abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197180851

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197180861
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:05 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als je binnen de regels naar een restaurant mag, of bij een restaurant af mag halen wordt dat dus door de beleidsmakers gezien als iets waar een acceptabel risico is. Waarom zou je er dan niet heen mogen?
wij trekken liever ons eigen plan en overwegen de risico's zelf i.p.v dan dat we door de overheid aan het handje gehouden moeten worden.

de 1.5m is daar wel een goed voorbeeld van, dat hebben ze nu zo gebracht dat half nederland denkt dat ze niet meer besmet kunnen worden of niet meer iemand kunnen besmetten.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:11:02 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197180876
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:08 schreef Vasilevski het volgende:
Horeca hadden van de zomer gewoon het aantal gasten beperkt om aan de afstandsvoorschriften te voldoen. Kom op zeg. :')

Wat had er dan concreet moeten gebeuren? Alles open maar iedereen moet thuisblijven? Dan is het gewoon een sterfhuisconstructie, een lockdown maar dan zonder steunprogramma's. Dan zeg je in feite tegen ondernemers: zoek het maar een halfjaartje uit zonder inkomsten, leef maar van je spaargeld.
Van de zomer ging inderdaad best aardig, maar de afgelopen maken we er een potje van.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:05 schreef chratnox het volgende:
Als je binnen de regels naar een restaurant mag, of bij een restaurant af mag halen wordt dat dus door de beleidsmakers gezien als iets waar een acceptabel risico is. Waarom zou je er dan niet heen mogen?
Met in achtneming van alle andere maatregelen is daar ook niks op tegen.
So we just called him Fred
pi_197180907
Die cijfers uit Ierland zijn wel nasty zeg. Mutatie daar aan het huishouden?
pi_197180911
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:09 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Hoe weten ze dat als vele van die cases nog niet geraporteerd zijn? Telepatische communicatie?
Gaat mij om het percentage positief. Dat stijgt bizar hard.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:12:41 #6
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_197180922
Btw, kennen jullie die mop van dat plaatsje in Brazilië waar volgens allerlei onderzoeken al groepsimmuniteit zou zijn zijn dit voorjaar?

twitter

Haha, toch niet.

:{
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_197181007
quote:
9s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:12 schreef Jane het volgende:
Btw, kennen jullie die mop van dat plaatsje in Brazilië waar volgens allerlei onderzoeken al groepsimmuniteit zou zijn zijn dit voorjaar?

[ twitter ]

Haha, toch niet.

Nou, ik kende hem in ieder geval nog niet.

Maar voor zover ik had gelezen bleef je ook maar heel kort immuun.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:15:02 #8
1986 Jane
pi_197181013
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:12 schreef trustychords het volgende:
Die cijfers uit Ierland zijn wel nasty zeg. Mutatie daar aan het huishouden?
Sowieso zal daar die 'Britse' variant allang aanwezig zijn. Er wordt zoveel heen en weer gereisd tussen de UK en Ierland. Veel Ieren die in de UK wonen en werken zullen ook wel voor Kerst naar familie in Ierland zijn teruggegaan, gok ik.
pi_197181027
quote:

[ twitter ]

Haha, toch niet.

hoeveel procent had er dan antistoffen ??? dat moet toch echt boven de 60% liggen wil je groepsimmuniteit krijgen.
pi_197181053
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:06 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Ja goed punt, er zijn ook grote verschillen tussen landen.

Moet wel worden gezegd dat Japan ook wel net hét Oost-Aziatische land is dat het het 'slechtst' doet in de regio. Alleen is dat vergeleken met hier nog steeds nihil. Zuid-Korea stijgt ook weer maar is ook niet te detecteren als je het op een grafiek bekijkt met westerse landen. :P

Thailand gaat nu trouwens wel in totale lockdown: https://www.thestar.com.m(...)-cases-and-one-death

Wordt trouwens ook nog wel interessant om te zien wat er gebeurt als de 'Britse' of andere meer besmettelijke varianten in die regionen meer gaan voorkomen.
Vanwege dat noemde ik taiwan ook maar even ;) en dat is juist de beste :D Dus nogmaals. Tijd om een andere verklaring te zoeken. ;)

En in China zijn ze trouwens dus ook niet afstandelijker ofzo. Ze zijn nu weer open, en nu staan jongeren daar weer in mega clubs te dansen gezellig met 1000den tegelijk, elke avond. Die zijn in Wuhan iets groter dan hier. En nog vrij nieuw. Dus nee, het zijn geen robots, ze dansen daar net zo graag als hier en haatten afstand moeten houden net zo hard. Zwembadfeest iemand?

"Aziaten" zijn namelijk nét mensen. Dat irriteert me als Japanoloog zou mateloos aan deze "redenering", dat het semi-racistische oriëntalistische "unieke Aziatische volksaard"-gelul is die met alle respect gestorven zou moeten zijn in de 19de eeuw waaruit hij letterlijk afkomstig is.

De afgelopen maanden zie ik gvd sociologen en dergelijke die ook nog, god help ons, actief les geven aan onze universiteiten, dingen uitkramen als "misschien worden we wat afstandelijker door de pandemie, wat meer introvert. Zoals de Chinees bijvoorbeeld", en eerlijk gezegd zijn mijn kots-teiltjes en stresballen op.

Big yikes, zoals ze tegenwoordig zeggen.
#WeesGeenWhales
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:17:57 #11
1986 Jane
pi_197181094
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:15 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Sommigen vermoedden 75%, anderen lager, maar wel minimaal 44%. Sowieso zou je er iets van moeten merken als zo'n groot deel van de bevolking immuun zou zijn, maar er liggen nu meer mensen in het zkh dan in april.
pi_197181102
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:12 schreef capricia het volgende:

[..]

Gaat mij om het percentage positief. Dat stijgt bizar hard.
Om op de vraag van @eragon2890 terug te komen:

Waarschijnlijk door steekproefsgewijs te testen. Denk ik.

Anders zou het niet logisch zijn dat deze gevallen nog niet gerapporteerd zijn.

Ik las het trouwens ook van Thailand, toch weer strenge maatregelen.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator zaterdag 2 januari 2021 @ 22:18:10 #13
236264 crew  capricia
pi_197181105
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:15 schreef Jane het volgende:

[..]

Sowieso zal daar die 'Britse' variant allang aanwezig zijn. Er wordt zoveel heen en weer gereisd tussen de UK en Ierland. Veel Ieren die in de UK wonen en werken zullen ook wel voor Kerst naar familie in Ierland zijn teruggegaan, gok ik.
Die Engelse variant zal er zeker zijn. Als ik dit zo lees:

quote:
Ireland has gone from having the lowest infection rate in the European Union just two weeks ago to having the fastest rate of deterioration, after shops and large parts of the hospitality sector were allowed to reopen for most of December.
https://uk.mobile.reuters(...)tter_impression=true
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 2 januari 2021 @ 22:18:20 #14
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197181112
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:10 schreef Predator40 het volgende:

[..]

wij trekken liever ons eigen plan en overwegen de risico's zelf i.p.v dan dat we door de overheid aan het handje gehouden moeten worden.

de 1.5m is daar wel een goed voorbeeld van, dat hebben ze nu zo gebracht dat half nederland denkt dat ze niet meer besmet kunnen worden of niet meer iemand kunnen besmetten.
Beetje zelfde hier en dit komt eigenlijk op neer dat ik mij aan striktere regels hou dan wordt voorgeschreven.

Zeg niet dat ik dat altijd doe, maar ik probeer meestal wel een beetje zelf na te denken wat de maatregelen als doel hebben en of ik daar dan nog aan voldoe als ik X of Y doe.

Zelfde zou ik ook de andere kant op doen als het mogelijk is. Stel dat Nederland nog steeds adviseert om niet naar het buitenland te gaan en ik wil naar Noorwegen waar veel en veel minder besmettingen zijn dan zou ik dat gewoon doen. De kans dat ik daar iemand besmet of zelf besmet raak is namelijk vele malen kleiner dan hier.

Daarom heb ik ook zo weinig problemen met de maatregelen denk ik.
pi_197181146
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:16 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Vanwege dat noemde ik taiwan ook maar even ;) en dat is juist de beste :D Dus nogmaals. Tijd om een andere verklaring te zoeken. ;)

En in China zijn ze trouwens dus ook niet afstandelijker ofzo. Ze zijn nu weer open, en nu staan jongeren daar weer in mega clubs te dansen gezellig met 1000den tegelijk, elke avond. Die zijn in Wuhan iets groter dan hier. En nog vrij nieuw. Dus nee, het zijn geen robots, ze dansen daar net zo graag als hier en haatten afstand moeten houden net zo hard. Zwembadfeest iemand?

"Aziaten" zijn namelijk nét mensen. Dat irriteert me als Japanoloog zou mateloos aan deze "redenering", dat het semi-racistische oriëntalistische "unieke Aziatische volksaard"-gelul is die met alle respect gestorven zou moeten zijn in de 19de eeuw waaruit hij letterlijk afkomstig is.

De afgelopen maanden zie ik gvd sociologen en dergelijke die ook nog, god help ons, actief les geven aan onze universiteiten, dingen uitkramen als "misschien worden we wat afstandelijker door de pandemie, wat meer introvert. Zoals de Chinees bijvoorbeeld", en eerlijk gezegd zijn mijn kots-teiltjes en stresballen op.

ik denk dat we juist closer worden na de pandemie.....
pi_197181165
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:18 schreef Salina het volgende:

[..]

Om op de vraag van @:eragon2890 terug te komen:

Waarschijnlijk door steekproefsgewijs te testen. Denk ik.

Anders zou het niet logisch zijn dat deze gevallen nog niet gerapporteerd zijn.

Ik las het trouwens ook van Thailand, toch weer strenge maatregelen.
Dat zou kunnen ja, jij @capricia :D

En ja, Thailland las ik. :D gelukkig was mijn emigratie doel *ALS* (watik dus wel verwacht gewoon) alles hier in 2022 nog niet weer kan gewoon zonder die deprimerende 1,5m hel, meer China (shenzhen) dan Thailland. Shenzhen is zowieso namelijk een paradijs voor jonge informatici :D soort speeltuin~
#WeesGeenWhales
pi_197181213
quote:

[ twitter ]

Haha, toch niet.

In dat 'plaatsje' wonen 2 miljoen mensen. :D

Maar wel bizar inderdaad. De schatting was dat in augustus 66% van de hele bevolking al besmet zou zijn. Denk dat dat dan toch wat anders ligt, of er moet echt massale herbesmetting zijn op de schaal van honderdduizenden die nergens anders ter wereld wordt opgemerkt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:16 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Kan erover meepraten, ik date met een Cantonese dame nu. Aanhankelijk hoor, niks mis mee. Snap wel dat je die kant op wil.

Ja stront-irritant. Helemaal begin maart werd er ook serieus gesuggereerd dat het slecht ging in Italië omdat ze daar minder hygiënisch zijn dan Nederland. Nederland, waar heel veel mensen de handen niet eens wassen na wc-bezoek. :D Dat was ook de tijd waarin ze bij Nieuwsuur spraken over het 'dorpje' Bergamo.

Sowieso elke buitenlandse plek die we niet kennen is een dorpje of een plaatsje, Wuhan schijnt ook een soort boeren kutdorp te zijn. :') Maar we zijn hier zo open en tolerant en internationaal georiënteerd.
pi_197181223
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:10 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Maar dat is letterlijk wat verwacht wordt van ons. Er is al meerdere keren gezegd dat we op een moment moeten gaan dat het rustig is. Gemeenten hebben maanden lang geadverteerd dat je "bij ons veilig kunt winkelen". Dat hadden Rotterdam, Zoetermeer, Utrecht en nog veel meer steden. Dingen als: Steun je lokale binnenstad, bij ons kan het veilig.

Bij winkels mocht een maximale hoeveelheid mensen naar binnen, waarna je buiten moest wachten. Dat werd door de meeste mensen gewoon gedaan, dus zij hebben zich binnen de maatregelen bewogen zoals ze mochten bewegen.

Tuurlijk kun je theoretisch alles thuis laten bezorgen en jezelf in huis op sluiten, maar dat is ook slecht voor je. En ja, ik weet hoe t met jouw situatie zit en dat 't voor jou lastiger ligt, dat begrijp ik volledig.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 2 januari 2021 @ 22:22:22 #19
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197181227
Hooguit een handjevol mensen die zich anders gaan gedragen nadat dit achter de rug is. De zogenaamde experts kunnen lullen wat ze willen, maar zoveel gaat er echt niet veranderen hoor.

Het zou mooi zijn als men zich al wat meer aan standaard hygiëne regels zou houden. Ik ben nog steeds verbaasd hoeveel mensen niet de handen was na een bezoek aan het toilet. Zelfs in de zorg zie ik dit gebeuren en sta dan met de bek vol tanden als ik in het hokje naast mij iemand hoor doortrekken en weglopen, zonder dat ik de kraan hoor.

Ben dus al blij als dat een keer gaat landen bij mensen ... laat staan afstand houden en weet ik veel wat voor ongein men mee komt.
pi_197181245
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:19 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Ik ben zo benieuwd hoe dat allereerste feestje gaat zijn als we weer 'mogen'

Zonder 1,5 meter, zonder mondkapjes, zonder poespas

Dat gaat voortaan als bevrijdingsdag 2.0 door het leven denk ik.

Mijn man en ik zijn in maart 2022 12,5 jaar getrouwd. Klinkt nog zo mega ver weg. Zitten wel al te bedenken hoe het dan gaat zijn, of er dan een knalfeest mag zijn. Zouden we onze trouwdag mogen evenaren? Kan alleen maar hopen ..
pi_197181357
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:23 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Mijn man en ik zijn in maart 2022 12,5 jaar getrouwd. Klinkt nog zo mega ver weg. Zitten wel al te bedenken hoe het dan gaat zijn, of er dan een knalfeest mag zijn. Zouden we onze trouwdag mogen evenaren? Kan alleen maar hopen ..
Zonder dat iedereen je geschokt aankijkt als je een keertje hoest.
pi_197181423
Ik ben helemaal verpest. Gaat echt lang duren voor ik weer een beetje normaal onder de mensen ga komen. Maar eigenlijk had ik daar voor Corona al last van.
Tap tap tap
pi_197181442
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:19 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Ik ook, hij lulde zowieso uit z'n nek (beweerde ook dat omdat we volgens hem bv. geen handen meer zouden schudden dat tot 10% van de bevolking als viruswaanzin dat als vrijheidsberoving zou zien en gewelddadig erdoor zou worden... terwijl een kleuter nog kan bedenken dat het viruswaanzin eromgaat dat de overheid het nu verbied, niet of oom Freek na de pandemie het misschien zelf niet meer wilt terwijl oom Peter het wel weer doet, dat zal ze jeuken, als ze maar zelf mogen kiezen....), maar "misschien worden we allemaal wat introverter als de Chinezen" gingen mijn tenen echt van overeind staan. De nagels kwamen bijna door m'n sokken heen.

Serieus: als iemand dat in functie tegen een grote krant zou zeggen met de naam van mijn universiteit erbij, en hij is ook nog expert op dat gebied, zou ik hem ontslaan. Als je zulke racistische stereotypes met de naam van mijn instituut erbij als handige shortcut gebruikt omdat je er kennelijk in gelooft, terwijl het je vakgebied is, ben je of een racistische hondenlul, of, waarschijnlijker, totaal vervreemd van je vakgebied met ideën die al 50 jaar achterhaald zijn én schadelijk en racistisch. In beide gevallen ongeschikt om nog studenten les te geven en deze racistische onzin daar ongetwijfeld weer in stand te houden in de volgende generatie.

Tijd voor vervroegd pensioen. En geloof me, dat zeg ik niet snel. Maar er is een verschil tussen een afwijkende mening, en objectief onjuiste onzin diep geworteld in racistische orientalistische stereotypes, terwijl je zelf socioloog/expert op dit gebied bent. #ongeschikt. Prima als je het dan nog wilt zeggen in de krant, maar niet meer uit naam van mijn uni. Vervroegd pensioen!
#WeesGeenWhales
pi_197181454
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:22 schreef Evenstar het volgende:
Hooguit een handjevol mensen die zich anders gaan gedragen nadat dit achter de rug is. De zogenaamde experts kunnen lullen wat ze willen, maar zoveel gaat er echt niet veranderen hoor.

Het zou mooi zijn als men zich al wat meer aan standaard hygiëne regels zou houden. Ik ben nog steeds verbaasd hoeveel mensen niet de handen was na een bezoek aan het toilet. Zelfs in de zorg zie ik dit gebeuren en sta dan met de bek vol tanden als ik in het hokje naast mij iemand hoor doortrekken en weglopen, zonder dat ik de kraan hoor.

Ben dus al blij als dat een keer gaat landen bij mensen ... laat staan afstand houden en weet ik veel wat voor ongein men mee komt.
Het verbaast me nog steeds dat Rutte Nederlanders überhaupt het advies moest geven om de handen te wassen. Wat jij beschrijft herken ik ook. Zoveel mensen die dat gewoon niet doen - zelfs nu nog.

Zelfde met thuis blijven bij klachten. Ik snap dat dat iets gevoeliger ligt omdat niet elke werkgever er mee akkoord gaat dat je thuis blijft bij ziekte, maar hoe is dat geen standaard? Werkgevers zijn natuurlijk geen excuus als je luid sniffend/hoestend naar vrienden gaat. Of uit eten. Of naar de film. Of rustig op vakantie.
pi_197181493
Ik hoop dat na afloop van deze pandemie er wel wat meer wordt nagedacht over hoe te handelen als het nog een keer gebeurt. Ons superieure model kan wel bij het grof vuil schat ik zo in.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:32:59 #26
1986 Jane
pi_197181503
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:21 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Maar wel bizar inderdaad. De schatting was dat in augustus 66% van de hele bevolking al besmet zou zijn. Denk dat dat dan toch wat anders ligt, of er moet echt massale herbesmetting zijn op de schaal van honderdduizenden die nergens anders ter wereld wordt opgemerkt.
[..]

Ik had 'plaatsje' even tussen aanhalingstekens moeten zetten, om duidelijk te maken wat ik bedoelde. :P

En tja, over die herbesmetting... voor zover ik begrepen heb worden alleen de gevallen meegeteld waar men op beide samples genome sequencing heeft toegepast en geconstateerd is dat het om verschillende variaties gaat. Maar er wordt in veel landen nauwelijks op die manier getest. Denemarken schijnt het veel te doen en de UK ook (vandaar ook dat zij die mutatie gevonden hebben), maar andere landen laten het wat dat betreft een beetje afweten. De VS en rijke Europese landen ook. Wat verwacht je dan van Brazilië?

Ik bedoel, als zelfs het geval van die wielrenner niet meegeteld wordt als officieel herbesmettingsgeval:
https://www.wsj.com/artic(...)id-twice-11606919308

Ik wil helemaal niet alarmist zijn ofzo, maar het zou mij niets verbazen als het veel vaker voorkwam dan uit de officiële cijfers blijkt. Simpelweg omdat we er niet echt naar zoeken.
pi_197181555
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:21 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

[..]

Kan erover meepraten, ik date met een Cantonese dame nu. Aanhankelijk hoor, niks mis mee. Snap wel dat je die kant op wil.

Ja stront-irritant. Helemaal begin maart werd er ook serieus gesuggereerd dat het slecht ging in Italië omdat ze daar minder hygiënisch zijn dan Nederland. Nederland, waar heel veel mensen de handen niet eens wassen na wc-bezoek. :D Dat was ook de tijd waarin ze bij Nieuwsuur spraken over het 'dorpje' Bergamo.

Sowieso elke buitenlandse plek die we niet kennen is een dorpje of een plaatsje, Wuhan schijnt ook een soort boeren kutdorp te zijn. :') Maar we zijn hier zo open en tolerant en internationaal georiënteerd.
Het dorpje bergamo? WAT? En wuhan is een stad met vele miljoenen mensen, het utrecht CS van China. Godver wat een onkennis.

Is dat nog VOC-mentaliteit? Als er geen kokosnoten of andere specerijen te halen zijn is het niet de moeite waard om te koloniseren dus dan boeit het niet?

Nee maar serieus, zo tolerant zijn we idd niet.

En ja, China/Japan is leuk, de popcultuur is awesome, de gewone cultuur is grotendeels awesome, BOYS LOVE <3 (ja ik ben een guy maar ik ben er echt trash voor XD), en technologisch qua internetbetalingen, internet, etc lopen ze in bv. shenzhen zover voor dat je je net in night city zou wanen bijna. Awesome <3
#WeesGeenWhales
pi_197181597
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:32 schreef HiZ het volgende:
Ik hoop dat na afloop van deze pandemie er wel wat meer wordt nagedacht over hoe te handelen als het nog een keer gebeurt. Ons superieure model kan wel bij het grof vuil schat ik zo in.
Wat kan er veranderen? Een virus als dit heeft zich aantoonbaar onttrokken aan softe maatregelen als massaal testen en bron-en contactonderzoek. Zelfs Duitsland heeft het ermee niet kunnen redden. De Staat had autoritairder moeten optreden. Dat had zowel de gezondheid als de economie goed gedaan. Wij hebben net de verkeerde premier, die in een oorlog tot aan de laatste man zal geloven in eigen verantwoordelijkheid. Dat terwijl zijn land een van de hoogste besmettingenaantallen, doden, opnames en overvolle ziekenhuizen heeft.
pi_197181722
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:22 schreef Evenstar het volgende:

99,99999999% van de experts beweert dat dan ook niet, maar er is altijd een gek te vinden die dat wel doet, die dan direct een interview krijgt want de krant wil óók als enige iets anders melden zodat mensen erop klikken en ze 3 cent hebben verdient aan advertenties.

Tip : een socioloog die de worden "de Chinees" uitspreekt kan dus direct bij het intellectuele grofvuil. De rest wat er gezegd wordt is dan niet relevant meer, direct rijp voor de academische sloop.

Zelf wasde ik altijd al mijn handen na het toilet en voor het eten etc, iets anders is gewoon walgelijk, en het is echt gek hoe weinig we dat in NL doen, maar zoals ik hier al vaak gezegd heb, ik kan echt niet wachten tot we bevrijd worden van die vreselijke 1,5m en gewoon weer zonder beperkingen mogen leven. Like I said before, de eerste animeconventie daarna ga ik weer iedereen free hugs geven, mis het verschrikkelijk, en letterlijk ál m'n vrienden zeggen hetzelfde. We kunnen niet wáchten.

Lekker samen zijn, knuffels, gezelligheid, zingen, dansen, foto's lekker gek doen, en niet bang hoeven te zijn voor je medemens als wandelend virus maar gewoon lekker spontaan en vrij en sociaal doen. Wordt geweldig als het moment daar is. Al kan ik best wachten tot tweede helft volgend jaar/begin 2022.

Maar ik ga wel m'n best doen om die weddenschap te winnen van die vriendin van me wie als eerste 500 free hugs kan geven op het eerste event na de 1,5m weer weg is. Can't wait, ik mis het zo nu, stukje pure liefde... <3 okay dat klinkt cheesy. Maar het is gewoon, cute, warm, fluffy, soft.. aahhhhh

Okay genoeg erover, ander ondwerp, of ik wordt te sad dat het nu niet kan. :D

Iemand nog achterlijke racistische "experts gespot" om gezellig samen uit te lachen?
#WeesGeenWhales
pi_197181739
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:23 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Iedere serieuze expert in dit land gaat ervan uit dat we tegen maart 2022 echt wel van die 1,5m en alles af zijn ja. Of in echt het aller- aller- ALLERergste geval VLAK daarna.
#WeesGeenWhales
pi_197181744
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:34 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Het dorpje bergamo? WAT? En wuhan is een stad met vele miljoenen mensen, het utrecht CS van China. Godver wat een onkennis.

Is dat nog VOC-mentaliteit? Als er geen kokosnoten of andere specerijen te halen zijn is het niet de moeite waard om te koloniseren dus dan boeit het niet?

Nee maar serieus, zo tolerant zijn we idd niet.

En ja, China/Japan is leuk, de popcultuur is awesome, de gewone cultuur is grotendeels awesome, BOYS LOVE <3 (ja ik ben een guy maar ik ben er echt trash voor XD), en technologisch qua internetbetalingen, internet, etc lopen ze in bv. shenzhen zover voor dat je je net in night city zou wanen bijna. Awesome <3
Sorry Wuhan is niet gezegd, dat is mijn aanvulling. Maar het is dezelfde mentaliteit, dat bedoel ik er mee. Dat van Bergamo had ik destijds wel gezien en smakelijk om gelachen. :D Denk trouwens ook dat voor dit jaar niemand in Nederland van Wuhan had gehoord, ik ook zeker niet.

Ben met China en Chinese dingen nog niet echt native aan het gaan moet ik eerlijk zeggen, maar wil er nog wel een maandje rondreizen als het weer kan. En wat woordjes leren al is het een verdomd lastige taal. We hebben er wel eens discussies over en zij vindt ook echt wel een aantal dingen hier beter/leuker. Maar heeft verder ook geen enkele behoefte om in China tussen 20 verschillende politieke partijen te kunnen kiezen en alsnog in lockdown te zitten...

Ik denk niet dat we hier per se racistisch zijn ten opzichte van die landen. Het is eerder een combinatie van onwetendheid en naïviteit. Terwijl iedereen precies weet wat er b.v. in Amerikaanse politiek gebeurt. Daardoor raken we constant achterop terwijl China bijvoorbeeld dit decennium nog de grootste economie gaat worden, en 'dankzij' Covid nog versneld ook. Of we dat nu als kans of dreiging zien, we kunnen maar beter snel op gaan letten wat daar gebeurt en hoe mensen daar denken.
pi_197181824
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:36 schreef Confetti het volgende:

[..]

Wat kan er veranderen? Een virus als dit heeft zich aantoonbaar onttrokken aan softe maatregelen als massaal testen en bron-en contactonderzoek. Zelfs Duitsland heeft het ermee niet kunnen redden. De Staat had autoritairder moeten optreden. Dat had zowel de gezondheid als de economie goed gedaan. Wij hebben net de verkeerde premier, die in een oorlog tot aan de laatste man zal geloven in eigen verantwoordelijkheid. Dat terwijl zijn land een van de hoogste besmettingenaantallen, doden, opnames en overvolle ziekenhuizen heeft.
Eerste gedachte? Dat de bescherming van persoonsgegevens in een pandemie geen voorrang heeft op het beschermen van het leven van personen.

Ik durf er geld op in te zetten dat wij pas zo laat vaccineren omdat er een week is overlegd over de opslag van de gegevens van gevaccineerden.
pi_197181827
Oké, ze praten dus niet eens meer met elkaar. Dit is toch wel schokkend:
twitter

Ophoepelen Hugo.
zie email 27 oktober
pi_197181837
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:36 schreef Confetti het volgende:

[..]

Dat hebben ze in Wuhan wel anders gedaan ja, Niks " eigen verantwoordelijkehid" gewoon binnen blijven.

Iedereen. Geen discussie mogelijk :{w
pi_197181839
Oh en de ziekenhuizen zeggen inderdaad ook dat er niet eerder begonnen mag worden van De Jonge. :')
zie email 27 oktober
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:46:40 #36
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_197181851
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:46 schreef trein2000 het volgende:
Oh en de ziekenhuizen zeggen inderdaad ook dat er niet eerder begonnen mag worden van De Jonge. :')
GTST is er niks bij :') :') _O-
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:48:09 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197181912
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:45 schreef trein2000 het volgende:
Oké, ze praten dus niet eens meer met elkaar. Dit is toch wel schokkend: [ twitter ]

Ophoepelen Hugo.
Maar Hugo doet toch al tijden alles via persconferenties en interviews?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197181986
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar Hugo doet toch al tijden alles via persconferenties en interviews?
En het werkt fantastisch! :D
zie email 27 oktober
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:51:07 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197181987
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:45 schreef trein2000 het volgende:
Oké, ze praten dus niet eens meer met elkaar. Dit is toch wel schokkend: [ twitter ]

Ophoepelen Hugo.
Ja, laten we inderdaad de rol van journalisten die via-via iets horen nog groter maken :')

Volgens Kuipers was het allemaal geen enkel probleem, het vaccineren in de ziekenhuizen. Bovendien staat er gewoon dit in dat artikel
Dat maakten De Jonge en minister Tamara van Ark (Medische Zorg) zaterdag bekend. Het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) komt ‘op korte termijn’ met een plan van aanpak voor het vaccineren van de tienduizenden verpleegkundigen en artsen.

Dus die Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen hoort het dan vanzelf wel via het landelijk netwerk. Het gaat ook helemaal niet om alle ziekenhuizen of al het personeel, maar enkel om de acute zorg.

Maarja, roepen roepen roepen lucht vast op :')
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:52:21 #40
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197182019
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)vaccineerd~b7cff84f/

Hiermee gaan we de oorlog winnen jongens!
Hugo heeft gewoon gelijk. Je kan het nooit goed doen in de ogen van de stuurlui aan wal.

Ga je mee met de oproep van Gommers en co, ben je onduidelijk. Ga je er niet in mee, ben je te star.

Tja.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:52:33 #41
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197182028
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:46 schreef trein2000 het volgende:
Maar dat is toch niet erg. Dit hele plan is puur voor de symboliek, dan kun je net zo goed voor de symboliek een paar dagen later beginnen. Dit zou je als voorstander van deze vaccinatie-actie juist moeten toejuichen.
pi_197182030
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:42 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Sorry Wuhan is niet gezegd, dat is mijn aanvulling. Maar het is dezelfde mentaliteit, dat bedoel ik er mee. Dat van Bergamo had ik destijds wel gezien en smakelijk om gelachen. :D Denk trouwens ook dat voor dit jaar niemand in Nederland van Wuhan had gehoord, ik ook zeker niet.

Ben met China en Chinese dingen nog niet echt native aan het gaan moet ik eerlijk zeggen, maar wil er nog wel een maandje rondreizen als het weer kan. En wat woordjes leren al is het een verdomd lastige taal. We hebben er wel eens discussies over en zij vindt ook echt wel een aantal dingen hier beter/leuker. Maar heeft verder ook geen enkele behoefte om in China tussen 20 verschillende politieke partijen te kunnen kiezen en alsnog in lockdown te zitten...

Ik denk niet dat we hier per se racistisch zijn ten opzichte van die landen. Het is eerder een combinatie van onwetendheid en naïviteit. Terwijl iedereen precies weet wat er b.v. in Amerikaanse politiek gebeurt. Daardoor raken we constant achterop terwijl China bijvoorbeeld dit decennium nog de grootste economie gaat worden, en 'dankzij' Covid nog versneld ook. Of we dat nu als kans of dreiging zien, we kunnen maar beter snel op gaan letten wat daar gebeurt en hoe mensen daar denken.
Nee , het is echt een voorvloeisel uit racisme. Komt nog uit de 19de eeuw. Orientalisme, racisme, en kolonialisme waren nauw verwoven met elkaar. "Rustige, meek" Japanse vrouwen bv. met mooie kimonos waar half Parijs eind 19de eeuw in rondliep en verliefd op was zorgde ook weer voor verbijstering toen "een Aziatisch volk/ras" Rusland versloeg in 1905. Dat kon men zich nauwelijks voorstellen, hoewel het feit dat Rusland infereur was in de rassenleer aan west-europa wel hielp. Vlak daarvoor had men met china én japan unequal treaties en wilden ze civiliseren met de superieure westerse cultuur - maar ze hadden wel mooie kimonos en schoonheid.

Vervolgens had men the yellow peril in de jaren 20. Wat mede heeft geleid tot Japanse rechts revolutie en imperialistische ambities waardoor we dus feest hadden daarna in de pacific. Overigens was men ook geschockeerd dat Japan zo'n goed vliegtuig als de zero had gemaakt, want men dacht hier dat "de Japanse volksaard' vooral goed was in efficiënt en massaal goedkoop kopieën produceren. Toen kwam paar decennia later in jaren 80 het gele gevaar weer terug, en nu is het verschoven naar China... waar van men nu nog steeds beweert dat ze alleen goedkope meuk kunnen maken, terwijl ook China inmiddels mooie apparaten produceert. Case in point: ik kan voor iets van 800 of 900 euro een switch lite met windows 10 en uitschafbaar toetsenbord kopen binnenkort bij GPD die gams als battlefield V met 64 spelers online draait op 60 fps.

Of ook het idee dat de vaccins daar wel minder zullen zijn wat je overal hoort, wat gewoon niet klopt volgens de echte experts. En extra hilarisch is als je ziet dat ze daar gvd weer met 1,2 miljoen mensen op een bierfestival kunnen staan gezellig doen want geen virus meer. Maar ondertussen staan we hier "heT zAL w3l n1et goed zIJn want ChIna!".

Dus ja, dat is allemaal al sinds ~1850 en de opiumoorlog met elkaar verbonden, en daarom dienen dit soort achterlijke stereotypes net zo hard de grond in te worden ausradiert als de jood die goed muziek kan maken. Maar van jou verwacht ik die kennis/dat beset niet. Van een "socioloog" wel. ;)
#WeesGeenWhales
pi_197182042
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 21:54 schreef Fred het volgende:

[..]

Had in elk geval gescheeld in de besmettingen, het aantal doden, de druk op de ziekenhuizen, etc.
Het ligt er allemaal net aan hoeveel de gezondheid/het leven van je ander je waard is.
Dit virus is niet maakbaar, laat zich niet sturen door halve maatregelen.

We zijn nog steeds mensen. De mensheid staat waar we staan dankzij de grote kudde. Laten we wel wezen, we staan niet heel hoog op de voedselketen wanneer we allemaal als individu moeten opereren.

Dat is deel van ons mens zijn, samenwerken. En daar moet je de deur voor uit. Al zouden we het willen, een lockdown zoals in China is de enige manier om coronavirus te stoppen en ik kan persoonlijk zeggen dat ik zover niet wil gaan. Ook niet voor mijn medemens. Schijnbaar ben ik hier niet de enige in gezien het feit dat de snelwegen nog steeds heel druk bezocht zijn.

We kunnen het virus remmen maar tegenhouden lukt niet.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:53:41 #44
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197182054
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:51 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, laten we inderdaad de rol van journalisten die via-via iets horen nog groter maken :')

Volgens Kuipers was het allemaal geen enkel probleem, het vaccineren in de ziekenhuizen. Bovendien staat er gewoon dit in dat artikel
Dat maakten De Jonge en minister Tamara van Ark (Medische Zorg) zaterdag bekend. Het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) komt ‘op korte termijn’ met een plan van aanpak voor het vaccineren van de tienduizenden verpleegkundigen en artsen.

Dus die Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen hoort het dan vanzelf wel via het landelijk netwerk. Het gaat ook helemaal niet om alle ziekenhuizen of al het personeel, maar enkel om de acute zorg.

Maarja, roepen roepen roepen lucht vast op :')
En blijkbaar kon het volgens de zorg allemaal sneller, maar hoe dat dan precies moet weten ze nog helemaal niet.

Je kan niet verwachten dat de overheid dan zomaar die vaccins rond gaat brengen en die er wat leuks mee!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:53:49 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197182055
Maar ik ben benieuwd hè... wanneer zou ik nu ongeveer aan de beurt zijn... 40 jaar, geen interessante medische geschiedenis, wel een beroep wat door sommigen als belangrijk wordt gezien... wanneer zou ik een oproep voor een vaccin kunnen werwachten? Mei? September? 2024?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197182077
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ik ben benieuwd hè... wanneer zou ik nu ongeveer aan de beurt zijn... 40 jaar, geen interessante medische geschiedenis, wel een beroep wat door sommigen als belangrijk wordt gezien... wanneer zou ik een oproep voor een vaccin kunnen werwachten? Mei? September? 2024?
Augustus, verwachte de GGD eerder.
#WeesGeenWhales
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:54:59 #47
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197182078
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En het werkt fantastisch! :D
Opzich werkt het allemaal wel prima zolang er niet teveel aandacht wordt besteed aan hoe elke lobbyclub via gewillige nieuwsprogramma's en hun woordvoerders zonder algemene verantwoordelijkheid, proberen extra aandacht en voordeeltjes binnen te slepen voor hun eigen clubje.
pi_197182082
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hugo heeft gewoon gelijk. Je kan het nooit goed doen in de ogen van de stuurlui aan wal.

Ga je mee met de oproep van Gommers en co, ben je onduidelijk. Ga je er niet in mee, ben je te star.

Tja.
Dan moet je niet meegaan. Niet een of andere laffe politieke truc optuigen.
zie email 27 oktober
pi_197182093
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:54 schreef VoMy het volgende:

[..]

Opzich werkt het allemaal wel prima zolang er niet teveel aandacht wordt besteed aan hoe elke lobbyclub via gewillige nieuwsprogramma's en hun woordvoerders zonder algemene verantwoordelijkheid, proberen extra aandacht en voordeeltjes binnen te slepen voor hun eigen clubje.
Nu ligt het aan de media? :')
zie email 27 oktober
  zaterdag 2 januari 2021 @ 22:56:10 #50
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197182107
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 22:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En blijkbaar kon het volgens de zorg allemaal sneller, maar hoe dat dan precies moet weten ze nog helemaal niet.

Je kan niet verwachten dat de overheid dan zomaar die vaccins rond gaat brengen en die er wat leuks mee!
We hebben een beperkt aantal vaccins, laten we de groepen die zeggen dat ze weten wat ze er mee moeten doen gewoon een paar vriezers van geven, dat vinden ze op tv een goed idee en doet het goed op de socials.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')