abonnement Unibet Coolblue
  maandag 28 december 2020 @ 11:58:07 #26
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197017463
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 21:52 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

;( Zo rot! En ik vind het ook heel lastig om op dat punt goed te begeleiden. Misschien ook omdat het bij mijzelf van alles triggert :@ Ik herken het zo uit mijn eigen jeugd; het niet vinden van daadwerkelijke aansluiting en het niet echt begrijpen van leeftijdgenoten.
Herkenbaar. Hier triggert het ook veel vanuit onze ervaring met de oudste. Nog een kind zo zien afglijden in het schoolsysteem is echt onze nachtmerrie.
pi_197017527
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Alles is extreem.. emotie goed en slecht gaat van 0 naar 1000 en van 1000 naar 0, extreem gevoelig voor geurtjes, en andere prikkels, alleen in tegenstelling tot bijv iemand met autisme gaat die van mij juist fout op te weinig prikkels ipv teveel. Daarnaast is die van ons letterlijk de verstrooide professor, ze zit dan wel in groep 7 maar ze is mega houterig en sociaal onhandig, zelf aankleden is echt een crime en veters strikken of zwemmen kan ze gewoon nog niet (wel telkens nieuwe pogingen) en ze kan pas sinds deze zomervakantie fietsen. Maar vooral de extreme emoties vallen hier op en maken het pittig, terwijl ze qua profiel helemaal harmonieus is dus daar ligt het niet aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2020 12:05:22 ]
pi_197017605
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ligt aan hoe het kind verder is qua karakter..

Mijn jongste zit op 145, maar is wat een dromer. Als hij op dreef is, leert hij dingen in een tel, associeert alles bij elkaar en verrast met snelle opmerkingen.

Zijn vriend zit rond de 130-135. Hij is veel meer gedreven, verantwoordelijk, gestructureerd. Maar heeft relatief meer moeite om dingen aan te leren. Zo bereikt hij soms best wel meer dan de mijne.

Het ligt vooral aan de opdracht, wat het resultaat is.
pi_197018054
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk, want ik ken alleen Sjaak. Bij hem is alles super intens. Vanaf het moment dat hij wakker wordt, staat hij aan. Zijn emoties zijn erg intens en hij gaat ook van 0 tot 100 in 1 seconde. Hij loopt nooit rustig, hij rent/huppelt/hinkelt etc. Ik zie hem terug in bijna alle overexitabilities van Dabrowski, en dan vooral de emotionele en de psychomotorische.
Cognitief gaat hij zo enorm hard dat hij iedereen steeds weer versteld doet staan. Want waren we net aan zijn nieuwe niveau gewend, gaat hij weer een stap verder.

Zoiets? Ik weet het dus niet goed.
  maandag 28 december 2020 @ 19:49:41 #30
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197033247
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
pi_197033610
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Dat weet ik dus niet, omdat ik niet kan vergelijken. En dat maakt het dan lastig om uit te leggen.
pi_197033989
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Deze podcast lijkt wel wat duidelijk te maken: https://www.ieku.nl/uitzo(...)ers-dan-hoogbegaafd/
pi_197039955
Even zo snel uit mijn hoofd, bij 145+ zie je heel vaak dat de hele ontwikkeling niet meer gelijk loopt. Verschillen tussen sociaal/emotioneel en cognitief worden te groot.
Bijvoorbeeld een kindje van 4, die nog bang is voor draken, maar wel zich compleet wil verdiepen in de wereld van dino’s. Dat matcht niet en daardoor komt alles veel intenser binnen. Want een draak bestaat niet, maar die angsten krijg je niet weg. Hoe intens en moeilijk voelt dat dan niet. Dan wil dat kindje ook nog praten over de verschillende theorieën over het uitsterven van de dino’s, maar dat vriendje wil alleen maar spelen dat de leeuw de t-Rex aanvalt en daardoor dood gaat.

Je ziet ook regelmatig dat doordat ze cognitief zo sterk zijn de executieve functies niet optimaal zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld dat kindje moet een verhaaltjessommetje maken over dino’s. Maar er is geen dino geweest die 100 kilo weegt en als die dino dan 5 kilo eet, komt hij niet 5 kilo aan maar er verteerd en wat wordt er dan vet...
“Starten van een taak” is zwak... (even zwart/wit gesproken natuurljk he :) )

Dan het volgende: je hebt een cijfer van 145+ , maar hoeveel precies is onduidelijk.
Stel jezelf even voor, jij hebt een gemiddeld IQ van 100 en dan ga je in gesprek met iemand met een IQ van 70. Dat is best even schakelen toch, je bent dan toch even je aan het aanpassen. Nu dat kindje met een iq van 145+, die zijn natuurljk even in Engeland geweest en hebben daar een cijfer gekregen van iq 180. Kindje 2 heeft een cijfer gekregen van 150. Het verschil tussen die 2 kinderen is in getallen even groot als het verschil van jezelf met de persoon met een iq van 70. Terwijl ze dus allebei extreem hoogbegaafd zijn. En dan leggen we nog niet eens de link met de leerkrachten van deze twee kinderen, die een prachtig iq van 120 hebben...

[ Bericht 3% gewijzigd door Loj op 28-12-2020 23:01:06 ]
pi_197296659
Een halve crosspost uit het kleutertopic:

We hebben nu een week thuisschool gehad en Sjaak heeft onbeperkt toegang tot zijn schoolboeken. Hij pakt ze, buiten het werk wat hij moet doen voor school, er vaak even bij om meer te doen en te lezen. Hij kreeg van school de maan- en zon-versie mee van kern 5 en 6 van Veilig Leren Lezen. Kern 5 werd afgerond en hoewel Sjaak alleen de zon-versie hoefde te maken, heeft hij heel de maan-versie ook gedaan.
Zijn plusboek rekenen van groep 3 heeft hij bijna uit, hij maakt 6 bladzijden per dag (en dan remmen we hem daar een beetje in). Maandag heb ik een afspraak met de juf om even te kijken wat we hem verder aan gaan bieden. Hij lijkt klaar te zijn met groep 3 namelijk, maar hoe nu verder? Dus het is goed om dat even af te stemmen.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 22:40:37 #35
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197297363
Dat klinkt goed MwC! Hij heeft z'n plekje daar wel gevonden geloof ik? :)

Hier vind ik de tweede lockdown een semi-herhaling van de eerste: alles wat Sticker mee naar huis heeft is stiekem te makkelijk, en wij dachten al die tijd dat hij mooi op niveau werd aangesproken. De juffen overigens ook: dat extreme aanpassen speelt dus nog steeds. Op school is hij het perfecte kind: 'Daar kun je er wel 20 van hebben' zeggen ze. Maar thuis? Hij kan zich totaal niet focussen, doet uren over enkele sommen, wordt boos van alle herhaling en is eigenlijk niet te genieten. Maar lof voor de juf: we hebben groen licht om zelf meer uitdaging te bieden, dit weekend gaan we maar even een plannetje maken. Over twee weken een gesprek met school en de HB-begeleider, en dan hopelijk een plan maken voor de iets langere termijn.
pi_197301051
@Nanukerst Hij zit daar inderdaad echt goed op zijn plek. En ik ben daar iedere dag nog zo blij mee O+

Zo’n lockdown kan voor zulke dingen dus best handig zijn, je ziet echt even hoe je kind met de aangeboden stof omgaat en of het past bij je kind. En de juf klinkt ook wel echt goed, dat jullie zelf mogen gaan zoeken. Helpt jullie specialist daarbij, of gaan jullie dat zelf doen?
pi_197302122
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 22:43 schreef Loj het volgende:
Even zo snel uit mijn hoofd, bij 145+ zie je heel vaak dat de hele ontwikkeling niet meer gelijk loopt. Verschillen tussen sociaal/emotioneel en cognitief worden te groot.
Bijvoorbeeld een kindje van 4, die nog bang is voor draken, maar wel zich compleet wil verdiepen in de wereld van dino’s. Dat matcht niet en daardoor komt alles veel intenser binnen. Want een draak bestaat niet, maar die angsten krijg je niet weg. Hoe intens en moeilijk voelt dat dan niet. Dan wil dat kindje ook nog praten over de verschillende theorieën over het uitsterven van de dino’s, maar dat vriendje wil alleen maar spelen dat de leeuw de t-Rex aanvalt en daardoor dood gaat.

Je ziet ook regelmatig dat doordat ze cognitief zo sterk zijn de executieve functies niet optimaal zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld dat kindje moet een verhaaltjessommetje maken over dino’s. Maar er is geen dino geweest die 100 kilo weegt en als die dino dan 5 kilo eet, komt hij niet 5 kilo aan maar er verteerd en wat wordt er dan vet...
“Starten van een taak” is zwak... (even zwart/wit gesproken natuurljk he :) )

Dan het volgende: je hebt een cijfer van 145+ , maar hoeveel precies is onduidelijk.
Stel jezelf even voor, jij hebt een gemiddeld IQ van 100 en dan ga je in gesprek met iemand met een IQ van 70. Dat is best even schakelen toch, je bent dan toch even je aan het aanpassen. Nu dat kindje met een iq van 145+, die zijn natuurljk even in Engeland geweest en hebben daar een cijfer gekregen van iq 180. Kindje 2 heeft een cijfer gekregen van 150. Het verschil tussen die 2 kinderen is in getallen even groot als het verschil van jezelf met de persoon met een iq van 70. Terwijl ze dus allebei extreem hoogbegaafd zijn. En dan leggen we nog niet eens de link met de leerkrachten van deze twee kinderen, die een prachtig iq van 120 hebben...
Uit eigen ervaring kan ik delen dat zelfs als je niet echt ongelijk ontwikkelt je soms gewoon echt te veel begrijpt, meer dan goed/gezond voor je is. Dat kan grote schokken meebrengen, want je kan dat sociaal emotioneel nog niet plaatsen. Zelfs als
Volwassene speer dat nog, want je ziet overal verbanden, een shitload verbanden, ook hee vervelende. Overigens kan dat uiteindelijk bij elk kind hard aankomen als ze ontdekken hoe hard en oneerlijk de wereld kan zijn. Maar voor mij gold dat ik te jong nog veel meer zag en kon begrijpen.

Mijn moeder vertelde me dat ik als kind van 11 maanden ineens leek te snappen hoe een wc en riolering werkt. Letterlijk met een lichamelijke schok. En toen was ik er bang voor. Want wat is er nog meer dat je niet kunt zien? Ik kon wel een beetje praten maar natuurlijk onvoldoende om dat soort dingen onder woorden te brengen.

Heeft mij persoonlijk best wel eens lastig gemaakt. Nu is het een zegen - ik kan en doe dingen die anderen gewoonweg niet voor elkaar krijgen. En verdien daar ook goed geld mee, op mijn sloffen. Maar als kind was het lastig. Je bent anders, terwijl
Je dat helemaal niet wilt. Je valt op zonder er
Anders uit te zien. En het lastigste is dat heel veel mensen, met name docenten echt niets begrijpen van waar ze mee te maken hebben. Daarnaast loop je qua interesses uit de pas met andere kinderen. Ik wilde weten hoe een kerncentrale werkt. En dat hield niet op bij het warmwatersysteem- ik wilde de deeltjesfysica snappen. Maar daarnaast wilde ik ook gewoon voetballen met vriendjes.

Gelukkig ben ik er nu zelf bij en kan ik mijn dochters een beetje helpen. Ze doen hun best op school met plusklassen etc. Maar uiteindelijk staan daar dan toch docenten voor die niet goed genoeg begrijpen wat het betekent voor een kind. De echte diepte en de behoefte aan het vinden en praten over de vee diepere/verdere logische verbanden blijft onbehandeld
Whatever...
  maandag 11 januari 2021 @ 08:37:19 #38
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197337823
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 07:48 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:nanukerst Hij zit daar inderdaad echt goed op zijn plek. En ik ben daar iedere dag nog zo blij mee O+

Zo’n lockdown kan voor zulke dingen dus best handig zijn, je ziet echt even hoe je kind met de aangeboden stof omgaat en of het past bij je kind. En de juf klinkt ook wel echt goed, dat jullie zelf mogen gaan zoeken. Helpt jullie specialist daarbij, of gaan jullie dat zelf doen?
Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.

Edit: ik heb enkele weken geleden alle projecten gratis gedownload van hun site, ik zie nu dat er inmiddels voor betaald moet worden..
pi_197431188
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 08:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.

Edit: ik heb enkele weken geleden alle projecten gratis gedownload van hun site, ik zie nu dat er inmiddels voor betaald moet worden..
Jullie zijn goed bezig hoor :) Dat soort extra dingen zijn wel heel erg tof.
Ik heb dus maandag een gesprek met juf en specialist en heb aan Sjaak gevraagd wat hij van zijn schoolwerk vindt. Hij vindt het allemaal veel te makkelijk. Met rekenen zijn we met het plusboek van groep 4 begonnen en dat vindt hij leuk, hij moet net een beetje nadenken en maakt het dan alsnog foutloos. Maar dat hele Veilig Leren Lezen is echt veel te simpel, zegt hij. Ik wil dus graag kijken of we echt op maat hem bijvoorbeeld kunnen laten begrijpend lezen, of misschien toch maar groep 4 aan gaan bieden? Ik ben ook benieuwd hoe de juf dat ziet en wat haar voorstel gaat zijn. Ze is echt fantastisch en denkt buiten alle gestelde kaders, dus hier komen we vast ook weer uit.
pi_197439711
Dat VLL was voor mijn jongste ook niet zo werkbaar. Maar hij hoefde niet alles te doen. Steeds alleen 1 van de 2 pagina's om wel te leren schrijven(die juf was echt gefocust op goede handschriften O+ ). Als hij dan klaar was mocht hij uit de kast een regulier boek pakken op zijn avi-niveau. Groepjes lezen hoefse hij ook niet te doen.

Voor D was het dus vooral handschrift/schrijfles. Leesles was niet nodig.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 13:10:27 #41
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197504326
VLL sloeg hier ook niet aan. Geen enkele leren lezen-methode, als ik eerlijk ben. Hij vindt het al snel te saai (en ik heb zelf ook wat moeite met het overbrengen van het nut van plat overschrijven van woorden, dat zal niet helpen :@ )

Gisteren de juf en de IB'er gemaild. Over twee weken een gesprek, maar we zien hem met de dag ongemotiveerder en lethargischer worden gedurende deze lockdown. Voorstel gedaan om nog meer te compacten (nu deden we alles wat moest halveren), het nakijken met ons te doen (doen ze klassikaal, maar dat werkt gewoon niet voor hem met 25 andere kinderen online), en daarmee tijd vrij te maken voor eigen projecten. Dat was al de bedoeling, maar omdat zijn ochtenden zo 'zwaar' verlopen met het verplichte programma is er geen tijd en ruimte over voor iets anders in de middag. Ik verwachtte een ingewikkeld gesprek, maar de IB'er zei 'Wat ontzettend fijn dat jullie meedenken over de invulling van het programma voor L!' en ze vonden onze ideeen geweldig en daar moest ik happy tears van huilen. :') O+

Dus op de stapel staat: project Recht, project Oceanen, en we gaan met Engels aan de slag. En dat allemaal dankzij een school die mee durft te bewegen, zo awesome O+
pi_197509840
Wow LE, wat een geweldige school hebben jullie gevonden zeg O+ Hoe tof dat ze zo nadenken (en naar dat jullie hem zo zien afzakken).

Ik had gister zo’n zelfde gesprek met ib-er en hb-specialist. We hebben gezamenlijk besloten om Sjaak niet meer te remmen in zijn leerhonger en hem te gaan volgen. We hebben plannen opgezet per vak, om hem snel er doorheen te laten gaan. Zo gaat hij bij rekenen strategieën aanleren voor optellen, staartdelingen, breuken en procenten. Hij hoeft niet al die ingewikkelde nieuwe rekenmethodes te doen, maar we gaan op zoek naar een strategie die voor hem werkt en daar houden we het bij. De kans is redelijk aanwezig dat hij daarmee tegen het einde van het schooljaar klaar is met rekenen (t/m groep 8 dus), maar dat is dan maar zo. Hij vindt het zo leuk!
Voor taal hebben we zo’n zelfde plan maar dat moet nog iets meer worden uitgewerkt.

Ik voelde me schuldig naar school, want ze hebben er een behoorlijk ingewikkelde ‘casus’ bij sinds november, in de vorm van Sjaak. Maar ze vinden het allemaal heel normaal. “Ok, dit is goed voor hem, hoe gaan we dit aanpakken?” Hb-specialist vertelde dan wat school kon doen. “Dat gaan we doen, geen probleem.” Zo simpel was het! Ook ik had vreugdetranen hierdoor O+
  dinsdag 19 januari 2021 @ 17:18:49 #43
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197510158
Wat een fijne berichten hier 👍🏻

Hier valt school een beetje door de mand tijdens deze lockdown. Alle aandacht gaat naar de middenmoot en de kinderen die de stof lastig vinden. Begeleiding van onze kinderen is echt minimaal... Werk van de plusklas is er pas sinds deze week, maar geheel vrijblijvend en zonder begeleiding :{

Wat wel fijn is, is dat oudste alle vrijheid heeft gekregen om het werk op zijn eigen manier te doen en hij de instructies en de besprekingen met de klas mag skippen. Dat werkt echt goed voor hem. Hij houdt zeeën van tijd en energie over, die hij kan inzetten voor dingen die hij echt interessant vindt :Y
Oude (on)bekende.
pi_197510534
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:18 schreef Mevr_Mus het volgende:
Wat een fijne berichten hier 👍🏻

Hier valt school een beetje door de mand tijdens deze lockdown. Alle aandacht gaat naar de middenmoot en de kinderen die de stof lastig vinden. Begeleiding van onze kinderen is echt minimaal... Werk van de plusklas is er pas sinds deze week, maar geheel vrijblijvend en zonder begeleiding :{

Wat wel fijn is, is dat oudste alle vrijheid heeft gekregen om het werk op zijn eigen manier te doen en hij de instructies en de besprekingen met de klas mag skippen. Dat werkt echt goed voor hem. Hij houdt zeeën van tijd en energie over, die hij kan inzetten voor dingen die hij echt interessant vindt :Y
Dat is wel heel jammer van school..

[ Bericht 13% gewijzigd door watmoetikkiezen op 19-01-2021 17:43:26 (gezeur waarover ik met school ga praten..) ]
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:11:07 #45
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197534782
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:07 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wow LE, wat een geweldige school hebben jullie gevonden zeg O+ Hoe tof dat ze zo nadenken (en naar dat jullie hem zo zien afzakken).

Ik had gister zo’n zelfde gesprek met ib-er en hb-specialist. We hebben gezamenlijk besloten om Sjaak niet meer te remmen in zijn leerhonger en hem te gaan volgen. We hebben plannen opgezet per vak, om hem snel er doorheen te laten gaan. Zo gaat hij bij rekenen strategieën aanleren voor optellen, staartdelingen, breuken en procenten. Hij hoeft niet al die ingewikkelde nieuwe rekenmethodes te doen, maar we gaan op zoek naar een strategie die voor hem werkt en daar houden we het bij. De kans is redelijk aanwezig dat hij daarmee tegen het einde van het schooljaar klaar is met rekenen (t/m groep 8 dus), maar dat is dan maar zo. Hij vindt het zo leuk!
Voor taal hebben we zo’n zelfde plan maar dat moet nog iets meer worden uitgewerkt.

Ik voelde me schuldig naar school, want ze hebben er een behoorlijk ingewikkelde ‘casus’ bij sinds november, in de vorm van Sjaak. Maar ze vinden het allemaal heel normaal. “Ok, dit is goed voor hem, hoe gaan we dit aanpakken?” Hb-specialist vertelde dan wat school kon doen. “Dat gaan we doen, geen probleem.” Zo simpel was het! Ook ik had vreugdetranen hierdoor O+
Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?
pi_197535417
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?
Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.

Taal gaat wel wat meer verdiept worden, hij is vandaag begonnen met een simpele versie van een boekbespreking om dat uit te gaan bouwen bijvoorbeeld. Maar ook hierin is hij groep 3 (en 4 waarschijnlijk ook) al ver voorbij. School zou hem gaan testen, maar door de lockdown kan dat even niet, dus is het even aanmodderen hierin (maar wel in overleg uiteraard).
  woensdag 20 januari 2021 @ 19:37:21 #47
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197536841
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.

Taal gaat wel wat meer verdiept worden, hij is vandaag begonnen met een simpele versie van een boekbespreking om dat uit te gaan bouwen bijvoorbeeld. Maar ook hierin is hij groep 3 (en 4 waarschijnlijk ook) al ver voorbij. School zou hem gaan testen, maar door de lockdown kan dat even niet, dus is het even aanmodderen hierin (maar wel in overleg uiteraard).
Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!
pi_197536959
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!
Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem open O+
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:35:37 #49
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197538584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:41 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem open O+
Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren. O+
pi_197540298
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:35 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren. O+
Precies O+ Het is zulk mooi maatwerk wat geleverd wordt O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')