abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:33:27 #76
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197939663
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)
Wat jammer! Dat zal dan schoolgebonden zijn, ik ken wel HB'ers die zijn aangenomen op zo'n school.
pi_197939772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
Die scholen bestaan hier in de regio nog niet, helaas. Ik hoop dat er over een paar jaar wel zo’n school is.
pi_197939951
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
pi_197940977
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Hier is die plusklas ook extern. Nu heb ik geen werk. Maar andere ouders hebben er soms wel last mee. Nu gaan er 7 kinderen (groep 5&6) naar de klassen op die dag, we fietsen nu zelf heen, en om de beurt mee terug. Een eerder jaar ging een kind ook weleens met een taxi terug. Maar dat moet je maar net kunnen betalen als ouders zijnde.

Die IQ test hoefde niet voor de plusklas van 3&4, daarvoor moest school ze doortoetsen. En een aanbeveling doen. Voor die externe plusklas was die IQ test wel nodig, maar dat kwam iemand van die klas doen op school doen.

Hier is die koepel echt lekker bezig voor deze kinderen.
  maandag 15 februari 2021 @ 09:41:09 #80
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198013215
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?

Wat een strenge toelatingseisen, wat jammer. Hier mag het zonder test, maar het kind in kwestie dient wel eerst gezien te worden door de HB-specialist.

Iemand hier ervaring met 'Denken in getallen'? Omdat Sticker nu op groep 6-niveau rekent, wil school hem verrijkingsopdrachten op het gebied van rekenen bieden. Denken in getallen lijkt - op het oog - het best aan te sluiten, en dan de versie groep 5B met het thema dino's en vulkanen. We hadden ooit Denken in taal, maar daar kon hij dan weer helemaal niets mee.. We hebben school gevraagd om het aan te schaffen, als dat niet kan dan wil de HB-specialist het vanuit Stickers arrangement betalen.
pi_198013377
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?
Op dit moment is er volgens mij 1 bovenbouw kind van onze school die erheen gaat. Ach, we vinden er tzt vast wel onze weg in, als hij al in aanmerking komt.

Die methode ken ik niet, helaas.
pi_198013604
Ik ken de methode ook niet. Maar wat ik wel merkte bij rekentijgers; het ligt nogal aan je kind of het werkt. De mijne paniekte al als hij 1 fout maakt (wordt wel beter). Dan is begeleiding wel een must. Even op gang helpen bleek voldoende, maar soms ook 1-op-1 iets doen. Niet omdat het niveau te hoog was, maar omdat zijn hoofd hem blokkeerde.

Dus ik zou wel kijken of daar ook de ruimte voor is, anders heb je misschien wel het boek, maar geen succes ;)
  maandag 15 februari 2021 @ 10:16:51 #83
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198013677
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ken de methode ook niet. Maar wat ik wel merkte bij rekentijgers; het ligt nogal aan je kind of het werkt. De mijne paniekte al als hij 1 fout maakt (wordt wel beter). Dan is begeleiding wel een must. Even op gang helpen bleek voldoende, maar soms ook 1-op-1 iets doen. Niet omdat het niveau te hoog was, maar omdat zijn hoofd hem blokkeerde.

Dus ik zou wel kijken of daar ook de ruimte voor is, anders heb je misschien wel het boek, maar geen succes ;)
Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.
pi_198014335
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 10:16 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Rekentijgers viel meteen af, juist omdat daar veel instructie bij nodig is. Denken in getallen lijkt wat milder wat dat betreft, maar zeker weten doen we het natuurlijk pas als hij ermee aan de slag gaat.
D heeft dat soort werk niet meer van school, sinds hij naar de externe plusklas gaat en daar werk van mee krijgt. Maar ik zal het eens benoemen bij die juf die het begeleide. Als de ervaringen hier goed zijn ;)
pi_198016094
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:41 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dealtje sluiten met andere ouders tegen die tijd?

Wat een strenge toelatingseisen, wat jammer. Hier mag het zonder test, maar het kind in kwestie dient wel eerst gezien te worden door de HB-specialist.

Iemand hier ervaring met 'Denken in getallen'? Omdat Sticker nu op groep 6-niveau rekent, wil school hem verrijkingsopdrachten op het gebied van rekenen bieden. Denken in getallen lijkt - op het oog - het best aan te sluiten, en dan de versie groep 5B met het thema dino's en vulkanen. We hadden ooit Denken in taal, maar daar kon hij dan weer helemaal niets mee.. We hebben school gevraagd om het aan te schaffen, als dat niet kan dan wil de HB-specialist het vanuit Stickers arrangement betalen.
Mijn I. werkt met Denken in getallen (maar dan de versie voor groep 3, reis door het menselijk lichaam). Waar hij tegenaan loopt is dat er vaak meerdere vragen worden gesteld in een begeleidend tekstje, terwijl dan alleen de laatste vraag werkelijk beantwoord moet worden. Dat brengt hem nogal in verwarring. :+. Verder ligt de focus lang niet alleen op rekenvaardigheden, maar zijn er veel 'vertel eerst hoe je dit aan kan pakken'- vragen. Mijn zesjarige kan dat nog lang niet altijd goed onder woorden brengen, maar Sticker is daar waarschijnlijk al een stuk verder in!

Wat wel leuk is, is de thematische samenhang door het hele boek heen. Het zijn geen losse sommetjes, maar het is allemaal rekenwerk in context.

[ Bericht 0% gewijzigd door DevilsAndDust op 15-02-2021 14:39:45 ]
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_198017574
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:50 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn dat er op zoveel scholen wat geregeld wordt. De regionale plusklas hier (een dagdeel per week op een andere locatie, eigen vervoer, hoe zou ik dát moeten regelen met mijn werk?!) begint pas vanaf halverwege groep 4, en je komt alleen in aanmerking na een IQ test.
Hier wordt de plusklas ook op een andere locatie, 4km van de eigen school. Op donderdag, wanneer we allemaal werken. Sjaak is waarschijnlijk het enige kindje van zijn school die gaat. Dus wij zijn ook aan het puzzelen hoe we dat in vredesnaam gaan doen.
pi_198109833
Nog even terugkomend op het verschil tussen cognitief en sociaal-emotioneel:

Ik vind dat dus heel lastig om in te schatten, het sociaal-emotionele stukje. Sowieso zien wij onze Minion natuurlijk in heel andere situaties dan de leerkrachten, dus ergens wil ik afgaan op wat zij daarover zeggen.
Een paar maanden terug gaf de meneer aan dat ze daarin 'nog wel wat verder kon groeien' en regelmatig wel heftig kon reageren in situaties (bijv. als een ander kindje op haar plek ging zitten). Ook lijkt ze regelmatig nog een soort bevestiging te zoeken na sociale situaties/confrontaties.

Qua weerbaarheid zien wij zelf ook dat ze niet heel sterk is, dat lijkt ook echt wel bij haar karakter te passen. Haar 3-jarige broertje is haar bijv. al regelmatig de baas.

Tegelijkertijd lijkt ze sociale situaties juist erg goed te snappen en er ook veel mee bezig te zijn. Gisteren vroeg ze bijvoorbeeld wat het woord 'kwetsen' betekent en na mijn uitleg kwam ze direct met de opmerking "maar dat doe je niet altijd met opzet hè mama, soms bedoel je het niet zo, toch?"
En later vroeg ze uit het niets of ik dacht dat 'slechterikken' er soms misschien wel niets aan konden doen dat ze 'slecht' waren.
Dat vind ik dan weer vrij indrukwekkend qua empathisch vermogen voor een kleuter.

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen of handige linkjes heeft naar meer informatie hierover? :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198110375
Zonder bron of rechtstreekse onderbouwing, maar wel een beetje gebaseerd op mijn werkervaring als neuropsycholoog. In sociaal-emotioneel functioneren zit ook een heel cognitieve component. Dan gaat het om feitelijk kunnen beredeneren hoe sociale situaties in elkaar zitten. Je kunnen verplaatsen in een ander, kunnen bedenken wat de ander voelt en ervaart, het kunnen analyseren van een sociale situatie vanuit meerdere oogpunten. Het kan zijn dat slimme kinderen dat ook goed kunnen omdat ze daarin uitgaan van hun cognitieve en analytische vaardigheden. Dat betekent echter nog niet dat ze ook altijd adequaat kunnen reageren onder de druk een sociale interactie. Vaak spelen er dan emoties, eventuele spanning, een hoop prikkels, hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat juist slimme kinderen zoveel opmerken en 'zien' in een situatie dat ze snel overspoeld raken en dan niet meer doordacht kunnen reageren.

Ik herken het in ieder geval erg bij mijn zoon, die echt prachtige analyses kan maken over onderlinge relaties en heel knap over zijn emoties kan praten, maar met zijn 9 jaar toch nog volledig panisch kan reageren als ik onverwacht een gaatje in zijn trui gerepareerd heb ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198110897
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)

Die 10-14's zijn hier van de openbaar onderwijs koepel. En daar valt ook dat gymnasium onder.

Gelukkig zijn er nog zeker 2 scholen buiten die koepel die ook aanbieden in het middelbaar onderwijs. De school van oudste is er ook mee bezig, die zit binnen de koepel. Gelukkig nog 2 jaar tot we die keuze moeten maken.
Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werkt
*poef* nu is het weg
pi_198111136
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:52 schreef Clubsoda het volgende:
Zonder bron of rechtstreekse onderbouwing, maar wel een beetje gebaseerd op mijn werkervaring als neuropsycholoog. In sociaal-emotioneel functioneren zit ook een heel cognitieve component. Dan gaat het om feitelijk kunnen beredeneren hoe sociale situaties in elkaar zitten. Je kunnen verplaatsen in een ander, kunnen bedenken wat de ander voelt en ervaart, het kunnen analyseren van een sociale situatie vanuit meerdere oogpunten. Het kan zijn dat slimme kinderen dat ook goed kunnen omdat ze daarin uitgaan van hun cognitieve en analytische vaardigheden. Dat betekent echter nog niet dat ze ook altijd adequaat kunnen reageren onder de druk een sociale interactie. Vaak spelen er dan emoties, eventuele spanning, een hoop prikkels, hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat juist slimme kinderen zoveel opmerken en 'zien' in een situatie dat ze snel overspoeld raken en dan niet meer doordacht kunnen reageren.

Ik herken het in ieder geval erg bij mijn zoon, die echt prachtige analyses kan maken over onderlinge relaties en heel knap over zijn emoties kan praten, maar met zijn 9 jaar toch nog volledig panisch kan reageren als ik onverwacht een gaatje in zijn trui gerepareerd heb ;)
Ah, goed punt ja, dat klinkt inderdaad erg logisch zo :Y dat is inderdaad dus precies wat ik regelmatig zie gebeuren: dat ze enerzijds sociale interacties weet te doorgronden op een bijna volwassen manier, maar tegelijkertijd inderdaad ook gewoon typische kleuteruitbarstingen heeft :+

Maar in het hele hb verhaal vind ik dat dus wel lastig, want soms lijkt het bijna een standaardreactie op een cognitieve voorsprong: "Ja, maar dan zal hij/zij sociaal-emotioneel gezien wel juist achterlopen!".
Maar in hoeverre is 1) daar echt sprake van en 2) kun je dat dus überhaupt bepalen/inschatten, als je inderdaad uitgaat van een cognitieve component daarin?
En eigenlijk ook 3) hoe nuttig is het dan om dat 'los' te willen beschouwen van elkaar?

Nou ja, interessante materie wel dus ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  zaterdag 20 februari 2021 @ 15:19:55 #91
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_198112061
Daarbij wordt bij hb-kinderen het sociaal-emotionele vaak beoordeeld door de omgang met andere kinderen te bekijken. Maar als die niet op hetzelfde cognitieve niveau zitten, is dat heel lastig. Bijv. een hb-kind bedenkt iets en wil dat dan uitgebreid uitleggen aan een ander kind, erover overleggen etc. Dat andere kind wil dat helemaal niet en begint dus gewoon te spelen. Hb-kind wordt dan boos. Maar waar zit de fout in de communicatie dan? Niet alleen bij het hb-kind, dus is het dan te kort door de bocht om te zeggen dat het sociaal-emotioneel achterloopt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198112074
Als je het neuroanatomisch wil beschouwen dan moet je denk ik onderscheid maken tussen intelligentie, cognitieve vaardigheden (zoals geheugen, taalontwikkeling, planningsvaardigsvaardigheden etc.) en emoties.

De emotiebeleving in heel andere hersengebieden plaatsvindt dan meer cognitieve vaardigheden en intelligentie. Het zijn meer primitieve hersengebieden, die dieren ook hebben terwijl die een veel minder ontwikkelde hersenschors hebben, het stuk hersenen waaraan wij als mensen onze intelligentie en cognitieve mogelijkheden aan te danken hebben. Die primitievere gebieden ontwikkelen zich onafhankelijk van de hogere gebieden. Vergelijk maar eens met de puberteit waarin jongeren meer risicos nemen omdat hun emotionele beleving daarnaar hunkert, maar hun gezonde verstand soms tekortschiet in bedenken of dat verstandig is ;) Ik denk ook dat er in de ontwikkeling van primitievere hersengebieden minder spreiding zit, dus dat een kind cognitieve makkelijker 3-4 jaar kan voorlopen dan in de emotionele beleving. Wat op zich goed is, want want anders krijg je hele vroege pubers ;) Maar anderzijds denk ik ook dat het niet juist is om te zeggen dat cognitief sterke kinderen altijd maar emotioneel enorm 'jong' zijn. Ik denk dat ze sneller overvraagd worden op cognitief vlak en dat een leeftijdsadequate emotiebeleving daarbij opvallend afsteekt.

Binnen de hogere hersengebieden, de hersenschors, speelt onze frontale cortex een heel belangrijke rol. Die gaat over het plannen, het overzien van situaties, het maken van adequate keuzes, maar ook het onder controle houden van heftige emoties. De rijping van je frontale cortex is de reden dat je als peuter wel een driftbui hebt in een gangpad van de supermarkt en als volwassene niet, hoewel je dat soms best graag zou willen :+ Maar hier huizen ook de zogenaamde executieve functies, dus o.a. adequaat plannen. Veel hoogbegaafde kinderen hebben hier notoir 'moeite' mee en veel plus-programma's zetten hier sterk op in. Ook hierin denk ik niet dat deze kinderen achter lopen, maar het loopt wel wat uit de pas. Ook de rijping van dit hersengebied is een neurobiologisch gegeven waar wel wat spreiding inzit, maar ook een hoogintelligente kleuter plant zelden op het niveau van een adolescent.

Intelligentie daarentegen gaat namelijk veel meer over communicatie tussen hogere hersengebieden en verbindingen hierin, waardoor de hersengebieden optimaler samenwerken en bepaalde functies beter tot uiting komen. Dit lijkt meer een in aanleg aanwezige vaardigheid.

Dus ja, ik denk dat het zeker zinvol is om emotie/cognitie/intelligentie los van elkaar te beschouwen omdat discrepanties in verschillende vaardigheden hierin knelpunten kunnen zijn. Voorbeeld: mijn zoon heeft een heel gemiddeld werkgeheugen en informatieverwerkingssnelheid, wat op zichzelf geen probleem hoeft te zijn. Maar zijn analystische vaardigheden zijn ver bovengemiddeld, waardoor hij theoretisch moeilijke rekenvraagstukken kan oplossen. Maar in de instructie wordt hij snel overvraagd omdat hij tijd nodig heeft om te verwerken wat er bij hem binnenkomt en omdat hij wat moeilijker alle tussenstapjes kan onthouden, waardoor hij soms 'file in zijn hoofd' heeft. Maar ik ben het met je eens dat het wat flauw is om dus te zeggen dat een hoogbegaafde kind emotioneel dan wel achter zal lopen. Ik denk wel dat het zinvol kan zijn om dat met je kind te bespreken. Ik heb regelmatig gesprekken met mijn zoon dat hij achteraf best wel snapt waarom hij ruzie had met een vriendje maar dat het op dat moment gewoon niet lukte om anders te reageren. Ik vertel er ook bij dat ik dat ook vaak heb, want dat is namelijk gewoon menselijk, dat je in the heat of the moment wat primitief bent ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198114094
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:36 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Mijn oudste zit op een 10-14 school eb geeft aan dat er wel degelijk hb kinderen bij haar op school zitten. Ook kinderen die een achterstand hebben. Juist zo fijn dat iedereen op eigen niveau werkt
Dat is wel fijn. Dat eigen niveau, maar dat lukt op onze montessori ook al wel redelijk.

Misschien komt het omdat hier die 10-14 en de plusgroepen onder dezelfde koepel vallen. Dat ze dan eerder sturen op die plusklas.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:43:43 #94
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_198117210
Veel hoogbegaafden zijn ook emotioneel intenser dan gemiddeld. Hierdoor worden kinderen vaak als emotioneel 'jong' bestempeld. Op de site van Ieku is daar meer over te vinden: https://www.ieku.nl/emotionele-intensiteit/
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_198118580
Ik kan alleen uit mijzelf spreken. Ik heb de toenmalige mavo gedaan omdat ik 67% kans had om daarvoor te slagen (bij de test op de middelbare school). Was 4 jaar lang de beste van de klas zonder moeite. Er volgde een versneld traject op het HBO niveau 4 (een overheidsprojectje). Ik was weer de 'beste', 4 gingen in 2 jaar door, de rest, iets van 20 moesten alsnog het 3e jaar doen.

Daarna HBO gedaan, de propedeuse direct gehaald en daarna iets van 10 jaar lang plezier gehad. Daarna pas afgestudeerd. Mijzelf omgeschoold en ben nu ICT'er met een modaal inkomen na 4 jaar.

Wat ik jullie wil melden is dat je kind alsnog veel plezier kan hebben en gewoon uiteindelijk best wel iets kan bereiken zonder dat jullie Japanse praktijken toe gaan passen. Wat ik hier soms lees.. jullie zijn lang niet goed wijs. Laat een kind ook gewoon zichzelf zijn zonder dat jullie op alles maar willen ingrijpen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2021 21:36:33 ]
pi_198119787
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Laat een kind ook gewoon zichzelf zijn zonder dat jullie op alles maar willen ingrijpen
Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?
pi_198119860
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:03 schreef Hupje het volgende:

[..]

Wanneer is een kind zichzelf? Als je maar niet je kop boven het maaiveld steekt?
Dat je dit zo vraagt geeft exact aan waarom ik klaag.
pi_198119915
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:26 schreef phoenyx het volgende:
Ik kan alleen uit mijzelf spreken.

...

jullie zijn lang niet goed wijs.
Beetje tegenstrijdig, vind je niet? :+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198119934
Iemand die hoogbegaafd is is niet machteloos. Heeft juist meer kansen dan wie dan ook. Maar jullie zitten als ouders maar graag te doen (terwijl jullie juist minder intelligent zijn dan het kind gemiddeld gesproken) alsof jullie zo goed weten wat goed is voor jullie kind. Het kind komt er wel, daarvoor heeft het niet jullie gezemel nodig
pi_198119947
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:07 schreef twist02 het volgende:

[..]

Beetje tegenstrijdig, vind je niet? :+
Ja leuk, typerend
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')