abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:57:08 #56
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197906149
Wij hebben net ook een gesprek aangevraagd :D

Het thuisonderwijs was ook hier weer erg verhelderend. En confronterend... :{
Oude (on)bekende.
pi_197909278
Haha, het is wel echt de week van de IB'er zo ja! :D
Al kan ik me ook zomaar voorstellen dat het inderdaad geen toeval is, maar samenhangt met die hele scholensluiting natuurlijk. Ik geloof meteen dat dat een en ander triggert.

@MevrouwCactus: dank voor de tip, zal eens kijken wat de bieb hier heeft ja, goeie!
Wat goed van de plusklas! ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:34 schreef Nanukerst het volgende:
Twist: ik begrijp jullie (terechte) zorgen, ik lees veel aanpassingsgedrag en ik denk dat het zaak is om daar snel op te acteren (want een kind dat eenmaal uit staat, krijg je niet makkelijk weer 'aan'..) Hebben jullie een HB-begeleider of iets dergelijks? En wat is het beeld vanuit de plusklas?
Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.

De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...

Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...

Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus :)
pi_197910706
@twist02 Doen hoor, zéker als school dat zo zegt.
Hier is elke reactie tot nu toe 'maar het gaat toch goed?' of 'zijn werkhouding is wel zwak' :')
We zijn inmiddels zover dat we hem wel naar school hebben laten gaan (terwijl we twijfelden over deze ene week) om de juffen niet nog meer tegen de haren in te strijken :')
Dus zolang het 'gaat' wachten we de toetsen en gesprekken af.
pi_197911522
@Hupje oh da's balen ja, als je je zo bezwaard voelt bijna...

Hoe oud is J. ook alweer? Scheelt niet heel veel, toch?
pi_197912088
@twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
pi_197913851
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:58 schreef Hupje het volgende:
@:twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
Ah, dus hij is al versneld dan?
Wat balen dat je dan nog steeds / weer moet denken in termen als 'zolang het nog gaat' :{
pi_197914444
Ja, hij is al versneld. Maar dan nog is er weinig uitdaging, alleen leren schrijven is echt leuk. En boeken lezen. Maar dat mag op school niet. De juffen zien vooral een heel jong kind wat zijn werk makkelijk zou moeten kunnen, maar het amper afkrijgt. Zo zien ze het.
Dus na de toetsen gaan we maar weer eens in gesprek.
pi_197914714
Ai, wat pijnlijk :'(
Wat zit er toch een verschrikkelijk verschil tussen verschillende scholen...
pi_197916044
Dat jong kind zien en ver zijn cognitief is soms lastig. Bij de kleuters was dat erg sterk bij ons. Het kind had gewoon ruimte om speels te zijn. Toen aangedrongen op kort kleuteren. Dus als december kind mee met twijfel van juf.
Groep 3 moest hij de methode volgen bij het leren lezen en schrijven. Maar bij het vrij lezen mocht hij uit de kast op avi niveau kiezen. Dat was eind groep 3 al avi-uit (eind kleuterklas ontestbaar laag).

Nu zit hij in groep 6. En ik merk dat vooral tot eind groep 4 er veel meer behoefte was qua cognitieve honger.

Inmiddels krijgt hij op school bredere vakken (kosmisch, lekker de viking verhalen induiken). Ook nieuwsbegrip, en zo meer invulling in de dag. Zelfs taal is leuker met taalkaarten en variatie in opdrachten. Als de klas meer aankan, dan krijgt het kind al meer aanbod.

Niet dat het echt op niveau is. Dat is niet te doen met 25 kinderen in de klas, en sociaal emotioneel zit hij echt op zijn plek in deze jaargroep. En er zitten nog 5hb-ers in deze klas(gr6-7-8), dus juf heeft wel expertise. Wel heeft hij een ochtend een plusgroep waar hij leert leren. En daarvan heeft hij ook werk mee naar school. Dat geeft de nodige uitdaging en lessen (fouten maken mag, doorzetten, oefenen levert iets op met de tijd). Die plusklas startte ook pas in groep 5, omdat ze dan echt bewuster bezig kunnen zijn met dat leren leren. Voor groep 3-4 is de preplusklas meer les op niveau, maar minder diepgang, te weinig voor de mijne. Of zoals juf zei, ook in de preplusklas heb je uitschieters en die heb jij te pakken ;)
pi_197920257
Hb is soms ook bizar moeilijk te herkennen. Ik heb nu een jongen in de klas waarbij ouders dingen vertellen dat je denkt: 100% hb. Maar ik krijg het niet te zien in de klas, nu al een enorme onderpresteerder :’(

Een externe plusklas! Superfijn Cactus. Mijn scholenstichting heeft er ook een! Zo leerzaam en fijn voor de kinderen! (En ik had er zo graag willen werken, maar het kon niet qua dag :’( ). Ik kom er wel regelmatig om ideeen op te doen en voor overleggen, zo mooi om te zien hoe de kinderen zichzelf kunnen zijn O+

En ik wil ook een gesprek met de ib’er, maar helaas die is er nog steeds niet. Js ging maandag super happy naar school en is sindsdien weer enorm huilerig en dwars. Net kwam het er eindelijk uit, hij moet weer alles maken/zoveel luisteren naar de juf en als hij klaar is moet hij een leesspelletje op de laptop spelen (dat vindt hij dan wel leuk, maar ook wel makkelijk). Ik vroeg aan hem waarom hij dan geen rekentijger/humpie dumpie/sprinter ging doen, maar hij weet niet hoe te starten. En daar ligt ook het probleem bij hem. Vandaag heeft hij een nieuwe juf, met hb specialisme dus ik hoop dat het vandaag beter gaat.. Ze krijgt 2 dagen ;)

Jullie allemaal succes met de ib gesprekken O+
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:07:18 #66
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197922684
Wij hebben een heel leuk en interessant gesprek gehad met de juf & IB'er & HB-specialist gisteren! O+ Het begon met een stortvloed aan complimenten richting ons, wat fijn dat we zo meedenken over de invulling van zijn onderwijs, en de projecten die we thuis met Sticker doen zijn zo tof, zo uitdagend, zo inspirerend.. ze nemen het mee omdat ze op school ook zulke projecten willen gaan aanbieden O+

Inhoudelijk: alle partijen zien een kind dat blijft versnellen, dat nu (hij is 7) bezig is met rekenwerk groep 6 en in dit tempo over iets van 1,5 jaar de basisschoolstof heeft doorlopen. Grote vraag die bij ons allen leeft: wat dan? Met 10 naar het VO vinden we niet wenselijk. School gaat zich buigen over een goed doordacht plan voor de langere termijn, vermoedelijk wordt het een combinatie van een deel met de klas mee doen (maar dan gecompact), een deel zelfstandig verrijken, en verdiepende projecten, waarbij ik heb aangegeven dat wij daarin ook wel iets op ons willen nemen (op school een middag een project begeleiden, of desnoods thuis).

Wij hebben in het verleden niet altijd de leukste scholen getroffen, maar wat een warm bad is het hier: een fantastische samenwerking tussen alle betrokkenen, we zijn er zo gelukkig mee! O+ Daar kan menig school nog iets van leren.
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:37:37 #67
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197923268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 16:24 schreef twist02 het volgende:

[..]

Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.

De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...

Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...

Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus :)
Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
  woensdag 10 februari 2021 @ 19:28:59 #68
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_197930412
Mijn kinderen gingen ook naar een soort plusklas (binnen de school). Daar werkten ze aan projecten waar ze ook tijdens de gewone lessen in de klas aan konden werken (omdat veel gewone lessen voor hen gecompact werden).
En voor het overige (vakgerelateerde) pluswerk: daarvoor kregen ze vaak minder instructie dan nodig was. Leerkrachten gaan er (te) vaak vanuit dat hoogbegaafde kinderen geen instructie nodig hebben.

@twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘

[ Bericht 23% gewijzigd door Grijs op 10-02-2021 19:34:03 ]
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_197931493
@Nanukerst Wat hebben jullie een geweldige school zeg! Wat wordt er goed naar Sticker gekeken O+ En ja, 10 jaar naar het VO is heel erg jong.

Ik kreeg vandaag een soort zelfde overweging: Sjaak zou volgend jaar het beste in groep 5 passen, denken we. Qua uitdaging dan. Het is dan ook de 2e versnelling die we zouden inzetten. Hij is dan dus ook 10 als hij naar het VO zou gaan, ware het niet dat ook deze 2e versnelling waarschijnlijk niet voldoende zou zijn.
Dus wij zullen zo’n zelfde plan moeten gaan maken voor Sjaak als jullie met Sticker, want met 9 naar het VO zie ik echt helemaal niet zitten.
pi_197932540
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?

Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.

@MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
pi_197933233
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:45 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?

Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.

@:MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @Nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @Logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
pi_197933812
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
Ja, dat is misschien ook wel een idee om daar eens naar te informeren ja. Ze is nu een keer of 8-10 geweest denk ik en het loopt nogal uiteen wat ze doen (maar dat is dus wel op basis van de verhalen van een kleuter ;) ).
Ze lijkt er vooral erg van te genieten omdat er andere skills aangesproken worden dan normaal (fantasie, brainstormen, ruimtelijk inzicht) en er is ook aandacht voor type mindsets :)

quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:28 schreef Grijs het volgende:

@:twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘
Fijn dat dat herkenbaar is :D en dank je!
pi_197939235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Daar zit ook wel een flink gat tussen. Dan kom je waarschijnlijk ergens in het midden uit. Het is in ieder geval fijn dat school mee wil denken.

Vriendje van oudste zat ook in zo'n spagaat. Die kon in groep 8 makkelijk naar de middelbare. Maar cognitief 2 jaar voor, sociaal-emotioneel 2 jaar achter. Dat was nog best pittig om hem blij/tevreden te houden.

De mijne heeft niet zo'n behoefte om sneller door de stof te gaan. Hij zou het kunnen (pikt ook zo het VWO2 huiswerk van oudste op). Maar hij vermaakt zich wel met ander werk. Die cognitieve honger is na groep 3-4 verdwenen. Dat scheelt een hoop.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:24:32 #74
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197939456
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
pi_197939633
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)

Die 10-14's zijn hier van de openbaar onderwijs koepel. En daar valt ook dat gymnasium onder.

Gelukkig zijn er nog zeker 2 scholen buiten die koepel die ook HB-begeleiding aanbieden in het middelbaar onderwijs. De school van oudste is er ook mee bezig, die zit binnen de koepel. Gelukkig nog 2 jaar tot we die keuze moeten maken.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:33:27 #76
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197939663
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)
Wat jammer! Dat zal dan schoolgebonden zijn, ik ken wel HB'ers die zijn aangenomen op zo'n school.
pi_197939772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
Die scholen bestaan hier in de regio nog niet, helaas. Ik hoop dat er over een paar jaar wel zo’n school is.
pi_197939951
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
pi_197940977
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Hier is die plusklas ook extern. Nu heb ik geen werk. Maar andere ouders hebben er soms wel last mee. Nu gaan er 7 kinderen (groep 5&6) naar de klassen op die dag, we fietsen nu zelf heen, en om de beurt mee terug. Een eerder jaar ging een kind ook weleens met een taxi terug. Maar dat moet je maar net kunnen betalen als ouders zijnde.

Die IQ test hoefde niet voor de plusklas van 3&4, daarvoor moest school ze doortoetsen. En een aanbeveling doen. Voor die externe plusklas was die IQ test wel nodig, maar dat kwam iemand van die klas doen op school doen.

Hier is die koepel echt lekker bezig voor deze kinderen.
  maandag 15 februari 2021 @ 09:41:09 #80
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198013215
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?

Wat een strenge toelatingseisen, wat jammer. Hier mag het zonder test, maar het kind in kwestie dient wel eerst gezien te worden door de HB-specialist.

Iemand hier ervaring met 'Denken in getallen'? Omdat Sticker nu op groep 6-niveau rekent, wil school hem verrijkingsopdrachten op het gebied van rekenen bieden. Denken in getallen lijkt - op het oog - het best aan te sluiten, en dan de versie groep 5B met het thema dino's en vulkanen. We hadden ooit Denken in taal, maar daar kon hij dan weer helemaal niets mee.. We hebben school gevraagd om het aan te schaffen, als dat niet kan dan wil de HB-specialist het vanuit Stickers arrangement betalen.
pi_198013377
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?
Op dit moment is er volgens mij 1 bovenbouw kind van onze school die erheen gaat. Ach, we vinden er tzt vast wel onze weg in, als hij al in aanmerking komt.

Die methode ken ik niet, helaas.
pi_198013604
Ik ken de methode ook niet. Maar wat ik wel merkte bij rekentijgers; het ligt nogal aan je kind of het werkt. De mijne paniekte al als hij 1 fout maakt (wordt wel beter). Dan is begeleiding wel een must. Even op gang helpen bleek voldoende, maar soms ook 1-op-1 iets doen. Niet omdat het niveau te hoog was, maar omdat zijn hoofd hem blokkeerde.

Dus ik zou wel kijken of daar ook de ruimte voor is, anders heb je misschien wel het boek, maar geen succes ;)
  maandag 15 februari 2021 @ 10:16:51 #83
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198013677
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ken de methode ook niet. Maar wat ik wel merkte bij rekentijgers; het ligt nogal aan je kind of het werkt. De mijne paniekte al als hij 1 fout maakt (wordt wel beter). Dan is begeleiding wel een must. Even op gang helpen bleek voldoende, maar soms ook 1-op-1 iets doen. Niet omdat het niveau te hoog was, maar omdat zijn hoofd hem blokkeerde.

Dus ik zou wel kijken of daar ook de ruimte voor is, anders heb je misschien wel het boek, maar geen succes ;)
Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.
pi_198014335
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 10:16 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.
D heeft dat soort werk niet meer van school, sinds hij naar de externe plusklas gaat en daar werk van mee krijgt. Maar ik zal het eens benoemen bij die juf die het begeleide. Als de ervaringen hier goed zijn ;)
pi_198016094
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?

Wat een strenge toelatingseisen, wat jammer. Hier mag het zonder test, maar het kind in kwestie dient wel eerst gezien te worden door de HB-specialist.

Iemand hier ervaring met 'Denken in getallen'? Omdat Sticker nu op groep 6-niveau rekent, wil school hem verrijkingsopdrachten op het gebied van rekenen bieden. Denken in getallen lijkt - op het oog - het best aan te sluiten, en dan de versie groep 5B met het thema dino's en vulkanen. We hadden ooit Denken in taal, maar daar kon hij dan weer helemaal niets mee.. We hebben school gevraagd om het aan te schaffen, als dat niet kan dan wil de HB-specialist het vanuit Stickers arrangement betalen.
Mijn I. werkt met Denken in getallen (maar dan de versie voor groep 3, reis door het menselijk lichaam). Waar hij tegenaan loopt is dat er vaak meerdere vragen worden gesteld in een begeleidend tekstje, terwijl dan alleen de laatste vraag werkelijk beantwoord moet worden. Dat brengt hem nogal in verwarring. :+. Verder ligt de focus lang niet alleen op rekenvaardigheden, maar zijn er veel 'vertel eerst hoe je dit aan kan pakken'- vragen. Mijn zesjarige kan dat nog lang niet altijd goed onder woorden brengen, maar Sticker is daar waarschijnlijk al een stuk verder in!

Wat wel leuk is, is de thematische samenhang door het hele boek heen. Het zijn geen losse sommetjes, maar het is allemaal rekenwerk in context.

[ Bericht 0% gewijzigd door DevilsAndDust op 15-02-2021 14:39:45 ]
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_198017574
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Hier wordt de plusklas ook op een andere locatie, 4km van de eigen school. Op donderdag, wanneer we allemaal werken. Sjaak is waarschijnlijk het enige kindje van zijn school die gaat. Dus wij zijn ook aan het puzzelen hoe we dat in vredesnaam gaan doen.
pi_198109833
Nog even terugkomend op het verschil tussen cognitief en sociaal-emotioneel:

Ik vind dat dus heel lastig om in te schatten, het sociaal-emotionele stukje. Sowieso zien wij onze Minion natuurlijk in heel andere situaties dan de leerkrachten, dus ergens wil ik afgaan op wat zij daarover zeggen.
Een paar maanden terug gaf de meneer aan dat ze daarin 'nog wel wat verder kon groeien' en regelmatig wel heftig kon reageren in situaties (bijv. als een ander kindje op haar plek ging zitten). Ook lijkt ze regelmatig nog een soort bevestiging te zoeken na sociale situaties/confrontaties.

Qua weerbaarheid zien wij zelf ook dat ze niet heel sterk is, dat lijkt ook echt wel bij haar karakter te passen. Haar 3-jarige broertje is haar bijv. al regelmatig de baas.

Tegelijkertijd lijkt ze sociale situaties juist erg goed te snappen en er ook veel mee bezig te zijn. Gisteren vroeg ze bijvoorbeeld wat het woord 'kwetsen' betekent en na mijn uitleg kwam ze direct met de opmerking "maar dat doe je niet altijd met opzet hè mama, soms bedoel je het niet zo, toch?"
En later vroeg ze uit het niets of ik dacht dat 'slechterikken' er soms misschien wel niets aan konden doen dat ze 'slecht' waren.
Dat vind ik dan weer vrij indrukwekkend qua empathisch vermogen voor een kleuter.

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen of handige linkjes heeft naar meer informatie hierover? :)
pi_198110375
Zonder bron of rechtstreekse onderbouwing, maar wel een beetje gebaseerd op mijn werkervaring als neuropsycholoog. In sociaal-emotioneel functioneren zit ook een heel cognitieve component. Dan gaat het om feitelijk kunnen beredeneren hoe sociale situaties in elkaar zitten. Je kunnen verplaatsen in een ander, kunnen bedenken wat de ander voelt en ervaart, het kunnen analyseren van een sociale situatie vanuit meerdere oogpunten. Het kan zijn dat slimme kinderen dat ook goed kunnen omdat ze daarin uitgaan van hun cognitieve en analytische vaardigheden. Dat betekent echter nog niet dat ze ook altijd adequaat kunnen reageren onder de druk een sociale interactie. Vaak spelen er dan emoties, eventuele spanning, een hoop prikkels, hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat juist slimme kinderen zoveel opmerken en 'zien' in een situatie dat ze snel overspoeld raken en dan niet meer doordacht kunnen reageren.

Ik herken het in ieder geval erg bij mijn zoon, die echt prachtige analyses kan maken over onderlinge relaties en heel knap over zijn emoties kan praten, maar met zijn 9 jaar toch nog volledig panisch kan reageren als ik onverwacht een gaatje in zijn trui gerepareerd heb ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198110897
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)

Die 10-14's zijn hier van de openbaar onderwijs koepel. En daar valt ook dat gymnasium onder.

Gelukkig zijn er nog zeker 2 scholen buiten die koepel die ook aanbieden in het middelbaar onderwijs. De school van oudste is er ook mee bezig, die zit binnen de koepel. Gelukkig nog 2 jaar tot we die keuze moeten maken.
Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werkt
*poef* nu is het weg
pi_198111136
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:52 schreef Clubsoda het volgende:
Zonder bron of rechtstreekse onderbouwing, maar wel een beetje gebaseerd op mijn werkervaring als neuropsycholoog. In sociaal-emotioneel functioneren zit ook een heel cognitieve component. Dan gaat het om feitelijk kunnen beredeneren hoe sociale situaties in elkaar zitten. Je kunnen verplaatsen in een ander, kunnen bedenken wat de ander voelt en ervaart, het kunnen analyseren van een sociale situatie vanuit meerdere oogpunten. Het kan zijn dat slimme kinderen dat ook goed kunnen omdat ze daarin uitgaan van hun cognitieve en analytische vaardigheden. Dat betekent echter nog niet dat ze ook altijd adequaat kunnen reageren onder de druk een sociale interactie. Vaak spelen er dan emoties, eventuele spanning, een hoop prikkels, hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat juist slimme kinderen zoveel opmerken en 'zien' in een situatie dat ze snel overspoeld raken en dan niet meer doordacht kunnen reageren.

Ik herken het in ieder geval erg bij mijn zoon, die echt prachtige analyses kan maken over onderlinge relaties en heel knap over zijn emoties kan praten, maar met zijn 9 jaar toch nog volledig panisch kan reageren als ik onverwacht een gaatje in zijn trui gerepareerd heb ;)
Ah, goed punt ja, dat klinkt inderdaad erg logisch zo :Y dat is inderdaad dus precies wat ik regelmatig zie gebeuren: dat ze enerzijds sociale interacties weet te doorgronden op een bijna volwassen manier, maar tegelijkertijd inderdaad ook gewoon typische kleuteruitbarstingen heeft :+

Maar in het hele hb verhaal vind ik dat dus wel lastig, want soms lijkt het bijna een standaardreactie op een cognitieve voorsprong: "Ja, maar dan zal hij/zij sociaal-emotioneel gezien wel juist achterlopen!".
Maar in hoeverre is 1) daar echt sprake van en 2) kun je dat dus überhaupt bepalen/inschatten, als je inderdaad uitgaat van een cognitieve component daarin?
En eigenlijk ook 3) hoe nuttig is het dan om dat 'los' te willen beschouwen van elkaar?

Nou ja, interessante materie wel dus ;)
pi_198112061
Daarbij wordt bij hb-kinderen het sociaal-emotionele vaak beoordeeld door de omgang met andere kinderen te bekijken. Maar als die niet op hetzelfde cognitieve niveau zitten, is dat heel lastig. Bijv. een hb-kind bedenkt iets en wil dat dan uitgebreid uitleggen aan een ander kind, erover overleggen etc. Dat andere kind wil dat helemaal niet en begint dus gewoon te spelen. Hb-kind wordt dan boos. Maar waar zit de fout in de communicatie dan? Niet alleen bij het hb-kind, dus is het dan te kort door de bocht om te zeggen dat het sociaal-emotioneel achterloopt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198112074
Als je het neuroanatomisch wil beschouwen dan moet je denk ik onderscheid maken tussen intelligentie, cognitieve vaardigheden (zoals geheugen, taalontwikkeling, planningsvaardigsvaardigheden etc.) en emoties.

De emotiebeleving in heel andere hersengebieden plaatsvindt dan meer cognitieve vaardigheden en intelligentie. Het zijn meer primitieve hersengebieden, die dieren ook hebben terwijl die een veel minder ontwikkelde hersenschors hebben, het stuk hersenen waaraan wij als mensen onze intelligentie en cognitieve mogelijkheden aan te danken hebben. Die primitievere gebieden ontwikkelen zich onafhankelijk van de hogere gebieden. Vergelijk maar eens met de puberteit waarin jongeren meer risicos nemen omdat hun emotionele beleving daarnaar hunkert, maar hun gezonde verstand soms tekortschiet in bedenken of dat verstandig is ;) Ik denk ook dat er in de ontwikkeling van primitievere hersengebieden minder spreiding zit, dus dat een kind cognitieve makkelijker 3-4 jaar kan voorlopen dan in de emotionele beleving. Wat op zich goed is, want want anders krijg je hele vroege pubers ;) Maar anderzijds denk ik ook dat het niet juist is om te zeggen dat cognitief sterke kinderen altijd maar emotioneel enorm 'jong' zijn. Ik denk dat ze sneller overvraagd worden op cognitief vlak en dat een leeftijdsadequate emotiebeleving daarbij opvallend afsteekt.

Binnen de hogere hersengebieden, de hersenschors, speelt onze frontale cortex een heel belangrijke rol. Die gaat over het plannen, het overzien van situaties, het maken van adequate keuzes, maar ook het onder controle houden van heftige emoties. De rijping van je frontale cortex is de reden dat je als peuter wel een driftbui hebt in een gangpad van de supermarkt en als volwassene niet, hoewel je dat soms best graag zou willen :+ Maar hier huizen ook de zogenaamde executieve functies, dus o.a. adequaat plannen. Veel hoogbegaafde kinderen hebben hier notoir 'moeite' mee en veel plus-programma's zetten hier sterk op in. Ook hierin denk ik niet dat deze kinderen achter lopen, maar het loopt wel wat uit de pas. Ook de rijping van dit hersengebied is een neurobiologisch gegeven waar wel wat spreiding inzit, maar ook een hoogintelligente kleuter plant zelden op het niveau van een adolescent.

Intelligentie daarentegen gaat namelijk veel meer over communicatie tussen hogere hersengebieden en verbindingen hierin, waardoor de hersengebieden optimaler samenwerken en bepaalde functies beter tot uiting komen. Dit lijkt meer een in aanleg aanwezige vaardigheid.

Dus ja, ik denk dat het zeker zinvol is om emotie/cognitie/intelligentie los van elkaar te beschouwen omdat discrepanties in verschillende vaardigheden hierin knelpunten kunnen zijn. Voorbeeld: mijn zoon heeft een heel gemiddeld werkgeheugen en informatieverwerkingssnelheid, wat op zichzelf geen probleem hoeft te zijn. Maar zijn analystische vaardigheden zijn ver bovengemiddeld, waardoor hij theoretisch moeilijke rekenvraagstukken kan oplossen. Maar in de instructie wordt hij snel overvraagd omdat hij tijd nodig heeft om te verwerken wat er bij hem binnenkomt en omdat hij wat moeilijker alle tussenstapjes kan onthouden, waardoor hij soms 'file in zijn hoofd' heeft. Maar ik ben het met je eens dat het wat flauw is om dus te zeggen dat een hoogbegaafde kind emotioneel dan wel achter zal lopen. Ik denk wel dat het zinvol kan zijn om dat met je kind te bespreken. Ik heb regelmatig gesprekken met mijn zoon dat hij achteraf best wel snapt waarom hij ruzie had met een vriendje maar dat het op dat moment gewoon niet lukte om anders te reageren. Ik vertel er ook bij dat ik dat ook vaak heb, want dat is namelijk gewoon menselijk, dat je in the heat of the moment wat primitief bent ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198114094
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:36 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werkt
Dat is wel fijn. Dat eigen niveau, maar dat lukt op onze montessori ook al wel redelijk.

Misschien komt het omdat hier die 10-14 en de plusgroepen onder dezelfde koepel vallen. Dat ze dan eerder sturen op die plusklas.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:43:43 #94
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_198117210
Veel hoogbegaafden zijn ook emotioneel intenser dan gemiddeld. Hierdoor worden kinderen vaak als emotioneel 'jong' bestempeld. Op de site van Ieku is daar meer over te vinden: https://www.ieku.nl/emotionele-intensiteit/
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_198118580
Ik kan alleen uit mijzelf spreken. Ik heb de toenmalige mavo gedaan omdat ik 67% kans had om daarvoor te slagen (bij de test op de middelbare school). Was 4 jaar lang de beste van de klas zonder moeite. Er volgde een versneld traject op het HBO niveau 4 (een overheidsprojectje). Ik was weer de 'beste', 4 gingen in 2 jaar door, de rest, iets van 20 moesten alsnog het 3e jaar doen.

Daarna HBO gedaan, de propedeuse direct gehaald en daarna iets van 10 jaar lang plezier gehad. Daarna pas afgestudeerd. Mijzelf omgeschoold en ben nu ICT'er met een modaal inkomen na 4 jaar.

Wat ik jullie wil melden is dat je kind alsnog veel plezier kan hebben en gewoon uiteindelijk best wel iets kan bereiken zonder dat jullie Japanse praktijken toe gaan passen. Wat ik hier soms lees.. jullie zijn lang niet goed wijs. Laat een kind ook gewoon zichzelf zijn zonder dat jullie op alles maar willen ingrijpen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2021 21:36:33 ]
pi_198119787
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Laat een kind ook gewoon zichzelf zijn zonder dat jullie op alles maar willen ingrijpen
Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?
pi_198119860
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:03 schreef Hupje het volgende:

[..]

Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?
Dat je dit zo vraagt geeft exact aan waarom ik klaag.
pi_198119915
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Ik kan alleen uit mijzelf spreken.

...

jullie zijn lang niet goed wijs.
Beetje tegenstrijdig, vind je niet? :+
pi_198119934
Iemand die hoogbegaafd is is niet machteloos. Heeft juist meer kansen dan wie dan ook. Maar jullie zitten als ouders maar graag te doen (terwijl jullie juist minder intelligent zijn dan het kind gemiddeld gesproken) alsof jullie zo goed weten wat goed is voor jullie kind. Het kind komt er wel, daarvoor heeft het niet jullie gezemel nodig
pi_198119947
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:07 schreef twist02 het volgende:

[..]

Beetje tegenstrijdig, vind je niet? :+
Ja leuk, typerend
pi_198120052
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:20 schreef Clubsoda het volgende:
(Knip)
Wauw, dank voor je uitgebreide antwoord! Erg interessant :Y

Ik denk ook zeker wel dat het nuttig is hoor, om er apart naar te kijken. Maar bedoel meer dat het erg lastig is om het qua gedrag te kunnen duiden. Ook omdat het per persoon zo sterk kan verschillen natuurlijk.

Sowieso inderdaad slim om kinderen wat dat betreft een beetje te helpen met zelfinzicht ja.
  maandag 22 februari 2021 @ 09:19:24 #102
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198142302
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:08 schreef phoenyx het volgende:
Iemand die hoogbegaafd is is niet machteloos. Heeft juist meer kansen dan wie dan ook. Maar jullie zitten als ouders maar graag te doen (terwijl jullie juist minder intelligent zijn dan het kind gemiddeld gesproken) alsof jullie zo goed weten wat goed is voor jullie kind. Het kind komt er wel, daarvoor heeft het niet jullie gezemel nodig
Feestnummertje ben jij zeg. O+
pi_198324998
Vandaag een fijn gesprek gehad met de beide groepsleerkrachten van onze Minion :)

Was in principe een regulier oudergesprek dat al ingepland stond, maar we hadden expres vooraf al een mail gestuurd met onze zorgen.

Dat pakken ze gelukkig heel goed op; ze zoeken constant manieren om haar net een beetje extra uit te dagen.

Ze hebben het ook direct neergelegd bij de IB'er en waar het in eerste instantie stiekem een klein beetje tegenviel dat we daar nog geen gesprek mee hadden, bleek nu dat die het ook direct serieus aanpakt en opnieuw een extern samenwerkingsverband heeft benaderd om mee te denken. Op basis van die ondersteuning wil ze dan inderdaad samen met ons om de tafel om te kijken naar een plan voor de langere termijn :)

Al met al heel erg blij dat ze ons zo serieus nemen en zo open staan voor wat wij signaleren O+
  maandag 8 maart 2021 @ 12:17:33 #104
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198390354
Dat klinkt goed twist, wat fijn!
pi_198395560
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:26:41 #106
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198405324
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
En een soort van middenweg: hem eens laten beoordelen door een HB-specialist zonder een uitgebreid IQ-onderzoek? Bij ons doen ze dat, vooral omdat niet elk kind dat daar wordt aangemeld ook meteen toetsbaar is. Blijkbaar heb je wel redenen om begaafdheid te vermoeden, anders was je niet in dit topic. :)
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:28:59 #107
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198405355
Hier ook gesprek gehad over Puber: ligt mijlenver voor met Engels en Wiskunde. Op onze vraag of we daarin kunnen compacten en verbreden werd instemmend geknikt, want wat een geweldig idee. Maar aangezien 'het schooljaar bijna voorbij is gaan we daar na de zomer mee beginnen.' :') Soms vergeet ik hoe stroperig zaken op een Vrije School geregeld worden.
pi_198409046
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:28 schreef Nanukerst het volgende:
Hier ook gesprek gehad over Puber: ligt mijlenver voor met Engels en Wiskunde. Op onze vraag of we daarin kunnen compacten en verbreden werd instemmend geknikt, want wat een geweldig idee. Maar aangezien 'het schooljaar bijna voorbij is gaan we daar na de zomer mee beginnen.' :') Soms vergeet ik hoe stroperig zaken op een Vrije School geregeld worden.
Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.

In hoeverre is wat jij beschrijft kenmerkend voor de vrije school? Heeft dat niet meer te maken met specifiek de school van jouw kind?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:10:09 #109
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198409254
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.

In hoeverre is wat jij beschrijft kenmerkend voor de vrije school? Heeft dat niet meer te maken met specifiek de school van jouw kind?
De ene VS is de andere niet, helemaal waar! Mijn verhaal zegt niets over de school waar jullie mee te maken krijgen uiteraard. Ik had beter 'deze Vrije School' kunnen zeggen in plaats van 'een Vrije School' :)

Dat gezegd hebbende, dit is voor ons de tweede VS in zijn schoolcarriere, en dat stroperige, dat zijiige we-kijken-het-nog-even-aan-terwijl-we-dansen-naar-de-maan-gedoe speelde wel op beide scholen.
pi_198409275
N zit ook op de vrije school, in de kleuterklas nog. Ik heb wel het idee dat ze meer kijken naar een kind als persoon, in plaats van er eisen aan te stellen en labels op te plakken. N is vaak nogal snel afgeleid, dus misschien zou ze op een normale school een ADHD-label krijgen, terwijl ze hier wel wat beter kijken waar het door komt.
Er wordt veel klassikaal lesgegeven op de vrije school, maar ik hoorde dat er ook plusgroepen en begeleidingsgroepen zijn enz. voor kinderen die dat nodig hebben. Hoe dat in de praktijk werkt, moeten we nog zien natuurlijk, als ze naar de 1e klas gaat.
Dingen gaan wel wat traag, maar dat komt misschien ook door corona en lockdowns.
En ze waren erg relaxt tijdens de lockdown, dus niet dat er steeds van alles verplicht ingeleverd moest worden. Dus als je dan iets wilde compacten of thuis verdieping wilde aanbieden, was dat allemaal prima.
Het verschilt waarschijnlijk erg per school, maar dat geldt ook voor normale scholen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')