Sowieso niet zelf terugstorten, de oplichter kan nog steeds toegang tot de rekening hebben en met een beetje pech ben je het dan dubbel kwijt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 17:13 schreef vipergts het volgende:
[..]
Daarom doen ze zo moeilijk ze hopen die 4.000 bij jouw in je schoenen te schuiven.
Ik zou als ik jouw was niet terugstorten uit eigen beweging laat er maar een rechter aan te pas komen.
Dit zou ook nog kunnen, dan zou het dus niet feitelijk om de transactie gaan die vlak voor de blokkade plaatsvond en dan kan het zijn dat diegene helemaal niet betrokken is bij dit verhaal.quote:Op woensdag 29 juli 2020 17:16 schreef Ericr het volgende:
Ben je niet eerder in zicht gekomen door een eerdere verkoop? Bepaalde artikelen op Marktplaats is groot deel van de kopers en verkopers niet heel zuiver op de graad. Acht de kans aanwezig dat je nu opvalt wegens eerdere verdachte transacties.
Man man man wat een tijd, energie en potentieel nog meer geld gaat dit kosten.. En dan de politie die er 'niks mee kan' en oplichters het leven lekker makkelijk maaktquote:Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
ING zegt wel dat het gaat om die specifieke transactie. ABN zegt inderdaad heel weinig.
Excuus als ik ergens 14 juli heb genoemd. Het was vrijdag 10 juli.
Ik heb inmiddels een advocaat gesproken. Die zegt dat ik af moet wachten wat ABN doet. Of een kort geding starten tegen ING (want die hebben al wel een standpunt ingenomen) maar dat leek haar weinig toe te voegen. De bal ligt bij ABN, die moet nu een standpunt innemen. De opzegging van ING kan ik tegen in bezwaar gaan.
Ik helaas inmiddels wel. Het lijkt erop dat het op een onverschuldigde betaling zal neerkomen. En dan ben ik dus de zak. Er is geen rechtsgrond tussen mij en de rekeninghouder voor de betaling dus het slachtoffer kan dit bedrag bij mij terugvorderen. Een rechtzaak ga ik nooit winnen en gaat mij ook op extra kosten jagen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:06 schreef snabbi het volgende:
Dan over de civiele zaak, daar weet ik een stuk minder van.
Er is een verschil tussen een handelaar en een particulier die ter goeder trouw handelt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:30 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Ik helaas inmiddels wel. Het lijkt erop dat het op een onverschuldigde betaling zal neerkomen. En dan ben ik dus de zak. Er is geen rechtsgrond tussen mij en de rekeninghouder voor de betaling dus het slachtoffer kan dit bedrag bij mij terugvorderen. Een rechtzaak ga ik nooit winnen en gaat mij ook op extra kosten jagen.
Het druist in tegen mijn gevoel (logisch) maar ook rechtvaardigheid. Het slachtoffer kan zomaar op een link uit een mail hebben geklikt en daar zijn inloggegevens hebben ingevoerd. Het gevolg daarvan is dat ik mag gaan terugbetalen. Ik had niet eerder op phishing gezocht. En dan kom je echt verhalen tegen van autohandelaren die niet kunnen aantonen dat er rechtsgrond is voor de betaling. En gewoon voor 75k het schip ingaan.
Ik vind dat nergens terug. Maar ik ga het weer proberen te laten rusten. Ik merk dat ik loop te snauwen naar mijn kinderen en het ook niet echt lukt om fatsoenlijk te eten. Dus niet druk maken is nog niet echt gelukt :-)quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:38 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen een handelaar en een particulier die ter goeder trouw handelt.
Hierover zou ik me nog even echt niet druk maken. In zo een vaart zal dat echt niet lopen.
Misschien even een rondje wandelen?quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:04 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Ik vind dat nergens terug. Maar ik ga het weer proberen te laten rusten. Ik merk dat ik loop te snauwen naar mijn kinderen en het ook niet echt lukt om fatsoenlijk te eten. Dus niet druk maken is nog niet echt gelukt :-)
Geen melding. Maar volgens mij is een enkele melding ook niet voldoende.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:23 schreef Snuitebolletje het volgende:
Heel misschien nog 2 dingen die je kan doen..
Even checken hier:
https://www.politie.nl/aa(...)r-handelspartij.html
of je bekend staat.
Daarna kan je een klacht indienen dat je er in staat.
https://www.politie.nl/th(...)a-in-de-checkfunctie
Thanks. Ik ben gegijzeld door 2 slapende kinderen. Misschien kijken of ik op tijd slaap kan vinden. Ik heb nauwelijks geslapen en sta de hele dag al op standje turbo. Zou toch moeten lukken zou je zeggen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:34 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Misschien even een rondje wandelen?Dat kan soms wel eens ruimte geven in je hoofd.
Oh lastig.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:36 schreef GewoonKees het volgende:
Thanks. Ik ben gegijzeld door 2 slapende kinderen. Misschien kijken of ik op tijd slaap kan vinden. Ik heb nauwelijks geslapen en sta de hele dag al op standje turbo. Zou toch moeten lukken zou je zeggen.
In de app: in de conversatie rechtsbovenin staan drie puntjes. Daar op klikken en dan ‘bekijk gebruiker’. Ook als mensen van naam wijzigen kom je dan bij hun account. Tenzij ze natuurlijk een heel nieuw account hebben aangemaakt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
Op marktplaats kan ik hem nu ook niet meer vinden. Misschien onder een ander account even zoeken.
Dat zou wel bijzonder zijn met een account dat al jaren oud is en legio positieve reviews heeft.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:57 schreef Mariposas het volgende:
[..]
In de app: in de conversatie rechtsbovenin staan drie puntjes. Daar op klikken en dan ‘bekijk gebruiker’. Ook als mensen van naam wijzigen kom je dan bij hun account. Tenzij ze natuurlijk een heel nieuw account hebben aangemaakt.
Het account zal ook nog eens waarschijnlijk 'gehacked' zijn. Gebeurt ook veel met ebay accounts, jij denkt met een betrouwbare 10 jaar lid zijnde met legio goeie feedback koper/verkoper van doen te hebben maar het is gewoon een oplichter die een account gebruikt van een ander.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou wel bijzonder zijn met een account dat al jaren oud is en legio positieve reviews heeft.
Ja, dat was ook een van mijn eerste reacties in het topic; mogelijk zijn de marktplaatsaccount en bankrekening zelfs werkelijk van dezelfde persoon, maar dan betekent dan ook dat de oplichter dan toegang heeft tot zowel de marktplaatsaccount als de bankrekening en dan wordt het lijstje verdachten wel een stuk korter lijkt me, want dat moet dan bijna in de kring van persoonlijke bekenden zitten.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:13 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het account zal ook nog eens waarschijnlijk 'gehacked' zijn. Gebeurt ook veel met ebay accounts, jij denkt met een betrouwbare 10 jaar lid zijnde met legio goeie feedback koper/verkoper van doen te hebben maar het is gewoon een oplichter die een account gebruikt van een ander.
Je moet wel een beste debiel zijn om op je eigen mp account volk te gaan belazeren natuurlijk.
Nee hoor want de politie doet helemaal niks met die gegevens.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:13 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je moet wel een beste debiel zijn om op je eigen mp account volk te gaan belazeren natuurlijk.
Dat weten ze ook niet. Dat is nog in onderzoek schijnbaar. Maar tot die tijd sta ik wel als begunstigde van een frauduleuze betaling geregistreerd.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:53 schreef TornadoDK het volgende:
Misschien heb ik het gemist maar hoe weten ze nou zo zeker dat die andere partij is opgelicht en niet doet alsof? Ik neem aan dat die heeft moeten aantonen dat die niet zelf heeft betaald hoe heeft hij dat gedaan?
Dat maakt het helemaal bizar, dus zonder iets van onderzoek gooien ze gewoon jou rekening dicht op de blauwe ogen van die andere?quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:10 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Dat weten ze ook niet. Dat is nog in onderzoek schijnbaar. Maar tot die tijd sta ik wel als begunstigde van een frauduleuze betaling geregistreerd.
Sterkte!quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:29 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Dat moet ook nog maar blijken. Maar ik ga er voor nu vanuit, dan kan het alleen maar meevallen. Ik hoop nu dat het om pishing gaat. En dat de bank het slachtoffer mogelijk schadeloos gaat stellen. En dan misschien bij mij aan zal kloppen, maar ik kan mijn onschuld prima aantonen. Help het me hopen. Ik ga even offline. Dit drukt op mijn borst en ik ga proberen het te laten rusten.
Thanks! Al iets beter geslapen. 5 uurtjes :-)quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:42 schreef snabbi het volgende:
Ook sterkte vanaf mijn kant btw!
Verder even voor de zekerheid:
Weet je (zeker) op welke manier jij betaald bent. De vorm van betaling is namelijk erg relevant voor je rechtspositie.
Institutionele vooringenomenheid, net als bij Belastingdienst bij de kinderopvangtoeslag.quote:Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
Zoals gezegd kan ik mij voorstellen dat het niet heel gebruikelijk is om jaarlijks meerdere dure horloges te kopen en te verkopen. Maar ik heb altijd bewijs van advertenties en communicatie. Bijzondere hobby, maar niets illegaals.
Dat is al heftig genoeg. Die gezamelijke rekening zou me nog aan achterste oxideren, maar het kan evengoed betekenen: einde hypotheek.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:07 schreef GewoonKees het volgende:
Alleen vandaag de brief van ING dat ze de relatie beeindigen.
Geen idee eigenlijk. Ik gebruik geen ING. Bij ABN heb ik voor dit soort transacties inderdaad mijn pas en identifier nodig.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:43 schreef Koral het volgende:
Heb ik het mis op had die spoofing bij een andere bank een stuk moeilijker geweest? Bij ING hoef je alleen een code in te voeren terwijl je bij andere banken ook een pasje en/of een identifier nodig hebt.
Bij ING zijn ze afgestapt van de tan codes, dus nu volstaat je code voor de app als bevestiging. M.a.w. 'marktplaats-klant' en ING accepteren bepaalde risico's, en nu ontvang jij een 'onverschuldigde betaling' bij je ABN rekening en ben jij zogenaamd een te hoog risico voor de bank met je ING en/of rekening.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:47 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik gebruik geen ING. Bij ABN heb ik voor dit soort transacties inderdaad mijn pas en identifier nodig.
Die kan mij gestolen worden, echt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:55 schreef Koral het volgende:
Misschien moet je maar blij zijn daar geen rekening meer te hebben?
Heeft er allemaal geen hol mee te maken.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 12:47 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik besef dat dit er achter zit inderdaad.
Contant is zo gek nog niet.
Ooit probeerde ik zoveel mogelijk contant te doen, maar dat persoonlijke protest waar niemand wakker van ligt maar opgegeven.
Je ziet nu wel heel veel beren op de weg.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:38 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Die kan mij gestolen worden, echt.
Maar een registratie ivm fraude is echt onwerkbaar voor mij. Ik doe veel consultancywerk voor banken en die klanten kan ik afschrijven. Wij hebben een verbouwing gepland die deels in de lopende hypotheek wordt gefinancieerd. Die dan ik ook afschrijven. En als ik ooit weer een nieuw product wil afsluiten, moet ik eerst even 8 jaar wachten.
Ja sorry. En ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik ben slecht in vooruit denken en doomdenken is mij ook niet vreemd :-)quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Je ziet nou wel heel veel beren op de weg.Je naam is toch in notime gezuiverd als het onderzoek is afgerond?
AFM, toezichthouder Wftquote:Op donderdag 30 juli 2020 13:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Heeft er allemaal geen hol mee te maken.
De banken (in Nederland) hebben dit met politie en justitie afgesproken terug in 2012 om meteen te gaan blokkeren en zelf te gaan handhaven onder het mom van zorgplicht.. die niet onbegrensd is overigens.
Heeft echt helemaal niets met het AFM te maken of wat dan ook.
https://tweakers.net/nieu(...)eling-blokkeren.htmlquote:Op donderdag 30 juli 2020 15:20 schreef BertV het volgende:
[..]
AFM, toezichthouder Wft
Een bank kan een overeenkomst met de houder van de basisbetaalrekening of een raamovereenkomst waarin toegang tot een basisbetaalrekening wordt geregeld eenzijdig beëindigen indien de houder van die rekening:
Artikel 4:71i
f.de basisbetaalrekening opzettelijk heeft gebruikt voor het plegen van strafbare feiten.
Ja, dat kon dus al veel eerder. Kwalijke zaak.quote:Op donderdag 30 juli 2020 16:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
https://tweakers.net/nieu(...)eling-blokkeren.html
Dat was al vaag, maar volgens mij is er bij TS helemaal geen politie bij geweest?quote:"Als de politie een redelijk vermoeden heeft dat iemand mensen oplicht, dan zullen wij daarnaar handelen"
Daarvan is helemaal nog geen bewijs, toch?quote:Op donderdag 30 juli 2020 15:20 schreef BertV het volgende:
[..]
AFM, toezichthouder Wft
Een bank kan een overeenkomst met de houder van de basisbetaalrekening of een raamovereenkomst waarin toegang tot een basisbetaalrekening wordt geregeld eenzijdig beëindigen indien de houder van die rekening:
f.de basisbetaalrekening opzettelijk heeft gebruikt voor het plegen van strafbare feiten.
Wat betreft WFT geldt omgekeerde bewijslast.quote:Op donderdag 30 juli 2020 18:56 schreef youst het volgende:
Ik schrik hiervan als ik dit lees, dit is niet hoe je omgaat met je klanten. Was er niet iets met onschuldig zijn tot het tegendeel is bewezen?
Voor TS het advies een advocaat/jurist te zoeken en de bank aansprakelijk stellen voor alle geleden schade en hinder. Keihard optreden tegen dit soort oneerlijke acties.
Gaat het nou om een ING- of om een ABN-AMRO rekening??quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:38 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Die kan mij gestolen worden, echt.
Maar een registratie ivm fraude is echt onwerkbaar voor mij. Ik doe veel consultancywerk voor banken en die klanten kan ik afschrijven. Wij hebben een verbouwing gepland die deels in de lopende hypotheek wordt gefinancieerd. Die dan ik ook afschrijven. En als ik ooit weer een nieuw product wil afsluiten, moet ik eerst even 8 jaar wachten.
In BW 7 lees zijn voor de verschillende type betalingstransacties ook verschillende regels.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:58 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Thanks! Al iets beter geslapen. 5 uurtjes :-)
Ik weet dat ik met een overboeking betaald ben. Bedoel je dat? Die heeft hij vanuit internetbankieren uitgevoerd. Maar ik heb niet meegekeken. Waarom zou dat invloed hebben op mijn rechtspositie?
Het gaat erom dat je te goeder trouw hebt gehandeld. Ander voorbeeld: als een zwervertype een dure KogaMyata te koop aanbiedt en jij gaat 'm kopen voor ¤150,-….dan ligt een aanklacht voor heling voor de hand. Goede kans dat je de fiets en je geld kwijt bent, als de rechtmatige eigenaar op het toneel verschijnt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:58 schreef GewoonKees het volgende:
Ik weet dat ik met een overboeking betaald ben. Bedoel je dat? Die heeft hij vanuit internetbankieren uitgevoerd. Maar ik heb niet meegekeken. Waarom zou dat invloed hebben op mijn rechtspositie?
Lees dan eens! De betaling ging via een ABN rek. De ING is de gez. Rek. En die is ook geblocktquote:Op donderdag 30 juli 2020 19:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat het nou om een ING- of om een ABN-AMRO rekening??
dat staat er ook allang.quote:Op donderdag 30 juli 2020 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je te goeder trouw hebt gehandeld. Ander voorbeeld: als een zwervertype een dure KogaMyata te koop aanbiedt en jij gaat 'm kopen voor ¤150,-….dan ligt een aanklacht voor heling voor de hand. Goede kans dat je de fiets en je geld kwijt bent, als de rechtmatige eigenaar op het toneel verschijnt.
Koop je dezelfde gestolen fiets bij een bekende voormalige prof.-renner, dan liggen de zaken iets gunstiger voor jou als koper.
De vraag is dus nog steeds: wat heeft de koper gedaan en op welke wijze met welk geld betaald.
quote:Op donderdag 30 juli 2020 20:18 schreef Lospedrosa het volgende:
. De ING is de gez. Rek. En die is ook geblockt
Nee. De ABN behandelt de fraudezaak en verwerkt dat in de IVR/EVR. Het gaat om een nog lopend onderzoek waar ING al kennis van heeft omdat zij de bank is van de betaler. Op basis van het lopende onderzoek is het risicoprofiel van TS al gewijzigd en met het gewijzigde risicoprofiel wenst ING geen zaken te doen. ING heeft blijkbaar aangegeven, dat indien ABN besluit dat TS niets te verwijten valt TS wel weer welkom is als klant.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
ING moet niet vergeten dat ze niet onbegrensd zomaar rekeningen kunnen sluiten.
De zorgplicht geldt immers voor alle relaties dus ook met TS.
Ze moeten wel onderbouwing verstrekken.
Daarbij moet TS voldoende gemotiveerd onderbouwen dat hij niks te maken heeft met oplichting.
Edit : vergeet ook niet dat dankzij die ING actie, die naar mijn mening niet mag want er ligt geen aangifte tegen TS en de politie weet blijkbaar van niks, kom je in dat IVR/EVR register en dat moet je aanvechten want dat wil je niet.
Er is dan ook geen politie nodig. In feite is de klantrelatie met een bank gewoon een civiele zaak. De bank en jij mogen beide bepalen of je wel of niet een relatie wil. De bank mag de relatie net zo goed opzeggen als jij dat mag.quote:Op donderdag 30 juli 2020 16:12 schreef BertV het volgende:
[..]
Ja, dat kon dus al veel eerder. Kwalijke zaak.
[..]
Dat was al vaag, maar volgens mij is er bij TS helemaal geen politie bij geweest?
Ja, maar let wel op dat een basisbetaalrekening eigenlijk niet helemaal is wat je denkt. De basisbetaalrekening is puur de betaalrekening en in de meeste gevallen hebben wij een betaalrekening met extra opties zoals bepaalde mogelijkheden voor opnemen van geld in het buitenland of roodstand. Een basisbetaalrekening kan gesloten worden, maar je mag niet totaal buiten de samenleving geplaatst worden dus je zal er wel 1 kunnen hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2020 15:20 schreef BertV het volgende:
[..]
AFM, toezichthouder Wft
Hier:quote:
quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:35 schreef GewoonKees het volgende:
Maar hoe kan dit? Die gezamenlijke rekening wordt alleen gebruikt voor het afschrijven van de hypotheek.
Het kan geen toeval zijn natuurlijk. Mijn vriendin is uiteraard ook over de zeik nu.
Edit: de koper heeft bij mijn betaald met een ing rekening. Onze gezamenlijke rekening is bij ING. Ik vermoed dus dat mijn gegevens bij ing ook gevlagd zijn. Door een aangifte of wat dan ook.
Gewoon even uit nieuwsgierigheid he? Hoe doe je dat? Was hij thuis en maakte hij het over, en reed hij toen naar je toe? (wat een vertrouwen vanuit de koper...)quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:58 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
De vraag is weliswaar niet aan mij, maar met instant payment is het toch bijgeschreven waar je bij staat? Je kijkt niet met de ander mee, maar ziet een bijschrijving in je eigen bank app.quote:Op donderdag 30 juli 2020 22:08 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Gewoon even uit nieuwsgierigheid he? Hoe doe je dat? Was hij thuis en maakte hij het over, en reed hij toen naar je toe? (wat een vertrouwen vanuit de koper...)
Stond hij naast je en opende hij bij het zien van het product z'n bank-app en maakte hij het over zonder dat je meekeek, en liet hij na afloop zien dat het was overgeboekt?
Ik vind die tweede manier nog wel een optie voor mezelf voor een MP-transactie (al wordt daar ook mee gefraudeerd, schijnt), maar die eerste manier vind ik wel bijzonder. Dus ik vraag me af hoe dat werkt en waarom je het zo doet.
Dat ook nog eens ja. (vroeger was dat vooral bij dezelfde bank, maar tegenwoordig is dat volgens mij ook bij interbancair verkeer, of niet?)quote:Op donderdag 30 juli 2020 22:11 schreef baskick het volgende:
De vraag is weliswaar niet aan mij, maar met instant payment is het toch bijgeschreven waar je bij staat? Je kijkt niet met de ander mee, maar ziet een bijschrijving in je eigen bank app.
Ja, klopt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 22:13 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat ook nog eens ja. (vroeger was dat vooral bij dezelfde bank, maar tegenwoordig is dat volgens mij ook bij interbancair verkeer, of niet?)
Bizar verhaal dit.quote:
Whut? Ik heb 5 rekeningen ofzo en die vraag nog nooit gehad.quote:Op maandag 27 juli 2020 15:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Die vragen naar je motivatie voor het openen van een rekening. Als je daar geen volledige openheid geeft dan kunnen ze later de rekening alsnog sluiten en mag je melding gaan maken waarom je geweigerd bent bij andere banken bij het openen van een rekening. Van iets kleins onschuldigs (waar geduld het enige is wat er benodigd is om je te distantiëren van verdachte transacties) maak je jezelf dan alsnog verdacht en onacceptabel. Ik zeg niet dat het gebeurd maar het kan een flinke backfire geven, in deze situatie overstappen naar een andere bank.
Jawelquote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:07 schreef Werkperd het volgende:
Het is een bank, geen rechtbank. Ze kunnen niet op basis van ''vermoedens'' en zonder enig vorm van bewijs oftewel een rechtspraak rekeningen blokkeren.
Zal ongetwijfeld iets over in de algemene voorwaarden staan.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:07 schreef Werkperd het volgende:
Het is een bank, geen rechtbank. Ze kunnen niet op basis van ''vermoedens'' en zonder enig vorm van bewijs oftewel een rechtspraak rekeningen blokkeren. Wat is dat voor flauwekul?
Meteen advocaat inschakelen en een brief laten schrijven naar de bank.
Ze kunnen op basis van ''vermoedens'' en zonder enig vorm van bewijs oftewel een rechtspraak rekeningen blokkerenquote:
quote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zal ongetwijfeld iets over in de algemene voorwaarden staan.
Niks mee te maken. Klant heeft betaalplichten die hij moet nakomen. Houding van de bank is vrij scheef omdat ze helemaal geen informatie willen strekken. Als er iets mankeert dan is het de taak van de officier van justitie of rechter om onderzoeksbevel af te geven aan de recherche of wat dan ook.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zal ongetwijfeld iets over in de algemene voorwaarden staan.
quote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:28 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
[..]
Ze kunnen op basis van ''vermoedens'' en zonder enig vorm van bewijs oftewel een rechtspraak rekeningen blokkeren
Nee, kan niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:28 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
[..]
Ze kunnen op basis van ''vermoedens'' en zonder enig vorm van bewijs oftewel een rechtspraak rekeningen blokkeren
Ze zijn het zelfs verplichtquote:
Bedrag is gestort via internetbankieren. Tegenrekening is bekend. Naam adres is bekend etc. etc. Wat kan er fout gaan?quote:
Ik denk dat je even moet onderzoeken hoe ver de onderzoeksplicht van banken tegenwoordig gaat.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:29 schreef Werkperd het volgende:
[..]
[..]
Niks mee te maken. Klant heeft betaalplichten die hij moet nakomen. Houding van de bank is vrij scheef omdat ze helemaal geen informatie willen strekken. Als er iets mankeert dan is het de taak van de officier van justitie of rechter om onderzoeksbevel af te geven aan de recherche of wat dan ook.
Daarom, meteen advocaat inschakelen. Een brief zal ze wel leren.
In dit geval heeft de rechtmatige eigenaar van de rekening bij de bank aangegeven dat er 4000 is afgeschreven, maar door hem niet gedaanquote:Op vrijdag 31 juli 2020 01:34 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Bedrag is gestort via internetbankieren. Tegenrekening is bekend. Naam adres is bekend etc. etc. Wat kan er fout gaan?
En in werkelijkheid? Dat moet ik nog zien, dat de eigenaar niets heeft overgemaakt. Hoe is de oplichter dan aan de bankinlog, de transactieverificatie etc. gekomen?quote:Op vrijdag 31 juli 2020 06:12 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
In dit geval heeft de rechtmatige eigenaar van de rekening bij de bank aangegeven dat er 4000 is afgeschreven, maar door hem niet gedaan
Hoe wil de bank überhaupt conclusies kunnen trekken.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:00 schreef Andromache het volgende:
[..]
En in werkelijkheid? Dat moet ik nog zien, dat de eigenaar niets heeft overgemaakt. Hoe is de oplichter dan aan de bankinlog, de transactieverificatie etc. gekomen?
TS kon dit toch redelijkerwijs niet weten? Die aangifte tegen TS klopt niet. De aangifte moet gericht zijn tegen de oplichter. De aangever had een deal met de oplichter die zich voorgedaan heeft als TS. En TS had een deal met dezelfde oplichter die zich voorgedaan heeft als de aangever.
Hoe in hemelsnaam trekt de ABN er godbetert 9 weken voor uit om tot de conclusie te komen dat TS hier niets te verwijten viel? Als de bankrekening gehackt is, heeft de aangever wat mis gedaan qua bescherming, en als de aangever zelf het geld overgemaakt heeft, is 'ie een oerdomme achterlijke gladiool bij zo'n bedrag terwijl je nog niets in handen hebt. TS zit hier niet fout. Wat een klotesituatie.
Welke jurisprudentie? En de WFT en vele principes in het civiel recht dan?quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
,
volgens de rechtspraak qua jurisprudentie heeft een bank geen onbegrensde bevoegdheden in ieder geval om rekeningen te sluiten.
Bijvquote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:16 schreef Andromache het volgende:
Wat kut, TS. Heel veel sterkte!
[..]
Welke jurisprudentie? En de WFT en vele principes in het civiel recht dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Afkomstig van een zaak uit 2013 :
https://uitspraken.rechts(...)0140&showbutton=true
Deze zaak lijkt een heel klein beetje op die van TS, gaat over fraude, een bedrag van min of meer 5000 euro.
Het verschil met name dat in dit geval de rekeninghouder de moneymule is geweest.
Enfin, het stuk gequote leek mij het meest relevant.
Hoewel de verdere uitleg van rechter daar onder nog verder over door gaat trouwens, maar dat is makkelijk zelf te lezen.
quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
BijvIk kan het stuk verkeerd lezen, maar de eiser is de consument. De eiser wordt in het ongelijk gesteld en dus de bank mag de blokkade wel doorvoeren in het voorbeeld wat je geeft. Al vermoed ik dat je wil aangeven dat het niet onbegrenst is ipv dat ze het niet kan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Afkomstig van een zaak uit 2013 :
https://uitspraken.rechts(...)0140&showbutton=true
Deze zaak lijkt een heel klein beetje op die van TS, gaat over fraude, een bedrag van min of meer 5000 euro.
Het verschil met name dat in dit geval de rekeninghouder de moneymule is geweest.
Enfin, het stuk gequote leek mij het meest relevant.
Hoewel de verdere uitleg van rechter daar onder nog verder over door gaat trouwens, maar dat is makkelijk zelf te lezen.
Uiteindelijk wijs ik er nogmaals graag op dat de ING de relatie niet beëindigt op basis van de fraude. Zij doet dit op basis van het risicoprofiel. De wet is ingericht om de consument te beschermen dat zij minimaal 1 bankrekening moet kunnen hebben. Wanneer er meerdere bankrekeningen zijn, is het eigenlijk volledig normale overeenkomst die aan beide zijde beeindigd kan worden.
Wft 4:71i 1:Een bank kan een overeenkomst met de houder van de basisbetaalrekening of een raamovereenkomst waarin toegang tot een basisbetaalrekening wordt geregeld eenzijdig beëindigen indien de houder van die rekening:
b: een tweede betaalrekening, waarmee hij gebruik kan maken van de in artikel 17, eerste lid, van de richtlijn betaalrekeningen genoemde diensten, bij een andere in Nederland gevestigde bank heeft;
Aangezien de ABN de fraude onderzoekt weet ING zeker dat er een tweede rekening is. ING mag op basis van haar eigen motieven een relatie stopzetten. Dat kan ook het vermoeden van fraude zijn ongeacht of het waar is of niet.
Als het zo makkelijk gaat zou de rechtmatige eigenaar ook nog de oplichter kunnen zijn. Of met de oplichter samenspelenquote:Op vrijdag 31 juli 2020 06:12 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
In dit geval heeft de rechtmatige eigenaar van de rekening bij de bank aangegeven dat er 4000 is afgeschreven, maar door hem niet gedaan
Heel begrijpelijk, nogmaals sterkte.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:14 schreef GewoonKees het volgende:
Allen,
Sorry dat ik even wat minder actief was. Ik lees wel mee, maar ga dat nu ook wat minder doen. Ik ben er eigenlijk chronisch mee bezig en dat heeft een enorme impact op mijn stemming, mijn nachtrust, mijn eetlust, alles. De blokkade van de ING wordt verwijderd nu ik van die rekening ben verwijderd. Dus de hypotheek wordt gewoon afgeschreven. Dat geeft al wat rust. Ik moet het afwachten. Zitten en geschoren worden. Zodra er updates zijn, zal ik die direct delen.
Ik waardeer jullie hulp en adviezen enorm. Dat meen ik echt! Ik hoop dan ook dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik even rust pak van dit topic.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sterkte TS!Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
Banken (en notarissen, accountants, etc.) hebben te maken met de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) en moeten bij indicatoren van witwassen of terrorismefinanciering cliëntonderzoek doen en dit melden bij de FIU. Dit mogen ze dan niet communiceren met de klant. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze TS niets willen zeggen.quote:Op maandag 27 juli 2020 20:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat is niet aan de bank maar aan de politie toch?
Nou dat vraag ik me af. Ts heeft nog steeds een relatie met de ING omdat zijn naam ook op de hypotheek bij hun staat.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 09:37 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Fijn dat de en/of rekening + hypotheek op deze manier is "veiliggesteld" voorlopig.
De hypotheek mag niet zomaar beeindigd worden. Daar is een gegronde reden voor nodig.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:09 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nou dat vraag ik me af. Ts heeft nog steeds een relatie met de ING omdat zijn naam ook op de hypotheek bij hun staat.
Ik zou wel van ING willen weten wat het 'opzeggen van de relatie' mbt dat voor consequenties heeft.
Anderzijds is mijn eigen ervaring daar dat de linkerhand geen flauw idee heeft wat de rechterhand doetdus wellicht valt het mee en kunnen slapende honden beter niet wakker gemaakt worden.
Dat het niet mag wil niet zeggen dat ze het niet proberen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
De hypotheek mag niet zomaar beeindigd worden. Daar is een gegronde reden voor nodig.
Een betaalrekening mag wel 'zomaar' beeindigd worden, zolang je er maar minimaal 1 overhoudt.
Die kun je in NL toch bijna niet meer per ongeluk naar een verkeerde overmaken?quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:58 schreef GewoonKees het volgende:
Edit: dubbel. Gaat om een reguliere SEPA overboeking.
Het is ook niet per ongeluk gedaan, maar door een persoon die niet gerechtigd is betalingen te doen aan de betreffende rekening.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 14:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die kun je in NL toch bijna niet meer per ongeluk naar een verkeerde overmaken?
Bij de Rabo checkt die zowel bankrekening nummer als ten naamstelling.
Krijgt een waarschuwing als die afwijkt.
Sterker nog bij grote bedragen krijg je op de Identifier die gegevens nog eens te zien voordat hij een code genereert.
Dat haal ik hier nog niet uit. Of de oplichter heeft de bankrekening gehackt en is ook op de een of andere manier aan de verificatiemodule gekomen voor zowel inloggen als tranasactie. Of de aangever heeft blindelings geld overgemaakt. Beide kan op basis van het verhaal.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 15:41 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Het is ook niet per ongeluk gedaan, maar door een persoon die niet gerechtigd is betalingen te doen aan de betreffende rekening.
Mwah, ik krijg toch elke keer een melding dat ze naam en rekeningnummer van onze NN internetspaarrekening niet kunnen controleren.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 14:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die kun je in NL toch bijna niet meer per ongeluk naar een verkeerde overmaken?
Bij de Rabo checkt die zowel bankrekening nummer als ten naamstelling.
Krijgt een waarschuwing als die afwijkt.
Sterker nog bij grote bedragen krijg je op de Identifier die gegevens nog eens te zien voordat hij een code genereert.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)anken-niet-effectiefquote:De strengere witwasaanpak van banken leidt tot een juridische strijd met klanten. Banken lozen te makkelijk klanten omdat ze bang zijn voor torenhoge boetes als blijkt dat er iets niet in de haak is, zeggen advocaten tegen het FD. 'Banken schieten te snel in de stress', zegt advocaat Hendrik Jan Bos van Oomen & Sweep.
Mee eens, is aan de originele TS om nieuw topic te openen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 15:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, ik krijg toch elke keer een melding dat ze naam en rekeningnummer van onze NN internetspaarrekening niet kunnen controleren.
Nou staat die in mijn adresboek en is het een gekoppelde rekening, maar ik blijf dat vreemd vinden.
Ik heb dan ook eerst een overschrijving van een klein bedrag gedaan voor ik de hele overwaarde van het verkochte huis ging overmaken
Edit: Overigens, als het topic vol is lijkt het me aan TS een volgend deel te openen.
We gaan het zien; succes!quote:Op maandag 10 augustus 2020 09:54 schreef noodgang het volgende:
[..]
Mee eens, is aan de originele TS om nieuw topic te openen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |