.... dit door De Wet publieke Gezondheid te wijzigen met diverse punten en komma's zodat retricties kunnen gaan gelden voor verblijf in de openlucht.quote:bron: Voorstel van Wet "Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om de verspreiding van het SARS-CoV-2-virus zoveel mogelijk te belemmeren en in verband daarmee in de Wet publieke gezondheid een tijdelijke bevoegdheid te creëren om het vertoeven in de openlucht te beperken;"
Ik ga benieuwd zijn naar de uitleg van die voornoemde punten die ik liever niet zelf wil verbeelden om het daarmee red(d)eloos te maken.quote:bron: toelichting ....
• een acceptabele belasting van de zorg
• het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;
• het zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding van het virus.
Het OMT hanteert dus de mate van besmetting als sturende factor. Ik ga mij laten verrassen hoe het OMT de mate van besmettelijkheid weet vast te stellen. Het is al moeilijk genoeg vast te stellen of iemand besmet is dat verder niets zegt over besmettelijkheid en/of gevolgen.quote:"Het OMT schrijft aan het slot van zijn 96e advies dat «de huidige ontwikkelingen betreffende de variantvirussen en de blijvend kwetsbare situatie in Nederland, met meer dan 100.000 besmettelijke personen maakt dat deze SARS-CoV-2-crisis nog niet voorbij is en dat krachtige bestrijding van de COVID-19-pandemie de komende maanden nog volop onze aandacht zal vergen."
Ja, dat snap ik. De oorsprong van dit alles was de klacht dat er niet meer dagelijkse cijfers rondom de vaccinaties worden gedeeld. Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat ik vind dat dat voorlopig niet zo relevant is, omdat over niet al te lange tijd de ziekenhuizen sowieso wel minder bezet zullen gaan worden, omdat dan ook de lente intreedt. Dat seizoenseffect was vorig jaar vrij sterk, dus we kunnen dit jaar een vergelijkbaar patroon verwachten. Ik denk dat dat meer van invloed is dan die paar inentingen die zijn gezet, omdat we daarmee aanzienlijk trager zijn dan de koplopers, al helpt alles natuurlijk mee.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:45 schreef galantis het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje van af hoe je 'merken' definieert. In theorie zou een handjevol gevaccineerden al door moeten werken, zij het met verwaarloosbare percentages.
Volgens mij kun je het allemaal vrij eenvoudig doorrekenen. Uit Israëlische data blijkt een effectiviteit van 93%, dus een reductie van die orde kun je verwachten onder de gevaccineerden. Schaal die door naar de hele bevolking en je kan per vaccinatiegraad een redelijke inschatting maken hoeveel je wint in de ziekenhuizen.
Dan wordt 'merkbaar' een beetje subjectief, al helemaal als het beeld wordt vertroebeld door maatregelen die komen en gaan of andere trends.
Krankzinnig, voor iets wat nog hooguit twee weken zou mogen duren, want langer de avondklok is gewoon misdadig.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Kabinet stelt operatie ‘Red de avondklok’ in werking - spoedwet naar Tweede Kamer - kop Volkskrant
Alsof we het hebben over operatie Red de Panda of Red de witte neushoorn...
Za, verlicht me, hoe lang duurt het allemaal nog?quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:53 schreef Za het volgende:
[..]
Het is zelfs nog lager, ze zitten onder de 60.000 per dag.
Als je dat nu weet kun je een plan maken. Zo drastisch en onmogelijk zijn die dingen niet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:55 schreef aartstyle het volgende:
[..]
3 variabelen waar hij niks aan kan doen:
* Vaccins worden niet geleverd
* Vaccins werken niet op nieuwe muaties, ja dat zou kunnen
* Seizoenseffect is om de 1 of andere reden toch niet zo sterk als vorig jaar.
Als de vaccins wel binnenkomen en ze werken zoals het hoort dat zou het idd van de zomer geregeld moeten zijn. Dat is ongeveer het verhaal wat hij gisteren vertelde. Maar bovenstaande variabelen kunnen roet in het eten gooien.
Dit wordt echt het grootste gedrocht ever. Als je hier als jurist aan hebt meegewerkt, mag je je heel hard in een hoekje gaan zitten schamen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:53 schreef Vallon het volgende:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om de verspreiding van het SARS-CoV-2-virus zoveel mogelijk te belemmeren en in verband daarmee in de Wet publieke gezondheid een tijdelijke bevoegdheid te creëren om het vertoeven in de openlucht te beperken;
In de memorie van toelichting staat dat er afgeweken wordt van de gebruikelijke 3 maanden minimum.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)wetsvoorstel%3A35732
En zie
https://www.nrc.nl/nieuws(...)17-februari-a4032064
Ik kan dit lezen als dat ze korter willen. Maar ook dat het langer kan zijn.quote:Om die reden zal in elk geval ook worden afgeweken van de minimumin-
voeringstermijn van drie maanden.
Feiten ter zijde schuiven is eerder iets wat het rivm continu doet. 'aankomende 2 weken blabla', stijgen de cijfers is het volgens hun voorspelling, dalen ze hebben ze geen zicht op besmettingen of vallen ze terug op 'aankomende 2 weken blabla'.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap wel dat mensen het beu zijn, maar met zo'n vooringenomen houding is het lastig om objectief naar de zaken te kijken. Je moet er eigenlijk van uitgaan de mensen bij het RIVM hun best doen om zo goed mogelijk de situatie in kaart te brengen. Natuurlijk gaat niet alles goed, maar als dan blijkt dat een voorspelling of een model niet klopt, kun je dat bespreken en met cijfers en feitelijke onderbouwingen duidelijk te maken waar de fout dan zit. Door continu alles terzijde te schuiven dat uit de koker van het RIVM komt, schiet je ook niks op.
Red de avondklok, jemig.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Kabinet stelt operatie ‘Red de avondklok’ in werking - spoedwet naar Tweede Kamer - kop Volkskrant
quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Alsof we het hebben over operatie Red de Pandaemie of Red de witte neushoorn...
Wereldwijd zijn we bijna 70% omlaag qua dagelijkse besmettingen in 4 wkn tijd.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:55 schreef Noek het volgende:
Za, verlicht me, hoe lang duurt het allemaal nog?
Zou wel vroeg dan zijn, toch? Vorig jaar was het nu juist booming.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:06 schreef Za het volgende:
[..]
we zien gewoon een natuurlijk verloop synchroon aan vorig jaar.
Golf hoeft niet exact hetzelfde moment te zijn, is met de griep ook niet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou wel vroeg dan zijn, toch? Vorig jaar was het nu juist booming.
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @trein2000 hier wat over zeggen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:59 schreef capricia het volgende:
[..]
In de memorie van toelichting staat dat er afgeweken wordt van de gebruikelijke 3 maanden minimum.
[..]
Ik kan dit lezen als dat ze korter willen. Maar ook dat het langer kan zijn.
Lees jij dit ook zo?
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat het kabinet echt alles in het werk lijkt te willen stellen om een maatregel die zo marginaal helpt en binnenkort toch voorbij zou zijn, nu even in stand te houden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:50 schreef popje het volgende:
Misschien goed om daar zelf dan ook mee te beginnen als je nieuws leest over bijvoorbeeld nieuwe varianten of prognoses op basis van modellen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eerst onderkennen dat er ook andere mogelijkheden zijn dan je eigen gelijk, is een eerste stap.
Gezichtsverlies, ego, etc.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat het kabinet echt alles in het werk lijkt te willen stellen om een maatregel die zo marginaal helpt en binnenkort toch voorbij zou zijn, nu even in stand te houden.
Misschien omdat ze denken dat dat iedereen alle maatregelen met een korreltje zout gaat nemen als ze deze zaak verliezen, iets anders kan ik niet bedenken.
Het zou vroeg zijn, maar ook griepgolven zijn soms eerder of later voorbij.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:07 schreef Tijn het volgende:
Zou wel vroeg dan zijn, toch? Vorig jaar was het nu juist booming.
Afgelopen zomer stonden de nachtclubs in Spanje ook gewoon afgeladen vol met dronken tieners van over de hele wereld.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
denk niet dat er een EU land is wat na deze nog een golf wil krijgen dus neem aan dat ze of controleren of dicht houden
Het is een prestigestrijd geworden. Ze willen geen gezichtsverlies lijden t.o.v. de bevolking/stemmers en al helemaal niet t.o.v. Viruswaarheid.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat het kabinet echt alles in het werk lijkt te willen stellen om een maatregel die zo marginaal helpt en binnenkort toch voorbij zou zijn, nu even in stand te houden.
Misschien omdat ze denken dat dat iedereen alle maatregelen met een korreltje zout gaat nemen als ze deze zaak verliezen, iets anders kan ik niet bedenken.
Kurkuma!quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:11 schreef Za het volgende:
[..]
Het zou vroeg zijn, maar ook griepgolven zijn soms eerder of later voorbij.
Ik hoop gewoon echt dat het virus door mutaties en gemuteerde mutaties zo verzwakt is dat het gewoon binnenkort voorbij is.
Kijk naar India, hoe zou je het anders kunnen verklaren.
Tunnelvisie. We hebben echt een kritisch adviesorgaan nodig dat het OMT bekritiseerd. En een groep psychologen wat dat bij de overheid doet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het is gewoon een politiek prestigeproject.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Man flu duurt doorgaans wat langer.quote:Als een griepgolfmons land overspoelt, dan is dat altijd in de koude maanden. Meestal begint het aantal griepgevallen in oktober te groeien. De hoogste piek ligt vaak tussen december en februari, en pas rond april is de griep weer uitgeraasd. Tegen die tijd worden ze in Australië en Nieuw-Zeeland juist ziek
Goed dat je het bijhoud zo op deze manierquote:Op woensdag 17 februari 2021 18:06 schreef Za het volgende:
[..]
Wereldwijd zijn we bijna 70% omlaag qua dagelijkse besmettingen in 4 wkn tijd.
Het CDC heeft zelfs een nullijn projectie grafiek uitgegeven ik meen voor binnen 3 weken. In de VS zijn ze al 80% omlaag ondanks horeca retail en alles open is.
Ofwel het is gedaan ofwel we zien gewoon een natuurlijk verloop synchroon aan vorig jaar.
Gidslanden NZ en AUS gaan over een maandje gewoon weer de shit in zolang ze nog niet flink vaccineren. Maar laten we vooral geloven dat het door hun uitmuntende aanpak komt dat het daar nu zo goed gaat.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Man flu duurt doorgaans wat langer.
oh oh, Aus en NZ.![]()
De echte blanco cheque is er door de kamer uitgesloopt. Dus van een decreten wet zou ik niet perse willen spreken. Maar wat is er met drie maanden?quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @:trein2000 hier wat over zeggen.
In beginsel komt het er bij alle maatregelen in de coronawet op neer dat de minister van achter zijn bureau maatregelen kan op- en afschalen zo lang hij dat nodig acht, waarbij de TK dan een week de tijd heeft om terug te fluiten als ze dat nodig vindt. Die 'ministeriële regelingen' maken de coronawet tot een soort decretenwet waar ik persoonlijk vrij veel moeite mee heb, maar het houdt ook in dat het, theoretisch, mogelijk is dat maatregelen eerder eindigen dan de einddatum van de wet zelf. Dus hoe zich dit nu verhoudt met die drie-maanden-kreet uit de MvT weet ik eigenlijk ook niet,
Nou, dit komt dus uit de memorie van toelichting:quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De echte blanco cheque is er door de kamer uitgesloopt. Dus van een decreten wet zou ik niet perse willen spreken. Maar wat is er met drie maanden?
De coronawet geldt telkens voor drie maanden, maar de vraag is wat ze nu bedoelen met deze toevoeging.quote:Om die reden zal in elk geval ook worden afgeweken van de minimumin-
voeringstermijn van drie maanden.
Het seizoen speelt allicht mee, maar "weer in de shit" gaat misschien ook wat ver. In tegenstelling tot hier is de zorg aldaar nooit overspoeld geweest. Ik ken iemand die in Queensland woont en die heeft echt veel minder van de pandemie gemerkt dan wij hier in Nederland.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gidslanden NZ en AUS gaan over een maandje gewoon weer de shit in zolang ze nog niet flink vaccineren. Maar laten we vooral geloven dat het door hun uitmuntende aanpak komt dat het daar nu zo goed gaat.
Technisch dingetje: https://wetten.overheid.n(...)8-01-01&g=2018-01-01 normaal zit tussen aannemen en invoeren minstens drie maanden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dit komt dus uit de memorie van toelichting:
[..]
De coronawet geldt telkens voor drie maanden, maar de vraag is wat ze nu bedoelen met deze toevoeging.
Op die fiets. Dank.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Technisch dingetje: https://wetten.overheid.n(...)8-01-01&g=2018-01-01 normaal zit tussen aannemen en invoeren minstens drie maanden.
Met met 95.000 besmette op enig moment personen die na 2-3 weken wel hersteld zijn kunnen we aannemen dat erquote:Op woensdag 17 februari 2021 18:01 schreef Zwansen het volgende:
We kruipen richting een miljoen gevaccineerden.
De punten en komma's kloppen allemaal en laat dat maar over een Ferd die slippendrager is van Mark.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @:trein2000 hier wat over zeggen.
In beginsel komt het er bij alle maatregelen in de coronawet op neer dat de minister van achter zijn bureau maatregelen kan op- en afschalen zo lang hij dat nodig acht, waarbij de TK dan een week de tijd heeft om terug te fluiten als ze dat nodig vindt. Die 'ministeriële regelingen' maken de coronawet tot een soort decretenwet waar ik persoonlijk vrij veel moeite mee heb, maar het houdt ook in dat het, theoretisch, mogelijk is dat maatregelen eerder eindigen dan de einddatum van de wet zelf. Dus hoe zich dit nu verhoudt met die drie-maanden-kreet uit de MvT weet ik eigenlijk ook niet,
Volgens mij, maar dit roep ik uit mn hoofd, alleen bij invoering en verlenging. Maar er zijn natuurlijk wel andere middelen. Dan stuur je de minister weg. Daar zou ik me niet al te druk om maken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op die fiets. Dank.
Maar morgen kunnen we dus naar een nieuw toneelstukje kijken van Kamerleden die zich 'zeer grote zorgen maken' waarna iedereen behalve Van der Staaij en een zooitje populisten klakkeloos akkoord geeft voor een avondklok die potentieel tot juni duurt. Of verwacht jij iets anders?
Nog een vraag trouwens. Stel dat dit allemaal wordt aangenomen en de avondklok is er alsnog juridisch kloppend via de coronawet. Kan de Kamer dan beëindiging afdwingen?
Ik maak me wel druk, de afgelopen periode geeft daar alle reden toe. Niet alleen omtrent corona, maar zie ook de toeslagaffaire. Ik vertrouw er niet meer op dat het netjes gaat.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij, maar dit roep ik uit mn hoofd, alleen bij invoering en verlenging. Maar er zijn natuurlijk wel andere middelen. Dan stuur je de minister weg. Daar zou ik me niet al te druk om maken.
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik maak me wel druk, de afgelopen periode geeft daar alle reden toe. Niet alleen omtrent corona, maar zie ook de toeslagaffaire. Ik vertrouw er niet meer op dat het netjes gaat.
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?
Er zijn toch zat waarborgen? De vertrouwensregel is niet afgeschaft en je hebt gister gezien dat er ook nog een rechter is die wel eens ergens wat van vindt. Ik zou daar niet bang voor zijn.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.
Reconstructie hierover van de Volkskrant:quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef tja77 het volgende:
Zitten we al aan de 170k besmettingen per dag, of moeten we nog 2 weken wachten?
Dat zou ik op z'n zachtst gezegd bijzonder kwalijk vinden. Maar past wel in de hele beeldvorming dat een samenleving mét maatregelen het uitgangspunt is.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?
Ik zou dat ook kwalijk vinden hoor. Maar het is wel het ergste wat kan gebeuren zeg maar. Je kunt niet alles gaan dichttimmeren. Als je niet meer op goed vertrouwen kunt afgaan in de relatie parlement-regering heb je een flinke constitutionele crisis.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:40 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat zou ik op z'n zachtst gezegd bijzonder kwalijk vinden. Maar past wel in de hele beeldvorming dat een samenleving mét maatregelen het uitgangspunt is.
Die hebben we dan ook, aangezien de regering er bij herhaling blijk van heeft gegeven de informatievoorziening naar de volksvertegenwoordiging toe actief tegen te werken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou dat ook kwalijk vinden hoor. Maar het is wel het ergste wat kan gebeuren zeg maar. Je kunt niet alles gaan dichttimmeren. Als je niet meer op goed vertrouwen kunt afgaan in de relatie parlement-regering heb je een flinke constitutionele crisis.
Tuurlijk, daar zijn ze niet zo pietlüttichquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook als je aan het Liègen bent aan de grens?
Nice.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tuurlijk, daar zijn ze niet zo pietlüttich
Ik maak me inderdaad GROTE ZORGEN over de manier waarop we als land met een parlementaire democratie zijn beland.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |