abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 december 2020 @ 15:53:55 #1
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196992858
Vervolg van: OUD / Help mijn kind is slim ! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid ?

Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..



Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, mijn dank is groot :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:00:45 #2
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196993057
Gelijk een vraagje: perfectionisme/faalangst en daardoor langzaam werken, hoe gaan jullie daarmee om?
N is 5 en ze is nogal een pietje precies... bij kleuren bijv. kan ze heel netjes binnen de lijntjes kleuren, maar het duurt eindeloos. Dan houdt ze het niet vol tot het klaar is, dus ze maakt zelden wat af.
Op school moeten er bepaalde werkjes binnen een bepaalde tijd af zijn (dat is een soort voorwaarde om naar de volgende groep te kunnen), en dat lukt vaak ook niet.
Als je zegt dat het af moet, dan raakt ze meteen in de stress en lukt het zeker niet. Ik probeer te helpen door het in kleine blokjes te verdelen, bijv. vandaag dit stukje, morgen nog een stukje enz. Maar dan nog gaat ze vaak niet aan het werk in de daarvoor aangewezen tijd. Ze gaat dan vaak zitten grappen maken, liedjes zingen enz. Zowel op school als thuis gebeurt dit (ik hoorde van haar vriendinnetje 'N gaat dan nooit werken!'). Ze kan zegmaar rustig 20 minuten klooien en nietsdoen, terwijl als ze echt iets zou doen, ze in 5 minuten klaar zou zijn. Als ze dat namelijk soms wel eens doet, lukt het namelijk wel :P
Ik weet niet zo goed of het nu faalangst/perfectionisme is, of gewoon geen interesse, of het idee 'ik maak toch nooit wat af, dus het zal nu ook wel niet lukken'...
Komt dit mensen bekend voor?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:07:25 #3
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196993248
Saskia: heel herkenbaar, 'werktempo' is een terugkerend thema in gesprekken met school. :') Verder is het voor ons geen probleem, en er zal hier pas iets aan gaan veranderen als hij het als een probleem ervaart (en dus intrinsiek gemotiveerd is het anders te doen), niet eerder.
pi_196993453
Ha Saskia, ik herken dit van mijn niet HB dochter.. Die was met 5 ook vreselijk perfectionistisch en kleurde inderdaad heel precies binnen de lijntjes en dan dus maar een mini stukje van de kleurplaat. Bij W is het met kleuren ineens omgeslagen ergens in groep 3. Sindsdien kleurt ze met grote krassen zodat ze in 3 minuten een hele kleurplaat afheeft, krijgt nu dus commentaar dat het niet net genoeg is..Ze tekent overigens wel graag. Met taal heeft ze deze methode nu ooken dat werkt best prima, want ze spelt automatisch al veel goed en het werk komt in ieder geval af.. Met rekenen helaas nog de oude strategie. het moet allemaal heel precies, liefst nageteld ongeveer..en zodra ze het niet helemaal zeker weet gooit ze de handdoek in de ring. Terwijl ze laatst toen de juffen haar lieten testen omdat ze bang waren dat ze teveel achter liep ineens een goede dag had en er uit de test tot ieders verbazing kwam dat ze qua begrip juist voorloopt en prima strategieen heeft. Er gaat nu dus aan rekenzelfvertrouwen gewerkt worden..

sorry, heel epistel geworden..
Geen idee natuurlijk of t bij jou dochter ook vanzelf overgaat, maar wel herkenbaar dus..
  zondag 27 december 2020 @ 16:20:01 #5
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196993599
Bedankt voor de inzichten!
N ziet het nog niet als probleem; al zie je wel dat koppie betrekken als ze het gevoel krijgt dat ze iets niet kan, of de stress als ik zeg dat iets voor een bepaalde datum af moet zijn. Maar voor haar is 'de handdoek in de ring gooien' in zulke gevallen een acceptabele strategie, dus is er dan niet echt een probleem... het is (nog) niet dat ze eronder lijdt.
Ik wil haar niet te veel pushen om dingen af te krijgen, maar ik zou wel graag willen dat ze nu al leerde om dingen te plannen en overzicht te bewaren. Dat is immers een supernuttige skill. Maar ze wil nu gewoon niet luisteren als ik haar zoiets probeer uit te leggen, dus dat werkt nog niet echt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 27 december 2020 @ 16:41:52 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_196994192
Bij ons thuis was het altijd een regel om men niet slim te noemen, want dat is een stap naar faalangst.

Ik weet verder niet hoe het met de rechten in Nederland zit, maar op mijn school in de VS was het een verplichting van de school om passend werk voor me te vinden als de stof de makkelijk bleek. Weet niet of dat hier hetzelfde gaat?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_196994426
quote:
89s.gif Op zondag 27 december 2020 16:41 schreef Mikeytt het volgende:
Bij ons thuis was het altijd een regel om men niet slim te noemen, want dat is een stap naar faalangst.

Ik weet verder niet hoe het met de rechten in Nederland zit, maar op mijn school in de VS was het een verplichting van de school om passend werk voor me te vinden als de stof de makkelijk bleek. Weet niet of dat hier hetzelfde gaat?
Wij krijgen juist het advies om wel te benoemen dat Sjaak hb is en daardoor anders denkt dan andere kinderen, zodat hij zijn verwachtingen naar anderen kan aanpassen.
pi_196994448
Saskia, ik herken het niet hier thuis. Hoe doet ze het als ze iets op hoger niveau met dezelfde tijdsdruk moet doen? Dus iets uitdagends?

Edit:
Voor hoogbegaafden schijnt de cognitieve piramide andersom te werken: https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-omgekeerde-pyramide/ Daar komen deze vaardigheden natuurlijk ook in terug. Wellicht helpt het om daar naar te kijken?
pi_196995464
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 16:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Wij krijgen juist het advies om wel te benoemen dat Sjaak hb is en daardoor anders denkt dan andere kinderen, zodat hij zijn verwachtingen naar anderen kan aanpassen.
Wij wilden het eerst ook nooit benoemen maar kregen na de wiscvtests ook het advies om het juist wel te benoemen en school kreeg onafhankelijk hetzelfde advies, de reden: onze dochter had extreem aanpasgedrag.
Sinds ze het op school bewust benoemen is dat nu zo goed als weg en accepteert ze zichzelf ineens een stuk meer, en vanuit daar is de hele mindset een stuk beter geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2020 17:31:13 ]
  zondag 27 december 2020 @ 17:31:05 #10
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196995472
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 16:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Saskia, ik herken het niet hier thuis. Hoe doet ze het als ze iets op hoger niveau met dezelfde tijdsdruk moet doen? Dus iets uitdagends?

Edit:
Voor hoogbegaafden schijnt de cognitieve piramide andersom te werken: https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-omgekeerde-pyramide/ Daar komen deze vaardigheden natuurlijk ook in terug. Wellicht helpt het om daar naar te kijken?
Uitdagende dingen gaat ze liever uit de weg, ze doet altijd pas iets als ze zeker weet dat ze het kan. Bijv ze kent wel alle letters, maar ze gaat niet uit zichzelf iets lezen of schrijven. En als ze dat wel doet, dan vraagt ze bij elke letter of het klopt.

Interessant die piramide, misschien het boek eens bekijken:)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196995541
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 17:30 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Wij wilden het eerst ook nooit benoemen maar kregen na de wiscvtests ook het advies om het juist wel te benoemen en school kreeg onafhankelijk hetzelfde advies, de reden: onze dochter had extreem aanpasgedrag.
Sinds ze het op school bewust benoemen is dat nu zo goed als weg en accepteert ze zichzelf ineens een stuk meer, en vanuit daar is de hele mindset een stuk beter geworden.
Sjaak is ook erg goed in aanpassen ja, wellicht dat we vanuit dat inzicht hetzelfde advies kregen.

Overigens is Sjaak nog niet getest, dat gaan we in de meivakantie proberen.
pi_196995815
Ik vond dit wel een mooi filmpje mbt aanpasgedrag vooral de laatste helft deed hier echt een beetje pijn.

En deze was bij ons mbt de executieve functies (langzaam werken en overzicht) ook behoorlijk van toepassing.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2020 17:43:47 ]
  zondag 27 december 2020 @ 20:48:17 #13
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197001310
Wij kregen ook het advies om het juist wel te benoemen en te bespreken. Ik denk dat dat, onder andere, oudste heel erg heeft geholpen zichzelf en zijn relatie tot leeftijdsgenoten te begrijpen. Combinatie van begeleiding, peergroep en juf die weet waar ze het over heeft, maakt dat het aanpassingsgedrag nu veel minder is. Ook buiten het gezin laatste oudste zichzelf steeds meer zien *O*

Jongste daarentegen lijkt juist weer meer aanpassingsgedrag te vertonen :{
Oude (on)bekende.
  zondag 27 december 2020 @ 21:26:55 #14
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197002632
Hier ook een jongste die nauwelijks nog uit het aanpassen komt. Zelfs in de plusklas speelt dat, ik vind het pijnlijk om te zien hoe ver hij soms van zichzelf verwijderd kan zijn. ;(
  zondag 27 december 2020 @ 21:52:25 #15
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197003697
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 21:26 schreef Nanukerst het volgende:
Hier ook een jongste die nauwelijks nog uit het aanpassen komt. Zelfs in de plusklas speelt dat, ik vind het pijnlijk om te zien hoe ver hij soms van zichzelf verwijderd kan zijn. ;(
;( Zo rot! En ik vind het ook heel lastig om op dat punt goed te begeleiden. Misschien ook omdat het bij mijzelf van alles triggert :@ Ik herken het zo uit mijn eigen jeugd; het niet vinden van daadwerkelijke aansluiting en het niet echt begrijpen van leeftijdgenoten.
Oude (on)bekende.
pi_197007896
Onze juf had alle kinderen naar voren laten komen om ieders talent te bespreken en (bewust) ergens in het midden had ze X naar voren laten komen en heeft de juf aan de klas verteld dat X haar talent is dat ze heel goed kan nadenken en onthouden en alles ervaart alsof ze het door een microscoop kan zien, maar dat dit ook tegelijkertijd haar valkuil was omdat ze daardoor ook alle verdrietjes en boze gevoelens extra erg voelde. Ook hebben ze uitgelegd dat ze altijd heel veel gedachten tegelijk heeft en daardoor soms langzaam of niet lijkt te reageren maar het vaak wel meekrijgt en of iedereen haar hier een beetje mee wou helpen als ze zagen dat ze dit nodig had. Het mooie is dat ze dit ook op dezelfde manier bij de andere kinderen hebben gedaan. En er is ook nooit gepest of daarna gek naar haar gekeken en ze wordt compleet geaccepteerd door alle kindjes en is helemaal opgeleefd. O+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 00:05:21 ]
  maandag 28 december 2020 @ 09:48:42 #17
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_197014230
Wat fijn Logician! Mooi uitgelegd ook door de juf!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_197014660
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 23:29 schreef Logician2.0 het volgende:
Onze juf had alle kinderen naar voren laten komen om ieders talent te bespreken en (bewust) ergens in het midden had ze X naar voren laten komen en heeft de juf aan de klas verteld dat X haar talent is dat ze heel goed kan nadenken en onthouden en alles ervaart alsof ze het door een microscoop kan zien, maar dat dit ook tegelijkertijd haar valkuil was omdat ze daardoor ook alle verdrietjes en boze gevoelens extra erg voelde. Ook hebben ze uitgelegd dat ze altijd heel veel gedachten tegelijk heeft en daardoor soms langzaam of niet lijkt te reageren maar het vaak wel meekrijgt en of iedereen haar hier een beetje mee wou helpen als ze zagen dat ze dit nodig had. Het mooie is dat ze dit ook op dezelfde manier bij de andere kinderen hebben gedaan. En er is ook nooit gepest of daarna gek naar haar gekeken en ze wordt compleet geaccepteerd door alle kindjes en is helemaal opgeleefd. O+
Netjes hoor, van de juf om het zo te doen. Ik was een beetje terug aan het lezen, maar de jouwe was met 7 jaar naar groep 6 gezet oid, toch? Kon het niet zo snel vinden. Las wel dat ze een iq van 146 heeft, maar die trotse foto in de klas zie ik niet meer.
pi_197014828
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:08 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Netjes hoor, van de juf om het zo te doen. Ik was een beetje terug aan het lezen, maar de jouwe was met 7 jaar naar groep 6 gezet oid, toch? Kon het niet zo snel vinden. Las wel dat ze een iq van 146 heeft, maar die trotse foto in de klas zie ik niet meer.
Klopt ze is 7jr en zit ondertussen in groep 7/8, het idee is dat ze daar zo lang mogelijk kan blijven.
Daarnaast gaat ze 1x in de wk naar een deltagroep op een andere locatie.
Ze krijgt alles top down zodat ze ziet waarom ze bepaalde dingen moet leren en niet telkens tegen de herhaling oploopt, en ze heeft een goede aansluiting met de klas, ze zit zelf didactisch eind 6 begin 7 momenteel en er is bewust gekozen om haar ergens neer te zetten waar ze zichzelf tegenkomt maar ook ziet dat de oudere kinderen het ook niet altijd direct kunnen. Maar het valt wel op dat als ze voor een toets leert er bijna altijd wel een 9 of 10 uitrolt, ongeacht of ze het eerder al kon, school zit dan ook vooral op het proces van leren leren en zorgen dat ze goed in haar vel zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:19:40 ]
pi_197014921
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:16 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Klopt ze is 7jr en zit ondertussen in groep 7/8, het idee is dat ze daar zo lang mogelijk kan blijven.
Ze krijgt alles top down zodat ze ziet waarom ze bepaalde dingen moet leren en niet telkens tegen de herhaling oploopt, en ze heeft een goede aansluiting met de klas, ze zit zelf didactisch eind 6 begin 7 momenteel en er is bewust gekozen om haar ergens neer te zetten waar ze zichzelf tegenkomt maar ook ziet dat de oudere kinderen het ook niet altijd direct kunnen. Maar het valt wel op dat als ze voor een toets leert er bijna altijd wel een 9 of 10 uitrolt, ongeacht of ze het eerder al kon, school zit dan ook vooral op het proces van leren leren en zorgen dat ze goed in haar vel zit.
Netjes van school dat ze dit zo doen, dat is echt gedurfd maatwerk.
pi_197014961
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Netjes van school dat ze dit zo doen, dat is echt gedurfd maatwerk.
Ja wij waren echt even van de leg toen ze vorig jaar met het voorstel kwamen :') maar ze hadden een cursus gevolgd over 145+ meisjes in het onderwijs en hun verhaal was echt goed onderbouwd. We hebben toen afgesproken het eerst 3mnd te proberen, en anders opnieuw te gaan kijken, maar het is echt beter dan we ooit hadden durven hopen uitgepakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:22:11 ]
pi_197015018
Wat fijn dat het zo kan op school. En dat het zo goed werkt!

D zit ook op 145, maar hij heeft in de klas nog een zwikkie hb-ers, dus dan valt het weer minder op. En iedereen heeft zijn eigen valkuilen. Het gaat wel beter nu hij in 6-7-8 zit(groep6 werk). De middenbouw (3-4-5) was hij echt wel ontgroeit vorig jaar.

(6 hb-ers als ik zo tel op 26 kinderen. Deze school trekt ze nogal aan)
pi_197015175
Wat heerlijk @Deepfreeze qua aansluiting O+

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 10:31:17 ]
pi_197015199
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:21 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Ja wij waren echt even van de leg toen ze vorig jaar met het voorstel kwamen :') maar ze hadden een cursus gevolgd over 145+ meisjes in het onderwijs en hun verhaal was echt goed onderbouwd. We hebben toen afgesproken het eerst 3mnd te proberen, en anders opnieuw te gaan kijken, maar het is echt beter dan we ooit hadden durven hopen uitgepakt.
Echt super tof! Onze school is ook enorm meedenkend en kijken echt naar wat Sjaak nodig heeft, dus ik herken je gevoel. En het verschil tussen meisjes en jongens die (u)hb zijn is erg groot, dus knap dat ze dat ook erkennen.
  maandag 28 december 2020 @ 11:56:19 #25
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197017417
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
  maandag 28 december 2020 @ 11:58:07 #26
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197017463
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 21:52 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

;( Zo rot! En ik vind het ook heel lastig om op dat punt goed te begeleiden. Misschien ook omdat het bij mijzelf van alles triggert :@ Ik herken het zo uit mijn eigen jeugd; het niet vinden van daadwerkelijke aansluiting en het niet echt begrijpen van leeftijdgenoten.
Herkenbaar. Hier triggert het ook veel vanuit onze ervaring met de oudste. Nog een kind zo zien afglijden in het schoolsysteem is echt onze nachtmerrie.
pi_197017527
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Alles is extreem.. emotie goed en slecht gaat van 0 naar 1000 en van 1000 naar 0, extreem gevoelig voor geurtjes, en andere prikkels, alleen in tegenstelling tot bijv iemand met autisme gaat die van mij juist fout op te weinig prikkels ipv teveel. Daarnaast is die van ons letterlijk de verstrooide professor, ze zit dan wel in groep 7 maar ze is mega houterig en sociaal onhandig, zelf aankleden is echt een crime en veters strikken of zwemmen kan ze gewoon nog niet (wel telkens nieuwe pogingen) en ze kan pas sinds deze zomervakantie fietsen. Maar vooral de extreme emoties vallen hier op en maken het pittig, terwijl ze qua profiel helemaal harmonieus is dus daar ligt het niet aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 12:05:22 ]
pi_197017605
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ligt aan hoe het kind verder is qua karakter..

Mijn jongste zit op 145, maar is wat een dromer. Als hij op dreef is, leert hij dingen in een tel, associeert alles bij elkaar en verrast met snelle opmerkingen.

Zijn vriend zit rond de 130-135. Hij is veel meer gedreven, verantwoordelijk, gestructureerd. Maar heeft relatief meer moeite om dingen aan te leren. Zo bereikt hij soms best wel meer dan de mijne.

Het ligt vooral aan de opdracht, wat het resultaat is.
pi_197018054
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk, want ik ken alleen Sjaak. Bij hem is alles super intens. Vanaf het moment dat hij wakker wordt, staat hij aan. Zijn emoties zijn erg intens en hij gaat ook van 0 tot 100 in 1 seconde. Hij loopt nooit rustig, hij rent/huppelt/hinkelt etc. Ik zie hem terug in bijna alle overexitabilities van Dabrowski, en dan vooral de emotionele en de psychomotorische.
Cognitief gaat hij zo enorm hard dat hij iedereen steeds weer versteld doet staan. Want waren we net aan zijn nieuwe niveau gewend, gaat hij weer een stap verder.

Zoiets? Ik weet het dus niet goed.
  maandag 28 december 2020 @ 19:49:41 #30
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197033247
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
pi_197033610
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Dat weet ik dus niet, omdat ik niet kan vergelijken. En dat maakt het dan lastig om uit te leggen.
pi_197033989
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Deze podcast lijkt wel wat duidelijk te maken: https://www.ieku.nl/uitzo(...)ers-dan-hoogbegaafd/
pi_197039955
Even zo snel uit mijn hoofd, bij 145+ zie je heel vaak dat de hele ontwikkeling niet meer gelijk loopt. Verschillen tussen sociaal/emotioneel en cognitief worden te groot.
Bijvoorbeeld een kindje van 4, die nog bang is voor draken, maar wel zich compleet wil verdiepen in de wereld van dino’s. Dat matcht niet en daardoor komt alles veel intenser binnen. Want een draak bestaat niet, maar die angsten krijg je niet weg. Hoe intens en moeilijk voelt dat dan niet. Dan wil dat kindje ook nog praten over de verschillende theorieën over het uitsterven van de dino’s, maar dat vriendje wil alleen maar spelen dat de leeuw de t-Rex aanvalt en daardoor dood gaat.

Je ziet ook regelmatig dat doordat ze cognitief zo sterk zijn de executieve functies niet optimaal zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld dat kindje moet een verhaaltjessommetje maken over dino’s. Maar er is geen dino geweest die 100 kilo weegt en als die dino dan 5 kilo eet, komt hij niet 5 kilo aan maar er verteerd en wat wordt er dan vet...
“Starten van een taak” is zwak... (even zwart/wit gesproken natuurljk he :) )

Dan het volgende: je hebt een cijfer van 145+ , maar hoeveel precies is onduidelijk.
Stel jezelf even voor, jij hebt een gemiddeld IQ van 100 en dan ga je in gesprek met iemand met een IQ van 70. Dat is best even schakelen toch, je bent dan toch even je aan het aanpassen. Nu dat kindje met een iq van 145+, die zijn natuurljk even in Engeland geweest en hebben daar een cijfer gekregen van iq 180. Kindje 2 heeft een cijfer gekregen van 150. Het verschil tussen die 2 kinderen is in getallen even groot als het verschil van jezelf met de persoon met een iq van 70. Terwijl ze dus allebei extreem hoogbegaafd zijn. En dan leggen we nog niet eens de link met de leerkrachten van deze twee kinderen, die een prachtig iq van 120 hebben...

[ Bericht 3% gewijzigd door Loj op 28-12-2020 23:01:06 ]
pi_197296659
Een halve crosspost uit het kleutertopic:

We hebben nu een week thuisschool gehad en Sjaak heeft onbeperkt toegang tot zijn schoolboeken. Hij pakt ze, buiten het werk wat hij moet doen voor school, er vaak even bij om meer te doen en te lezen. Hij kreeg van school de maan- en zon-versie mee van kern 5 en 6 van Veilig Leren Lezen. Kern 5 werd afgerond en hoewel Sjaak alleen de zon-versie hoefde te maken, heeft hij heel de maan-versie ook gedaan.
Zijn plusboek rekenen van groep 3 heeft hij bijna uit, hij maakt 6 bladzijden per dag (en dan remmen we hem daar een beetje in). Maandag heb ik een afspraak met de juf om even te kijken wat we hem verder aan gaan bieden. Hij lijkt klaar te zijn met groep 3 namelijk, maar hoe nu verder? Dus het is goed om dat even af te stemmen.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 22:40:37 #35
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197297363
Dat klinkt goed MwC! Hij heeft z'n plekje daar wel gevonden geloof ik? :)

Hier vind ik de tweede lockdown een semi-herhaling van de eerste: alles wat Sticker mee naar huis heeft is stiekem te makkelijk, en wij dachten al die tijd dat hij mooi op niveau werd aangesproken. De juffen overigens ook: dat extreme aanpassen speelt dus nog steeds. Op school is hij het perfecte kind: 'Daar kun je er wel 20 van hebben' zeggen ze. Maar thuis? Hij kan zich totaal niet focussen, doet uren over enkele sommen, wordt boos van alle herhaling en is eigenlijk niet te genieten. Maar lof voor de juf: we hebben groen licht om zelf meer uitdaging te bieden, dit weekend gaan we maar even een plannetje maken. Over twee weken een gesprek met school en de HB-begeleider, en dan hopelijk een plan maken voor de iets langere termijn.
pi_197301051
@Nanukerst Hij zit daar inderdaad echt goed op zijn plek. En ik ben daar iedere dag nog zo blij mee O+

Zo’n lockdown kan voor zulke dingen dus best handig zijn, je ziet echt even hoe je kind met de aangeboden stof omgaat en of het past bij je kind. En de juf klinkt ook wel echt goed, dat jullie zelf mogen gaan zoeken. Helpt jullie specialist daarbij, of gaan jullie dat zelf doen?
pi_197302122
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 22:43 schreef Loj het volgende:
Even zo snel uit mijn hoofd, bij 145+ zie je heel vaak dat de hele ontwikkeling niet meer gelijk loopt. Verschillen tussen sociaal/emotioneel en cognitief worden te groot.
Bijvoorbeeld een kindje van 4, die nog bang is voor draken, maar wel zich compleet wil verdiepen in de wereld van dino’s. Dat matcht niet en daardoor komt alles veel intenser binnen. Want een draak bestaat niet, maar die angsten krijg je niet weg. Hoe intens en moeilijk voelt dat dan niet. Dan wil dat kindje ook nog praten over de verschillende theorieën over het uitsterven van de dino’s, maar dat vriendje wil alleen maar spelen dat de leeuw de t-Rex aanvalt en daardoor dood gaat.

Je ziet ook regelmatig dat doordat ze cognitief zo sterk zijn de executieve functies niet optimaal zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld dat kindje moet een verhaaltjessommetje maken over dino’s. Maar er is geen dino geweest die 100 kilo weegt en als die dino dan 5 kilo eet, komt hij niet 5 kilo aan maar er verteerd en wat wordt er dan vet...
“Starten van een taak” is zwak... (even zwart/wit gesproken natuurljk he :) )

Dan het volgende: je hebt een cijfer van 145+ , maar hoeveel precies is onduidelijk.
Stel jezelf even voor, jij hebt een gemiddeld IQ van 100 en dan ga je in gesprek met iemand met een IQ van 70. Dat is best even schakelen toch, je bent dan toch even je aan het aanpassen. Nu dat kindje met een iq van 145+, die zijn natuurljk even in Engeland geweest en hebben daar een cijfer gekregen van iq 180. Kindje 2 heeft een cijfer gekregen van 150. Het verschil tussen die 2 kinderen is in getallen even groot als het verschil van jezelf met de persoon met een iq van 70. Terwijl ze dus allebei extreem hoogbegaafd zijn. En dan leggen we nog niet eens de link met de leerkrachten van deze twee kinderen, die een prachtig iq van 120 hebben...
Uit eigen ervaring kan ik delen dat zelfs als je niet echt ongelijk ontwikkelt je soms gewoon echt te veel begrijpt, meer dan goed/gezond voor je is. Dat kan grote schokken meebrengen, want je kan dat sociaal emotioneel nog niet plaatsen. Zelfs als
Volwassene speer dat nog, want je ziet overal verbanden, een shitload verbanden, ook hee vervelende. Overigens kan dat uiteindelijk bij elk kind hard aankomen als ze ontdekken hoe hard en oneerlijk de wereld kan zijn. Maar voor mij gold dat ik te jong nog veel meer zag en kon begrijpen.

Mijn moeder vertelde me dat ik als kind van 11 maanden ineens leek te snappen hoe een wc en riolering werkt. Letterlijk met een lichamelijke schok. En toen was ik er bang voor. Want wat is er nog meer dat je niet kunt zien? Ik kon wel een beetje praten maar natuurlijk onvoldoende om dat soort dingen onder woorden te brengen.

Heeft mij persoonlijk best wel eens lastig gemaakt. Nu is het een zegen - ik kan en doe dingen die anderen gewoonweg niet voor elkaar krijgen. En verdien daar ook goed geld mee, op mijn sloffen. Maar als kind was het lastig. Je bent anders, terwijl
Je dat helemaal niet wilt. Je valt op zonder er
Anders uit te zien. En het lastigste is dat heel veel mensen, met name docenten echt niets begrijpen van waar ze mee te maken hebben. Daarnaast loop je qua interesses uit de pas met andere kinderen. Ik wilde weten hoe een kerncentrale werkt. En dat hield niet op bij het warmwatersysteem- ik wilde de deeltjesfysica snappen. Maar daarnaast wilde ik ook gewoon voetballen met vriendjes.

Gelukkig ben ik er nu zelf bij en kan ik mijn dochters een beetje helpen. Ze doen hun best op school met plusklassen etc. Maar uiteindelijk staan daar dan toch docenten voor die niet goed genoeg begrijpen wat het betekent voor een kind. De echte diepte en de behoefte aan het vinden en praten over de vee diepere/verdere logische verbanden blijft onbehandeld
Whatever...
  maandag 11 januari 2021 @ 08:37:19 #38
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197337823
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 07:48 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:nanukerst Hij zit daar inderdaad echt goed op zijn plek. En ik ben daar iedere dag nog zo blij mee O+

Zo’n lockdown kan voor zulke dingen dus best handig zijn, je ziet echt even hoe je kind met de aangeboden stof omgaat en of het past bij je kind. En de juf klinkt ook wel echt goed, dat jullie zelf mogen gaan zoeken. Helpt jullie specialist daarbij, of gaan jullie dat zelf doen?
Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.

Edit: ik heb enkele weken geleden alle projecten gratis gedownload van hun site, ik zie nu dat er inmiddels voor betaald moet worden..
pi_197431188
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 08:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.

Edit: ik heb enkele weken geleden alle projecten gratis gedownload van hun site, ik zie nu dat er inmiddels voor betaald moet worden..
Jullie zijn goed bezig hoor :) Dat soort extra dingen zijn wel heel erg tof.
Ik heb dus maandag een gesprek met juf en specialist en heb aan Sjaak gevraagd wat hij van zijn schoolwerk vindt. Hij vindt het allemaal veel te makkelijk. Met rekenen zijn we met het plusboek van groep 4 begonnen en dat vindt hij leuk, hij moet net een beetje nadenken en maakt het dan alsnog foutloos. Maar dat hele Veilig Leren Lezen is echt veel te simpel, zegt hij. Ik wil dus graag kijken of we echt op maat hem bijvoorbeeld kunnen laten begrijpend lezen, of misschien toch maar groep 4 aan gaan bieden? Ik ben ook benieuwd hoe de juf dat ziet en wat haar voorstel gaat zijn. Ze is echt fantastisch en denkt buiten alle gestelde kaders, dus hier komen we vast ook weer uit.
pi_197439711
Dat VLL was voor mijn jongste ook niet zo werkbaar. Maar hij hoefde niet alles te doen. Steeds alleen 1 van de 2 pagina's om wel te leren schrijven(die juf was echt gefocust op goede handschriften O+ ). Als hij dan klaar was mocht hij uit de kast een regulier boek pakken op zijn avi-niveau. Groepjes lezen hoefse hij ook niet te doen.

Voor D was het dus vooral handschrift/schrijfles. Leesles was niet nodig.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 13:10:27 #41
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197504326
VLL sloeg hier ook niet aan. Geen enkele leren lezen-methode, als ik eerlijk ben. Hij vindt het al snel te saai (en ik heb zelf ook wat moeite met het overbrengen van het nut van plat overschrijven van woorden, dat zal niet helpen :@ )

Gisteren de juf en de IB'er gemaild. Over twee weken een gesprek, maar we zien hem met de dag ongemotiveerder en lethargischer worden gedurende deze lockdown. Voorstel gedaan om nog meer te compacten (nu deden we alles wat moest halveren), het nakijken met ons te doen (doen ze klassikaal, maar dat werkt gewoon niet voor hem met 25 andere kinderen online), en daarmee tijd vrij te maken voor eigen projecten. Dat was al de bedoeling, maar omdat zijn ochtenden zo 'zwaar' verlopen met het verplichte programma is er geen tijd en ruimte over voor iets anders in de middag. Ik verwachtte een ingewikkeld gesprek, maar de IB'er zei 'Wat ontzettend fijn dat jullie meedenken over de invulling van het programma voor L!' en ze vonden onze ideeen geweldig en daar moest ik happy tears van huilen. :') O+

Dus op de stapel staat: project Recht, project Oceanen, en we gaan met Engels aan de slag. En dat allemaal dankzij een school die mee durft te bewegen, zo awesome O+
pi_197509840
Wow LE, wat een geweldige school hebben jullie gevonden zeg O+ Hoe tof dat ze zo nadenken (en naar dat jullie hem zo zien afzakken).

Ik had gister zo’n zelfde gesprek met ib-er en hb-specialist. We hebben gezamenlijk besloten om Sjaak niet meer te remmen in zijn leerhonger en hem te gaan volgen. We hebben plannen opgezet per vak, om hem snel er doorheen te laten gaan. Zo gaat hij bij rekenen strategieën aanleren voor optellen, staartdelingen, breuken en procenten. Hij hoeft niet al die ingewikkelde nieuwe rekenmethodes te doen, maar we gaan op zoek naar een strategie die voor hem werkt en daar houden we het bij. De kans is redelijk aanwezig dat hij daarmee tegen het einde van het schooljaar klaar is met rekenen (t/m groep 8 dus), maar dat is dan maar zo. Hij vindt het zo leuk!
Voor taal hebben we zo’n zelfde plan maar dat moet nog iets meer worden uitgewerkt.

Ik voelde me schuldig naar school, want ze hebben er een behoorlijk ingewikkelde ‘casus’ bij sinds november, in de vorm van Sjaak. Maar ze vinden het allemaal heel normaal. “Ok, dit is goed voor hem, hoe gaan we dit aanpakken?” Hb-specialist vertelde dan wat school kon doen. “Dat gaan we doen, geen probleem.” Zo simpel was het! Ook ik had vreugdetranen hierdoor O+
  dinsdag 19 januari 2021 @ 17:18:49 #43
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197510158
Wat een fijne berichten hier 👍🏻

Hier valt school een beetje door de mand tijdens deze lockdown. Alle aandacht gaat naar de middenmoot en de kinderen die de stof lastig vinden. Begeleiding van onze kinderen is echt minimaal... Werk van de plusklas is er pas sinds deze week, maar geheel vrijblijvend en zonder begeleiding :{

Wat wel fijn is, is dat oudste alle vrijheid heeft gekregen om het werk op zijn eigen manier te doen en hij de instructies en de besprekingen met de klas mag skippen. Dat werkt echt goed voor hem. Hij houdt zeeën van tijd en energie over, die hij kan inzetten voor dingen die hij echt interessant vindt :Y
Oude (on)bekende.
pi_197510534
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:18 schreef Mevr_Mus het volgende:
Wat een fijne berichten hier 👍🏻

Hier valt school een beetje door de mand tijdens deze lockdown. Alle aandacht gaat naar de middenmoot en de kinderen die de stof lastig vinden. Begeleiding van onze kinderen is echt minimaal... Werk van de plusklas is er pas sinds deze week, maar geheel vrijblijvend en zonder begeleiding :{

Wat wel fijn is, is dat oudste alle vrijheid heeft gekregen om het werk op zijn eigen manier te doen en hij de instructies en de besprekingen met de klas mag skippen. Dat werkt echt goed voor hem. Hij houdt zeeën van tijd en energie over, die hij kan inzetten voor dingen die hij echt interessant vindt :Y
Dat is wel heel jammer van school..

[ Bericht 13% gewijzigd door watmoetikkiezen op 19-01-2021 17:43:26 (gezeur waarover ik met school ga praten..) ]
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:11:07 #45
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197534782
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:07 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wow LE, wat een geweldige school hebben jullie gevonden zeg O+ Hoe tof dat ze zo nadenken (en naar dat jullie hem zo zien afzakken).

Ik had gister zo’n zelfde gesprek met ib-er en hb-specialist. We hebben gezamenlijk besloten om Sjaak niet meer te remmen in zijn leerhonger en hem te gaan volgen. We hebben plannen opgezet per vak, om hem snel er doorheen te laten gaan. Zo gaat hij bij rekenen strategieën aanleren voor optellen, staartdelingen, breuken en procenten. Hij hoeft niet al die ingewikkelde nieuwe rekenmethodes te doen, maar we gaan op zoek naar een strategie die voor hem werkt en daar houden we het bij. De kans is redelijk aanwezig dat hij daarmee tegen het einde van het schooljaar klaar is met rekenen (t/m groep 8 dus), maar dat is dan maar zo. Hij vindt het zo leuk!
Voor taal hebben we zo’n zelfde plan maar dat moet nog iets meer worden uitgewerkt.

Ik voelde me schuldig naar school, want ze hebben er een behoorlijk ingewikkelde ‘casus’ bij sinds november, in de vorm van Sjaak. Maar ze vinden het allemaal heel normaal. “Ok, dit is goed voor hem, hoe gaan we dit aanpakken?” Hb-specialist vertelde dan wat school kon doen. “Dat gaan we doen, geen probleem.” Zo simpel was het! Ook ik had vreugdetranen hierdoor O+
Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?
pi_197535417
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?
Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.

Taal gaat wel wat meer verdiept worden, hij is vandaag begonnen met een simpele versie van een boekbespreking om dat uit te gaan bouwen bijvoorbeeld. Maar ook hierin is hij groep 3 (en 4 waarschijnlijk ook) al ver voorbij. School zou hem gaan testen, maar door de lockdown kan dat even niet, dus is het even aanmodderen hierin (maar wel in overleg uiteraard).
  woensdag 20 januari 2021 @ 19:37:21 #47
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197536841
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.

Taal gaat wel wat meer verdiept worden, hij is vandaag begonnen met een simpele versie van een boekbespreking om dat uit te gaan bouwen bijvoorbeeld. Maar ook hierin is hij groep 3 (en 4 waarschijnlijk ook) al ver voorbij. School zou hem gaan testen, maar door de lockdown kan dat even niet, dus is het even aanmodderen hierin (maar wel in overleg uiteraard).
Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!
pi_197536959
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!
Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem open O+
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:35:37 #49
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197538584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:41 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem open O+
Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren. O+
pi_197540298
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:35 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren. O+
Precies O+ Het is zulk mooi maatwerk wat geleverd wordt O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')