abonnement Unibet Coolblue
pi_196556659
De TT is uiteraard een beetje gechargeerd maar de essentie klopt.

Ik heb eigenlijk nooit in m'n leven serieus, voor langere tijd achtereenvolgens gesport.

Wel heb ik afgelopen jaren gewerkt in een functie waarin ik lange dagen op m'n benen moest staan. (Mede?) Hierdoor zijn sommige van bepaalde gewrichten niet in optimale staat. Ik voel bijvoorbeeld m'n rechterbeen/(knie?) als ik lange wandelingen of fietstochten heb gemaakt. Pijn zou ik het niet per se willen noemen maar je merkt het wel.

Terug naar de essentie: Ik merk dat zelfs kleine fysieke inspanning zoals het oplopen van een trap mij tot hijgen brengen. Hierdoor neem ik vaak een pauze voor ik de kamer waar ik moet zijn inloop nadat ik de trap heb genomen. Ook bij fysieke intimiteit merk ik dat ik al gauw fysiek moe/buiten adem ben.

Hier moet ik dus echt iets aan gaan doen. Mijn vraag aan jullie is dan ook hoe ik zo effectief mogelijk aan m'n conditie kan werken zonder onnodige belasting voor m'n gewrichten.
pi_196556679
Mijn eerste gedachte is afvallen door minder te eten.
pi_196556707
Fietsen.
  Moderator vrijdag 4 december 2020 @ 22:57:40 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196556772
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:49 schreef Tirza- het volgende:

Terug naar de essentie: Ik merk dat zelfs kleine fysieke inspanning zoals het oplopen van een trap mij tot hijgen brengen. Hierdoor neem ik vaak een pauze voor ik de kamer waar ik moet zijn inloop nadat ik de trap heb genomen. Ook bij fysieke intimiteit merk ik dat ik al gauw fysiek moe/buiten adem ben.

dit is niet goed hoor, voor je iets doet zou ik eerst langs de huisarts
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196556813
Zwemmen. En niet direct teveel willen.
Somebody that I used to know
pi_196556843
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:51 schreef phoenyx het volgende:
Mijn eerste gedachte is afvallen door minder te eten.
Zit iets in, ik heb op dit moment absoluut overgewicht, mede door m'n eetpatroon maar het lijkt me niet dat je door louter afvallen je conditie serieus verbetert.
pi_196556955
Alleen maar doen.
Elke dag de wilskracht opbrengen om (rustig) 9.000 stappen te lopen.
Om de dag naar de sportschool, en begin met rustige cardio. 5-7 min op de stairclimber. En dan met gewichten een clubtraining doen. (20 min.)
Wat je wel moet realiseren is dat je lichaam gruwelijk gaat protesteren. Omdat het niets gewend is qua hoge hartslag.

Dan de gewichtentraining toenemen. (50min) Meer gewicht en langere trainingen liefst op hoge hartslag in clubverband. Ook combineren met spinning.
Je lichaam wordt snel veel sterker en sporten voelt goed.
Als het beter weer is zoveel mogelijk buiten sporten.

Mijn vriendin die ook van ver komt kan niks met de sportschool maar gaat 3x P. Week buiten bootcampen ook in de volle regen.

Daarna kun je ook hardlopen of bv kickboksen.

Succes.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lospedrosa op 04-12-2020 23:18:01 ]
Vakman pur sang
  vrijdag 4 december 2020 @ 23:17:33 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_196557038
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Alleen maar doen.
Elke dag de wilskracht opbrengen om (rustig) 9.000 stappen te lopen.
Om de dag naar de sportschool, en begin met rustige cardio. 5-7 min op de stairclimber. En dan met gewichten een clubtraining doen. (20 min.)
Wat je wel moet realiseren is dat je lichaam gruwelijk gaat protesteren. Omdat het niets gewend is qua hoge hartslag.

Dan de gewichtentraining toenemen. (50min) Meer gewicht en langere trainingen liefst op hoge hartslag in clubverband. Ook combineren met spinning.
Je lichaam wordt snel veel sterker en sporten voelt goed.
Daarna kun je ook hardlopen of bv kickboksen.

Succes.
Ik maak de laatste tijd wandelingen in het bos. Gekke vraag misschien maar hoe ver in km en qua tijd is dan 9000 stappen? Doe ik trouwens momenteel 2x in de week en moet ik echt zin voor maken }:| Ik denk dat ik dan zo'n 2 uur per keer loop.
pi_196557077
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:17 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik maak de laatste tijd wandelingen in het bos. Gekke vraag misschien maar hoe ver in km en qua tijd is dan 9000 stappen? Doe ik trouwens momenteel 2x in de week en moet ik echt zin voor maken }:|
Hmm denk een 3/4 uur lopen en de rest van de dag proberen regelmatig te lopen. Dan zit je op 9000/10.000.
Vakman pur sang
  vrijdag 4 december 2020 @ 23:21:41 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_196557094
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hmm denk een 3/4 uur lopen en de rest van de dag proberen regelmatig te lopen. Dan zit je op 9000/10.000.
Dankjewel. Ik vond deze net ^O^

https://www.blitzresults.com/nl/stappen/

Zij komen uit op 6,3 km

quote:
Deskundigen adviseren 10.000 stappen (tussen de zes en acht kilometer per dag) te ondernemen.

Read more https://www.blitzresults.com/nl/stappen/
pi_196557250
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:21 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dankjewel. Ik vond deze net ^O^

https://www.blitzresults.com/nl/stappen/

Zij komen uit op 6,3 km
[..]

Mja zelf sport ik veel en vind ik al die stappen maar overdreven. De ene dag haal ik het makkelijk en de andere totaal niet maar sport ik 1,5uur.
Vakman pur sang
  vrijdag 4 december 2020 @ 23:39:19 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_196557304
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Mja zelf sport ik veel en vind ik al die stappen maar overdreven. De ene dag haal ik het makkelijk en de andere totaal niet maar sport ik 1,5uur.
Ik heb het ook nog nooit bijgehouden hoor, maar ik wil ook wat gewicht kwijt en ben dus maar gaan wandelen af en toe. En na 2 of 3 uur lopen ben je toch wel behoorlijk wat calorieën kwijt wat je ook op de weegschaal kunt zien. Maar met een beetje normale inspanning overdag kom je volgens mij al makkelijk aan die 9000 stappen cq 6.3 km.
pi_196557349
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

dit is niet goed hoor, voor je iets doet zou ik eerst langs de huisarts
Oké, maar wat moet ik precies vragen/zeggen dan? Ik rook/blow overigens al ruim een decennium maar wel zeer incidenteel, soms vgm zelfs meer dan een jaar niet. Op jonge leeftijd, rond m'n zestiende een jaar wel vrij regelmatig.
pi_196557371
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:44 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Oké, maar wat moet ik precies vragen/zeggen dan? Ik rook/blow overigens al ruim een decennium maar wel zeer incidenteel, soms vgm zelfs meer dan een jaar niet. Op jonge leeftijd, rond m'n zestiende een jaar wel vrij regelmatig.
Onzin naar je HA te gaan. Je hebt gewoon nog geen conditie opgebouwd.
Je kunt wel een keer een sporttest of medische check laten doen.
Vakman pur sang
pi_196557378
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Alleen maar doen.
Elke dag de wilskracht opbrengen om (rustig) 9.000 stappen te lopen.
Om de dag naar de sportschool, en begin met rustige cardio. 5-7 min op de stairclimber. En dan met gewichten een clubtraining doen. (20 min.)
Wat je wel moet realiseren is dat je lichaam gruwelijk gaat protesteren. Omdat het niets gewend is qua hoge hartslag.

Dan de gewichtentraining toenemen. (50min) Meer gewicht en langere trainingen liefst op hoge hartslag in clubverband. Ook combineren met spinning.
Je lichaam wordt snel veel sterker en sporten voelt goed.
Als het beter weer is zoveel mogelijk buiten sporten.

Mijn vriendin die ook van ver komt kan niks met de sportschool maar gaat 3x P. Week buiten bootcampen ook in de volle regen.

Daarna kun je ook hardlopen of bv kickboksen.

Succes.
Hoge intensiteit is dus key?

Ik heb van de zomer namelijk regelmatig (drie/vier x per week) relatief lange afstanden gefietst (20+ km) maar wel op zeer lage intensiteit, puur omdat ik toen niet sneller/harder kon, werd dan ook regelmatig ingehaald door kinderen en bejaarden :'). Merkte weliswaar verbetering in gewicht maar niet in conditie. Belandde vooral buiten m'n comfortzone door de lange afstanden en tijden die ermee gepaard gingen en je dus ook lange stukken moest fietsen langs saaie stukken landschap maar fysiek was het niet echt uitdagend.
pi_196557390
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:00 schreef Postbus100 het volgende:
Zwemmen
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:53 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Fietsen.
Hardlopen

ergo: bewegen dus.
pi_196557428
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:48 schreef Handleiding het volgende:

[..]


[..]

Hardlopen

ergo: bewegen dus.
Dus het is min of meer om het even of je gaat hardlopen/zwemmen/fietsen zolang je een van die dingen daadwerkelijk gaat doen?

Hardlopen lijkt me namelijk niet verstandig i.v.m. mijn gewrichten/been.
pi_196557673
Als je maar consistent bent heeft het effect. Je kan beter iets doen waar je plezier in hebt en wat je consequent blijft doen om je conditie te verbeteren dan iets wat je met tegenzin doet waardoor je na 2 maanden toch weer stopt.
Faka G
pi_196557816
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:49 schreef Tirza- het volgende:
Hier moet ik dus echt iets aan gaan doen. Mijn vraag aan jullie is dan ook hoe ik zo effectief mogelijk aan m'n conditie kan werken zonder onnodige belasting voor m'n gewrichten.
Goede schoenen en beginnen met wandelen. Dat is redelijk laagdrempelig. Als je het in de natuur doet (zachte bodem) is de belasting ok. Voor de afwisseling zou ik zwemmen proberen. Zou vooral mijn rust pakken en na een maand of 1,5 wat verschillende sporten gaan uitproberen.

Ik vind wandelen ok, maar luister graag naar podcasts.
pi_196560265
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:47 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Hoge intensiteit is dus key?

Ik heb van de zomer namelijk regelmatig (drie/vier x per week) relatief lange afstanden gefietst (20+ km) maar wel op zeer lage intensiteit, puur omdat ik toen niet sneller/harder kon, werd dan ook regelmatig ingehaald door kinderen en bejaarden :'). Merkte weliswaar verbetering in gewicht maar niet in conditie. Belandde vooral buiten m'n comfortzone door de lange afstanden en tijden die ermee gepaard gingen en je dus ook lange stukken moest fietsen langs saaie stukken landschap maar fysiek was het niet echt uitdagend.
Klinkt alsof je weinig wilskracht hebt om jezelf uit te dagen bij saaie oefeningen.
Je moet jezelf min of meer boos kunnen maken, er is vast iets wat bij je past. Gewichtentrainingen op hogere hartslag, maar dit kan ook bootcamp of Zumba zijn.

Tis wel heel belangrijk dat je er wat aan doet.
Vakman pur sang
pi_196560977
Fietsen en zwemmen zijn inderdaad goede dingen, maar je kunt natuurlijk inplaats van hardlopen ook regelmatig veel trappen gaan lopen, dat is ook vrij intensief 8-) Gewoon een paar minuutjes traplopen in de pauze of zo
pi_196561268
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 10:30 schreef Anton91 het volgende:
Fietsen en zwemmen zijn inderdaad goede dingen, maar je kunt natuurlijk inplaats van hardlopen ook regelmatig veel trappen gaan lopen, dat is ook vrij intensief 8-) Gewoon een paar minuutjes traplopen in de pauze of zo
Ten eerste motiveert dat niet en ten tweede is dat echt niet voldoende.
Een paar uur per week intensief sporten om je conditie op te krikken. :9
Vakman pur sang
pi_196561306
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 10:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ten eerste motiveert dat niet en ten tweede is dat echt niet voldoende.
Een paar uur per week intensief sporten om je conditie op te krikken. :9
Hoeft ook niet perse te motiveren en misschien komt dat ook wel als je resultaten ziet of merkt dat dingen makkelijker afgaan.
pi_196562122
Door elke dag rustig een uurtje te wandelen kun je al beginnen aan conditie opbouwen en je been/voetspieren/gewrichten te wennen aan bewegen.
Neem een podcast/muziek mee om te luisteren en evt. een flesje water (geen zoete light meuk).

Misschien in jouw situatie handig om een check te laten doen bij huisarts. Schades en blessures die nu nog klein zijn kun je serieus gaan over belasten.
Doet je zorgverzekering iets vergoeden met begeleiding wbt gezonde leefstijl oid? Of is er in je woonplaats vanuit de gemeente een infinitief?

Qua sporten is het belangrijk om iets te gaan doen wat bij je past, dan houd je dat makkelijker vol.
Ik en balsporten zijn geen vrienden met elkaar, net als aan gewichten en machines hangen in de sportschool. Maar yoga en wandelen vind ik dan weer wel heel fijn om te doen.
pi_196563298
Mensen die zeggen dat ze direct met hardlopen of HIIT moet beginnen... :')

Als ze na een paar trappen al als een malle loopt te hijgen, lijkt mij dat alles behalve verstanding. Begin eerst maar met een uur stevig wandelen en bouw het van daar op. Stevig fietsen of zwemmen zijn alternatieven.
  zaterdag 5 december 2020 @ 15:25:42 #26
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_196565324
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:02 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Zit iets in, ik heb op dit moment absoluut overgewicht, mede door m'n eetpatroon maar het lijkt me niet dat je door louter afvallen je conditie serieus verbetert.
Nee echt, je conditie knapt echt flink op puur door op gezond gewicht te komen/niet over-vet te zijn.

Verder: Ga bewegen op een manier die jij leuk (of het minst stom) vindt. Het grote "voordeel" van bijzonder weinig conditie hebben, is dat je van ALLES beter gaat worden en dat ook op echt korte termijn kan gebeuren. Een topsporter moet uren investeren voor 0,1%, met 1 uur per week ga jij al keihard vooruit. Maar zorg ervoor dat je de beweging zo leuk mogelijk vindt, dan blijf je het doen.
WFPB!
pi_196565631
Kun je jezelf motiveren om regelmatig te gaan wandelen, fietsen, sporten?

Zo niet, dan is dit misschien een optie (en ik heb geen aandelen). Fit20 is een fitnessprogramma waarbij je sport op maat. Met een sportmaatje of alleen en een eigen coach. Apparatuur en belasting wordt afgestemd op jouw conditie en mogelijkheden.
Ik herken de klachten die je hebt (als in: geen grote issues, maar wel wat kleine pijntjes en minder conditie) en sinds ik daar ben gaan sporten merk ik dat mijn conditie beter is en de pijntjes weg. En, omdat je welke week een vaste afspraak hebt motiveert het ook om te gaan.
Er zijn conditioneel geen wonderen gebeurd, maar dat verwachtte en hoefde voor mij ook niet. Maar wel een lekker idee dat ik mijn lijf nu wat beter onderhoud dan voorheen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196567413
Het belangrijkste is dat je iets gaat doen wat je leuk vindt. Als je fietsen of wandelen niks vind zoek dan wat anders.
pi_196567444
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:51 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Dus het is min of meer om het even of je gaat hardlopen/zwemmen/fietsen zolang je een van die dingen daadwerkelijk gaat doen?

Hardlopen lijkt me namelijk niet verstandig i.v.m. mijn gewrichten/been.
Wat is je eigen idee hoe het werkt om conditie op te bouwen?
Somebody that I used to know
pi_196569087
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 17:54 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat is je eigen idee hoe het werkt om conditie op te bouwen?
Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.

Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
pi_196569102
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.

Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
Wandelen is beter dan niets. Maar om echt conditie te kweken zul je inderdaad iets moeten doen wat je ademhaling/ hartslag verhoogt.
Vakman pur sang
pi_196569177
Waarom ga je niet gewoon naar de fysio? Ik had laatst ook last van mijn knie, maar dat kwam door spieren eromheen die gespannen waren, bleek bij de fysio. Na 1x fysio was de pijnlijke knie al helemaal weg.
pi_196569204
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:10 schreef Cockwhale het volgende:
Mensen die zeggen dat ze direct met hardlopen of HIIT moet beginnen... :')

Als ze na een paar trappen al als een malle loopt te hijgen, lijkt mij dat alles behalve verstanding. Begin eerst maar met een uur stevig wandelen en bouw het van daar op. Stevig fietsen of zwemmen zijn alternatieven.
Ik heb afgelopen zomer dus al aan duursport gedaan in de vorm van met enige regelmaat lange afstanden wandelen en vooral fietsen maar dat was altijd op lage intensiteit. De reden dat ik daarmee ben gestopt is omdat ik op een gegeven moment flink was afgevallen (vooral door dieet) en het daardoor minder serieus nam maar moet nu dus weer echt beginnen en dit x ook werken aan conditie. Fietsen of een andere vorm van buitensport is voor nu echter geen optie vanwege het weer. Zwemmen heb ik jaren geleden gedaan en zou in principe nu ook wel een optie zijn maar is wel erg saai omdat je niets anders hebt dat je tegelijkertijd kunt doen zoals naar podcasts luisteren.

Is een crosstrainer of hometrainer een idee?
pi_196569227
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.

Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
En en kan ook. Ik kan crossfit aanbevelen als je graag buiten je fysieke comfortzone wilt komen.
pi_196569232
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:38 schreef Chia het volgende:
Waarom ga je niet gewoon naar de fysio? Ik had laatst ook last van mijn knie, maar dat kwam door spieren eromheen die gespannen waren, bleek bij de fysio. Na 1x fysio was de pijnlijke knie al helemaal weg.
Ja, zou ik eigenlijk wel moeten doen inderdaad maar ik wacht even tot het nieuwe jaar omdat ik me er dan voor kan laten verzekeren.

Overigens denk ik dat het bij mij helaas wel wat ingewikkelder zit aangezien ik dit al meer dan een decennium in meer of mindere mate merk.
pi_196569247
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:39 schreef Tirza- het volgende:

Is een crosstrainer of hometrainer een idee?
Thuis? Nee totaal niet.
Dat is echt weer zo’n luie mensen oplossing die dan er 2 keer opzitten en dan nooit weer. Is ook veeeel te saai.
Vakman pur sang
pi_196569293
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef Chia het volgende:

[..]

En en kan ook. Ik kan crossfit aanbevelen als je graag buiten je fysieke comfortzone wilt komen.
Dit lijkt me wel iets inderdaad maar wellicht iets te veel buiten m'n comfortzone om gelijk mee te beginnen :@. Nu je hierover begint: is het een idee om groepslesvideo's te bekijken van spinninglessen terwijl je thuis op je hometrainer zit?
pi_196569305
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Thuis? Nee totaal niet.
Dat is echt weer zo’n luie mensen oplossing die dan er 2 keer opzitten en dan nooit weer. Is ook veeeel te saai.
Zie hierboven. Verandert dat iets? En is het bezwaar vooral de vraag of het vol te houden is of de effectiviteit op zich?
pi_196569311
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.

^O^
quote:
Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
Haha, heb jij wel eens een uur gewandeld? Of twee uur? Of vijf uur? Reken maar dat wandelen (wel een beetje doorstappen) inspannend en grensverleggend is! Het is alleen wel zo dat het duursport blijft, dus als je denkt dat je er ook leert om sprintjes te kunnen trekken, dan kom je bedrogen uit. Maar goed voor je conditie en uithoudingsvermogen is het zeker!
Somebody that I used to know
pi_196569354
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Zie hierboven. Verandert dat iets? En is het bezwaar vooral de vraag of het vol te houden is of de effectiviteit op zich?
Nou de meest fanatieke sporters houden dat al niet vol, laat staan als je ermee begint. Te saai, geen competitie en 0 uitdaging.

Enige wat thuis zou kunnen motiveren is een zwifttraining.
Vakman pur sang
pi_196569429
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ja, zou ik eigenlijk wel moeten doen inderdaad maar ik wacht even tot het nieuwe jaar omdat ik me er dan voor kan laten verzekeren.

Overigens denk ik dat het bij mij helaas wel wat ingewikkelder zit aangezien ik dit al meer dan een decennium in meer of mindere mate merk.
Nou ja het is al bijna volgend jaar hè
pi_196571330
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Postbus100 het volgende:
Het is alleen wel zo dat het duursport blijft, dus als je denkt dat je er ook leert om sprintjes te kunnen trekken, dan kom je bedrogen uit.
Ja maar dat is nou precies m'n doel :P.

Heb overigens eerder gewandeld (zelfs meerdere malen zo'n 20km) maar altijd op lage intensiteit.
pi_196571355
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:55 schreef Chia het volgende:

[..]

Nou ja het is al bijna volgend jaar hè
Klopt dus ik ga ermee aan de slag. Hoe selecteer je een goede fysiotherapeut overigens?
pi_196571485
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nou de meest fanatieke sporters houden dat al niet vol, laat staan als je ermee begint. Te saai, geen competitie en 0 uitdaging.

Enige wat thuis zou kunnen motiveren is een zwifttraining.
Oke, m'n hersenen zijn een beetje op voor vandaag :P ga morgen even alles opnieuw lezen om te kijken wat voor mij het verstandigst is.
  zaterdag 5 december 2020 @ 22:00:22 #45
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_196571669
Ik doe een combinatie van spinning (cardio) en interval trainingen met gewichten vooral gericht op core spieren, allebei via groepslessen op de sportschool. Ik ben helemaal geen groepsles-fan maar de vaste tijden en instructeur helpen wel bij het volhouden.

Je moet dat wel opbouwen: 1x per week is te weinig, pas als ik 3-4x per week sport heb ik tussendoor geen spierpijn meer.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_196572637
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 21:45 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ja maar dat is nou precies m'n doel :P.

Heb overigens eerder gewandeld (zelfs meerdere malen zo'n 20km) maar altijd op lage intensiteit.
Ga 'bergwandelen' : strand, natuurgebieden met hoogtes, etc. Je moet een beetje buiten adem raken, dan doe je het goed.

Sowieso is dat de truc : doe een sport waarvan je buiten adem raakt. Dat is goed, dat zorgt voor conditie.
Somebody that I used to know
pi_196573170
Koop een roeimachine. Hoeft niet zo duur te zijn.
Met deze machine activeer je heel je lichaam, en doe je dus aan spieropbouw maar ook aan conditie opbouw.
Rustig opbouwen, paar keer per week. En dan verder uitbouwen
pi_196573240
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:02 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Zit iets in, ik heb op dit moment absoluut overgewicht, mede door m'n eetpatroon maar het lijkt me niet dat je door louter afvallen je conditie serieus verbetert.
Ach het kost meer energie om 100kg te verplaatsen dan 75. Dus je conditie gaat er zeker op vooruit
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196573414
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.

Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
Vergis je niet. 10 km wandelen kost vrijwel evenveel energie als 10 km hardlopen. Je verplaatst immers dezelfde massa over dezelfde afstand. Daar zit niet veel verschil in.
Ook val je van wandelen meer af dan van hardlopen. Is gewoon een goede cardio training en ook beter voor je gewrichten.

Let wel, wandelen is voor mij een redelijk tempo aanhouden, niet slenteren
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 6 december 2020 @ 00:31:08 #50
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_196574020
Doe gewoon 2x per dag mee aan Nederland in beweging om mee te beginnen.
pi_196576524
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:39 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen zomer dus al aan duursport gedaan in de vorm van met enige regelmaat lange afstanden wandelen en vooral fietsen maar dat was altijd op lage intensiteit. De reden dat ik daarmee ben gestopt is omdat ik op een gegeven moment flink was afgevallen (vooral door dieet) en het daardoor minder serieus nam maar moet nu dus weer echt beginnen en dit x ook werken aan conditie. Fietsen of een andere vorm van buitensport is voor nu echter geen optie vanwege het weer. Zwemmen heb ik jaren geleden gedaan en zou in principe nu ook wel een optie zijn maar is wel erg saai omdat je niets anders hebt dat je tegelijkertijd kunt doen zoals naar podcasts luisteren.

Is een crosstrainer of hometrainer een idee?
Hoezo is buiten geen optie? Voor stevig/snel wandelen is dat goed te doen. Beetje frisse lucht is ook goed.

Hometrainers ed zijn alleen geschikt als je motivatie goed kunt vasthouden en je het tot op een zekere hoogte leuk/lekker vindt. De meeste mensen houden dit moeilijker vol. Daarnaast is de intensiteit vaak niet heel zwaar in te stellen, tenzij je de echt duurdere, professionelere apparaten koopt.
  zondag 6 december 2020 @ 09:30:36 #52
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_196576759
Redelijk herkenbare post, behalve de gewrichten dan. Ik heb sporten nooit leuk gevonden. Tijdje een trainer gehad en ook echt zin moeten maken te gaan, hoewel het achteraf altijd wel ok was.

Vrienden van me gruwelen bij het idee en dag niet te sporten, en ik moet zeggen de meeste van mijn bekenden rond mijn leeftijd ook.

Ik denk dan alleen maar: waarom vinden jullie het zo leuk en moet ik voor mijn gevoel level 9000 wilskracht opbrengen om te gaan sporten?

Twee dingen spelen mee: team sporten zijn schijt irritant voor mij. Verplicht je weekend indelen rondom de verplichting van sporten. Kapot doodgaan bij sporten en je hart in je keel voelen kloppen is ook ultra kut: ergometeren tot je er bij neervalt, wielrennen en tot het gaatje gaan, nee bedankt.

Wandelen is nog het leukst vind ik. Vooral samen met iemand, stevig doorstappen, lekker warm krijgen maar niet buiten adem raken. En nog beetje kunnen kletsen ondertussen en even lekker niet op de computer zitten.

Ik denk dat ik zwemmen leuk vind. Of iets met een spel element zoals squash of tennis. Maar dan moet je er wel aan beginnen en als je een slappe zak bent zoals ik blijft het altijd bij theorie als het om sporten gaat...
pi_196578655
Zelfde verhaal hier, ook overgewicht en matige conditie op het moment, ben nu sinds een week begonnen met zwemmen (4 keer per 45 minuten), daarnaast geen alchohol of frisdrank, matig en gezond eten. Gelijk beginnen met hardlopen is niet verstandig, zwemmen is wat dat betreft ideaal omdat je je hele lichaam trained op een gezonde manier. Daarnaast wandel ik naar het Zwembad wat ook een uur totaal is, kortom dat is ook mooi meegenomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196589926
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:51 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Dus het is min of meer om het even of je gaat hardlopen/zwemmen/fietsen zolang je een van die dingen daadwerkelijk gaat doen?

Hardlopen lijkt me namelijk niet verstandig i.v.m. mijn gewrichten/been.
Bewegen is een prima begin en zoek dan iets wat je leuk vindt, dan is het makkelijker.
pi_196590050
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:44 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Dit lijkt me wel iets inderdaad maar wellicht iets te veel buiten m'n comfortzone om gelijk mee te beginnen :@.
Dat is het dus niet, want er wordt altijd geschaald naar wat binnen je mogelijkheden ligt, maar wat wel uitdagend voor je is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 21:46 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Klopt dus ik ga ermee aan de slag. Hoe selecteer je een goede fysiotherapeut overigens?
Ik heb mijn fysio via mijn crossfitbox. Maar ik denk dat je met algemene knieklachten bij de meeste fysio's wel goed terecht kan.
pi_196591576
Ik zou gewoon eens gaan beginnen met 3x per week een half uur zwemmen. Gewoon, zwemmen. Niets bijzonders verder. Dat zes weken doen, en dan kijken waar je staat.
Somebody that I used to know
  zondag 6 december 2020 @ 23:26:53 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196591717
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.

Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
Dat zie je verkeerd. Je moet sowieso niet buiten je fysieke comfortzone gaan, dan ga je namelijk te ver.

Elke dag een half uurtje wandelen maar dan wel beetje tempo zodat je hartslag verhoogd is, maar dat je nog wel kunt praten. Dan raak je elke maand een kilo of 3-4 kwijt en het is lang vol te houden want je kunt ook gewoon korte wandelingetjes in je dagelijks leven bouwen.

En kies iets dat je leuk vindt. Ik HAAT competitieve sporten, en ik HAAT cardio. Maar yoga maakte ik met liefde 4x per week tijd vrij voor. Nu met pasgeboren kindukt het me nog om er 2x per week naartoe te gaan. En ik ben er fysiek echt op vooruit gegaan.

Edit: en ik haat teamsport want teveel verplichtingen. En ik haat krachtsport want te blessuregevoelig en een vooroordeel over teveel ijdele sportschool billies :') . En ik haat balsport want slechte ooghand coördinatie.

[ Bericht 10% gewijzigd door Seven. op 06-12-2020 23:52:53 ]
Resistance is futile.
  zondag 6 december 2020 @ 23:30:09 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196591743
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 09:30 schreef Holy_Goat het volgende:
Redelijk herkenbare post, behalve de gewrichten dan. Ik heb sporten nooit leuk gevonden. Tijdje een trainer gehad en ook echt zin moeten maken te gaan, hoewel het achteraf altijd wel ok was.

Vrienden van me gruwelen bij het idee en dag niet te sporten, en ik moet zeggen de meeste van mijn bekenden rond mijn leeftijd ook.

Ik denk dan alleen maar: waarom vinden jullie het zo leuk en moet ik voor mijn gevoel level 9000 wilskracht opbrengen om te gaan sporten?

Twee dingen spelen mee: team sporten zijn schijt irritant voor mij. Verplicht je weekend indelen rondom de verplichting van sporten. Kapot doodgaan bij sporten en je hart in je keel voelen kloppen is ook ultra kut: ergometeren tot je er bij neervalt, wielrennen en tot het gaatje gaan, nee bedankt.

Wandelen is nog het leukst vind ik. Vooral samen met iemand, stevig doorstappen, lekker warm krijgen maar niet buiten adem raken. En nog beetje kunnen kletsen ondertussen en even lekker niet op de computer zitten.

Ik denk dat ik zwemmen leuk vind. Of iets met een spel element zoals squash of tennis. Maar dan moet je er wel aan beginnen en als je een slappe zak bent zoals ik blijft het altijd bij theorie als het om sporten gaat...
Precies dit. En wat ik helemaal verschrikkelijk vind is crossfit. Waar men dan uiteindelijk in de blote bast of met alleen een sport BH zichzelf staat af te matten om het allermeeste eruit te halen qua krachtsinspanning. Ergens heel knap dat mensen dit kunnen maar echt zó niet voor mij.
Resistance is futile.
  zondag 6 december 2020 @ 23:45:44 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196591837
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 21:45 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ja maar dat is nou precies m'n doel :P.

Heb overigens eerder gewandeld (zelfs meerdere malen zo'n 20km) maar altijd op lage intensiteit.
Dus je weet al dat wandelen voor jou vol te houden is. Dat lijkt me een mooi beginpunt.
Resistance is futile.
  zondag 6 december 2020 @ 23:50:25 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196591869
@Chia vraag me niet waarom maar crossfit had ik echt nooit achter jou gezocht! Misschien omdat ik een enorm vooroordeel heb jegens Crossfit. Zwaar competitief en naar mijn idee trekt het vooral fitboys en fitgirls aan, die ik dan zelf vooral als ijdeltuiten bestempel :@ .

Nou ja, zoals gezegd: het ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijn beeld van crossfitters, in plaats van aan de sport zelf. Je eigen fysieke grenzen opzoeken vind ik dan wel weer bij jou passen.
Resistance is futile.
pi_196592709
quote:
7s.gif Op zondag 6 december 2020 23:50 schreef Seven. het volgende:
@:Chia vraag me niet waarom maar crossfit had ik echt nooit achter jou gezocht! Misschien omdat ik een enorm vooroordeel heb jegens Crossfit. Zwaar competitief en naar mijn idee trekt het vooral fitboys en fitgirls aan, die ik dan zelf vooral als ijdeltuiten bestempel :@ .

Nou ja, zoals gezegd: het ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijn beeld van crossfitters, in plaats van aan de sport zelf. Je eigen fysieke grenzen opzoeken vind ik dan wel weer bij jou passen.
Ik heb ook een tijd lang crossfit gedaan, terwijl ik niet van sporten houd en zeker geen ijdeltuit ben die kontselfies maakt in de sportschool ofzo :D. Het beeld dat jij schetst snap ik wel hoor. Het verschilt heel erg per crossfit box. De eerste waar ik ben begonnen was leuk, leuke trainers en echt verschillend publiek (mijn maatje daar was een niet bijster sportieve veertiger die kwam tijdens zijn lunchpauze om een beetje in vorm te komen). Maar ik ben ook weleens wezen kijken bij een box met inderdaad teveel kijk-mij-nou types die bij elke zonnestraal direct hun shirt uit moesten trekken of überhaupt al in te kleine tanktop aankwamen :') .
pi_196592741
On topic: stairmaster! Kun je rustig beginnen met het opbouwen van conditie, en steeds wat sneller zetten. Vind het persoonlijk een geweldige machine. Ziet er simpel uit maar is echt killing. Heb weleens mensen 800 kcal zien verbranden op ding binnen 30 minuten :D.
pi_196593170
Doe zelf al ruim 35 jaar elke dag (of eigenlijk nacht) zo'n 2,5/3 uur on afgebroken (bos) wandelingen maken en een redelijk snelle pas. De reden van mijn nachtwandelingen is dat ik door mijn autisme het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen wil komen en van stilte en rust hou. Zou graag naar een sportschool willen gaan, maar omdat ik daar met andere vreemde mensen moet gaan sporten en door geluiden en muziek zou het al snel lijden tot onbegrip en irritatie. Bestaan er ook sportscholen waar je met kleine groepjes of beter nog alleen kan sporten zonder dat ik ongevraagd bij ander mensen moet zijn?
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_196593685
quote:
7s.gif Op zondag 6 december 2020 23:50 schreef Seven. het volgende:
@:Chia vraag me niet waarom maar crossfit had ik echt nooit achter jou gezocht! Misschien omdat ik een enorm vooroordeel heb jegens Crossfit. Zwaar competitief en naar mijn idee trekt het vooral fitboys en fitgirls aan, die ik dan zelf vooral als ijdeltuiten bestempel :@ .

Nou ja, zoals gezegd: het ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijn beeld van crossfitters, in plaats van aan de sport zelf. Je eigen fysieke grenzen opzoeken vind ik dan wel weer bij jou passen.
Zo'n box moet je dus niet hebben zoals S_A al aangeeft. Als je zelf van wat verder komt is een box met een wat diverser publiek leuker.

Hier zeggen mensen dat je niet gelijk moet willen beginnen met HIIT, maar ik zie niet waarom dat onder begeleiding niet zou kunnen. Maar mijn vriend is vorig jaar zonder conditie en best wat overgewicht begonnen en die is nog nooit zo sterk en fit geweest als nu.
  maandag 7 december 2020 @ 09:38:16 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196594746
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 07:38 schreef Chia het volgende:

[..]

Zo'n box moet je dus niet hebben zoals S_A al aangeeft. Als je zelf van wat verder komt is een box met een wat diverser publiek leuker.

Hier zeggen mensen dat je niet gelijk moet willen beginnen met HIIT, maar ik zie niet waarom dat onder begeleiding niet zou kunnen. Maar mijn vriend is vorig jaar zonder conditie en best wat overgewicht begonnen en die is nog nooit zo sterk en fit geweest als nu.
Omdat het voor veruit de meeste mensen niet vol te houden is, en goede begeleiding is niet vanzelfsprekend.
Resistance is futile.
pi_196595088
quote:
7s.gif Op maandag 7 december 2020 09:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

Omdat het voor veruit de meeste mensen niet vol te houden is, en goede begeleiding is niet vanzelfsprekend.
De claim was niet dat het niet vol te houden zou zijn, maar het zou 'onverstandig' zijn. En mijn reactie daarop is dat het onder begeleiding in ieder geval wel kan. En met de juiste begeleiding kun je ook goed schalen waardoor je het vol kan houden, zowel in de training zelf als op langere termijn.

Met een beetje gezond verstand is goede begeleiding wel te selecteren door op verschillende plekken een proefles te doen en even rondvragen in je eigen netwerk waar men goede ervaringen mee heeft. Of dat nou crossfit, bootcamp of personal training is maakt niet uit. Gewoon doen wat je het leukst vindt.
  maandag 7 december 2020 @ 10:26:12 #67
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196595344
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:44 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Dit lijkt me wel iets inderdaad maar wellicht iets te veel buiten m'n comfortzone om gelijk mee te beginnen :@. Nu je hierover begint: is het een idee om groepslesvideo's te bekijken van spinninglessen terwijl je thuis op je hometrainer zit?
Jazeker, bouw wel rustig op.
Global Cycling Network heeft veel gratis lessen op Youtube staan

Overigens, wat de rest ook al zegt, begin vooral met meer bewegen voordat je keihard gaat sporten. Dus wandelen, zwemmen, stukjes fietsen. Je lichaam moet zo te horen van ver komen om de intensiteit van sporten aan te kunnen, en met eerst gewoon veel bewegen zorg je dat er een basis is van cardio- en spierfunctie. Daarnaast zijn deze activiteiten, en met name zwemmen, minder belastend voor je gewrichten.

Ritme/commitment is belangrijk. Als je een dagelijks activiteitendoel hebt voor sport en daarnaast voor de minst luie opties gaat heb je goede kans om over enkele weken verder te kunnen gaan.

Verwacht geen wonderen in enkele weken, maar je kan zeker nog een hoop winst boeken, ook als je niet zo'n sportverleden hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door Fretwork op 07-12-2020 10:33:29 ]
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196648872
Fietsen. Dat kun je op een relatief lage hartslag doen, dus dan jaag jezelf niet meteen in het rood. Voordeel is ook dat het niet belastend is voor je gewrichten en omdat je snel in je vetverbrandingszone zit, val je er ook van af.

Als puber had ik een racefiets en daar maakte ik regelmatig rondjes op. Ik voetbalde ook, maar zo rond m’n 17e/18e was m’n conditie echt bagger. Ik werd meestal na een helft gewisseld. Tijdens m’n studententijd werd het er niet beter op, dus ik heb op een gegeven moment m’n racefiets er maar weer bijgepakt. Inmiddels zijn we 12 jaar verder en fiets ik al jaren zo’n 4 keer per week. Ik ben aardig wat kilo’s lichter en 100 km fietsen is geen uitdaging meer :)
pi_196650438
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 07:17 schreef Tommeke het volgende:
Fietsen. Dat kun je op een relatief lage hartslag doen, dus dan jaag jezelf niet meteen in het rood. Voordeel is ook dat het niet belastend is voor je gewrichten en omdat je snel in je vetverbrandingszone zit, val je er ook van af.

Als puber had ik een racefiets en daar maakte ik regelmatig rondjes op. Ik voetbalde ook, maar zo rond m’n 17e/18e was m’n conditie echt bagger. Ik werd meestal na een helft gewisseld. Tijdens m’n studententijd werd het er niet beter op, dus ik heb op een gegeven moment m’n racefiets er maar weer bijgepakt. Inmiddels zijn we 12 jaar verder en fiets ik al jaren zo’n 4 keer per week. Ik ben aardig wat kilo’s lichter en 100 km fietsen is geen uitdaging meer :)
Dan woon je denk ik wel in een relatief dunbevolkt gebied? Wielrennen in de randstad lijkt me geen bal aan :@
Somebody that I used to know
pi_196651757
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dan woon je denk ik wel in een relatief dunbevolkt gebied? Wielrennen in de randstad lijkt me geen bal aan :@
Jep. Noord-Nederland. Ik fiets ook wel eens in de omgeving van Utrecht en dat kan idd wel erg druk zijn.
pi_196651957
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:35 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Jep. Noord-Nederland. Ik fiets ook wel eens in de omgeving van Utrecht en dat kan idd wel erg druk zijn.
Ik heb in Groningen gewoond, en kon me altijd goed voorstellen dat je daar heerlijke rondjes van 60,70,80km kan fietsen. Even naar de Waddenzee en terug bijvoorbeeld.
Woon nu in omgeving Utrecht. Hier heb je veel te veel zijstraten, bebouwde kommen, verkeer om echt lekker te kunnen fietsen. Maar Noord-Nederland lijkt me idd heerlijk :Y
Somebody that I used to know
pi_196652028
Ts, wat doe je verder in je dagelijks leven aan bewegen? Wat voor activiteiten heb je? Hoe ga je daar heen?
Somebody that I used to know
pi_196653498
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:35 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Jep. Noord-Nederland. Ik fiets ook wel eens in de omgeving van Utrecht en dat kan idd wel erg druk zijn.
Maar vanuit Utrecht kun je weer makkelijk naar het rivierengebied enz. enz.
pi_196654257
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:49 schreef Tirza- het volgende:
De TT is uiteraard een beetje gechargeerd maar de essentie klopt.

Ik heb eigenlijk nooit in m'n leven serieus, voor langere tijd achtereenvolgens gesport.

Wel heb ik afgelopen jaren gewerkt in een functie waarin ik lange dagen op m'n benen moest staan. (Mede?) Hierdoor zijn sommige van bepaalde gewrichten niet in optimale staat. Ik voel bijvoorbeeld m'n rechterbeen/(knie?) als ik lange wandelingen of fietstochten heb gemaakt. Pijn zou ik het niet per se willen noemen maar je merkt het wel.

Terug naar de essentie: Ik merk dat zelfs kleine fysieke inspanning zoals het oplopen van een trap mij tot hijgen brengen. Hierdoor neem ik vaak een pauze voor ik de kamer waar ik moet zijn inloop nadat ik de trap heb genomen. Ook bij fysieke intimiteit merk ik dat ik al gauw fysiek moe/buiten adem ben.

Hier moet ik dus echt iets aan gaan doen. Mijn vraag aan jullie is dan ook hoe ik zo effectief mogelijk aan m'n conditie kan werken zonder onnodige belasting voor m'n gewrichten.
Kijk naar wat je leuk vindt om te doen om te bewegen en bouw dat langzaam op. En let op je voeding. Niet te veel onnodige vette happen en ook de hoeveelheid in porties beetje minderen. Dit in combinatie met een goede slaaprust.
pi_196658122
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 03:26 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Ik heb ook een tijd lang crossfit gedaan, terwijl ik niet van sporten houd en zeker geen ijdeltuit ben die kontselfies maakt in de sportschool ofzo :D. Het beeld dat jij schetst snap ik wel hoor. Het verschilt heel erg per crossfit box. De eerste waar ik ben begonnen was leuk, leuke trainers en echt verschillend publiek (mijn maatje daar was een niet bijster sportieve veertiger die kwam tijdens zijn lunchpauze om een beetje in vorm te komen). Maar ik ben ook weleens wezen kijken bij een box met inderdaad teveel kijk-mij-nou types die bij elke zonnestraal direct hun shirt uit moesten trekken of überhaupt al in te kleine tanktop aankwamen :') .
Smells like jealousy.
pi_196658172
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 06:04 schreef -Hakuna- het volgende:
Doe zelf al ruim 35 jaar elke dag (of eigenlijk nacht) zo'n 2,5/3 uur on afgebroken (bos) wandelingen maken en een redelijk snelle pas. De reden van mijn nachtwandelingen is dat ik door mijn autisme het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen wil komen en van stilte en rust hou. Zou graag naar een sportschool willen gaan, maar omdat ik daar met andere vreemde mensen moet gaan sporten en door geluiden en muziek zou het al snel lijden tot onbegrip en irritatie. Bestaan er ook sportscholen waar je met kleine groepjes of beter nog alleen kan sporten zonder dat ik ongevraagd bij ander mensen moet zijn?
Er zijn wel sportscholen die 's nachts ook open zijn. Dus dan zijn er vanzelfsprekend minder mensen.
pi_196659395
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 17:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Er zijn wel sportscholen die 's nachts ook open zijn. Dus dan zijn er vanzelfsprekend minder mensen.
Klopt, bij mij aan de overkant zit er eentje waar je 24 uur per dag kan sporten, vaak zie ik daar hooguit (ook in nacht) 1 of 2 mensen bezig. Hier wilde ik wel aan, maar 45 euro per maand is voor mij op dit moment even erg veel.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_196660004
Begin weer beetje in flow te komen, vandaag 3 kwartier gezwommen en 15KM gewandeld, wil in het nieuwe voorjaar wel weer echt actief mijn conditie opbouwen, maar wil nu eerst onder de 100 kilo komen (nu 115) maar gaat erg lekker.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 10 december 2020 @ 19:29:30 #79
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_196660035
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 19:28 schreef raptorix het volgende:
Begin weer beetje in flow te komen, vandaag 3 kwartier gezwommen en 15KM gewandeld, wil in het nieuwe voorjaar wel weer echt actief mijn conditie opbouwen, maar wil nu eerst onder de 100 kilo komen (nu 115) maar gaat erg lekker.
Hoe lang ben je?
pi_196660070
quote:
11s.gif Op donderdag 10 december 2020 19:29 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Hoe lang ben je?
189, sowieso niet een hele smalle bouw, dus met 92/94 kilo ben ik redelijk afgetrained.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196661895
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:52 schreef Postbus100 het volgende:
Ts, wat doe je verder in je dagelijks leven aan bewegen? Wat voor activiteiten heb je? Hoe ga je daar heen?
Reis enkele dagen per week met de trein en dan loop ik veelal van en naar het station, totaal ongeveer vijf kilometer op een dag en dat dat een paar dagen per week. Van de zomer dus een stuk meer, ook deels recreatief.
pi_196664433
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:50 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Reis enkele dagen per week met de trein en dan loop ik veelal van en naar het station, totaal ongeveer vijf kilometer op een dag en dat dat een paar dagen per week. Van de zomer dus een stuk meer, ook deels recreatief.
Is dat 2,5 km? Dan zou ik ook gaan fietsen. Met fietsen zit je net wat hoger in je hartslag, dan gaat je conditie meer vooruit. Wel goed doortrappen.

voorbeeldje : ik liep ooit een heuveltocht. Samen met een andere jongen bungelden we achteraan de groep, we konden gewoon niet sneller de heuvel op dan we deden. Ik had te weinig getraind, die andere jongen had héél veel getraind. Gewandeld. Vlak. Had hij dus helemaal niets aan in de bergen. Voor bergen moet je trappen lopen, fietsen, hardlopen, zwemmen, etc. Dat was mijn les van die wandeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Postbus100 op 11-12-2020 17:52:34 ]
Somebody that I used to know
pi_196664810
Of los van je wandelingen naar het station ook nog 's avonds rondjes fietsen van zo'n 10 km. Is echt maar een halfuurtje, heerlijk.
Somebody that I used to know
pi_196665631
Ik zou gewoon flink doorlopen naar het station.
Resistance is futile.
  vrijdag 11 december 2020 @ 14:51:33 #85
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196672850
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 22:39 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Is dat 2,5 km? Dan zou ik ook gaan fietsen. Met fietsen zit je net wat hoger in je hartslag, dan gaat je conditie meer vooruit. Wel goed doortrappen.

voorbeeldje : ik liep ooit een heuveltocht. Samen met een andere jongen bundelden we achteraan de groep, we konden gewoon niet sneller de heuvel op dan we deden. Ik had te weinig getraind, die andere jongen had héél veel getraind. Gewandeld. Vlak. Had hij dus helemaal niets aan in de bergen. Voor bergen moet je trappen lopen, fietsen, hardlopen, zwemmen, etc. Dat was mijn les van die wandeling.
Fietsen is een efficientere beweging dan lopen, ik zou dus zeker blijven lopen als je af wilt vallen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196673676
Ik zal wel oppassen dat je niet direct te hard van stapel gaat met sporten. Je lichaam moet ook wennen en vooral met gewrichten die al slijtage tonen. Heb je al eens CBD olie geprobeerd tegen deze pijn? Mijn collega gebruikt het en heeft er wel baat bij.

[ Bericht 15% gewijzigd door SQ op 12-12-2020 09:45:40 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')