SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige linkjes naar leuke topics:
ESF / Monster-playlist: alle ESF optredens ooit
ESF / Overzicht ESF-LAND VAN DE WEEK topics
ESF / Die ESF-ers, wie zijn dat?
ESF / Die ESF-ers, wie zijn dat? #2
ESF / Die ESF-ers, wie zijn dat? #3
ESF / BEWAARTOPIC - overwinning ESF 2019
Onze top 50 eurovisieliedjes:
De 50 favorieten van het leukste songfestival forum van Nederland!
ESF_FOK Twitter
https://twitter.com/ESF_FOK
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:43 schreef Meke het volgende:
Thanks Momo, nu is het hele topic op de kop 🙃
Oh! Ja daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar waarom was ze niet eerder getest dan?quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:29 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Zij heeft een paar weken geleden de (waarschijnlijke) diagnose ADHD gekregen. Viel wel eea op zijn plek, maar ik was ook soort van boos dat ze niet eerder getest is. Voelt een beetje als 'heb ik me toch al die tijd niet aangesteld over haar gedrag'.
/liefdagboek
Ja hebben mijn ouders blijkbaar nooit eerder nodig gevonden. 'Zo is ze nu eenmaal'. Maarja, dat houdt een keer op.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:11 schreef Strani het volgende:
[..]
Oh! Ja daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar waarom was ze niet eerder getest dan?
Ja maar dat doe ik niet om jou te pleasen hquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:46 schreef Guanabana het volgende:
Of ik heb @:Strani weggejaagd, of hij is een verhaal over mijn zusje aan het schrijven, wat ik niet hoop, want echt geen zin in![]()
Nee je zou me eens pleasenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:13 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja maar dat doe ik niet om jou te pleasen h
Maar... waarom gaan ze dan niet gewoon zo lang door met potlood tot het met een balpen kan?quote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:05 schreef Meke het volgende:
De oplossing is eigenlijk heel simpel; om ervoor te zorgen dat kinderen leren hoe ze een pen vast moeten houden en (vooral) om weinig druk uit te oefenen. Met een potlood/balpen/stift kun je eigenlijk heel hard drukken, en daardoor krijg je zelf last van je gewrichten, maar schrijf je ook minder leesbaar. Een vulpen geeft veel meer 'directe terugkoppeling'; je ziet het meteen als je te hard drukt want dan lek je inkt en gaat het kroontje een beetje uit elkaar staan, dus zo leer je beter schrijvenKinderen beginnen wel altijd met potlood trouwens, want anders wordt het een chaos
Maar meestal na een halfjaar ofzo mogen ze dan met vulpen gaan schrijven.
En waarom je aan elkaar leert schrijven heeft met het woordbeeld te maken: wij weten heel goed inmiddels welke woorden wel en niet aan elkaar schrijven. Maar voor kinderen is dat best wel lastig, en door aan elkaar te schrijven is het heel duidelijk waar de scheidingen tussen verschillende woorden zitten. En als leerkracht kun je dan makkelijk controleren of de leerling die woordbeelden goed in het hoofd heeft zitten. W a n t a l s e e n k i n d i n b l o k l e t t e r s s c h r i j f t is het niet altijd goed te zien waar het begin en eind van een woord is![]()
Er is inderdaad tegenwoordig best wel veel discussie over of ze nog moeten leren schrijven en zo ja, hoe dan. Best interessantMijn visie is om in groep 3 sowieso niet structureel de laptop te gebruiken, want alles prent zich zveel beter in je hoofd als je het schrijft dan typt. Alle toetsen vereisen namelijk dezelfde handeling, terwijl het schrijven van letters en cijfers ook een verschil in je hoofd maakt. Liefst in groep 4 ook nog. Ik denk wel dat digitaal onderwijs ook wel een toekomst heeft en VEEL voordelen (een hele belangrijke vind ik directe feedback; leerlingen weten meteen of ze iets goed of niet hebben gedaan, en kunnen dan ook makkelijk extra uitleg krijgen). In de bovenbouw (vanaf groep 6) nog echt streng zijn zijn op vulpen en schrijfletters vind ik een beetje overdreven
Maar geur- en kleurpennen is het andere uiterste
Gelukkig maar dan dat ze dat alsnog zelf gedaan heeft. Mijn vader wilde er met m'n broer ook niks van weten trouwens, dat hij wel eens iets zou kunnen hebben. Nou dat was dus Asperger.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:12 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Ja hebben mijn ouders blijkbaar nooit eerder nodig gevonden. 'Zo is ze nu eenmaal'. Maarja, dat houdt een keer op.
Nu liep ze er, op volwassen leeftijd, zelf tegenaan en heeft ze zelf aan de bel getrokken.
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:14 schreef Strani het volgende:
[..]
Maar... waarom gaan ze dan niet gewoon zo lang door met potlood tot het met een balpen kan?
quote:Met een potlood/balpen/stift kun je eigenlijk heel hard drukken, en daardoor krijg je zelf last van je gewrichten, maar schrijf je ook minder leesbaar. Een vulpen geeft veel meer 'directe terugkoppeling'; je ziet het meteen als je te hard drukt want dan lek je inkt en gaat het kroontje een beetje uit elkaar staan, dus zo leer je beter schrijven
Oh ja da's waar, dat stond er inderdaad.quote:
Ja en ook echt behoorlijk/obvious toch, als ik zo de verhalen weleens hoor?quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:15 schreef Strani het volgende:
Mijn vader wilde er met m'n broer ook niks van weten trouwens, dat hij wel eens iets zou kunnen hebben. Nou dat was dus Asperger.
Wel fijn dan dat nu wel duidelijk is waar het aan ligtquote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:12 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Ja hebben mijn ouders blijkbaar nooit eerder nodig gevonden. 'Zo is ze nu eenmaal'. Maarja, dat houdt een keer op.
Nu liep ze er, op volwassen leeftijd, zelf tegenaan en heeft ze zelf aan de bel getrokken.
Zeker! Nou was er in dit tijd wel een stuk minder bekend over Asperger hoor dus het duurde helaas alsnog wel even. Maar m'n vader hielp bepaald niet mee.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:18 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Ja en ook echt behoorlijk/obvious toch, als ik zo de verhalen weleens hoor?
Je ziet nu toch wel op alle fronten dat er wordt voorgesorteerd op een mondkapjesplichtquote:
Weet je wat echt een voordeel is aan die dingen? Als je ook je zonnebril ophebt (en die heb ik buiten bijna altijd op), dan kan je heerlijk emotieloos anoniem over straat lopen. Niemand die je wat maaktquote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:24 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Je ziet nu toch wel op alle fronten dat er wordt voorgesorteerd op een mondkapjesplicht
Waar ik op zich wel benieuwd naar ben, al zullen ze daar nog niet echt onderzoek naar kunnen doen nu, is het effect op gedrag op de langere termijn. Nu is het natuurlijk allemaal nieuw en anders, maar als we overal mondkapjes moeten dragen, gaan we er ook wel sneller aan wennen dan we nu denken, verwacht ik.
Interessant om te zien of dat dan nog steeds genoeg herinnering is om constant afstand te houden, of dat men elkaar dan toch weer meer opzoekt in de personal space.
Wel jammer als ouders zulke signalen wegwuiven. Aan de andere kant heb je ook weer ouders die continu denken dat hun kind "iets heeft" en bij alles wat niet helemaal perfect gaat gelijk een syndroom vermoeden.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:23 schreef Strani het volgende:
[..]
Zeker! Nou was er in dit tijd wel een stuk minder bekend over Asperger hoor dus het duurde helaas alsnog wel even. Maar m'n vader hielp bepaald niet mee.
Ja het kan twee kanten op inderdaad.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:31 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Wel jammer als ouders zulke signalen wegwuiven. Aan de andere kant heb je ook weer ouders die continu denken dat hun kind "iets heeft" en bij alles wat niet helemaal perfect gaat gelijk een syndroom vermoeden.
Ik denk dat het vooral een psychologisch verschil maakt, als constante reminder dat we er nog niet van af zijn.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:29 schreef Cee het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat mondkapjes echt het verschil gaan maken. Als je de grote uitbraken wilt voorkomen moet je die feesten aanpakken en de grotere samenkomsten in priv-sfeer, wat dan ook weer niet te handhaven is.
Dat wel ja. Merk ook wel dat ik met een nog grotere boog om iemand met een mondkapje heen loop dan iemand die er niet een op heeft.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral een psychologisch verschil maakt, als constante reminder dat we er nog niet van af zijn.
Dat heb ik na een paar dagen verplicht mondkapjes dus andersomquote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:38 schreef Cee het volgende:
[..]
Dat wel ja. Merk ook wel dat ik met een nog grotere boog om iemand met een mondkapje heen loop dan iemand die er niet een op heeft.
Ah, dat kan dan inderdaad ook meespelen. En als er dan niet bevestiging is gekomen, dan bestaat het ook gewoon niet in het hoofd van zo iemand.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:33 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja het kan twee kanten op inderdaad.
Ik denk dat het bij mijn vader er een beetje in zat dat hij zelf ook geen makkelijke man was en wellicht niet kon verkroppen dat ls m'n broer iets had, hij het van m'n vader gekregen kon hebben.
Nou zitten er in mijn familie wel meer trouwens, die tegen Asperger aan lijken te schuren. Ik ben de dans zelf aardig ontsprongen.
Ik heb zelf ook wel dat ik met mondkapje op ik me veel bewuster ben van corona, en ook makkelijker afstand hou.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral een psychologisch verschil maakt, als constante reminder dat we er nog niet van af zijn.
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:41 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ah, dat kan dan inderdaad ook meespelen. En als er dan niet bevestiging is gekomen, dan bestaat het ook gewoon niet in het hoofd van zo iemand.
Sommige docenten zeiden vroeger dat ik iets van Asperger had.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:33 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja het kan twee kanten op inderdaad.
Ik denk dat het bij mijn vader er een beetje in zat dat hij zelf ook geen makkelijke man was en wellicht niet kon verkroppen dat ls m'n broer iets had, hij het van m'n vader gekregen kon hebben.
Nou zitten er in mijn familie wel meer trouwens, die tegen Asperger aan lijken te schuren. Ik ben de dans zelf aardig ontsprongen.
Maar da's dus precies het gewenste effect dan toch?quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:40 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat heb ik na een paar dagen verplicht mondkapjes dus andersomAls ik nu iemand zonder kapje zie (en die zie ik helaas nog steeds) kan ik vrij zeker weten dat ik met een corona-ontkenner te maken heb en dan hou ik toch liever mee afstand.
Preciesquote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:49 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Maar da's dus precies het gewenste effect dan toch?
Da's wel heel kort door de bocht dan ja, op basis van een aantal positieve kenmerken.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Sommige docenten zeiden vroeger dat ik iets van Asperger had.
Waarschijnlijk omdat zulke grote nerd was en zo goed in wiskunde. Nou ja dat ben ik nog steeds wel, maar heb ik niet het idee dat ik heel problematisch ben in contact met anderen.
Om toch de vraag te beantwoorden:quote:
Soms is het ook heel erg tunnelvisie van een bepaalde persoon, of hoe iets net genterpreteerd wordt.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Sommige docenten zeiden vroeger dat ik iets van Asperger had.
Waarschijnlijk omdat zulke grote nerd was en zo goed in wiskunde. Nou ja dat ben ik nog steeds wel, maar heb ik niet het idee dat ik heel problematisch ben in contact met anderen.
Ja, ik ben ook niet zo van die labeltjes. Sommige mensen gaan zich er ook juist naar gedragen. Dan wordt "ik ben autistisch" een excuus voor ongewenst sociaal gedrag.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 19:06 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Soms is het ook heel erg tunnelvisie van een bepaalde persoon, of hoe iets net genterpreteerd wordt.
Een ander ASS kenmerk is het hebben van een grote fascinatie voor iets. Maar het wil niet zeggen dat iemand die bijv. heel erg fan is van een bepaalde artiest, daar informatie en merchandise over verzameld, gelijkgestemden uitzoekt, etc. gelijk een autistisch trekje heeft. Wie verder ook nog andere hobby's heeft en met andere mensen over uiteenlopende onderwerpen kan praten en niet alleen over dat ene, en makkelijk die hobby ook even kan laten als er andere dingen belangrijker zijn, is niet ineens autistisch omdat die persoon een grote hobby heeft.
Ja en ook wel gebaseerd op stereotypen enzo. Alsof autisten per definitie goed zijn in wiskunde enzoquote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Da's wel heel kort door de bocht dan ja, op basis van een aantal positieve kenmerken.
Trots op je!quote:
Ken jij toevallig zo iemand, Jobi?quote:Op vrijdag 24 juli 2020 19:06 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Soms is het ook heel erg tunnelvisie van een bepaalde persoon, of hoe iets net genterpreteerd wordt.
Een ander ASS kenmerk is het hebben van een grote fascinatie voor iets. Maar het wil niet zeggen dat iemand die bijv. heel erg fan is van een bepaalde artiest, daar informatie en merchandise over verzameld, gelijkgestemden uitzoekt, etc. gelijk een autistisch trekje heeft. Wie verder ook nog andere hobby's heeft en met andere mensen over uiteenlopende onderwerpen kan praten en niet alleen over dat ene, en makkelijk die hobby ook even kan laten als er andere dingen belangrijker zijn, is niet ineens autistisch omdat die persoon een grote hobby heeft.
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 19:11 schreef Guanabana het volgende:
Mensen wat een genot deze juli.Door die horror van voorgaande jaren gingen we/ik al bijna denken dat het voortaan altijd zo zou zijn, maar dit is gewoon een normale zomer.
Het wordt gewoon 20 graden op mijn verjaardag, wat een enorm verschil met 2x 37, juichen![]()
Alsnog eigenlijk niksquote:Op vrijdag 24 juli 2020 19:16 schreef Strani het volgende:
[..]En wat zijn de plannen, om zo goed mogelijk gebruik te maken van deze temperatuur?
Dat ook ja. Wat niet wil zeggen dat het heel erg kan helpen om te weten waar de problemen waar je tegenaan loopt vandaan komen en dat er een naam voor is, dat er anderen zijn zoals jij, etc. Een diagnose is voor veel mensen een opluchting. Maar het moet inderdaad geen excuus worden.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 19:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, ik ben ook niet zo van die labeltjes. Sommige mensen gaan zich er ook juist naar gedragen. Dan wordt "ik ben autistisch" een excuus voor ongewenst sociaal gedrag.
Misschienquote:
Ben heel blij voor je!quote:Op vrijdag 24 juli 2020 19:11 schreef Guanabana het volgende:
Mensen wat een genot deze juli.Door die horror van voorgaande jaren gingen we/ik al bijna denken dat het voortaan altijd zo zou zijn, maar dit is gewoon een normale zomer.
Het wordt gewoon 20 graden op mijn verjaardag, wat een enorm verschil met 2x 37, juichen![]()
Wel gezellig!quote:Op vrijdag 24 juli 2020 19:17 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Alsnog eigenlijk niks
Eind van de ochtend gaan we ontbijten in een leuk tentje hier in de buurt, en dat was het denk ik wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |