Ja lekker man! Kan niet wachten!quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Over pakweg 4 maanden zitten we weer in de bloedhitte.
quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Als er geen wind staat en zich een koude luchtlaag vormt vlak boven het ijs, raakt deze dan niet verzadigd waardoor de sublimatie stopt?quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, niets is allesbepalend natuurlijk. Maar waar ik in dezen op doel is droge dooi (luchttemperatuur boven nul maar droge lucht waardoor het dauwpunt onder nul graden ligt).
Dit heeft als voordeel dat het ijs direct sublimeert (vaste vorm -> gasvormig ipv vaste stof -> vloeibare vorm -> gasvormig). Dit proces zorgt er niet alleen voor dat er geen water op het ijs komt te liggen maar het onttrekt ook veel warmte aan het ijs. Hierdoor kan het bij negatieve dauwpunten zelfs nog groeien, ondanks dat de luchttemperatuur boven nul ligt. En als het niet te veel waait blijft er ook een laag koude lucht boven het ijs hangen die de dooi nog eens vermindert.
In de regel gaat de kwaliteit van het ijs dan ook pas echt achteruit wanneer de dauwpunten boven nul komen te liggen. Voor sneeuw geldt hetzelfde proces, daarom kan je in de bergen of verder in de binnenlanden zelfs bij 20 graden nog bakken aan sneeuw zien liggen die ogenschijnlijk amper smelten.
quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Daar kijk ik absoluut niet naar uit.quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:37 schreef TLC het volgende:
Nee, stijgt mee op met de warme lucht die meer vocht kan bevattenquote:Op woensdag 10 februari 2021 14:44 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als er geen wind staat en zich een koude luchtlaag vormt vlak boven het ijs, raakt deze dan niet verzadigd waardoor de sublimatie stopt?
Niet te vroeg juichenquote:
dat is wel zo trouwens ja, natte lucht is lichter dan droge lucht want molecuulmassaquote:Op woensdag 10 februari 2021 15:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, stijgt mee op met de warme lucht die meer vocht kan bevatten
Het effect daarvan is verwaarloosbaar.quote:Op woensdag 10 februari 2021 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
dat is wel zo trouwens ja, natte lucht is lichter dan droge lucht want molecuulmassa
Oke, dan heb ik nog een leuke vraag voor je.quote:Op woensdag 10 februari 2021 15:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, stijgt mee op met de warme lucht die meer vocht kan bevatten
Omdat je geen van de rest van de lucht gescheiden koude laag hebt (zoals bij een inversie) maar er aan de bovenkant gewoon een overgang naar minder koude lucht is. Je krijgt dus een (wellicht sterke) gradient in het temperatuurprofiel, en diffusie van vocht van hoge relatieve luchtvochtigheid naar lage relatieve luchtvochtigheid.quote:
Zullen we nu allemaal klote gaan maken op Weerwoord?quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Wow volgende week vrijdag loopt de temp richting de 13 a 14 graden wat ik zo op weerplaza zie. Moet natuurlijk wel uitkomen en is maar een voorspelling, maar van mij mag het wel hoor. Weg met deze zooi en gewoon weer lekker normaal kunnen fietsen.
Nee mag niet. Nog minstens 2 weken diepvries graag.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Wow volgende week vrijdag loopt de temp richting de 13 a 14 graden wat ik zo op weerplaza zie. Moet natuurlijk wel uitkomen en is maar een voorspelling, maar van mij mag het wel hoor. Weg met deze zooi en gewoon weer lekker normaal kunnen fietsen.
Oh ja, dat ook inderdaad!quote:Op woensdag 10 februari 2021 14:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Sowieso klinkt sneeuw van nature al veel in natuurlijk.
Gezien al t groen is dat niet nu, toch?quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:31 schreef ACT-F het volgende:
Hoek van Holland 0,1 graden! Keiharde dooi!
[ afbeelding ]
Je moest eens weten hoe hard het dooit als de temperatuur net boven het vriespunt komt. Sommigen hebben zelfs de zomer in hun bol. Hoek van Holland de gekste!:quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gezien al t groen is dat niet nu, toch?
Hier stijgt de temperatuur weer eens net boven de -2°C uit en gelijk zitten overal processierupsen.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:31 schreef ACT-F het volgende:
Hoek van Holland 0,1 graden! Keiharde dooi!
[ afbeelding ]
Kutzomerquote:Op woensdag 10 februari 2021 16:42 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Hier stijgt de temperatuur weer eens net boven de -2°C uit en gelijk zitten overal processierupsen.
Nog even een schep kolen in de plotter en over een uurtje weten we het?quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:44 schreef Starhopper het volgende:
GFS 12Z loopt nu binneneens kijken of ie nog steeds koud is
Hij zit nu op 168h en is nog steeds koudquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nog even een schep kolen in de plotter en over een uurtje weten we het?![]()
De manier waarop moeder natuur zich verontschuldigt tegenover ons over haar kougolffoutje.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:17 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Die is kouder gewordenquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hij zit nu op 168h en is nog steeds koudwel overdag iets boven 0
De onderste is de run van 6z, die nu binnen komt lijkt nog kouder te zijnquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:18 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Die is kouder geworden
vanmorgen 11.00:
[ afbeelding ]
vanmiddag 17.00:
[ afbeelding ]
Nooooquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:18 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Die is kouder geworden
vanmorgen 11.00:
[ afbeelding ]
vanmiddag 17.00:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:20 schreef Starhopper het volgende:
Ik ben heel benieuwd waar ECMWF vanavond mee komt
Wat is 6z en wat is 12z?quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De onderste is de run van 6z, die nu binnen komt lijkt nog kouder te zijn
6 zuluquote:
Ja misschien, over anderhalve weekquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:32 schreef Starhopper het volgende:
Laag gaat duiken! Als dit gaat gebeuren krijgen we mss weer een sneeuwstorm![]()
[ afbeelding ]
Ah! En waar vind ik dan de meest actuele? Die 6z kwam net pas op Weeronline, maar die lopen dus uren achter?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |