abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 december 2020 @ 15:53:55 #1
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196992858
Vervolg van: OUD / Help mijn kind is slim ! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid ?

Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..



Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, mijn dank is groot :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:00:45 #2
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196993057
Gelijk een vraagje: perfectionisme/faalangst en daardoor langzaam werken, hoe gaan jullie daarmee om?
N is 5 en ze is nogal een pietje precies... bij kleuren bijv. kan ze heel netjes binnen de lijntjes kleuren, maar het duurt eindeloos. Dan houdt ze het niet vol tot het klaar is, dus ze maakt zelden wat af.
Op school moeten er bepaalde werkjes binnen een bepaalde tijd af zijn (dat is een soort voorwaarde om naar de volgende groep te kunnen), en dat lukt vaak ook niet.
Als je zegt dat het af moet, dan raakt ze meteen in de stress en lukt het zeker niet. Ik probeer te helpen door het in kleine blokjes te verdelen, bijv. vandaag dit stukje, morgen nog een stukje enz. Maar dan nog gaat ze vaak niet aan het werk in de daarvoor aangewezen tijd. Ze gaat dan vaak zitten grappen maken, liedjes zingen enz. Zowel op school als thuis gebeurt dit (ik hoorde van haar vriendinnetje 'N gaat dan nooit werken!'). Ze kan zegmaar rustig 20 minuten klooien en nietsdoen, terwijl als ze echt iets zou doen, ze in 5 minuten klaar zou zijn. Als ze dat namelijk soms wel eens doet, lukt het namelijk wel :P
Ik weet niet zo goed of het nu faalangst/perfectionisme is, of gewoon geen interesse, of het idee 'ik maak toch nooit wat af, dus het zal nu ook wel niet lukken'...
Komt dit mensen bekend voor?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:07:25 #3
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196993248
Saskia: heel herkenbaar, 'werktempo' is een terugkerend thema in gesprekken met school. :') Verder is het voor ons geen probleem, en er zal hier pas iets aan gaan veranderen als hij het als een probleem ervaart (en dus intrinsiek gemotiveerd is het anders te doen), niet eerder.
pi_196993453
Ha Saskia, ik herken dit van mijn niet HB dochter.. Die was met 5 ook vreselijk perfectionistisch en kleurde inderdaad heel precies binnen de lijntjes en dan dus maar een mini stukje van de kleurplaat. Bij W is het met kleuren ineens omgeslagen ergens in groep 3. Sindsdien kleurt ze met grote krassen zodat ze in 3 minuten een hele kleurplaat afheeft, krijgt nu dus commentaar dat het niet net genoeg is..Ze tekent overigens wel graag. Met taal heeft ze deze methode nu ooken dat werkt best prima, want ze spelt automatisch al veel goed en het werk komt in ieder geval af.. Met rekenen helaas nog de oude strategie. het moet allemaal heel precies, liefst nageteld ongeveer..en zodra ze het niet helemaal zeker weet gooit ze de handdoek in de ring. Terwijl ze laatst toen de juffen haar lieten testen omdat ze bang waren dat ze teveel achter liep ineens een goede dag had en er uit de test tot ieders verbazing kwam dat ze qua begrip juist voorloopt en prima strategieen heeft. Er gaat nu dus aan rekenzelfvertrouwen gewerkt worden..

sorry, heel epistel geworden..
Geen idee natuurlijk of t bij jou dochter ook vanzelf overgaat, maar wel herkenbaar dus..
  zondag 27 december 2020 @ 16:20:01 #5
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196993599
Bedankt voor de inzichten!
N ziet het nog niet als probleem; al zie je wel dat koppie betrekken als ze het gevoel krijgt dat ze iets niet kan, of de stress als ik zeg dat iets voor een bepaalde datum af moet zijn. Maar voor haar is 'de handdoek in de ring gooien' in zulke gevallen een acceptabele strategie, dus is er dan niet echt een probleem... het is (nog) niet dat ze eronder lijdt.
Ik wil haar niet te veel pushen om dingen af te krijgen, maar ik zou wel graag willen dat ze nu al leerde om dingen te plannen en overzicht te bewaren. Dat is immers een supernuttige skill. Maar ze wil nu gewoon niet luisteren als ik haar zoiets probeer uit te leggen, dus dat werkt nog niet echt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:41:52 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_196994192
Bij ons thuis was het altijd een regel om men niet slim te noemen, want dat is een stap naar faalangst.

Ik weet verder niet hoe het met de rechten in Nederland zit, maar op mijn school in de VS was het een verplichting van de school om passend werk voor me te vinden als de stof de makkelijk bleek. Weet niet of dat hier hetzelfde gaat?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_196994426
quote:
89s.gif Op zondag 27 december 2020 16:41 schreef Mikeytt het volgende:
Bij ons thuis was het altijd een regel om men niet slim te noemen, want dat is een stap naar faalangst.

Ik weet verder niet hoe het met de rechten in Nederland zit, maar op mijn school in de VS was het een verplichting van de school om passend werk voor me te vinden als de stof de makkelijk bleek. Weet niet of dat hier hetzelfde gaat?
Wij krijgen juist het advies om wel te benoemen dat Sjaak hb is en daardoor anders denkt dan andere kinderen, zodat hij zijn verwachtingen naar anderen kan aanpassen.
pi_196994448
Saskia, ik herken het niet hier thuis. Hoe doet ze het als ze iets op hoger niveau met dezelfde tijdsdruk moet doen? Dus iets uitdagends?

Edit:
Voor hoogbegaafden schijnt de cognitieve piramide andersom te werken: https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-omgekeerde-pyramide/ Daar komen deze vaardigheden natuurlijk ook in terug. Wellicht helpt het om daar naar te kijken?
pi_196995464
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 16:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Wij krijgen juist het advies om wel te benoemen dat Sjaak hb is en daardoor anders denkt dan andere kinderen, zodat hij zijn verwachtingen naar anderen kan aanpassen.
Wij wilden het eerst ook nooit benoemen maar kregen na de wiscvtests ook het advies om het juist wel te benoemen en school kreeg onafhankelijk hetzelfde advies, de reden: onze dochter had extreem aanpasgedrag.
Sinds ze het op school bewust benoemen is dat nu zo goed als weg en accepteert ze zichzelf ineens een stuk meer, en vanuit daar is de hele mindset een stuk beter geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2020 17:31:13 ]
  zondag 27 december 2020 @ 17:31:05 #10
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196995472
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 16:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Saskia, ik herken het niet hier thuis. Hoe doet ze het als ze iets op hoger niveau met dezelfde tijdsdruk moet doen? Dus iets uitdagends?

Edit:
Voor hoogbegaafden schijnt de cognitieve piramide andersom te werken: https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-omgekeerde-pyramide/ Daar komen deze vaardigheden natuurlijk ook in terug. Wellicht helpt het om daar naar te kijken?
Uitdagende dingen gaat ze liever uit de weg, ze doet altijd pas iets als ze zeker weet dat ze het kan. Bijv ze kent wel alle letters, maar ze gaat niet uit zichzelf iets lezen of schrijven. En als ze dat wel doet, dan vraagt ze bij elke letter of het klopt.

Interessant die piramide, misschien het boek eens bekijken:)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196995541
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 17:30 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Wij wilden het eerst ook nooit benoemen maar kregen na de wiscvtests ook het advies om het juist wel te benoemen en school kreeg onafhankelijk hetzelfde advies, de reden: onze dochter had extreem aanpasgedrag.
Sinds ze het op school bewust benoemen is dat nu zo goed als weg en accepteert ze zichzelf ineens een stuk meer, en vanuit daar is de hele mindset een stuk beter geworden.
Sjaak is ook erg goed in aanpassen ja, wellicht dat we vanuit dat inzicht hetzelfde advies kregen.

Overigens is Sjaak nog niet getest, dat gaan we in de meivakantie proberen.
pi_196995815
Ik vond dit wel een mooi filmpje mbt aanpasgedrag vooral de laatste helft deed hier echt een beetje pijn.

En deze was bij ons mbt de executieve functies (langzaam werken en overzicht) ook behoorlijk van toepassing.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2020 17:43:47 ]
  zondag 27 december 2020 @ 20:48:17 #13
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197001310
Wij kregen ook het advies om het juist wel te benoemen en te bespreken. Ik denk dat dat, onder andere, oudste heel erg heeft geholpen zichzelf en zijn relatie tot leeftijdsgenoten te begrijpen. Combinatie van begeleiding, peergroep en juf die weet waar ze het over heeft, maakt dat het aanpassingsgedrag nu veel minder is. Ook buiten het gezin laatste oudste zichzelf steeds meer zien *O*

Jongste daarentegen lijkt juist weer meer aanpassingsgedrag te vertonen :{
Oude (on)bekende.
  zondag 27 december 2020 @ 21:26:55 #14
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197002632
Hier ook een jongste die nauwelijks nog uit het aanpassen komt. Zelfs in de plusklas speelt dat, ik vind het pijnlijk om te zien hoe ver hij soms van zichzelf verwijderd kan zijn. ;(
  zondag 27 december 2020 @ 21:52:25 #15
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197003697
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 21:26 schreef Nanukerst het volgende:
Hier ook een jongste die nauwelijks nog uit het aanpassen komt. Zelfs in de plusklas speelt dat, ik vind het pijnlijk om te zien hoe ver hij soms van zichzelf verwijderd kan zijn. ;(
;( Zo rot! En ik vind het ook heel lastig om op dat punt goed te begeleiden. Misschien ook omdat het bij mijzelf van alles triggert :@ Ik herken het zo uit mijn eigen jeugd; het niet vinden van daadwerkelijke aansluiting en het niet echt begrijpen van leeftijdgenoten.
Oude (on)bekende.
pi_197007896
Onze juf had alle kinderen naar voren laten komen om ieders talent te bespreken en (bewust) ergens in het midden had ze X naar voren laten komen en heeft de juf aan de klas verteld dat X haar talent is dat ze heel goed kan nadenken en onthouden en alles ervaart alsof ze het door een microscoop kan zien, maar dat dit ook tegelijkertijd haar valkuil was omdat ze daardoor ook alle verdrietjes en boze gevoelens extra erg voelde. Ook hebben ze uitgelegd dat ze altijd heel veel gedachten tegelijk heeft en daardoor soms langzaam of niet lijkt te reageren maar het vaak wel meekrijgt en of iedereen haar hier een beetje mee wou helpen als ze zagen dat ze dit nodig had. Het mooie is dat ze dit ook op dezelfde manier bij de andere kinderen hebben gedaan. En er is ook nooit gepest of daarna gek naar haar gekeken en ze wordt compleet geaccepteerd door alle kindjes en is helemaal opgeleefd. O+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 00:05:21 ]
  maandag 28 december 2020 @ 09:48:42 #17
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_197014230
Wat fijn Logician! Mooi uitgelegd ook door de juf!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_197014660
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 23:29 schreef Logician2.0 het volgende:
Onze juf had alle kinderen naar voren laten komen om ieders talent te bespreken en (bewust) ergens in het midden had ze X naar voren laten komen en heeft de juf aan de klas verteld dat X haar talent is dat ze heel goed kan nadenken en onthouden en alles ervaart alsof ze het door een microscoop kan zien, maar dat dit ook tegelijkertijd haar valkuil was omdat ze daardoor ook alle verdrietjes en boze gevoelens extra erg voelde. Ook hebben ze uitgelegd dat ze altijd heel veel gedachten tegelijk heeft en daardoor soms langzaam of niet lijkt te reageren maar het vaak wel meekrijgt en of iedereen haar hier een beetje mee wou helpen als ze zagen dat ze dit nodig had. Het mooie is dat ze dit ook op dezelfde manier bij de andere kinderen hebben gedaan. En er is ook nooit gepest of daarna gek naar haar gekeken en ze wordt compleet geaccepteerd door alle kindjes en is helemaal opgeleefd. O+
Netjes hoor, van de juf om het zo te doen. Ik was een beetje terug aan het lezen, maar de jouwe was met 7 jaar naar groep 6 gezet oid, toch? Kon het niet zo snel vinden. Las wel dat ze een iq van 146 heeft, maar die trotse foto in de klas zie ik niet meer.
pi_197014828
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:08 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Netjes hoor, van de juf om het zo te doen. Ik was een beetje terug aan het lezen, maar de jouwe was met 7 jaar naar groep 6 gezet oid, toch? Kon het niet zo snel vinden. Las wel dat ze een iq van 146 heeft, maar die trotse foto in de klas zie ik niet meer.
Klopt ze is 7jr en zit ondertussen in groep 7/8, het idee is dat ze daar zo lang mogelijk kan blijven.
Daarnaast gaat ze 1x in de wk naar een deltagroep op een andere locatie.
Ze krijgt alles top down zodat ze ziet waarom ze bepaalde dingen moet leren en niet telkens tegen de herhaling oploopt, en ze heeft een goede aansluiting met de klas, ze zit zelf didactisch eind 6 begin 7 momenteel en er is bewust gekozen om haar ergens neer te zetten waar ze zichzelf tegenkomt maar ook ziet dat de oudere kinderen het ook niet altijd direct kunnen. Maar het valt wel op dat als ze voor een toets leert er bijna altijd wel een 9 of 10 uitrolt, ongeacht of ze het eerder al kon, school zit dan ook vooral op het proces van leren leren en zorgen dat ze goed in haar vel zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:19:40 ]
pi_197014921
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:16 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Klopt ze is 7jr en zit ondertussen in groep 7/8, het idee is dat ze daar zo lang mogelijk kan blijven.
Ze krijgt alles top down zodat ze ziet waarom ze bepaalde dingen moet leren en niet telkens tegen de herhaling oploopt, en ze heeft een goede aansluiting met de klas, ze zit zelf didactisch eind 6 begin 7 momenteel en er is bewust gekozen om haar ergens neer te zetten waar ze zichzelf tegenkomt maar ook ziet dat de oudere kinderen het ook niet altijd direct kunnen. Maar het valt wel op dat als ze voor een toets leert er bijna altijd wel een 9 of 10 uitrolt, ongeacht of ze het eerder al kon, school zit dan ook vooral op het proces van leren leren en zorgen dat ze goed in haar vel zit.
Netjes van school dat ze dit zo doen, dat is echt gedurfd maatwerk.
pi_197014961
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Netjes van school dat ze dit zo doen, dat is echt gedurfd maatwerk.
Ja wij waren echt even van de leg toen ze vorig jaar met het voorstel kwamen :') maar ze hadden een cursus gevolgd over 145+ meisjes in het onderwijs en hun verhaal was echt goed onderbouwd. We hebben toen afgesproken het eerst 3mnd te proberen, en anders opnieuw te gaan kijken, maar het is echt beter dan we ooit hadden durven hopen uitgepakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:22:11 ]
pi_197015018
Wat fijn dat het zo kan op school. En dat het zo goed werkt!

D zit ook op 145, maar hij heeft in de klas nog een zwikkie hb-ers, dus dan valt het weer minder op. En iedereen heeft zijn eigen valkuilen. Het gaat wel beter nu hij in 6-7-8 zit(groep6 werk). De middenbouw (3-4-5) was hij echt wel ontgroeit vorig jaar.

(6 hb-ers als ik zo tel op 26 kinderen. Deze school trekt ze nogal aan)
pi_197015175
Wat heerlijk @Deepfreeze qua aansluiting O+

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:31:17 ]
pi_197015199
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:21 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Ja wij waren echt even van de leg toen ze vorig jaar met het voorstel kwamen :') maar ze hadden een cursus gevolgd over 145+ meisjes in het onderwijs en hun verhaal was echt goed onderbouwd. We hebben toen afgesproken het eerst 3mnd te proberen, en anders opnieuw te gaan kijken, maar het is echt beter dan we ooit hadden durven hopen uitgepakt.
Echt super tof! Onze school is ook enorm meedenkend en kijken echt naar wat Sjaak nodig heeft, dus ik herken je gevoel. En het verschil tussen meisjes en jongens die (u)hb zijn is erg groot, dus knap dat ze dat ook erkennen.
  maandag 28 december 2020 @ 11:56:19 #25
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197017417
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')