Nee echt, je conditie knapt echt flink op puur door op gezond gewicht te komen/niet over-vet te zijn.quote:Op vrijdag 4 december 2020 23:02 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Zit iets in, ik heb op dit moment absoluut overgewicht, mede door m'n eetpatroon maar het lijkt me niet dat je door louter afvallen je conditie serieus verbetert.
Wat is je eigen idee hoe het werkt om conditie op te bouwen?quote:Op vrijdag 4 december 2020 23:51 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Dus het is min of meer om het even of je gaat hardlopen/zwemmen/fietsen zolang je een van die dingen daadwerkelijk gaat doen?
Hardlopen lijkt me namelijk niet verstandig i.v.m. mijn gewrichten/been.
Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 17:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat is je eigen idee hoe het werkt om conditie op te bouwen?
Wandelen is beter dan niets. Maar om echt conditie te kweken zul je inderdaad iets moeten doen wat je ademhaling/ hartslag verhoogt.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.
Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
Ik heb afgelopen zomer dus al aan duursport gedaan in de vorm van met enige regelmaat lange afstanden wandelen en vooral fietsen maar dat was altijd op lage intensiteit. De reden dat ik daarmee ben gestopt is omdat ik op een gegeven moment flink was afgevallen (vooral door dieet) en het daardoor minder serieus nam maar moet nu dus weer echt beginnen en dit x ook werken aan conditie. Fietsen of een andere vorm van buitensport is voor nu echter geen optie vanwege het weer. Zwemmen heb ik jaren geleden gedaan en zou in principe nu ook wel een optie zijn maar is wel erg saai omdat je niets anders hebt dat je tegelijkertijd kunt doen zoals naar podcasts luisteren.quote:Op zaterdag 5 december 2020 13:10 schreef Cockwhale het volgende:
Mensen die zeggen dat ze direct met hardlopen of HIIT moet beginnen...
Als ze na een paar trappen al als een malle loopt te hijgen, lijkt mij dat alles behalve verstanding. Begin eerst maar met een uur stevig wandelen en bouw het van daar op. Stevig fietsen of zwemmen zijn alternatieven.
En en kan ook. Ik kan crossfit aanbevelen als je graag buiten je fysieke comfortzone wilt komen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Ik denk dat je het kunt vergelijken met spieren opbouwen: net iets verder gaan dan je op dat moment 'comfortabel' kunt en daarmee je grenzen steeds een stukje verleggen.
Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
Ja, zou ik eigenlijk wel moeten doen inderdaad maar ik wacht even tot het nieuwe jaar omdat ik me er dan voor kan laten verzekeren.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:38 schreef Chia het volgende:
Waarom ga je niet gewoon naar de fysio? Ik had laatst ook last van mijn knie, maar dat kwam door spieren eromheen die gespannen waren, bleek bij de fysio. Na 1x fysio was de pijnlijke knie al helemaal weg.
Thuis? Nee totaal niet.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:39 schreef Tirza- het volgende:
Is een crosstrainer of hometrainer een idee?
Dit lijkt me wel iets inderdaad maar wellicht iets te veel buiten m'n comfortzone om gelijk mee te beginnenquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef Chia het volgende:
[..]
En en kan ook. Ik kan crossfit aanbevelen als je graag buiten je fysieke comfortzone wilt komen.
Zie hierboven. Verandert dat iets? En is het bezwaar vooral de vraag of het vol te houden is of de effectiviteit op zich?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Thuis? Nee totaal niet.
Dat is echt weer zo’n luie mensen oplossing die dan er 2 keer opzitten en dan nooit weer. Is ook veeeel te saai.
quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Haha, heb jij wel eens een uur gewandeld? Of twee uur? Of vijf uur? Reken maar dat wandelen (wel een beetje doorstappen) inspannend en grensverleggend is! Het is alleen wel zo dat het duursport blijft, dus als je denkt dat je er ook leert om sprintjes te kunnen trekken, dan kom je bedrogen uit. Maar goed voor je conditie en uithoudingsvermogen is het zeker!quote:Vandaar dat ik ook m'n vraagtekens zet bij wandelen omdat je je daarmee naar mijn idee niet echt buiten je fysieke comfortzone plaatst.
Nou de meest fanatieke sporters houden dat al niet vol, laat staan als je ermee begint. Te saai, geen competitie en 0 uitdaging.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Zie hierboven. Verandert dat iets? En is het bezwaar vooral de vraag of het vol te houden is of de effectiviteit op zich?
Nou ja het is al bijna volgend jaar hèquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Ja, zou ik eigenlijk wel moeten doen inderdaad maar ik wacht even tot het nieuwe jaar omdat ik me er dan voor kan laten verzekeren.
Overigens denk ik dat het bij mij helaas wel wat ingewikkelder zit aangezien ik dit al meer dan een decennium in meer of mindere mate merk.
Ja maar dat is nou precies m'n doelquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Postbus100 het volgende:
Het is alleen wel zo dat het duursport blijft, dus als je denkt dat je er ook leert om sprintjes te kunnen trekken, dan kom je bedrogen uit.
Klopt dus ik ga ermee aan de slag. Hoe selecteer je een goede fysiotherapeut overigens?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:55 schreef Chia het volgende:
[..]
Nou ja het is al bijna volgend jaar hè
Oke, m'n hersenen zijn een beetje op voor vandaagquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou de meest fanatieke sporters houden dat al niet vol, laat staan als je ermee begint. Te saai, geen competitie en 0 uitdaging.
Enige wat thuis zou kunnen motiveren is een zwifttraining.
Ga 'bergwandelen' : strand, natuurgebieden met hoogtes, etc. Je moet een beetje buiten adem raken, dan doe je het goed.quote:Op zaterdag 5 december 2020 21:45 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Ja maar dat is nou precies m'n doel.
Heb overigens eerder gewandeld (zelfs meerdere malen zo'n 20km) maar altijd op lage intensiteit.
Ach het kost meer energie om 100kg te verplaatsen dan 75. Dus je conditie gaat er zeker op vooruitquote:Op vrijdag 4 december 2020 23:02 schreef Tirza- het volgende:
[..]
Zit iets in, ik heb op dit moment absoluut overgewicht, mede door m'n eetpatroon maar het lijkt me niet dat je door louter afvallen je conditie serieus verbetert.
Vergis je niet. 10 km wandelen kost vrijwel evenveel energie als 10 km hardlopen. Je verplaatst immers dezelfde massa over dezelfde afstand. Daar zit niet veel verschil in.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:31 schreef Tirza- het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |