abonnement Unibet Coolblue
pi_79674914
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..




Eigenlijk wisten we het al wel, van de oudste is het vastgesteld, maar de jongste lijkt nu ook hoogbegaafd.
De testen komen nog, maar ik zoek andere ouders die in dit traject zitten of hebben gezeten.

Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.


enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, mijn dank is groot

[ Bericht 2% gewijzigd door Muks op 28-03-2010 18:11:22 ]
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79674963
Je hebt toch speciale scholen voor dit soort kinderen?
pi_79675063
Oke dan nu gelijk maar de eerste post.
Van de oudste is vorig schooljaar vastgesteld dat hij een ver bovengemiddeld iq heeft (via Pharos)
Hij gaat nu goed op school met veel verrijking en verdieping.

De jongste was wel duidelijk ver boven gemiddeld bezig maar, vertoont de laatste tijd erg veel klassieke tekenen van HB. Je moet dan denken aan opvallend onderpresteren, geen zin om naar school te gaan, buikpijnklachten, allerlei andere vage zaken. Ook is hij altijd heel snel geweest, liep met 8 mnd, sprak snel in volwassen taal, las snel etc.
In elk geval heeft school nu aan de bel getrokken en willen ze ook hem gaan testen. Het uitdagende materiaal dat hij nu krijgt, is blijkbaar niet uitdagend genoeg. De juf gaf aan dat ze er voor wil zorgen dat hij plezier in leren houdt en dat ze wil aansluiten bij zijn kennisniveau.

Voor ons zijn onze kinderen gewoon, maar soms loop ik tegen vragen aan zoals hoe zit het met het sociaal emotionele deel ? Het motorische deel ? Hoe gaat het in het voortgezet onderwijs ? Hoe kies ik een goede school straks.

Tips, ideeën van andere ouders zijn meer dan welkom !
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79675073
quote:
Op zondag 28 maart 2010 17:31 schreef Delta09 het volgende:
Je hebt toch speciale scholen voor dit soort kinderen?
Helaas nog niet in onze omgeving.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79675081
http://www.leren.nl/cursu(...)sen/hoogbegaafd.html

Misschien heb je daar iets meer aan!
pi_79675095
quote:
Op zondag 28 maart 2010 17:35 schreef Muks het volgende:

[..]

Helaas nog niet in onze omgeving.
Mag ik weten hoe oud de jongste is?
  zondag 28 maart 2010 @ 17:38:21 #7
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_79675146
Heb zelf een gecertificeerd IQ van 167 maar geen enkele diploma (drop-out) omdat mijn ouders het niet nodig vonden om mij een speciaal traject aan te laten meten

Dus regel het alsjeblieft.
Well, I can take you far away, with my mind
pi_79675185
quote:
Op zondag 28 maart 2010 17:36 schreef Delta09 het volgende:

[..]

Mag ik weten hoe oud de jongste is?
8, in juni 9

@ Armoed : daar zijn we dus mee bezig, we proberen dus samen met school eea te organiseren.
zoals je hebt kunnen lezen hebben we dit ook voor de oudste gedaan
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zondag 28 maart 2010 @ 17:42:52 #9
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_79675262
quote:
Op zondag 28 maart 2010 17:39 schreef Muks het volgende:

[..]

8, in juni 9

@ Armoed : daar zijn we dus mee bezig, we proberen dus samen met school eea te organiseren.
zoals je hebt kunnen lezen hebben we dit ook voor de oudste gedaan
Zorg wel dat het genoeg is, ik kreeg alleen maar een Plus!-pakket van rekenen ofzo waar ik toen ook niet echt tussen kon nuanceren qua moeilijkheidsgraad (gevalletje 1+2 vs. 11+12).
Well, I can take you far away, with my mind
pi_79675867
Er zijn veel kinderen die (ver) bovengemiddeld intelligent zijn en geen problemen ondervinden. Hoogbegaafdheid wordt pas een probleem als het kind sociaal-emotioneel ook niet zo sterk is en daardoor bijv. niet in staat is zelf uitdagingen te vinden/creeren of om te gaan met klasgenootjes die minder slim zijn. In dat geval kan specifieke begeleiding/een specifiek traject misschien helpen. Het verschilt per kind wat het verstandigst is. De een is bijv. wel gebaat bij "een klas overslaan", een ander helemaal niet. De een bloeit op als hem verrijkingsstof wordt aangereikt, de ander doet daar niets mee. Het is dus lastig adviseren, het verschilt zo sterk per kind. Jongste kind kan bijv. een heel ander type zijn dan oudste, ook al zijn ze even slim. Probeer zelf in te schatten waar hij/zij wel en niet gebaat bij is, overleg met de leerkracht en eventueel met gespecialiseerde instanties, wees niet bang om een ingeslagen weg weer te verlaten als blijkt dat het niet de juiste is. Gebruik 'lotgenotenorganisaties' als informatiecentrum over de verschillende mogelijkheden die er zijn. De persoonlijke ervaringen van deze en gene zijn best interessant om te lezen, maar niet per se van nut voor jou/je kinderen. Informatie over welke mogelijkheden er allemaal zijn is dat wel.
pi_79675891
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:03 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn veel kinderen die (ver) bovengemiddeld intelligent zijn en geen problemen ondervinden. Hoogbegaafdheid wordt pas een probleem als het kind sociaal-emotioneel ook niet zo sterk is en daardoor bijv. niet in staat is zelf uitdagingen te vinden/creeren of om te gaan met klasgenootjes die minder slim zijn.
In dat geval kan specifieke begeleiding/een specifiek traject een goed idee zijn. Het verschilt per kind wat het verstandigst is. De een is bijv. wel gebaat bij "een klas overslaan", een ander helemaal niet. De een bloeit op als hem verrijkingsstof wordt aangereikt, de ander doet daar niets mee. Het is dus lastig adviseren, het verschilt zo sterk per kind. Jongste kind kan bijv. een heel ander type zijn dan oudste, ook al zijn ze even slim. Probeer zelf in te schatten waar hij/zij wel en niet gebaat bij is, overleg met de leerkracht en eventueel met gespecialiseerde instanties, wees niet bang om een ingeslagen weg weer te verlaten als blijkt dat het niet de juiste is. Gebruik 'lotgenotenorganisaties' als informatiecentrum over de verschillende mogelijkheden die er zijn. De persoonlijke ervaringen van deze en gene zijn best interessant om te lezen, maar niet per se van nut voor jou/je kinderen. Informatie over welke mogelijkheden er allemaal zijn is dat wel.
Dat is nu ook net mijn bedoeling !
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zondag 28 maart 2010 @ 18:17:30 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79676267
*reactie op edit*

En nu ontopic graag. Ikzelf zou het helaas niet weten, ik heb ook een hoge intelligentie, maar daar is nooit veel mee gedaan ( Er werd tegen mij gezegd: "Jij hoogbegaafd? Laat me niet lachen". Daar sta je dan met je officiële test... ) Door zulke tegenwerking totaal geen motivatie meer en dat is zo gebleven. Dus nu zit ik ondanks mijn opleiding lekker thuis bij mijn dochtertje, en doe ik af en toe wat lotus-werk.

[ Bericht 42% gewijzigd door BE op 28-03-2010 19:33:50 ]
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 28 maart 2010 @ 18:22:16 #13
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79676390
Er is vrij veel literatuur over, vooral voor ouders met hoogbegaafde kinderen, dus dat komt mooi uit.
http://www.mensa.nl/hoogbegaafdheid/literatuurlijst

Probeer deze eens:
# Help, mijn dochter is hoogbegaafd Marinette, Willy, Lianne, Boulanger, Peters, Hoogeveen Uitgeverij Lemma, Utrecht, 2000, ISBN 9051898568 Taal: Nederlands
# Mijn kind is hoogbegaafd Theresa Müller Uitgeverij Deltas, 2001, ISBN 9024380049 Taal: Nederlands
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 28 maart 2010 @ 18:24:31 #14
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79676445
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:03 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn veel kinderen die (ver) bovengemiddeld intelligent zijn en geen problemen ondervinden. Hoogbegaafdheid wordt pas een probleem als het kind sociaal-emotioneel ook niet zo sterk is en daardoor bijv. niet in staat is zelf uitdagingen te vinden/creeren of om te gaan met klasgenootjes die minder slim zijn.
(..)
Voor het grootste gedeelte ben ik het wel eens met je post, maar over bovenstaande heb ik nog opmerkingen:
Mijn man gaf nooit problemen op school, was sociaal-emotioneel (m.i. 2 verschillende dingen, maar voor het gemak veeg ik het ook maar even bij elkaar) ook sterk. Als je als kind mooi door de (basis)school gaat, en redelijk door het vervolgonderwijs, dan wil dat nog niet zeggen dat zo'n kind er geen gevolgen van ondervindt (zoals mijn man later heeft kunnen ontdekken .
Voor onze zoon (die nogal erg op z'n vader lijkt) zijn we dus wel in gesprek gegaan met school. Hij krijgt uitdaging en ander werk aangeboden en leren hem om te leren. Dat leren niet betekend dat je iets direct doorhebt, maar dat je er soms (veel) moeite voor moet doen om iets onder de knie te krijgen.
Hoogbegaafdheid hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar het is wel belangrijk om er ook op school (waar ze behoorlijk wat tijd doorbrengen) iets mee te doen (verdieping, verrijking, verbreding en evt. een versnelling), ook als het op dat moment geen problemen geeft (die kun je maar beter voor zijn).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zondag 28 maart 2010 @ 18:24:45 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79676452
Ieder meent zijn uil een valk te zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 28 maart 2010 @ 18:30:14 #16
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79676582
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ieder meent zijn uil een valk te zijn
Kijk, dat bedoel ik dus: officieel getest, iedere psycholoog is het erover eens en dan komen er zulke stuurlui voorbij die piepen: 'bla bla bla, opschepper'.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 28 maart 2010 @ 18:31:07 #17
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79676600
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:30 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Kijk, dat bedoel ik dus: officieel getest, iedere psycholoog is het erover eens en dan komen er zulke stuurlui voorbij die piepen: 'bla bla bla, opschepper'.
Dat komt omdat in deze maatschappij intelligentie als iets wordt beschouwd dat alleen maar fantastisch is. (Vooral door mensen met een gebrek eraan uiteraard.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_79676610
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ieder meent zijn uil een valk te zijn
maar was liever een ijsbeer geweest
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79676632
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:24 schreef Grijs het volgende:
Voor het grootste gedeelte ben ik het wel eens met je post, maar over bovenstaande heb ik nog opmerkingen:
[knip]

Maar dan hebben we het weer over persoonlijke ervaringen. Iedereen is anders. Ik ken veel hoogintelligente mensen die in elk geval tot op heden (ze zijn nu rond de 35) er nog steeds geen problemen van hebben ondervonden.

Om begeleiding op een kind te zetten zonder dat er problemen zijn, omdat ie anders misschien in de toekomst problemen gaat krijgen, gaat mij persoonlijk veel te ver. Maar dat ben ik, ook daar zal iedereen anders in zijn.
pi_79676718
Ik heb ook geen last van mijn hoge IQ, maar anderen wel
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  zondag 28 maart 2010 @ 18:36:29 #21
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79676723
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:32 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Maar dan hebben we het weer over persoonlijke ervaringen. Iedereen is anders. Ik ken veel hoogintelligente mensen die in elk geval tot op heden (ze zijn nu rond de 35) er nog steeds geen problemen van hebben ondervonden.

Om begeleiding op een kind te zetten zonder dat er problemen zijn, omdat ie anders misschien in de toekomst problemen gaat krijgen, gaat mij persoonlijk veel te ver. Maar dat ben ik, ook daar zal iedereen anders in zijn.
Maar waarom wordt dat dan wél gedaan voor kinderen die ondergemiddeld presteren? Waarom vallen degenen die bovengemiddeld presteren buiten de boot, terwijl dat net zo goed tot problemen kan leiden? Niet ieder kind dat ondergemiddeld presteert heeft problemen, maar ze worden wel met argusogen gevolgd en geholpen om problemen te voorkomen.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 28 maart 2010 @ 18:42:27 #22
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79676866
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Niet ieder kind dat ondergemiddeld presteert heeft problemen, maar ze worden wel met argusogen gevolgd en geholpen om problemen te voorkomen.
Omdat je daar als school door de inspectie op wordt afgerekend.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_79677362
Het Nederlandse onderwijs begint pas sinds een paar jaar te ontdekken dat het met kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn niet allemaal vanzelf gaat. Alle aandacht, alle methodieken, alle didactieken, de opleiding alles is ingesteld op kinderen met leerproblemen en zorgen dat ze die bijspijkeren (wat overigens ook veelal jammerlijk mislukt),
Op internationale vergelijkingen scoort Nederland erbarmelijk op het gebied van de excellente leerlingen.

Het is dus echt lastig om een school te vinden die echt de juiste dingen doen met deze excellente leerlingen. De kennis hierover ontbreekt, de materialen ontbreken. Dus.. wordt er vaak gegrepen naar taal en rekenboekjes die zg. moeilijke opgaven bevatten.

Maar het gaat om heel iets anders dan meer/moeilijker werk. Het gaat om het daadwerkelijk ontwikkelen van de intelligentie. Het leren reflecteren, nadenken, analyseren. Het kweken van een gezonde wetenschappelijke houding. Maar ook om te leren dat je ergens je tanden in moet zetten en dat leren niet betekent, meteen iets snappen en alles vanzelf foutloos doen. Verdieping in onderwerpen waar de leeftijdgenootjes nog niet mee bezig zijn.

Een Leonardoschool/klas probeert daar iets mee te doen, maar of dit de juiste aanpak is, weet eigenlijk niemand.

Ik heb dan ook geen echte tips, behalve dat het geven van meer en moeilijker werk niet het enige is.

Er zit ook een andere kant aan die overdreven focus op zwakke leerlingen en het niet echt onderkennen van excellentie. Dat excellent zijn, iets abnormaals is en wordt gevonden. Dat werkt juist in de hand dat die sociaal emotionele problemen waar iedereen het bij die leerlingen over hebt, ontstaan.
De leerling wordt door ouders, leerkrachten en medeleerlingen als iets abnormaals gezien. Je valt buiten de boot. En dan is het wel erg lastig om sociaal te zijn.

Het is dus balanceren op een heel smal koord waar excellente leerlingen heel makkelijk van afdonderen. Balanceren tussen voldoende uitdaging, voldoende mogelijkheden tot ontwikkeling en tegelijkertijd bij de groep blijven horen. Want de kinderen gaan zichzelf ook vaak als heel speciaal beschouwen en gedragen zich dan zo anders dat de rest ze niet meer moet.

Als het onderwijs in staat zou zijn om gewoon er vanuit te gaan dat je kinderen hebt die allemaal verschillend zijn, verschillende capaciteiten hebben en dat dat normaal is. Dan zijn zwakke leerlingen en de excellente leerlingen geen probleemgevallen, maar gewoon leerlingen zoals anderen met hun eigen specifieke behoeften.

Maar daar heb je als ouders nu niet zoveel aan...
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 maart 2010 @ 19:01:12 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79677453
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:54 schreef MPC60 het volgende:
*edit*
Nou... jij bent duidelijk niet hoogbegaafd gelet op het feit dat je het onderwerp van dit topic compleet gemist hebt

[ Bericht 14% gewijzigd door BE op 28-03-2010 19:36:01 ]
  zondag 28 maart 2010 @ 19:03:10 #25
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79677511
Er zijn trouwens door heel Nederland scholen die zich hierin specialiseren:
http://www.begaafdheidsprofielscholen.nl/
Het worden er steeds meer.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')