abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196992858
Vervolg van: OUD / Help mijn kind is slim ! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid ?

Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..



Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, mijn dank is groot :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196993057
Gelijk een vraagje: perfectionisme/faalangst en daardoor langzaam werken, hoe gaan jullie daarmee om?
N is 5 en ze is nogal een pietje precies... bij kleuren bijv. kan ze heel netjes binnen de lijntjes kleuren, maar het duurt eindeloos. Dan houdt ze het niet vol tot het klaar is, dus ze maakt zelden wat af.
Op school moeten er bepaalde werkjes binnen een bepaalde tijd af zijn (dat is een soort voorwaarde om naar de volgende groep te kunnen), en dat lukt vaak ook niet.
Als je zegt dat het af moet, dan raakt ze meteen in de stress en lukt het zeker niet. Ik probeer te helpen door het in kleine blokjes te verdelen, bijv. vandaag dit stukje, morgen nog een stukje enz. Maar dan nog gaat ze vaak niet aan het werk in de daarvoor aangewezen tijd. Ze gaat dan vaak zitten grappen maken, liedjes zingen enz. Zowel op school als thuis gebeurt dit (ik hoorde van haar vriendinnetje 'N gaat dan nooit werken!'). Ze kan zegmaar rustig 20 minuten klooien en nietsdoen, terwijl als ze echt iets zou doen, ze in 5 minuten klaar zou zijn. Als ze dat namelijk soms wel eens doet, lukt het namelijk wel :P
Ik weet niet zo goed of het nu faalangst/perfectionisme is, of gewoon geen interesse, of het idee 'ik maak toch nooit wat af, dus het zal nu ook wel niet lukken'...
Komt dit mensen bekend voor?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:07:25 #3
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196993248
Saskia: heel herkenbaar, 'werktempo' is een terugkerend thema in gesprekken met school. :') Verder is het voor ons geen probleem, en er zal hier pas iets aan gaan veranderen als hij het als een probleem ervaart (en dus intrinsiek gemotiveerd is het anders te doen), niet eerder.
pi_196993453
Ha Saskia, ik herken dit van mijn niet HB dochter.. Die was met 5 ook vreselijk perfectionistisch en kleurde inderdaad heel precies binnen de lijntjes en dan dus maar een mini stukje van de kleurplaat. Bij W is het met kleuren ineens omgeslagen ergens in groep 3. Sindsdien kleurt ze met grote krassen zodat ze in 3 minuten een hele kleurplaat afheeft, krijgt nu dus commentaar dat het niet net genoeg is..Ze tekent overigens wel graag. Met taal heeft ze deze methode nu ooken dat werkt best prima, want ze spelt automatisch al veel goed en het werk komt in ieder geval af.. Met rekenen helaas nog de oude strategie. het moet allemaal heel precies, liefst nageteld ongeveer..en zodra ze het niet helemaal zeker weet gooit ze de handdoek in de ring. Terwijl ze laatst toen de juffen haar lieten testen omdat ze bang waren dat ze teveel achter liep ineens een goede dag had en er uit de test tot ieders verbazing kwam dat ze qua begrip juist voorloopt en prima strategieen heeft. Er gaat nu dus aan rekenzelfvertrouwen gewerkt worden..

sorry, heel epistel geworden..
Geen idee natuurlijk of t bij jou dochter ook vanzelf overgaat, maar wel herkenbaar dus..
pi_196993599
Bedankt voor de inzichten!
N ziet het nog niet als probleem; al zie je wel dat koppie betrekken als ze het gevoel krijgt dat ze iets niet kan, of de stress als ik zeg dat iets voor een bepaalde datum af moet zijn. Maar voor haar is 'de handdoek in de ring gooien' in zulke gevallen een acceptabele strategie, dus is er dan niet echt een probleem... het is (nog) niet dat ze eronder lijdt.
Ik wil haar niet te veel pushen om dingen af te krijgen, maar ik zou wel graag willen dat ze nu al leerde om dingen te plannen en overzicht te bewaren. Dat is immers een supernuttige skill. Maar ze wil nu gewoon niet luisteren als ik haar zoiets probeer uit te leggen, dus dat werkt nog niet echt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:41:52 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_196994192
Bij ons thuis was het altijd een regel om men niet slim te noemen, want dat is een stap naar faalangst.

Ik weet verder niet hoe het met de rechten in Nederland zit, maar op mijn school in de VS was het een verplichting van de school om passend werk voor me te vinden als de stof de makkelijk bleek. Weet niet of dat hier hetzelfde gaat?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_196994426
quote:
89s.gif Op zondag 27 december 2020 16:41 schreef Mikeytt het volgende:
Bij ons thuis was het altijd een regel om men niet slim te noemen, want dat is een stap naar faalangst.

Ik weet verder niet hoe het met de rechten in Nederland zit, maar op mijn school in de VS was het een verplichting van de school om passend werk voor me te vinden als de stof de makkelijk bleek. Weet niet of dat hier hetzelfde gaat?
Wij krijgen juist het advies om wel te benoemen dat Sjaak hb is en daardoor anders denkt dan andere kinderen, zodat hij zijn verwachtingen naar anderen kan aanpassen.
pi_196994448
Saskia, ik herken het niet hier thuis. Hoe doet ze het als ze iets op hoger niveau met dezelfde tijdsdruk moet doen? Dus iets uitdagends?

Edit:
Voor hoogbegaafden schijnt de cognitieve piramide andersom te werken: https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-omgekeerde-pyramide/ Daar komen deze vaardigheden natuurlijk ook in terug. Wellicht helpt het om daar naar te kijken?
pi_196995464
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 16:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Wij krijgen juist het advies om wel te benoemen dat Sjaak hb is en daardoor anders denkt dan andere kinderen, zodat hij zijn verwachtingen naar anderen kan aanpassen.
Wij wilden het eerst ook nooit benoemen maar kregen na de wiscvtests ook het advies om het juist wel te benoemen en school kreeg onafhankelijk hetzelfde advies, de reden: onze dochter had extreem aanpasgedrag.
Sinds ze het op school bewust benoemen is dat nu zo goed als weg en accepteert ze zichzelf ineens een stuk meer, en vanuit daar is de hele mindset een stuk beter geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2020 17:31:13 ]
pi_196995472
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 16:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Saskia, ik herken het niet hier thuis. Hoe doet ze het als ze iets op hoger niveau met dezelfde tijdsdruk moet doen? Dus iets uitdagends?

Edit:
Voor hoogbegaafden schijnt de cognitieve piramide andersom te werken: https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-omgekeerde-pyramide/ Daar komen deze vaardigheden natuurlijk ook in terug. Wellicht helpt het om daar naar te kijken?
Uitdagende dingen gaat ze liever uit de weg, ze doet altijd pas iets als ze zeker weet dat ze het kan. Bijv ze kent wel alle letters, maar ze gaat niet uit zichzelf iets lezen of schrijven. En als ze dat wel doet, dan vraagt ze bij elke letter of het klopt.

Interessant die piramide, misschien het boek eens bekijken:)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196995541
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 17:30 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Wij wilden het eerst ook nooit benoemen maar kregen na de wiscvtests ook het advies om het juist wel te benoemen en school kreeg onafhankelijk hetzelfde advies, de reden: onze dochter had extreem aanpasgedrag.
Sinds ze het op school bewust benoemen is dat nu zo goed als weg en accepteert ze zichzelf ineens een stuk meer, en vanuit daar is de hele mindset een stuk beter geworden.
Sjaak is ook erg goed in aanpassen ja, wellicht dat we vanuit dat inzicht hetzelfde advies kregen.

Overigens is Sjaak nog niet getest, dat gaan we in de meivakantie proberen.
pi_196995815
Ik vond dit wel een mooi filmpje mbt aanpasgedrag vooral de laatste helft deed hier echt een beetje pijn.

En deze was bij ons mbt de executieve functies (langzaam werken en overzicht) ook behoorlijk van toepassing.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2020 17:43:47 ]
  zondag 27 december 2020 @ 20:48:17 #13
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197001310
Wij kregen ook het advies om het juist wel te benoemen en te bespreken. Ik denk dat dat, onder andere, oudste heel erg heeft geholpen zichzelf en zijn relatie tot leeftijdsgenoten te begrijpen. Combinatie van begeleiding, peergroep en juf die weet waar ze het over heeft, maakt dat het aanpassingsgedrag nu veel minder is. Ook buiten het gezin laatste oudste zichzelf steeds meer zien *O*

Jongste daarentegen lijkt juist weer meer aanpassingsgedrag te vertonen :{
Oude (on)bekende.
  zondag 27 december 2020 @ 21:26:55 #14
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197002632
Hier ook een jongste die nauwelijks nog uit het aanpassen komt. Zelfs in de plusklas speelt dat, ik vind het pijnlijk om te zien hoe ver hij soms van zichzelf verwijderd kan zijn. ;(
  zondag 27 december 2020 @ 21:52:25 #15
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197003697
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 21:26 schreef Nanukerst het volgende:
Hier ook een jongste die nauwelijks nog uit het aanpassen komt. Zelfs in de plusklas speelt dat, ik vind het pijnlijk om te zien hoe ver hij soms van zichzelf verwijderd kan zijn. ;(
;( Zo rot! En ik vind het ook heel lastig om op dat punt goed te begeleiden. Misschien ook omdat het bij mijzelf van alles triggert :@ Ik herken het zo uit mijn eigen jeugd; het niet vinden van daadwerkelijke aansluiting en het niet echt begrijpen van leeftijdgenoten.
Oude (on)bekende.
pi_197007896
Onze juf had alle kinderen naar voren laten komen om ieders talent te bespreken en (bewust) ergens in het midden had ze X naar voren laten komen en heeft de juf aan de klas verteld dat X haar talent is dat ze heel goed kan nadenken en onthouden en alles ervaart alsof ze het door een microscoop kan zien, maar dat dit ook tegelijkertijd haar valkuil was omdat ze daardoor ook alle verdrietjes en boze gevoelens extra erg voelde. Ook hebben ze uitgelegd dat ze altijd heel veel gedachten tegelijk heeft en daardoor soms langzaam of niet lijkt te reageren maar het vaak wel meekrijgt en of iedereen haar hier een beetje mee wou helpen als ze zagen dat ze dit nodig had. Het mooie is dat ze dit ook op dezelfde manier bij de andere kinderen hebben gedaan. En er is ook nooit gepest of daarna gek naar haar gekeken en ze wordt compleet geaccepteerd door alle kindjes en is helemaal opgeleefd. O+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 00:05:21 ]
  maandag 28 december 2020 @ 09:48:42 #17
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_197014230
Wat fijn Logician! Mooi uitgelegd ook door de juf!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_197014660
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 23:29 schreef Logician2.0 het volgende:
Onze juf had alle kinderen naar voren laten komen om ieders talent te bespreken en (bewust) ergens in het midden had ze X naar voren laten komen en heeft de juf aan de klas verteld dat X haar talent is dat ze heel goed kan nadenken en onthouden en alles ervaart alsof ze het door een microscoop kan zien, maar dat dit ook tegelijkertijd haar valkuil was omdat ze daardoor ook alle verdrietjes en boze gevoelens extra erg voelde. Ook hebben ze uitgelegd dat ze altijd heel veel gedachten tegelijk heeft en daardoor soms langzaam of niet lijkt te reageren maar het vaak wel meekrijgt en of iedereen haar hier een beetje mee wou helpen als ze zagen dat ze dit nodig had. Het mooie is dat ze dit ook op dezelfde manier bij de andere kinderen hebben gedaan. En er is ook nooit gepest of daarna gek naar haar gekeken en ze wordt compleet geaccepteerd door alle kindjes en is helemaal opgeleefd. O+
Netjes hoor, van de juf om het zo te doen. Ik was een beetje terug aan het lezen, maar de jouwe was met 7 jaar naar groep 6 gezet oid, toch? Kon het niet zo snel vinden. Las wel dat ze een iq van 146 heeft, maar die trotse foto in de klas zie ik niet meer.
pi_197014828
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:08 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Netjes hoor, van de juf om het zo te doen. Ik was een beetje terug aan het lezen, maar de jouwe was met 7 jaar naar groep 6 gezet oid, toch? Kon het niet zo snel vinden. Las wel dat ze een iq van 146 heeft, maar die trotse foto in de klas zie ik niet meer.
Klopt ze is 7jr en zit ondertussen in groep 7/8, het idee is dat ze daar zo lang mogelijk kan blijven.
Daarnaast gaat ze 1x in de wk naar een deltagroep op een andere locatie.
Ze krijgt alles top down zodat ze ziet waarom ze bepaalde dingen moet leren en niet telkens tegen de herhaling oploopt, en ze heeft een goede aansluiting met de klas, ze zit zelf didactisch eind 6 begin 7 momenteel en er is bewust gekozen om haar ergens neer te zetten waar ze zichzelf tegenkomt maar ook ziet dat de oudere kinderen het ook niet altijd direct kunnen. Maar het valt wel op dat als ze voor een toets leert er bijna altijd wel een 9 of 10 uitrolt, ongeacht of ze het eerder al kon, school zit dan ook vooral op het proces van leren leren en zorgen dat ze goed in haar vel zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:19:40 ]
pi_197014921
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:16 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Klopt ze is 7jr en zit ondertussen in groep 7/8, het idee is dat ze daar zo lang mogelijk kan blijven.
Ze krijgt alles top down zodat ze ziet waarom ze bepaalde dingen moet leren en niet telkens tegen de herhaling oploopt, en ze heeft een goede aansluiting met de klas, ze zit zelf didactisch eind 6 begin 7 momenteel en er is bewust gekozen om haar ergens neer te zetten waar ze zichzelf tegenkomt maar ook ziet dat de oudere kinderen het ook niet altijd direct kunnen. Maar het valt wel op dat als ze voor een toets leert er bijna altijd wel een 9 of 10 uitrolt, ongeacht of ze het eerder al kon, school zit dan ook vooral op het proces van leren leren en zorgen dat ze goed in haar vel zit.
Netjes van school dat ze dit zo doen, dat is echt gedurfd maatwerk.
pi_197014961
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Netjes van school dat ze dit zo doen, dat is echt gedurfd maatwerk.
Ja wij waren echt even van de leg toen ze vorig jaar met het voorstel kwamen :') maar ze hadden een cursus gevolgd over 145+ meisjes in het onderwijs en hun verhaal was echt goed onderbouwd. We hebben toen afgesproken het eerst 3mnd te proberen, en anders opnieuw te gaan kijken, maar het is echt beter dan we ooit hadden durven hopen uitgepakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:22:11 ]
pi_197015018
Wat fijn dat het zo kan op school. En dat het zo goed werkt!

D zit ook op 145, maar hij heeft in de klas nog een zwikkie hb-ers, dus dan valt het weer minder op. En iedereen heeft zijn eigen valkuilen. Het gaat wel beter nu hij in 6-7-8 zit(groep6 werk). De middenbouw (3-4-5) was hij echt wel ontgroeit vorig jaar.

(6 hb-ers als ik zo tel op 26 kinderen. Deze school trekt ze nogal aan)
pi_197015175
Wat heerlijk @Deepfreeze qua aansluiting O+

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:31:17 ]
pi_197015199
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:21 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Ja wij waren echt even van de leg toen ze vorig jaar met het voorstel kwamen :') maar ze hadden een cursus gevolgd over 145+ meisjes in het onderwijs en hun verhaal was echt goed onderbouwd. We hebben toen afgesproken het eerst 3mnd te proberen, en anders opnieuw te gaan kijken, maar het is echt beter dan we ooit hadden durven hopen uitgepakt.
Echt super tof! Onze school is ook enorm meedenkend en kijken echt naar wat Sjaak nodig heeft, dus ik herken je gevoel. En het verschil tussen meisjes en jongens die (u)hb zijn is erg groot, dus knap dat ze dat ook erkennen.
  maandag 28 december 2020 @ 11:56:19 #25
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197017417
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
  maandag 28 december 2020 @ 11:58:07 #26
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197017463
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 21:52 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

;( Zo rot! En ik vind het ook heel lastig om op dat punt goed te begeleiden. Misschien ook omdat het bij mijzelf van alles triggert :@ Ik herken het zo uit mijn eigen jeugd; het niet vinden van daadwerkelijke aansluiting en het niet echt begrijpen van leeftijdgenoten.
Herkenbaar. Hier triggert het ook veel vanuit onze ervaring met de oudste. Nog een kind zo zien afglijden in het schoolsysteem is echt onze nachtmerrie.
pi_197017527
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Alles is extreem.. emotie goed en slecht gaat van 0 naar 1000 en van 1000 naar 0, extreem gevoelig voor geurtjes, en andere prikkels, alleen in tegenstelling tot bijv iemand met autisme gaat die van mij juist fout op te weinig prikkels ipv teveel. Daarnaast is die van ons letterlijk de verstrooide professor, ze zit dan wel in groep 7 maar ze is mega houterig en sociaal onhandig, zelf aankleden is echt een crime en veters strikken of zwemmen kan ze gewoon nog niet (wel telkens nieuwe pogingen) en ze kan pas sinds deze zomervakantie fietsen. Maar vooral de extreme emoties vallen hier op en maken het pittig, terwijl ze qua profiel helemaal harmonieus is dus daar ligt het niet aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 12:05:22 ]
pi_197017605
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ligt aan hoe het kind verder is qua karakter..

Mijn jongste zit op 145, maar is wat een dromer. Als hij op dreef is, leert hij dingen in een tel, associeert alles bij elkaar en verrast met snelle opmerkingen.

Zijn vriend zit rond de 130-135. Hij is veel meer gedreven, verantwoordelijk, gestructureerd. Maar heeft relatief meer moeite om dingen aan te leren. Zo bereikt hij soms best wel meer dan de mijne.

Het ligt vooral aan de opdracht, wat het resultaat is.
pi_197018054
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk, want ik ken alleen Sjaak. Bij hem is alles super intens. Vanaf het moment dat hij wakker wordt, staat hij aan. Zijn emoties zijn erg intens en hij gaat ook van 0 tot 100 in 1 seconde. Hij loopt nooit rustig, hij rent/huppelt/hinkelt etc. Ik zie hem terug in bijna alle overexitabilities van Dabrowski, en dan vooral de emotionele en de psychomotorische.
Cognitief gaat hij zo enorm hard dat hij iedereen steeds weer versteld doet staan. Want waren we net aan zijn nieuwe niveau gewend, gaat hij weer een stap verder.

Zoiets? Ik weet het dus niet goed.
  maandag 28 december 2020 @ 19:49:41 #30
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197033247
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
pi_197033610
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Dat weet ik dus niet, omdat ik niet kan vergelijken. En dat maakt het dan lastig om uit te leggen.
pi_197033989
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Deze podcast lijkt wel wat duidelijk te maken: https://www.ieku.nl/uitzo(...)ers-dan-hoogbegaafd/
pi_197039955
Even zo snel uit mijn hoofd, bij 145+ zie je heel vaak dat de hele ontwikkeling niet meer gelijk loopt. Verschillen tussen sociaal/emotioneel en cognitief worden te groot.
Bijvoorbeeld een kindje van 4, die nog bang is voor draken, maar wel zich compleet wil verdiepen in de wereld van dino’s. Dat matcht niet en daardoor komt alles veel intenser binnen. Want een draak bestaat niet, maar die angsten krijg je niet weg. Hoe intens en moeilijk voelt dat dan niet. Dan wil dat kindje ook nog praten over de verschillende theorieën over het uitsterven van de dino’s, maar dat vriendje wil alleen maar spelen dat de leeuw de t-Rex aanvalt en daardoor dood gaat.

Je ziet ook regelmatig dat doordat ze cognitief zo sterk zijn de executieve functies niet optimaal zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld dat kindje moet een verhaaltjessommetje maken over dino’s. Maar er is geen dino geweest die 100 kilo weegt en als die dino dan 5 kilo eet, komt hij niet 5 kilo aan maar er verteerd en wat wordt er dan vet...
“Starten van een taak” is zwak... (even zwart/wit gesproken natuurljk he :) )

Dan het volgende: je hebt een cijfer van 145+ , maar hoeveel precies is onduidelijk.
Stel jezelf even voor, jij hebt een gemiddeld IQ van 100 en dan ga je in gesprek met iemand met een IQ van 70. Dat is best even schakelen toch, je bent dan toch even je aan het aanpassen. Nu dat kindje met een iq van 145+, die zijn natuurljk even in Engeland geweest en hebben daar een cijfer gekregen van iq 180. Kindje 2 heeft een cijfer gekregen van 150. Het verschil tussen die 2 kinderen is in getallen even groot als het verschil van jezelf met de persoon met een iq van 70. Terwijl ze dus allebei extreem hoogbegaafd zijn. En dan leggen we nog niet eens de link met de leerkrachten van deze twee kinderen, die een prachtig iq van 120 hebben...

[ Bericht 3% gewijzigd door Loj op 28-12-2020 23:01:06 ]
pi_197296659
Een halve crosspost uit het kleutertopic:

We hebben nu een week thuisschool gehad en Sjaak heeft onbeperkt toegang tot zijn schoolboeken. Hij pakt ze, buiten het werk wat hij moet doen voor school, er vaak even bij om meer te doen en te lezen. Hij kreeg van school de maan- en zon-versie mee van kern 5 en 6 van Veilig Leren Lezen. Kern 5 werd afgerond en hoewel Sjaak alleen de zon-versie hoefde te maken, heeft hij heel de maan-versie ook gedaan.
Zijn plusboek rekenen van groep 3 heeft hij bijna uit, hij maakt 6 bladzijden per dag (en dan remmen we hem daar een beetje in). Maandag heb ik een afspraak met de juf om even te kijken wat we hem verder aan gaan bieden. Hij lijkt klaar te zijn met groep 3 namelijk, maar hoe nu verder? Dus het is goed om dat even af te stemmen.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 22:40:37 #35
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197297363
Dat klinkt goed MwC! Hij heeft z'n plekje daar wel gevonden geloof ik? :)

Hier vind ik de tweede lockdown een semi-herhaling van de eerste: alles wat Sticker mee naar huis heeft is stiekem te makkelijk, en wij dachten al die tijd dat hij mooi op niveau werd aangesproken. De juffen overigens ook: dat extreme aanpassen speelt dus nog steeds. Op school is hij het perfecte kind: 'Daar kun je er wel 20 van hebben' zeggen ze. Maar thuis? Hij kan zich totaal niet focussen, doet uren over enkele sommen, wordt boos van alle herhaling en is eigenlijk niet te genieten. Maar lof voor de juf: we hebben groen licht om zelf meer uitdaging te bieden, dit weekend gaan we maar even een plannetje maken. Over twee weken een gesprek met school en de HB-begeleider, en dan hopelijk een plan maken voor de iets langere termijn.
pi_197301051
@Nanukerst Hij zit daar inderdaad echt goed op zijn plek. En ik ben daar iedere dag nog zo blij mee O+

Zo’n lockdown kan voor zulke dingen dus best handig zijn, je ziet echt even hoe je kind met de aangeboden stof omgaat en of het past bij je kind. En de juf klinkt ook wel echt goed, dat jullie zelf mogen gaan zoeken. Helpt jullie specialist daarbij, of gaan jullie dat zelf doen?
pi_197302122
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 22:43 schreef Loj het volgende:
Even zo snel uit mijn hoofd, bij 145+ zie je heel vaak dat de hele ontwikkeling niet meer gelijk loopt. Verschillen tussen sociaal/emotioneel en cognitief worden te groot.
Bijvoorbeeld een kindje van 4, die nog bang is voor draken, maar wel zich compleet wil verdiepen in de wereld van dino’s. Dat matcht niet en daardoor komt alles veel intenser binnen. Want een draak bestaat niet, maar die angsten krijg je niet weg. Hoe intens en moeilijk voelt dat dan niet. Dan wil dat kindje ook nog praten over de verschillende theorieën over het uitsterven van de dino’s, maar dat vriendje wil alleen maar spelen dat de leeuw de t-Rex aanvalt en daardoor dood gaat.

Je ziet ook regelmatig dat doordat ze cognitief zo sterk zijn de executieve functies niet optimaal zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld dat kindje moet een verhaaltjessommetje maken over dino’s. Maar er is geen dino geweest die 100 kilo weegt en als die dino dan 5 kilo eet, komt hij niet 5 kilo aan maar er verteerd en wat wordt er dan vet...
“Starten van een taak” is zwak... (even zwart/wit gesproken natuurljk he :) )

Dan het volgende: je hebt een cijfer van 145+ , maar hoeveel precies is onduidelijk.
Stel jezelf even voor, jij hebt een gemiddeld IQ van 100 en dan ga je in gesprek met iemand met een IQ van 70. Dat is best even schakelen toch, je bent dan toch even je aan het aanpassen. Nu dat kindje met een iq van 145+, die zijn natuurljk even in Engeland geweest en hebben daar een cijfer gekregen van iq 180. Kindje 2 heeft een cijfer gekregen van 150. Het verschil tussen die 2 kinderen is in getallen even groot als het verschil van jezelf met de persoon met een iq van 70. Terwijl ze dus allebei extreem hoogbegaafd zijn. En dan leggen we nog niet eens de link met de leerkrachten van deze twee kinderen, die een prachtig iq van 120 hebben...
Uit eigen ervaring kan ik delen dat zelfs als je niet echt ongelijk ontwikkelt je soms gewoon echt te veel begrijpt, meer dan goed/gezond voor je is. Dat kan grote schokken meebrengen, want je kan dat sociaal emotioneel nog niet plaatsen. Zelfs als
Volwassene speer dat nog, want je ziet overal verbanden, een shitload verbanden, ook hee vervelende. Overigens kan dat uiteindelijk bij elk kind hard aankomen als ze ontdekken hoe hard en oneerlijk de wereld kan zijn. Maar voor mij gold dat ik te jong nog veel meer zag en kon begrijpen.

Mijn moeder vertelde me dat ik als kind van 11 maanden ineens leek te snappen hoe een wc en riolering werkt. Letterlijk met een lichamelijke schok. En toen was ik er bang voor. Want wat is er nog meer dat je niet kunt zien? Ik kon wel een beetje praten maar natuurlijk onvoldoende om dat soort dingen onder woorden te brengen.

Heeft mij persoonlijk best wel eens lastig gemaakt. Nu is het een zegen - ik kan en doe dingen die anderen gewoonweg niet voor elkaar krijgen. En verdien daar ook goed geld mee, op mijn sloffen. Maar als kind was het lastig. Je bent anders, terwijl
Je dat helemaal niet wilt. Je valt op zonder er
Anders uit te zien. En het lastigste is dat heel veel mensen, met name docenten echt niets begrijpen van waar ze mee te maken hebben. Daarnaast loop je qua interesses uit de pas met andere kinderen. Ik wilde weten hoe een kerncentrale werkt. En dat hield niet op bij het warmwatersysteem- ik wilde de deeltjesfysica snappen. Maar daarnaast wilde ik ook gewoon voetballen met vriendjes.

Gelukkig ben ik er nu zelf bij en kan ik mijn dochters een beetje helpen. Ze doen hun best op school met plusklassen etc. Maar uiteindelijk staan daar dan toch docenten voor die niet goed genoeg begrijpen wat het betekent voor een kind. De echte diepte en de behoefte aan het vinden en praten over de vee diepere/verdere logische verbanden blijft onbehandeld
Whatever...
  maandag 11 januari 2021 @ 08:37:19 #38
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197337823
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 07:48 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:nanukerst Hij zit daar inderdaad echt goed op zijn plek. En ik ben daar iedere dag nog zo blij mee O+

Zo’n lockdown kan voor zulke dingen dus best handig zijn, je ziet echt even hoe je kind met de aangeboden stof omgaat en of het past bij je kind. En de juf klinkt ook wel echt goed, dat jullie zelf mogen gaan zoeken. Helpt jullie specialist daarbij, of gaan jullie dat zelf doen?
Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.

Edit: ik heb enkele weken geleden alle projecten gratis gedownload van hun site, ik zie nu dat er inmiddels voor betaald moet worden..
pi_197431188
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 08:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.

Edit: ik heb enkele weken geleden alle projecten gratis gedownload van hun site, ik zie nu dat er inmiddels voor betaald moet worden..
Jullie zijn goed bezig hoor :) Dat soort extra dingen zijn wel heel erg tof.
Ik heb dus maandag een gesprek met juf en specialist en heb aan Sjaak gevraagd wat hij van zijn schoolwerk vindt. Hij vindt het allemaal veel te makkelijk. Met rekenen zijn we met het plusboek van groep 4 begonnen en dat vindt hij leuk, hij moet net een beetje nadenken en maakt het dan alsnog foutloos. Maar dat hele Veilig Leren Lezen is echt veel te simpel, zegt hij. Ik wil dus graag kijken of we echt op maat hem bijvoorbeeld kunnen laten begrijpend lezen, of misschien toch maar groep 4 aan gaan bieden? Ik ben ook benieuwd hoe de juf dat ziet en wat haar voorstel gaat zijn. Ze is echt fantastisch en denkt buiten alle gestelde kaders, dus hier komen we vast ook weer uit.
pi_197439711
Dat VLL was voor mijn jongste ook niet zo werkbaar. Maar hij hoefde niet alles te doen. Steeds alleen 1 van de 2 pagina's om wel te leren schrijven(die juf was echt gefocust op goede handschriften O+ ). Als hij dan klaar was mocht hij uit de kast een regulier boek pakken op zijn avi-niveau. Groepjes lezen hoefse hij ook niet te doen.

Voor D was het dus vooral handschrift/schrijfles. Leesles was niet nodig.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 13:10:27 #41
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197504326
VLL sloeg hier ook niet aan. Geen enkele leren lezen-methode, als ik eerlijk ben. Hij vindt het al snel te saai (en ik heb zelf ook wat moeite met het overbrengen van het nut van plat overschrijven van woorden, dat zal niet helpen :@ )

Gisteren de juf en de IB'er gemaild. Over twee weken een gesprek, maar we zien hem met de dag ongemotiveerder en lethargischer worden gedurende deze lockdown. Voorstel gedaan om nog meer te compacten (nu deden we alles wat moest halveren), het nakijken met ons te doen (doen ze klassikaal, maar dat werkt gewoon niet voor hem met 25 andere kinderen online), en daarmee tijd vrij te maken voor eigen projecten. Dat was al de bedoeling, maar omdat zijn ochtenden zo 'zwaar' verlopen met het verplichte programma is er geen tijd en ruimte over voor iets anders in de middag. Ik verwachtte een ingewikkeld gesprek, maar de IB'er zei 'Wat ontzettend fijn dat jullie meedenken over de invulling van het programma voor L!' en ze vonden onze ideeen geweldig en daar moest ik happy tears van huilen. :') O+

Dus op de stapel staat: project Recht, project Oceanen, en we gaan met Engels aan de slag. En dat allemaal dankzij een school die mee durft te bewegen, zo awesome O+
pi_197509840
Wow LE, wat een geweldige school hebben jullie gevonden zeg O+ Hoe tof dat ze zo nadenken (en naar dat jullie hem zo zien afzakken).

Ik had gister zo’n zelfde gesprek met ib-er en hb-specialist. We hebben gezamenlijk besloten om Sjaak niet meer te remmen in zijn leerhonger en hem te gaan volgen. We hebben plannen opgezet per vak, om hem snel er doorheen te laten gaan. Zo gaat hij bij rekenen strategieën aanleren voor optellen, staartdelingen, breuken en procenten. Hij hoeft niet al die ingewikkelde nieuwe rekenmethodes te doen, maar we gaan op zoek naar een strategie die voor hem werkt en daar houden we het bij. De kans is redelijk aanwezig dat hij daarmee tegen het einde van het schooljaar klaar is met rekenen (t/m groep 8 dus), maar dat is dan maar zo. Hij vindt het zo leuk!
Voor taal hebben we zo’n zelfde plan maar dat moet nog iets meer worden uitgewerkt.

Ik voelde me schuldig naar school, want ze hebben er een behoorlijk ingewikkelde ‘casus’ bij sinds november, in de vorm van Sjaak. Maar ze vinden het allemaal heel normaal. “Ok, dit is goed voor hem, hoe gaan we dit aanpakken?” Hb-specialist vertelde dan wat school kon doen. “Dat gaan we doen, geen probleem.” Zo simpel was het! Ook ik had vreugdetranen hierdoor O+
  dinsdag 19 januari 2021 @ 17:18:49 #43
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197510158
Wat een fijne berichten hier 👍🏻

Hier valt school een beetje door de mand tijdens deze lockdown. Alle aandacht gaat naar de middenmoot en de kinderen die de stof lastig vinden. Begeleiding van onze kinderen is echt minimaal... Werk van de plusklas is er pas sinds deze week, maar geheel vrijblijvend en zonder begeleiding :{

Wat wel fijn is, is dat oudste alle vrijheid heeft gekregen om het werk op zijn eigen manier te doen en hij de instructies en de besprekingen met de klas mag skippen. Dat werkt echt goed voor hem. Hij houdt zeeën van tijd en energie over, die hij kan inzetten voor dingen die hij echt interessant vindt :Y
Oude (on)bekende.
pi_197510534
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:18 schreef Mevr_Mus het volgende:
Wat een fijne berichten hier 👍🏻

Hier valt school een beetje door de mand tijdens deze lockdown. Alle aandacht gaat naar de middenmoot en de kinderen die de stof lastig vinden. Begeleiding van onze kinderen is echt minimaal... Werk van de plusklas is er pas sinds deze week, maar geheel vrijblijvend en zonder begeleiding :{

Wat wel fijn is, is dat oudste alle vrijheid heeft gekregen om het werk op zijn eigen manier te doen en hij de instructies en de besprekingen met de klas mag skippen. Dat werkt echt goed voor hem. Hij houdt zeeën van tijd en energie over, die hij kan inzetten voor dingen die hij echt interessant vindt :Y
Dat is wel heel jammer van school..

[ Bericht 13% gewijzigd door watmoetikkiezen op 19-01-2021 17:43:26 (gezeur waarover ik met school ga praten..) ]
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:11:07 #45
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197534782
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:07 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wow LE, wat een geweldige school hebben jullie gevonden zeg O+ Hoe tof dat ze zo nadenken (en naar dat jullie hem zo zien afzakken).

Ik had gister zo’n zelfde gesprek met ib-er en hb-specialist. We hebben gezamenlijk besloten om Sjaak niet meer te remmen in zijn leerhonger en hem te gaan volgen. We hebben plannen opgezet per vak, om hem snel er doorheen te laten gaan. Zo gaat hij bij rekenen strategieën aanleren voor optellen, staartdelingen, breuken en procenten. Hij hoeft niet al die ingewikkelde nieuwe rekenmethodes te doen, maar we gaan op zoek naar een strategie die voor hem werkt en daar houden we het bij. De kans is redelijk aanwezig dat hij daarmee tegen het einde van het schooljaar klaar is met rekenen (t/m groep 8 dus), maar dat is dan maar zo. Hij vindt het zo leuk!
Voor taal hebben we zo’n zelfde plan maar dat moet nog iets meer worden uitgewerkt.

Ik voelde me schuldig naar school, want ze hebben er een behoorlijk ingewikkelde ‘casus’ bij sinds november, in de vorm van Sjaak. Maar ze vinden het allemaal heel normaal. “Ok, dit is goed voor hem, hoe gaan we dit aanpakken?” Hb-specialist vertelde dan wat school kon doen. “Dat gaan we doen, geen probleem.” Zo simpel was het! Ook ik had vreugdetranen hierdoor O+
Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?
pi_197535417
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?
Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.

Taal gaat wel wat meer verdiept worden, hij is vandaag begonnen met een simpele versie van een boekbespreking om dat uit te gaan bouwen bijvoorbeeld. Maar ook hierin is hij groep 3 (en 4 waarschijnlijk ook) al ver voorbij. School zou hem gaan testen, maar door de lockdown kan dat even niet, dus is het even aanmodderen hierin (maar wel in overleg uiteraard).
  woensdag 20 januari 2021 @ 19:37:21 #47
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197536841
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.

Taal gaat wel wat meer verdiept worden, hij is vandaag begonnen met een simpele versie van een boekbespreking om dat uit te gaan bouwen bijvoorbeeld. Maar ook hierin is hij groep 3 (en 4 waarschijnlijk ook) al ver voorbij. School zou hem gaan testen, maar door de lockdown kan dat even niet, dus is het even aanmodderen hierin (maar wel in overleg uiteraard).
Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!
pi_197536959
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!
Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem open O+
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:35:37 #49
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197538584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:41 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem open O+
Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren. O+
pi_197540298
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:35 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren. O+
Precies O+ Het is zulk mooi maatwerk wat geleverd wordt O+
pi_197903960
Wij gaan binnenkort toch maar weer even contact opnemen met de leerkrachten denk ik.

Onze Minion mag vanaf morgen eindelijk weer naar school (3 dagen, want regio zuid, dus bijna vakantie) en haar reactie gisteren was: " }:| }:| Dat vind ik dus écht héél stom, mama!"

Na even doorvragen kwam -net als vorig jaar na de lockdown- als reden dat "er niks meer te leren valt op school" ;(

De afgelopen weken met thuisonderwijs hebben we natuurlijk aardig kunnen meekijken met de verschillende werkjes die ze in groep 1/2 doen en dat is inderdaad ook wel echt verre van uitdagend voor haar...
Sterker nog: d'r peuterbroertje van net 3 doet al een hoop werkjes vol enthousiast mee; die is helemaal in z'n element... :X

Vanuit de plusklas kwam er wel 1x een overzichtje van leuke links voor wat meer uitdagende dingen, maar dat was vooral ook nog veel zelf uitzoeken. Dus dat viel me stiekem toch wel een beetje tegen.

Aan de ene kant zie ik een superleergierig meisje met een bijna onstilbare honger naar nieuwe dingen, maar tegelijkertijd lijkt ze juist steeds onverschilliger te worden voor schoolwerkjes. Alsof ze dat al compleet afgeserveerd heeft ofzo.

Zo heeft ze de afgelopen weken naast schoolwerk sudoku's leren oplossen, leren Patiencen, wippen (kaartspel) en geleerd dat we in Brabant-Nederland-Europa én op de aarde wonen. Inmiddels heeft ze -dankzij de vorst- ook al geleerd dat er zoiets bestaat als negatieve getallen, en 'snapt' getallen tot 1000 ofzo.

Tegelijkertijd weigert ze vaak te schrijven of te lezen, óf omdat het te makkelijk is, óf omdat ze het niet zeker weet / in één keer goed doet.
Vorige week schreef ze 'uitnodiging' bijna correct :+

Man en ik maken ons dus een beetje zorgen over volgend jaar, in groep 3. We zijn bang dat ze al snel afhaakt als ze daar beginnen met de basis, terwijl we nu al zien dat haar basis juist niet altijd helemaal goed is. Als ik voorstel om cijfers te leren schrijven, haakt ze af, terwijl ze ze nog regelmatig in spiegelbeeld schrijft.
Gelukkig hielpen die sudoku's daar nog een beetje bij, haha ;)

Nou ja, erg lang en onsamenhangend verhaal weer :') maar ik denk dat we maar eens aan gaan sturen op een gesprek met de IB'er ofzo... Die heb ik begin dit jaar wel 1x aan de telefoon gehad, maar verder eigenlijk niks meer van gehoord.
De kleuterjuf gaf vorige week aan dat "het heus wel goed komt met het schrijven van die cijfers (bijvoorbeeld), omdat dat een kwestie van rijping is". Daaruit maak ik een beetje op dat ze niet helemaal snapt waar onze zorgen zitten, dus dat moeten we toch iets duidelijker zien te maken.
pi_197904292
Pff Twist, inderdaad tijd voor een gesprek!

Ik merk bij N ook wel dat ze de kleuterdingen niet zo interessant vindt; de juf had allerlei filmpjes en verhaaltjes opgenomen tijdens de lockdown, maar die vond N niet leuk om te zien. Ze was liever bezig met dingen leren over het heelal en de aarde :D En de paar filmpjes die over letters en woorden gingen waren echt te makkelijk voor haar.

Schrijven en lezen durft ze hier nog niet, maar dat is echt een karakterding - ze doet het pas als ze het zeker weet dat ze het kan. Daardoor heeft de juf ook niet echt door dat ze het kleuterige wel ontgroeid is. Dus ik vrees dat we binnenkort ook weer een gesprek moeten voeren met haar en de ib'er (dit had ik al gevraagd voor de lockdown, en de juf zou erop terugkomen, maar niks meer van gehoord... dus maar weer aan de bel trekken).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_197904764
@twist02, dat lijkt me wel een gesprek waard ja! En misschien kan het boek Omgaan met Hoogbegaafdheid op school van Renata Hamsikova jullie helpen. Hier hadden ze hem in de bieb (en we mogen afhalen), anders heeft bol.com hem. Staan heel veel nuttige tips in voor (met name) school, en ook een heel stuk over hoogbegaafde meisjes geloof ik. Voor @SaskiaR kan het ook heel nuttig zijn!

Onze scholenkoepel gaat een plusklas oprichten O+ En iemand die veel expertise heeft, gaat daar de juf van zijn O+ Het wordt 1 dag per week en Sjaak is daar meer dan welkom O+ . Ze gaan het daar hebben over de leerkuil en andere dingen die hij nodig heeft. Ik vind het zó tof!
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:34:45 #54
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197904843
De IB'ers krijgen het nog druk, wij hebben straks een gesprek. :D

Twist: ik begrijp jullie (terechte) zorgen, ik lees veel aanpassingsgedrag en ik denk dat het zaak is om daar snel op te acteren (want een kind dat eenmaal uit staat, krijg je niet makkelijk weer 'aan'..) Hebben jullie een HB-begeleider of iets dergelijks? En wat is het beeld vanuit de plusklas?
pi_197905707
Ik spreek de ib-er deze week ook nog *O*
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:57:08 #56
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197906149
Wij hebben net ook een gesprek aangevraagd :D

Het thuisonderwijs was ook hier weer erg verhelderend. En confronterend... :{
Oude (on)bekende.
pi_197909278
Haha, het is wel echt de week van de IB'er zo ja! :D
Al kan ik me ook zomaar voorstellen dat het inderdaad geen toeval is, maar samenhangt met die hele scholensluiting natuurlijk. Ik geloof meteen dat dat een en ander triggert.

@MevrouwCactus: dank voor de tip, zal eens kijken wat de bieb hier heeft ja, goeie!
Wat goed van de plusklas! ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:34 schreef Nanukerst het volgende:
Twist: ik begrijp jullie (terechte) zorgen, ik lees veel aanpassingsgedrag en ik denk dat het zaak is om daar snel op te acteren (want een kind dat eenmaal uit staat, krijg je niet makkelijk weer 'aan'..) Hebben jullie een HB-begeleider of iets dergelijks? En wat is het beeld vanuit de plusklas?
Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.

De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...

Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...

Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus :)
pi_197910706
@twist02 Doen hoor, zéker als school dat zo zegt.
Hier is elke reactie tot nu toe 'maar het gaat toch goed?' of 'zijn werkhouding is wel zwak' :')
We zijn inmiddels zover dat we hem wel naar school hebben laten gaan (terwijl we twijfelden over deze ene week) om de juffen niet nog meer tegen de haren in te strijken :')
Dus zolang het 'gaat' wachten we de toetsen en gesprekken af.
pi_197911522
@Hupje oh da's balen ja, als je je zo bezwaard voelt bijna...

Hoe oud is J. ook alweer? Scheelt niet heel veel, toch?
pi_197912088
@twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
pi_197913851
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:58 schreef Hupje het volgende:
@:twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
Ah, dus hij is al versneld dan?
Wat balen dat je dan nog steeds / weer moet denken in termen als 'zolang het nog gaat' :{
pi_197914444
Ja, hij is al versneld. Maar dan nog is er weinig uitdaging, alleen leren schrijven is echt leuk. En boeken lezen. Maar dat mag op school niet. De juffen zien vooral een heel jong kind wat zijn werk makkelijk zou moeten kunnen, maar het amper afkrijgt. Zo zien ze het.
Dus na de toetsen gaan we maar weer eens in gesprek.
pi_197914714
Ai, wat pijnlijk :'(
Wat zit er toch een verschrikkelijk verschil tussen verschillende scholen...
pi_197916044
Dat jong kind zien en ver zijn cognitief is soms lastig. Bij de kleuters was dat erg sterk bij ons. Het kind had gewoon ruimte om speels te zijn. Toen aangedrongen op kort kleuteren. Dus als december kind mee met twijfel van juf.
Groep 3 moest hij de methode volgen bij het leren lezen en schrijven. Maar bij het vrij lezen mocht hij uit de kast op avi niveau kiezen. Dat was eind groep 3 al avi-uit (eind kleuterklas ontestbaar laag).

Nu zit hij in groep 6. En ik merk dat vooral tot eind groep 4 er veel meer behoefte was qua cognitieve honger.

Inmiddels krijgt hij op school bredere vakken (kosmisch, lekker de viking verhalen induiken). Ook nieuwsbegrip, en zo meer invulling in de dag. Zelfs taal is leuker met taalkaarten en variatie in opdrachten. Als de klas meer aankan, dan krijgt het kind al meer aanbod.

Niet dat het echt op niveau is. Dat is niet te doen met 25 kinderen in de klas, en sociaal emotioneel zit hij echt op zijn plek in deze jaargroep. En er zitten nog 5hb-ers in deze klas(gr6-7-8), dus juf heeft wel expertise. Wel heeft hij een ochtend een plusgroep waar hij leert leren. En daarvan heeft hij ook werk mee naar school. Dat geeft de nodige uitdaging en lessen (fouten maken mag, doorzetten, oefenen levert iets op met de tijd). Die plusklas startte ook pas in groep 5, omdat ze dan echt bewuster bezig kunnen zijn met dat leren leren. Voor groep 3-4 is de preplusklas meer les op niveau, maar minder diepgang, te weinig voor de mijne. Of zoals juf zei, ook in de preplusklas heb je uitschieters en die heb jij te pakken ;)
pi_197920257
Hb is soms ook bizar moeilijk te herkennen. Ik heb nu een jongen in de klas waarbij ouders dingen vertellen dat je denkt: 100% hb. Maar ik krijg het niet te zien in de klas, nu al een enorme onderpresteerder :’(

Een externe plusklas! Superfijn Cactus. Mijn scholenstichting heeft er ook een! Zo leerzaam en fijn voor de kinderen! (En ik had er zo graag willen werken, maar het kon niet qua dag :’( ). Ik kom er wel regelmatig om ideeen op te doen en voor overleggen, zo mooi om te zien hoe de kinderen zichzelf kunnen zijn O+

En ik wil ook een gesprek met de ib’er, maar helaas die is er nog steeds niet. Js ging maandag super happy naar school en is sindsdien weer enorm huilerig en dwars. Net kwam het er eindelijk uit, hij moet weer alles maken/zoveel luisteren naar de juf en als hij klaar is moet hij een leesspelletje op de laptop spelen (dat vindt hij dan wel leuk, maar ook wel makkelijk). Ik vroeg aan hem waarom hij dan geen rekentijger/humpie dumpie/sprinter ging doen, maar hij weet niet hoe te starten. En daar ligt ook het probleem bij hem. Vandaag heeft hij een nieuwe juf, met hb specialisme dus ik hoop dat het vandaag beter gaat.. Ze krijgt 2 dagen ;)

Jullie allemaal succes met de ib gesprekken O+
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:07:18 #66
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197922684
Wij hebben een heel leuk en interessant gesprek gehad met de juf & IB'er & HB-specialist gisteren! O+ Het begon met een stortvloed aan complimenten richting ons, wat fijn dat we zo meedenken over de invulling van zijn onderwijs, en de projecten die we thuis met Sticker doen zijn zo tof, zo uitdagend, zo inspirerend.. ze nemen het mee omdat ze op school ook zulke projecten willen gaan aanbieden O+

Inhoudelijk: alle partijen zien een kind dat blijft versnellen, dat nu (hij is 7) bezig is met rekenwerk groep 6 en in dit tempo over iets van 1,5 jaar de basisschoolstof heeft doorlopen. Grote vraag die bij ons allen leeft: wat dan? Met 10 naar het VO vinden we niet wenselijk. School gaat zich buigen over een goed doordacht plan voor de langere termijn, vermoedelijk wordt het een combinatie van een deel met de klas mee doen (maar dan gecompact), een deel zelfstandig verrijken, en verdiepende projecten, waarbij ik heb aangegeven dat wij daarin ook wel iets op ons willen nemen (op school een middag een project begeleiden, of desnoods thuis).

Wij hebben in het verleden niet altijd de leukste scholen getroffen, maar wat een warm bad is het hier: een fantastische samenwerking tussen alle betrokkenen, we zijn er zo gelukkig mee! O+ Daar kan menig school nog iets van leren.
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:37:37 #67
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197923268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 16:24 schreef twist02 het volgende:

[..]

Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.

De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...

Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...

Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus :)
Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
  woensdag 10 februari 2021 @ 19:28:59 #68
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_197930412
Mijn kinderen gingen ook naar een soort plusklas (binnen de school). Daar werkten ze aan projecten waar ze ook tijdens de gewone lessen in de klas aan konden werken (omdat veel gewone lessen voor hen gecompact werden).
En voor het overige (vakgerelateerde) pluswerk: daarvoor kregen ze vaak minder instructie dan nodig was. Leerkrachten gaan er (te) vaak vanuit dat hoogbegaafde kinderen geen instructie nodig hebben.

@twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘

[ Bericht 23% gewijzigd door Grijs op 10-02-2021 19:34:03 ]
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_197931493
@Nanukerst Wat hebben jullie een geweldige school zeg! Wat wordt er goed naar Sticker gekeken O+ En ja, 10 jaar naar het VO is heel erg jong.

Ik kreeg vandaag een soort zelfde overweging: Sjaak zou volgend jaar het beste in groep 5 passen, denken we. Qua uitdaging dan. Het is dan ook de 2e versnelling die we zouden inzetten. Hij is dan dus ook 10 als hij naar het VO zou gaan, ware het niet dat ook deze 2e versnelling waarschijnlijk niet voldoende zou zijn.
Dus wij zullen zo’n zelfde plan moeten gaan maken voor Sjaak als jullie met Sticker, want met 9 naar het VO zie ik echt helemaal niet zitten.
pi_197932540
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?

Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.

@MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
pi_197933233
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:45 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?

Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.

@:MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @Nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @Logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
pi_197933812
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
Ja, dat is misschien ook wel een idee om daar eens naar te informeren ja. Ze is nu een keer of 8-10 geweest denk ik en het loopt nogal uiteen wat ze doen (maar dat is dus wel op basis van de verhalen van een kleuter ;) ).
Ze lijkt er vooral erg van te genieten omdat er andere skills aangesproken worden dan normaal (fantasie, brainstormen, ruimtelijk inzicht) en er is ook aandacht voor type mindsets :)

quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:28 schreef Grijs het volgende:

@:twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘
Fijn dat dat herkenbaar is :D en dank je!
pi_197939235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Daar zit ook wel een flink gat tussen. Dan kom je waarschijnlijk ergens in het midden uit. Het is in ieder geval fijn dat school mee wil denken.

Vriendje van oudste zat ook in zo'n spagaat. Die kon in groep 8 makkelijk naar de middelbare. Maar cognitief 2 jaar voor, sociaal-emotioneel 2 jaar achter. Dat was nog best pittig om hem blij/tevreden te houden.

De mijne heeft niet zo'n behoefte om sneller door de stof te gaan. Hij zou het kunnen (pikt ook zo het VWO2 huiswerk van oudste op). Maar hij vermaakt zich wel met ander werk. Die cognitieve honger is na groep 3-4 verdwenen. Dat scheelt een hoop.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:24:32 #74
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197939456
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
pi_197939633
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)

Die 10-14's zijn hier van de openbaar onderwijs koepel. En daar valt ook dat gymnasium onder.

Gelukkig zijn er nog zeker 2 scholen buiten die koepel die ook HB-begeleiding aanbieden in het middelbaar onderwijs. De school van oudste is er ook mee bezig, die zit binnen de koepel. Gelukkig nog 2 jaar tot we die keuze moeten maken.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:33:27 #76
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197939663
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)
Wat jammer! Dat zal dan schoolgebonden zijn, ik ken wel HB'ers die zijn aangenomen op zo'n school.
pi_197939772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
Die scholen bestaan hier in de regio nog niet, helaas. Ik hoop dat er over een paar jaar wel zo’n school is.
pi_197939951
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
pi_197940977
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Hier is die plusklas ook extern. Nu heb ik geen werk. Maar andere ouders hebben er soms wel last mee. Nu gaan er 7 kinderen (groep 5&6) naar de klassen op die dag, we fietsen nu zelf heen, en om de beurt mee terug. Een eerder jaar ging een kind ook weleens met een taxi terug. Maar dat moet je maar net kunnen betalen als ouders zijnde.

Die IQ test hoefde niet voor de plusklas van 3&4, daarvoor moest school ze doortoetsen. En een aanbeveling doen. Voor die externe plusklas was die IQ test wel nodig, maar dat kwam iemand van die klas doen op school doen.

Hier is die koepel echt lekker bezig voor deze kinderen.
  maandag 15 februari 2021 @ 09:41:09 #80
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198013215
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?

Wat een strenge toelatingseisen, wat jammer. Hier mag het zonder test, maar het kind in kwestie dient wel eerst gezien te worden door de HB-specialist.

Iemand hier ervaring met 'Denken in getallen'? Omdat Sticker nu op groep 6-niveau rekent, wil school hem verrijkingsopdrachten op het gebied van rekenen bieden. Denken in getallen lijkt - op het oog - het best aan te sluiten, en dan de versie groep 5B met het thema dino's en vulkanen. We hadden ooit Denken in taal, maar daar kon hij dan weer helemaal niets mee.. We hebben school gevraagd om het aan te schaffen, als dat niet kan dan wil de HB-specialist het vanuit Stickers arrangement betalen.
pi_198013377
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?
Op dit moment is er volgens mij 1 bovenbouw kind van onze school die erheen gaat. Ach, we vinden er tzt vast wel onze weg in, als hij al in aanmerking komt.

Die methode ken ik niet, helaas.
pi_198013604
Ik ken de methode ook niet. Maar wat ik wel merkte bij rekentijgers; het ligt nogal aan je kind of het werkt. De mijne paniekte al als hij 1 fout maakt (wordt wel beter). Dan is begeleiding wel een must. Even op gang helpen bleek voldoende, maar soms ook 1-op-1 iets doen. Niet omdat het niveau te hoog was, maar omdat zijn hoofd hem blokkeerde.

Dus ik zou wel kijken of daar ook de ruimte voor is, anders heb je misschien wel het boek, maar geen succes ;)
  maandag 15 februari 2021 @ 10:16:51 #83
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198013677
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ken de methode ook niet. Maar wat ik wel merkte bij rekentijgers; het ligt nogal aan je kind of het werkt. De mijne paniekte al als hij 1 fout maakt (wordt wel beter). Dan is begeleiding wel een must. Even op gang helpen bleek voldoende, maar soms ook 1-op-1 iets doen. Niet omdat het niveau te hoog was, maar omdat zijn hoofd hem blokkeerde.

Dus ik zou wel kijken of daar ook de ruimte voor is, anders heb je misschien wel het boek, maar geen succes ;)
Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.
pi_198014335
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 10:16 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.
D heeft dat soort werk niet meer van school, sinds hij naar de externe plusklas gaat en daar werk van mee krijgt. Maar ik zal het eens benoemen bij die juf die het begeleide. Als de ervaringen hier goed zijn ;)
pi_198016094
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?

Wat een strenge toelatingseisen, wat jammer. Hier mag het zonder test, maar het kind in kwestie dient wel eerst gezien te worden door de HB-specialist.

Iemand hier ervaring met 'Denken in getallen'? Omdat Sticker nu op groep 6-niveau rekent, wil school hem verrijkingsopdrachten op het gebied van rekenen bieden. Denken in getallen lijkt - op het oog - het best aan te sluiten, en dan de versie groep 5B met het thema dino's en vulkanen. We hadden ooit Denken in taal, maar daar kon hij dan weer helemaal niets mee.. We hebben school gevraagd om het aan te schaffen, als dat niet kan dan wil de HB-specialist het vanuit Stickers arrangement betalen.
Mijn I. werkt met Denken in getallen (maar dan de versie voor groep 3, reis door het menselijk lichaam). Waar hij tegenaan loopt is dat er vaak meerdere vragen worden gesteld in een begeleidend tekstje, terwijl dan alleen de laatste vraag werkelijk beantwoord moet worden. Dat brengt hem nogal in verwarring. :+. Verder ligt de focus lang niet alleen op rekenvaardigheden, maar zijn er veel 'vertel eerst hoe je dit aan kan pakken'- vragen. Mijn zesjarige kan dat nog lang niet altijd goed onder woorden brengen, maar Sticker is daar waarschijnlijk al een stuk verder in!

Wat wel leuk is, is de thematische samenhang door het hele boek heen. Het zijn geen losse sommetjes, maar het is allemaal rekenwerk in context.

[ Bericht 0% gewijzigd door DevilsAndDust op 15-02-2021 14:39:45 ]
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_198017574
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Hier wordt de plusklas ook op een andere locatie, 4km van de eigen school. Op donderdag, wanneer we allemaal werken. Sjaak is waarschijnlijk het enige kindje van zijn school die gaat. Dus wij zijn ook aan het puzzelen hoe we dat in vredesnaam gaan doen.
pi_198109833
Nog even terugkomend op het verschil tussen cognitief en sociaal-emotioneel:

Ik vind dat dus heel lastig om in te schatten, het sociaal-emotionele stukje. Sowieso zien wij onze Minion natuurlijk in heel andere situaties dan de leerkrachten, dus ergens wil ik afgaan op wat zij daarover zeggen.
Een paar maanden terug gaf de meneer aan dat ze daarin 'nog wel wat verder kon groeien' en regelmatig wel heftig kon reageren in situaties (bijv. als een ander kindje op haar plek ging zitten). Ook lijkt ze regelmatig nog een soort bevestiging te zoeken na sociale situaties/confrontaties.

Qua weerbaarheid zien wij zelf ook dat ze niet heel sterk is, dat lijkt ook echt wel bij haar karakter te passen. Haar 3-jarige broertje is haar bijv. al regelmatig de baas.

Tegelijkertijd lijkt ze sociale situaties juist erg goed te snappen en er ook veel mee bezig te zijn. Gisteren vroeg ze bijvoorbeeld wat het woord 'kwetsen' betekent en na mijn uitleg kwam ze direct met de opmerking "maar dat doe je niet altijd met opzet hè mama, soms bedoel je het niet zo, toch?"
En later vroeg ze uit het niets of ik dacht dat 'slechterikken' er soms misschien wel niets aan konden doen dat ze 'slecht' waren.
Dat vind ik dan weer vrij indrukwekkend qua empathisch vermogen voor een kleuter.

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen of handige linkjes heeft naar meer informatie hierover? :)
pi_198110375
Zonder bron of rechtstreekse onderbouwing, maar wel een beetje gebaseerd op mijn werkervaring als neuropsycholoog. In sociaal-emotioneel functioneren zit ook een heel cognitieve component. Dan gaat het om feitelijk kunnen beredeneren hoe sociale situaties in elkaar zitten. Je kunnen verplaatsen in een ander, kunnen bedenken wat de ander voelt en ervaart, het kunnen analyseren van een sociale situatie vanuit meerdere oogpunten. Het kan zijn dat slimme kinderen dat ook goed kunnen omdat ze daarin uitgaan van hun cognitieve en analytische vaardigheden. Dat betekent echter nog niet dat ze ook altijd adequaat kunnen reageren onder de druk een sociale interactie. Vaak spelen er dan emoties, eventuele spanning, een hoop prikkels, hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat juist slimme kinderen zoveel opmerken en 'zien' in een situatie dat ze snel overspoeld raken en dan niet meer doordacht kunnen reageren.

Ik herken het in ieder geval erg bij mijn zoon, die echt prachtige analyses kan maken over onderlinge relaties en heel knap over zijn emoties kan praten, maar met zijn 9 jaar toch nog volledig panisch kan reageren als ik onverwacht een gaatje in zijn trui gerepareerd heb ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198110897
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)

Die 10-14's zijn hier van de openbaar onderwijs koepel. En daar valt ook dat gymnasium onder.

Gelukkig zijn er nog zeker 2 scholen buiten die koepel die ook aanbieden in het middelbaar onderwijs. De school van oudste is er ook mee bezig, die zit binnen de koepel. Gelukkig nog 2 jaar tot we die keuze moeten maken.
Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werkt
*poef* nu is het weg
pi_198111136
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:52 schreef Clubsoda het volgende:
Zonder bron of rechtstreekse onderbouwing, maar wel een beetje gebaseerd op mijn werkervaring als neuropsycholoog. In sociaal-emotioneel functioneren zit ook een heel cognitieve component. Dan gaat het om feitelijk kunnen beredeneren hoe sociale situaties in elkaar zitten. Je kunnen verplaatsen in een ander, kunnen bedenken wat de ander voelt en ervaart, het kunnen analyseren van een sociale situatie vanuit meerdere oogpunten. Het kan zijn dat slimme kinderen dat ook goed kunnen omdat ze daarin uitgaan van hun cognitieve en analytische vaardigheden. Dat betekent echter nog niet dat ze ook altijd adequaat kunnen reageren onder de druk een sociale interactie. Vaak spelen er dan emoties, eventuele spanning, een hoop prikkels, hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat juist slimme kinderen zoveel opmerken en 'zien' in een situatie dat ze snel overspoeld raken en dan niet meer doordacht kunnen reageren.

Ik herken het in ieder geval erg bij mijn zoon, die echt prachtige analyses kan maken over onderlinge relaties en heel knap over zijn emoties kan praten, maar met zijn 9 jaar toch nog volledig panisch kan reageren als ik onverwacht een gaatje in zijn trui gerepareerd heb ;)
Ah, goed punt ja, dat klinkt inderdaad erg logisch zo :Y dat is inderdaad dus precies wat ik regelmatig zie gebeuren: dat ze enerzijds sociale interacties weet te doorgronden op een bijna volwassen manier, maar tegelijkertijd inderdaad ook gewoon typische kleuteruitbarstingen heeft :+

Maar in het hele hb verhaal vind ik dat dus wel lastig, want soms lijkt het bijna een standaardreactie op een cognitieve voorsprong: "Ja, maar dan zal hij/zij sociaal-emotioneel gezien wel juist achterlopen!".
Maar in hoeverre is 1) daar echt sprake van en 2) kun je dat dus überhaupt bepalen/inschatten, als je inderdaad uitgaat van een cognitieve component daarin?
En eigenlijk ook 3) hoe nuttig is het dan om dat 'los' te willen beschouwen van elkaar?

Nou ja, interessante materie wel dus ;)
pi_198112061
Daarbij wordt bij hb-kinderen het sociaal-emotionele vaak beoordeeld door de omgang met andere kinderen te bekijken. Maar als die niet op hetzelfde cognitieve niveau zitten, is dat heel lastig. Bijv. een hb-kind bedenkt iets en wil dat dan uitgebreid uitleggen aan een ander kind, erover overleggen etc. Dat andere kind wil dat helemaal niet en begint dus gewoon te spelen. Hb-kind wordt dan boos. Maar waar zit de fout in de communicatie dan? Niet alleen bij het hb-kind, dus is het dan te kort door de bocht om te zeggen dat het sociaal-emotioneel achterloopt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198112074
Als je het neuroanatomisch wil beschouwen dan moet je denk ik onderscheid maken tussen intelligentie, cognitieve vaardigheden (zoals geheugen, taalontwikkeling, planningsvaardigsvaardigheden etc.) en emoties.

De emotiebeleving in heel andere hersengebieden plaatsvindt dan meer cognitieve vaardigheden en intelligentie. Het zijn meer primitieve hersengebieden, die dieren ook hebben terwijl die een veel minder ontwikkelde hersenschors hebben, het stuk hersenen waaraan wij als mensen onze intelligentie en cognitieve mogelijkheden aan te danken hebben. Die primitievere gebieden ontwikkelen zich onafhankelijk van de hogere gebieden. Vergelijk maar eens met de puberteit waarin jongeren meer risicos nemen omdat hun emotionele beleving daarnaar hunkert, maar hun gezonde verstand soms tekortschiet in bedenken of dat verstandig is ;) Ik denk ook dat er in de ontwikkeling van primitievere hersengebieden minder spreiding zit, dus dat een kind cognitieve makkelijker 3-4 jaar kan voorlopen dan in de emotionele beleving. Wat op zich goed is, want want anders krijg je hele vroege pubers ;) Maar anderzijds denk ik ook dat het niet juist is om te zeggen dat cognitief sterke kinderen altijd maar emotioneel enorm 'jong' zijn. Ik denk dat ze sneller overvraagd worden op cognitief vlak en dat een leeftijdsadequate emotiebeleving daarbij opvallend afsteekt.

Binnen de hogere hersengebieden, de hersenschors, speelt onze frontale cortex een heel belangrijke rol. Die gaat over het plannen, het overzien van situaties, het maken van adequate keuzes, maar ook het onder controle houden van heftige emoties. De rijping van je frontale cortex is de reden dat je als peuter wel een driftbui hebt in een gangpad van de supermarkt en als volwassene niet, hoewel je dat soms best graag zou willen :+ Maar hier huizen ook de zogenaamde executieve functies, dus o.a. adequaat plannen. Veel hoogbegaafde kinderen hebben hier notoir 'moeite' mee en veel plus-programma's zetten hier sterk op in. Ook hierin denk ik niet dat deze kinderen achter lopen, maar het loopt wel wat uit de pas. Ook de rijping van dit hersengebied is een neurobiologisch gegeven waar wel wat spreiding inzit, maar ook een hoogintelligente kleuter plant zelden op het niveau van een adolescent.

Intelligentie daarentegen gaat namelijk veel meer over communicatie tussen hogere hersengebieden en verbindingen hierin, waardoor de hersengebieden optimaler samenwerken en bepaalde functies beter tot uiting komen. Dit lijkt meer een in aanleg aanwezige vaardigheid.

Dus ja, ik denk dat het zeker zinvol is om emotie/cognitie/intelligentie los van elkaar te beschouwen omdat discrepanties in verschillende vaardigheden hierin knelpunten kunnen zijn. Voorbeeld: mijn zoon heeft een heel gemiddeld werkgeheugen en informatieverwerkingssnelheid, wat op zichzelf geen probleem hoeft te zijn. Maar zijn analystische vaardigheden zijn ver bovengemiddeld, waardoor hij theoretisch moeilijke rekenvraagstukken kan oplossen. Maar in de instructie wordt hij snel overvraagd omdat hij tijd nodig heeft om te verwerken wat er bij hem binnenkomt en omdat hij wat moeilijker alle tussenstapjes kan onthouden, waardoor hij soms 'file in zijn hoofd' heeft. Maar ik ben het met je eens dat het wat flauw is om dus te zeggen dat een hoogbegaafde kind emotioneel dan wel achter zal lopen. Ik denk wel dat het zinvol kan zijn om dat met je kind te bespreken. Ik heb regelmatig gesprekken met mijn zoon dat hij achteraf best wel snapt waarom hij ruzie had met een vriendje maar dat het op dat moment gewoon niet lukte om anders te reageren. Ik vertel er ook bij dat ik dat ook vaak heb, want dat is namelijk gewoon menselijk, dat je in the heat of the moment wat primitief bent ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198114094
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:36 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werkt
Dat is wel fijn. Dat eigen niveau, maar dat lukt op onze montessori ook al wel redelijk.

Misschien komt het omdat hier die 10-14 en de plusgroepen onder dezelfde koepel vallen. Dat ze dan eerder sturen op die plusklas.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:43:43 #94
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_198117210
Veel hoogbegaafden zijn ook emotioneel intenser dan gemiddeld. Hierdoor worden kinderen vaak als emotioneel 'jong' bestempeld. Op de site van Ieku is daar meer over te vinden: https://www.ieku.nl/emotionele-intensiteit/
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_198118580
Ik kan alleen uit mijzelf spreken. Ik heb de toenmalige mavo gedaan omdat ik 67% kans had om daarvoor te slagen (bij de test op de middelbare school). Was 4 jaar lang de beste van de klas zonder moeite. Er volgde een versneld traject op het HBO niveau 4 (een overheidsprojectje). Ik was weer de 'beste', 4 gingen in 2 jaar door, de rest, iets van 20 moesten alsnog het 3e jaar doen.

Daarna HBO gedaan, de propedeuse direct gehaald en daarna iets van 10 jaar lang plezier gehad. Daarna pas afgestudeerd. Mijzelf omgeschoold en ben nu ICT'er met een modaal inkomen na 4 jaar.

Wat ik jullie wil melden is dat je kind alsnog veel plezier kan hebben en gewoon uiteindelijk best wel iets kan bereiken zonder dat jullie Japanse praktijken toe gaan passen. Wat ik hier soms lees.. jullie zijn lang niet goed wijs. Laat een kind ook gewoon zichzelf zijn zonder dat jullie op alles maar willen ingrijpen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2021 21:36:33 ]
pi_198119787
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Laat een kind ook gewoon zichzelf zijn zonder dat jullie op alles maar willen ingrijpen
Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?
pi_198119860
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:03 schreef Hupje het volgende:

[..]

Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?
Dat je dit zo vraagt geeft exact aan waarom ik klaag.
pi_198119915
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Ik kan alleen uit mijzelf spreken.

...

jullie zijn lang niet goed wijs.
Beetje tegenstrijdig, vind je niet? :+
pi_198119934
Iemand die hoogbegaafd is is niet machteloos. Heeft juist meer kansen dan wie dan ook. Maar jullie zitten als ouders maar graag te doen (terwijl jullie juist minder intelligent zijn dan het kind gemiddeld gesproken) alsof jullie zo goed weten wat goed is voor jullie kind. Het kind komt er wel, daarvoor heeft het niet jullie gezemel nodig
pi_198119947
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:07 schreef twist02 het volgende:

[..]

Beetje tegenstrijdig, vind je niet? :+
Ja leuk, typerend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')