abonnement Unibet Coolblue
pi_196747386


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_196747611
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het is ook een vakantiewoning.
https://www.booking.com/hotel/nl/vacation-home-cottage-70.nl.html
[..]

https://www.funda.nl/recr(...)451087-bargereed-72/
[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze.
Snel genoeg? ;)

De tekst in de pitch is aangepast van woonhuis naar recreatiewoning
pi_196747630
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:33 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Die koopt gewoon de hele flat op joh :)
Ook best wel knap dat hem dit lukt. Er stond laatst een woning in de flat op funda en daar stond bij dat er een wachtrij was voor bezichtigen. Populair zijn de flats blijkbaar wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 15-12-2020 16:11:45 ]
pi_196748308
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 16:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ook best wel knap dat hem dit lukt. Er stond laatst een woning in de flat op funda en daar stond bij dat er een wachtrij was voor bezichtigen. Populair zijn de flats blijkbaar wel.
Alles in deze prijsklasse is populair. Starters, belggers, expats, ouderen die kleiner willen wonen. Allemaal hebben ze hier wel interesse in.
pi_196748643
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze.
Snel genoeg? ;)

Tekst is door Collin aangepast naar recreatiewoning.
Dit keer was ik op tijd! :P
pi_196748692
Appartementen CRE/Mesekenhagen kunnen worden afgerekend.........
Pecunia non olet
pi_196749112
Dank @Horsemen
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_196749120
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 09:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Ondanks dat het platform Bouwaandeel al tijden niet meer actief is, is vandaag wel netjes op tijd het project Drijvend wonen Amsterdam afgerond ^O^
Klopt! De website is nu (17.29 uur) nog niet bijgewerkt, maar het geld staat op mijn bankrekening. Mooi afgerond! En ook wel een gerusttelling, want het was al even stil op dat platform.
pi_196749226
Thx weer :-)
pi_196749819
Vervroegde aflossing Pepijn en Anouk in Geleen (SIG). Had daar flink in ingelegd, dus een mooie boete rente.
pi_196750521
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 18:17 schreef Hanzul2 het volgende:
Vervroegde aflossing Pepijn en Anouk in Geleen (SIG). Had daar flink in ingelegd, dus een mooie boete rente.
3.75% boeterente is prima idd. Geld kan gelijk door naar de leerwinkel met dank aan @Horseman.
pi_196750745
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 18:51 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

3.75% boeterente is prima idd. Geld kan gelijk door naar de leerwinkel met dank aan @:Horseman.
Leerwinkel wordt weer een fok project. Nog maar 14k te gaan
pi_196751715
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 19:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Leerwinkel wordt weer een fok project. Nog maar 14k te gaan
Bedankt voor de link Horseman. Basisinleg meegenomen
pi_196753582
Bedankt voor de link van de leermeester.
pi_196753701
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze.
Snel genoeg? ;)

Tekst is door Collin aangepast naar recreatiewoning.
Leuk huisje....dat moet toch altijd wel goed gaan met een leninkje van 40K,, zou je zeggen.
Dank HM en een hogere inleg gedaan.
Pecunia non olet
pi_196754115
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuk huisje....dat moet toch altijd wel goed gaan met een leninkje van 40K,, zou je zeggen.
Dank HM en een hogere inleg gedaan.
laatst nog een gedateerd klein vakantiehuisje van mijn ouders verkocht, weliswaar op de veluwe, voor meer dan 2 ton..... dus moet goedkomen.
pi_196756618
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:58 schreef zeeland6 het volgende:
Bedankt voor de link van de leermeester.
thnx voor de leatherman link, pak ook nog wel een Serkan hutje in Maastricht mee, en nog ff kijken naar de Baronielaan, deze nog ff goed lezen, als ik google op zijn vastgoed bv kom ik op een doorsnee eind 70 / begin 80tiger jaren doorzon woning uit in Oosterhout. Beperkte prive vermogenspositie, ??. Kies je voor het hutje in Maasttricht van Serkan bij SIG voor 1 jaar / 1,5 jaar tegen 5,xx% of 6,5% hier ....of beiden en koop je nog een boek van Fred erbij.

[ Bericht 21% gewijzigd door peterc op 15-12-2020 23:44:22 ]
pi_196756975
Dank voor de link van de leermeneer.
pi_196758139
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze.
Snel genoeg? ;)

Tekst is door Collin aangepast naar recreatiewoning.
Dank je wel, kon hem gisteren tussendoor ook nog meenemen!

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 19:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Leerwinkel wordt weer een fok project. Nog maar 14k te gaan
Nog ¤ 1.600 te gaan!
pi_196758464
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 07:34 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Dank je wel, kon hem gisteren tussendoor ook nog meenemen!
[..]

Nog ¤ 1.600 te gaan!
En nu nog 500 🥳
Pecunia non olet
pi_196758730
Wat vinden jullie van de Baronielaan? Ik zie geen gekke dingen (los van dat ik niet zit te wachten op de beste man z’n hobby’s of titels) maar realiseer me ook dat ik als nieuwe CF’er erg uitkijk naar de afronding van ‘het eerste project’ en daarom misschien iets te eager..
pi_196759055
Nog een stukje over een recent GVE project waar ik denk hier niemand in zit: (ik zit er ook niet in)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196759199
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 07:34 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Dank je wel, kon hem gisteren tussendoor ook nog meenemen!
[..]

Nog ¤ 1.600 te gaan!
En vol door Fok!🍾
Pecunia non olet
pi_196759301
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 09:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

En vol door Fok!🍾
Ik had de laatste 100. Van vele kleine slokjes word je ook dronken. Thx Horesemen
pi_196759579
Heb deze volgens mij hier nog niet voorbij zien komen.
CRE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196759707
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 18:17 schreef Hanzul2 het volgende:
Vervroegde aflossing Pepijn en Anouk in Geleen (SIG). Had daar flink in ingelegd, dus een mooie boete rente.
Ik heb er nog 2 andere van hun lopen. Die gaan (voor nu) wel nog door.
pi_196760734
Autogarage
https://www.collincrowdfund.nl/autoservice-blom/
2e hypotheek woonhuis
pi_196760764
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:11 schreef ron6 het volgende:
Heb deze volgens mij hier nog niet voorbij zien komen.
CRE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ingeschreven. Thnx.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_196760831
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 18:17 schreef Hanzul2 het volgende:
Vervroegde aflossing Pepijn en Anouk in Geleen (SIG). Had daar flink in ingelegd, dus een mooie boete rente.
Van nr 35 heb ik alles ontvangen, van nr 37 mis ik de boeterente :(
pi_196761436
quote:
https://www.klantenvertellen.nl/reviews/1053318/autoblom-bv lijkt me wel een goed bedrijf. Vind de zekerheden voor mij niet voldoende.
pi_196762010
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 11:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

https://www.klantenvertellen.nl/reviews/1053318/autoblom-bv lijkt me wel een goed bedrijf. Vind de zekerheden voor mij niet voldoende.
Iemand enig idee wat er in de overeenkomst met ondernemers staat als ze een negatieve hypotheekverklaring afgeven en ze toch hypothecaire verplichtingen aangaan of verhogen? Wordt de restant vordering dan direct opeisbaar?

Maw wat is de consequentie als de neg.hypotheekverklaring wordt genegeerd?
pi_196762051
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 11:20 schreef fok321 het volgende:

[..]

Van nr 35 heb ik alles ontvangen, van nr 37 mis ik de boeterente :(
Inmiddels staat die er sinds ca 1100 uur bij mij nu ook bij
pi_196762161
Project op NewFunding staat nu open.
pi_196762178
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 12:21 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Iemand enig idee wat er in de overeenkomst met ondernemers staat als ze een negatieve hypotheekverklaring afgeven en ze toch hypothecaire verplichtingen aangaan of verhogen? Wordt de restant vordering dan direct opeisbaar?

Maw wat is de consequentie als de neg.hypotheekverklaring wordt genegeerd?
Ik verwacht zover ik het in het verleden heb gezien, niet dat er sancties zijn, zo'n verklaring is dus boterzacht en heeft eigen alleen morele waarde. En als er al sancties zijn, direct opeisen als er niets is wordt lastig en vrijwel geen enkel platform grijpt dan door, want dat kost ze namelijk inspanning en dus geld. Ik verwacht dus persoonlijk (vrijwel) niets van zo'n verklaring. Goed dat het er staan maar voor mij zijn de zekerheden niet groter. Daar komt bij dat banken in hun hypotheek aktes vaak hebben staan iets als "en al het andere te vorderen", oftewel een rc kan ook gebruik maken van de ruimte in de hypothecaire inschrijving als zekerheid terwijl de hypothecaire lening bijna is afgelost. Het beste haalbare is in dat soort gevallen: oude inschrijving laten verlagen, tweede hypotheek vestigen en geen hypotheek meer achter je toelaten.
pi_196762245
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 12:21 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Iemand enig idee wat er in de overeenkomst met ondernemers staat als ze een negatieve hypotheekverklaring afgeven en ze toch hypothecaire verplichtingen aangaan of verhogen? Wordt de restant vordering dan direct opeisbaar?

Maw wat is de consequentie als de neg.hypotheekverklaring wordt genegeerd?
Ik heb bij CCF een project waarbij de ondernemer bij een negatieve hypotheekverklaring toch zijn hypotheek verhoogde met een tweede hypotheek bij de ING. Consequenties voor de ondernemer: geen! Een negatieve hypotheekverklaring bij CCF heeft duidelijk geen enkele waarde.
pi_196762331
Bed and Breakfast
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23361
Ruime overwaarde, maar helaas geen hypotheek
pi_196762392
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 12:32 schreef OpDieFiets het volgende:
Project op NewFunding staat nu open.
Zelf meegenomen. De rente en het risico lijken me in verhouding. De mogelijk korte looptijd van 12 maanden is voor mij geen bezwaar. Het loopt nog niet storm, staat nu op 11%.
pi_196762487
Gedeeltelijke vervroegde aflossing CCF.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga er maar van uit dat er genoeg overblijft met hypotheek om de rest schuld te zekeren. Ik lees hierover niets in het bericht.

[ Bericht 15% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-12-2020 12:58:11 ]
pi_196762650
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 12:25 schreef tnhb het volgende:

[..]

Inmiddels staat die er sinds ca 1100 uur bij mij nu ook bij
Bij mij nu ook :)
pi_196763257
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 16:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ook best wel knap dat hem dit lukt. Er stond laatst een woning in de flat op funda en daar stond bij dat er een wachtrij was voor bezichtigen. Populair zijn de flats blijkbaar wel.
Vroeg ik me ook af, die apartementjes ben je via Funda rap kwijt...dus waarom op hem gaan wachten voor die financiering ?

Of zijn die apartementjes van een bekende van hem?
pi_196763562
quote:
:
0s.gif
Op donderdag 5 november 2020 schreef KrekelJapie het volgende:

wow :o . Een voorstel van collin om een lening voor 30 maanden op te schorten en achter te stellen op een overbruggingslening:

"Concreet betekent dit voor u dat*
• De aflossingen worden opgeschort voor een extra periode van 30 maanden tot en met 28 juni 2023. Met ingang van 28 juli 2023 wordt voor het eerst de aflossing van ¤ 2.976,19 per maand voldaan.
• De looptijd van de lening wordt hierdoor verlengd van 62 maanden tot 92 maanden. De laatste termijn wordt voldaan op 28 mei 2026.
• De rente en kosten dienen zoals gebruikelijk maandelijks te worden voldaan.

Wij ondersteunen dit verzoek omdat het toekomstperspectief van de onderneming positief wordt beïnvloed en de zekerheidspositie van en rentebetalingen aan investeerders niet worden aangetast."

De oorspronkelijke looptijd was trouwens 48 maanden en is al eerder verlengd tot 62 maanden. De lening loopt nu 20 maanden en er heeft pas 1 maand een aflossingstermijn plaatsgevonden. De overige maanden zijn allemaal opgeschorte rentetermijnen.

Als zekerheid is een materiele 2e hypotheek op het woonhuis, maar het is blijkbaar geen optie om te verhuizen naar een kleinere woning. Aanvullend is nu een materiele borgstelling van een familielid van 30k toegevoegd als zekerheid, die van toepassing is tot 28 juni 2023
quote:
:
0s.gif
Op donderdag 28 november 2020 schreef KrekelJapie het volgende:
Bovenstaand voorstel is van 5-11. Reageertermijn was 14 dagen. Normaal zou er al een week uitsluitsel zijn over het voorstel, maar tot nu toe niets gezien. Zullen de investeerders een keer "nee" gestemd hebben?
Nog steeds geen stemmingsuitslag ontvangen van een voorstel van 5-11!
pi_196763663
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 12:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Bed and Breakfast
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23361
Ruime overwaarde, maar helaas geen hypotheek
De geschatte omzetten voor 2021 en 2022 zijn wel erg rooskleurig.
pi_196763667
Heeft er misschien iemand een investeerderslink voor New horizon vastgoed b.v.?
Ik zie namelijk dat er op de Collin site al volop geïnvesteerd wordt met geregeld grote bedragen.
Ik heb geen investeerderslink gemist toch?
Bij voorbaat hartelijk dank!
  woensdag 16 december 2020 @ 13:53:52 #45
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_196764029
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:11 schreef ron6 het volgende:
Heb deze volgens mij hier nog niet voorbij zien komen.
CRE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! Ik laat hem echter lopen omdat ik anders te weinig spreiding krijg. Via twee andere bv's hangt dit project uiteindelijk óók weer onder Harthoorn Property Investments.
En daarnaast vind ik de verwevenheid tussen HPI en CRE dusdanig groot dat ik even de poot op de rem zet. En dit is ook geen topproject hè; LTV 81% / 24 mnd / 5%
pi_196764673
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:41 schreef Slijker het volgende:

Ik zie namelijk dat er op de Collin site al volop geïnvesteerd wordt met geregeld grote bedragen.
Hoe kun je dat zien ??
pi_196764759
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:16 schreef fok321 het volgende:

[..]

Hoe kun je dat zien ??
Onderaan de pitch op CCF: laatste investeringen.
pi_196764801
Aankoop bedrijfspand elektromonteur
https://www.collincrowdfund.nl/codex-solar-solutions/
1e hypotheek
pi_196764810
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:20 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Onderaan de pitch op CCF: laatste investeringen.
Ik zie dat alleen als een pitch publiek openstaat
pi_196764827
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:22 schreef fok321 het volgende:

[..]

Ik zie dat alleen als een pitch publiek openstaat
in de app kan je het ook zien als de pitch nog niet openstaat
pi_196764866
Newfunding loopt nog niet hard.
Mis ik iets ? 75% LTV gespreid over 5 panden.
pi_196764914
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

in de app kan je het ook zien als de pitch nog niet openstaat
[ afbeelding ]
ah thanks, daar zie ik het wel :)
pi_196765344
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:53 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Dank! Ik laat hem echter lopen omdat ik anders te weinig spreiding krijg. Via twee andere bv's hangt dit project uiteindelijk óók weer onder Harthoorn Property Investments.
En daarnaast vind ik de verwevenheid tussen HPI en CRE dusdanig groot dat ik even de poot op de rem zet. En dit is ook geen topproject hè; LTV 81% / 24 mnd / 5%
In de gelinkte pitch staat nu zelfs "Crowdrealestate is onderdeel van Harthoorn Property Group B.V.".
pi_196765404
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:24 schreef zeeland6 het volgende:
Newfunding loopt nog niet hard.
Mis ik iets ? 75% LTV gespreid over 5 panden.
Volgens mij niet, eerdere projecten bij dit platform deden er soms ook ( heel ) lang over. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien hoor ik dit natuurlijk graag.
pi_196765628
-

[ Bericht 100% gewijzigd door tnhb op 16-12-2020 14:58:44 ]
  woensdag 16 december 2020 @ 15:29:12 #56
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_196766326
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:43 schreef Inductor het volgende:

[..]

In de gelinkte pitch staat nu zelfs "Crowdrealestate is onderdeel van Harthoorn Property Group B.V.".
Inderdaad! Op veel risicospreiding hoeven we dan niet meer te rekenen, maar dit is in ieder geval eerlijk en transparant. Al zouden ze wat mij betreft die verwevenheid dan nog wel wat prominenter mogen aangeven op hun website.
pi_196766740
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:24 schreef zeeland6 het volgende:
Newfunding loopt nog niet hard.
Mis ik iets ? 75% LTV gespreid over 5 panden.
Ik denk niet dat je iets mist. Ik heb dit project ook meegenomen. Ik denk dat het bij new funding een beetje ontbreekt aan investeerders achterban.
Mocht zo'n project bij SiG gepubliceerd worden denk ik dat het vrij snel vol loopt.
pi_196766776
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:43 schreef Inductor het volgende:

[..]

In de gelinkte pitch staat nu zelfs "Crowdrealestate is onderdeel van Harthoorn Property Group B.V.".
Inderdaad volgens KvK is de keten nu: Crowd Real Estate -> Holland Property Investors -> Harthoorn Property Group
pi_196766812
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 15:49 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je iets mist. Ik heb dit project ook meegenomen. Ik denk dat het bij new funding een beetje ontbreekt aan investeerders achterban.
Mocht zo'n project bij SiG gepubliceerd worden denk ik dat het vrij snel vol loopt.
1,5miljoen voor sameningeld? Dat lukt ze nooit. Volgens mij heeft Newfunding veel business angels die alle projecten volgooien na een tijdje.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 16-12-2020 16:08:47 ]
pi_196767576
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:24 schreef zeeland6 het volgende:
Newfunding loopt nog niet hard.
Mis ik iets ? 75% LTV gespreid over 5 panden.
Ik vind het een goed project.
Alleen is het hoogstwaarschijnlijk maar voor 12 maanden en niet iedereen houdt daar van (of heeft er zin in om zich voor 1 jaar rente te verdiepen in zo'n project).
pi_196767699
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 15:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

1,5miljoen voor sameningeld? Dat lukt ze nooit. Volgens mij heeft Newfunding veel business angels die alle projecten volgooien na een tijdje.
Mee eens, ik denk niet dat het via SiG zou volkomen, terwijl NF eerder al een project van ¤2.000.000 vol kreeg (geen idee hoe, maar het lukt ze wel).
pi_196768193
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 15:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

1,5miljoen voor sameningeld? Dat lukt ze nooit. Volgens mij heeft Newfunding veel business angels die alle projecten volgooien na een tijdje.
Daar heb je idd wel een punt, dat de SiG projecten per stuk veel kleiner zijn (dit is eigenlijk een pakketje van 4 projecten natuurlijk).
Met betrekking tot je tweede deel van je reactie: klopt ongetwijfeld ook, heb ik ook al vaker gezien. Is er iemand die weet of Newfunding ook projecten rechtstreeks via business angels financiert? Dus zonder voor de crowd te publiceren.
Nlinvesteert doet dit in ieder geval wel, het zou me niet verbazen als dit bij Newfunding ook het geval is (is ook wel nodig, want van alleen de gepubliceerde projecten zal de schoorsteen niet kunnen blijven roken vermoed ik).
pi_196768587
als ik zo de website zie van Newfunding komen slecht een handjevol beschikbaar voor de crowd. De meeste projecten zijn nooit gepubliceerd geweest (?) en waarschijnlijk via partners volgestort. Maar ik kan er ook naast zitten. Projecten zijn nogal zeldzaam.
pi_196768812
Verrassing. Zojuist een pakket thuisbezorgd met een fles wijn. Afzender: crowd real estate. Ik zou zeggen "op onze gezondheid" :-)
pi_196768869
Het is trouwens opvallend stil bij KoM...
pi_196769028
twitter
pi_196769468
quote:
14s.gif Op woensdag 16 december 2020 17:26 schreef Horsemen het volgende:
Het is trouwens opvallend stil bij KoM...
Nooit anders geweest...
pi_196769491
quote:
88s.gif Op woensdag 16 december 2020 17:22 schreef Inductor het volgende:
Verrassing. Zojuist een pakket thuisbezorgd met een fles wijn. Afzender: crowd real estate. Ik zou zeggen "op onze gezondheid" :-)
Super leuk. Vanaf hoeveel ¤? :P
pi_196769495
NLInvesteert laat ook zien dat een eerste hypotheek niet betekent dat je voorrang hebt boven andere crediteuren. De hoofdsom wordt weliswaar betaald, maar de opgelopen rente niet terwijl overige crediteuren wel uitbetaald krijgen. Elke toelichting hierover ontbreekt overigens...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laatste betaling was in jul 2019, 4 termijnen betaald. Ik vind dit echt heel slecht.
pi_196769722
twitter
pi_196770761
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:41 schreef Slijker het volgende:
Heeft er misschien iemand een investeerderslink voor New horizon vastgoed b.v.?
Ik zie namelijk dat er op de Collin site al volop geïnvesteerd wordt met geregeld grote bedragen.
Ik heb geen investeerderslink gemist toch?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Hij loopt wel heel hard, als ik alle investeringen zie. Je maakt mij niet wijs dat daar geen Fokker tussenzit, die ons het linkje even zou kunnen delen.
pi_196771247
quote:
14s.gif Op woensdag 16 december 2020 18:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
NLInvesteert laat ook zien dat een eerste hypotheek niet betekent dat je voorrang hebt boven andere crediteuren. De hoofdsom wordt weliswaar betaald, maar de opgelopen rente niet terwijl overige crediteuren wel uitbetaald krijgen. Elke toelichting hierover ontbreekt overigens...

Is ook afhankelijk hoe de inschrijving is gedaan etc., normaal wordt rekening gehouden met 30% of 40% opslag wegens kosten/achterstanden, maar enige verantwoording hoe het gehele tot stand is gekomen mag het platform toch wel afleggen neem ik aan. Als ik het snel zag was het een project van 500k zodat er ter dekking van hoofdsom, rente en kosten toch aanspraak gemaakt zou moeten kunnen worden op iets in de orde van max 650k - 700k, als ik het specifiek bedrag zie is er denk ik bij de inschrijving slechts rekening gehouden met 16% toeslag. Heb je mogelijkheid tot inzage in de hypotheekakte, daar zou het in moeten staan.
pi_196771777
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

Nog steeds geen stemmingsuitslag ontvangen van een voorstel van 5-11!
Ik wacht ook nog steeds op enkele uitstlagen van stemmingsrondes:

- Een brabantse B&B die vanwege Corona nog eens 6 maanden aflossingsvrij wil. Termijn van oktober waarbij wel aflossing + rente was doorgestort bleek gestorneerd door ondernemer en is daarna door Collin teruggevorderd. Aflossingsvrije periode zou van oktober t/m maart zijn. En passant werd ook nog gezegd dat tijdens de aflossingsvrije periode de achterstallige aflossing van maart 2020 zal worden ingelopen. Stemmingsronde was 18 november, intussen 4 weken verder en geen update met uitslag en geen (rente)betaling van oktober, november en december ontvangen.
- Een failliete slagerij waarbij een nogal mager voorstel werd gedaan. Stemmingsronde was 1 oktober, nu dus al 2½ maand geleden.
- Een restaurant in Haarlem die mogelijk (dus nog niet zeker) een deel vervroegd wil aflossen omdat ze een deel willen herfinancieren via familie met een flink lagere rente. Ipv 6 maanden boeterente zou er 4 maanden worden betaald indien akkoord Stemmingsronde was 20 juli en de aflossing zou indien het door zou gaan voor 31 december plaatsvinden. Misschien willen ze uiteindelijk toch niet aflossen en het is nog geen 31 december, maar ik had toch wel graag de uitslag van die stemronde gezien na bijna 5 maanden.
pi_196772244
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 19:30 schreef tnhb het volgende:

[..]

Is ook afhankelijk hoe de inschrijving is gedaan etc., normaal wordt rekening gehouden met 30% of 40% opslag wegens kosten/achterstanden, maar enige verantwoording hoe het gehele tot stand is gekomen mag het platform toch wel afleggen neem ik aan. Als ik het snel zag was het een project van 500k zodat er ter dekking van hoofdsom, rente en kosten toch aanspraak gemaakt zou moeten kunnen worden op iets in de orde van max 650k - 700k, als ik het specifiek bedrag zie is er denk ik bij de inschrijving slechts rekening gehouden met 16% toeslag. Heb je mogelijkheid tot inzage in de hypotheekakte, daar zou het in moeten staan.
In de mail staat dat er een bedrag resteert van ¤ 557.000 voor aflossing.
De totale lening (volgens de pitch) was ¤ 500.000.
Er was al een (klein) deel afgelost, dus er zou genoeg moeten zijn voor de betaling van de rente.
Ze noemen de rente niet, maar misschien is het impliciet en krijgen we dat dus toch?
Even afwachten wat er overgemaakt wordt.
Als ik die rente niet krijg, ga ik zeker protest aantekenen.
Het zou zeker absurd/onacceptabel zijn als andere schuldeisers voorgaan op de 1e hypotheekhouders.

De hypothecaire inschrijving was ¤ 562.000 + 40% opslag.
In totaal dus: ¤ 786.800.
pi_196772860
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef TisIk het volgende:

[..]

In de mail staat dat er een bedrag resteert van ¤ 557.000 voor aflossing.
De totale lening (volgens de pitch) was ¤ 500.000.
Er was al een (klein) deel afgelost, dus er zou genoeg moeten zijn voor de betaling van de rente.
Ze noemen de rente niet, maar misschien is het impliciet en krijgen we dat dus toch?
Even afwachten wat er overgemaakt wordt.
Als ik die rente niet krijg, ga ik zeker protest aantekenen.
Het zou zeker absurd/onacceptabel zijn als andere schuldeisers voorgaan op de 1e hypotheekhouders.

De hypothecaire inschrijving was ¤ 562.000 + 40% opslag.
In totaal dus: ¤ 786.800.
De lening volgens het contract is 562k. Kijk maar eens in je betalingsschema, daar staat het bedrag dat wordt uitbetaald, alleen het restant hoofdsom.

Er was tevens sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid, pandrecht op inventaris en voorraden, daar wordt dus ook niets mee gedaan.
pi_196772909
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 19:50 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Ik wacht ook nog steeds op enkele uitstlagen van stemmingsrondes:

- Een brabantse B&B die vanwege Corona nog eens 6 maanden aflossingsvrij wil. Termijn van oktober waarbij wel aflossing + rente was doorgestort bleek gestorneerd door ondernemer en is daarna door Collin teruggevorderd. Aflossingsvrije periode zou van oktober t/m maart zijn. En passant werd ook nog gezegd dat tijdens de aflossingsvrije periode de achterstallige aflossing van maart 2020 zal worden ingelopen. Stemmingsronde was 18 november, intussen 4 weken verder en geen update met uitslag en geen (rente)betaling van oktober, november en december ontvangen.
- Een failliete slagerij waarbij een nogal mager voorstel werd gedaan. Stemmingsronde was 1 oktober, nu dus al 2½ maand geleden.
- Een restaurant in Haarlem die mogelijk (dus nog niet zeker) een deel vervroegd wil aflossen omdat ze een deel willen herfinancieren via familie met een flink lagere rente. Ipv 6 maanden boeterente zou er 4 maanden worden betaald indien akkoord Stemmingsronde was 20 juli en de aflossing zou indien het door zou gaan voor 31 december plaatsvinden. Misschien willen ze uiteindelijk toch niet aflossen en het is nog geen 31 december, maar ik had toch wel graag de uitslag van die stemronde gezien na bijna 5 maanden.
Ik zou er even een mail aan Collin aan weiden en even informeren naar de uitslagen/status. Ook een update bij deze projecten lijkt mij wenselijk.
Zou je daarna de samenvatting van de reactie hier willen delen?
pi_196773228
quote:
14s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:34 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

De lening volgens het contract is 562k. Kijk maar eens in je betalingsschema, daar staat het bedrag dat wordt uitbetaald, alleen het restant hoofdsom.

Er was tevens sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid, pandrecht op inventaris en voorraden, daar wordt dus ook niets mee gedaan.
Dan hebben ze 62k meer uitgeleend dan in de pitch stond. Of zie ik iets verkeerd?
Dat zou echt waanzinnig zijn, want dan klopt o.a. de ltv niet meer.
En dan ook nog andere schuldeisers voorrang geven??
Nog even afwachten wat er over gemaakt wordt, maar het lijkt erop dat ook NLInvesteert op de zwarte lijst moet.
pi_196773502
Ik kan de pitch niet meer vinden op hun website.
pi_196774277


[ Bericht 100% gewijzigd door zonnigetoekomsttegemoed op 16-12-2020 23:49:36 ]
pi_196774760
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:53 schreef TisIk het volgende:

[..]

Dan hebben ze 62k meer uitgeleend dan in de pitch stond. Of zie ik iets verkeerd?
Dat zou echt waanzinnig zijn, want dan klopt o.a. de ltv niet meer.
En dan ook nog andere schuldeisers voorrang geven??
Nog even afwachten wat er over gemaakt wordt, maar het lijkt erop dat ook NLInvesteert op de zwarte lijst moet.
"U kunt de aflossing deze week verwachten, uw betaalschema is inmiddels aangepast."

Meer dan de aflossing ga je echt niet meer terug zien. Te belachelijk voor woorden. Met defaults op onroerend goed in de Baltische staten van 10% krijg ik nog meer terug.

Goed nieuws noemen ze het dan.
pi_196776684
quote:
14s.gif Op woensdag 16 december 2020 17:26 schreef Horsemen het volgende:
Het is trouwens opvallend stil bij KoM...
KOM heeft de afgelopen weken diverse projecten via de Closed crowd aangeboden en volledig gefund.
Deze is bijvoorbeeld vandaag aangeboden en vorige week deel 1:
https://www.kapitaalopmaa(...)eenendaal-II#project

Daarnaast hebben ze bij lopende projecten uitstel verleent van aflossing en rente. Uitstel van aflossing prima, maar rente moet mijn inziens vrijwel altijd worden doorbetaald en zeker niet standaard ook in het uitstel worden meegenomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Willies0199 op 17-12-2020 11:19:13 ]
pi_196777099
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 21:58 schreef Crowdfunder87 het volgende:

[..]

"U kunt de aflossing deze week verwachten, uw betaalschema is inmiddels aangepast."

Meer dan de aflossing ga je echt niet meer terug zien.
Nee en dat blijkt ook uit het aflossingsschema. Je krijgt exact het bedrag wat er nog aan hoofdsom resteerde en geen cent meer. Op 1.000 euro inleg 22 euro rendement en dat betreft de rentecomponent van de eerste 4 en tevens enige reguliere aflossingen.

Ik ben wel blij dat het dossier dicht kan. En ook blij dat er geen verliesgevende executieverkoop is gekomen.
Maar het hele verhaal stinkt aan alle kanten. Het bedrag van de lening, maar ook de rol van de crediteuren die de eerste verkoop al wisten tegen te houden en die nu aan de haal gaan met 'onze' achterstallige rente. Vreemd want een 1e hypotheek is toch het allerhoogste zakelijke recht wat er is waarbij geen enkele rekening hoeft te worden gehouden met andere schuldeisers. Ik heb daar al diverse keren uitleg over gevraagd maar nooit gekregen. Voor mij gaat NLI nu op de zwarte lijst en dat zeg ik niet gauw.
Pecunia non olet
pi_196777315
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 23:06 schreef Willies0199 het volgende:

[..]

KOM heeft de afgelopen weken diverse projecten via de Closed crowd aangeboden en volledig gefund.
Deze is bijvoorbeeld vandaag aangeboden en vorige week deel 1:
https://www.kapitaalopmaa(...)eenendaal-II#project

Daarnaast hebben ze bij lopende projecten uitstel verleent van aflossing en rente. Uitstel van aflossing prima, maar rente moet mij inziens vrijwel altijd worden doorbetaald en zeker niet standaard ook in het uitstel worden meegenomen.
Goed om te lezen dat KoM nog wat omzet maakt. Het is in principe in niemands belang als KoM onverhoopt om zou vallen.

M.b.t. je opmerking over het niet doorbetalen van de rente heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik heb KoM hier al vaker op gewezen naar ja,... Het is KoM 8)7
pi_196777961
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 21:58 schreef Crowdfunder87 het volgende:

[..]

"U kunt de aflossing deze week verwachten, uw betaalschema is inmiddels aangepast."

Meer dan de aflossing ga je echt niet meer terug zien. Te belachelijk voor woorden. Met defaults op onroerend goed in de Baltische staten van 10% krijg ik nog meer terug.

Goed nieuws noemen ze het dan.
En tegelijkertijd worden we uitgenodigd om te investeren in
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met het comfort van een 2e hypotheek tegen 7% bruto, hetzelfde percentage als wat we kregen bij Wit mobiliteit.

Ik zal er nog eens een nachtje over slapen of ik het geld wat terugkomt van Wit mobiliteit in dit nieuwe project steek.
pi_196778025
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 02:27 schreef ETphonehome het volgende:

[..]


Ik zal er nog eens een nachtje over slapen of ik het geld wat terugkomt van Wit mobiliteit in dit nieuwe project steek.
Serieus :?

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 17-12-2020 07:53:47 ]
pi_196778182
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 23:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nee en dat blijkt ook uit het aflossingsschema. Je krijgt exact het bedrag wat er nog aan hoofdsom resteerde en geen cent meer. Op 1.000 euro inleg 22 euro rendement en dat betreft de rentecomponent van de eerste 4 en tevens enige reguliere aflossingen.

Ik ben wel blij dat het dossier dicht kan. En ook blij dat er geen verliesgevende executieverkoop is gekomen.
Maar het hele verhaal stinkt aan alle kanten. Het bedrag van de lening, maar ook de rol van de crediteuren die de eerste verkoop al wisten tegen te houden en die nu aan de haal gaan met 'onze' achterstallige rente. Vreemd want een 1e hypotheek is toch het allerhoogste zakelijke recht wat er is waarbij geen enkele rekening hoeft te worden gehouden met andere schuldeisers. Ik heb daar al diverse keren uitleg over gevraagd maar nooit gekregen. Voor mij gaat NLI nu op de zwarte lijst en dat zeg ik niet gauw.
Zal er een fout gemaakt zijn in de aflosnota? Als NLI richting de notaris enkel de hoofdsom + kosten hierin heeft opgenomen, heeft de notaris zijn werk gedaan en zou het voor de notaris terecht zijn dat er nog een bedrag naar derden gaan.

NLI heeft dan wel grove fouten gemaakt, tenzij de verrekening zo in de algemene voorwaarden staat.
pi_196778262
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 23:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Goed om te lezen dat KoM nog wat omzet maakt. Het is in principe in niemands belang als KoM onverhoopt om zou vallen.

M.b.t. je opmerking over het niet doorbetalen van de rente heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik heb KoM hier al vaker op gewezen naar ja,... Het is KoM 8)7
Ik zit dankzij dit forum niet bij KoM, maar de ABN heeft dit trouwens ook gedaan aan het begin van Corona. Aflossingen en rente werden niet geïncasseerd. De rente moet zo uit me hoofd 31-12-21 terugbetaald zijn (was iig kortlopend) en de aflossing komt gewoon aan het einde van de looptijd. Al die regelingen verschillen ook per bank...
pi_196778448
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 04:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Zal er een fout gemaakt zijn in de aflosnota? Als NLI richting de notaris enkel de hoofdsom + kosten hierin heeft opgenomen, heeft de notaris zijn werk gedaan en zou het voor de notaris terecht zijn dat er nog een bedrag naar derden gaan.

NLI heeft dan wel grove fouten gemaakt, tenzij de verrekening zo in de algemene voorwaarden staat.
Andersom heb ik het ook meegemaakt met een project van Collin. Daar was een 2e hypotheek gevestigd en Collin ging niet akkoord met opbrengst van de verkoop van het pand en vooral de opbrengst daarvan. Nu was het geen gedwongen verkoop maar via de curator na een onderhandse bieding. Daardoor werd de uiteindelijke opbrengst enige tijd later een stuk hoger waarbij de 1e pandhouder akkoord is gegaan met een lagere opbrengst voor hen. Dit zou anders wellicht een executieverkoop hebben betekend en dan kan het veel lager uitpakken.,
Dus dit kan dus ook gebeuren en dat heeft Collin daar wel goed gedaan voor de investeerders.
Dus dit is ook een mogelijkheid in deze zaak.
pi_196778474
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zou er even een mail aan Collin aan weiden en even informeren naar de uitslagen/status. Ook een update bij deze projecten lijkt mij wenselijk.
Zou je daarna de samenvatting van de reactie hier willen delen?
pi_196778518
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 05:54 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Ik zit dankzij dit forum niet bij KoM, maar de ABN heeft dit trouwens ook gedaan aan het begin van Corona. Aflossingen en rente werden niet geïncasseerd. De rente moet zo uit me hoofd 31-12-21 terugbetaald zijn (was iig kortlopend) en de aflossing komt gewoon aan het einde van de looptijd. Al die regelingen verschillen ook per bank...
Horeca crowdfunding heeft dit ook gedaan en veel ondernemers hebben de rente van de vorige lockdown inmiddels betaald. Verschil met kapitaalopmaat is, dat daar de rente van de aflossingsvrije periode niet betaald hoeft te worden. Beter gezegd: ondernemers mochten zelf kiezen of ze de rente wilde betalen of niet 8)7 .

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 17-12-2020 08:07:29 ]
pi_196778606
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Horeca crowdfunding heeft dit ook gedaan en veel ondernemers hebben de rente van de vorige lockdown inmiddels betaald. Verschil met kapitaalopmaat is, dat daar de rente van de aflossingsvrije periode niet betaald hoeft te worden. Beter gezegd: ondernemers mochten zelf kiezen of ze de rente wilde betalen of niet.
Precies dit.
Ik heb twee projecten waarbij de opgelopen rente van vier maanden niet betaald is en ook niet meer betaald gaat worden (een van de twee afgerond). KoM doet daar niets mee en is de mening toegedaan dat de projecten volledige zijn afgelost. Uiteraard neemt men dit ook zo op in haar statistieken :(
pi_196778667
Als ik deze pagina lees dan blijf ik me toch fors verbazen. Er wordt zoveel 'met onze voeten' gespeeld.
Kunnen we ons niet verenigen om zo een sterker front te vormen om onze belangen te behartigen?
pi_196779108
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Horeca crowdfunding heeft dit ook gedaan en veel ondernemers hebben de rente van de vorige lockdown inmiddels betaald. Verschil met kapitaalopmaat is, dat daar de rente van de aflossingsvrije periode niet betaald hoeft te worden. Beter gezegd: ondernemers mochten zelf kiezen of ze de rente wilde betalen of niet 8)7 .
Bijzondere acrie van kom... dat er nog mensen zijn die daar investeren.....
pi_196780196
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 23:06 schreef Willies0199 het volgende:

[..]

Daarnaast hebben ze bij lopende projecten uitstel verleent van aflossing en rente. Uitstel van aflossing prima, maar rente moet mij inziens vrijwel altijd worden doorbetaald en zeker niet standaard ook in het uitstel worden meegenomen.
Mijn ervaring is dat de rente over de uitstel-maanden op een later moment alsnog betaald wordt. Vind ik prima.
pi_196780514
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:41 schreef Slijker het volgende:
Heeft er misschien iemand een investeerderslink voor New horizon vastgoed b.v.?
Ik zie namelijk dat er op de Collin site al volop geïnvesteerd wordt met geregeld grote bedragen.
Ik heb geen investeerderslink gemist toch?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Ik verwacht dat deze over 3 minuten live gaat.

Edit 11.00: voorinschrijvingen 31%
https://www.collincrowdfund.nl/new-horizons-vastgoed-b-v/
Edit 11.12: in 10 min vol

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 17-12-2020 11:12:48 ]
pi_196780645
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:41 schreef Slijker het volgende:
Heeft er misschien iemand een investeerderslink voor New horizon vastgoed b.v.?
Ik zie namelijk dat er op de Collin site al volop geïnvesteerd wordt met geregeld grote bedragen.
Ik heb geen investeerderslink gemist toch?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Helaas was er deze keer geen linkje beschikbaar. Zat weer als vanouds klaar om 11.00 en heb deze iets ruimer meegenomen dan anders.
pi_196780720
New Horizon Vastgoed in 10 minuten volgestort! Dat ging snel zeg
pi_196780955
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:13 schreef Slijker het volgende:
New Horizon Vastgoed in 10 minuten volgestort! Dat ging snel zeg
Zonder toelichting de tekst:
"De lening van de heer Krautwurst ter hoogte van ¤ 640.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening zal er geen aflossing plaatsvinden op de achtergestelde lening."
Waarvoor is deze lening.
pi_196781026
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:30 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Zonder toelichting de tekst:
"De lening van de heer Krautwurst ter hoogte van ¤ 640.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening zal er geen aflossing plaatsvinden op de achtergestelde lening."
Waarvoor is deze lening.
Niet voor dit project ieder geval. Je ziet vaker dat er leningen vanuit privé aan de bv zijn verstrekt. Dat kan voor allerlei doeleinden zijn, meestal met als doel om de winst te verlagen.
pi_196781329
Investeringslink Melkveehouder:
https://www.collincrowdfu(...)5ded470c40f5d67f1e9c

quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 11:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Hoe denken jullie over deze boer? https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/
Ik vind 5% wat mager. De agrarische sector staat met dat stikstof en co2 beleid behoorlijk onder druk. Bovendien begrijp ik niet waarom ook het woonhuis niet in de hypotheek meegegeven wordt.
Pitch is aangepast:
quote:
De bedrijfswoning maakt ook onderdeel uit van de hypothecaire inschrijving.
pi_196781428
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Investeringslink Melkveehouder:
https://www.collincrowdfu(...)5ded470c40f5d67f1e9c
[..]

Pitch is aangepast:
[..]

Ik kreeg hem net ook gemaild. Vind de rente, te laag met de nog altijd hoge Fhee kosten bij Collin, ondanks loaliteitkorting. Rente moet voor mij minimaal 0,5% omhoog, om er over na te denken.
pi_196781591
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Investeringslink Melkveehouder:
https://www.collincrowdfu(...)5ded470c40f5d67f1e9c
[..]

Ik houd de hand ook nog op knip bij deze lage rente. Grootschalige veeteelt ligt politiek heel gevoelig, wat dus ook effect heeft op de executiewaarde van het veeteeltbedrijf. Rente zou toch wel een volle procent omhoog moeten. En vanaf volgend jaar hebben alle tractoren een kenteken, waardoor de boeren wat minder makkelijk hun zin kunnen afdwingen in Den Haag. Gelukkig gaat het met de pater familias inmiddels wel weer wat beter...
pi_196781814
Een nieuwe bij HCN, ¤ 100.000 8% voor 60mnd, deel twee voor ¤ 90.000 zal over enkele weken volgen.
https://horecacrowdfundin(...)arkt-deel-1-g796x395
pi_196784607
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 02:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Serieus :?
Nee, ik vind het te triest voor woorden dat een platform:
1.: voor meer als een jaar rapporteert "ondernemer heeft het moeilijk" en dan niet alleen de aflossing opschort, maar ook de rente betalingen. Ter vergelijking: dan doet HcN dat toch een eind beter en meer inzichtelijk: per project een duidelijke update hoeveel maanden rente er tijdelijk opgeschort wordt, en
2.: als er dan afgelost wordt blijkbaar besloten wordt dat het nodig is een deal te sluiten met de overige schuldeisers (42.000 euro uit de verkoopopbrengst)
3.: er nog 30.000 euro over is, die naar ik aanneem naar de ondernemer gaat.

Dus nee, bij NLinvesteert zien ze mij voorlopig niet terug als investeerder.

Eerder was er al het project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
welke regelmatig flink te laat betaalde, zonder rentevergoeding over deze vertragingen.
Dit project is uiteindelijk vervroegd afgelost zonder boeterente. Bij navraag werd me meegedeeld dat ik eigenlijk blij mocht zijn dat de hoofdsom lig volledig teruggekomen was.

Het geld klotst bij de investeerders tegen de plinten, en dit is duidelijk terug te zien in de prioriteiten bij diverse platforms.
pi_196785090
Eigenlijk zou er eens een keer uit principe een serieuze bezwaarprocedure gestart moeten worden door 1 of meer investeerders tegen een ondernemer en/of het platform. Zoiets vind ik eigenlijk zonde van de tijd en energie maar het zou wel aangeven dat er grenzen zijn aan de vrijheid die platforms soms nemen.

Gelukkig heb ik zelf nog niet van dit soort zaken meegemaakt. Een Turkse supermarkt bij FNC is eigenlijk de enige, de rest loopt nog of valt onder "normaal" risico zeg maar.
pi_196785236
Goed nieuws van Double* (IVM)

U heeft geïnvesteerd in Double* Onderhoud & Service.

De ondernemers hebben het bedrijf verkocht en lossen de laatste termijnen in 1x af (aflossing en rente). Dit kunt u deze maand op uw rekening verwachten.


Al met al een goede maand tot dusver. Wel veel betalingsregelingen m.n. bij HCN, maar voorlopig valt er nog niemand om. Zelfs de werkloosheid loopt terug. Er liggen er een hoop aan het infuus van de staat denk ik.....:?
Pecunia non olet
pi_196785427
De Serkan SIGjes staan open, gaan nog niet zo superhard

[ Bericht 34% gewijzigd door peterc op 17-12-2020 15:42:52 ]
pi_196786458
Verhoging rente
quote:
17-12-2020
Om deze aanvraag aantrekkelijker te maken voor investeerders, verhoogt de geldnemer de rente van 8,5% naar 9%. Deze wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23363
pi_196787998
quote:
12s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:48 schreef escortmk2 het volgende:
Eigenlijk zou er eens een keer uit principe een serieuze bezwaarprocedure gestart moeten worden door 1 of meer investeerders tegen een ondernemer en/of het platform. Zoiets vind ik eigenlijk zonde van de tijd en energie maar het zou wel aangeven dat er grenzen zijn aan de vrijheid die platforms soms nemen.

Gelukkig heb ik zelf nog niet van dit soort zaken meegemaakt. Een Turkse supermarkt bij FNC is eigenlijk de enige, de rest loopt nog of valt onder "normaal" risico zeg maar.
Ik heb al een paar keer geopperd om ons te verenigen in een belangenclub, samen sta je sterker en kun je een vuist maken.

Er lijkt echter geen voedingsbodem voor dus dan blijf je dit houden tot partijen als de AFM er uiteindelijk heel misschien iets mee gaan doen.
pi_196788845
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 17:04 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Ik heb al een paar keer geopperd om ons te verenigen in een belangenclub, samen sta je sterker en kun je een vuist maken.

Er lijkt echter geen voedingsbodem voor dus dan blijf je dit houden tot partijen als de AFM er uiteindelijk heel misschien iets mee gaan doen.
De AFM doet er wel iets mee maar dat zou inderdaad veel actiever en sneller kunnen. Ook gaat de AFM niet op individuele gevallen in maar ze volgen alles in grote lijnen. Ook hier lezen ze regelmatig mee maar zeker niet altijd.
Het is ook mogelijk om een individuele klacht in te dienen alleen krijg je dan een algemene reactie terug, maar ze kijken er wel naar. Zeker als klachten regelmatig terug komen.
pi_196788889
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 17:04 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Ik heb al een paar keer geopperd om ons te verenigen in een belangenclub, samen sta je sterker en kun je een vuist maken.

Er lijkt echter geen voedingsbodem voor dus dan blijf je dit houden tot partijen als de AFM er uiteindelijk heel misschien iets mee gaan doen.
Tsja, naar mijzelf kijkende, ik kom pas in actie als ik zelf met zoiets te maken krijg en dan kan ik ook wel een principiële pita zijn... maar tot nu toe heb ik vrijwel alleen maar verstandige keuzes gemaakt, of mazzel gehad 😉
pi_196788915
Ik denk dat veel investeerders alleen willen deelnemen als ze in een probleemproject zitten. Anders is het net zo makkelijk om 'gewoon' met de portemonnee te stemmen bij volgende projecten. Maar de consequentie is wel dat er steeds maar weinig mensen actie willen ondernemen (denk ik).

Zo zit ik er ook wel in. Ik lees ook de handelswijze van NLi hier met open mond (ben heel benieuwd of er nog een inhoudelijke reactie van hun komt over het waarom), maar ben er zelf niet bij betrokken, dus neem ik ook geen actie (of deel aan een actie). Wel stem ik met mijn portemonnee. Heb al eerder conclusies getrokken over welke platformen ik wel of niet doe, of in een enkel geval veel selectiever deelnemen aan projecten. Ik was best positief over een aantal proposities bij NLi (zit ook in een paar projecten) maar dat is hiermee wel even flink gedaald, en ik zal me tweemaal achter de oren krabben voor deelname aan een volgende publicatie daar.

Zoals al aangestipt werd: dan doet een bepaalde oost-europese site het toch een stuk beter: op bruto rendement, én op opvolging bij probleemgevallen...
pi_196788983
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:54 schreef obligataire het volgende:

Al met al een goede maand tot dusver. Wel veel betalingsregelingen m.n. bij HCN, maar voorlopig valt er nog niemand om. Zelfs de werkloosheid loopt terug. Er liggen er een hoop aan het infuus van de staat denk ik.....:?
Horeca is nu natuurlijk lastig, en toch heb ik ook nu in mijn HCN-projecten meer vertrouwen dan in de niet-HCN-horeca. Maar we gaan het zien natuurlijk. Ik zie wel dat vrijwel alle afspraken mbt uitstel vervolgens wel goed worden nageleefd met hooguit enkele dagen vertraging. Voor het platform is het natuurlijk ook veel extra werk, mede omdat er daadwerkelijk maatwerk wordt geleverd.
pi_196789561
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 17:50 schreef TechLight het volgende:

Zoals al aangestipt werd: dan doet een bepaalde oost-europese site het toch een stuk beter: op bruto rendement, én op opvolging bij probleemgevallen...
En dat is er nu net eentje die ik al weer een poosje links laat liggen wegens de manier van handelen en communiceren. Denk aan de manier hoe de algemene voorwaarden werden geintroduceerd, ik kon dus niet meer bij m'n projecten en ook niet meer bij het geld zonder eerste de nieuwe algemene voorwaarden te accepeteren. En dan natuurlijk de geïntroduceerde kosten, tijden het spel de spelregels veranderen, voor nieuwe projecten heb ik daar geen moeite mee, maar niet bij bestaanden, dat is voor mij echt een principiele no-go.

Op gebied van recovery heb ik daar nog niet te klagen, maar in het doorschuiven van projecten na de einddatum zijn ze daar ook heel goed hoor...
pi_196789812
quote:
12s.gif Op donderdag 17 december 2020 15:02 schreef peterc het volgende:
De Serkan SIGjes staan open, gaan nog niet zo superhard
Werd ook wel erg veel van hetzelfde in erg korte tijd (nog even snel dit jaar)

Voor mij reden om ze sowieso over te slaan
pi_196797379
Geldvoorelkaar verwacht de komende twee weken nog veel projecten te publiceren.
quote:
De komende twee weken worden veel projecten gepubliceerd, dus houd u onze website in de gaten voor de investeringskansen.
Ik ben benieuwd. Hoop dat dit interessante projecten zijn met voldoende zekerheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 18-12-2020 09:17:27 ]
pi_196798019
quote:
12s.gif Op donderdag 17 december 2020 15:02 schreef peterc het volgende:
De Serkan SIGjes staan open, gaan nog niet zo superhard
Grappig dat voor een zelfde woning met dezelfde prijs er bijna 20% verschil zit tussen beide woningen
pi_196798293
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 07:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Geldvoorelkaar verwacht de komende twee weken nog veel projecten te publiceren.
[..]

Wat mij opvalt aan de mail is het ontbreken van het Amsterdam project. Hebben ze de hoop daarvan opgegeven of komt die wel vol op een andere manier?

Ik ben benieuwd. Hoop dat dit interessante projecten zijn met voldoende zekerheden.
pi_196798360
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 09:48 schreef Tjalala het volgende:

Wat mij opvalt aan de mail is het ontbreken van het Amsterdam project. Hebben ze de hoop daarvan opgegeven of komt die wel vol op een andere manier?

A'dam wordt op dit moment volgegooid
  vrijdag 18 december 2020 @ 09:56:37 #120
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196798425
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 09:48 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Met het project in Amsterdam gebeuren vreemde zaken.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:05:11 #121
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196798531
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 09:56 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Met het project in Amsterdam gebeuren vreemde zaken.
Aanhangwagen in 5 minuten vol geladen
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196798914
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:29 schreef tnhb het volgende:
En dat is er nu net eentje die ik al weer een poosje links laat liggen wegens de manier van handelen en communiceren. Denk aan de manier hoe de algemene voorwaarden werden geintroduceerd, ik kon dus niet meer bij m'n projecten en ook niet meer bij het geld zonder eerste de nieuwe algemene voorwaarden te accepeteren. En dan natuurlijk de geïntroduceerde kosten, tijden het spel de spelregels veranderen, voor nieuwe projecten heb ik daar geen moeite mee, maar niet bij bestaanden, dat is voor mij echt een principiele no-go.

Op gebied van recovery heb ik daar nog niet te klagen, maar in het doorschuiven van projecten na de einddatum zijn ze daar ook heel goed hoor...
Klopt. Alle platformen hebben wel eens wat. Maar dan heb ik liever dat bijvoorbeeld communicatie wat stroef loopt of leningen verlengd worden dan dat er met hypotheken 'geklooid' wordt en je daadwerkelijk minder geld terug krijgt. En voor die paar %jes meer rendement mag het iets (maar niet veel) risicovoller zijn, ook wellicht qua platform.

Er zit ook een mate van 'verwatering' in. Als iets langer geleden is, merk ik ook bij mezelf dat het wat minder meespeelt. Eigenlijk is daarbij de tijd die verstreken is niet zo van belang, maar of er een nieuwer vergelijkbaar voorbeeld is waar het wel goed is gegaan, en dat niet alleen toevallig is, maar ook signaal dat er structureel iets verbeterd is.

Gelukkig hebben we niet allemaal altijd precies dezelfde afweging, want dan zou ik altijd te laat bij projecten zijn, ook degene waarvan hier de links vaak gedeeld worden :)
pi_196799086
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 09:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Grappig dat voor een zelfde woning met dezelfde prijs er bijna 20% verschil zit tussen beide woningen

Dat viel me gister ook al op, welk verschil zie ik niet? Of is het toeval? Het aantal investeerders is ca. 20% hogen en de gemiddelde inleg is zo'n 28% hoger, is dus best een serieus verschil? Begrijpt iemand waarom dat verschil er is en kan iemand mij misschien dat uitleggen, kunnen we allemaal dan weer wat van leren.
pi_196800239
B&B De Worp/GVE staat open. En al bijna vol in amper een minuut ; 8)7

Zelf ook meegepakt. Geld komt wel terug denk ik, zonder echt hele harde zekerheden.
Pecunia non olet
pi_196800285
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:50 schreef tnhb het volgende:

[..]

Dat viel me gister ook al op, welk verschil zie ik niet? Of is het toeval? Het aantal investeerders is ca. 20% hogen en de gemiddelde inleg is zo'n 28% hoger, is dus best een serieus verschil? Begrijpt iemand waarom dat verschil er is en kan iemand mij misschien dat uitleggen, kunnen we allemaal dan weer wat van leren.
Appartementen kunnen onderling toch best wel verschillen in grootte, hoogte, uitzicht, onderhoudsniveau, luxe, voorzieningen, airco, aantal kamers.... zo raar is dat toch niet?
Pecunia non olet
pi_196800352
Bij Capital Circle naast de problemen bij De Bijenkoning nu twee nieuwe projecten met achterstand. Heb de indruk dat er bij Capital Circle zelf personeels veranderingen hebben plaats gevonden en dat de zaak niet meer zo strak gerund wordt als in het verleden. Ook nog amper nieuwe projecten. Hebben jullie ook die indruk?
pi_196800539
Commercieel vastgoedproject bij VdG: https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/karso/

De pitch noemt het een 1e hypotheek voor de investeerders van VdG, maar het is in feite een 2e hypotheek voor de crowd, want de private investeerders die de eerste 2 ton hebben opgehoest hebben senioriteit staat ergens vermeld. Ik vind dit misleiding dus ik doe zeker niet mee.
  vrijdag 18 december 2020 @ 12:28:47 #128
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196800607
Commercieel vastgoedproject bij VdG: https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/karso/

Creatieve woordenkeus 1e resp 2e hypotheek.

Voor mij zeker een reden om NIET mee te doen
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 18 december 2020 @ 12:31:22 #129
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196800646
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:02 schreef obligataire het volgende:
B&B De Worp/GVE staat open. En al bijna vol in amper een minuut ; 8)7

Zelf ook meegepakt. Geld komt wel terug denk ik, zonder echt hele harde zekerheden.
Was snelle B&B. Ik was te laat!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196800858
quote:
De pitch zweeft wel heerlijk weg (voor de liefhebbers dan).
pi_196800935
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Appartementen kunnen onderling toch best wel verschillen in grootte, hoogte, uitzicht, onderhoudsniveau, luxe, voorzieningen, airco, aantal kamers.... zo raar is dat toch niet?
Uiterarad kan dat , maar als ik zo de info van sig lees zit er ongeveer geen verschil tussen, even groot, zit het in hetzelfde gebouw en valt onder dezelfde vve, zelfe geldnemer. Het minder populaire is een hoekappartement, de andere ergens tussenin, het ene is 0,6% (eur 1000) hoge getaxeerd voor vrije marktwaarde, maar daar is de woz weer eur 1000 lager. Op dat soort bedragen (en waarschijnlijk niet gevalideerde taxaties) is dat gewoon geen verschil, dus vandaar dat ik me afvraag wat ik niet zie en anderen schijnbaar wel?
pi_196800995
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:50 schreef tnhb het volgende:

[..]

Dat viel me gister ook al op, welk verschil zie ik niet? Of is het toeval? Het aantal investeerders is ca. 20% hogen en de gemiddelde inleg is zo'n 28% hoger, is dus best een serieus verschil? Begrijpt iemand waarom dat verschil er is en kan iemand mij misschien dat uitleggen, kunnen we allemaal dan weer wat van leren.
foto's ? hoekhuis ?

hoekappartementen hebben veelal lager energielabel.
pi_196801668
GVE 13097 MTPP failliet / 164,5k / 7% (52 van de 60 mnd) circa 25k restschuld op lening, De GVEers springen er nog redelijk goed uit met de 52 termijnen+rente.
  vrijdag 18 december 2020 @ 13:46:12 #135
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196801793
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:47 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

De pitch zweeft wel heerlijk weg (voor de liefhebbers dan).
2e pandrecht. Voor mij een 4e rangs investering. NIET dus.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196801804
Vervroegde aflossing (3 mnd) van GvE project

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196802066
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:39 schreef peterc het volgende:
GVE 13097 MTPP failliet / 164,5k / 7% (52 van de 60 mnd) circa 25k restschuld op lening, De GVEers springen er nog redelijk goed uit met de 52 termijnen+rente.
Zat eraan te komen ja. Zijn persoonlijke holding was in jan al failliet, volgens faillissementsverslag door fraude boekhouder. https://www.faillissement(...)ers-holding-b-v.aspx

Verbaasde me dat hij nog tot september heeft doorbetaald, geen snelle opgever dus.
pi_196802276
Twee nieuwe projecten SIG.
https://investeren.sameni(...)wkoop-zuideinde-62-u

https://investeren.sameni(...)bosch-rompert-park-7

Met weer knip en plakfouten in woz waarde boot en leenbedrag boot.
WOZ waarde

¤ 240.000,00 peildatum 01-01-2019

Totale Financieringsbehoefte ¤ 250.000,00.

Terwijl de lening 144K! is 8)7

Zijn vermoedelijk de data van het pand in Den Bosch!

[ Bericht 18% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-12-2020 14:20:06 ]
pi_196802303
quote:
Anand:
De her te financieren woning is gelegen in de wijk de Rompert, ik heb hier al reeds meerdere panden gekocht en daardoor een goede verstandhouding met de buurt en de wijkpolitie opgebouwd.

?????
pi_196802596
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:12 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Anand:
De her te financieren woning is gelegen in de wijk de Rompert, ik heb hier al reeds meerdere panden gekocht en daardoor een goede verstandhouding met de buurt en de wijkpolitie opgebouwd.

?????
Idd raar verhaal en verhaal is ook een beetje hoog opgeblazen. Desondanks in 1a, geen verkeerde projecten. Bij woonboot, is wel altijd een stuk groter risico, schrijft snel af. Zou graag horen of het eigen grond is (ligplaats).
pi_196802790
SIG woonboot: ligplaats wordt gehuurd van de gemeente ( aldus SIG ). Jammer, iets minder waardevol maar wel een topplek.

[ Bericht 16% gewijzigd door W1241302 op 18-12-2020 15:03:16 ]
pi_196802876
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Twee nieuwe projecten SIG.
https://investeren.sameni(...)wkoop-zuideinde-62-u

https://investeren.sameni(...)bosch-rompert-park-7

Met weer knip en plakfouten in woz waarde boot en leenbedrag boot.
WOZ waarde

¤ 240.000,00 peildatum 01-01-2019

Totale Financieringsbehoefte ¤ 250.000,00.

Terwijl de lening 144K! is 8)7

Zijn vermoedelijk de data van het pand in Den Bosch!
De financieringsbehoefte is, na mijn opmerking hier, aangepast door SIG. Nu nog even naar de WOZ waarde kijken!
Een woonboot zonder ligplaats heeft nauwelijks waarde.!! Hier is meer uitleg nodig als wat er nu staat!

https://www.belastingdien(...)jn-aangifte-invullen

Woont u op een boot met een vaste ligplaats?
Dan heeft de gemeente géén WOZ-waarde vastgesteld voor de woonboot. Hebt u een beschikking van de gemeente gekregen voor de roerendewoonruimtebelasting? Gebruik dan de waarde die op deze beschikking staat.

Deze waarde is op dezelfde manier vastgesteld als een WOZ-waarde. Hebt u geen aanslag roerendewoonruimtebelasting gehad? Dan moet u de waarde van de woonboot schatten.

Hebt u van de gemeente wél een WOZ-waarde ontvangen? Dan is dat de WOZ-waarde van de aanlegplaats of de waterkavel die van u is of waarvoor u erfpacht betaalt. Tel in de aangifte deze WOZ-waarde op bij de waarde van de woonboot.


[ Bericht 12% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-12-2020 14:55:50 ]
pi_196802878
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:01 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Zat eraan te komen ja. Zijn persoonlijke holding was in jan al failliet, volgens faillissementsverslag door fraude boekhouder. https://www.faillissement(...)ers-holding-b-v.aspx

Verbaasde me dat hij nog tot september heeft doorbetaald, geen snelle opgever dus.
dat niet maar misschien wel een "slaper" vwb zijn finan handel en wandel, ook al is het niet je core, je moet er als ondernemer ook al ben je geen finance boven op zitten (bankrek, corresp, facturen usw) dan weet je wat er speelt en kun je niet verrast worden.
pi_196803281
quote:
Wij verwachten de volgende passage(s):
Pleinweg 38A te Rotterdam passeerdatum is naar verwachting op 18 december 2020.
Dorpsweg 35 D te Rotterdam passeerdatum is naar verwachting op 21 december 2020. Per 10 december is dit project rentedragend.
Stationsweg 7 C te Venray passeerdatum is naar verwachting op 22 december 2020.
Kasteel Bleienbeekstraat 33 C te Maastricht passeerdatum is naar verwachting op 23 december 2020.
Kasteel Bleienbeekstraat 7 D te Maastricht passeerdatum is naar verwachting op 23 december 2020.
Kasteel Bleienbeekstraat 9 C te Maastricht passeerdatum is naar verwachting op 23 december 2020.
Polderlaan 45 A 02 te Rotterdam passeerdatum is naar verwachting op 24 december 2020.
August Flamentstraat 6 te Maastricht passeerdatum is naar verwachting op 29 december 2020.
Utrechtsestraat 17 te Creil passeerdatum is naar verwachting op 30 december 2020.
Markt 22 te Hoensbroek passeerdatum is naar verwachting op 30 december 2020.
Piersonstraat 95 te Dordrecht passeerdatum is naar verwachting op 30 december 2020.
Neptunusstraat 12 te Hengelo passeerdatum is naar verwachting op 30 december 2020.
Tidemanstraat 33 B te Rotterdam passeerdatum is naar verwachting op 30 december 2020.
Rontgenstraat 35 C te Vlaardingen passeerdatum is naar verwachting op 30 december 2020.
Uit de nieuwsflits van SIG. Dat zijn behoorlijk wat passages. Gouden weken voor SIG, makelaars en notarissen. Nog even snel vóór de nieuwe hogere overdrachtsbelasting.
pi_196803579
quote:
Bovenstaande geldnemer kennen we ook eerder deze maand al van onderstaande:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen had het pand dus 60K overwaarde, maar dat wordt nu dus vervolgens alsnog als financiering opgenomen, zoveel waarde heeft zo'n passage in een pitch dus (als ik het allemaal goed heb gelezen en begrepen).
pi_196803620
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Appartementen kunnen onderling toch best wel verschillen in grootte, hoogte, uitzicht, onderhoudsniveau, luxe, voorzieningen, airco, aantal kamers.... zo raar is dat toch niet?
En bij afwezigheid van objectieve verschillen kun je altijd nog gewoon de plaatjes vergelijken. In welk geval ik ook zou kiezen voor 5C :)
pi_196803781
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 15:11 schreef markmangler het volgende:

[..]

Uit de nieuwsflits van SIG. Dat zijn behoorlijk wat passages. Gouden weken voor SIG, makelaars en notarissen. Nog even snel vóór de nieuwe hogere overdrachtsbelasting.
Is inmiddels een aardig lijstje, en toch mis ik er nog eentje waarvoor de betaling door sig 2 weken geleden als is gevraagd, namelijk de Molendijk te 's-Gravenmoer, als er nu nog geen datum is vraag ik me af of die dit jaar nog wel gaat passeren.
pi_196804718
Vandaag (helaas) weer een vervroegde aflossing ontvangen van SiG.

Dit keer: Schiedam, Vondellaan 43. Wel netjes met de boeterente.
Project liep ongeveer 1,5 jaar.
pi_196804732
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 15:36 schreef tnhb het volgende:

[..]

Is inmiddels een aardig lijstje, en toch mis ik er nog eentje waarvoor de betaling door sig 2 weken geleden als is gevraagd, namelijk de Molendijk te 's-Gravenmoer, als er nu nog geen datum is vraag ik me af of die dit jaar nog wel gaat passeren.
Die was toch al in eigendom? Dus geen noodzaak om voor 31-12 bij notaris te zitten
pi_196804782
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:30 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag (helaas) weer een vervroegde aflossing ontvangen van SiG.

Dit keer: Schiedam, Vondellaan 43. Wel netjes met de boeterente.
Project liep ongeveer 1,5 jaar.
Jammer inderdaad, ik wil nog wat uitbreiden maar heb moeite om de investeringen gelijk te houden. Misschien toch de investering per project iets op gaan schroeven. Dat kan nog wel met behoud van een redelijke spreiding.

Enige voordeel is dat de nieuwe projecten in 1A wel wat hogere rente opleveren.
  vrijdag 18 december 2020 @ 16:45:42 #152
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_196804961
Project Transformatie Landsmeer bij CRE nu gereed voor afronding (betaling van het deelnamebedrag). Is volgens mij nog niet eens op website gepubliceerd dus wellicht volledig door FOK!'ers?
Nu het onomwonden vast staat dat CRE onderdeel is van de Harthoorn groep weten we nu zeker dat 1. voor opstellen van de pitch/risicoclassificatie geldt: slager keurt zijn eigen vlees en 2. bij problemen met een project het platform niets voor investeerders zal doen ten koste van lener HPI.
pi_196804977
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Jammer inderdaad, ik wil nog wat uitbreiden maar heb moeite om de investeringen gelijk te houden. Misschien toch de investering per project iets op gaan schroeven. Dat kan nog wel met behoud van een redelijke spreiding.

Enige voordeel is dat de nieuwe projecten in 1A wel wat hogere rente opleveren.
Bij mij ook hetzelfde. Ben ook de inleg per project wat aan het verhogen. Boete rente is gelukkig kom op 4,3% uit in schijf 1a. Nieuwe van Anand wil ik ook weer verhoogd meenemen.

Woonboot twijfel ik nog. Is toch wat hoger risico, al is de rente ook wat hoger, had ik hierbij wel wat aflossing willen zien, woonboot heeft namelijk geen eeuwige levensduur.
pi_196805441
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:46 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Bij mij ook hetzelfde. Ben ook de inleg per project wat aan het verhogen. Boete rente is gelukkig kom op 4,3% uit in schijf 1a. Nieuwe van Anand wil ik ook weer verhoogd meenemen.

Woonboot twijfel ik nog. Is toch wat hoger risico, al is de rente ook wat hoger, had ik hierbij wel wat aflossing willen zien, woonboot heeft namelijk geen eeuwige levensduur.
Woonboten begin ik niet aan. Behalve dat je heel goed moet weten of er een permanente standplaats is, zijn banken niet echt happig om woonboten en -wagens te (her)financieren.
pi_196805567
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:45 schreef InVestEerder het volgende:
Project Transformatie Landsmeer bij CRE nu gereed voor afronding (betaling van het deelnamebedrag). Is volgens mij nog niet eens op website gepubliceerd dus wellicht volledig door FOK!'ers?
Nu het onomwonden vast staat dat CRE onderdeel is van de Harthoorn groep weten we nu zeker dat 1. voor opstellen van de pitch/risicoclassificatie geldt: slager keurt zijn eigen vlees en 2. bij problemen met een project het platform niets voor investeerders zal doen ten koste van lener HPI.
Nieuwbouw Duiven, ook van CrE gaat vervroegd afgelost worden, na 12/24. Helaas geen kortings link voor een volgende investering.
pi_196805964
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:02 schreef obligataire het volgende:
B&B De Worp/GVE staat open. En al bijna vol in amper een minuut ; 8)7
Hopelijk gaan de boekingen bij deze B&B ook zo snel vol ;)
pi_196806409
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Die was toch al in eigendom? Dus geen noodzaak om voor 31-12 bij notaris te zitten
Klopt, moest nog wel een kadastrale splitsing platvinden meen ik, maar daar zal geen overdrachtsbelasting aan te pa komen. Maar het is meer bedoeld als een voorbeeld waarbij sig heel vroeg om het geld lijkt te vragen (waar het hier even eerder over ging) en dat nu dus waarschijnlijk rustig een maandje daar geparkeerd gaat staan. En dat terwijl voor een aantal projecten die voor 30/12 staan om te passeren er nog geen geld is opgevraagd.
pi_196806475
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:30 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag (helaas) weer een vervroegde aflossing ontvangen van SiG.

Dit keer: Schiedam, Vondellaan 43. Wel netjes met de boeterente.
Project liep ongeveer 1,5 jaar.
Hebben we daar bericht over gehad, of ontdekte je het toevallig? Ik heb namelijk geen mail gezien maar zie nu wel de aflossing staan.
pi_196806483
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 18:19 schreef tnhb het volgende:

[..]

Hebben we daar bericht over gehad, of ontdekte je het toevallig? Ik heb namelijk geen mail gezien maar zie nu wel de aflossing staan.
Toevallig.
pi_196806825
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 02:27 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

En tegelijkertijd worden we uitgenodigd om te investeren in
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met het comfort van een 2e hypotheek tegen 7% bruto, hetzelfde percentage als wat we kregen bij Wit mobiliteit.

Ik zal er nog eens een nachtje over slapen of ik het geld wat terugkomt van Wit mobiliteit in dit nieuwe project steek.
Ik neem toch dat je een grapje maakt??
pi_196806926
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196806928
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:14 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Woonboten begin ik niet aan. Behalve dat je heel goed moet weten of er een permanente standplaats is, zijn banken niet echt happig om woonboten en -wagens te (her)financieren.
Woonboten zijn ook extra gevoelig voor grote schades (o.a. brand, zinken) En de ervaring laat zien dat wanneer een geldlener in financiële problemen geraakt en zijn aflossing/rente niet meer betaalt, hij ook vaak zijn verzekeringspremie niet kan betalen. Waardoor schades niet verzekerd zijn en het onderpand dus veel minder waard wordt. Dit is een onderschat risico.
Bij appartementen speelt dit nauwelijks omdat daar de vve de verzekeringen regelt.
pi_196806997
quote:
hersteld, door mij niet goed gekeken, buitenterrein zit er wel bij
pi_196807468
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 18 december 2020 @ 19:16:07 #165
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_196807532
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:24 schreef ETphonehome het volgende:
Nieuwbouw Duiven, ook van CrE gaat vervroegd afgelost worden, na 12/24. Helaas geen kortings link voor een volgende investering.
En ook geen extra rentetermijn als boete? Dat is dan toch ook hondsbrutaal eigenlijk.
Alle crowdfund platformen zijn destijds opgestart met dezelfde mooie praatjes; "wij willen het anders doen dan de traditionele banken, beter voor u vooral!". Nou, daar is toch niet veel van terechtgekomen. Ze zijn minstens net zo onbetrouwbaar!
pi_196807613
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 18:41 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik neem toch dat je een grapje maakt??
Dat was inderdaad een sarcastisch grapje. Heb zojuist een account bij Collin aangemaakt. Met steeds meer platformen die op de zwarte lijst staan bij mij, danwel geen projecten meer publiceren wordt vanlieverlee de spreiding te klein anders.
pi_196808654
e-mail binnen van SIG om 19.38

Geachte Investeerder,
U heeft geïnvesteerd in het project Vondellaan 43 te Schiedam. De hypotheek is 15 december 2020 afgelost.
Uw Investering, rente en boeterente, in venband met het eerder aflossen dan de vastgelegde looptijd, is gestort in uw e-Wallet.

Boeterente 2% + 6 maandtermijnen (bijna een jaar rente)

[ Bericht 5% gewijzigd door zeeland6 op 18-12-2020 20:06:53 ]
pi_196808786
dubbel
pi_196809467
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:12 schreef zeeland6 het volgende:

De her te financieren woning is gelegen in de wijk de Rompert, ik heb hier al reeds meerde
WTF red flag

Ik begin ondertussen wel vragen te krijgen over het grote aantal panden dat hij kan kopen voor prijzen onder de marktprijs terwijl de pandjes op funda in die wijk boven de marktprijs verkocht worden en binnen een tot vier weken verkocht zijn.

Ik ga een beetje op onderzoek uit.
pi_196809480
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:24 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Nee, ik vind het te triest voor woorden dat een platform:
1.: voor meer als een jaar rapporteert "ondernemer heeft het moeilijk" en dan niet alleen de aflossing opschort, maar ook de rente betalingen. Ter vergelijking: dan doet HcN dat toch een eind beter en meer inzichtelijk: per project een duidelijke update hoeveel maanden rente er tijdelijk opgeschort wordt, en
2.: als er dan afgelost wordt blijkbaar besloten wordt dat het nodig is een deal te sluiten met de overige schuldeisers (42.000 euro uit de verkoopopbrengst)
3.: er nog 30.000 euro over is, die naar ik aanneem naar de ondernemer gaat.

Dus nee, bij NLinvesteert zien ze mij voorlopig niet terug als investeerder.

Eerder was er al het project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
welke regelmatig flink te laat betaalde, zonder rentevergoeding over deze vertragingen.
Dit project is uiteindelijk vervroegd afgelost zonder boeterente. Bij navraag werd me meegedeeld dat ik eigenlijk blij mocht zijn dat de hoofdsom lig volledig teruggekomen was.

Het geld klotst bij de investeerders tegen de plinten, en dit is duidelijk terug te zien in de prioriteiten bij diverse platforms.
100% mee eens.
Ik kan daar nog project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aan toe voegen.
Daar krijg je een vast percentage rente aan het eind.
Maar de looptijd is nu zover verlengd dat het project langer gaat lopen dan de in de pitch genoemde maximale looptijd, zonder enige compensatie.
Dat betekent dus dat je effectief een lagere rente krijgt dan beloofd.

Dus: NLInvesteert komt helemaal bovenaan mijn zwarte lijst!
pi_196809713
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 17:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De AFM doet er wel iets mee maar dat zou inderdaad veel actiever en sneller kunnen. Ook gaat de AFM niet op individuele gevallen in maar ze volgen alles in grote lijnen. Ook hier lezen ze regelmatig mee maar zeker niet altijd.
Het is ook mogelijk om een individuele klacht in te dienen alleen krijg je dan een algemene reactie terug, maar ze kijken er wel naar. Zeker als klachten regelmatig terug komen.
Misschien moeten we voortaan de volledige naam van het platform noemen in dit soort gevallen.
Dus bijvoorbeeld NLInvesteert i.p.v. NLI.
Dan begrijpt ook iedereen die alleen maar even langskomt op dit forum, dat het NLInvesteert is die rommelt met de belangen van de investeerders.

[ Bericht 51% gewijzigd door TisIk op 18-12-2020 20:52:57 ]
pi_196809832
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:26 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

WTF red flag

Ik begin ondertussen wel vragen te krijgen over het grote aantal panden dat hij kan kopen voor prijzen onder de marktprijs terwijl de pandjes op funda in die wijk boven de marktprijs verkocht worden en binnen een tot vier weken verkocht zijn.

Ik ga een beetje op onderzoek uit.
Volgens mij woont hij zelf momenteel in dat pand, en ik verwacht dat hij er ook blijft wonen, of misschien in (boven?) het winkel/horeca pand gaat wonen wat hij eerder deze maand elders gefinancierd heeft.
pi_196809993
[
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:24 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Commercieel vastgoedproject bij VdG: https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/karso/

De pitch noemt het een 1e hypotheek voor de investeerders van VdG, maar het is in feite een 2e hypotheek voor de crowd, want de private investeerders die de eerste 2 ton hebben opgehoest hebben senioriteit staat ergens vermeld. Ik vind dit misleiding dus ik doe zeker niet mee.
Inderdaad, dit riekt naar misleiding.
Effectief is het een 2e hypotheek.
pi_196810061
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:16 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

En ook geen extra rentetermijn als boete? Dat is dan toch ook hondsbrutaal eigenlijk.
Alle crowdfund platformen zijn destijds opgestart met dezelfde mooie praatjes; "wij willen het anders doen dan de traditionele banken, beter voor u vooral!". Nou, daar is toch niet veel van terechtgekomen. Ze zijn minstens net zo onbetrouwbaar!
Waarom zouden ze dat doen, vrijwillig extra rente betalen? Conform voorwaarden mag er zover ik weet gewoon boetevrij vervroegd afgelost worden. Als je dan als geldnemer van mening bent dat je de investeerders niet meer nodig hebt in de toekomt, waarom zou je dan als geldnemer een extra termijn of zoiets gaan betalen, het blijft een zakelijk deal. Of ik het ontbreken van boetes bij vervroegde aflossing leuk vind is iets heel anders. Maar net zoals ik van de platformen verwacht (lees: eis voor zover ik dat kan) dat ze zich aan de afspraken/contracten moeten houden, moeten we dat als investeerders natuurlijk ook doen.
pi_196810199
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:52 schreef TisIk het volgende:
[
[..]

Inderdaad, dit riekt naar misleiding.
Effectief is het een 2e hypotheek.
Praktisch gezien heb je gelijk dat het effectief een 2e hypotheke is. De stichting zal wel de hypotheekrechten hebben en kan dan met de rechthebbenden vooraf een volgorde afspreken zoals er nu door een goed lezer is vast te stellen. Wel zou het van belang zijn de inhoud van de afspraken te kennen, want gata het alleen over voorrang bij de hoofdsom, of ook rente en waneer komen de kosten. Er zou dus een duidleijk volgorde van de hoofdsommen, kosten en rente van de twee partijen moeten zijn afgesproken. Dat het dus tegen bewuste misleiding aan zit ben ik helemaal eens, jammeer dat een platform zoiets doet en niet transparant en helder uitlegt hoe het zit. (en het senioriteit noemt, zijn die investeerders dus ouder of zo? :N )
pi_196810590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 18:16 schreef tnhb het volgende:

[..]

Klopt, moest nog wel een kadastrale splitsing platvinden meen ik, maar daar zal geen overdrachtsbelasting aan te pa komen. Maar het is meer bedoeld als een voorbeeld waarbij sig heel vroeg om het geld lijkt te vragen (waar het hier even eerder over ging) en dat nu dus waarschijnlijk rustig een maandje daar geparkeerd gaat staan. En dat terwijl voor een aantal projecten die voor 30/12 staan om te passeren er nog geen geld is opgevraagd.
Mee eens. Dat geld staat dan wel erg lang geparkeerd.
Het kan overigens wel zijn dat je over die termijn rente krijgt.
Dat is al eerder gebeurd bij SiG.
Bij Schiedam Rotterdamsedijk 164 B2 bijvoorbeeld.

Het kan trouwens ook nog zijn dat Molendijk onterecht mist in die lijst (het blijft tenslotte SiG hé ;) ).
pi_196810689
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:26 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

WTF red flag

Ik begin ondertussen wel vragen te krijgen over het grote aantal panden dat hij kan kopen voor prijzen onder de marktprijs terwijl de pandjes op funda in die wijk boven de marktprijs verkocht worden en binnen een tot vier weken verkocht zijn.

Ik ga een beetje op onderzoek uit.
Ik hoor graag het resultaat van je onderzoek.
pi_196811749
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:30 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag (helaas) weer een vervroegde aflossing ontvangen van SiG.

Dit keer: Schiedam, Vondellaan 43. Wel netjes met de boeterente.
Project liep ongeveer 1,5 jaar.
Hier ok maar wel veel laatste tijd dat vervroegd aflost bij sig
pi_196812152
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:44 schreef tnhb het volgende:

[..]

Volgens mij woont hij zelf momenteel in dat pand, en ik verwacht dat hij er ook blijft wonen, of misschien in (boven?) het winkel/horeca pand gaat wonen wat hij eerder deze maand elders gefinancierd heeft.
Klopt. Hij heeft deze woning (even uit mijn hoofd) al sinds 2016 in bezit.
pi_196812262
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:27 schreef TisIk het volgende:

[..]

100% mee eens.
Ik kan daar nog project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aan toe voegen.
Daar krijg je een vast percentage rente aan het eind.
Maar de looptijd is nu zover verlengd dat het project langer gaat lopen dan de in de pitch genoemde maximale looptijd, zonder enige compensatie.
Dat betekent dus dat je effectief een lagere rente krijgt dan beloofd.

Dus: NLInvesteert komt helemaal bovenaan mijn zwarte lijst!
Ik heb het tulpenproject ook in mijn portefeuille.Idd werd daar onlangs aangekondigd dat het 3 maanden langer gaat duren als de aangekondigde max. looptijd.
Was natuurlijk al een project wat hier op fok controversieel was: eerste 2-3 maanden zonder rente.
pi_196813821
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 21:20 schreef TisIk het volgende:

[..]

Mee eens. Dat geld staat dan wel erg lang geparkeerd.
Het kan overigens wel zijn dat je over die termijn rente krijgt.
Dat is al eerder gebeurd bij SiG.
Bij Schiedam Rotterdamsedijk 164 B2 bijvoorbeeld.

Het kan trouwens ook nog zijn dat Molendijk onterecht mist in die lijst (het blijft tenslotte SiG hé ;) ).
Schiedam, Rotterdamsedijk heb ik gewoond :) niet op 164...was ons eigen huis. Kan me wel voorstellen dat dit voor investeerders leuke objecten zijn. goede verhuurbare panden.
pi_196813954
quote:
Het Frans Bekkerstraat 74 D project van Anand bij SIG was na 3 van 60 maanden klaar.
Zit er iemand in andere projecten van Anand bij SIG en lopen die nog ?
(bijv. Jaersveltstraat 64 A of Houtstraat 22 A)
  zaterdag 19 december 2020 @ 07:48:39 #183
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196815788
Zit in Houtstraat 22 A (die loopt nog) Hoop ik :B :B
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196816129
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:56 schreef zeeland6 het volgende:
e-mail binnen van SIG om 19.38

Geachte Investeerder,
U heeft geïnvesteerd in het project Vondellaan 43 te Schiedam. De hypotheek is 15 december 2020 afgelost.
Uw Investering, rente en boeterente, in venband met het eerder aflossen dan de vastgelegde looptijd, is gestort in uw e-Wallet.

Boeterente 2% + 6 maandtermijnen (bijna een jaar rente)
Dat zag ik ook net, toen ik in mijn wallet keek. Zo mogen er wel meer aflossen.
pi_196816747
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 15:26 schreef tnhb het volgende:

[..]

Bovenstaande geldnemer kennen we ook eerder deze maand al van onderstaande:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen had het pand dus 60K overwaarde, maar dat wordt nu dus vervolgens alsnog als financiering opgenomen, zoveel waarde heeft zo'n passage in een pitch dus (als ik het allemaal goed heb gelezen en begrepen).
Ik snap er niets van wat je hier zegt. Dit pand aan de Rompert Park 7 wordt toch helemaal niet genoemd in de Collin pitch?
pi_196816900
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 09:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik snap er niets van wat je hier zegt. Dit pand aan de Rompert Park 7 wordt toch helemaal niet genoemd in de Collin pitch?
Denk dat dit wordt bedoeld
quote:
Inmiddels heeft Anand acht appartementen met een geschatte Loan To Value van 55% op een totale marktwaarde van circa ¤ 1.500.000,- en een overwaarde van circa ¤ 60.000,- op zijn privéwoning.
Rompert schijnt zijn privé woning te zijn.
pi_196817723
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2020 09:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Denk dat dit wordt bedoeld
[..]

Rompert schijnt zijn privé woning te zijn.
Correct, dat is wat ik bedoelde
pi_196817785
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 09:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik snap er niets van wat je hier zegt. Dit pand aan de Rompert Park 7 wordt toch helemaal niet genoemd in de Collin pitch?
Dit pand is de genoemde eigenwoning die in die andere pitch als overwaarde op de eigen wioning werd aangeboden en nu dus al verdampt is omdat 'ie onderdeel van de hypothecaire zekerheid wordt. En dat dus binnen enkel weken, dat doel was bij geldnemer naar mijn inschattng toen ook al duidelijk... (alleen niet gecommuniceerd)
pi_196818601
Voor de liefhebber: Family Oldemarkt is open. Gaat snel.
pi_196818634
Even een tussendoortje van SIG.
Het valt mij op dat er een groot verschil zit in projectnummers. Bij recente kort opvolgende investeringen bijvoorbeeld van 20062-20472-20685. Zouden SIG er zoveel afwijzen ?
pi_196818960
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 12:11 schreef zeeland6 het volgende:
Even een tussendoortje van SIG.
Het valt mij op dat er een groot verschil zit in projectnummers. Bij recente kort opvolgende investeringen bijvoorbeeld van 20062-20472-20685. Zouden SIG er zoveel afwijzen ?
Dat lijkt me sterk, maar zie verder geen logica in de nummers
pi_196819302
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 12:11 schreef zeeland6 het volgende:
Even een tussendoortje van SIG.
Het valt mij op dat er een groot verschil zit in projectnummers. Bij recente kort opvolgende investeringen bijvoorbeeld van 20062-20472-20685. Zouden SIG er zoveel afwijzen ?
Projecten beginnen met 2020....
Wat jij bedoelt zijn de individuele transacties van investeerders. Die 3 nummers die jij noemt zijn dus bij iedereen anders.
pi_196819353
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2020 13:01 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Projecten beginnen met 2020....
Wat jij bedoelt zijn de individuele transacties van investeerders. Die 3 nummers die jij noemt zijn dus bij iedereen anders.
ja, dat zal het zijn. thx.
pi_196819875
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2020 09:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Denk dat dit wordt bedoeld
[..]

Rompert schijnt zijn privé woning te zijn.
Valt mij op, de staat van onderhoud buitenzijde wordt 'goed' genoemd, terwijl dat hout zo te zien bijna van rottigheid van de muur afvalt?
En dan al die lelijke verkleuringen op de bakstenen?
Pecunia non olet
pi_196820551
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 13:33 schreef obligataire het volgende:

[..]

Valt mij op, de staat van onderhoud buitenzijde wordt 'goed' genoemd, terwijl dat hout zo te zien bijna van rottigheid van de muur afvalt?
En dan al die lelijke verkleuringen op de bakstenen?
Verkleuringen in de bakstenen heeft elk huis dat 40 jaar oud is, of moet zijn gezandstraald en opnieuw gevoegd, maar dat is slechts een enkel huis (Is vaker bij jaren 60 woningen). Ik zie op de foto's niet extreem matig onderhoud van een woning van 40 jaar oud. Is het logisch dat er gebruikssporen zijn. Nee het is geen nieuwbouw of 10 jaar oud, maar geloof ook wel dat die woning 250k, moet kunnen opbrengen, als ik op Funda vergelijk.
pi_196821040
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:01 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Zat eraan te komen ja. Zijn persoonlijke holding was in jan al failliet, volgens faillissementsverslag door fraude boekhouder. https://www.faillissement(...)ers-holding-b-v.aspx

Verbaasde me dat hij nog tot september heeft doorbetaald, geen snelle opgever dus.
Toch nog een ?, vestigingsadres Vl Hoeve is per 15apr20 verkocht, woonadres is per 20jan20 gekocht. woon-- zal wel geen eigendom-- zijn.
pi_196822128
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:56 schreef zeeland6 het volgende:
e-mail binnen van SIG om 19.38

Geachte Investeerder,
U heeft geïnvesteerd in het project Vondellaan 43 te Schiedam. De hypotheek is 15 december 2020 afgelost.
Uw Investering, rente en boeterente, in venband met het eerder aflossen dan de vastgelegde looptijd, is gestort in uw e-Wallet.

Boeterente 2% + 6 maandtermijnen (bijna een jaar rente)
Na kosten kom ik per saldo uit op een rendement van zo'n 6,9% per jaar (voor schijf 1A).
Voor mij had dit project langer mogen lopen, maar dit is toch wel een heel mooie rendements/risicoverhouding.
Helaas is de boeterente voor de huidige projecten wel minder.
Aan de andere kant is de basisrente wel hoger dan voorheen (zoals voor Vondellaan).
pi_196822428
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2020 09:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Denk dat dit wordt bedoeld
[..]

Rompert schijnt zijn privé woning te zijn.
Ah, dank jullie voor de toelichting.
Ik zie inderdaad dat bij zijn eerdere projecten, Rompert als zijn woonadres is opgegeven in de documenten.

Met die informatie nog een keer de pitch doorgelezen en dan zie ik dit staan.

quote:
SamenInGeld gaat uit van een huuropbrengst van ¤ 1.650,00 per maand.

Informatie project eigenaar*:
Ik wil een drive in pand in ‘s-Hertogenbosch herfinancieren.
Deze zal vervolgens aan mijn vaste- partner doorverhuurd worden.

Met de toevoeging van dit object aan mijn beleggingsportefeuille zie ik dit als een zelfvoorzienende belegging die een win-win situatie voor alle partijen garandeert.

De her te financieren woning is gelegen in de wijk de Rompert, ik heb hier al reeds meerdere panden gekocht en daardoor een goede verstandhouding met de buurt en de wijkpolitie opgebouwd.
Als dit zijn eigen woning betreft, vind ik dit een rare tekst.
Zoals het hier staat gaat het om een beleggingspand zoals alle andere. Dat schrijf je toch anders op als het je eigen adres is? Op geen enkele wijze wordt hier duidelijk dat het zijn eigen woning is.
pi_196822642
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 15:56 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ah, dank jullie voor de toelichting.
Ik zie inderdaad dat bij zijn eerdere projecten, Rompert als zijn woonadres is opgegeven in de documenten.

Met die informatie nog een keer de pitch doorgelezen en dan zie ik dit staan.
[..]

Als dit zijn eigen woning betreft, vind ik dit een rare tekst.
Zoals het hier staat gaat het om een beleggingspand zoals alle andere. Dat schrijf je toch anders op als het je eigen adres is? Op geen enkele wijze wordt hier duidelijk dat het zijn eigen woning is.
Woont hij niet een een ander huis in de zelfde straat?
Voor een huis dat je zelf bewoont (en dus niet verhuurt) kun je toch ook een veel goedkopere hypothecaire lening krijgen?
pi_196822954
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:10 schreef TisIk het volgende:

[..]

Woont hij niet een een ander huis in de zelfde straat?
Voor een huis dat je zelf bewoont (en dus niet verhuurt) kun je toch ook een veel goedkopere hypothecaire lening krijgen?
Volgens een hypotheek akte van medio februari is dit z'n woonadres.
pi_196823468
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:10 schreef TisIk het volgende:

[..]

Woont hij niet een een ander huis in de zelfde straat?
Voor een huis dat je zelf bewoont (en dus niet verhuurt) kun je toch ook een veel goedkopere hypothecaire lening krijgen?
Mogelijk gaat hij verhuizen en gaat hij dit huis verhuren. Hij is net vader van een tweeling. Meer ruimte is dan vaak gewenst
pi_196824030
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:29 schreef fok321 het volgende:

[..]

Volgens een hypotheek akte van medio februari is dit z'n woonadres.
Andere mogelijkheid: hij heeft een hypotheek genomen onder de voorwendselen van zelf bewonen, en is gaan verhuren, en er moet nu een probleempje (lees: de bank zit hem achter zijn vodden in verband hiermee) opgelost worden?
pi_196824354
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 17:31 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Andere mogelijkheid: hij heeft een hypotheek genomen onder de voorwendselen van zelf bewonen, en is gaan verhuren, en er moet nu een probleempje (lees: de bank zit hem achter zijn vodden in verband hiermee) opgelost worden?
Dat denk ik niet. Ook bij de KvK staat hij op dit adres ingeschreven
quote:
Bestaande handelsnamen
Manbodh Management Consultancy

KVK 62589741 Vestigingsnr. 000031583814 Rompert Park 7 5233 RJ 's-Hertogenbosch
62589741 0000 000031583814 Manbodh Management Consultancy Boekhoudkantoren Rechtskundige adviesbureaus Eenmanszaak Het verlenen van diensten op het gebied van accountancy en
pi_196836958
quote:
Samengevat, Selim heeft een bedrijf opgestart met pakket bezorging etc. Dit is uitgebreid met online verkoop van cosmeticaproducten. En hiermee ook maar fulfillment voor derden erbij gaan doen. Deze activiteiten zijn samen opgericht met Orhan. (ik zat zelf te deken dat het misschien was opgericht was voor moeder/vrouw/zusje, dat kan natuurlijk nog steeds). Dit was iets meer dan een jaar geleden, de taxatie van het bedrijfspand van Ultra is van begin dit jaar. Vermoedelijk zijn ze daar dan ook meteen mee bezig gegaan om over te nemen. Ultra is een veel grotere onderneming in de transport . Dus is Orhan mede eigenaar geworden van de holding met deze transactie is de logistics tak ook 100% dochter geworden want blijkbaar zat er nog een andere onderneming in. (en de rest dus ook allemaal samengevoegd)

Tegelijk nog geurverwijderen/stokjes erbij gedaan als nieuwe activiteit sinds halverwege dit jaar.

De vraag is dan nog even hoeveel is het onderpand waard met een taxatierapport van 8 januari. Er is sindsdien namelijk wel het 1 en andere gebeurd in de wereld?

Ook is de vraag of Selim & Orhan dit allemaal goed kunnen besturen, er is immers genoeg gebeurd het afgelopen jaar. Met niet alleen het opstarten van nieuwe activiteiten maar vooral met het overnemen van het veel grotere Ultra.
pi_196837043
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 17:53 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Ook bij de KvK staat hij op dit adres ingeschreven
[..]

Ik vind het allemaal wel een beetje zozo met deze leningnemer. 1A bij SIG zal wel geen probleem zijn. Maar ik heb spijt van mijn investering bij Collin bij deze gast. Dus per saldo sla ik deze SIG ook over. Wacht wel op betermet andere leningnemer
pi_196837286
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 10:49 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Samengevat, Selim heeft een bedrijf opgestart met pakket bezorging etc. Dit is uitgebreid met online verkoop van cosmeticaproducten. En hiermee ook maar fulfillment voor derden erbij gaan doen. Deze activiteiten zijn samen opgericht met Orhan. (ik zat zelf te deken dat het misschien was opgericht was voor moeder/vrouw/zusje, dat kan natuurlijk nog steeds). Dit was iets meer dan een jaar geleden, de taxatie van het bedrijfspand van Ultra is van begin dit jaar. Vermoedelijk zijn ze daar dan ook meteen mee bezig gegaan om over te nemen. Ultra is een veel grotere onderneming in de transport . Dus is Orhan mede eigenaar geworden van de holding met deze transactie is de logistics tak ook 100% dochter geworden want blijkbaar zat er nog een andere onderneming in. (en de rest dus ook allemaal samengevoegd)

Tegelijk nog geurverwijderen/stokjes erbij gedaan als nieuwe activiteit sinds halverwege dit jaar.

De vraag is dan nog even hoeveel is het onderpand waard met een taxatierapport van 8 januari. Er is sindsdien namelijk wel het 1 en andere gebeurd in de wereld?

Ook is de vraag of Selim & Orhan dit allemaal goed kunnen besturen, er is immers genoeg gebeurd het afgelopen jaar. Met niet alleen het opstarten van nieuwe activiteiten maar vooral met het overnemen van het veel grotere Ultra.
Verhaal lijkt me een beetje teveel op Melo transport
https://www.collincrowdfund.nl/melo-transport-logistiek/
Ik doe zeker niet mee
pi_196837354
quote:
8s.gif Op zondag 20 december 2020 10:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal wel een beetje zozo met deze leningnemer. 1A bij SIG zal wel geen probleem zijn. Maar ik heb spijt van mijn investering bij Collin bij deze gast. Dus per saldo sla ik deze SIG ook over. Wacht wel op betermet andere leningnemer
Ik ben achteraf ook niet gelukkig met mijn investering bij Collin, zeker omdat er langzaam afgelost wordt. Ik kan er niets meer aan veranderen dus dan schakel ik over naar de modus: elke maand dat het goed gaat wordt het risico een klein stukje minder.

Zo heb ik er inmiddels een aantal lopen bij Collin: De Veehouder met zijn plantjes en het hotel-restaurant waar zo veel mis is er geen horecavergunning verstrekt wordt. Dat zegt m.i. iets over de slechte screening bij Collin. En de afhandeling is vervolgens ook niet goed...
  zondag 20 december 2020 @ 12:35:34 #208
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196838780
Blijft als oversteken: "Bij twijfel NIET doen"
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196840321
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 22:53 schreef ETphonehome het volgende:
Ik heb het tulpenproject ook in mijn portefeuille.Idd werd daar onlangs aangekondigd dat het 3 maanden langer gaat duren als de aangekondigde max. looptijd.
Was natuurlijk al een project wat hier op fok controversieel was: eerste 2-3 maanden zonder rente.
Volgens mijn administratie is het project in Aug vorig jaar begonnen met een max looptijd van 18 maanden.Dat zou eind Feb zijn en staat nu op eind Mar. Dat is dus een verlenging van de max looptijd met 1 maand (de oorspronkelijk ingeregelde looptijd stond kennelijk niet op de max). Nog steeds niet volgens afspraak, maar wel wat minder impact. Gezien de situatie die toch ook wel enige vertraging veroorzaakt kan hebben vind ik dat nog niet gek. Eind bonus lijkt me ook typisch een te voorspellen risico bij projecten. Er worden wel meer projecten verlengd tegen de lopende rente.

Bij een eventuele volgende verlenging verwacht ik wel meer communicatie en een rente opslag. Anders moet er maar geherfinancierd worden (afspraak met eindbonus is niet alleen voor de investeerder, maar ook voor de leningnemer een risico om te nemen!)
pi_196840477
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 11:13 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik ben achteraf ook niet gelukkig met mijn investering bij Collin, zeker omdat er langzaam afgelost wordt. Ik kan er niets meer aan veranderen dus dan schakel ik over naar de modus: elke maand dat het goed gaat wordt het risico een klein stukje minder.

Zo heb ik er inmiddels een aantal lopen bij Collin: De Veehouder met zijn plantjes en het hotel-restaurant waar zo veel mis is er geen horecavergunning verstrekt wordt. Dat zegt m.i. iets over de slechte screening bij Collin. En de afhandeling is vervolgens ook niet goed...
Is ook allemaal niet zo netjes naar de investeerders van CCF toe. Daar en tegen zal schijf 1a wel goed komen, maar om het voorval sla ik deze over
pi_196840701
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 13:45 schreef quepos het volgende:
Is ook allemaal niet zo netjes naar de investeerders van CCF toe
Doel je daramee op die pitch waarin die 60k overwaard eigen woning werd genoemd? In dat geval denk ik dat je het niet ccf maar juist de geldnemer kwalijk moet nemen, ik verwacht niet dat hij dit plannetje vooraf aan ccf hefet heeft verteld.
pi_196840766
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Mogelijk gaat hij verhuizen en gaat hij dit huis verhuren. Hij is net vader van een tweeling. Meer ruimte is dan vaak gewenst
Hij gaat het aan z'n partner verhuren staat in de pitch, ik neem aan dat hij daar dan ook zelf ook bij z'n partner blijft wonen.
pi_196840904
Boot op SIG gaat als een trein, nu 71%.
pi_196840958
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 13:56 schreef tnhb het volgende:

[..]

Doel je daramee op die pitch waarin die 60k overwaard eigen woning werd genoemd? In dat geval denk ik dat je het niet ccf maar juist de geldnemer kwalijk moet nemen, ik verwacht niet dat hij dit plannetje vooraf aan ccf hefet heeft verteld.
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 13:59 schreef tnhb het volgende:

[..]

Hij gaat het aan z'n partner verhuren staat in de pitch, ik neem aan dat hij daar dan ook zelf ook bij z'n partner blijft wonen.
Ik denk dat beide punten vermoedelijk juist zijn.
Ik nee hem ondanks deze twee twijfelachtige punten toch mee in 1A.
pi_196841058
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 14:05 schreef W1241302 het volgende:
Boot op SIG gaat als een trein, nu 71%.
Zeker. Mooi project, ik weet een woonboot is geen woning maar het ding ligt daar prachtig en die eigenaar wekt de indruk dat hij wel weet wat hij doet, anders zou hij er niet zo in investeren. De inleg komt echt wel terug :)
Pecunia non olet
pi_196841092
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 13:59 schreef tnhb het volgende:

[..]

Hij gaat het aan z'n partner verhuren staat in de pitch, ik neem aan dat hij daar dan ook zelf ook bij z'n partner blijft wonen.
Die partner uit de pitch is toch gewoon een verhuur bemiddelaar/makelaar?

Toch geen liefdespartner?
pi_196841195
Is er iemand die afgelopen week een overzicht heeft gekregen van FundingCircle? (ik neem aan van niet)
Inmiddels derde maand op rij dat er geen info meer komt..., zorgelijk!
pi_196841454
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 14:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zeker. Mooi project, ik weet een woonboot is geen woning maar het ding ligt daar prachtig en die eigenaar wekt de indruk dat hij wel weet wat hij doet, anders zou hij er niet zo in investeren. De inleg komt echt wel terug :)
ik sla deze over. (Ook door de negatieve cashflow.)
pi_196841627
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 14:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Die partner uit de pitch is toch gewoon een verhuur bemiddelaar/makelaar?

Toch geen liefdespartner?
Er staan meerdere definities voor partner. En ik denk dat het hier ook eerder gaat om zijn vaste zakelijke partner, dan in relationele sferen.

Hoe dan ook, ik lees de mooie verhalen niet en baseer me meer op de locatie, WOZ waarde en de hoogte van schijf 1A. Dit zijn schuldenaren die hun hoge schulden niet meer kunnen betalen wanneer de koek op is vanuit de ecb. Schijf 1a verwacht ik mijn inleg nog wel terug te krijgen in dit project.
pi_196841678
zondag middag crowdfund googlen > HCN 255 Boris Dordrecht,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 20 december 2020 @ 14:42:26 #221
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196841695
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 14:05 schreef W1241302 het volgende:
Boot op SIG gaat als een trein, nu 71%.
Ik laat het bootje varen ivm te veel risico.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196842166
quote:
12s.gif Op zondag 20 december 2020 14:41 schreef peterc het volgende:
zondag middag crowdfund googlen > HCN 255 Boris Dordrecht,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt een stevige default zo te lezen.
pi_196842672
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 15:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Wordt een stevige default zo te lezen.
Ja, er staat nog 87% van de hoofdsom open.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196843183
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 13:39 schreef TechLight het volgende:

[..]

Volgens mijn administratie is het project in Aug vorig jaar begonnen met een max looptijd van 18 maanden.Dat zou eind Feb zijn en staat nu op eind Mar. Dat is dus een verlenging van de max looptijd met 1 maand (de oorspronkelijk ingeregelde looptijd stond kennelijk niet op de max). Nog steeds niet volgens afspraak, maar wel wat minder impact. Gezien de situatie die toch ook wel enige vertraging veroorzaakt kan hebben vind ik dat nog niet gek. Eind bonus lijkt me ook typisch een te voorspellen risico bij projecten. Er worden wel meer projecten verlengd tegen de lopende rente.

Bij een eventuele volgende verlenging verwacht ik wel meer communicatie en een rente opslag. Anders moet er maar geherfinancierd worden (afspraak met eindbonus is niet alleen voor de investeerder, maar ook voor de leningnemer een risico om te nemen!)
Klopt het is maar 1 maand.
Ik snap ook dat het geen project is met een laag risico en dat het dus ook mis kan gaan.

Maar dat betekent niet dat NLInvesteert zich zo maar niet aan de afspraken hoeft te houden.
Dat is waar het mij om gaat.
  zondag 20 december 2020 @ 16:24:53 #225
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196844060
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 14:42 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Ik laat het bootje varen ivm te veel risico.
Bootje volgeboekt in net 2 uur tijd!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196845274
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 15:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Wordt een stevige default zo te lezen.
Nogal ja.
Inmiddels hebben we al verschillende projecten voorbij zien komen (bij verschillende platformen) met dergelijke Bibob-toets problemen. Dit is echt iets om in te calculeren bij startende horeca bedrijven.
pi_196845358
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 16:24 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Bootje volgeboekt in net 2 uur tijd!!
Weer een prima zondag voor SiG. Ook project Rompert Park vandaag voor 80% gevuld.
pi_196846312
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 17:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nogal ja.
Inmiddels hebben we al verschillende projecten voorbij zien komen (bij verschillende platformen) met dergelijke Bibob-toets problemen. Dit is echt iets om in te calculeren bij startende horeca bedrijven.
Meestal richt het onderzoek vooral op de ondernemers, maar ik heb zelf 1x van geldvoorelkaar het verzoek gekregen om toestemming te geven om mijn gegevens aan de gemeente te verstrekken als investeerder voor het bibob onderzoek. Ik vermoed dat dit inmiddels in de algemene voorwaarden staat en dit gewoon verstrekt wordt zonder mededeling aan de investeerders. Vraag me wel af wat er gebeurd als een individuele investeerder negatief beoordeeld wordt in zo'n onderzoek.

Sinds het verzoek van geldvoorelkaar ben ik sowieso wat voorzichtiger met horecaprojecten.
  zondag 20 december 2020 @ 18:27:15 #229
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196846678
Waarom lopen SIG Sercan zol langzaam?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196847123
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 18:27 schreef Zeghomaar het volgende:
Waarom lopen SIG Sercan zol langzaam?
Te veel projecten in korte tijd. Investeerders spreiden ook op leningnemers.
pi_196848036
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 18:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Te veel projecten in korte tijd. Investeerders spreiden ook op leningnemers.
Dit is ook niet alleen veel v leningnemer maar ook nog eens complex
pi_196848994
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 17:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nogal ja.
Inmiddels hebben we al verschillende projecten voorbij zien komen (bij verschillende platformen) met dergelijke Bibob-toets problemen. Dit is echt iets om in te calculeren bij startende horeca bedrijven.
De BIBOB speelt bij alle projecten een rol waarbij een overheid iets moet beslissen, dus ook een kamerverhuur, of een verbouwing van een pandje geschikt maken voor verhuur.

Bij crowdfunding moet je hier extra alert op zijn, omdat veel BIBOB gevallen bij een reguliere vastgoedhuypotheekbank niet terecht kunnen. Ik beschuldig hiermee niemand maar benoem ik algemene termen wat gangbare praktijk is.
pi_196849102
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 18:27 schreef Zeghomaar het volgende:
Waarom lopen SIG Sercan zol langzaam?
Teveel projecten in een korte tijd, in hetzelfde complex van dezelfde leningnemer. Heb ze ook overgeslagen.
pi_196852287
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 17:18 schreef Horsemen het volgende:
Nogal ja.
Inmiddels hebben we al verschillende projecten voorbij zien komen (bij verschillende platformen) met dergelijke Bibob-toets problemen. Dit is echt iets om in te calculeren bij startende horeca bedrijven.
Leergeld dus (ja, ook voor mij).
pi_196853404
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 22:51 schreef TechLight het volgende:

[..]

Leergeld dus (ja, ook voor mij).
Ik zit overigens niet in het HcN project maar wel in het Torenzi*ht project bij Collin. Dit is wel iets waar de platformen meer aandacht aan moeten besteden anders vrees ik dat we hier in de toekomst vaker mee te maken gaan krijgen.
pi_196853468
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 14:42 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Ik laat het bootje varen ivm te veel risico.
Op welke risico's doel je dan? De financiering is bijna een ton lager dan de WOZ en het ding wordt ook nog eens opgeknapt dmv de financiering, plus dat het al verhuurd is. De cashflow is negatief zoals eerder opgemerkt, maar ik denk dat na de (flinke?) opknapbeurt er voorlopig weinig onderhoud te verwachten valt dus die stelpost 15% neem ik niet al te serieus voor de komende 3 jaar. En over 3 jaar doet SIG gewoon weer een volgende crowdfundactie? *)
Pecunia non olet
pi_196853753
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 00:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

Op welke risico's doel je dan? De financiering is bijna een ton lager dan de WOZ en het ding wordt ook nog eens opgeknapt dmv de financiering, plus dat het al verhuurd is. De cashflow is negatief zoals eerder opgemerkt, maar ik denk dat na de (flinke?) opknapbeurt er voorlopig weinig onderhoud te verwachten valt dus die stelpost 15% neem ik niet al te serieus voor de komende 3 jaar. En over 3 jaar doet SIG gewoon weer een volgende crowdfundactie? *)
Als ik het goed heb begrepen (dus corrigeer me als het niet klopt!) wordt een woz waarde in dit soort objecten op basis van eigendom van ondergrond/ligplaats vastgesteld (ook bij erfpacht speelt dat soort zaken bij een woz waarde). In dit geval dus zou dat dus op basis van eigendom van de ligplaats zijn, alleen die ligplaats is geen eigendom maar huur en maakt daarbij onderdeel uit van de huur van de jachthaven, tevens lijtk het recht om de ligplaats voor een woonboot te gebruiken ook specifiek op naam te staan. Bij executie verkoop kan het dus naar mijn idee wel eens lastig worden om die ligplaatsrechten te verkrijgen/over te dragen, vandaar waarschijnlijk ook die 6% voor 1A. Ik kan niet echt goed inschatten hoe dit jurisch zit, maar ik vrees dat dit een lastige situatie kan opleveren.

De getaxeerde waarde/dagwaarde woonboot is 285k, maar dan ook weer inclusief ligplaats, en dat is volgens mij dus huur en geen eigendom, in hoeverre die huur over te dragen is weet ik dus niet. De waarde van enkele het gebruik van de ligplaats is getaxeerd op 240k, dus boot alleen zou dan nog iets van 45k (285-240) waard zijn. Ik vrees dus dat het recht van de ligplaats niet zomaar over te dragen is (als de eigenaar van de ligplaats dat al wil/kan) aangezien deze onderdeel uitmaakt van een veel groter geheel (de jachthaven).

Vanwege deze door mij niet goed in te schatten risico's heb ik dus niet meegedaan, ook al leek het erg aantrekkelijk want de plek is echt erg interessant/gewild schat ik in.
pi_196853777
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 17:18 schreef Horsemen het volgende:
Dit is echt iets om in te calculeren bij startende horeca bedrijven.
Misschien aanwezig zijn van exploitatievergunning als voorwaarde voor het uitboeken van het geld door de platformen laten opnemen, lijkt me geen onredelijke eis. Er lezen er genoeg mee, dus ik stel voor dat ze dat bij de volgende horeaprojecten gewoon gaan opnemen. De geschiedenis leert dat het blijkbaar niet een te verwaarlozen risico is getuige de twee projecten die hier zijn genoemd.
pi_196853803
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:10 schreef TisIk het volgende:

[..]

Woont hij niet een een ander huis in de zelfde straat?
Voor een huis dat je zelf bewoont (en dus niet verhuurt) kun je toch ook een veel goedkopere hypothecaire lening krijgen?
Als er banken zijn die het willen financieren wel. Maar stel dat er geen vast/aantoonbaar inkomen is of er zijn andere zaken waardoor een bank de aanvraag afwijst. Of de financieringslast is al zo hoog (overwaarde in andere panden nemen ze niet graag mee zonder hypotheek, en 2e hypotheek achter een andere partij zien ze helemaal niet graag) dat de bank het risico niet kan/wil/mag nemen omdat het geheel op papier overgefinancierd is, dan blijft corwdfunding vaak de enige route die haalbaar is.
pi_196854437
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 00:36 schreef tnhb het volgende:
De waarde van enkele het gebruik van de ligplaats is getaxeerd op 240k, dus boot alleen zou dan nog iets van 45k (285-240) waard zijn.
Ik heb om vergelijkbare redenen ook niet meegedaan. Omdat er geen vaste ligplaats is, schat ik de waarde als een stacaravan. Dan zou die 45k nog niet eens zo gek zijn.
pi_196855677
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 04:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb om vergelijkbare redenen ook niet meegedaan. Omdat er geen vaste ligplaats is, schat ik de waarde als een stacaravan. Dan zou die 45k nog niet eens zo gek zijn.
De schatting van 45k is zelfs nog veel te hoog!
https://www.awn.nl/woonbo(...)rk-zonder-ligplaats/
pi_196855922
Ik heb een relatief fors deel van mijn crowdfunding vermogen bij SiG ondergebracht omdat ik deze projecten inschat als projecten met een laag risico (woonhuizen). De nu aangeboden woonboot valt hier voor mij niet onder dus die heb ik ook laten varen. Voor mij is de geboden rente/risico verhouding gewoon niet goed. Gelukkig voor zowel de geldnemers als SiG denken velen investeerders hier anders over gezien het snelle volkomen van het project.
pi_196856814
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2020 09:15 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb een relatief fors deel van mijn crowdfunding vermogen bij SiG ondergebracht omdat ik deze projecten inschat als projecten met een laag risico (woonhuizen). De nu aangeboden woonboot valt hier voor mij niet onder dus die heb ik ook laten varen. Voor mij is de geboden rente/risico verhouding gewoon niet goed. Gelukkig voor zowel de geldnemers als SiG denken velen investeerders hier anders over gezien het snelle volkomen van het project.
Een soortgelijke strategie hier. Ik gebruik het een beetje als een deposito ladder en daar past alleen schijf 1A bij en geen incourant vastgoed zoals een woonboot. Hoewel ik besef dat het risico en bijbehorende rendement ten opzichte van een deposito een stuk hoger ligt. Wat ik bedoel is dat ik het gebruik als het core deel van mijn portefeuille met een relatief beperkt risico.
pi_196857000
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 04:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb om vergelijkbare redenen ook niet meegedaan. Omdat er geen vaste ligplaats is, schat ik de waarde als een stacaravan. Dan zou die 45k nog niet eens zo gek zijn.
Hoe weet je dat er geen vaste ligplaats is?
Pecunia non olet
  maandag 21 december 2020 @ 10:42:05 #245
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196857064
GVE Loonstra Juwelier zeer snel vol op 40K
Zeker alles goud wat blinkt?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196857135
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hoe weet je dat er geen vaste ligplaats is?
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:39 schreef W1241302 het volgende:
SIG woonboot: ligplaats wordt gehuurd van de gemeente ( aldus SIG ). Jammer, iets minder waardevol maar wel een topplek.
pi_196857328
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

Ligplaatsen zijn als er een vergunning van de gemeente is verhandelbaar en derhalve van waarde. In dit geval zou het dus een prima belegging kunnen zijn. Echter de pitch van SIG geeft er geen uitsluitsel over. Wil je het echt weten dan moet je het taxatie rapport van een gespecialiseerde drijvend wonen taxateur er op nalezen. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het taxatie rapport door een erkend drijvend wonen taxateur is opgemaakt. Dus ik denk dat het risico hier wel los zal lopen. Deze kennis heb ik pas achteraf verkregen heb dus niet geïnvesteerd. Had achteraf met de kennis die ik nu heb wel durven investeren voor mijn standaard bedrag.

Het mooiste zou zijn dat SIG gewoon bij de pitch het taxatieverslag als download bijsluit. Kan je tenminste een objectief oordeel vormen.
pi_196857417
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ligplaatsen zijn als er een vergunning van de gemeente is verhandelbaar en derhalve van waarde. In dit geval zou het dus een prima belegging kunnen zijn. Echter de pitch van SIG geeft er geen uitsluitsel over. Wil je het echt weten dan moet je het taxatie rapport van een gespecialiseerde drijvend wonen taxateur er op nalezen. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het taxatie rapport door een erkend drijvend wonen taxateur is opgemaakt. Dus ik denk dat het risico hier wel los zal lopen. Deze kennis heb ik pas achteraf verkregen heb dus niet geïnvesteerd. Had achteraf met de kennis die ik nu heb wel durven investeren voor mijn standaard bedrag.

Taxateur staat gewoon in de pitch:
Samenvatting uit het taxatierapport gemaakt dd. 18-11-2020 door WNBT Frisse blik op woonboot taxaties te Amsterdam
pi_196857444
Eén van de dingen die zo mooi zijn aan crowdfunding is dat je elke dag iets leert. Soms kost je
dat geld, maar de fouten uit het verleden overkomen je niet nog een keer. Voor mij betekend dit dus
dat ik niet investeer in de woonboot omdat ik de riscio's niet kan inschatten, terwijl ik een paar jaar geleden zonder na te denken had geïnvesteerd in dit project. Waar mijn gemiddelde rentepercentage in het verleden nog boven de 8 % lag, zijn er nu nog maar weinig projecten die ik nu meeneem boven de 6%. Echter tot op heden geen enkele default over deze projecten. Met name SIG is het platform waar ik vrij veel open heb staan. 80% van de projecten pak ik daar mee voor het minimumbedrag en allen in schijf 1a, de spreiding is daar nu zo hoog dat ook al gaat er maandelijks 1 project volledig failliet er nog meer overblijft dan een spaarrekening (dit is geen belegginsgadvies!). Mijn laatste "fout" was zoals velen T*r*nzicht, en toch ben ik blij dat ik daar in heb geïnvesteerd. Ondanks een persoonlijk drama ook heel interessant. Ondernemers zoeken bewust de pers, echter krijgt de gemeente gelijk, wat is er nu werkelijk aan de hand (Heeft er iemand een link naar de uitspraak)? Er blijkt geen vergunning te zijn bij aanvraag, had Collin dit moeten vermelden, of ligt dit vooral bij de investeerder (voor mij geen horeca meer zonder vergunning :) )? Heel interessant allemaal, en ja in coronatijd is crowdfunding eigenlijk nog mijn enige hobby :@ .
pi_196857456
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 11:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Taxateur staat gewoon in de pitch:
Samenvatting uit het taxatierapport gemaakt dd. 18-11-2020 door WNBT Frisse blik op woonboot taxaties te Amsterdam
Dat heb ik dan over het hoofd gezien. Nu te laat om te investeren. :)
pi_196857525
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/ nu open ben benieuwd of dit 5% project snel volloopt. Ik vind de rente te laag.
pi_196858067
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 11:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/ nu open ben benieuwd of dit 5% project snel volloopt. Ik vind de rente te laag.
Mee eens, zeker met de uitdagingen in de landbouw de komende jaren vind ik dit te risicovol voor maar 4% rente na aftrek kosten.
pi_196858541
Kinderopvang
https://www.collincrowdfund.nl/naar-de-boerderij-v-o-f/
Borgstelling waarborgfonds

quote:
Door de kleinschaligheid is de kinderopvang Naar de Boerderij kwetsbaar gebleken tijdens de eerste golf van de coronacrisis
Bijzonder, want kinderopvang is juist een sector waarbij veel inkomsten doorlopen omdat ouders door de overheid gecompenseerd worden bij sluiting vanwege corona

[ Bericht 8% gewijzigd door KrekelJapie op 21-12-2020 12:03:18 ]
pi_196859397
Het klopt dat de overheid de ouders compenseerde. Maar er zijn in mijn omgeving veel mensen (ik zelf ook) minder opvang af gaan nemen. Dit vanwege het vanaf maart continue thuiswerken en de verwachting dat in de toekomst er niet meer 4/5 dagen naar kantoor gereisd gaat worden. Waar er eerst wachtlijsten waren zijn er nu vrije plekken op de groep.
pi_196859551
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 12:39 schreef raser1981 het volgende:
Het klopt dat de overheid de ouders compenseerde. Maar er zijn in mijn omgeving veel mensen (ik zelf ook) minder opvang af gaan nemen. Dit vanwege het vanaf maart continue thuiswerken en de verwachting dat in de toekomst er niet meer 4/5 dagen naar kantoor gereisd gaat worden. Waar er eerst wachtlijsten waren zijn er nu vrije plekken op de groep.
Wij zijn juist extra opvang gaan afnemen. Dit omdat we de opvang dagen van opa's en oma's hebben vervangen door professionele opvang vanwege corona. Dat bleek nog knap lastig te organiseren. Ik heb niets gemerkt van vrije plekken. Ik werk zelf ook thuis, maar kan dat niet met een paar stuiterballen om me heen. Ze moeten dan echt naar de opvang :W
pi_196860066
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 12:39 schreef raser1981 het volgende:
Dit vanwege het vanaf maart continue thuiswerken en de verwachting dat in de toekomst er niet meer 4/5 dagen naar kantoor gereisd gaat worden.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand met juiste focus kan thuiswerken terwijl de kinderen continue om je heen lopen en je daarvoro de directe zorg hebt. Ik zou als werkgever denk ik ook als voorwaarde voor het thuiswerken stellen dat er opvang voor de kinderen is gergeld, dat kan partner, familie of professionele opvang zijn, maar niet de thuiswerker zel, opvang door de tevens thuiswerkende werknemer is naar mijn idee geen goede optie.
pi_196860295
Kleine nuance bedenk ik mij net dat mijn kinderen en de kids om mij heen. In de categorie 10/11 zitten. Dat is wel iets anders inderdaad dan een kleintje van 4 die aan je werkkamer deur staat te kloppen :-)
pi_196862225
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 11:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Mee eens, zeker met de uitdagingen in de landbouw de komende jaren vind ik dit te risicovol voor maar 4% rente na aftrek kosten.
Inderdaad en dan ook nog VRH eraf, dan draai je negatief op vermogen. Andere opties genoeg.
pi_196862586
Voor de liefhebbers van het kinderdagverblijf

https://www.collincrowdfu(...)0f5224afdac8661a1d02
pi_196862607
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 15:06 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Inderdaad en dan ook nog VRH eraf, dan draai je negatief op vermogen. Andere opties genoeg.
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/ staat nu op 54% met 421 investeerders. Ben bang dat dit een van de weinige projecten van Collin wordt die dit jaar niet vol gestort worden. Voor 6.5% doe ik wel mee en wil ik zelfs het dubbele inleggen van mijn normale bedrag. Men zal wel snel in moeten grijpen om dit project nog vlot te trekken. Met 0.5% erbij gaat er niet veel gebeuren er moet echt wel 1.5% bij.
pi_196862715
Voorwaarden project A'dam Geldvoorelkaar verbeterd
quote:
De familie Wazir rondt graag de projecten in december af. Om afronding mogelijk te maken verhoogt de heer Wazir senior de door hem te verschaffen achtergestelde lening. Op basis van het huidige fundingbedrag wordt de achtergestelde lening verhoogd van ¤ 1.157.000 naar ¤ 1.313.700.​

Doordat er nu minder wordt geleend verbetert de zekerhedenpositie voor u als investeerder. De LTV daalt namelijk van 60% naar 54%. De overige condities blijven ongewijzigd. Maandag 21 december zullen de projecten op de website afgesloten worden op de dan ingeschreven fundingbedragen.


[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 21-12-2020 15:43:57 ]
pi_196862767
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 15:21 schreef Slijker het volgende:
Voor de liefhebbers van het kinderdagverblijf

https://www.collincrowdfu(...)0f5224afdac8661a1d02
Dank voor de investeringslink! Hieronder een link naar de stichting die borg staat. https://www.waarborgfondskinderopvang.nl/
Zo te lezen heeft deze borgstelling gezien de partners van de stichting een gedegen waarde. Als niemand hier deze stichting onderuit haalt. Overweeg ik te investeren.
pi_196863203
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 21:20 schreef TisIk het volgende:
Het kan trouwens ook nog zijn dat Molendijk onterecht mist in die lijst (het blijft tenslotte SiG hé ).
Dat dus, was blijkbaar al op 16 dec gevestigd lees ik zojuist.
pi_196864300
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 15:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank voor de investeringslink! Hieronder een link naar de stichting die borg staat. https://www.waarborgfondskinderopvang.nl/
Zo te lezen heeft deze borgstelling gezien de partners van de stichting een gedegen waarde. Als niemand hier deze stichting onderuit haalt. Overweeg ik te investeren.
Ik heb deze zelf bescheiden meegenomen, heb er wel vertrouwen in. Gaat best wel snel, werd net 2 keer een redelijk bedrag ingelegd. Staat nu bijna op 50%.
pi_196864517
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 15:21 schreef Slijker het volgende:
Voor de liefhebbers van het kinderdagverblijf

https://www.collincrowdfu(...)0f5224afdac8661a1d02
Dank, meegenomen.
pi_196864644
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 15:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/ staat nu op 54% met 421 investeerders. Ben bang dat dit een van de weinige projecten van Collin wordt die dit jaar niet vol gestort worden. Voor 6.5% doe ik wel mee en wil ik zelfs het dubbele inleggen van mijn normale bedrag. Men zal wel snel in moeten grijpen om dit project nog vlot te trekken. Met 0.5% erbij gaat er niet veel gebeuren er moet echt wel 1.5% bij.
Voor mij is de rente ook echt te laag. Hopelijk gaat deze snel een stuk omhoog en dan wil ik mijn toezegging ook wel doen.
pi_196864876
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2020 15:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Voorwaarden project A'dam Geldvoorelkaar verbeterd
[..]

Ik vrees dat er toch echt een hogere rente nodig is om dit voor eind december te laten slagen. Het twijfelen doet de ondernemer meer geld kosten als hij na december pas naar de notaris kan, dus wmb ff een paar rentepuntjes erbij.
pi_196865086
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 17:26 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Ik vrees dat er toch echt een hogere rente nodig is om dit voor eind december te laten slagen. Het twijfelen doet de ondernemer meer geld kosten als hij na december pas naar de notaris kan, dus wmb ff een paar rentepuntjes erbij.
De hogere rente is niet nodig omdat papa er meer geld in stopt waardoor de crowd leningen lager hoeven te zijn. Projecten zijn reeds gesloten en worden nog netjes voor de jaarwisselingen afgerond waarbij de crowd een lager ltv krijgt en dus minder risico.
Zie bijdrage Krekeljapie van 15.27 voor de volledige tekst van GvE.
pi_196865276
Ah, ik zie dat ze nu wél volgeschreven zijn, bij mij stonden ze nog in de 80% voortgang met nog maar kort te gaan.

Zal de cache eens goed legen :-)
pi_196865777
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:25 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Een soortgelijke strategie hier. Ik gebruik het een beetje als een deposito ladder en daar past alleen schijf 1A bij en geen incourant vastgoed zoals een woonboot. Hoewel ik besef dat het risico en bijbehorende rendement ten opzichte van een deposito een stuk hoger ligt. Wat ik bedoel is dat ik het gebruik als het core deel van mijn portefeuille met een relatief beperkt risico.
Zo zie ik het ook.
pi_196865847
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

......

Het mooiste zou zijn dat SIG gewoon bij de pitch het taxatieverslag als download bijsluit. Kan je tenminste een objectief oordeel vormen.
Mee eens, dat zou het beste zijn.
Mijn ervaring is wel dat ze het toesturen als je er om vraagt, maar dat is toch wat bewerkelijker.
pi_196873302
Nieuwe CRE in aantocht ontwikkelings-locatie Beverweg / Teteringsedijk Breda, KO in Rosmalen ook meegepakt
pi_196875288
Bijzonder bericht van ons bijzondere appartement in Amsterdam van onze GVE kunst.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196875297
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 06:42 schreef Tjalala het volgende:
Bijzonder bericht van ons bijzondere appartement in Amsterdam van onze GVE kunst.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn allemaal trucjes. Het was een vanaf prijs (850.000 en hoger). Nu een vraagprijs (899.000 en lager). Een makkelijke verkoop is het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 22-12-2020 08:10:49 ]
pi_196875724
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 11:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Kinderopvang
https://www.collincrowdfund.nl/naar-de-boerderij-v-o-f/
Borgstelling waarborgfonds
[..]

Bijzonder, want kinderopvang is juist een sector waarbij veel inkomsten doorlopen omdat ouders door de overheid gecompenseerd worden bij sluiting vanwege corona
Ik heb even gekeken naar de kosten van deze lening voor de ondernemers. Ik kom op een kostenpercentage van 61% 8)7 ten opzichte van het gemiddeld uitstaande leningbedrag:


[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 22-12-2020 09:07:04 ]
pi_196877158
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 08:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken naar de kosten van deze lening voor de ondernemers. Ik kom op een kostenpercentage van 61% 8)7 ten opzichte van het gemiddeld uitstaande leningbedrag:
[ afbeelding ]
Terwijl het maar de vraag is wat de hele meerwaarde van deze club is als het echt mis gaat.
Aan de andere kant gaat het maar om een relatief klein bedrag en lijken er verder weinig schulden te zijn dus dit geld zal wel terug komen.
Toch doe ik persoonlijk niet mee. Net iets te veel twijfel.
pi_196877162
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 15:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank voor de investeringslink! Hieronder een link naar de stichting die borg staat. https://www.waarborgfondskinderopvang.nl/
Zo te lezen heeft deze borgstelling gezien de partners van de stichting een gedegen waarde. Als niemand hier deze stichting onderuit haalt. Overweeg ik te investeren.
Heb 'm ook meegenomen. Die stichting komt vaker langs bij kdv projecten. Lijkt mij (als amateur) solide, maar ken de voorwaarden / restricties niet waaronder uitgekeerd wordt. Vind dat kinderen wel vaker buiten mogen komen, en goed om daarmee op jonge leeftijd te beginnen. Sympathiek project met aardig rendement en (waarschijnlijk) fatsoenlijke zekerheid. Bovendien niet al te hoog bedrag met HA, dus ook daar kan nog wel iets uit terug komen als het echt nodig is.

Flauwe vraag: als die waarborg lineair afneemt met de lening, is dat dan aan het openstaande leenbedrag gekoppeld, of los daarvan op dezelfde tijd? Als de lening in problemen komt en niet direct actie ondernomen wordt zou het in dat laatste geval ook kunnen dat de waarborg minder dekt als bedoeld. Nu zal dat niet meteen een vaart lopen op 42 maanden (een half jaar aanmodderen voor de waarborg te triggeren zou dan 15% van de hoofdsom kosten, is ook nog te overzien).
pi_196877241
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 08:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken naar de kosten van deze lening voor de ondernemers. Ik kom op een kostenpercentage van 61% 8)7 ten opzichte van het gemiddeld uitstaande leningbedrag:
[ afbeelding ]
Het komt er feitelijk op neer dat er zonder de waarborg van de stichting ongeveer 13% rente geboden had kunnen worden voor de investeerders met gelijke kosten voor het oppas bedrijf. Ik had het risico wel durven nemen tegen 13% zonder de waarborg van de stichting. FNC percentages!! :)
Afijn nu 7.5% met de verzekering van de stichting waarborg is ook niet verkeerd.
pi_196877314
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 10:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het komt er feitelijk op neer dat er zonder de waarborg van de stichting ongeveer 13% rente geboden had kunnen worden voor de investeerders met gelijke kosten voor het oppas bedrijf. Ik had het risico wel durven nemen tegen 13% zonder de waarborg van de stichting.
Dan had ik hem ook wel mee willen nemen.
pi_196877930
Investeringslink overname transportbedrijf op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196878282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 06:42 schreef Tjalala het volgende:
Bijzonder bericht van ons bijzondere appartement in Amsterdam van onze GVE kunst.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er was weer een termijn voldaan dus ging er van uit dat het depot was aangevuld maar daar nog geen update over bij het project.
  dinsdag 22 december 2020 @ 11:28:39 #282
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_196878297
Auto Nijkrake (RegioFund) zonder haperen afbetaald. Mijn eerste en laatste bij dit platform.
Het mooiste van dit platform is misschien nog wel dat het ongewild en onbedoeld een verbetering heeft aangebracht in crowdfundland. Haastig gingen alle bestaande platformen een regeling opnemen wat er bij beëindiging activiteiten zou gaan gebeuren.
pi_196878487
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:10 schreef djtiesto8 het volgende:
Investeringslink overname transportbedrijf op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Basis meegenomen alhoewel Collin en transport geen gelukkige combinatie is :) Hun allereerste default was een groot transportbedrijf (TB Europe), en Melo was ook een drama alhoewel zonder kleerscheuren voor ons investeerders (en dat verwacht ik hier ook niet). Lijkt me een gezond en goed geleid bedrijf, met iets te magere zekerheid om forser in te leggen.
Pecunia non olet
pi_196878547
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:28 schreef crowd-fundi het volgende:
Auto Nijkrake (RegioFund) zonder haperen afbetaald. Mijn eerste en laatste bij dit platform.
Het mooiste van dit platform is misschien nog wel dat het ongewild en onbedoeld een verbetering heeft aangebracht in crowdfundland. Haastig gingen alle bestaande platformen een regeling opnemen wat er bij beëindiging activiteiten zou gaan gebeuren.
Regio Fund kan definitief het CF-platform museum in. ^O^ Het verbaast me nog steeds dat hij de tent niet verkocht heeft zoals bij IVM en AGD is gebeurd....
Pecunia non olet
pi_196880395
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:10 schreef djtiesto8 het volgende:
Investeringslink overname transportbedrijf op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:39 schreef obligataire het volgende:

[..]

Basis meegenomen alhoewel Collin en transport geen gelukkige combinatie is :) Hun allereerste default was een groot transportbedrijf (TB Europe), en Melo was ook een drama alhoewel zonder kleerscheuren voor ons investeerders (en dat verwacht ik hier ook niet). Lijkt me een gezond en goed geleid bedrijf, met iets te magere zekerheid om forser in te leggen.
Dank!

Ook een basis bedrag meegenomen.
pi_196880729
Beste investeerder,
U heeft eerder in een project van onze crowdfund coach Marc Kogels geïnvesteerd (Zorg Vastgoed Management). Daarom willen we u, met dit nieuwe project van deze coach, als één van de eersten de kans geven om ook hierin te investeren.
We willen u graag wijzen op een nieuwe investeringskans die morgen live gaat op ons platform.
Het betreft een vastgoed financiering van STK Real Estate B.V. ter grootte van ¤ 1.400.000,- met de volgende kenmerken:
✓ 7,0% rente;
✓ 60 maanden looptijd;
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 1.400.000,- op het bedrijfspand aan de Portsmuiden 90 te Amsterdam gevestigd;
✓ Verpanding van de huidige en toekomstige roerende zaken met uitzondering van de roerende zaken, die geleased zijn;
✓ De Collin Credit Score is Goed;
✓ De Dun & Bradstreet score is Laag Risico.
Via onderstaande link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu dan ook al investeren gedurende deze exclusieve pré-publicatiefase:
STK Real Estate B.V.
  dinsdag 22 december 2020 @ 13:44:13 #287
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196880852
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 13:38 schreef zeeland6 het volgende:
Beste investeerder,
U heeft eerder in een project van onze crowdfund coach Marc Kogels geïnvesteerd (Zorg Vastgoed Management). Daarom willen we u, met dit nieuwe project van deze coach, als één van de eersten de kans geven om ook hierin te investeren.
We willen u graag wijzen op een nieuwe investeringskans die morgen live gaat op ons platform.
Het betreft een vastgoed financiering van STK Real Estate B.V. ter grootte van ¤ 1.400.000,- met de volgende kenmerken:
✓ 7,0% rente;
✓ 60 maanden looptijd;
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 1.400.000,- op het bedrijfspand aan de Portsmuiden 90 te Amsterdam gevestigd;
✓ Verpanding van de huidige en toekomstige roerende zaken met uitzondering van de roerende zaken, die geleased zijn;
✓ De Collin Credit Score is Goed;
✓ De Dun & Bradstreet score is Laag Risico.
Via onderstaande link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu dan ook al investeren gedurende deze exclusieve pré-publicatiefase:
STK Real Estate B.V.
Welke link?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196880886
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 13:44 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Welke link?
Die staat o.a. een berichtje hoger ;)
https://www.collincrowdfu(...)72acebfd75827b42ca41
  dinsdag 22 december 2020 @ 14:11:56 #289
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196881518
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2020 13:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Die staat o.a. een berichtje hoger ;)
https://www.collincrowdfu(...)72acebfd75827b42ca41
Dank je. Goed kijken is voor mij ook een kunst. O-) O-)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196883787
CrowdRealEstate - Transformatie Breda staat open voor voorinschrijving.

Nassau Property Development B.V. is gelieerd aan een aandeelhouder van Crowdrealestate.
pi_196883900
Afhandeling defaulted keukenboer bij InvestorMatch Holl*nd K**ken M0nt4ge
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was al krap 50% afgelost, inclusief rente krap 60%... komt dus nu 10% van 50% = 5% bij, betekend toch een afschrijving van 35+% :(

Dat zovelen zo hard hiermee eens zijn, platform komt zo wel makkelijk van de verplichtingen af.
met een beetje mazzel is de investeerder die de schuld over neemt een vriend van...
pi_196883947
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 18:48 schreef Faraday01 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:13 schreef raser1981 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De termijn is bij mij vandaag bijgeschreven in mijn wallet.
  dinsdag 22 december 2020 @ 16:11:15 #293
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196883962
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 16:02 schreef tnhb het volgende:
CrowdRealEstate - Transformatie Breda staat open voor voorinschrijving.

Nassau Property Development B.V. is gelieerd aan een aandeelhouder van Crowdrealestate.
Al op 63% gevuld w/
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196883987
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 16:02 schreef tnhb het volgende:
CrowdRealEstate - Transformatie Breda staat open voor voorinschrijving.

Nassau Property Development B.V. is gelieerd aan een aandeelhouder van Crowdrealestate.
CRE Duiven aflossing ontvangen, > Breda

plus inzake SIG 's-Gravenmoer verbouwing / => hut is dicht, nieuw dak zit erop op, her en der nieuwe kozijntjes dakkapel aan de voorzijde in ere hersteld, moet nog wel wat gebeuren, maar men kan binnen verder.
.

[ Bericht 7% gewijzigd door peterc op 22-12-2020 16:21:23 ]
pi_196884019
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2020 13:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Die staat o.a. een berichtje hoger ;)
https://www.collincrowdfu(...)72acebfd75827b42ca41
Mooi, ga ik standaard meenemen vanavond. Gezien het bedrag tijd genoeg. :)
  dinsdag 22 december 2020 @ 16:22:32 #296
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196884177
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 16:10 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

[..]

De termijn is bij mij vandaag bijgeschreven in mijn wallet.
Heb vandaag ook ontvangen
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196884761
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2020 16:11 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Al op 63% gevuld w/
En vol.
Maar zonder mijn geld.
5% netto icm 1e hypotheek 73%ltv op stuk grond, vind ik niet geweldig.
En dat is als project 24 maanden loopt.
Waarschijnlijk wordt het eerder afgelost.
Als het na een jaar afgelost wordt (zoals project Duiven) is het netto rendement 4,5%.
Niet echt aantrekkelijk.
pi_196885521
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zou er even een mail aan Collin aan weiden en even informeren naar de uitslagen/status. Ook een update bij deze projecten lijkt mij wenselijk.
Zou je daarna de samenvatting van de reactie hier willen delen?
Zie je vraag hierover nu pas.

Gister kwam de uitslag van de stemronde betreffende de brabantse B&B van 18 november met 98,66 % eens om nog eens 6 maanden aflossingsvrij vanaf oktober t/m maart. Er was ook gelijk de rente termijn van oktober en november bijgeschreven. December dan nog niet, hoewel de betaaldatum de 14e is. Zal vast ook nog wel komen.

Voor de andere 2 gister nog wel een mail aan Collin gestuurd, nog geen antwoord daarop ontvangen.
pi_196885646
Wat is jullie rendement van pak 'm beet afgelopen 5 jaar, inclusief defaults? Ik zat voornamelijk in Funding Circle maar dat pakte niet zo goed uit.

Ik ben aan het overwegen om weer deels in Crowdfunding te gaan.
pi_196885799
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:24 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Zie je vraag hierover nu pas.

Gister kwam de uitslag van de stemronde betreffende de brabantse B&B van 18 november met 98,66 % eens om nog eens 6 maanden aflossingsvrij vanaf oktober t/m maart. Er was ook gelijk de rente termijn van oktober en november bijgeschreven. December dan nog niet, hoewel de betaaldatum de 14e is. Zal vast ook nog wel komen.

Voor de andere 2 gister nog wel een mail aan Collin gestuurd, nog geen antwoord daarop ontvangen.
Mooi, hopelijk nog voor de kerst een reactie ~:)
pi_196885808
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:31 schreef xaban06 het volgende:
Wat is jullie rendement van pak 'm beet afgelopen 5 jaar, inclusief defaults? Ik zat voornamelijk in Funding Circle maar dat pakte niet zo goed uit.

Ik ben aan het overwegen om weer deels in Crowdfunding te gaan.
Het gemiddelde over de verschillende platformen ruim 5% netto. Overigens is/was Funding Circle mijn best presterende platform. Daar sta ik nog steeds netto op ruim 10%.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')