Man flu duurt doorgaans wat langer.quote:Als een griepgolfmons land overspoelt, dan is dat altijd in de koude maanden. Meestal begint het aantal griepgevallen in oktober te groeien. De hoogste piek ligt vaak tussen december en februari, en pas rond april is de griep weer uitgeraasd. Tegen die tijd worden ze in Australië en Nieuw-Zeeland juist ziek
Goed dat je het bijhoud zo op deze manierquote:Op woensdag 17 februari 2021 18:06 schreef Za het volgende:
[..]
Wereldwijd zijn we bijna 70% omlaag qua dagelijkse besmettingen in 4 wkn tijd.
Het CDC heeft zelfs een nullijn projectie grafiek uitgegeven ik meen voor binnen 3 weken. In de VS zijn ze al 80% omlaag ondanks horeca retail en alles open is.
Ofwel het is gedaan ofwel we zien gewoon een natuurlijk verloop synchroon aan vorig jaar.
Gidslanden NZ en AUS gaan over een maandje gewoon weer de shit in zolang ze nog niet flink vaccineren. Maar laten we vooral geloven dat het door hun uitmuntende aanpak komt dat het daar nu zo goed gaat.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Man flu duurt doorgaans wat langer.
oh oh, Aus en NZ.![]()
De echte blanco cheque is er door de kamer uitgesloopt. Dus van een decreten wet zou ik niet perse willen spreken. Maar wat is er met drie maanden?quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @:trein2000 hier wat over zeggen.
In beginsel komt het er bij alle maatregelen in de coronawet op neer dat de minister van achter zijn bureau maatregelen kan op- en afschalen zo lang hij dat nodig acht, waarbij de TK dan een week de tijd heeft om terug te fluiten als ze dat nodig vindt. Die 'ministeriële regelingen' maken de coronawet tot een soort decretenwet waar ik persoonlijk vrij veel moeite mee heb, maar het houdt ook in dat het, theoretisch, mogelijk is dat maatregelen eerder eindigen dan de einddatum van de wet zelf. Dus hoe zich dit nu verhoudt met die drie-maanden-kreet uit de MvT weet ik eigenlijk ook niet,
Nou, dit komt dus uit de memorie van toelichting:quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De echte blanco cheque is er door de kamer uitgesloopt. Dus van een decreten wet zou ik niet perse willen spreken. Maar wat is er met drie maanden?
De coronawet geldt telkens voor drie maanden, maar de vraag is wat ze nu bedoelen met deze toevoeging.quote:Om die reden zal in elk geval ook worden afgeweken van de minimumin-
voeringstermijn van drie maanden.
Het seizoen speelt allicht mee, maar "weer in de shit" gaat misschien ook wat ver. In tegenstelling tot hier is de zorg aldaar nooit overspoeld geweest. Ik ken iemand die in Queensland woont en die heeft echt veel minder van de pandemie gemerkt dan wij hier in Nederland.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gidslanden NZ en AUS gaan over een maandje gewoon weer de shit in zolang ze nog niet flink vaccineren. Maar laten we vooral geloven dat het door hun uitmuntende aanpak komt dat het daar nu zo goed gaat.
Technisch dingetje: https://wetten.overheid.n(...)8-01-01&g=2018-01-01 normaal zit tussen aannemen en invoeren minstens drie maanden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dit komt dus uit de memorie van toelichting:
[..]
De coronawet geldt telkens voor drie maanden, maar de vraag is wat ze nu bedoelen met deze toevoeging.
Op die fiets. Dank.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Technisch dingetje: https://wetten.overheid.n(...)8-01-01&g=2018-01-01 normaal zit tussen aannemen en invoeren minstens drie maanden.
Met met 95.000 besmette op enig moment personen die na 2-3 weken wel hersteld zijn kunnen we aannemen dat erquote:Op woensdag 17 februari 2021 18:01 schreef Zwansen het volgende:
We kruipen richting een miljoen gevaccineerden.
De punten en komma's kloppen allemaal en laat dat maar over een Ferd die slippendrager is van Mark.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen jurist. Misschien kan @:trein2000 hier wat over zeggen.
In beginsel komt het er bij alle maatregelen in de coronawet op neer dat de minister van achter zijn bureau maatregelen kan op- en afschalen zo lang hij dat nodig acht, waarbij de TK dan een week de tijd heeft om terug te fluiten als ze dat nodig vindt. Die 'ministeriële regelingen' maken de coronawet tot een soort decretenwet waar ik persoonlijk vrij veel moeite mee heb, maar het houdt ook in dat het, theoretisch, mogelijk is dat maatregelen eerder eindigen dan de einddatum van de wet zelf. Dus hoe zich dit nu verhoudt met die drie-maanden-kreet uit de MvT weet ik eigenlijk ook niet,
Volgens mij, maar dit roep ik uit mn hoofd, alleen bij invoering en verlenging. Maar er zijn natuurlijk wel andere middelen. Dan stuur je de minister weg. Daar zou ik me niet al te druk om maken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op die fiets. Dank.
Maar morgen kunnen we dus naar een nieuw toneelstukje kijken van Kamerleden die zich 'zeer grote zorgen maken' waarna iedereen behalve Van der Staaij en een zooitje populisten klakkeloos akkoord geeft voor een avondklok die potentieel tot juni duurt. Of verwacht jij iets anders?
Nog een vraag trouwens. Stel dat dit allemaal wordt aangenomen en de avondklok is er alsnog juridisch kloppend via de coronawet. Kan de Kamer dan beëindiging afdwingen?
Ik maak me wel druk, de afgelopen periode geeft daar alle reden toe. Niet alleen omtrent corona, maar zie ook de toeslagaffaire. Ik vertrouw er niet meer op dat het netjes gaat.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij, maar dit roep ik uit mn hoofd, alleen bij invoering en verlenging. Maar er zijn natuurlijk wel andere middelen. Dan stuur je de minister weg. Daar zou ik me niet al te druk om maken.
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik maak me wel druk, de afgelopen periode geeft daar alle reden toe. Niet alleen omtrent corona, maar zie ook de toeslagaffaire. Ik vertrouw er niet meer op dat het netjes gaat.
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?
Er zijn toch zat waarborgen? De vertrouwensregel is niet afgeschaft en je hebt gister gezien dat er ook nog een rechter is die wel eens ergens wat van vindt. Ik zou daar niet bang voor zijn.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.
Reconstructie hierover van de Volkskrant:quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef tja77 het volgende:
Zitten we al aan de 170k besmettingen per dag, of moeten we nog 2 weken wachten?
Dat zou ik op z'n zachtst gezegd bijzonder kwalijk vinden. Maar past wel in de hele beeldvorming dat een samenleving mét maatregelen het uitgangspunt is.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar concreet, waar ben je dan bang voor? Dat de avondklok een week of 3 langer duurt dan noodzakelijk?
Ik zou dat ook kwalijk vinden hoor. Maar het is wel het ergste wat kan gebeuren zeg maar. Je kunt niet alles gaan dichttimmeren. Als je niet meer op goed vertrouwen kunt afgaan in de relatie parlement-regering heb je een flinke constitutionele crisis.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:40 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat zou ik op z'n zachtst gezegd bijzonder kwalijk vinden. Maar past wel in de hele beeldvorming dat een samenleving mét maatregelen het uitgangspunt is.
Die hebben we dan ook, aangezien de regering er bij herhaling blijk van heeft gegeven de informatievoorziening naar de volksvertegenwoordiging toe actief tegen te werken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou dat ook kwalijk vinden hoor. Maar het is wel het ergste wat kan gebeuren zeg maar. Je kunt niet alles gaan dichttimmeren. Als je niet meer op goed vertrouwen kunt afgaan in de relatie parlement-regering heb je een flinke constitutionele crisis.
Tuurlijk, daar zijn ze niet zo pietlüttichquote:Op woensdag 17 februari 2021 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook als je aan het Ličgen bent aan de grens?
Nice.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tuurlijk, daar zijn ze niet zo pietlüttich
Ik maak me inderdaad GROTE ZORGEN over de manier waarop we als land met een parlementaire democratie zijn beland.quote:Op woensdag 17 februari 2021 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om het meest concrete voorbeeld te noemen: ja, inderdaad. Om het iets breder te trekken: de regering gedraagt zich teveel als een alleenheerser voor wie de volksvertegenwoordiging en de rechterlijke macht vooral hinderend zijn in dagelijks werk. En dat is altijd een probleem, ook als de avondklok weer is afgeschaft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |