Kan een Belg het controleren?quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als je gepakt wordt op fraude?
Is het puur de grens gemeente of mag het ook iets verder zijn? Tussen mij en de grens zit nog 1 gemeente er tussen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:58 schreef F.Sinatra het volgende:
Pro-tip. Als je naar Luik gaat, laat dan een formulier zien met een postcode uit Maastricht. Ga je naar een andere plaats, schrijf je een postcode uit dichtsbijzijnde NL'se plaats op.
Controleren of je er echt woont doen ze niet.
Kom je uit Rotterdam, en je schrijft dat ook op, dan heb je wel kans dat je terug mag.
Wacht maar over 2 weken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het nog iets langer duurt voordat wij op een vergelijkbaar niveau als Israel zitten wat betreft vaccinatiegraad.
[ afbeelding ]
Bron: ourworldindata.org
Als in Spanje de portemonnee leegraakt, dan bellen ze naar Brussel.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik moet het allemaal nog zien.
Die Spanjaarden roepen nu ook heel stoer dat ze pas toeristen toelaten bij x vaccinatiegraad, maar als straks de portemonnee leeg raakt dan piepen ze daar ook wel weer anders.
In de EU zijn ze daar ook gewoon mee bezig, gebeurt alleen vaak op nationaal niveau. Denemarken bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:11 schreef chratnox het volgende:
, Salesforce en Oracle zijn bezig met projecten om dit wereldwijd uit te rollen, om dat in te richten. Denk aan een vorm van een coronapaspoort in je Wallet.
Er was vorige week of de week ervoor nog #ophet in de EU dat 'dit soort vooruitstrevende technische projecten altijd vanuit de VS kwamen, terwijl wij in de EU ook zoveel kennis hebben'
quote:Sinds kerst is Denemarken in lockdown, maar het land krijgt steeds beter grip op het aantal coronabesmettingen. De komende maanden worden honderdduizenden Denen gevaccineerd. Toch zijn volgens premier Mette Frederiksen meer maatregelen nodig om nieuwe lockdowns te voorkomen. Zo stelde ze afgelopen weekend in een uitgebreid interview met de krant Berlingske voor dat Denen zichzelf 'een paar keer per week' laten testen, zeker als ze weer terug naar de werkvloer willen.
'Ik spoor mijn personeel aan om zich wekelijks te laten testen als ze naar kantoor willen komen', vertelt André Rogaczewski (52), ceo van Netcompany, in een video-interview vanuit zijn woning in Kopenhagen. Het IT- bedrijf van Rogaczewski, dat hij in 2000 oprichtte en in 2018 naar de beurs bracht, heeft meer dan drieduizend medewerkers.
Werkgevers mogen niet van hun medewerkers eisen dat ze inzage geven in gevoelige medische gegevens. Daar moet een medewerker expliciet toestemming voor geven. Maar volgens Rogaczewski leidt zijn dringende verzoek niet tot protest onder zijn personeel. In Denemarken vinden burgers het vanzelfsprekend om zich te laten testen. 'Zo is de cultuur. In verzorgingshuizen en ziekenhuizen is het al langer de regel dat je getest moet zijn voordat je op bezoek kan. Ook thuisbezorgers, die bij restaurants samen op een kluitje staan, wordt verzocht getest te zijn
voor ze aan het werk gaan.'
Aanbesteding
Netcompany ontwikkelde eerder dit jaar een corona-app. Daarbij krijgen mensen die de app hebben gedownload een waarschuwing als ze in de buurt van iemand met corona zijn geweest. Rogaczewski stelde de app, die door zo'n 2,2 miljoen Denen is gedownload, gratis ter beschikking aan de overheid.
Nu richt Netcompany, dat in 2019 het Nederlandse Q Delft inlijfde, zich op een nieuwe ontwikkeling: een coronapaspoort. Morten Břdskov, minister van financiën, kondigde begin februari aan 'de eerste stappen' te willen zetten om 'in drie ŕ vier maanden een digitaal corona paspoort te ontwikkelen dat gebruikt kan worden voor onder meer zakenreizen.'
Het idee is dat de app gegevens bij de Deense gezondheidsautoriteit ophaalt en controleert of de burger is ingeënt, afweerstoffen heeft of recent negatief is getest op het coronavirus. De status wordt omgezet in een QR-code, die kan worden gescand op het vliegveld, in het restaurant of bij een festival.
Een aanbesteding is nog niet uitgeschreven, en de eisen waaraan zo'n app met gevoelige medische gegevens moet voldoen zijn ook nog niet bekend. Maar softwarebedrijven draaien zich al warm om de aanbesteding binnen te halen. IBM werkt al maanden aan een coronapaspoort. Volgens Martin Petersen Lennards, die voor IBM Global Business Services in Denemarken werkt, kan zijn bedrijf de app binnen een maand operationeel hebben.
Netcompany haalde in 2020 twee contracten binnen van de Britse overheid om voor ongeveer ¤3,5 mln een digitaal coronacertificaat en een coronamelder-app te ontwikkelen. 'Ik snap dat zo'n paspoort publiek debat oplevert over privacy en medische gegevens', zegt Rogaczewski. 'Maar de digitalisering van dit soort gegevens is allang gaande. Laten we dan zorgen dat we dat op een goede manier doen.'
Economie weer open
De Deense werkgeversorganisatie Danske Industri (DI) hamert al langer op een stevig heropeningsplan voor Denemarken. Intensief testen en een coronapaspoort zijn daar volgens voorzitter Lars Sandahl Sřrensen (ceo van vliegmaatschappij SAS) een essentieel onderdeel van.
Grote Amerikaanse bedrijven als Oracle, IBM, Salesforce en Microsoft sorteren al maanden voor op de groeiende vraag naar de online corona-status van burgers. Internationale oplossingen, zoals de Vaccination Credential Initiative, zijn ook in de maak. Maar wachten tot de Europese Unie of wereldgezondheidsorganisatie WHO met een Europees of internationaal paspoort komt, is voor de voorman van circa achttienduizend Deense werkgevers geen optie. 'Dat kan erg lang duren. Het moet nu gebeuren. Het paspoort gaat vooral in Denemarken gebruikt worden.'
Geen Nederlandse app
In Nederland staat het invoeren van een coronapaspoort nog niet hoog op de agenda. Winkels, bedrijven, horeca en andere private partijen mogen bezoekers vragen om aan te tonen dat ze gevaccineerd zijn. Dat moet volgens de Gezondheidsraad, die begin deze maand een advies over dit vraagstuk publiceerde, wel aan strikte voorwaarden voldoen.
https://fd.nl/futures/137(...)aspoort-qqb1carARNrl
Originele link van het artikel: https://fd.nl/futures/137(...)aspoort-qqb1carARNrl
In die tijdspanne ben ik misschien wel 100x de grens overgegaan en 1 keer gecontroleerd. In die periode had ik overigens een werkgeversverklaring voor ons kantoor in Belgie. Die 20x was na de recente 'sluiting'.quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:59 schreef asco het volgende:
[..]
Ik rij echt elke dag minimaal 2 keer de grens bij Stein over en ben nooit aangehouden sinds mei 2020 (toen iedereen werd aangehouden).
Ik woon erquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:01 schreef popje het volgende:
[..]
Dan weten we hoe het zit met jouw eer...
Ik weet niet hoe strikt ze daar op zijn. Maar vul de postcode in van die tussenliggende gemeente en je zit goed.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:01 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Is het puur de grens gemeente of mag het ook iets verder zijn? Tussen mij en de grens zit nog 1 gemeente er tussen.
quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:02 schreef Haags het volgende:
[..]
Ze laten je oogLUIKend toe inderdaad.
Ook als je aan het Ličgen bent aan de grens?quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:02 schreef Haags het volgende:
[..]
Ze laten je oogLUIKend toe inderdaad.
Haha, ik ben er nog nooit geweest. Wel een keer langsgereden op de snelweg en toen was er gewoon een stopbord. Op de snelweg dus, met 120 km/uquote:
Jij wintquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook als je aan het Ličgen bent aan de grens?
Als je weet waar je moet zijn is Luik prachtig. Maar dit niet neequote:Op woensdag 17 februari 2021 17:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Haha, ik ben er nog nooit geweest. Wel een keer langsgereden op de snelweg en toen was er gewoon een stopbord. Op de snelweg dus, met 120 km/u. Of ik even haaks wilde invoegen op een andere snelweg. Geen invoegstroken of niks, gewoon een haakse kruising.
Toen heb ik besloten Luik voortaan maar te mijden
denk niet dat er een EU land is wat na deze nog een golf wil krijgen dus neem aan dat ze of controleren of dicht houdenquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik moet het allemaal nog zien.
Die Spanjaarden roepen nu ook heel stoer dat ze pas toeristen toelaten bij x vaccinatiegraad, maar als straks de portemonnee leeg raakt dan piepen ze daar ook wel weer anders.
En dus? Heb je een punt?quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het nog iets langer duurt voordat wij op een vergelijkbaar niveau als Israel zitten wat betreft vaccinatiegraad.
[ afbeelding ]
Bron: ourworldindata.org
Ik schrok me echt helemaal de tyfus kan ik je vertellen. Vol in de ankers, hart in m'n keel. Echt, wtf denken die gasten johquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:05 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Als je weet waar je moet zijn is Luik prachtig. Maar dit niet neeIk ken het punt wel ja
Geen idee.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kan een Belg het controleren?
OP het stuk Maastricht-Luik heb je 3 of 4 van die afritten met een bedenkelijke situatiequote:Op woensdag 17 februari 2021 17:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik schrok me echt helemaal de tyfus kan ik je vertellen. Vol in de ankers, hart in m'n keel. Echt, wtf denken die gasten joh
Dan gaan we dat binnenkort maar even doen. Me essentiële biervoorraad begint behoorlijk uit te dunnen dus maar weer is op voorraad brengen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:03 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe strikt ze daar op zijn. Maar vul de postcode in van die tussenliggende gemeente en je zit goed.
Formuliertje staat online. Pak gelijk diegene voor de hele maand, hoef je niet telkens voor 1 dag alles in te vullen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dan gaan we dat binnenkort maar even doen. Me essentiële biervoorraad begint behoorlijk uit te dunnen dus maar weer is op voorraad brengen.
Laten we die discussie hier maar beëindigen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dan gaan we dat binnenkort maar even doen. Me essentiële biervoorraad begint behoorlijk uit te dunnen dus maar weer is op voorraad brengen.
Ik zat een keer een weekend voor mijn werk in het van der Valk hotel bij Maastricht. Ze waren daar toen bezig met werkzaamheden dus de navigatie van mijn auto haperde enorm. Ik zoeken man man man, kon dat hele hotel niet vinden. Wat bleek, hij lag achter een enorme berg met aarde vanwege die werkzaamheden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:08 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
OP het stuk Maastricht-Luik heb je 3 of 4 van die afritten met een bedenkelijke situatieJe went eraan.
Ik rij graag een rondje door Luik centrum. Verkeersregels gelden er niet, beetje tuteren, beetje tussen douwen.
Beetje Parijs in het klein.
Die berg ligt er nogquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:11 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik zat een keer een weekend voor mijn werk in het van der Valk hotel bij Maastricht. Ze waren daar toen bezig met werkzaamheden dus de navigatie van mijn auto haperde enorm. Ik zoeken man man man, kon dat hele hotel niet vinden. Wat bleek, hij lag achter een enorme berg met aarde vanwege die werkzaamheden.![]()
Duurde even voordat dat kwartje viel
M'n punt is dus dat:quote:
Als je kijkt naar het tempoverschil tussen Israel en Nederland en het feit dat de effecten in de ziekenhuizen recent pas ongeveer duidelijk beginnen te worden aldaar, is het niet heel aannemelijk dat wij volgende maand al in dezelfde situatie zitten.quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het duurt nog wel even voordat het aantal vaccinaties van invloed gaat zijn op de ontwikkeling van de pandemie, dus ondanks dat het wel belangrijk is dat er vaart wordt gemaakt met inenten, zijn zulke dagcijfers niet echt relevant.
Dan zijn er nog wel meer plekken in België waar je de tyfus schrikt. 1 keer meegemaakt stond een bord slechtwegdek ik dacht slechter dan dit kan het niet zijn. Het was nog net geen zandpad midden op de snelweg. Ook die Liefkushoek tunnel is een feest als het vriest. Die tunnels lekken dus op de bodem van de tunnel ligt op het wegdek gewoon een ijsplaat.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik schrok me echt helemaal de tyfus kan ik je vertellen. Vol in de ankers, hart in m'n keel. Echt, wtf denken die gasten joh
Ja, als het even kan ga ik via Duitsland als ik bv naar Italië rij. Daar is het wegdek ook niet altijd top en zijn er bovendien veel wegwerkzaamheden, maar van België heb ik echt een beetje een trauma opgelopen inmiddels.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:12 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dan zijn er nog wel meer plekken in België waar je de tyfus schrikt. 1 keer meegemaakt stond een bord slechtwegdek ik dacht slechter dan dit kan het niet zijn. Het was nog net geen zandpad midden op de snelweg. Ook die Liefkushoek tunnel is een feest als het vriest. Die tunnels lekken dus op de bodem van de tunnel ligt op het wegdek gewoon een ijsplaat.
En als ze die statuscontrole meenemen, kunnen ze gelijk je VOG toetsen, of je een recente SOA test hebt gedaan, de juiste krantenabbo's leest, niet subversief op Feestboek bent en je belasting, laat staan parkeerboetes wel op tijd hebt betaald. Er kan zo veel digitaal dat er dan eenmaal mogelijk gemaakt, als plugin prima bij kan.quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, hier hetzelfde. Hoewel het op een luchthaven denk ik wel goed uitvoerbaar zal zijn mits het digitaal beschikbaar is.
Simpel gezegd, gewoon je 'vaccinatiepaspoort' wallet-app openen naast je ticket op je wallet app en je bent er.
Zolang het niet nodig is zal ik het niet doen, maar het veevervoer wat vliegreizen tegenwoordig heet is bij uitstek de sector die het efficiënt kan.
Elk land heeft zo zijn gekke dingen. Waar me familie in Engeland woont heb je afslagen op de snelweg dat je eerst de andere baan moet oversteken om de snelweg af te rijden. Maar goed terug over corona.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, als het even kan ga ik via Duitsland als ik bv naar Italië rij. Daar is het wegdek ook niet altijd top en zijn er bovendien veel wegwerkzaamheden, maar van België heb ik echt een beetje een trauma opgelopen inmiddels.
Afgelopen jaar ben ik naar Portugal gereden, dus toch maar weer door België gegaan. En wat denk je? Gewoon een klapband door die gare wegen van zeStond ik opeens langs de kant te wachten op een sleepwagen, wat een gezeik weer.
Dat zeg ik dan ook niet. Zoals zo vaak reageer je op een punt dat ik helemaal niet maak, maar iets anders dat wel te weerleggen is. Daar moet je toch echt een keer mee ophouden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
M'n punt is dus dat:
[..]
Als je kijkt naar het tempoverschil tussen Israel en Nederland en het feit dat de effecten in de ziekenhuizen recent pas ongeveer duidelijk beginnen te worden aldaar, is het niet heel aannemelijk dat wij volgende maand al in dezelfde situatie zitten.
Hoe had ik dit moeten interpreteren dan?quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zeg ik dan ook niet. Zoals zo vaak reageer je op een punt dat ik helemaal niet maak, maar iets anders dat wel te weerleggen is. Daar moet je toch echt een keer mee ophouden.
quote:Op woensdag 17 februari 2021 16:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De vaccinaties zijn nu al relevant. Elke spuit die in een arm van een 60+er gaat levert een potentieel vrij ziekenhuisbed op. Dat effect zie je enorm sterk in Israël en nu ook in de UK. Dus dat wordt volgende maand ook al merkbaar hier.
Precies zoals het er staat. We gaan het volgende maand hier ook merken. Dat jij er dan ineens van maakt dat dat gelijk staat aan de situatie in Israël is jouw probleem.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe had ik dit moeten interpreteren dan?
[..]
En dat lijkt me dus sterk, aangezien ze het in Israel pas recent beginnen te merken in de ziekenhuizen en wij enorm achterlopen op de aantallen die ze daar inenten.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies zoals het er staat. We gaan het volgende maand hier ook merken. Dat jij er dan ineens van maakt dat dat gelijk staat aan de situatie in Israël is jouw probleem.
Het hangt er een beetje van af hoe je 'merken' definieert. In theorie zou een handjevol gevaccineerden al door moeten werken, zij het met verwaarloosbare percentages.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dat lijkt me dus sterk, aangezien ze het in Israel pas recent beginnen te merken in de ziekenhuizen en wij enorm achterlopen op de aantallen die ze daar inenten.
Gezellig hoor, vier keer hetzelfde zeggen
Je zegt steeds hetzelfde omdat je niet leest waar je op reageert. Misschien handig om toch te doen als je wilt leren hoe discussiëren werkt.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dat lijkt me dus sterk, aangezien ze het in Israel pas recent beginnen te merken in de ziekenhuizen en wij enorm achterlopen op de aantallen die ze daar inenten.
Gezellig hoor, vier keer hetzelfde zeggen
Exact. Misschien moet Tijn nog leren dat subjectief niet betekent dat je dan zelf maar wat moet invullen in plaats van doorvragen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:45 schreef galantis het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje van af hoe je 'merken' definieert. In theorie zou een handjevol gevaccineerden al door moeten werken, zij het met verwaarloosbare percentages.
Volgens mij kun je het allemaal vrij eenvoudig doorrekenen. Uit Israëlische data blijkt een effectiviteit van 93%, dus een reductie van die orde kun je verwachten onder de gevaccineerden. Schaal die door naar de hele bevolking en je kan per vaccinatiegraad een redelijke inschatting maken hoeveel je wint in de ziekenhuizen.
Dan wordt 'merkbaar' een beetje subjectief, al helemaal als het beeld wordt vertroebeld door maatregelen die komen en gaan of andere trends.
Ik zocht de wettelijke tekst al vanmiddag. Heb jij hem gevonden?quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:48 schreef Janneke141 het volgende:
De avondklok moet nu toch in de coronawet komen, en niet in een aparte spoedwet. Is ie dus meteen geldig tot 1 juni.
quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zeg ik dan ook niet. Zoals zo vaak reageer je op een punt dat ik helemaal niet maak, maar iets anders dat wel te weerleggen is. Daar moet je toch echt een keer mee ophouden.
quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je zegt steeds hetzelfde omdat je niet leest waar je op reageert. Misschien handig om toch te doen als je wilt leren hoe discussiëren werkt.
Misschien dat het een goed idee is om niet te gaan sneren als je het zelf ook niet leuk vind als dat andersom gebeurd. Je kan ook zijn punt weerleggen zonder op de man te spelen. Toch?quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Exact. Misschien moet Tijn nog leren dat subjectief niet betekent dat je dan zelf maar wat moet invullen in plaats van doorvragen.
https://www.tweedekamer.n(...)wetsvoorstel%3A35732quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zocht de wettelijke tekst al vanmiddag. Heb jij hem gevonden?
Bij de RvS-stukken ging het in een begeleidend schrijven over 6 maanden bevoegdheid.
Het is zelfs nog lager, ze zitten onder de 60.000 per dag.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:24 schreef Oidipous het volgende:
Wéér een voorspelling die er naast zit m.b.t. de Britse variant, ditmaal door een ZeroCovid'er.
Mensen zouden eens op moeten houden lijntjes te trekken in grafieken en zich gewoon moeten baseren hoe cijfers zich van dag tot dag (of beter: van week tot week) ontwikkelen.
https://t.co/SmHKxym2We
.... dit door De Wet publieke Gezondheid te wijzigen met diverse punten en komma's zodat retricties kunnen gaan gelden voor verblijf in de openlucht.quote:bron: Voorstel van Wet "Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om de verspreiding van het SARS-CoV-2-virus zoveel mogelijk te belemmeren en in verband daarmee in de Wet publieke gezondheid een tijdelijke bevoegdheid te creëren om het vertoeven in de openlucht te beperken;"
Ik ga benieuwd zijn naar de uitleg van die voornoemde punten die ik liever niet zelf wil verbeelden om het daarmee red(d)eloos te maken.quote:bron: toelichting ....
• een acceptabele belasting van de zorg
• het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;
• het zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding van het virus.
Het OMT hanteert dus de mate van besmetting als sturende factor. Ik ga mij laten verrassen hoe het OMT de mate van besmettelijkheid weet vast te stellen. Het is al moeilijk genoeg vast te stellen of iemand besmet is dat verder niets zegt over besmettelijkheid en/of gevolgen.quote:"Het OMT schrijft aan het slot van zijn 96e advies dat Ťde huidige ontwikkelingen betreffende de variantvirussen en de blijvend kwetsbare situatie in Nederland, met meer dan 100.000 besmettelijke personen maakt dat deze SARS-CoV-2-crisis nog niet voorbij is en dat krachtige bestrijding van de COVID-19-pandemie de komende maanden nog volop onze aandacht zal vergen."
Ja, dat snap ik. De oorsprong van dit alles was de klacht dat er niet meer dagelijkse cijfers rondom de vaccinaties worden gedeeld. Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat ik vind dat dat voorlopig niet zo relevant is, omdat over niet al te lange tijd de ziekenhuizen sowieso wel minder bezet zullen gaan worden, omdat dan ook de lente intreedt. Dat seizoenseffect was vorig jaar vrij sterk, dus we kunnen dit jaar een vergelijkbaar patroon verwachten. Ik denk dat dat meer van invloed is dan die paar inentingen die zijn gezet, omdat we daarmee aanzienlijk trager zijn dan de koplopers, al helpt alles natuurlijk mee.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:45 schreef galantis het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje van af hoe je 'merken' definieert. In theorie zou een handjevol gevaccineerden al door moeten werken, zij het met verwaarloosbare percentages.
Volgens mij kun je het allemaal vrij eenvoudig doorrekenen. Uit Israëlische data blijkt een effectiviteit van 93%, dus een reductie van die orde kun je verwachten onder de gevaccineerden. Schaal die door naar de hele bevolking en je kan per vaccinatiegraad een redelijke inschatting maken hoeveel je wint in de ziekenhuizen.
Dan wordt 'merkbaar' een beetje subjectief, al helemaal als het beeld wordt vertroebeld door maatregelen die komen en gaan of andere trends.
Krankzinnig, voor iets wat nog hooguit twee weken zou mogen duren, want langer de avondklok is gewoon misdadig.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Kabinet stelt operatie ‘Red de avondklok’ in werking - spoedwet naar Tweede Kamer - kop Volkskrant
Alsof we het hebben over operatie Red de Panda of Red de witte neushoorn...
Za, verlicht me, hoe lang duurt het allemaal nog?quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:53 schreef Za het volgende:
[..]
Het is zelfs nog lager, ze zitten onder de 60.000 per dag.
Als je dat nu weet kun je een plan maken. Zo drastisch en onmogelijk zijn die dingen niet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:55 schreef aartstyle het volgende:
[..]
3 variabelen waar hij niks aan kan doen:
* Vaccins worden niet geleverd
* Vaccins werken niet op nieuwe muaties, ja dat zou kunnen
* Seizoenseffect is om de 1 of andere reden toch niet zo sterk als vorig jaar.
Als de vaccins wel binnenkomen en ze werken zoals het hoort dat zou het idd van de zomer geregeld moeten zijn. Dat is ongeveer het verhaal wat hij gisteren vertelde. Maar bovenstaande variabelen kunnen roet in het eten gooien.
Dit wordt echt het grootste gedrocht ever. Als je hier als jurist aan hebt meegewerkt, mag je je heel hard in een hoekje gaan zitten schamen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:53 schreef Vallon het volgende:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om de verspreiding van het SARS-CoV-2-virus zoveel mogelijk te belemmeren en in verband daarmee in de Wet publieke gezondheid een tijdelijke bevoegdheid te creëren om het vertoeven in de openlucht te beperken;
In de memorie van toelichting staat dat er afgeweken wordt van de gebruikelijke 3 maanden minimum.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)wetsvoorstel%3A35732
En zie
https://www.nrc.nl/nieuws(...)17-februari-a4032064
Ik kan dit lezen als dat ze korter willen. Maar ook dat het langer kan zijn.quote:Om die reden zal in elk geval ook worden afgeweken van de minimumin-
voeringstermijn van drie maanden.
Feiten ter zijde schuiven is eerder iets wat het rivm continu doet. 'aankomende 2 weken blabla', stijgen de cijfers is het volgens hun voorspelling, dalen ze hebben ze geen zicht op besmettingen of vallen ze terug op 'aankomende 2 weken blabla'.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap wel dat mensen het beu zijn, maar met zo'n vooringenomen houding is het lastig om objectief naar de zaken te kijken. Je moet er eigenlijk van uitgaan de mensen bij het RIVM hun best doen om zo goed mogelijk de situatie in kaart te brengen. Natuurlijk gaat niet alles goed, maar als dan blijkt dat een voorspelling of een model niet klopt, kun je dat bespreken en met cijfers en feitelijke onderbouwingen duidelijk te maken waar de fout dan zit. Door continu alles terzijde te schuiven dat uit de koker van het RIVM komt, schiet je ook niks op.
Red de avondklok, jemig.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Kabinet stelt operatie ‘Red de avondklok’ in werking - spoedwet naar Tweede Kamer - kop Volkskrant
quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Alsof we het hebben over operatie Red de Pandaemie of Red de witte neushoorn...
Wereldwijd zijn we bijna 70% omlaag qua dagelijkse besmettingen in 4 wkn tijd.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:55 schreef Noek het volgende:
Za, verlicht me, hoe lang duurt het allemaal nog?
Zou wel vroeg dan zijn, toch? Vorig jaar was het nu juist booming.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:06 schreef Za het volgende:
[..]
we zien gewoon een natuurlijk verloop synchroon aan vorig jaar.
Golf hoeft niet exact hetzelfde moment te zijn, is met de griep ook niet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou wel vroeg dan zijn, toch? Vorig jaar was het nu juist booming.
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @trein2000 hier wat over zeggen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:59 schreef capricia het volgende:
[..]
In de memorie van toelichting staat dat er afgeweken wordt van de gebruikelijke 3 maanden minimum.
[..]
Ik kan dit lezen als dat ze korter willen. Maar ook dat het langer kan zijn.
Lees jij dit ook zo?
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat het kabinet echt alles in het werk lijkt te willen stellen om een maatregel die zo marginaal helpt en binnenkort toch voorbij zou zijn, nu even in stand te houden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Misschien goed om daar zelf dan ook mee te beginnen als je nieuws leest over bijvoorbeeld nieuwe varianten of prognoses op basis van modellen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eerst onderkennen dat er ook andere mogelijkheden zijn dan je eigen gelijk, is een eerste stap.
Gezichtsverlies, ego, etc.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat het kabinet echt alles in het werk lijkt te willen stellen om een maatregel die zo marginaal helpt en binnenkort toch voorbij zou zijn, nu even in stand te houden.
Misschien omdat ze denken dat dat iedereen alle maatregelen met een korreltje zout gaat nemen als ze deze zaak verliezen, iets anders kan ik niet bedenken.
Het zou vroeg zijn, maar ook griepgolven zijn soms eerder of later voorbij.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:07 schreef Tijn het volgende:
Zou wel vroeg dan zijn, toch? Vorig jaar was het nu juist booming.
Afgelopen zomer stonden de nachtclubs in Spanje ook gewoon afgeladen vol met dronken tieners van over de hele wereld.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
denk niet dat er een EU land is wat na deze nog een golf wil krijgen dus neem aan dat ze of controleren of dicht houden
Het is een prestigestrijd geworden. Ze willen geen gezichtsverlies lijden t.o.v. de bevolking/stemmers en al helemaal niet t.o.v. Viruswaarheid.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat het kabinet echt alles in het werk lijkt te willen stellen om een maatregel die zo marginaal helpt en binnenkort toch voorbij zou zijn, nu even in stand te houden.
Misschien omdat ze denken dat dat iedereen alle maatregelen met een korreltje zout gaat nemen als ze deze zaak verliezen, iets anders kan ik niet bedenken.
Kurkuma!quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:11 schreef Za het volgende:
[..]
Het zou vroeg zijn, maar ook griepgolven zijn soms eerder of later voorbij.
Ik hoop gewoon echt dat het virus door mutaties en gemuteerde mutaties zo verzwakt is dat het gewoon binnenkort voorbij is.
Kijk naar India, hoe zou je het anders kunnen verklaren.
Tunnelvisie. We hebben echt een kritisch adviesorgaan nodig dat het OMT bekritiseerd. En een groep psychologen wat dat bij de overheid doet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het is gewoon een politiek prestigeproject.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Man flu duurt doorgaans wat langer.quote:Als een griepgolfmons land overspoelt, dan is dat altijd in de koude maanden. Meestal begint het aantal griepgevallen in oktober te groeien. De hoogste piek ligt vaak tussen december en februari, en pas rond april is de griep weer uitgeraasd. Tegen die tijd worden ze in Australië en Nieuw-Zeeland juist ziek
Goed dat je het bijhoud zo op deze manierquote:Op woensdag 17 februari 2021 18:06 schreef Za het volgende:
[..]
Wereldwijd zijn we bijna 70% omlaag qua dagelijkse besmettingen in 4 wkn tijd.
Het CDC heeft zelfs een nullijn projectie grafiek uitgegeven ik meen voor binnen 3 weken. In de VS zijn ze al 80% omlaag ondanks horeca retail en alles open is.
Ofwel het is gedaan ofwel we zien gewoon een natuurlijk verloop synchroon aan vorig jaar.
Gidslanden NZ en AUS gaan over een maandje gewoon weer de shit in zolang ze nog niet flink vaccineren. Maar laten we vooral geloven dat het door hun uitmuntende aanpak komt dat het daar nu zo goed gaat.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Man flu duurt doorgaans wat langer.
oh oh, Aus en NZ.![]()
De echte blanco cheque is er door de kamer uitgesloopt. Dus van een decreten wet zou ik niet perse willen spreken. Maar wat is er met drie maanden?quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @:trein2000 hier wat over zeggen.
In beginsel komt het er bij alle maatregelen in de coronawet op neer dat de minister van achter zijn bureau maatregelen kan op- en afschalen zo lang hij dat nodig acht, waarbij de TK dan een week de tijd heeft om terug te fluiten als ze dat nodig vindt. Die 'ministeriële regelingen' maken de coronawet tot een soort decretenwet waar ik persoonlijk vrij veel moeite mee heb, maar het houdt ook in dat het, theoretisch, mogelijk is dat maatregelen eerder eindigen dan de einddatum van de wet zelf. Dus hoe zich dit nu verhoudt met die drie-maanden-kreet uit de MvT weet ik eigenlijk ook niet,
Nou, dit komt dus uit de memorie van toelichting:quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De echte blanco cheque is er door de kamer uitgesloopt. Dus van een decreten wet zou ik niet perse willen spreken. Maar wat is er met drie maanden?
De coronawet geldt telkens voor drie maanden, maar de vraag is wat ze nu bedoelen met deze toevoeging.quote:Om die reden zal in elk geval ook worden afgeweken van de minimumin-
voeringstermijn van drie maanden.
Het seizoen speelt allicht mee, maar "weer in de shit" gaat misschien ook wat ver. In tegenstelling tot hier is de zorg aldaar nooit overspoeld geweest. Ik ken iemand die in Queensland woont en die heeft echt veel minder van de pandemie gemerkt dan wij hier in Nederland.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gidslanden NZ en AUS gaan over een maandje gewoon weer de shit in zolang ze nog niet flink vaccineren. Maar laten we vooral geloven dat het door hun uitmuntende aanpak komt dat het daar nu zo goed gaat.
Technisch dingetje: https://wetten.overheid.n(...)8-01-01&g=2018-01-01 normaal zit tussen aannemen en invoeren minstens drie maanden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dit komt dus uit de memorie van toelichting:
[..]
De coronawet geldt telkens voor drie maanden, maar de vraag is wat ze nu bedoelen met deze toevoeging.
Op die fiets. Dank.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Technisch dingetje: https://wetten.overheid.n(...)8-01-01&g=2018-01-01 normaal zit tussen aannemen en invoeren minstens drie maanden.
Met met 95.000 besmette op enig moment personen die na 2-3 weken wel hersteld zijn kunnen we aannemen dat erquote:Op woensdag 17 februari 2021 18:01 schreef Zwansen het volgende:
We kruipen richting een miljoen gevaccineerden.
De punten en komma's kloppen allemaal en laat dat maar over een Ferd die slippendrager is van Mark.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @:trein2000 hier wat over zeggen.
In beginsel komt het er bij alle maatregelen in de coronawet op neer dat de minister van achter zijn bureau maatregelen kan op- en afschalen zo lang hij dat nodig acht, waarbij de TK dan een week de tijd heeft om terug te fluiten als ze dat nodig vindt. Die 'ministeriële regelingen' maken de coronawet tot een soort decretenwet waar ik persoonlijk vrij veel moeite mee heb, maar het houdt ook in dat het, theoretisch, mogelijk is dat maatregelen eerder eindigen dan de einddatum van de wet zelf. Dus hoe zich dit nu verhoudt met die drie-maanden-kreet uit de MvT weet ik eigenlijk ook niet,
Volgens mij, maar dit roep ik uit mn hoofd, alleen bij invoering en verlenging. Maar er zijn natuurlijk wel andere middelen. Dan stuur je de minister weg. Daar zou ik me niet al te druk om maken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op die fiets. Dank.
Maar morgen kunnen we dus naar een nieuw toneelstukje kijken van Kamerleden die zich 'zeer grote zorgen maken' waarna iedereen behalve Van der Staaij en een zooitje populisten klakkeloos akkoord geeft voor een avondklok die potentieel tot juni duurt. Of verwacht jij iets anders?
Nog een vraag trouwens. Stel dat dit allemaal wordt aangenomen en de avondklok is er alsnog juridisch kloppend via de coronawet. Kan de Kamer dan beëindiging afdwingen?
Ik maak me wel druk, de afgelopen periode geeft daar alle reden toe. Niet alleen omtrent corona, maar zie ook de toeslagaffaire. Ik vertrouw er niet meer op dat het netjes gaat.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij, maar dit roep ik uit mn hoofd, alleen bij invoering en verlenging. Maar er zijn natuurlijk wel andere middelen. Dan stuur je de minister weg. Daar zou ik me niet al te druk om maken.
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik maak me wel druk, de afgelopen periode geeft daar alle reden toe. Niet alleen omtrent corona, maar zie ook de toeslagaffaire. Ik vertrouw er niet meer op dat het netjes gaat.
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?
Er zijn toch zat waarborgen? De vertrouwensregel is niet afgeschaft en je hebt gister gezien dat er ook nog een rechter is die wel eens ergens wat van vindt. Ik zou daar niet bang voor zijn.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.
Reconstructie hierover van de Volkskrant:quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef tja77 het volgende:
Zitten we al aan de 170k besmettingen per dag, of moeten we nog 2 weken wachten?
Dat zou ik op z'n zachtst gezegd bijzonder kwalijk vinden. Maar past wel in de hele beeldvorming dat een samenleving mét maatregelen het uitgangspunt is.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?
Ik zou dat ook kwalijk vinden hoor. Maar het is wel het ergste wat kan gebeuren zeg maar. Je kunt niet alles gaan dichttimmeren. Als je niet meer op goed vertrouwen kunt afgaan in de relatie parlement-regering heb je een flinke constitutionele crisis.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:40 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat zou ik op z'n zachtst gezegd bijzonder kwalijk vinden. Maar past wel in de hele beeldvorming dat een samenleving mét maatregelen het uitgangspunt is.
Die hebben we dan ook, aangezien de regering er bij herhaling blijk van heeft gegeven de informatievoorziening naar de volksvertegenwoordiging toe actief tegen te werken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou dat ook kwalijk vinden hoor. Maar het is wel het ergste wat kan gebeuren zeg maar. Je kunt niet alles gaan dichttimmeren. Als je niet meer op goed vertrouwen kunt afgaan in de relatie parlement-regering heb je een flinke constitutionele crisis.
Tuurlijk, daar zijn ze niet zo pietlüttichquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook als je aan het Ličgen bent aan de grens?
Nice.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tuurlijk, daar zijn ze niet zo pietlüttich
Ik maak me inderdaad GROTE ZORGEN over de manier waarop we als land met een parlementaire democratie zijn beland.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |