Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:34 schreef Nanukerst het volgende:
Twist: ik begrijp jullie (terechte) zorgen, ik lees veel aanpassingsgedrag en ik denk dat het zaak is om daar snel op te acteren (want een kind dat eenmaal uit staat, krijg je niet makkelijk weer 'aan'..) Hebben jullie een HB-begeleider of iets dergelijks? En wat is het beeld vanuit de plusklas?
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Ah, dus hij is al versneld dan?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 18:58 schreef Hupje het volgende:
@:twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:24 schreef twist02 het volgende:
[..]
Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.
De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...
Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...
Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?quote:Op woensdag 10 februari 2021 20:45 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?
Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.
@:MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
			
			
			
			Ja, dat is misschien ook wel een idee om daar eens naar te informeren ja. Ze is nu een keer of 8-10 geweest denk ik en het loopt nogal uiteen wat ze doen (maar dat is dus wel op basis van de verhalen van een kleuterquote:Op woensdag 10 februari 2021 12:37 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
Fijn dat dat herkenbaar isquote:Op woensdag 10 februari 2021 19:28 schreef Grijs het volgende:
@:twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘
			
			
			
			Daar zit ook wel een flink gat tussen. Dan kom je waarschijnlijk ergens in het midden uit. Het is in ieder geval fijn dat school mee wil denken.quote:Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
			
			
			
			Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.quote:Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
			
			
			
			Die nemen hier geen HB-ers aanquote:Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
			
			
			
			Wat jammer! Dat zal dan schoolgebonden zijn, ik ken wel HB'ers die zijn aangenomen op zo'n school.quote:Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Die nemen hier geen HB-ers aan![]()
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)
			
			
			
			Die scholen bestaan hier in de regio nog niet, helaas. Ik hoop dat er over een paar jaar wel zo’n school is.quote:Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
			
			
			
			
			
			
			
			Hier is die plusklas ook extern. Nu heb ik geen werk. Maar andere ouders hebben er soms wel last mee. Nu gaan er 7 kinderen (groep 5&6) naar de klassen op die dag, we fietsen nu zelf heen, en om de beurt mee terug. Een eerder jaar ging een kind ook weleens met een taxi terug. Maar dat moet je maar net kunnen betalen als ouders zijnde.quote:Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
			
			
			
			Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?quote:Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
			
			
			
			Op dit moment is er volgens mij 1 bovenbouw kind van onze school die erheen gaat. Ach, we vinden er tzt vast wel onze weg in, als hij al in aanmerking komt.quote:Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?
			
			
			
			
			
			
			
			Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ken de methode ook niet. Maar wat ik wel merkte bij rekentijgers; het ligt nogal aan je kind of het werkt. De mijne paniekte al als hij 1 fout maakt (wordt wel beter). Dan is begeleiding wel een must. Even op gang helpen bleek voldoende, maar soms ook 1-op-1 iets doen. Niet omdat het niveau te hoog was, maar omdat zijn hoofd hem blokkeerde.
Dus ik zou wel kijken of daar ook de ruimte voor is, anders heb je misschien wel het boek, maar geen succes
			
			
			
			D heeft dat soort werk niet meer van school, sinds hij naar de externe plusklas gaat en daar werk van mee krijgt. Maar ik zal het eens benoemen bij die juf die het begeleide. Als de ervaringen hier goed zijnquote:Op maandag 15 februari 2021 10:16 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.
			
			
			
			Mijn I. werkt met Denken in getallen (maar dan de versie voor groep 3, reis door het menselijk lichaam). Waar hij tegenaan loopt is dat er vaak meerdere vragen worden gesteld in een begeleidend tekstje, terwijl dan alleen de laatste vraag werkelijk beantwoord moet worden. Dat brengt hem nogal in verwarring.quote:Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?
Wat een strenge toelatingseisen, wat jammer. Hier mag het zonder test, maar het kind in kwestie dient wel eerst gezien te worden door de HB-specialist.
Iemand hier ervaring met 'Denken in getallen'? Omdat Sticker nu op groep 6-niveau rekent, wil school hem verrijkingsopdrachten op het gebied van rekenen bieden. Denken in getallen lijkt - op het oog - het best aan te sluiten, en dan de versie groep 5B met het thema dino's en vulkanen. We hadden ooit Denken in taal, maar daar kon hij dan weer helemaal niets mee.. We hebben school gevraagd om het aan te schaffen, als dat niet kan dan wil de HB-specialist het vanuit Stickers arrangement betalen.
			
			
			
			Hier wordt de plusklas ook op een andere locatie, 4km van de eigen school. Op donderdag, wanneer we allemaal werken. Sjaak is waarschijnlijk het enige kindje van zijn school die gaat. Dus wij zijn ook aan het puzzelen hoe we dat in vredesnaam gaan doen.quote:Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werktquote:Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Die nemen hier geen HB-ers aan![]()
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)
Die 10-14's zijn hier van de openbaar onderwijs koepel. En daar valt ook dat gymnasium onder.
Gelukkig zijn er nog zeker 2 scholen buiten die koepel die ook aanbieden in het middelbaar onderwijs. De school van oudste is er ook mee bezig, die zit binnen de koepel. Gelukkig nog 2 jaar tot we die keuze moeten maken.
			
			
			
			Ah, goed punt ja, dat klinkt inderdaad erg logisch zoquote:Op zaterdag 20 februari 2021 12:52 schreef Clubsoda het volgende:
Zonder bron of rechtstreekse onderbouwing, maar wel een beetje gebaseerd op mijn werkervaring als neuropsycholoog. In sociaal-emotioneel functioneren zit ook een heel cognitieve component. Dan gaat het om feitelijk kunnen beredeneren hoe sociale situaties in elkaar zitten. Je kunnen verplaatsen in een ander, kunnen bedenken wat de ander voelt en ervaart, het kunnen analyseren van een sociale situatie vanuit meerdere oogpunten. Het kan zijn dat slimme kinderen dat ook goed kunnen omdat ze daarin uitgaan van hun cognitieve en analytische vaardigheden. Dat betekent echter nog niet dat ze ook altijd adequaat kunnen reageren onder de druk een sociale interactie. Vaak spelen er dan emoties, eventuele spanning, een hoop prikkels, hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat juist slimme kinderen zoveel opmerken en 'zien' in een situatie dat ze snel overspoeld raken en dan niet meer doordacht kunnen reageren.
Ik herken het in ieder geval erg bij mijn zoon, die echt prachtige analyses kan maken over onderlinge relaties en heel knap over zijn emoties kan praten, maar met zijn 9 jaar toch nog volledig panisch kan reageren als ik onverwacht een gaatje in zijn trui gerepareerd heb
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Dat is wel fijn. Dat eigen niveau, maar dat lukt op onze montessori ook al wel redelijk.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 13:36 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werkt
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Laat een kind ook gewoon zichzelf zijn zonder dat jullie op alles maar willen ingrijpen
			
			
			
			Dat je dit zo vraagt geeft exact aan waarom ik klaag.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 22:03 schreef Hupje het volgende:
[..]
Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?
			
			
			
			Beetje tegenstrijdig, vind je niet?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Ik kan alleen uit mijzelf spreken.
...
jullie zijn lang niet goed wijs.
			
			
			
			
			
			
			
			Ja leuk, typerendquote:Op zaterdag 20 februari 2021 22:07 schreef twist02 het volgende:
[..]
Beetje tegenstrijdig, vind je niet?
			
			
			
			Wauw, dank voor je uitgebreide antwoord! Erg interessantquote:
			
			
			
			Feestnummertje ben jij zeg.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 22:08 schreef phoenyx het volgende:
Iemand die hoogbegaafd is is niet machteloos. Heeft juist meer kansen dan wie dan ook. Maar jullie zitten als ouders maar graag te doen (terwijl jullie juist minder intelligent zijn dan het kind gemiddeld gesproken) alsof jullie zo goed weten wat goed is voor jullie kind. Het kind komt er wel, daarvoor heeft het niet jullie gezemel nodig
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			En een soort van middenweg: hem eens laten beoordelen door een HB-specialist zonder een uitgebreid IQ-onderzoek? Bij ons doen ze dat, vooral omdat niet elk kind dat daar wordt aangemeld ook meteen toetsbaar is. Blijkbaar heb je wel redenen om begaafdheid te vermoeden, anders was je niet in dit topic.quote:Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:
Fijn twist!
Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).
Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.
Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
			
			
			
			
			
			
			
			Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 08:28 schreef Nanukerst het volgende:
Hier ook gesprek gehad over Puber: ligt mijlenver voor met Engels en Wiskunde. Op onze vraag of we daarin kunnen compacten en verbreden werd instemmend geknikt, want wat een geweldig idee. Maar aangezien 'het schooljaar bijna voorbij is gaan we daar na de zomer mee beginnen.'Soms vergeet ik hoe stroperig zaken op een Vrije School geregeld worden.
			
			
			
			De ene VS is de andere niet, helemaal waar! Mijn verhaal zegt niets over de school waar jullie mee te maken krijgen uiteraard. Ik had beter 'deze Vrije School' kunnen zeggen in plaats van 'een Vrije School'quote:Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.
In hoeverre is wat jij beschrijft kenmerkend voor de vrije school? Heeft dat niet meer te maken met specifiek de school van jouw kind?
			
			
			
			| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |