Ook Frankrijk, Spanje en België kende een stijging in positieve gevallen na invoering van een mondkapverplichting.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:04 schreef Momo het volgende:
Oorzaak gevolg relatie is nogal anders. Er spelen veel meer factoren mee zo zwart/wit is het niet. Meer testen, black friday, sinterklaas, coronamoe, bovendien droeg hier 80% al een mondkapje, dat nu 95% is. Ik denk dat het effect van de mondkapjes klein is, of die nou positief of negatief. Maar het is natuurlijk wel makkelijk om elke keer het mondkapjes effect erin te gooien.
De leeftijdsverdeling van de positieve tests staat nu ook op het coronadashboard, waar je duidelijk kunt zien dat kinderen van 10 tot 19 jaar de grootste groep vormen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:03 schreef Noek het volgende:
[..]
Dan blijven ze lekker in een klaslokaal zitten en gaan de leraren roteren, weet ik veel. Men wil de scholen openhouden, all good maar dit slaat echt nergens op. De stijging is het hoogst in de 13-17 jr categorie. Nogal wiedes.
Ook Frankrijk, Spanje en België kende een stijging in positieve gevallen na invoering van een mondkapverplichting.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is zo'n beetje de enige maatregel waarvan je kunt zeggen dat deze een averechts effect heeft.
Het is dat of het weer. sinds circa 1 december is het ook stevig kouder geworden waardoor ons gedrag wellicht ook weer iets is aangepast.
Heb jij daar een bron van?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Nee. De horecasluiting heeft 0 effect gehad, dit is de herfstvakantie geweest in combinatie met een verhoogd urgentieniveau wat nu weer verslapt.
Gelukkig houden we ook het positieve percentage bij, wat ligt aan het stijgen is.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:07 schreef Mortaxx het volgende:
Het probleem is natuurlijk dat er meer getest wordt. Gewoon een maximum hieraan stellen van bijvoorbeeld 25000 per dag. dan worden de cijfers niet vertekend hierdoor
Dit is ook wel enorm simpel, zeg.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:01 schreef Fred het volgende:
[..]
Daar ben ik moeilijk in te overtuigen:
- Vóór advies mondkapjes: sterke daling
- Ná advies mondkapjes: afgezwakte daling
- Sinds verplichting: stijging
Oke. Eens. Oogt wat hoogquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:08 schreef Fred het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van dat 71% drukke plekke vermijd.
Geef eens een bron daarvanquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:07 schreef Fred het volgende:
[..]
Ook Frankrijk, Spanje en België kende een stijging in positieve gevallen na invoering van een mondkapverplichting.
Vermoeiende onzinquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Nee. De horecasluiting heeft 0 effect gehad, dit is de herfstvakantie geweest in combinatie met een verhoogd urgentieniveau wat nu weer verslapt.
Wanneer je hem onder je neus of kin draagt valt niemand je lastig. Een boze blik hier en daar, maar dat is het dan ook wel.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:07 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik vind een mondkapje ook gewoon gruwelijk irritant. Ik draag ze omdat het moet maar ik vind het maar ruk.
Als jij stopt met dezelfde kinderachtige posts meerdere keren posten.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:10 schreef Socios het volgende:
[..]
Als jij kapt met kinderachtig mijn posts deleten.
BNW postings, dan krijg je dat hequote:Op vrijdag 11 december 2020 15:10 schreef Socios het volgende:
[..]
Als jij kapt met kinderachtig mijn posts deleten.
Afgesprokenquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Als jij stopt met dezelfde kinderachtige posts meerdere keren posten.
Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik een mondkapje op moet de afstand regel onbewust totaal negeer.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is zo'n beetje de enige maatregel waarvan je kunt zeggen dat deze een averechts effect heeft.
Het is dat of het weer. sinds circa 1 december is het ook stevig kouder geworden waardoor ons gedrag wellicht ook weer iets is aangepast.
quote:Op vrijdag 11 december 2020 14:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, de horecasluiting heeft duidelijk goed geholpen, aangezien het een stuk rustiger in het ziekenhuis is.
Beide uitspraken zijn niet met zekerheid te zeggen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Omstreeks 9 juli heeft België een verplichting in winkels ingesteld.quote:
Dat onderzoek wat jij wel eens post komt uit de VS toch? Daar wordt er ook geleefd alsof corona niet bestaat in sommige staten. Dus logisch dat daar veel besmettingen in restaurants te vinden zijn. Gevalletje cherrypicking dus. Daar worden helemaal geen maatregelen gehanteerd.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Heb jij daar een bron van?
Onderzoek toont aan dat horecasluiting wel degelijk helpt, herfstvakantie heeft eventueel ook zijn effect gehad omdat scholen ook een significante bron zijn.
Nee, dat is het niet. Heb niets met BNW, maar trek de mond-neusmaskerplicht wel ernstig in twijfel. Net als Fred en Jaap.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:11 schreef Predator40 het volgende:
[..]
BNW postings, dan krijg je dat he
quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef Predator40 het volgende:
[..]
leuk en aardig maar het percentage positief stijgt ook flink de laatste dagen.
https://coronadashboard.r(...)itief-geteste-mensenquote:Positief geteste personen
11,6%
0,5 meerdan 2 weken geleden
In Nederland lopen de cijfers ook op sinds juli. Eigenlijk in heel Europa zie je dat beeld, mondkapjesplicht of niet.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef Fred het volgende:
[..]
Omstreeks 9 juli heeft België een verplichting in winkels ingesteld.
Vanaf dat moment zie de dagelijkse nieuwe besmettingen oplopen en sindsdien is het niet meer onder het niveau vóór verplichting gekomen:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
dit is gewoon niet waar.....quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat onderzoek wat jij wel eens post komt uit de VS toch? Daar wordt er ook geleefd alsof corona niet bestaat in sommige staten. Dus logisch dat daar veel besmettingen in restaurants te vinden zijn. Gevalletje cherrypicking dus. Daar worden helemaal geen maatregelen gehanteerd.
Frankrijk heeft sinds begin juli een mondmasker verplicht in winkels, ook daar is niet meer op het niveau gekomen van vóór de verplichting:quote:
Er zijn 3 studies die dat soort dingen onderzocht, eentje is wereldwijd, eentje VS, eentje VK.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat onderzoek wat jij wel eens post komt uit de VS toch? Daar wordt er ook geleefd alsof corona niet bestaat in sommige staten. Dus logisch dat daar veel besmettingen in restaurants te vinden zijn. Gevalletje cherrypicking dus. Daar worden helemaal geen maatregelen gehanteerd.
Op welke schaal wil je experimenteren en welke tijd wil je daarvoor uitrekken. Je kunt helaas niet meteen zijn of een experiment effect gehad heeft, zeker niet als die op een kleinere schaal gedaan worden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
[..]
Beide uitspraken zijn niet met zekerheid te zeggen.
Het kan ook een stuk rustiger zijn in de ziekenhuizen vanwege andere maatregelen of de extra voorzichtigheid van een paar weken terug. Die daling kan ook bereikt zijn door de herfstvakantie én extra voorzichtigheid.
Tegelijkertijd kan je niet met zekerheid stellen dat de horeca sluiting 0 effect gehad heeft.
We weten het gewoon niet. Juist daarom zouden experimenten zo handig zijn. Wissel maatregelen af en kijk wat dat doet met de cijfers. Wanneer je een bepaalde maatregel versoepelt; ga dan niet in diezelfde periode andere maatregelen versoepelen/aanscherpen. Sluit middelbare scholen en hoger voor een paar weekjes (desnoods rond kerstvakantie), probeer restaurants weer eens een weekje te openen (en wacht de resultaten af), etc.
Dat het geen kont helpt zegt niks over dat ze verantwoordelijk zijn voor de stijging want let op:quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef Socios het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Heb niets met BNW, maar trek de mond-neusmaskerplicht wel ernstig in twijfel. Net als Fred.
Het is ook niet zo dat het ineens weer stijgt he, nadat de kinderen weer naar school gaan. De zomervakantie was ook een sluimering van besmettingen, dat stapelt zich op totdat het weer te hoog is.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Vermoeiende onzin
De herfstvakantie duurde niet 6 weken, maar dat wist je vast wel.
Kan best dat het niet stijgt vanwege de mondkapjes, maar helpen doet het ook vrij weinig.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
In Nederland lopen de cijfers ook op sinds juli. Eigenlijk in heel Europa zie je dat beeld, mondkapjesplicht of niet.
die 11.6% is niet van de afgelopen dagen maar van vorige week, jij bent af,.....quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:13 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
[..]
https://coronadashboard.r(...)itief-geteste-mensen
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-30..latest&country=~NLD®ion=World&positiveTestRate=true&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=desc
Oef. Heftig. Flink. Fors. Poeh. Sow.
Het geniet misschien de voorkeur als mensen met cijfers komen in plaats van kwalificaties als 'flink'.
Dus die mondkapjes hebben helemaal geen zin?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
In Nederland lopen de cijfers ook op sinds juli. Eigenlijk in heel Europa zie je dat beeld, mondkapjesplicht of niet.
Dus je kunt niet zeggen dat mondkapjes voor extra besmettingen zorgen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:14 schreef Fred het volgende:
[..]
Dus die mondkapjes hebben helemaal geen zin?
Dat kan ik prima zeggenquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:15 schreef Tijn het volgende:
Dus je kunt niet zeggen dat mondkapjes voor extra besmettingen zorgen.
je kan ales zeggen maar het is niet geloofwaardig zonder enig bewijs.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:16 schreef Fred het volgende:
[..]
Dat kan ik prima zeggen
Vooralsnog ben ik niet overtuigd.
En deze week is het..? Wat? 20%? 15%? 12%? Wat is flink?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:14 schreef Predator40 het volgende:
[..]
die 11.6% is niet van de afgelopen dagen maar van vorige week, jij bent af,.....
Ik denk zelfs de "remmende" werking (40% minder virusdeeltjes bij een typisch niet-medisch mondkapje) gedeeltelijk of geheel teniet worden gedaan door het gedrag van mensen. Mensen durven dichter bij je te staan als je een mondkapje op hebt. Zou wel intressant zijn om hier een analyse van te zien, is denk ik ook vooral cultuur gedreven. In bijvoorbeeld Korea volgen ze netjes de regels op, wij zijn nogal iets eigenwijzer.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus je kunt niet zeggen dat mondkapjes voor extra besmettingen zorgen.
Welke bron baseer je je op?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef Predator40 het volgende:
[..]
leuk en aardig maar het percentage positief stijgt ook flink de laatste dagen.
uiteraard, maar is dat erg dan? Ik post hier niet om anderen te overtuigen van mijn mening, maar wel om mijn mening kenbaar te maken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:16 schreef Predator40 het volgende:
[..]
je kan ales zeggen maar het is niet geloofwaardig zonder enig bewijs.
Zou dat ook niet zo met de restaurants zijn? Dat als je de restaurants sluit het een positief effect heeft. Maar als we vervolgens bij mensen thuis afspreken het uiteindelijk een negatief effect heeft?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk zelfs de "remmende" werking (40% minder virusdeeltjes bij een typisch niet-medisch mondkapje) gedeeltelijk of geheel teniet worden gedaan door het gedrag van mensen. Mensen durven dichter bij je te staan als je een mondkapje op hebt. Zou wel intressant zijn om hier een analyse van te zien, is denk ik ook vooral cultuur gedreven. In bijvoorbeeld Korea volgen ze netjes de regels op, wij zijn nogal iets eigenwijzer.
Kun jij me een bron voorleggen dat ze wél werken? Volgens mij is er geen wetenschappelijke consensus dat ze danwel bij zouden dragen. Er is in onderzoek wel meermaals aangetoont dat mensen na verloop van tijd het waarschuwend signaal niet meer waarnemen en binnen de persoonlijke ruimte niet meer repsecteren. Daar heb ik geen bewijs voor nodig maar zie ik gewoon in de supermarkt.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:07 schreef Predator40 het volgende:
[..]
heb je daar een wetenschappelijke bron voor dat mondkapjes averechts werken ?
Nee, dat stapelt helemaal niet. De R is een trendwaarde die iets zegt over de relatieve groei. Die ligt lager of hoger en die ligt niet 6 weken lang lager omdat de scholen 1 weekje dicht waren.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:14 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is ook niet zo dat het ineens weer stijgt he, nadat de kinderen weer naar school gaan. De zomervakantie was ook een sluimering van besmettingen, dat stapelt zich op totdat het weer te hoog is.
Uiteindelijk komt alles neer op het gedrag van mensen. Als we allemaal de gedeeltelijke lockdown serieus zouden nemen en alleen eropuit zouden gaan als het écht niet anders kan, dan zakten de cijfers vast als een baksteen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk zelfs de "remmende" werking (40% minder virusdeeltjes bij een typisch niet-medisch mondkapje) gedeeltelijk of geheel teniet worden gedaan door het gedrag van mensen. Mensen durven dichter bij je te staan als je een mondkapje op hebt. Zou wel intressant zijn om hier een analyse van te zien, is denk ik ook vooral cultuur gedreven. In bijvoorbeeld Korea volgen ze netjes de regels op, wij zijn nogal iets eigenwijzer.
2 recente studies over mondkapjes:quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kun jij me een bron voorleggen dat ze wél werken? Volgens mij is er geen wetenschappelijke consensus dat ze danwel bij zouden dragen. Er is in onderzoek wel meermaals aangetoont dat mensen na verloop van tijd het waarschuwend signaal niet meer waarnemen en binnen de persoonlijke ruimte niet meer repsecteren. Daar heb ik geen bewijs voor nodig maar zie ik gewoon in de supermarkt.
In dat thuisweken zit nog wel wat winst, uit mijn directe omgeving ken ik mensen die min of meer verplicht naar werk moeten komen terwijl ze ook prima thuis kunnen werken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:20 schreef Tijn het volgende:
Het lastigste daarin blijven de scholen en mensen die niet thuis kunnen werken.
Daarom werken strengere maatregels ook niet in mijn optiek. De mensen die zich netjes aan alles houden doen dat toch al en de mensen die er schijt aan hebben blijven toch doen wat ze willen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt alles neer op het gedrag van mensen. Als we allemaal de gedeeltelijke lockdown serieus zouden nemen en alleen eropuit zouden gaan als het écht niet anders kan, dan zakten de cijfers vast als een baksteen.
Het lastigste daarin blijven de scholen en mensen die niet thuis kunnen werken. Want die hebben weinig keus en kunnen er eigenlijk weinig aan doen om zich te beschermen.
Zonder handhaving misschien niet, nee.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:21 schreef Questular het volgende:
[..]
Daarom werken strengere maatregels ook niet in mijn optiek.
Mooi overzicht.quote:Op vrijdag 11 december 2020 08:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou nee, het is een vaccin die pas einde van 2021 geleverd zou worden, en we zouden al genoeg kunnen hebben in Q2
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opmerkingen hoor ik graag."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
tja dat krijg met al die vrijblijvendheid, en totaal geen gevolgenquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:23 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Klopt. Dit soort dingen ook:
[ afbeelding ]
Bij klachten niet naleven van quarantaine: 68%
Bij positief getest niet naleven van quarantaine: 17,8%
...
Het werkt alleen met stevige handhaving, waarbij je al gauw in de hoek komt dat de mensen direct (fysiek) moet straffen op het moment dat ze regels niet naleven. Dat maakt de samenleving er niet echt gezelliger op.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:21 schreef Questular het volgende:
Daarom werken strengere maatregels ook niet in mijn optiek. De mensen die zich netjes aan alles houden doen dat toch al en de mensen die er schijt aan hebben blijven toch doen wat ze willen.
Een pandemie hoeft ook niet gezellig te zijn wat mij betreft.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:25 schreef Fred het volgende:
[..]
Dat maakt de samenleving er niet echt gezelliger op.
sommige mensen lijken het echt niet te begrijpen dat er een pandemie gaande isquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een pandemie hoeft ook niet gezellig te zijn wat mij betreft.
En dat gaat weer veel te ver wat mij betreft.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:25 schreef Fred het volgende:
[..]
Het werkt alleen met stevige handhaving, waarbij je al gauw in de hoek komt dat de mensen direct (fysiek) moet straffen op het moment dat ze regels niet naleven. Dat maakt de samenleving er niet echt gezelliger op.
Top artikelen. In het eerste artikel wordt gesteld dat de dingen die we dragen voor maximaal 40% effectief zouden zijn.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:20 schreef Momo het volgende:
[..]
2 recente studies over mondkapjes:
https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33258868/
Eens, maar een agent op de hoek van elke straat die gelijk begint te meppen als je te weinig afstand houdt of andere regels niet navolgt lijkt me nou niet echt iets wat ik zou willen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:26 schreef Tijn het volgende:
Dit zal wel voor de meeste mensen gelden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:07 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik vind een mondkapje ook gewoon gruwelijk irritant. Ik draag ze omdat het moet maar ik vind het maar ruk.
en jouw bronnen ?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Top artikelen. In het eerste artikel wordt gesteld dat de dingen die we dragen voor maximaal 40% effectief zouden zijn.
Ik mis echter wel het gedragswetenschappelijke bewijs.
Zet je er wel gevolgen aan vast laten mensen zich niet meer testen... En of je dat wilt...quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:25 schreef Predator40 het volgende:
tja dat krijg met al die vrijblijvendheid, en totaal geen gevolgen
Het beste is om mensen te helpen. Bel ze dagelijks even op wanneer ze in quarantaine zijn, vraag of ze iets nodig hebben.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:29 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Zet je er wel gevolgen aan vast laten mensen zich niet meer testen... En of je dat wilt...
Maar willen mensen die niet in quarantaine willen wel geholpen worden?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:30 schreef Tijn het volgende:
Het beste is om mensen te helpen. Bel ze dagelijks even op wanneer ze in quarantaine zijn, vraag of ze iets nodig hebben.
Idd. Maar eigenlijk zou je dat zowat al voor de test moeten hebben.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:30 schreef Tijn het volgende:
Het beste is om mensen te helpen. Bel ze dagelijks even op wanneer ze in quarantaine zijn, vraag of ze iets nodig hebben.
Bron?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:32 schreef Gia het volgende:
Dinsdag extra maatregelen: alle niet essentiële winkels dicht tot 4 januari, plus avondklok om 23.00 uur.
Voor Duitsland?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:32 schreef Gia het volgende:
Dinsdag extra maatregelen: alle niet essentiële winkels dicht tot 4 januari, plus avondklok om 23.00 uur.
Ja, ik denk echt dat we mensen veel te veel aan hun lot overlaten. Natuurlijk gaat het dan niet goed.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:32 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Idd. Maar eigenlijk zou je dat zowat al voor de test moeten hebben.
Want denk dat er ook genoeg mensen zijn die net voor/na de test nog even snel boodschappen doen etc, onder het mom van "straks kan het miss niet meer"
dat is geen bron dat ze averechts werken zoals jij beweert, dit is een bron met de suggestie dat ze amper/niet werken.quote:
bron ?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:32 schreef Gia het volgende:
Het hele idee van mondkapjes is dat ze soms een beetje helpen. En dat is beter dan niks.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:34 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat is geen bron dat ze averechts werken zoals jij beweert, dit is een bron met de suggestie dat ze amper/niet werken.
Sorry, was gewoon een schot voor de boeg.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:34 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Waarom zet je dat er dan niet bij...
juist, maar er word beweerd dat ze averechts werken.....quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het hele idee van mondkapjes is dat ze soms een beetje helpen. En dat is beter dan niks.
Half Fok! gelijk denken dat Gia een speciaal lijntje met Mark Rutte heeftquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Sorry, was gewoon een schot voor de boeg.
Zou misschien wel helpen.
Please, hij is niet eens knap!quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:36 schreef Tijn het volgende:
Half Fok! gelijk denken dat Gia een speciaal lijntje met Mark Rutte heeft
Oh, net nadat heel wat maatregelen opgeheven werden?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef Fred het volgende:
[..]
Omstreeks 9 juli heeft België een verplichting in winkels ingesteld.
Vanaf dat moment zie de dagelijkse nieuwe besmettingen oplopen en sindsdien is het niet meer onder het niveau vóór verplichting gekomen:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
https://www.hln.be/binnen(...)n-ons-land~aef415c1/quote:1 juli: reeks versoepelingen omdat cijfers goede kant uit gaan
Vanaf 1 juli gaan opnieuw een aantal versoepelingen van de coronamaatregelen in, besluit de Veiligheidsraad. In principe blijven enkel nog massa-evenementen en het nachtleven verboden terrein. Dat betekent onder meer dat zwembaden, wellnesscentra, pretparken, binnenspeeltuinen, speelhallen en casino’s opnieuw de deuren mogen openen, telkens met respect voor een hele resem regels die in protocollen per sector worden vastgelegd, met de nadruk op sociale afstand, hygiëne en ‘crowd management’.
Vanaf 1 juli zijn ook cultuuractiviteiten met publiek opnieuw toegelaten. Het maximale aantal mensen dat iedereen per week mag zien, gaat van 10 naar 15.
1 juli: zomeractiviteiten voor jongeren kunnen weer plaatsvinden
Het Overlegcomité beslist dat vanaf 1 juli opnieuw zomeractiviteiten voor jongeren kunnen plaatsvinden. Zomerkampen en -stages voor jongeren met of zonder overnachting en speelpleinwerking kunnen doorgaan in zogenaamde contactbubbels van maximaal 50 personen. Ook jeugdhuizen, ontmoetingswerking en jeugd(informatie)centra kunnen hun activiteiten weer opstarten voor contactbubbels van maximaal 50 jongeren.
8 juli: gemiddeld aantal besmettingen stagneert
Het aantal bevestigde besmettingen met het nieuwe coronavirus stagneert op gemiddeld 85,1. In de daaropvolgende dagen zal het opnieuw stijgen, het begin van de tweede golf.
Probleem is dat mensen denken dat ze heel goed werken, waardoor de 1,5 meter vervaagd.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het hele idee van mondkapjes is dat ze soms een beetje helpen. En dat is beter dan niks.
Precies het mondkapje werd als voldoende gezien om die andere maatregelen te kunnen afschalen, wat dus niet het geval blijkt te zijnquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:37 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Oh, net nadat heel wat maatregelen opgeheven werden?
[..]
https://www.hln.be/binnen(...)n-ons-land~aef415c1/
Dat is natuurlijk een drogredenering. Als een maatregel een verwaarloosbaar effect heeft, heeft deze geen zin. Van Dissel had het een keer over 1 op 100.000 besmettingen voorkomen ofzo.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat mondkapjes geen alternatief zijn voor afstand houden en drukte vermijden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:37 schreef groenen het volgende:
[..]
Probleem is dat mensen denken dat ze heel goed werken, waardoor de 1,5 meter vervaagd.
En wellicht is dat ook wel deels het beoogde effect, met mondkapje op ga je minder snel gezellig winkelen omdat dat gewoon niet prettig is met dat ding op.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit zal wel voor de meeste mensen gelden.
Tja, je raakt oppervlakten aan die mogelijk net zijn aangeraakt door iemand met corona, en vervolgens zet je je mondkapje op of af. Kom je met vieze handen in de buurt van neus en mond.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:36 schreef Predator40 het volgende:
juist, maar er word beweerd dat ze averechts werken.....
Waardoor ze dus averechts werken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:37 schreef groenen het volgende:
[..]
Probleem is dat mensen denken dat ze heel goed werken, waardoor de 1,5 meter vervaagd.
Die gast heeft het over fysiek geweld. Als je daar voor bent zelfs tijdens een pandemie ben je wat mij betreft gewoon een debiel.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
totaal niet onderbouwd met enige bronnen behalve je onderbuikquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waardoor ze dus averechts werken.
Maar goed... schijnbaar moet je hier letterlijk alles voorkauwen.
Vind dat je nogal stellig bent je in je bewering, ik denk ook dat gedragsverandering door mondkapjes zeker een ding is. Maar er is voor als nog geen enkel wetenschappelijk bewijs (peer-reviewed het liefst) dat ze averechts werken, als die er wel is post het vooral hier.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waardoor ze dus averechts werken.
Maar goed... schijnbaar moet je hier letterlijk alles voorkauwen.
Ik denk niet dat het hameren op het gebrek aan bronnen bij mensen die hun onderbuikgevoel uiten gaat helpen om dat onderbuikgevoel weg te nemen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:43 schreef Predator40 het volgende:
totaal niet onderbouwd met enige bronnen behalve je onderbuik
Fysiek geweld slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:41 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Die gast heeft het over fysiek geweld. Als je daar voor bent zelfs tijdens een pandemie ben je wat mij betreft gewoon een debiel.
Ik denk zelf dat ze vooral nut hebben in situaties waarbij mensen langere tijd in een (kleine) binnenruimte verkeren met mindere ventilatie. In een supermarkt of in een bouwmarkt waar mensen elkaar vooral vluchtig passeren verwacht ik dat het effect nihil is.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Vind dat je nogal stellig bent je in je bewering, ik denk ook dat gedragsverandering door mondkapjes zeker een ding is. Maar er is voor als nog geen enkel wetenschappelijk bewijs (peer-reviewed het liefst) dat ze averechts werken, als die er wel is post het vooral hier.
Het zal voornamelijk ook onderbuik zijn, geef ik eerlijk toe. Wordt er op het werk toe verplicht en heb dat ding liever niet op mijn gezicht als wel.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Vind dat je nogal stellig bent je in je bewering, ik denk ook dat gedragsverandering door mondkapjes zeker een ding is. Maar er is voor als nog geen enkel wetenschappelijk bewijs (peer-reviewed het liefst) dat ze averechts werken, als die er wel is post het vooral hier.
Is ook lastig als minstens 80% geen tot nauwelijks klachten ondervindt.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:26 schreef Predator40 het volgende:
[..]
sommige mensen lijken het echt niet te begrijpen dat er een pandemie gaande is
Als er een specifieke maatregel zou zijn die van een positieve trend een negatieve kan maken, was-ie allang ingevoerd. Het probleem is dat zoiets niet bestaat. Er is geen silver bullet. Het enige dat we kunnen is een opeenstapeling van maatregelen die allemaal een beetje helpen, om hopelijk samen tot een pakket te komen dat voldoende werkt.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dragen ze bij aan het terugdringen van besmettingen? daar kan ik heel stellig nee op antwoorden omdat het wereldwijd vanaf het begin van de pandemie gewoon niet blijkt.
Contactbesmetting is zo goed als onmogelijk in de praktijk.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, je raakt oppervlakten aan die mogelijk net zijn aangeraakt door iemand met corona, en vervolgens zet je je mondkapje op of af. Kom je met vieze handen in de buurt van neus en mond.
In maart/april werd nog zo gehamerd op handen wassen en ontsmetten.
Waarbij de mensen de "basisregels" niet moeten vergeten. Want dit zijn eigenlijk het voornaamste.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als er een specifieke maatregel zou zijn die van een positieve trend een negatieve kan maken, was-ie allang ingevoerd. Het probleem is dat zoiets niet bestaat. Er is geen silver bullet. Het enige dat we kunnen is een opeenstapeling van maatregelen die allemaal een beetje helpen, om hopelijk samen tot een pakket te komen dat voldoende werkt.
Na een paar weken ben je al niet anders gewend, zal weinig uitmaken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:39 schreef senesta het volgende:
[..]
En wellicht is dat ook wel deels het beoogde effect, met mondkapje op ga je minder snel gezellig winkelen omdat dat gewoon niet prettig is met dat ding op.
Mondkapje in de jas- of broekzak, ff snel op als je winkel in gaat, daarna weer terugproppen in de zak. Zo gaat dat intussen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:57 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Na een paar weken ben je al niet anders gewend, zal weinig uitmaken.
klopt, wel blij dat ik stoffen heb gekocht, dan gaat dat wat makkelijkerquote:Op vrijdag 11 december 2020 16:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Mondkapje in de jas- of broekzak, ff snel op als je winkel in gaat, daarna weer terugproppen in de zak. Zo gaat dat intussen.
Ja het is hier super druk in de stad vandaag, kapjes op en af.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Mondkapje in de jas- of broekzak, ff snel op als je winkel in gaat, daarna weer terugproppen in de zak. Zo gaat dat intussen.
Yep, ik ook. Laatst ff een keer in een bak water gelegd om te spoelen maar dat was ook de eerste keer sinds tijden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:01 schreef Tarado het volgende:
[..]
klopt, wel blij dat ik stoffen heb gekocht, dan gaat dat wat makkelijker
Maakt niet uit, ze helpen goed.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:01 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja het is hier super druk in de stad vandaag, kapjes op en af.
quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Yep, ik ook. Laatst ff een keer in een bak water gelegd om te spoelen maar dat was ook de eerste keer sinds tijden.
https://www.oogtv.nl/2020(...)fie-en-pauzeruimtes/quote:AZNN: ‘Relatief veel besmettingen in koffie- en pauzeruimtes’
10 december 2020 12:46 door Tom Veenstra
nieuws
Foto: Valentina Jori from FreeImages
Mensen moeten de coronaregels goed in acht blijven nemen op het werk. Het Acute Zorgnetwerk Noord-Nederland laat donderdagmiddag weten dat relatief veel besmettingen nu worden opgelopen in koffie- en pauzeruimtes.
Volgens het AZNN stijgt het aantal besmettingen onder de ‘actieve populatie’ (mensen tussen de dertig en zestig jaar) sterk. “Op de werkvloer is het van belang dat medewerkers de regels, zoals de anderhalve meter afstand en het dragen van mondkapjes, goed in acht blijven nemen”, zo schrijft het AZNN. Koffie- en pauzeruimtes zijn volgens het AZNN plekken waar relatief veel besmettingen plaatsvinden.
De testbereidheid van mensen in Noord-Nederland is wel groot. Zo wordt de XL-teststraat in MartiniPlaza goed bezocht. Daarom worden in december nog eens twee kleinere testlocaties (L-teststraten) geopend in Leeuwarden en Assen.
Ja echt een wondermiddel.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:05 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Maakt niet uit, ze helpen goed.
Na 3x wassen is het effect van zo'n ding 0.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:06 schreef Tarado het volgende:
[..]ik was ze wel, ik heb er 3 dus zo'n beetje om de 2/3 dagen een andere.
Ik gebruik ze amper. Eens in de 3 weken naar de supermarkt en toevallig vorige week weer eens langs de kapper. Dat is het wel zo'n beetje.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:06 schreef Tarado het volgende:
[..]ik was ze wel, ik heb er 3 dus zo'n beetje om de 2/3 dagen een andere.
Hopelijk voor altijd, wat een uitvinding.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:08 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Ja die maatregel houden we erin tot de zomer.
Lekker warm ook met deze kou.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:09 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Hopelijk voor altijd, wat een uitvinding.
Ik zag net in de winkel dat ze al speciale cases verkopen om je lapje in te bewaren.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:10 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Lekker warm ook met deze kou.
Sportschool dagelijks, al is het maar 30 seconden naar binnen en 30 seconden naar buiten, supermarkt ga ik zo'n beetje 2 keer, bakker 1 en groothandel 1 keer per week.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik gebruik ze amper. Eens in de 3 weken naar de supermarkt en toevallig vorige week weer eens langs de kapper. Dat is het wel zo'n beetje.
Ik bewaar 'm op mijn hoofd.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:12 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik zag net in de winkel dat ze al speciale cases verkopen om je lapje in te bewaren.
Ik denk het niet. Mensen zonder klachten mogen zich nu laten testen, maar mensen zonder klachten die zich echt wilden laten testen deden dat gewoon altijd al onder het mom van lichte verkoudheidsklachten. IMOquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:03 schreef _serial_ het volgende:
Er wordt momenteel z'n 25-30% meer getest doordat er nu ook mensen getest worden die voorheen niet getest worden.
Hopelijk liggen ze vanaf volgend jaar achter glas als een museumstuk.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:12 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik zag net in de winkel dat ze al speciale cases verkopen om je lapje in te bewaren.
Nee man eerst nog tijdje met 30 graden zo'n ding op.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hopelijk liggen ze vanaf volgend jaar achter glas als een museumstuk.
Ik zou ze iet weggooien, dit wordt het nieuwe normaal.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hopelijk liggen ze vanaf volgend jaar achter glas als een museumstuk.
-> BNWquote:Op vrijdag 11 december 2020 16:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zou ze iet weggooien, dit wordt het nieuwe normaal.
Dat is echt niet vast te stellen, of je moet er nertsen gaan neerzetten.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:06 schreef Vasilevski het volgende:
AZNN: ‘Relatief veel besmettingen in koffie- en pauzeruimtes’
Waarom zou er buiten de pandemie om maatregelen van kracht blijven die alleen maar zijn ingevoerd om de pandemie te bestrijden? Wie heeft daar wat aan? Wie wil dat?quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
ik denk het niet, iedereen is het zat en zoals in Azië dat mensen een mondkapje opdoen als ze verkouden zijn of erger zie ik hier geen gewoonte worden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat zijn enge vragen.quote:
Ik begrijp echt niet waarom je aan de ene kant het serieus nemen van het virus bestempelt als paniekzaaierij, maar aan de andere kant wel dit soort hysterische gedachten erop na houdt.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als het bij kan dragen dan moeten we het doen!
Het sarcasme uurtje is ingegaan.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp echt niet waarom je aan de ene kant het serieus nemen van het virus bestempelt als paniekzaaierij, maar aan de andere kant wel dit soort hysterische gedachten erop na houdt.
Ik bewaar ze in ziplockzakjes van Ikeaquote:Op vrijdag 11 december 2020 16:12 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Als ik de weektotalen bekijk (zaterdag tot zaterdag): de laagste waarde wordt bereikt in de week 27 juni - 4 juli, net als in Nederland. Daarna piekt het in de week 8-15 augustus, net als in Nederland. De volgende twee weken daalt het weer, bereikt een volgende minimum in de week 29/8-5/9, net als in Nederland. En twee weken later (12-19/9) ligt het ruim 2.5x hoger, net als in Nederland...quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:38 schreef Fred het volgende:
[..]
Precies het mondkapje werd als voldoende gezien om die andere maatregelen te kunnen afschalen, wat dus niet het geval blijkt te zijn
Ik denk toch wel dat het uitnodigend werkt nu je daarmee je quarantaine kunt verkorten.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:15 schreef Za het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Mensen zonder klachten mogen zich nu laten testen, maar mensen zonder klachten die zich echt wilden laten testen deden dat gewoon altijd al onder het mom van lichte verkoudheidsklachten. IMO
Het is geen onbewezen transmissie route, het betreft een zoonose, welke via een intermediate host op mensen is overgebracht, daar komen dus al 2 diersoorten aan te pas, het natuurlijk reservoir (vermoedelijk vleermuis) en de intermediate host (tot nu toe onbekend dier).quote:Op donderdag 10 december 2020 16:11 schreef Vallon het volgende:
Running topic.....
Zoals je merkt gaat mijn sarcasme ook wat botvieren. Alles kan in dat principe, dat water kan branden en Venus de hel is. Ik snap je insteek die wmb tot weinig en niets kan/gaat leiden. Hooguit om te proberen te kijken naar andere verbanden om die al of niet uit te sluiten.
Het fretverhaal is in zichzelf doorredeneren op een in beginsel vermeende (onbewezen) bron als transmissieoorzaak dan naar wie weet worden andere dieren en hunner gevolgen, wordt overgebracht. Ik noem dit doordreinen dat ik ook kan begrijpen want er moet immers iets zijn dat oorzaak is.
De volgende afslag daarin is die van uitwerpselen, huisvuil en wellicht het bont of een muis die door een wilde fret is aangeknaagd in dan in Amsterdam tussen het plafond, Covid19 is gaan rondplassen.
Ja. Wel opvallend dat ze nu juist de laagste cijfers hebben.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:25 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Twente viert al weekend. Die achterstallige getallen komen maandag vast.
Positieve bijkomstigheden, het wondermiddel mondkap houdt ook andere virusjes tegen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom zou er buiten de pandemie om maatregelen van kracht blijven die alleen maar zijn ingevoerd om de pandemie te bestrijden? Wie heeft daar wat aan? Wie wil dat?
Hier meerder mondkapjes in de tas, in een boterhamzakje met ziplock, zit ook een zakje in voor vieze, elk kapje gaat maar 1 keer op en dan in het "vieze zakje" er zit een kapje of 8 in dat systeem. Eén of twee keer in de week gaan die mee met de witte was. Dan heb ik ook nog een stapel wegwerp mee in een zakje die gaan één keer op en bij afdoen in een prullebak.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |