abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:08:59 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194309829
Wanneer was het nou trouwens precies, want 14 juli was geen vrijdag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194309897
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:07 schreef GewoonKees het volgende:

[..]

Nope. Ik heb ze wel gebeld voor de aangifte. Online kon niet en ze wisten ook niet wat ze ermee aan moesten omdat er nog geen schade is. Behalve de acties van de banken. Maar woensdag zit ik op het bureau voor de aangifte.

Het speelt nu 2,5 week. Geen enkel bericht. Niets van ABN, niets van de politie. Alleen vandaag de brief van ING dat ze de relatie beeindigen. Het voelt echt onwerkelijk.
[..]

Ik heb nog hoop dat het inderdaad om phishing gaat en dat de bank de schade gaat vergoeden aan het slachtoffer. Dat zou ook nog kunnen.
Daarom doen ze zo moeilijk ze hopen die 4.000 bij jouw in je schoenen te schuiven.
Ik zou als ik jouw was niet terugstorten uit eigen beweging laat er maar een rechter aan te pas komen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:15:01 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194309917
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:13 schreef vipergts het volgende:

[..]

Daarom doen ze zo moeilijk ze hopen die 4.000 bij jouw in je schoenen te schuiven.
Ik zou als ik jouw was niet terugstorten uit eigen beweging laat er maar een rechter aan te pas komen.
Sowieso niet zelf terugstorten, de oplichter kan nog steeds toegang tot de rekening hebben en met een beetje pech ben je het dan dubbel kwijt.
Pas als de rechter je verplicht terug te storten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:16:24 #204
40566 Ericr
Livewrong
pi_194309937
Ben je niet eerder in zicht gekomen door een eerdere verkoop? Bepaalde artikelen op Marktplaats is groot deel van de kopers en verkopers niet heel zuiver op de graad. Acht de kans aanwezig dat je nu opvalt wegens eerdere verdachte transacties.
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:30:25 #205
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_194310149
Politie blijkt weer van haar sterkste kant aanwezig te zijn ... niet weten wat er ermee aanmoeten, want geen schade pfffft

Oplichting is strafbaar, TS heeft wel degelijk schade. 1 rekening kan ie niet bij, de andere is opgeheven.

Geen wonder dat er nooit wat van dit spul wordt opgelost, wat mischien nog best simpel is ook als die oplichter op zijn ziggo modempje op MP zat bijv. , maar ja, aangifte moeilijk moeilijk he
Dum de dum
pi_194310635
Pfff, wat een verhaal.

Maar iemand met kwade bedoelingen kan dus een product kopen, 4000 overmaken, vervolgens bij de bank claimen dat ie de betaling niet zelf heeft gedaan? Het is dan toch het woord van de verkoper tegen die van de koper/gehackt persoon.
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:16:34 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194310691
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:16 schreef Ericr het volgende:
Ben je niet eerder in zicht gekomen door een eerdere verkoop? Bepaalde artikelen op Marktplaats is groot deel van de kopers en verkopers niet heel zuiver op de graad. Acht de kans aanwezig dat je nu opvalt wegens eerdere verdachte transacties.
Dit zou ook nog kunnen, dan zou het dus niet feitelijk om de transactie gaan die vlak voor de blokkade plaatsvond en dan kan het zijn dat diegene helemaal niet betrokken is bij dit verhaal.

Dat de bank dan zegt dat daar inderdaad om gaat verbaast me dan weer niet, die gaan je namelijk toch niet vertellen waar het werkelijk om gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194311000
ING zegt wel dat het gaat om die specifieke transactie. ABN zegt inderdaad heel weinig. Ik ga ook uit van deze transactie omdat, wellicht nog een relevant detail, de koper niet meer reageert op mijn berichten en de telefoon niet op heeft genomen. Op marktplaats kan ik hem nu ook niet meer vinden. Misschien onder een ander account even zoeken.

Zoals gezegd kan ik mij voorstellen dat het niet heel gebruikelijk is om jaarlijks meerdere dure horloges te kopen en te verkopen. Maar ik heb altijd bewijs van advertenties en communicatie. Bijzondere hobby, maar niets illegaals.

Excuus als ik ergens 14 juli heb genoemd. Het was vrijdag 10 juli.

Ik heb inmiddels een advocaat gesproken. Die zegt dat ik af moet wachten wat ABN doet. Of een kort geding starten tegen ING (want die hebben al wel een standpunt ingenomen) maar dat leek haar weinig toe te voegen. De bal ligt bij ABN, die moet nu een standpunt innemen. De opzegging van ING kan ik tegen in bezwaar gaan.
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:49:01 #209
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194311122
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
ING zegt wel dat het gaat om die specifieke transactie. ABN zegt inderdaad heel weinig.

Excuus als ik ergens 14 juli heb genoemd. Het was vrijdag 10 juli.

Ik heb inmiddels een advocaat gesproken. Die zegt dat ik af moet wachten wat ABN doet. Of een kort geding starten tegen ING (want die hebben al wel een standpunt ingenomen) maar dat leek haar weinig toe te voegen. De bal ligt bij ABN, die moet nu een standpunt innemen. De opzegging van ING kan ik tegen in bezwaar gaan.
Man man man wat een tijd, energie en potentieel nog meer geld gaat dit kosten.. En dan de politie die er 'niks mee kan' en oplichters het leven lekker makkelijk maakt :N
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_194311165
Wel echt klote dit.

Feitelijk moet je dus een hele KYC procedure opzetten om 2e hands iets te verkopen:

- ID van koper vragen en controleren op echtheid
- naam op betaalrekening vergelijken met die van de koper
- etc...
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:59:49 #211
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194311284
Misschien ook niet echt een ideaal platform voor grote bedragen. Alternatief is verkopen aan een winkel voor iets minder geld en wat minder risico...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194311389
Volgens mij moeten we hier een aantal dingen beter van elkaar scheiden.

Even over de ING:
Deze lijkt me hier gewoon correct te handelen. De ING plaatst GewoonKees in een hogere risicocategorie doordat de ABN een fraudezaak aan het verwerken is. Doordat er geen uitsluiting is in de behandeling van de fraudezaak bij ABN, heeft ING ook geen aanleiding om een lagere risicocategorie te hanteren.
GewoonKees schrijft ook zelf dat indien ABN besluit dat GewoonKees niets te verwijten valt, dat ING GewoonKees wel als klant accepteert.

Het is vrij aan de bank om te besluiten of ze GewoonKees als klant wil.

Even over de ABN:
Vooral de doorlooptijd is wel erg lang. Dat ABN geen mededelingen doet over het onderzoek is niet raar. De ABN bepaalt zelf welke informatie zij van TS nodig heeft en niet andersom. Zolang er alleen een verdenking ligt en geen beslissing, kan je je niet verweren.

Dan over de civiele zaak, daar weet ik een stuk minder van. Eigenlijk weet GewoonKees op dit moment gewoon nog niet dat er sprake is van oplichting. Daarom is aangifte naar mijn mening ook onmogelijk. Het is logisch dat wij de zaken aan elkaar koppelen, maar eigenlijk kan je pas spraken van die oplichting op het moment dat blijkt dat het geld door Kees onrechtmatig is verkregen,
pi_194312972
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 19:06 schreef snabbi het volgende:

Dan over de civiele zaak, daar weet ik een stuk minder van.

Ik helaas inmiddels wel. Het lijkt erop dat het op een onverschuldigde betaling zal neerkomen. En dan ben ik dus de zak. Er is geen rechtsgrond tussen mij en de rekeninghouder voor de betaling dus het slachtoffer kan dit bedrag bij mij terugvorderen. Een rechtzaak ga ik nooit winnen en gaat mij ook op extra kosten jagen.

Het druist in tegen mijn gevoel (logisch) maar ook rechtvaardigheid. Het slachtoffer kan zomaar op een link uit een mail hebben geklikt en daar zijn inloggegevens hebben ingevoerd. Het gevolg daarvan is dat ik mag gaan terugbetalen. Ik had niet eerder op phishing gezocht. En dan kom je echt verhalen tegen van autohandelaren die niet kunnen aantonen dat er rechtsgrond is voor de betaling. En gewoon voor 75k het schip ingaan.
pi_194313115
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:30 schreef GewoonKees het volgende:

[..]

Ik helaas inmiddels wel. Het lijkt erop dat het op een onverschuldigde betaling zal neerkomen. En dan ben ik dus de zak. Er is geen rechtsgrond tussen mij en de rekeninghouder voor de betaling dus het slachtoffer kan dit bedrag bij mij terugvorderen. Een rechtzaak ga ik nooit winnen en gaat mij ook op extra kosten jagen.

Het druist in tegen mijn gevoel (logisch) maar ook rechtvaardigheid. Het slachtoffer kan zomaar op een link uit een mail hebben geklikt en daar zijn inloggegevens hebben ingevoerd. Het gevolg daarvan is dat ik mag gaan terugbetalen. Ik had niet eerder op phishing gezocht. En dan kom je echt verhalen tegen van autohandelaren die niet kunnen aantonen dat er rechtsgrond is voor de betaling. En gewoon voor 75k het schip ingaan.
Er is een verschil tussen een handelaar en een particulier die ter goeder trouw handelt.

Hierover zou ik me nog even echt niet druk maken. In zo een vaart zal dat echt niet lopen.
pi_194313554
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:38 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen een handelaar en een particulier die ter goeder trouw handelt.

Hierover zou ik me nog even echt niet druk maken. In zo een vaart zal dat echt niet lopen.
Ik vind dat nergens terug. Maar ik ga het weer proberen te laten rusten. Ik merk dat ik loop te snauwen naar mijn kinderen en het ook niet echt lukt om fatsoenlijk te eten. Dus niet druk maken is nog niet echt gelukt :-)
pi_194313841
Heel misschien nog 2 dingen die je kan doen..

Even checken hier:
https://www.politie.nl/aa(...)r-handelspartij.html

of je bekend staat.
Daarna kan je een klacht indienen dat je er in staat.
https://www.politie.nl/th(...)a-in-de-checkfunctie
pi_194314103
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:04 schreef GewoonKees het volgende:

[..]

Ik vind dat nergens terug. Maar ik ga het weer proberen te laten rusten. Ik merk dat ik loop te snauwen naar mijn kinderen en het ook niet echt lukt om fatsoenlijk te eten. Dus niet druk maken is nog niet echt gelukt :-)
Misschien even een rondje wandelen? ^O^ Dat kan soms wel eens ruimte geven in je hoofd.
Somebody that I used to know
pi_194314128
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:23 schreef Snuitebolletje het volgende:
Heel misschien nog 2 dingen die je kan doen..

Even checken hier:
https://www.politie.nl/aa(...)r-handelspartij.html

of je bekend staat.
Daarna kan je een klacht indienen dat je er in staat.
https://www.politie.nl/th(...)a-in-de-checkfunctie
Geen melding. Maar volgens mij is een enkele melding ook niet voldoende.

quote:
14s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:34 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Misschien even een rondje wandelen? ^O^ Dat kan soms wel eens ruimte geven in je hoofd.
Thanks. Ik ben gegijzeld door 2 slapende kinderen. Misschien kijken of ik op tijd slaap kan vinden. Ik heb nauwelijks geslapen en sta de hele dag al op standje turbo. Zou toch moeten lukken zou je zeggen.
pi_194314287
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:36 schreef GewoonKees het volgende:
Thanks. Ik ben gegijzeld door 2 slapende kinderen. Misschien kijken of ik op tijd slaap kan vinden. Ik heb nauwelijks geslapen en sta de hele dag al op standje turbo. Zou toch moeten lukken zou je zeggen.
Oh lastig.

Alternatief: zet een half uurtje Nederland in Beweging op. Echt doen, hoor! Even je gedachten verzetten.
Somebody that I used to know
  woensdag 29 juli 2020 @ 21:57:14 #220
327807 Mariposas
יה&#14
pi_194314444
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
Op marktplaats kan ik hem nu ook niet meer vinden. Misschien onder een ander account even zoeken.
In de app: in de conversatie rechtsbovenin staan drie puntjes. Daar op klikken en dan ‘bekijk gebruiker’. Ook als mensen van naam wijzigen kom je dan bij hun account. Tenzij ze natuurlijk een heel nieuw account hebben aangemaakt.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  woensdag 29 juli 2020 @ 22:00:44 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194314501
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:57 schreef Mariposas het volgende:

[..]

In de app: in de conversatie rechtsbovenin staan drie puntjes. Daar op klikken en dan ‘bekijk gebruiker’. Ook als mensen van naam wijzigen kom je dan bij hun account. Tenzij ze natuurlijk een heel nieuw account hebben aangemaakt.
Dat zou wel bijzonder zijn met een account dat al jaren oud is en legio positieve reviews heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 29 juli 2020 @ 22:13:32 #222
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_194314711
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat zou wel bijzonder zijn met een account dat al jaren oud is en legio positieve reviews heeft.
Het account zal ook nog eens waarschijnlijk 'gehacked' zijn. Gebeurt ook veel met ebay accounts, jij denkt met een betrouwbare 10 jaar lid zijnde met legio goeie feedback koper/verkoper van doen te hebben maar het is gewoon een oplichter die een account gebruikt van een ander.

Je moet wel een beste debiel zijn om op je eigen mp account volk te gaan belazeren natuurlijk.
Dum de dum
  woensdag 29 juli 2020 @ 22:50:25 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194315525
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:13 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Het account zal ook nog eens waarschijnlijk 'gehacked' zijn. Gebeurt ook veel met ebay accounts, jij denkt met een betrouwbare 10 jaar lid zijnde met legio goeie feedback koper/verkoper van doen te hebben maar het is gewoon een oplichter die een account gebruikt van een ander.

Je moet wel een beste debiel zijn om op je eigen mp account volk te gaan belazeren natuurlijk.
Ja, dat was ook een van mijn eerste reacties in het topic; mogelijk zijn de marktplaatsaccount en bankrekening zelfs werkelijk van dezelfde persoon, maar dan betekent dan ook dat de oplichter dan toegang heeft tot zowel de marktplaatsaccount als de bankrekening en dan wordt het lijstje verdachten wel een stuk korter lijkt me, want dat moet dan bijna in de kring van persoonlijke bekenden zitten.

Of de bankrekening was al langere tijd beschikbaar voor de oplichter en hij heeft de marktplaatsaccount ook weten te hacken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194315623
Misschien heb ik het gemist maar hoe weten ze nou zo zeker dat die andere partij is opgelicht en niet doet alsof? Ik neem aan dat die heeft moeten aantonen dat die niet zelf heeft betaald hoe heeft hij dat gedaan?
  woensdag 29 juli 2020 @ 22:54:46 #225
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194315649
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:13 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Nee hoor want de politie doet helemaal niks met die gegevens.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')