SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Live link:
https://www.google.com/ma(...)4FrPIWOvos1botbSMT9S
Dan dooit het dus niet ...quote:Op dinsdag 9 februari 2021 13:56 schreef Stefanovich het volgende:
Het dooit hier in Enschede. Zal wel door de zon komen want volgens mij ligt de temperatuur nog wel onder 0.
Je bent naar binnen gegaan?quote:
Hier in Eindhoven niet denk ik... nog steeds -4°C.quote:
quote:Op dinsdag 9 februari 2021 13:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Helblauwe lucht. Pff. Ik wil zo ruilen. Hier weer eens grijs grijs grijs in het kwadraat.
Zie schitterende beelden vanuit Zuid-Limburg voorbijkomen, momenteel ook nog eens verreweg de koudste regio van Nederland.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 13:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Moet je niet tegen mij vertellen. Als ik zo klaar ben met verplichtingen waar ik helaas niet onderuit kon komen ga ik er mooi op uit in plaats van me druk maken over wat de weermodellen over volgende week zeggen.
Heb je al op de hofvijver geschaatstquote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:31 schreef Haags het volgende:
Tering wat is de weg een bende. Stoep ligt nog wel genoeg.
Zie mijn analyse van zaterdag:quote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:16 schreef 297534 het volgende:
https://www.weerplaza.nl/(...)uut-niet-zeker/6891/
Wel een interessante analyse(s) van Weerplaza.
wat is deze algebraquote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/stratosphere/strat_a_f/
Ik heb gewaarschuwd dat je een 'klein' beetje guru moet zijnquote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:49 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
wat is deze algebra
Heb je ook Jip en Janneke taal?
Een beetje?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb gewaarschuwd dat je een 'klein' beetje guru moet zijn
quote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:54 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Wanneer je buiten loopt en verschil tussen de stoep en de weg niet meer kan zien.
Pinguins zijn de meest fantastische beesten. Die (bepaalde soorten dan) altijd op sneeuw en ijs wonen, maar regelmatig nog een uitglijder maken.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:54 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Wanneer je buiten loopt en verschil tussen de stoep en de weg niet meer kan zien.
Die site begrijp ik niks van natuurlijk (geen guru, ook niet een beetje) maar ben blij met je conclusie. Klinkt toch minder als een uitgemaakte zaak dan dat het nu door veel mensen gebracht wordt 👍🏼quote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zie mijn analyse van zaterdag:
WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #1184 Weeralarm en Co de Rood
Ik verwonder mij telkens dat meteorologen op dit moment alleen naar ECMWF kijken gezien de ontwikkelingen in de poolwervel. Beschouw de huidige situatie als een potje armpje drukken tussen de zachtere lucht uit het ZW en de straffe droge kou uit het NO. Als je puur naar ECMWF kijkt dan kan het alle kanten op met een licht grotere kans dat de kou wint. Ga je de ontwikkelingen in de stratosfeer incalculeren dan heeft de kou veel grotere kansen. Vandaar dat ik de inschatting van Weerplaza een paar dagen geleden ook had gemaakt. De volgende site is wel een beetje voor guru's, maar wel interessant om te volgen wat er nu in de stratosfeer gebeurt:
quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:01 schreef DonDruiper het volgende:
Toen ik gisterochtend buiten kwam
[ afbeelding ]
Maar dat staat tegenover dat het (wetenschappelijk) geen uitgemaakte zaak is of de stratosfeer voornamelijk de troposfeer beïnvloed of andersom.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zie mijn analyse van zaterdag:
WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #1184 Weeralarm en Co de Rood
Ik verwonder mij telkens dat meteorologen op dit moment alleen naar ECMWF kijken gezien de ontwikkelingen in de poolwervel. Beschouw de huidige situatie als een potje armpje drukken tussen de zachtere lucht uit het ZW en de straffe droge kou uit het NO. Als je puur naar ECMWF kijkt dan kan het alle kanten op met een licht grotere kans dat de kou wint. Ga je de ontwikkelingen in de stratosfeer incalculeren dan heeft de kou veel grotere kansen. Vandaar dat ik de inschatting van Weerplaza een paar dagen geleden ook had gemaakt. De volgende site is wel een beetje voor guru's, maar wel interessant om te volgen wat er nu in de stratosfeer gebeurt:
De troposfeer heeft zonder meer de grootste invloed. Normaal gesproken kun je de ontwikkelingen in de stratosfeer buiten beschouwing laten omdat het een variabele is wat nauwelijks invloed heeft, tenzij de poolwervel zich splitst. Maar dan ben je er nog niet want de invloed is nog steeds klein, tenzij we in de troposfeer een situatie hebben dat het een dubbeltje op z'n kant is. En dat is precies wat we nu hebben: gaat het vriezen of dooien? Plaats uw inzetquote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:04 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar dat staat tegenover dat het (wetenschappelijk) geen uitgemaakte zaak is of de stratosfeer voornamelijk de troposfeer beïnvloed of andersom.
Preciesquote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:09 schreef ACT-F het volgende:
gaat het vriezen of dooien? Plaats uw inzet
Dan kunnen we het pas echt over dooien gaan hebben.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Voor hetzelfde geld word je bij het oversteken geplet door een wegglijdende strooiwagen en maakt het allemaal niks meer uit
Scherpquote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:16 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Dan kunnen we het pas echt over dooien gaan hebben.
Het zou ook gewoon kunnen komen doordat het vrij onzeker is of een blokkade zich voortzet of niet (het hele probleem is dat het vaak lastig om oorzaak/gevolg uit elkaar te houdebn). Alsnog een interessante discussie.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De troposfeer heeft zonder meer de grootste invloed. Normaal gesproken kun je de ontwikkelingen in de stratosfeer buiten beschouwing laten omdat het een variabele is wat nauwelijks invloed heeft, tenzij de poolwervel zich splitst. Maar dan ben je er nog niet want de invloed is nog steeds klein, tenzij we in de troposfeer een situatie hebben dat het een dubbeltje op z'n kant is. En dat is precies wat we nu hebben: gaat het vriezen of dooien? Plaats uw inzet
Positieve instelling.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
PreciesWe zien het wel
Neem het zoals het komt en geniet ervan.
En voorspellingen, modellen, neem het allemaal niet zo serieus. Voor hetzelfde geld word je bij het oversteken geplet door een wegglijdende strooiwagen en maakt het allemaal niks meer uit
quote:Op dinsdag 9 februari 2021 14:57 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Pinguins zijn de meest fantastische beesten. Die (bepaalde soorten dan) altijd op sneeuw en ijs wonen, maar regelmatig nog een uitglijder maken.
quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:19 schreef Felagund het volgende:
Het zou ook gewoon kunnen komen doordat het vrij onzeker is of een blokkade zich voortzet of niet (het hele probleem is dat het vaak lastig om oorzaak/gevolg uit elkaar te houdebn). Alsnog een interessante discussie.
Zeker. Ik probeer dit fenomeen ook natuurkundig te verklaren met wat kennis uit het verleden over stromingsleer en warmteleer. Eind jaren '90 werkte ik op een ontwikkelafdeling van een bekende cv-ketelfabrikant waar we ons hersens braken hoe we in drie dimensies de warmte en stroming van een gas of vloeistof in een kolom konden meten om zaken te kunnen verklaren. Mijn taak als programmeur was om die enorme dataset tot leesbare grafieken om te zetten.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:29 schreef pietkanarie het volgende:
Wat is jouw achtergrond ACTF? Heb je je gewoon zelf/met scholingen verdiept in 'weerkunde' of heb je er een studie in gedaan/is het je beroep?
Eigenlijk is het geen hij maar een zij en heet hij Helga van voren.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:29 schreef pietkanarie het volgende:
Wat is jouw achtergrond ACT-F? Heb je je gewoon zelf/met scholingen verdiept in 'weerkunde' of heb je er een studie in gedaan/is het je beroep?
Dan had je een ingewikkelde taak, maar ja... het moet je ook een beetje liggen natuurlijk. Wel een uitdaging in ieder geval.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Zeker. Ik probeer dit fenomeen ook natuurkundig te verklaren met wat kennis uit het verleden over stromingsleer en warmteleer. Eind jaren '90 werkte ik op een ontwikkelafdeling van een bekende cv-ketelfabrikant waar we ons hersens braken hoe we in drie dimensies de warmte en stroming van een gas of vloeistof in een kolom konden meten om zaken te kunnen verklaren. Mijn taak als programmeur was om die enorme dataset tot leesbare grafieken om te zetten.
Schei uit. Heel wat sigaretten doorheen gejaagd. Toen kon je nog in de kantine roken, maar we gingen altijd in de cv-ruimte 'vergaderen' onder het genot van een saffiequote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:33 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Dan had je een ingewikkelde taak, maar ja... het moet je ook een beetje liggen natuurlijk. Wel een uitdaging in ieder geval.
Interessant, was er vanuit het bedrijf echt ook interesse in de natuurkunde, of ging het vooral om het eindresultaat?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Zeker. Ik probeer dit fenomeen ook natuurkundig te verklaren met wat kennis uit het verleden over stromingsleer en warmteleer. Eind jaren '90 werkte ik op een ontwikkelafdeling van een bekende cv-ketelfabrikant waar we ons hersens braken hoe we in drie dimensies de warmte en stroming van een gas of vloeistof in een kolom konden meten om zaken te kunnen verklaren. Mijn taak als programmeur was om die enorme dataset tot leesbare grafieken om te zetten.
Doe je eindelijk eens iets nuttigs!quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:43 schreef TLC het volgende:
Nu zit ik de hele tijd naar pinguin filmpjes te kijken![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat je natuurkunde bedoelt? Je kon niet zonder. Je had verschillende disciplines nodig die weer elkaars disciplines moesten kunnen begrijpen om tot een goede samenwerking te komen. Ik heb zelf een elektro/elektronica/ICT achtergrond en de exacte vakken wis-, natuur- en scheikunde lagen mij altijd wel goed. Er waren opvallend veel HBO autotechnici vanwege de synergie tussen mechanica en scheikunde, iemand in de koudetechniek en wetenschappers in de technische natuurkunde.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 15:50 schreef Felagund het volgende:
Interessant, was er vanuit het bedrijf echt ook interesse in de natuurde, of ging het vooral om het eindresultaat?
Bij deadliest catch slaan ze een paar met een hamer op dat ijs en gaan ze weer door.quote:
The day after tomorrow.quote:
Hier in nl klagen we dat we niet kunnen werken en de baas zegt oké dan.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:43 schreef PirE het volgende:
[..]
Bij deadliest catch slaan ze een paar met een hamer op dat ijs en gaan ze weer door.
Ja, hier ook. Mn pegel is weggesmoltenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 19:04 schreef Scheepskok het volgende:
Ik heb de indruk dat het vanmiddag even boven nul was door de zon. Ik zag water druppelen van bomen en er was meer sneeuwsmurrie buiten.
Ok, hier volgt een mededeling:quote:
ja dan is het hier echt ijsvissen voor dummiesquote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:43 schreef PirE het volgende:
[..]
Bij deadliest catch slaan ze een paar met een hamer op dat ijs en gaan ze weer door.
quote:Op dinsdag 9 februari 2021 19:51 schreef Starhopper het volgende:
Poah! Wat een dooiaanvalBloedhete lucht uit Afrika onderweg
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Verwachting voor 18 maart hè; dat kan wel eens een titanenstrijd worden tussen de Russische beer en de Afrikaanse leeuw. Spann0nd!quote:Op dinsdag 9 februari 2021 19:51 schreef Starhopper het volgende:
Poah! Wat een dooiaanvalBloedhete lucht uit Afrika onderweg
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
18 feb tochquote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Verwachting voor 18 maart hè; dat kan wel eens een titanenstrijd worden tussen de Russische beer en de Afrikaanse leeuw. Spann0nd!
Maart nogalliefst wel jaquote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Verwachting voor 18 maart hè; dat kan wel eens een titanenstrijd worden tussen de Russische beer en de Afrikaanse leeuw. Spann0nd!
Ja, echt gaaf dit!!!quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Met een glazen bol kan allesquote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:11 schreef Uizichtloos het volgende:
[..]
Ik dacht al, sinds wanneer kunnen we zover vooruit kijken?
Ik heb nog liever die eeuwige grijze soep voor wekenlang dan nog een week deze ellende, en met mij een heel groot deel van Nederland.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 19:50 schreef Frutsel het volgende:
hmmm na het weekend is het dus alweer klaar met de pret en krijgen we zeker die schijtregen weer
Hoezo dat dan. Prima zonnetje vandaag, mooi wit overal. Wegen zijn gewoon (redelijk) begaanbaar hier. Beter dan regen en windquote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb nog liever die eeuwige grijze soep voor wekenlang dan nog een week deze ellende, en met mij een heel groot deel van Nederland.
Nee hoor, projectie.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb nog liever die eeuwige grijze soep voor wekenlang dan nog een week deze ellende, en met mij een heel groot deel van Nederland.
Wat een verschil met Twente dat op -6 zit, terwijl het zo dichtbij is. De ramen voelen hier wel steenkoud aan trouwens.quote:
De wegen zijn helemaal niet goed begaanbaar. De hoofdwegen enigszins, maar de rest is bar en boos.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:22 schreef leeell het volgende:
[..]
Hoezo dat dan. Prima zonnetje vandaag, mooi wit overal. Wegen zijn gewoon (redelijk) begaanbaar hier. Beter dan regen en wind
We praten verder wanneer je voor je inkomen afhankelijk bent van omstandigheden op de wegquote:
* DemonRage ook.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:30 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb nog een fles glühwein die ik snel soldaat ga maken voordat er tropische temperaturen aankomen
Ligt nog wel een eindje van Enschede af, hoor. Ligt in de buurt van Groenlo.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat een verschil met Twente dat op -6 zit, terwijl het zo dichtbij is. De ramen voelen hier wel steenkoud aan trouwens.
@Haagsquote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:32 schreef Asschen_sukar het volgende:
Ik weet niet welke totaalmallot in Den Haag over de wegen gaat, maar wat een chaotische bende is het daar. 1 grote ijsplaat van centimers dik, was vanochtend overal chaos omdat men op kruispunten niet weg kwam.
Vanmiddag zag ik ze met shovels het ijs van de weg scheppen.
Zodra je dan 1 meter buiten de stad was waren de wegen perfect.
Alsof ze hebben liggen slapen het hele weekend en daarna de boel niet meer schoon kregen
De wegen beginnen inderdaad een stuk begaanbaarder te worden.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:56 schreef junkiexp het volgende:
Ben vandaag in Rotterdam, Dordrecht en Ridderkerk geweest, snelwegen zijn brandschoon en je kan lekker doorrijden.
Provinciale wegen en hoofdwegen door dorpen en straten een beetje oppassen want hier en daar ligt wel wat sneeuw en ijs.
Woonwijken zijn ijsbanen.
Ik vind het best goed geregeld hier in de regio.
Gisteren waren de snelwegen wel hier en daar link maar er is goed doorgewerkt door RWS.
Ondernemersrisico toch?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We praten verder wanneer je voor je inkomen afhankelijk bent van omstandigheden op de weg
IJsbanen inderdaad.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:57 schreef DemonRage het volgende:
[..]
De wegen beginnen inderdaad een stuk begaanbaarder te worden.
Straten in woonwijken daarentegen...
Nu -6 vs. -12. Via de N18 ben je zo van Enschede in Hupsel. Heeft iemand een koelkast opengedaan bij het weerstation?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ligt nog wel een eindje van Enschede af, hoor. Ligt in de buurt van Groenlo.
Beide niet ver van mij ook. Gok een minuut of 25
Helemaal waar, maar dan mag ik wel ventilerenquote:
-12, ja! Gaat rap. Zal hier wel op -8 zittenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nu -6 vs. -12. Via de N18 ben je zo van Enschede in Hupsel. Heeft iemand een koelkast opengedaan bij het weerstation?
Heb hier in de wijk nog geen strooiwagen voorbij zien komen de afgelopen dagen. Zodra je de wijk uitrijdt de grotere wegen van het dorp op is er weinig meer aan de hand.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:58 schreef junkiexp het volgende:
[..]
IJsbanen inderdaad.
Is nu ook niet zoveel meer aan te doen, regelmatig strooien.
Schuiven is het te laat voor.
Oh, zeker, had tot vandaag ook nog niet in de auto gezeten, dus toen ik vanochtend door de stad reed moest ik ook nog even aan die vast gelopen trekker van je denkenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 21:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Helemaal waar, maar dan mag ik wel ventileren
Ik representeer natuurlijk maar een hele kleine groep, ik zie ook wel in hoe geweldig dit is voor kinderen en de fanaten, maar als je er letterlijk vanaf het opstaan tot je naar bed gaat last van hebt is het lastig om de mooie punten te zien.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 21:02 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Oh, zeker, had tot vandaag ook nog niet in de auto gezeten, dus toen ik vanochtend door de stad reed moest ik ook nog even aan die vast gelopen trekker van je denken
Je werkt teveelquote:Op dinsdag 9 februari 2021 21:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik representeer natuurlijk maar een hele kleine groep, ik zie ook wel in hoe geweldig dit is voor kinderen en de fanaten, maar als je er letterlijk vanaf het opstaan tot je naar bed gaat last van hebt is het lastig om de mooie punten te zien.
Toegegeven, vanmiddag op de snelweg was wel een plaatje.
Ik kan dit niet ontkennenquote:
Volgens mij is het weerstation ingevroren.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
wat is er met dat Hupsel aan de hand joh? Drie volle graden kouder dan elk ander punt in het land
Denk weinig bewolking, geen wind en er ligt in deze omgeving echt een pak sneeuwquote:Op dinsdag 9 februari 2021 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
wat is er met dat Hupsel aan de hand joh? Drie volle graden kouder dan elk ander punt in het land
Denk dat het wel klopt, let maar op, straks volgt Arnhem ook met een redelijk groot temperatuur verschil t.o.v. Utrecht.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 22:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zou daar maar eens gaan kijken of die opstelling wel OK is. Wit huisje uit de directe zon, 2 meter boven de grond etc. Lijkt me iets niet in orde daar.
Omdat : ikke ikke ikke, want ik kan niet rijdenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 20:22 schreef leeell het volgende:
[..]
Hoezo dat dan. Prima zonnetje vandaag, mooi wit overal. Wegen zijn gewoon (redelijk) begaanbaar hier. Beter dan regen en wind
quote:Op dinsdag 9 februari 2021 23:50 schreef KNAK het volgende:
Wanneer kunnen we gaan spreken over volledig-sneeuwvrije straten/wegen? Dat glibberige bruine gebeuren is bah!
Je zou toch verwachten dat het in Nederland 4 weken lang rond de -10°C zou blijven ja.quote:Op woensdag 10 februari 2021 06:35 schreef DonDruiper het volgende:
Het was allemaal weer een storm in een glas water.
Volgende week dinsdag alweer 10 graden![]()
Nee dat niet. Maar er werden gouden bergen 'beloofd' en uiteindelijk word je gewoon weer doodgegooid met een blije mus.quote:Op woensdag 10 februari 2021 07:05 schreef Dven het volgende:
[..]
Je zou toch verwachten dat het in Nederland 4 weken lang rond de -10°C zou blijven ja.
Godcerdomme alleen maar een volle week totaalwinterquote:Op woensdag 10 februari 2021 07:10 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Nee dat niet. Maar er werden gouden bergen 'beloofd' en uiteindelijk word je gewoon weer doodgegooid met een blije mus.
Juist.quote:Op woensdag 10 februari 2021 07:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Godcerdomme alleen maar een volle week totaalwinter
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Juiste omstandigheden kunnen veel doen. Denk aan 4 februari 2012 toen er op de dag daarvoor een flinke laag verse sneeuw gevallen is, het opklaarde en er boven een bevroren IJsselmeer zeer lage waarden gehaald werden. In het oosten was er minder verse sneeuw en volgens mij ook wat bewolking. Anders had het daar nóg kouder kunnen worden en dan had je anno 2012 zomaar opeens in de buurt gekomen van de laagste temperatuur ooit gemeten.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Kan hoorIk neem even aan dat zoiets als "kijken of dat hokje wel OK is" niet iets is wat ik als enige kan bedenken. Als het echt opvallend raar is zal er vanzelf wel iemand naartoe gaan
quote:Op woensdag 10 februari 2021 07:33 schreef Dven het volgende:
Zijn we er weer ingetrapt!Wat zijn dit voor Spaanse taferelen
zuidwalmen!
Klimaat 12.9!
nog maar een kleine week schaatsen te gaan
[ afbeelding ]
IJskoud, gelukkig rap weer over als het goed isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
zuidwalmen!
Klimaat 12.9!
[ afbeelding ]
Zuidwalmen, ja?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
zuidwalmen!
Klimaat 12.9!
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
HELEMAAL DE MOEDER GESNEEUWD WORDENquote:
Hoe gaat het met je pegelsquote:
Zijn gisteren gesmoltenquote:
R.I.P.P.quote:
Eerst was het maar tot morgen, daarna verlengd tot het weekend en toen kwam er op de lange lange termijn opeens 2 weken vorst op de kaarten. An sich niet heel raar dat dat scenario niet uitkomt, en is ook nooit een belofte geweest. Meer een wens van winterliefhebbers op zoek naar een Elfstedentocht.quote:Op woensdag 10 februari 2021 07:10 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Nee dat niet. Maar er werden gouden bergen 'beloofd' en uiteindelijk word je gewoon weer doodgegooid met een blije mus.
zuidwalmen!
Klimaat 12.9!
[ afbeelding ]
Rupsje NooitgenoegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Mooi ja, die avond heb ik ook nog tot laat op dat kaartje zitten F5-enquote:Op woensdag 10 februari 2021 07:41 schreef Dven het volgende:
[..]
Juiste omstandigheden kunnen veel doen. Denk aan 4 februari 2012 toen er op de dag daarvoor een flinke laag verse sneeuw gevallen is, het opklaarde en er boven een bevroren IJsselmeer zeer lage waarden gehaald werden. In het oosten was er minder verse sneeuw en volgens mij ook wat bewolking. Anders had het daar nóg kouder kunnen worden en dan had je anno 2012 zomaar opeens in de buurt gekomen van de laagste temperatuur ooit gemeten.
[ afbeelding ]
-27,4 in Winterswijk in 1942quote:Op woensdag 10 februari 2021 09:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mooi ja, die avond heb ik ook nog tot laat op dat kaartje zitten F5-en![]()
Wat is het laagterecord voor NL eigenlijk qua temperatuur dan?
Zeker van die huisarts die ook tot vorig jaar het warmterecord had?quote:
Wow! das lekker koud!quote:Op woensdag 10 februari 2021 09:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is wel vervelend koud trouwens. Op Groenland heb ik nooit kouder dan -25,6 ºC gemeten. Dat is mijn PR zeg maar. Dan doet ademhalen pijn.
-42 tijdens een sledehondentocht waarbij we buiten sliepenquote:Op woensdag 10 februari 2021 09:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is wel vervelend koud trouwens. Op Groenland heb ik nooit kouder dan -25,6 ºC gemeten. Dat is mijn PR zeg maar. Dan doet ademhalen pijn.
quote:Op woensdag 10 februari 2021 09:39 schreef Dven het volgende:
[..]
-42 tijdens een sledehondentocht waarbij we buiten sliepen
Pech met de dobbelsteenquote:Op woensdag 10 februari 2021 09:38 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wow! das lekker koud!Wat doe je trouwens in Groenland in de winter?
Wintersport?
Gewoon, een gave reis makenquote:Op woensdag 10 februari 2021 09:38 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wow! das lekker koud!Wat doe je trouwens in Groenland in de winter?
Wintersport?
Wow!!! Super vetquote:Op woensdag 10 februari 2021 09:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Gewoon, een gave reis makenTRV / Fles' Travelsnacks #4
Met het juiste gerief kom je een eindquote:
Whahaha!!! Gaaf zeg!! Ja, in zo'n ding is het wel redelijk uit te houden denk ikquote:Op woensdag 10 februari 2021 09:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Met het juiste gerief kom je een eindGewenning scheelt ook, was waarschijnlijk een uur of 8 per dag buiten met temperaturen die over het algemeen tussen de -10 en -30 lagen.
Was zo'n stoere knaap die niet in de enigszins verwarmde tipi wilde slapen maar gelezen had over slapen in een sneeuwkuil. Dus mocht ik als gids meedoen
Vereenvoudigde versie van dit gemaakt
[ afbeelding ]
Ochtend daarna liep hij een uur te janken over dat hij zich niet meer warm kreeg en is hij opgehaald om terug gebracht te worden naar het kamp. Sukkel
Valt me van je tegen dat je niet even lepeltje-lepeltje bent gaan liggen. Lichaamswarmte had hij waarschijnlijk behoefte aanquote:Op woensdag 10 februari 2021 09:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Met het juiste gerief kom je een eindGewenning scheelt ook, was waarschijnlijk een uur of 8 per dag buiten met temperaturen die over het algemeen tussen de -10 en -30 lagen.
Was zo'n stoere knaap die niet in de enigszins verwarmde tipi wilde slapen maar gelezen had over slapen in een sneeuwkuil. Dus mocht ik als gids meedoen
[ afbeelding ]
Ochtend daarna liep hij een uur te janken over dat hij zich niet meer warm kreeg en is hij opgehaald om terug gebracht te worden naar het kamp. Sukkel
Speaking of which, als ik een beetje vlot weer een nieuwe baan vind ben ik van plan om in '22 een expeditiecruise te gaan doen. Schotland - Shetlands - Faeroer - Jan Mayen - Spitsbergen.quote:Op woensdag 10 februari 2021 10:48 schreef pietkanarie het volgende:
Heerlijk die winterreizen. Ik wilde dit jaar graag de transsiberie/transmongolië-express doen. Nu hoop ik op de winter van 2022, ga er vanuit dat er dan niet meer echt reisbeperkingen zijn.
Hoe effectief is zo'n "heat trap" als er ook een raam in de sneeuwhut zit?quote:Op woensdag 10 februari 2021 09:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat is een mooi vooruitzicht! Unieke reis die niet veel mensen maken, vast heel bijzonder om te doen! Hopelijk vind je snel een nieuwe baan (wat los van reisplannen sowieso fijn zou zijn natuurlijk)quote:Op woensdag 10 februari 2021 11:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Speaking of which, als ik een beetje vlot weer een nieuwe baan vind ben ik van plan om in '22 een expeditiecruise te gaan doen. Schotland - Shetlands - Faeroer - Jan Mayen - Spitsbergen.
Maar genieten van de sneeuw nu het nog kan.quote:
Waar zie jij een raam?quote:Op woensdag 10 februari 2021 11:32 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Hoe effectief is zo'n "heat trap" als er ook een raam in de sneeuwhut zit?
Vet! Bereneiland ook nog even meepakken? Daar kom je langs.quote:Op woensdag 10 februari 2021 11:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Speaking of which, als ik een beetje vlot weer een nieuwe baan vind ben ik van plan om in '22 een expeditiecruise te gaan doen. Schotland - Shetlands - Faeroer - Jan Mayen - Spitsbergen.
Zonde van het geld want was na de eerste nacht op een vierdaagse trip die hem toch 3000 euro gekost heeftquote:Op woensdag 10 februari 2021 10:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Whahaha!!! Gaaf zeg!! Ja, in zo'n ding is het wel redelijk uit te houden denk ik![]()
Mooi dat zo'n stoere boi de volgende ochtend heel zielig vertrekt
Dan had hij maar een hont moeten pakkenquote:Op woensdag 10 februari 2021 10:49 schreef hangtime het volgende:
[..]
Valt me van je tegen dat je niet even lepeltje-lepeltje bent gaan liggen. Lichaamswarmte had hij waarschijnlijk behoefte aan
Nou ja langs....quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:00 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Vet! Bereneiland ook nog even meepakken? Daar kom je langs.
beter dan nietsquote:Op woensdag 10 februari 2021 07:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Godcerdomme alleen maar een volle week totaalwinter
Drie maar?quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:42 schreef MissHobje het volgende:
[..]
beter dan nietsik ben er blij mee en ga 3 heerlijke dagen schaatsen
ja heb vrijdag vrij genomen+weekend zit nog over morgen middag te denken..en daarna heb ik wel do+vrijdag weer vrij maar of het nog kan...?? Er tussen moet gewerkt worden.quote:
Komt niks meer van.quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar zijn al die ijsgroeigrafiekjes ineens?
Ah ja, dan wel ja. Of 's avonds met zo'n lamp op je hoofdquote:Op woensdag 10 februari 2021 12:48 schreef MissHobje het volgende:
[..]
ja heb vrijdag vrij genomen+weekend zit nog over morgen middag te denken..en daarna heb ik wel do+vrijdag weer vrij maar of het nog kan...?? Er tussen moet gewerkt worden.
quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar zijn al die ijsgroeigrafiekjes ineens?
Haha geen idee, zo avontuurlijk ben ik ook weer nietquote:Op woensdag 10 februari 2021 12:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja langs....Maar dat is niet echt een optie geloof ik. Je bent toch gebonden aan het programma van zo'n cruise, en de tijd, en het is al duur genoeg. Aan de andere kant, het verhaal eindigt in Longyearbyen en vanuit daar kun je zelf bepalen wat je doet. Is Bjørnoya leuk ja?
Dat is nog niet zekerquote:Op woensdag 10 februari 2021 12:57 schreef Scheepskok het volgende:
Jammer dat het zondag alweer voorbij is.
Ja ik hoop dat het door kan gaanquote:Op woensdag 10 februari 2021 12:57 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Haha geen idee, zo avontuurlijk ben ik ook weer nietje trip klinkt zo al heel tof!
nee dat vind ik te link..deed dat vroeger wel overigens. Na mijn werk ben ik te gaar dat nog te ondernemenquote:Op woensdag 10 februari 2021 12:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Ah ja, dan wel ja. Of 's avonds met zo'n lamp op je hoofd
zuidwalmen!
Klimaat 12.9!
[ afbeelding ]
Ik zie die koutisten al fulmineren achter hun pc net als KeesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Kans is vrij groot dat het afgelopen is na dit weekend. Hebben we toch mooi 3 dagen ijspret.quote:
Een kleine verandering van het hoog maakt een heel groot verschil, dat is nu wel in de laatste runs van GFS te zien. Als ECMWF een dezer dagen ook om gaat, dan kunnen we voorlopig nog blijven schaatsenquote:Op woensdag 10 februari 2021 13:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kans is vrij groot dat het afgelopen is na dit weekend. Hebben we toch mooi 3 dagen ijspret.
Uiteraard wordt er na het weekend ook nog geschaatst. Kijk eens naar die dauwpunten. donderdag t/m maandag sowieso, dinsdag vooralsnog groot vraagteken.quote:Op woensdag 10 februari 2021 13:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Een kleine verandering van het hoog maakt een heel groot verschil, dat is nu wel in de laatste runs van GFS te zien. Als ECMWF een dezer dagen ook om gaat, dan kunnen we voorlopig nog blijven schaatsen
Waarom bepaalt het dauwpunt of je nog kunt schaatsen en niet de temperatuur? (Ik heb hier geen verstand van.)quote:Op woensdag 10 februari 2021 13:59 schreef Dven het volgende:
[..]
Uiteraard wordt er na het weekend ook nog geschaatst. Kijk eens naar die dauwpunten. donderdag t/m maandag sowieso, dinsdag vooralsnog groot vraagteken.
Daardoor sublimeert het ijs aan de bovenkant, wat helpt afkoelen en een mooie ijslaag te houden.quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:02 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Waarom bepaalt het dauwpunt of je nog kunt schaatsen en niet de temperatuur? (Ik heb hier geen verstand van.)
Nouja, niets is allesbepalend natuurlijk. Maar waar ik in dezen op doel is droge dooi (luchttemperatuur boven nul maar droge lucht waardoor het dauwpunt onder nul graden ligt).quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:02 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Waarom bepaalt het dauwpunt of je nog kunt schaatsen en niet de temperatuur? (Ik heb hier geen verstand van.)
Sowieso klinkt sneeuw van nature al veel in natuurlijk.quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:05 schreef pietkanarie het volgende:
Wat is er al veel sneeuw weggesmolten. Niet gedacht dat het zo hard gaat bij temperaturen onder nul. Nou heb ik ook wel een balkon dat vol in de zon ligt. Het is ook logisch, de zon is al krachtig en verwarmt de sneeuw maar dat het zo snel slinkt had ik niet verwacht
quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daardoor sublimeert het ijs aan de bovenkant, wat helpt afkoelen en een mooie ijslaag te houden.
Thanks allebei, helder!quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, niets is allesbepalend natuurlijk. Maar waar ik in dezen op doel is droge dooi (luchttemperatuur boven nul maar droge lucht waardoor het dauwpunt onder nul graden ligt).
Dit heeft als voordeel dat het ijs direct sublimeert (vaste vorm -> gasvormig ipv vaste stof -> vloeibare vorm -> gasvormig). Dit proces zorgt er niet alleen voor dat er geen water op het ijs komt te liggen maar het onttrekt ook veel warmte aan het ijs. Hierdoor kan het bij negatieve dauwpunten zelfs nog groeien, ondanks dat de luchttemperatuur boven nul ligt. En als het niet te veel waait blijft er ook een laag koude lucht boven het ijs hangen die de dooi nog eens vermindert.
In de regel gaat de kwaliteit van het ijs dan ook pas echt achteruit wanneer de dauwpunten boven nul komen te liggen. Voor sneeuw geldt hetzelfde proces, daarom kan je in de bergen of verder in de binnenlanden zelfs bij 20 graden nog bakken aan sneeuw zien liggen die ogenschijnlijk amper smelten.
Ja lekker man! Kan niet wachten!quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Over pakweg 4 maanden zitten we weer in de bloedhitte.
quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Als er geen wind staat en zich een koude luchtlaag vormt vlak boven het ijs, raakt deze dan niet verzadigd waardoor de sublimatie stopt?quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, niets is allesbepalend natuurlijk. Maar waar ik in dezen op doel is droge dooi (luchttemperatuur boven nul maar droge lucht waardoor het dauwpunt onder nul graden ligt).
Dit heeft als voordeel dat het ijs direct sublimeert (vaste vorm -> gasvormig ipv vaste stof -> vloeibare vorm -> gasvormig). Dit proces zorgt er niet alleen voor dat er geen water op het ijs komt te liggen maar het onttrekt ook veel warmte aan het ijs. Hierdoor kan het bij negatieve dauwpunten zelfs nog groeien, ondanks dat de luchttemperatuur boven nul ligt. En als het niet te veel waait blijft er ook een laag koude lucht boven het ijs hangen die de dooi nog eens vermindert.
In de regel gaat de kwaliteit van het ijs dan ook pas echt achteruit wanneer de dauwpunten boven nul komen te liggen. Voor sneeuw geldt hetzelfde proces, daarom kan je in de bergen of verder in de binnenlanden zelfs bij 20 graden nog bakken aan sneeuw zien liggen die ogenschijnlijk amper smelten.
quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Daar kijk ik absoluut niet naar uit.quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Nee, stijgt mee op met de warme lucht die meer vocht kan bevattenquote:Op woensdag 10 februari 2021 14:44 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als er geen wind staat en zich een koude luchtlaag vormt vlak boven het ijs, raakt deze dan niet verzadigd waardoor de sublimatie stopt?
Niet te vroeg juichenquote:
dat is wel zo trouwens ja, natte lucht is lichter dan droge lucht want molecuulmassaquote:Op woensdag 10 februari 2021 15:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, stijgt mee op met de warme lucht die meer vocht kan bevatten
Het effect daarvan is verwaarloosbaar.quote:Op woensdag 10 februari 2021 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
dat is wel zo trouwens ja, natte lucht is lichter dan droge lucht want molecuulmassa
Oke, dan heb ik nog een leuke vraag voor je.quote:Op woensdag 10 februari 2021 15:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, stijgt mee op met de warme lucht die meer vocht kan bevatten
Omdat je geen van de rest van de lucht gescheiden koude laag hebt (zoals bij een inversie) maar er aan de bovenkant gewoon een overgang naar minder koude lucht is. Je krijgt dus een (wellicht sterke) gradient in het temperatuurprofiel, en diffusie van vocht van hoge relatieve luchtvochtigheid naar lage relatieve luchtvochtigheid.quote:
Zullen we nu allemaal klote gaan maken op Weerwoord?quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Wow volgende week vrijdag loopt de temp richting de 13 a 14 graden wat ik zo op weerplaza zie. Moet natuurlijk wel uitkomen en is maar een voorspelling, maar van mij mag het wel hoor. Weg met deze zooi en gewoon weer lekker normaal kunnen fietsen.
Nee mag niet. Nog minstens 2 weken diepvries graag.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Wow volgende week vrijdag loopt de temp richting de 13 a 14 graden wat ik zo op weerplaza zie. Moet natuurlijk wel uitkomen en is maar een voorspelling, maar van mij mag het wel hoor. Weg met deze zooi en gewoon weer lekker normaal kunnen fietsen.
Oh ja, dat ook inderdaad!quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Sowieso klinkt sneeuw van nature al veel in natuurlijk.
Gezien al t groen is dat niet nu, toch?quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:31 schreef ACT-F het volgende:
Hoek van Holland 0,1 graden! Keiharde dooi!
[ afbeelding ]
Je moest eens weten hoe hard het dooit als de temperatuur net boven het vriespunt komt. Sommigen hebben zelfs de zomer in hun bol. Hoek van Holland de gekste!:quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gezien al t groen is dat niet nu, toch?
Hier stijgt de temperatuur weer eens net boven de -2°C uit en gelijk zitten overal processierupsen.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:31 schreef ACT-F het volgende:
Hoek van Holland 0,1 graden! Keiharde dooi!
[ afbeelding ]
Kutzomerquote:Op woensdag 10 februari 2021 16:42 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Hier stijgt de temperatuur weer eens net boven de -2°C uit en gelijk zitten overal processierupsen.
Nog even een schep kolen in de plotter en over een uurtje weten we het?quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:44 schreef Starhopper het volgende:
GFS 12Z loopt nu binneneens kijken of ie nog steeds koud is
Hij zit nu op 168h en is nog steeds koudquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nog even een schep kolen in de plotter en over een uurtje weten we het?![]()
De manier waarop moeder natuur zich verontschuldigt tegenover ons over haar kougolffoutje.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Die is kouder gewordenquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hij zit nu op 168h en is nog steeds koudwel overdag iets boven 0
De onderste is de run van 6z, die nu binnen komt lijkt nog kouder te zijnquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:18 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Die is kouder geworden
vanmorgen 11.00:
[ afbeelding ]
vanmiddag 17.00:
[ afbeelding ]
Nooooquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:18 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Die is kouder geworden
vanmorgen 11.00:
[ afbeelding ]
vanmiddag 17.00:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:20 schreef Starhopper het volgende:
Ik ben heel benieuwd waar ECMWF vanavond mee komt
Wat is 6z en wat is 12z?quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De onderste is de run van 6z, die nu binnen komt lijkt nog kouder te zijn
6 zuluquote:
Ja misschien, over anderhalve weekquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:32 schreef Starhopper het volgende:
Laag gaat duiken! Als dit gaat gebeuren krijgen we mss weer een sneeuwstorm![]()
[ afbeelding ]
Ah! En waar vind ik dan de meest actuele? Die 6z kwam net pas op Weeronline, maar die lopen dus uren achter?quote:
Dit is de meest actuelequote:Op woensdag 10 februari 2021 17:33 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Ah! En waar vind ik dan de meest actuele? Die 6z kwam net pas op Weeronline, maar die lopen dus uren achter?
ja 13 graden met regen en windquote:Op woensdag 10 februari 2021 16:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Als het aan GFS ligt nietquote:
quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:59 schreef cherrycoke het volgende:
Wind gaat draaien naar ZW, de herfst komt weer terug![]()
![]()
![]()
Grijs en grauw de hele dag![]()
![]()
Dat is nog lang niet zekerquote:
Check GFS parallel eensquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb GFS net bestudeerd en het laat er geen gras over groeien deze weekWel ijs
Jaaa!!! Snilquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:57 schreef aloa het volgende:
Komt nog wat sneeuw bij zo te zien![]()
[ afbeelding ]
Waar staat die 12z voor?quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit is de meest actuele![]()
GFS elke 6 uur:
12z: kaarten: vanaf +/- 16:30; pluim +/- 23:00
ECMWF elke 12 uur:
12z: kaarten: vanaf +/- 19:00; pluim +/- 21:15
Tijdquote:
Is een best groot sneeuwgebied dus wel aardig wat! Zal ie boven t ijsselmeer nog aangroeien? Lake effectquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:58 schreef aloa het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoeveel er nog bij komt.
Ok maar wat geeft die tijd dan aan?quote:Op woensdag 10 februari 2021 18:00 schreef aloa het volgende:
[..]
Je moet er nu een uur bij optellen. 12Z is dan 13 uur.
De tijd dat de run uitkomt.quote:Op woensdag 10 februari 2021 18:01 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ok maar wat geeft die tijd dan aan?
ontwijkt wel vakkundig Drachten, maar we zullen zienquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:57 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Meeste voor de kustgedeelten idd.quote:Op woensdag 10 februari 2021 18:15 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
ontwijkt wel vakkundig Drachten, maar we zullen zien
Ik ga komende tijd de verschillen tussen GFS en ECMWF nauwlettend in de gaten houden. Ik ben benieuwd welke bij dit soort onvoorspelbare situaties het dichtste bij zitquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Check GFS parallel eensmanmanman. Een en al diepvries
quote:Op woensdag 10 februari 2021 18:16 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat weten we over 2 weken pas of deze run daadwerkelijk uitgekomen is.![]()
Hier omgeving Nijmegen vanmiddag nog een beetje sneeuw gehad. Wegen allemaal sneeuwvrij op de binnenwegen na.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:57 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Kan niet wachtenquote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Inmiddels vlokt het hier, vanmiddag ook paar sneeuwbuitjes gehad met de zon op achtergrond, blijft een mooi gezichtquote:
GFS was met de kou waarin we nu zitten het eerste. Een paar runs later volgde ECMWF. Al koos GFS wel een paar runs de warme kant voordat hij defenitief met kou kwamquote:Op woensdag 10 februari 2021 18:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ga komende tijd de verschillen tussen GFS en ECMWF nauwlettend in de gaten houden. Ik ben benieuwd welke bij dit soort onvoorspelbare situaties het dichtste bij zitBreek me de bek niet open over diepvries, want als bepaalde verwachtingen uitkomen dan is het na het weekend erop kouder dan deze week. Maar 15 dagen vooruit is altijd koffiedik kijken.
Ja dat is datzelfde station wat toen met die ht-itterecords ook ineens met 42,0 kwam die later DSQ werdquote:Op woensdag 10 februari 2021 19:13 schreef hangtime het volgende:
Arnhem is vandaag het nieuwe Huppel qua temperatuur val
Klein maar fijnquote:Op woensdag 10 februari 2021 19:27 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Nederland.
Liever kou dan de hittequote:Op woensdag 10 februari 2021 19:27 schreef Arcee het volgende:
Nederland.
En?quote:Op woensdag 10 februari 2021 19:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
ECMWF loopt nu binnen, dus ben benieuwd
De meeste landen kennen het een stuk extremerquote:Op woensdag 10 februari 2021 19:27 schreef Arcee het volgende:
Nederland.
Als ik moet kiezen tussen -20 en +40, doe mij dan maar min -20.quote:Op woensdag 10 februari 2021 19:27 schreef Arcee het volgende:
Nederland.
Zit nog maar op 144h. Maar het hoog ligt boven het oosten van Europa dus wij zitten in het warme deelquote:
Dank.quote:Op woensdag 10 februari 2021 19:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zit nog maar op 144h. Maar het hoog ligt boven het oosten van Europa dus wij zitten in het warme deelMorgen moet ECMWF toch echt omslaan en GFS volgen, anders gaan we dooi krijgen vrees ik
Tering wat een hitte was dat idd in dat jaar. Alsof je een oven in liep man oh man.quote:Op woensdag 10 februari 2021 19:27 schreef Arcee het volgende:
Nederland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |