minder dan 20 IC opnames per dag:quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Zo zal het natuurlijk nooit gaan he.
Als je een constante 'versnelling' veronderstelt dan zal een dalende trend die afvlakt in principe weer gaan stijgen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat als je wil weten hoe het beeld er bv de komende 2 a 3 weken uitziet, het niet zoveel zin heeft om data van weken of maanden geleden mee te nemen.
Ik snap ook wel dat de toekomst voorspellen nou eenmaal niet zo eenvoudig is, maar ik vind de signalen niet echt supergoed op dit moment.
En ik kan mij voorstellen dat ze in Indonesie ook niet zoveel moeite hebben met het krijgen van een vaccinatiebewijs.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In SA hebben ze niet zo'n moeite met segregatie, racisme, discriminatie, slavernij en nog wat stinkende zaken.
Mooie repliek naar D66, "oh een vaccinatiebewijs om bepaalde dingen te kunnen doen, net zoals in Saudi-Arabië"quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In SA hebben ze niet zo'n moeite met segregatie, racisme, discriminatie, slavernij en nog wat stinkende zaken.
Kortom: we weten meer over twee wekenquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:26 schreef galantis het volgende:
[..]
Als je een constante 'versnelling' veronderstelt dan zal een dalende trend die afvlakt in principe weer gaan stijgen.
Maar toch lijkt het me te voorbarig wel te vertrouwen op de voorspellende waarde van een korte tijd, en totaal niet op die van een langere tijd.
Het is zo dat als je kijkt naar kortere periodes dat je minder last hebt van 'lag' maar dat de trend gewoonlijk ook volatieler is, om er maar even wat financiële termen in te gooien.
Als de bezetting over twee weken hoger is dan nu, is er zeker nog steeds een dalende trend geweest.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dan maak je weer dezelfde fouten.
Om naar de komende 2/3 maanden te kijken moet je ook kijken naar de afgelopen 2/3 maanden. Dat houdt in dat je je baseert op informatie van de afgelopen maanden om te bepalen hoe de komende maanden eruit gaan zien. Een paar dagen stijging in die lijn houdt niet in dat er ineens een stijgende trend is, het kan heel veel redenen hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap ook wel dat de toekomst voorspellen nou eenmaal niet zo eenvoudig is, maar ik vind de signalen niet echt supergoed op dit moment.
Ik geloof best dat het beeld er over 2 or 3 maanden beter uitziet dan nu, hoor. Maar ik zei weken, niet maandenquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Om naar de komende 2/3 maanden te kijken moet je ook kijken naar de afgelopen 2/3 maanden. Dat houdt in dat je je baseert op informatie van de afgelopen maanden om te bepalen hoe de komende maanden eruit gaan zien. Een paar dagen stijging in die lijn houdt niet in dat er ineens een stijgende trend is, het kan heel veel redenen hebben.
Om een voorbeeld te noemen, stel dat een ziekenhuis morgen een administratieve inhaalslag doet en 400 opnames meldt (zoals vorige week een dag ineens heel veel opnames gemeld werden), dan zou dat direct tot gevolg hebben dat de trendlijn stijgende is, terwijl als je er over een langere periode naar kijkt de trend er heel anders uit ziet.
Net als met de dagcijfers kunnen we dit beter niet van dag tot dag bekijken, maar het is te interessant. Daar heb ik zelf ook last van
Tja, je bewijst wederom niet te lezen wat er je verteld wordt. Het hangt volledig af van welke periodes je kiest. Als je dan een korte periode kiest en zegt dat het er slecht uit ziet maar tegelijkertijd claimt dat een langere periode niet representatief is...quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als de bezetting over twee weken hoger is dan nu, is er zeker nog steeds een dalende trend geweest.
IC hobbelt vaak een week achter de Kliniek aan, en volgens mij ook vooral ouderen daar, kortom verwacht daling daar ook volgende week. Overigens begreep ik wel dat de behandeling veel beter is geworden op kliniek, dus dat scheelt ook weer in de bedden.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:30 schreef _serial_ het volgende:
Je kan voor een IC opname rustig 2-3 weken uittrekken als het serieus is.
Wil het echt gaan dalen zal de kliniek bezetting omlaag moeten en geen of nauwelijks doorstroom naar IC moeten zijn.
Dat ga je waarschijnlijk pas voor elkaar krijgen met veel minder besmettingen en veel vaccinaties in de kwetsbare groepen.
En daarom willen ze een aantal maanden vooruit kijken. De manier waarop dit soort modellen (bij mij op mn werk tenminstequote:Op woensdag 3 maart 2021 14:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het beeld er over 2 or 3 maanden beter uitziet dan nu, hoor. Maar ik zei weken, niet maandenMijn voornaamste zorg is dat de ziekenhuisbezetting weer oploopt, waardoor ze dus weer reguliere zorg moeten afschalen. Dat zou echt erg zijn wat mij betreft.
Er zijn 4.3 miljoen 60plussers nadat een groot deel hun eerste dosis heeft gehand 2 tot 3 weken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 13:07 schreef THEFXR het volgende:
Bij hoeveel vaccinaties zou het omslagpunt zijn? dat je kan zeggen kijk, het daalt nu constant, te wijten aan.
Dan moet je capaciteit maken. Zeker als het vaccineren op stoom komt kan dat best. Het deel wat dan nog getest moet worden gaat rap afnemen immers.quote:
Uiteraard niet, maar dan is die +10 als target om te versoepelen ook niet zo houdbaar. Niet eens om nu alles open te gooien, maar als je het langdurig onder controle hebt dan gaat de samenleving op een gegeven moment zeggen: "Sorry Ernst en Diederik, maar we gaan niet alles op slot houden zodat jullie mensen langer op vakantie kunnen".quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Zo zal het natuurlijk nooit gaan he.
Ik snap best wat je zegt. Maar dat de ziekenhuisbezetting uiteindelijk afneemt, wil niet zeggen dat het niet bijzonder kwalijk is wanneer het in de tussentijd tijdelijk oploopt. Er is al zo ontzettend veel reguliere zorg niet doorgegaan deze winter, ik zou het echt erg vinden als het weer nodig zou zijn om behandelingen uit te stellen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Tja, je bewijst wederom niet te lezen wat er je verteld wordt. Het hangt volledig af van welke periodes je kiest. Als je dan een korte periode kiest en zegt dat het er slecht uit ziet maar tegelijkertijd claimt dat een langere periode niet representatief is...
De totale risicogroep is ongeveer:quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:35 schreef vipergts het volgende:
[..]
Er zijn 4.3 miljoen 60plussers nadat een groot deel hun eerste dosis heeft gehand 2 tot 3 weken.
Dat is meer een lokale zorg. Zoals in noord Noord-Holland schijnbaar. Maar dan heb je dus weer niets aan trendlijnen maar moet je kijken waar de lokale 'clusters' opnamen zitten.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap best wat je zegt. Maar dat de ziekenhuisbezetting uiteindelijk afneemt, wil niet zeggen dat het niet bijzonder kwalijk is wanneer het in de tussentijd tijdelijk oploopt. Er is al zo ontzettend veel reguliere zorg niet doorgegaan deze winter, ik zou het echt erg vinden als dat weer nodig zou zijn.
Ik hoop met je meequote:Op woensdag 3 maart 2021 14:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
De totale risicogroep is ongeveer:
2,4 miljoen 70+
1,4 miljoen 60-70
1 miljoen 18-60 in risicogroep
Bij elkaar dus zo'n 4,8 miljoen mensen. Ik heb 't gisteren in een post hier helemaal uitgeschreven, maar met de leveingen van alleen Pfizer kun je die in april gevaccineerd hebben. 2 weken erbij optellen kun je de eerste week mei er vanuit gaan dat het gros van de ziekenhuisbezetting verdwenen is.
Als zij dan ook een bewijs van negatieve test afgeven, dat doen ze nu niet, toch?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je capaciteit maken. Zeker als het vaccineren op stoom komt kan dat best. Het deel wat dan nog getest moet worden gaat rap afnemen immers.
Een trendlijn is sowieso altijd lastig. Hoe korter de periode die je kijkt hoe volatieler die is, hoe langer de periode hoe 'vlakker' die zal lijken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is meer een lokale zorg. Zoals in noord Noord-Holland schijnbaar. Maar dan heb je dus weer niets aan trendlijnen maar moet je kijken waar de lokale 'clusters' opnamen zitten.
Op zich klopt je rekensom denk ik wel, alleen zou ik wel rekening houden met vertragingseffect opnames en vaccinsquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
De totale risicogroep is ongeveer:
2,4 miljoen 70+
1,4 miljoen 60-70
1 miljoen 18-60 in risicogroep
Bij elkaar dus zo'n 4,8 miljoen mensen. Ik heb 't gisteren in een post hier helemaal uitgeschreven, maar met de leveingen van alleen Pfizer kun je die in april gevaccineerd hebben. 2 weken erbij optellen kun je de eerste week mei er vanuit gaan dat het gros van de ziekenhuisbezetting verdwenen is.
Maar geeft het feit dat de sterk dalende trend van pak 'm beet een week of 6 geleden tot het plateau dat er nu is niet aan dat er een onderliggende stuwende trend plaatsvindt? Waarom zou het nu binnen een week of 2 a 3 weer gaan zakken nadat de krimp zo'n beetje tot stilstand is gekomen?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een trendlijn is sowieso altijd lastig. Hoe korter de periode die je kijkt hoe volatieler die is, hoe langer de periode hoe 'vlakker' die zal lijken.
Als er morgen een uitbraak is in een revalidatiecentrum kan dat een korte heftige piek geven die ineens die de trendlijn ineens heel ver laat afwijken van 'normaal', maar dat kan een hele korte afwijking zijn.
Kijken naar een trend is naar mijn mening alleen zinvol als je het over een langere termijn doet. Als er een kettingbotsing op de A4 bij Schiphol is en er worden 20 mensen tegelijk het ziekenhuis in gereden hebben zij tijdelijk een opnamestop omdat het vol is met non-Covid patiënten. Zulke situaties zul je houden.
Ik denk dat dat direct gevolg was van vaccinatie van verpleegkundigen, dat is een relatief kleine groep waar je direct veel winst weet te pakken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar geeft het feit dat de sterk dalende trend van pak 'm beet een week of 6 geleden tot het plateau dat er nu is niet aan dat er een onderliggende stuwende trend plaatsvindt? Waarom zou het nu binnen een week of 2 a 3 weer gaan zakken nadat de krimp zo'n beetje tot stilstand is gekomen?
Wat heeft de vaccinatie van verpleegkundigen met de ziekenhuisbezetting te maken?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat dat direct gevolg was van vaccinatie van verpleegkundigen, dat is een relatief kleine groep waar je direct veel winst weet te pakken.
Minder besmettingen onder personeel is meer handjes aan de bedden is minder druk op de afdelingen?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat heeft de vaccinatie van verpleegkundigen met de ziekenhuisbezetting te maken?
Ik snap dat het gunstig is voor de capaciteit, maar het heeft toch niks met de bezetting van de bedden te maken?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Minder besmettingen onder personeel is meer handjes aan de bedden is minder druk op de afdelingen?
Dat is denk ik de vraag. Blijven we op het 'plateau' waar we nu lijken te zitten of gaat het weer stijgen. En indien de vaccinaties doorzetten, is het erg dat we op dat plateau blijven de komende weken?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar geeft het feit dat de sterk dalende trend van pak 'm beet een week of 6 geleden tot het plateau dat er nu is niet aan dat er een onderliggende stuwende trend plaatsvindt? Waarom zou het nu binnen een week of 2 a 3 weer gaan zakken nadat de krimp zo'n beetje tot stilstand is gekomen?
Procentueel gezien wel, maar we kijken (op dit moment) naar absolute cijfers. De beschikbare handjes aan de bedden zie je vooral aan de beschikbare capaciteit (bij LCPS de trendlijn bovenaan).quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Minder besmettingen onder personeel is meer handjes aan de bedden is minder druk op de afdelingen?
Omdat er veel besmettingen plaats vonden in zorg en verpleeg huizen, en laat dat nou net een groep zijn die relatief vaak in het ziekenhuis terecht komt, daarnaast is dat ook een groep die niet even buiten de deur een besmetting oploopt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat heeft de vaccinatie van verpleegkundigen met de ziekenhuisbezetting te maken?
Waar haal je vandaan dat dat de groep is die in het ziekenhuis terecht komt?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat er veel besmettingen plaats vonden in zorg en verpleeg huizen, en laat dat nou net een groep zijn die relatief vaak in het ziekenhuis terecht komt, daarnaast is dat ook een groep die niet even buiten de deur een besmetting oploopt.
Ik denk qua besmettingen toch wel flink minder (-10-20%) en dus zo'n 3500-3800 vandaag.quote:Update van 24 februari:
- 4.362 nieuw gemelde positieve testen
- 151 nieuwe ziekenhuisopnames
- 20 nieuwe IC-opnames
- 63 nieuwe overlijdens
https://www.ad.nl/binnenl(...)-nederland~a43417e7/quote:Kan iemand die corona heeft gehad volstaan met één vaccinatie? Die vraag laat minister minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) onderzoeken door de Gezondheidsraad.
Indien het mogelijk is kan dat een "enorme versnelling" in het vaccinatieprogramma betekenen aldus de bewindsman. Als mensen maar een prik nodig hebben, kunnen andere mensen sneller worden ingeënt.
Mensen die het coronavirus hebben gehad, bezitten al antistoffen. Er wordt nu onderzocht of zij met één prik voldoende beschermd zijn tegen het virus. Er wordt hier internationaal al meer onderzoek naar gedaan.
De Jonge hoopt binnen enkele weken uitsluitsel te krijgen van de Gezondheidsraad. Naar schatting hebben 3 tot 3,5 miljoen Nederlanders de ziekte doorgemaakt. Maar lang niet iedereen is ziek geweest of heeft een test ondergaan.
Hoe de praktische uitvoering precies moet, weet De Jonge nog niet. Hij verwacht wel dat dit een flinke puzzel zal zijn.
Interessant. Zouden wij het eerste land zijn die deze vraag stelt? Dit moet toch allang ergens onderzocht zijn? Bijvoorbeeld door een Pfizer/AZ/Janssen, etc?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:11 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-nederland~a43417e7/
Goed dat ze het onderzoeken![]()
Als we op een plateau blijven hangen, betekent dat dat er mogelijk nog altijd geen ruimte voor versoepelingen ontstaat. En als het niet bij een plateau blijft, maar juist weer in de lift zit, moet de reguliere zorg weer worden afgeschaald. Lijkt me allemaal bijzonder kwalijk. Uiteindelijk zullen de vaccinaties hier wel verlichting in gaan brengen, maar op de korte termijn hebben we daar niet zoveel aan.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is denk ik de vraag. Blijven we op het 'plateau' waar we nu lijken te zitten of gaat het weer stijgen. En indien de vaccinaties doorzetten, is het erg dat we op dat plateau blijven de komende weken?
Ik zie het voor na april allemaal wel positief in, hoor. Ik zou het alleen kut vinden als het nu op het staartje van de winter weer verkeerd gaat.quote:Kijk je naar 1 januari t/m 1 maart bijvoorbeeld is de afname per maand op de IC ongeveer 100. Als dat op dezelfde manier doorzet zitten we begin april dus weer 100 lager dan nu. Als je kijkt naar Stichting Nice is 26 februari (met 526) eerder de anomalie in het verhaal dan de cijfers waar we nu op zitten.
Om je een voorbeeld van de volatiliteit te geven. Gisteren (2 maart) lagen er op de 'piek' 1562 mensen in het ziekenhuis, en dat cijfer is nog incompleet. Vandaag zijn het er weer 1420 (ook incompleet)
Dat is een verschil van 140 mensen die opgenomen zijn met 1 dag ertussen, dat werkt ontzettend vertekend op een trendlijn.
Als je ook verpleegafdeling erbij pakt zie je een daling van ~300 per maand vanaf 1 januari.
Frankrijk was de eerste volgens mijquote:Op woensdag 3 maart 2021 15:12 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Interessant. Zouden wij het eerste land zijn die deze vraag stelt? Dit moet toch allang ergens onderzocht zijn? Bijvoorbeeld door een Pfizer/AZ/Janssen, etc?
Over het eerste, in de eerste golf werd dat ook min of meer gedaan omdat we toen tegen de grens van de capaciteit aan zaten, en wellicht gaat het op voor verpleeghuizen, maar in verzorgingshuizen zitten bijvoorbeeld ook veel mensen met geestelijke problemen zoals Alzheimer die lichamelijk wel in orde zijn.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:07 schreef archito het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat dat de groep is die in het ziekenhuis terecht komt?
Ouderen uit verpleeghuizen gingen juist niet vaak naar het ziekenhuis of intensive care. En werknemers in de zorg komen niet vaker in het ziekenhuis terecht dan de gemiddelde Nederlander.
Ai..quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:08 schreef Jor_Dii het volgende:
Vorige week:
[..]
Ik denk qua besmettingen toch wel flink minder (-10-20%) en dus zo'n 3500-3800 vandaag.
Op dit moment is het toch vooral druk maar niet te druk in de ziekenhuizen, er is toch capaciteit? Dat zou inhouden dat een plateau van een maand vervelend is, maar geen groot probleem.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als we op een plateau blijven hangen, betekent dat dat er mogelijk nog altijd geen ruimte voor versoepelingen ontstaat. En als het niet bij een plateau blijft, maar juist weer in de lift zit, moet de reguliere zorg weer worden afgeschaald. Lijkt me allemaal bijzonder kwalijk. Uiteindelijk zullen de vaccinaties hier wel verlichting in gaan brengen, maar op de korte termijn hebben we daar niet zoveel aan.
[..]
Ik zie het voor na april allemaal wel positief in, hoor. Ik zou het alleen kut vinden als het nu op het staartje van de winter weer verkeerd gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarnaast zijn er:
12 gemeentes met 0 besmettingen
22 gemeentes met 1 besmettingen
57 gemeentes met 2-4 besmettingen
99 gemeentes met 5-9 besmettingen
Deze update is ook dagelijks om 15:16 te vinden op https://rivm.useless.nl of voor een volledig gemeenteoverzicht op https://rivm.useless.nl/total.phpwegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:16 schreef Haags het volgende:
Prima cijfers, je ziet duidelijk dat die avondklok werkt.
Ja die hadden er gisteren maar 97. Zolang de GGD's het verwerken van de resultaten zo verschillend doen per dag is er geen lijn te trekken op de dagcijfers.quote:
Heb je deze zin voor elke dag onder de ctrl + V staan?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:16 schreef Haags het volgende:
Prima cijfers, je ziet duidelijk dat die avondklok werkt.
Het is Haags, niet echt de baken van originele en vernieuwende zinnen en ideeën.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Heb je deze zin voor elke dag onder de ctrl + V staan?
We moeten ons op maken voor de derde golf, volgende week dinsdag volgens mij weer dia's van Jaap, benieuwd of ie ze cijfers weer "gefit" heeft.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:18 schreef Caland het volgende:
Mooie cijfers, neem aan dat de terrassen as we speak buiten worden gezet.
Dat houdt in 60.000 mensen getest (8.5% van 60.000 is 5.100)quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:15 schreef Zipportal het volgende:
Positief getest: 5.090
Totaal: 1.101.430 (+4.997 ivm -93 corr.)
Perc. positief 27 feb - 01 mrt: 8,5%
[ twitter ]
Ik vind het moeilijk in te schatten, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat alle achterstanden al zijn weggewerkt, dus als het dan weer drukker wordt ipv rustiger is dat toch niet zo mooi.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Op dit moment is het toch vooral druk maar niet te druk in de ziekenhuizen, er is toch capaciteit? Dat zou inhouden dat een plateau van een maand vervelend is, maar geen groot probleem.
Lees even de post van @Serial hierbovenquote:Op woensdag 3 maart 2021 15:20 schreef Za het volgende:
[..]
Dat houdt in 60.000 mensen getest (8.5% van 60.000 is 5.100)
Dat waren er vorige maand 30.000 en de maand daarvoor ook (of eigenlijk tussen de 27.500 en de 30.000).
Ofwel, er is nog steeds een daling aan de gang, er worden alleen ruim 2x zoveel mensen getest als voorgaande maanden.
Kun je ook beargumenteren waarom je dat vind ipv lukraak wat te roepen?quote:
Wat ik niet begrijp is dat blijkbaar veel meer mensen getest worden, het percentage positief geteste mensen zakt, maar de testbereidheid afneemt volgens het dashboard.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:22 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Percentage lijkt nog wel een dalende trend te hebben
Zouden er niet veel routine testen bij zitten? Zoals bijvoorbeeld iedereen die bij koffietijd werkt die elke keer getest wordt. Dat zal misschien bij meerdere bedrijven zo gaan dat er veel getest wordt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wat ik niet begrijp is dat blijkbaar veel meer mensen getest worden, het percentage positief geteste mensen zakt, maar de testbereidheid afneemt volgens het dashboard.
Als veel meer mensen niet bereid zijn om zich te laten testen hoe kan het zo zijn dat steeds meer mensen een test laten doen, ook in de periode dat de scholen dacht ik gesloten zijn.
Dat heb ik al 1000 keer geroepen, aantallen uit testen zegt niets, omdat:quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Kun je ook beargumenteren waarom je dat vind ipv lukraak wat te roepen?
Staat er toch bij.. is langzaam zakkende en dus een goede graadmeter lijkt me.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat heb ik al 1000 keer geroepen, aantallen uit testen zegt niets, omdat:
-Je beter naar het percentage positief kan kijken
"Misschien" dat is zo een beetje het standaard antwoord bij het RIVM.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:27 schreef Questular het volgende:
Misschien meer kinderen aangezien de snotneuzen op de scholen weer volop aan het lopen zijn?
Over 4 weken moet dat verdubbeld zijn begreep ik uit Hugo's verhaal..quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:29 schreef Momo het volgende:
1e prik: 1.068.990
2e prik: 356.329
De vaccinaties zijn op weg naar 1,5 miljoen
Maar het is pas sinds 16 februari structureel hoger, dus ik vraag mij af wat er precies is verandert.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Zouden er niet veel routine testen bij zitten? Zoals bijvoorbeeld iedereen die bij koffietijd werkt die elke keer getest wordt. Dat zal misschien bij meerdere bedrijven zo gaan dat er veel getest wordt.
Zou mooi zijnquote:Op woensdag 3 maart 2021 15:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Over 4 weken moet dat verdubbeld zijn begreep ik uit Hugo's verhaal..
Zou toch terug te vinden moeten zijn of kinderen meer getest worden nu?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:29 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar het is pas sinds 16 februari structureel hoger, dus ik vraag mij af wat er precies is verandert.
Veel bleef natuurlijk de radar, dat is wel duidelijk omdat het percentage altijd hoog bleef. Tenzij het dus wel met basisscholen te maken heeft.
Zal ook nog wel een tijd zo blijven lijkt me. Meer positief getesten, maar ook meer testen in het algemeen. Nu we de scholen open hebben en iedere snotneus gelijk testen betekent. Het is waarschijnlijk een kwestie van weken tot 2 maanden voordat we massaal zonder klachten testen, en de 'drempel' om te testen is nu al zo laag dat je er alle kanten mee op kunt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:20 schreef _serial_ het volgende:
Gisteren 55K getest, een nieuw record, 7.89% positief
Verruiming van de definitie van mensen die zich (zouden) moeten laten testen?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wat ik niet begrijp is dat blijkbaar veel meer mensen getest worden, het percentage positief geteste mensen zakt, maar de testbereidheid afneemt volgens het dashboard.
Als veel meer mensen niet bereid zijn om zich te laten testen hoe kan het zo zijn dat steeds meer mensen een test laten doen, ook in de periode dat de scholen dacht ik gesloten zijn.
Natuurlijk, men is kinderen veel meer gaan testen met het openen van de scholen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zou toch terug te vinden moeten zijn of kinderen meer getest worden nu?
Nee dat is helemaal geen graadmeter, ter voorbeeld, in de eerste golf werden alleen mensen getest die echt symptomen hadden, dus dan is het percentage hoger, nu kan je ook laten testen als je geen klachten hebt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Staat er toch bij.. is langzaam zakkende en dus een goede graadmeter lijkt me.
Hoe weet je dat?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Natuurlijk, men is kinderen veel meer gaan testen met het openen van de scholen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |