Ik geloof best dat het beeld er over 2 or 3 maanden beter uitziet dan nu, hoor. Maar ik zei weken, niet maandenquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Om naar de komende 2/3 maanden te kijken moet je ook kijken naar de afgelopen 2/3 maanden. Dat houdt in dat je je baseert op informatie van de afgelopen maanden om te bepalen hoe de komende maanden eruit gaan zien. Een paar dagen stijging in die lijn houdt niet in dat er ineens een stijgende trend is, het kan heel veel redenen hebben.
Om een voorbeeld te noemen, stel dat een ziekenhuis morgen een administratieve inhaalslag doet en 400 opnames meldt (zoals vorige week een dag ineens heel veel opnames gemeld werden), dan zou dat direct tot gevolg hebben dat de trendlijn stijgende is, terwijl als je er over een langere periode naar kijkt de trend er heel anders uit ziet.
Net als met de dagcijfers kunnen we dit beter niet van dag tot dag bekijken, maar het is te interessant. Daar heb ik zelf ook last van
Tja, je bewijst wederom niet te lezen wat er je verteld wordt. Het hangt volledig af van welke periodes je kiest. Als je dan een korte periode kiest en zegt dat het er slecht uit ziet maar tegelijkertijd claimt dat een langere periode niet representatief is...quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als de bezetting over twee weken hoger is dan nu, is er zeker nog steeds een dalende trend geweest.
IC hobbelt vaak een week achter de Kliniek aan, en volgens mij ook vooral ouderen daar, kortom verwacht daling daar ook volgende week. Overigens begreep ik wel dat de behandeling veel beter is geworden op kliniek, dus dat scheelt ook weer in de bedden.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:30 schreef _serial_ het volgende:
Je kan voor een IC opname rustig 2-3 weken uittrekken als het serieus is.
Wil het echt gaan dalen zal de kliniek bezetting omlaag moeten en geen of nauwelijks doorstroom naar IC moeten zijn.
Dat ga je waarschijnlijk pas voor elkaar krijgen met veel minder besmettingen en veel vaccinaties in de kwetsbare groepen.
En daarom willen ze een aantal maanden vooruit kijken. De manier waarop dit soort modellen (bij mij op mn werk tenminstequote:Op woensdag 3 maart 2021 14:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het beeld er over 2 or 3 maanden beter uitziet dan nu, hoor. Maar ik zei weken, niet maandenMijn voornaamste zorg is dat de ziekenhuisbezetting weer oploopt, waardoor ze dus weer reguliere zorg moeten afschalen. Dat zou echt erg zijn wat mij betreft.
Er zijn 4.3 miljoen 60plussers nadat een groot deel hun eerste dosis heeft gehand 2 tot 3 weken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 13:07 schreef THEFXR het volgende:
Bij hoeveel vaccinaties zou het omslagpunt zijn? dat je kan zeggen kijk, het daalt nu constant, te wijten aan.
Dan moet je capaciteit maken. Zeker als het vaccineren op stoom komt kan dat best. Het deel wat dan nog getest moet worden gaat rap afnemen immers.quote:
Uiteraard niet, maar dan is die +10 als target om te versoepelen ook niet zo houdbaar. Niet eens om nu alles open te gooien, maar als je het langdurig onder controle hebt dan gaat de samenleving op een gegeven moment zeggen: "Sorry Ernst en Diederik, maar we gaan niet alles op slot houden zodat jullie mensen langer op vakantie kunnen".quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Zo zal het natuurlijk nooit gaan he.
Ik snap best wat je zegt. Maar dat de ziekenhuisbezetting uiteindelijk afneemt, wil niet zeggen dat het niet bijzonder kwalijk is wanneer het in de tussentijd tijdelijk oploopt. Er is al zo ontzettend veel reguliere zorg niet doorgegaan deze winter, ik zou het echt erg vinden als het weer nodig zou zijn om behandelingen uit te stellen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Tja, je bewijst wederom niet te lezen wat er je verteld wordt. Het hangt volledig af van welke periodes je kiest. Als je dan een korte periode kiest en zegt dat het er slecht uit ziet maar tegelijkertijd claimt dat een langere periode niet representatief is...
De totale risicogroep is ongeveer:quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:35 schreef vipergts het volgende:
[..]
Er zijn 4.3 miljoen 60plussers nadat een groot deel hun eerste dosis heeft gehand 2 tot 3 weken.
Dat is meer een lokale zorg. Zoals in noord Noord-Holland schijnbaar. Maar dan heb je dus weer niets aan trendlijnen maar moet je kijken waar de lokale 'clusters' opnamen zitten.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap best wat je zegt. Maar dat de ziekenhuisbezetting uiteindelijk afneemt, wil niet zeggen dat het niet bijzonder kwalijk is wanneer het in de tussentijd tijdelijk oploopt. Er is al zo ontzettend veel reguliere zorg niet doorgegaan deze winter, ik zou het echt erg vinden als dat weer nodig zou zijn.
Ik hoop met je meequote:Op woensdag 3 maart 2021 14:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
De totale risicogroep is ongeveer:
2,4 miljoen 70+
1,4 miljoen 60-70
1 miljoen 18-60 in risicogroep
Bij elkaar dus zo'n 4,8 miljoen mensen. Ik heb 't gisteren in een post hier helemaal uitgeschreven, maar met de leveingen van alleen Pfizer kun je die in april gevaccineerd hebben. 2 weken erbij optellen kun je de eerste week mei er vanuit gaan dat het gros van de ziekenhuisbezetting verdwenen is.
Als zij dan ook een bewijs van negatieve test afgeven, dat doen ze nu niet, toch?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je capaciteit maken. Zeker als het vaccineren op stoom komt kan dat best. Het deel wat dan nog getest moet worden gaat rap afnemen immers.
Een trendlijn is sowieso altijd lastig. Hoe korter de periode die je kijkt hoe volatieler die is, hoe langer de periode hoe 'vlakker' die zal lijken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is meer een lokale zorg. Zoals in noord Noord-Holland schijnbaar. Maar dan heb je dus weer niets aan trendlijnen maar moet je kijken waar de lokale 'clusters' opnamen zitten.
Op zich klopt je rekensom denk ik wel, alleen zou ik wel rekening houden met vertragingseffect opnames en vaccinsquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
De totale risicogroep is ongeveer:
2,4 miljoen 70+
1,4 miljoen 60-70
1 miljoen 18-60 in risicogroep
Bij elkaar dus zo'n 4,8 miljoen mensen. Ik heb 't gisteren in een post hier helemaal uitgeschreven, maar met de leveingen van alleen Pfizer kun je die in april gevaccineerd hebben. 2 weken erbij optellen kun je de eerste week mei er vanuit gaan dat het gros van de ziekenhuisbezetting verdwenen is.
Maar geeft het feit dat de sterk dalende trend van pak 'm beet een week of 6 geleden tot het plateau dat er nu is niet aan dat er een onderliggende stuwende trend plaatsvindt? Waarom zou het nu binnen een week of 2 a 3 weer gaan zakken nadat de krimp zo'n beetje tot stilstand is gekomen?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een trendlijn is sowieso altijd lastig. Hoe korter de periode die je kijkt hoe volatieler die is, hoe langer de periode hoe 'vlakker' die zal lijken.
Als er morgen een uitbraak is in een revalidatiecentrum kan dat een korte heftige piek geven die ineens die de trendlijn ineens heel ver laat afwijken van 'normaal', maar dat kan een hele korte afwijking zijn.
Kijken naar een trend is naar mijn mening alleen zinvol als je het over een langere termijn doet. Als er een kettingbotsing op de A4 bij Schiphol is en er worden 20 mensen tegelijk het ziekenhuis in gereden hebben zij tijdelijk een opnamestop omdat het vol is met non-Covid patiënten. Zulke situaties zul je houden.
Ik denk dat dat direct gevolg was van vaccinatie van verpleegkundigen, dat is een relatief kleine groep waar je direct veel winst weet te pakken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar geeft het feit dat de sterk dalende trend van pak 'm beet een week of 6 geleden tot het plateau dat er nu is niet aan dat er een onderliggende stuwende trend plaatsvindt? Waarom zou het nu binnen een week of 2 a 3 weer gaan zakken nadat de krimp zo'n beetje tot stilstand is gekomen?
Wat heeft de vaccinatie van verpleegkundigen met de ziekenhuisbezetting te maken?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat dat direct gevolg was van vaccinatie van verpleegkundigen, dat is een relatief kleine groep waar je direct veel winst weet te pakken.
Minder besmettingen onder personeel is meer handjes aan de bedden is minder druk op de afdelingen?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat heeft de vaccinatie van verpleegkundigen met de ziekenhuisbezetting te maken?
Ik snap dat het gunstig is voor de capaciteit, maar het heeft toch niks met de bezetting van de bedden te maken?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Minder besmettingen onder personeel is meer handjes aan de bedden is minder druk op de afdelingen?
Dat is denk ik de vraag. Blijven we op het 'plateau' waar we nu lijken te zitten of gaat het weer stijgen. En indien de vaccinaties doorzetten, is het erg dat we op dat plateau blijven de komende weken?quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar geeft het feit dat de sterk dalende trend van pak 'm beet een week of 6 geleden tot het plateau dat er nu is niet aan dat er een onderliggende stuwende trend plaatsvindt? Waarom zou het nu binnen een week of 2 a 3 weer gaan zakken nadat de krimp zo'n beetje tot stilstand is gekomen?
Procentueel gezien wel, maar we kijken (op dit moment) naar absolute cijfers. De beschikbare handjes aan de bedden zie je vooral aan de beschikbare capaciteit (bij LCPS de trendlijn bovenaan).quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Minder besmettingen onder personeel is meer handjes aan de bedden is minder druk op de afdelingen?
Omdat er veel besmettingen plaats vonden in zorg en verpleeg huizen, en laat dat nou net een groep zijn die relatief vaak in het ziekenhuis terecht komt, daarnaast is dat ook een groep die niet even buiten de deur een besmetting oploopt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat heeft de vaccinatie van verpleegkundigen met de ziekenhuisbezetting te maken?
Waar haal je vandaan dat dat de groep is die in het ziekenhuis terecht komt?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat er veel besmettingen plaats vonden in zorg en verpleeg huizen, en laat dat nou net een groep zijn die relatief vaak in het ziekenhuis terecht komt, daarnaast is dat ook een groep die niet even buiten de deur een besmetting oploopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |