abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 januari 2021 @ 10:33:52 #201
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197739903
Ik snap sowieso niet dat mensen zo'n ID3 willen (nou ja 't zal wel gaan om de lage bijtelling uiteindelijk). Heb een proefrit gemaakt in eentje die denk ik full options was, rond de 50K en elke blik wat je wierp zat je tegen onaantrekkelijk hard plastic aan te kijken. Dat samen met de softwareproblemen waar ik al van gelezen heb ga ik als particulier geen 40-50K uitgeven aan iets wat niet mooi en mogelijk onbetrouwbaar is.

En dat zeg ik als een VW-liefhebber.

En breek me de bek niet open over dat achterlijk kleine subsidiepotje wat er voor particulieren was.

[ Bericht 10% gewijzigd door Gunner op 31-01-2021 10:43:35 ]
Where law ends, tyrrany begins.
pi_197740415
De Volkswagen ID3. kun je dat een nieuwe auto noemen? ze stonden maanden lang -tot een vol jaar- op een parkeerterrein. De systemen werken traag. navigatie opstarten duurde 5 minuten. Een software-update duurt 6 tot 8 uur. De range was 220 kilometer, maar de auto begon al te piepen over opladen toen er nog 70 km range over was.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197743199
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 10:25 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon 3x teveel (als de cijfers kloppen). We hebben het hier over iets simpels als een deur openen he.

Ik heb je andere post ook gelezen, waarvoor dank. Blijkbaar heb je ook aardig wat problemen met Tesla gehad, en je bent er nog steeds tevreden over. Dat kan en dat begrijp ik zelfs ook.
Alleen blijft die sfeer van goedpraten hangen.
Bovendien blijven de bronnen weg en heb je vaak ergens gelezen dat. Als iemand anders wat post over Tesla, is het een sprookje, kloppen de cijfers niet, is het een flutstichting, wat is de bron? etc, etc, etc.
Terwijl er ook vaak met cijfers en onderzoeken gegoochelt wordt om juist maar de elektrische auto's te promoten. Waarom? Als ze écht zo goed zijn, is dat toch helemaal niet nodig?

Zie ook bovenstaande post. Iets simpels als een deurtje wat niet open gaat. We maken al meer dan 100 jaar auto's hoor, dat is echt niet iets nieuws. (Maar je hebt toch 4 andere deuren? _O- Dit kun je toch niet serieus nemen). Of die aandrijfassen of draagarmen die met enige regelmaat kapot gaan (je post het zelf, en ik lees het elders ook van gebruikers...). Ik zou daar toch wel aardig van balen, eigenlijk. Tesla verkoopt auto's voor een premium prijs, het is geen Suzuki Alto van 15k.
En dan met 250 problemen per auto de lijst aanvoeren, dat is gewoon slecht. Die cijfers geven overigens de geaccepteerde problemen per merk weer, in de praktijk kunnen het er veel meer zijn (en Tesla staat er inmiddels om bekend om problemen af te wijzen... hmm). Dat contract voor Schiphol taxi's is om te huilen.

Ondanks dit heeft Tesla natuurlijk wél de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden in een stroomversnelling gebracht, innovaties op accutechnieken versneld, infrastructuur uitgerold etc etc. Dat moet je ze zeker nageven. De andere fabrikanten lopen op dat gebied nu nog steeds achter. Je zou verwachten dat Toyota eigenlijk al veel verder zou moeten zijn, die waren met de Prius ook vroeg tov andere merken.
Je snapt toch ook wel dat dat absoluut niet waar is! Ik heb het nooit zelf meegemaakt (5 Tesla’s inmiddels) en ook nog nooit gelezen dat dit een bekend probleem is dat je de auto niet meer in kan komen. En dan zou het gemiddeld 3 keer per jaar zijn. Wat een onzin!

Als jij in wat ik post leest dat Tesla een probleemauto is, dan scheelt er echt iets aan je leesvaardigheid. Je rijdt zelf auto, dus je weet best dat auto’s wel eens stuk gaan. Allemaal.

Die motor en deurgrepen was allemaal de S85. Eerste lichting. De kwaliteit is inmiddels enorm verbeterd.

De Model 3 is inmiddels de meest betrouwbare elektrische auto:

https://www.ad.nl/auto/di(...)che-auto-s~a0802ab1/

De model x is de minst betrouwbare Tesla gebleken, maar ook die is inmiddels alweer wat beter.

De voorophanging daar gaat nog wel eens wat mis. Is een typisch Tesla probleem. Maar zo heeft ieder merk wel wat.

Jij leest gewoon wat je wil lezen. Bij mij moet alles met een bron. Maar als iemand iets roept wat iedereen die het leest meteen zal herkennen als absolute onzin neem je het maar wat graag voor waar aan als het anti-Tesla is.

Waarom toch?
  zondag 31 januari 2021 @ 14:18:31 #204
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197743581
Denk dat je m'n post niet helemaal correct leest.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197744635
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 14:18 schreef daNpy het volgende:
Jij loopt hier continue te verkondigen dat Tesla kwalitatief zwaar ondermaats is en te klagen dat anderen dat goedpraten.

Wat je niet ziet is dat jij op basis van wat negatieve berichten op internet volstrekt overtrokken conclusies trekt en als mensen daarop reageren met enige nuance (die feitelijk correct is), dan noem jij dat goedpraten.

En de grote vraag die openstaat en die jij maar blijft negeren: wat maakt toch dat jij dat doet en al die tijd vol blijft houden? Het komt namelijk over alsof je enorm gefrustreerd bent.
pi_197747339
volgens een auto verkoop-site is de Tesla model 3 de meest betrouwbare elektrische auto.

Afgelopen Juni is Tesla genoemd als slechtste autobouwer door J.D. Power
https://www.manners.nl/tesla-bouwkwaliteit-slecht-test/

Tesla model 3. Geen enkel paneel lijkt goed te passen. de uitsparing tussen de panelen zijn bizar. Poets de auto niet te hard en niet te vaak want de lak gaat er af. Er verscheen onlangs een filmpje van een Tesla 3 die door een plas reed. de achterbumper viel er daardoor af.
pi_197748377
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 16:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
volgens een auto verkoop-site is de Tesla model 3 de meest betrouwbare elektrische auto.

Afgelopen Juni is Tesla genoemd als slechtste autobouwer door J.D. Power
https://www.manners.nl/tesla-bouwkwaliteit-slecht-test/

Tesla model 3. Geen enkel paneel lijkt goed te passen. de uitsparing tussen de panelen zijn bizar. Poets de auto niet te hard en niet te vaak want de lak gaat er af. Er verscheen onlangs een filmpje van een Tesla 3 die door een plas reed. de achterbumper viel er daardoor af.
Je hebt jezelf al gediskwalificeerd als bron met je 65.000 keer de wegenwacht moeten bellen omdat iemand de Tesla niet binnen kon komen.

Ook voor jou de vraag: wat bezielt je?
  zondag 31 januari 2021 @ 17:33:57 #208
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197748625
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 17:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je hebt jezelf al gediskwalificeerd als bron met je 65.000 keer de wegenwacht moeten bellen omdat iemand de Tesla niet binnen kon komen.

Ook voor jou de vraag: wat bezielt je?
Nu pas die diskwalificatie?
Ik wacht al 6 weken op een bron:

quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is zo een rapport openbaar is dan de vraag. Het gaat om een ongeval in Hulshorst van April 2020.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_197749339
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 17:33 schreef nils7 het volgende:

[..]

Nu pas die diskwalificatie?
Ik wacht al 6 weken op een bron:
[..]

O ja, de verzonnen dorpsroddel. Waarschijnlijk door hemzelf verzonnen, aangezien het wel heel apart is dat meerdere verzonnen verhalen toevallig bij je terechtkomen.
pi_197751409
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 14:18 schreef daNpy het volgende:
Ik las hem ook zo.
  zondag 31 januari 2021 @ 20:22:57 #211
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197751922
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 15:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jij loopt hier continue te verkondigen dat Tesla kwalitatief zwaar ondermaats is en te klagen dat anderen dat goedpraten.

Wat je niet ziet is dat jij op basis van wat negatieve berichten op internet volstrekt overtrokken conclusies trekt en als mensen daarop reageren met enige nuance (die feitelijk correct is), dan noem jij dat goedpraten.

Jouw nuance is net zo goed n=1.
En toch zitten er in jouw nuances ook ineens diverse problemen, zoals nieuwe motoren en draagarmen. Dat vind ik geen kleine dingen. Jij vind dat acceptabel. So be it, daar heb ik zelfs nog begrip voor, zoals ik hierboven schreef.

Als er echt zo weinig problemen waren met elektrische auto's werd het ook niet zo breed uitgemeten. Denk je echt dat mensen dat verzinnen en stichtingen oprichten terwijl ze tevreden zijn met hun auto?
En bij de "onderzoeken" waarbij elektrische auto's beter moeten zijn worden de doelpalen tijdens de test verschoven. Waarom?
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197753885
Kut Tesla's man, saaie lelijke auto's en rijden alleen kneuzen in.
Facts don't care about your feelings
pi_197755945
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:22 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jouw nuance is net zo goed n=1.
En toch zitten er in jouw nuances ook ineens diverse problemen, zoals nieuwe motoren en draagarmen. Dat vind ik geen kleine dingen. Jij vind dat acceptabel. So be it, daar heb ik zelfs nog begrip voor, zoals ik hierboven schreef.

Als er echt zo weinig problemen waren met elektrische auto's werd het ook niet zo breed uitgemeten. Denk je echt dat mensen dat verzinnen en stichtingen oprichten terwijl ze tevreden zijn met hun auto?
En bij de "onderzoeken" waarbij elektrische auto's beter moeten zijn worden de doelpalen tijdens de test verschoven. Waarom?
Het gaat om in totaal 5 Tesla’s en een half miljoen gereden kilometers.

En niet motoren: 1 motor. De as was te dun, is aangepast. Vergelijkbaar met de eerste watergekoelde boxers in de 911, of de kantelende zuigers bij VAG, of de V10 van BMW, de 2 liter turbomotor van BMW, de olieslurpende diesels van Opel, enz.

Draagarmen gaan wel vaker stuk hoor. Het is ook geen veiligheidsissue bij Tesla, het is een kapot rubber, het gaat corroderen en dan kraken.

De problemen bij Tesla worden breed uitgemeten omdat de petrochemische industrie inmiddels weet dat het de doodsteek voor de sector wordt. Daardoor wordt het opgeklopt, waar hierboven genoemde problemen veel minder aandacht kregen.

En zo’n stichting maakt gewoon gebruik van de aandacht.

Tesla is vanaf 0 begonnen en dat was ook te zien. Maar ze hebben hun processen rap verbetert en de laatste Tesla die ik nu een maandje heb zit keurig in elkaar, prima afgewerkt, geen problemen met de aflevering, niets. Ja, n=5 hier, maar ik acht jou slim genoeg om te weten dat het zeldzaam is als er nooit wat stukgaat.

En wanneer ga je antwoord geven op de vraag waarom je je zo afzet tegen Tesla?
  maandag 1 februari 2021 @ 00:05:23 #214
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197756155
Ik heb nu 2 PHEV's gehad, Mercedes C350e en VW Passat GTE, en het valt mij bij beiden op dat de opgegeven elektrische actieradius (dus wat in het display staat) flink afwijkt in negatieve zin van de echte actieradius.

Vandaag de proef op de som genomen met de Passat. Een half uur aan het rijden, voornamelijk op benzine, en nog 33 km electrisch rijden mogelijk volgens het display. Cruise control op 105 km/u, e-modus aan en minder dan 25 km later was het gedaan.

Is dit bij full-electric auto's zoals Tesla's en de Kona ook het geval? Is de getoonde actieradius vrij realistisch of moet je daar ook minimaal 25% vanaf halen?
pi_197756229
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:13 schreef VEM2012 het volgende:
Waar staan die dan volgens jou?
Geen idee waar die auto's fysiek zijn. Zou ook best kunnen dat ze niet letterlijk op een terrein "staan" maar nog op transport zijn. In december zijn er in ieder geval 4000 geregistreerd om die 8% bijtelling nog vast te leggen.
  maandag 1 februari 2021 @ 00:19:31 #216
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197756291
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waar staan die dan volgens jou?
Ik heb geen idee, maar zag vandaag wel een autobedrijf langs de A2 die er groot mee adverteerde. ID3's met 8% bijtelling.
pi_197757457
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 00:05 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb nu 2 PHEV's gehad, Mercedes C350e en VW Passat GTE, en het valt mij bij beiden op dat de opgegeven elektrische actieradius (dus wat in het display staat) flink afwijkt in negatieve zin van de echte actieradius.

Vandaag de proef op de som genomen met de Passat. Een half uur aan het rijden, voornamelijk op benzine, en nog 33 km electrisch rijden mogelijk volgens het display. Cruise control op 105 km/u, e-modus aan en minder dan 25 km later was het gedaan.

Is dit bij full-electric auto's zoals Tesla's en de Kona ook het geval? Is de getoonde actieradius vrij realistisch of moet je daar ook minimaal 25% vanaf halen?
Bij de Tesla staat de rated range op de range die vergelijkbaar is met de EPA. Die is bij 100 km/u op de cruisecontrol ruwweg haalbaar, maar dat hangt ook af van andere zaken zoals wind, als het hard waait gaat het verbruik omhoog, tenzij van achteren natuurlijk. Als het koud is en de auto nog niet op temperatuur kost dat ook veel range, totdat de auto is opgewarmd, dan valt het mee.

Bij Tesla kun je ook kiezen om te kijken hoever je nog kan komen op basis van huidig verbruik.
pi_197757567
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 00:14 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Geen idee waar die auto's fysiek zijn. Zou ook best kunnen dat ze niet letterlijk op een terrein "staan" maar nog op transport zijn. In december zijn er in ieder geval 4000 geregistreerd om die 8% bijtelling nog vast te leggen.
Die zijn gewoon afgeleverd. Ik was er de 30e om mijn auto af te halen en het was een ouderwetse drukte van jewelste.

Tesla heeft ook als regel dat het kenteken alleen wordt aangevraagd als de bestelling gekoppeld is aan een eigenaar. Dus het kan best dat er wat leaseauto’s door de LM zijn gekentekend die nog niet rondrijden, maar dat heeft niets te maken met al die ID3’s die niet aan de straatstenen kwijt te raken zijn.

Je kan ook om je heenkijken: je ziet gewoon erg veel Tesla’s rijden met een kenteken dat begint met een K.
pi_197757584
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 00:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, maar zag vandaag wel een autobedrijf langs de A2 die er groot mee adverteerde. ID3's met 8% bijtelling.
Dat Volkswagen dit heeft gedaan is duidelijk. Er werd alleen (zonder enige aanwijzing wederom...) geroepen dat Tesla dat ook had gedaan en de verkoopcijfers van de model 3 op die manier omhoog zijn gekrikt.
pi_197758334
quote:

Op basis van mijn ervaring is de real range die https://ev-database.nl hanteert het meest realistisch. Maar als je beetje sportief rijdt zoals ik altijd deed kom je daar nog wel onder.
  maandag 1 februari 2021 @ 10:00:25 #221
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197758359
quote:

De range wijkt altijd af helaas, zeker in de winter.
Hangt ook van je rijstijl af, sommige EV's passen hun haalbare bereik daar op aan.
Zwaar rechtervoetje? kom je minder ver.
Ik weet niet hoe het met een PHEV zit maar er zijn elektrische auto's die dit goed geregeld hebben en auto's die dat minder goed geregeld hebben.
Met koud weer kun je het beste de batterij voor verwarmen als ie nog thuis aan de lader hangt, mits je EV dit kan.
En als je dat doet komt je EV gewoon in de buurt qua range tijdens de zomer of warmer weer.

Als je dat niet doet moet ie de batterij gaan verwarmen tijdens het rijden en ja dat kost veel energie dus ook range.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_197758577
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:00 schreef nils7 het volgende:

[..]

Hangt ook van je rijstijl af, sommige EV's passen hun haalbare bereik daar op aan.
Ik weet niet hoe het met een PHEV zit maar er zijn elektrische auto's die dit goed geregeld hebben en auto's die dat minder goed geregeld hebben.
Met koud weer kun je het beste de batterij voor verwarmen als ie nog thuis aan de lader hangt, mits je EV dit kan.
En als je dat doet komt je EV gewoon in de buurt qua range tijdens de zomer of warmer weer.

Als je dat niet doet moet ie de batterij gaan verwarmen tijdens het rijden en ja dat kost veel energie dus ook range.
Waarom hebben ev autos eigenlijk de hoeveelheid kms in een display staan? Benzine autos die ik tot nu toe gehad heb hebben dat niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197758645
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom hebben ev autos eigenlijk de hoeveelheid kms in een display staan? Benzine autos die ik tot nu toe gehad heb hebben dat niet.
Jawel joh. Ik had in m'n BMW's altijd al distance to empty in m'n scherm staan. Dus dan zie je km's aftellen. Vind dat het handigste om te zien eigenlijk. Meestal stopt ie onder de 50 km met schatten. Ja of een ordinair metertje hoe leeg je tank is, maar dat komt op hetzelfde neer als je ook je trip km's iedere keer reset.

En bij een EV is het wel logisch omdat de range toch korter is dan benzine/diesel waardoor het iets belangrijker wordt. Nou overdrijft iedereen wel, vooral met de 80 kwh accu's zoals tegenwoordig. Ik laadde m'n Tesla iedere dag dus keek nooit naar de kilometers want dat was toch minstens 300 dat ik dan zou moeten rijden op een dag.
pi_197758715
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jawel joh. Ik had in m'n BMW's altijd al distance to empty in m'n scherm staan. Dus dan zie je km's aftellen. Vind dat het handigste om te zien eigenlijk. Meestal stopt ie onder de 50 km met schatten. Ja of een ordinair metertje hoe leeg je tank is, maar dat komt op hetzelfde neer als je ook je trip km's iedere keer reset.

En bij een EV is het wel logisch omdat de range toch korter is dan benzine/diesel waardoor het iets belangrijker wordt. Nou overdrijft iedereen wel, vooral met de 80 kwh accu's zoals tegenwoordig. Ik laadde m'n Tesla iedere dag dus keek nooit naar de kilometers want dat was toch minstens 300 dat ik dan zou moeten rijden op een dag.
Waarom stopt die bmw bij 50km?
Zon metertje ken ik en dan kan je zelf berekenen hoe lang je nog kan. Dat lijkt mij veel logischer dan die verkeerde schattingen van een fabrikant.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197758777
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom stopt die bmw bij 50km?
Zon metertje ken ik en dan kan je zelf berekenen hoe lang je nog kan. Dat lijkt mij veel logischer dan die verkeerde schattingen van een fabrikant.
Waarschijnlijk omdat het een beetje gokken blijft en onder de 50 radius vinden ze het dan te riskant om echt door te tellen naar 0. Mensen gaan dan teveel erop vertrouwen.
pi_197758835
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat het een beetje gokken blijft en onder de 50 radius vinden ze het dan te riskant om echt door te tellen naar 0. Mensen gaan dan teveel erop vertrouwen.
Waarom doen fabrikanten dit dan wel bij ev autos? Dat is toch gek?
pi_197758976
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom doen fabrikanten dit dan wel bij ev autos? Dat is toch gek?
Eens... en ook best gevaarlijk. De meeste fabrikanten rekenen ook geen reserve bij EV's, wat denk ik wel slim is. 0 is echt 0. Meestal gaan er wel allemaal belletjes rinkelen, gaat je airco uit, word je maximale snelheid en vermogen beperkt enzo als je het laatste stukje zit.

Vooral met navigatie enzo rekent een beetje EV alles al uit, wanneer je op de locatie bent en hoeveel batterij je dan nog over hebt (en als je het niet haalt dan adviseren ze tussenstops bij snelladers). Toch krijgen mensen het nog voor elkaar om zo'n ding leeg te rijden. Mensen zijn gewoon achterlijk.
pi_197759023
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Eens... en ook best gevaarlijk. De meeste fabrikanten rekenen ook geen reserve bij EV's, wat denk ik wel slim is. 0 is echt 0. Meestal gaan er wel allemaal belletjes rinkelen, gaat je airco uit, word je maximale snelheid en vermogen beperkt enzo als je het laatste stukje zit.

Vooral met navigatie enzo rekent een beetje EV alles al uit, wanneer je op de locatie bent en hoeveel batterij je dan nog over hebt (en als je het niet haalt dan adviseren ze tussenstops bij snelladers). Toch krijgen mensen het nog voor elkaar om zo'n ding leeg te rijden. Mensen zijn gewoon achterlijk.
Ik blijf het maar gek vinden dat fabrikanten deze risicos nemen, want in de media krijg je een slechte naam hierdoor en als je conservatief rekent dan verkoop je niks
  maandag 1 februari 2021 @ 11:04:51 #229
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197759176
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn huidige, benzine (hybride), heeft dat wel.
N/A
  maandag 1 februari 2021 @ 11:09:38 #230
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197759232
quote:

[..]

Dat doen dus niet alle EV's, heel frustrerend.
Ben in de markt (omdat m'n lease afloopt) voor een EV maar vind de Model 3 net te prijzig in de private lease met de kilometers die ik maak.
Van m'n ervaring met Tesla's is dat dus ideaal, dat je gewoon weet als je naar Parijs rijdt dat de auto al automatisch een route plant langs de snelladers en je nooit gevaar loopt om hem leeg te rijden.

Maar ik kwam er dus achter dat er auto's zijn, waaronder de EV versie van mijn hybride auto die dat dus niet kunnen.
Gelukkig is, sinds dit weekend, Abetterroutteplanner beschikbaar in de Apple Carplay dus dat inmiddels getackeled.
N/A
pi_197759287
quote:

[..]

Tesla's plegen anders door te rijden onder de 0.

Bij de navigatie krijg je inderdaad een voorspelling van het aantal procent dat je hebt bij aankomst. Daar kun je prima op vertrouwen, ik kom altijd net wat hoger aan dan is voorspeld. Dus ook als er -2% staat tijdens de rit maak ik mij geen zorgen (ook al omdat ik bij dat soort lange ritten al lang weet welk gemiddeld verbruik ik moet hebben).
pi_197759303
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik blijf het maar gek vinden dat fabrikanten deze risicos nemen, want in de media krijg je een slechte naam hierdoor en als je conservatief rekent dan verkoop je niks
Iedereen rekent met de WLTP, omdat dat nu eenmaal de regelgeving is en dan vergelijk je ook appels met appels (en ook weer niets, want wie rijdt er nu zonder verwarming/climate control aan).
pi_197759306
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:09 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dat doen dus niet alle EV's, heel frustrerend.
Ben in de markt (omdat m'n lease afloopt) voor een EV maar vind de Model 3 net te prijzig in de private lease met de kilometers die ik maak.
Van m'n ervaring met Tesla's is dat dus ideaal, dat je gewoon weet als je naar Parijs rijdt dat de auto al automatisch een route plant langs de snelladers en je nooit gevaar loopt om hem leeg te rijden.

Maar ik kwam er dus achter dat er auto's zijn, waaronder de EV versie van mijn hybride auto die dat dus niet kunnen.
Gelukkig is, sinds dit weekend, Abetterroutteplanner beschikbaar in de Apple Carplay dus dat inmiddels getackeled.
Oh je hebt gelijk, de Ioniq van m'n werknemert doet dat ook niet. Maar die geeft wel aan tot waar je komt. Je ziet dan op de navigatie de lijn van groen naar rood gaan. Met Tesla ging dat inderdaad prima, reed daar zo mee naar Engeland en Duitsland. Na een tijdje weet je ook alle plekken wel en kan je het nog efficiënter plannen. Ik vond het wel leuk eigenlijk... maar je moet geen haast hebben.
  maandag 1 februari 2021 @ 11:16:47 #234
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197759314
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 10:00 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ik had gehoopt dat dit euvel ondertussen bij moderne elektrische auto's zou zijn opgelost, maar niet dus. Ja, alleen corrigeren voor rijstijl dus. Maar je zou zeggen dat je met het ingeven van een route in het navigatiesysteem, de buitentemperatuur en de rijstijl van de bestuurder gecombineerd, best een realistische range zou kunnen berekenen.
pi_197759331
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:16 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik had gehoopt dat dit euvel ondertussen bij moderne elektrische auto's zou zijn opgelost, maar niet dus. Ja, alleen corrigeren voor rijstijl dus. Maar je zou zeggen dat je met het ingeven van een route in het navigatiesysteem, de buitentemperatuur en de rijstijl van de bestuurder gecombineerd, best een realistische range zou kunnen berekenen.
Tesla lukt dat al sinds ze in Nederland worden verkocht.

Maar goed, het zijn ook juist op die zaken waar Tesla echt ver vooruit loopt op de rest.
  maandag 1 februari 2021 @ 11:20:21 #236
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197759364
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Tesla lukt dat al sinds ze in Nederland worden verkocht.

Maar goed, het zijn ook juist op die zaken waar Tesla echt ver vooruit loopt op de rest.
Ok, het kan dus wel ^O^
  maandag 1 februari 2021 @ 11:29:37 #237
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197759472
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Oh je hebt gelijk, de Ioniq van m'n werknemert doet dat ook niet. Maar die geeft wel aan tot waar je komt. Je ziet dan op de navigatie de lijn van groen naar rood gaan. Met Tesla ging dat inderdaad prima, reed daar zo mee naar Engeland en Duitsland. Na een tijdje weet je ook alle plekken wel en kan je het nog efficiënter plannen. Ik vond het wel leuk eigenlijk... maar je moet geen haast hebben.
Ik wacht op de lancering van de Ioniq 5 met de hoop dat die volledig nieuw is en het wel kan.

quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ok, het kan dus wel ^O^
en dat is de reden waarom ik Tesla een betere EV ervaring vind geven.
De Polestar 2 is een betere (en duurdere) auto dan de Model 3.

Maar de ervaring in een Model 3 met dat alles berekenen en bijhouden icm het supercharger netwerk (zie mensen in Frankrijk wel eens klagen dat ze het verkeerde pasje hebben of 1 van de laders toch kapot is) blijven die zaken een voorsprong tov de rest.

Zolang de rest op beide geen goed alternatief heeft blijft Tesla die voorsprong houden.
Ja je deur kan wel eens scheef zitten of je moet langer wachten op een onderdeel voor service.

Maar qua gebruiksgemak staan ze mijlenver voor.

[edit]

En met het kan dus wel... wat @VEM2012 dus zegt.
Dat kan een Tesla sinds zie hier verkocht worden en dat kunnen ze dus al 8 jaar.

En dat neem ik de huidige fabrikanten dus kwalijk anno 2021 is het ze in 8 jaar tijd niet gelukt om een ervaring te geven die net zo goed is als een Model S uit 2013!

Ja de nieuwe VW's (ID.3 en ID.4) komen icm IONITY in de buurt (kunnen ook rekening houden met snelladers qua navigeren enzo) maar het IONITY netwerk is nog steeds een schim van het huidige Tesla Supercharger netwerk.

[ Bericht 13% gewijzigd door nils7 op 01-02-2021 11:34:42 ]
N/A
pi_197759794
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:29 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ik wacht op de lancering van de Ioniq 5 met de hoop dat die volledig nieuw is en het wel kan.
[..]

Prima autootje, ben inderdaad benieuwd naar hun nieuwe Ioniq's. M'n werknemer rijdt hem nu bijna 4 jaar. Wel wat probleempjes geweest trouwens, voor alle Tesla bashers. Zelfs bij Koreanen gaan er dingen stuk en hij heeft ook al jaren een kraakje dat niet weg gaat.
pi_197761218
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:29 schreef nils7 het volgende:

De Polestar 2 is een betere (en duurdere) auto dan de Model 3.

Op grond waarvan vind jij het de betere auto? Ik heb een paar dubbeltests voorbij zien komen en steeds weer kwam de Model 3 overall als winnaar uit de bus.
pi_197761241
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:50 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Prima autootje, ben inderdaad benieuwd naar hun nieuwe Ioniq's. M'n werknemer rijdt hem nu bijna 4 jaar. Wel wat probleempjes geweest trouwens, voor alle Tesla bashers. Zelfs bij Koreanen gaan er dingen stuk en hij heeft ook al jaren een kraakje dat niet weg gaat.
Wat dat betreft is Tesla wel flink vooruit gegaan. De eerste Model S had ook wel zijn kraakjes en piepjes, maar zeker de Model 3 is op dat punt perfect. Als ik een keer iets hoor is het iets wat mijn vriendin heeft achtergelaten in de portiertas ofzo.
  maandag 1 februari 2021 @ 14:52:17 #241
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197762576
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Op grond waarvan vind jij het de betere auto? Ik heb een paar dubbeltests voorbij zien komen en steeds weer kwam de Model 3 overall als winnaar uit de bus.
Afwerking, ja de Model 3 is beter dan de Model S en X was maar nog steeds is niet elke aflevering vlekkeloos.
Hatchback. Ze hadden van de 3 ook een hatchback moeten maken. Is persoonlijk natuurlijk.
Hetzelfde geldt voor een instrumentarium voor je gezicht.
Toen ik precies 2 jaar geleden in een Model 3 reed samen met iemand van sales werd me nog door haar van verzekerd dat er ook een HUD display zou komen :') in de US werd die al anderhalf jaar zonder geproduceerd dus vond dat wat gek.
Maar een HUD zou zeker een welkome feature zijn.
Google Automotive, moet zich nog bewijzen natuurlijk maar de mogelijkheid om apps van derden te gebruiken.

Maar als ik de keuze had zou ik toch zeker voor een Model 3 gaan vanwege de betere EV ervaring.
N/A
  maandag 1 februari 2021 @ 15:06:10 #242
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_197762796
Dat instrumentarium niet voor je snufferd is juist heerlijk.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 1 februari 2021 @ 15:13:10 #243
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197762876
quote:
14s.gif Op maandag 1 februari 2021 15:06 schreef fathank het volgende:
Dat instrumentarium niet voor je snufferd is juist heerlijk.
Met autopilot ook overbodig zelfs dat klopt maar ergens is er iets in me dat ik dat toch zoek hahaha
N/A
pi_197763433
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 14:52 schreef nils7 het volgende:

[..]

Afwerking, ja de Model 3 is beter dan de Model S en X was maar nog steeds is niet elke aflevering vlekkeloos.
Hatchback. Ze hadden van de 3 ook een hatchback moeten maken. Is persoonlijk natuurlijk.
Hetzelfde geldt voor een instrumentarium voor je gezicht.
Toen ik precies 2 jaar geleden in een Model 3 reed samen met iemand van sales werd me nog door haar van verzekerd dat er ook een HUD display zou komen :') in de US werd die al anderhalf jaar zonder geproduceerd dus vond dat wat gek.
Maar een HUD zou zeker een welkome feature zijn.
Google Automotive, moet zich nog bewijzen natuurlijk maar de mogelijkheid om apps van derden te gebruiken.

Maar als ik de keuze had zou ik toch zeker voor een Model 3 gaan vanwege de betere EV ervaring.
Maar dat is dus meer persoonlijke voorkeuren dan beter of slechter.

Ik snap best dat er mensen zijn die de Volvo kiezen, maar dan toch niet omdat deze beter is, maar meer voldoet aan wat zij belangrijk vinden.
pi_197852419
het is vrij eenvoudig, wil je de beste EV, dan neem je een Tesla. Daarbij neem je andere zaken waarin ze wat minder zijn dan de gevestigde orde (ontbreken van birds eye, hud, stoelventilatie, afwerking) voor lief.

En qua afwerking heb ik met mijn 2013 Model S nog geeneens te klagen. Ik ben daar prima tevreden over. Nu 250.000 km. Kosten zijn erg laag en de euvels mbt deuren ed doe ik ondertussen zelf (zijn er nu 2 gerepareerd).
  zaterdag 13 maart 2021 @ 10:27:23 #246
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_198474849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Ik blijf dat wel raar vinden.
Eigenaren van elektrische auto's pochen nogal over dat hun auto geen onderhoud nodig heeft.
Voor 3500 een nieuwe boordcomputer installeren noem ik geen onderhoud. Toch heeft Tesla het flink aan de stok met eigenaren van Tesladen die regelmatig bij een dealer staan voor herstellingen. Er is zelfs een stichting opgericht die gezamenlijk de claims gaat neerleggen bij een rechter.
https://en.teslaclaim.nl/

het is vermakelijk om op uitspraken.nl te lezen hoe Tesla de ene na de andere zaak verliest.
Maar ook een kwalijke zaak dat je blijkbaar langs een rechter moet als een Testla met problemen hebt.
En hoe is ze dat afgegaan?

https://www.autoblog.nl/n(...)oIj743T5Tlk2lo1qtHKw
N/A
pi_198474918
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 10:27 schreef nils7 het volgende:

[..]

En hoe is ze dat afgegaan?

https://www.autoblog.nl/n(...)oIj743T5Tlk2lo1qtHKw
Precies, het zijn alleen maar de eigen verhalen van de mannen van die stichting Tesla-claim!
Slecht functionerende AutoPilot, ruitenwissers die het al helemaal niet doen, deuren die zelf wel bepalen wanneer ze wel of niet open willen gaan. Niemand van Tesla die dit kan bevestigen.
Het zijn puur de mensen van die stichting die beweren dat er iets mis is.
pi_198475056
Tja ik reed toen drie jaar Tesla en m'n werknemer Ioniq EV.... hij had meer problemen dan ik. En dat is een "betrouwbare Koreaan" tov "Amerikaanse bagger". De service van Tesla was ook nog eens 10x beter. Bij Hyundai kom je je auto halen van een onderhoudsbeurt en hebben ze niet eens bijgeladen, met de opmerking "ja we tanken auto's ook niet af bij een onderhoudsbeurt". Dan heb je het echt niet begrepen hoor :')
pi_198475212
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 10:33 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Precies, het zijn alleen maar de eigen verhalen van de mannen van die stichting Tesla-claim!
Slecht functionerende AutoPilot, ruitenwissers die het al helemaal niet doen, deuren die zelf wel bepalen wanneer ze wel of niet open willen gaan. Niemand van Tesla die dit kan bevestigen.
Kan het wel waar om zijn natuurlijk. Ben benieuwd hoe zich dit verder ontvouwt, zijn er eigenlijk ooit soortgelijke rechtszaken tegen automerken geweest?
pi_198477098
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 10:33 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Tsja, bij al mijn Tesla’s met autopilot ben ik tevreden over autopilot. Niet over alle onderdelen van FSD trouwens, automatisch inparkeren is echt waanzinnig slecht en veel functies zijn in de EU teveel uitgekleed door regelgeving.

Desondanks: geen idee wat er zou zijn dat een ontbinding van de koop kan rechtvaardigen.

Ruitenwissers nooit problemen mee gehad.

Deuren gaan gewoon open, al heb ik bij de Model Sen wel eens een handgreep moeten laten vervangen. Netjes onder garantie.

Tesla’s zijn bij mij betrouwbaarder gebleken dan gemiddeld.

Claimstichtingen zijn doorgaans bedoeld ten voordele van de oprichters. Meer dan 9 van de 10 zijn te kwalificeren als oplichting.
  dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:22:41 #252
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201056324
quote:
Zeker, hopelijk dit weekend in leve de lijve bekijken en daarna wellicht bestellen :)
N/A
pi_201538504
quote:
Tesla op koers voor kleine miljoen elektrische auto's op jaarbasis
In de Tesla-fabriek in Sjanghai zullen gedurende de eerste negen maanden van dit jaar in totaal 300.000 auto's van de band lopen. Dat zeggen twee ingewijden zondag tegen Reuters. Daarmee ligt de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's op koers om het jaar af te sluiten met een productieaantal dat in de buurt komt van één miljoen voertuigen.
Toyota schijnt vooral te lobbyen voor het zo lang mogelijk blijven verkopen/produceren van ICE wagens. Ford, GM en Toyota lijkt er veel aan gelegen de ICE melkkoe zo lang mogelijk te kunnen uitmelken en tijd te rekken om EV's veel later in de markt te kunnen zetten.

Als er in Duitsland een coalitie komt van liberalen(FDP), groenen(Die Grünen) en socialisten(SPD) zoals het ernaar uitziet zal de ICE-lobby daar een blauwtje lopen omdat CSU/CDU dan niet meeregeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 27-09-2021 11:26:27 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_201538657
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 18:22 schreef nils7 het volgende:

[..]
Zeker, hopelijk dit weekend in leve de lijve bekijken en daarna wellicht bestellen :)
Elke 2 jaar een nieuwe tesla rijden is niet echt milieuvriendelijk he?
  maandag 27 september 2021 @ 11:34:04 #255
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201538670
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:33 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Heb nog nooit eerder een Tesla besteld.
En als ik dat doe, koop ik deze gewoon prive.
N/A
pi_201538694
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:34 schreef nils7 het volgende:

[..]
Heb nog nooit eerder een Tesla besteld.
En als ik dat doe, koop ik deze gewoon prive.
Misschien verwar ik je dan met iemand anders maar er is hier zo'n user die volgens mij elke 2 jaar een nieuwe rijdt.

Overigens maakt privé of niet privé natuurlijk niets uit voor duurzaamheid.
  maandag 27 september 2021 @ 11:37:50 #257
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201538718
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 11:35 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Misschien verwar ik je dan met iemand anders maar er is hier zo'n user die volgens mij elke 2 jaar een nieuwe rijdt.

Overigens maakt privé of niet privé natuurlijk niets uit voor duurzaamheid.
De meeste Tesla's in NL worden zakelijk geleased dus dacht dat je daarom hintte naar elke 2 jaar waarbij een zakelijke lease veelal maar voor een bepaalde periode is en er dan een nieuwe wordt besteld.
N/A
pi_201539736
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:33 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het maakt op het moment niks uit. Als er iemand is die elke 2 jaar een tesla koopt komt zijn gebruikte tesla op de markt als een tweedehandsje en gaat daar iemand anders in rijden ten koste van een ICE-auto.

Pas als iedereen een tesla of andere "groene" auto rijdt wordt het schadelijk om die dingen om de zoveel jaar te vervangen zonder dat daar noodzaak voor is.

Om gebruik van EV te stimuleren lijkt het me juist noodzakelijk dat er meer van die dingen tweedehands en dus goedkoper op de markt komen.
pi_201540896
quote:
Direct toptiennotering Tesla Model Y in eerste Europese verkoopmaand

Sinds augustus is de Tesla Model Y in een aantal Europese landen verkrijgbaar, waaronder Nederland. In de eerste verkoopmaand zijn er direct 3.498 stuks van verkocht, goed voor de achtste plek in de top tien bestverkochte elektrische auto's van Europa. Dat heeft dataprovider JATO Dynamics maandag bekendgemaakt.
De Tesla Model Y bleef daarmee de Fiat 500 en de Volkswagen Up voor, maar had nog een flinke afstand tot de koplopers, te weten de Tesla Model 3 met 7,826 stuks en de Volkswagen ID.3, waarvan er in augustus in Europa 7.958 exemplaren verkocht werden. Gemeten tot en met augustus gaat de Model 3 met 74.818 verkochte exemplaren nog ruim aan de leiding. De ID.3 is goed voor 44.027 stuks.
Het aantal model Y klanten dat genoegen neemt met de chinese variant model Y is beperkt. De Lithium, ijzerfosfaat batterij van het chinese model heeft echter ook voordelen zoals meer laad/ontlaad cycli dan Li/Mn/Co/Ni batterijen. Zodra de europese versie uit Berlijn/Brandenburg beschikbaar komt verwacht ik dat het aantal model Y's in europa op de weg snel gaat toenemen.
pi_201546946
Bevoorradingsproblemen van tankstations in de UK. De vraag naar EV's zal hierdoor wellicht toenemen.

Electric car interest soars as britons confront fuel shortage
pi_201599303
quote:
Ruim driekwart van alle verkochte auto's in Noorwegen vorige maand elektrisch

In september zijn in Noorwegen 17.992 nieuwe auto's verkocht, meldt brancheorganisatie OFV vrijdag. Daarvan waren 13.946 stuks volledig elektrisch. Daarmee hadden elektrische auto's een aandeel van 77,5 procent in de verkoop, een nieuw record. Met name auto's van Tesla waren in trek in het Scandinavische land.

In Noorwegen worden al geruime tijd meer volledig elektrische auto's dan brandstofmodellen verkocht. Daarmee is Noorwegen een gidsland. Er werden in september nog slechts 956 brandstofauto's verkocht.

In Noorwegen zijn volledig elektrische auto's vrijgesteld van belastingen. Voor brandstofauto's geldt daarentegen een stevige aanschafbelasting. Daarnaast genieten bestuurders van elektrisch voertuigen verschillende voordelen, waaronder een lager tarief op tolwegen en veerboten.

De Tesla Model Y, die in augustus in verschillende Europese landen in de verkoop ging, was in september de bestverkochte auto in Noorwegen. De Tesla Model 3 eindigt op de tweede plaats, gevolgd door de SKODA Enyaq.

Tesla is daarmee aanvoerder van de verkooplijst bij de merken, zowel in september als in de eerste negen maanden van dit jaar. Toyota staat dankzij zijn hybridemodellen op de tweede plaats, maar voelt de hete adem van Volkswagen in de nek. Het Duitse merk doet in Noorwegen goede zaken met de elektrische ID.4 en ID.3.
Als die hoge brandstofprijzen lang blijven aanhouden worden hybrides steeds minder interessant.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 01-10-2021 22:24:55 ]
pi_201631071
quote:
Volkswagen Bosses & Labor Chief Want Big Changes At Wolfsburg Factory

According to Business Insider, Diess said Tesla and many Chinese manufacturers are now producing cars cheaper and faster. The quality of their vehicles is getting better and now rivals European standards. According to Kearney, a management consultancy, more than 70% of Chinese customers plan to buy their next premium vehicle from a Chinese manufacturer because they make top quality vehicles at an affordable price. German models like the ID.4 simply can’t keep up.
Brandstätter agrees. He says there is an urgent necessity to improving the Wolfsburg factory to meet the competition from Tesla at its new factory in Grüneheide, where a Model 3 takes only 10 hours to build. An ID. 3 built at Zwickau reportedly takes three times longer to manufacture, according to leaks from the executive meeting.

And What Of The Others?
If Volkswagen Group, which knows a thing or two about making automobiles and is only trailing Tesla in plugin vehicle production globally, is feeling the hot breath of the competition on its neck, what must other companies be thinking?
Herbert Diess has a plan for competing head to head with Tesla and the Chinese companies. Those other companies? Not so much.
De problemen van de traditionele auto industrie zijn na het emissie-schandaal dus verre van voorbij, eigenlijk beginnen ze nu pas echt.

quote:
Tesla uses the Giga Press to make the chassis in its cars in single pieces. This means the automaker deals with at most three parts instead of more than a hundred if it had followed the practice of bolting and welding stuff together like the auto industry has been doing since forever.

[ Bericht 7% gewijzigd door Digi2 op 04-10-2021 13:03:01 ]
pi_201897894
quote:
Tesla Model 3 zorgt met koppositie voor primeur in Europese verkooplijst

Tesla Model 3 was afgelopen maand de bestverkochte auto van Europa. Het is voor het eerst dat een volledig elektrisch model de verkooplijst aanvoert. De Tesla is bovendien de eerste lijstaanvoerder die niet in Europa gebouwd wordt, meldt automotive onderzoeksbureau JATO Dynamics maandag.

In september werden 24.591 exemplaren van de Tesla Model 3 afgeleverd, een toename van 58 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder De Renault Clio volgt op gepaste afstand met 18.264 stuks. De Dacia Sandero, het zustermodel van de Clio, maakt met 17.988 exemplaren de Europese top drie van september compleet.
Dan te bedenken dat het eigenlijk import auto's zijn. Als Giga Berlin op stoom komt zal de Model Y vermoedelijk de vraag naar import M3's doen afnemen. Vergeleken met de M3 is de M Y sneller en goedkoper te produceren, de marges/winsten zullen dan flink toenemen per verkochte wagen.

quote:
Hertz Tesla deal is Tesla's largest single order to date: Hertz car rental company will order 100,000 Tesla vehicles by 2022, and the estimated purchase price is $ 4.2 billion. The exchange reacted immediately.

With a large order from the electric car manufacturer Tesla , the US car rental company Hertz wants to reposition itself in the competitive rental car market. Hertz announced that 100,000 cars had been ordered from Tesla and should be delivered by the end of 2022, thereby confirming a report by the Bloomberg news agency.

Hertz should soon have the largest fleet of electric cars in North America. As Bloomberg reported, citing Insider, the car rental company can cost about 4.2 billion dollars. The cheapest sedan from the Elon Musk group, the Model 3, starts at around $ 44,000 list price.

[ Bericht 37% gewijzigd door Digi2 op 25-10-2021 17:44:00 ]
pi_201985700
quote:
Tesla begint proef met openstellen eigen laadpunten voor andere merken

Tesla is maandag begonnen met een pilot waarbij tien eigen laadlocaties in Nederland worden opgesteld voor elektrische auto's van andere merken. Volgens de Amerikaanse fabrikant moet dat zorgen over bijladen wegnemen bij het grote publiek, zodat uiteindelijk meer mensen elektrisch gaan rijden.

Met de proef wil Tesla vooral inzicht krijgen in wat het openstellen van de eigen laders met de doorstroom doet. Mocht blijken dat er voldoende capaciteit is, dan zal het merk overwegen om ook andere locaties open te stellen voor niet-Tesla's.

Hoe meer mensen van de superchargers gebruikmaken, des te meer Tesla er kan bouwen, laat het bedrijf weten. Het merk zegt dat deze proef "binnen niet al te lange tijd" ook in andere landen van start zal gaan. Tesla heeft wereldwijd 25.000 eigen laadpunten, waaronder ruim 6.500 in Europa.
Goed idee want ook Tesla zelf kan ervan profiteren als er meer laadpunten beschikbaar komen. Als er veel vraag is vanuit niet Tesla rijders kan men sneller overgaan meer laadstations te gaan bouwen waar ook Tesla rijders weer van profiteren.
pi_201986626
Die titel hé.... Het zijn juist geen kilometervreter die elektrische dingen.
Ik ben anti ev's omdat ze zo zwaar gesubsidieerd worden, al die elektrische leasebakken mede betaald met mijn belastinggeld, de overheid verspild al bakken met geld dat veel beter besteedt kan worden.
pi_201989946
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 16:59 schreef JannekeC5 het volgende:
Ik ben anti ev's omdat ze zo zwaar gesubsidieerd worden, al die elektrische leasebakken mede betaald met mijn belastinggeld, de overheid verspild al bakken met geld dat veel beter besteedt kan worden.
Vertel even waar ik de subsidie op kan halen, want ik heb niets gekregen…
  maandag 1 november 2021 @ 21:03:25 #267
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_201990063
quote:
Ik ben niet anti EV, maar ben het me je eens dat subsidiegeld beter naar andere zaken kan binnen om duurzame mobiliteit te bevorderen. Dit is gewoon subsidiëren van de file van de toekomst.

Eerst minder reizen (minder auto-km's)
Dan anders reizen (OV / fiets)
Dan schoner reizen (elektrisch)

Kan me wel vinden in deze opinie:
Opinie: Als we ons blindstaren op elektrisch rijden, houden we het probleem juist in stand
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_201990846
Hoe werkt dat gigapress bij herstelwerk. Kan je bij een schade nog een paneel wisselen?
  dinsdag 2 november 2021 @ 14:15:41 #269
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201998072
quote:
De subsidie die de afgelopen jaren in totaal (zo'n 200 mln) is uitgegeven aan elektrische auto's is zelfs een schijntje van wat er aan subsidie jaarlijks (zo'n 7 mld) gaat naar de olie- en gasindustrie in Nederland.

*die 200 mln moet ik nog even checken, maar dat bedrag stond me zo bij.
N/A
pi_203005789
Subsidie voor circa 20.000 EV's van 3.350 euro.

quote:
Subsidie op elektrische auto's vanaf maandag weer beschikbaar
Het demissionaire kabinet wil dat iedereen zo snel mogelijk op elektrisch rijden overstapt en stelt daarom ook in 2022 een subsidiebudget beschikbaar. Maar wat is er met ingang van maandagochtend anders aan die regeling? En hoe kom je aan die Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP)?

De subsidiepot voor de aanschaf of private lease van een nieuwe elektrische auto was afgelopen jaar in no time leeg. Vanaf deze week, op 3 januari om precies te zijn, komt er een nieuw en groter subsidiebudget beschikbaar voor de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische auto's.

Wel is de SEPP in 2022 lager dan dit jaar. Waar je afgelopen jaar - als je er tijdig bij was - bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van minimaal 12.000 euro en maximaal 45.000 euro nog een tegemoetkoming van 4.000 euro kreeg, ligt die aankoopsubsidie in 2022 op 3.350 euro. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kunnen hierdoor meer mensen van de aanschafsubsidie profiteren. In 2020 was de subsidiepot na acht dagen leeg.
quote:
Tesla levert recordaantal voertuigen in laatste kwartaal 2021
Tesla heeft in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar 308.600 voertuigen geleverd. Voor de fabrikant van elektrische auto's is dat een record.

In totaal leverde het bedrijf afgelopen jaar meer dan 936.000 voertuigen, een toename van 87 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In 2020 leverde Tesla net iets minder dan een half miljoen voertuigen.
pi_203005857
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 09:35 schreef Digi2 het volgende:
Subsidie voor circa 20.000 EV's van 3.350 euro.
[..]
[..]

Als het maar voor 20.000 EV's is kan de overheid die subsidie beter direct afschaffen en dat geld gebruiken om de infrastructuur te verbeteren, bijvoorbeeld voor aanleg laadpalen.

De EV redt het toch wel.

En Tesla _O_
Gigafactories bij Austin en Berlijn komen dit jaar ook nog online, dus dat wordt dit jaar weer dik overtroffen.
pi_203008513
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
Vertel even waar ik de subsidie op kan halen, want ik heb niets gekregen…
Jij betaalt gewoon mrb voor je volledig elektrische auto? Netjes!
pi_203008609
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het maar voor 20.000 EV's is kan de overheid die subsidie beter direct afschaffen en dat geld gebruiken om de infrastructuur te verbeteren, bijvoorbeeld voor aanleg laadpalen.

De EV redt het toch wel.

En Tesla _O_
Gigafactories bij Austin en Berlijn komen dit jaar ook nog online, dus dat wordt dit jaar weer dik overtroffen.
De fabrikanten worden door de regelgeving al gedwongen tot het verkopen van steeds meer EV's, dus die subsidie is daar inderdaad niet voor nodig. Wat mij betreft ook per direct afschaffen.

We zijn weer lekker haantje de voorste hier in NL, dus we creëren weer een mooie tweedehands markt aan EV's voor de landen om ons heen. Ik dacht dat we wel geleerd zouden hebben van het PHEV-debacle...
pi_203008619
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De EV redt het toch wel.

En Tesla _O_
100 miljard aan ondernemers maar de subsidie bedraagt tientallen miljoenen. Een absoluut lachwekkend bedrag waaruit blijkt dat je als particulier mag stikken.
pi_203008622
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 21:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe werkt dat gigapress bij herstelwerk. Kan je bij een schade nog een paneel wisselen?
Als het gegoten deel beschadigd raakt, dan heb je een aardige klapper gemaakt. Het zit best ver naar binnen in de auto. Je hebt het dan niet over "fender benders".

Er zitten sowieso absorberende (en vervangbare) balkprofielen op gemonteerd die de eerste klap opvangen.

Als het echt structureel kapot is, vervang je het gegoten deel in 1x. Het beschadigde deel kan zo weer terug de smelter in.

Onderstaand is de achterkant maar de voorkant wordt straks ook op die manier geperst.
Nauwkeuriger, constante kwaliteit, structureel stabieler, goedkoper, sneller te produceren en het roest niet.
Het scheelt daarnaast zo'n 600 tot 700 robots per fabriek (!)

Front én rear casting:

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-01-2022 14:00:39 ]
pi_203008636
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 13:43 schreef Accordtje het volgende:

[..]
De fabrikanten worden door de regelgeving al gedwongen tot het verkopen van steeds meer EV's, dus die subsidie is daar inderdaad niet voor nodig. Wat mij betreft ook per direct afschaffen.

We zijn weer lekker haantje de voorste hier in NL, dus we creëren weer een mooie tweedehands markt aan EV's voor de landen om ons heen. Ik dacht dat we wel geleerd zouden hebben van het PHEV-debacle...
Dat valt wel mee, er worden de laatste jaren 2x meer EV's geïmporteerd dan dat er worden geëxporteerd.
Dat export verhaal is echt iets uit het verleden.
pi_203008864
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 13:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat valt wel mee, er worden de laatste jaren 2x meer EV's geïmporteerd dan dat er worden geëxporteerd.
Dat export verhaal is echt iets uit het verleden.
Natuurlijk, momenteel wel. Dat komt omdat hier de vraag naar EV's relatief hoog is vanwege het subsidiëren ervan. Op het moment dat die subsidies hier steeds verder afgebouwd worden en in de landen om ons heen de vraag gaat toenemen (die vraag is in veel landen nog helemaal niet zo hoog nu) dan is onze tweedehands markt ineens heel interessant voor het buitenland.

Als de landen om je heen niet in hetzelfde tempo naar een EV wagenpark willen, dan moet je als NL zijnde niet in een sneltreinvaart d.m.v. subsidies dat wel willen. Ik schat in dat je vanaf 2024/2025 al een forse toename in de export van EV's gaat zien. En de compleet verbaasde reactie van onze overheid kan je dan wel uittekenen natuurlijk :)
pi_203009010
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 14:04 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Natuurlijk, momenteel wel. Dat komt omdat hier de vraag naar EV's relatief hoog is vanwege het subsidiëren ervan. Op het moment dat die subsidies hier steeds verder afgebouwd worden en in de landen om ons heen de vraag gaat toenemen (die vraag is in veel landen nog helemaal niet zo hoog nu) dan is onze tweedehands markt ineens heel interessant voor het buitenland.

Als de landen om je heen niet in hetzelfde tempo naar een EV wagenpark willen, dan moet je als NL zijnde niet in een sneltreinvaart d.m.v. subsidies dat wel willen. Ik schat in dat je vanaf 2024/2025 al een forse toename in de export van EV's gaat zien. En de compleet verbaasde reactie van onze overheid kan je dan wel uittekenen natuurlijk :)
Ik schat in dat dat niet gebeurt, simpelweg om dat de hele Europese markt, incl. Nederland, momenteel naar EV's verschuift.
Maar goed, het is een vrij zinloze discussie aangezien de tijd het zal uitwijzen.

De situatie met PHEV's was anders, aangezien die alleen in Nederland zo populair en gesubsidieerd werden, Volvo produceerde bijvoorbeeld speciaal een hybride versie van de V60 die hoofdzakelijk voor de Nederlandse markt bedoeld was.

Één ding is vrij zeker: in 2026 of 2027 is de verkoop van nieuwe auto's al meer dan 50% EV's in heel Europa.
pi_203013866
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het gegoten deel beschadigd raakt, dan heb je een aardige klapper gemaakt. Het zit best ver naar binnen in de auto. Je hebt het dan niet over "fender benders".
de vraag is meer of Tesla vervangingsdelen maakt. Hieruit maak ik op dat dit niet zo is.

bij een personenauto kun je een aanrijding hebben linksachter of rechtsachter. dat is op onderdelen te herstellen. in dit geval zal je dus het complete deel moeten wisselen en dat zal qua kostprijs direct als gevolg hebben dat de auto total loss is.
pi_203021946
quote:
Op eerste dag 12 miljoen euro subsidie aangevraagd voor elektrische auto's

Op de eerste dag dat het mogelijk was, is voor ruim 12 miljoen euro aan subsidie aangevraagd voor de aanschaf of privélease van nieuwe of gebruikte elektrische auto's. Dat laat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) maandag aan NU.nl weten.

Op de eerste dag zijn volgens de cijfers van de RVO ruim drieduizend aanvragen gedaan
Deze maand is de subidiepot leeg verwacht ik.
pi_203022883
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
de vraag is meer of Tesla vervangingsdelen maakt. Hieruit maak ik op dat dit niet zo is.

bij een personenauto kun je een aanrijding hebben linksachter of rechtsachter. dat is op onderdelen te herstellen. in dit geval zal je dus het complete deel moeten wisselen en dat zal qua kostprijs direct als gevolg hebben dat de auto total loss is.
Als dat het geval is, zal je Tesla met megacast duurder zijn in de all-risk verzekering.
Ik zal het in de gaten houden, de komende jaren.
pi_203027363
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 08:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als dat het geval is, zal je Tesla met megacast duurder zijn in de all-risk verzekering.
Ik zal het in de gaten houden, de komende jaren.
Is een Tesla verzekeren bij Tesla goedkoper en/of zitten daar ook andere voor of nadelen aan?
pi_203029366
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Is een Tesla verzekeren bij Tesla goedkoper en/of zitten daar ook andere voor of nadelen aan?
Weet niet, het is momenteel nog maar in 1 Amerikaanse staat beschikbaar toch?
pi_203029797
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet, het is momenteel nog maar in 1 Amerikaanse staat beschikbaar toch?
California inderdaad. Er zijn blijkbaar plannen het ook in europa beschikbaar te maken.

Tesla Insurance Is Coming To European Countries
pi_203669916
quote:
Tesla maakt alle Supercharger-laders in Nederland beschikbaar voor andere auto's

Tesla heeft al zijn snelladers in Nederland geopend voor auto's andere merken. Dat laat het bedrijf weten. Het bedrijf begon vorig al met een pilot daarvoor in Nederland. Voor die tijd waren de Superchargers alleen beschikbaar voor Tesla-auto's.

Tesla bevestigt op Twitter dat alle Nederlandse Superchargers open zijn voor auto's van andere fabrikanten. Gebruikers kunnen de snelladers gebruiken door de Tesla-app te installeren en daar op 'Charge Your Non-Tesla' te drukken. Vervolgens kan een betaalmethode worden geselecteerd en kan het opladen gestart en gestopt worden. Gebruikers van andere auto's betalen wel meer dan Tesla-gebruikers. De kosten daarvoor verschillen per Supercharger-locatie, meldt Tesla.

Tesla begon in november vorig jaar met een pilot voor open Superchargers in Nederland. Dat gebeurde toen bij tien Supercharger-locaties. De pilot werd later uitgebreid naar Frankrijk en Noorwegen. Nederland is voor zover bekend het eerste land waar alle Superchargers worden opgesteld voor andere auto's.
^O^
pi_203671197
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 09:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
^O^
Ik zag het inderdaad al gisteren. Mooie ontwikkeling. Frankrijk en Noorwegen zitten nog in de pilot fase. Hopelijk gaan ze daar helemaal open. Vooral Frankrijk kent nog wel een aantal blinde vlekken qua laadpalen. Ook zijn ze daar niet echt betrouwbaar en slecht onderhouden. Dat risico heb je met de SuC niet. Als die daar allemaal open gaan zou ik best met de auto naar zuid Frankrijk durven.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 11:08:51 #287
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203671371
Ik zou me wat ongemakkelijk voelen om daar te staan en weggekeken te worden door die tesla-rijders. Voelt een beetje als 'hun' territorium aan.
pi_203671578
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 11:08 schreef Gunner het volgende:
Ik zou me wat ongemakkelijk voelen om daar te staan en weggekeken te worden door die tesla-rijders. Voelt een beetje als 'hun' territorium aan.
Je moet je plek ook afstaan als zij geen plek hebben vind ik. Rijken eerst.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 11:30:46 #289
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203671590
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 11:29 schreef Confetti het volgende:

[..]
Hoe weet je dat ze rijk zijn? De gemiddelde tesla-rijder is geen eigenaar van de auto.

Na een kentekencheck of deze zakelijk geregistreerd staat zouden ze idd plaats moeten maken voor mij })

Ik denk niet dat ik er gebruik van zal maken. Sowieso een aparte app installeren, een opslag voor als je geen abo bij ze wil. En ik hou niet van Tesla als merk.

[ Bericht 10% gewijzigd door Gunner op 15-02-2022 12:18:18 ]
pi_203840283
quote:

[..]
Je kan zo op finnik zien of het zo'n lease sloeber is. Veel nieuwe auto's op de weg zijn leasers. Uiteindelijk gaan zij in de toekomst plaats maken voor de elite op de weg, de mensen die wel een nieuwe auto kunnen blijven kopen.
pi_203840862
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 23:37 schreef Fisherman het volgende:
Je kan zo op finnik zien of het zo'n lease sloeber is. Veel nieuwe auto's op de weg zijn leasers. Uiteindelijk gaan zij in de toekomst plaats maken voor de elite op de weg, de mensen die wel een nieuwe auto kunnen blijven kopen.
Heb je hem weer met z'n elite :')

De "elite" rijdt niet in die massaproducten van Opel, dus misschien moet iemand je even uit je droom halen :W
pi_203845330
gisteren ging zomaar de oranje moersleutel branden op het dashboard. Toyota ProAce van een half jaar oud met 4000 km op de teller. het kan zijn dat de eerste onderhoudsbeurt vroeg is. binnen 5 maanden is wel vlot.
pi_203847170
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 00:48 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Heb je hem weer met z'n elite :')

De "elite" rijdt niet in die massaproducten van Opel, dus misschien moet iemand je even uit je droom halen :W
de elite hebben prive vliegtuigen, die begeven zich niet niet in files.
  zaterdag 26 februari 2022 @ 23:09:59 #294
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203855139
quote:
Een auto mogen uitzoek uitzoeken en dan op basis van de bijtelling kiezen voor een Tesla.

Ik weet niet wat jij onder 'rijk' verstaat. Maar als je je keuze moet baseren op de bijtelling ben je volgens mij voor mij niet heel rijk
Tot nooit .......
  zondag 27 februari 2022 @ 07:03:11 #295
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_203857892
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 23:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Een auto mogen uitzoek uitzoeken en dan op basis van de bijtelling kiezen voor een Tesla.

Ik weet niet wat jij onder 'rijk' verstaat. Maar als je je keuze moet baseren op de bijtelling ben je volgens mij voor mij niet heel rijk
Moet of wil. Een auto is een vervoersmiddel en als dat met minder kosten kan met prima rij-eigenschappem en comfort waarom niet? Of betaal je liever duizenden euro's meer belasting per jaar omdat je perse met de wagen en een sleurhut naar Frankrijk wil :?.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_207549673
quote:
Tesla massive price cuts

Tesla has commented on the new massive overnight price cuts on Model 3 and Model Y and claimed that they are due to “a partial normalization of cost inflation.”

We reported last night that Tesla implemented massive price cuts of up to $13,000 on Model 3 and Model Y vehicles in the US.

Similar price cuts are being reported in other markets, such as Canada and Europe.
Ik heb het vermoeden dat deze extreme prijsverlagingen te maken hebben met een stagnerende wereld economie en het proberen uitsluiten van Tesla uit de grote subsidie-pot d.m.v. de "Inflation Reduction Act" door "Legacy Big Auto" in samenspanning met de Biden Admistration. Nu vallen veel verkochte Tesla's juist wel daarbinnen, dus een "dubbele klap" voor de concurrenten. Dat Musk dat juist op deze wijze gebruikt om "Legacy Big Auto" in grote problemen te brengen is karma. Ze vallen nu in hun eigen zwaard, kunnen al geen noemenswaardige marges maken op hun EV's en door schulden overladen zijn die niet in staat langdurig met grote verliezen de boel overeind te houden door EV's ver onder de kostprijs te gaan verkopen, dat kunnen ze niet lang volhouden. Ook de marges van Tesla zullen reduceren maar die kunnen nog ver gaan voordat ze op "Break Even" uitkomen. "Big Auto" zit dan al diep in de rode cijfers.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 14-01-2023 07:57:38 ]
  donderdag 9 maart 2023 @ 09:07:33 #297
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208297812
Helft elektrische rijders ruilt stekkerbak in voor fossiele auto als fiscale voordelen wegvallen

Waar komt dit soort suggestieve journalistiek toch vandaan? Pure clickbait

quote:
Na 2025 stoppen de voordelen voor elektrisch rijden en zijn de kosten van motorrijtuigenbelasting (mrb) en bijtelling hoger dan voor een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt omdat de bijtelling gebaseerd is op aanschafkosten en die liggen hoger voor een elektrische auto. De mrb is gebaseerd op gewicht. Een elektrische auto is door de batterij honderden kilo’s zwaarder dan brandstofauto’s in een vergelijkbare klasse.
Ik zie deze gedachte ook vaak tergugkomen op dit forum. Wat de telegraaf hier (bewust?) weglaat is dat er naast gewicht natuurlijk ook onderscheid gemaakt wordt op brandstofsoort

Een 1500 kilo wegende benzineauto is ook niet even duur in de MRB dan eentje van hetzelfde gewicht op diesel of LPG

Maar ja dat past natuurlijk niet in het narratief.
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:48:40 #298
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208299392
Een elektische auto is dan ook een financiele keuze, gestimuleerd door de financieele prikkels.
Als een lichte brandstof auto onder de streep goedkoper is dan een elektrische (zodra de voordelen wegvallen), dan stappen mensen dus weer over (terug).
Dit zal wellicht niet gelden voor mensen die veel kilometers maken of sowieso een relatief zware auto willen rijden die al veel kost aan MRB, maar wel voor boodschappenwagentjes die weinig gebruikt worden.

Mbt de slechte journalistiek ben ik het uiteraard met je eens en ook dat het MRB stelsel nergens op slaat. Maar voornamelijk omdat als het eerlijker moet worden, het minder geld op gaat leveren dus daar doet de staat niet aan.
pi_208299880
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:48 schreef daNpy het volgende:
Een elektische auto is dan ook een financiele keuze, gestimuleerd door de financieele prikkels.
Als een lichte brandstof auto onder de streep goedkoper is dan een elektrische (zodra de voordelen wegvallen), dan stappen mensen dus weer over (terug).
Dit zal wellicht niet gelden voor mensen die veel kilometers maken of sowieso een relatief zware auto willen rijden die al veel kost aan MRB, maar wel voor boodschappenwagentjes die weinig gebruikt worden.

Mbt de slechte journalistiek ben ik het uiteraard met je eens en ook dat het MRB stelsel nergens op slaat. Maar voornamelijk omdat als het eerlijker moet worden, het minder geld op gaat leveren dus daar doet de staat niet aan.
MRB is ook maar een uit de duim gezogen tarief, niemand die kan uitleggen waarom het voor een diesel / LPG zoveel duurder is, behalve om gedrag te sturen.

De overheid heeft diverse klimaatdoelen te behalen, dus voorlopig blijft er wel stimulans.
  donderdag 9 maart 2023 @ 12:56:48 #300
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208299881
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 18:22 schreef nils7 het volgende:

[..]
Lol... na anderhalf jaar hebben we 'm afgelopen zaterdag besteld.
Voor de nukkigen onder ons, zonder subsidie gewoon helemaal zelf afgetikt.
N/A
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')