Op welke schaal wil je experimenteren en welke tijd wil je daarvoor uitrekken. Je kunt helaas niet meteen zijn of een experiment effect gehad heeft, zeker niet als die op een kleinere schaal gedaan worden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
[..]
Beide uitspraken zijn niet met zekerheid te zeggen.
Het kan ook een stuk rustiger zijn in de ziekenhuizen vanwege andere maatregelen of de extra voorzichtigheid van een paar weken terug. Die daling kan ook bereikt zijn door de herfstvakantie én extra voorzichtigheid.
Tegelijkertijd kan je niet met zekerheid stellen dat de horeca sluiting 0 effect gehad heeft.
We weten het gewoon niet. Juist daarom zouden experimenten zo handig zijn. Wissel maatregelen af en kijk wat dat doet met de cijfers. Wanneer je een bepaalde maatregel versoepelt; ga dan niet in diezelfde periode andere maatregelen versoepelen/aanscherpen. Sluit middelbare scholen en hoger voor een paar weekjes (desnoods rond kerstvakantie), probeer restaurants weer eens een weekje te openen (en wacht de resultaten af), etc.
Dat het geen kont helpt zegt niks over dat ze verantwoordelijk zijn voor de stijging want let op:quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:12 schreef Socios het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Heb niets met BNW, maar trek de mond-neusmaskerplicht wel ernstig in twijfel. Net als Fred.
Het is ook niet zo dat het ineens weer stijgt he, nadat de kinderen weer naar school gaan. De zomervakantie was ook een sluimering van besmettingen, dat stapelt zich op totdat het weer te hoog is.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Vermoeiende onzin
De herfstvakantie duurde niet 6 weken, maar dat wist je vast wel.
Kan best dat het niet stijgt vanwege de mondkapjes, maar helpen doet het ook vrij weinig.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
In Nederland lopen de cijfers ook op sinds juli. Eigenlijk in heel Europa zie je dat beeld, mondkapjesplicht of niet.
die 11.6% is niet van de afgelopen dagen maar van vorige week, jij bent af,.....quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:13 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
[..]
https://coronadashboard.r(...)itief-geteste-mensen
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-30..latest&country=~NLD®ion=World&positiveTestRate=true&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=desc
Oef. Heftig. Flink. Fors. Poeh. Sow.
Het geniet misschien de voorkeur als mensen met cijfers komen in plaats van kwalificaties als 'flink'.
Dus die mondkapjes hebben helemaal geen zin?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
In Nederland lopen de cijfers ook op sinds juli. Eigenlijk in heel Europa zie je dat beeld, mondkapjesplicht of niet.
Dus je kunt niet zeggen dat mondkapjes voor extra besmettingen zorgen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:14 schreef Fred het volgende:
[..]
Dus die mondkapjes hebben helemaal geen zin?
Dat kan ik prima zeggenquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:15 schreef Tijn het volgende:
Dus je kunt niet zeggen dat mondkapjes voor extra besmettingen zorgen.
je kan ales zeggen maar het is niet geloofwaardig zonder enig bewijs.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:16 schreef Fred het volgende:
[..]
Dat kan ik prima zeggen
Vooralsnog ben ik niet overtuigd.
En deze week is het..? Wat? 20%? 15%? 12%? Wat is flink?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:14 schreef Predator40 het volgende:
[..]
die 11.6% is niet van de afgelopen dagen maar van vorige week, jij bent af,.....
Ik denk zelfs de "remmende" werking (40% minder virusdeeltjes bij een typisch niet-medisch mondkapje) gedeeltelijk of geheel teniet worden gedaan door het gedrag van mensen. Mensen durven dichter bij je te staan als je een mondkapje op hebt. Zou wel intressant zijn om hier een analyse van te zien, is denk ik ook vooral cultuur gedreven. In bijvoorbeeld Korea volgen ze netjes de regels op, wij zijn nogal iets eigenwijzer.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus je kunt niet zeggen dat mondkapjes voor extra besmettingen zorgen.
Welke bron baseer je je op?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:06 schreef Predator40 het volgende:
[..]
leuk en aardig maar het percentage positief stijgt ook flink de laatste dagen.
uiteraard, maar is dat erg dan? Ik post hier niet om anderen te overtuigen van mijn mening, maar wel om mijn mening kenbaar te maken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:16 schreef Predator40 het volgende:
[..]
je kan ales zeggen maar het is niet geloofwaardig zonder enig bewijs.
Zou dat ook niet zo met de restaurants zijn? Dat als je de restaurants sluit het een positief effect heeft. Maar als we vervolgens bij mensen thuis afspreken het uiteindelijk een negatief effect heeft?quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk zelfs de "remmende" werking (40% minder virusdeeltjes bij een typisch niet-medisch mondkapje) gedeeltelijk of geheel teniet worden gedaan door het gedrag van mensen. Mensen durven dichter bij je te staan als je een mondkapje op hebt. Zou wel intressant zijn om hier een analyse van te zien, is denk ik ook vooral cultuur gedreven. In bijvoorbeeld Korea volgen ze netjes de regels op, wij zijn nogal iets eigenwijzer.
Kun jij me een bron voorleggen dat ze wél werken? Volgens mij is er geen wetenschappelijke consensus dat ze danwel bij zouden dragen. Er is in onderzoek wel meermaals aangetoont dat mensen na verloop van tijd het waarschuwend signaal niet meer waarnemen en binnen de persoonlijke ruimte niet meer repsecteren. Daar heb ik geen bewijs voor nodig maar zie ik gewoon in de supermarkt.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:07 schreef Predator40 het volgende:
[..]
heb je daar een wetenschappelijke bron voor dat mondkapjes averechts werken ?
Nee, dat stapelt helemaal niet. De R is een trendwaarde die iets zegt over de relatieve groei. Die ligt lager of hoger en die ligt niet 6 weken lang lager omdat de scholen 1 weekje dicht waren.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:14 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is ook niet zo dat het ineens weer stijgt he, nadat de kinderen weer naar school gaan. De zomervakantie was ook een sluimering van besmettingen, dat stapelt zich op totdat het weer te hoog is.
Uiteindelijk komt alles neer op het gedrag van mensen. Als we allemaal de gedeeltelijke lockdown serieus zouden nemen en alleen eropuit zouden gaan als het écht niet anders kan, dan zakten de cijfers vast als een baksteen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk zelfs de "remmende" werking (40% minder virusdeeltjes bij een typisch niet-medisch mondkapje) gedeeltelijk of geheel teniet worden gedaan door het gedrag van mensen. Mensen durven dichter bij je te staan als je een mondkapje op hebt. Zou wel intressant zijn om hier een analyse van te zien, is denk ik ook vooral cultuur gedreven. In bijvoorbeeld Korea volgen ze netjes de regels op, wij zijn nogal iets eigenwijzer.
2 recente studies over mondkapjes:quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kun jij me een bron voorleggen dat ze wél werken? Volgens mij is er geen wetenschappelijke consensus dat ze danwel bij zouden dragen. Er is in onderzoek wel meermaals aangetoont dat mensen na verloop van tijd het waarschuwend signaal niet meer waarnemen en binnen de persoonlijke ruimte niet meer repsecteren. Daar heb ik geen bewijs voor nodig maar zie ik gewoon in de supermarkt.
In dat thuisweken zit nog wel wat winst, uit mijn directe omgeving ken ik mensen die min of meer verplicht naar werk moeten komen terwijl ze ook prima thuis kunnen werken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:20 schreef Tijn het volgende:
Het lastigste daarin blijven de scholen en mensen die niet thuis kunnen werken.
Daarom werken strengere maatregels ook niet in mijn optiek. De mensen die zich netjes aan alles houden doen dat toch al en de mensen die er schijt aan hebben blijven toch doen wat ze willen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt alles neer op het gedrag van mensen. Als we allemaal de gedeeltelijke lockdown serieus zouden nemen en alleen eropuit zouden gaan als het écht niet anders kan, dan zakten de cijfers vast als een baksteen.
Het lastigste daarin blijven de scholen en mensen die niet thuis kunnen werken. Want die hebben weinig keus en kunnen er eigenlijk weinig aan doen om zich te beschermen.
Zonder handhaving misschien niet, nee.quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:21 schreef Questular het volgende:
[..]
Daarom werken strengere maatregels ook niet in mijn optiek.
Mooi overzicht.quote:Op vrijdag 11 december 2020 08:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou nee, het is een vaccin die pas einde van 2021 geleverd zou worden, en we zouden al genoeg kunnen hebben in Q2
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opmerkingen hoor ik graag."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
tja dat krijg met al die vrijblijvendheid, en totaal geen gevolgenquote:Op vrijdag 11 december 2020 15:23 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Klopt. Dit soort dingen ook:
[ afbeelding ]
Bij klachten niet naleven van quarantaine: 68%
Bij positief getest niet naleven van quarantaine: 17,8%
...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |