abonnement Unibet Coolblue
pi_196563791


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_196563825
Eens dat de kosten eerlijker verdeeld kunnen worden over de looptijd (dus per maandbetaling inhouden), en dat iedereen daarbij gebaat is. Stabiele inkomsten voor het platform, geen gedoe met 'delen van jaren' en kosten verrekening, en meer incentive voor het platform om een lening goed te laten lopen bij (tijdelijke) problemen.

Laten we hopen dat platformen meelezen en dit aanpakken (in ieder geval platformen die het niet al zo doen).
pi_196563869
Ik zou het reëler vinden als de platforms hun inkomsten pas inhouden aan het eind van de rit. Zij dienen juist als filter of een lening wel of niet waardig is. Laat ze dan ook hun verantwoording nemen.
pi_196564060
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:44 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou het reëler vinden als de platforms hun inkomsten pas inhouden aan het eind van de rit. Zij dienen juist als filter of een lening wel of niet waardig is. Laat ze dan ook hun verantwoording nemen.
Dat is voor de investeerder gunstig, maar houdt het platform ondertussen niet in leven. Dat kan misschien van de fees die de lener betaalt aan het begin, maar dan is (bijvoorbeeld) 5 jaar wel lang en misschien lastig mee te financieren. Ik wil ook graag dat het platform overeind kan blijven als het aan een afbouwfase toekomt en weinig nieuwe leningen meer toegevoegd worden.

Je zou eventueel nog kunnen denken over een soort 'succesfee' aan het einde als alles goed gegaan is, maar dat is uiteindelijk ook vooral lastig denk ik.
pi_196564100
Maken we ons met de kosten voor de investeerders niet druk om de verkeerde dingen?
Wat is de feitelijk situatie bij een lening van bijvoorbeeld ¤ 150.000 bij SIG:
De lener moet betalen; 2% = ¤ 3.000 plus ¤ 25/50 per maand, vanaf jaar 2 dus +/- ¤ 450 per jaar
De investeer in jaar 1: 0,5% = ¤ 750 en vanaf jaar 2 0,25% = ¤ 375 per jaar.
Om een platform te draaien hebben ze dus heel wat projecten nodig.

Mi moeten we ons meer druk maken om de defaults en de recovery omdat dat een veel grotere impact heeft op ons netto resultaat.
Het feit dat b.v. de FNC de laatste maanden afwezig schijnt te zijn, is voor mij van een veel groter belang waar ik mijn energie meer in zal steken dan in de investeerdersbijdrage.
pi_196564612
quote:
12s.gif Op zaterdag 5 december 2020 10:11 schreef peterc het volgende:

[..]

Waarom de nee? Jouw opinion graag, zelf de pitch nog niet goed inhoudelijk bestudeerd ga ik wel doen, jouw aandachtspunten.
Met de Boer https://www.collincrowdfund.nl/braad-livestock-b-v/ wil ik mee doen daar ik de zekerheden prima vind. Iemand die zijn hypotheek vrije bezit in zijn geheel inzet heb ik wel vertrouwen in. Woonhuis/Woonboerderij met LTV van 63% en 7% zie ik wel zitten. De business van Lease koeien kan ik niet goed overzien maar dat deert me niet zo veel. Dat kan de man zelf beter overzien. Ik zie dit bijna als een 1A lening bij SIG maar dan met 7%.
• De heer W. Braad geeft een persoonlijke borgstelling af voor ¤ 350.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
• Ter securering van de borgstelling wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 350.000,- op de woonboerderij aan de Kerkbuurt 3 te Blankenham verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 550.000,- op basis van een onafhankelijke waardebepaling d.d. 05-11-2020.


De man die bekend is van SIG twijfelde ik over. Neemt die niet te veel hooi op zijn vork? https://www.collincrowdfund.nl/manbodh-management-consultancy/

Na een tweede keer lezen vind ik deze niet zo slecht. De inbreng van het hypotheek vrije appartement met woz 2019 135K in Rotterdam maken de zekerheden en de feitelijke eigen inbreng een stuk sterker. Denk ik nog even over na.

Dan de loodgieter: https://www.collincrowdfund.nl/henny-bergervoet-box-3/ Hiervan schat ik de zekerheden voor mij als te laag in. De feitelijke LTV bij start is 100%, Dat vind ik voor een bedrijfspand en lening met deze rente van 6.5% te hoog.

Het aan te kopen pand wordt naar ik inschat gekocht voor ruim minder dan 1300K (bedrijfspanden gaan op dit moment over het algemeen voor onder vraagprijs weg), Dus die taxatie van 1.530K in (verhuurde) staat neem ik met een korreltje zout.
https://www.fundainbusine(...)ct-41033846-esp-133/

Het pand op 131 is een soortgelijk pand. Dus ik verwacht dat als het mis gaat er niet veel over blijft voor de tweede hypotheekhouder en de Rabo al het geld van een gedwongen verkoop naar zich toetrekt.

Het vierde project:
https://www.collincrowdfund.nl/lumado-b-v/

Lees ik dat de vergunning voor de bestemmingswijziging er nog niet is. Dan is het risico voor mij te groot met alleen een tweede hypotheek op meerwaarde na ombouw tot woningen.
pi_196565437
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:55 schreef TechLight het volgende:
Ik wil ook graag dat het platform overeind kan blijven als het aan een afbouwfase toekomt en weinig nieuwe leningen meer toegevoegd worden.
De investeerders-fee na succesvol afsluiten van het project is juist belangrijk om het platform tot de laatste snik de zaakjes op orde te houden. Als nu het platform stopt heeft het geen enkel belang meer om zaken af te handelen, de inkomsten hebben ze al gehad aan het begin van het traject. Een default kost ze alleen slechte statistieken maar nauwelijks centen.
pi_196565500
never mind
pi_196565581
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De investeerders-fee na succesvol afsluiten van het project is juist belangrijk om het platform tot de laatste snik de zaakjes op orde te houden. Als nu het platform stopt heeft het geen enkel belang meer om zaken af te handelen, de inkomsten hebben ze al gehad aan het begin van het traject. Een default kost ze alleen slechte statistieken maar nauwelijks centen.
Zou zo'n succesfee voor jou dan fors hoger mogen zijn dan de fee nu aan het begin van een lening?

Overigens zijn er nog maar een paar platformen die een fee aan het begin in rekening brengen. De meeste projecten hebben reeds een maandelijkse fee, waarbij er ook voor het platform een belang is om de centjes bij een default terug te krijgen.
pi_196565666
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Zou zo'n succesfee voor jou dan fors hoger mogen zijn dan de fee nu aan het begin van een lening?

Als het fors hoger moet zijn is er sowieso iets aan de hand met dat platform. En ja, het mag naar verhouding hoger zijn omdat ik dan minder risico loop.

Maar ik trek me weer terug uit de discussie want ik investeer niet meer, vang nog wel steeds iets zo nu en dan.
pi_196566589
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het pand op 131 is een soortgelijk pand. Dus ik verwacht dat als het mis gaat er niet veel over blijft voor de tweede hypotheekhouder en de Rabo al het geld van een gedwongen verkoop naar zich toetrekt.
Daar komt bij dat banken bij vestigen van hypotheek vaak een zin als "en verder al hetgeen de bank te vorderen heeft" opneemt, dus dan valt ineens een rekeningcourant krediet ook onder die zekerheid. Zelf heb ik met de RB in het verleden een aardig meningsverschil hierover gehad omdat ze die voorwaarde er zonder te melden in hadden gefietst, ik heb toen ook definitief afscheid van ze genomen. 2e hypotheken na banken ben ik dus altijd erg voorzichtig mee. Ik zou dan in dat soort gevallen ook graag vooraf de inhoud van de hypotheek akte willen zien en eventuele andere financiering compleet in beeld willen hebben om een goede inschatting te kunnen maken, maar dat maakt het te complex, dat soort projecten laat ik om die reden dus vaak lopen.
pi_196566640
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:57 schreef ML45 het volgende:
Maken we ons met de kosten voor de investeerders niet druk om de verkeerde dingen?
Wat is de feitelijk situatie bij een lening van bijvoorbeeld ¤ 150.000 bij SIG:
De lener moet betalen; 2% = ¤ 3.000 plus ¤ 25/50 per maand, vanaf jaar 2 dus +/- ¤ 450 per jaar
De investeer in jaar 1: 0,5% = ¤ 750 en vanaf jaar 2 0,25% = ¤ 375 per jaar.
Om een platform te draaien hebben ze dus heel wat projecten nodig.

Mi moeten we ons meer druk maken om de defaults en de recovery omdat dat een veel grotere impact heeft op ons netto resultaat.
Het feit dat b.v. de FNC de laatste maanden afwezig schijnt te zijn, is voor mij van een veel groter belang waar ik mijn energie meer in zal steken dan in de investeerdersbijdrage.
Inderdaad, defaults, en (gebrek aan) recovery zijn een veel grotere zorg.

Waar ik me wel regelmatig over verbaas zijn de slechte recensies hier mbt recovery / follow up van FnC. Mijn portefeuille is blijkbaar a-typisch: ik heb ruim 60 nog lopende projecten, waarvan er 4 een geel bolletje hebben op het moment.
Mijn default bedrag ligt net onder de 40% van de reeds ontvangen rente. Van dit default bedrag is er na default reeds 6% recovery.
In aantallen heb ik 12 defaults bij FnC, waarvan er met 7 ondertussen een betalings regeling loopt.

Alles bij elkaar mijn best presterende NL platform qua rendement na aftrek van kosten en defaults, en ik zie in mijn portefeuille bij FnC geen verslechtering het laatste half jaar qua recovery. Ok, de mails ontbreken, maar daar kan ik eerlijk gezegd niet zo van wakker liggen.
pi_196567084
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 16:50 schreef tnhb het volgende:

[..]

Daar komt bij dat banken bij vestigen van hypotheek vaak een zin als "en verder al hetgeen de bank te vorderen heeft" opneemt, dus dan valt ineens een rekeningcourant krediet ook onder die zekerheid. Zelf heb ik met de RB in het verleden een aardig meningsverschil hierover gehad omdat ze die voorwaarde er zonder te melden in hadden gefietst, ik heb toen ook definitief afscheid van ze genomen. 2e hypotheken na banken ben ik dus altijd erg voorzichtig mee. Ik zou dan in dat soort gevallen ook graag vooraf de inhoud van de hypotheek akte willen zien en eventuele andere financiering compleet in beeld willen hebben om een goede inschatting te kunnen maken, maar dat maakt het te complex, dat soort projecten laat ik om die reden dus vaak lopen.
Goed om te weten. ^O^
Dit bevestigt nog maar weer eens één van gouden regels voor succesvol investeren: zorg dat je nooit na de bank komt qua zekerheden.
pi_196569231
Voor zover banken tegenwoordig uberhaubt 2e hypotheken achter zich toelaten, vaak doen ze dat al helemaal niet (meer) tegenwoordig
pi_196569563
Is er trouwens al iemand op dit forum die een default heeft gehad met een eerste hypotheek waarvan er minder dan de inleg is terug ontvangen? Tot op heden is dit bij mij nog niet het geval, en dit terwijl nu driekwart van mijn projecten zijn belast met een 1e hypotheek. Sterker nog op dit moment is er maar 1 project (kaatsheuvel) dat betalingsproblemen heeft. Voor mij ook een reden te meer om vooral in dit soort projecten te beleggen.
pi_196569874
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 20:05 schreef iguana1981 het volgende:
Is er trouwens al iemand op dit forum die een default heeft gehad met een eerste hypotheek waarvan er minder dan de inleg is terug ontvangen? Tot op heden is dit bij mij nog niet het geval, en dit terwijl nu driekwart van mijn projecten zijn belast met een 1e hypotheek. Sterker nog op dit moment is er maar 1 project (kaatsheuvel) dat betalingsproblemen heeft. Voor mij ook een reden te meer om vooral in dit soort projecten te beleggen.
Ik heb er geen gehad en ik ken er geen.
Ik heb er wel gehad met problemen (en 1e hypotheek), maar de hoofdsom is altijd helemaal teruggekomen.
Het Sneeuwproject van GeldVoorElkaar is het enige project (met problemen (en 1e hypotheek)) waarbij niet ook alle rente teruggekomen is.
Dit is overigens mijn enige project met problemen en 1e hypotheek, waar ik mijn geld nog niet terug heb, maar ik heb er vertrouwen dat het goed komt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoewel het wel hoog tijd wordt!
pi_196569895
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef namliam het volgende:
Voor zover banken tegenwoordig uberhaubt 2e hypotheken achter zich toelaten, vaak doen ze dat al helemaal niet (meer) tegenwoordig
We zien ze toch regelmatig langskomen in crowdfundpitches.
pi_196570416
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 20:05 schreef iguana1981 het volgende:
Voor mij ook een reden te meer om vooral in dit soort projecten te beleggen.
Realiseer je wel dat de afgelopen jaren met stijgende vastgoedprijzen natuurlijk ook onze zekerheden meestegen, in een dalende onroerend goedmarkt kan dat heel anders uitpakken.
pi_196571477
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 20:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

We zien ze toch regelmatig langskomen in crowdfundpitches.
Ik doel wel meer op de consumenten hypotheken, de crowdfund pitches zijn meer zakelijk natuurlijk.
pi_196575090
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 21:51 schreef namliam het volgende:

[..]

Ik doel wel meer op de consumenten hypotheken, de crowdfund pitches zijn meer zakelijk natuurlijk.
Eerder andersom. Verhuurhypotheekverstrekkers geven nooit akkoord op vestigen 2e hypotheek. Er komen wel regelmatig projecten langs, waarbij de hypotheekverstrekker van de consumentenhypotheek wel toestemming geeft om een 2e hypotheek te vestigen (meestal als aanvullende zekerheid).

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 06-12-2020 09:36:33 ]
pi_196576306
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dan de loodgieter: https://www.collincrowdfund.nl/henny-bergervoet-box-3/ Hiervan schat ik de zekerheden voor mij als te laag in. De feitelijke LTV bij start is 100%, Dat vind ik voor een bedrijfspand en lening met deze rente van 6.5% te hoog.

Het aan te kopen pand wordt naar ik inschat gekocht voor ruim minder dan 1300K (bedrijfspanden gaan op dit moment over het algemeen voor onder vraagprijs weg), Dus die taxatie van 1.530K in (verhuurde) staat neem ik met een korreltje zout.
https://www.fundainbusine(...)ct-41033846-esp-133/

Het pand op 131 is een soortgelijk pand. Dus ik verwacht dat als het mis gaat er niet veel over blijft voor de tweede hypotheekhouder en de Rabo al het geld van een gedwongen verkoop naar zich toetrekt.
Terecht opgemerkt maar ik hecht zelf nogal aan de omstandigheid dat de man een bewezen sterk presterend bedrijf achter zich heeft staan met een hoge cashflow. Dus over de maandelijkse verplichtingen hoeven we ons niet al teveel zorgen te maken.

Op Esp 133 zit een eerste hypotheek dus al zou 133 slechts 1 mio opbrengen en nr 131 niets, dan nog is 80% van de inleg afgedekt en na maximaal 2 jaar de hele inleg.

Daarnaast verkrijgt hij een leuke spreiding van huurders met 0% leegstand vooralsnog waardoor de investering zichzelf terugverdient zonder al te groot risico. Denk dat hij dit als zijn persoonlijke pensioenpot ziet.
Pecunia non olet
pi_196578083
Ik ga met beide redenaties mee. Ik twijfel nog. Gezien het tempo waarin er gestort wordt, kan ik nog even blijven twijfelen. Er is in elk geval iemand die er voor 50k vertrouwen in heeft. Volgende week de knoop maar doorhakken.
pi_196579415
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 18:02 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Grote pitch weer van >¤1.000.000.

Hier de link:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je wel weer Jaco!

De link van de veelease is nog niet gevonden of kijk ik er overheen?
pi_196579764
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 12:56 schreef Camogli het volgende:

[..]

Dank je wel weer Jaco!

De link van de veelease is nog niet gevonden of kijk ik er overheen?
Graag gedaan! Nee, nog geen openbare link van de veelease.
pi_196581927
Staat nog niet op Funda vermeld maar al wel op de site van de makelaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196582219
quote:
De investeringslink
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196583897
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Met de Boer https://www.collincrowdfund.nl/braad-livestock-b-v/ wil ik mee doen daar ik de zekerheden prima vind. Iemand die zijn hypotheek vrije bezit in zijn geheel inzet heb ik wel vertrouwen in. Woonhuis/Woonboerderij met LTV van 63% en 7% zie ik wel zitten. De business van Lease koeien kan ik niet goed overzien maar dat deert me niet zo veel. Dat kan de man zelf beter overzien. Ik zie dit bijna als een 1A lening bij SIG maar dan met 7%.
• De heer W. Braad geeft een persoonlijke borgstelling af voor ¤ 350.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
• Ter securering van de borgstelling wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 350.000,- op de woonboerderij aan de Kerkbuurt 3 te Blankenham verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 550.000,- op basis van een onafhankelijke waardebepaling d.d. 05-11-2020.


De man die bekend is van SIG twijfelde ik over. Neemt die niet te veel hooi op zijn vork? https://www.collincrowdfund.nl/manbodh-management-consultancy/

Na een tweede keer lezen vind ik deze niet zo slecht. De inbreng van het hypotheek vrije appartement met woz 2019 135K in Rotterdam maken de zekerheden en de feitelijke eigen inbreng een stuk sterker. Denk ik nog even over na.

Dan de loodgieter: https://www.collincrowdfund.nl/henny-bergervoet-box-3/ Hiervan schat ik de zekerheden voor mij als te laag in. De feitelijke LTV bij start is 100%, Dat vind ik voor een bedrijfspand en lening met deze rente van 6.5% te hoog.

Het aan te kopen pand wordt naar ik inschat gekocht voor ruim minder dan 1300K (bedrijfspanden gaan op dit moment over het algemeen voor onder vraagprijs weg), Dus die taxatie van 1.530K in (verhuurde) staat neem ik met een korreltje zout.
https://www.fundainbusine(...)ct-41033846-esp-133/

Het pand op 131 is een soortgelijk pand. Dus ik verwacht dat als het mis gaat er niet veel over blijft voor de tweede hypotheekhouder en de Rabo al het geld van een gedwongen verkoop naar zich toetrekt.

Het vierde project:
https://www.collincrowdfund.nl/lumado-b-v/

Lees ik dat de vergunning voor de bestemmingswijziging er nog niet is. Dan is het risico voor mij te groot met alleen een tweede hypotheek op meerwaarde na ombouw tot woningen.
https://drimble.nl/vergun(...)van-het-pand-ba.html

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-280054.html

De 175k is dus nodig voor de liquiditeit om het traject van transformatie op gang te helpen / houden

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 06-12-2020 17:16:40 ]
pi_196585906
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 13:15 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Graag gedaan! Nee, nog geen openbare link van de veelease.
Ook dank namens mij. Beide projecten meegenomen.
pi_196586316
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 15:12 schreef Tjalala het volgende:
Staat nog niet op Funda vermeld maar al wel op de site van de makelaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hm, dan hoop ik oprecht voor de onderneemster dat het niet door financieele nood gedwongen is. Ik vond het een sympathiek project.
Dat gezegd hebbende: als het inderdaad klopt dat het huis is verkocht dan neem ik aan dat dat betekent dat de A4F lening binnenkort in zijn geheel wordt afgelost, aangezien er een 2e hypotheek op dit huis was met zeer ruime overwaarde.
pi_196586527
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 18:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ook dank namens mij. Beide projecten meegenomen.
Heb je een link van de veelease of bedoel je met ‘beide’ het project van de Henny en Lumado?
pi_196586557
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 18:50 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Hm, dan hoop ik oprecht voor de onderneemster dat het niet door financieele nood gedwongen is. Ik vond het een sympathiek project.
Dat gezegd hebbende: als het inderdaad klopt dat het huis is verkocht dan neem ik aan dat dat betekent dat de A4F lening binnenkort in zijn geheel wordt afgelost, aangezien er een 2e hypotheek op dit huis was met zeer ruime overwaarde.
ben ik het helemaal mee eens. Zou erg jammer voor de onderneemster zijn.
pi_196589265
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 20:26 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik heb er geen gehad en ik ken er geen.
Ik heb er wel gehad met problemen (en 1e hypotheek), maar de hoofdsom is altijd helemaal teruggekomen.
Het Sneeuwproject van GeldVoorElkaar is het enige project (met problemen (en 1e hypotheek)) waarbij niet ook alle rente teruggekomen is.
Dit is overigens mijn enige project met problemen en 1e hypotheek, waar ik mijn geld nog niet terug heb, maar ik heb er vertrouwen dat het goed komt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoewel het wel hoog tijd wordt!
Ook voorbeeld > 1e hypo op kantoorpand Druivenstraat bij CCF inzake failliet Melo / Abbinaya Hld Breda is ook goed gekomen in 2020 , het duurt ff...maar ja dan komt het ook. 1e Hypo bijna altijd OK, belangrijk item voor mijn deelnames. Loodgieter nog bekijken en Breda misschien een kleine invest omdat ik het project op zich wel interessant vind, nog niet overtuigd van de figures ?

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 06-12-2020 22:48:57 ]
pi_196589618
investeerder-212616 (Colin loodgieter) heeft er geloof in en stort ¤100.000. Ik twijfelde nog...

[ Bericht 16% gewijzigd door zonnigetoekomsttegemoed op 06-12-2020 22:29:06 ]
pi_196590804
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 18:58 schreef Camogli het volgende:

[..]

Heb je een link van de veelease of bedoel je met ‘beide’ het project van de Henny en Lumado?
Nee, geen linkje van veelease. Die wil ik wel meenemen overigens.
Ik heb Henny en Anand meegenomen.
Lumado laat ik lopen.
pi_196591747
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:15 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Inpricipe klopt jouw stelling, echter heeft hoever ik weet nog nooit een herfinanciering bij SIG plaatsgevonden enkel het opnieuw open zetten van een project, wat eerder niet vol kwam. Ik denk dat het grootste deel geherfinancierd zal worden bij een bank.
Herfinanciering is tot nu niet vaak gebeurd. Er zijn ook niet veel projecten die de reguliere termijnen hebben volgemaakt. Veelal hebben de nu afgeloste projecten obv verkoop plaatsgevonden. De volgende projecten zijn wel hergefinancieerd bij sameningeld:
- Vlasstraat
- Pastoor Hagenstraat
- Schoonbroodstraat
pi_196595217
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 22:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee, geen linkje van veelease. Die wil ik wel meenemen overigens.
Ik heb Henny en Anand meegenomen.
Lumado laat ik lopen.
Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196595423
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt! ^O^
Ik neem hem mee.
pi_196595488
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank u wel!
pi_196595509
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meegenomen, dank weer Jaco078
pi_196595873
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De boerderij heeft dit jaar eventjes te koop gestaan zie ik. Geen heel courant object.

https://webcache.googleus(...)&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
pi_196595878
Decoratiewinkel Scheveningen/Leidschendam
https://www.collincrowdfund.nl/la-sirena-netherlands-b-v/
2e hypotheek woonhuis

Deze voorwaarde zie ik nu al een paar keer terug:
quote:
Het is mogelijk om jaarlijks eenmalig kosteloos 10% extra af te lossen.


[ Bericht 11% gewijzigd door KrekelJapie op 07-12-2020 11:16:32 ]
pi_196595881
Autobedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/autobedrijf-saro/
1e hypotheek bedrijfspand
pi_196595904
quote:
14s.gif Op maandag 7 december 2020 11:10 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

De boerderij heeft dit jaar eventjes te koop gestaan zie ik. Geen heel courant object.

https://webcache.googleus(...)&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Klopt had ik ook opgemerkt. De woning ligt ook een eind buiten het dorp aan een doodlopende weg:
pi_196595921
quote:
14s.gif Op maandag 7 december 2020 11:10 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

De boerderij heeft dit jaar eventjes te koop gestaan zie ik. Geen heel courant object.

https://webcache.googleus(...)&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Zo te zien in gebruik als kamerverhuurpand aan en Oost Europese arbeiders, maar ik neem hem wel mee voor mijn basisbedrag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanzul2 op 07-12-2020 11:40:30 ]
pi_196595981
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank 👍🏻
Ook weer meegenomen.
pi_196596024
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Merci! Meegenomen.
pi_196596083
Dank Jaco!
  maandag 7 december 2020 @ 12:14:46 #48
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196596885
Goed uitgezocht
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196598330
Nog een eindejaarsoverzichtje. Dit keer het vergelijk van het openstaande investeringsbedrag over de jaren heen per platform:
pi_196598765
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 15:12 schreef Tjalala het volgende:
Staat nog niet op Funda vermeld maar al wel op de site van de makelaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verkocht onder voorbehoud staat nu ook op Funda. Er is ongeveer 230k nodig om alle kosten te betalen van 1e en 2e hypotheek. Opbrengst zal dus ruim voldoende zijn obv vraagprijs 499k.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 07-12-2020 14:21:46 ]
pi_196599277
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je wel!!
pi_196601025
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Duurde even vrienden maar hij is er. Linkje veelease.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Super dat je ook deze link weer hebt gevonden.

Zelf volg ik op Facebook meerdere ondernemers waarin ik heb geïnvesteerd. Altijd leuk om een beetje op de hoogte te blijven. Zo is de veelease-ondernemer ook actief. Dat geeft een beeld bij het verhaal: https://www.facebook.com/Braadlivestock
pi_196602988
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 11:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Decoratiewinkel Scheveningen/Leidschendam
https://www.collincrowdfund.nl/la-sirena-netherlands-b-v/
2e hypotheek woonhuis

Deze voorwaarde zie ik nu al een paar keer terug:
[..]

Ik schat dit project in als redelijk risicovol bij maar matige zekerheden. De rente had hier m.i. ook hoger moeten zijn.
Ik laat deze lopen.
pi_196603280
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 11:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Autobedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/autobedrijf-saro/
1e hypotheek bedrijfspand
En over deze ben ik eigenlijk ook niet erg enthousiast…
Herfinanciering/verliesfinanciering en een specifiek onderpand.
pi_196603650
quote:
14s.gif Op maandag 7 december 2020 18:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]

En over deze ben ik eigenlijk ook niet erg enthousiast…
Herfinanciering/verliesfinanciering en een specifiek onderpand.
Ik pak deze twee ook niet mee. Trouwens mooie omschrijving van de autogarage: Structureren crediteuren en belastingen ¤ 145.000,-
pi_196605246
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 11:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Het is mogelijk om jaarlijks eenmalig kosteloos 10% extra af te lossen.
Jaarlijks en éénmalig klinkt tegenstrijdig. Wat bedoelen ze nu précies?

• Eénmaal per jaar een extra aflossing doen van maximaal 10% ineens?

• Eénmalig 10% extra aflossen?

• Jaarlijks 10% extra aflossen?

Ik heb er verder geen moeite mee, maar met al het gedoe is duidelijk zijn wel een basisvoorwaarde om later niet voor verrassingen te komen te staan lijkt me.
pi_196605733
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 19:23 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Jaarlijks en éénmalig klinkt tegenstrijdig. Wat bedoelen ze nu précies?

• Eénmaal per jaar een extra aflossing doen van maximaal 10% ineens?

• Eénmalig 10% extra aflossen?

• Jaarlijks 10% extra aflossen?

Ik heb er verder geen moeite mee, maar met al het gedoe is duidelijk zijn wel een basisvoorwaarde om later niet voor verrassingen te komen te staan lijkt me.
Ik lees het zo: Eénmaal per jaar een extra aflossing doen van maximaal 10% ineens? (eenmalig jaarlijks)

Want eenmalig per looptijd is in strijd met jaarlijks en 10% in 10 stukjes van bijv. 1% past niet bij de ineens, maar maximaal 10% ineens per jaar zou kunnen passen in de beschrijving.
pi_196606667
Ik denk ook dat men dat voor ogen heeft, beetje andere zinsopbouw doet wonderen :-)
pi_196610760
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 20:31 schreef Kletsmajoortje het volgende:
Ik denk ook dat men dat voor ogen heeft, beetje andere zinsopbouw doet wonderen :-)
Ook de hoogte van de extra aflossing kan beter omschreven worden:
-10% van oorspronkelijke hoofdsom
-10% van restschuld
-10% van maandelijkse aflossing

De 10% lijkt niet een algemene mogelijkheid, gezien de FAQ op de website (en de algemene voorwaarden):
quote:
Kan ik ook vervroegd aflossen?
Alleen het vervroegd aflossen van het volledig nog openstaande leningbedrag is mogelijk.
Er wordt in dat geval een vergoeding ter hoogte van 12 maanden rente in rekening gebracht, waarvan 6 maanden toekomen aan de investeerders en 6 maanden toekomen aan Collin.


[ Bericht 13% gewijzigd door KrekelJapie op 08-12-2020 08:05:29 ]
pi_196612059
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2020 10:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mmm, en zo te zien staat het al ruim een halfjaar te koop. Jammer dat het klaarblijkelijk geen succes is. De vraagprijs van 360k is aardig in overeenstemming met de taxatiewaarde (11-2018) van 350k maar klaarblijkelijk is er voor die prijs geen koper te vinden. Gelukkig is dit een lening die volledig zou worden afgelost in 5 jaar dus er is al een leuk stukje terug. Als de geldnemer er voor zorgt dat er geen incassokosten bij gaan komen dan hebben de investeerders al genoeg aan een opbrengst van omstreeks 180k dus dat zou toch goed moeten komen.
quote:
12s.gif Op woensdag 30 september 2020 19:54 schreef peterc het volgende:
geen courant pand en bedrijfswoning, idem ook erg gebruikt, beetje vergelijkbaar met het GVE pand in Muntendam
https://www.fundainbusine(...)&utm_he=738f1865a368

Voor dit soort panden ben je op zoek naar een specifieke gebruiker welke naar mijn mening schaars zijn, In Muntendam zou er een ontwikkelaar misschien nog iets mee kunnen (groot perceel relatief weinig bebouwing in woonwijk met zorgcentrum / woningen erlangs).

Muntendam zal wel goed komen vanwege hypo en HA, maar courant is het pand niet, dat heb ik van dat project geleerd.
Pand Muntendam van Geldvoorelkaar is verkocht. De verhoging van de OB zal geholpen hebben vermoed ik.

Het pand was onder andere in gebruik als uitvaartcentrum
quote:
Uitvaartcentrum Muntendam
Herman Gorterweg 1
Muntendam

Het uitvaartcentrum in Muntendam beschikt over 1 opbaarkamer, welke voor de nabestaanden op ieder moment toegankelijk is. De aula die gebruikt kan worden voor een afscheidsbijeenkomst, biedt plaats aan zo'n 80 personen.
En als locatie voor een piratenfeest
quote:
Aanvraag evenementenvergunning piratenfeest Muntendam
Ingekomen aanvraag om evenementenvergunning
Ingekomen op: 15 mei 2019
Omschrijving: muziekevenement
Datum: 06 juli 2019
Locatie: Herman Gorterweg 1 te Muntendam
Zaaknummer: 2019-019368


[ Bericht 13% gewijzigd door KrekelJapie op 08-12-2020 08:10:38 ]
pi_196612882
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2020 06:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Pand Muntendam van Geldvoorelkaar is verkocht. De verhoging van de OB zal geholpen hebben vermoed ik.

Dank voor de info. Ik weet niet of het hier al is gemeld, maar het pand in Hoorn (W*t M*biliteit van NLI) is in oktober ook verkocht. Waar zo'n belastingverhoging al niet goed voor is... :)
pi_196613155
Aankoop vastgoed arbeidsmigranten
https://www.collincrowdfu(...)dfinanciering-box-3/
1e hypotheek, looptijd 18mnd

https://www.funda.nl/koop/rockanje/huis-41938175-dorpsweg-25/

[ Bericht 27% gewijzigd door KrekelJapie op 08-12-2020 09:35:22 ]
pi_196613213
De Poolse supermarkt in Heeswijk-Dinther valt onder de keten Biedronka. Ook een supermarkt van deze keten in Aalsmeer kampte dinsdagochtend met een explosie. Dat gebeurde rond 03.00 uur.

Gelukkig valt de collin supermarkt https://www.collincrowdfu(...)rmarkt-en-slijterij/ onder een andere keten. Toch hoop ik wel dat hij de boel goed verzekerd heeft. :)
pi_196613353
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 09:18 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankoop vastgoed arbeidsmigranten
https://www.collincrowdfu(...)dfinanciering-box-3/
1e hypotheek, looptijd 18mnd
De vraag is of hier vergunning gegeven gaat worden voor het huisvesten van arbeidsmigranten in deze woon/winkel straat en er wordt wel bijna 100% gefinancierd op de huidige aankoop/functie! Eens even over nadenken hoe groot het risico is.
pi_196613402
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 09:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De vraag is of hier vergunning gegeven gaat worden voor het huisvesten van arbeidsmigranten in deze woon/winkel straat en er wordt wel bijna 100% gefinancierd op de huidige aankoop/functie! Eens even over nadenken hoe groot het risico is.
Het heeft nu al wel deels een woonfunctie:
https://www.funda.nl/koop(...)-dorpsweg-25/#foto-5
pi_196614395
quote:
Ik kan geen enkele reden bedenken om hieraan mee te willen doen. Bijzondere magere vergoeding om een ondernemer te pleasen bij zijn plannen. Wij het risico, hij de winsten en een goedkoop overbruggingsleninkje.
Pecunia non olet
pi_196614488
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik kan geen enkele reden bedenken om hieraan mee te willen doen. Bijzondere magere vergoeding om een ondernemer te pleasen bij zijn plannen. Wij het risico, hij de winsten en een goedkoop overbruggingsleninkje.
Eens, zeer hoog risico en een voorgespiegelde huurstroom die erg hoog lijkt. Ik heb veel ervaring met arbeidsmigranten, maar ze allemaal samenbrengen in één pand weet ik niet of dat verstandig is.
pi_196614675
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 09:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het heeft nu al wel deels een woonfunctie:
https://www.funda.nl/koop(...)-dorpsweg-25/#foto-5
De gemiddelde OVB is 2,9%, dat zou betekenen dat het overgrote deel van het vastgoed onder de 2% regeling valt en dus een woonfunctie heeft.
Volgens Excel is dan 75,37% woonfunctie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 09:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het heeft nu al wel deels een woonfunctie:
https://www.funda.nl/koop(...)-dorpsweg-25/#foto-5
De gemiddelde OVB is 2,9%, dat zou betekenen dat het overgrote deel van het vastgoed onder de 2% regeling valt en dus een woonfunctie heeft.
Volgens Excel is dan 75,37% woonfunctie.
pi_196614696
[quote]0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 10:51 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

De gemiddelde OVB is 2,9%, dat zou betekenen dat het overgrote deel van het vastgoed onder de 2% regeling valt en dus een woonfunctie heeft.
Volgens Excel is dan 75,37% woonfunctie.
pi_196615297
Het nieuwe CRE project "Zorglandgoed Rumpt" is hier al wel even voorbij gekomen, maar nog niet uitgebreid besproken dacht ik?
https://www.crowdrealestate.nl/projecten/306-zorglandgoed-rumpt
Ik heb wel vooringetekend (waarom niet? :) ) maar twijfel nog een beetje, vooral vanwege de 2e hypotheek.

Meningen over dit project?
pi_196615487
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 11:33 schreef OpDieFiets het volgende:
Het nieuwe CRE project "Zorglandgoed Rumpt" is hier al wel even voorbij gekomen, maar nog niet uitgebreid besproken dacht ik?
https://www.crowdrealestate.nl/projecten/306-zorglandgoed-rumpt
Ik heb wel vooringetekend (waarom niet? :) ) maar twijfel nog een beetje, vooral vanwege de 2e hypotheek.

Meningen over dit project?
Ik doe niets met dit platform maar de uitbaters van het zorgcentrum zijn in ieder geval enthousiast. Of ze de huur op kunnen brengen staat er niet bij. :) Enthousiasme en hart voor de zaak is wel heel belangrijk bij dit soort projecten. Je moet wel je ouders daar willen achterlaten. Zo te lezen zit dat wel snor. https://www.facebook.com/(...)66/1743359119161401/
pi_196615669
De boer van Collin zat vanochtend in 15 minuten vol. https://www.collincrowdfund.nl/braad-livestock-b-v/ Ben blij dat we de link eerder hadden. Dank maar weer @Jaco078 !
pi_196616742
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik kan geen enkele reden bedenken om hieraan mee te willen doen. Bijzondere magere vergoeding om een ondernemer te pleasen bij zijn plannen. Wij het risico, hij de winsten en een goedkoop overbruggingsleninkje.
En ook de looptijd van 18 maanden is maar helemaal de vraag.
quote:
Na 12 maanden hebben de ondernemers de mogelijkheid volledig vergoedingsrentevrij vervroegd af te lossen.
pi_196617242
Voorinschrijving GvE van een oude bekende. Dit keer met boterzachte zekerheden.

U kunt via de link als eerste investeren in het project tot woensdag 9 december 11.00 uur. Daarna zal het project in reguliere voorpublicatie worden geplaatst.
pi_196617825
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 13:37 schreef optrandje het volgende:
Voorinschrijving GvE van een oude bekende. Dit keer met boterzachte zekerheden.

U kunt via de link als eerste investeren in het project tot woensdag 9 december 11.00 uur. Daarna zal het project in reguliere voorpublicatie worden geplaatst.
inderdaad. Rente is door de boterzachtheid 2% te laag.
pi_196617844
Transformatie Kantoor Breda staat open:
https://www.collincrowdfund.nl/lumado-b-v/
pi_196618078
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

inderdaad. Rente is door de boterzachtheid 2% te laag.
Mee eens.
Ik heb die link ook ontvangen, maar ik doe er zeker niet aan mee.
pi_196618347
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 14:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Transformatie Kantoor Breda staat open:
https://www.collincrowdfund.nl/lumado-b-v/
Dank. Meegepakt.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_196618658
Was al een inner crowdlinkje van, ik heb ook meegedaan. Wel wat risico of de vergunning wordt verleend, maar een heel mooi pand vooral van binnen.

https://www.funda.nl/en/k(...)6-baronielaan-16-18/

Weer eens wat anders dan zo'n hok in Rotterdam.
pi_196618675
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

inderdaad. Rente is door de boterzachtheid 2% te laag.
Ondanks goed track-record vwb de andere lopende projecten GVE waarvan ik ook denk ik ook iets in portefeuille heb, laat ik het daarbij, pak ik tzt nog wel een SIGje in schijf 1 met hardere zekerheden.

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 08-12-2020 23:21:17 ]
pi_196620777
Gerechtsdeurwaarder
https://www.collincrowdfund.nl/nikki-holding-b-v/
2e hypotheek bedrijfspand en te lage rente

168 Vaartweg
https://maps.app.goo.gl/sUcKpPx1FVEsye9U9
pi_196621715
Een projectje voor Horsemen:
https://www.collincrowdfund.nl/best-choice-paarden/
2e hypotheek
pi_196623577
Nou laat de Rabo bank maar het hele bedrag in dit paarden project financieren. Of Collin alles of Rabo alles. Ik doe niet mee te veel risico.
pi_196627473
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2020 19:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nou laat de Rabo bank maar het hele bedrag in dit paarden project financieren. Of Collin alles of Rabo alles. Ik doe niet mee te veel risico.
Helemaal mee eens
pi_196627556
Jaco, bedankt voor de linkjes van afgelopen week
pi_196630293
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2020 19:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nou laat de Rabo bank maar het hele bedrag in dit paarden project financieren. Of Collin alles of Rabo alles. Ik doe niet mee te veel risico.
Precies dit.
pi_196631659
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 13:37 schreef optrandje het volgende:
Voorinschrijving GvE van een oude bekende. Dit keer met boterzachte zekerheden.

U kunt via de link als eerste investeren in het project tot woensdag 9 december 11.00 uur. Daarna zal het project in reguliere voorpublicatie worden geplaatst.
Vol door voorinschrijvers
pi_196632086
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2020 19:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nou laat de Rabo bank maar het hele bedrag in dit paarden project financieren. Of Collin alles of Rabo alles. Ik doe niet mee te veel risico.
Rabo verstrekt 79,33% LTV op dit verhoogd risico-project. Dat is wel een goed teken want Rabo is normaal niet zo scheutig met financieren in dit soort vastgoed. Dat spreekt dan wel weer in het voordeel van dit project.
pi_196632879
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
pi_196632945
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Daarmee ga ik mijn inleg verhogen. Die derde hypotheek "extra" verbetert het plaatje aanzienlijk.
Zeker gezien dit in mijn ogen een redelijk courante woning is met veel overwaarde.
pi_196633034
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 07:56 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Rabo verstrekt 79,33% LTV op dit verhoogd risico-project. Dat is wel een goed teken want Rabo is normaal niet zo scheutig met financieren in dit soort vastgoed. Dat spreekt dan wel weer in het voordeel van dit project.
Ik begrijp de reden van deze constructie ook wel. Over het Rabo deel zal een aanzienlijk lagere rente betaald worden. Daarnaast gaat de Rabo natuurlijk niet boven de 80 ltv financieren.
Voor mij, tegen deze rente, met dit onderpand en na een bank een veel te hoog risico.
pi_196633786
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Tnx :) , ik heb ook opgehoogd. Het moet toch wel heel raar lopen wil je hier nog geld op verliezen.
Pecunia non olet
pi_196634260
Laatste dag voor project Steyl op OPC. Nog ruim een ton nodig.
pi_196634278
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Ook verhoogd, significante verbetering...
pi_196634415
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Ik doe nu ook mee. Mijn 100e *O* investering bij Collin en 800e *O* in totaal
pi_196634727
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik doe nu ook mee. Mijn 100e *O* investering bij Collin en 800e *O* in totaal
ik heb 'm ook meegenomen. Lijkt me een redelijk veilig project, en een stapje verder voor het loyaliteitsprogramma en korting op beheerkosten. Al zit ik voorlopig nog niet op diamant zoals jij.
pi_196634755
quote:
12s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:37 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

ik heb 'm ook meegenomen. Lijkt me een redelijk veilig project, en een stapje verder voor het loyaliteitsprogramma en korting op beheerkosten. Al zit ik voorlopig nog niet op diamant zoals jij.
Ik ben ook nog maar Goud. Ongeveer 50% van mijn leningen zijn direct leningen en vallen niet onder het loyaliteitsprogramma
pi_196634759
Hopelijk is er later vandaag nog ruimte en het probleem bij de Rabobank opgelost. Krijg een foutmelding bij IDEAL en hij opent de rabo app niet.
pi_196634969
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik doe nu ook mee. Mijn 100e *O* investering bij Collin en 800e *O* in totaal
Mooi ^O^ Gefeliciteerd!
pi_196635036
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Ook bijzonder dat Collin 1e pandrecht heeft op de huurinkomsten, ook van het pand waar Rabo de 1e hypotheek op heeft. Tenminste volgens de pitch, of er bij problemen een andere aap uit de mouw komt weet je nooit met crowdfunding.
pi_196635750
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Met deze extra zekerheid doe ik nu ook mee!
pi_196635790
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Doe nu ook mee. Staat op 70%.
pi_196636110
De drie projecten van geldvoorelkaar/FDC zijn verdwenen van beide websites:
beleggingspand Nieuwendijk Amsterdam
https://projecten.fdcfunding.nl/
pi_196636192
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 13:02 schreef KrekelJapie het volgende:
De drie projecten van geldvoorelkaar/FDC zijn verdwenen van beide websites:
beleggingspand Nieuwendijk Amsterdam
https://projecten.fdcfunding.nl/
En dat dus kort nadat er een extra mailing is verstuur rond 11:30 om te investeren in het project, niet handig.
pi_196636344
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 13:02 schreef KrekelJapie het volgende:
De drie projecten van geldvoorelkaar/FDC zijn verdwenen van beide websites:
beleggingspand Nieuwendijk Amsterdam
https://projecten.fdcfunding.nl/
Ik zie wel een update in het 10-jarige project.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat het 5-jarige project dan verkeerd wordt doorgelinkt (22270 ipv 23270)...
pi_196636498
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 09:34 schreef Jaco078 het volgende:
Aanvullende zekerheden bijgekomen bij Bergerv**t : 3e hypotheek op zijn woonhuis. Henny gaat live om 11 uur, linkje had ik al gedeeld.
Dank.
Ook nog wat extra ingelegd.
pi_196636537
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:40 schreef Hanzul2 het volgende:
Hopelijk is er later vandaag nog ruimte en het probleem bij de Rabobank opgelost. Krijg een foutmelding bij IDEAL en hij opent de rabo app niet.
Rabo is weer bereikbaar
https://www.ad.nl/tech/st(...)bereikbaar~a3e1c222/
pi_196637504
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 13:07 schreef tnhb het volgende:

[..]

En dat dus kort nadat er een extra mailing is verstuur rond 11:30 om te investeren in het project, niet handig.
ze staan weer online:
https://www.geldvoorelkaar.nl/crowdfunding-projecten

De rentelasten veranderen licht:
van E 72.500 naar E 69.000 per jaar. Er was dus ruimte om de overige rentes ook wat te verhogen. Ik zie ook nog steeds wel ruimte voor pa om een stuk groter achtergestelde lening mee te pakken.

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 09-12-2020 14:36:01 ]
  woensdag 9 december 2020 @ 14:56:59 #110
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196638043
Projecten nieuwdijk staan er weer. Anders verdeeld.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196638285
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik doe nu ook mee. Mijn 100e *O* investering bij Collin en 800e *O* in totaal
Wow, daar kom ik lang niet aan.
Ik heb sowieso de indruk dat meesten op dit platform veel vaker investeren dan ik.
pi_196638405
quote:
[..]

Rabo verstrekt 79,33% LTV op dit verhoogd risico-project. Dat is wel een goed teken want Rabo is normaal niet zo scheutig met financieren in dit soort vastgoed. [....]
Ja dat is wel bijzonder.
En nog wel tegen 2,5% en 2,6% rente (op gedeeltelijk bedrijfsmatig o.g.).
Wat ziet de Rabo wat ik niet zie.
Iemand een idee?

[ Bericht 37% gewijzigd door TisIk op 09-12-2020 15:27:54 ]
pi_196640692
KOM. De schaamte voorbij.

Lodge Trading Company

Project 1535
Nog steeds is er geen contact gelegd door de heer Van den Berg. De heer Van den Berg heeft van ons een aantal herinneringen ontvangen.
Het gehele dossier is doorgespeeld aan de deurwaarder ten einde te veroorzaken dat de vordering in stand gehouden blijft. Wij verwachten uit dit dossier - mede gezien de gebrekkige communicatie en de eerder gemaakte kosten (halen van vonnis, diverse beslagleggingen) - geen directe resultaten voor de investeerders.

Zodra de deurwaarder dit dossier volledig in handen heeft genomen informeren wij u verder.
pi_196640807
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 17:59 schreef zeeland6 het volgende:
KOM. De schaamte voorbij.

Lodge Trading Company

Project 1535
Nog steeds is er geen contact gelegd door de heer Van den Berg. De heer Van den Berg heeft van ons een aantal herinneringen ontvangen.
Het gehele dossier is doorgespeeld aan de deurwaarder ten einde te veroorzaken dat de vordering in stand gehouden blijft. Wij verwachten uit dit dossier - mede gezien de gebrekkige communicatie en de eerder gemaakte kosten (halen van vonnis, diverse beslagleggingen) - geen directe resultaten voor de investeerders.

Zodra de deurwaarder dit dossier volledig in handen heeft genomen informeren wij u verder.
Echt te belachelijk voor woorden dat de zekerheden niet worden uitgewonnen.
De volgende zekerheden zijn zouden moeten zijn gevestigd.
- Chalets welke zijn aangekocht met de investering
- HA onderneemster
- meetekenen andere BV van onderneemster (welke nog gewoon zou moeten bestaan)

De laatste betaling was in 2017 en in al die tijd pakt KOM maar niet door.
pi_196640823
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 18:08 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Echt te belachelijk voor woorden dat de zekerheden niet worden uitgewonnen.
De volgende zekerheden zijn zouden moeten zijn gevestigd.
- Chalets welke zijn aangekocht met de investering
- HA onderneemster
- meetekenen andere BV van onderneemster (welke nog gewoon zou moeten bestaan)
Ik ken de investering niet, maar was dit ook wat gesteld was als zekerheden?
pi_196640837
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 18:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik ken de investering niet, maar was dit ook wat gesteld was als zekerheden?
Ja, dit stond in de pitch.
Wel blijkt er nu een juridische discussie te ontstaan met een andere schuldeiser (bank) die claimt dat het vestigen van het pandrecht niet correct uitgevoerd is. (KOM heeft zijn zaakjes weer eens niet op orde en de investeerders mogen bloeden).
pi_196640993
Bedrijfspand
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22964
2e hypotheek, ltv 39%
pi_196641149
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik doe nu ook mee. Mijn 100e *O* investering bij Collin en 800e *O* in totaal
Gefeliciteerd *O*. Ik zit op ruim 200 projecten in totaal en bijna 50 bij Collin. Stelt dus niet zo veel voor ten opzichte van jou :o
pi_196641882
Wvjg:

Binnenkort actueel
De onderstaande aanvragen zijn in behandeling

Uitbreiding Chapp.store tranche 2
51 maanden
8.75%
¤ 90.000,00
pi_196642086
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 19:24 schreef Tjalala het volgende:
Wvjg:

Binnenkort actueel
De onderstaande aanvragen zijn in behandeling

Uitbreiding Chapp.store tranche 2
51 maanden
8.75%
¤ 90.000,00
https://waardevoorjegeld.nl/project/chapp_bv_tranche2
pi_196642129
quote:
En ook nog een maatschappelijk project.

Binnenkort actueel
De onderstaande aanvragen zijn in behandeling

Stichting 488 opent locatie in Den Haag
60 maanden
4.5%
¤ 275.000,00
pi_196644712
Heel mooi al die pandrechten op huurstroom, maar die moeten wel steeds opnieuw gemaakt worden bij nieuwe huurovereenkomsten. Je kan en mag niet een pandrecht leggen op een huurder die nog niet huurt.

Gevolg:
Steeds als er een nieuwe huurder is, zal de verhuurder dit moeten melden bij de investeerders, die op hun beurt weer een pandakte moeten laten registreren.

Een zekerheid dus die goed bewaakt moet worden.
pi_196645418
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 21:34 schreef Kletsmajoortje het volgende:
Heel mooi al die pandrechten op huurstroom, maar die moeten wel steeds opnieuw gemaakt worden bij nieuwe huurovereenkomsten. Je kan en mag niet een pandrecht leggen op een huurder die nog niet huurt.

Gevolg:
Steeds als er een nieuwe huurder is, zal de verhuurder dit moeten melden bij de investeerders, die op hun beurt weer een pandakte moeten laten registreren.

Een zekerheid dus die goed bewaakt moet worden.
Goed om te weten!

Daarnaast is bij faillissement het pandrecht op huurpenningen ook niet meer van kracht, dus heel veel waarde hoeft er niet aan gehecht te worden.
pi_196648690
quote:
14s.gif Op woensdag 9 december 2020 22:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Goed om te weten!

Daarnaast is bij faillissement het pandrecht op huurpenningen ook niet meer van kracht, dus heel veel waarde hoeft er niet aan gehecht te worden.
Ik mis de uitwinning van het pandrecht nu al een aantal keer in de periode tussen het stoppen van de betalingen aan de investeerders en het faillissement. Wordt totaal niet gedaan door de platformen.
pi_196648816
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 19:35 schreef Tjalala het volgende:

[..]

En ook nog een maatschappelijk project.

Binnenkort actueel
De onderstaande aanvragen zijn in behandeling

Stichting 488 opent locatie in Den Haag
60 maanden
4.5%
¤ 275.000,00
https://waardevoorjegeld.nl/project/Stichting_488
pi_196650159
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 06:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik mis de uitwinning van het pandrecht nu al een aantal keer in de periode tussen het stoppen van de betalingen aan de investeerders en het faillissement. Wordt totaal niet gedaan door de platformen.
Ik ken de projecten niet, maar is het misschien mogelijk dat de huurder(s) daar tussentijds gewijzigd zijn en dus bovenstaande van toepassing kan zijn?

Maw het is feitelijk een zekerheid van morele aard, die in de praktijk niet goed lijkt te werken?

[ Bericht 3% gewijzigd door Kletsmajoortje op 10-12-2020 09:41:34 (aanpassing) ]
pi_196651295
quote:
Beste mensen, prachtig dat jullie hier de url's van komende projecten delen, maar let wel op, dat er nog (relevante) wijzigingen kunnen worden aangebracht vóórdat wordt gepubliceerd!!!! Ga dus altijd uit van de publicatie, nadat deze daadwerkelijk openbaar op de website staat.

Allemaal een fijne dag gewenst!
pi_196651839
GVE pitch fabriekspand te Horst

https://www.geldvoorelkaar.nl/crowdfunding-projecten/project?

https://www.onlinebedrijf(...)ijverheidsstraat-11/

https://www.fundainbusine(...)ijverheidsstraat-11/

Nog niet enthousiast, om de verhuurbaarheid, functionaliteit en ook uitstraling te vergroten om daarmee couranter heeft de hut een pimp echt wel nodig. Twijfel echt aan de verhuurbaarheid. Wat verder opvallend is de HA van morele waarde, zeker als je uitkomt op het vestiging/woonadres van Frank.

De pimp en ¤ zijn echt wel nodig om het traject op gang te brengen, maar ik denk ik niet deze keer

[ Bericht 21% gewijzigd door peterc op 10-12-2020 21:56:04 ]
pi_196652000
Nieuwe Maxcrowdfunding:

7.5% - 6 maanden 155.000 75.6LTV

edit: na inloggen zie ik dat het eergisteren al volgeschreven is door 24 investeerders - niet echt voor de kleine jongetjes zoals ik blijkbaar dit platform :)

[ Bericht 66% gewijzigd door Bieselke op 10-12-2020 11:56:12 ]
pi_196652512
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:08 schreef WvjG het volgende:

[..]

Beste mensen, prachtig dat jullie hier de url's van komende projecten delen, maar let wel op, dat er nog (relevante) wijzigingen kunnen worden aangebracht vóórdat wordt gepubliceerd!!!! Ga dus altijd uit van de publicatie, nadat deze daadwerkelijk openbaar op de website staat.

Allemaal een fijne dag gewenst!
Hoe informeren jullie mensen die al ingestapt zijn hierover? En mogen ze dan nog uitstappen nadat de spelregels veranderd zijn?

Waarom doen jullie dit eigenlijk zo? Het kan overkomen alsof er niet goed nagedacht is over de pitch/voorwaarden. Maar misschien is er een goede reden voor die ik over het hoofd zie.
Wel tof dat jullie hier ook actief zijn.
pi_196652579
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 21:34 schreef Kletsmajoortje het volgende:
Heel mooi al die pandrechten op huurstroom, maar die moeten wel steeds opnieuw gemaakt worden bij nieuwe huurovereenkomsten. Je kan en mag niet een pandrecht leggen op een huurder die nog niet huurt.

Gevolg:
Steeds als er een nieuwe huurder is, zal de verhuurder dit moeten melden bij de investeerders, die op hun beurt weer een pandakte moeten laten registreren.

Een zekerheid dus die goed bewaakt moet worden.
Is daar recente jurispredentie over dat dit niet meer mogelijk is? Ik meen dat een aantal jaren geleden ook pandrecht op toekomstge vorderingen werd vastgelegd (door o.a. RB in lening voor bog). Bij faillisement is het over, want dan komt de curator naar voren, maar bij wijziging huurder meen ik dat het (in het verleden) wel gewoon doorliep, dus vandaar het idee/vraag of er mogelijk een rechter is geweest die daar een keer een streep door heeft gezet?
pi_196652967
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:20 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Hoe informeren jullie mensen die al ingestapt zijn hierover? En mogen ze dan nog uitstappen nadat de spelregels veranderd zijn?

Waarom doen jullie dit eigenlijk zo? Het kan overkomen alsof er niet goed nagedacht is over de pitch/voorwaarden. Maar misschien is er een goede reden voor die ik over het hoofd zie.
Wel tof dat jullie hier ook actief zijn.
Je kan nog niet instappen. De pitch staat nog verborgen op de website. Als de pitch gepubliceerd wordt (48 uur voor livegang), zal pas alle informatie volledig moeten zijn. De waarschuwing van WaardevoorjeGeld is terecht.
pi_196653011
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:24 schreef tnhb het volgende:

[..]

Is daar recente jurispredentie over dat dit niet meer mogelijk is? Ik meen dat een aantal jaren geleden ook pandrecht op toekomstge vorderingen werd vastgelegd (door o.a. RB in lening voor bog). Bij faillisement is het over, want dan komt de curator naar voren, maar bij wijziging huurder meen ik dat het (in het verleden) wel gewoon doorliep, dus vandaar het idee/vraag of er mogelijk een rechter is geweest die daar een keer een streep door heeft gezet?
Je moet ieder geval weten wie de huurders zijn als pandhouder:
quote:
Mocht de schuldenaar na het vestigen van het pandrecht niet aan zijn verplichtingen aan de pandhouder (de schuldeiser) voldoen, dan kan de pandhouder de huurder mededeling doen van zijn pandrecht en betaling van de huurpenningen vorderen. De huurder kan dan niet langer bevrijdend betalen aan de pandgever.
Daarnaast:
quote:
Bij het stille pandrecht moet er een lijst worden bijgehouden waarop de huurvorderingen staan die onder het pandrecht vallen. Die lijsten moeten vervolgens naar het crowdfundplatform worden gestuurd. Het bijwerken en versturen van deze lijsten kost tijd, maar het is voor de crowdfundplatform belangrijk dat deze lijsten kloppen. Iedere keer dat de huurder dus een huurnota ontvangt, moet de lijst met verpande vorderingen worden bijgewerkt.
En
quote:
Bij een stil pandrecht op een toekomstige vordering is het van belang om met enige regelmaat pandlijsten bij de belastingdienst te registreren.
Ik zie deze zaken echt niet gebeuren in de praktijk

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 10-12-2020 13:05:05 ]
pi_196653550
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik zie deze zaken echt niet gebeuren in de praktijk
De banken hebben hetzelfde probleem, maar die hebben er wel iets op gevonden. Ook die hebben natuurlijk geen zin om debiteurenlijsten en huurderslijsten continu te updaten en te registreren.
Ze verkrijgen een volmacht van de leningnemer om toekomstige vorderingen te verpanden en te registreren, en registreren vervolgens dagelijks of wekelijks een generieke pandakte voor alle leningnemers en al hun debiteuren. In 2012 is deze constructie door de Hoge Raad beoordeeld en geaccepteerd. Zoek maar eens op Dix - ING arrest.

In principe zouden de platformen dit ook kunnen doen, ze hoeven dan maar bijvoorbeeld wekelijks 1 generieke pandakte te registreren voor alle leningen, dat is te overzien. Maar ik denk niet dat ze het zo doen momenteel.
pi_196653744
quote:
14s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

De banken hebben hetzelfde probleem, maar die hebben er wel iets op gevonden. Ook die hebben natuurlijk geen zin om debiteurenlijsten en huurderslijsten continu te updaten en te registreren.
Ze verkrijgen een volmacht van de leningnemer om toekomstige vorderingen te verpanden en te registreren, en registreren vervolgens dagelijks of wekelijks een generieke pandakte voor alle leningnemers en al hun debiteuren. In 2012 is deze constructie door de Hoge Raad beoordeeld en geaccepteerd. Zoek maar eens op Dix - ING arrest.

In principe zouden de platformen dit ook kunnen doen, ze hoeven dan maar bijvoorbeeld wekelijks 1 generieke pandakte te registreren voor alle leningen, dat is te overzien. Maar ik denk niet dat ze het zo doen momenteel.
Nuttige info. Maar het illustreert wel hoeveel werk ervoor nodig is om het pandrecht in stand te houden.
Waar het mij vooral om te doen was is waarschuwen dat een pandrecht niet perse een keiharde garantie is, omdat de ketting breekt op een zwakke schakel.
pi_196654214
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:20 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Hoe informeren jullie mensen die al ingestapt zijn hierover? En mogen ze dan nog uitstappen nadat de spelregels veranderd zijn?

Waarom doen jullie dit eigenlijk zo? Het kan overkomen alsof er niet goed nagedacht is over de pitch/voorwaarden. Maar misschien is er een goede reden voor die ik over het hoofd zie.
Wel tof dat jullie hier ook actief zijn.
Beste Kletsmajoortje,

Mensen kunnen niet instappen, want de knop INVESTEREN staat niet aan. En ik informeer helemaal niemand, want het project staat nog niet op onze website. Er zijn alleen een aantal weldenkenden onder jullie die vrij snel de url ontdekken.

We hebben inderdaad een goede reden om dit zo te doen. Er zijn een aantal personen die met ons in de voorbereiding meekijken en ons van commentaar voorzien, zodat de pitch tekst zo objectief en volledig mogelijk is. Allemaal in het kader van de bescherming van investeerders.

En ja, we lezen hier af en toe mee, maar verwacht niet dat we op alles antwoorden hoor. Mochten er relevante vragen zijn, dan is mailen naar ons een snellere optie.

Nogmaals, een fijne dag!
pi_196654240
Transformatie warme bakker naar woningen staat open
https://www.collincrowdfu(...)dfinanciering-box-3/
in 13 minuten vol

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 10-12-2020 14:12:58 ]
pi_196654474
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Transformatie warme bakker naar woningen staat open
https://www.collincrowdfu(...)dfinanciering-box-3/
in 13 minuten vol
Ik wens ze er veel plezier mee🤭🤭
Pecunia non olet
pi_196656596
quote:
14s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
In principe zouden de platformen dit ook kunnen doen, ze hoeven dan maar bijvoorbeeld wekelijks 1 generieke pandakte te registreren voor alle leningen, dat is te overzien. Maar ik denk niet dat ze het zo doen momenteel.
Initieel een pandakte waarin de volmacht voor vervolg pandaktes geregeld is, daarna mee op verzamellijst die zo vaak al mogelijk wordt gedeponeerd, dat is zover mijn info gaat de werkwijze van o.a een aantal banken en het advies dat ik (al weer een aantal jaren gelden, vandaar mijn opmerking over mogelijk nieuwe jurispredentie!) destijd zelf heb gekregen. Als je dat proces een beetje op orde hebt hoeft het niet veel tijd en geld te kosten. De pandakte moet nog wel fysiek opgestuurd of afgegeven worden naar/bij de belastingdienst die de registratie doet en dan het geheel kosteloos retour stuurt.
pi_196659197
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Transformatie warme bakker naar woningen staat open
https://www.collincrowdfu(...)dfinanciering-box-3/
in 13 minuten vol
Als warme broodjes ;-)
pi_196659213
Aardig berichtje van binnenvaartondernemer
quote:
De spits Veronica
Hallo beste investeerders,

Hopelijk gaat het goed met jullie in deze uitdagende tijd. Met ons gaat het gelukkig goed, de binnenvaart wordt weliswaar stevig geraakt door de coronacrisis, maar wij hebben toch nog ruim voldoende werk totnutoe.
pi_196659627
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Aardig berichtje van binnenvaartondernemer
[..]

Nog altijd mijn project met de hoogste gunfactor. En ik heb er een hoop.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_196660253
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Aardig berichtje van binnenvaartondernemer
[..]

Ik schrok al van de mail, maar ben blij verrast!
pi_196667922
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Aardig berichtje van binnenvaartondernemer
[..]

Wel belangrijk om even op te merken voor de investeerders "de binnenvaart wordt weliswaar stevig geraakt door de coronacrisis, ".

Er komen 7 magere jaren aan volgens Panteia:
https://www.schuttevaer.n(...)en-voor-binnenvaart/
https://www.schuttevaer.n(...)en-voor-binnenvaart/
pi_196668350
Project Steyl op OPC heeft na twee dagen verlenging het minimum bedrag behaald.
pi_196669017
SIG, deze week geen projecten. Zouden we ze allemaal gehad hebben voor de lage overdrachtsbelasting? Als dat zo is verwacht ik een rustige tweede helft december, januari en februari op het gebied van vastgoedfinanciering en daarmee investeringsmogelijkheden. Wat zijn jullie inschattingen? Al is dat natuurlijk altijd te moeilijk te zeggen, probeer ik er nu wel rekening mee te houden. Zeker nu ik in januari een flink bedrag vrij krijg.
pi_196669280
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 10:34 schreef Hanzul2 het volgende:
SIG, deze week geen projecten. Zouden we ze allemaal gehad hebben voor de lage overdrachtsbelasting? Als dat zo is verwacht ik een rustige tweede helft december, januari en februari op het gebied van vastgoedfinanciering en daarmee investeringsmogelijkheden. Wat zijn jullie inschattingen? Al is dat natuurlijk altijd te moeilijk te zeggen, probeer ik er nu wel rekening mee te houden. Zeker nu ik in januari een flink bedrag vrij krijg.
Ik heb hierover een paar dagen geleden contact gehad met SIG. Er zouden dit jaar nog 6 a 7 projecten aankomen. Paar 5-jaarsprojecten en een paar met een kortere looptijd.
pi_196669512
Paarden project staat open
https://www.collincrowdfund.nl/best-choice-paarden/
met best een grote toiletruimte
https://www.funda.nl/koop(...)akkerweg-14/#foto-15

[ Bericht 49% gewijzigd door KrekelJapie op 11-12-2020 11:17:40 ]
pi_196669634
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 10:34 schreef Hanzul2 het volgende:
SIG, deze week geen projecten. Zouden we ze allemaal gehad hebben voor de lage overdrachtsbelasting? Als dat zo is verwacht ik een rustige tweede helft december, januari en februari op het gebied van vastgoedfinanciering en daarmee investeringsmogelijkheden. Wat zijn jullie inschattingen? Al is dat natuurlijk altijd te moeilijk te zeggen, probeer ik er nu wel rekening mee te houden.
Grote kans dat er heel wat projecten nog naar voren gehaald zijn, om ze zo in 2020 aan te kunnen kopen.
Wat dit voor 2021 en verder betekent blijft lastig in te schatten. Ik verwacht dat het inderdaad wel wat rustiger gaat worden met vastgoed projecten. Maar hoeveel rustiger weet niemand?

quote:
Zeker nu ik in januari een flink bedrag vrij krijg.
Zelf een pandje kopen dan maar? :)

Zelf heb ik op dit moment 2 panden en zou er best nog wel 2 bij willen. Maar het is nu gewoon erg lastig om iets interessants te kopen. Laatst mocht ik in Zeist niet eens komen kijken voor de bezichtiging, want er waren al 40 anderen mij voor :o
pi_196669763
Voor de groene investeerders onder ons die het risico niet uit de weg gaan. 7.5% lening 48 maanden + 10% succes bonus bij een energieopslag firma. https://www.duurzaaminves(...)il?PropositionID=158
pi_196669789
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Voor de groene investeerders onder ons die het risico niet uit de weg gaan. 7.5% lening 48 maanden + 10% succes bonus. op een energieopslag firma. https://www.duurzaaminves(...)il?PropositionID=158
jammer dat die dan weer niet meetelt als groene investering voor de belastingdienst box 3 heffing.
pi_196669818
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 09:06 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Wel belangrijk om even op te merken voor de investeerders "de binnenvaart wordt weliswaar stevig geraakt door de coronacrisis, ".

Er komen 7 magere jaren aan volgens Panteia:
https://www.schuttevaer.n(...)en-voor-binnenvaart/
https://www.schuttevaer.n(...)en-voor-binnenvaart/
Als ik zo vluchtig de commentaren bij het geschreven stuk lees delen de mensen die op het water zitten de mening van de onderzoekers niet.
pi_196669988
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:19 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Grote kans dat er heel wat projecten nog naar voren gehaald zijn, om ze zo in 2020 aan te kunnen kopen.
Wat dit voor 2021 en verder betekent blijft lastig in te schatten. Ik verwacht dat het inderdaad wel wat rustiger gaat worden met vastgoed projecten. Maar hoeveel rustiger weet niemand?
[..]

Zelf een pandje kopen dan maar? :)

Zelf heb ik op dit moment 2 panden en zou er best nog wel 2 bij willen. Maar het is nu gewoon erg lastig om iets interessants te kopen. Laatst mocht ik in Zeist niet eens komen kijken voor de bezichtiging, want er waren al 40 anderen mij voor :o
Thnx voor de opmerking. Belleginspand wil vrouwlief liever niet, bang voor teveel gedoe. Zelf wel kort overwogen om huidige woning aan te houden voor verhuur(hier komt de waarde ook uit, want eigenwingreserve is reeds voorgefinancierd), alleen in ons dorp niet interessant. Kan (maar) een netto bar halen van circa 4% met alle risico's van dien en stuk minder spreiding. Nee doe mij dan maar een maximaal goed gesprijde portefuie, tussen aandelen en investeringen in funding.
pi_196670630
Groothandel draaiwerk en persdelen:
https://www.collincrowdfund.nl/q-impress-turning-b-v/

1e hypotheek op bedrijfspand
https://www.google.com/ma(...)52.327695!4d6.646917

en 1e hypotheek op woonhuis
https://www.google.com/ma(...).3277188!4d6.6464948

Ondernemer kan door zijn achtertuin naar zijn werk:


[ Bericht 31% gewijzigd door KrekelJapie op 11-12-2020 13:07:06 ]
pi_196670959
Oisterwijk , 11-12-2020

COLLIN DOORBREEKT ALS EERSTE NEDERLANDSE CROWDFUNDPLATFORM DE GRENS VAN ¤ 250 MILJOEN.

Vrijdag 11 december gaat bij Collin de geschiedenisboeken in als de dag dat de grens van ¤ 250 miljoen aan geïnvesteerd vermogen is doorbroken.

”Dit is een resultaat waar wij jarenlang iedere dag met ons hele team hard aan gewerkt hebben”, aldus Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin Crowdfund.

Naast het trotse gevoel dat Jeroen heeft voor het Collin Team wil hij ook alle investeerders en ondernemers bedanken. Zonder de vele investeerders die de dromen van MKB bedrijven helpen realiseren was deze mijlpaal niet mogelijk geweest.

Voor de toekomst blijven de ambities van Collin hoog. Wij willen blijven doorgroeien, maar kwaliteit blijft boven kwantiteit op nummer één staan.
pi_196671035
[quote]0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 12:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Groothandel draaiwerk en persdelen:
https://www.collincrowdfund.nl/q-impress-turning-b-v/

1e hypotheek op bedrijfspand
https://www.google.com/ma(...)52.327695!4d6.646917

en 1e hypotheek op woonhuis
https://www.google.com/ma(...).3277188!4d6.6464948

m.youtube.com/watch%3Fv%3DmRlA5EFi9uc&ved=2ahUKEwip9LeH78XtAhXP-qQKHTHWCmYQtwIwA3oECAkQAQ&usg=AOvVaw0jL9MCR1dKlBKM0I-hdVMX

Wanneer iemand een link heeft zie ik hem graag.
pi_196671069
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 12:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Oisterwijk , 11-12-2020

COLLIN DOORBREEKT ALS EERSTE NEDERLANDSE CROWDFUNDPLATFORM DE GRENS VAN ¤ 250 MILJOEN.

Vrijdag 11 december gaat bij Collin de geschiedenisboeken in als de dag dat de grens van ¤ 250 miljoen aan geïnvesteerd vermogen is doorbroken.

”Dit is een resultaat waar wij jarenlang iedere dag met ons hele team hard aan gewerkt hebben”, aldus Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin Crowdfund.

Naast het trotse gevoel dat Jeroen heeft voor het Collin Team wil hij ook alle investeerders en ondernemers bedanken. Zonder de vele investeerders die de dromen van MKB bedrijven helpen realiseren was deze mijlpaal niet mogelijk geweest.

Voor de toekomst blijven de ambities van Collin hoog. Wij willen blijven doorgroeien, maar kwaliteit blijft boven kwantiteit op nummer één staan.
Waarvan ruim 11,7 miljoen euro (van de 127 miljoen nog openstaande) met achterstand van 45 tot >365 dagen. Niet schrikbarend hoog, maar bij CCF een flink grotere kans op default dan bijvoorbeeld SIG. Het blijft mij verbazen hoe snel bij CCF de projecten vollopen t.o.v. SIG. M.i. staart men zich teveel blind op een iets hoger rendement.

[ Bericht 1% gewijzigd door markmangler op 11-12-2020 13:00:38 (aanvulling van openstaande bedrag) ]
pi_196671120
quote:
Ik snap niet waarom hij voor een woonhuishypotheek 6% zou gaan betalen. Een prive hypotheek van 3 ton en een crowdfunding van 2 ton tegen 7% voor het bedrijfspand lijkt me logischer.

Maar goed, dat zal wel niet lukken wegens onvoldoende inkomsten uit zijn onderneming. Dan waag ik me er ook niet aan.

Edit:
https://www.facebook.com/(...)m_id=240243390182511

[ Bericht 5% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 11-12-2020 13:12:52 ]
pi_196671175
quote:
Hmmm, die smaakt me niet verkeerd 😋 eerder een dubbele dan een enkele inleg.
Pecunia non olet
pi_196671317
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik zo vluchtig de commentaren bij het geschreven stuk lees delen de mensen die op het water zitten de mening van de onderzoekers niet.
De toekomst is natuurlijk altijd lastig om te voorspellen. Ik krijg ongeveer elke week de papierenversie van deze krant. En lees dan altijd het stukje over de vrachtprijzen wel even door ik had wel het idee dat Corona op de binnenvaart iets meer impact had. Dit voornamelijk in combinatie met de afname van de vraag naar kolen.
pi_196671784
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 18:10 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ja, dit stond in de pitch.
Wel blijkt er nu een juridische discussie te ontstaan met een andere schuldeiser (bank) die claimt dat het vestigen van het pandrecht niet correct uitgevoerd is. (KOM heeft zijn zaakjes weer eens niet op orde en de investeerders mogen bloeden).
Check 😟
pi_196672039
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 december 2020 13:01 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom hij voor een woonhuishypotheek 6% zou gaan betalen. Een prive hypotheek van 3 ton en een crowdfunding van 2 ton tegen 7% voor het bedrijfspand lijkt me logischer.

Maar goed, dat zal wel niet lukken wegens onvoldoende inkomsten uit zijn onderneming. Dan waag ik me er ook niet aan.

Edit:
https://www.facebook.com/(...)m_id=240243390182511
Ik verwacht (vrees?) dat het woonhuis en bedrijfspand niet los van elkaar mogen worden verhandeld. Ik woon in een plaats waar ook zo'n zogenoemde woon-werk zone is op de rand van het bedrijventerrein en woonwijk. De gemeente behandeld het voor belastingen, grondprijs etc. als losse panden, maar het kan/mag niet los verkocht worden (woning is bedrijfswoning en het bestaan/gebruik is gekoppeld aan het bedrijfsgebouw). Dan is er bij het vestigen van een hypotheek op de verschillende delen door verschillende partijen bij een eventeule executie van het hypotheekrecht wel een lastige situatie. Of dat hier ook speelt weet ik niet, maar dat zorgt mogelijk wel voor wat extra complicatie/risico, zou handig zijn als ccf daar wat duidelijker over was.

Crowdfunding platformen mpogen/kunnen toch een woningleningen verstrekken voor eigen bewoning (box 1)? Ik meen dat we daar bij een pand van sig een jaar geleden eens wat vragen over hadden?
pi_196672049
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 13:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmmm, die smaakt me niet verkeerd 😋 eerder een dubbele dan een enkele inleg.
Ja ik wil ook wel mee doen met dit bedrijf in messing persdelen met dubbele 1ste hypotheek. Dus een investeringslink wordt gewaardeerd. :)
pi_196672087
De gerechtsdeurwaarder staat nu open https://www.collincrowdfund.nl/nikki-holding-b-v/

en vol in ruim 5 minuten.
pi_196672579
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:02 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik verwacht (vrees?) dat het woonhuis en bedrijfspand niet los van elkaar mogen worden verhandeld. Ik woon in een plaats waar ook zo'n zogenoemde woon-werk zone is op de rand van het bedrijventerrein en woonwijk. De gemeente behandeld het voor belastingen, grondprijs etc. als losse panden, maar het kan/mag niet los verkocht worden (woning is bedrijfswoning en het bestaan/gebruik is gekoppeld aan het bedrijfsgebouw). Dan is er bij het vestigen van een hypotheek op de verschillende delen door verschillende partijen bij een eventeule executie van het hypotheekrecht wel een lastige situatie. Of dat hier ook speelt weet ik niet, maar dat zorgt mogelijk wel voor wat extra complicatie/risico, zou handig zijn als ccf daar wat duidelijker over was.
In de roos!

quote:
C.0.1 Verzoek toestemming verhuur Twentepoort West 44 (2008043)
Toelichting voor de openbare besluitenlijst:
Op 3 juni 1999 is een bouwterrein aan de Parkiet 20 / Twentepoort West 44
door de gemeente verkocht. Op locatie is een bedrijfsgebouw met
bedrijfswoning gebouwd. Bij de verkoop is afgesproken dat het bedrijfsgebouw
en de bedrijfswoning niet zonder toestemming van de gemeente los van elkaar
mogen worden verkocht of verhuurd. Beide panden worden nu verkocht aan
één nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar heeft om toestemming gevraagd,
omdat hij de bedrijfshal wil verhuren los van de bedrijfswoning. Het college
heeft besloten de gevraagde toestemming te verlenen.
https://api1.ibabs.eu/pub(...)=almelo&id=100193041

De koper hoopt kennelijk op een toestemming tot losse verkoop, gezien "De ondernemer heeft de mogelijkheid om na 24 maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de privéwoning aan De Parkiet 20 te Almelo vervroegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders, onder de conditie dat het openstaande leenbedrag maximaal ¤ 175.000,- bedraagt na het verrichten van de vervroegde aflossing."

Maar goed, dat is een logische verklaring. Courantheid van de panden is door de combinatie dus vooralsnog wat minder.
pi_196672630
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Voor de groene investeerders onder ons die het risico niet uit de weg gaan. 7.5% lening 48 maanden + 10% succes bonus bij een energieopslag firma. https://www.duurzaaminves(...)il?PropositionID=158
Zelf zie ik dan meer in zoiets als dit :) :
https://www.morningstar.n(...)t.aspx?id=0P0000M64O
pi_196672802
Vervroegde aflossing Crowdpartners

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196673349
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

In de roos!
[..]

https://api1.ibabs.eu/pub(...)=almelo&id=100193041

De koper hoopt kennelijk op een toestemming tot losse verkoop, gezien "De ondernemer heeft de mogelijkheid om na 24 maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de privéwoning aan De Parkiet 20 te Almelo vervroegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders, onder de conditie dat het openstaande leenbedrag maximaal ¤ 175.000,- bedraagt na het verrichten van de vervroegde aflossing."

Maar goed, dat is een logische verklaring. Courantheid van de panden is door de combinatie dus vooralsnog wat minder.
Goed gevonden! (ik ging alleen op gevoel en ervaring af)

Ik lees dat er reeds op 1/9 toestemming is gegeven voor de verhuur, nu 11 december komt er verzoek tot financiering, ik verwacht dat er dus niet veel andere parijen beschikbaar waren voor deze financiering, vandaar dat er een voor privewoning vrij hoge rente geaccepteerd word.

In de pitch wordt de suggestie gewekt dat de BV het bedrijfspand koopt en de privepersoon de woning, dat is dus op basis van de gemeente info niet helemaal correct. De privepersoon koopt beide panden en verhuurt aan werkmaatschappij, waar op zich helemaal niets mis mee is, is een veel voorkomende situatie. Het ccf sieren dat ze de volledige info publiceren, of zouden ze dit helemaal niet weten?

Ik ben het eens dat er dus een logisch verklaring is voor de rente (en dat waarschijnlijk niet veel partijen dit zullen willen financieren en je dus bij crwodfunding uitkomt). Ook dan is het naar mijn idee daardoor zeker geen slecht project, alleen is het onderpand inderdaad iets minder courant/gemakkelijk te verkopen waardoor het risico mogelijk iets anders ingeschat kan worden dan in het geval beiden los van elkaar verkocht zouden kunnen worden.
pi_196673368
Aankondiging op SIG van de 2 nieuwe projecten op 13 december. 1 keer 5 jaar, 1 keer 2 jaar.
pi_196673504
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 15:24 schreef W1241302 het volgende:
Aankondiging op SIG van de 2 nieuwe projecten op 13 december. 1 keer 5 jaar, 1 keer 2 jaar.
https://www.funda.nl/koop(...)48-piersonstraat-95/

https://veilingnotaris.nl(...)95_dordrecht?archief (2014)

https://www.beleggingspan(...)sbroek-Markt-22.html (2015)

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 11-12-2020 15:39:00 ]
pi_196673621
Orchideeën
https://www.collincrowdfund.nl/lansbergen-orchids-b-v-2/
Hypotheek is een beetje vaag omschreven. Het is een 2e hypotheek, maar in de praktijk een derde hypotheek
Edit: er lijkt geen hypotheekrecht van toepassing te zijn.
pi_196673776
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 12:58 schreef markmangler het volgende:

[..]

Waarvan ruim 11,7 miljoen euro (van de 127 miljoen nog openstaande) met achterstand van 45 tot >365 dagen. Niet schrikbarend hoog, maar bij CCF een flink grotere kans op default dan bijvoorbeeld SIG. Het blijft mij verbazen hoe snel bij CCF de projecten vollopen t.o.v. SIG. M.i. staart men zich teveel blind op een iets hoger rendement.
Groot verschil is dat er bij SiG maar heel weinig wordt afgelost gedurende de looptijd. Als er een correctie komt in de huizenprijzen of als er geherfinancierd moet worden op het moment dat rentes weer stijgen, dan wordt dat een heel ander verhaal.
pi_196673809
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 15:40 schreef KrekelJapie het volgende:
Orchideeën
https://www.collincrowdfund.nl/lansbergen-orchids-b-v-2/
Hypotheek is een beetje vaag omschreven. Het is een 2e hypotheek, maar in de praktijk een derde hypotheek
Edit: er lijkt geen hypotheekrecht van toepassing te zijn.
Zoals ik het lees wordt de nieuwe lening gezekerd door dezelfde 2e hypotheek als de eerste CF lening waarbij afgesproken wordt dat de investeerders van de eerste lening voorrang hebben als het tot uitwinning komt.
Ik heb bij de eerste lening niet meegedaan en nu zeker ook niet. Veel te veel schuld in dit bedrijf. Zou me niets verbazen dat deze lening nodig is om de corona tijd door te komen en niet gebruikt wordt voor de nieuwe soort (Ludicia’s)
pi_196673864
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 15:24 schreef W1241302 het volgende:
Aankondiging op SIG van de 2 nieuwe projecten op 13 december. 1 keer 5 jaar, 1 keer 2 jaar.
Wat me opvoel: bij pand markt 22 staat een lagere woz waarde dan op wozwaardeloket, foutje of later bijgesteld en niet verwerkt?
pi_196673877
Ik zit wel in die eerste Lansbergen lening. Ondernemer heeft in april, mei en juni gebruik gemaakt van de mogelijkheid om alleen rente te betalen, dit is hierbij gebleven en niet verlengd naar 6 maanden.
pi_196674550
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

In de roos!
[..]

https://api1.ibabs.eu/pub(...)=almelo&id=100193041

De koper hoopt kennelijk op een toestemming tot losse verkoop, gezien "De ondernemer heeft de mogelijkheid om na 24 maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de privéwoning aan De Parkiet 20 te Almelo vervroegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders, onder de conditie dat het openstaande leenbedrag maximaal ¤ 175.000,- bedraagt na het verrichten van de vervroegde aflossing."

Maar goed, dat is een logische verklaring. Courantheid van de panden is door de combinatie dus vooralsnog wat minder.
Bedankt voor deze info.
Goed gevonden en geanalyseerd! ^O^
pi_196674690
Vervroegde aflossing SIG.

Geachte Investeerder,

U heeft geïnvesteerd in het project Egelantierstraat 19, 19A en 19B te Utrecht. De hypotheek is 7 december 2020 afgelost.

Uw Investering, rente en boeterente, in venband met het eerder aflossen dan de vastgelegde looptijd, is gestort in uw e-Wallet.

6 maanden plus 1%, project liep langer dan 2 jaar. Dit project juist goede moment afgelost wat betreft Fhee, die moest in januari betaald worden voor het vierde jaar.

[ Bericht 21% gewijzigd door Hanzul2 op 11-12-2020 16:56:37 ]
pi_196674979
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 16:51 schreef Hanzul2 het volgende:
Vervroegde aflossing SIG.

Geachte Investeerder,

U heeft geïnvesteerd in het project Egelantierstraat 19, 19A en 19B te Utrecht. De hypotheek is 7 december 2020 afgelost.

Uw Investering, rente en boeterente, in venband met het eerder aflossen dan de vastgelegde looptijd, is gestort in uw e-Wallet.

6 maanden plus 1%, project liep langer dan 2 jaar. Dit project juist goede moment afgelost wat betreft Fhee, die moest in januari betaald worden voor het vierde jaar.
Was fijn geweest als ze dit bericht hadden gestuurd voor de diverse betalingsverzoeken die ik vandaag heb ontvangen. Had me heel wat heen en weer geschuif met geld gescheeld... o|O
pi_196675037
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 17:14 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Was fijn geweest als ze dit bericht hadden gestuurd voor de diverse betalingsverzoeken die ik vandaag heb ontvangen. Had me heel wat heen en weer geschuif met geld gescheeld... o|O
Komt in dit geval bij mij net goed uit. Ik heb nog een aantal projecten open staan waar ik binnenkort het betaalverzoek verwacht.
pi_196675437
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 16:51 schreef Hanzul2 het volgende:
Vervroegde aflossing SIG.

Geachte Investeerder,

U heeft geïnvesteerd in het project Egelantierstraat 19, 19A en 19B te Utrecht. De hypotheek is 7 december 2020 afgelost.

Uw Investering, rente en boeterente, in venband met het eerder aflossen dan de vastgelegde looptijd, is gestort in uw e-Wallet.

6 maanden plus 1%, project liep langer dan 2 jaar. Dit project juist goede moment afgelost wat betreft Fhee, die moest in januari betaald worden voor het vierde jaar.
Ik zie dat de boeterente tegenwoordig een stuk kariger is. Slecht 6 maanden rente. In de eerste projecten was dit nog 6 maanden + 1 of 2% van de investering. De eerste 3 projecten waarin in bij SIG zat zijn nu vervroegd afgelost (eind 2017).
pi_196675725
Nieuw project Anand
https://www.collincrowdfu(...)-anand-en-t-s-anand/
Garageboxen/speculatie transformatie appartementen

Adres moet Nijverheidsstraat zijn ipv weg

https://www.beleggingspan(...)idsstraat-25-39.html

https://www.basis.nl/object/nijverheidsstraat-25-29.html

[ Bericht 10% gewijzigd door KrekelJapie op 11-12-2020 18:22:40 ]
pi_196675798
Melkveehouder
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/
1e hypotheek
Zoon heeft geen privé leven
quote:
Zijn zoon Chris Van Rijthoven (1993) werkt 25-30 uur in de week mee op de boerderij. Naast de werkzaamheden binnen de onderneming is hij fulltime werkzaam bij een voerleverancier.


[ Bericht 41% gewijzigd door KrekelJapie op 11-12-2020 18:17:55 ]
pi_196675858
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:19 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Grote kans dat er heel wat projecten nog naar voren gehaald zijn, om ze zo in 2020 aan te kunnen kopen.
Wat dit voor 2021 en verder betekent blijft lastig in te schatten. Ik verwacht dat het inderdaad wel wat rustiger gaat worden met vastgoed projecten. Maar hoeveel rustiger weet niemand?
[..]

Zelf een pandje kopen dan maar? :)

Zelf heb ik op dit moment 2 panden en zou er best nog wel 2 bij willen. Maar het is nu gewoon erg lastig om iets interessants te kopen. Laatst mocht ik in Zeist niet eens komen kijken voor de bezichtiging, want er waren al 40 anderen mij voor :o
Wat zoek je voor panden?
pi_196675902
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 19:23 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Jaarlijks en éénmalig klinkt tegenstrijdig. Wat bedoelen ze nu précies?

• Eénmaal per jaar een extra aflossing doen van maximaal 10% ineens?

• Eénmalig 10% extra aflossen?

• Jaarlijks 10% extra aflossen?

Ik heb er verder geen moeite mee, maar met al het gedoe is duidelijk zijn wel een basisvoorwaarde om later niet voor verrassingen te komen te staan lijkt me.
Collin heeft het nu anders omschreven
quote:
Het is mogelijk om ieder kalenderjaar vergoedingsrentevrij eenmaal per jaar 10% extra af te lossen op de oorspronkelijke hoofdsom
waar dit forum al niet goed voor is.
pi_196676000
Helemaal prima zo :-)
pi_196676397
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:04 schreef KrekelJapie het volgende:
Nieuw project Anand
https://www.collincrowdfu(...)-anand-en-t-s-anand/
Garageboxen/speculatie transformatie appartementen

Adres moet Nijverheidsstraat zijn ipv weg

https://www.beleggingspan(...)idsstraat-25-39.html

https://www.basis.nl/object/nijverheidsstraat-25-29.html
wordt nog niet wild van het gebeuren, mogelijk asbestdakjes, veel hokjes dus verhoudingsgewijs veel gedoe met huurders, en het ziet er ook eigenlijk niet uit, ook vind ik het nog geen ontwikkelperceel voor woningen, als je via kadastrale kaart kijkt zie je dat het de units aan de buitenrand van de U zijn (25-39), de units aan de binnenzijde van de U vorm en de rest van het terrein is een ander kadastraal perceel (17-31), dus andere eigena(a)r(en)??
Maar volgens de fotos hoort het binnenhutje erbij.

Zonder het andere perceel begin je niks op ontwikkelgebied, en heb je wat oude schuurtjes in de verhuur, hetgeen ook lucratief kan zijn, prima, maar ik ben nog niet wild. *O* w/

In de pitch de kadastrale percelen vermelden zou helpen (actie Collin) , van hetgeen men nu koopt en op termijn wil kopen.

pak nog wel een SIGje mee. Dus voor 1.200k kun je wat schuurtjes kopen in Gouda, een tussenwoning in Amsterdam en een villa met zwembad in de achterhoek

https://vastgoedjournaal.nl/beleggingspanden/pand/5330/gouda

https://www.jaap.nl/te-ko(...)9/15925749/overzicht

https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/GDA01/G/1861 25-39

https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/GDA01/G/1967 17-31

[ Bericht 10% gewijzigd door peterc op 11-12-2020 19:37:16 ]
pi_196676743
MBT de betaalverzoeken van SIG. Het valt mij op dat ze die wel heel vroeg sturen.
Zo moest er op 10 dec het geld worden overgemaakt voor het project Vlaardingen Röntgenstraat 35 C, terwijl die pas 30 dec naar de notaris gaat.

Is toch zo'n 20 dagen zonder rente dat het bij SiG staat.
Ik zou willen dat deze periode wat korter is.

Hoe kijken jullie hiernaar?
pi_196676844
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:12 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Wat zoek je voor panden?
Voornamelijk appartementen van zo'n 65 - 90 m2. Met 2 tot 4 kamers.
Afwerking laag of gemiddeld. (dure appartementencomplexen zijn minder interessant)

Deze zijn naar mijn mening zeer goed om te verhuren.

En ja, ik besef mij heel goed dat dit de categorie is waar veel meer mensen naar op zoek zijn. Zowel starters, bejaarden, verhuurders en expats.
pi_196676873
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:01 schreef dyna18 het volgende:
MBT de betaalverzoeken van SIG. Het valt mij op dat ze die wel heel vroeg sturen.
Zo moest er op 10 dec het geld worden overgemaakt voor het project Vlaardingen Röntgenstraat 35 C, terwijl die pas 30 dec naar de notaris gaat.

Is toch zo'n 20 dagen zonder rente dat het bij SiG staat.
Ik zou willen dat deze periode wat korter is.

Hoe kijken jullie hiernaar?
als ze afhankelijk zijn van stortingen van investeerders dan moet iedereen het binnen 3 dagen overmaken. Daarna krijg je nog een herinnering dat je binnen 2 dagen moet betalen, zit meestal nog wel een weekend tussen. Dan hebben ze een speling van 10 dagen. Lijkt me redelijk. GVE da's pas lang renteloos.
pi_196677225
Dumbo BV (vega-restaurant Rotterdam) is failliet. Was blijkbaar een project van Collin begin 2019. Zit er zelf niet in maar ben wel nieuwsgierig naar de afwikkeling gezien de in de pitch vermelde zekerheden (waaronder 2de hypotheek).
pi_196677760
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Dumbo BV (vega-restaurant Rotterdam) is failliet. Was blijkbaar een project van Collin begin 2019. Zit er zelf niet in maar ben wel nieuwsgierig naar de afwikkeling gezien de in de pitch vermelde zekerheden (waaronder 2de hypotheek).
Ik zit er gelukkig niet in. Maar gezien +/- 10% van de uitstaande tegoeden (totaal) een achterstand van 45 dagen of meer heeft staat Collin bij mij voorlopig ook op hold (blacklist). Netto rendement bij Collin is nu nog maar 3,28 %...

Bron: https://www.collincrowdfund.nl/leningportefeuille.

Ik denk dat ze echt wat meer moeite moeten gaan doen mbt de screening.
pi_196677961
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:52 schreef markmangler het volgende:

[..]

Ik zit er gelukkig niet in. Maar gezien +/- 10% van de uitstaande tegoeden (totaal) een achterstand van 45 dagen of meer heeft staat Collin bij mij voorlopig ook op hold (blacklist). Netto rendement bij Collin is nu nog maar 3,28 %...

Bron: https://www.collincrowdfund.nl/leningportefeuille.

Ik denk dat ze echt wat meer moeite moeten gaan doen mbt de screening.
Heeft ook een beetje te maken met het soort projecten waarin je investeert. Ik heb zelf een bruto rendement dat 0,7% lager is dan het gemiddelde, maar dat netto 2,5% hoger is dan het gemiddelde
pi_196677986
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:01 schreef dyna18 het volgende:
MBT de betaalverzoeken van SIG. Het valt mij op dat ze die wel heel vroeg sturen.
Zo moest er op 10 dec het geld worden overgemaakt voor het project Vlaardingen Röntgenstraat 35 C, terwijl die pas 30 dec naar de notaris gaat.

Is toch zo'n 20 dagen zonder rente dat het bij SiG staat.
Ik zou willen dat deze periode wat korter is.

Hoe kijken jullie hiernaar?
Gewoon nog niet betalen. 23 december is vroeg genoeg. Waarschijnlijk storten ze het geld de 24e of 28e naar de notaris.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 11-12-2020 20:09:23 ]
pi_196678165
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Gewoon nog niet betalen. 23/24 december is vroeg genoeg.
Jongens jongens waar praten we over;
- wanneer we 10 dagen eerder storten wat levert dat op, bij ¤ 10.000 is dat ¤ 0,25 bij 0,1% rente.
- wanneer je op de 23/24 overmaakt wat Krekeljapie voorstelt dan kan SIG pas na de Kerst op de 28ste het geld naar de notaris overmaken waardoor de kans dat het fout gaat redelijk groot is
- waarom SIG met extra werk opschepen door hun debiteuren afdeling extra aan het werk te zetten, na het eerste verzoek een tweede verzoek en eventueel een derde verzoek.
Mijn advies en wat ik ook doe ruim op tijd overmaken.
pi_196678306
quote:
Deze jonge ambitieuze restauranthouders zien een kans. Lijkt me een goed plan. Lijkt me ook wel een goede stek. ben er volgens mij wel eens geweest. Kent iemand de situatie hier in detail?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-12-2020 20:25:58 ]
pi_196678416
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:09 schreef ML45 het volgende:

[..]

Jongens jongens waar praten we over;
- wanneer we 10 dagen eerder storten wat levert dat op, bij ¤ 10.000 is dat ¤ 0,25 bij 0,1% rente.
- wanneer je op de 23/24 overmaakt wat Krekeljapie voorstelt dan kan SIG pas na de Kerst op de 28ste het geld naar de notaris overmaken waardoor de kans dat het fout gaat redelijk groot is
- waarom SIG met extra werk opschepen door hun debiteuren afdeling extra aan het werk te zetten, na het eerste verzoek een tweede verzoek en eventueel een derde verzoek.
Mijn advies en wat ik ook doe ruim op tijd overmaken.
Mee eens. Zou het wel prettig vinden als de periode tussen storten en rente dragend worden door SIG zo kort mogelijk gehouden wordt. Met de feestdagen kan het wat langer zijn. Maar normaal denk ik dat er niet meer dan 14 dagen tussen eerste verzoek/storten en passeren van de akte mag zitten.
pi_196678538
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Deze jonge ambitieuze restauranthouders zien een kans. Lijkt me een goed plan. Lijkt me ook wel een goede stek. ben er volgens mij wel eens geweest. kent iemand de situatie hier in detail?
Over de ondernemers heb ik zelf niet zo'n twijfel, deze lijken mij wel ok. De plek is nu enigszins buiten de looproute. Zelf een paar keer bij een van de restaurants ( op het terras) gezeten. De situatie met het park en het riviertje is er nog niet en dat maakt voor de sfeer wel veel uit. Het ligt tussen het centrum van de stad en het "nieuwe" Strijp S.
pi_196678575
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Dumbo BV (vega-restaurant Rotterdam) is failliet. Was blijkbaar een project van Collin begin 2019. Zit er zelf niet in maar ben wel nieuwsgierig naar de afwikkeling gezien de in de pitch vermelde zekerheden (waaronder 2de hypotheek).
Heb de pitch nog eens nagelezen. Heeft er 3 dagen over gedaan om het geld op te halen. project samen met ING.................. en Corona............... en over de oren gefinancierd. Tja wat zal ik zeggen je moest wel heel veel risico aandurven om hier in te stappen. Ben bang dat de mensen niet veel van hun geld terug zien ondanks de tweede hypotheek.
pi_196678602
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:52 schreef markmangler het volgende:

[..]

Ik zit er gelukkig niet in. Maar gezien +/- 10% van de uitstaande tegoeden (totaal) een achterstand van 45 dagen of meer heeft staat Collin bij mij voorlopig ook op hold (blacklist). Netto rendement bij Collin is nu nog maar 3,28 %...

Bron: https://www.collincrowdfund.nl/leningportefeuille.

Ik denk dat ze echt wat meer moeite moeten gaan doen mbt de screening.
Daar komt bij dat er projecten zijn waarbij aflossing is gestopt (en niet vanwege de corona situatie!) en doodleuk bij het project staat dat ze op schema zijn, want het schema is gewoon aangepast. Ik heb dit een poosje geleden al eens het oppoetsen van cijfers genoemd...
Ik zag in de calculatie van het voorstel van een drama project (m'n eerste project bij ccf) vandaag ook dat ze dat project dat is betaald door de debiteur blijkbaar in depot houden zonder dat te melden.
pi_196678678
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:31 schreef tnhb het volgende:

[..]

Daar komt bij dat er projecten zijn waarbij aflossing is gestopt (en niet vanwege de corona situatie!) en doodleuk bij het project staat dat ze op schema zijn, want het schema is gewoon aangepast. Ik heb dit een poosje geleden al eens het oppoetsen van cijfers genoemd...
Dat ben ik niet met je eens. Op het moment dat de rente verplichting nagekomen wordt en de aflossing (tijdelijk) opgeschort wordt na goedkeuring van de investeerders. Vind ik dat een lening niet in de achterstandspost opgenomen hoeft te worden. Het is wat anders als er geen rente meer betaald wordt of als de investeerders niet akkoord zijn.
pi_196678768
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:09 schreef ML45 het volgende:

Mijn advies en wat ik ook doe ruim op tijd overmaken.
Mijn advies (aan de platformen zou zijn): wees transparant met die geldstromen en communiceer volledig, nu is dat zeker niet altijd het geval en het is natuurlijk onzin dat er 20 dagen van te voren al geld over gemaakt moet worden. Als je de processen goed op orde hebt is dat niet nodig. Wat dat betreft is CRE wel weer heel vriendelijk, het moment van storten is ook het startmoment van de rente.
pi_196679472
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:08 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

als ze afhankelijk zijn van stortingen van investeerders dan moet iedereen het binnen 3 dagen overmaken. Daarna krijg je nog een herinnering dat je binnen 2 dagen moet betalen, zit meestal nog wel een weekend tussen. Dan hebben ze een speling van 10 dagen. Lijkt me redelijk. GVE da's pas lang renteloos.
In dit geval zitten er ook nog de kerstdagen tussen.
Dus ja, ik vind 20 dagen ook wel lang, maar ik kan me er ook wel iets bij voorstellen.
pi_196679608
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Heeft ook een beetje te maken met het soort projecten waarin je investeert. Ik heb zelf een bruto rendement dat 0,7% lager is dan het gemiddelde, maar dat netto 2,5% hoger is dan het gemiddelde
Ik zit netto ruim een procent hoger dan het gemiddelde.
Ik hoop en verwacht dat dat nog wel omhoog kan omdat ik bij CCF begonnen ben met Crowdfunding en mijn verliezen vnl. zitten bij mijn eerste projecten (beginnersfouten).
Dat gemiddelde rendement van CCF vind ik trouwens behoorlijk laag.
pi_196679712
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:09 schreef ML45 het volgende:

[..]

Jongens jongens waar praten we over;
- wanneer we 10 dagen eerder storten wat levert dat op, bij ¤ 10.000 is dat ¤ 0,25 bij 0,1% rente.
- wanneer je op de 23/24 overmaakt wat Krekeljapie voorstelt dan kan SIG pas na de Kerst op de 28ste het geld naar de notaris overmaken waardoor de kans dat het fout gaat redelijk groot is
- waarom SIG met extra werk opschepen door hun debiteuren afdeling extra aan het werk te zetten, na het eerste verzoek een tweede verzoek en eventueel een derde verzoek.
Mijn advies en wat ik ook doe ruim op tijd overmaken.
Mee eens.
Als velen het heel laat gaan overmaken, gaat SiG waarschijnlijk voortaan nog vroeger een betaalverzoek sturen.
Zo komen we in een neerwaartse spiraal terecht.
pi_196680102
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Melkveehouder
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/
1e hypotheek
Zoon heeft geen privé leven
[..]

5% daar doe ik het niet voor. Kan nooit op tegen een 1A schijfje van SIG. Veel te ingewikkeld ook vergeleken met SIG.
Pecunia non olet
pi_196681743
Nieuw GvE project: Spectator Healthcare Technology

Met een 1e, een 2e en een 3e hypotheek.

Met innercrowd linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196682332
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Deze jonge ambitieuze restauranthouders zien een kans. Lijkt me een goed plan. Lijkt me ook wel een goede stek. ben er volgens mij wel eens geweest. Kent iemand de situatie hier in detail?
Locatie ligt aan het "nieuwe" Victoriapark, pand is een oud kantoor van Philips, dat is omgebouwd tot oa short stay. In het complex verder een supermarkt en koffietentje usw. De Mathildelaan aan de voorzijde is echt een toegangsweg naar Eindhoven Centrum, het Victoriapark ligt aan de achterzijde van het gebouw tegenover de Lichtstraat / Willemstraat appartementen. Lichttorenlofts, Lichtstraatappartementen niks mis mee, gebied met ¤, nadeel is dat het niet in de loop zit van en naar het centrum, ligt buiten de gangbare verkeerstromen, bovendien is het gebied en park nog relatief nieuw en onbekend bij het grote publiek. Anders, het is een stukje rustig park net buiten het shopcentrum van Eindhoven, waar je rustig (zonder overlast van verkeer & autos) kunt "relaxen" en kunt genieten van een hapje en drankje. Een gebied dat nog moet groeien, en meer ontdekt moet worden en dan een rustige hotspot kan worden. Hoe zeg je het, een pareltje wat nog beter bekend moet worden. Ben er zelf niet vaak geweest enerzijds om dat het buiten de gangbare route ligt als je gaat shoppen, anderzijds je er zelf ook niet aan denkt op dat moment. Minpuntje lees actepunt van de Gemeente is het skelet van ook een oud Philips gebouw aan de Vonderweg (zie streetview) dat de buurt niet af maakt, dit skelet moet nog een bestemming krijgen zodat het park het hart van deze nieuwe buurt kan vormen.
Met de vele expats, studenten en gegoede" burgers uit de buurt en randwijken, heeft het zeker kans van slagen, zeker after Corona. Dankzij Brainport zitten er vele ¤ in Eindhoven en randgemeenten, met peoples die wat te besteden hebben en de ¤ ook laten rollen.

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 12-12-2020 00:19:23 ]
pi_196682927
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:09 schreef ML45 het volgende:

[..]

Jongens jongens waar praten we over;
- wanneer we 10 dagen eerder storten wat levert dat op, bij ¤ 10.000 is dat ¤ 0,25 bij 0,1% rente.
- wanneer je op de 23/24 overmaakt wat Krekeljapie voorstelt dan kan SIG pas na de Kerst op de 28ste het geld naar de notaris overmaken waardoor de kans dat het fout gaat redelijk groot is.
Mee eens. met de huidige rentestand loont het niet om later te betalen.
Ik zou echter wel willen dat er grenzen zitten aan hoe lang het geld gratis bij het platform staat. Dat haalt namelijk de geboden rentepercentages van het platform omlaag.
pi_196683333
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 23:22 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw GvE project: Spectator Healthcare Technology

Met een 1e, een 2e en een 3e hypotheek.

Met innercrowd linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kort samengevat verlies financiering tegen 8.5% met een upside van 10 maanden boeterente in geval van vervroegde aflossing, en een potentiele downside van 75% verlies van de inleg (ik ga er voor het gemak kort door de bocht even van uit dat de HA, en de 2e en 3e hypotheek geen utiwinwaarde blijken te hebben wanneer dit nodig mocht zijn).
En dat voor een half ontwikkelde app die twee jaar geleden o.a. verkocht is aan Coomeva (Colombia). Ik houdt de hand op de knip.

Misschien ben ik te negatief, maar dit soort ontwikkel projecten die vlot getrokken moeten worden vind ik meer iets voor een Seedrs / Symbid aandelen campagne.
pi_196684282
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 02:50 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Kort samengevat verlies financiering tegen 8.5% met een upside van 10 maanden boeterente in geval van vervroegde aflossing, en een potentiele downside van 75% verlies van de inleg (ik ga er voor het gemak kort door de bocht even van uit dat de HA, en de 2e en 3e hypotheek geen utiwinwaarde blijken te hebben wanneer dit nodig mocht zijn).
En dat voor een half ontwikkelde app die twee jaar geleden o.a. verkocht is aan Coomeva (Colombia). Ik houdt de hand op de knip.

Misschien ben ik te negatief, maar dit soort ontwikkel projecten die vlot getrokken moeten worden vind ik meer iets voor een Seedrs / Symbid aandelen campagne.
Toch mooi om te zien dat de ondernemers er zo in geloven dat zij de eigen woningen op het spel zetten. De 1e hypotheek had wel wat hoger ingeschreven mogen worden om ook nog evt. waardestijging mee te nemen in de zekerheid.
pi_196684634
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

In de roos!
[..]

https://api1.ibabs.eu/pub(...)=almelo&id=100193041

De koper hoopt kennelijk op een toestemming tot losse verkoop, gezien "De ondernemer heeft de mogelijkheid om na 24 maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de privéwoning aan De Parkiet 20 te Almelo vervroegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders, onder de conditie dat het openstaande leenbedrag maximaal ¤ 175.000,- bedraagt na het verrichten van de vervroegde aflossing."

Maar goed, dat is een logische verklaring. Courantheid van de panden is door de combinatie dus vooralsnog wat minder.
Als ik het zo lees koopt meneer het huis en pand en heeft hij nu toestemming om het pand te verhuren aan de B.V..
quote:
Op grond van de bijzondere bepaling met nummer 12, als
kettingbeding opgenomen in de akte van levering d.d. 3 juni 1999,
toestemming te verlenen aan de koper om het bedrijfsgebouw aan de
Twentepoort West 44 te Almelo, te verhuren aan Q-Impress Turning
B.V.
Denk dat meneer hoopt na 2 jaar de woning te kunnen herfinancieren tegen een lager tarief bij een bank. De vraag is dan natuurlijk blijft de maandelijkse lineaire aflossing gelijk? Wordt die verlaagd? Of misschien zelfs helemaal stopgezet... daar wordt niet over gesproken.
pi_196684737
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 07:49 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Als ik het zo lees koopt meneer het huis en pand en heeft hij nu toestemming om het pand te verhuren aan de B.V..
[..]

Denk dat meneer hoopt na 2 jaar de woning te kunnen herfinancieren tegen een lager tarief bij een bank. De vraag is dan natuurlijk blijft de maandelijkse lineaire aflossing gelijk? Wordt die verlaagd? Of misschien zelfs helemaal stopgezet... daar wordt niet over gesproken.
Het staat er inderdaad niet (duidelijk). Er zal bij een restschuld van E 175.000 na 24 maanden nog wel afgelost moeten worden. De ltv is dan 175.000/265.000=66%.

Er wordt een ltv na 60 maanden beloofd van maximaal 54%. Er moet tussen de 24 en 60 maanden minimaal 12% afgelost worden (= 32.000).
pi_196686731
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 07:49 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Als ik het zo lees koopt meneer het huis en pand en heeft hij nu toestemming om het pand te verhuren aan de B.V..
[..]

Denk dat meneer hoopt na 2 jaar de woning te kunnen herfinancieren tegen een lager tarief bij een bank. De vraag is dan natuurlijk blijft de maandelijkse lineaire aflossing gelijk? Wordt die verlaagd? Of misschien zelfs helemaal stopgezet... daar wordt niet over gesproken.
Klopt, voor die verhuur was dus al toestemming nodig, waarschijnlijk omdat verhuurder niet het complete zeggenschap heeft overhuurder.

Als er dan vervolgens bijv. over twee jaar gesplitst gefinancieerd gaat worden bij twee verschillende geldverstrekkers die elk op hun stukje een hypotheek krijgen op "hun"pand (als er al een parij te vinden is die het doet), dan loop je dus bij eventuele executie het risico dat er niets mogelijk is. De twee panden mogen namelijk niet los van elkaar worden verkocht, alleen een package deal is toegestaan waardoor de hupothecaire zekerheid praktisch gezien vrij waardeloos wordt. Er zou dus door ccf moeten worden vastgelegd dat die hypothecaire zekerheid niet losgekoppeld mag worden, dan wordt het weer een echte zekerheid. Ik wete het, het klinkt complex, maar dat is het helaas ook door de koppeling die de gemeente destijd (waarschijnlijk om goede redenen) afgedwongen heeft.
pi_196687283
Net even goed naar het project in hoensbroek gekeken. Eigen bijdrage VVE, is ¤129,00 per maand.is ¤1548 per jaar. In de bereking is slechts gerekend met ¤1116,00 onderhoudskosten, verhuurkosten. Als je OZB, watersbelasting hier nog bijteld, plus andere verhuurkosten kom je op een explatatie uit die niet veel overhoudt. Voor mij geen reden om niet mee te doen, want liever heb ik zo pand met een acceptabele huur dan huurders die worden uitgekleed wegens schaarste, in het westen.
pi_196687511
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 06:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Toch mooi om te zien dat de ondernemers er zo in geloven dat zij de eigen woningen op het spel zetten. De 1e hypotheek had wel wat hoger ingeschreven mogen worden om ook nog evt. waardestijging mee te nemen in de zekerheid.
Het dik onderstreepte deel van je reaktie, met name "ondernemers die er zo in geloven dat ze alles op het spel zetten" heeft mij de grootste zepers opgeleverd in 5 jaar CF (denk aan de bomen man van KoM en Melvinsi Fashion van GvE).

Dat gezegd hebbende gun ik het deze ondernemers van harte dat het goedkomt met hun product.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196698484
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 12:12 schreef Hanzul2 het volgende:
Net even goed naar het project in hoensbroek gekeken. Eigen bijdrage VVE, is ¤129,00 per maand.is ¤1548 per jaar. In de bereking is slechts gerekend met ¤1116,00 onderhoudskosten, verhuurkosten. Als je OZB, watersbelasting hier nog bijteld, plus andere verhuurkosten kom je op een explatatie uit die niet veel overhoudt. Voor mij geen reden om niet mee te doen, want liever heb ik zo pand met een acceptabele huur dan huurders die worden uitgekleed wegens schaarste, in het westen.
Over SIG Hoensbroek.
Wat ik van dit pand begrijp is dat het onder de vrije huurwoning grens ligt qua punten. En met zijn 55 m2 is het lastig om deze in de vrije sector te krijgen. (Noot: dat is mij wel gelukt met een woning van 57 m2. Maar deze heeft Energielabel A, zeer hoge afwerking sanitair en keuken, een hoge WOZ en een flinke tuin). Voor deze woning lijkt me dat zeer lastig, met zijn huidige energielabel E.. SiG schat de huursom dan ook terecht in op basis van een sociale huurwoning. De aankoper hier bij SIG is trouwens 22 jaar oud, dus ik hoop dat hij wel de ervaring heeft zich aan deze regels te houden. Maar volgens SiG heeft hij wel genoeg eigen geld en meerdere andere panden met overwaarde.

Als ik ga googelen kom ik een verkoopadvertentie tegen uit 2015. Daaruit blijkt dat deze woning eerder ook al als investeringspand gebruikt werd. En dat deze belegger het nu dus blijkbaar doorverkoopt. Dat doet hij niet als het enorm winstgevend voor hem was.

Ik sla dus schijf 3 maar even over voor dit project.

[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 12-12-2020 23:57:00 ]
pi_196698570
Trouwens die 2e SIG woning die morgen online komt in Dordrecht heeft een oppervlakte van 40 m2. En een WOZ van 93000. Geen idee hoe ze die in de vrije markt denken te krijgen met een verwachte huur van 900 euro per maand?

De keuken heeft een basis afwerking, geen inbouw. Sanitair is ook basis. Dus ik ben er van overtuigd dat dit een sociale huurwoning betreft met een toegestane huur van ergens tussen de 400 a 600 euro.

Ik ga toch eens bij SiG navragen hoe zij op een geschatte huur van 900 euro uitkomen.

[ Bericht 19% gewijzigd door dyna18 op 12-12-2020 23:30:37 ]
pi_196700761
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:16 schreef dyna18 het volgende:
Trouwens die 2e SIG woning die morgen online komt in Dordrecht heeft een oppervlakte van 40 m2. En een WOZ van 93000. Geen idee hoe ze die in de vrije markt denken te krijgen met een verwachte huur van 900 euro per maand?

De keuken heeft een basis afwerking, geen inbouw. Sanitair is ook basis. Dus ik ben er van overtuigd dat dit een sociale huurwoning betreft met een toegestane huur van ergens tussen de 400 a 600 euro.

Ik ga toch eens bij SiG navragen hoe zij op een geschatte huur van 900 euro uitkomen.
Ik heb zelf geen verstand van het puntensysteem. Ik ben daar nooit mee in aanraking gekomen. Wat ik weleens begreep van andere users hier is als je bv. gemeubileerd verhuurd het puntensysteem niet van toepassing is en je altijd vrije marktprijzen mag vragen.

Omdat ik altijd schijf 1 meepak bij sameningeld is de hoogte van de huur voor mij niet relevant. Schat het risico om mijn geld niet terug te krijgen net boven 0%

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 13-12-2020 09:21:17 ]
pi_196700768
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 13:20 schreef optrandje het volgende:
Ik mis bij GvE de betaling van onze kunstenaar met pandje op de wallen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mis ook een update van GvE over hoe en waarom, al kan ik er wel naar raden. Recentste update is van vorige maand.
Komende dinsdag heeft hij weer een termijn betaald. Over de verkoop woning (1e week december) zie ik geen updates op funda.
pi_196701543
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 04:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Komende dinsdag heeft hij weer een termijn betaald. Over de verkoop woning (1e week december) zie ik geen updates op funda.
Blijkbaar is de vraagprijs toch nog iets te hoog, zal mij trouwens benieuwen of ze hem weer van Funda af gaan halen om opnieuw in de markt te zetten. Ik vind het trouwens wel bijzonder dat zo'n ondernemer niet gebruik heeft gemaakt van 3 maanden alleen rente betalen.

Over alleen rente gesproken te hebben, vraag ik mij af wat HCN gaat doen. In eerste instantie leek de aflossingsverplichtingen opschorten tm 31-12 een lange periode te zijn aangezien de verwachting was dat de horeca nu wel weer open zou zijn. Maar het is nu al wel duidelijk dat ze voorlopig dicht blijven. Verdere opschorting lijkt me dan ook niet meer dan logisch, de vraag is alleen hoe lang.
pi_196701554
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:42 schreef peterc het volgende:

[..]

wordt nog niet wild van het gebeuren, mogelijk asbestdakjes, veel hokjes dus verhoudingsgewijs veel gedoe met huurders, en het ziet er ook eigenlijk niet uit, ook vind ik het nog geen ontwikkelperceel voor woningen, als je via kadastrale kaart kijkt zie je dat het de units aan de buitenrand van de U zijn (25-39), de units aan de binnenzijde van de U vorm en de rest van het terrein is een ander kadastraal perceel (17-31), dus andere eigena(a)r(en)??
Maar volgens de fotos hoort het binnenhutje erbij.

Zonder het andere perceel begin je niks op ontwikkelgebied, en heb je wat oude schuurtjes in de verhuur, hetgeen ook lucratief kan zijn, prima, maar ik ben nog niet wild. *O* w/

In de pitch de kadastrale percelen vermelden zou helpen (actie Collin) , van hetgeen men nu koopt en op termijn wil kopen.

pak nog wel een SIGje mee. Dus voor 1.200k kun je wat schuurtjes kopen in Gouda, een tussenwoning in Amsterdam en een villa met zwembad in de achterhoek

https://vastgoedjournaal.nl/beleggingspanden/pand/5330/gouda

https://www.jaap.nl/te-ko(...)9/15925749/overzicht

https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/GDA01/G/1861 25-39

https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/GDA01/G/1967 17-31

Volgens de koopovereenkomst worden de asbestdakjes door de huidige eigenaar op diens kosten vervangen.
pi_196701569
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:06 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Voornamelijk appartementen van zo'n 65 - 90 m2. Met 2 tot 4 kamers.
Afwerking laag of gemiddeld. (dure appartementencomplexen zijn minder interessant)

Deze zijn naar mijn mening zeer goed om te verhuren.

En ja, ik besef mij heel goed dat dit de categorie is waar veel meer mensen naar op zoek zijn. Zowel starters, bejaarden, verhuurders en expats.
Ik stuur je even een berichtje.
pi_196702537
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 04:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen verstand van het puntensysteem. Ik ben daar nooit mee in aanraking gekomen. Wat ik weleens begreep van andere users hier is als je bv. gemeubileerd verhuurd het puntensysteem niet van toepassing is en je altijd vrije marktprijzen mag vragen.
Nee dat is niet correct. Extras als gestoffeerd, gemeubileerd en andere diensten komen apart naast de kale basishuur. En deze kale huur dient altijd het puntensysteem te volgen. Vraag je als verhuurder een te hoge huur, dan kan de huurder deze met terugwerkende kracht naar beneden laten zetten. Dit is een van de punten van de bescherming die huurders (terecht) genieten.

Punten worden gegeven aan een woning op basis van de woonoppervlakte, energielabel, WOZ waarde en luxe afwerking. Pas wanneer een woning boven de 142 punten komt, is er geen gemaximeerde huurprijs meer (de vrije sector).

[ Bericht 5% gewijzigd door dyna18 op 13-12-2020 12:08:09 ]
pi_196702608
Interview met een horeca-ondernemer die hier ook wel bekend is:

https://www.ad.nl/zoeterm(...)n-ontslaan~a66366e9/
pi_196702612
Ik las vanochtend dit krantenbericht op de website van het AD en ben benieuwd wat de investeerders van HCN hiervan gaan merken. Het bedrijf heeft in het verleden de nodige investeringen via crowdfunding gefinancierd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196704017
Met de verkoopopbrengst van die helft van 80 panden kun je het nog wel even uitzingen..
pi_196704165
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 10:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dit is een van de punten van de bescherming die huurders (terecht) genieten.
Of dat terecht is of niet is natuurlijk een aparte discussie, ook worden lang niet alle "luxe" afwerkingen mee genomen in dit punten systeem... kan inmiddels gewijzigd zijn maar "vroeger" stond een airco er niet bij bijvoorbeeld.
pi_196705227
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 15:57 schreef tnhb het volgende:

[..]

Wat me opvoel: bij pand markt 22 staat een lagere woz waarde dan op wozwaardeloket, foutje of later bijgesteld en niet verwerkt?
Ik weet niet welk bedrag er stond maar inmiddels klopt het (62k).
pi_196705409
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 21:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

5% daar doe ik het niet voor. Kan nooit op tegen een 1A schijfje van SIG. Veel te ingewikkeld ook vergeleken met SIG.
Mee eens.
Op zich een prima project met een onderpand met een mooie ltv maar de rente is voor dit zakelijke onroerend goed m.i. minimaal 1% te laag. Geef mij dan ook maar het gemiddelde SiG project wat woningen zijn, een betere ltv hebben (in 1A) en een hogere rentevergoeding.
pi_196707161
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 15:24 schreef W1241302 het volgende:
Aankondiging op SIG van de 2 nieuwe projecten op 13 december. 1 keer 5 jaar, 1 keer 2 jaar.
Staan nu open.

Beide meegenomen.
pi_196707289
quote:
14s.gif Op zondag 13 december 2020 13:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik weet niet welk bedrag er stond maar inmiddels klopt het (62k).
Was gewoon wel goed, mijn fout, ik keek verkeerd en gooide Markt en Marktstraat door elkaar (62k en 66k)
pi_196711515
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 12:28 schreef namliam het volgende:

[..]

Of dat terecht is of niet is natuurlijk een aparte discussie, ook worden lang niet alle "luxe" afwerkingen mee genomen in dit punten systeem... kan inmiddels gewijzigd zijn maar "vroeger" stond een airco er niet bij bijvoorbeeld.
Algeheel luxe afwerking is 2 punten waard en in te vullen naar inzicht van degene die het invult. Daar kan bijna geen enkele investering tegenop, kun je beter het keukenblad verlengen naar 2 meter minimaal + de kookplaat.
pi_196712731
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 15:24 schreef W1241302 het volgende:
Aankondiging op SIG van de 2 nieuwe projecten op 13 december. 1 keer 5 jaar, 1 keer 2 jaar.
101% en 102% bereikt.
Weer snel gegaan.
pi_196713372
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 20:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

101% en 102% bereikt.
Weer snel gegaan.
Dus te laat. Zondag toch voormij vreemde cf dag!
pi_196713746
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 20:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dus te laat. Zondag toch voormij vreemde cf dag!
Omdat bij Piersonstraat schijf 3 is overschreven is er nog ruimte in schijf 1B, dus wanneer je wilt.
Bij Markt 22 is er een rekenfout gemaakt, het totale bedrag is 86.500 ipv 84.500, wel vol voor 100%

[ Bericht 1% gewijzigd door ML45 op 13-12-2020 21:30:51 ]
pi_196718417
Bij SIG moet je minimaal ¤ 250 investeren, is die 250 per schijf of mag je in een tweede schijf ook voor lagere bedragen inschrijven?

Dus bijv ¤ 250 in schijf 1A en ¤ 200 in schijf 3.
pi_196718506
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 08:51 schreef Kletsmajoortje het volgende:
Bij SIG moet je minimaal ¤ 250 investeren, is die 250 per schijf of mag je in een tweede schijf ook voor lagere bedragen inschrijven?

Dus bijv ¤ 250 in schijf 1A en ¤ 200 in schijf 3.
Ik dacht per schijf maar anders even uitproberen of je überhaupt een lager bedrag kunt invoeren.
Even uitgeprobeerd. Het is per schijf.
pi_196718839
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 20:58 schreef ML45 het volgende:

[..]

Omdat bij Piersonstraat schijf 3 is overschreven is er nog ruimte in schijf 1B, dus wanneer je wilt.
Bij Markt 22 is er een rekenfout gemaakt, het totale bedrag is 86.500 ipv 84.500, wel vol voor 100%
Dank, had ik gezien. Echter doe ik bij deze flatjes met deze woz en mogelijk sociale huur alleen 1a
pi_196718881
De familie Anand komt om 11:00 uur met een vervolginvestering bij Collin.
https://www.collincrowdfu(...)b3bde1bdffe666a89ce4
pi_196719193
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 09:28 schreef Aster1X het volgende:
De familie Anand komt om 11:00 uur met een vervolginvestering bij Collin.
https://www.collincrowdfu(...)b3bde1bdffe666a89ce4
Tnx👍 meegenomen.
Pecunia non olet
pi_196719492
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 09:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik dacht per schijf maar anders even uitproberen of je überhaupt een lager bedrag kunt invoeren.
Even uitgeprobeerd. Het is per schijf.
Thanks, goed om te weten
pi_196719962
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 09:28 schreef Aster1X het volgende:
De familie Anand komt om 11:00 uur met een vervolginvestering bij Collin.
https://www.collincrowdfu(...)b3bde1bdffe666a89ce4
Bedankt! Zit al voor bijna 50% vol!
pi_196720108
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 09:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik dacht per schijf maar anders even uitproberen of je überhaupt een lager bedrag kunt invoeren.
Even uitgeprobeerd. Het is per schijf.
Sterker nog, het is per investering.
Dus je kan ook niet eerst 250 doen en later nog een keer 200.
pi_196720273
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 09:28 schreef Aster1X het volgende:
De familie Anand komt om 11:00 uur met een vervolginvestering bij Collin.
https://www.collincrowdfu(...)b3bde1bdffe666a89ce4
Dank.
Ik laat hem lopen. Een echte ltv van 93% op zakelijk onroerend goed tegen 7%... en dat in de huidige corona tijd.
Zeker geen slecht project maar super enthousiast kan ik er ook niet van worden.
Hij loopt lekker dus komt ook snel vol zonder mijn bijdrage.
pi_196720303
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 10:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Bedankt! Zit al voor bijna 50% vol!
ondanks dat de Rabobank weer kuren heeft...
pi_196720756
quote:
12s.gif Op maandag 14 december 2020 11:01 schreef escortmk2 het volgende:
ondanks dat de Rabobank weer kuren heeft...
Voor mij dan ook een reden om altijd wat geld in de wallet van Collin te hebben :). Overigens doe ik niet mee, zakelijk vastgoed en een LTV van 93, ik verwacht in die sector dat er nog wel wat klappen vallen. Daarnaast is het wat lastig voor mij als leek vast te stellen of dit ook werkelijk klopt. Bij woningen is dat een stuk makkelijker, een WOZ waarde is er altijd wel te vinden.
pi_196721192
Hoe denken jullie over deze boer? https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/
Ik vind 5% wat mager. De agrarische sector staat met dat stikstof en co2 beleid behoorlijk onder druk. Bovendien begrijp ik niet waarom ook het woonhuis niet in de hypotheek meegegeven wordt.
pi_196721398
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 11:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Hoe denken jullie over deze boer? https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/
Ik vind 5% wat mager. De agrarische sector staat met dat stikstof en co2 beleid behoorlijk onder druk. Bovendien begrijp ik niet waarom ook het woonhuis niet in de hypotheek meegegeven wordt.
Ik doe niet mee, maar ik dacht dat ze bedoelde dat het woonhuis niet in de taxatie is meegenomen, maar wel onder de hypotheek valt. Net als de te bouwen aanleunwoning.

De woning staat op de percelen die ze omschrijven. Kadastraal bekend als sectie H nummer 252 en H nummer 1002 te Hoogeloon:
https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/HGL04/H/252

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 14-12-2020 12:08:48 ]
pi_196721564
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 12:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik doe niet mee, maar ik dacht dat ze bedoelde dat het woonhuis niet in de taxatie is meegenomen, maar wel onder de hypotheek valt. Net als de te bouwen aanleunwoning.,
Ja, dat zou kunnen. Afijn staat er wel onduidelijk. Voorlopig zeg ik ook nee tenzij hier nog wat positiefs naar voren komt.
pi_196722251
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 09:28 schreef Aster1X het volgende:
De familie Anand komt om 11:00 uur met een vervolginvestering bij Collin.
https://www.collincrowdfu(...)b3bde1bdffe666a89ce4
En vol.
pi_196722307
Nieuw project bij NF

quote:
Zuid- Holland, Noord-Holland en Zeeland

Financiering van een hypothecaire lening aan ondernemers.
Investeren in een goed gespreide vastgoedportefeuille.
Bestaande uit vijf verhuurde beleggingspanden. Drie combipanden (wonen en bedrijven) te Zuid-Holland, één pand voor kamerverhuur te Amsterdam en één kantoorruimte te Vlissingen.

De rente bedraagt 6,5% per jaar, u krijgt het Recht van 1ste Hypotheek.
Looptijd bedraagt 36 maanden met een mogelijkheid voor Geldnemer om met 12 of 24 maanden het totale leenbedrag ineens vroegtijdig boetevrij af te lossen.
https://www.newfunding.nl/project/spuistraat-te-amsterdam

Met het risico dat het maar een 12 maanden project gaat worden. Voor mij te kort lopend om er tijd in te stoppen.
pi_196722328
Harde lockdown tot en met 19-1
https://www.telegraaf.nl/(...)ot-en-met-19-januari

Gaan weer wat projecten om uitstel vragen
pi_196722420
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 12:36 schreef KrekelJapie het volgende:
Harde lockdown tot en met 19-1
https://www.telegraaf.nl/(...)ot-en-met-19-januari

Gaan weer wat projecten om uitstel vragen
Ja, dat zit er wel in.
In dit geval kan ik het de ondernemers ook niet kwalijk nemen maar prettig is anders. Gelukkig maar voor een goede maand. Hopelijk gaat er daarna weer het een en ander open en zijn we dan inmiddels gestart met vaccineren.
pi_196722643
DNB: economische schade lockdown valt mee

https://www.telegraaf.nl/(...)de-lockdown-valt-mee

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196722782
quote:
14s.gif Op maandag 14 december 2020 12:35 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project bij NF
[..]

https://www.newfunding.nl/project/spuistraat-te-amsterdam

Met het risico dat het maar een 12 maanden project gaat worden. Voor mij te kort lopend om er tijd in te stoppen.
Zojuist even snel doorheen gescrold. Het voordeel is dat het project wel snel zal gaan lopen (is namelijk al kortlopend voorgefinancierd om overdrachtsbelasting te vermijden).
Voor de spreiding over platforms en locatie vind ik het wel een aardig project. Als ik vanavond tijd heb ga ik toch even iets gedetailleerder kijken of ik deze mee pak.
pi_196722823
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 12:55 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Zojuist even snel doorheen gescrold. Het voordeel is dat het project wel snel zal gaan lopen (is namelijk al kortlopend voorgefinancierd om overdrachtsbelasting te vermijden).
Voor de spreiding over platforms en locatie vind ik het wel een aardig project. Als ik vanavond tijd heb ga ik toch even iets gedetailleerder kijken of ik deze mee pak.
Ik heb juist het idee dat wij de kortlopende voorfinanciering zijn. De portefeuille lijkt me aangekocht, maar nog niet betaald/overgedragen. Vanwege de spreiding vind ik het toch een aardig project.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 14-12-2020 13:42:54 ]
pi_196723071
Aankoop aandelen TPMS sensoren bedrijf:
https://www.collincrowdfund.nl/eurosensor-b-v/
3e hypotheek woonhuis
pi_196723299
Investeringslink voor de orchideeënkweker bij Collin, gaat open om 14:00 uur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196723400
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 13:15 schreef Soulfreak het volgende:
Investeringslink voor de orchideeënkweker bij Collin, gaat open om 14:00 uur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank.

Heeft er al iemand een linkje van Q-Impress kunnen vinden? Die wil ik namelijk wel voor een basis bedrag meenemen.
pi_196723760
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 12:36 schreef KrekelJapie het volgende:
Harde lockdown tot en met 19-1
https://www.telegraaf.nl/(...)ot-en-met-19-januari

Gaan weer wat projecten om uitstel vragen
En de vraag is wat dat voor alle vastgoedprojecten gaat inhouden die nog voor januari gepasseerd moeten worden ivm OVB.

Heb gelukkig wel vanmorgen een bestelling bij H*****... gedaan om vandaag nog op te halen :-).
pi_196724117
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 11:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Hoe denken jullie over deze boer? https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-van-rijthoven/
Ik vind 5% wat mager. De agrarische sector staat met dat stikstof en co2 beleid behoorlijk onder druk. Bovendien begrijp ik niet waarom ook het woonhuis niet in de hypotheek meegegeven wordt.
Ik heb er niet in detail naar gekeken, maar 5% rente bruto (netto nog een stuk minder), een hypotheek op vnl. bedrijfsmatig o.g. en matige hoeveelheid aflossing, dan doe ik niet mee.
Dan doe ik liever een extra schijf 1A (5,15% netto) bij SiG.
Als ze er 6% van maken, ga ik verder lezen (maar dat zal wel niet nodig zijn ;) ).
pi_196724436
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 13:39 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik heb er niet in detail naar gekeken, maar 5% rente bruto (netto nog een stuk minder), een hypotheek op vnl. bedrijfsmatig o.g. en matige hoeveelheid aflossing, dan doe ik niet mee.
Dan doe ik liever een extra schijf 1A (5,15% netto) bij SiG.
Als ze er 6% van maken, ga ik verder lezen (maar dat zal wel niet nodig zijn ;) ).
ik doe wel mee als iemand linkje heeft.
is doorzetter, documentaire gezien waarin problemen/strijd van deze man te zien was.
onderpand heb ik ook vertrouwen in.
pi_196725416
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 13:39 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik heb er niet in detail naar gekeken, maar 5% rente bruto (netto nog een stuk minder), een hypotheek op vnl. bedrijfsmatig o.g. en matige hoeveelheid aflossing, dan doe ik niet mee.
Dan doe ik liever een extra schijf 1A (5,15% netto) bij SiG.
Als ze er 6% van maken, ga ik verder lezen (maar dat zal wel niet nodig zijn ;) ).
Ik doe niet mee, om de door jou genoemde redenen. Daarnaast is de waarde van de fosfaat rechten nogal afhankelijk van hoe de politieke wind waait, beetje het nieuwe melk quotum zeg maar.

Maar over boeren gesproken: morgen ontvang ik de laatste termijn (60) van de Geitenhof (GvE). Was ik flink ingestapt, een van mijn laatste projecten die achter de Rabobank kwam (zonder 2e hypotheek). Gelukkig goed gegaan.
Ik zou daar nu niet meer (voor zo'n bedrag) instappen.
pi_196728437
quote:
14s.gif Op maandag 14 december 2020 13:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank.

Heeft er al iemand een linkje van Q-Impress kunnen vinden? Die wil ik namelijk wel voor een basis bedrag meenemen.
Bij deze:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_196728860
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 16:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij deze:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Super!
Ga ik ook meenemen ^O^
pi_196728907
quote:
Dubbel. Heeft #Horsemen om 12.35uur ook al gepost.
pi_196729061
Beiden bedankt voor de link naar de Q.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_196729579
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 12:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb juist het idee dat wij de kortlopende voorfinanciering zijn. De portefeuille lijkt me aangekocht, maar nog niet betaald/overgedragen. Vanwege de spreiding vind ik het toch een aardig project.
Nee toch? Onder "Financieringsbehoefte" staat:

"In verband met de (hogere) overdrachtsbelasting in 2021 zijn de aankopen reeds in december 2020 geleverd (gefinancierd door een private partij)."
pi_196729733
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 17:21 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Nee toch? Onder "Financieringsbehoefte" staat:

"In verband met de (hogere) overdrachtsbelasting in 2021 zijn de aankopen reeds in december 2020 geleverd (gefinancierd door een private partij)."
Dit heb ik vanochtend niet gelezen. Geen idee of de pitch is aangevuld.
pi_196730779
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 17:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dit heb ik vanochtend niet gelezen. Geen idee of de pitch is aangevuld.
Ik las dat vanochtend al toen ik er doorheen scrolde.
pi_196733974
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 17:21 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Nee toch? Onder "Financieringsbehoefte" staat:

"In verband met de (hogere) overdrachtsbelasting in 2021 zijn de aankopen reeds in december 2020 geleverd (gefinancierd door een private partij)."
Er zijn partijen die voor 1% per maand kortlopende financieringen verstrekken, is niet goedkoop, want ook hypothecaire zekerheid benodigd. Flinke kostenpost dus ook 6% ovb te besparen. En een hoop geregel etc.

Normaal financieren deze partijen verbouwingen en panden die via executie zijn aangekocht en soms grotere flip projecten.
pi_196735259
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 11:43 schreef tnhb het volgende:

[..]

Klopt, voor die verhuur was dus al toestemming nodig, waarschijnlijk omdat verhuurder niet het complete zeggenschap heeft overhuurder.

Als er dan vervolgens bijv. over twee jaar gesplitst gefinancieerd gaat worden bij twee verschillende geldverstrekkers die elk op hun stukje een hypotheek krijgen op "hun"pand (als er al een parij te vinden is die het doet), dan loop je dus bij eventuele executie het risico dat er niets mogelijk is. De twee panden mogen namelijk niet los van elkaar worden verkocht, alleen een package deal is toegestaan waardoor de hupothecaire zekerheid praktisch gezien vrij waardeloos wordt. Er zou dus door ccf moeten worden vastgelegd dat die hypothecaire zekerheid niet losgekoppeld mag worden, dan wordt het weer een echte zekerheid. Ik wete het, het klinkt complex, maar dat is het helaas ook door de koppeling die de gemeente destijd (waarschijnlijk om goede redenen) afgedwongen heeft.
Ik heb navraag gedaan hoe het zit met die koppeling en hoe dit geborgd werd, daar kreeg ik een vrij weinig zeggende reactie op. Er is bevestigd door ccf dat er inderdaad niet afzonderlijk mag/kan worden verkocht, maar er wordt niet ingegaan op de vraag hoe dan een situatie te voorkomen dat er op een bepaald moment mogelijk twee verschillende hypotheekhouders/rechthebbende voor de twee percelen zouden kunnen zijn. Op d evraag hoe er in de taxatie rekenign met deze sitiatie is gehouden kreeg is als antwoord dat er rekenign is gehouden met een losse en een gecombineerde taxatie (detail ontbreken!) maar dat het taxatierapport (met daarin de detail info) vooral niet gedeeld kan worden. Voor mij een no-go als er geen transparantie mogelijk is, ik zit niet te wachten op het extra risico bij gedwongen verkoop waar we blijkbaar geen details over mogen krijgen..
pi_196737597
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:51 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik heb navraag gedaan hoe het zit met die koppeling en hoe dit geborgd werd, daar kreeg ik een vrij weinig zeggende reactie op. Er is bevestigd door ccf dat er inderdaad niet afzonderlijk mag/kan worden verkocht, maar er wordt niet ingegaan op de vraag hoe dan een situatie te voorkomen dat er op een bepaald moment mogelijk twee verschillende hypotheekhouders/rechthebbende voor de twee percelen zouden kunnen zijn. Op d evraag hoe er in de taxatie rekenign met deze sitiatie is gehouden kreeg is als antwoord dat er rekenign is gehouden met een losse en een gecombineerde taxatie (detail ontbreken!) maar dat het taxatierapport (met daarin de detail info) vooral niet gedeeld kan worden. Voor mij een no-go als er geen transparantie mogelijk is, ik zit niet te wachten op het extra risico bij gedwongen verkoop waar we blijkbaar geen details over mogen krijgen..
Dank je voor het delen van deze informatie.
Ik denk dat ik ook maar afzie van een investering.
pi_196739051
Weer een project van waardevoorjegeld in no time vol
https://waardevoorjegeld.nl/project/chapp_bv_tranche2
Slechts 45 seconden waren dit keer nodig. Doet me denken aan alle projecten van geldvoorelkaar in 2016.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 15-12-2020 06:22:50 ]
pi_196739673
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 00:36 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer een project van waardevoorjegeld in no time vol
https://waardevoorjegeld.nl/project/chapp_bv_tranche2
Slechts 45 seconden waren dit keer nodig. Doet we denken aan alle projecten van geldvoorelkaar in 2016.
Ging inderdaad snel, 33 investeerders. Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen er ook in 1 van de eerdere projecten zaten. (of van plan waren te investeren en net te laat waren).
pi_196740078
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 13:29 schreef Kletsmajoortje het volgende:
En de vraag is wat dat voor alle vastgoedprojecten gaat inhouden die nog voor januari gepasseerd moeten worden ivm OVB.
Notariskantoren mogen ieder geval openblijven. Dat helpt
pi_196740802
Ondanks dat het platform Bouwaandeel al tijden niet meer actief is, is vandaag wel netjes op tijd het project Drijvend wonen Amsterdam afgerond ^O^
pi_196741352
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 09:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Ondanks dat het platform Bouwaandeel al tijden niet meer actief is, is vandaag wel netjes op tijd het project Drijvend wonen Amsterdam afgerond ^O^
Goed om te horen! Zit ik ook in.
Ik was benieuwd hoe dit zou aflopen.
Het was mijn enige project bij dit platform.
pi_196741466
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Goed om te horen! Zit ik ook in.
Ik was benieuwd hoe dit zou aflopen.
Het was mijn enige project bij dit platform.
Volgens mij hebben ze maar een echt project gehad. Altijd keurig op tijd betaald! Gelukkig geen zinkend schip. Jammer dat dit soort platformen CF niet doorgezet hebben. Ben ten tijde van dit eerste project ooit naar een bijeenkomst in het centrum van Amsterdam van deze club geweest. Denk dat men verder is gegaan met informal investors en CF te omslachtig vond.
pi_196741487
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 10:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze maar een echt project gehad. Altijd keurig op tijd betaald! Gelukkig geen zinkend schip. Jammer dat dit soort platformen CF niet doorgezet hebben. Ben ten tijde van dit eerste project ooit naar een bijeenkomst in het centrum van Amsterdam van deze club geweest. Denk dat men verder is gegaan met informal investors en CF te omslachtig vond.
Deze loopt ook nog bij het platform:
INVESTEREN IN BUNGALOW NOORDWIJKERHOUT
in aug-21 loopt dit project af

Het platform is trouwens in 2019 overgenomen:
Vastgoedvergelijker neemt crowdfundingsplatform Bouwaandeel over: https://www.nickblom.com/(...)orm-bouwaandeel-over

De andere eigenaar van het platform is ook coach bij Shou Xin
pi_196741823
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 10:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Deze loopt ook nog bij het platform:
INVESTEREN IN BUNGALOW NOORDWIJKERHOUT
in aug-21 loopt dit project af

Het platform is trouwens in 2019 overgenomen:
Vastgoedvergelijker neemt crowdfundingsplatform Bouwaandeel over: https://www.nickblom.com/(...)orm-bouwaandeel-over

De andere eigenaar van het platform is ook coach bij Shou Xin

fenix lofts loopt ook nog, betaling via SIG maar is van bouwaandeel.
pi_196741991
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 10:38 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

fenix lofts loopt ook nog, betaling via SIG maar is van bouwaandeel.
Daar zit ik ook in. Was die van bouwaandeel? Kan me dat niet meer herinneren 2016. :) Kan me nog wel herinneren dat leningnemer een ledlampenboer was met bedrijf in Zwitserland.
pi_196742235
quote:
Wedden dat we over 12 maanden het geld weer op de rekening hebben staan?
Pecunia non olet
pi_196742545
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 11:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wedden dat we over 12 maanden het geld weer op de rekening hebben staan?
Mijn geld niet, dat blijft namelijk op mijn rekening staan ;)
pi_196742590
Q impress online en al bijna vol
pi_196742952
12mnd vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/new-horizons-vastgoed-b-v/
2e pand in korte tijd op de Baronielaan in Breda
pi_196743036
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 11:50 schreef KrekelJapie het volgende:
12mnd vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/new-horizons-vastgoed-b-v/
2e pand in korte tijd op de Baronielaan in Breda
Fred zijn hobby’s zijn koken, muziek en hardlopen.

Hoop niet dat de inversteerders achter hem aan moeten lopen, hij is al aan het oefenen.
Mooi kortlopend project
pi_196743643
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 10:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze maar een echt project gehad. Altijd keurig op tijd betaald! Gelukkig geen zinkend schip. Jammer dat dit soort platformen CF niet doorgezet hebben. Ben ten tijde van dit eerste project ooit naar een bijeenkomst in het centrum van Amsterdam van deze club geweest. Denk dat men verder is gegaan met informal investors en CF te omslachtig vond.
Ik weet niet of het over 'doorzetten' gaat. Ik was in hun beginperiode ook op zoek naar een financieringskanaal voor aan te kopen vastgoed, maar de opstelling richting vastgoedinvesteerders was niet wat ik bij andere partijen ervoer. Ik wilde hypotheekvrij vastgoed 'herfinanieren' en liep bij hen tegen een aantal muren op, waar bij andere CF platformen dit helemaal niet gebeurde. Middels de herfiannciering kon ik dan weer de aan te kopen panden kopen.
Het zou mij dan ook niet verbazen als zij zichzelf uit de markt gedrukt hebben. Dit komt in allerlei bedrijfstakken voor dus kan ook in de CFmarkt gebeuren, en daar is niks mis mee, de markt corrigeert dat wel.
Het aantal projecten dat zij gedaan hebben is daarin wel tekenend, zelfs kleine startende platformen hadden in no time al het aantal bouwaandeelprojecten overschreden.

In dat licht is het prima dat zo'n platform verdwijnt uit beeld.
pi_196744270
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 09:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Ondanks dat het platform Bouwaandeel al tijden niet meer actief is, is vandaag wel netjes op tijd het project Drijvend wonen Amsterdam afgerond ^O^
Ik ben daar heel blij mee, want ik had echt grote zorgen over hoe dat platform gerund werd. Eigenlijk zijn ze compleet gestopt, dus het is fijn dat in ieder geval de projecteigenaren nog wel netjes doorgingen met betalen.
Ik heb daar nog 1 ander project lopen wat over 9 maanden afloopt.
pi_196745210
Overname lederwaren bedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/stoverinck-lederwaren-b-v/
1e hypotheek woonhuis al lijkt het meer een recreatiewoning
https://www.google.com/ma(...).2323678!4d5.5503798
pi_196745784
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Overname lederwaren bedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/stoverinck-lederwaren-b-v/
1e hypotheek woonhuis al lijkt het meer een recreatiewoning
https://www.google.com/ma(...).2323678!4d5.5503798
Het is ook een vakantiewoning.
https://www.booking.com/hotel/nl/vacation-home-cottage-70.nl.html
quote:
Het vakantiehuis heeft een Blu-ray-speler, een keuken met een vaatwasser, een magnetron en een koelkast, een woonkamer, een eethoek, 3 slaapkamers en 1 badkamer met een douche. Er zijn ook een flatscreen-tv en een dvd-speler aanwezig.
https://www.funda.nl/recr(...)451087-bargereed-72/
quote:
Permanente bewoning is niet toegestaan
pi_196745851
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 11:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mijn geld niet, dat blijft namelijk op mijn rekening staan ;)
Vooral vanwege die grote kans dat het project maar 12 maanden gaat lopen? Of heb je andere redenen om niet mee te doen?
pi_196746019
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:30 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Vooral vanwege die grote kans dat het project maar 12 maanden gaat lopen? Of heb je andere redenen om niet mee te doen?
De 12 maanden. Inhoudelijk heb ik niet naar het project gekeken. Dat kost mij, om het goed te doen, te veel tijd voor een project wat zo kort loopt.
pi_196746499
En Serkan gaat weer verder met twee appartementen in hetzelfde complex beide voor 1,5 jaar.
https://investeren.sameni(...)bleienbeekstraat-5-c
en
https://investeren.sameni(...)bleienbeekstraat-1-c
pi_196746965
quote:
Toch wil ik hem wel basis meenemen met eerste hypotheek en 40k lenen. Dit soort vakantie huizen brengen daar op dit moment toch ruim boven de 100k op bij verkoop als ik Funda moet geloven.
Als er een linkje is hoor ik het graag.
pi_196747148
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:03 schreef ML45 het volgende:
En Serkan gaat weer verder met twee appartementen in hetzelfde complex beide voor 1,5 jaar.
https://investeren.sameni(...)bleienbeekstraat-5-c
en
https://investeren.sameni(...)bleienbeekstraat-1-c
Die koopt gewoon de hele flat op joh :)
pi_196747156
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Toch wil ik hem wel basis meenemen met eerste hypotheek en 40k lenen. Dit soort vakantie huizen brengen daar op dit moment toch ruim boven de 100k op bij verkoop als ik Funda moet geloven.
Als er een linkje is hoor ik het graag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze.
Snel genoeg? ;)

Tekst is door Collin aangepast naar recreatiewoning.
pi_196747304
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze.
Snel genoeg? ;)

Tekst is door Collin aangepast naar recreatiewoning.
Geweldig.
meegepakt voor mijn standaard bedrag.
pi_196747378
Bij Collin komen er nu weer verzoeken binnen om de aflossing 3 maanden op te schorten.
Ik heb daar geen enkel probleem mee. De rente blijft wel gewoon betaald worden en als je niet om dat geld verlegen zit kun je zo zeer makkelijk een ondernemer de helpende hand toereiken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')