De jaar op jaar trend is nu nog stijgend, maar ik denk dat die over korte tijd weer dalend wordtquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies. Pieken en dalen en een algemene trend naar beneden. Dat zal alleen maar harder gaan door vaccinaties en minder besmettingen onder risicogroepen.
Ik denk dat dit een kwestie is van perspectief.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat jij een dalende trend ziet.
Hoeveel van die 40 die er niet meer liggen zijn dood en hoeveel levend can de IC afgekomen?quote:
Jij kijkt alleen naar instroom en blijkbaar doet de routekaart dat ook.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
+49 nieuwe dus. Dat ligt een heel end van de max 10 dagelijks voor versoepelingen.
Precies. En belangrijk is dat hoe groter je de periode neemt, hoe duidelijker de daling wordt. Tot uiteraard het begin van het jaar, de grootste piek toen de lockdown nog maar net begonnen was.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:20 schreef galantis het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een kwestie is van perspectief.
Eén van de wat meer objectieve manieren om een trend te duiden is bijv kijken naar de helling van het voortschrijdend gemiddelde. En dan rijst de grote vraag: over welke periode neem je dit gemiddelde.
Zet je die op een paar dagen, dan lijkt ie constant te zijn dan wel te stijgen.
Zet je die op een paar weken, dan is hij aan het dalen.
Lijkt me niet verstandig op deze manier beleid te maken, maar gelukkig zit jij ook niet in die positie.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies. En belangrijk is dat hoe groter je de periode neemt, hoe duidelijker de daling wordt. Tot uiteraard het begin van het jaar, de grootste piek toen de lockdown nog maar net begonnen was.
Het punt is dat als je wil weten hoe het beeld er bv de komende 2 a 3 weken uitziet, het niet zoveel zin heeft om data van weken of maanden geleden mee te nemen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:20 schreef galantis het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een kwestie is van perspectief.
Eén van de wat meer objectieve manieren om een trend te duiden is bijv kijken naar de helling van het voortschrijdend gemiddelde. En dan rijst de grote vraag: over welke periode neem je dit gemiddelde.
Zet je die op een paar dagen, dan lijkt ie constant te zijn dan wel te stijgen.
Zet je die op een paar weken, dan is hij aan het dalen.
quote:Saudi-Arabië: alleen gevaccineerden mogen naar Mekka
Moslims die dit jaar de traditionele pelgrimstocht naar Mekka willen maken, de hadj, moeten gevaccineerd zijn, anders worden ze geweigerd. Dat heeft de Saudische minister van Volksgezondheid bepaald, meldt Al Jazeera.
Vorig jaar besloot Saudi-Arabië al om de grenzen te sluiten voor buitenlandse moslims om de hadj te maken. Dat was de eerste keer in de moderne geschiedenis dat zo'n zware maatregel werd genomen.
Voor moslims is het een plicht en een van de pijlers van hun geloof: minstens een keer in je leven de pelgrimstocht maken naar de heilige plaatsen Mekka en Medina. De hadj trok in 2019 nog zo'n 2,5 miljoen gelovigen. Vorig jaar werden er maar 1000 mensen toegelaten.
Dit is de kliniek. De 90+ die nu het vaccin hebben gehad zijn - heel cru om het zo te zeggen - de mensen die dit niet halen en voornamelijk doodgaan.quote:
Uit mijn hoofd was het percentage overlijden op IC toch zo'n 20%? Even overgesimplificeerd zou je dan dus kunnen zeggen dat 20% van 40 = 8 overlijdens waren.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoeveel van die 40 die er niet meer liggen zijn dood en hoeveel levend can de IC afgekomen?
Dat is data die ik al vanaf dag 1 mis eigenlijk.
Stel je hebt die bezetting op 500 of zo. Even optimistische toekomstmuziek. Maar er komen er ook weer 11 bij.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jij kijkt alleen naar instroom en blijkbaar doet de routekaart dat ook.
Maar aan de andere kant wordt de totale druk in ziekenhuizen genoemd als reden om (niet) te versoepelen. dus dan is uitstroom net zo belangrijk. Mij zegt ook alleen instroom niet zoveel.
Het is wat cru gesteld, maar voor de ziekenhuisbezetting maakt het niet zoveel uit of patiënten dood of levend het pand verlatenquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Uit mijn hoofd was het percentage overlijden op IC toch zo'n 20%? Even overgesimplificeerd zou je dan dus kunnen zeggen dat 20% van 40 = 8 overlijdens waren.
Zo zal het natuurlijk nooit gaan he.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Stel je hebt die bezetting op 500 of zo. Even optimistische toekomstmuziek. Maar er komen er ook weer 11 bij.
"Ja sorry jongens, de avondklok en lockdown moeten blijven, we zitten nog niet onder de 10."
Natuurlijk wel. De enige manier om voorspellingen met enige mate van zekerheid te kunnen doen is kijken hoe trends zich ontwikkelen. Als je dat nu nog niet snapt wordt het heel moeilijk om je opmerkingen over trends serieus te nemen. Bovendien doe je dat zelf ook, alleen met een veel kleinere set data.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat als je wil weten hoe het beeld er bv de komende 2 a 3 weken uitziet, het niet zoveel zin heeft om data van weken of maanden geleden mee te nemen.
In SA hebben ze niet zo'n moeite met segregatie, racisme, discriminatie, slavernij en nog wat stinkende zaken.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef zalkc het volgende:
Bizar eigenlijk wel, zeker als je bedenkt dat er in Indonesië een lage vaccinatie bereidheid is omdat er getwijfeld wordt of het wel halal is.
[..]
Precies.. feit is dat we vanaf begin Oktober slechts een handvol dagen hebben gehad met minder dan 20 IC opnames per dag:quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:24 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Zo zal het natuurlijk nooit gaan he.
Als je een constante 'versnelling' veronderstelt dan zal een dalende trend die afvlakt in principe weer gaan stijgen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat als je wil weten hoe het beeld er bv de komende 2 a 3 weken uitziet, het niet zoveel zin heeft om data van weken of maanden geleden mee te nemen.
Ik snap ook wel dat de toekomst voorspellen nou eenmaal niet zo eenvoudig is, maar ik vind de signalen niet echt supergoed op dit moment.
En ik kan mij voorstellen dat ze in Indonesie ook niet zoveel moeite hebben met het krijgen van een vaccinatiebewijs.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In SA hebben ze niet zo'n moeite met segregatie, racisme, discriminatie, slavernij en nog wat stinkende zaken.
Mooie repliek naar D66, "oh een vaccinatiebewijs om bepaalde dingen te kunnen doen, net zoals in Saudi-Arabië"quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In SA hebben ze niet zo'n moeite met segregatie, racisme, discriminatie, slavernij en nog wat stinkende zaken.
Kortom: we weten meer over twee wekenquote:Op woensdag 3 maart 2021 14:26 schreef galantis het volgende:
[..]
Als je een constante 'versnelling' veronderstelt dan zal een dalende trend die afvlakt in principe weer gaan stijgen.
Maar toch lijkt het me te voorbarig wel te vertrouwen op de voorspellende waarde van een korte tijd, en totaal niet op die van een langere tijd.
Het is zo dat als je kijkt naar kortere periodes dat je minder last hebt van 'lag' maar dat de trend gewoonlijk ook volatieler is, om er maar even wat financiële termen in te gooien.
Als de bezetting over twee weken hoger is dan nu, is er zeker nog steeds een dalende trend geweest.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dan maak je weer dezelfde fouten.
Om naar de komende 2/3 maanden te kijken moet je ook kijken naar de afgelopen 2/3 maanden. Dat houdt in dat je je baseert op informatie van de afgelopen maanden om te bepalen hoe de komende maanden eruit gaan zien. Een paar dagen stijging in die lijn houdt niet in dat er ineens een stijgende trend is, het kan heel veel redenen hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap ook wel dat de toekomst voorspellen nou eenmaal niet zo eenvoudig is, maar ik vind de signalen niet echt supergoed op dit moment.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |