Het zegt al heel wat dat Rutte het expliciet meermaals moest herhalen. Veel mensen doen het gewoon niet. Zelfde met het ''blijf thuis bij klachten''. Ik snap niet dat dat uberhaupt vermeld moet worden aan mensen. Blijkbaar is dat wel noodzakelijk, want teveel mensen hanteren die basis regels gewoon niet; zelfs in een niet-Corona tijd. Echt heel storend als je lekker in het vliegtuig stapt en er naast je iemand enorm zit te snotteren. Of bij een film. Anywhere. En ik denk eigenlijk dat mensen gewoon op dezelfde manier doorgaan zodra we uit deze situatie zijn.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou daar zeg je wat! Daar ga je dan vanuit he....
Maar ff heel realistisch gezien, hoevaak in het verleden gaf men (zeker bij bepaalde beroepen op het werk) elkaar wel niet op een dag een hand? En hoe zeker weet jij dat al die vreemden net na het toiletbezoek gewoon braaf hun handjes gewassen hadden?
Denk eens aan een makelaar bijv die een woning toont op een dag aan iets van 15 verschillende mensen. Bij elk bezoek schudt hij bij binnenkomst die mensen de hand. Dan zit er op een gegeven moment echt wel een keer een viespeuk tussen die net flink zijn achterwerk heeft zitten afvegen en zonder handjes wassen weer ladiedadieda naar buiten is gelopen.
![]()
Dus het geen handen meer schudden vind ik op zich een van de weinige positieve ontwikkelingen van de covid pandemie
Klopt, en heb je ook gewoon gelijk in. Probleem is, dat wij (tenminste hier in NL) al decennia lang de zogenaamde 'verkoudheid' zagen en zien als een "minor inconvenience". Vervelend, maar ach... hoort erbij, we worden allemaal soms verkouden, zeker in de wintermaanden.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het zegt al heel wat dat Rutte het expliciet meermaals moest herhalen. Veel mensen doen het gewoon niet. Zelfde met het ''blijf thuis bij klachten''. Ik snap niet dat dat uberhaupt vermeld moet worden aan mensen. Blijkbaar is dat wel noodzakelijk, want teveel mensen hanteren die basis regels gewoon niet; zelfs in een niet-Corona tijd. Echt heel storend als je lekker in het vliegtuig stapt en er naast je iemand enorm zit te snotteren. Of bij een film. Anywhere. En ik denk eigenlijk dat mensen gewoon op dezelfde manier doorgaan zodra we uit deze situatie zijn.
Terwijl we met die basis regels echt heel veel besmettingen hadden kunnen voorkomen. Wellicht waren bepaalde maatregelen dan helemaal niet nodig geweest. Grote kans.
Samen met sneller testen en verplichte quarantaine is dat toch de manier om de meeste besmettingen te voorkomen: was je handen en blijf thuis bij klachten.
Nope. Zou wel boven de 10.000 liggen. Maar het eindigde op iets van 8700 ofzo. De rest krijgen we er vandaag bij.quote:
Geeft in ieder geval een goed beeld hoeveel %, asymptomatisch is.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:44 schreef heywoodu het volgende:
Dit weekeinde inmiddels 121.518 mensen getest in Slowakije, waar de hele bevolking getest gaat worden (en men uitgaat van zo'n 80% opkomst), als pilot in een gebied met 180k inwoners. Ruim 4400 positieve gevallen vooralsnog. Volgende week volgen alle anderen.
Is echt wel waardevolle data, zo’n hele streek testen. Kunnen de modellen veel nauwkeuriger van gaan worden.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:46 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Geeft in ieder geval een goed beeld hoeveel %, asymptomatisch is.
3% dat is toch laag, mits dit ook nog allemaal asymptomatisch is.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:46 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Geeft in ieder geval een goed beeld hoeveel %, asymptomatisch is.
Ik zou hier wel meer over willen lezen, heb je misschien een artikel, link? BVDquote:Op zondag 25 oktober 2020 13:44 schreef heywoodu het volgende:
Dit weekeinde inmiddels 121.518 mensen getest in Slowakije, waar de hele bevolking getest gaat worden (en men uitgaat van zo'n 80% opkomst), als pilot in een gebied met 180k inwoners. Ruim 4400 positieve gevallen vooralsnog. Volgende week volgen alle anderen.
Een artikel heb ik zelf niet, maar op dit (sport)forum post deze Slowaakse user er de afgelopen dagen regelmatig over. Hier zijn post van gisteravond, teruglezen voor wat meer infoquote:Op zondag 25 oktober 2020 13:52 schreef Za het volgende:
[..]
Ik zou hier wel meer over willen lezen, heb je misschien een artikel, link? BVD
Ik heb op werk 2 wachtdagen bij ziekmelding (dus geen salaris). No way dat ik voor een verkoudheid thuis bleef, tenzij zo ziek dat ik echt in bed moest blijven. Daarnaast hangt op dag 1 van ziekmelding meteen de bedrijfsarts aan de lijn.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Klopt, en heb je ook gewoon gelijk in. Probleem is, dat wij (tenminste hier in NL) al decennia lang de zogenaamde 'verkoudheid' zagen en zien als een "minor inconvenience". Vervelend, maar ach... hoort erbij, we worden allemaal soms verkouden, zeker in de wintermaanden.
En wat deed je dan als je verkouden was? Sloot je jezelf binnen op? Meldde je je ziek bij je werkgever? Hell no. Denk dat 98% van de mensen dat niet deed. Ik zelf ook niet, ben in het verleden ook echtwel eens met een verstopte snotneus gewoon naar mijn werk gegaan en bij vrienden op bezoek etc. Niemand die daar verder ook een groot probleem van maakte.
Hier zit denk ik dus ook de grootste uitdaging. Aangezien Covid voor een redelijk aantal van de geïnfecteerden verloopt met (gelukkig) vooral verkoudheidsklachten, is die mindset moeilijk opeens helemaal om te buigen. Want hey, een snotneus, wat kuchen en verder voel ik me niet heel slecht, betekende vroegah dat je gewoon voor het grootste deel met je dagelijkse leven verder ging, echter nu.... mag dat opeens niet meer.
= problem.
Stond ook te kijken ja. Apart.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:10 schreef zalkc het volgende:
veel publiek in Portugal bij de F1 zo te zien. Daar is toch ook nog een best aantal besmettingen?
quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:10 schreef zalkc het volgende:
veel publiek in Portugal bij de F1 zo te zien. Daar is toch ook nog een best aantal besmettingen?
https://www.wsj.com/artic(...)802?mod=hp_lead_pos2quote:A federal health agency halted a public-service coronavirus advertising campaign funded by $250 million in taxpayer money after it offered a special vaccine deal to an unusual set of essential workers: Santa Claus performers.
As part of the plan, a top Trump administration official wanted the Santa performers to promote the benefits of a Covid-19 vaccination and, in exchange, offered them early vaccine access ahead of the general public, according to audio recordings. Those who perform as Mrs. Claus and elves also would have been included.
The Department of Health and Human Services said Friday the Santa plan would be scrapped. The deal was the brainchild of the official, Michael Caputo, an HHS assistant secretary, who took a 60-day medical leave last month. The rest of the campaign now is under an HHS review.
als het +25k is, is het ook wel terechtquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
Gaan we zo enorm schrikken met zijn allen vanwege besmettingsaantallen ook al weten we dat de cijfers van vandaag een correctie zijn op die van gister?
Gewoon door 2 delen toch voor een betere indicatie?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
Gaan we zo enorm schrikken met zijn allen vanwege besmettingsaantallen ook al weten we dat de cijfers van vandaag een correctie zijn op die van gister?
Als iedereen dit nou gewoon eens zou doen, dan kunnen de kroegen misschien wel weer open. Maarja, dan mag je er met klachten niet heen en dat vinden mensen vervelend.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zelfde met het ''blijf thuis bij klachten''. Ik snap niet dat dat uberhaupt vermeld moet worden aan mensen.
Hangt er vanaf hoeveel het gemiddelde van gisteren en vandaag is.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
3% ? zal wel een flink stuk hoger liggen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:50 schreef DarkY.NL het volgende:
[..]
3% dat is toch laag, mits dit ook nog allemaal asymptomatisch is.
Verwacht je anders?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:12 schreef VoMy het volgende:
10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
10202 nieuwe positieve testen
27 nieuwe overlijdens
Want? Waar baseer je dit op?quote:
Omdat kinderen nu eenmaal vatbaar zijn voor verkoudheid en dit vaak hebben. Verkoudheid = corona, geeft bij kinderen een false positive rate van 99%. Daarbovenop komt nog dat kinderen zelf een kleine rol spelen in de verspreiding van corona, dus de winst van het weren van de kinderen uit het onderwijs bij elke verkoudheid is minimaal tegen hele hoge kosten - gedoe voor ouders + kinderen lopen een leerachterstand op.quote:Maar RIVM laat iedereen maar lekker naar school/opvang gaan met snot en hoest
Ja, ik zie geen reden waarom het niet zou mogen.quote:Want dat mag volgens de beslisboom.
??quote:En dan nog iedereen in de kou in een ruimte met 30 de boel aansteken.
Wat lost zich op? Welk probleem wordt opgelost als het personeel van een school corona krijgt?quote:Lost zich vanzelf op als personeel ziek en in quarantaine moet blijven en er geen invallers te krijgen zijn.
Waarom?quote:Bij een kennis van me die haar zoon op de middelbare heeft zitten krijgen ze les van de docent via zoom en zit er een stagiar docent in het lokaal stand-by .
Laat ze dan lekker thuis les krijgen via zoom denk ik dan.
Maar waarom zouden ze dat nu wel doen?quote:Zitten ze warm en steken ze elkaar ook niet aan.
Nepnieuwsquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
27 nieuwe overlijdens
Hoop het oprechtquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
10202 + 8669 = 18871 /2 = 9435
Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling?
Pfff, met die fopmaatregelen. Kijk gewoon naar Duitsland.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daarbij de 9300 van de dag ervoor. Zullen we eindelijk stellen dat we een plafond bereikt hebben en we langzaam gaan beginnen met de daling?
Echt? Dat lijkt me een heel mooi besmettingscijfer met de aantallen van gisteren erbij!quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
27 nieuwe overlijdens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn 8 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 10 gemeentes met 0 besmetting
Er zijn 41 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 69 gemeentes met 6-9 besmettingen
* NB deze gegevens bevatten door storing van RIVM niet de updates van 1 dag.wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Elk weekend dezelfde reactiequote:Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hoop doet levenquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Elk weekend dezelfde reactie
Ohja, shit. Ik vergat weekendeffectquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vind dat soort dingen stellen op basis van een paar dagen nogal boud, maar ik hoop van harte dat het zo is. Dat zou erg fijn zijn.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat dachten we vorige week ook...quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee maar zonder gekheid, de groei is eruit, dat is inmiddels wel duidelijk toch?
Blijft een zwak excuus, als jantje een 4 heeft en jij een 5 heb je alsnog een probleem , als de hele klas een 4 heeft is het nog steeds ruk, maar doe je het in ieder geval beterquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Wel positief dit. Hopelijk de komende dagen dan eindelik dalen dan kunnen we een zwaardere lockdown voorkomen.
Als je ziet hoe het bij de Belgen gaat mogen wij enigszins tevreden zijn met deze cijfers.
Leuk thema voor hr-management. Verkoudheid, milde klacht buikklachten, en ander kleine malaise was geen reden om te verzuimen. Ik ben benieuwd hoe werkgevers hier na covid tegenaan gaan kijken.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Klopt, en heb je ook gewoon gelijk in. Probleem is, dat wij (tenminste hier in NL) al decennia lang de zogenaamde 'verkoudheid' zagen en zien als een "minor inconvenience". Vervelend, maar ach... hoort erbij, we worden allemaal soms verkouden, zeker in de wintermaanden.
En wat deed je dan als je verkouden was? Sloot je jezelf binnen op? Meldde je je ziek bij je werkgever? Hell no. Denk dat 98% van de mensen dat niet deed. Ik zelf ook niet, ben in het verleden ook echtwel eens met een verstopte snotneus gewoon naar mijn werk gegaan en bij vrienden op bezoek etc. Niemand die daar verder ook een groot probleem van maakte.
Hier zit denk ik dus ook de grootste uitdaging. Aangezien Covid voor een redelijk aantal van de geïnfecteerden verloopt met (gelukkig) vooral verkoudheidsklachten, is die mindset moeilijk opeens helemaal om te buigen. Want hey, een snotneus, wat kuchen en verder voel ik me niet heel slecht, betekende vroegah dat je gewoon voor het grootste deel met je dagelijkse leven verder ging, echter nu.... mag dat opeens niet meer.
= problem.
Je kunt ook een aantal posts terug lezen hequote:Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef onlogisch het volgende:
Zijn er al nieuwe cijfers??? (En het restant van gisteren??)
Denk het niet echt, dat dachten we vorige week met 8000 besmettingen ook...quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ohja, shit. Ik vergat weekendeffect
Nee maar zonder gekheid, de groei is eruit, dat is inmiddels wel duidelijk toch?
Maar sindsdien is het aanta gemelde besmettingen ook niet heel erg toegenomen, terwjil we mogen vermoeden dat het aantal tests dat wel is.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Dat dachten we vorige week ook...
Ja klopt, maar heel Europa is bijna klote nu. Ik bedoel meer dat wij ook op 17k hadden kunnen zitten nu. Dat lijkt ons voorlopig bespaard te blijven gelukkig.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:25 schreef zalkc het volgende:
[..]
Blijft een zwak excuus, als jantje een 4 heeft en jij een 5 heb je alsnog een probleem , als de hele klas een 4 heeft is het nog steeds ruk, maar doe je het in ieder geval beter
Van de week hadden we ook een paar dagen met 8800 of 9200 meldingen, om vervolgens door te stoten naar 10k+quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef Questular het volgende:
Geen stijging, lijkt me een goede ontwikkeling.
Maar het aantal gemelde besmettingen heeft sowieso niet zoveel met 'de groei' te maken.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:27 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Denk het niet echt, dat dachten we vorige week met 8000 besmettingen ook...
Dat was dus omdat er achterstallige meldingen binnenkwamen uit Twente, stuk of 700/800. Net als vandaag overigens.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Van de week hadden we ook een paar dagen met 8800 of 9200 meldingen, om vervolgens door te stoten naar 10k+
beide 10k's was door ict problemen, ingelopen achterstanden.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Van de week hadden we ook een paar dagen met 8800 of 9200 meldingen, om vervolgens door te stoten naar 10k+
Niet alleen zakelijk. Hoe zouden mensen in het verleden hebben gereageerd als je zou zeggen dat je je bezoek afzegt omdat jij zelf of een huisgenoot verkouden is? Joh, voor een beetje verkoudheid zeg je niets af, dat is een slechte smoes. Het zou de relatie onder druk zetten. Een echt stevige griep met hoge koorts is pas een goede reden.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Leuk thema voor hr-management. Verkoudheid, milde klacht buikklachten, en ander kleine malaise was geen reden om te verzuimen. Ik ben benieuwd hoe werkgevers hier na covid tegenaan gaan kijken.
En de week daar voor. En de week daar voor.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:24 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Dat dachten we vorige week ook...
De ic-afdelingen liggen inderdaad vol met gereformeerd spul.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:27 schreef belanov het volgende:
Je kunt wel opvallend goed zien op de kaart waar Staphorst ligt
Ik verwacht dat dit wel een van de erfenissen zijn ná covid. Dat het meer geaccepteerd wordt dat je thuisblijft/niet naar werk komt als je erg ziek bent.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zakelijk. Hoe zouden mensen in het verleden hebben gereageerd als je zou zeggen dat je je bezoek afzegt omdat jij zelf of een huisgenoot verkouden is? Joh, voor een beetje verkoudheid zeg je niets af, dat is een slechte smoes. Het zou de relatie onder druk zetten. Een echt stevige griep met hoge koorts is pas een goede reden.
Dat is zo ingesleten, dat verandert niet zo snel.
De afvlakking lijkt inderdaad door te zetten. Da's mooi nieuws in combinatie met de toegenomen testcapaciteit en je bericht hieronder.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
quote:Op zondag 25 oktober 2020 12:33 schreef DireStraits7 het volgende:
Mobiliteitsindex: https://citymapper.com/CMI
Amsterdam: 20% van een normale 25 oktober.
Ter vergelijking:
Madrid: 48%
Berlijn: 53%
Londen: 53%
Stockholm: 70%
Parijs: 75%
Uit deze lijst is de mobiliteit in Amsterdam (veruit) het sterkst gereduceerd van alle Europese steden.
Nouja, we kijken al weken naar de data en zeggen al weken dat het lijkt dat 12 oktober de dag met de hoogste cijfers was en het sindsdien (langzaam) omlaag aan 't gaan is met de groei. Dat lijkt nog steeds zo te zijn:quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat soort dingen stellen op basis van een paar dagen nogal boud, maar ik hoop van harte dat het zo is. Dat zou erg fijn zijn.
Nee, we zijn duidelijk aan het afvlakken. Alle cijfers wijzen daarop.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En de week daar voor. En de week daar voor.
Zo gaat het al vele vele weken. Dan is er één, of meerdere dagen een lichte stabilisatie of soms zelfs een daling, om vervolgens BAM weer flink te stijgen.
Hoe zou dat toch gebeurd zijn?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:27 schreef belanov het volgende:
Je kunt wel opvallend goed zien op de kaart waar Staphorst ligt
Precies dus de schommelingen zijn er ook... dat is de trend van komende weken... Maar het is nog niet echt stabiel te noemen. alleen in noordelijke provincies is er stabilisatie of daling ingezet. Echt zeker weten doen we het nooit... Zowel in wintermaanden kan het ineens fors gaan stijgen door mede veel verkoudheid bij mensen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En de week daar voor. En de week daar voor.
Zo gaat het al vele vele weken. Dan is er één, of meerdere dagen een lichte stabilisatie of soms zelfs een daling, om vervolgens BAM weer flink te stijgen.
Waarom mogen we dat vermoeden?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar sindsdien is het aanta gemelde besmettingen ook niet heel erg toegenomen, terwjil we mogen vermoeden dat het aantal tests dat wel is.
Klopt! Het aantal testen neemt natuurlijk ook toe, maar zie niet echt in waarom het hier beter zou gaan dan in bijvoorbeeld België of Frankrijk. Maatregelen hier zijn praktisch hetzelfde, zo niet lichter. En zie hier ook niet een hele volgzame bevolking, eerder het tegenovergestelde. Denk dat we ook rekening moeten houden met het herfstvakantie-effect deze dagen. Reis bewegingen zijn/waren minder en mensen zijn sowieso meer thuis. We zullen zienquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het aantal gemelde besmettingen heeft sowieso niet zoveel met 'de groei' te maken.
En mensen met een niet-Westerse achtergrond. Al mag je dat niet zeggen wat dan word je afgemaakt in de politiekquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De ic-afdelingen liggen inderdaad vol met gereformeerd spul.
Dat was met een knipoog bedoeld. Volgens mij zijn kerkgangers niet oververtegenwoordigd in de statistieken.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En mensen met een niet-Westerse achtergrond. Al mag je dat niet zeggen wat dan word je afgemaakt in de politiek
Dat hoop ik inderdaad ook. Dat we ons meer bewust zijn van het rondgaan van virussen, weke dan ook, en dus wat meer onszelf in acht nemen en anderen beschermen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dit wel een van de erfenissen zijn ná covid. Dat het meer geaccepteerd wordt dat je thuisblijft/niet naar werk komt als je erg ziek bent.
Wordt zelfs dat bijgehouden? Heb je die stats?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was met een knipoog bedoeld. Volgens mij zijn kerkgangers niet oververtegenwoordigd in de statistieken.
Dat is zeker waar, maar dit weekend werd gezien als cruciaal voor komende dinsdag. Op basis van de huidige cijfers zien we geen harde groei, dus kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de groei eruit is (er vanuit gaande dat er geen IT problemen zijn en dat soort dingen).quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom mogen we dat vermoeden?
Niet om moeilijk te doen, hoor, maar laten we aannames aan alle kanten nou eens gewoon achterwege laten. We weten het niet. Deze cijfers zien er zeker positief uit, maar we weten pas of een stabilisatie of danig is ingezet als we nog een paar dagen verder zijn. Ik ben geen statisticus, maar op basis van drie getallen kun je geen trend zien.
Je ziet het ook aan de getallen van langer dan drie dagen geleden. Als je de groei plot zoals je die zou verwachten op basis van de trend van de afgelopen weken/maanden en daar de trend van ongeveer de afgelopen week tegen afzet, dan zie je een afvlakking. Dat is zonder de laatste set maatregelen, waar je nog meer effect van mag verwachten. Ik ben voorzichtig positief.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom mogen we dat vermoeden?
Niet om moeilijk te doen, hoor, maar laten we aannames aan alle kanten nou eens gewoon achterwege laten. We weten het niet. Deze cijfers zien er zeker positief uit, maar we weten pas of een stabilisatie of danig is ingezet als we nog een paar dagen verder zijn. Ik ben geen statisticus, maar op basis van drie getallen kun je geen trend zien.
En tel daarbij op regelingen als "wachtdagen" en "verzuimmanagement" zoals een user eerder aanhaalde. Als het je in je portemonnee treft als je niet gaat werken of dat je gezeik krijgt met je baas, dan blijf je niet thuis met een snotneus.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zakelijk. Hoe zouden mensen in het verleden hebben gereageerd als je zou zeggen dat je je bezoek afzegt omdat jij zelf of een huisgenoot verkouden is? Joh, voor een beetje verkoudheid zeg je niets af, dat is een slechte smoes. Het zou de relatie onder druk zetten. Een echt stevige griep met hoge koorts is pas een goede reden.
Dat is zo ingesleten, dat verandert niet zo snel.
Er komen hier toch best veel grafieken voorbij, die van @_serial_ bijvoorbeeld. En anders, in het positiviteitstopic staan ook dagelijks grafieken. Of op worldometer. Overal grafieken, overal afvlakkingquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je ziet het ook aan de getallen van langer dan drie dagen geleden. Als je de groei plot zoals je die zou verwachten op basis van de trend van de afgelopen weken/maanden en daar de trend van ongeveer de afgelopen week tegen afzet, dan zie je een afvlakking. Dat is zonder de laatste set maatregelen, waar je nog meer effect van mag verwachten. Ik ben voorzichtig positief.
Iemand zou eigenlijk even een mooie grafiek moeten maken om dit te laten zien, de grafiek van de NRC van een tijdje geleden maar dan met de meest recente cijfers erbij.
Neequote:Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En mensen met een niet-Westerse achtergrond. Al mag je dat niet zeggen wat dan word je afgemaakt in de politiek
Er wordt elke dag (nagenoeg) evenveel getest. Het enige wat nog een weekendeffect heeft is ziekenhuisopnames en ziekenhuisontslagen, meer niet. Dit is echt al maanden niet meer zo.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:38 schreef Simmertje het volgende:
Weekend zegt helaas gewoon weinig. Dinsdag, woensdag en donderdag afwachten.
Volgens mij zie je een relatief hoog aantal besmettingen in Staphorst en er was eerder hetzelfde aan de hand in Heerde, en uitbraak die terug te voeren was tot de kerken (en hun oudere bezoekers).quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was met een knipoog bedoeld. Volgens mij zijn kerkgangers niet oververtegenwoordigd in de statistieken.
Maar kijk Tilburg daarentegen. Dat voetbalfeest buiten heeft weinig tot geen problemen veroorzaakt.quote:
Weekend is lang niet zo bijzonder als iedereen denkt wat betreft de gemelde besmettingen. Het is hier geen Duitsland.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:38 schreef Simmertje het volgende:
Weekend zegt helaas gewoon weinig. Dinsdag, woensdag en donderdag afwachten.
zijn daar cijfers van te vinden? of alleen op dinsdag?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:40 schreef VoMy het volgende:
[..]
Omdat het aantal afgenomen tests elke week toeneemt.
Deze meneer maakt die grafiek dagelijks:quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je ziet het ook aan de getallen van langer dan drie dagen geleden. Als je de groei plot zoals je die zou verwachten op basis van de trend van de afgelopen weken/maanden en daar de trend van ongeveer de afgelopen week tegen afzet, dan zie je een afvlakking. Dat is zonder de laatste set maatregelen, waar je nog meer effect van mag verwachten. Ik ben voorzichtig positief.
Iemand zou eigenlijk even een mooie grafiek moeten maken om dit te laten zien, de grafiek van de NRC van een tijdje geleden maar dan met de meest recente cijfers erbij.
Snap ik, maar ik bedoel inclusief de trend zoals je die zou mogen verwachten zonder nieuwe maatregelen. Die laat namelijk het duidelijkst de afvlakking zien.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
Er komen hier toch best veel grafieken voorbij, die van @:_serial_ bijvoorbeeld. En anders, in het positiviteitstopic staan ook dagelijks grafieken. Of op worldometer. Overal grafieken, overal afvlakking
Goeie! Hier de link:quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:41 schreef Jazeg het volgende:
Deze meneer maakt er d
[..]
Deze meneer maakt die grafiek dagelijks:
https://mobile.twitter.com/ggerardk/status/1320355237140594689
Ik weet niet hoe ik de afbeelding direct hier kan plaatsen, misschien kan iemand anders dat doen?
En toch is dit het zoveelste weekend op rij dat het mee lijkt te vallen om vervolgens doordeweeks weer harder te stijgen. Daarom zeg ik even komende week afwachten, dan kunnen we pas echt zeggen of het afvlakt.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er wordt elke dag (nagenoeg) evenveel getest. Het enige wat nog een weekendeffect heeft is ziekenhuisopnames en ziekenhuisontslagen, meer niet. Dit is echt al maanden niet meer zo.
Haal daar eens een doekje overheen in deze tijd zeg.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Snap ik, maar ik bedoel inclusief de trend zoals je die zou mogen verwachten zonder nieuwe maatregelen. Die laat namelijk het duidelijkst de afvlakking zien.
Ik bedoel deze grafiek (excuses voor de slechte kwaliteit, het is een foto van mijn beelscherm):
[ afbeelding ]
Dat spreekt voor zich, En uiteindelijk moet het aantal positieve testen natuurlijk gewoon dalen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:44 schreef Simmertje het volgende:
[..]
En toch is dit het zoveelste weekend op rij dat het mee lijkt te vallen om vervolgens doordeweeks weer harder te stijgen. Daarom zeg ik even komende week afwachten, dan kunnen we pas echt zeggen of het afvlakt.
Dat is al een hele week zo, terwijl de kerken daar zich goed aan de coronaregels houden. Zo kan je zien hoe snel het kan gaan.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:42 schreef skrn het volgende:
Ik zie Spakenburg ook rood kleuren.
Maar goed .. kleine gemeenschappen, een grote uitbraak en dan heb je relatief veel besmettingen.
En even wachten tot overal de herfstvakantie minstens 2 weken voorbij is.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:44 schreef Simmertje het volgende:
[..]
En toch is dit het zoveelste weekend op rij dat het mee lijkt te vallen om vervolgens doordeweeks weer harder te stijgen. Daarom zeg ik even komende week afwachten, dan kunnen we pas echt zeggen of het afvlakt.
Dit zijn de cijfers van de afgelopen week met afgelopen weekend erbij (vanaf vandaag terug tot en met vorige week zaterdag)quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:44 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Denk jij, met de kennis van nu, dat je Covid-19 had toen je zo ziek was?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat spreekt voor zich, En uiteindelijk moet het aantal positieve testen natuurlijk gewoon dalen.
Naja hel en verdoemenis, de cijfers zijn gewoon niet oké. We zijn al een aantal weken blij als we enigszins een afvlakking zien, maar de echte daling blijft maar uit. Zolang we met dit soort hoge getallen zitten elke dag blijft de druk op de zorg immens groot.quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dit zijn de cijfers van de afgelopen week met afgelopen weekend erbij (vanaf vandaag terug tot en met vorige week zaterdag)
25-10-2020: 10202 (inclusief de lagere van de 24e, vandaar de groei hier)
24-10-2020: 8651
23-10-2020: 9996 (inclusief die 700 van eerder uit Twente, vandaar de grote piek hier)
22-10-2020: 9271
21-10-2020: 8743
20-10-2020: 8165
19-10-2020: 7992
18-10-2020: 8182
17-10-2020: 8114
Als je deze cijfers pakt, hebben we de 25e, 24e, 23e en 22e iedere dag cijfers rond de 9300 nieuwe dagmeldingen.
Zoals je kunt zien, er zit echt geen gigantisch verschil in de weekenden. Niet groot genoeg om nu te zeggen: We zien 't later deze week pas, dat is ondertussen echt niet meer.
Toch blijf ik het zonde vinden (en dit is echt niet aan jou gericht ook al quote ik je). 2 dagen terug gingen we door de 10.000 en werd er overal hel en verdoemenis gesproken. Gisteren waren de cijfers lager en mochten we niets zeggen want: Cijfers waren incompleet. Nu zijn de cijfers weer best oké en moeten we nog dagen wachten. Het lijkt (en dat is echt niet uniek aan dit topic) wel zo te zijn dat een bericht dat minder negatief is dan verwacht niet gezien mag worden als goed nieuws in deze tijd. Je zou toch verwachten dat je dit soort berichten als een strohalm vastpakt en ziet als een lichtpuntje in plaats van er het meest negatieve in zien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |