abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 15 januari 2021 @ 20:39:33 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197432849
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

Waar ik niet tegen kan is mensen die net doen alsof we hier in Nederland te maken hebben met Amerikaanse toestanden; alsof in Nederland zoiets als 'institutioneel racisme', 'wit privilege' en 'witte onschuld' überhaupt bestaat. Hoe graag de Sylvana's en Akwasi's en al die andere beroepsgekwetsten ook zouden willen, men hoeft hier niet te strijden alsof het hier Mississippi anno 1890 is, of Zuid-Afrika anno 1980; Nederland heeft zo'n geschiedenis in diens geheel niet, en juist daarom zoeken Sylvana, Akwasi en co. wel naar zaken om toch een beetje de eigentijdse, Nederlandse Martin Luther King c.q. Mandela uit te hangen, want oh wat worden ze toch onderdrukt hier in het afgrijselijk racistische Nederland.

Dat ze gewoon eens aan het werk gaan i.p.v. dat gesubsidieerde semi-cultureel gebrul de hele tijd.

Houd die toestand daar waar het hoort: de V.S. En kap eindelijk eens met die doodvermoeiende slachtofferrol de hele tijd.
Zie je wel dat wij het vaak eens zijn. ;)
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:11:14 #202
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197433680
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 19:46 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Daarom wordt Coen’s standbeeld ook betwist, en Bergkamp’s standbeeld niet. Een standbeeld is namelijk een verering.
Ik maak toch geen vergelijking tussen standbeelden van voetballers en leiders? Dat snap je zelf ook wel. Daarom, nogmaals, "indien van toepassing". Nog explicieter dan: van alle leiders uit het verleden met veel bloed aan hun handen worden hun gruweldaden betwist omdat hun standbeelden er nog staan? Dat zijn er namelijk nogal wat...

quote:
Het zegt heel wat over Coen. Wat niet is kan nog komen, zoals ik al zei, zie voorbeeld Columbus. Wat is volgens jou de reden dat Coens standbeeld mikpunt is van kritiek en Napoleon niet en waarom zijn Hitler en co geen argument?
Je stelt een wedervraag in plaats van te antwoorden. Maar goed, ik wil daar best antwoord op geven: de reden is volgens mij dat er hier clubs zijn die de tijd hebben om zich ontzettend druk te maken over dit soort zaken en ook meer aandacht krijgen. En zich daarbij uitsluitend op Nederland richten, terwijl gruweldaden iets universeels zijn. Dan nogmaals mijn vraag aan jou: waarom het beeld van de ene massamoordenaar uit een ver verleden wel in opspraak brengen, en het andere niet?

Waarom 'Hitler en co' geen argument is, is hier al een aantal maal besproken. En wordt ook uitgelegd door de historicus in het door jou geplaatste artikel uit het Parool.

quote:
Gaat het om vermeende geweldenaars die ook in hun eigen tijd en samenleving al ruimschoots kritiek kregen op hun zogenaamd manhaftig optreden (Hitler, Stalin, Franco, Mao en meer van dit soort bloeddorstige genieën), dan oordeelt die tijd zélf over hen - en lijkt het vereeuwigen van hún namen in onze monumenten een moreel onjuiste zaak.

Is er in de betreffende periode en maatschappij geen sprake van ruime negatieve kritiek op hun handelen, laten we dan hun belang voor de historie laten prevaleren boven onze eigentijdse more­le veroordeling en hun namen in de be­naming van onze monumenten van trots (een dijk, een tunnel, een fraaie straat of stadsdeel) gewoon laten bestaan.

  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:42:21 #203
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197434493
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat heeft een historicus al feilloos uit lopen leggen maar dat jouw concentratieboog niet langer dan 5 woorden is kunnen wij weinig aan doen.
Dat je nog met die downie in discussie gaat , op het moment dat je moeilijke vragen stelt , geeft ze niet thuis
Ik ben inmiddels overleden
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:46:03 #204
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197434590
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:42 schreef Enchanter het volgende:
Dat je nog met die downie in discussie gaat , op het moment dat je moeilijke vragen stelt , geeft ze niet thuis
De vragen hoeven niet eens moeilijk te zijn, op makkelijke vragen komt al geen antwoord. Maar goed, ik vind het wel grappig om betrokkene elke keer weer ziedend te zien.
pi_197435287
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waar ik niet tegen kan is mensen die net doen alsof we hier in Nederland te maken hebben met Amerikaanse toestanden; alsof in Nederland zoiets als 'institutioneel racisme', 'wit privilege' en 'witte onschuld' überhaupt bestaat. Hoe graag de Sylvana's en Akwasi's en al die andere beroepsgekwetsten ook zouden willen, men hoeft hier niet te strijden alsof het hier Mississippi anno 1890 is, of Zuid-Afrika anno 1980; Nederland heeft zo'n geschiedenis in diens geheel niet, en juist daarom zoeken Sylvana, Akwasi en co. wel naar zaken om toch een beetje de eigentijdse, Nederlandse Martin Luther King c.q. Mandela uit te hangen, want oh wat worden ze toch onderdrukt hier in het afgrijselijk racistische Nederland.

Dat ze gewoon eens aan het werk gaan i.p.v. ons lastig vallen met dat gesubsidieerde semi-cultureel gebrul de hele tijd.

Houd die toestand daar waar het hoort: de V.S. En kap eindelijk eens met die doodvermoeiende slachtofferrol de hele tijd.
Toen Coen’s beeld werd bekritiseerd vanaf het moment van de onthulling ergens in 1800 toen bestond BLM nog niet eens man waar hebt ge het over een beetje Hollandse schurken verdedigen. Schaamt u zich Brabander
West-Melanesia
pi_197435518
Tijds'beelden' geven de geschiedenis weer.

Iedereen mag daar zijn eigen les uit halen.

Van fouten leer je het snelst.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 22:42:06 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197435772
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:20 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Toen Coen’s beeld werd bekritiseerd vanaf het moment van de onthulling ergens in 1800 toen bestond BLM nog niet eens man waar hebt ge het over een beetje Hollandse schurken verdedigen. Schaamt u zich Brabander
Niemand is die gasten aan het verdedigen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 22:43:18 #208
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197435804
Nu komt er een welles en een wie dan jongons

Let op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197436144
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:11 schreef Repentless het volgende:
Ik maak toch geen vergelijking tussen standbeelden van voetballers en leiders? Dat snap je zelf ook wel. Daarom, nogmaals, "indien van toepassing". Nog explicieter dan: van alle leiders uit het verleden met veel bloed aan hun handen worden hun gruweldaden betwist omdat hun standbeelden er nog staan? Dat zijn er namelijk nogal wat...
Dat komt omdat je mijn uitleg verkeerd interpreteert, anders had ik die vergelijking met Bergkamp niet hoeven te maken.

quote:
De reden is volgens mij dat er hier clubs zijn die de tijd hebben om zich ontzettend druk te maken over dit soort zaken en ook meer aandacht krijgen.
Dus Coen’s standbeeld is het mikpunt van kritiek omdat clubs hier teveel tijd over hebben? Okeeej...over bagatelliseren van Nederlandse schurken gesproken....zo ver gaat het dus, een beetje kritiek is tijd teveel.

quote:
En zich daarbij uitsluitend op Nederland richten, terwijl gruweldaden iets universeels zijn.
Nee dat is omdat het Nederlanders en Molukkers zijn. Hoe logisch wil je het hebben?

quote:
Dan nogmaals mijn vraag aan jou: waarom het beeld van de ene massamoordenaar uit een ver verleden wel in opspraak brengen, en het andere niet?
Omdat het over Coen en de Nederlandse geschiedenis gaat? Als jij Napoleon op het oog hebt, ga je gang. Niemand houdt je tegen.

quote:
Waarom 'Hitler en co' geen argument is, is hier al een aantal maal besproken. En wordt ook uitgelegd door de historicus in het door jou geplaatste artikel uit het Parool.
Dat heb ik al eerder uitgelegd
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 23:33:49 #210
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197436861
Je legt helemaal niets uit

Dat maakt het zo moeilijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197437491
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:20 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Toen Coen’s beeld werd bekritiseerd vanaf het moment van de onthulling ergens in 1800 toen bestond BLM nog niet eens man waar hebt ge het over een beetje Hollandse schurken verdedigen. Schaamt u zich Brabander
Molukse treinkaap-schurken worden ook nog steeds vereerd. Dat moet ook maar eens afgeschaft worden.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 00:29:09 #212
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197437528
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat komt omdat je mijn uitleg verkeerd interpreteert, anders had ik die vergelijking met Bergkamp niet hoeven te maken.
Nu redeneer je simpelweg niet logisch.

Jij stelde: een standbeeld is een verering. Daarmee worden de gruwelijkheden al betwist. Dus: als je standbeelden van leiders met bloed aan hun handen laat staan, ontken je dat die persoon gruwelijkheden heeft begaan. Volgens jouw redenering worden de gruwelijkheden van een Napoleon en Filips II dus ook betwist, omdat die standbeelden er ook nog steeds staan.

Die vergelijking met Bergkamp was niet nodig, omdat ik aanneem dat je zelf ook wel begreep dat ik het over standbeelden van leiders met vergelijkbare gewelddadigheden/bloed aan hun handen uit lang vervlogen tijden had.

Hoe interpreteer ik jouw uitleg dan verkeerd?

quote:
Dus Coen’s standbeeld is het mikpunt van kritiek omdat clubs hier teveel tijd over hebben? Okeeej...over bagatelliseren van Nederlandse schurken gesproken....zo ver gaat het dus, een beetje kritiek is tijd teveel.
Jouw vraag was niet waarom Coens standbeeld mikpunt van kritiek is, maar waarom Coen wel en Napoleon niet? Dat is een wezenlijk andere vraag, waar ik antwoord op geef. Ik bagatelliseer daarmee Coens daden niet.

quote:
Nee dat is omdat het Nederlanders en Molukkers zijn. Hoe logisch wil je het hebben?
Ja, maar jij geeft aan dat er duizenden standbeelden ter wereld nooit in opspraak zijn geweest en degene die dat wel zijn, zijn dat niet voor niets. Dat er Nederlanders en Molukkers zijn die zich uitsluitend uitspreken tegen Coen of andere Nederlanders, niet over de grens kijken en dat dat elders niet gebeurt tegen standbeelden van vergelijkbare leiders met bloed aan hun handen, is geen argument om aan te geven dat Coen 'erger' was dan anderen.

Het criterium of het 'in opspraak zijn' terecht is t.o.v. anderen die dat niet zijn, is niet het in opspraak zijn zelf.

quote:
Omdat het over Coen en de Nederlandse geschiedenis gaat? Als jij Napoleon op het oog hebt, ga je gang. Niemand houdt je tegen.
Goed, het gaat jou dus uitsluitend om standbeelden in Nederland. :) Prima. Maar dat is geen argument om aan te geven dat het in het geval van Coen wel terecht zou zijn, en in het geval van al die andere standbeelden in de wereld van mensen met veel bloed aan hun handen niet.

Nee, die heb ik niet op het oog. Ik heb inmiddels wel duidelijk gemaakt dat standbeelden van historische figuren uit lang vervlogen tijden, ondanks hun gruwelijkheden destijds, van mij niet uit het straatbeeld verwijderd hoeven worden.
pi_197438325
Neemt niet weg dat Oceanier jullie nog steeds in de hoek lult, welke hoe dat is moet alleen nog blijken.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_197439689
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waar ik niet tegen kan is mensen die net doen alsof we hier in Nederland te maken hebben met Amerikaanse toestanden; alsof in Nederland zoiets als 'institutioneel racisme', 'wit privilege' en 'witte onschuld' überhaupt bestaat. Hoe graag de Sylvana's en Akwasi's en al die andere beroepsgekwetsten ook zouden willen, men hoeft hier niet te strijden alsof het hier Mississippi anno 1890 is, of Zuid-Afrika anno 1980; Nederland heeft zo'n geschiedenis in diens geheel niet, en juist daarom zoeken Sylvana, Akwasi en co. wel naar zaken om toch een beetje de eigentijdse, Nederlandse Martin Luther King c.q. Mandela uit te hangen, want oh wat worden ze toch onderdrukt hier in het afgrijselijk racistische Nederland.

Dat ze gewoon eens aan het werk gaan i.p.v. ons lastig vallen met dat gesubsidieerde semi-cultureel gebrul de hele tijd.

Houd die toestand daar waar het hoort: de V.S. En kap eindelijk eens met die doodvermoeiende slachtofferrol de hele tijd.
Dat er racisme in Nederland is, is wel duidelijk.
Bij sollicitaties maakt een kandidaat met strafblad en een Nederlandse naam meer kans dan een kandidaat met een buitenlandse naam.

Vwb het standbeeld blijf ik er bij dat het de beste oplossing is om het te verplaatsen naar een museum.
Het standbeeld dat nu in weer en wind staat zal ook zonder activisten een keer slijten.
Dan moeten er weer kosten worden gemaakt door de gemeenschap. In een museum zijn die kosten minder.
Bovendien was Coen altijd al een omstreden figuur. Het is niet zo dat nú ineens Coen met de 21e eeuwse maatstaven een schurk is. Dat was ie altijd al, en veel mensen vonden dat ook altijd al.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197439840
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 00:24 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Molukse treinkaap-schurken worden ook nog steeds vereerd. Dat moet ook maar eens afgeschaft worden.
Integreren Molukkers is het weer niet goed. Ohja, ze hebben een kleurtje.
West-Melanesia
  zaterdag 16 januari 2021 @ 09:27:01 #216
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197439889
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 09:01 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Dat er racisme in Nederland is, is wel duidelijk.
Bij sollicitaties maakt een kandidaat met strafblad en een Nederlandse naam meer kans dan een kandidaat met een buitenlandse naam.
Oh, bron?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 09:38:03 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197440053
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 00:29 schreef Repentless het volgende:

[..]

Nu redeneer je simpelweg niet logisch.

Jij stelde: een standbeeld is een verering. Daarmee worden de gruwelijkheden al betwist. Dus: als je standbeelden van leiders met bloed aan hun handen laat staan, ontken je dat die persoon gruwelijkheden heeft begaan. Volgens jouw redenering worden de gruwelijkheden van een Napoleon en Filips II dus ook betwist, omdat die standbeelden er ook nog steeds staan.

Die vergelijking met Bergkamp was niet nodig, omdat ik aanneem dat je zelf ook wel begreep dat ik het over standbeelden van leiders met vergelijkbare gewelddadigheden/bloed aan hun handen uit lang vervlogen tijden had.

Hoe interpreteer ik jouw uitleg dan verkeerd?
Ik gaf je al het voorbeeld van Columbus. Over tijd teveel over hebben gesproken. Dat is maar speculatie. Zo kan het ook zijn dat de groepen in Nederland verder zijn met hun bewustwording van de geschiedenis dan de Fransen en de Spanjaarden.


quote:
Jouw vraag was niet waarom Coens standbeeld mikpunt van kritiek is, maar waarom Coen wel en Napoleon niet? Dat is een wezenlijk andere vraag, waar ik antwoord op geef. Ik bagatelliseer daarmee Coens daden niet.
Dat is niet mijn vraag dat is jou vraag. Met het voorbeeld van Columbus, wat niet is kan nog komen en dat Molukkers en Nederlanders in Nederland wonen heb ik nu ook meerdere keren antwoord gegeven op de vraag waarom Coen in de spotlights staat en Napoleon niet. Je kan nu doorgaan over Napoleon maar daarmee versterk je het vermoeden van het bagatelliseren van Nederlandse schurken alleen maar.

quote:
Ja, maar jij geeft aan dat er duizenden standbeelden ter wereld nooit in opspraak zijn geweest en degene die dat wel zijn, zijn dat niet voor niets. Dat er Nederlanders en Molukkers zijn die zich uitsluitend uitspreken tegen Coen of andere Nederlanders, niet over de grens kijken en dat dat elders niet gebeurt tegen standbeelden van vergelijkbare leiders met bloed aan hun handen, is geen argument om aan te geven dat Coen 'erger' was dan anderen.
Is een hele juiste argument. Waarom ga jij niet naar Zimbabwe om op te komen voor de homorechten? Lijkt me toch belangrijker dan naar Frankrijk gaan vanwege een standbeeld van Napoleon.

quote:
Het criterium of het 'in opspraak zijn' terecht is t.o.v. anderen die dat niet zijn, is niet het in opspraak zijn zelf.
Men beslist uiteindelijk zelf waar ze actie voor willen voeren en waar ze willen beginnen. Daar ga jij natuurlijk niet over.

quote:
Goed, het gaat jou dus uitsluitend om standbeelden in Nederland. :) Prima. Maar dat is geen argument om aan te geven dat het in het geval van Coen wel terecht zou zijn, en in het geval van al die andere standbeelden in de wereld van mensen met veel bloed aan hun handen niet.
Het gaat mij nergens uitsluitend over. De Nederlanders en Molukkers protesteren bij Coen. De wereld heeft verder niks hiermee te maken. Zelfs als het over mensenrechten gaat kan je niet overal tegelijk zijn op de wereld. Het argument waarom hier wel en daar niet is daarom non-valid wat de aandacht alleen maar afleid van het werkelijke probleem en als je dat bewust doet ben je zoals ik al zei bezig met het bagatelliseren van Nederlandse schurken door vingertje te wijzen naae buitenlandse schurken.

quote:
Nee, die heb ik niet op het oog. Ik heb inmiddels wel duidelijk gemaakt dat standbeelden van historische figuren uit lang vervlogen tijden, ondanks hun gruwelijkheden destijds, van mij niet uit het straatbeeld verwijderd hoeven worden.
Ja die was al duidelijk en die mening deelt dus niet iedereen

[ Bericht 0% gewijzigd door Oceanier op 16-01-2021 09:49:08 ]
West-Melanesia
  zaterdag 16 januari 2021 @ 09:47:44 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197440171
quote:
Dat ondergraaft toch niet de discriminatie.
Wat ik zo zie gaat dat om vacatures van de gemeentelijke overheid.
Ik heb zelf in het MKB gewerkt en bv bij veel bedrijven worden niet-Nederlanders gediscrimineerd.
Ik herinner me nog wel een radio-programma waarbij zogenaamd een bedrijf een uitzendbureau belde dat ie uitsluitend Nederlanders wilde. Sommige uitzendbureaus gingen akkoord met die selectie.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197440200
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 02:54 schreef Hathor het volgende:
Neemt niet weg dat Oceanier jullie nog steeds in de hoek lult, welke hoe dat is moet alleen nog blijken.
De hoek maakt niks uit. Pieten en wijken alles wordt “hen” links en rechts afgepakt ze valle bij bosjes neer..
West-Melanesia
pi_197440210
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 09:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat ondergraaft toch niet de discriminatie.
Wat ik zo zie gaat dat om vacatures van de gemeentelijke overheid.
Ik heb zelf in het MKB gewerkt en bv bij veel bedrijven worden niet-Nederlanders gediscrimineerd.
Ik herinner me nog wel een radio-programma waarbij zogenaamd een bedrijf een uitzendbureau belde dat ie uitsluitend Nederlanders wilde. Sommige uitzendbureaus gingen akkoord met die selectie.
Dat komt omdat men niet doelbewust discrimineert maar dat mensen uit de gevoelige doelgroep vaak toch de competenties minder ontwikkeld hebben. Met als stip bovenaan de taalvaardigheid.

De volgende stap wordt een quotum. Verplicht voorrang op basis van huidskleur. Dan zijn we eigenlijk terug bij af.
pi_197440259
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 09:55 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dat komt omdat men niet doelbewust discrimineert maar dat mensen uit de gevoelige doelgroep vaak toch de competenties minder ontwikkeld hebben. Met als stip bovenaan de taalvaardigheid.
Wie is de gevoelige groep? De kleurlingen van een andere afkomst? Dat is raar. Blanke Nederlanders schijnen het op school juist slechter te doen met taal dan kleurlingen.
West-Melanesia
pi_197440289
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wie is de gevoelige groep? De kleurlingen van een andere afkomst? Dat is raar. Blanke Nederlanders schijnen het op school juist slechter te doen met taal dan kleurlingen.
Is dat zo? Heb je daar wat bronnen bij?
pi_197440312
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 09:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat ondergraaft toch niet de discriminatie.
Wat ik zo zie gaat dat om vacatures van de gemeentelijke overheid.
Ik heb zelf in het MKB gewerkt en bv bij veel bedrijven worden niet-Nederlanders gediscrimineerd.
Ik herinner me nog wel een radio-programma waarbij zogenaamd een bedrijf een uitzendbureau belde dat ie uitsluitend Nederlanders wilde. Sommige uitzendbureaus gingen akkoord met die selectie.
Een bedrijf dat die eis stelt discrimineert.

Datzelfde bedrijf discrimineert in principe ook als het die eis niet stelt maar alle (bv) Marokkanen of mensen met blauw haar niet aanneemt (omdat ze niet bij zijn bedrijf passen). Is dat dan ook strafbaar, of is dat soort 'discriminatie' juist wenselijk en onderdeel van een sollicitatieprocedure?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_197440358
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:03 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Is dat zo? Heb je daar wat bronnen bij?
Nee helaas niet. Wel persoonlijk ervaring en verhalen van leraren die mijn ouders kenden
West-Melanesia
pi_197440385
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:05 schreef Montagui het volgende:

[..]

Een bedrijf dat die eis stelt discrimineert.

Datzelfde bedrijf discrimineert in principe ook als het die eis niet stelt maar alle (bv) Marokkanen of mensen met blauw haar niet aanneemt (omdat ze niet bij zijn bedrijf passen). Is dat dan ook strafbaar, of is dat soort 'discriminatie' juist wenselijk en onderdeel van een sollicitatieprocedure?
strafbaar of niet. Het is wel discriminatie en het leidt er toe dat groepen in de samenleving zich achtergesteld voelen met alle gevolgen vandien.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197440409
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:10 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee helaas niet. Wel persoonlijk ervaring en verhalen van leraren die mijn ouders kenden
Dat is natuurlijk slechts van anekdotische waarde. Mijn persoonlijke ervaring is weer anders.
pi_197440427
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk slechts van anekdotische waarde. Mijn persoonlijke ervaring is weer anders.
Dat klopt, ik zal kijken of ik misschien een artikel of onderzoek erover kan vinden.
West-Melanesia
pi_197440435
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wie is de gevoelige groep? De kleurlingen van een andere afkomst? Dat is raar. Blanke Nederlanders schijnen het op school juist slechter te doen met taal dan kleurlingen.
Heb je daar een bron voor?
pi_197440440
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

strafbaar of niet. Het is wel discriminatie en het leidt er toe dat groepen in de samenleving zich achtergesteld voelen met alle gevolgen vandien.
Zeker, maar voor mij geldt nog altijd kwaliteit boven kwantiteit. Ofwel eigen bedrijf eerst. Het tenslotte mijn bedrijf, mijn toekomst, mijn passie, mijn inkomen.

En als een bepaalde groep zich daar dan de dupe van voelt dan zij het zo.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 10:44:18 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197440813
We dwalen wel wat ver van het onderwerp af nu he?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197440975
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:44 schreef sp3c het volgende:
We dwalen wel wat ver van het onderwerp af nu he?
Mee eens.. Back on topic.
Er is een petitie opgesteld met al belangrijkste doel 50 handtekeningen van Hoornse inwoners te krijgen voor een gemeentelijk burgerinitiatief. Op welke datum het online kwam is niet duidelijk. Juli 2020 ? Twee jaar geleden? Wel heeft men 1820 handtekeningen en het is 1484 maal gedeeld op facebook.
https://www.petities.com/verwijdering_jan_pieterszoon_coen_beeld

quote:
Is het verantwoord om een beeld te hebben staan van iemand die in de 17e eeuw een vloot leidde en een bevel gaf waarbij naar verluidt 15.000 mensen om het leven kwamen op de Banda Eilanden op de Molukken in het huidige Indonesië/voormalig Nederlands-Indië?

Wij zijn erop tegen dat er een standbeeld staat in het centrum van Hoorn van iemand die door zijn daden een zwarte bladzijde heeft geschreven in de geschiedenis van Nederland.

Een massamoordenaar die het niet verdiend om gevierd te worden voor wat hij onschuldige mensen heeft aangedaan.

Laten we opstaan tegen het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen!

Wij kunnen met deze petitie deze kwestie onder de aandacht brengen van de gemeente Hoorn. Hiermee kunnen wij er gezamenlijk voor zorgen dat dit beeld verwijderd word van de Rode Steen in het centrum van Hoorn.

TEKEN en DEEL deze petitie, zodat we zo snel mogelijk meer dan 50 Hoornse handtekeningen en zoveel mogelijk overige handtekeningen hebben voor het gemeentelijke burgerinitiatief en voor gerechtigheid kunnen zorgen.
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 10:57:28 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197441017
En hoeveel Hoornse handtekeningen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197441049
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:57 schreef sp3c het volgende:
En hoeveel Hoornse handtekeningen?
Geen idee.
50 handtekeningen uit Hoorn is best wel haalbaar
pi_197441108
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:57 schreef sp3c het volgende:
En hoeveel Hoornse handtekeningen?
196 (volgens opgave van de ondertekenaars)

https://www.petities.com/stats.php?id=271008
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_197441148
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

strafbaar of niet. Het is wel discriminatie en het leidt er toe dat groepen in de samenleving zich achtergesteld voelen met alle gevolgen vandien.
Deze groepen zouden ook harder aan de competenties kunnen gaan werken en niet er vanuit gaan dat het de blanke medemens allemaal maar komt aanwaaien. Die anonieme sollicitatie experimenten zijn het bewijs dat het dus schijnbaar niet zit in het wegselecteren van een exotischere naam

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2021 11:05:12 ]
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:05:12 #240
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197441158
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wie is de gevoelige groep? De kleurlingen van een andere afkomst? Dat is raar. Blanke Nederlanders schijnen het op school juist slechter te doen met taal dan kleurlingen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:10 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee helaas niet. Wel persoonlijk ervaring en verhalen van leraren die mijn ouders kenden
Jouw ervaring is dat taalachterstanden het meest voorkomen bij blanke kindertjes?
Is dat een gevolg van hun white privilege?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:10:15 #241
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197441228
Het beste kan er dan een handtekeningen actie gestart worden voor een tweede beeld van JP Coen.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:12:07 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 11:13:20 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197441283
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:02 schreef Montagui het volgende:

[..]

196 (volgens opgave van de ondertekenaars)

https://www.petities.com/stats.php?id=271008
Zitten daar nu consequenties aan of is het gewoon beleefd accepteren en op de grote stapel?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197441288
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:04 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Deze groepen zouden ook harder aan de competenties kunnen gaan werken en niet er vanuit gaan dat het de blanke medemens allemaal maar komt aanwaaien. Die anonieme sollicitatie experimenten zijn het bewijs dat het dus schijnbaar niet zit in het wegselecteren van een exotischere naam
Niemand komt het aanwaaien. Feit blijft dat allochtonen een achterstand hebben en door velen (ook werkgevers) worden gediscrimineerd.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 11:16:35 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197441328
Ja maar wat heeft dat met deze moderne beeldenstorm te maken?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197441392
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:05 schreef the-eye het volgende:

[..]


[..]

Jouw ervaring is dat taalachterstanden het meest voorkomen bij blanke kindertjes?
Is dat een gevolg van hun white privilege?
Ohja dat is waar jullie zo mee bezig zijn he.
West-Melanesia
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:20:31 #247
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197441395
quote:
Wie zijn die "wij" eigenlijk? De Grauwe Eeuw ofzo?

@Oceanier, er zitten overigens ook een paar d/t foutjes in die petitie.

Edit: Ik zie een hoop Molukse namen (uit het hele land) tussen de ondertekenaars staan... Zelfs Belgen hebben hem ondertekend... :')

[ Bericht 7% gewijzigd door AchJa op 16-01-2021 11:30:07 ]
pi_197441449
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:10 schreef the-eye het volgende:
Het beste kan er dan een handtekeningen actie gestart worden voor een tweede beeld van JP Coen.
Niet haalbaar. Een handtekening actie om mensen met dit soort ideeën dezelfde straf als Coen aan de eilandbewoners gaf te geven is nog meer haalbaar
West-Melanesia
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 13:05:26 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197443378
tweede lijkt me ook niet echt nodig, zo groot is dat dorp nu ook weer niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197443695
Hoorn heeft ruim 73.000 inwoners en dan 196 die de petitie tekenen.
Dat zegt genoeg denk ik, staan laten dat beeld!
pi_197443751
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 13:21 schreef Bottendaal het volgende:
Hoorn heeft ruim 73.000 inwoners en dan 196 die de petitie tekenen.
Dat zegt genoeg denk ik, staan laten dat beeld!
Nu nog een standbeeld van de belastingdienst, de nazaten van de corrupte Coen. Alleen Coen deed het met een mes op de keel, de belastingdienst met de wet in hun broekzak _O-
West-Melanesia
  zaterdag 16 januari 2021 @ 13:45:40 #252
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197444173
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 13:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ben je uberhaupt bekend met die uitdrukking?
Dat is toch eigenlijk erger dan de belastingdienst die volgens de wet belasting mag innen over de compensatie?
West-Melanesia
  Beste debater 2022 zaterdag 16 januari 2021 @ 13:51:44 #254
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197444209
Klein rekensommetje.

In Mississippi was en is de zwarte bevolking wellicht niet een meerderheid, maar al wel sinds jaar en dag een enorme minderheid;

In Zuid-Afrika was de zwarte bevolking eeuwenlang de absolute meerderheid.

DAAR was sprake van systematisch racisme, geïnstitutionaliseerd racisme, white privilege en daadwerkelijke discriminatie van grote aantallen burgers.

In Nederland is de bevolking, was de bevolking, en blijft de bevolking nog wel een tijd dominant blank.

Dat derhalve blanken in alle lagen de boventoon voeren, heeft meer te maken met numerieke superioriteit dan raciale superioriteit.

En dat uit zich ook in de geschiedenis en derhalve de standbeelden.

"Ik zie zo weinig standbeelden van niet-blanken in Nederland"...

Omdat Nederland tot de jaren '60 van vorige eeuw vrijwel homogeen blank was.

In plaats van alles op racisme te gooien zouden die Sylvana's en Akwasi's eens een basiscursus statistiek moeten volgen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197444426
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 13:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Klein rekensommetje.

In Mississippi was en is de zwarte bevolking wellicht niet een meerderheid, maar al wel sinds jaar en dag een enorme minderheid;

In Zuid-Afrika was de zwarte bevolking eeuwenlang de absolute meerderheid.

DAAR was sprake van systematisch racisme, geïnstitutionaliseerd racisme, white privilege en daadwerkelijke discriminatie van grote aantallen burgers.

In Nederland is de bevolking, was de bevolking, en blijft de bevolking nog wel een tijd dominant blank.

Dat derhalve blanken in alle lagen de boventoon voeren, heeft meer te maken met numerieke superioriteit dan raciale superioriteit.

En dat uit zich ook in de geschiedenis en derhalve de standbeelden.

"Ik zie zo weinig standbeelden van niet-blanken in Nederland"...

Omdat Nederland tot de jaren '60 van vorige eeuw vrijwel homogeen blank was.

In plaats van alles op racisme te gooien zouden die Sylvana's en Akwasi's eens een basiscursus statistiek moeten volgen.
Wat boeit het man waar racisme het ergst is. 1 persoon die slachtoffer is van echt racisme is al erg genoeg. En ja die heb je in Nederland ook. Meer of minder dan in andere landen doet er niet toe. Je dwaalt alleen maar af want als het racisme op Mars erger was zou je weer roepe dat men zich in Zuid-Afrika niet moet aanstellen.
West-Melanesia
  Beste debater 2022 zaterdag 16 januari 2021 @ 14:03:31 #256
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197444476
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wat boeit het man waar racisme het ergst is. 1 persoon die slachtoffer is van echt racisme is al erg genoeg. En ja die heb je in Nederland ook. Meer of minder dan in andere landen doet er niet toe.
Het is het achterlijke narratief erom heen, alsof we hier in the Jim Crow South zitten.

Slachtoffer van echt racisme...

... bijvoorbeeld een blank persoon die puur vanwege zijn huidskleur wordt overgeslagen bij een sollicitatie omdat straks 'een quotum' geldt waarbij huidskleur de beslissende factor is?

Dat hebben Sylvana & Co. toch graag? Quota?

"Het moet diverser!"
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 14:19:14 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197444813
dit gaat toch niet over racisme??

de vraag is of dat standbeeld van dit boefje moet blijven staan of niet, dat heeft echt geen reet met racisme te maken hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197444832
quote:
83s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:19 schreef sp3c het volgende:
dit gaat toch niet over racisme??

de vraag is of dat standbeeld van dit boefje moet blijven staan of niet, dat heeft echt geen reet met racisme te maken hoor
Waar dan wel mee volgens jou?

https://www.ad.nl/binnenl(...)en-jp-coen~a22aca94/

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2021 14:20:51 ]
pi_197444875
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wat boeit het man waar racisme het ergst is. 1 persoon die slachtoffer is van echt racisme is al erg genoeg. En ja die heb je in Nederland ook. Meer of minder dan in andere landen doet er niet toe. Je dwaalt alleen maar af want als het racisme op Mars erger was zou je weer roepe dat men zich in Zuid-Afrika niet moet aanstellen.
Zoals een Anton Karel die op school aquarium werd genoemd. Een Jerry die hier al gediscrimineerd nog voordat zijn gezin Nederland als eerste veilige land hadden bereikt? Een harvey die niet gewoon een pizzaatje kan eten en een wijntje drinken op een terras?

Behalve de aperte leugens om maar slachtoffer te kunnen spelen is er ook een heleboel aanstellerij, als dat nodig dan valt het blijkbaar nogal mee met het echte racisme. Wat we nu zien is een soort Afrikanisering, waarbij met tribalistisch clientelisme de geldpotten en baantjes worden verdeeld in de 'eigen' groep zodat je daar niet meer gekwalificeerd voor hoeft te zijn, hard je best voor hoeft te doen of gewoon mazzel mee moet hebben zoals de rest van ons.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_197444944
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

"Het moet diverser!"
Prima toch... Nederland is divers en integratie willen is willen dat diverse Nederlanders in bedrijven, instellingen etc aanwezig zijn Culturele afkomsten, of anderszins afwijkend van de mainstream, sexe, geaardheid, leeftiijd, etc.
  Beste debater 2022 zaterdag 16 januari 2021 @ 14:30:54 #261
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197445020
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Prima toch... Nederland is divers en integratie willen is willen dat diverse Nederlanders in bedrijven, instellingen etc aanwezig zijn Culturele afkomsten, of anderszins afwijkend van de mainstream, sexe, geaardheid, leeftiijd, etc.
Gebaseerd op iemands kwaliteit mag ik hopen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197445148
Wat me opvalt aan de diversiteitshype is dat de definitie van diversiteit vaak juist zo weinig divers is. Je kleurtje, je geslachtsdeeltje, in welke personen je dat geslachtsdeeltje bij voorkeur stopt, en daar stopt het dan wel. Personen verschillen veel meer van elkaar dan op basis van enkel die eigenschappen, maar daar is amper discussie over, laat staan dat er quota worden overwogen om een personeelsbestand te verkrijgen dat rijk is aan, bijvoorbeeld, een breed scala aan hobby's.
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 14:46:32 #263
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197445304
diversiteit heeft het ook niets mee te maken tenzij iemand de Turk er voor in plaats wil zetten

hehe

@AchJa
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 14:48:41 #264
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 14:53:23 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197445451
gewoon lekker laten staan en de Turk ernaast
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197445760
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gebaseerd op iemands kwaliteit mag ik hopen.
Een andere afkomst, levensstijl hebben dan de mainstream is ook een kwaliteit.
Men denkt soms een tikkeltje anders, andere inzichten. Thinking-out-of-the-box
  Beste debater 2022 zaterdag 16 januari 2021 @ 15:10:51 #267
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197445813
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 15:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een andere afkomst, levensstijl hebben dan de mainstream is ook een kwaliteit.
Men denkt soms een tikkeltje anders, andere inzichten. Thinking-out-of-the-box
Je afkomst is een kwaliteit?

:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197445890
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 15:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je afkomst is een kwaliteit?

:')
Een andere afkomst dan de mainstream kan een kwaliteit zijn in bepaalde situaties
Bijv een Brabantse afkomst in de politiek kan meer aandacht betekenen voor Noord Brabant,
ook dat mensen gewend raken aan de Brabantse zachte g. En die gewenning is weer goed voor de natiebinding.
Brabanders praten meer over carnaval... Is ook goed voor het besef van nationaal cultureel erfgoed
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 15:36:31 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197446370
Zolang het niet geforceerd is zie ik het nut ook wel

Wat het met dit beeld te maken heeft daarentegen...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197447118
Pannenkoeken zijn racistisch.

quote:
Hoe bak je pannenkoeken?

VVD: Zoek dat zelf maar uit.
PvdA: Pannenkoeken bak je samen.
CDA: Pannenkoeken bak je zoals vroeger.
PVV: Ga terug naar je eigen land als je dat niet weet.
D66: Iedereen kan pannenkoeken leren bakken.
SP: Met een omwenteling.
GroenLinks: Op windenergie.
Partij voor de Dieren: Met sojamelk.
50Plus: Met een thuishulp.
SGP: Met Gods hulp.
ChristenUnie: Ook met Gods hulp.
DENK: Pannenkoeken zijn racistisch.
Artikel 1: Pannenkoeken zijn koloniaal.
Piratenpartij: Niemand mag weten hoe jij bakt.
GeenPeil: Daar gaan we over stemmen.
Nieuwe Wegen: Wij bakken ze heel anders.
Niet Stemmers: …
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 16:19:32 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197447247
Hmmkay
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:27:32 #272
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_197460795
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 13:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

En dat uit zich ook in de geschiedenis en derhalve de standbeelden.

"Ik zie zo weinig standbeelden van niet-blanken in Nederland"...

Omdat Nederland tot de jaren '60 van vorige eeuw vrijwel homogeen blank was.

In plaats van alles op racisme te gooien zouden die Sylvana's en Akwasi's eens een basiscursus statistiek moeten volgen.
Van wie zouden er standbeelden moeten komen?

Humphrey Wijnals in Almelooooooo?
Ruud Gullit en Frank Rijkaard op het Balboaplein?

Van Sylvana zelf?

Ayaan Hirsi Ali?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_197460823
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:27 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Van wie zouden er standbeelden moeten komen?

Humphrey Wijnals in Almelooooooo?
Ruud Gullit en Frank Rijkaard op het Balboaplein?

Van Sylvana zelf?

Ayaan Hirsi Ali?
Ja maar een beeld voor Ayaan..dat is vast de bedoeling niet :D zou wel een mooie zijn om deze mensen even het ware gezicht te laten tonen
  zondag 17 januari 2021 @ 11:31:35 #274
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_197460863
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 16:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Pannenkoeken zijn racistisch.
[..]

FVD: met boreale eieren. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:33:58 #275
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_197460926
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:29 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ja maar een beeld voor Ayaan..dat is vast de bedoeling niet :D zou wel een mooie zijn om deze mensen even het ware gezicht te laten tonen
Voor mij zou zij de eerste gegadigde zijn. Doodzonde dat ze uit Nederland weggepest is door de linkse kerk.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_197462567
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Voor mij zou zij de eerste gegadigde zijn. Doodzonde dat ze uit Nederland weggepest is door de linkse kerk.
Welnee... ze kreeg kritiek vanwege ongenuanceerde uitlatingen. Zo hoort het ook in een democratie en zeker als haar partij in de regering zit.
Ze besloot vóór het démasque van gelogen te hebben bij de asielaanvraag al een baan in Amerika aan te nemen.
Partijgenoot minister Verdonk verklaarde haar tot niet-Nederlander...en toen trad ze per direct uit de Tweede Kamer
Het is waarschijnlijker dat ze weg wilde uit Nederland vanwege bedreigingen uit extreem islamitische hoek. Maar dat heeft ze zo nooit aangegeven
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 14:31:17 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197464528
ja die had weinig met de linkse kerk te maken volgens mij hoor

ze had zitten jokken bij de asielaanvraag en Rita 'regels zijn regels' Verdonk vond dat niet ok
niks mis mee, lijkt me ook geen standbeeld waard hoor

of je moet hem duiden met 'al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel'
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 14:31:49 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197464548
maar goed de noodzaak van dat duiden van die beelden zie ik ook nog steeds niet zo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 17 januari 2021 @ 16:34:06 #279
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197467970
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 09:41 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik gaf je al het voorbeeld van Columbus. Over tijd teveel over hebben gesproken. Dat is maar speculatie. Zo kan het ook zijn dat de groepen in Nederland verder zijn met hun bewustwording van de geschiedenis dan de Fransen en de Spanjaarden.
Dat is dus waar ik op doelde: dat het een mogelijkheid is dat men er in Nederland op wel op deze manier mee bezig is en elders niet. Dat houdt dus niet in dat het in het geval van Coen wel terecht is t.o.v. andere leiders, omdat het hier wel gebeurt.

Mijns inziens heeft het met 'bewustwording' niks te maken. Deze materie is gewoon onderwerp van geschiedenislessen op school, het wordt al sinds jaar en dag geleerd, het komt niet uit de lucht vallen. Ook in andere landen. Vrijwel iedereen begreep en begrijpt dat die daden gruwelijk waren. Daarna heb je twee keuzen: standbeelden die eraan herinneren laten staan omwille van historie (inclusief de kennis over alle donkere kanten ervan) of ze weghalen omdat bepaalde mensen vinden dat dat "niet meer kan". Ik kies daarin voor het eerste.

quote:
Dat is niet mijn vraag dat is jou vraag. Met het voorbeeld van Columbus, wat niet is kan nog komen en dat Molukkers en Nederlanders in Nederland wonen heb ik nu ook meerdere keren antwoord gegeven op de vraag waarom Coen in de spotlights staat en Napoleon niet. Je kan nu doorgaan over Napoleon maar daarmee versterk je het vermoeden van het bagatelliseren van Nederlandse schurken alleen maar.
Jij poneerde de stelling dat er beelden zijn die nooit in opspraak zijn geweest en dat de beelden die dat wel zijn, dat niet voor niets zijn. Als je zegt dat de beelden die nooit in opspraak zijn geweest dat alsnog kunnen worden, dan snap ik je. Maar als het een argument is om aan te geven dat er met die personen niets mis is (omdat ze nog nooit in opspraak zijn geweest) in tegenstelling tot wie wel in opspraak is nu, dan klopt die redenatie gewoonweg niet. Dat heeft niets met bagatelliseren van Coen te maken, maar aangeven dat Coen niet erger is geweest dan andere leiders.

quote:
Is een hele juiste argument. Waarom ga jij niet naar Zimbabwe om op te komen voor de homorechten? Lijkt me toch belangrijker dan naar Frankrijk gaan vanwege een standbeeld van Napoleon.
Dit is echt heel irrelevant en onlogisch als antwoord. Hier kun je echt niets mee in deze discussie.

quote:
Men beslist uiteindelijk zelf waar ze actie voor willen voeren en waar ze willen beginnen. Daar ga jij natuurlijk niet over.
Het is helemaal niet relevant of ik erover ga, dat is het punt helemaal niet. Het gaat hier wederom over jouw logica dat beelden in opspraak zijn omdat ze in opspraak zijn in tegenstelling tot beelden die dat niet zijn. Nogmaals de toevoeging: van leiders met bloed aan hun handen, dus geen Dennis Bergkamp.

quote:
Het gaat mij nergens uitsluitend over. De Nederlanders en Molukkers protesteren bij Coen. De wereld heeft verder niks hiermee te maken. Zelfs als het over mensenrechten gaat kan je niet overal tegelijk zijn op de wereld. Het argument waarom hier wel en daar niet is daarom non-valid wat de aandacht alleen maar afleid van het werkelijke probleem en als je dat bewust doet ben je zoals ik al zei bezig met het bagatelliseren van Nederlandse schurken door vingertje te wijzen naae buitenlandse schurken.
Waarom hier wel en elders niet is jouw eigen argument: een beeld hier is terecht in opspraak omdat het in opspraak is, andere beelden zijn nooit in opspraak geweest. Die verdachtmaking erna heeft geen enkele zin, want daar gaat het helemaal niet over.

quote:
Ja die was al duidelijk en die mening deelt dus niet iedereen
Dat kan gelukkig in een vrij land. :)
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 16:42:27 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197468225
Voor mij is het alle beelden uit die tijd wel of alle beelden niet

Als je alleen de boefjes weghaalt lijkt het net of je de boel schoon probeert te wassen

Die vergrootglas op Coen gaat nergens over wmb
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197469290
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 16:34 schreef Repentless het volgende:

Dat is dus waar ik op doelde: dat het een mogelijkheid is dat men er in Nederland op wel op deze manier mee bezig is en elders niet. Dat houdt dus niet in dat het in het geval van Coen wel terecht is t.o.v. andere leiders, omdat het hier wel gebeurt.
Je zei dat men tijd teveel over heeft wat helemaal niet het geval hoeft te zijn.

quote:
Mijns inziens heeft het met 'bewustwording' niks te maken. Deze materie is gewoon onderwerp van geschiedenislessen op school, het wordt al sinds jaar en dag geleerd, het komt niet uit de lucht vallen. Ook in andere landen. Vrijwel iedereen begreep en begrijpt dat die daden gruwelijk waren. Daarna heb je twee keuzen: standbeelden die eraan herinneren laten staan omwille van historie (inclusief de kennis over alle donkere kanten ervan) of ze weghalen omdat bepaalde mensen vinden dat dat "niet meer kan". Ik kies daarin voor het eerste.
In Nederland zijn er nog steeds mensen die nog nooit van een Molukker hebben gehoord. Dat het beschreven staat in geschiedenisboeken wil natuurlijk niet zeggen dat het ook behandeld wordt op school. Op de middelbare school waar ik zat werd Coen helemaal niet behandeld.

quote:
Jij poneerde de stelling dat er beelden zijn die nooit in opspraak zijn geweest en dat de beelden die dat wel zijn, dat niet voor niets zijn.
Dat klopt, Dennis Bergkamp’s standbeeld is nooit in opspraak geweest. Coen’s beeld altijd al en dat is niet voor niets. Bij Napoleon kan wat niet is nog komen.

quote:
Als je zegt dat de beelden die nooit in opspraak zijn geweest dat alsnog kunnen worden, dan snap ik je.
Yep zie Columbus...

quote:
Maar als het een argument is om aan te geven dat er met die personen niets mis is (omdat ze nog nooit in opspraak zijn geweest) in tegenstelling tot wie wel in opspraak is nu, dan klopt die redenatie gewoonweg niet. Dat heeft niets met bagatelliseren van Coen te maken, maar aangeven dat Coen niet erger is geweest dan andere leiders.
Dit is echt heel irrelevant en onlogisch als antwoord. Hier kun je echt niets mee in deze discussie.
Ik heb nooit gezegd dat er niets mis is met andere standbeelden. Ik heb wel gezegd dat wat niet is kan nog komen. Bewustwording is in deze zo gek nog niet als argument, wellicht dat dat ontbreekt en de reden is dat er nog standbeelden van Napoleon zijn.

quote:
Het is helemaal niet relevant of ik erover ga, dat is het punt helemaal niet. Het gaat hier wederom over jouw logica dat beelden in opspraak zijn omdat ze in opspraak zijn in tegenstelling tot beelden die dat niet zijn. Nogmaals de toevoeging: van leiders met bloed aan hun handen, dus geen Dennis Bergkamp
Is Napoleon nu in opspraak? Nee, dus is hij niet in opspraak. Dat kan allerlei reden hebben maar probeer het eens zonder Coen te bagatelliseren of de actievoerders bij Coen hiervan de schuld in de schoenen te schuiven.

quote:
Waarom hier wel en elders niet is jouw eigen argument: een beeld hier is terecht in opspraak omdat het in opspraak is, andere beelden zijn nooit in opspraak geweest. Die verdachtmaking erna heeft geen enkele zin, want daar gaat het helemaal niet over.
Nee Napoleon is niet in opspraak, en dat is niet omdat de actievoerders van Coen tijd teveel over hebben zoals jij het brengt. Vraag het aan de Fransen zou ik zeggen. Wellicht dat je erachter komt dat de bewustwording bij hen betreft Napoleon nog niet zover is? Maar kans dat je nul op je rekest krijgt aangezien Fransen nogal nationalistisch zijn, wat misschien wel kan leiden tot het bijna fascistisch ontkennen van de slechte daden van een landgenoot. Ook daar kan gelden dat op scholen amper wordt onderwezen over Napoleon’s slechte daden evenals over Coen in Nederland.

quote:
Dat kan gelukkig in een vrij land. :)
Zekers.
West-Melanesia
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 18:15:26 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197470957
Napoleon heeft niet zo heel veel misdaan toch?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 17 januari 2021 @ 18:49:51 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 17 januari 2021 @ 18:53:03 #284
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197472013
Oh Oceanier is er weer , ff z'n vergelijking met Hitler afwachten
Ik ben inmiddels overleden
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 19:00:20 #285
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197472194
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 18:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit verzin je ter plekke of niet?
Nee zijn een handjevol mensen die overal wonen maar niet genoemd mogen worden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197472222
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 18:15 schreef sp3c het volgende:
Napoleon heeft niet zo heel veel misdaan toch?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
Onze Coen was een schatje in vergelijking met Nappie
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 20:48:41 #287
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197474357
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 19:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
Onze Coen was een schatje in vergelijking met Nappie
Kan (niet echt een stukje geschiedenis waar ik bekend mee ben) maar dat blijkt niet uit de link die je geeft
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197474547
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

Kan (niet echt een stukje geschiedenis waar ik bekend mee ben) maar dat blijkt niet uit de link die je geeft
quote:
De mislukte aanval vormde het omslagpunt van de napoleontische oorlogen. Van het enorme Franse leger van 680.000 soldaten overleefden er maar 40.000.
--------------
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
Verantwoordelijk voor 640.000 doden van zijn eigen leger.
Hoeveel Russen dood in die oorlog. Hoeveel anderen in andere oorlogen

Ook een mooite troost voor ons. : in vergelijking met Nappie was onze eigen Westerling een knuffeltje
  zondag 17 januari 2021 @ 20:56:12 #289
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 17 januari 2021 @ 21:00:56 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197474668
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:55 schreef Bluesdude het volgende:
--------------
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
Verantwoordelijk voor 640.000 doden van zijn eigen leger.
Hoeveel Russen dood in die oorlog. Hoeveel anderen in andere oorlogen

Ook een mooite troost voor ons. : in vergelijking met Nappie was onze eigen Westerling een knuffeltje
Nou, dan is het maar mooi dat Waterloo op flink wat standaarden en vaandels genoemd staat bij de Nederlandse krijgsmacht. *O*
  zondag 17 januari 2021 @ 21:06:55 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197474808
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:55 schreef Bluesdude het volgende:
--------------
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
Verantwoordelijk voor 640.000 doden van zijn eigen leger.
Hoeveel Russen dood in die oorlog. Hoeveel anderen in andere oorlogen

Ook een mooite troost voor ons. : in vergelijking met Nappie was onze eigen Westerling een knuffeltje
Maar goed, er zijn een hoop standbeelden van die Franse tuinkabouter te vinden maar volgens mij niet in Nederland...

Overigens was die kerel in zijn tijd natuurlijk wel een militair genie, nog steeds worden zijn inzichten gebruikt in de huidige militaire doctrines.
pi_197475267
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 19:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
Onze Coen was een schatje in vergelijking met Nappie
Ik haal dat niet uit jouw link. De veldtocht was een oorlog tussen militairen (oorlogvoerende partijen). En wie bij een dergelijk conflict het gelijk aan zijn kant heeft, kan onderwerp van discussie zijn. Napoleon is in deze wel de aanvallende partij. Dat dan weer wel.
Maar bij J.P. Coen zitten we bij een "ontvolking" op een inheems volk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Banda

quote:
Slachtoffers
Volgens Coen stierven er "ongeveer 2500" inwoners "door honger en ellende of het zwaard", "een goed stel vrouwen en kinderen" werden gevangengenomen en hooguit 300 wisten te ontsnappen.[10] Straver (2018) concludeerde dat de Lontorese bevolking ongeveer 4500 à 5000 mensen zou hebben geteld, waarvan er 50 tot 100 tijdens de gevechten sneuvelden, 1700 werden slaafgemaakt en 2500 omkwamen door honger en ziekte, terwijl een onbekend aantal inheemsen vanaf de rotsen hun dood tegemoet sprong; enkele honderden ontsnapten naar naburige eilanden zoals de Kei-eilanden en Oost-Seram, hun regionale handelspartners, die de overlevenden verwelkomden.[2]
Vrouwen en kinderen werden bewust vermoord.
Dat haal ik niet uit de veldtocht van Napoleon.
J.P. Coen is dus duidelijk een misdadiger.
Bij Napoleon vind ik dat nog niet duidelijk.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 21:26:14 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197475315
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

--------------
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
Verantwoordelijk voor 640.000 doden van zijn eigen leger.
Hoeveel Russen dood in die oorlog. Hoeveel anderen in andere oorlogen

Ook een mooite troost voor ons. : in vergelijking met Nappie was onze eigen Westerling een knuffeltje
nu herhaal je hetzelfde argument met een iets andere naam, dat is niet ineens overtuigender ofzo

het is niet dat de man ineens een boef is omdat die veldtocht niet succesvol was want als je die omdraait zijn Westerling en Coen idd grote helden want die waren wel redelijk succesvol en verloren nauwelijks manschappen

maar dat zal niet de bedoeling zijn neem ik aan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197475598
quote:
83s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

nu herhaal je hetzelfde argument met een iets andere naam, dat is niet ineens overtuigender ofzo

ok... je wilt het punt van het verhaal missen: verantwoordelijkheid voor aantallen doden
Hoe meer doden, hoe minder schattig.
Er zijn genoeg verschillen op te merken tussen de commanders Napoleon, Coen en Westerling.
Genoeg mogelijkheden om Coen en Westerling niet schattig te vinden in vergelijking met Nappie.
Daar ben ik het mee eens.

Wat betreft oorlogsmisdaden .... zal er zeker ook veel beslissingen zijn van Napoleon die je zo kunt noemen of betekende aanzetten tot oorlogsmisdaden. Gaf hij zijn soldaten niet toestemming op burgers te beroven voor voedsel en benodigheden ? Op zo'n grote schaal moet dat tot geweld met burgers leiden die men neerknalde,
  zondag 17 januari 2021 @ 21:55:11 #295
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_197476068
Maar hij verdiende gelukkig wel veel geld voor de Republiek. :)
  zondag 17 januari 2021 @ 21:55:32 #296
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197476074
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok... je wilt het punt van het verhaal missen: verantwoordelijkheid voor aantallen doden
Hoe meer doden, hoe minder schattig.
Er zijn genoeg verschillen op te merken tussen de commanders Napoleon, Coen en Westerling.
Genoeg mogelijkheden om Coen en Westerling niet schattig te vinden in vergelijking met Nappie.
Daar ben ik het mee eens.

Wat betreft oorlogsmisdaden .... zal er zeker ook veel beslissingen zijn van Napoleon die je zo kunt noemen of betekende aanzetten tot oorlogsmisdaden. Gaf hij zijn soldaten niet toestemming op burgers te beroven voor voedsel en benodigheden ? Op zo'n grote schaal moet dat tot geweld met burgers leiden die men neerknalde,
Maar wat is precies de bedoeling van Napoleon in deze discussie? Of gaan we Hamilton nu ook als oorlogsmisdadiger zien vanwege Gallipoli?
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 21:55:50 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197476079
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok... je wilt het punt van het verhaal missen: verantwoordelijkheid voor aantallen doden
Hoe meer doden, hoe minder schattig.
Er zijn genoeg verschillen op te merken tussen de commanders Napoleon, Coen en Westerling.
Genoeg mogelijkheden om Coen en Westerling niet schattig te vinden in vergelijking met Nappie.
Daar ben ik het mee eens
ja dat lijkt mij dus onzin

Napoleon voerde oorlog, onder andere met de Russen ... die Russen waren in dit geval beter of iig slimmer want die besloten niet mee te doen

das kut als je dat hele eind weer terug moet lopen maar dat maakt Napoleon nog niet gelijk een boef dan is 1 individu die 1 burger een nekschot geeft toch echt een groter boefje hoor

nogmaals ik wil best van je aannemen dat het een historisch twijfelachtig figuur is want ik heb er verder ook geen verstand van maar dit is geen goed argument

quote:
Wat betreft oorlogsmisdaden .... zal er zeker ook veel beslissingen zijn van Napoleon die je zo kunt noemen of betekende aanzetten tot oorlogsmisdaden. Gaf hij zijn soldaten niet toestemming op burgers te beroven voor voedsel en benodigheden ? Op zo'n grote schaal moet dat tot geweld met burgers leiden die men neerknalde,
dus je neemt aan dat hij een boef is?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 17 januari 2021 @ 22:19:09 #298
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197476564
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:20 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je zei dat men tijd teveel over heeft wat helemaal niet het geval hoeft te zijn.
Nee, dat hoeft niet het geval te zijn inderdaad. Jij vroeg echter aan mij (als reactie op dezelfde vraag aan jou van mijn kant) waarom ik denk Coen wel, en Napoleon (of een willekeurige andere gewelddadige leider) niet. En ik denk dus dat dat te maken heeft met het teveel tijd over hebben hier.

quote:
In Nederland zijn er nog steeds mensen die nog nooit van een Molukker hebben gehoord. Dat het beschreven staat in geschiedenisboeken wil natuurlijk niet zeggen dat het ook behandeld wordt op school. Op de middelbare school waar ik zat werd Coen helemaal niet behandeld.
Bij mij wel, maar goed. Als er in Nederland nog steeds mensen zijn die nog nooit van een Molukker gehoord hebben, of bij wie Coen nooit is behandeld op school: denk je dat die mensen dan wel aandacht hebben voor dat standbeeld? Of nog een stap verder: dat ze iemand als Coen 'vereren'?

Wat is dan het doel van die 'bewustwording' creëren? Aan mensen hier die er helemaal niets van weten vertellen hoe slecht hun voorvaderen (waar ze nog nooit van gehoord hebben en die ze zeker dus niet 'vereren') waren? Wat bereik je daarmee?

quote:
Dat klopt, Dennis Bergkamp’s standbeeld is nooit in opspraak geweest. Coen’s beeld altijd al en dat is niet voor niets. Bij Napoleon kan wat niet is nog komen.
Nogmaals, ik doelde (vanzelfsprekend) niet op standbeelden van historische leiders vs. alle standbeelden ter wereld, maar op standbeelden van historische leiders vs. standbeelden van historische leiders.

Als ik een vergelijking maak: als je allerlei films hebt in de wereld met een vergelijkbare dosis geweld daarin, maar in Nederland wordt er actief protest tegen een film van Nederlandse makelij aangetekend. Die film is dan dus in opspraak hier. Dan is het toch geen logisch argument om te zeggen: die film is niet voor niks in opspraak t.o.v. andere gewelddadige films in de wereld, want de film van de Smurfen is ook nooit in opspraak geweest.

quote:
Yep zie Columbus...
Oké.

quote:
Ik heb nooit gezegd dat er niets mis is met andere standbeelden. Ik heb wel gezegd dat wat niet is kan nog komen. Bewustwording is in deze zo gek nog niet als argument, wellicht dat dat ontbreekt en de reden is dat er nog standbeelden van Napoleon zijn.
Dan ga je er dus vanuit dat er na 'bewustwording' maar 1 optie is: standbeelden weg. Kun je ook 'bewust' zijn zonder die standbeelden te verwijderen?

quote:
Is Napoleon nu in opspraak? Nee, dus is hij niet in opspraak. Dat kan allerlei reden hebben maar probeer het eens zonder Coen te bagatelliseren of de actievoerders bij Coen hiervan de schuld in de schoenen te schuiven.
Aangeven waarom een standbeeld van Coen hier wel in opspraak raakt en je afvragen waarom een standbeeld van Napoleon niet, heeft niets met bagatelliseren te maken. Ik ben het gewoon simpelweg niet eens met de stelling dat, met de wetenschap van de gruweldaden die een historische figuur heeft begaan, er geen andere optie is dan een standbeeld te verwijderen.

Het is ook geen kwestie van 'schuld'. Ik geef alleen een verklaring waarom ik denk dat dat hier wel actief gebeurt.

quote:
Nee Napoleon is niet in opspraak, en dat is niet omdat de actievoerders van Coen tijd teveel over hebben zoals jij het brengt. Vraag het aan de Fransen zou ik zeggen. Wellicht dat je erachter komt dat de bewustwording bij hen betreft Napoleon nog niet zover is? Maar kans dat je nul op je rekest krijgt aangezien Fransen nogal nationalistisch zijn, wat misschien wel kan leiden tot het bijna fascistisch ontkennen van de slechte daden van een landgenoot. Ook daar kan gelden dat op scholen amper wordt onderwezen over Napoleon’s slechte daden evenals over Coen in Nederland.
Kun je volgens jou ook voor het behoud van een standbeeld zijn, zonder de slechte daden van die persoon te ontkennen?
pi_197476592
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:55 schreef detaris het volgende:
Maar hij verdiende gelukkig wel veel geld voor de Republiek. :)
dat heet roven... is nu verboden in Indonesie en in Nederland
  maandag 18 januari 2021 @ 09:09:51 #300
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_197480827
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 22:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

dat heet roven... is nu verboden in Indonesie en in Nederland
En honderden jaren geleden onderdeel van agressieve handelspolitiek. Dat moet je benoemen en in historische context plaatsen in plaats van uitwissen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')