Ik zou er even een mail aan Collin aan weiden en even informeren naar de uitslagen/status. Ook een update bij deze projecten lijkt mij wenselijk.quote:Op woensdag 16 december 2020 19:50 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik wacht ook nog steeds op enkele uitstlagen van stemmingsrondes:
- Een brabantse B&B die vanwege Corona nog eens 6 maanden aflossingsvrij wil. Termijn van oktober waarbij wel aflossing + rente was doorgestort bleek gestorneerd door ondernemer en is daarna door Collin teruggevorderd. Aflossingsvrije periode zou van oktober t/m maart zijn. En passant werd ook nog gezegd dat tijdens de aflossingsvrije periode de achterstallige aflossing van maart 2020 zal worden ingelopen. Stemmingsronde was 18 november, intussen 4 weken verder en geen update met uitslag en geen (rente)betaling van oktober, november en december ontvangen.
- Een failliete slagerij waarbij een nogal mager voorstel werd gedaan. Stemmingsronde was 1 oktober, nu dus al 2½ maand geleden.
- Een restaurant in Haarlem die mogelijk (dus nog niet zeker) een deel vervroegd wil aflossen omdat ze een deel willen herfinancieren via familie met een flink lagere rente. Ipv 6 maanden boeterente zou er 4 maanden worden betaald indien akkoord Stemmingsronde was 20 juli en de aflossing zou indien het door zou gaan voor 31 december plaatsvinden. Misschien willen ze uiteindelijk toch niet aflossen en het is nog geen 31 december, maar ik had toch wel graag de uitslag van die stemronde gezien na bijna 5 maanden.
Dan hebben ze 62k meer uitgeleend dan in de pitch stond. Of zie ik iets verkeerd?quote:Op woensdag 16 december 2020 20:34 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
De lening volgens het contract is 562k. Kijk maar eens in je betalingsschema, daar staat het bedrag dat wordt uitbetaald, alleen het restant hoofdsom.
Er was tevens sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid, pandrecht op inventaris en voorraden, daar wordt dus ook niets mee gedaan.
"U kunt de aflossing deze week verwachten, uw betaalschema is inmiddels aangepast."quote:Op woensdag 16 december 2020 20:53 schreef TisIk het volgende:
[..]
Dan hebben ze 62k meer uitgeleend dan in de pitch stond. Of zie ik iets verkeerd?
Dat zou echt waanzinnig zijn, want dan klopt o.a. de ltv niet meer.
En dan ook nog andere schuldeisers voorrang geven??
Nog even afwachten wat er over gemaakt wordt, maar het lijkt erop dat ook NLInvesteert op de zwarte lijst moet.
KOM heeft de afgelopen weken diverse projecten via de Closed crowd aangeboden en volledig gefund.quote:Op woensdag 16 december 2020 17:26 schreef Horsemen het volgende:
Het is trouwens opvallend stil bij KoM...
Nee en dat blijkt ook uit het aflossingsschema. Je krijgt exact het bedrag wat er nog aan hoofdsom resteerde en geen cent meer. Op 1.000 euro inleg 22 euro rendement en dat betreft de rentecomponent van de eerste 4 en tevens enige reguliere aflossingen.quote:Op woensdag 16 december 2020 21:58 schreef Crowdfunder87 het volgende:
[..]
"U kunt de aflossing deze week verwachten, uw betaalschema is inmiddels aangepast."
Meer dan de aflossing ga je echt niet meer terug zien.
Goed om te lezen dat KoM nog wat omzet maakt. Het is in principe in niemands belang als KoM onverhoopt om zou vallen.quote:Op woensdag 16 december 2020 23:06 schreef Willies0199 het volgende:
[..]
KOM heeft de afgelopen weken diverse projecten via de Closed crowd aangeboden en volledig gefund.
Deze is bijvoorbeeld vandaag aangeboden en vorige week deel 1:
https://www.kapitaalopmaa(...)eenendaal-II#project
Daarnaast hebben ze bij lopende projecten uitstel verleent van aflossing en rente. Uitstel van aflossing prima, maar rente moet mij inziens vrijwel altijd worden doorbetaald en zeker niet standaard ook in het uitstel worden meegenomen.
En tegelijkertijd worden we uitgenodigd om te investeren inquote:Op woensdag 16 december 2020 21:58 schreef Crowdfunder87 het volgende:
[..]
"U kunt de aflossing deze week verwachten, uw betaalschema is inmiddels aangepast."
Meer dan de aflossing ga je echt niet meer terug zien. Te belachelijk voor woorden. Met defaults op onroerend goed in de Baltische staten van 10% krijg ik nog meer terug.
Goed nieuws noemen ze het dan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. met het comfort van een 2e hypotheek tegen 7% bruto, hetzelfde percentage als wat we kregen bij Wit mobiliteit.
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen of ik het geld wat terugkomt van Wit mobiliteit in dit nieuwe project steek.
Serieusquote:Op donderdag 17 december 2020 02:27 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen of ik het geld wat terugkomt van Wit mobiliteit in dit nieuwe project steek.
Zal er een fout gemaakt zijn in de aflosnota? Als NLI richting de notaris enkel de hoofdsom + kosten hierin heeft opgenomen, heeft de notaris zijn werk gedaan en zou het voor de notaris terecht zijn dat er nog een bedrag naar derden gaan.quote:Op woensdag 16 december 2020 23:31 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nee en dat blijkt ook uit het aflossingsschema. Je krijgt exact het bedrag wat er nog aan hoofdsom resteerde en geen cent meer. Op 1.000 euro inleg 22 euro rendement en dat betreft de rentecomponent van de eerste 4 en tevens enige reguliere aflossingen.
Ik ben wel blij dat het dossier dicht kan. En ook blij dat er geen verliesgevende executieverkoop is gekomen.
Maar het hele verhaal stinkt aan alle kanten. Het bedrag van de lening, maar ook de rol van de crediteuren die de eerste verkoop al wisten tegen te houden en die nu aan de haal gaan met 'onze' achterstallige rente. Vreemd want een 1e hypotheek is toch het allerhoogste zakelijke recht wat er is waarbij geen enkele rekening hoeft te worden gehouden met andere schuldeisers. Ik heb daar al diverse keren uitleg over gevraagd maar nooit gekregen. Voor mij gaat NLI nu op de zwarte lijst en dat zeg ik niet gauw.
Ik zit dankzij dit forum niet bij KoM, maar de ABN heeft dit trouwens ook gedaan aan het begin van Corona. Aflossingen en rente werden niet geīncasseerd. De rente moet zo uit me hoofd 31-12-21 terugbetaald zijn (was iig kortlopend) en de aflossing komt gewoon aan het einde van de looptijd. Al die regelingen verschillen ook per bank...quote:Op woensdag 16 december 2020 23:53 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Goed om te lezen dat KoM nog wat omzet maakt. Het is in principe in niemands belang als KoM onverhoopt om zou vallen.
M.b.t. je opmerking over het niet doorbetalen van de rente heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik heb KoM hier al vaker op gewezen naar ja,... Het is KoM
Andersom heb ik het ook meegemaakt met een project van Collin. Daar was een 2e hypotheek gevestigd en Collin ging niet akkoord met opbrengst van de verkoop van het pand en vooral de opbrengst daarvan. Nu was het geen gedwongen verkoop maar via de curator na een onderhandse bieding. Daardoor werd de uiteindelijke opbrengst enige tijd later een stuk hoger waarbij de 1e pandhouder akkoord is gegaan met een lagere opbrengst voor hen. Dit zou anders wellicht een executieverkoop hebben betekend en dan kan het veel lager uitpakken.,quote:Op donderdag 17 december 2020 04:50 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Zal er een fout gemaakt zijn in de aflosnota? Als NLI richting de notaris enkel de hoofdsom + kosten hierin heeft opgenomen, heeft de notaris zijn werk gedaan en zou het voor de notaris terecht zijn dat er nog een bedrag naar derden gaan.
NLI heeft dan wel grove fouten gemaakt, tenzij de verrekening zo in de algemene voorwaarden staat.
quote:Op woensdag 16 december 2020 20:37 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik zou er even een mail aan Collin aan weiden en even informeren naar de uitslagen/status. Ook een update bij deze projecten lijkt mij wenselijk.
Zou je daarna de samenvatting van de reactie hier willen delen?
Horeca crowdfunding heeft dit ook gedaan en veel ondernemers hebben de rente van de vorige lockdown inmiddels betaald. Verschil met kapitaalopmaat is, dat daar de rente van de aflossingsvrije periode niet betaald hoeft te worden. Beter gezegd: ondernemers mochten zelf kiezen of ze de rente wilde betalen of nietquote:Op donderdag 17 december 2020 05:54 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Ik zit dankzij dit forum niet bij KoM, maar de ABN heeft dit trouwens ook gedaan aan het begin van Corona. Aflossingen en rente werden niet geīncasseerd. De rente moet zo uit me hoofd 31-12-21 terugbetaald zijn (was iig kortlopend) en de aflossing komt gewoon aan het einde van de looptijd. Al die regelingen verschillen ook per bank...
Precies dit.quote:Op donderdag 17 december 2020 07:43 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Horeca crowdfunding heeft dit ook gedaan en veel ondernemers hebben de rente van de vorige lockdown inmiddels betaald. Verschil met kapitaalopmaat is, dat daar de rente van de aflossingsvrije periode niet betaald hoeft te worden. Beter gezegd: ondernemers mochten zelf kiezen of ze de rente wilde betalen of niet.
Bijzondere acrie van kom... dat er nog mensen zijn die daar investeren.....quote:Op donderdag 17 december 2020 07:43 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Horeca crowdfunding heeft dit ook gedaan en veel ondernemers hebben de rente van de vorige lockdown inmiddels betaald. Verschil met kapitaalopmaat is, dat daar de rente van de aflossingsvrije periode niet betaald hoeft te worden. Beter gezegd: ondernemers mochten zelf kiezen of ze de rente wilde betalen of niet.
Mijn ervaring is dat de rente over de uitstel-maanden op een later moment alsnog betaald wordt. Vind ik prima.quote:Op woensdag 16 december 2020 23:06 schreef Willies0199 het volgende:
[..]
Daarnaast hebben ze bij lopende projecten uitstel verleent van aflossing en rente. Uitstel van aflossing prima, maar rente moet mij inziens vrijwel altijd worden doorbetaald en zeker niet standaard ook in het uitstel worden meegenomen.
Ik verwacht dat deze over 3 minuten live gaat.quote:Op woensdag 16 december 2020 13:41 schreef Slijker het volgende:
Heeft er misschien iemand een investeerderslink voor New horizon vastgoed b.v.?
Ik zie namelijk dat er op de Collin site al volop geīnvesteerd wordt met geregeld grote bedragen.
Ik heb geen investeerderslink gemist toch?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Helaas was er deze keer geen linkje beschikbaar. Zat weer als vanouds klaar om 11.00 en heb deze iets ruimer meegenomen dan anders.quote:Op woensdag 16 december 2020 13:41 schreef Slijker het volgende:
Heeft er misschien iemand een investeerderslink voor New horizon vastgoed b.v.?
Ik zie namelijk dat er op de Collin site al volop geīnvesteerd wordt met geregeld grote bedragen.
Ik heb geen investeerderslink gemist toch?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Zonder toelichting de tekst:quote:Op donderdag 17 december 2020 11:13 schreef Slijker het volgende:
New Horizon Vastgoed in 10 minuten volgestort! Dat ging snel zeg
Niet voor dit project ieder geval. Je ziet vaker dat er leningen vanuit privé aan de bv zijn verstrekt. Dat kan voor allerlei doeleinden zijn, meestal met als doel om de winst te verlagen.quote:Op donderdag 17 december 2020 11:30 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Zonder toelichting de tekst:
"De lening van de heer Krautwurst ter hoogte van ¤ 640.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening zal er geen aflossing plaatsvinden op de achtergestelde lening."
Waarvoor is deze lening.
Pitch is aangepast:quote:Op maandag 14 december 2020 11:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Hoe denken jullie over deze boer? https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/
Ik vind 5% wat mager. De agrarische sector staat met dat stikstof en co2 beleid behoorlijk onder druk. Bovendien begrijp ik niet waarom ook het woonhuis niet in de hypotheek meegegeven wordt.
quote:De bedrijfswoning maakt ook onderdeel uit van de hypothecaire inschrijving.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |