Dit zou ook nog kunnen, dan zou het dus niet feitelijk om de transactie gaan die vlak voor de blokkade plaatsvond en dan kan het zijn dat diegene helemaal niet betrokken is bij dit verhaal.quote:Op woensdag 29 juli 2020 17:16 schreef Ericr het volgende:
Ben je niet eerder in zicht gekomen door een eerdere verkoop? Bepaalde artikelen op Marktplaats is groot deel van de kopers en verkopers niet heel zuiver op de graad. Acht de kans aanwezig dat je nu opvalt wegens eerdere verdachte transacties.
Man man man wat een tijd, energie en potentieel nog meer geld gaat dit kosten.. En dan de politie die er 'niks mee kan' en oplichters het leven lekker makkelijk maaktquote:Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
ING zegt wel dat het gaat om die specifieke transactie. ABN zegt inderdaad heel weinig.
Excuus als ik ergens 14 juli heb genoemd. Het was vrijdag 10 juli.
Ik heb inmiddels een advocaat gesproken. Die zegt dat ik af moet wachten wat ABN doet. Of een kort geding starten tegen ING (want die hebben al wel een standpunt ingenomen) maar dat leek haar weinig toe te voegen. De bal ligt bij ABN, die moet nu een standpunt innemen. De opzegging van ING kan ik tegen in bezwaar gaan.
Ik helaas inmiddels wel. Het lijkt erop dat het op een onverschuldigde betaling zal neerkomen. En dan ben ik dus de zak. Er is geen rechtsgrond tussen mij en de rekeninghouder voor de betaling dus het slachtoffer kan dit bedrag bij mij terugvorderen. Een rechtzaak ga ik nooit winnen en gaat mij ook op extra kosten jagen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:06 schreef snabbi het volgende:
Dan over de civiele zaak, daar weet ik een stuk minder van.
Er is een verschil tussen een handelaar en een particulier die ter goeder trouw handelt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:30 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Ik helaas inmiddels wel. Het lijkt erop dat het op een onverschuldigde betaling zal neerkomen. En dan ben ik dus de zak. Er is geen rechtsgrond tussen mij en de rekeninghouder voor de betaling dus het slachtoffer kan dit bedrag bij mij terugvorderen. Een rechtzaak ga ik nooit winnen en gaat mij ook op extra kosten jagen.
Het druist in tegen mijn gevoel (logisch) maar ook rechtvaardigheid. Het slachtoffer kan zomaar op een link uit een mail hebben geklikt en daar zijn inloggegevens hebben ingevoerd. Het gevolg daarvan is dat ik mag gaan terugbetalen. Ik had niet eerder op phishing gezocht. En dan kom je echt verhalen tegen van autohandelaren die niet kunnen aantonen dat er rechtsgrond is voor de betaling. En gewoon voor 75k het schip ingaan.
Ik vind dat nergens terug. Maar ik ga het weer proberen te laten rusten. Ik merk dat ik loop te snauwen naar mijn kinderen en het ook niet echt lukt om fatsoenlijk te eten. Dus niet druk maken is nog niet echt gelukt :-)quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:38 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen een handelaar en een particulier die ter goeder trouw handelt.
Hierover zou ik me nog even echt niet druk maken. In zo een vaart zal dat echt niet lopen.
Misschien even een rondje wandelen?quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:04 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Ik vind dat nergens terug. Maar ik ga het weer proberen te laten rusten. Ik merk dat ik loop te snauwen naar mijn kinderen en het ook niet echt lukt om fatsoenlijk te eten. Dus niet druk maken is nog niet echt gelukt :-)
Geen melding. Maar volgens mij is een enkele melding ook niet voldoende.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:23 schreef Snuitebolletje het volgende:
Heel misschien nog 2 dingen die je kan doen..
Even checken hier:
https://www.politie.nl/aa(...)r-handelspartij.html
of je bekend staat.
Daarna kan je een klacht indienen dat je er in staat.
https://www.politie.nl/th(...)a-in-de-checkfunctie
Thanks. Ik ben gegijzeld door 2 slapende kinderen. Misschien kijken of ik op tijd slaap kan vinden. Ik heb nauwelijks geslapen en sta de hele dag al op standje turbo. Zou toch moeten lukken zou je zeggen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:34 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Misschien even een rondje wandelen?Dat kan soms wel eens ruimte geven in je hoofd.
Oh lastig.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:36 schreef GewoonKees het volgende:
Thanks. Ik ben gegijzeld door 2 slapende kinderen. Misschien kijken of ik op tijd slaap kan vinden. Ik heb nauwelijks geslapen en sta de hele dag al op standje turbo. Zou toch moeten lukken zou je zeggen.
In de app: in de conversatie rechtsbovenin staan drie puntjes. Daar op klikken en dan ‘bekijk gebruiker’. Ook als mensen van naam wijzigen kom je dan bij hun account. Tenzij ze natuurlijk een heel nieuw account hebben aangemaakt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
Op marktplaats kan ik hem nu ook niet meer vinden. Misschien onder een ander account even zoeken.
Dat zou wel bijzonder zijn met een account dat al jaren oud is en legio positieve reviews heeft.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:57 schreef Mariposas het volgende:
[..]
In de app: in de conversatie rechtsbovenin staan drie puntjes. Daar op klikken en dan ‘bekijk gebruiker’. Ook als mensen van naam wijzigen kom je dan bij hun account. Tenzij ze natuurlijk een heel nieuw account hebben aangemaakt.
Het account zal ook nog eens waarschijnlijk 'gehacked' zijn. Gebeurt ook veel met ebay accounts, jij denkt met een betrouwbare 10 jaar lid zijnde met legio goeie feedback koper/verkoper van doen te hebben maar het is gewoon een oplichter die een account gebruikt van een ander.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou wel bijzonder zijn met een account dat al jaren oud is en legio positieve reviews heeft.
Ja, dat was ook een van mijn eerste reacties in het topic; mogelijk zijn de marktplaatsaccount en bankrekening zelfs werkelijk van dezelfde persoon, maar dan betekent dan ook dat de oplichter dan toegang heeft tot zowel de marktplaatsaccount als de bankrekening en dan wordt het lijstje verdachten wel een stuk korter lijkt me, want dat moet dan bijna in de kring van persoonlijke bekenden zitten.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:13 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het account zal ook nog eens waarschijnlijk 'gehacked' zijn. Gebeurt ook veel met ebay accounts, jij denkt met een betrouwbare 10 jaar lid zijnde met legio goeie feedback koper/verkoper van doen te hebben maar het is gewoon een oplichter die een account gebruikt van een ander.
Je moet wel een beste debiel zijn om op je eigen mp account volk te gaan belazeren natuurlijk.
Nee hoor want de politie doet helemaal niks met die gegevens.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:13 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je moet wel een beste debiel zijn om op je eigen mp account volk te gaan belazeren natuurlijk.
Dat weten ze ook niet. Dat is nog in onderzoek schijnbaar. Maar tot die tijd sta ik wel als begunstigde van een frauduleuze betaling geregistreerd.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:53 schreef TornadoDK het volgende:
Misschien heb ik het gemist maar hoe weten ze nou zo zeker dat die andere partij is opgelicht en niet doet alsof? Ik neem aan dat die heeft moeten aantonen dat die niet zelf heeft betaald hoe heeft hij dat gedaan?
Dat maakt het helemaal bizar, dus zonder iets van onderzoek gooien ze gewoon jou rekening dicht op de blauwe ogen van die andere?quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:10 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Dat weten ze ook niet. Dat is nog in onderzoek schijnbaar. Maar tot die tijd sta ik wel als begunstigde van een frauduleuze betaling geregistreerd.
Sterkte!quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:29 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Dat moet ook nog maar blijken. Maar ik ga er voor nu vanuit, dan kan het alleen maar meevallen. Ik hoop nu dat het om pishing gaat. En dat de bank het slachtoffer mogelijk schadeloos gaat stellen. En dan misschien bij mij aan zal kloppen, maar ik kan mijn onschuld prima aantonen. Help het me hopen. Ik ga even offline. Dit drukt op mijn borst en ik ga proberen het te laten rusten.
Thanks! Al iets beter geslapen. 5 uurtjes :-)quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:42 schreef snabbi het volgende:
Ook sterkte vanaf mijn kant btw!
Verder even voor de zekerheid:
Weet je (zeker) op welke manier jij betaald bent. De vorm van betaling is namelijk erg relevant voor je rechtspositie.
Institutionele vooringenomenheid, net als bij Belastingdienst bij de kinderopvangtoeslag.quote:Op woensdag 29 juli 2020 18:40 schreef GewoonKees het volgende:
Zoals gezegd kan ik mij voorstellen dat het niet heel gebruikelijk is om jaarlijks meerdere dure horloges te kopen en te verkopen. Maar ik heb altijd bewijs van advertenties en communicatie. Bijzondere hobby, maar niets illegaals.
Dat is al heftig genoeg. Die gezamelijke rekening zou me nog aan achterste oxideren, maar het kan evengoed betekenen: einde hypotheek.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:07 schreef GewoonKees het volgende:
Alleen vandaag de brief van ING dat ze de relatie beeindigen.
Geen idee eigenlijk. Ik gebruik geen ING. Bij ABN heb ik voor dit soort transacties inderdaad mijn pas en identifier nodig.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:43 schreef Koral het volgende:
Heb ik het mis op had die spoofing bij een andere bank een stuk moeilijker geweest? Bij ING hoef je alleen een code in te voeren terwijl je bij andere banken ook een pasje en/of een identifier nodig hebt.
Bij ING zijn ze afgestapt van de tan codes, dus nu volstaat je code voor de app als bevestiging. M.a.w. 'marktplaats-klant' en ING accepteren bepaalde risico's, en nu ontvang jij een 'onverschuldigde betaling' bij je ABN rekening en ben jij zogenaamd een te hoog risico voor de bank met je ING en/of rekening.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:47 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik gebruik geen ING. Bij ABN heb ik voor dit soort transacties inderdaad mijn pas en identifier nodig.
Die kan mij gestolen worden, echt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:55 schreef Koral het volgende:
Misschien moet je maar blij zijn daar geen rekening meer te hebben?
Heeft er allemaal geen hol mee te maken.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 12:47 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik besef dat dit er achter zit inderdaad.
Contant is zo gek nog niet.
Ooit probeerde ik zoveel mogelijk contant te doen, maar dat persoonlijke protest waar niemand wakker van ligt maar opgegeven.
Je ziet nu wel heel veel beren op de weg.quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:38 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Die kan mij gestolen worden, echt.
Maar een registratie ivm fraude is echt onwerkbaar voor mij. Ik doe veel consultancywerk voor banken en die klanten kan ik afschrijven. Wij hebben een verbouwing gepland die deels in de lopende hypotheek wordt gefinancieerd. Die dan ik ook afschrijven. En als ik ooit weer een nieuw product wil afsluiten, moet ik eerst even 8 jaar wachten.
Ja sorry. En ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik ben slecht in vooruit denken en doomdenken is mij ook niet vreemd :-)quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Je ziet nou wel heel veel beren op de weg.Je naam is toch in notime gezuiverd als het onderzoek is afgerond?
AFM, toezichthouder Wftquote:Op donderdag 30 juli 2020 13:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Heeft er allemaal geen hol mee te maken.
De banken (in Nederland) hebben dit met politie en justitie afgesproken terug in 2012 om meteen te gaan blokkeren en zelf te gaan handhaven onder het mom van zorgplicht.. die niet onbegrensd is overigens.
Heeft echt helemaal niets met het AFM te maken of wat dan ook.
https://tweakers.net/nieu(...)eling-blokkeren.htmlquote:Op donderdag 30 juli 2020 15:20 schreef BertV het volgende:
[..]
AFM, toezichthouder Wft
Een bank kan een overeenkomst met de houder van de basisbetaalrekening of een raamovereenkomst waarin toegang tot een basisbetaalrekening wordt geregeld eenzijdig beëindigen indien de houder van die rekening:
Artikel 4:71i
f.de basisbetaalrekening opzettelijk heeft gebruikt voor het plegen van strafbare feiten.
Ja, dat kon dus al veel eerder. Kwalijke zaak.quote:Op donderdag 30 juli 2020 16:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
https://tweakers.net/nieu(...)eling-blokkeren.html
Dat was al vaag, maar volgens mij is er bij TS helemaal geen politie bij geweest?quote:"Als de politie een redelijk vermoeden heeft dat iemand mensen oplicht, dan zullen wij daarnaar handelen"
Daarvan is helemaal nog geen bewijs, toch?quote:Op donderdag 30 juli 2020 15:20 schreef BertV het volgende:
[..]
AFM, toezichthouder Wft
Een bank kan een overeenkomst met de houder van de basisbetaalrekening of een raamovereenkomst waarin toegang tot een basisbetaalrekening wordt geregeld eenzijdig beëindigen indien de houder van die rekening:
Artikel 4:71i
f.de basisbetaalrekening opzettelijk heeft gebruikt voor het plegen van strafbare feiten.
Wat betreft WFT geldt omgekeerde bewijslast.quote:Op donderdag 30 juli 2020 18:56 schreef youst het volgende:
Ik schrik hiervan als ik dit lees, dit is niet hoe je omgaat met je klanten. Was er niet iets met onschuldig zijn tot het tegendeel is bewezen?
Voor TS het advies een advocaat/jurist te zoeken en de bank aansprakelijk stellen voor alle geleden schade en hinder. Keihard optreden tegen dit soort oneerlijke acties.
Gaat het nou om een ING- of om een ABN-AMRO rekening??quote:Op donderdag 30 juli 2020 13:38 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Die kan mij gestolen worden, echt.
Maar een registratie ivm fraude is echt onwerkbaar voor mij. Ik doe veel consultancywerk voor banken en die klanten kan ik afschrijven. Wij hebben een verbouwing gepland die deels in de lopende hypotheek wordt gefinancieerd. Die dan ik ook afschrijven. En als ik ooit weer een nieuw product wil afsluiten, moet ik eerst even 8 jaar wachten.
In BW 7 lees zijn voor de verschillende type betalingstransacties ook verschillende regels.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:58 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Thanks! Al iets beter geslapen. 5 uurtjes :-)
Ik weet dat ik met een overboeking betaald ben. Bedoel je dat? Die heeft hij vanuit internetbankieren uitgevoerd. Maar ik heb niet meegekeken. Waarom zou dat invloed hebben op mijn rechtspositie?
Het gaat erom dat je te goeder trouw hebt gehandeld. Ander voorbeeld: als een zwervertype een dure KogaMyata te koop aanbiedt en jij gaat 'm kopen voor ¤150,-….dan ligt een aanklacht voor heling voor de hand. Goede kans dat je de fiets en je geld kwijt bent, als de rechtmatige eigenaar op het toneel verschijnt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:58 schreef GewoonKees het volgende:
Ik weet dat ik met een overboeking betaald ben. Bedoel je dat? Die heeft hij vanuit internetbankieren uitgevoerd. Maar ik heb niet meegekeken. Waarom zou dat invloed hebben op mijn rechtspositie?
Lees dan eens! De betaling ging via een ABN rek. De ING is de gez. Rek. En die is ook geblocktquote:Op donderdag 30 juli 2020 19:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat het nou om een ING- of om een ABN-AMRO rekening??
dat staat er ook allang.quote:Op donderdag 30 juli 2020 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je te goeder trouw hebt gehandeld. Ander voorbeeld: als een zwervertype een dure KogaMyata te koop aanbiedt en jij gaat 'm kopen voor ¤150,-….dan ligt een aanklacht voor heling voor de hand. Goede kans dat je de fiets en je geld kwijt bent, als de rechtmatige eigenaar op het toneel verschijnt.
Koop je dezelfde gestolen fiets bij een bekende voormalige prof.-renner, dan liggen de zaken iets gunstiger voor jou als koper.
De vraag is dus nog steeds: wat heeft de koper gedaan en op welke wijze met welk geld betaald.
quote:Op donderdag 30 juli 2020 20:18 schreef Lospedrosa het volgende:
. De ING is de gez. Rek. En die is ook geblockt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |