Dus als covid helemaal weg is hebben we geen vrijheid?quote:Op zondag 7 februari 2021 21:52 schreef Molo het volgende:
[..]
Klopt
Niet realistisch tenzij je debiele offers gaat brengen
Watquote:Op zondag 7 februari 2021 21:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar de overheid heeft wel aan gezag ingeboet en poogt dat met macht te compenseren
Mensen die in een echte dictatuur geleefd hebben zullen zich ongetwijfeld afvragen hoe strontbezopen je moet zijn om zoiets doms als dit te kunnen posten.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:50 schreef -XOR- het volgende:
Bizar dat we in een jaar tijd in een dictatuur zijn veranderd.
. En wat te doen met de mensen die niet gevaccineerd willen worden?quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef Discombobulate het volgende:
Jaap Goudsmit vandaag bij Buitenhof. Hij vind dat we iedereen >60 voor 1 september volledig gevaccineerd moeten hebben zodat daarna we bye bye kunnen zeggen tegen de 1,5 meter samenleving. Dus volledig open.
Man naar mijn hart.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef Discombobulate het volgende:
Jaap Goudsmit vandaag bij Buitenhof. Hij vind dat we iedereen >60 voor 1 september volledig gevaccineerd moeten hebben zodat daarna we bye bye kunnen zeggen tegen de 1,5 meter samenleving. Dus volledig open.
We zijn nu gewoon geen liberale democratie meer maar een dictatuur. Niet alle dictaturen zijn Noord-Korea, ook Singapore en de UAE vallen sec gezien in die categorie en nu wij dus ook.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is dan meteen weer het andere uiterste. Maar de overheid heeft wel aan gezag ingeboet en poogt dat met macht te compenseren. Dat is over het algemeen een slecht idee.
Als er geen maatregelen meer nodig zijn kunnen die toch ook hun ding doen?quote:Op zondag 7 februari 2021 21:54 schreef mir1986 het volgende:
[..]
. En wat te doen met de mensen die niet gevaccineerd willen worden?
Je begint wel een beetje BNW-neigingen te vertonen.quote:
Niets, die kiezen daar zelf voor. We staan gewoon de verspreiding toe, zo lang de zorg maar ontlast is.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:54 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Ga toch weg. Je kunt er van alles van vinden. Maar er is echt geen enkele reden om Nederland tot dictatuur te bestempelen. We hebben gewoon een democratisch gelegitimeerd parlement dat de uitvoerende macht controleert.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We zijn nu gewoon geen liberale democratie meer maar een dictatuur. Niet alle dictaturen zijn Noord-Korea, ook Singapore en de UAE vallen sec gezien in die categorie en nu wij dus ook.
Huh, is 17 maart geannuleerd?quote:Op zondag 7 februari 2021 21:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We zijn nu gewoon geen liberale democratie meer maar een dictatuur. Niet alle dictaturen zijn Noord-Korea, ook Singapore en de UAE vallen sec gezien in die categorie en nu wij dus ook.
Singapore of de UAE zijn ook dictaturen, ik zou liever in Singapore onder Harry Lee wonen dan nu hier in Nederland.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef beantherio het volgende:
[..]
Mensen die in een echte dictatuur geleefd hebben zullen zich ongetwijfeld afvragen hoe strontbezopen je moet zijn om zoiets doms als dit te kunnen posten.![]()
Ik ben ook niet blij met de huidige situatie maar doe normaal.
Dat heb ik ook al vaker gezegd de risicogroepen vaccineren en gooi open het land. Maar dan komt er altijd 1 wel weer met een 45 jarige die op de ic lag.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef Discombobulate het volgende:
Dat zijn 5,6 miljoen mensen. Ik mag toch hopen dat we voor die tijd al die prikken al wel hebben gezet.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef Discombobulate het volgende:
Super vent. Moet je eens denken aan die RedTeam ZeroCOVID mensen... Stel je voor dat we die route zouden kiezen met alle gevolgen van dien.quote:
Door dit soort vergelijkingen te maken maak je het alleen maar erger.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Singapore of de UAE zijn ook dictaturen, ik zou liever in Singapore onder Harry Lee wonen dan nu hier in Nederland.
Nouja eronder misschien niet, die vent schijnt altijd harde muziek aan te hebben en heeft ook geen goede ondervloer.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Singapore of de UAE zijn ook dictaturen, ik zou liever in Singapore onder Harry Lee wonen dan nu hier in Nederland.
Verkeersongevallen veroorzaken ook doden en gewonden. Autos ook verbieden? Het leven is een grote afweging van risico's. Het risico hoeft niet 0 te zijn om aanvaardbaar te zijn.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:56 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al vaker gezegd de risicogroepen vaccineren en gooi open het land. Maar dan komt er altijd 1 wel weer met een 45 jarige die op de ic lag.
4,3 dacht ik. Of hij bedoelde iedereen > 65, maar zo uit m'n hoofd dacht ik dat ie > 60 zei.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat zijn 5,6 miljoen mensen. Ik mag toch hopen dat we voor die tijd al die prikken al wel hebben gezet.
1 September?quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben het met Goudsmit eens, maar ik mag toch hopen dat het sneller kan dan 1 september.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef Discombobulate het volgende:
Goudsmit zei uiterlijk voor 1 september.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
1 September?
We hebben het over +/- 4,5 miljoen mensen van 60+ x 2 prikken
Met de huidige 25 XL teststraten en het geweldige tempo van 2800 prikken per locatie kan je al met 20 weken klaar zijn.
Verhoog het tempo naar 1 a 2 miljoen per week en het is in 10 of 5 weken geregeld.
Ambities mogen best nog tandje scherper.
Een parlement dat zijn volk opsluit en allerlei verregaande overige restricties oplegt bewandelt de weg van de liberale democratie echt niet meer.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ga toch weg. Je kunt er van alles van vinden. Maar er is echt geen enkele reden om Nederland tot dictatuur te bestempelen. We hebben gewoon een democratisch gelegitimeerd parlement dat de uitvoerende macht controleert.
Ik ben bang dat we dit inderdaad als uitkomst hebben.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:56 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al vaker gezegd de risicogroepen vaccineren en gooi open het land. Maar dan komt er altijd 1 wel weer met een 45 jarige die op de ic lag.
Ohja, excuus. Ze verwachten er 2030 5,6 miljoen te hebben, zijn er momenteel 4,3 miljoen.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
4,3 dacht ik. Of hij bedoelde iedereen > 65, maar zo uit m'n hoofd dacht ik dat ie > 60 zei.
Dan zeg ik uiterlijk 1 juniquote:Op zondag 7 februari 2021 22:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Goudsmit zei uiterlijk voor 1 september.
Voor 1 september? 1 juli zou al mogelijk moeten zijn.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:53 schreef Discombobulate het volgende:
Je bent het er niet mee eens dus het is een dictatuur. Oke.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een parlement dat zijn volk opsluit en allerlei verregaande overige restricties oplegt is bewandelt de weg van de liberale democratie echt niet meer.
De GGD zei je? 1 september 2022 bedoel je dan zeker?quote:Op zondag 7 februari 2021 22:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ohja, excuus. Ze verwachten er 2030 5,6 miljoen te hebben, zijn er momenteel 4,3 miljoen.
Maargoed, daar zijn 8,6 miljoen vaccins voor nodig. Alleen Pfizer levert tot eind Q2 al genoeg daarvoor volgens de planning.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat als GGD opmerkingen maakt als: "een miljoen vaccinaties per week" dat we voor 1 september helemaal klaar zijn met prikken.
Klopt maar bij sommige is die redenatie helaas verloren gegaan. Bij waterpokken bijvoorbeeld komen ook 250 kinderen per jaar gemiddeld in het ziekenhuis. Maar daar doen we terecht ook niks aan. Want dan kan je voor alles wel het land op slot gooien.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verkeersongevallen veroorzaken ook doden en gewonden. Autos ook verbieden? Het leven is een grote afweging van risico's. Het risico hoeft niet 0 te zijn om aanvaardbaar te zijn.
quote:Op zondag 7 februari 2021 22:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een parlement dat zijn volk opsluit en allerlei verregaande overige restricties oplegt bewandelt de weg van de liberale democratie echt niet meer.
Verbaasd het niemand dat er na de mededeling dat het model 2/3 aandeel voor de Britse variant zou zijn geen enkel cijfer meer over dat aandeel in NL is voorbijgekomen?quote:Op zondag 7 februari 2021 21:41 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dus blijven we maar maatregelen stapelen op maatregelen en meer repressie toepassen. Want dat helpt?
Gelukkig zijn er in maart dan ook verkiezingen.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een parlement dat zijn volk opsluit en allerlei verregaande overige restricties oplegt bewandelt de weg van de liberale democratie echt niet meer.
De huidige democratie in Nederland begint wel wat rauwe randjes te krijgen. Ik hoop (en denk) dat die tijdelijk zijn, maar op dit moment is er nog steeds twijfel of de verkiezingen überhaupt wel doorgaan. Daarnaast is het kabinet buitenspel gezet met de coronawet en is de avondklok er doorheen getreiterd.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je bent het er niet mee eens dus het is een dictatuur. Oke.
Ik overschatte je vermogen tot generaliseren wellichtquote:Op zondag 7 februari 2021 21:52 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Je stelt mij letterlijk die vraag.
Nee, er zijn verkiezingen.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja maar er is een Kamermeerderheid!
En wat is hier dan wel weer niet goed aan?quote:Op zondag 7 februari 2021 22:02 schreef JosMert het volgende:
Het NOS Journaal is de woordvoerder van het kabinet/rijksoverheid deel 300 en zoveel
https://twitter.com/wim04789402/status/1358495506561908738?s=21
Nee, gigantische en buitenproportionele vrijheidsbeperkingen maken dat ik het huidig regime tot dictatuur benoem, maar misschien heb je gelijk aangezien er nog wel sprake is van een democratisch proces dus misschien kan ik beter van een illiberale of onvolledige democratie spreken.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je bent het er niet mee eens dus het is een dictatuur. Oke.
Uitstel van de verkiezingen zou ik ook zeer bezwaarlijk vinden.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
De huidige democratie in Nederland begint wel wat rauwe randjes te krijgen. Ik hoop (en denk) dat die tijdelijk zijn, maar op dit moment is er nog steeds twijfel of de verkiezingen überhaupt wel doorgaan.
quote:Daarnaast is het kabinet buitenspel gezet met de coronawet
Mee eens, dat was verre van chic.quote:en is de avondklok er doorheen getreiterd.
Wat heeft dat met democratie te maken?quote:Dan kunnen we op papier een democratie hebben waar je mag stemmen, maar dat doet op dit moment ook weinig. Het demissionaire kabinet heeft verder gaande maatregelen genomen dan toen ze dat nog niet waren.
Ik denk dat je je eigen communicatieve vaardigheden wat onderschat hebt.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:03 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik overschatte je vermogen tot generaliseren wellicht
En tevens zitten we nu in de zwaarste lockdown maatregelen van heel europa (!) op dit moment.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
De huidige democratie in Nederland begint wel wat rauwe randjes te krijgen. Ik hoop (en denk) dat die tijdelijk zijn, maar op dit moment is er nog steeds twijfel of de verkiezingen überhaupt wel doorgaan. Daarnaast is het kabinet buitenspel gezet met de coronawet en is de avondklok er doorheen getreiterd.
Dan kunnen we op papier een democratie hebben waar je mag stemmen, maar dat doet op dit moment ook weinig. Het demissionaire kabinet heeft verder gaande maatregelen genomen dan toen ze dat nog niet waren.
Zie het verhaal van @DeVerzamelaar een paar pagina’s terug.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er in maart dan ook verkiezingen.
Want dit is een.... democratie.
En ik weet niet of je de peilingen hebt gezien
Kijk nog eens terug. En beoordeel het dan nog eens.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:04 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En wat is hier dan wel weer niet goed aan?
Ik bedoelde tweede kamer, schreef kabinet. Brainfart, excuus.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uitstel van de verkiezingen zou ik ook zeer bezwaarlijk vinden.
[..]
[..]
Mee eens, dat was verre van chic.
[..]
Wat heeft dat met democratie te maken?
Hij liet zich hierna trouwens bekogelen met een sneeuwbal. Is heel duidelijk dat hij de spot drijft met die belachelijk tekst van de overheid.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:06 schreef JosMert het volgende:
[..]
Kijk nog eens terug. En beoordeel het dan nog eens.
Welk verhaal bedoel je dan? Die waarin hij claimt dat maatregelen onze eigen schuld zijn of die waarin hij de huidige regering / samenleving vergelijkt met de bezetters in WO2?quote:Op zondag 7 februari 2021 22:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zie het verhaal van @:DeVerzamelaar een paar pagina’s terug.
Die mogen straks Corona krijgen, als iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren moeten we geen maatregelen in stand gaan houden om ongevaccineerden te beschermen. Solidariteit is dan klaar.quote:Op zondag 7 februari 2021 21:54 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Ik citeer Gerrie even:quote:Op zondag 7 februari 2021 22:06 schreef JosMert het volgende:
[..]
Kijk nog eens terug. En beoordeel het dan nog eens.
Ik vind het knap dat hij zijn gezicht in de plooi kan houden, soms hoop ik dat zo'n verslaggever zou zeggen: "Ze hebben wat bedacht!? Donder op, dat ga ik echt niet zeggen, dat is belachelijk"quote:Op zondag 7 februari 2021 22:08 schreef groenen het volgende:
[..]
Hij liet zich hierna trouwens bekogelen met een sneeuwbal. Is heel duidelijk dat hij de spot drijft met die belachelijk tekst van de overheid.
Onjuist in dat geval, de TK heeft juist een formele positie gekregen.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik bedoelde tweede kamer, schreef kabinet. Brainfart, excuus.
Wat wou je dan doen? De ziekenhuizen laten overstromen? Lijken in de straten? 'Ja sorry, demissionair!'. Dat kan toch niet, corona duldt geen uitstel.quote:Over het demissionair: Normaal gesproken worden een hoop onderwerpen waar geen werk meer aan gedaan mag worden benoemd, het kabinet gaat gewoon verder zoals het ging terwijl ze hun ontslag aangeboden hebben. Ik begrijp dat er geen wettelijke basis voor is, maar normaal gesproken handel je af waar je mee bezig bent en is dat 't.
Je weet zelf ook wel dat dat niet is wat ik bedoelde, maar door de discussie weer in deze extreme te trekken is hij dus weer over. Laat maar.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onjuist in dat geval, de TK heeft juist een formele positie gekregen.
[..]
Wat wou je dan doen? De ziekenhuizen laten overstromen? Lijken in de straten? 'Ja sorry, demissionair!'. Dat kan toch niet, corona duldt geen uitstel.
Tja, het afhandelen van de coronacrisis als controversieel verklaren lijkt me toch ook wel wat praktische bezwaren kennen. Als er iets een lopende zaak is, dan is het wel een actuele crisis.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik bedoelde tweede kamer, schreef kabinet. Brainfart, excuus.
Over het demissionair: Normaal gesproken worden een hoop onderwerpen waar geen werk meer aan gedaan mag worden benoemd, het kabinet gaat gewoon verder zoals het ging terwijl ze hun ontslag aangeboden hebben. Ik begrijp dat er geen wettelijke basis voor is, maar normaal gesproken handel je af waar je mee bezig bent en is dat 't.
Zonder het in het extreme te trekken, het parlement heeft zelf aangegeven dat ze wilden dat het kabinet op bijvoorbeeld het coronadossier missionair blijft toch? Lijkt me ook wel verstandig.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat dat niet is wat ik bedoelde, maar door de discussie weer in deze extreme te trekken is hij dus weer over. Laat maar.
Iets terughoudender zijn met maatregelen zou in ieder geval in democratisch opzicht geen overbodige luxe zijn.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onjuist in dat geval, de TK heeft juist een formele positie gekregen.
[..]
Wat wou je dan doen? De ziekenhuizen laten overstromen? Lijken in de straten? 'Ja sorry, demissionair!'. Dat kan toch niet, corona duldt geen uitstel.
Nee ik weet het echt niet. Demissionair betekent dat je geen nieuw beleid in zet. Ik zie werkelijk niet hoe het zou betekenen dat je geen spoedeisende zaken kunt afhandelen? Dit is geen brug of vliegveld waarvan je het dossier eens in de kast zet en er na de zomer weer uit pakt zonder significante gevolgen. Dat kan gewoon niet.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat dat niet is wat ik bedoelde, maar door de discussie weer in deze extreme te trekken is hij dus weer over. Laat maar.
Ik bedoelde ook niet de coronacrisis, maar alles wordt op dit moment onder die noemer gesmeten. Je zou verwachten dat alles wat niet onder de noemer coronacrisis hoort nu niet gedaan wordt, en dat er in elk geval kritisch gekeken wordt of het onder de coronacrisis hoort te vallen.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, het afhandelen van de coronacrisis als controversieel verklaren lijkt me toch ook wel wat praktische bezwaren kennen. Als er iets een lopende zaak is, dan is het wel een actuele crisis.
Iets terughoudender met controversiële maatregelen wellicht. Maar eigenlijk is alles, op de avondklok na, zonder gedoe en met brede steun door de kamer gekomen. Dus daar is ook niet echt sprake van.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Iets terughoudender zijn met maatregelen zou in ieder geval in democratisch opzicht geen overbodige luxe zijn.
Heb je een voorbeeld? Waar denk je aan? Steunpakketten of wat? Ik snap niet helemaal met welke (categorie van) maatregelen je een probleem hebt.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet de coronacrisis, maar alles wordt op dit moment onder die noemer gesmeten. Je zou verwachten dat alles wat niet onder de noemer coronacrisis hoort nu niet gedaan wordt, en dat er in elk geval kritisch gekeken wordt of het onder de coronacrisis hoort te vallen.
Wat vegen ze volgens jou dan onder de coronacrisis dat daar niet thuishoort?quote:Op zondag 7 februari 2021 22:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet de coronacrisis, maar alles wordt op dit moment onder die noemer gesmeten. Je zou verwachten dat alles wat niet onder de noemer coronacrisis hoort nu niet gedaan wordt, en dat er in elk geval kritisch gekeken wordt of het onder de coronacrisis hoort te vallen.
Nederland is vanaf maart 2020 langzaam maar zeker in een OMT-technocratie veranderd.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, gigantische en buitenproportionele vrijheidsbeperkingen maken dat ik het huidig regime tot dictatuur benoem, maar misschien heb je gelijk aangezien er nog wel sprake is van een democratisch proces dus misschien kan ik beter van een illiberale of onvolledige democratie spreken.
Zoals wat dan bijvoorbeeld?quote:Op zondag 7 februari 2021 22:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Juist het gebrek aan beleid is waar ik moeite mee heb. Tuurlijk snap ik dat ze niet zomaar kunnen stoppen met alles rondom corona, maar de maatregelen die nu genomen worden, worden in veel gevallen genomen over de huidige regeerperiode heen.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee ik weet het echt niet. Demissionair betekent dat je geen nieuw beleid in zet. Ik zie werkelijk niet hoe het zou betekenen dat je geen spoedeisende zaken kunt afhandelen? Dit is geen brug of vliegveld waarvan je het dossier eens in de kast zet en er na de zomer weer uit pakt zonder significante gevolgen. Dat kan gewoon niet.
Dit kabinet zit nog wel even hoor. Ik schat zeker tot de zomerquote:Op zondag 7 februari 2021 22:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Juist het gebrek aan beleid is waar ik moeite mee heb. Tuurlijk snap ik dat ze niet zomaar kunnen stoppen met alles rondom corona, maar de maatregelen die nu genomen worden, worden in veel gevallen genomen over de huidige regeerperiode heen.
Scheiding der machten, dualisme. In principe heeft een demissionaire status daar niet zo veel invloed op.quote:Maatregelen die in veel gevallen zelfs bedacht blijken te worden in het Catshuis, waar (volgens mij?) nog steeds geen notulen van zijn. Hoe is het mogelijk dat een demissionair kabinet kan regeren zonder dat er notulen van die vergaderingen zijn? Dat de fractievoorzitters oid er niet bij zitten?
Die vraag staat los van de status van het kabinet. Voor de val van Rutte-III had men zich ook al af moeten vragen of er nog sprake was van een duaal stelsel.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Juist het gebrek aan beleid is waar ik moeite mee heb. Tuurlijk snap ik dat ze niet zomaar kunnen stoppen met alles rondom corona, maar de maatregelen die nu genomen worden, worden in veel gevallen genomen over de huidige regeerperiode heen.
Maatregelen die in veel gevallen zelfs bedacht blijken te worden in het Catshuis, waar (volgens mij?) nog steeds geen notulen van zijn. Hoe is het mogelijk dat een demissionair kabinet kan regeren zonder dat er notulen van die vergaderingen zijn? Dat de fractievoorzitters oid er niet bij zitten?
Aan zowel jou als @trein2000 . Jullie hebben natuurlijk gelijk, ik heb in mijn hoofd demissionair gekoppeld aan de Catshuisoverleggen. Ik had er altijd al moeite mee dat die stukken niet openbaar waren/werden gemaakt, alleen wanneer het uitkomt (lijkt het).quote:Op zondag 7 februari 2021 22:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die vraag staat los van de status van het kabinet. Voor de val van Rutte-III had men zich ook al af moeten vragen of er nog sprake was van een duaal stelsel.
Op die Catshuissessies valt wel het nodige aan te merken ja. Hoewel ik het idee er achter snap en zelfs wel steun, het is belangrijk om gewoon eens out-of-the-box te kunnen filosoferen zonder dat het meteen in de stukken en in de T staat. Maar die catshuissessies zijn de facto crisiskabinetsvergaderingen geworden waar besluiten worden genomen. Dat kan natuurlijk niet. Dan moet je gewoon zorgen voor fatsoenlijke verslaglegging.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Aan zowel jou als @:trein2000 . Jullie hebben natuurlijk gelijk, ik heb in mijn hoofd demissionair gekoppeld aan de Catshuisoverleggen. Ik had er altijd al moeite mee dat die stukken niet openbaar waren/werden gemaakt, alleen wanneer het uitkomt (lijkt het).
Het voelt voor mijn gevoel helemaal niet goed dat we effectief geregeerd worden vanuit een overleg wat niet openbaar gevoerd wordt en waar geen controle op plaatsvindt. Het komt op mij over als dat daar alles bedacht wordt, en er later een wet of cijferbrei omheen bedacht wordt die erbij klopt.
Ik heb geen idee hoe ik het zou moeten noemen, maar het is in elk geval niet sjiek. Als de huidige crisis niet aan de hand zou zijn geweest had de tweede kamer het denk ik ook nooit geaccepteerd om zo'n soort overleg te hebben.
Ik vind dat de 2e kamer zijn eigen onkunde en onvermogen goed heeft aangetoond. Ze weten niet waar ze het over hebben en proberen goedkoop vliegen te vangen, maar als er een moment voor krachtige oppositie is geweest dan is het nu.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Aan zowel jou als @:trein2000 . Jullie hebben natuurlijk gelijk, ik heb in mijn hoofd demissionair gekoppeld aan de Catshuisoverleggen. Ik had er altijd al moeite mee dat die stukken niet openbaar waren/werden gemaakt, alleen wanneer het uitkomt (lijkt het).
Het voelt voor mijn gevoel helemaal niet goed dat we effectief geregeerd worden vanuit een overleg wat niet openbaar gevoerd wordt en waar geen controle op plaatsvindt. Het komt op mij over als dat daar alles bedacht wordt, en er later een wet of cijferbrei omheen bedacht wordt die erbij klopt.
Ik heb geen idee hoe ik het zou moeten noemen, maar het is in elk geval niet sjiek. Als de huidige crisis niet aan de hand zou zijn geweest had de tweede kamer het denk ik ook nooit geaccepteerd.
Daar lijkt het echt wel op.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:17 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nederland is vanaf maart 2020 langzaam maar zeker in een OMT-technocratie veranderd.
Bedankt, zeer interessant stuk. Heel veel verschillende mensen aan het woord met veel invalshoeken en weinig gelul er omheen, dat geeft toch altijd wel het beste overzicht. Dit is het soort journalistiek waar ik van houquote:Op zondag 7 februari 2021 22:24 schreef potjecreme het volgende:
Ik weet niet of deze al is gepost. Een artikel uit de Volkskrant. Huisartsen die spreken.
https://www.volkskrant.nl(...)l-ontsporen~v422532/
We vinden het verschrikkelijk om zo'n zware maatregel te moeten treffen hoor, hihahoquote:’Avondklok mogelijk tot 2 maart, besluit valt maandag’
DEN HAAG - De avondklok wordt mogelijk verlengd tot 2 maart. Dat is volgens ingewijden een van de opties die op tafel ligt als het kabinet maandag definitief een knoop doorhakt.
„Als de avondklok wordt verlengd is het een serieuze optie om die gelijk te trekken met de andere coronamaatregelen”, weet een betrokkene. Dat zou dan gaan om 2 maart. Ingewijden benadrukken dat maandag pas definitief een knoop wordt doorgehakt. „Veel hangt af van de zwaarte van het advies van het Outbreak Management Team (OMT)”, benadrukt een van hen.
Het Catshuisoverleg werd zondag vanwege winters weer afgelast. Normaal zou een besluit over de omstreden spertijd daar al worden voorgekookt. Nu komt de corona-kernploeg van het demissionaire kabinet maandagochtend bijeen op het ministerie van Algemene Zaken om dat overleg met RIVM-baas Jaap van Dissel alsnog te voeren. Later in de middag wordt de knoop definitief doorgehakt door het kabinet in een tweede overleg. Dan volgt volgens betrokkenen zeer waarschijnlijk direct een persconferentie.
Als het kabinet de avondklok wil verlengen, komt hier eerst een debat over in de Tweede Kamer. De avondklok loopt vooralsnog woensdagochtend om 04.30 uur af. Dinsdag zou de Kamer kunnen debatteren over het al dan niet verlengen van de avondklok. Daarvoor lijkt zich al wel een meerderheid af te tekenen.
Waar het schrappen van de avondklok eerder nog een serieuze wens van het demissionaire kabinet was, lijkt het inmiddels niet meer dan ijdele hoop. „Ik vrees het ergste”, somberde Rutte donderdag in de Tweede Kamer over het afschaffen van de avondklok. „Het ziet er niet goed uit.” De draai in denken komt door de laatste voorspellingen van het RIVM over de verspreiding van de Britse variant van het virus.
Dit riep ik al toen die verrekte avondklok werd ingevoerd. Hier zijn we voorlopig echt niet vanaf.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:39 schreef Anton91 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)besluit-valt-maandag
[..]
We vinden het verschrikkelijk om zo'n zware maatregel te moeten treffen hoor, hihaho
Waar is de ME?quote:Op zondag 7 februari 2021 22:33 schreef JosMert het volgende:
Er zijn nog mensen die het leven vieren anno nu. Mooi dit!
https://twitter.com/at5/status/1358447000895782913?s=21
Ja dat was het grootste probleem wat ik er mee had en heb, "dat gaat nog wel eens een maatregel die tot in de eeuwigheid verlengd gaat worden"quote:Op zondag 7 februari 2021 22:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit riep ik al toen die verrekte avondklok werd ingevoerd. Hier zijn we voorlopig echt niet vanaf.
Alhoewel, net voor de verkiezingen zal Rutte 'm wel beeindigen
Prima te begrijpen als de scholen zo nodig open moeten.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
We vinden het verschrikkelijk om zo'n zware maatregel te moeten treffen hoor, hihaho
D66 zal wel akkoord gaan voor een nieuw half uurtje.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens moet de Kamer er opnieuw mee instemmen, maar gezien het toneelstuk van de vorige keer zal dat nu ook wel een formaliteit zijn.
Ook prima te begrijpen dat mensen gewoon alternatieven voor alles zoeken.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Prima te begrijpen als de scholen zo nodig open moeten.
De regels zijn er dan ook niet alleen om ooit weer versoepeld te kunnen worden.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ook prima te begrijpen dat mensen gewoon alternatieven voor alles zoeken.
Want het is inmiddels wel duidelijk dat het een fabeltje is dat als we ons allemaal aan de regels houden we weer eerder dingen kunnen.
Goed om tussen de regels ook de kritiek op politiek en media, die corona tot een builenpest-achtige pandemie van bijbelse proporties opblazen, te lezen. Angst aanjagen om daarmee de absurde maatregelen te rechtvaardigen.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:24 schreef potjecreme het volgende:
Ik weet niet of deze al is gepost. Een artikel uit de Volkskrant. Huisartsen die spreken.
https://www.volkskrant.nl(...)l-ontsporen~v422532/
De regels gaan maar van één principe uit en dat is 'hoe minder contacten, hoe minder kans op covid'. En je kan voor- of tegenstander zijn van dat beleid, maar om te ontkennen dat de maatregelen (in verschillende mate) werken als ze worden opgevolgd, vind ik een vreemd standpunt.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ook prima te begrijpen dat mensen gewoon alternatieven voor alles zoeken.
Want het is inmiddels wel duidelijk dat het een fabeltje is dat als we ons allemaal aan de regels houden we weer eerder dingen kunnen.
quote:Britse expert: “Festivals en andere massabijeenkomsten zullen nog jaren rekening moeten houden met beperkende maatregelen”
Voor grote massabijeenkomsten zullen ook de komende jaren beperkende maatregelen blijven bestaan. Dat voorspelt Tim Spector, een Britse professor epidemiologie. Hij denkt daarbij onder meer aan festivals en huwelijken met veel buitenlandse gasten.
Zelf verwijst Spector naar het Cheltenham Festival, een van de bekendste paardenracewedstrijden. “Ik zie zo’n groot evenement niet plots zoals vanouds doorgaan. Hetzelfde geldt voor een trouw waarbij gasten uit alle windhoeken van de wereld uitgenodigd worden. Vergeet zoiets de komende jaren maar.”
Ook van de gekende basismaatregelen zijn we nog lang niet verlost. “Social distancing, mondmaskers, handen wassen,... Dat kost allemaal weinig moeite. Hoe meer we dat blijven doen, hoe meer op termijn mogelijk wordt.”
Het Cheltenham Festival ligt gevoelig in het Verenigd Koninkrijk: tussen 10 en 13 maart ontving de organisatie nog ruim 250.000 bezoekers. De paardenrace wordt gezien als een van de grote aanstokers van het coronavirus, met de eerste lockdown tot gevolg.
Premier Boris Johnson plant de heropening van cafés en restaurants voorlopig in april. Klanten zullen dan nog wel zo veel mogelijk buiten moeten consumeren. “Dit is een puur persoonlijk standpunt, maar ik denk dat het veiliger is om bier te drinken op het terras van een café dan bij iemand thuis. De meeste zaken houden zich prima aan de regels. Als de tafels deftig ontsmet worden en de klanten voldoende afstand bewaren, zie ik geen bezwaar”, besluit Spector.
https://www.hln.be/buiten(...)aatregelen~ae6b0c97/
Ik heb dan ook nooit ontkent dat het helemaal niet kan werken. Maar ik vind de maatregelen gewoon veel te zwaar voor het virus.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:56 schreef Mammietje het volgende:
[..]
De regels gaan maar van één principe uit en dat is 'hoe minder contacten, hoe minder kans op covid'. En je kan voor- of tegenstander zijn van dat beleid, maar om te ontkennen dat de maatregelen (in verschillende mate) werken als ze worden opgevolgd, vind ik een vreemd standpunt.
Angst is het enige instrument dat ze nog hebben nu de keiharde lockdown is ingezet. En een (voor mij) beangstigend groot deel van de bevolking reageert daar gewillig op. Met overduidelijke excessen zoals je ook bij die boa's ziet en die mensen waar de huisartsen over praten. En zoals ze zelf ook zeggen: dat zie je niet in cijfers dus is de politiek niet geinteresseerd.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Goed om tussen de regels ook de kritiek op politiek en media, die corona tot een builenpest-achtige pandemie van bijbelse proporties opblazen, te lezen. Angst aanjagen om daarmee de absurde maatregelen te rechtvaardigen.
Ach ja. Dat blijf je houden.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:58 schreef maan_man het volgende:
Weer een expert die zijn moment of fame wil.
[..]
Dat ontkent niemand.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:56 schreef Mammietje het volgende:
[..]
De regels gaan maar van één principe uit en dat is 'hoe minder contacten, hoe minder kans op covid'. En je kan voor- of tegenstander zijn van dat beleid, maar om te ontkennen dat de maatregelen (in verschillende mate) werken als ze worden opgevolgd, vind ik een vreemd standpunt.
We beginnen met twee weken en dan telkens verlengenquote:Op zondag 7 februari 2021 22:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ach ja. Dat blijf je houden.
De virologen willen soms het liefste iedereen voor jarenlang opsluiten en beperkingen houden.
En media willen graag experts met dit soort meningen.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ach ja. Dat blijf je houden.
De virologen willen soms het liefste iedereen voor jarenlang opsluiten en beperkingen houden.
Het gaat om de verhouding tussen kosten en baten.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:56 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Alles voor de clicksquote:Op zondag 7 februari 2021 23:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En media willen graag experts met dit soort meningen.
"We hebben geen cijfermatige onderbouwing wat het exacte effect is van de avondklok, maar die Britse/Z-Afrikaanse/Braziliaanse/Polynesische/Griekse/Thaise/Poolse variant zorgt ervoor dat we mogelijk overspoeld gaan worden, dus we moeten verlengen"quote:Op zondag 7 februari 2021 22:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En waar is de onderbouwing voor deze uitspraak?quote:Op zondag 7 februari 2021 22:58 schreef maan_man het volgende:
Weer een expert die zijn moment of fame wil.
[..]
En zoals de huisartsen in dat Volkskrant-artikel zeggen en waar ik het mee eens ben, de kosten van een lockdown zijn zo moeilijk te meten. Terwijl hier in dit topic een dagcijfer over besmettingen tot op het bot ontleed wordt.quote:Op zondag 7 februari 2021 23:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het gaat om de verhouding tussen kosten en baten.
Exact. Een soort covid-junta. Het omt heeft de facto alle macht op het moment. Ieder advies wat ze uitbrengen wordt namelijk klakkeloos overgenomen. Ongeacht wat voor schade het aanbrengt aan de maatschappij.quote:Op zondag 7 februari 2021 22:17 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nederland is vanaf maart 2020 langzaam maar zeker in een OMT-technocratie veranderd.
Ben wel benieuwd hoe wij het uiteindelijk gaan doen vergeleken met Zweden.quote:Op zondag 7 februari 2021 23:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En zoals de huisartsen in dat Volkskrant-artikel zeggen en waar ik het mee eens ben, de kosten van een lockdown zijn zo moeilijk te meten. Terwijl hier in dit topic een dagcijfer over besmettingen tot op het bot ontleed wordt.
Zie je ook terug in de discussie hier over opheffingen van de maatregelen. 'Geen risico nemen', 'voorzichtig zijn' etcetera. De werkelijkheid is er op dit moment alleen een keuze is tussen hele slechte opties. Er is geen risicoloze keuze of optie tot voorzichtigheid.
Zo'n beetje alles wordt weggerelativeerd met 'daar en daar is het nog strenger' en 'baat het niet dan schaadt het niet'. Als je wil betogen dat het wel schaadt dan word je meteen om de oren geslagen met code zwart-achtige scenario's. Terwijl zo'n Britse viroloog hierboven die roept dat anderhalve meter afstand houden een 'makkelijke maatregel' is, maar weer eens aangeeft wat voor wereldvreemde figuren daar tussen zitten.quote:Op zondag 7 februari 2021 23:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En zoals de huisartsen in dat Volkskrant-artikel zeggen en waar ik het mee eens ben, de kosten van een lockdown zijn zo moeilijk te meten. Terwijl hier in dit topic een dagcijfer over besmettingen tot op het bot ontleed wordt.
Zie je ook terug in de discussie hier over opheffingen van de maatregelen. 'Geen risico nemen', 'voorzichtig zijn' etcetera. De werkelijkheid is er op dit moment alleen een keuze is tussen hele slechte opties. Er is geen risicoloze keuze of optie tot voorzichtigheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |