abonnement Unibet Coolblue
pi_195843850
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


En door..
  zondag 25 oktober 2020 @ 13:29:23 #2
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195843855
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:19 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Nou daar zeg je wat! Daar ga je dan vanuit he....
Maar ff heel realistisch gezien, hoevaak in het verleden gaf men (zeker bij bepaalde beroepen op het werk) elkaar wel niet op een dag een hand? En hoe zeker weet jij dat al die vreemden net na het toiletbezoek gewoon braaf hun handjes gewassen hadden?

Denk eens aan een makelaar bijv die een woning toont op een dag aan iets van 15 verschillende mensen. Bij elk bezoek schudt hij bij binnenkomst die mensen de hand. Dan zit er op een gegeven moment echt wel een keer een viespeuk tussen die net flink zijn achterwerk heeft zitten afvegen en zonder handjes wassen weer ladiedadieda naar buiten is gelopen.
:r
Dus het geen handen meer schudden vind ik op zich een van de weinige positieve ontwikkelingen van de covid pandemie ;)
Het zegt al heel wat dat Rutte het expliciet meermaals moest herhalen. Veel mensen doen het gewoon niet. Zelfde met het ''blijf thuis bij klachten''. Ik snap niet dat dat uberhaupt vermeld moet worden aan mensen. Blijkbaar is dat wel noodzakelijk, want teveel mensen hanteren die basis regels gewoon niet; zelfs in een niet-Corona tijd. Echt heel storend als je lekker in het vliegtuig stapt en er naast je iemand enorm zit te snotteren. Of bij een film. Anywhere. En ik denk eigenlijk dat mensen gewoon op dezelfde manier doorgaan zodra we uit deze situatie zijn.

Terwijl we met die basis regels echt heel veel besmettingen hadden kunnen voorkomen. Wellicht waren bepaalde maatregelen dan helemaal niet nodig geweest. Grote kans.

Samen met sneller testen en verplichte quarantaine is dat toch de manier om de meeste besmettingen te voorkomen: was je handen en blijf thuis bij klachten.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 13:34:30 #3
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195843940
Iemand de eindcijfers van gisteren?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 13:38:02 #4
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195844006
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:29 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het zegt al heel wat dat Rutte het expliciet meermaals moest herhalen. Veel mensen doen het gewoon niet. Zelfde met het ''blijf thuis bij klachten''. Ik snap niet dat dat uberhaupt vermeld moet worden aan mensen. Blijkbaar is dat wel noodzakelijk, want teveel mensen hanteren die basis regels gewoon niet; zelfs in een niet-Corona tijd. Echt heel storend als je lekker in het vliegtuig stapt en er naast je iemand enorm zit te snotteren. Of bij een film. Anywhere. En ik denk eigenlijk dat mensen gewoon op dezelfde manier doorgaan zodra we uit deze situatie zijn.

Terwijl we met die basis regels echt heel veel besmettingen hadden kunnen voorkomen. Wellicht waren bepaalde maatregelen dan helemaal niet nodig geweest. Grote kans.

Samen met sneller testen en verplichte quarantaine is dat toch de manier om de meeste besmettingen te voorkomen: was je handen en blijf thuis bij klachten.
Klopt, en heb je ook gewoon gelijk in. Probleem is, dat wij (tenminste hier in NL) al decennia lang de zogenaamde 'verkoudheid' zagen en zien als een "minor inconvenience". Vervelend, maar ach... hoort erbij, we worden allemaal soms verkouden, zeker in de wintermaanden.

En wat deed je dan als je verkouden was? Sloot je jezelf binnen op? Meldde je je ziek bij je werkgever? Hell no. Denk dat 98% van de mensen dat niet deed. Ik zelf ook niet, ben in het verleden ook echtwel eens met een verstopte snotneus gewoon naar mijn werk gegaan en bij vrienden op bezoek etc. Niemand die daar verder ook een groot probleem van maakte.

Hier zit denk ik dus ook de grootste uitdaging. Aangezien Covid voor een redelijk aantal van de geïnfecteerden verloopt met (gelukkig) vooral verkoudheidsklachten, is die mindset moeilijk opeens helemaal om te buigen. Want hey, een snotneus, wat kuchen en verder voel ik me niet heel slecht, betekende vroegah dat je gewoon voor het grootste deel met je dagelijkse leven verder ging, echter nu.... mag dat opeens niet meer.

= problem.
pi_195844097
quote:
5s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:34 schreef onlogisch het volgende:
Iemand de eindcijfers van gisteren?
Nope. Zou wel boven de 10.000 liggen. Maar het eindigde op iets van 8700 ofzo. De rest krijgen we er vandaag bij.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 25 oktober 2020 @ 13:44:47 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195844113
Dit weekeinde inmiddels 121.518 mensen getest in Slowakije, waar de hele bevolking getest gaat worden (en men uitgaat van zo'n 80% opkomst), als pilot in een gebied met 180k inwoners. Ruim 4400 positieve gevallen vooralsnog. Volgende week volgen alle anderen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195844143
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:44 schreef heywoodu het volgende:
Dit weekeinde inmiddels 121.518 mensen getest in Slowakije, waar de hele bevolking getest gaat worden (en men uitgaat van zo'n 80% opkomst), als pilot in een gebied met 180k inwoners. Ruim 4400 positieve gevallen vooralsnog. Volgende week volgen alle anderen.
Geeft in ieder geval een goed beeld hoeveel %, asymptomatisch is.
  zondag 25 oktober 2020 @ 13:50:18 #8
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195844196
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:46 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Geeft in ieder geval een goed beeld hoeveel %, asymptomatisch is.
Is echt wel waardevolle data, zo’n hele streek testen. Kunnen de modellen veel nauwkeuriger van gaan worden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195844208
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:46 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Geeft in ieder geval een goed beeld hoeveel %, asymptomatisch is.
3% dat is toch laag, mits dit ook nog allemaal asymptomatisch is.
pi_195844218
Tribunes vol in Portugal bij de F1 race _O_
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_195844237
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:44 schreef heywoodu het volgende:
Dit weekeinde inmiddels 121.518 mensen getest in Slowakije, waar de hele bevolking getest gaat worden (en men uitgaat van zo'n 80% opkomst), als pilot in een gebied met 180k inwoners. Ruim 4400 positieve gevallen vooralsnog. Volgende week volgen alle anderen.
Ik zou hier wel meer over willen lezen, heb je misschien een artikel, link? BVD
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 25 oktober 2020 @ 13:54:23 #12
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195844281
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:52 schreef Za het volgende:

[..]

Ik zou hier wel meer over willen lezen, heb je misschien een artikel, link? BVD
Een artikel heb ik zelf niet, maar op dit (sport)forum post deze Slowaakse user er de afgelopen dagen regelmatig over. Hier zijn post van gisteravond, teruglezen voor wat meer info :)
https://totallympics.com/(...)mment&comment=325376
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195844496
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:38 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Klopt, en heb je ook gewoon gelijk in. Probleem is, dat wij (tenminste hier in NL) al decennia lang de zogenaamde 'verkoudheid' zagen en zien als een "minor inconvenience". Vervelend, maar ach... hoort erbij, we worden allemaal soms verkouden, zeker in de wintermaanden.

En wat deed je dan als je verkouden was? Sloot je jezelf binnen op? Meldde je je ziek bij je werkgever? Hell no. Denk dat 98% van de mensen dat niet deed. Ik zelf ook niet, ben in het verleden ook echtwel eens met een verstopte snotneus gewoon naar mijn werk gegaan en bij vrienden op bezoek etc. Niemand die daar verder ook een groot probleem van maakte.

Hier zit denk ik dus ook de grootste uitdaging. Aangezien Covid voor een redelijk aantal van de geïnfecteerden verloopt met (gelukkig) vooral verkoudheidsklachten, is die mindset moeilijk opeens helemaal om te buigen. Want hey, een snotneus, wat kuchen en verder voel ik me niet heel slecht, betekende vroegah dat je gewoon voor het grootste deel met je dagelijkse leven verder ging, echter nu.... mag dat opeens niet meer.

= problem.
Ik heb op werk 2 wachtdagen bij ziekmelding (dus geen salaris). No way dat ik voor een verkoudheid thuis bleef, tenzij zo ziek dat ik echt in bed moest blijven. Daarnaast hangt op dag 1 van ziekmelding meteen de bedrijfsarts aan de lijn.

Dat soort arbeids-regels moet ook gewoon verboden zijn. Ja, dan heb je mensen die zich ziekmelding met een kater (mijn werk is 7 dagen per week open), maar dat moet de samenleving dan maar voor lief nemen.

Nu werk ik thuis, gelukkig nog snotloos sinds maart :D.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:10:43 #14
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195844604
veel publiek in Portugal bij de F1 zo te zien. Daar is toch ook nog een best aantal besmettingen?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:12:01 #15
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195844641
Gaan we zo enorm schrikken met zijn allen vanwege besmettingsaantallen ook al weten we dat de cijfers van vandaag een correctie zijn op die van gister?
pi_195844642
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:10 schreef zalkc het volgende:
veel publiek in Portugal bij de F1 zo te zien. Daar is toch ook nog een best aantal besmettingen?
Stond ook te kijken ja. Apart.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:12:49 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195844658
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:10 schreef zalkc het volgende:
veel publiek in Portugal bij de F1 zo te zien. Daar is toch ook nog een best aantal besmettingen?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195844659
Mocht je een vroeg vaccin willen: word kerstman of, als je niet oud genoeg bent, elf.

quote:
A federal health agency halted a public-service coronavirus advertising campaign funded by $250 million in taxpayer money after it offered a special vaccine deal to an unusual set of essential workers: Santa Claus performers.

As part of the plan, a top Trump administration official wanted the Santa performers to promote the benefits of a Covid-19 vaccination and, in exchange, offered them early vaccine access ahead of the general public, according to audio recordings. Those who perform as Mrs. Claus and elves also would have been included.

The Department of Health and Human Services said Friday the Santa plan would be scrapped. The deal was the brainchild of the official, Michael Caputo, an HHS assistant secretary, who took a 60-day medical leave last month. The rest of the campaign now is under an HHS review.
https://www.wsj.com/artic(...)802?mod=hp_lead_pos2
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:12:58 #19
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195844661
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
Gaan we zo enorm schrikken met zijn allen vanwege besmettingsaantallen ook al weten we dat de cijfers van vandaag een correctie zijn op die van gister?
als het +25k is, is het ook wel terecht ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195844678
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
Gaan we zo enorm schrikken met zijn allen vanwege besmettingsaantallen ook al weten we dat de cijfers van vandaag een correctie zijn op die van gister?
Gewoon door 2 delen toch voor een betere indicatie?
Al zal het AD wel weer flink uitpakken met een clickbaittitel.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:13:46 #21
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195844679
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zelfde met het ''blijf thuis bij klachten''. Ik snap niet dat dat uberhaupt vermeld moet worden aan mensen.
Als iedereen dit nou gewoon eens zou doen, dan kunnen de kroegen misschien wel weer open. Maarja, dan mag je er met klachten niet heen en dat vinden mensen vervelend.
pi_195844684
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
Gaan we zo enorm schrikken met zijn allen vanwege besmettingsaantallen ook al weten we dat de cijfers van vandaag een correctie zijn op die van gister?
Hangt er vanaf hoeveel het gemiddelde van gisteren en vandaag is.
pi_195844703
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:50 schreef DarkY.NL het volgende:

[..]

3% dat is toch laag, mits dit ook nog allemaal asymptomatisch is.
3% ? zal wel een flink stuk hoger liggen.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:15:14 #24
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195844723
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
Gaan we zo enorm schrikken met zijn allen vanwege besmettingsaantallen ook al weten we dat de cijfers van vandaag een correctie zijn op die van gister?
Verwacht je anders? ;)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195844751
10202 nieuwe positieve testen
27 nieuwe overlijdens
pi_195844763
Verkoudheid+corona= foute boel

Maar RIVM laat iedereen maar lekker naar school/opvang gaan met snot en hoest
Want dat mag volgens de beslisboom.
En dan nog iedereen in de kou in een ruimte met 30 de boel aansteken.
Lost zich vanzelf op als personeel ziek en in quarantaine moet blijven en er geen invallers te krijgen zijn.
Bij een kennis van me die haar zoon op de middelbare heeft zitten krijgen ze les van de docent via zoom en zit er een stagiar docent in het lokaal stand-by .
Laat ze dan lekker thuis les krijgen via zoom denk ik dan. Zitten ze warm en steken ze elkaar ook niet aan.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:19:15 #27
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195844840
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
10202 nieuwe positieve testen
27 nieuwe overlijdens
10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435

Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling? :)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:19:37 #28
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195844854
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:16 schreef quirina het volgende:
Verkoudheid+corona= foute boel
Want? Waar baseer je dit op?
quote:
Maar RIVM laat iedereen maar lekker naar school/opvang gaan met snot en hoest
Omdat kinderen nu eenmaal vatbaar zijn voor verkoudheid en dit vaak hebben. Verkoudheid = corona, geeft bij kinderen een false positive rate van 99%. Daarbovenop komt nog dat kinderen zelf een kleine rol spelen in de verspreiding van corona, dus de winst van het weren van de kinderen uit het onderwijs bij elke verkoudheid is minimaal tegen hele hoge kosten - gedoe voor ouders + kinderen lopen een leerachterstand op.
quote:
Want dat mag volgens de beslisboom.
Ja, ik zie geen reden waarom het niet zou mogen.
quote:
En dan nog iedereen in de kou in een ruimte met 30 de boel aansteken.

??
quote:
Lost zich vanzelf op als personeel ziek en in quarantaine moet blijven en er geen invallers te krijgen zijn.
Wat lost zich op? Welk probleem wordt opgelost als het personeel van een school corona krijgt?
quote:
Bij een kennis van me die haar zoon op de middelbare heeft zitten krijgen ze les van de docent via zoom en zit er een stagiar docent in het lokaal stand-by .

Laat ze dan lekker thuis les krijgen via zoom denk ik dan.
Waarom?
quote:
Zitten ze warm en steken ze elkaar ook niet aan.
Maar waarom zouden ze dat nu wel doen?
pi_195844858
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
10202 nieuwe positieve testen
27 nieuwe overlijdens
Nepnieuws
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:19:45 #30
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195844861
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435

Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling? :)
Hoop het oprecht :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:20:11 #31
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195844870
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435

Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling? :)
Pfff, met die fopmaatregelen. Kijk gewoon naar Duitsland.
pi_195844871
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
10202 nieuwe positieve testen
27 nieuwe overlijdens
Echt? Dat lijkt me een heel mooi besmettingscijfer met de aantallen van gisteren erbij! ^O^
pi_195844872
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 10211
Totaal: 291254 (+10202 ivm -9 corr.)

Opgenomen: 110
Totaal: 14553 (+109 ivm -1 corr.)

Opgenomen op IC*: 45
Huidig: 512
Totaal: 4169
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)

Overleden: 27
Totaal: 7046

Gemeentes met +10 besmettingen:
831 Amsterdam
628 Rotterdam
408 's-Gravenhage
340 Utrecht
190 Zaanstad
167 Breda
154 Enschede
147 Almere
131 Leiden
120 Amersfoort
110 Alphen aan den Rijn
101 Eindhoven
96 Arnhem
96 Ede
92 Westland
83 Purmerend
83 Vlaardingen
82 Almelo
79 Dordrecht
78 Katwijk
77 Schiedam
76 Delft
74 Nissewaard
70 Bergen op Zoom
67 Zoetermeer
67 Tilburg
66 Haarlemmermeer
65 Hengelo
65 Veenendaal
62 Amstelveen
62 Haarlem
62 Venlo
61 Gouda
60 Zwolle
60 Nijmegen
58 Barendrecht
58 Roosendaal
56 Alkmaar
54 Nieuwegein
53 Apeldoorn
50 Rijswijk
49 Barneveld
49 Hilversum
48 Assen
48 Deventer
48 's-Hertogenbosch
48 Stichtse Vecht
46 Krimpenerwaard
45 Lelystad
44 Soest
43 Zwijndrecht
41 Capelle aan den IJssel
40 Helmond
40 Dinkelland
39 Zeist
39 Edam-Volendam
39 Velsen
39 Lansingerland
38 Teylingen
37 Houten
37 Etten-Leur
37 Zuidplas
37 Leidschendam-Voorburg
37 Pijnacker-Nootdorp
36 Groningen
36 Tubbergen
36 Ridderkerk
36 Vijfheerenlanden
35 Nijkerk
35 Twenterand
33 Leiderdorp
33 Maastricht
32 Oldenzaal
31 Emmen
31 Hellendoorn
31 Rheden
31 Aalsmeer
31 Noordwijk
31 Oss
30 Krimpen aan den IJssel
30 Albrandswaard
30 Oosterhout
29 Hardenberg
29 Tiel
29 De Ronde Venen
29 Kaag en Braassem
29 Bodegraven-Reeuwijk
29 Molenlanden
28 Wierden
28 Bunschoten
28 Lingewaard
28 Altena
28 Hoeksche Waard
27 Leusden
27 Venray
27 Utrechtse Heuvelrug
26 Losser
26 Hillegom
26 Waddinxveen
26 Weert
26 Peel en Maas
25 Hoogeveen
25 Valkenswaard
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zijn 8 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 10 gemeentes met 0 besmetting
Er zijn 41 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 69 gemeentes met 6-9 besmettingen

* NB deze gegevens bevatten door storing van RIVM niet de updates van 1 dag.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:20:32 #34
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195844881
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435

Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling? :)
Elk weekend dezelfde reactie :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Redactie Games zondag 25 oktober 2020 @ 14:21:48 #35
181272 crew  Noppie2000
pi_195844912
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Elk weekend dezelfde reactie :P
Hoop doet leven :+
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:22:25 #36
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195844922
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Elk weekend dezelfde reactie :P
Ohja, shit. Ik vergat weekendeffect :P

Nee maar zonder gekheid, de groei is eruit, dat is inmiddels wel duidelijk toch?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:22:31 #37
5428 crew  miss_sly
pi_195844923
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435

Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling? :)
Ik vind dat soort dingen stellen op basis van een paar dagen nogal boud, maar ik hoop van harte dat het zo is. Dat zou erg fijn zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195844925
Wel positief dit. Hopelijk de komende dagen dan eindelik dalen dan kunnen we een zwaardere lockdown voorkomen.

Als je ziet hoe het bij de Belgen gaat mogen wij enigszins tevreden zijn met deze cijfers.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:23:41 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195844955
quote:
2s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Elk weekend dezelfde reactie :P
?
Jij denkt dat er een weekendeffect is in de besmettingsaantallen?
pi_195844958
pi_195844964
Geen stijging, lijkt me een goede ontwikkeling.
pi_195844967
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef chratnox het volgende:

[..]


Nee maar zonder gekheid, de groei is eruit, dat is inmiddels wel duidelijk toch?
Dat dachten we vorige week ook...
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:24:42 #43
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195844982
Zijn er al nieuwe cijfers??? (En het restant van gisteren??)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:25:04 #44
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195844986
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Wel positief dit. Hopelijk de komende dagen dan eindelik dalen dan kunnen we een zwaardere lockdown voorkomen.

Als je ziet hoe het bij de Belgen gaat mogen wij enigszins tevreden zijn met deze cijfers.
Blijft een zwak excuus, als jantje een 4 heeft en jij een 5 heb je alsnog een probleem , als de hele klas een 4 heeft is het nog steeds ruk, maar doe je het in ieder geval beter ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195845017
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:38 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Klopt, en heb je ook gewoon gelijk in. Probleem is, dat wij (tenminste hier in NL) al decennia lang de zogenaamde 'verkoudheid' zagen en zien als een "minor inconvenience". Vervelend, maar ach... hoort erbij, we worden allemaal soms verkouden, zeker in de wintermaanden.

En wat deed je dan als je verkouden was? Sloot je jezelf binnen op? Meldde je je ziek bij je werkgever? Hell no. Denk dat 98% van de mensen dat niet deed. Ik zelf ook niet, ben in het verleden ook echtwel eens met een verstopte snotneus gewoon naar mijn werk gegaan en bij vrienden op bezoek etc. Niemand die daar verder ook een groot probleem van maakte.

Hier zit denk ik dus ook de grootste uitdaging. Aangezien Covid voor een redelijk aantal van de geïnfecteerden verloopt met (gelukkig) vooral verkoudheidsklachten, is die mindset moeilijk opeens helemaal om te buigen. Want hey, een snotneus, wat kuchen en verder voel ik me niet heel slecht, betekende vroegah dat je gewoon voor het grootste deel met je dagelijkse leven verder ging, echter nu.... mag dat opeens niet meer.

= problem.
Leuk thema voor hr-management. Verkoudheid, milde klacht buikklachten, en ander kleine malaise was geen reden om te verzuimen. Ik ben benieuwd hoe werkgevers hier na covid tegenaan gaan kijken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:26:33 #46
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195845027
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef onlogisch het volgende:
Zijn er al nieuwe cijfers??? (En het restant van gisteren??)
Je kunt ook een aantal posts terug lezen he ;)
pi_195845040
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ohja, shit. Ik vergat weekendeffect :P

Nee maar zonder gekheid, de groei is eruit, dat is inmiddels wel duidelijk toch?
Denk het niet echt, dat dachten we vorige week met 8000 besmettingen ook...
pi_195845043
Je kunt wel opvallend goed zien op de kaart waar Staphorst ligt
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:28:05 #49
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845063
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Dat dachten we vorige week ook...
Maar sindsdien is het aanta gemelde besmettingen ook niet heel erg toegenomen, terwjil we mogen vermoeden dat het aantal tests dat wel is.
pi_195845072
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:25 schreef zalkc het volgende:

[..]

Blijft een zwak excuus, als jantje een 4 heeft en jij een 5 heb je alsnog een probleem , als de hele klas een 4 heeft is het nog steeds ruk, maar doe je het in ieder geval beter ;)
Ja klopt, maar heel Europa is bijna klote nu. Ik bedoel meer dat wij ook op 17k hadden kunnen zitten nu. Dat lijkt ons voorlopig bespaard te blijven gelukkig.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:28:37 #51
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195845075
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef Questular het volgende:
Geen stijging, lijkt me een goede ontwikkeling.
Van de week hadden we ook een paar dagen met 8800 of 9200 meldingen, om vervolgens door te stoten naar 10k+
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:28:44 #52
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845077
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:27 schreef aarontje112 het volgende:

[..]

Denk het niet echt, dat dachten we vorige week met 8000 besmettingen ook...
Maar het aantal gemelde besmettingen heeft sowieso niet zoveel met 'de groei' te maken.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:29:18 #53
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845094
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Van de week hadden we ook een paar dagen met 8800 of 9200 meldingen, om vervolgens door te stoten naar 10k+
Dat was dus omdat er achterstallige meldingen binnenkwamen uit Twente, stuk of 700/800. Net als vandaag overigens.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:29:21 #54
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195845097
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Van de week hadden we ook een paar dagen met 8800 of 9200 meldingen, om vervolgens door te stoten naar 10k+
beide 10k's was door ict problemen, ingelopen achterstanden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:29:56 #55
5428 crew  miss_sly
pi_195845116
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Leuk thema voor hr-management. Verkoudheid, milde klacht buikklachten, en ander kleine malaise was geen reden om te verzuimen. Ik ben benieuwd hoe werkgevers hier na covid tegenaan gaan kijken.
Niet alleen zakelijk. Hoe zouden mensen in het verleden hebben gereageerd als je zou zeggen dat je je bezoek afzegt omdat jij zelf of een huisgenoot verkouden is? Joh, voor een beetje verkoudheid zeg je niets af, dat is een slechte smoes. Het zou de relatie onder druk zetten. Een echt stevige griep met hoge koorts is pas een goede reden.

Dat is zo ingesleten, dat verandert niet zo snel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195845118
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Dat dachten we vorige week ook...
En de week daar voor. En de week daar voor.

Zo gaat het al vele vele weken. Dan is er één, of meerdere dagen een lichte stabilisatie of soms zelfs een daling, om vervolgens BAM weer flink te stijgen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_195845130
quote:
15s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:27 schreef belanov het volgende:
Je kunt wel opvallend goed zien op de kaart waar Staphorst ligt
De ic-afdelingen liggen inderdaad vol met gereformeerd spul.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195845156
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet alleen zakelijk. Hoe zouden mensen in het verleden hebben gereageerd als je zou zeggen dat je je bezoek afzegt omdat jij zelf of een huisgenoot verkouden is? Joh, voor een beetje verkoudheid zeg je niets af, dat is een slechte smoes. Het zou de relatie onder druk zetten. Een echt stevige griep met hoge koorts is pas een goede reden.

Dat is zo ingesleten, dat verandert niet zo snel.
Ik verwacht dat dit wel een van de erfenissen zijn ná covid. Dat het meer geaccepteerd wordt dat je thuisblijft/niet naar werk komt als je erg ziek bent.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:31:19 #59
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195845158
Jaaaa het lek is boven!!!
pi_195845165
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435

Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling? :)
De afvlakking lijkt inderdaad door te zetten. Da's mooi nieuws in combinatie met de toegenomen testcapaciteit en je bericht hieronder.

quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 12:33 schreef DireStraits7 het volgende:
Mobiliteitsindex: https://citymapper.com/CMI

Amsterdam: 20% van een normale 25 oktober.

Ter vergelijking:
Madrid: 48%
Berlijn: 53%
Londen: 53%
Stockholm: 70%
Parijs: 75%

Uit deze lijst is de mobiliteit in Amsterdam (veruit) het sterkst gereduceerd van alle Europese steden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:31:36 #61
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195845166
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind dat soort dingen stellen op basis van een paar dagen nogal boud, maar ik hoop van harte dat het zo is. Dat zou erg fijn zijn.
Nouja, we kijken al weken naar de data en zeggen al weken dat het lijkt dat 12 oktober de dag met de hoogste cijfers was en het sindsdien (langzaam) omlaag aan 't gaan is met de groei. Dat lijkt nog steeds zo te zijn:


En nog even in een grafiek:


12 oktober springt er nog steeds bovenuit, en dat is inmiddels 13 dagen terug. Terugkijken is de hoeveelheid groei in cijfers van een dag of 9/10 heel klein, en 13 en 14 oktober liggen nog steeds best een eind achter op 12 oktober.

Het is zeker te vroeg om het met zekerheid te zeggen, maar laat ik het wat nuanceren. Er lijkt een duidelijke kentering zichtbaar.

Edit: BTW, het feit dat we geen pushberichten hebben houdt in dat we dit kunnen zien als goed nieuws, anders stond het wel bovenaan overal ;)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:32:20 #62
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845188
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

En de week daar voor. En de week daar voor.

Zo gaat het al vele vele weken. Dan is er één, of meerdere dagen een lichte stabilisatie of soms zelfs een daling, om vervolgens BAM weer flink te stijgen.
Nee, we zijn duidelijk aan het afvlakken. Alle cijfers wijzen daarop.
pi_195845189
quote:
15s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:27 schreef belanov het volgende:
Je kunt wel opvallend goed zien op de kaart waar Staphorst ligt
Hoe zou dat toch gebeurd zijn? :+
Twiddel
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:32:26 #64
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195845190
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

En de week daar voor. En de week daar voor.

Zo gaat het al vele vele weken. Dan is er één, of meerdere dagen een lichte stabilisatie of soms zelfs een daling, om vervolgens BAM weer flink te stijgen.
Precies dus de schommelingen zijn er ook... dat is de trend van komende weken... Maar het is nog niet echt stabiel te noemen. alleen in noordelijke provincies is er stabilisatie of daling ingezet. Echt zeker weten doen we het nooit... Zowel in wintermaanden kan het ineens fors gaan stijgen door mede veel verkoudheid bij mensen.
Humor, serieus en vrolijk!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:32:30 #65
5428 crew  miss_sly
pi_195845193
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar sindsdien is het aanta gemelde besmettingen ook niet heel erg toegenomen, terwjil we mogen vermoeden dat het aantal tests dat wel is.
Waarom mogen we dat vermoeden?

Niet om moeilijk te doen, hoor, maar laten we aannames aan alle kanten nou eens gewoon achterwege laten. We weten het niet. Deze cijfers zien er zeker positief uit, maar we weten pas of een stabilisatie of danig is ingezet als we nog een paar dagen verder zijn. Ik ben geen statisticus, maar op basis van drie getallen kun je geen trend zien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195845199
Update van 24 Oktober (zaterdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren

Piekdag staat (momenteel) nog steeds op 12-10 met 8340 besmettingen.
De eerste paar dagen van oktober krijgen bijna geen mutaties meer (1 okt : 14, 2 okt: 12, 3 okt: 13)
Dag met grootste mutatie : 23-10, 1554
Oudste mutatie : 2-9

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.

[ Bericht 1% gewijzigd door _serial_ op 25-10-2020 14:48:06 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195845202
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar het aantal gemelde besmettingen heeft sowieso niet zoveel met 'de groei' te maken.
Klopt! Het aantal testen neemt natuurlijk ook toe, maar zie niet echt in waarom het hier beter zou gaan dan in bijvoorbeeld België of Frankrijk. Maatregelen hier zijn praktisch hetzelfde, zo niet lichter. En zie hier ook niet een hele volgzame bevolking, eerder het tegenovergestelde. Denk dat we ook rekening moeten houden met het herfstvakantie-effect deze dagen. Reis bewegingen zijn/waren minder en mensen zijn sowieso meer thuis. We zullen zien :)
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:33:15 #68
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195845210
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

De ic-afdelingen liggen inderdaad vol met gereformeerd spul.
En mensen met een niet-Westerse achtergrond. Al mag je dat niet zeggen wat dan word je afgemaakt in de politiek :')
pi_195845228
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En mensen met een niet-Westerse achtergrond. Al mag je dat niet zeggen wat dan word je afgemaakt in de politiek :')
Dat was met een knipoog bedoeld. Volgens mij zijn kerkgangers niet oververtegenwoordigd in de statistieken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:34:01 #70
5428 crew  miss_sly
pi_195845229
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik verwacht dat dit wel een van de erfenissen zijn ná covid. Dat het meer geaccepteerd wordt dat je thuisblijft/niet naar werk komt als je erg ziek bent.
Dat hoop ik inderdaad ook. Dat we ons meer bewust zijn van het rondgaan van virussen, weke dan ook, en dus wat meer onszelf in acht nemen en anderen beschermen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Miss 200.000.000! zondag 25 oktober 2020 @ 14:34:23 #71
367000 roos94
pi_195845239
quote:
Zeeland flikt het weer!
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:35:58 #72
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195845283
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat was met een knipoog bedoeld. Volgens mij zijn kerkgangers niet oververtegenwoordigd in de statistieken.
Wordt zelfs dat bijgehouden? Heb je die stats?
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:36:13 #73
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195845290
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom mogen we dat vermoeden?

Niet om moeilijk te doen, hoor, maar laten we aannames aan alle kanten nou eens gewoon achterwege laten. We weten het niet. Deze cijfers zien er zeker positief uit, maar we weten pas of een stabilisatie of danig is ingezet als we nog een paar dagen verder zijn. Ik ben geen statisticus, maar op basis van drie getallen kun je geen trend zien.
Dat is zeker waar, maar dit weekend werd gezien als cruciaal voor komende dinsdag. Op basis van de huidige cijfers zien we geen harde groei, dus kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de groei eruit is (er vanuit gaande dat er geen IT problemen zijn en dat soort dingen).

Daar vanuit gaande lijken de huidige maatregelen en de maatregelen van 28 september voldoende te zijn om in elk geval de stijgende R om te laten draaien naar één die minder hard stijgt. In de komende dagen zullen we kunnen zien of de R verder aan het afnemen is naar een krimp, maar op basis van deze cijfers zou een lockdown onlogisch zijn.

Tel daarbij op dat afgelopen vrijdag Rutte tijdens de persconferentie aangaf dat op basis van secundaire cijfers (pintransacties, mobiliteit etc) ze een afname aan bewegingen zien.

Uiteraard moet er nog steeds besloten worden of het acceptabel is om deze maatregelen een langere periode te hebben of dat ze een kortere periode hardere maatregelen willen hebben.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195845307
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom mogen we dat vermoeden?

Niet om moeilijk te doen, hoor, maar laten we aannames aan alle kanten nou eens gewoon achterwege laten. We weten het niet. Deze cijfers zien er zeker positief uit, maar we weten pas of een stabilisatie of danig is ingezet als we nog een paar dagen verder zijn. Ik ben geen statisticus, maar op basis van drie getallen kun je geen trend zien.
Je ziet het ook aan de getallen van langer dan drie dagen geleden. Als je de groei plot zoals je die zou verwachten op basis van de trend van de afgelopen weken/maanden en daar de trend van ongeveer de afgelopen week tegen afzet, dan zie je een afvlakking. Dat is zonder de laatste set maatregelen, waar je nog meer effect van mag verwachten. Ik ben voorzichtig positief.

Iemand zou eigenlijk even een mooie grafiek moeten maken om dit te laten zien, de grafiek van de NRC van een tijdje geleden maar dan met de meest recente cijfers erbij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:37:39 #75
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195845325
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet alleen zakelijk. Hoe zouden mensen in het verleden hebben gereageerd als je zou zeggen dat je je bezoek afzegt omdat jij zelf of een huisgenoot verkouden is? Joh, voor een beetje verkoudheid zeg je niets af, dat is een slechte smoes. Het zou de relatie onder druk zetten. Een echt stevige griep met hoge koorts is pas een goede reden.

Dat is zo ingesleten, dat verandert niet zo snel.
En tel daarbij op regelingen als "wachtdagen" en "verzuimmanagement" zoals een user eerder aanhaalde. Als het je in je portemonnee treft als je niet gaat werken of dat je gezeik krijgt met je baas, dan blijf je niet thuis met een snotneus.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:38:33 #76
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845346
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je ziet het ook aan de getallen van langer dan drie dagen geleden. Als je de groei plot zoals je die zou verwachten op basis van de trend van de afgelopen weken/maanden en daar de trend van ongeveer de afgelopen week tegen afzet, dan zie je een afvlakking. Dat is zonder de laatste set maatregelen, waar je nog meer effect van mag verwachten. Ik ben voorzichtig positief.

Iemand zou eigenlijk even een mooie grafiek moeten maken om dit te laten zien, de grafiek van de NRC van een tijdje geleden maar dan met de meest recente cijfers erbij.
Er komen hier toch best veel grafieken voorbij, die van @_serial_ bijvoorbeeld. En anders, in het positiviteitstopic staan ook dagelijks grafieken. Of op worldometer. Overal grafieken, overal afvlakking :P
pi_195845363
Weekend zegt helaas gewoon weinig. Dinsdag, woensdag en donderdag afwachten.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:39:06 #78
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845371
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En mensen met een niet-Westerse achtergrond. Al mag je dat niet zeggen wat dan word je afgemaakt in de politiek :')
Nee :'). Goeie huilact wel :')
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:39:44 #79
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195845398
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:38 schreef Simmertje het volgende:
Weekend zegt helaas gewoon weinig. Dinsdag, woensdag en donderdag afwachten.
Er wordt elke dag (nagenoeg) evenveel getest. Het enige wat nog een weekendeffect heeft is ziekenhuisopnames en ziekenhuisontslagen, meer niet. Dit is echt al maanden niet meer zo.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:39:50 #80
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195845403
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat was met een knipoog bedoeld. Volgens mij zijn kerkgangers niet oververtegenwoordigd in de statistieken.
Volgens mij zie je een relatief hoog aantal besmettingen in Staphorst en er was eerder hetzelfde aan de hand in Heerde, en uitbraak die terug te voeren was tot de kerken (en hun oudere bezoekers).
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:40:02 #81
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845412
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom mogen we dat vermoeden?

Omdat het aantal afgenomen tests elke week toeneemt.
pi_195845446
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:32 schreef summer2bird het volgende:

..]

Hoe zou dat toch gebeurd zijn? :+
Maar kijk Tilburg daarentegen. Dat voetbalfeest buiten heeft weinig tot geen problemen veroorzaakt.

Als het echt zo is hoop ik dat er eindelijk eens goed onderscheid gemaakt wordt tussen binnen en buiten.

Je zou denken push mensen juist zoveel mogelijk naar buiten. Als het probleem immers bijna helemaal binnen lijkt te liggen?
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:40:52 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195845449
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:38 schreef Simmertje het volgende:
Weekend zegt helaas gewoon weinig. Dinsdag, woensdag en donderdag afwachten.
Weekend is lang niet zo bijzonder als iedereen denkt wat betreft de gemelde besmettingen. Het is hier geen Duitsland.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:41:08 #84
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195845458
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:40 schreef VoMy het volgende:

[..]

Omdat het aantal afgenomen tests elke week toeneemt.
zijn daar cijfers van te vinden? of alleen op dinsdag?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195845466
Deze meneer maakt er d
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je ziet het ook aan de getallen van langer dan drie dagen geleden. Als je de groei plot zoals je die zou verwachten op basis van de trend van de afgelopen weken/maanden en daar de trend van ongeveer de afgelopen week tegen afzet, dan zie je een afvlakking. Dat is zonder de laatste set maatregelen, waar je nog meer effect van mag verwachten. Ik ben voorzichtig positief.

Iemand zou eigenlijk even een mooie grafiek moeten maken om dit te laten zien, de grafiek van de NRC van een tijdje geleden maar dan met de meest recente cijfers erbij.
Deze meneer maakt die grafiek dagelijks:

https://mobile.twitter.com/ggerardk/status/1320355237140594689

Ik weet niet hoe ik de afbeelding direct hier kan plaatsen, misschien kan iemand anders dat doen?
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 25 oktober 2020 @ 14:42:03 #86
206731 Mortaxx
Doomer
pi_195845482
Prima cijfertjes weer. En dan duurde de dag ook nog een uur langer!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_195845488
Ik zie Spakenburg ook rood kleuren.

Maar goed .. kleine gemeenschappen, een grote uitbraak en dan heb je relatief veel besmettingen.
pi_195845495
Ik zie op de kaart met besmettingen per gemeente dat Noord Nederland lichter is geworden. Zou dat ook te maken kunnen hebben met de herfstvakantie van 2 weken terug?
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_195845506
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:38 schreef VoMy het volgende:

[..]

Er komen hier toch best veel grafieken voorbij, die van @:_serial_ bijvoorbeeld. En anders, in het positiviteitstopic staan ook dagelijks grafieken. Of op worldometer. Overal grafieken, overal afvlakking :P
Snap ik, maar ik bedoel inclusief de trend zoals je die zou mogen verwachten zonder nieuwe maatregelen. Die laat namelijk het duidelijkst de afvlakking zien.

Ik bedoel deze grafiek (excuses voor de slechte kwaliteit, het is een foto van mijn beelscherm):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:43:12 #90
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195845515
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:41 schreef Jazeg het volgende:
Deze meneer maakt er d
[..]

Deze meneer maakt die grafiek dagelijks:

https://mobile.twitter.com/ggerardk/status/1320355237140594689

Ik weet niet hoe ik de afbeelding direct hier kan plaatsen, misschien kan iemand anders dat doen?
Goeie! Hier de link:


Met bronvermelding:
twitter
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195845548
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:39 schreef chratnox het volgende:

[..]

Er wordt elke dag (nagenoeg) evenveel getest. Het enige wat nog een weekendeffect heeft is ziekenhuisopnames en ziekenhuisontslagen, meer niet. Dit is echt al maanden niet meer zo.
En toch is dit het zoveelste weekend op rij dat het mee lijkt te vallen om vervolgens doordeweeks weer harder te stijgen. Daarom zeg ik even komende week afwachten, dan kunnen we pas echt zeggen of het afvlakt.
pi_195845575
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik bedoel inclusief de trend zoals je die zou mogen verwachten zonder nieuwe maatregelen. Die laat namelijk het duidelijkst de afvlakking zien.

Ik bedoel deze grafiek (excuses voor de slechte kwaliteit, het is een foto van mijn beelscherm):

[ afbeelding ]
Haal daar eens een doekje overheen in deze tijd zeg.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_195845609
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:44 schreef Simmertje het volgende:

[..]

En toch is dit het zoveelste weekend op rij dat het mee lijkt te vallen om vervolgens doordeweeks weer harder te stijgen. Daarom zeg ik even komende week afwachten, dan kunnen we pas echt zeggen of het afvlakt.
Dat spreekt voor zich, En uiteindelijk moet het aantal positieve testen natuurlijk gewoon dalen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195845620
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:42 schreef skrn het volgende:
Ik zie Spakenburg ook rood kleuren.

Maar goed .. kleine gemeenschappen, een grote uitbraak en dan heb je relatief veel besmettingen.
Dat is al een hele week zo, terwijl de kerken daar zich goed aan de coronaregels houden. Zo kan je zien hoe snel het kan gaan.
pi_195845720
(Crosspost) Update van 25 Oktober (zondag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren

Piekdag staat (momenteel) nog steeds op 12-10 met 8450 besmettingen.
De eerste paar dagen van oktober krijgen bijna geen mutaties meer (1 okt : 11, 2 okt: 4, 3 okt: 19)
Dag met grootste mutatie : 24-10, 2347
Oudste mutatie : 8-4 !!

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:51:44 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195845781
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:44 schreef Simmertje het volgende:

[..]

En toch is dit het zoveelste weekend op rij dat het mee lijkt te vallen om vervolgens doordeweeks weer harder te stijgen. Daarom zeg ik even komende week afwachten, dan kunnen we pas echt zeggen of het afvlakt.
En even wachten tot overal de herfstvakantie minstens 2 weken voorbij is.
De cijfers van de komende twee weken zijn dus interessant om te zien want dan kunnen we zien of de herfstvakantie in midden en zuid net als in noord effect heeft gehad.

twitter


De cijfers vanaf midden november (als een eventuele daling door schoolvakanties weer is vervallen) zijn vooral interessant.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 14:52:44 #97
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195845813
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:44 schreef Simmertje het volgende:

[..]

En toch is dit het zoveelste weekend op rij dat het mee lijkt te vallen om vervolgens doordeweeks weer harder te stijgen. Daarom zeg ik even komende week afwachten, dan kunnen we pas echt zeggen of het afvlakt.
Dit zijn de cijfers van de afgelopen week met afgelopen weekend erbij (vanaf vandaag terug tot en met vorige week zaterdag)
25-10-2020: 10202 (inclusief de lagere van de 24e, vandaar de groei hier)
24-10-2020: 8651
23-10-2020: 9996 (inclusief die 700 van eerder uit Twente, vandaar de grote piek hier)
22-10-2020: 9271
21-10-2020: 8743
20-10-2020: 8165
19-10-2020: 7992
18-10-2020: 8182
17-10-2020: 8114

Als je deze cijfers pakt, hebben we de 25e, 24e, 23e en 22e iedere dag cijfers rond de 9300 nieuwe dagmeldingen.

Zoals je kunt zien, er zit echt geen gigantisch verschil in de weekenden. Niet groot genoeg om nu te zeggen: We zien 't later deze week pas, dat is ondertussen echt niet meer.

Toch blijf ik het zonde vinden (en dit is echt niet aan jou gericht ook al quote ik je :)). 2 dagen terug gingen we door de 10.000 en werd er overal hel en verdoemenis gesproken. Gisteren waren de cijfers lager en mochten we niets zeggen want: Cijfers waren incompleet. Nu zijn de cijfers weer best oké en moeten we nog dagen wachten. Het lijkt (en dat is echt niet uniek aan dit topic) wel zo te zijn dat een bericht dat minder negatief is dan verwacht niet gezien mag worden als goed nieuws in deze tijd. Je zou toch verwachten dat je dit soort berichten als een strohalm vastpakt en ziet als een lichtpuntje in plaats van er het meest negatieve in zien?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:57:27 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195845933
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat spreekt voor zich, En uiteindelijk moet het aantal positieve testen natuurlijk gewoon dalen.
Denk jij, met de kennis van nu, dat je Covid-19 had toen je zo ziek was?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 oktober 2020 @ 14:59:46 #99
22565 asco
Los in deze tent
pi_195846005
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dit zijn de cijfers van de afgelopen week met afgelopen weekend erbij (vanaf vandaag terug tot en met vorige week zaterdag)
25-10-2020: 10202 (inclusief de lagere van de 24e, vandaar de groei hier)
24-10-2020: 8651
23-10-2020: 9996 (inclusief die 700 van eerder uit Twente, vandaar de grote piek hier)
22-10-2020: 9271
21-10-2020: 8743
20-10-2020: 8165
19-10-2020: 7992
18-10-2020: 8182
17-10-2020: 8114

Als je deze cijfers pakt, hebben we de 25e, 24e, 23e en 22e iedere dag cijfers rond de 9300 nieuwe dagmeldingen.

Zoals je kunt zien, er zit echt geen gigantisch verschil in de weekenden. Niet groot genoeg om nu te zeggen: We zien 't later deze week pas, dat is ondertussen echt niet meer.

Toch blijf ik het zonde vinden (en dit is echt niet aan jou gericht ook al quote ik je :)). 2 dagen terug gingen we door de 10.000 en werd er overal hel en verdoemenis gesproken. Gisteren waren de cijfers lager en mochten we niets zeggen want: Cijfers waren incompleet. Nu zijn de cijfers weer best oké en moeten we nog dagen wachten. Het lijkt (en dat is echt niet uniek aan dit topic) wel zo te zijn dat een bericht dat minder negatief is dan verwacht niet gezien mag worden als goed nieuws in deze tijd. Je zou toch verwachten dat je dit soort berichten als een strohalm vastpakt en ziet als een lichtpuntje in plaats van er het meest negatieve in zien?
Naja hel en verdoemenis, de cijfers zijn gewoon niet oké. We zijn al een aantal weken blij als we enigszins een afvlakking zien, maar de echte daling blijft maar uit. Zolang we met dit soort hoge getallen zitten elke dag blijft de druk op de zorg immens groot.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:00:11 #101
5428 crew  miss_sly
pi_195846008
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:36 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, maar dit weekend werd gezien als cruciaal voor komende dinsdag. Op basis van de huidige cijfers zien we geen harde groei, dus kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de groei eruit is (er vanuit gaande dat er geen IT problemen zijn en dat soort dingen).

Daar vanuit gaande lijken de huidige maatregelen en de maatregelen van 28 september voldoende te zijn om in elk geval de stijgende R om te laten draaien naar één die minder hard stijgt. In de komende dagen zullen we kunnen zien of de R verder aan het afnemen is naar een krimp, maar op basis van deze cijfers zou een lockdown onlogisch zijn.

Tel daarbij op dat afgelopen vrijdag Rutte tijdens de persconferentie aangaf dat op basis van secundaire cijfers (pintransacties, mobiliteit etc) ze een afname aan bewegingen zien.

Uiteraard moet er nog steeds besloten worden of het acceptabel is om deze maatregelen een langere periode te hebben of dat ze een kortere periode hardere maatregelen willen hebben.
In al die maatregelen werd niet meegenomen dat er wellicht een effect in zit van de herfstvakantie. Er is dus nog niet volledig te zeggend de maatregelen van 28 september en 14 oktober het gewenste effect hebben. Er kan een effect van de herfstvakantie bij zitten.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de cijfers er niet goed uitzien en ook niet dat we naar een lockdown of strengere maatregelen moeten. Ik ben gewoon wat voorzichtiger van aard en vind ondanks dat het er best goed uitziet dat we nog niet kunnen zeggen dat het duurzaam stabiliseert of er sprake is van een daling.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195846040
Rutte weer aan het praten in het Catshuis, benieuwd wat ze nu weer bekokstoven.
blablablabla
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:01:40 #103
5428 crew  miss_sly
pi_195846045
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:37 schreef Qarrad het volgende:

[..]

En tel daarbij op regelingen als "wachtdagen" en "verzuimmanagement" zoals een user eerder aanhaalde. Als het je in je portemonnee treft als je niet gaat werken of dat je gezeik krijgt met je baas, dan blijf je niet thuis met een snotneus.
Dat zijn zeker zaken die tegen het licht gehouden zouden kunnen worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195846071
quote:
15s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:01 schreef Elan het volgende:
Rutte weer aan het praten in het Catshuis, benieuwd wat ze nu weer bekokstoven.
Vast hoe ze met zo min mogelijk maatregelen zolang mogelijk achter de feiten aan blijven lopen, waardoor we vrijheden blijven inleveren en er weinig mee opschieten. Op ben ik nu te cynisch?
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:02:40 #105
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195846074
quote:
15s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:01 schreef Elan het volgende:
Rutte weer aan het praten in het Catshuis, benieuwd wat ze nu weer bekokstoven.
bekokstoven nog wel, natuurlijk in schemerige achterkamertjes met een lijntje naar hun overlords?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:02:40 #106
5428 crew  miss_sly
pi_195846075
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik bedoel inclusief de trend zoals je die zou mogen verwachten zonder nieuwe maatregelen. Die laat namelijk het duidelijkst de afvlakking zien.

Ik bedoel deze grafiek (excuses voor de slechte kwaliteit, het is een foto van mijn beelscherm):

[ afbeelding ]
Dank! Dit is ook voor mij een duidelijke.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:02:41 #107
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195846077
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In al die maatregelen werd niet meegenomen dat er wellicht een effect in zit van de herfstvakantie. Er is dus nog niet volledig te zeggend de maatregelen van 28 september en 14 oktober het gewenste effect hebben. Er kan een effect van de herfstvakantie bij zitten.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de cijfers er niet goed uitzien en ook niet dat we naar een lockdown of strengere maatregelen moeten. Ik ben gewoon wat voorzichtiger van aard en vind ondanks dat het er best goed uitziet dat we nog niet kunnen zeggen dat het duurzaam stabiliseert of er sprake is van een daling.
Mee eens, maar misschien kan herfstvakantie een rol meegespeeld hebben dat er tijdelijk minder groei is omdat meer mensen weg waren.
Humor, serieus en vrolijk!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:03:18 #108
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195846098
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het lijkt (en dat is echt niet uniek aan dit topic) wel zo te zijn dat een bericht dat minder negatief is dan verwacht niet gezien mag worden als goed nieuws in deze tijd. Je zou toch verwachten dat je dit soort berichten als een strohalm vastpakt en ziet als een lichtpuntje in plaats van er het meest negatieve in zien?
Ik ben het met je eens dat we zeker een lichtpuntje mogen en moeten zien in deze cijfers.

Echter is het in de afgelopen weken meerdere keren voorgekomen dat er een dag volgde met een vrijwel gelijk aantal besmettingen als de dag daarvoor of zelfs een hele lichte daling... om dan vervolgens de dag daarna weer doodleuk minimaal met +500 door te stijgen.

Als we nu eens minstens twee of zelfs drie dagen achtereen een stagnatie of (nog beter) daling zien, dán durf ik echt hoop te hebben.
Nu na inderdaad een dagje, nog niet echt.
pi_195846109
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:02 schreef zalkc het volgende:

[..]

bekokstoven nog wel, natuurlijk in schemerige achterkamertjes met een lijntje naar hun overlords?
Zolang de Efteling maar open blijft.
blablablabla
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:04:00 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195846125
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat zijn zeker zaken die tegen het licht gehouden zouden kunnen worden.
Absoluut, aan de andere kant lopen werkgevers nu ook wel een risico als de werkplek een bron van besmetting blijkt te zijn.
Maar goed, zonder fatsoenlijk brononderzoek wordt het lastig dat aan te tonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:04:48 #111
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195846151
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In al die maatregelen werd niet meegenomen dat er wellicht een effect in zit van de herfstvakantie. Er is dus nog niet volledig te zeggend de maatregelen van 28 september en 14 oktober het gewenste effect hebben. Er kan een effect van de herfstvakantie bij zitten.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de cijfers er niet goed uitzien en ook niet dat we naar een lockdown of strengere maatregelen moeten. Ik ben gewoon wat voorzichtiger van aard en vind ondanks dat het er best goed uitziet dat we nog niet kunnen zeggen dat het duurzaam stabiliseert of er sprake is van een daling.
Oké, daar kan ik me volledig in vinden. Uiteindelijk maakt het niet uit waar het effect vandaan komt op dit moment, effect is effect. Over 2 weken zullen we zien of de herfstvakantie een dempend effect heeft gehad of dat het door de maatregelen kwam, maar we kunnen ondertussen wel stellen dat we (op dit moment) op een klein plafond in groei van de dagcijfers zitten. Om de cijfers te kunnen laten dalen moet het eerst stabiliseren, en de cijfers op dit moment laten een kleine stabilisatie zien.

Tuurlijk is de druk op de zorg nog gigantisch, maar een stabilisatie is de eerste aanzet om die druk af te laten nemen.

Afgelopen donderdag/vrijdag werd er keihard geroepen overal dat we in lockdown moeten omdat de cijfers te hard aan het groeien zijn. Nu zijn de cijfers 3 dagen eigenlijk niet gegroeid maar zijn ze gelijk gebleven en wordt er niets gezegd, alleen: "De druk op de zorg is nog te groot"

Ik kan het te rooskleurig in zien hoor, dat snap ik. Ik ben iemand die graag het positieve ziet en later teleurgesteld word dan dat ik alleen maar naar het negatieve kijk en vergeet verder te leven, dus dat zit wel in mijn aard.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195846170
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:03 schreef Elan het volgende:

[..]

Zolang de Efteling maar open blijft.
Dat is natuurlijk veel belangrijker dan al die zuurpruimende AOW omaatjes die liggen te creperen op de IC :')
metal up your ass
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:03 #113
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195846177
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:02 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Mee eens, maar misschien kan herfstvakantie een rol meegespeeld hebben dat er tijdelijk minder groei is omdat meer mensen weg waren.
Of meer, omdat ze weg gingen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:21 #114
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195846182
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:03 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat we zeker een lichtpuntje mogen en moeten zien in deze cijfers.

Echter is het in de afgelopen weken meerdere keren voorgekomen dat er een dag volgde met een vrijwel gelijk aantal besmettingen als de dag daarvoor of zelfs een hele lichte daling... om dan vervolgens de dag daarna weer doodleuk minimaal met +500 door te stijgen.

Als we nu eens minstens twee of zelfs drie dagen achtereen een stagnatie of (nog beter) daling zien, dán durf ik echt hoop te hebben.
Nu na inderdaad een dagje, nog niet echt.
Het is nu niet één dag, het zijn er 4. Gisteren waren de cijfers te laag door een storing, dus kun je stellen dat de cijfers door 2 gedeeld zo rond 9300 waren. Eergisteren waren de cijfers te hoog door een storing en kun je stellen dat de cijfers zo rond de 9300 waren. Dag daarvoor waren de cijfers daadwerkelijk rond de 9300.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:45 #115
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195846193
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:03 schreef Elan het volgende:

[..]

Zolang de Efteling maar open blijft.
Hoe bedoel je dat?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195846209
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef VoMy het volgende:

Dat was dus omdat er achterstallige meldingen binnenkwamen uit Twente, stuk of 700/800. Net als vandaag overigens.
Er zijn altijd achterstallige meldingen, die kunnen niet eeuwig aangewend worden om een afvlakking te willen waarnemen wanneer deze er niet is.
pi_195846211
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Oké, daar kan ik me volledig in vinden. Uiteindelijk maakt het niet uit waar het effect vandaan komt op dit moment, effect is effect. Over 2 weken zullen we zien of de herfstvakantie een dempend effect heeft gehad of dat het door de maatregelen kwam, maar we kunnen ondertussen wel stellen dat we (op dit moment) op een klein plafond in groei van de dagcijfers zitten. Om de cijfers te kunnen laten dalen moet het eerst stabiliseren, en de cijfers op dit moment laten een kleine stabilisatie zien.

Tuurlijk is de druk op de zorg nog gigantisch, maar een stabilisatie is de eerste aanzet om die druk af te laten nemen.

Afgelopen donderdag/vrijdag werd er keihard geroepen overal dat we in lockdown moeten omdat de cijfers te hard aan het groeien zijn. Nu zijn de cijfers 3 dagen eigenlijk niet gegroeid maar zijn ze gelijk gebleven en wordt er niets gezegd, alleen: "De druk op de zorg is nog te groot"

Ik kan het te rooskleurig in zien hoor, dat snap ik. Ik ben iemand die graag het positieve ziet en later teleurgesteld word dan dat ik alleen maar naar het negatieve kijk en vergeet verder te leven, dus dat zit wel in mijn aard.
Eerste effecten kunnen we vandaag gaan zien, het stabiliseert zich redelijk. Je inmiddels zou een explosie in de ziekenhuizen moeten zien. Wat exponentiele groei geen lineaire groei.
blablablabla
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:07:50 #118
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195846225
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:06 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het is nu niet één dag, het zijn er 4. Gisteren waren de cijfers te laag door een storing, dus kun je stellen dat de cijfers door 2 gedeeld zo rond 9300 waren. Eergisteren waren de cijfers te hoog door een storing en kun je stellen dat de cijfers zo rond de 9300 waren. Dag daarvoor waren de cijfers daadwerkelijk rond de 9300.
Ok, daar had ik even niet bij stil gestaan, fair point. :)
pi_195846248
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:06 schreef zalkc het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
N.a.v. een berichtje van vanmorgen hier, blijkbaar komen er nog altijd 16.000 mensen per dag in De Efteling. Je zou denken dat daar wat winst te halen valt, tenzij er andere belangen spelen....
blablablabla
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:09:33 #120
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195846261
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:07 schreef Za het volgende:

[..]

Er zijn altijd achterstallige meldingen, die kunnen niet eeuwig aangewend worden om een afvlakking te willen waarnemen wanneer deze er niet is.
Kijk naar de grafieken van mijzelf, @_serial_ , de foto van het scherm van @Claudia_x en de twitter post die ik gequote heb eerder (van @Jazeg). Zie jij daar geen afvlakking in? Indien nee, wat zie je?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:09:56 #121
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195846271
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:06 schreef zalkc het volgende:

[..]

Of meer, omdat ze weg gingen.
Ja dat is het ook, ze gingen meestal op vakantie naar een huisje van Center Parcs bijvoorbeeld. En meestal blijven ze wel vaker op bezoek te gaan bij iemand... Zeker kan het ook aan dat vele mensen stiekem illegaal feestjes blijven vieren.
Humor, serieus en vrolijk!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:10:20 #122
5428 crew  miss_sly
pi_195846287
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dit zijn de cijfers van de afgelopen week met afgelopen weekend erbij (vanaf vandaag terug tot en met vorige week zaterdag)
25-10-2020: 10202 (inclusief de lagere van de 24e, vandaar de groei hier)
24-10-2020: 8651
23-10-2020: 9996 (inclusief die 700 van eerder uit Twente, vandaar de grote piek hier)
22-10-2020: 9271
21-10-2020: 8743
20-10-2020: 8165
19-10-2020: 7992
18-10-2020: 8182
17-10-2020: 8114

Als je deze cijfers pakt, hebben we de 25e, 24e, 23e en 22e iedere dag cijfers rond de 9300 nieuwe dagmeldingen.

Zoals je kunt zien, er zit echt geen gigantisch verschil in de weekenden. Niet groot genoeg om nu te zeggen: We zien 't later deze week pas, dat is ondertussen echt niet meer.

Toch blijf ik het zonde vinden (en dit is echt niet aan jou gericht ook al quote ik je :)). 2 dagen terug gingen we door de 10.000 en werd er overal hel en verdoemenis gesproken. Gisteren waren de cijfers lager en mochten we niets zeggen want: Cijfers waren incompleet. Nu zijn de cijfers weer best oké en moeten we nog dagen wachten. Het lijkt (en dat is echt niet uniek aan dit topic) wel zo te zijn dat een bericht dat minder negatief is dan verwacht niet gezien mag worden als goed nieuws in deze tijd. Je zou toch verwachten dat je dit soort berichten als een strohalm vastpakt en ziet als een lichtpuntje in plaats van er het meest negatieve in zien?
Ik vind mensen die wat voorzichtiger zijn en niet meteen de vlag uithangen en roepen dat alles weer geweldig goed gaat (zie je hoe incorrect dat is om in superlatieven te praten) neerzetten als mensen die hel en verdoemenis prediken niet prettig. En er is nog geen moment geweest dat je niets mocht zeggen.
Er wordt behoorlijk weinig hel en verdoemenis gepredikt (een enkeling wellicht), en je mag alles zeggen. Niet iedereen ervaart alles op dezelfde manier. Niet iedereen ziet het als ‘goed nieuws’ en zijn gematigd positief.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195846311
Niet om te haten maar in België zie je dus hoe cijfers zich ontwikkelen als je substantieel te weinig doet qua maatregelen. Dan spring je van 10.000 naar 16.000 in een etmaal, je blijft niet kwakkelen rond die 10.000 zoals hier. Zo werkt dat virus niet.

Stagnatie = krimp.
blablablabla
pi_195846318
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:02 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Mee eens, maar misschien kan herfstvakantie een rol meegespeeld hebben dat er tijdelijk minder groei is omdat meer mensen weg waren.
Daar denk ik ook steeds aan. Maar dat kan ik op twee manieren interpreteren.

A. er zijn nu (en de komende twee weken) minder besmettingen doordat er minder onderlinge beweging is.
de cijfers zouden daarna dus weer op lopen als dit meespeelt.
B. Als dat zo is, dan betekent het dat minder onderlinge bewegingsruimte dus daadwerkelijk direct invloed heeft. en dat verder beperkende maatregelen dus daadwerkelijk effectief zal zijn om de besmettingen te drukken.

Wat ik wel weet is dat deze cijfers, onder invloed van de herfstvakantie, niets zullen zeggen over het al dan niet effect hebben van de versterkte maatregelen. Die vielen immers gelijk met de vakantie.
"Life's a Bitch"
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 25 oktober 2020 @ 15:11:55 #125
206731 Mortaxx
Doomer
pi_195846320
quote:
6s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:08 schreef Elan het volgende:

[..]

N.a.v. een berichtje van vanmorgen hier, blijkbaar komen er nog altijd 16.000 mensen per dag in De Efteling. Je zou denken dat daar wat winst te halen valt, tenzij er andere belangen spelen....
Zolang de hoeren hun vak mogen uitoefenen moet je ook niet zeuren over een Efteling
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_195846346
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:11 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Zolang de hoeren hun vak mogen uitoefenen moet je ook niet zeuren over een Efteling
Hoeren dicht en scholen open is smeken om andere problemen @GGMM
blablablabla
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:13:02 #127
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195846348
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind mensen die wat voorzichtiger zijn en niet meteen de vlag uithangen en roepen dat alles weer geweldig goed gaat (zie je hoe incorrect dat is om in superlatieven te praten) neerzetten als mensen die hel en verdoemenis prediken niet prettig. En er is nog geen moment geweest dat je niets mocht zeggen.
Er wordt behoorlijk weinig hel en verdoemenis gepredikt (een enkeling wellicht), en je mag alles zeggen. Niet iedereen ervaart alles op dezelfde manier. Niet iedereen ziet het als ‘goed nieuws’ en zijn gematigd positief.
Dat heb ik misschien te sterk aangezet, mijn frustratie was ook zeker niet gericht aan jou (en de meesten in dit topic) maar meer aan de talkshows de afgelopen dagen, de niet gecorrigeerde pushberichten van NOS etc.

Van NOS kwam eergister een pushmelding dat er 10.000 meldingen waren, maar 2 uur later toen ze wisten dat er teveel waren werd het niet gecorrigeerd. Gisteren kwam er een pushmelding dat de cijfers zo'n 8600 waren, maar dat de meldingen niet compleet waren en er daardoor meer zijn dan gemeld. Vandaag zijn de cijfers 'goed' (minder slecht dan verwacht) en komt er niets.

Dat is mijn frustratie eigenlijk vooral, en dat heb ik denk ik niet voldoende duidelijk gemaakt in mijn vorige post. Excuus daarvoor.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:13:21 #128
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195846362
Als de kapper maar open blijft
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:13:41 #129
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195846376
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind mensen die wat voorzichtiger zijn en niet meteen de vlag uithangen en roepen dat alles weer geweldig goed gaat (zie je hoe incorrect dat is om in superlatieven te praten) neerzetten als mensen die hel en verdoemenis prediken niet prettig. En er is nog geen moment geweest dat je niets mocht zeggen.
Er wordt behoorlijk weinig hel en verdoemenis gepredikt (een enkeling wellicht), en je mag alles zeggen. Niet iedereen ervaart alles op dezelfde manier. Niet iedereen ziet het als ‘goed nieuws’ en zijn gematigd positief.
Maar niet alle mensen zijn wat voorzichtiger hoor... echter zijn er ook vele medelanders die ook niet voorzichtig zijn met alles, vooral niet meer aan de maatregelen te houden. Ze zijn gewoon coronamoe geworden na paar maanden geleden. Echter denk ik het een strijd wordt van 2 kampen: mensen die wel aan maatregelen houden en andere niet, dat is wel voor de cijfers wel tekenend.
Humor, serieus en vrolijk!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:14:29 #130
5428 crew  miss_sly
pi_195846392
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Oké, daar kan ik me volledig in vinden. Uiteindelijk maakt het niet uit waar het effect vandaan komt op dit moment, effect is effect. Over 2 weken zullen we zien of de herfstvakantie een dempend effect heeft gehad of dat het door de maatregelen kwam, maar we kunnen ondertussen wel stellen dat we (op dit moment) op een klein plafond in groei van de dagcijfers zitten. Om de cijfers te kunnen laten dalen moet het eerst stabiliseren, en de cijfers op dit moment laten een kleine stabilisatie zien.

Tuurlijk is de druk op de zorg nog gigantisch, maar een stabilisatie is de eerste aanzet om die druk af te laten nemen.

Afgelopen donderdag/vrijdag werd er keihard geroepen overal dat we in lockdown moeten omdat de cijfers te hard aan het groeien zijn. Nu zijn de cijfers 3 dagen eigenlijk niet gegroeid maar zijn ze gelijk gebleven en wordt er niets gezegd, alleen: "De druk op de zorg is nog te groot"

Ik kan het te rooskleurig in zien hoor, dat snap ik. Ik ben iemand die graag het positieve ziet en later teleurgesteld word dan dat ik alleen maar naar het negatieve kijk en vergeet verder te leven, dus dat zit wel in mijn aard.
Ik heb niet om een strenge lockdown geroepen. De druk op de zorg is ook nog te groot.

Ik vind mezelf helemaal niet negatief, maar ook niet positief. Ik zie mezelf graag als een realist ;)
Zoals ik al zei: de cijfers van nu zien er best goed uit, daar ben ik blij om. Ik praat alleen liever pas over een stabilisatie als daarvan wat langer dan drie dagen sprake is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195846415
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
Als de kapper maar open blijft
Ook bizar dat die gewoon zonder mondkapje mogen werken. Snap dat echt niet. Ook mensen die nu een kapper bezoeken niet trouwens. Lekker zonder bescherming en anderhalve meter zo'n figuur die de hele dag blootgesteld is aan potentiele coronalijers een half uur in je nek.
blablablabla
pi_195846443
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:09 schreef chratnox het volgende:

Kijk naar de grafieken van mijzelf, @:_serial_ , de foto van het scherm van @:Claudia_X en de twitter post die ik gequote heb eerder (van @:Jazeg). Zie jij daar geen afvlakking in? Indien nee, wat zie je?
Ik zie mensen die graag een afvlakking willen zien (no offense).

Er staan geen cijfers bij van het aantal mensen die niet getest kunnen worden qua capaciteit, geen percentage wat positief test, geen percentage jongeren dat zich bewust niet laat testen omdat ze geen zin hebben om binnen te gaan zitten, geen percentage asymptomatisch personen dat altijd al buiten beeld blijft, etc.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:17:19 #133
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195846473
Ik heb ook goed gekeken naar naar een gekleurde landkaart, wat mij betreft zijn er nog weinig groene zones die verklaart uit dat daling ingezet wordt en veelal helaas wel veel rode plekken te zien waar het nog blijft stijgen. En dat uit zich op dat er te weinig is voor om te spreken van een daling of stabilisatie.
Humor, serieus en vrolijk!
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 25 oktober 2020 @ 15:17:23 #134
206731 Mortaxx
Doomer
pi_195846474
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:15 schreef Elan het volgende:

[..]

Ook bizar dat die gewoon zonder mondkapje mogen werken. Snap dat echt niet. Ook mensen die nu een kapper bezoeken niet trouwens. Lekker zonder bescherming en anderhalve meter zo'n figuur die de hele dag blootgesteld is aan potentiele coronalijers een half uur in je nek.
Er wordt toch een gezondsheidscheck gedaan? :)
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:17:58 #135
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195846492
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb niet om een strenge lockdown geroepen. De druk op de zorg is ook nog te groot.

Ik vind mezelf helemaal niet negatief, maar ook niet positief. Ik zie mezelf graag als een realist ;)
Zoals ik al zei: de cijfers van nu zien er best goed uit, daar ben ik blij om. Ik praat alleen liever pas over een stabilisatie als daarvan wat langer dan drie dagen sprake is.
De druk op de zorg is ook te groot, daar ben ik het mee eens. Dat gezegd hebbende, ik snap wat je bedoelt. Ik zal op mn enthousiasme letten :)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195846522
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:17 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Er wordt toch een gezondsheidscheck gedaan? :)
Hoi, heb je klachten gerelateerd aan Corona?
Nee? Ok ga lekker zitten aan de koffietafel er komt zo iemand bij je :)

~O>
blablablabla
pi_195846531
Zolang er nog steeds honderden mensen illegaal bij elkaar komen in bossen, parken, rijdende sauna's of achter de voordeur kun je maatregelen nemen tot je een ons weegt, maar dan helpt er niets
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:20:53 #138
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195846567
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:16 schreef Za het volgende:

[..]

Ik zie mensen die graag een afvlakking willen zien (no offense).

Er staan geen cijfers bij van het aantal mensen die niet getest kunnen worden qua capaciteit, geen percentage wat positief test, geen percentage jongeren dat zich bewust niet laat testen omdat ze geen zin hebben om binnen te gaan zitten, geen percentage asymptomatisch personen dat altijd al buiten beeld blijft, etc.
Puur zwart/wit naar de cijfers gekeken zie je dat er geen significante groei in de hoeveelheid positieve tests is terwijl we wel weten dat de hoeveelheid tests die gedaan wordt toenemen. Dinsdag zullen we het met meer zekerheid kunnen zeggen, maar het is logisch aan te nemen dat als er meer getest wordt en er evenveel mensen positief zijn, er geen groei in percentage is. Dat geeft ook aan dat er een beter beeld van de hoeveelheid besmettingen komt. Dat is nog niet goed genoeg, dat ben ik met je eens.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:21:16 #139
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195846579
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:19 schreef TheVulture het volgende:
Zolang er nog steeds honderden mensen illegaal bij elkaar komen in bossen, parken, rijdende sauna's of achter de voordeur kun je maatregelen nemen tot je een ons weegt, maar dan helpt er niets
Ja dit.... dit zorgen ook voor vele besmettingen... echter blijven ze doen in het weekenden en vakanties. Vooral is dit echt alles bepalend hoe het verder kan verspreiden in Nederland.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195846583
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:15 schreef Elan het volgende:

[..]

Ook bizar dat die gewoon zonder mondkapje mogen werken. Snap dat echt niet. Ook mensen die nu een kapper bezoeken niet trouwens. Lekker zonder bescherming en anderhalve meter zo'n figuur die de hele dag blootgesteld is aan potentiele coronalijers een half uur in je nek.
Volgens mij heeft de kappersbranche juist geadviseerd om mondkapjes te dragen... mijn kapper doet het tenminste wel en die van mijn ouders ook :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_195846603
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:20 schreef chratnox het volgende:

[..]

Puur zwart/wit naar de cijfers gekeken zie je dat er geen significante groei in de hoeveelheid positieve tests is terwijl we wel weten dat de hoeveelheid tests die gedaan wordt toenemen. Dinsdag zullen we het met meer zekerheid kunnen zeggen, maar het is logisch aan te nemen dat als er meer getest wordt en er evenveel mensen positief zijn, er geen groei in percentage is. Dat geeft ook aan dat er een beter beeld van de hoeveelheid besmettingen komt. Dat is nog niet goed genoeg, dat ben ik met je eens.
Het is gewoon duidelijk aan het afvlakken, je kunt vanzelfsprekend geen garanties geven over komende week maar de cijfers zoals jij gepost hebt spreken voor zich. Zelfs het vorige pakket lijkt een beperkte invloed gehad te hebben.
blablablabla
pi_195846642
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:21 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de kappersbranche juist geadviseerd om mondkapjes te dragen... mijn kapper doet het tenminste wel en die van mijn ouders ook :Y
Hier keek ik naar binnen niemand droeg ze, ook de bezoekers niet. Was wel zo'n barbier dus hoog hipste/jong gehalte maar die hebben ook gewoon (groot) ouders.
blablablabla
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:24:17 #143
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195846648
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:19 schreef TheVulture het volgende:
Zolang er nog steeds honderden mensen illegaal bij elkaar komen in bossen, parken, rijdende sauna's of achter de voordeur kun je maatregelen nemen tot je een ons weegt, maar dan helpt er niets
Honderden is geen probleem, duizenden ook niet, tienduizenden ook niet, bij miljoenen krijg je pas echt problemen. Als al die illegale feestvierders besmet raken en daarbij nog 2 anderen aansteken, dan heb je het nog maar over 1-2 duizend besmettingen.

Het echte gevaar zit er in dat jij gelooft dat het allemaal niks meer uit maakt omdat iemand anders zich er niet aan houd. Dan kan jou verjaardag best wel doorgaan toch? Daar zit het risico in, dat veel mensen denken dat die lokale incidenten bepalend zijn en het niet in verhouding kunnen zien, en daardoor hun eigen gedrag aanpassen ten negatieve.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:24:25 #144
5428 crew  miss_sly
pi_195846652
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

De druk op de zorg is ook te groot, daar ben ik het mee eens. Dat gezegd hebbende, ik snap wat je bedoelt. Ik zal op mn enthousiasme letten :)
Enthousiasme en positiviteit zijn op zich wel goed, natuurlijk! Beter imo dan negativiteit. Voor alles geldt dat er teveel van kan zijn. Ook mijn voorzichtigheid;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:25:54 #145
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195846695
Ha, kijk die Rutte dan lekker effe casual in zn zondagskloffie op gympies aan komen fietsen dan :D

pi_195846704
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:25 schreef dick_laurent het volgende:
Ha, kijk die Rutte dan lekker effe casual in zn zondagskloffie op gympies aan komen fietsen dan :D

[ afbeelding ]
Catshuis overleg?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:26:22 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195846705
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Het is gewoon duidelijk aan het afvlakken, je kunt vanzelfsprekend geen garanties geven over komende week maar de cijfers zoals jij gepost hebt spreken voor zich. Zelfs het vorige pakket lijkt een beperkte invloed gehad te hebben.
Behalve dat het lagere aantal positieve tests wat je nu hebt deels zou kunnen voortkomen uit het feit dat noord (veel gemeentes waar het aantal daalt) het gevolg kunnen zijn van de herfstvakantie die daar van 12 tot en met 16 oktober was.
Midden en zuid hadden van 19 tot en met 23 oktober herfstvakantie.
Dus ook al de daling daar de komende week inzet kan dat nog wel deels het gevolg zijn van de herfstvakantie.

Pas als de laatste herfstvakantie meer dan 2 weken voorbij is en er dan nog steeds sprake is van een daling cq afvlakking weet je zeker dat daar sprake van is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195846716
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:02 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Mee eens, maar misschien kan herfstvakantie een rol meegespeeld hebben dat er tijdelijk minder groei is omdat meer mensen weg waren.
Ze waren niet weg want waar kun je heen?
De scholen waren gesloten. Dat kan wellicht wel effect hebben. Eigenlijk zou het gek zijn als het geen effect zou hebben.
Go hard or go home
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:26:43 #149
5428 crew  miss_sly
pi_195846718
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:20 schreef chratnox het volgende:

[..]

Puur zwart/wit naar de cijfers gekeken zie je dat er geen significante groei in de hoeveelheid positieve tests is terwijl we wel weten dat de hoeveelheid tests die gedaan wordt toenemen. Dinsdag zullen we het met meer zekerheid kunnen zeggen, maar het is logisch aan te nemen dat als er meer getest wordt en er evenveel mensen positief zijn, er geen groei in percentage is. Dat geeft ook aan dat er een beter beeld van de hoeveelheid besmettingen komt. Dat is nog niet goed genoeg, dat ben ik met je eens.
Dat vind ik inderdaad een interessant ijkpunt: dinsdag het percentage positieve tekstuitslagen op de afgenomen testen. Als dat gelijk is of gedaald, vind ik dat er echt sprake is van een verandering.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:27:22 #150
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195846733
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:25 schreef dick_laurent het volgende:
Ha, kijk die Rutte dan lekker effe casual in zn zondagskloffie op gympies aan komen fietsen dan :D

[ afbeelding ]
Blijf ik geweldig vinden in Nederland. Dat dat gewoon kan. Die foto ook dat hij zijn fiets op slot doet bij paleis Noordeinde is ook gewoon typisch NL ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195846750
Nederlanders zijn over het algemeen toch gehoorzamer en onderdaniger dan Zuid-Europeanen, ondanks het zogenaamde eigenwijze beeld. Hier zul je geen horeca-eigenaren rellen zien schoppen omdat ze moeten sluiten. De cijfers over mobiliteit in Amsterdam bevestigen dat nog eens.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:28:18 #152
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195846753
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Behalve dat het lagere aantal positieve tests wat je nu hebt deels zou kunnen voortkomen uit het feit dat noord (veel gemeentes waar het aantal daalt) het gevolg kunnen zijn van de herfstvakantie die daar van 12 tot en met 16 oktober was.
Midden en zuid hadden van 19 tot en met 23 oktober herfstvakantie.
Dus ook al de daling daar de komende week inzet kan dat nog wel deels het gevolg zijn van de herfstvakantie.

Pas als de laatste herfstvakantie meer dan 2 weken voorbij is en er dan nog steeds sprake is van een daling cq afvlakking weet je zeker dat daar sprake van is.
Nadeel is dat sommigen al een lockdown willen volgende week en dat geduld niet hebben.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:28:55 #153
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195846773
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:26 schreef Noek het volgende:

[..]

Ze waren niet weg want waar kun je heen?
De scholen waren gesloten. Dat kan wellicht wel effect hebben. Eigenlijk zou het gek zijn als het geen effect zou hebben.
De scholen in midden en zuiden gaan morgen weer open na hun hersftvakantie.
Humor, serieus en vrolijk!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:30:27 #154
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195846801
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:27 schreef zalkc het volgende:

[..]

Blijf ik geweldig vinden in Nederland. Dat dat gewoon kan. Die foto ook dat hij zijn fiets op slot doet bij paleis Noordeinde is ook gewoon typisch NL ;)
Echt he. Zie je een Trump al in zo'n outfit op een fiets aankomen bij the White house?? :D
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:30:33 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195846804
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:25 schreef dick_laurent het volgende:
Ha, kijk die Rutte dan lekker effe casual in zn zondagskloffie op gympies aan komen fietsen dan :D

[ afbeelding ]
Met een Breda hoodie :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195846805
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:11 schreef Elan het volgende:
Niet om te haten maar in België zie je dus hoe cijfers zich ontwikkelen als je substantieel te weinig doet qua maatregelen. Dan spring je van 10.000 naar 16.000 in een etmaal, je blijft niet kwakkelen rond die 10.000 zoals hier. Zo werkt dat virus niet.

Stagnatie = krimp.
Wel verbazingwekkend dat op een bevolking van 10 miljoen het zo snel groeit, terwijl de belgen al langer gebukt gaan onder streng beleid.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195846875
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:28 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

De scholen in midden en zuiden gaan morgen weer open na hun hersftvakantie.
Het Noorden had een trendbreuk. Die scholen waren al eerder dicht.
Go hard or go home
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:35:18 #158
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195846939
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:28 schreef Confetti het volgende:
Nederlanders zijn over het algemeen toch gehoorzamer en onderdaniger dan Zuid-Europeanen, ondanks het zogenaamde eigenwijze beeld. Hier zul je geen horeca-eigenaren rellen zien schoppen omdat ze moeten sluiten. De cijfers over mobiliteit in Amsterdam bevestigen dat nog eens.
Dat is niet waar, vele Nederlanders zijn eigenwijs maar de cijfers van mobiliteit is ook dalende. Het heeft te maken dat vele mensen thuis gaan werken. Wel is het zo dat heel veel mensen moeite hebben met de maatregelen, dat is ook het zekere van. Nou ja, mensen zijn nu wat voorzichtiger geworden na de laatste persconferentie van Rutte en de Jonge. En dat wil ook zeggen dat de draagvlak voor opvolgen van de maatregelen nog wel heel klein is geworden vanaf mei/juni na opheffing van "intelligente" lockdown in het voorjaar.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195846979
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wel verbazingwekkend dat op een bevolking van 10 miljoen het zo snel groeit, terwijl de belgen al langer gebukt gaan onder streng beleid.
Ik weet niet of dat verbazingwekkend is. Niet dat ik er voorstander van ben maar ik denk dat de enige maatregel die écht zou helpen een lockdown is.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:37:54 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847025
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:26 schreef Noek het volgende:

[..]

Ze waren niet weg want waar kun je heen?
De scholen waren gesloten. Dat kan wellicht wel effect hebben. Eigenlijk zou het gek zijn als het geen effect zou hebben.
Je mag niet eens met je vliegtuig naar je vakantiehuis in Griekenland idd.... :+
Maar het gros zal thuisgebleven zijn, hoewel ik hier (toeristische regio) wel weer wat meer drukte in de supermarkt zag de afgelopen 2 weken en ik verwacht dat het na dit weekend weer rustiger gaat zijn, maar ook als mensen in NL op vakantie waren en ze verschijnselen kregen en getest werden dan tellen ze denk ik mee bij de cijfers van hun woongemeente en niet in Midden-Drenthe omdat ze toevallig in Zwiggelte op vakantie waren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:40:09 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847102
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:33 schreef Noek het volgende:

[..]

Het Noorden had een trendbreuk. Die scholen waren al eerder dicht.
Duidelijk verschil idd:
https://covid19.innouveau.com/#/change

Behalve Urk met +230%.... I wonder why.... O-)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195847123
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:15 schreef Elan het volgende:

[..]

Ook bizar dat die gewoon zonder mondkapje mogen werken. Snap dat echt niet. Ook mensen die nu een kapper bezoeken niet trouwens. Lekker zonder bescherming en anderhalve meter zo'n figuur die de hele dag blootgesteld is aan potentiele coronalijers een half uur in je nek.
Precies dit begrijp ik ook niet. Niet zeker gezien het feit dat zo'n kapper veel klanten op een dag heeft inderdaad.
Als dit geen groot risico is, wat dan wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2020 15:41:38 ]
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:40:58 #163
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195847144
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:59 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Naja hel en verdoemenis, de cijfers zijn gewoon niet oké. We zijn al een aantal weken blij als we enigszins een afvlakking zien, maar de echte daling blijft maar uit. Zolang we met dit soort hoge getallen zitten elke dag blijft de druk op de zorg immens groot.
Als het je om de zorgdruk gaat, kun je beter de ziekenhuisopnames in de gaten houden.
pi_195847168
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 12:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ook met een minder goed werkend vaccin kan je heel ver komen. Ver genoeg om bijvoorbeeld nooit meer een lockdown nodig te hebben.
'Nooit meer een lockdown' vind ik wel een hele lage drempel.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195847170
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Duidelijk verschil idd:
https://covid19.innouveau.com/#/change

Behalve Urk met +230%.... I wonder why.... O-)
Nou, NoordHolland doet helaas ook niet mee.... :{
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:41:37 #166
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195847174
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:27 schreef zalkc het volgende:

[..]

Blijf ik geweldig vinden in Nederland. Dat dat gewoon kan. Die foto ook dat hij zijn fiets op slot doet bij paleis Noordeinde is ook gewoon typisch NL ;)
[ afbeelding ]
Ben echt bang dat het straks niet meer kan met al die dreigementen naar de politiek toe. Verharding van de samenleving...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:43:03 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847227
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:28 schreef zalkc het volgende:

[..]

Nadeel is dat sommigen al een lockdown willen volgende week en dat geduld niet hebben.
Het voordeel van een lockdown terwijl de cijfers nu al dalend zijn is dat ze nog sneller gaan dalen.
Als de cijfers weer gaan stijgen na de herfstvakantie en je moet half november tot een lockdown besluiten op basis van de cijfers van dat moment loop je nog veel harder achter de feiten aan.

Het blijft lastig, herfstvakantie tussendoor kan de cijfers behoorlijk beïnvloeden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:44:35 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847297
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:41 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Nou, NoordHolland doet helaas ook niet mee.... :{
Nee idd.
Wellicht reist men in Drenthe, Friesland en Groningen verder om naar school te kunnen gaan en is het effect daardoor groter dan in Noord-Holland.
Bijvoorbeeld.

Overigens is de stijging in Noord-Holland de laatste dagen wel een stuk minder dan eerder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195847299
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:20 schreef chratnox het volgende:

Puur zwart/wit naar de cijfers gekeken zie je dat er geen significante groei in de hoeveelheid positieve tests is terwijl we wel weten dat de hoeveelheid tests die gedaan wordt toenemen. Dinsdag zullen we het met meer zekerheid kunnen zeggen, maar het is logisch aan te nemen dat als er meer getest wordt en er evenveel mensen positief zijn, er geen groei in percentage is. Dat geeft ook aan dat er een beter beeld van de hoeveelheid besmettingen komt. Dat is nog niet goed genoeg, dat ben ik met je eens.
Ik denk niet dat het realistisch is om van een afvlakking te spreken op dit moment.

Zie bv België.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:45:09 #170
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195847323
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het voordeel van een lockdown terwijl de cijfers nu al dalend zijn is dat ze nog sneller gaan dalen.
Als de cijfers weer gaan stijgen na de herfstvakantie en je moet half november tot een lockdown besluiten op basis van de cijfers van dat moment loop je nog veel harder achter de feiten aan.

Het blijft lastig, herfstvakantie tussendoor kan de cijfers behoorlijk beïnvloeden.
Zeker waar. De herfstvakantie kan ook net het verschil maken om die daling in te zetten. Als de R rond de 1 hing voor de herfstvakantie kan de herfstvakantie er bijvoorbeeld net voor zorgen dat ie naar 0.9 gaat door een flink aantal minder reisbewegingen.

Dat kunnen we idd over 2 weken pas met zekerheid zeggen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195847368
We zien ook nog niet echt een duidelijke daling. Hooguit een voorzichtige afvlakking rond de 9400 nieuwe besmettingen per dag.

Dat is nog steeds veel en veel te hoog.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:46:15 #172
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195847376
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:44 schreef Za het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het realistisch is om van een afvlakking te spreken op dit moment.

Zie bv België.
Wat heeft België er mee te maken?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:47:01 #173
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195847412
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:46 schreef Tomatenboer het volgende:
We zien ook nog niet echt een duidelijke daling. Hooguit een voorzichtige afvlakking rond de 9400 nieuwe besmettingen per dag.

Dat is nog steeds veel en veel te hoog.
Het kan pas dalen nadat het stabiel wordt. Als dit daadwerkelijk een stabilisatie is volgt daling vanzelf.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:47:10 #174
5428 crew  miss_sly
pi_195847419
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:40 schreef VoMy het volgende:

[..]

Als het je om de zorgdruk gaat, kun je beter de ziekenhuisopnames in de gaten houden.
Ik hou de cijfers van NICE n de gaten en hoewel ze gelukkig niet heel hard stijgen, is het nog steeds twee stappen terug, drie omhoog. Hoewel ik ook daar een lichte afvlakking lijk te zien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:47:17 #175
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195847426
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:46 schreef Tomatenboer het volgende:
We zien ook nog niet echt een duidelijke daling. Hooguit een voorzichtige afvlakking rond de 9400 nieuwe besmettingen per dag.

Dat is nog steeds veel en veel te hoog.
Het is een situatie waarbij de sirenes niet aan hoeven maar de vlag ook niet uit kan.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195847438
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:46 schreef zalkc het volgende:

Wat heeft België er mee te maken?
Gewoon de trend daar ondanks de maatregelen, ook elders.

En dan zouden wij een afvlakking hebben.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:47:44 #177
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195847448
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:44 schreef Za het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het realistisch is om van een afvlakking te spreken op dit moment.

Zie bv België.
Kun je uitleggen waarom het niet realistisch is om te spreken van een afvlakking op basis van de cijfers van België? De cijfers van NL zijn op dit moment totaal niet vergelijkbaar met België, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195847454
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wel verbazingwekkend dat op een bevolking van 10 miljoen het zo snel groeit, terwijl de belgen al langer gebukt gaan onder streng beleid.
Dat viel in de praktijk reuze mee, sowieso is dat land amper te regeren er zijn 6 regio's met allemaal hun eigen belangen en regeltjes.

Horeca was gewoon open, weinig controle op groepsdrukte. Wij zagen hier die strenge beelden van Antwerpen wel maar dat is absoluut niet representatief voor de rest van België en was bovendien tijdelijk van aard.
blablablabla
pi_195847468
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee idd.
Wellicht reist men in Drenthe, Friesland en Groningen verder om naar school te kunnen gaan en is het effect daardoor groter dan in Noord-Holland.
Bijvoorbeeld.
Ik denk dat er in NoordHolland ook meer in de randstad gewerkt wordt. Helpt niet echt, zeg maar.
pi_195847470
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:47 schreef zalkc het volgende:

[..]

Het is een situatie waarbij de sirenes niet aan hoeven maar de vlag ook niet uit kan.
Dus aankomende week: “we gaan nog even op deze voet verder” of zal men zwichten voor de “lockdown” roep?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195847488
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Denk jij, met de kennis van nu, dat je Covid-19 had toen je zo ziek was?
Nee, uitgesloten. Dat was te vroeg. Ik heb het wel eens met mijn longarts besproken en hij sloot het ook uit op basis van het beeld uit de scans.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:49:25 #182
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195847504
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dus aankomende week: “we gaan nog even op deze voet verder” of zal men zwichten voor de “lockdown” roep?
"We kijken nog een weekje of de maatregelen effect hebben wat doorzet"
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:49:39 #183
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_195847514
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Behalve dat het lagere aantal positieve tests wat je nu hebt deels zou kunnen voortkomen uit het feit dat noord (veel gemeentes waar het aantal daalt) het gevolg kunnen zijn van de herfstvakantie die daar van 12 tot en met 16 oktober was.
Midden en zuid hadden van 19 tot en met 23 oktober herfstvakantie.
Dus ook al de daling daar de komende week inzet kan dat nog wel deels het gevolg zijn van de herfstvakantie.

Pas als de laatste herfstvakantie meer dan 2 weken voorbij is en er dan nog steeds sprake is van een daling cq afvlakking weet je zeker dat daar sprake van is.
In Twente horen we ook tot regio Noord, wij zijn de CoronaHotspot ondanks de schoolvakantie :P
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:49:56 #184
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195847525
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dus aankomende week: “we gaan nog even op deze voet verder” of zal men zwichten voor de “lockdown” roep?
Ik hoop (heel egoïstisch omdat ik van een lockdown meer last zou hebben dan van de huidige maatregelen, uitgaande van lockdowns in andere landen) vooral even op deze voet verder om de maatregelen een kans te geven. Nu een lockdown in zou niet logisch zijn, aangezien we geen harde groei zien.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:49:56 #185
5428 crew  miss_sly
pi_195847526
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dus aankomende week: “we gaan nog even op deze voet verder” of zal men zwichten voor de “lockdown” roep?
Ik hoop dat ze nog even op dezelfde voet verder gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:50:37 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847547
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ik denk dat er in NoordHolland ook meer in de randstad gewerkt wordt. Helpt niet echt, zeg maar.
Dat zou ook heel veel kunnen uitmaken idd.
Vanuit Drenthe, Friesland en Groningen zal dat veel beperkter zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195847557
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:47 schreef chratnox het volgende:

[..]

Kun je uitleggen waarom het niet realistisch is om te spreken van een afvlakking op basis van de cijfers van België? De cijfers van NL zijn op dit moment totaal niet vergelijkbaar met België, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Ziekenhuiscijfers in België zijn in een week tijd ruim verdubbeld, daar komen wij bij lange na niet aan.
blablablabla
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:51:14 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847567
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, uitgesloten. Dat was te vroeg. Ik heb het wel eens met mijn longarts besproken en hij sloot het ook uit op basis van het beeld uit de scans.
Ah, dat is dan aan de ene kant weer een voordeel, met als nadeel dat je dan nog niet weet wat het wel was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195847568
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dus aankomende week: “we gaan nog even op deze voet verder” of zal men zwichten voor de “lockdown” roep?
Lockdown hoeft van mij niet, maar wat extra dingen dicht (pretparken bijvoorbeeld) kan volgens mij geen kwaad om wat sneller lucht te krijgen. De ziekenhuisopnames groeien natuurlijk nog wel lekker 2 weken door.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:51:22 #190
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195847573
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze nog even op dezelfde voet verder gaan.
Ik hoop dat er morgen een dikke toverfee langs vliegt die alles weer wegtovert. Maar als dat niet gebeurd ben ik het met je eens :)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195847578
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dus aankomende week: “we gaan nog even op deze voet verder” of zal men zwichten voor de “lockdown” roep?
Ik denk dat men kiest voor een korte lockdown om de cijfers harder te laten dalen. Ik denk dat dit ook de verstandige keuze is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:51:39 #192
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195847585
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het voordeel van een lockdown terwijl de cijfers nu al dalend zijn is dat ze nog sneller gaan dalen.
Als de cijfers weer gaan stijgen na de herfstvakantie en je moet half november tot een lockdown besluiten op basis van de cijfers van dat moment loop je nog veel harder achter de feiten aan.

Het blijft lastig, herfstvakantie tussendoor kan de cijfers behoorlijk beïnvloeden.
Maar wat heeft de herfstvakantie ermee te maken dan?
pi_195847586
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dus aankomende week: “we gaan nog even op deze voet verder” of zal men zwichten voor de “lockdown” roep?
Je zou jezelf als regering compleet belachelijk maken als je nu al over gaat op een volledige lockdown.
blablablabla
pi_195847596
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nu een lockdown in zou niet logisch zijn, aangezien we geen harde groei zien.
Maar men riep wel: als we na 2 weken geen afname zien zullen we verdere maatregelen niet schuwen..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:52:43 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847611
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:49 schreef Arizona het volgende:

[..]

In Twente horen we ook tot regio Noord, wij zijn de CoronaHotspot ondanks de schoolvakantie :P
Meer toeristen uit de Randstad? En grenstoerisme?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195847612
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik hoop (heel egoïstisch omdat ik van een lockdown meer last zou hebben dan van de huidige maatregelen, uitgaande van lockdowns in andere landen) vooral even op deze voet verder om de maatregelen een kans te geven. Nu een lockdown in zou niet logisch zijn, aangezien we geen harde groei zien.
Scheelt inderdaad wat een 'lockdown' inhoudt. Als je die van de routekaart neemt, houdt het niet zoveel in in mijn ogen.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:53:24 #197
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195847626
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:52 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Maar men riep wel: als we na 2 weken geen afname zien zullen we verdere maatregelen niet schuwen..
Nou, ze hadden het over de R-waarde, maar afname van de groei is ook afname.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 15:54:04 #198
5428 crew  miss_sly
pi_195847645
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:51 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar wat heeft de herfstvakantie ermee te maken dan?
Dat kun je niet bedenken?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195847657
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:47 schreef chratnox het volgende:

Kun je uitleggen waarom het niet realistisch is om te spreken van een afvlakking op basis van de cijfers van België? De cijfers van NL zijn op dit moment totaal niet vergelijkbaar met België, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Niet specifiek België, maar in landen als België, Italië, Duitsland etc loopt het aantal besmettingen bizar snel op, ondanks hun soms veel strengere maatregelen.

Het is dan niet realistisch te denken dat NL door de kroegen 2 weken geleden een uurtje eerder te sluiten een afvlakking bewerkstelligd.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:57:00 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847714
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:51 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar wat heeft de herfstvakantie ermee te maken dan?
In noord was het van 12-16 oktober herfstvakantie, dus daar waren de scholen dicht, kinderen konden elkaar dus minder makkelijk besmetten en dus minder makkelijk besmettingen mee naar huis nemen.
Tevens zullen er meer ouders vrij geweest zijn en dus worden er ook weer minder besmettingen van het werk mee naar huis genomen.

Een lagere besmettingsgraad door die gegevens zie je nu pas in de statistieken.
Het is dus interessant of je dat voor midden en zuid over een week ook gaat zien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195847717
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah, dat is dan aan de ene kant weer een voordeel, met als nadeel dat je dan nog niet weet wat het wel was.
Ik kan inmiddels aardig accepteren dat het domme pech was en dat ons leven in grote mate wordt bepaald door toeval.

Ik denk dat we zo'n pandemie een stuk aangenamer met elkaar door zouden komen als meer mensen dat zouden doen. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195847736
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:53 schreef zalkc het volgende:

[..]

Nou, ze hadden het over de R-waarde, maar afname van de groei is ook afname.
Het R waarde doel lijkt me niet te halen aankomende week..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195847749
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

In noord was het van 12-16 oktober herfstvakantie, dus daar waren de scholen dicht, kinderen konden elkaar dus minder makkelijk besmetten en dus minder makkelijk besmettingen mee naar huis nemen.
Tevens zullen er meer ouders vrij geweest zijn en dus worden er ook weer minder besmettingen mee naar huis genomen.

Een lagere besmettingsgraad door die gegevens zie je nu pas in de statistieken.
Het is dus interessant of je dat voor midden en zuid over een week ook gaat zien.
Nou, hou je vast. Nu krijg je een relaas hoe je absoluut onzin praat... :{
Doe je overigens niet hoor. ;)
pi_195847790
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:54 schreef Za het volgende:

[..]

Niet specifiek België, maar in landen als België, Italië, Duitsland etc loopt het aantal besmettingen bizar snel op, ondanks hun soms veel strengere maatregelen.

Het is dan niet realistisch te denken dat NL door de kroegen 2 weken geleden een uurtje eerder te sluiten een afvlakking bewerkstelligd.
Welke strengere maatregelen? Die hebben ze niet. Alleen België nu ongeveer hetzelfde maar die begonnen er later mee. Duitsland zit nog op het uurtje eerder sluiten niveau.
pi_195847802
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

'Nooit meer een lockdown' vind ik wel een hele lage drempel.
Ik heb niet gezegd wat mijn laagste drempel was. Die is met vaccin wat mij betreft alleen afstand houden en handen wassen. Of dat ook mogelijk is zal de toekomst uitwijzen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195847814
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

In noord was het van 12-16 oktober herfstvakantie, dus daar waren de scholen dicht, kinderen konden elkaar dus minder makkelijk besmetten en dus minder makkelijk besmettingen mee naar huis nemen.
Tevens zullen er meer ouders vrij geweest zijn en dus worden er ook weer minder besmettingen van het werk mee naar huis genomen.

Een lagere besmettingsgraad door die gegevens zie je nu pas in de statistieken.
Het is dus interessant of je dat voor midden en zuid over een week ook gaat zien.
Hier ben ik ook benieuwd naar.
En eik ook wel of "ze" degene die voor ons de maatregelen bepalen dit ook nog toelichten bij hun eventuele uitleg. Of dat er gewoon niet over gesproken wordt.
"Life's a Bitch"
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:01:16 #207
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195847825
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:57 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het R waarde doel lijkt me niet te halen aankomende week..
Het blijven politici, die betrap je nooit op een meetbare uitspraak :) Een zin als, "de cijfers moeten beter worden, en de trend naar beneden moet worden ingezet" klinkt krachtig, maar is niks zeggend.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195847842
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd wat mijn laagste drempel was. Die is met vaccin wat mij betreft alleen afstand houden en handen wassen. Of dat ook mogelijk is zal de toekomst uitwijzen.
Ik zou niet tekenen voor een permanente anderhalvemetermaatschappij. Dan is het vaccin niet effectief genoeg.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:02:05 #209
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195847847
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kan inmiddels aardig accepteren dat het domme pech was en dat ons leven in grote mate wordt bepaald door toeval.

Ik denk dat we zo'n pandemie een stuk aangenamer met elkaar door zouden komen als meer mensen dat zouden doen. :Y)
Zelf noem ik dat altijd "de loterij des levens", domme pech en geluk bestaat gewoon :)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195847852
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:57 schreef Leandra het volgende:

In noord was het van 12-16 oktober herfstvakantie, dus daar waren de scholen dicht, kinderen konden elkaar dus minder makkelijk besmetten en dus minder makkelijk besmettingen mee naar huis nemen.
Tevens zullen er meer ouders vrij geweest zijn en dus worden er ook weer minder besmettingen van het werk mee naar huis genomen.

Een lagere besmettingsgraad door die gegevens zie je nu pas in de statistieken.
Het is dus interessant of je dat voor midden en zuid over een week ook gaat zien.
Eens, er is mogelijk een herfstvakantie-effect.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195847901

In Berlijn zijn ze aan het demonstreren, zonder mondkapje uiteraard. Prachtig
blablablabla
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:04:49 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195847918
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:01 schreef Ebinas het volgende:

[..]

Hier ben ik ook benieuwd naar.
En eik ook wel of "ze" degene die voor ons de maatregelen bepalen dit ook nog toelichten bij hun eventuele uitleg. Of dat er gewoon niet over gesproken wordt.
Het vervelende is dat je dat niet zeker weet tot ongeveer half november en als je dan tot andere maatregelen moet besluiten je weer onnodig veel te laat bent.

De kans is dat de huidige daling in noord mede veroorzaakt wordt door de herfstvakantie, maar het is geen garantie, zelfs als midden en zuid vanaf eind volgende week een daling laten zien is dat geen garantie.
Je weet pas zeker dat het ermee te maken had als je half november weer (forse) stijgingen hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195847963
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

In noord was het van 12-16 oktober herfstvakantie, dus daar waren de scholen dicht, kinderen konden elkaar dus minder makkelijk besmetten en dus minder makkelijk besmettingen mee naar huis nemen.
Tevens zullen er meer ouders vrij geweest zijn en dus worden er ook weer minder besmettingen van het werk mee naar huis genomen.

Een lagere besmettingsgraad door die gegevens zie je nu pas in de statistieken.
Het is dus interessant of je dat voor midden en zuid over een week ook gaat zien.
Pas op dit moment zijn ongeveer de cijfers definitief voor 12-10 t/m 16-10; en dan heb je het over DOO ('eerste ziektedag'). Eerste ziektedag bij 12-10/16-10 betekent dat men besmet is rond 6-10/10-10, de week vóór de herfstvakantie dus.

COR / Het datavertragingstopic

edit: Niet voor niets is de laatste gerapporteerde R0 nog van 2 oktober. Dinsdag komt dus nog die van 9 oktober. Pas die week erna krijg je de R0 van de herfstvakantie.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195847984
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:04 schreef Elan het volgende:

In Berlijn zijn ze aan het demonstreren, zonder mondkapje uiteraard. Prachtig
Het RKI is ook bestookt met brandbommen, door Duitse complotwappies.
pi_195848007
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het vervelende is dat je dat niet zeker weet tot ongeveer half november en als je dan tot andere maatregelen moet besluiten je weer onnodig veel te laat bent.

De kans is dat de huidige daling in noord mede veroorzaakt wordt door de herfstvakantie, maar het is geen garantie, zelfs als midden en zuid vanaf eind volgende week een daling laten zien is dat geen garantie.
Je weet pas zeker dat het ermee te maken had als je half november weer (forse) stijgingen hebt.
Idd goede uitleg.
het kunnen aantonen blijft allemaal erg vaag en toch ook best ongrijpbaar wat dat betreft.
"Life's a Bitch"
pi_195848046
quote:
13s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:07 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het RKI is ook bestookt met brandbommen, door Duitse complotwappies.
Dat kan dan weer absoluut niet. Maar dit is geweldig, er is meer in het leven dan alleen Corona.
blablablabla
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:09:21 #217
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848049
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd wat mijn laagste drempel was. Die is met vaccin wat mij betreft alleen afstand houden en handen wassen. Of dat ook mogelijk is zal de toekomst uitwijzen.
Je bedoelt vanaf nu voor altijd anderhalve meter afstand? Handen wassen kan ik me in vinden, ik heb me verbaasd dat dat nog niet zo was. Toen in maart Rutte er net mee begon ging ik erop letten, en hoeveel mensen op kantoren ook zonder hun handen te wassen van de WC komen vond ik schrikbarend, dus zomaar even snel handen schudden zal ik niet snel weer doen. Ik ben me veel meer bewust van mijn eigen handhygiëne eigenlijk.

Maar voor altijd anderhalve meter, dat zie ik echt niet gebeuren.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848071
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:09 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je bedoelt vanaf nu voor altijd anderhalve meter afstand? Handen wassen kan ik me in vinden, ik heb me verbaasd dat dat nog niet zo was. Toen in maart Rutte er net mee begon ging ik erop letten, en hoeveel mensen op kantoren ook zonder hun handen te wassen van de WC komen vond ik schrikbarend, dus zomaar even snel handen schudden zal ik niet snel weer doen. Ik ben me veel meer bewust van mijn eigen handhygiëne eigenlijk.

Maar voor altijd anderhalve meter, dat zie ik echt niet gebeuren.
Nee, dat bedoel ik niet. Dat zijn jouw woorden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:10:20 #219
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195848073
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:15 schreef Elan het volgende:

[..]

Ook bizar dat die gewoon zonder mondkapje mogen werken. Snap dat echt niet. Ook mensen die nu een kapper bezoeken niet trouwens. Lekker zonder bescherming en anderhalve meter zo'n figuur die de hele dag blootgesteld is aan potentiele coronalijers een half uur in je nek.
De mijne heeft in het voorjaar 2 weken met mondkapje gewerkt, maar vond het bloedirritant. Sindsdien vraagt hij elke klant of ze willen dat hij er eentje draagt.
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:10:51 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195848082
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Pas op dit moment zijn ongeveer de cijfers definitief voor 12-10 t/m 16-10; en dan heb je het over DOO ('eerste ziektedag'). Eerste ziektedag bij 12-10/16-10 betekent dat men besmet is rond 6-10/10-10, de week vóór de herfstvakantie dus.

COR / Het datavertragingstopic

edit: Niet voor niets is de laatste gerapporteerde R0 nog van 2 oktober. Dinsdag komt dus nog die van 9 oktober. Pas die week erna krijg je de R0 van de herfstvakantie.
Die besmettingsdatum weet ik zo niet hoor.... de ervaring hier is dat de eerste klachten ongeveer 5 dagen na de mogelijke besmetting kwamen en je bent kennelijk al 24-48 uur voor je eerste klachten besmettelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195848101
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:04 schreef Elan het volgende:

In Berlijn zijn ze aan het demonstreren, zonder mondkapje uiteraard. Prachtig
Ik heb de popcorn al klaar, hoelang duurt het nog voordat de politie weer lekker op ze inbeukt?
Twiddel
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:11:47 #222
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848103
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee, dat bedoel ik niet. Dat zijn jouw woorden.
Ik val je niet aan, ik stelde je een vraag. Dit was jouw post:
quote:
Ik heb niet gezegd wat mijn laagste drempel was. Die is met vaccin wat mij betreft alleen afstand houden en handen wassen. Of dat ook mogelijk is zal de toekomst uitwijzen.
Die begrijp ik als: met een vaccin zijn de enige maatregelen afstand houden en handen wassen. Daaruit begrijp ik dat je voor altijd afstand houden noemde. Dat begreep ik niet, dus daarom stelde ik die eerste vraag en gaf ik daarna mijn mening.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848116
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Eens, er is mogelijk een herfstvakantie-effect.
Concludeert Marino van Zelst ook:

quote:
1.3/ Mobiliteit per regio

- De vakantie (4 dagen voor semi-lockdown) in het noorden drukt de mobiliteit gelijk omlaag. In zuid/mid zakt het pas na de maatregelen.

- Scholen in het noorden zjin sinds 19 okt weer gestart: de mobiliteit rondom werk gaat gelijk weer omhoog.

12/ Conclusie

De maatregelen van de gedeeltelijke lockdown zijn tegelijkertijd met de vakantie ingegaan. Het lijkt er op dat het sluiten/openen van scholen een serieus effect heeft op het aantal infecties, waardoor het interpreteren van de huidige cijfers dus erg lastig wordt.

“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195848127
quote:
99s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:11 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik heb de popcorn al klaar, hoelang duurt het nog voordat de politie weer lekker op ze inbeukt?
:D
Werden er net alweer een zooi afgevoerd _O-
blablablabla
pi_195848141
Ik versta de hele tijd dat die Duitsers "File! Vrijheit! Eigen dictatur!" roepen maar ik kan het mis hebben :')
Twiddel
pi_195848147
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Concludeert Marino van Zelst ook:
[..]

Op scholen vinden amper besmettingen plaats, dus hoe plaats je dat effect dan?
blablablabla
pi_195848150
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die besmettingsdatum weet ik zo niet hoor.... de ervaring hier is dat de eerste klachten ongeveer 5 dagen na de mogelijke besmetting kwamen en je bent kennelijk al 24-48 uur voor je eerste klachten besmettelijk.
Ja, maar dat is in de huidige cijfers dus nog niet te zien.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195848153
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:12 schreef Elan het volgende:

[..]

:D
Werden er net alweer een zooi afgevoerd _O-
Waarom staat er 1 als pippy langkous verkleed? :')
Twiddel
pi_195848157
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:09 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat kan dan weer absoluut niet. Maar dit is geweldig, er is meer in het leven dan alleen Corona.
Ja geweldig dat het aantal corona conspiracy wappies rap stijgt overal en ze ook geweldasig worden.

Gisteren social dilemma gezien op netflix, zie je wel duidelijk waar dit door komt.

Prive ken ik ook zulke mensen, corona bestaat niet, ze willen ons chippen, alles is een pedo complot met autoriteiten als tis je boy J ofzo en Lange Frans als kompas hierin.

En als je er niet jn mee gaat ben je onderdeel van het probleem.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:14:12 #230
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848172
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die besmettingsdatum weet ik zo niet hoor.... de ervaring hier is dat de eerste klachten ongeveer 5 dagen na de mogelijke besmetting kwamen en je bent kennelijk al 24-48 uur voor je eerste klachten besmettelijk.
Daar is nog steeds veel discussie over. Als ik van deze studie uit mag gaan: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.13.20212233v1

Ben je het meest besmettelijk op dag 1 van je symptomen, tot en met dag 5 van je symptomen. Nadeel is wel dat symptomen nogal vaag is. Als je even iets minder kunt ruiken, is dat dan een symptoom en ben je besmettelijk, of ben je besmettelijk als je snottert.
quote:
For COVID-19, case heterogeneity was broad throughout the infectious period, although rVL tended to peak at 1 day from symptom onset (DFSO) and be elevated for 1-5 DFSO. While most cases presented minimal risk, highly infectious ones could spread SARS-CoV-2 by talking, singing or breathing, which shed virions at comparable rates via droplets and aerosols. Coughing shed considerable quantities of virions, predominantly via droplets, and greatly increased the contagiousness of many symptomatic cases relative to asymptomatic ones. Asymptomatic and symptomatic infections showed similar likelihoods of expelling aerosols with SARS-CoV-2, as did adult and pediatric cases. Children tended to be less contagious by droplet spread than adults based on tendencies of symptomatology rather than rVL. Our findings address longstanding questions on SARS-CoV-2 transmissibility and present pertinent considerations for disease control.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848177
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Het lijkt er op dat het sluiten/openen van scholen een serieus effect heeft op het aantal infecties
"Het lijkt er op dat het sluiten/openen van scholen een serieus effect heeft op het aantal infecties"

Misschien moet hij mijn onderschrift ook een keer lezen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195848199
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:11 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik val je niet aan, ik stelde je een vraag. Dit was jouw post:
[..]

Die begrijp ik als: met een vaccin zijn de enige maatregelen afstand houden en handen wassen. Daaruit begrijp ik dat je voor altijd afstand houden noemde. Dat begreep ik niet, dus daarom stelde ik die eerste vraag en gaf ik daarna mijn mening.
Ik bedoel precies wat ik zeg. Ik hoop dat we met een vaccin verder kunnen met alleen afstand houden en handen wassen. Dat dat ten allen tijden 1,5 meter moet zijn zeg ik niet. En of dat over 5, 15 of 50 jaar nog zo is weet ik niet. Dat ligt te ver in de toekomst en daar is nog teveel onzeker over. Het is zinloos om daar nu al over te speculeren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195848207
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 15:59 schreef Em31 het volgende:

Welke strengere maatregelen? Die hebben ze niet. Alleen België nu ongeveer hetzelfde maar die begonnen er later mee. Duitsland zit nog op het uurtje eerder sluiten niveau.
Bv in Italië (maatregelen van alweer weken terug) :
Men moet zich verplicht laten testen alvorens het land in te kunnen reizen.
Mondkapjesplicht op straat, in gebouwen, winkels alles, overtreding 400 euro boete.
Sneltests op de luchthavens.
Mondkapjesplicht ook voor kinderen vanaf 6 jaar.
Avondklok in diverse regio's.
Toen de horeca nog open was: ook mondkapjes in restaurants, behalve wanneer gezeten aan de tafel, mondkapjes personeel.
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 25 oktober 2020 @ 16:15:31 #234
206731 Mortaxx
Doomer
pi_195848208
Scholen dicht, horeca open
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:15:43 #235
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195848213
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:10 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

De mijne heeft in het voorjaar 2 weken met mondkapje gewerkt, maar vond het bloedirritant. Sindsdien vraagt hij elke klant of ze willen dat hij er eentje draagt.
Beetje sociale druk 8-)

Ben benieuwd naar de reactie als je het wel wil.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195848214
Altijd zo heerlijk wanneer er in zulke protesten "Vrijheid!" gescandeerd wordt :')
Die mensen weten niet eens wat hun vrijheid inhoud.
In China was je al een strafkamp ingegooid voordat je de Vrij had geroepen :')
Twiddel
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:15:57 #237
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848223
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Concludeert Marino van Zelst ook:
[..]

Marino (en de rest v/h Red Team) hebben wat mij betreft afgedaan als onpartijdig door te roepen om schoolsluiting. Tel daarbij op dat dat is wat het Red Team wil, en je kunt op je klompen aanvoelen dat hij de conclusie al klaar heeft en de data bij die conclusie zal zoeken.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848278
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Op scholen vinden amper besmettingen plaats, dus hoe plaats je dat effect dan?
Denk door verlaagde mobiliteit:

quote:
10/ Het sluiten van scholen en universiteiten veroorzaakt de grootste verlaging in het reproductiegetal (40%). Sluiten van werkplekken heeft ook effect. In deze periode van lockdown lijken mondneusmaskers het minst te helpen, maar wel logisch: aantal contacten was al zeer beperkt
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 25 oktober 2020 @ 16:17:44 #239
206731 Mortaxx
Doomer
pi_195848279
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:15 schreef Za het volgende:

[..]

Bv in Italië (maatregelen van alweer weken terug) :
Men moet zich verplicht laten testen alvorens het land in kunnen te reizen.
Mondkapjesplicht op straat en in gebouwen, overtreding 400 euro boete.
Sneltests op de luchthavens.
Mondkapjesplicht ook voor kinderen vanaf 6 jaar.
Avondklok in diverse regio's.
Toen de horeca nog open was: ook mondkapjes in restaurants, behalve wanneer gezeten aan de tafel, mondkapjes personeel.
Toen de horeca nog open was? De horeca is gewoon open in Italië
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:18:13 #240
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848296
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik bedoel precies wat ik zeg. Ik hoop dat we met een vaccin verder kunnen met alleen afstand houden en handen wassen. Dat dat ten allen tijden 1,5 meter moet zijn zeg ik niet. En of dat over 5, 15 of 50 jaar nog zo is weet ik niet. Dat ligt te ver in de toekomst en daar is nog teveel onzeker over. Het is zinloos om daar nu al over te speculeren.
Oké, dan heb ik je post wel goed begrepen dus. Het was niet mijn bedoeling je woorden in de mond te leggen, dus als je dat zo ervaren hebt sorry. Als een vaccin de noodzaak van anderhalve meter afstand niet weg neemt, is het vaccin naar mijn idee niet goed genoeg.

Wat mij betreft mag de persoonlijke ruimte van iemand wel groter dan ie normaal gesproken is, maar krampachtig vasthouden aan anderhalve meter hoop ik oprecht niet.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848347
quote:
99s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:13 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Waarom staat er 1 als pippy langkous verkleed? :')
Is @Gretzl vandaag al hier gespot?
blablablabla
pi_195848389
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:17 schreef Mortaxx het volgende:

Toen de horeca nog open was? De horeca is gewoon open in Italië
Nee.
https://nos.nl/artikel/23(...)aregels-in-rome.html

Ook zijn er lokale lockdowns waar ze uiteraard al niet meer open waren.
pi_195848392
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:15 schreef Za het volgende:

[..]

Bv in Italië (maatregelen van alweer weken terug) :
Men moet zich verplicht laten testen alvorens het land in te kunnen reizen.
Mondkapjesplicht op straat, in gebouwen, winkels alles, overtreding 400 euro boete.
Sneltests op de luchthavens.
Mondkapjesplicht ook voor kinderen vanaf 6 jaar.
Avondklok in diverse regio's.
Toen de horeca nog open was: ook mondkapjes in restaurants, behalve wanneer gezeten aan de tafel, mondkapjes personeel.
Dus alleen mondkapjes en avondklok is pas sinds deze week. Horeca blijft gewoon open.
pi_195848404
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Denk door verlaagde mobiliteit:
[..]

Van je kind naar school brengen krijg je geen corona hoor.
blablablabla
pi_195848424
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:20 schreef Za het volgende:

[..]

Nee.
Oké dan
quote:
Restaurants en bars in Italië moeten met ingang van morgen om 18.00 uur dicht om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat heeft premier Conte per decreet bepaald. Om te voorkomen dat Italianen op zon- en feestdagen elkaar thuis opzoeken, gaan wel restaurants die nu op zondag dicht zijn, overdag open. De meeste besmettingen worden in huis opgelopen.https://nos.nl/artikel/23(...)aregels-in-rome.html
pi_195848446
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Op scholen vinden amper besmettingen plaats, dus hoe plaats je dat effect dan?
Op basisscholen misschien niet, maar op middelbare scholen, en dan vooral bovembouw h/v, des te meer. Ik zag zelf in de week voor de vakantie een halve klas "omvallen", inclusief het doorgeven aan ouders etc.
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_195848462
in Spanje hebben ze inmiddels de noodtoestand uitgeroepen tot Mei 2021
er zal volgende week wel een zooi strengere regels komen.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195848463
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:21 schreef Elan het volgende:

[..]

Van je kind naar school brengen krijg je geen corona hoor.
van een volle aula ook niet, denk je?
Go hard or go home
pi_195848500
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:22 schreef Luke83 het volgende:

[..]

Op basisscholen misschien niet, maar op middelbare scholen, en dan vooral bovembouw h/v, des te meer. Ik zag zelf in de week voor de vakantie een halve klas "omvallen", inclusief het doorgeven aan ouders etc.
vreemd hoor
volgens sommigen is dat onmogelijk
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:23:54 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195848505
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, maar dat is in de huidige cijfers dus nog niet te zien.
Tenzij de besmetting sneller gaat dan je denkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:24:41 #251
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195848530
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:18 schreef chratnox het volgende:

[..]

Oké, dan heb ik je post wel goed begrepen dus. Het was niet mijn bedoeling je woorden in de mond te leggen, dus als je dat zo ervaren hebt sorry. Als een vaccin de noodzaak van anderhalve meter afstand niet weg neemt, is het vaccin naar mijn idee niet goed genoeg.

Wat mij betreft mag de persoonlijke ruimte van iemand wel groter dan ie normaal gesproken is, maar krampachtig vasthouden aan anderhalve meter hoop ik oprecht niet.
Eens ^O^ Ik hoop oprecht niet dat we nog jaren vast zitten aan die 1,5 meter. Lijkt me ook onnodig bij een goed vaccin. Dan komt er hopelijk gewoon een graadje acceptatie bij kijken dat sommigen het nog steeds kunnen krijgen; net als bij veel andere virussen. Die 1,5 meter ruimte om mezelf heen is prima op veel plekken, maar het heeft alsnog enorm veel effect op winkels, de horeca, andere bedrijven, etc.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195848545
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Denk door verlaagde mobiliteit:
[..]

Dit is echt volledig uit de context gehaald en geplakt op een Nederlandse situatie... één week herfstvakantie (en universiteiten kennen geen herfstvakantie) is niet hetzelfde als de scholen twee maanden dichtgooien tijdens een lockdown..
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195848549
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:21 schreef Em31 het volgende:

Dus alleen mondkapjes en avondklok is pas sinds deze week. Horeca blijft gewoon open.
Nee op alle drie.
pi_195848551
quote:
99s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:13 schreef summer2bird het volgende:
Ik versta de hele tijd dat die Duitsers "File! Vrijheit! Eigen dictatur!" roepen maar ik kan het mis hebben :')
Friede, geen File. ;) Dat is Stau daar. En keine ipv eigen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_195848575
Als ik op mjin gemeente kijk bij clusters, zie ik alleen maar middelbare scholen staan maar ik begrijp nu dat dit niet kan. Voel me verlicht. Wederom.
Go hard or go home
pi_195848595
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:22 schreef Noek het volgende:

[..]

van een volle aula ook niet, denk je?
Zijn geen bewijzen voor, dus nee.
blablablabla
pi_195848609
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:25 schreef Za het volgende:

[..]

Nee op alle drie.
Je kunt wel nee blijven zeggen, maar we kunnen gewoon lezen hoor :D Die 'veel strengere maatregelen' komen allemaal na Nederland, dus dat laat helemaal niets zien.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:26:54 #258
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848619
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:14 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

"Het lijkt er op dat het sluiten/openen van scholen een serieus effect heeft op het aantal infecties"

Misschien moet hij mijn onderschrift ook een keer lezen.
Betere verwoording zou wellicht zijn (even in mijn eigen woorden zijn verhaal herschreven):
"Het is te vroeg om te stellen dat de sluiting van scholen zelf een effect heeft en of andere maatregelen daaraan bijgedragen hebben"

Zo, die mag ie zelfs gratis gebruiken :+
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848639
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:25 schreef Noek het volgende:
Als ik op mjin gemeente kijk bij clusters, zie ik alleen maar middelbare scholen staan maar ik begrijp nu dat dit niet kan. Voel me verlicht. Wederom.
Iets met een klok en een klepel... En selectiebias.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195848644
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:26 schreef Elan het volgende:

[..]

Zijn geen bewijzen voor, dus nee.
er zijn tig praktijk voorbeelden maar er is geen bewijs voor dus kan het niet :D
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195848652
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:25 schreef Noek het volgende:
Als ik op mjin gemeente kijk bij clusters, zie ik alleen maar middelbare scholen staan maar ik begrijp nu dat dit niet kan. Voel me verlicht. Wederom.
Vraag is of die clusters op scholen ontstaan zijn, of gewoon een stel vrienden betreft die thuis met z'n tienen hebben zitten Xboxen op een benauwde zolderkamer.
blablablabla
pi_195848662
Vechten op de stream nu :P
Twiddel
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:28:55 #263
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848695
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:22 schreef Luke83 het volgende:

[..]

Op basisscholen misschien niet, maar op middelbare scholen, en dan vooral bovembouw h/v, des te meer. Ik zag zelf in de week voor de vakantie een halve klas "omvallen", inclusief het doorgeven aan ouders etc.
Dat is vervelend natuurlijk, maar N=1. Die halve klas die "omviel", waren dat allemaal Covid-besmettingen? Hoe weet je dat die het aan ouders doorgegeven hebben, waar baseer je dat op?

Het gros van de wetenschappelijke publicaties onderschrijft wat je zegt niet. Daarmee zeg ik uiteraard niet dat het niet waar is, maar wel dat er meer data nodig is om de conclusie die jij nu maakt te kunnen maken.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848777
Basisschool waar m'n zus die koters brengt is morgen ook dicht, 4 leraren zijn besmet en 2 moeten getest worden.
Staan ook lekker in de koffiekamer te ouwehoeren zonder mondkapjes dus ja.
blablablabla
pi_195848790
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:28 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is vervelend natuurlijk, maar N=1. Die halve klas die "omviel", waren dat allemaal Covid-besmettingen? Hoe weet je dat die het aan ouders doorgegeven hebben, waar baseer je dat op?

Het gros van de wetenschappelijke publicaties onderschrijft wat je zegt niet. Daarmee zeg ik uiteraard niet dat het niet waar is, maar wel dat er meer data nodig is om die conclusie te kunnen stellen.
er is een paar weken geleden een link gedeeld met een excel bestand met het aantal scholen met besmettingen
en hoeveel besmettingen, scholieren besmet, leraren besmet etc etc

al die besmettingen zullen wel door het open raam aangewaaid zijn :{
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195848846
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:31 schreef Predator40 het volgende:

[..]

er is een paar weken geleden een link gedeeld met een excel bestand met het aantal scholen met besmettingen
en hoeveel besmettingen, scholieren besmet, leraren besmet etc etc

al die besmettingen zullen wel door het open raam aangewaaid zijn :{
Yep, denk het ook. Kinderen zijn pas besmettelijk op de dag dat ze 21 worden, ofzo.
pi_195848854
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:31 schreef Predator40 het volgende:

[..]

er is een paar weken geleden een link gedeeld met een excel bestand met het aantal scholen met besmettingen
en hoeveel besmettingen, scholieren besmet, leraren besmet etc etc

al die besmettingen zullen wel door het open raam aangewaaid zijn :{
Het schijnt dat 99% van alle positief geteste mensen in een supermarkt boodschappen doet. Gelijk alle supermarkten sluiten!
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:33:28 #268
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195848856
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:31 schreef Elan het volgende:
Basisschool waar m'n zus die koters brengt is morgen ook dicht, 4 leraren zijn besmet en 2 moeten getest worden.
Staan ook lekker in de koffiekamer te ouwehoeren zonder mondkapjes dus ja.
En dat is dus het frustrerende. Dan zijn er zoals jij zegt 4 leraren besmet waar ze die besmetting god mag weten op hebben gelopen en wordt er heel simpel gezegd: "Ja, is op school geweest"

Als scholen zo'n besmettingshaard waren als overal geroepen wordt zouden de cijfers dat echt wel laten zien, dan zou elke school inmiddels dicht zijn van de besmettingen. Datzelfde geldt voor aerosol-verspreiding. De cijfers zijn echt niet hoog genoeg dan met de hoeveelheid besmettelijke mensen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195848874
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:31 schreef Predator40 het volgende:

[..]

er is een paar weken geleden een link gedeeld met een excel bestand met het aantal scholen met besmettingen
en hoeveel besmettingen, scholieren besmet, leraren besmet etc etc

al die besmettingen zullen wel door het open raam aangewaaid zijn :{
Cruciale vraag blijft WAAR ze besmet zijn geraakt, op zich is het met zoveel besmettelijken niet vreemd dat ze ook op scholen opduiken.
blablablabla
pi_195848954
Protestanten worden nu gevraagd om weg te gaan volgens mij.
Twiddel
pi_195848973
Overigens in de laatste editie van De Groene een interessant stuk over de GGD, hun werk(druk) en waar ze tegenaan lopen. Ik heb echt heel veel respect voor die werknemers daar. Die verdienen echt veel meer krediet dan 'het zijn prutsers die niet op tijd opgeschaald hebben :')'.

https://www.groene.nl/artikel/voor-wie-doen-wij-dit-nog
quote:
Dit soort spanningen komen de laatste tijd vaker voor, zegt het hoofd van de covid-afdeling enkele dagen later. Er kruipt chagrijn in de organisatie, mensen van het eerste uur zijn moe gestreden en moedeloos. Ze voelen zich genegeerd, hun signalen zijn gemist. Nederland schoot pas in actie toen de ziekenhuiscijfers opliepen, maar dat was eigenlijk te laat. ‘De mensen hier zijn een half jaar lang gedreven door het gevoel “we fixen het samen”. Ik geloof dat mensen heel hard kunnen werken, zeker in de zorg. Maar niet aan je werk toekomen doet iets met je. Dat ze niet meer volwaardig contactonderzoek uitvoeren… dat is haast heilig hier’, zegt ze. ‘Wij moeten nu langzaam gaan inzien dat wij als ggd heel veel kunnen in de voorfase, als we de golf zien aankomen kunnen we waarschuwen, maar nu die er eenmaal is en niemand wat met die waarschuwing heeft gedaan, zijn wij even uitgespeeld. Dat heeft grote impact op onze mensen.’
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195849010
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:33 schreef Elan het volgende:

[..]

Cruciale vraag blijft WAAR ze besmet zijn geraakt, op zich is het met zoveel besmettelijken niet vreemd dat ze ook op scholen opduiken.
Ondanks het niet meer testen van kinderen jonger dan 12, volgens de GGD nog steeds 4% op school.
https://www.rivm.nl/docum(...)ovid-19-in-nederland
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:37:49 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195849012
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:33 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het schijnt dat 99% van alle positief geteste mensen in een supermarkt boodschappen doet. Gelijk alle supermarkten sluiten!
Dat vind ik wel behoorlijk misdadig trouwens, als je weet dat je positief getest bent gewoon boodschappen gaat doen.
Sterker nog: vanaf het moment dat je een test aanvraagt klachten hebt tot je een negatief testresultaat hebt zou je gewoon thuis moeten blijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195849023
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:36 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens in de laatste editie van De Groene een interessant stuk over de GGD, hun werk(druk) en waar ze tegenaan lopen. Ik heb echt heel veel respect voor die werknemers daar. Die verdienen echt veel meer krediet dan 'het zijn prutsers die niet op tijd opgeschaald hebben :')'.

https://www.groene.nl/artikel/voor-wie-doen-wij-dit-nog
[..]

de WERKNEMERS verdienen alle respect.....maar dat is een heel verschil met de verantwoordelijken voor het beleid.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195849037
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:36 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens in de laatste editie van De Groene een interessant stuk over de GGD, hun werk(druk) en waar ze tegenaan lopen. Ik heb echt heel veel respect voor die werknemers daar. Die verdienen echt veel meer krediet dan 'het zijn prutsers die niet op tijd opgeschaald hebben :')'.

https://www.groene.nl/artikel/voor-wie-doen-wij-dit-nog
[..]

Oh ja, en:
quote:
De mensen over wie de ggd zich nu het meeste zorgen maakt zijn jongeren tot 27 jaar, laagopgeleiden en psychisch kwetsbaren. ‘Over scholieren maakten wij ons ook zorgen’, zegt jeugdarts Marjolein van der Laan. De tijd die men naar een schermpje kijkt nam tijdens de schoolsluiting in de eerste golf onder deze groep spectaculair toe, net als gamen. Het plezier in school daalde van 56 naar 23 procent. Eenzaamheid steeg.
(...)
Bij jongeren tussen de achttien en de 27 die net hun leven aan het inrichten waren is die veerkracht minder aanwezig, zij lijden volgens het ggd-onderzoek ook meer dan andere leeftijdsgroepen aan alleen zijn en economische onzekerheid. 67 procent maakt zich zorgen over de eigen toekomst, terwijl dat bij andere groepen veel lager ligt. ‘Het is opvallend dat we het veel over ouderen hebben, terwijl die veerkrachtiger zijn’, zegt Timmerman. ‘Misschien komt dat door meer zekerheid en levenservaring.’
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195849055
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:26 schreef Em31 het volgende:

Je kunt wel nee blijven zeggen, maar we kunnen gewoon lezen hoor :D Die 'veel strengere maatregelen' komen allemaal na Nederland, dus dat laat helemaal niets zien.
:')

quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:21 schreef Em31 het volgende:

Dus alleen mondkapjes en avondklok is pas sinds deze week. Horeca blijft gewoon open.
Horeca:
Blijft niet gewoon open.
https://nos.nl/artikel/23(...)aregels-in-rome.html

Mondkapjes:
Binnen verplicht sinds 3 juni:
https://www.desmaakvanitalie.nl/vakantie-italie-2020-corona/
Buiten sinds 6 oktober:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-verplicht-a4014980
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:39:29 #277
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195849062
quote:
99s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:36 schreef summer2bird het volgende:
Protestanten worden nu gevraagd om weg te gaan volgens mij.
Ik moest werkelijk even over het woord nadenken, en waarom daar een scheiding van religie in was :D :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195849066
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:38 schreef Predator40 het volgende:

[..]

de WERKNEMERS verdienen alle respect.....maar dat is een heel verschil met de verantwoordelijken voor het beleid.
Net alsof dat volledig los van elkaar staat.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195849097
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:37 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ondanks het niet meer testen van kinderen jonger dan 12, volgens de GGD nog steeds 4% op school.
https://www.rivm.nl/docum(...)ovid-19-in-nederland
Maar gaat dat dan alleen over kinderen of ook leerkrachten, wij moeten niet voor niets thuiswerken. Je bent in een slecht ventileerde ruimte zo besmet natuurlijk als je met je collega even moet overleggen of in de lunchpauze.

4% onder leerkrachten zou niet eens zo'n schokkend percentage zijn gezien de werkomstandigheden. Veel overleg en geen mondkapjes.
blablablabla
pi_195849123
Wat is er eigenlijk gebeurd met de definities van kinderen en jongeren?
Tieners zijn ineens kinderen geworden en tot mijn stomme verbazing zijn 'jongeren' ineens 20 t/m 29 geworden!
Ik dacht dat jongeren 15 t/m 20 waren? :s)
pi_195849134
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Net alsof dat volledig los van elkaar staat.
je moest eens weten bij de overheid :{
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195849159
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:40 schreef Mammietje het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd met de definities van kinderen en jongeren?
Tieners zijn ineens kinderen geworden en tot mijn stomme verbazing zijn 'jongeren' ineens 20 t/m 29 geworden!
Ik dacht dat jongeren 15 t/m 20 waren? :s)
Nog even en ik ben ook weer een jongere *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_195849183
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Nog even en ik ben ook weer een jongere *O*
Ja, kan ook niet wachten! :D
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:42:49 #284
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195849202
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:40 schreef Mammietje het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd met de definities van kinderen en jongeren?
Tieners zijn ineens kinderen geworden en tot mijn stomme verbazing zijn 'jongeren' ineens 20 t/m 29 geworden!
Ik dacht dat jongeren 15 t/m 20 waren? :s)
Het RIVM heeft het over Kinderen en maakt onder die groep een scheiding tussen kinderen tot 12 jaar en jongeren van 13 tot 18 jaar als het over de maatregelen op scholen gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195849205
Pak de beslisbomen erbij mensen.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:43:03 #286
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195849212
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:37 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ondanks het niet meer testen van kinderen jonger dan 12, volgens de GGD nog steeds 4% op school.
https://www.rivm.nl/docum(...)ovid-19-in-nederland
Je bedoelt dat 4% het op school oploopt? Van de docenten bedoel je? Indien ja, er is zo'n 15% positieve tests afgelopen week, dan is de kans nog steeds groter dat ze het ergens anders op lopen.

De cijfers van scholen laten simpelweg niet zien dat scholen zulke grote brandhaarden zijn als geroepen wordt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195849215
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:33 schreef chratnox het volgende:
Datzelfde geldt voor aerosol-verspreiding. De cijfers zijn echt niet hoog genoeg dan met de hoeveelheid besmettelijke mensen.
Daar las ik vandaag ook wat interessants over in De Groene (n.a.v. de brief vanuit een aantal KNAW-leden): https://www.groene.nl/artikel/nog-meer-inzichten

quote:
Een van de redenen voor de twijfel over aerogene verspreiding die het rivm aanhaalt is dat het virus veel minder besmettelijk is dan het mazelenvirus, waarvan aerogene verspreiding wel is vastgesteld. Maar de verklaring daarvoor is eenvoudig, zegt Bax: ‘Mazelenvirusdeeltjes zijn erg goed in het landen in onze luchtwegen. Van het coronavirus zijn vaak meer deeltjes nodig voor er één goed terecht komt. Maar dat sluit niet uit dat het kan, onder de juiste omstandigheden.’
(overigens komt mij dit niet anders over dan het huidige RIVM/OMT-beleid)
En verder:
quote:
Het nieuwe initiatief verschilt ook van het RedTeam omdat het vanuit de gevestigde orde komt. Alle opstellers en ondertekenaars van de oproep zijn verbonden aan de knaw. Verschillende Europese academies voor wetenschappen spelen een prominente rol tijdens de coronacrisis. Zo publiceert de Zwitserse academie onder meer informatie voor ouders en kinderen, beheert de Oostenrijkse academie een online portaal met feiten over het virus en deelde de Duitse Leopoldina-academie al verschillende statements en adviezen.
Dit zou ik een goede zaak vinden. Een onafhankelijke derde partij die niets anders doet dan wetenschappelijke literatuur op een rij zet.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:43:41 #288
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195849239
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:15 schreef zalkc het volgende:

[..]

Beetje sociale druk 8-)

Ben benieuwd naar de reactie als je het wel wil.
Dan zet hij er dus een op.
pi_195849240
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:42 schreef quirina het volgende:
Pak de beslisbomen erbij mensen.
Ik zag her en der wel al wat kerstbomen in huizen staan.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 25 oktober 2020 @ 16:44:19 #290
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195849256
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:39 schreef Za het volgende:

[..]

:')
[..]

Horeca:
Blijft niet gewoon open.
https://nos.nl/artikel/23(...)aregels-in-rome.html

Mondkapjes:
Binnen verplicht sinds 3 juni:
https://www.desmaakvanitalie.nl/vakantie-italie-2020-corona/
Buiten sinds 6 oktober:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-verplicht-a4014980
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:15 schreef Za het volgende:

[..]

Bv in Italië (maatregelen van alweer weken terug) :
Men moet zich verplicht laten testen alvorens het land in te kunnen reizen.
Mondkapjesplicht op straat, in gebouwen, winkels alles, overtreding 400 euro boete.
Sneltests op de luchthavens.
Mondkapjesplicht ook voor kinderen vanaf 6 jaar.
Avondklok in diverse regio's.
Toen de horeca nog open was: ook mondkapjes in restaurants, behalve wanneer gezeten aan de tafel, mondkapjes personeel.
Niet zo je woorden draaien. Jij zei in eerste instantie vrij duidelijk dat de horeca niet meer open was. Niet achteraf terug proberen te krabbelen dat je bedoelde dat ze niet ''gewoon'' op de normale manier open zijn. Je weet best dat je dat niet bedoelde.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:45:29 #291
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195849297
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Daar las ik vandaag ook wat interessants over in De Groene (n.a.v. de brief vanuit een aantal KNAW-leden): https://www.groene.nl/artikel/nog-meer-inzichten
[..]

En verder:
[..]

Dit zou ik een goede zaak vinden. Een onafhankelijke derde partij die niets anders doet dan wetenschappelijke literatuur op een rij zet.
Dat zou ik geweldig vinden. Hetzelfde met dat adviesrapport van het Red Team. Die geven aan dat aerosolen formeel erkend moeten worden en daar beleid op moet komen en het artikel dat zij als bron aangeven stelt juist dat aerosolverspreiding wel voor kan komen, maar heel beperkt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195849339
Nou ja, van mij hoeft helemaal niks dicht, geen school, geen supermarkt, geen Hornbach en ga lekker allemaal reizen naar Timboektoe. Het zal me jeuken maar net doen of er in een rete volle aula geen besmettingen ontstaan, is gewoon raar.
Go hard or go home
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:47:18 #293
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195849369
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:39 schreef Za het volgende:

...

Mag ik vragen waardoor jouw beeld zo veranderd is? Ik kan me herinneren dat jij de afgelopen maanden juist ontzettend positief ingesteld was met je posts, waarin je aangaf dat het minder slecht ging dan het gaat. Vanwaar die verandering? Heb je je mening bijgesteld op basis van andere cijfers/onderzoeken oid? Jij was volgens mij juist één van de posters die telkens positief was, dus ik zou graag willen begrijpen waar je nu je andere beeld op baseert :)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195849398
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:39 schreef Za het volgende:

[..]

:')
[..]

Horeca:
Blijft niet gewoon open.
https://nos.nl/artikel/23(...)aregels-in-rome.html

Mondkapjes:
Binnen verplicht sinds 3 juni:
https://www.desmaakvanitalie.nl/vakantie-italie-2020-corona/
Buiten sinds 6 oktober:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-verplicht-a4014980
Ja vanaf morgen en zondag dus niet, jij bent degene die zegt dat ze eerder strenger waren dan Nederland. Bij ons gaat de horeca toch niet morgen dicht of wel dan?

En dat is het? de mondkapjes?

Nu noem je ineens de avondklok niet meer, maar dit was afgelopen zondag. Dat waren wij al lang voorbij
twitter


Of het hier allemaal gaat werken moeten we nog maar zien, maar voorspellen dat dat niet gaat gebeuren omdat België, Duitsland en Italië eerder strengere regels hadden dan Nederland is dus gewoon niet waar. Hoeveel dingen je ineens ook weglaat uit je verhaal.
pi_195849414
quote:
Een opvallend kenmerk van de COVID-19-pandemie is dat kinderen minder vaak en minder ernstig ziek worden dan volwassenen. In China, Zuid Korea, Italië, de regio Madrid in Spanje en in de Verenigde Staten betrof 1-5% vanf laboratorium-bevestigdfe SARS-CoV-2-infecties personen in de leeftijd tot 19 jaar. 1-5 In IJsland zijn in verhouding tot de bevolkingsomvang zeer veel testen uitgevoerd. IJslandse kinderen jonger dan 10 jaar die waren getest vanwege verdenking op COVID-19 hadden minder vaak een positieve PCR-uitslag voor SARS-CoV-2 dan kinderen ≥ 10 jaar (6,7% vs. 13,7%). In een willekeurige steekproef van 10.797 personen (3% van de bevolking) had geen van de kinderen < 10 jaar een positieve PCR-uitslag; de prevalentie bij personen van 10-19 jaar was 0,3% en bij 40-49 jarigen 1,5%.6

Er zijn ook geen aanwijzingen dat kinderen een belangrijke bron van infectie zijn. In publicaties over clusters van patiënten is de index-patiënt vrijwel altijd een volwassene. In de internationale literatuur zijn slechts een beperkt aantal clusters beschreven waarbij een kind mogelijk – maar niet bewezen – de index was.7,8
https://www.ntvg.nl/artik(...)issie-van-sars-cov-2
blablablabla
pi_195849484
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat zou ik geweldig vinden. Hetzelfde met dat adviesrapport van het Red Team. Die geven aan dat aerosolen formeel erkend moeten worden en daar beleid op moet komen en het artikel dat zij als bron aangeven stelt juist dat aerosolverspreiding wel voor kan komen, maar heel beperkt.
Dat is natuurlijk het nadeel als je veel waarde gaat hechten aan een veredelde hobbyclub.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 16:53:11 #297
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195849529
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk het nadeel als je veel waarde gaat hechten aan een veredelde hobbyclub.
Er zitten een aantal erg kundige mensen in, dus een hobbyclub zou ik ze niet willen noemen. Wel heb ik het idee dat ze uit het oog hebben verloren dat er meer is dan alleen Covid-19 en alles daar blind op richten.

In dat opzicht eigenlijk hetzelfde als het OMT, die nemen de beslissingen (gelukkig) ook niet. Ik had niet verwacht dat ik het zou zeggen, maar ik ben wel blij dat Rutte zn rug vooralsnog recht houdt en niet toegeeft aan de klaagzangen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195849602
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:53 schreef chratnox het volgende:
Er zitten een aantal erg kundige mensen in, dus een hobbyclub zou ik ze niet willen noemen.
Hobbyclub klinkt allicht wat denigrerend, maar zo bedoel ik het niet. Deze mensen doen het feitelijk in hun vrije tijd, als het ware een hobby.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195849661
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik moest werkelijk even over het woord nadenken, en waarom daar een scheiding van religie in was :D :')
_O-
Zou mooi zijn als tijdens de diensten van Staphorst ook politie buiten stond om te vragen of ze aub weg willen gaan.
Twiddel
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 17:01:18 #300
236264 crew  capricia
pi_195849686
Vol
Definitely not CIA
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 17:01:28 #301
236264 crew  capricia
pi_195849688
Voller
Definitely not CIA
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')