Hangt van de frequentie en je doel af. Bodybuilders op hoog niveau moeten echtquote:Op zaterdag 12 september 2020 21:44 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Zat die aantonen dat het wel werkt tbh.
Dit dus. Allemaal "onderzoeken", trends, 535672 verschillende meningen over db curl vs bb curl.quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:31 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens zou ik niet al te moeilijk doen. Hard trainen, elke keer een beetje meer doen dan je vorige keer kon. In gewicht of reps, of moeite.
Een keer tot failure is echt geen probleem, beter dan wat ik veel vaker zie -nooit echt hard trainen. Geen druppel zweet, geen laatste rep grinders. Mensen die te lief voor zichzelf zijn
Oh. En mannen doen het al een stuk beter dan vrouwen.quote:Op zaterdag 12 september 2020 22:26 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Dit dus. Allemaal "onderzoeken", trends, 535672 verschillende meningen over db curl vs bb curl.
Terug naar de basis: compounds en bloed/zweet/tranen. Elke keer een klein stukje meer: één rep of één kg. Zo ingewikkeld is het niet. Maar mensen laten zich te veel meeslepen in details en vergeten het groter geheel.
Vrouwen onderschatten zichzelf vaker, en ze zijn ‘bang om breed te worden’ (zonder testosteron echt nul risico). Voordeel is wel dat vrouwen meestal meer tijd nemen om techniek te leren, doen minder aan egoliften.quote:Op zaterdag 12 september 2020 22:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. En mannen doen het al een stuk beter dan vrouwen.![]()
Vrouwen onderschatten zichzelf soms te veel. Maar goed. Gelukkig gebruiken vrouwen nu ook de barbell. Dat was een paar jaar geleden wel anders.
Tja, wat is echt tot failure gaan ook. Failure met 1 gewicht? Gewicht verlagen tijdens de set zodat je meer totaal aantal reps haalt per set? Failure als in de hele dag geen enkele set meer kunnen produceren of failure in het moment?quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, behalve dat vrijwel niemand echt tot failure gaat. Net zoals mensen zeggen hiit te doen, maar ze doen gewoon een interval.
Bijna iedereen heeft nog wel 3 reps in de tank. En dan ben je ook niet goed bezig. Je zou eigenlijk tot rpe1 moeten trainen. Dat is lastig bepalen met 10 reps. Want kon je er misschien toch 13-14?
Overigens: je kunt beter suboptimaal trainen maar wel blijven gaan dan optimaal trainen en afhaken.
Je hoeft ook niet elke x tot failure te gaan. Maar bepaalde sets wel.quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Hangt van de frequentie en je doel af. Bodybuilders op hoog niveau moeten echt
Wel
Dicht bij failure trainen om überhaupt nog progressie te zien.
Maar de wetenschap is er volgens mij niet helemaal uit. Ik denk dat altijd elke set tot failure gaan niet handig is. Maar nooit in de buurt komen; dan train je niet hard genoeg.
Juist daarom 2x per week ff uurtje rennen..3/4 x kracht..wel beetje letten op voeding..1kg kwark,beetje fruit gehakt of kip zilvervliesrijstquote:Op zondag 13 september 2020 14:57 schreef Spanky78 het volgende:
Nog wel een vraag: hoeveel en wat voor cardio doen jullie? En waarom? Ik doe op de herstel dagen meestal cardio: rondje hardlopen of op de racefiets, wandelen doe ik tussen de middag op werk... meestal geen cardio in de sportschool (want dat vind ik kut, ik doe een enkele keer tien minuutjes voluit, tot failure zeg maar om wat conditie op te bouwen).
de reden voor cardio is dat ik fit wil zijn, daar
Hoort ook een aardige conditie bij. Geen zin om we spiermassa te hebben en dan een trap nauwelijks op te komen. Daarnaast helpt voldoende cardio je lichaam vet te verbranden en ik kan dan lekker veel eten. Vandaag 1300 verbrand met fietsen. Dus dat biertje straks is dik verdiend.
quote:Op zondag 13 september 2020 15:09 schreef Geerd het volgende:
[..]
Juist daarom 2x per week ff uurtje rennen..3/4 x kracht..wel beetje letten op voeding..1kg kwark,beetje fruit gehakt of kip zilvervliesrijst
Volkoren brood etc etc
Op je vrije dag beetje zuipen of bbq maakt dan ook niet uit..loop je er wel weer af...moet wel leuk blíjven
Ja je moet sportschool ook wel leuk vinden...altijd wel mooi met die gewichten..bankdrukken kabels..daarna lekker zwemmen 1200 thuis koffie en nog 4 uut chillen/kokrn voor werkquote:Op zondag 13 september 2020 15:17 schreef Rene het volgende:
Fietsen met 20kmph wanneer ik naar het centrum of werk ga (20min enkele rit) plm 3 keer per week vind ik zat.
Naast 4 keer per week sporten. Maar die 3x is mn cardioquote:Op zondag 13 september 2020 15:21 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja je moet sportschool ook wel leuk vinden...altijd wel mooi met die gewichten..bankdrukken kabels..daarna lekker zwemmen 1200 thuis koffie en nog 4 uut chillen/kokrn voor werk
Ozoquote:Op zondag 13 september 2020 15:23 schreef Rene het volgende:
[..]
Naast 4 keer per week sporten. Maar die 3x is mn cardio. Afhankelijk van of er cardio in de wod zit
eten is 70/80 % hey maja dat wist je al ...beter kijken naar je eten en meer kracht in je schema denk ik...quote:Op zondag 13 september 2020 15:29 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik wil wat omlaag gaan in gewicht en schroef daarom de cardio wat op
CrossFit is zelf ook behoorlijk cardio.quote:Op zondag 13 september 2020 15:23 schreef Rene het volgende:
[..]
Naast 4 keer per week sporten. Maar die 3x is mn cardio. Afhankelijk van of er cardio in de wod zit
Jaa fair enough.quote:Op zondag 13 september 2020 15:39 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
CrossFit is zelf ook behoorlijk cardio.
In de sportschool doe ik alleen kracht en mobiliteit (limber 11 als warming up). Met mooi weer een flink stuk wandelen als active recovery en vechtsport als cardio.quote:Op zondag 13 september 2020 14:57 schreef Spanky78 het volgende:
Nog wel een vraag: hoeveel en wat voor cardio doen jullie? En waarom? Ik doe op de herstel dagen meestal cardio: rondje hardlopen of op de racefiets, wandelen doe ik tussen de middag op werk... meestal geen cardio in de sportschool (want dat vind ik kut, ik doe een enkele keer tien minuutjes voluit, tot failure zeg maar om wat conditie op te bouwen).
de reden voor cardio is dat ik fit wil zijn, daar
Hoort ook een aardige conditie bij. Geen zin om we spiermassa te hebben en dan een trap nauwelijks op te komen. Daarnaast helpt voldoende cardio je lichaam vet te verbranden en ik kan dan lekker veel eten. Vandaag 1300 verbrand met fietsen. Dus dat biertje straks is dik verdiend.
KOM VECHTEN DAN DIKKE HOMO MONGOOL!!!!!quote:Op zondag 13 september 2020 16:47 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
In de sportschool doe ik alleen kracht en mobiliteit (limber 11 als warming up). Met mooi weer een flink stuk wandelen als active recovery en vechtsport als cardio.
Neequote:Op zondag 13 september 2020 16:53 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Is de buurvrouw niet thuis vandaag?
Klopt. Die vind ik ook idioot.quote:Op zondag 13 september 2020 16:23 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Niets mis mee. Behalve die idiote pull-ups van jullie dan.
Tot failure gaan met krachttrainen houdt in dat je op dat moment niet nog een rep kan doen met je huidige gewicht; tenminste dat is de definitie die ik het meest gebruikt zie worden. ook wel 0RIR (Reps in Reserve) of 10RPE. Als je gewicht verlaagt en doorgaat is het waarschijnlijk een drop-set te noemen.quote:Op zondag 13 september 2020 00:24 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Tja, wat is echt tot failure gaan ook. Failure met 1 gewicht? Gewicht verlagen tijdens de set zodat je meer totaal aantal reps haalt per set? Failure als in de hele dag geen enkele set meer kunnen produceren of failure in het moment?
Nouuu, bij 100pullups of pushups fail ik regelmatigquote:Op zondag 13 september 2020 18:44 schreef Spanky78 het volgende:
De vraag bij failure is het kunnen (spieren geven op, dan is het een echte fail) of is het durven ( denk je dat je niet meer kunt en kan je de inspanning niet opbrengen- dat is geen fail maar opgeven).
Ik zie in de sportschool meer mentale fails (opgeven) dan fysieke fails.
Train zelf ook op 1 rir. Dat probeer ik tenminste. Maar soms had je er best nog we meer dan 1 gekund.
5 x 20 lukt nog wel ...pullups laat maarquote:Op zondag 13 september 2020 19:11 schreef Rene het volgende:
[..]
Nouuu, bij 100pullups of pushups fail ik regelmatig!
3x10quote:Op zondag 13 september 2020 19:17 schreef Geerd het volgende:
[..]
5 x 20 lukt nog wel ...pullups laat maar![]()
3-5 max achter elkaar. Dat is frustrerend. Weliswaar kipping. Strict gaat ook niet in grote getallen. 10 max. Net als chinupsquote:
Ja euh. Dat is conditietraining. Net zoiets als sprinten tot je niet meer kunt.quote:Op zondag 13 september 2020 19:11 schreef Rene het volgende:
[..]
Nouuu, bij 100pullups of pushups fail ik regelmatig!
Vind dat ook wel spierkracht hoor. Op den duur zitten je armen compleet vol. Net als benchen.quote:Op zondag 13 september 2020 20:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja euh. Dat is conditietraining. Net zoiets als sprinten tot je niet meer kunt.
Het is kracht-uithouding. Je gebruikt andere energiesystemen en je activeert/stimuleert andere soorten spiervezels. hardlopen is duizenden miniscule squats... (bij wijze van).quote:Op zondag 13 september 2020 20:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Vind dat ook wel spierkracht hoor. Op den duur zitten je armen compleet vol. Net als benchen.
Bij mij is dat dan weer bankdrukken wat stagneert.quote:Op maandag 14 september 2020 12:32 schreef Cockwhale het volgende:
Pull ups gaan bij mij uber traag in krachtvordering.
Benchpress heb ik nooit fijn gevonden met een barbell. Vind de polspositie niet fijn. Nogal onnatuurlijk recht.quote:Op maandag 14 september 2020 15:30 schreef Questular het volgende:
BP doe ik al tijden niet meer. Ik train borst veel liever met dumbells. Flat/Incline/Decline/Flys.
Volgens mij is dit een soort van optimaal volgens wat er bekend is in de wetenschap. gemiddeld dan eh. Spiergroepen 2x per week aanpakken voor het beste resultaat, aantal sets is afhankelijk van hoe dichtbij je bij je genetisch potentieel zit - je zult steeds meer sets moeten gaan doen om voldoende prikkeling te krijgen. Dat betekent voor beginners 1-3 sets per keer en als je wat verder bent 4-8 en als je als jaren traint moet je misschien wel 10+ werksets per training pakken voor die spiergroep.quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:30 schreef Cockwhale het volgende:
Hoeveel sets raden jullie aan voor spiergroei (en wat kracht) per workout?
Ik doe 4-5 sets, afhankelijk van het type oefening, waarbij met 6-8 reps ik amper tot geen rep meer kan produceren (in diezelfde set). Dus 4 of 5 keer 6 tot 8 reps.
Dezelfde spiergroep train ik 2x p.w. Dus 2x4-5 x6-8. Dus gemiddeld 8 tot 10 sets per week.
Ja, dit was mijn idee ook, maar nooit erg om even bevestiging te vinden dat je aardig goed zit. Verder is elke workout dag gericht op een full body training (altijd grote spiergroepen boven en -onderlichaam), en komen er altijd core exercises in voor.quote:Op dinsdag 22 september 2020 16:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een soort van optimaal volgens wat er bekend is in de wetenschap. gemiddeld dan eh. Spiergroepen 2x per week aanpakken voor het beste resultaat, aantal sets is afhankelijk van hoe dichtbij je bij je genetisch potentieel zit - je zult steeds meer sets moeten gaan doen om voldoende prikkeling te krijgen. Dat betekent voor beginners 1-3 sets per keer en als je wat verder bent 4-8 en als je als jaren traint moet je misschien wel 10+ werksets per training pakken voor die spiergroep.
Drie keer per week een spiergroep trainen geeft meer resultaat dan 2x, maar het extra effect is wel kleiner dan de stap van 1 naar 2.
6-8 reps zit netjes in de hypertrophy range, alhoewel sommigen het voor gevorderden ook hebben over 12-20 zelfs. Daarna wordt het zo goed als cardio.
Ik doe zelf ookquote:Op dinsdag 22 september 2020 17:48 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ja, dit was mijn idee ook, maar nooit erg om even bevestiging te vinden dat je aardig goed zit. Verder is elke workout dag gericht op een full body training (altijd grote spiergroepen boven en -onderlichaam), en komen er altijd core exercises in voor.
Je moet ook herstellen en sterker worden. Als je altijd keihard sport, elke dag, dan word je niet echt sterker. Dus tsja. Hardlopen is bij mij dan ook meer conditie bijhouden, 6-10 km en fietsen uur of twee met aardig tempo. Maar geen echte prestaties zegmaar.quote:Op dinsdag 22 september 2020 19:13 schreef Cockwhale het volgende:
Ik train ook 3x per week. Eet minimaal 1,5gr eiwit per kg. Doe ook een teamsport waar ik tweemaal per week actief ben, maar keiharde cardio zou ik het niet noemen. Meer korte sprints afwisselend met rust. Merk wel dat ik daardoor niet vaker dan 3x p.w. kan liften.
Verschilt het zo veel bij jou dan? De ene week 1 keer, de andere week 5 keer? Geen "vast" stramien?quote:Op maandag 28 september 2020 11:30 schreef Aiciu het volgende:
Ik doe meestal de ene dag rug, benen, triceps de andere dag borst, schouders, biceps en buik. Ga meestal op de fiets naar de gym, tenzij het echt kut weer is dan pak ik het koekblik.
Ik ga random naar de gym, wanneer ik thuis ben wil ik gaan dus het kan 1 keer zijn maar ook 5 of 6 keer.
Ik ben niet elke dag thuis.quote:Op maandag 28 september 2020 13:43 schreef Salina het volgende:
[..]
Verschilt het zo veel bij jou dan? De ene week 1 keer, de andere week 5 keer? Geen "vast" stramien?
Ikzelf probeer 3-4 keer per week te trainen. Soms lukt 4 keer net niet.
Heb zelf een schema met:
- borst, triceps, schouders
- benen, biceps, rug (en core-oefeningen).
Wel redelijk een vast schema: elke maandag en dinsdag zo en zo wel, en ik probeer elke donderdag en vrijdag.
Weekenden meestal nooit al ben ik de laatste maanden regelmatig zaterdag of zondag geweest. Zeker als ik doordeweeks een van de beoogde 4 trainingen "mis" wil ik die nog wel eens inhalen in het weekend. Maar lang niet altijd. Weekend is voor mij lui op de bank hangen, sport kijken en dergelijke.
MA: borst-triceps-schouders
DI: benen-rug-biceps
DO: borst-triceps-schouders
VR: benen-rug-biceps
Afgelopen week 4 keer getraind volgens bovenstaand schema. De drie weken daarvoor steeds maar 3 keer om uiteenlopende redenen. Meestal sla ik dan de benensessie over; daar heb ik zo en zo altijd minder zin in.
Twee weken terug heb ik het echter anders gedaan. Omdat ik als ik de benensessie steeds oversla misschien risico loop dat de borst-schouders-triceps op den duur meer ontwikkeld raken dan benen-biceps-rug, heb ik toen gekozen voor full body 3 keer. Dat kan echter alleen als je niet twee dagen achter elkaar sport (althans, wordt nooit aangeraden). Het hangt er dus ook van af welke dagen ik sport en zodoende is het passen en meten en schema soms wat aanpassen.
Is ook weer zo.quote:Op maandag 28 september 2020 15:24 schreef Spanky78 het volgende:
Grappig, ik doenjuist daarom 3x full body. Als ik dan een keer mis is het niet erg.
14-16 oefeningen?quote:Op dinsdag 29 september 2020 11:37 schreef Salina het volgende:
[..]
Is ook weer zo.
Toen ik net begon met fitness, ongeveer 3 jaar en 3 maanden terug, deed ik dit ook. FB en dan 2-3 keer per week. Maar ik vond die schema's zo ontzettend lang dat ik daar van af ging wijken. Plus ik ging meer sporten op gegeven moment (4 ipv 2/3 keer pw).
Die eerste schema's zouden ongeveer een uur moeten duren, maar bij mij duurde het wel 1,5 uur ofzo. Of ik deed het te traag.![]()
Meestal 14-16 oefeningen met 4 sets van 10-12 herhalingen dacht ik.
Probleem was ook mentaal: ik zag al zo op tegen die lange sessies, nog voordat ik uberhaupt was begonnen.
Daarom, en omdat ik dus vaker in de week ben gaan sporten, ben ik toen een split schema gaan doen en dat bevalt me prima.
Overigens draai ik nu mijn hand totaal niet meer om voor sessies van 1,5 uur.![]()
Ik doe nu trouwens ook zo ongeveer evenveel oefeningen en sets als destijds met een FB.![]()
Ik bedoel maar, een mens evolueert en meningen veranderen wel eens.
Ik heb nog oude schema's denk ik. Het waren er erg veel.quote:Op dinsdag 29 september 2020 12:26 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
14-16 oefeningen?![]()
Met 6 oefeningen heb je prima full body te pakken. Kan eventueel nog met minder.
Bijvoorbeeld een A en B versie om een beetje afwisseling er in te houden.quote:Op dinsdag 29 september 2020 12:53 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik heb nog oude schema's denk ik. Het waren er erg veel.
Bedenk wel dat ik in het begin nog amper compoundoefeningen deed. De eerste oefeningen ben ik volgens mij pas later gaan integreren (in ieder geval de bench press deed ik niet als beginner, deadlift zelfs nog nooit gedaan en ik meen squat ook niet meteen in het begin).
Maar nu je het er toch over hebt:
welke 6 oefeningen zou jij aanraden dan, voor een FB set? En als je (veel) minder oefeningen doet, doe je dan wel meer sets en meer herhalingen per set?
In principe kan je het indelen in 6 oefeningen: Squat (kniebuigen), Hip-hinge (Scharnierbeweging), Horizontaal Duwen+Trekken, Verticaal Duwen+Trekken.quote:Op dinsdag 29 september 2020 12:53 schreef Salina het volgende:
[..]
welke 6 oefeningen zou jij aanraden dan, voor een FB set? En als je (veel) minder oefeningen doet, doe je dan wel meer sets en meer herhalingen per set?
14-16? Holy crap. Dan zijn dat vast vooral isolatie oefeningen? Ik doe er een stuk of 8 full body. En dan ben ik echt klaar. Doe er ongeveer 1,5 uur over met voldoende rust. Ik vind 14/16 echt heel veel.quote:Op dinsdag 29 september 2020 11:37 schreef Salina het volgende:
[..]
Is ook weer zo.
Toen ik net begon met fitness, ongeveer 3 jaar en 3 maanden terug, deed ik dit ook. FB en dan 2-3 keer per week. Maar ik vond die schema's zo ontzettend lang dat ik daar van af ging wijken. Plus ik ging meer sporten op gegeven moment (4 ipv 2/3 keer pw).
Die eerste schema's zouden ongeveer een uur moeten duren, maar bij mij duurde het wel 1,5 uur ofzo. Of ik deed het te traag.![]()
Meestal 14-16 oefeningen met 4 sets van 10-12 herhalingen dacht ik.
Probleem was ook mentaal: ik zag al zo op tegen die lange sessies, nog voordat ik uberhaupt was begonnen.
Daarom, en omdat ik dus vaker in de week ben gaan sporten, ben ik toen een split schema gaan doen en dat bevalt me prima.
Overigens draai ik nu mijn hand totaal niet meer om voor sessies van 1,5 uur.![]()
Ik doe nu trouwens ook zo ongeveer evenveel oefeningen en sets als destijds met een FB.![]()
Ik bedoel maar, een mens evolueert en meningen veranderen wel eens.
quote:
Nog even voor de duidelijkheid: die schema's (met 14-16) oefeningen of misschien waren het er 12-14, heb ik dus al heel lang niet meer hoor. Alleen in het begin toen ik net begon, drie jaar terug. Zeg dat ik het eerste jaar met die langere schema's werkte. Daarna ben ik overgegaan op kortere schema's en split schema, vaker 3-4 keer pw dan 2-3 keer pw.quote:Op dinsdag 29 september 2020 20:01 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
14-16? Holy crap. Dan zijn dat vast vooral isolatie oefeningen? Ik doe er een stuk of 8 full body. En dan ben ik echt klaar. Doe er ongeveer 1,5 uur over met voldoende rust. Ik vind 14/16 echt heel veel.
Vrouwen met te gespierde squats? Bestaan niet.quote:Op dinsdag 29 september 2020 20:22 schreef Rupibma het volgende:
Zijn er hier vrouwen die ook worstelen met hun te gespierde quadriceps? 😏 Menig man zou er jaloers op zijn
Heb kippepoten. Letterlijk. Vind t zo lelijk en vraag mij af of andere vrouwen dat ook hebben.quote:Op dinsdag 29 september 2020 23:28 schreef Salina het volgende:
[..]
[..]
Nog even voor de duidelijkheid: die schema's (met 14-16) oefeningen of misschien waren het er 12-14, heb ik dus al heel lang niet meer hoor. Alleen in het begin toen ik net begon, drie jaar terug. Zeg dat ik het eerste jaar met die langere schema's werkte. Daarna ben ik overgegaan op kortere schema's en split schema, vaker 3-4 keer pw dan 2-3 keer pw.
En inderdaad, dat waren in het begin vooral/bijna allemaal isolatie-oefeningen.
Wat ik al zei, in het begin deed ik geen compoundoefeningen. Geen idee meer waarom. Misschien omdat ik ze technisch iets lastiger uit te voeren vond. Ik begon helemaal vanaf nul met fitness. Dus misschien waren isolatie-oefeningen even wat handiger? Echt geen idee meer.
Bankdrukken deed ik pas na een jaar ofzo. Squats misschien wel vanaf het begin, geen idee meer. Maar op den duur gestopt vanwege rugklachten waar ik lang mee rondgelopen heb. Deadlift eigenlijk nog nooit gedaan. Bent over row en andere compounds wel (later) geïntegreerd in mijn schema's.
In het begin veel isolatie en via machines ook, leg press, leg extension, dumbbell press, flys, leg curl...zoveel waar ik de namen niet van weet. Shoulder press.
Maar wees gerust, doe dus al lang geen 14 oefeningen meer per sessie.
[..]
Vrouwen met te gespierde squats? Bestaan niet.Zonder bewijs geloof ik het niet.
Foto?
Train je je kuiten ook een beetje? Dat helpt misschien.quote:Op dinsdag 29 september 2020 23:39 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Heb kippepoten. Letterlijk. Vind t zo lelijk en vraag mij af of andere vrouwen dat ook hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |