https://nos.nl/artikel/23(...)e-piet-op-staat.htmlquote:Bol.com verkoopt vanaf eind september geen producten meer waar een afbeelding van Zwarte Piet op staat. Het gaat om artikelen met afbeeldingen van Zwarte Pieten "als stereotyperend karikatuur of van mensen die volledig donker zijn geschminkt", staat in een bericht dat eind juli aan de verkopers is verstuurd.
Verder wordt de term 'Zwarte Piet' in alle teksten aangepast naar 'Piet'. Aanleiding voor de verandering is volgens de site "voortschrijdend inzicht, passend bij de actualiteit in Nederland en Belgiė".
Pietenkostuums mogen nog wel verkocht worden, maar alleen als ze geen stereotyperingen hebben zoals een zwarte pruik, grote gouden oorbellen en een molensteenkraag.
Boeken over Zwarte Piet die zijn geschreven vanuit educatief of historisch oogpunt zijn nog toegestaan. Ze kunnen wel worden voorzien van een label dat aangeeft dat de inhoud 'controversieel' is.
Huidskleurig
Afbeeldingen van roetveegpieten mogen nog wel, net als een andere kleur Piet, bijvoorbeeld rood of blauw. "Alle pieten zijn welkom, maar Zwarte Piet niet meer", laat een woordvoerder weten. Vorig jaar verbood de site bij verkleedkleren al afbeeldingen van donkergeschminkte mensen.
De webwinkel verandert ook de term 'huidskleurig' naar 'beige' of een andere kleur als het gaat over een witte huidskleur. De maatregelen gaan in op 28 september.
Vorige week werd bekend dat Facebook en Instagram stereotiepe foto's en video's van Zwarte Piet gaan weren. De platforms handelen daarbij op basis van meldingen van gebruikers. Als een afbeelding of video in strijd is met de regels, wordt die verwijderd.
Noem het dan wittehuidskleurigquote:De webwinkel verandert ook de term 'huidskleurig' naar 'beige' of een andere kleur als het gaat over een witte huidskleur. De maatregelen gaan in op 28 september.
Dit. We zijn knettergek geworden met zn allen.quote:
Verbod op alles waar je het niet mee eens bent, je zou zoweer eens je tenen eraan kunnen stotenquote:
Verbod?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:06 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Verbod op alles waar je het niet mee eens bent, je zou zoweer eens je tenen eraan kunnen stoten![]()
Je weet toch dat bol.com alleenrecht heeft op verkopen?quote:
Ja dit is geen verbod Hans. Als je zwarte Piet producten wilt kan je die nog in alle vrijheid ergens anders bestellenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:06 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Verbod op alles waar je het niet mee eens bent, je zou zoweer eens je tenen eraan kunnen stoten![]()
Als je te veel wilt betalen is Bol een prima winkel inderdaad.quote:
Zwarte markt bestaat dan niet meetquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:08 schreef Gripper het volgende:
Binnenkort moet je je zwarte Piet boeken op de zwarte marktkopen als verkoop of bezit ervan verboden worden...
Lekker de Amerikaanse toer op waarbij je als een of andere debiel voor van alles en nog wat van tevoren gewaarschuwd moet worden. Je zou toch maar een boek over zwarte piet kopen dat over zwarte piet blijkt te gaan, of een programma over een seriemoordenaar gaan kijken waarin zomaar een moord wordt beschreven...quote:Boeken over Zwarte Piet die zijn geschreven vanuit educatief of historisch oogpunt zijn nog toegestaan. Ze kunnen wel worden voorzien van een label dat aangeeft dat de inhoud 'controversieel' is.
Haha ja. En de meeste schreeuwers zitten 5 jaar later nog steeds in Nederlandquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:08 schreef Elan het volgende:
Ik overweeg steeds meer om dit verziekte tyfusland waar kansarme schreeuwers kennelijk de dienst uit maken te verlaten.
Gelukkig heb ik mijn Bassie en Adriaan collectie al compleetquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:08 schreef Gripper het volgende:
Binnenkort moet je je zwarte Piet boeken op de zwarte marktkopen als verkoop of bezit ervan verboden worden...
Het lijkt me meer een vorm van cultural appropriation. (maar dan andersom)quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:10 schreef Hathor het volgende:
Wat is er precies stereotyperend aan een molensteenkraag? Wie moet daar aanstoot aan nemen? Nazaten van de Hertog van Alva?
Zou wel interessant zijn als mensen nu inderdaad massaal gaan klagen over kookboeken met vleesgerechten.quote:
Dit klinkt overigens niet heel erg inclusief.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:59 schreef thedeedster het volgende:
pieten zijn welkom, maar Zwarte Piet niet meer"
Die kragen zijn toch een typisch Euopees dingetje uit een bepaalde periode van onze geschiedenis?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:11 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het lijkt me meer een vorm van cultural appropriation. (maar dan andersom)
Een verbod bij bol.com is geen verbodquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:09 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja dit is geen verbod Hans. Als je zwarte Piet producten wilt kan je die nog in alle vrijheid ergens anders bestellen
Je spreekt niet eens over een verbod? Bol bepaalt zelf wat hun aanbod is dus dan is geen verbod maar simpelweg een keuze. Als je het daar niet mee eens bent zoek je toch een andere aanbieder. Zo simpel is het.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:13 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Een verbod bij bol.com is geen verbod
Ditquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:14 schreef Beathoven het volgende:
Bol moet lekker zelf weten hoe ze hun winkel inrichten en wat ze wel en niet willen verkopen.
Ben zo weg hoor, heb al eerder een jaar in de VS gewoond zoals je weet. Denemarken lijkt me wel wat, daar maken mensen van kleur met een grote de bek de dienst niet uit, sterker nog die komen daar niet eens binnenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:10 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Haha ja. En de meeste schreeuwers zitten 5 jaar later nog steeds in Nederland
Veel succes. Kan me niet voorstellen dat Denemarken op vele aspecten een verbetering is qua leefplezier maar soitquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Ben zo weg hoor, heb al eerder een jaar in de VS gewoond zoals je weet. Denemarken lijkt me wel wat, daar maken mensen van kleur met een grote de bek de dienst niet uit, sterker nog die komen daar niet eens binnen.
Vraag eens ervaringsdeskundige @cempexoquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Ben zo weg hoor, heb al eerder een jaar in de VS gewoond zoals je weet. Denemarken lijkt me wel wat, daar maken mensen van kleur met een grote de bek de dienst niet uit, sterker nog die komen daar niet eens binnen.
Doe nou niet, straks komt ie zich hier ook weer melden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:18 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Vraag eens ervaringsdeskundige @:cempexo
Ja die heeft nog zo weinig met Nederland dat hij zich dagelijks druk maakt om de gang van zaken hier.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:18 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
In before een lijstje met belastingen in Nederland die je dan mooi ontloopt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:18 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Nouja, in dit land zijn we de weg wel een beetje kwijt hoor. Niet alleen op gebied van cultureel besef trouwens, maar dat is voor een ander topic.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Veel succes. Kan me niet voorstellen dat Denemarken op vele aspecten een verbetering is qua leefplezier maar soit
En het erge is dat je nu al weet dat het niet hierbij blijft.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Bol.com is de zoveelste partij die wijkt voor deze vorm van terreur.
Zijn we nu tevreden met z'n allen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:59 schreef thedeedster het volgende:
"Alle pieten zijn welkom, maar Zwarte Piet niet meer"
Dat je alles gaat verbieden waar donker gekleurde personen opstaan is natuurlijk niet racistischquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:14 schreef Beathoven het volgende:
Bol moet lekker zelf weten hoe ze hun winkel inrichten en wat ze wel en niet willen verkopen.
Wat is een “grote groep mensen die aanstoot neemt aan zwarte piet”quote:
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:14 schreef Beathoven het volgende:
Ten eerste is er geen verbod. En jij bent degene die zwarte piet hierbij gelijk stelt aan alles waar donker gekleurde personen opstaan. Wat is dan racistischer?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:28 schreef TLC het volgende:
[..]
Dat je alles gaat verbieden waar donker gekleurde personen opstaan is natuurlijk niet racistisch
Tijd om Donald Duck te verbieden. Smeerlap die altijd zonder broek rondloopt. Doe dan ook maar Lego als we toch bezig zijn, je kan er swastika's mee maken. Verboten dus.quote:
Ga weg danquote:
Mogen ze ook maar de snerende manier waarop ze reageren in de social media over dit onderwerp lijkt me niet direct handig. Het is niet zo dat het enorm goed gaat met het bedrijf.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:31 schreef Erasmus het volgende:
Ik kan mij niet zo druk maken om het assortiment van een webwinkel. Moeten zij lekker zelf weten.
Ik zou naar zwitserland gaan als ik je zo hoorquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Haha ja, dat zal de reden zijnquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:35 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Emigreren is best lastig nu.
Het probleem staat er toch? Mensen voelen zich te snel gekwetst.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:36 schreef PiyeReloaded het volgende:
[ twitter ]
Verder weet ik ook niet zo goed wat er stereotyperend is aan een molensteenkraag, maar al die 'zwarte piet moet blijven' figuren hebben de discussie dan ook dermate vertroebeld dat zo'n bol.com ook geen geweldig zicht meer heeft op wat nou precies het probleem is.
En men is nog inconsequent ook, want toen ze nog geen half jaar terug vanwege een ander boek in het nieuws kwamen gaven ze juist de bescherming van het vrije woord als argument: https://www.ad.nl/tech/gi(...)dachtegoed~a60c9f07/quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben geen voorstander van Zwarte Piet, maar een boekwinkel is er nou juist zodat je jezelf ergens in kunt verdiepen en een mening kunt vormen. Het lijkt me niet aan Bol.com om die mogelijkheid bij voorbaat te versmallen. Het lijkt me een enge ontwikkeling en denk erover om mijn account bij Bol te beeindigen.
quote:Het Nederlandse Auschwitz Comité deed in navolging van het Poolse Auschwitz-Birkenau Museum een oproep aan de webshop om de verkoop van ‘giftige boeken‘ met antisemitische inhoud per direct te staken. Bol.com is dat niet van plan omdat ‘het verbieden van deze lectuur onder censuur valt en het vrije woord in Nederland in gevaar zou brengen’.
Maar boeken blijven toch juist wel? Alleen kunnen ze een waarschuwingslabel (quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben geen voorstander van Zwarte Piet, maar een boekwinkel is er nou juist zodat je jezelf ergens in kunt verdiepen en een mening kunt vormen. Het lijkt me niet aan Bol.com om die mogelijkheid bij voorbaat te versmallen. Het lijkt me een enge ontwikkeling en denk erover om mijn account bij Bol te beeindigen.
Dat is het nieuwe chique, van die bijtend cynische opmerkingen van bedrijven richting klanten. Prima, maar dan eindig je net als Gillette.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:36 schreef PiyeReloaded het volgende:
[ twitter ]
Verder weet ik ook niet zo goed wat er stereotyperend is aan een molensteenkraag, maar al die 'zwarte piet moet blijven' figuren hebben de discussie dan ook dermate vertroebeld dat zo'n bol.com ook geen geweldig zicht meer heeft op wat nou precies het probleem is.
Waar het gaat om is de (willekeurige) vorm van censuur. Dat je zwarte piet op een gegeven moment anders vorm geeft is tot daar aan toe, maar het krampachtig proberen uit te wissen van een collectief verleden is krankzinnig en ronduit eng.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:31 schreef Erasmus het volgende:
Ik kan mij niet zo druk maken om het assortiment van een webwinkel. Moeten zij lekker zelf weten.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:14 schreef Beathoven het volgende:
Ik zou het dan ook geen voortschrijdend inzicht willen noemen, wel voortschrijdende domheid. En dan dat beroep op de actualiteit. Boeken zijn er juist niet voor de actualiteit.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En men is nog inconsequent ook, want toen ze nog geen half jaar terug vanwege een ander boek in het nieuws kwamen gaven ze juist de bescherming van het vrije woord als argument: https://www.ad.nl/tech/gi(...)dachtegoed~a60c9f07/
[..]
Dat bedoel ik.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:13 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die kragen zijn toch een typisch Euopees dingetje uit een bepaalde periode van onze geschiedenis?
Dan moet de conclusie zijn dat blanken de joden achterna gaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:55 schreef Pleun2011 het volgende:
Zwarte Piet is een makkelijk slachtoffer. Anti-semitische boeken schrappen daarentegen daar beginnen we niet aan want niemand geeft een moer om joden.
Daar zijn we zelf bij.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:57 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dan moet de conclusie zijn dat blanken de joden achterna gaan.
Daar zijn ze later weer van teruggekomen:quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En men is nog inconsequent ook, want toen ze nog geen half jaar terug vanwege een ander boek in het nieuws kwamen gaven ze juist de bescherming van het vrije woord als argument: https://www.ad.nl/tech/gi(...)dachtegoed~a60c9f07/
[..]
Dat eeuwige gezeik van mensen die maar vast willen houden aan hun eigen verleden. Het verhaal van Zwarte Piet/Piet veranderd al 80 jaar... vroeger gingen kinderen in de zak of kregen ze slaag met de roe, daar is nu ook helemaal geen referentie meer naar in de huidige tijd.quote:Transformatie
Bol.com is het afgelopen jaar bezig met een heuse transformatie. De boekensectie besloot eerder al om geen platform meer te bieden aan boeken die haatdragende boodschappen bevatten, zoals antisemitisme of homohaat. Het Openbaar Ministerie is nog altijd bezig met een onderzoek naar Bol.com, nadat deze site had ontdekt dat er meerdere werken te koop werden aangeboden van de beruchte nazileider Julius Streicher.
Bol.com wilde eerst naar eigen zeggen niet censureren, maar kwam daar na veel kritiek en onder meer een aangifte door Federatief Joods Nederland van terug.
Als een snackbar(keten) weigert om vegatarische snacks te verkopen, is er toch ook geen sprake van een verbod?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:13 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Een verbod bij bol.com is geen verbod
bij mij is het andersomquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:08 schreef Elan het volgende:
Ik overweeg steeds meer om dit verziekte tyfusland waar kansarme schreeuwers kennelijk de dienst uit maken te verlaten.
Als die snackbar keten de marktleider is in Nederland en een belangrijke afzetmarkt voor onafhankelijke snack-verkopers, wel. Want ook Henks Zoldershop die zijn meuk via bol aanbiedt heeft te voldoen aan deze betutteling.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als een snackbar(keten) weigert om vegatarische snacks te verkopen, is er toch ook geen sprake van een verbod?
Ahold boycotten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Gewoon niet meer via bol bestellen onder het mom go Woke, go broke. Laat ze gewoon Gillette opvolgen
Of juist heel veel bestellen en het allemaal gratis terugsturen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Gewoon niet meer via bol bestellen onder het mom go Woke, go broke. Laat ze gewoon Gillette opvolgen
Het gaat allang niet meer om het veranderen, de schreeuwers willen de historie uitwissen. Straten moeten een andere naam, standbeelden moeten weg, boeken over zwarte piet moeten in de ban....quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:59 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Daar zijn ze later weer van teruggekomen:
[..]
Dat eeuwige gezeik van mensen die maar vast willen houden aan hun eigen verleden. Het verhaal van Zwarte Piet/Piet veranderd al 80 jaar... vroeger gingen kinderen in de zak of kregen ze slaag met de roe, daar is nu ook helemaal geen referentie meer naar in de huidige tijd.
Wat is er in hemelsnaam mis om een beetje met voortschrijdend inzicht met de tijd mee te gaan zodat iedereen het een leuk feest kan vinden. Daarnaast zijn het altijd de ouders en opa's en oma's die er het grootste probleem mee hebben. Die kids hebben totaal niet door dat er nu een roetveegpiet is ipv een zwartgeschminkte Piet. En ja, misschien kan ome Arie nu niet meer thuis voor Piet spelen, maar dan gaat ie toch een paar dorpen verderop kindjes blij maken...
WEG MET ONSquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat allang niet meer om het veranderen, de schreeuwers willen de historie uitwissen. Straten moeten een andere naam, standbeelden moeten weg, boeken over zwarte piet moeten in de ban....
Haha ja volwassen!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of juist heel veel bestellen en het allemaal gratis terugsturen.
Bol.com is wellicht marktleider, maar hier om de hoek zitten de Bruna en Intertoys, waar ik allerlei ZP-rommel kan scoren. Je kunt het vervelend vinden, maar Bol mag helemaal zelf bepalen welke producten zij wel of niet aan de man brengt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:03 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Als die snackbar keten de marktleider is in Nederland en een belangrijke afzetmarkt voor onafhankelijke snack-verkopers, wel. Want ook Henks Zoldershop die zijn meuk via bol aanbiedt heeft te voldoen aan deze betutteling.
Volgens mij gaat het in dit voorbeeld van Bol.com wel degelijk om veranderen en niet om uitwissen. Ze willen Zwarte Piet niet meer stereotype afgebeeld zien en dat uitdragen in hun producten. Als Piet geen oorringen/grote rode lippen en kroeshaar heeft mag het gewoon op een verpakking staan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat allang niet meer om het veranderen, de schreeuwers willen de historie uitwissen. Straten moeten een andere naam, standbeelden moeten weg, boeken over zwarte piet moeten in de ban....
Het is net de Handsmaids Tale. Alle symbolen moeten weg of een andere bestemming krijgen.quote:
Iedere winkel gewoon verplicht 4 Zwarte Pieten in de etalage van 10 november tot 5 december. Snoepwinkels met een te karig assortiment pepernoten dichtgooien. Radiostations in de Sinterklaasperiode minstens 2x per uur een Sinterklaasliedje, anders zendvergunning afnemen. Op scholen het verhaal van SInterklaas opnemen in het lespakket. Harde maatregelen, maar je moet je vrijheid willen verdedigen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bol.com is wellicht marktleider, maar hier om de hoek zitten de Bruna en Intertoys, waar ik allerlei ZP-rommel kan scoren. Je kunt het vervelend vinden, maar Bol mag helemaal zelf bepalen welke producten zij wel of niet aan de man brengt.
En van een verbod is dus al helemaal geen sprake.
Ik probeer sowieso terughoudend te zijn met het bestellen van spullen bij Bol. Veel liever haal ik een boek bij de lokale Bruna, die wordt gerund door een plaatsgenoot die ik ken en graag mag. Internetshoppen draagt bovendien bij aan de leegstand in je eigen stad.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Qua censuur is het Westen met een flinke inhaalslag bezig.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:33 schreef Captain_Ghost het volgende:
Censuur is in maak.
Alsof dat censuur alle problemen in Nederland zal oplossen.
We zijn niet in China...
Maar de zwarte Piet van pak hem beet 25 jaar geleden was gewoon stereotype. Daarvan kan je zeggen dat het niet meer van nu is, maar veranderen doe je het niet meer. Waarom moeten die beeltenissen met terugwerkende kracht uit het collectief geheugen worden gewist? Wat is er mis met veranderen en dingen die toen gemaakt zijn, boeken die toen geschreven zijn laten voor wat ze zijn en gewoon verkopen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:13 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het in dit voorbeeld van Bol.com wel degelijk om veranderen en niet om uitwissen. Ze willen Zwarte Piet niet meer stereotype afgebeeld zien en dat uitdragen in hun producten. Als Piet geen oorringen/grote rode lippen en kroeshaar heeft mag het gewoon op een verpakking staan.
Zoals ik zei, de traditie van Sinterklaas en Zwarte Piet is altijd al aan veranderingen onderhevig door voortschrijdend inzicht. Dat heeft niets met cancellen te maken...
vergeet de HEMA niet! en Facebook!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:08 schreef Nober het volgende:
[..]
Ahold boycotten.
- Albert Heijn
- Etos
- Gall&Gall
- Bol
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Ahold_NV
OIKOFOBIEquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is net de Handsmaids Tale. Alle symbolen moeten weg of een andere bestemming krijgen.
@:Wereldgozer
Daar ben ik het mee eens, maar volgens mij komt daar toch een disclaimer bij te staan dat het in de geest van die tijd moet worden gezienquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar de zwarte Piet van pak hem beet 25 jaar geleden was gewoon stereotype. Daarvan kan je zeggen dat het niet meer van nu is, maar veranderen doe je het niet meer. Waarom moeten die beeltenissen met terugwerkende kracht uit het collectief geheugen worden gewist? Wat is er mis met veranderen en dingen die toen gemaakt zijn, boeken die toen geschreven zijn laten voor wat ze zijn en gewoon verkopen?
quote:Het verbod op Zwarte Piet geldt overigens ook voor titels, covers en kaften in de categorie boeken, films en muziek. Behalve als deze van belang zijn vanuit historisch perspectief. ,,Dan kunnen we besluiten deze wel online te houden, maar ze te voorzien van een label dat aangeeft dat de inhoud als controversieel wordt beschouwd", aldus Bol.com. Pietenkostuums kunnen voorlopig wel verkocht blijven worden, mits ze geen stereotype karikatuur uitbeelden, bijvoorbeeld door toevoeging van zwarte pruik, grote gouden oorringen en molensteenkraag.
Is dit Frank Evenblij?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik mijn Bassie en Adriaan collectie al compleet
[ afbeelding ]
Check deze: @:JR-Style-93 @:wereldgozer @:Fok-it
Tuurlijk niet, is gewoon weer deugen dit. Meerendeel van de omzet komt echt niet van de minderheid die zo'n probleem heeft met ZP hoor.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit is gewoon een economisch besluit
niemand zegt dat bol.com jouw 25 jaar oude sinterklaasboekje komt afpakken hoorquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar de zwarte Piet van pak hem beet 25 jaar geleden was gewoon stereotype. Daarvan kan je zeggen dat het niet meer van nu is, maar veranderen doe je het niet meer. Waarom moeten die beeltenissen met terugwerkende kracht uit het collectief geheugen worden gewist? Wat is er mis met veranderen en dingen die toen gemaakt zijn, boeken die toen geschreven zijn laten voor wat ze zijn en gewoon verkopen?
En de kinderen - om wie dit allemaal te doen zou zijn - interesseert het geen ene reet. Je kunt zelfs Sinterklaas omvormen tot eenbenige Vietnamveteraan met PTSS; zolang hij cadeaus en pepernoten uitdeelt vinden de koters het helemaal prima.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:16 schreef Nielsch het volgende:
haha mooi dit... wanneer zien de tokkies eens in dat ze een verloren strijd voeren? krampachtig vast blijven houden aan een racistisch relikwie uit het verleden terwijl ze aan alle kanten worden ingehaald door de tijd... over 10 jaar zie je nergens meer een zwarte piet, ongeacht alle tranen, boze facebookposts en bedreigingen aan het adres van sylvana...
Naast het weigeren van vluchtelingen asielzoekers, de grenzen blijven gesloten, is er inmiddels een politieke partij met zetels, die als doel heeft om misbruikende en profiterende vluchtelingen asielzoekers, het land uit te zetten...letterlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:18 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Wel grappig hoe jij censuur omarmt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:23 schreef Hexagon het volgende:
Wel grappig hoe al die rechtse meneertjes de vrije markt niet snappen
Het is pas racisme geworden toen eerst KOZP, toen deugbn’ers en daarna al snel de media zijn gaan roepen dat het racisme was.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:25 schreef HighTech het volgende:
Mooi zo racisme moet stoppen @:wollah @:wielrennerdt
En het woord censuur snap je ook al niet. Bol.com is geen autoriteit die bepaalt wat er wel en niet gelezen/verkocht mag worden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:26 schreef Nober het volgende:
[..]
Wel grappig hoe jij censuur omarmt.
Nee ZP is zeer racistisch. Gelukkig komt er steeds meer verzet tegenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is pas racisme geworden toen eerst KOZP, toen deugbn’ers en daarna al snel de media zijn gaan roepen dat het racisme was.
Dit is echt by far het meest Trieste van de hele discussie ja.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En de kinderen - om wie dit allemaal te doen zou zijn - interesseert het geen ene reet. Je kunt zelfs Sinterklaas omvormen tot eenbenige Vietnamveteraan met PTSS; zolang hij cadeaus en pepernoten uitdeelt vinden de koters het helemaal prima.
Bol is geen boekwinkel, maar eerder een grootgrutter die boekwinkels uit de markt heeft gewerkt. Als je zo begaan bent met het boek zou je beter echte boekwinkels kunnen bezoeken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:
De beroepsgekwetsten zijn de autoriteit en gaan dicteren wat deugt en verkocht mag worden aan het volk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En het woord censuur snap je ook al niet. Bol.com is geen autoriteit die bepaalt wat er wel en niet gelezen/verkocht mag worden.
Dus iemand mag gerust in zn eigen webshop zwarte piet boekjes gaan verkopen. Gat in de markt.
Zoals Gilette? Jij hebt jezelf die 'get woke, go broke' onzin laten wijsmaken?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:41 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dat is het nieuwe chique, van die bijtend cynische opmerkingen van bedrijven richting klanten. Prima, maar dan eindig je net als Gillette.
Als je denkt dat de Akwasies en Airfryers deze verkoper rustig zijn gang laten gaan, dan ben je wel érg naļef.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En het woord censuur snap je ook al niet. Bol.com is geen autoriteit die bepaalt wat er wel en niet gelezen/verkocht mag worden.
Dus iemand mag gerust in zn eigen webshop zwarte piet boekjes gaan verkopen. Gat in de markt.
Discussie over of zwarte piet racistisch is uit 2010quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is pas racisme geworden toen eerst KOZP, toen deugbn’ers en daarna al snel de media zijn gaan roepen dat het racisme was.
Het is toch ook geen geheim dat KOZP en trawanten openlijk anti-semitisch zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:55 schreef Pleun2011 het volgende:
Zwarte Piet is een makkelijk slachtoffer. Anti-semitische boeken schrappen daarentegen daar beginnen we niet aan want niemand geeft een moer om joden.
Dit kan prima. Bol.com mag namelijk zelf bepalen welke producten het verkoopt. Net zoals dat kledingwinkels ook de vrijheid hebben om geen mannen- of vrouwenkleding aan te bieden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:42 schreef Nattekat het volgende:
Dit is gewoon censuur. Ongeacht hoe je er over denkt, dit kan gewoon niet.
Dit is feitelijk niet juist.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bol.com mag namelijk zelf bepalen welke producten het verkoopt.
Nee dat zijn ze niet. Bol.com kan in alle vrijheid zelf beslissen. Niemand die ze gechanteerd heeft of iets dergelijks.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:34 schreef Nober het volgende:
[..]
De beroepsgekwetsten zijn de autoriteit en gaan dicteren wat deugt en verkocht mag worden aan het volk.
Ohja de machtige Akwasi die hier alles kan bepalen ofzo.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:36 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Als je denkt dat de Akwasies en Airfryers deze verkoper rustig zijn gang laten gaan, dan ben je wel érg naļef.
hoi,quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:42 schreef Nattekat het volgende:
Dit is gewoon censuur. Ongeacht hoe je er over denkt, dit kan gewoon niet.
Laat ik het anders verwoorden: Bol.com is niet verplicht om alle producten die het gemachtigd is te verkopen ook daadwerkelijk in de etalage te zetten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:03 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Dit is feitelijk niet juist.
Dit is feitelijk wel juist.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat ik het anders verwoorden: Bol.com is niet verplicht om alle producten die het gemachtigd is te verkopen ook daadwerkelijk in de etalage te zetten.
dit is nou een legitiem argument.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef maan_man het volgende:
Je zal maar speelgoedhandelaar zijn en voor je onlineverkoop grotendeels afhankelijk zijn van Bol.com. Je betaalt je blauw aan de commissie, maar je hebt wel een grote afzetmarkt dus dat neem je voor lief. Als ondernemer denk je altijd vooruit en een paar maanden geleden heb jij een mooie collectie sinterklaasspeelgoed ingekocht. Niet goedkoop, maar ondanks de inkoopprijs en de commissies van Bol.com denk je dat jij hier in oktober en november een mooie cent aan kan verdienen. En dan krijg je dit verbod en blijf je met je collectie zitten, omdat jij je afzetmarkt niet meer kan bereiken.
Lekker zo'n betrouwbare partner als Bol.com. Als externe verkoper zou ik mij wel drie keer nadenken of ik mijn energie in zo'n onbetrouwbare partner wil steken.
Al die rechtse lui hier zijn eigenlijk communisten die bedrijven willen dwingen iets te gaan verkopen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat ik het anders verwoorden: Bol.com is niet verplicht om alle producten die het gemachtigd is te verkopen ook daadwerkelijk in de etalage te zetten.
Zoals bedrijven ook de vrijheid mogen hebben wie ze wel en niet aannemen? Of huiseigenaren zelf mogen beslissen aan wie ze wel of niet hun huis/appartement verhuren?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit kan prima. Bol.com mag namelijk zelf bepalen welke producten het verkoopt. Net zoals dat kledingwinkels ook de vrijheid hebben om geen mannen- of vrouwenkleding aan te bieden.
als je zo'n vooruitdenkende ondernemer bent dan had je kunnen weten dat steeds meer bedrijven, scholen en andere instanties zwarte piet in de ban doen. deze ontwikkeling is namelijk al jaren aan de gang. dan had je als vooruitdenkende verkoper dus ook kunnen bedenken dat bol.com met zo'n ban zou komen. zo'n voouitdenkende verkoper ben je dus blijkbaar niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef maan_man het volgende:
Je zal maar speelgoedhandelaar zijn en voor je onlineverkoop grotendeels afhankelijk zijn van Bol.com. Je betaalt je blauw aan de commissie, maar je hebt wel een grote afzetmarkt dus dat neem je voor lief. Als ondernemer denk je altijd vooruit en een paar maanden geleden heb jij een mooie collectie sinterklaasspeelgoed ingekocht. Niet goedkoop, maar ondanks de inkoopprijs en de commissies van Bol.com denk je dat jij hier in oktober en november een mooie cent aan kan verdienen. En dan krijg je dit verbod en blijf je met je collectie zitten, omdat jij je afzetmarkt niet meer kan bereiken.
Lekker zo'n betrouwbare partner als Bol.com. Als externe verkoper zou ik mij wel drie keer nadenken of ik mijn energie in zo'n onbetrouwbare partner wil steken.
wat een achterlijk domme vergelijking zegquote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:13 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Zoals bedrijven ook de vrijheid mogen hebben wie ze wel en niet aannemen? Of huiseigenaren zelf mogen beslissen aan wie ze wel of niet hun huis/appartement verhuren?
Jep, alleen niet vanuit discriminatoire overwegingen. Zo mag je niet iemand weigeren omdat hij zwart is, maar wel omdat hij niet in het team past.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:13 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Zoals bedrijven ook de vrijheid mogen hebben wie ze wel en niet aannemen? Of huiseigenaren zelf mogen beslissen aan wie ze wel of niet hun huis/appartement verhuren?
Gewoon doen, heb ik ook gedaan paar jaar geleden👌🏿quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:08 schreef Elan het volgende:
Dus jij wil eigenlijk vanuit de overheid bol.com dwingen die zaken te verkopen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:13 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
En waarom is het een achterlijke vergelijking? Het staat facebook, bol.com, instagram allemaal vrij te doen wat te doen met hun product en/of bedrijf. Waarom zou dat niet mogen bij het aannemen van personeel, of het verhuren aan bepaalde types? Is dan toch ook de keuze van die bedrijven/personen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:14 schreef Nielsch het volgende:
wat een achterlijk domme vergelijking zeg
Tot op zekere hoogte mogen bedrijven en huiseigenaren dat inderdaad helemaal zelf bepalen. Deze keuzes mogen echter niet zijn gestaafd op discriminatie (al weten we allemaal dat het praktisch onmogelijk is om te bewijzen dat daar sprake van is).quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:13 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
'Ah shit, daarom waren al die producten dus zo goedkoop!'quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
als je zo'n vooruitdenkende ondernemer bent dan had je kunnen weten dat steeds meer bedrijven, scholen en andere instanties zwarte piet in de ban doen. deze ontwikkeling is namelijk al jaren aan de gang. dan had je als vooruitdenkende verkoper dus ook kunnen bedenken dat bol.com met zo'n ban zou komen. zo'n voouitdenkende verkoper ben je dus blijkbaar niet.
Helemaal niet, wat ik wil is dat de mensen die weer roepen dat bol.com vrij staat om te doen en laten wat ze willen met hun bedrijf diezelfde argumenten eens gebruiken zodra een bedrijf doet wat het wilt en het niet in een bepaald straatje past. Bol.com heeft alle recht om hun eigen beleid uit te voeren, net zoals andere bedrijven ook dat recht zouden moeten hebben om hun eigen beleid uit te voeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus jij wil eigenlijk vanuit de overheid bol.com dwingen die zaken te verkopen?
Maar is deze keuze van bol.com dan niet discriminerend jegens de Nederlandse cultuur en geschiedenis?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte mogen bedrijven en huiseigenaren dat inderdaad helemaal zelf bepalen. Deze keuzes mogen echter niet zijn gestaafd op discriminatie (al weten we allemaal dat het praktisch onmogelijk is om te bewijzen dat daar sprake van is).
Er is vast wel iemand die je een land kan aanraden. Ik hoor dat Denemarken erg fijn is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:08 schreef Elan het volgende:
Jij vergeet een hele belangrijke toevoeging die ik even dikgedrukt heb toegevoegd. In 70-80% procent van het land is zwarte piet echt niet op zijn retour. Roetveegpieten, gekleurde pieten en andere varianten kennen de meesten mensen alleen maar van tv. Dus niet zo gek dat je denkt dat er nog voldoende vraag is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:14 schreef Nielsch het volgende:
als je zo'n vooruitdenkende ondernemer bent dan had je kunnen weten dat steeds meer bedrijven, scholen en andere instanties in de randstad zwarte piet in de ban doen.
In mijn ogen niet, maar het staat je vrij er een zaak van te maken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:21 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Maar is deze keuze van bol.com dan niet discriminerend jegens de Nederlandse cultuur en geschiedenis?
Ik voorzie alweer gouden tijden voor de fok!webshop. Even wat Zwarte Piet prullaria inslaan en Danny hoeft nooit meer te werken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:31 schreef Erasmus het volgende:
sorry man wist niet dat de npo, facebook en hema alleen in de randstad zaten, my bad...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:24 schreef maan_man het volgende:
[..]
Jij vergeet een hele belangrijke toevoeging die ik even dikgedrukt heb toegevoegd. In 70-80% procent van het land is zwarte piet echt niet op zijn retour. Roetveegpieten, gekleurde pieten en andere varianten kennen de meesten mensen alleen maar van tv. Dus niet zo gek dat je denkt dat er nog voldoende vraag is.
Ow ik hoef er geen zaak van te maken hoor, die wordt al voor mij gemaakt. Jij weet net zo goed als mij dat deze cancel cultuur op een gegeven moment toch weer terugkomt op het bordje van de grootste schreeuwers.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In mijn ogen niet, maar het staat je vrij er een zaak van te maken.
Ja die houding op Twitter vind ik nog 10x slechter dan de ZP-boycot. Sommig reacties kunnen echt niet als bedrijf zijnde hoor. Negeer het gewoon, wees professioneel.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:23 schreef Vasilevski het volgende:
Die webcare ook echt: https://twitter.com/bol_com/with_replies
Die lopen elkaar nu te high-fiven omdat ze weer een grappige opmerking hebben bedacht waarmee ze aan de juiste kant van de geschiedenis staan i.v.m. producten die toch niemand via die site koopt.
Verdienen intussen nog wel minimumloon terwijl de bazen bij Koninklijke Ahold vergaderen over hoe ze het werk nog goedkoper kunnen uitbesteden, maar dat geheel terzijde. Zou het goedkoper zijn om een Indiėr een beetje Nederlands en woke-ideologie te leren?
Nee dat bestaat niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:21 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Maar is deze keuze van bol.com dan niet discriminerend jegens de Nederlandse cultuur en geschiedenis?
Zeer terecht ja.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
Ah, PVV heeft Kamervragen gesteld. Hulde.
Toegeven, belachelijk dat de PVV zich hiermee bemoeit, ik ben het volledig eens met het argument dat het bol.com vrijstaat om hun eigen assortiment uit te kiezen. De politiek heeft hier niets mee te maken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
Ah, PVV heeft Kamervragen gesteld. Hulde.
Ik vond het altijd wel leuk, die social media accounts van bedrijven die het net even wat luchtiger brachten dan anders.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:36 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Ja die houding op Twitter vind ik nog 10x slechter dan de ZP-boycot. Sommig reacties kunnen echt niet als bedrijf zijnde hoor. Negeer het gewoon, wees professioneel.
Bol.com heeft de politiek erbij betrokken, niet andersom.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:36 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Toegeven, belachelijk dat de PVV zich hiermee bemoeit, ik ben het volledig eens met het argument dat het bol.com vrijstaat om hun eigen assortiment uit te kiezen. De politiek heeft hier niets mee te maken.
Let uit aub? Heb duidelijk iets gemist?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:37 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Bol.com heeft de politiek erbij betrokken, niet andersom.
Bol.com stelt in 1 van hun schijtlollige tweets dat ze dit besluit hebben genomen na het inwinnen van advies bij o.a. het ministerie van justitie en veiligheid. Daar gaat 1 van die vragen van de PVV ook over, want idd, diezelfde politiek zegt altijd de ZP kwestie een kwestie voor de samenleving is en ook door de samenleving opgelost moet worden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Let uit aub? Heb duidelijk iets gemist?
Dat kunnen ze ook nog steeds. Niemand die Bol.com met iets heeft gedreigd wanneer ze het niet doen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:20 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Helemaal niet, wat ik wil is dat de mensen die weer roepen dat bol.com vrij staat om te doen en laten wat ze willen met hun bedrijf diezelfde argumenten eens gebruiken zodra een bedrijf doet wat het wilt en het niet in een bepaald straatje past. Bol.com heeft alle recht om hun eigen beleid uit te voeren, net zoals andere bedrijven ook dat recht zouden moeten hebben om hun eigen beleid uit te voeren.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Let uit aub? Heb duidelijk iets gemist?
Ow die heb ik gemist, mijn excuses dan. Dan is het inderdaad begrijpelijk dat de PVV Kamervragen stelt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:38 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Bol.com stelt in 1 van hun schijtlollige tweets dat ze dit besluit hebben genomen na het inwinnen van advies bij o.a. het ministerie van justitie en veiligheid. Daar gaat 1 van die vragen van de PVV ook over, want idd, diezelfde politiek zegt altijd de ZP kwestie een kwestie voor de samenleving is en ook door de samenleving opgelost moet worden.
Bedankt voor de tweet, die had ik dus nog niet gezien. Dan is de link naar Kamervragen natuurlijk wel begrijpelijker.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:39 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
[ twitter ]
Vind het verder prima trouwens dat ze verkopen wat ze willen aan wie. Ik vraag me ook af wie er in godsnaam Zwarte Piet-spul op die site koopt. Maar goed ik heb zelf überhaupt nooit Zwarte Piet-items gekocht in mijn leven dus ik zou ook niet weten waar je dat zou moeten vinden. Misschien is het net zoiets als harddrugs of dissidente literatuur, iets wat je in een donker steegje op de kop tikt?
Sarcasme?quote:
Omdat Bol.com zelf de politiek erbij heeft betrokken in een kwestie waarvan de politiek telkens roept dat het een kwestie van de samenleving is en opgelost dient te worden door dezelfde samenleving.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sarcasme?
Waarom vind je dat terecht?
Luchtig is niet erg, maar dit komt nogal arrogant en bijdehand over allemaal. Gewoon een vervelende attitude. Geef gewoon 1 algemene stament af en negeer de rest gewoon of verwijs naar dat statement. ik vind het nogal een vorm van disrepect van mensen die een andere mening op nahouden. Als bedrijf zijnde is dat niet echt handig, maarja ze hebben een monopolie positie in NL, dus ze kunnen dat prima maken verder.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:37 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ik vond het altijd wel leuk, die social media accounts van bedrijven die het net even wat luchtiger brachten dan anders.
Inmiddels denk ik er toch iets anders over.
Ik bemerk hier de laatste tijd steeds vaker een trend in, ook vanuit bepaalde hoeken uit de politiek. Bij kleine "overwinningen" gaan ze vaak over tot provoceren, uitdagen en verketteren. Zo werk je mensen tegen je in het harnas.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:37 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ik vond het altijd wel leuk, die social media accounts van bedrijven die het net even wat luchtiger brachten dan anders.
Inmiddels denk ik er toch iets anders over.
Er lijkt een bredere trend gaande waarbij bedrijven zich graag presenteren als informeel en gevat, met name op zaken als twitter. Van mij hoeft dat bepaald niet; richt je vooral op correcte, beleefde en duidelijke communicatie, en de grapjas laat je maar aan de kapstok hangen voor hen die daar hun beroep van hebben gemaakt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:45 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Luchtig is niet erg, maar dit komt nogal arrogant en bijdehand over allemaal. Gewoon een vervelende attitude. Geef gewoon 1 algemene stament af en negeer de rest gewoon of verwijs naar dat statement. ik vind het nogal een vorm van disrepect van mensen die een andere mening op nahouden. Als bedrijf zijnde is dat niet echt handig, maarja ze hebben een monopolie positie in NL, dus ze kunnen dat prima maken verder.
In 2010 waren de pieten uit het nos journaal nog gewoon zwart. Hell, het waren van Muiswinkel en georgina nog!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:42 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Discussie over of zwarte piet racistisch is uit 2010
Hoe lang bestaat KOZP ook alweer?
Akkoord.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:42 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Omdat Bol.com zelf de politiek erbij heeft betrokken in een kwestie waarvan de politiek telkens roept dat het een kwestie van de samenleving is en opgelost dient te worden door dezelfde samenleving.
Ik ben ook niet zo van het boycotten, vind Bol verder een prima site, ook altijd goede service bij probleempjes. Heb ook totaal geen behoefte om iets gerelateerd aan Zwarte Piet te kopen dus dat boeit me verder echt niet, andere partijen kunnen dat prima leveren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:45 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Luchtig is niet erg, maar dit komt nogal arrogant en bijdehand over allemaal. Gewoon een vervelende attitude. Geef gewoon 1 algemene stament af en negeer de rest gewoon of verwijs naar dat statement. ik vind het nogal een vorm van disrepect van mensen die een andere mening op nahouden. Als bedrijf zijnde is dat niet echt handig, maarja ze hebben een monopolie positie in NL, dus ze kunnen dat prima maken verder.
Ze hebben helemaal geen monopoliepositie. Elke stad heeft een boekwinkel en een electronicawinkel. En het wemelt van de websites waar je boeken en electronica kunt kopen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:45 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Nederlandse geschiedenis bestaat niet?quote:
Letterlijk gezien niet nee, maar praat maar eens met veel ondernemers uit de boekhandel/speelgoed sector. Je hoeft er niet aan mee te doen nee... maar dan ga je sowieso kapot. Een soort Thuisbezorgd dus.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze hebben helemaal geen monopoliepositie. Elke stad heeft een boekwinkel en een electronicawinkel. En het wemelt van de websites waar je boeken en electronica kunt kopen.
Ik heb bij deze uitspraak van anderen al heel vaak gevraagd om inhoudelijke argumenten die onomstotelijk aantonen dat de huidige zwarte Piet een vorm van racisme is, die ik nooit kreeg.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:28 schreef HighTech het volgende:
[..]
Nee ZP is zeer racistisch. Gelukkig komt er steeds meer verzet tegen
Dit vind jij by far het meest trieste aan de deze discussie ja?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:29 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit is echt by far het meest Trieste van de hele discussie ja.
Degene met het grootste woord zijn, vaak ook nog eens kinderloze, tokkies die sinterklaas toch lang en breed ontgroeid zijn al. Als je het dan zo'n kinderfeest vind, hou dan lekker je mond.
En hiermee word heel fijn het hypocriete karakter van de politiek correcte meute aangetoond. Want Bol wil geen boeken verkopen die dus ''haatdragend zijn en waarin tot antisemitisme en homohaat word aangezet'', echter word de koran (en verschillende versies daarvan, zoals een kinderkoran(!)) nog steeds aangeboden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:59 schreef TheVulture het volgende:
''De boekensectie besloot eerder al om geen platform meer te bieden aan boeken die haatdragende boodschappen bevatten, zoals antisemitisme of homohaat''.
Ja dat mogen ze lekker zelf weten. Alleen als ze een dominerende plek in de markt bezetten, is het niet heel erg onlogisch als mensen hier verontwaardigd over gaan doen. Want men krijgt het gevoel dat er wat door de strot geduwd moet worden, en daar worden heel veel mensen niet vrolijk van. Wat heet...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
Als een snackbar(keten) weigert om vegatarische snacks te verkopen, is er toch ook geen sprake van een verbod?
Dit is ook hetgeen waarbij velen de frustratie zit. Het is makkelijk om meteen de "tokkie" kaart of "racistisch rechts" te roepen maar mensen zien hun cultuur, hun geschiedenis en hun afkomst verketterd worden en de kritiek op andere culturen, die in veel gevallen wel voor wat meer dat een paar gekwetste zieltjes zorgen, wordt weggewuifd met de opmerking "dan kijk je maar de andere kant op".quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:01 schreef Tyr80 het volgende:
En het gaat eigenlijk niet eens om dit specifieke geval. Het is het in algemene zin toegeven aan dunne huidjes waar het probleem zit. Vandaag is het ZP, morgen iets anders. Ach zoek het uit...
Discriminatie tegen een dominante cuktuur in een land bestaat niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nederlandse geschiedenis bestaat niet?
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze hebben helemaal geen monopoliepositie. Elke stad heeft een boekwinkel en een electronicawinkel. En het wemelt van de websites waar je boeken en electronica kunt kopen.
Of het moreel juist is, is een tweede. Bol kan heel veel dingen doen zonder de wet te overtreden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:08 schreef koemleit het volgende:
[..]
hoi,
dit kan wel.
ongeacht hoe je er over denkt.
natuurlijk bestaat dat wel, voorbeelden te overquote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:05 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Discriminatie tegen een dominante cuktuur in een land bestaat niet.
met censuur heeft het iig niets te makenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Of het moreel juist is, is een tweede. Bol kan heel veel dingen doen zonder de wet te overtreden.
Nog nooit van gehoord, is het een youtube click sensatie?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:08 schreef riazop het volgende:
ook jokershop.be doet ,niet moeilijk over ZP
(maar hoe lang nog?)
Dit ja.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Ik blijf erbij dat als deze discussie anders was aangepakt en gevoerd er veel meer Nederlanders bereid waren om zwarte piet in de ban te doen. Het gaat niet om zwarte piet, zwarte piet is een symbool geworden tegen de verdere verkettering van de Nederlandse cultuur.
Noem er eens eentje.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
natuurlijk bestaat dat wel, voorbeelden te over
Ik heb zelf als Marketing Manager Benelux te maken gehad met reputatie management; bij elke scheet zaten we in de hoogste versnelling. Onderschat en bagatelliseer het niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ohja de machtige Akwasi die hier alles kan bepalen ofzo.
voormalig Joegoslaviequote:
En daarom is het ook wachten totdat de cancel cultuur terug komt op het bordje van de grootste schreeuwers.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:12 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik heb zelf als Marketing Manager Benelux te maken gehad met reputatie management; bij elke scheet zaten we in de hoogste versnelling. Onderschat en bagatelliseer het niet.
De actie verbaast me al niet meer, het polemiserende toontje richting de klant wel.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:41 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dat is het nieuwe chique, van die bijtend cynische opmerkingen van bedrijven richting klanten. Prima, maar dan eindig je net als Gillette.
Zoals?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:16 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
En daarom is het ook wachten totdat de cancel cultuur terug komt op het bordje van de grootste schreeuwers.Velen voeren de strijd nog op forums en sociale media door vooral hun frustratie eraf te typen, dit los je alleen op door exact hetzelfde spel te gaan spelen als de mensen die nu zulke zaken proberen te cancelen.
Gelukkig is dat nog steeds zo, maar voor hoe lang...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:13 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Daar hebben mensen die werken voor hun geld geen tijd voor.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:16 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
En daarom is het ook wachten totdat de cancel cultuur terug komt op het bordje van de grootste schreeuwers.Velen voeren de strijd nog op forums en sociale media door vooral hun frustratie eraf te typen, dit los je alleen op door exact hetzelfde spel te gaan spelen als de mensen die nu zulke zaken proberen te cancelen.
Mee eens. Mij is de lust om er nog te kopen wel ontnomen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:45 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Om een paar boekjes met ZP erop die anders worden? Welnee joh, bol.com is meer dan dat. Blijft mijn favo online shop.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mee eens. Mij is de lust om er nog te kopen wel ontnomen.
Nou als een handjevol mensen die wat emails typen naar bedrijven, wat roepen op straat of op twitter plempen een fictief figuur verboden krijgen omdat dat fictieve figuur als kwetsend wordt ervaren is het toch een klein kunstje om laten we zeggen andere fictieve figuren te laten verbieden? Fictieve figuren die voor heel wat meer zorgen dan gekwetste zieltjes, zoals onderdrukking, vrouwenverminking, slavernij, geweld etc.quote:
Dan ga je zware jaren tegemoet. Succes daarmee.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mee eens. Mij is de lust om er nog te kopen wel ontnomen.
Welnee, ik heb niks met zwarte piet. Ik houd niet eens van het Sinterklaasfeest. Ik vind wat bol.com nu doet een selectieve vorm van zelfcensuur en vind de berichten op Twitter bovendien badinerend.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:25 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Om een paar boekjes met ZP erop die anders worden? Welnee joh, bol.com is meer dan dat. Blijft mijn favo online shop.
Dat is helaas wel het probleem, die mensen werken en kiezen er vooralsnog voor om hun geluid op een democratische manier te laten horen door gewoon je stem uit te brengen tijdens verkiezingen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:24 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Daar hebben mensen die werken voor hun geld geen tijd voor.
Elektronica -> Coolbluequote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:28 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Dan ga je zware jaren tegemoet. Succes daarmee.
Er zit hier ook een christelijke boekwinkel en een vrouwenboekwinkel geloof ik. Prima maar daar ga ik dan dus ook niet heen omdat ik het onzinnige manier van je assortiment bepalen vind. Helemaal bizar wordt het wanneer je je assortiment gaat laten bepalen door de actualiteit.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:33 schreef OllieA het volgende:
[..]
Bol is geen boekwinkel, maar eerder een grootgrutter die boekwinkels uit de markt heeft gewerkt. Als je zo begaan bent met het boek zou je beter echte boekwinkels kunnen bezoeken.
In Groningen is Van der Velde een aanrader.
Er gaan nog vele volgen. Het is ook niet zo dat bol de eerste is. Alle supermartken zijn 2 jaar geleden al overstag gegaan. Waar doe jij je boodschappen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Elektronica -> Coolblue
Boeken -> Lokale boekhandel
Wat zou ik daarnaast mislopen?
Veel landen hebben problemen met ons drugsbeleid of met zoiets als het homohuwelijk. En nu?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:36 schreef NoPicNic het volgende:
Door Zwarte Piet wordt Nederland in het buitenland gezien als een achterlijk land. Het is dus heel goed dat deze rare traditie wordt verboden.
Prima. Welke fictieve figuren wil jij cancellen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:28 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Nou als een handjevol mensen die wat emails typen naar bedrijven, wat roepen op straat of op twitter plempen een fictief figuur verboden krijgen omdat dat fictieve figuur als kwetsend wordt ervaren is het toch een klein kunstje om laten we zeggen andere fictieve figuren te laten verbieden? Fictieve figuren die voor heel wat meer zorgen dan gekwetste zieltjes, zoals onderdrukking, vrouwenverminking, slavernij, geweld etc.
Deze "woke" cancel cultuur gaat altijd terug op het bordje komen, alleen moeten mensen eens snappen hoe deze strijd te voeren door dezelfde tactieken te gebruiken. Ik moet toegeven dat ik deze cancel cultuur discussie ook met veel interesse volg.
Nou gezien de ophef welke we geregeld mogen lezen over dat bedrijven bepaalde personen weigeren doordat ze hier slechte ervaringen mee hebben blijkt dat hier wel degelijk al selectief met vrijheden wordt omgegaan. Het staat een bedrijf immers vrij om blanke mannen te weigeren ten behoeve voor andere personen, maar het weigeren van andere personen en dan opeens zijn die vrijheden er niet. Wat ik nogal raar vind gezien het argument over bol.com, net zoals de argumenten over Facebook en Twitter toch altijd hetzelfde zijn "het staat die bedrijven vrij om hun eigen beleid te voeren".quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:22 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Gelukkig is dat nog steeds zo, maar voor hoe lang...
Nee nee, dan gaan we de discussie weer verleggen naar een ander onderwerp Koos. Ik weet zeker dat jij slim genoeg bent om mijn argument te snappen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Prima. Welke fictieve figuren wil jij cancellen?
Ja klopt, steeds meer grote zaken zullen uit politieke correctheid overstag gaan. Ondernemers willen gewoon verkopen en geen gezeik aan hun hoofd hebben.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:31 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Er gaan nog vele volgen. Het is ook niet zo dat bol de eerste is. Alle supermartken zijn 2 jaar geleden al overstag gegaan. Waar doe jij je boodschappen?
Terecht overigens, dat ze overstag gaan.
Was vooral nieuwsgierig. Jij pleitte immers voor een tegenoffensief.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:35 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Nee nee, dan gaan we de discussie weer verleggen naar een ander onderwerp Koos. Ik weet zeker dat jij slim genoeg bent om mijn argument te snappen.
Of je bent een lolbroek, of een volidioot.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:05 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Discriminatie tegen een dominante cuktuur in een land bestaat niet.
Ik ben niet zo voor het verbieden van zaken Koos, nooit geweest. Ook niet zaken die ik persoonlijk niet zo prettig vind. Het gaat mij ook niet om zaken te verbieden, of andere groepen/culturen af te vallen, het zijn de personen die deze cancel cultuur toejuichen die ik met gelijke munt zou willen terugbetalen. We weten immers allemaal in welke hoek we die moeten zoeken, tja dan is het ook niet huilen zodra dit een keer terug op hun bordje gaat komen. Liever had ik een fatsoenlijke discussie gehad, maar daar staan velen uit het cancel cultuur kamp niet zo voor open, hun mening is immers al gevormd.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Was vooral nieuwsgierig. Jij pleitte immers voor een tegenoffensief.
Wat een hypocriet kutbedrijfquote:Gangsterrap
Tegelijkertijd blijft bol.com wel veel andere controversiėle producten verkopen, zoals harde porno en gangsterrap met vrouwonvriendelijke of extreme teksten. „We hebben 23 miljoen producten, daar zitten ongetwijfeld artikelen bij waar wat op aan te merken is”, reageert de woordvoerder. „Maar dit speelt nu in de maatschappij en daar gaan wij mee om. Waar we nu naar kijken is discriminatie en haat.”
Tsja, jij was degene die pleitte voor een met 'gelijke munt terugbetalen'-aanpak.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:42 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik ben niet zo voor het verbieden van zaken Koos, nooit geweest. Ook niet zaken die ik persoonlijk niet zo prettig vind. Het gaat mij ook niet om zaken te verbieden, of andere groepen/culturen af te vallen, het zijn de personen die deze cancel cultuur toejuichen die ik met gelijke munt zou willen terugbetalen. We weten immers allemaal in welke hoek we die moeten zoeken, tja dan is het ook niet huilen zodra dit een keer terug op hun bordje gaat komen. Liever had ik een fatsoenlijke discussie gehad, maar daar staan velen uit het cancel cultuur kamp niet zo voor open, hun mening is immers al gevormd.
Omdat je anders de strijd niet wint. Hoe kun je een discussie winnen van iemand die (in dit geval) anti zwarte piet is als het enige argument altijd is dat je een racist bent? Dan vecht je tegen de bierkaai.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, jij was degene die pleitte voor een met 'gelijke munt terugbetalen'-aanpak.
Ik was dus benieuwd wat we kunnen verwachten.
In deze draad zei iemand dat de dominante groep/ cultuur niet gediscrimineerd kan worden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:34 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Nou gezien de ophef welke we geregeld mogen lezen over dat bedrijven bepaalde personen weigeren doordat ze hier slechte ervaringen mee hebben blijkt dat hier wel degelijk al selectief met vrijheden wordt omgegaan. Het staat een bedrijf immers vrij om blanke mannen te weigeren ten behoeve voor andere personen, maar het weigeren van andere personen en dan opeens zijn die vrijheden er niet. Wat ik nogal raar vind gezien het argument over bol.com, net zoals de argumenten over Facebook en Twitter toch altijd hetzelfde zijn "het staat die bedrijven vrij om hun eigen beleid te voeren".
Geen idee wat drillrap is, maar jij gaat daar dus tegen ageren? Oké, dat kan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:50 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Omdat je anders de strijd niet wint. Hoe kun je een discussie winnen van iemand die (in dit geval) anti zwarte piet is als het enige argument altijd is dat je een racist bent? Dan vecht je tegen de bierkaai.
Misschien moeten we maar eens gaan kijken naar die zogenaamde drillrap? Al wat doden op het geweten zelfs, staat bij mij iets hoger op de lijst dan gekwetst voelen. Vraag mij af of YouTube en Facebook ook alle drillrap video's gaan verbieden of weigeren?
Die mensen achter de cancel cultuur hebben het goed door, bespeel de bedrijven, bespeel de media en je krijgt je zin. Dat hoort niet in een democratie en in een samenleving waarin we toch altijd opperen de dialoog aan te willen gaan.
Een redelijk bizar subcultuurtje binnen hiphop waar die jongens van de pier verleden week ook aan meededen.quote:
Ik ageer momenteel nog nergens tegen, in concludeer. Tja en wat ik met die conclusie ga doen zal zich misschien wel in de toekomst uitwijzen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:52 schreef KoosVogels het volgende:
Geen idee wat drillrap is, maar jij gaat daar dus tegen ageren? Oké, dat kan.
Je maakt de denkfout door je aan de regels te houden, terwijl de andere partij dat niet doet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:50 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Omdat je anders de strijd niet wint. Hoe kun je een discussie winnen van iemand die (in dit geval) anti zwarte piet is als het enige argument altijd is dat je een racist bent? Dan vecht je tegen de bierkaai.
Misschien moeten we maar eens gaan kijken naar die zogenaamde drillrap? Al wat doden op het geweten zelfs, staat bij mij iets hoger op de lijst dan gekwetst voelen. Vraag mij af of YouTube en Facebook ook alle drillrap video's gaan verbieden of weigeren?
Die mensen achter de cancel cultuur hebben het goed door, bespeel de bedrijven, bespeel de media en je krijgt je zin. Dat hoort niet in een democratie en in een samenleving waarin we toch altijd opperen de dialoog aan te willen gaan.
Die andere partij houd zich ook netjes aan de regels, het staat ze immers vrij om de media op te zoeken en bedrijven aan te schrijven. Het zijn die zelf opgelegde regels op basis van (in mijn ogen) kul argumenten die bedrijven en media gebruiken om mee te doen met deze cancel cultuur. Daarom blijf ik dit soort ontwikkelingen ook met veel interesse volgen, want dan wil ik het nog wel eens zien in de toekomst als soortgelijke argumenten gebruikt gaan worden om zaken te cancelen die andere mensen kwetsen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:57 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Je maakt de denkfout door je aan de regels te houden, terwijl de andere partij dat niet doet.
Als die andere partij (zoals geregeld) volstrekte lulkoek verkoopt, moet je ze gewoon ridiculiseren.
In analoge boekwinkels wordt het assortiment uiteindelijk bepaald door de plankruimte. En die ruimte weer door de afmetingen van het bedrijfspand. Maar dat weet jij natuurlijk ook wel. In een analoge boekwinkel is daardoor het plankleven van een boek gemiddeld 3 maanden en het directe aanbod beperkt. Wel kan je er alles bestellen, maar tja, dan moet je nog een keer heen en weer fietsen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er zit hier ook een christelijke boekwinkel en een vrouwenboekwinkel geloof ik. Prima maar daar ga ik dan dus ook niet heen omdat ik het onzinnige manier van je assortiment bepalen vind. Helemaal bizar wordt het wanneer je je assortiment gaat laten bepalen door de actualiteit.
Ik focus me alleen nog maar op het proces; hoe mensen (veel) geld verdienen met polarisatie en zeiken. Alles voor de subsidie.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:04 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Die andere partij houd zich ook netjes aan de regels, het staat ze immers vrij om de media op te zoeken en bedrijven aan te schrijven. Het zijn die zelf opgelegde regels op basis van (in mijn ogen) kul argumenten die bedrijven en media gebruiken om mee te doen met deze cancel cultuur. Daarom blijf ik dit soort ontwikkelingen ook met veel interesse volgen, want dan wil ik het nog wel eens zien in de toekomst als soortgelijke argumenten gebruikt gaan worden om zaken te cancelen die andere mensen kwetsen.
Ik vermoed dat dat een 'zelfverklaarde policor die luistert naar een stel racistische schreeuwers' is. Of was dat de vraag niet?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:24 schreef Red_85 het volgende:
En weer een zelfverklaarde policor die luistert naar een stel racistische schreeuwers.
Wat is dat toch?
Omdat het laffe takken zijn inderdaad. Er zal wel weer een uitkeringstrekker met te veel vrije tijd een dreigbrief hebben geschreven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:06 schreef Platina het volgende:
Aparte beslissing. Nog niet zo lang geleden verkochten ze nog Mein Kampf en andere boeken die zogezegd aanstootgevend waren. Daar werd toen mee doorgegaan ondanks felle kritiek.
Nu opeens deze ommezwaai richting politieke correctheid. Laf vind ik het.
Het is Bol dat nu ideologie inbrengt, ten koste van de breedte van het assortiment. Dat is geen ideologie in het verlengde van een online boekenwinkel onbeperkt door plankruimte, maar een ideologie om mee te buigen met de actualiteit en de keuze voor de klant juist opzettelijk te beperken. Bol probeert mij boeken te onthouden ipv aan te bieden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:22 schreef OllieA het volgende:
[..]
In analoge boekwinkels wordt het assortiment uiteindelijk bepaald door de plankruimte. En die ruimte weer door de afmetingen van het bedrijfspand. Maar dat weet jij natuurlijk ook wel. In een analoge boekwinkel is daardoor het plankleven van een boek gemiddeld 3 maanden en het directe aanbod beperkt. Wel kan je er alles bestellen, maar tja, dan moet je nog een keer heen en weer fietsen.
Vandaar dat sommige winkeliers kiezen voor een genre, zodat ze binnen het genre een breder aanbod in huis hebben. Maar dat weet jij natuurlijk ook wel.
Wanneer het Centraal Boekhuis ook aan particuliere lezers had geleverd, dan had dat hele Bol nooit een poot aan de grond gekregen. Overigens zouden de meest analoge boekwinkels dan ook snel verdwenen zijn...
Kijk, jij/men bestelt gewoon bij Bol, omdat die een heel breed assortiment hebben en ze redelijk snel kunnen leveren, dus waarom zou je op je fietsje stappen en het bij Van der Velde gaan halen? Begrijpelijk, maar doe nou niet net alsof je uit ideologische redenen bij Bol shopte, en nu ze hun assortiment inperken ze gaat boycotten.
En daarna is het zelfs maar de vraag of het wel degelijk racisme is, want in verre weg is het de bedoeling er niet van. Het doel is feest, dus hoezo zou het racisme moeten zijn dan exact?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Staan er zwartepiet spullen op Amazon?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:32 schreef harrievankempen het volgende:
Gewoon alles bij Amazon bestellen dus
Oké, daar kan ik mij in vinden. Als het tot gevolg zou hebben dat meer mensen naar analoge boekwinkels gaan, juich ik de actie van Bol toe.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is Bol dat nu ideologie inbrengt, ten koste van de breedte van het assortiment. Dat is geen ideologie in het verlengde van een online boekenwinkel onbeperkt door plankruimte, maar een ideologie om mee te buigen met de actualiteit en de keuze voor de klant juist opzettelijk te beperken. Bol probeert mij boeken te onthouden ipv aan te bieden.
Dat lijkt mij een heel goede reden om voortaan naar een boekwinkel te gaan ipv naar een prediker die ook nog boeken wel verkoopt.
Ja, daar worden gewoon alle arbeiders uitgezogen, zonder onderscheid te maken in kleur.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:32 schreef harrievankempen het volgende:
Gewoon alles bij Amazon bestellen dus
Bij Amazon is iedereen op de werkvloer zwarte Piet zeg maar.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:45 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ja, daar worden gewoon alle arbeiders uitgezogen, zonder onderscheid te maken in kleur.
Er is een maatschappelijke discussie die momenteel na jaren overhelt naar een bepaalde kant. Als "winkelier" is het van belang om de veiligere winnende kant te kiezen want al het andere kan je delen van je omzet gaan kosten. Bol zal vermoedelijk ook wel erg bij bepaalde doelgroepen in trek zijn en dan ga je jezelf niet in de voet schieten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:28 schreef TLC het volgende:
[..]
Dat je alles gaat verbieden waar donker gekleurde personen opstaan is natuurlijk niet racistisch
Terwijl in de samenleving dus allang kritiek op ZP was. Niet bedacht door KOZP, niet bedacht door Sylvana Simons, niet bedacht door Akwasie. Gewoon een kwestie die al heel lang speelt en met de jaren meer bekendheid heeft verworven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
In 2010 waren de pieten uit het nos journaal nog gewoon zwart. Hell, het waren van Muiswinkel en georgina nog!
Wat nou als ik jou zeg dat het precies om deze reden helemaal niet gaat om hoe het gebracht wordt?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat als deze discussie anders was aangepakt en gevoerd er veel meer Nederlanders bereid waren om zwarte piet in de ban te doen. Het gaat niet om zwarte piet, zwarte piet is een symbool geworden tegen de verdere verkettering van de Nederlandse cultuur.
Nee, het gaat om boekwinkels die je boeken willen aanbieden ipv onthouden. Fysiek of internet maakt daarvoor niet uit.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:40 schreef OllieA het volgende:
[..]
Oké, daar kan ik mij in vinden. Als het tot gevolg zou hebben dat meer mensen naar analoge boekwinkels gaan, juich ik de actie van Bol toe.
Het gaat niet om feiten: het gaat om "gevoel" en "emotie". Een kleine groep "vind" dat Zwarte Piet racistisch is dus is dat zo.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:37 schreef Tyr80 het volgende:
Racisme is toch discriminatie obv ras? Dus...naja laat maar ik mis vast iets.
Persoonlijk vind ik analoge boekwinkels wel een meerwaarde hebben. Ik vind het wel plezierig om te praten met mensen die boeken hebben gelezen in een genre of een periode die ik nog niet ken. Maar ik kies ook vaak voor het gemak van de digitale boekwinkel, en lees liever eboeken dan papieren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het gaat om boekwinkels die je boeken willen aanbieden ipv onthouden. Fysiek of internet maakt daarvoor niet uit.
Tweede poging;quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:28 schreef HighTech het volgende:
[..]
Nee ZP is zeer racistisch. Gelukkig komt er steeds meer verzet tegen
Ook jij lult maar wat he?quote:Ik heb bij deze uitspraak van anderen al heel vaak gevraagd om inhoudelijke argumenten die onomstotelijk aantonen dat de huidige zwarte Piet een vorm van racisme is, die ik nooit kreeg.
Wellicht ben jij dan de uitzondering. Doe je best.
Die krijg je ook niet, want er is helemaal geen argument waarmee je aan kan tonen dat Zwarte Piet donkere mensen als minderwaardig weg zet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:26 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Tweede poging;
[..]
Ook jij lult maar wat he?
Lekker beetje andere mensen voor racist uitmaken.
En dat zal eerder erger dan beter worden. Ieder jaar was er het bewijs dat Zwarte Piet een vrolijke kindervriend was en een positief rolmodel: dat hebben we straks niet meer. Diegenen die van Zwarte Piet een negatief iets willen maken kunnen voortaan losgaan. Er is immers geen bewijs meer van het tegendeel.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:38 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Het is niet dat men nu de komende 75 jaar een donker persoon niet meer aan de klassieke Zwarte Piet zal linken.
Ik snap m ff niet. Film ken ik wel, maar wat is er mee dan?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:46 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Lol, inderdaad. Ik kijk die film regelmatig want nostalgie maar echt, prima vergelijking
Haha hier denk ik ook steeds aan bij dit soort berichtgeving.quote:
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:51 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik snap m ff niet. Film ken ik wel, maar wat is er mee dan?
Ere wie ere toekomt, had toevallig net deze 'review' gezien, die kwam er mee, was niet mijn ingeving ofzo.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:46 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Lol, inderdaad. Ik kijk die film regelmatig want nostalgie maar echt, prima vergelijking
Alleen de supermarkten zijn geen resellers. Als je als handelaartje net je container met zwarte piet meuk via bol.com wil verkopen en er dan achter komt dat het geblokkeerd word krijg je vanzelf wel die ophef.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:12 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ze hadden er gewoon geen aandacht aan moeten besteden. NL trekt dat nogal slecht en vindt 'cultuur' plots heel belangrijk.
Merendeel van de supermarkten heeft dit ook stil veranderd. Geen haan die er naar kraait.
Welkom in 2020 jij gaat voortaan je gekwetste gevoelens inzetten om alles wat je kwetst te laten verbieden. Go!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:36 schreef descon het volgende:
Alleen de slogan "De winkel van ons allemaal" kunnen ze vervangen.![]()
Dr staan genoeg boeken in de boekhandel die ik verwerpelijk of aanstootgevend vind. Maar dan koop ik ze gewoon niet...dan ga ik geen discussie aan met verkoper...leven en laten leven.
Juist niet...ik negeer het. Zouden meer mensen moeten doen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:01 schreef Nober het volgende:
[..]
Welkom in 2020 jij gaat voortaan je gekwetste gevoelens inzetten om alles wat je kwetst te laten verbieden. Go!
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:36 schreef NoPicNic het volgende:
Door Zwarte Piet wordt Nederland in het buitenland gezien als een achterlijk land. Het is dus heel goed dat deze rare traditie wordt verboden.
Ik zeg dit niet snel; maar deze opmerking is met een flinke afstand één van de domste opmerkingen die ik tot nu toe op fok heb gelezen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:36 schreef NoPicNic het volgende:
Lol!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Het zou goed deze kant op kunnen gaan wat dat betreft. En dan het verzet ondergronds wat vecht tegen al die onzin en gewoon weer wil drinken, roken, neuken, beledigen, schelden, etc.
En ik bedenk me nu; fysiek contact is in Demolition Man ook 'not done'. Handen schudden doen ze dus niet meer, maar ze geven elkaar een soort van high five met ruimte ertussen. Ook dat komt me akelig bekend voor
Geweldig!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:14 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ere wie ere toekomt, had toevallig net deze 'review' gezien, die kwam er mee, was niet mijn ingeving ofzo.
Ja, zwarte piet is slechts onderdeel van een pallet aan raciale stereotypen? In de toekomst dus zwarte piet, rode hiawatha, en whatever er verder voor stereotypen leven.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:43 schreef Delenlill het volgende:
"Alle pieten zijn welkom, maar Zwarte Piet niet meer"
Dus Piet wordt uitgesloten om zijn huidskleur? Hmmmm, waar zijn alle racisme roepers nu?
Want Gilette is gekelderd sinds die reclame?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
'Ze verketteren onze cultuur!!!'quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:28 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ik snap die verongelijktheid niet zo als een bedrijf aangeeft geen zwarte piet meer te tonen. Wat is het probleem?
Ik ben inderdaad heel serieus:quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:54 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik zeg dit niet snel; maar deze opmerking is met een flinke afstand één van de domste opmerkingen die ik tot nu toe op fok heb gelezen.
Je trolt ook niet, je bent dood serieus.
Zie ook de reactie van min van VenJ in mijn post #249quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:12 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Heeft Bol serieus advies gevraagd aan het ministerie van Veiligheid en Justitie en het College voor de Rechten van de Mens?
Hebben ze daar bij Bol geen eigen verstand meer?
sp3cquote:
Kijk eens aan, een witte Nederlander met principes.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:06 schreef BorisDeLul het volgende:
Account daar beeindigd.
Ongelooflijk.
Wat is er grappig?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:21 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Kijk eens aan, een witte Nederlander met principes.
Totdat je weer wat spulletjes nodig hebt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:06 schreef BorisDeLul het volgende:
Account daar beeindigd.
Ongelooflijk.
Heb je jezelf er alleen maar mee. Haha!quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:06 schreef BorisDeLul het volgende:
Account daar beeindigd.
Ongelooflijk.
niet als je een vegetariėr bentquote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Totdat je weer wat spulletjes nodig hebt.
Heb je dan geen tandpasta of andere benodigdheden nodig?quote:
quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:06 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Heb je dan geen tandpasta of andere benodigdheden nodig?
Kan ik me wel in vinden maar dat is nou eenmaal de modus operandi van bol op social media, hebben ze van Coolblue afgekeken denk ik. Die begonnen ineens met quasi lollige mailtjes als je wat besteld had.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:54 schreef apenoot het volgende:
Wat ik heel storend vind zijn de kinderachtige en bijdehante opmerkingen die de 'klantenservice' op twitter en andere socialmedia zet. Dat getuigt van absoluut disrespect voor de klant en is een groot bedrijf niet waardig.
Bol.com heeft groot gelijk. Achterlijke klanten die een achterlijk cultureel symbool willen handhaven verdienen geen respect. Bovendien zijn verreweg de meeste 'klant'reacties racistisch van aard.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:54 schreef apenoot het volgende:
Wat ik heel storend vind zijn de kinderachtige en bijdehante opmerkingen die de 'klantenservice' op twitter en andere socialmedia zet.
Dus ook de verkoop van hoofddoeken stoppen en Surinaamse stoffen?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:09 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Bol.com heeft groot gelijk. Achterlijke klanten die een achterlijk cultureel symbool willen handhaven verdienen geen respect. Bovendien zijn verreweg de meeste 'klant'reacties racistisch van aard.
Je hebt ze allemaal gezien, of zuig je weer alles uit je duim?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:09 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Bol.com heeft groot gelijk. Achterlijke klanten die een achterlijk cultureel symbool willen handhaven verdienen geen respect. Bovendien zijn verreweg de meeste 'klant'reacties racistisch van aard.
Oh? Door wie dan?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:17 schreef byah het volgende:
Ik snap de ophef niet, er is sinds begin dit jaar definitief afscheid genomen van Zwarte Piet nadat we daar jarenlang op voorbereid zijn, ik denk niet dat mijn kinderen er een minuut minder van slapen, dus ik kan me er ook niet meer druk om maken.
Het gaat niet om dit specifieke punt. De meeste mensen interesseert Zwarte Piet ook geen hol.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:17 schreef byah het volgende:
Ik snap de ophef niet, er is sinds begin dit jaar definitief afscheid genomen van Zwarte Piet nadat we daar jarenlang op voorbereid zijn, ik denk niet dat mijn kinderen er een minuut minder van slapen, dus ik kan me er ook niet meer druk om maken.
Kennelijk zijn de anti-zp beroepsjankerds overtuigender dan de pro-zp beroepsjankerds, dus lijken mensen die het geen hol kan schelen hun kant te kiezenquote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:19 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Het gaat niet om dit specifieke punt. De meeste mensen interesseert Zwarte Piet ook geen hol.
Het is het toegeven aan een (piep)kleine minderheid van beroepsjankerds wat kwalijk is.
Wat zal jij van een koude kermis thuiskomen in Kopenhagenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |