Dat topic had ik even over het hoofd gezien, maar nog eentje zal vast geen kwaad kunnen. Prima ook dat je die Nederlandse variant ook even postquote:Op woensdag 16 december 2020 09:42 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij zijn er alleen al afgelopen jaar al minstens 3 van deze topics geweest...
Ik zou zeggen: wacht even tot rond de verkiezingen, dan komen er vaak ook wel Nederlandse testen die hier op lijken, met voor Nederland relevante vraagstukken.
Edit: zie o.a. hier: POL / ~ Political Compass FOK! 2020 ~
En hier een Nederlandse variant: https://www.idrlabs.com/nl/politieke-orientatie/test.php
Niet slecht voor een grijze wolf, broeder. Niet slecht.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:51 schreef Filosoofert het volgende:
[ afbeelding ]
@:dven had je niet gedacht hé
Wist het wel, antifaquote:Op woensdag 16 december 2020 11:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Niet slecht voor een grijze wolf, broeder. Niet slecht.
[ afbeelding ]
Nu komt de aap uit de mouwquote:Op woensdag 16 december 2020 10:56 schreef Filosoofert het volgende:
En de Nederlandse test
[ afbeelding ]
Zo'n uitkomst zou ik er alleen uit kunnen halen als ik daar mijn best voor zou doen.quote:Op woensdag 16 december 2020 14:23 schreef Mikeytt het volgende:
Nederlandse test:
[ afbeelding ]
Amerikaanse test:
[ afbeelding ]
Volgens de test iets rechtser dan ik eigenlijk ben naar mijn idee.
Valt meequote:Op woensdag 16 december 2020 14:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zo'n uitkomst zou ik er alleen uit kunnen halen als ik daar mijn best voor zou doen.
Extreem-rechtse koekwous
Snap echt niet hoe mensen veel linkser uitkomenquote:
Gokje: standpunten mbt gratis gezondheidszorg, nivelleren, etc.quote:Op woensdag 16 december 2020 14:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Snap echt niet hoe mensen veel linkser uitkomen
Kan daar echt alleen komen als ik expres stem om vrijheden te beperken
Alle huidige samenlevingen perken vrijheden in dus als je voor een redelijk Nederlands model kiest dan houdt dat automatisch in dat je akkoord gaat met het inperken van vrijheden.quote:Op woensdag 16 december 2020 14:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Misschien een paar vragen hier vergelijken? Ik ben erg voor vrijheid maar op een andere manier dan jij denk ik.quote:Op woensdag 16 december 2020 14:48 schreef Mikeytt het volgende:
Het is eigenlijk meer afstappen van "het recht van de sterkste" wat ik een achterhaald principe vind. Het feit dat regels voor iedereen gelden zonder dat je daar voor moet vechten en het beperken van het uitbaten van mensen komt al snel in de categorie inperken van vrijheden.quote:Op woensdag 16 december 2020 15:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alle huidige samenlevingen perken vrijheden in dus als je voor een redelijk Nederlands model kiest dan houdt dat automatisch in dat je akkoord gaat met het inperken van vrijheden.
Ja dat is dus het Rousseauaanse sociaal contract. "L'homme est né libre et partout il est dans les fers."quote:Op woensdag 16 december 2020 15:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alle huidige samenlevingen perken vrijheden in dus als je voor een redelijk Nederlands model kiest dan houdt dat automatisch in dat je akkoord gaat met het inperken van vrijheden.
Ha, same mindquote:Op woensdag 16 december 2020 10:20 schreef Alfje het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is wel een heel erg Amerikaanse test en sommige vragen zijn niet politiek maar ronduit racistisch.
quote:
haha, bijna dan, maar waar is de link naar de nederlandse dan?quote:Op donderdag 17 december 2020 07:33 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]![]()
[ afbeelding ]
Oh kak, zie dat jij de Amerikaanse hebt gedaan. Die doe ik zo wel even
quote:Op donderdag 17 december 2020 14:05 schreef 4moreyears het volgende:
[..]
haha, bijna dan, maar waar is de link naar de nederlandse dan?
quote:Op woensdag 16 december 2020 09:42 schreef Hanca het volgende:
En hier een Nederlandse variant: https://www.idrlabs.com/nl/politieke-orientatie/test.php
Grappig, ik zit bijna op dezelfde plek.quote:
Exact.quote:Op donderdag 17 december 2020 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Grappig, ik zit bijna op dezelfde plek.
[ afbeelding ]
Kan dat gejankzak dat we "rechts" zijn ook eens de deur uit
Ik kom op exact hetzelve punt uit. Verrassend, want ik dacht dat ik rechtser was.quote:Op woensdag 16 december 2020 16:22 schreef Harvest89 het volgende:
Hier is die van mij:
[ afbeelding ]
Ik weet niet of daar een up to date versie van is, ik heb ooit wel eens een oudere variant voorbij zien komen daar van.quote:Op donderdag 17 december 2020 22:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Waar staan de Nederlandse politieke partijen als je deze test invult aan de hand van hun verkiezingsprogrammas?
Precies Gandhi zo'n beetje.quote:Op woensdag 16 december 2020 16:22 schreef Harvest89 het volgende:
Hier is die van mij:
[ afbeelding ]
Voor deze test weet ik dat niet, maar dit vind ik altijd wel een leuk plaatje:quote:Op donderdag 17 december 2020 22:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Waar staan de Nederlandse politieke partijen als je deze test invult aan de hand van hun verkiezingsprogrammas?
Is die nog actueel, Hanca? Ik dacht dat dit plaatje van de vorige verkiezingen was, dat was het plaatje iig wat ik bedoelde.quote:Op donderdag 17 december 2020 22:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor deze test weet ik dat niet, maar dit vind ik altijd wel een leuk plaatje: [ afbeelding ]
Is t/m 2017, de huidige verkiezingsprogramma's zijn er natuurlijk nog niet allemaal.quote:Op donderdag 17 december 2020 22:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is die nog actueel, Hanca? Ik dacht dat dit plaatje van de vorige verkiezingen was, dat was het plaatje iig wat ik bedoelde.
Thanks!quote:Op donderdag 17 december 2020 22:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor deze test weet ik dat niet, maar dit vind ik altijd wel een leuk plaatje: [ afbeelding ]
Eerlijk gezegd zijn al die testjes nogal gemankeerd, naar mijn mening. Ik doe ze zelf dan ook nooit.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Thanks!
Maar waarom een verdeling van 4 vlakken maken als 2 vlakken helemaal leeg zijn?
Ik heb de test doorlopen maar kan niet echt mijn ei kwijt.
"Land shouldn't be bought and sold as a commodity". Hoeveel mensen die de test nemen hebben ervaring daarmee? Ik heb in een aantal dunbevolkte landen gewoond waar dat het geval is, en dan is het wel een goed idee. Maar in dichtbevolkte landen zou het een zooitje worden.
En: "A genuine free market requires restrictions on the ability of predator multinationals to create monopolies." Daar ben ik het niet mee eens, dat is niet een genuine free market. Maar is een genuine free market wat je na wilt streven? Een genuine free market legt geen importheffingen op, en kijkt niet of overnames leiden tot een oneerlijke concurrentie positie.
En heel veel vragen gaan over 'most important', 'always', 'all'. In realitieit komen altijd en nooit, nooit voor. En ik kan iets heel erg belangrijk vinden, maar net het het belangrijkst. Maar als ik 'strongly disagree' invul bij een 'most important' vraag, betekent dat niet dat ik het heel erg oneens ben dat dat niet erg belangrijk ik. Of denk ik te ver door bij de vragen?
De test kwam uit behoorlijk left libertarian, maar ik heb juist het gevoel dat ik de laatste jaren een stuk minder affiniteit heb gekregen met de linkse partijen in Nederland, en juist meer naar het midden ben opgeschoven. Een gebied rechts van links, links van rechts, en gericht op vernieuwing, maar met de PvdA heb ik helemaal niks.
De twee vlakken zijn niet helemaal leeg: D66 staat bij rechts-progressief en CU bij links-conservatief. Twee varianten die inderdaad niet zo veel voor komen, dat zie je ook bij het Europese plaatje.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Thanks!
Maar waarom een verdeling van 4 vlakken maken als 2 vlakken helemaal leeg zijn?
Ik denk dat je dan te ver door denkt. Als je het wel eens bent, maar het niet het allerbelangrijkst vindt, moet je volgens mij gewoon agree invullen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En heel veel vragen gaan over 'most important', 'always', 'all'. In realitieit komen altijd en nooit, nooit voor. En ik kan iets heel erg belangrijk vinden, maar net het het belangrijkst. Maar als ik 'strongly disagree' invul bij een 'most important' vraag, betekent dat niet dat ik het heel erg oneens ben dat dat niet erg belangrijk ik. Of denk ik te ver door bij de vragen?
CU en D66 zitten zeker niet altijd in het midden. Zie het Europese schema. Ik denk dat CU nu ook linkser zit dan in 2017, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar D66 en CU zitten eigenlijk gewoon in het midden.
Mijn wetenschapsbrein werkt nu eenmaal zo. Daarom heb ik denk ik vaak ook zo'n probleem met politici. Die geven heel vaak niet echt antwoord op de vragen die ze gesteld worden. Als je daar goed naar luistert dan ontwijken ze vaak vragen en zijn ze vooral hun eigen verhaal aan het vertellen zonder te luisteren. Veel mensen lijken er geen problemen mee te hebben want ze horen ongeveer wat ze willen horen, maar ik vind het vaak opmerkelijk en het wekt ook veel argwaan bij me.
Ik denk dat het door verschillende oorzaken komt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU en D66 zitten zeker niet altijd in het midden. Zie het Europese schema. Ik denk dat CU nu ook linkser zit dan in 2017, bijvoorbeeld.
Ik denk dat je ook niet elke vraag te autistisch moet interpreteren. Als iemand mij vraagt of mijn kinderen het allerbelangrijkste in mijn leven zijn, ga ik niet zitten denken of mijn vrouw misschien nog belangrijker is of dat God eigenlijk het allerbelangrijkste is, dan zeg ik gewoon ja.
En politici die niet elke vraag rechtstreeks beantwoorden, dat komt vaak ook gewoon omdat men niet de vraag stelt die men echt wil stellen, maar een vraag stelt om een antwoord uit te lokken.
Dan is de VVD een flink stuk vrijzinniger geworden in vergelijking met de laatste voormeting.quote:Op donderdag 17 december 2020 22:21 schreef Hanca het volgende:
Recent internationaal is dit:
[ afbeelding ]
Kun je de Nederlandse partijen natuurlijk uit filteren (is wel net andersom tov de test, onder is boven).
Ik weet niet of je beide plaatjes zo op elkaar kunt plakken.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan is de VVD een flink stuk vrijzinniger geworden in vergelijking met de laatste voormeting.
Deze uit 2019 is van de vorige verkiezingsprogramma's. Ik neem aan dat dezelfde set variabelen is gebruikt:quote:Op donderdag 17 december 2020 22:21 schreef Hanca het volgende:
Recent internationaal is dit:
[ afbeelding ]
Kun je de Nederlandse partijen natuurlijk uit filteren (is wel net andersom tov de test, onder is boven).
Wat ook opvalt is dat de voormalige Italiaanse coalitiepartners M5S en Lega zo ver van elkaar af bewegen. M5S is nu een veel links-progressiever terwijl Lega alleen maar rechts-conservatiever wordt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:55 schreef Hanca het volgende:
Ja, die kun je wel op elkaar plakken. Die van mij is van afgelopen zomer.
toch is dit een lastige weergave en niet representatief voor de andere testen. ja, libretaire en rechts en linksis het zelfde. maar traditioneel, autoritaire, of communitaire zijn totaal verschillende begrippen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Deze uit 2019 is van de vorige verkiezingsprogramma's. Ik neem aan dat dezelfde set variabelen is gebruikt:
[ afbeelding ]
Uiteindelijk komt dat op de Y-as altijd neer op progressief (libertarian) of conservatief (traditional).quote:Op vrijdag 18 december 2020 16:43 schreef Korenfok het volgende:
[..]
toch is dit een lastige weergave en niet representatief voor de andere testen. ja, libretaire en rechts en linksis het zelfde. maar traditioneel, autoritaire, of communitaire zijn totaal verschillende begrippen.
ja dat maakt hem ook zo slecht omdat door de telkens libertarian, als enige optie onder te zetten, en van allerlei termen boven lijkt het zelfde, maar als vragen verschillen is het weinig zeggend en gewoon entertaiment. voorbeeld vraag Is moderne kunst kunst ja(extreem links + libertariaan = links onder), beetje (links + niet echt indivuiduele mening = linksboven), niet echt (is rechts onder), nee lelijk en waarom mogen ze die troep vervoeren over de openbare weg, die weg is ook betaald vab belasting geld, overheid moet abstracte kunst zoveel mogelijk tegenwerken (is rechts en de enige taak van deoverheid is ons beschermen, dus recht boven).quote:Op vrijdag 18 december 2020 17:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt dat op de Y-as altijd neer op progressief (libertarian) of conservatief (traditional).
Zo'n vraag die puur over smaak gaat hoort sowieso niet in een test. De gemiddelde SPer lijkt me trouwens helemaal geen abstracte kunst liefhebber...quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ja dat maakt hem ook zo slecht omdat door de telkens libertarian, als enige optie onder te zetten, en van allerlei termen boven lijkt het zelfde, maar als vragen verschillen is het weinig zeggend en gewoon entertaiment. voorbeeld vraag Is moderne kunst kunst ja(extreem links + libertariaan = links onder), beetje (links + niet echt indivuiduele mening = linksboven), niet echt (is rechts onder), nee lelijk en waarom mogen ze die troep vervoeren over de openbare weg, die weg is ook betaald vab belasting geld, overheid moet abstracte kunst zoveel mogelijk tegenwerken (is rechts en de enige taak van deoverheid is ons beschermen, dus recht boven).
maar ben je bij ja echt links (abstracte kunst is heel veel geld in te verdienen, en kan mooi zijn) en ben je echt rechts en traditioneel als je het niet mooi vind? ( er gaan ook bomen kapot aan die lelijke troep).
https://www.politicalcompass.org/faqquote:What have attitudes towards things like abstract art and homosexuality to do with politics?
On the social scale, they’re immensely important. Homophobia has been highly politicised by leaders like Robert Mugabe and betrays a tendency to condemn and punish those who disregard conventional values. Hitler’s pink triangles reflected similar authoritarian hostility.
Likewise, authoritarian régimes frequently attack highly imaginative and unconventional art, music and literary works as a threat to the rigid cultural conformity they uphold.
Het zegt wel veel over de mening over het kunstbeleid. In de behoudende hoek is weinig symbolische kunst (portretten, natuurlandschappen) populairder dan autonomistische kunst. Geen cent naar kunst zal bij de PVV niet betekenen dat de Nachtwacht bij het grofvuil moet. Andy Warhol of dergelijk werk is op het randje, maar een vreemd silhouet op een rotonde in de vorm van buitenaardse uitwerpselen dat dan, na uitleg van de maker, moet voorstellen hoe men van buitenaf naar die straat kijkt, doet mening conservatieve kiezer gruwen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo'n vraag die puur over smaak gaat hoort sowieso niet in een test. De gemiddelde SPer lijkt me trouwens helemaal geen abstracte kunst liefhebber...
Maar die grafieken waar de europese partijen in staan worden wel echt grondig gedaan, dat is wel goed werk. Die Nederlandse komt volgens mij van kieskompas, daar zitten natuurlijk wel eens arbitraire vragen tussen, maar niet zo slecht als in deze testjes (en dan met name de Amerikaanse versie).
op recht vraag ik me af. ja de conservatieve kiezer wie laag tot gemiddeld is opgeleid, sowieso. maar de hoog op geleide conservatieve kiezer zou ik niet te hard roepen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:20 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Het zegt wel veel over de mening over het kunstbeleid. In de behoudende hoek is weinig symbolische kunst (portretten, natuurlandschappen) populairder dan autonomistische kunst. Geen cent naar kunst zal bij de PVV niet betekenen dat de Nachtwacht bij het grofvuil moet. Andy Warhol of dergelijk werk is op het randje, maar een vreemd silhouet op een rotonde in de vorm van buitenaardse uitwerpselen dat dan, na uitleg van de maker, moet voorstellen hoe men van buitenaf naar die straat kijkt, doet mening conservatieve kiezer gruwen.
De hoogopgeleide conservatieve kiezer ziet misschien nog wel graag autonomistisch werk (l’art pour l’art is meer iets van de radicaal-progressieve beweging uit de jaren ‘20), maar toch eerder in een galerie van een succesvol kunstenaar.quote:Op zaterdag 19 december 2020 00:08 schreef Korenfok het volgende:
[..]
op recht vraag ik me af. ja de conservatieve kiezer wie laag tot gemiddeld is opgeleid, sowieso. maar de hoog op geleide conservatieve kiezer zou ik niet te hard roepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |