abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196070718
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 12:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik stel een vraag
en de reactie is.... lul toch niet zo dom :W

dat gewicht aan lithium draagt een auto altijd bij zich. of 't pakket nou vol of leeg is.
de E-tron heeft 750 kg aan lithium!
Je kan ook dom lullen als je een vraag stelt hoor. Een E-tron heeft helemaal geen 750 kg aan lithium bij zich. Volgens mij was er zo'n 5 kg lithium nodig voor een Leaf, dus laten we zeggen 15 kg in het accu pakket van de E-tron. En stroom weegt verder niets, benzine wel.

Maar wat is nou je punt? Elektrisch rijden is gewoon beter en efficiënter dan fossiele brandstoffen, dat we daar nog steeds over moeten discussiëren snap ik niet. Op dit moment zitten er nog wat nadelen aan ja, maar dat wordt allemaal opgelost en over een jaartje of 10 rij jij ook gewoon in een EV of je het nou wil of niet.

En ik rij een Berlingo zonder roetfilter die niet meer Amsterdam in mag hé. Drie minuutjes m'n motor aan in een dichte garage en ik weet precies waarom elektrisch rijden de toekomst heeft :')
Facts don't care about your feelings
pi_196070863
Rotterdam heeft de milieuzone alweer opgeheven, omdat het milieueffect ervan tegenviel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 5 november 2020 @ 13:09:21 #103
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196070979
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
Rotterdam heeft de milieuzone alweer opgeheven, omdat het milieueffect ervan tegenviel.
Er is nog steeds een milieuzone: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/milieuzone/
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_196071010
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik vind het ook geneuzel, m'n Berlingo heeft al 360.000 km gereden dus dat is efficiënter dan een VW leasebak die na 150.000 km total loss is. Uiteindelijk gaan alle oude auto's toch stuk, geen zin om ze nog even een paar jaar extra te bestraffen. Ik moet nu een paar euro per maand fijnstoftoeslag betalen :') maar met grijs kenteken is het gelukkig nog steeds goedkoop rijden.
pi_196071162
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:09 schreef nils7 het volgende:

[..]

Er is nog steeds een milieuzone: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/milieuzone/
Wat gek. Er staat op die website:
quote:
Voor personen- en bestelauto’s gelden geen beperkingen meer. Zij mogen de milieuzone inrijden ongeacht leeftijd of emissieklasse.
bron: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/milieuzone/

het komt niet veel voor dat ik sleutel aan auto's met draaiende motor. soms als je een lekkage wilt zoeken. maar dan hangen we een slang met afzuiging aan de uitlaat. zelf maak ik de boel liever goed schoon en ga ik een rondje rijden. dan zie je wel waar het lekt.

sleutelen aan elektrische auto's doe ik niet. we hebben de bevoegdheid niet en de voorzorgsmaatregelen ontbreken in de garage. dat sleutelen gaat wel een lucratieve business worden. De Testla heeft een flashchip in de computer voor de opslag van logbestanden en die chip gaat vanzelf stuk. Dan kan je nog wel rijden maar niet opladen. Tesla vraagt 3500 euro voor reparatie.
https://tweakers.net/nieu(...)eten-emmc-chips.html

als iemand zo'n boordcomputer gemonteerd heeft dan zou ik die reparatie wel kunnen uitvoeren. met betere chip.
500 euro vragen voor een fix van 50 euro is wel leuk verdienen.
https://www.laadkabelwink(...)-vervangen-reparatie
  donderdag 5 november 2020 @ 13:26:08 #106
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196071301
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:18 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Wat gek. Er staat op die website:
[..]

bron: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/milieuzone/

het komt niet veel voor dat ik sleutel aan auto's met draaiende motor. soms als je een lekkage wilt zoeken. maar dan hangen we een slang met afzuiging aan de uitlaat. zelf maak ik de boel liever goed schoon en ga ik een rondje rijden. dan zie je wel waar het lekt.

sleutelen aan elektrische auto's doe ik niet. we hebben de bevoegdheid niet en de voorzorgsmaatregelen ontbreken in de garage. dat sleutelen gaat wel een lucratieve business worden. De Testla heeft een flashchip in de computer voor de opslag van logbestanden en die chip gaat vanzelf stuk. Dan kan je nog wel rijden maar niet opladen. Tesla vraagt 3500 euro voor reparatie.
https://tweakers.net/nieu(...)eten-emmc-chips.html

als iemand zo'n boordcomputer gemonteerd heeft dan zou ik die reparatie wel kunnen uitvoeren. met betere chip.
500 euro vragen voor een fix van 50 euro is wel leuk verdienen.
https://www.laadkabelwink(...)-vervangen-reparatie
Er is dus wel een milieuzone maar niet voor personenauto's (een nuance dat klopt, maar hij is er wel).
Dit blijft het Elektro Mobiliteits topic en niet een "EV personen auto" topic natuurlijk.

Laten we wel wezen dat er zat fabrikanten die bij hun eigen merkdealers andere prijzen rekenen voor uurloon en onderdelen dan "Autogarage Ozturk" om de hoek.
Dus vervang Tesla door elke andere merkdealer en je hebt hetzelfde liedje.

Overigens is er inmiddels een aparte regeling voor mensen die last hebben de EMMC chip in de MCU.
Ik raad het trouwens aan om dit gewoon bij Tesla te laten doen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_196071499
Eerst zat er 4 jaar of 50.000 km garantie op de computer.
Tesla heeft dat gehalveerd naar 2 jaar en 25.000 km.

De garantie op tweedehands Teslades is door Tesla verlaagd naar 1 jaar of 15000 km.
  donderdag 5 november 2020 @ 13:44:28 #108
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196071659
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:37 schreef spectrumanalyser het volgende:

De garantie op tweedehands Teslades is door Tesla verlaagd naar 1 jaar of 15000 km.
Ik weet te weinig over garanties van de MCU
Maar volgens mij is het 2 jaar of 40k km (wat eerst komt)

Maar van wat je zegt over tweedehands Tesla's klopt niet:

quote:
Beperkte garantie occasion
De Beperkte Garantie Occasion geeft eigenaren van een direct bij Tesla aangeschafte occasion extra zekerheid.

Tesla-occasions worden gedekt door de resterende 4 jaar of 80.000 km van de Beperkte Basisgarantie. Daarna biedt de Beperkte Garantie Occasion een extra dekking van 1 jaar of 20.000 km. Als de Beperkte Basisgarantie al is geëindigd, biedt de Beperkte Garantie Occasion een dekking van 1 jaar of 20.000 km, met ingang van de leverdatum.

Het saldo van de oorspronkelijke Beperkte garantie batterij en aandrijflijn blijft geldig voor occasions.
N/A
pi_196071827
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:37 schreef spectrumanalyser het volgende:

Zo raar is het niet, alhoewel ik daar ook een hekel aan heb. In m'n Kia had het navi scherm ook maar 3 jaar garantie, terwijl ze toch adverteren met 7 jaar. Ik heb het nog specifiek gevraagd aan de verkoper "alles tussen de voorbumper en achterbumper heeft 7 jaar garantie". Niet dus. Na 2.5 jaar ging het ding stuk en toen hadden ze nog het lef om te zeggen dat navigatiescherm maar 2 jaar garantie zou hebben. Ik zei kijk even op je eigen website dan.... Toen hebben ze het toch vervangen. En nu is de auto 7 jaar auto (m'n ouders hadden hem van me overgenomen) en alles werkt nog prima. Eerst goed de uitzonderingen lezen dus, want zijn dure geintjes die schermen.
pi_196071895
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 11:51 schreef nils7 het volgende:
Deze wil ik graag in de OP hebben.

Voor mensen die willen bashen op de Subsidie slurpende Tesla rijders:

Dat kost inderdaad geld: 700 miljoen voor de komende 5 jaar.
Dat kost dus 140 miljoen per jaar.
Bron: Trouw, Januari 2019

Jaarlijkse gaat er echter 8000 miljoen naar subsidie voor de Olie- en gasindustrie.
Bron: Trouw, Juli 2020

Conclusies mogen mensen er zelf aan verbinden.
Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.
pi_196072053
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zo raar is het niet, alhoewel ik daar ook een hekel aan heb. In m'n Kia had het navi scherm ook maar 3 jaar garantie, terwijl ze toch adverteren met 7 jaar. Ik heb het nog specifiek gevraagd aan de verkoper "alles tussen de voorbumper en achterbumper heeft 7 jaar garantie". Niet dus. Na 2.5 jaar ging het ding stuk en toen hadden ze nog het lef om te zeggen dat navigatiescherm maar 2 jaar garantie zou hebben. Ik zei kijk even op je eigen website dan.... Toen hebben ze het toch vervangen. En nu is de auto 7 jaar auto (m'n ouders hadden hem van me overgenomen) en alles werkt nog prima. Eerst goed de uitzonderingen lezen dus, want zijn dure geintjes die schermen.
Ik blijf dat wel raar vinden.
Eigenaren van elektrische auto's pochen nogal over dat hun auto geen onderhoud nodig heeft.
Voor 3500 een nieuwe boordcomputer installeren noem ik geen onderhoud. Toch heeft Tesla het flink aan de stok met eigenaren van Tesladen die regelmatig bij een dealer staan voor herstellingen. Er is zelfs een stichting opgericht die gezamenlijk de claims gaat neerleggen bij een rechter.
https://en.teslaclaim.nl/

het is vermakelijk om op uitspraken.nl te lezen hoe Tesla de ene na de andere zaak verliest.
Maar ook een kwalijke zaak dat je blijkbaar langs een rechter moet als een Testla met problemen hebt.
pi_196072055
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:55 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Niet helemaal.... appels met sinaasappels kun je het wel noemen :)

quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Ik blijf dat wel raar vinden.
Eigenaren van elektrische auto's pochen nogal over dat hun auto geen onderhoud nodig heeft.
Voor 3500 een nieuwe boordcomputer installeren noem ik geen onderhoud. Toch heeft Tesla het flink aan de stok met eigenaren van Tesladen die regelmatig bij een dealer staan voor herstellingen. Er is zelfs een stichting opgericht die gezamenlijk de claims gaat neerleggen bij een rechter.
https://en.teslaclaim.nl/

het is vermakelijk om op uitspraken.nl te lezen hoe Tesla de ene na de andere zaak verliest.
Maar ook een kwalijke zaak dat je blijkbaar langs een rechter moet als een Testla met problemen hebt.
Tesla heeft zeker niet alles op orde, maar dat het gigantische bagger auto's zijn vind ik overdreven. Heb zo'n 4 jaar Tesla's gereden en op wat kleine dingetjes na reden ze prima. Als je echt zo bang bent dan kun je beter leasen :) doen sowieso steeds meer mensen.

Nogmaals, dat scherm van m'n Kia ging dus ook gewoon stuk na 2.5 jaar en dat is een heel degelijk merk volgens velen. Bij m'n Model S alleen de 12v accu en de motor :')
pi_196072271
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nogmaals, dat scherm van m'n Kia ging dus ook gewoon stuk na 2.5 jaar en dat is een heel degelijk merk volgens velen. Bij m'n Model S alleen de 12v accu en de motor :')
Echt?
"Ik ben heel tevreden met mijn Tesla, slechts de accu en motor gingen stuk" :) ;)

Overigens Kia roept wel 7 jaar garantie of 150.000 km maar ook Kia heeft veelvuldig zaken die nogal bijzonder misgegaan zijn. Zo gooien ze regelmatig dingen onder slijtagedelen of aandrijflijn, om onder een claim uit te komen.

Ronduit slecht dat je een autofabrikant wegloopt van verantwoordelijkheden.
Zelf heb ik een auto uit 1999 waarbij dit jaar door een dealer gratis de gasgenerator van de bestuurders-airbag is vervangen wegens een terugroepactie. Ik kreeg er nog een goodypakket bij ook.

Ik zie Tesla nog niet als volwassen autobedrijf. Meer een altijdprijs-investering. De aandeelhouders worden ten aller tijden tevreden gehouden. Nu alleen de klanten nog.
We kunnen niet eens als niet-Tesladealer aan originele Tesla onderdelen komen. Net zoals dat bij Apple producten niet mogelijk is.

[ Bericht 16% gewijzigd door spectrumanalyser op 05-11-2020 15:36:24 ]
  donderdag 5 november 2020 @ 14:16:48 #114
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196072312
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef YoshiBignose het volgende:

Als je echt zo bang bent dan kun je beter leasen :) doen sowieso steeds meer mensen.

Daarom doe ik private lease.
Voorheen altijd zelf auto's gekocht, zelfs compleet nieuwe.
En altijd flink gezeik gehad qua kosten (helaas ook met die nieuwe, zelfs vanwege ontwerp fouten en nee was geen Amerikaans merk maar een Duits).

Geen verrassingen en het is maar enkele tientjes per maand duurder.

En zeker bij Elektrische auto's interessant want dat is voor veel fabrikanten erg nieuw met kans op fouten of onderdelen die stukken duurder zijn dan een versnellingsbak wat bij een ICE auto al prijzig is.
De kans is minder (bij een nieuw model en nieuwe techniek wel aanzienlijk) maar als er iets faalt is het niet goedkoop.
N/A
pi_196073148
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Echt?
"Ik ben heel tevreden met mijn Tesla, slechts de accu en motor gingen stuk" :) ;)

Overigens Kia roept wel 7 jaar garantie of 150.000 km maar ook Kia heeft veelvuldig zaken die nogal bijzonder misgegaan zijn. Zo gooien ze regelmatig dingen onder slijtagedelen of aandrijflijn, om onder een claim uit te komen.

Ronduit slecht dat je een autofabrikant wegloopt van verantwoordelijkheden.
Zelf heb ik een auto uit 1999 waarbij dit jaar door een dealer gratis de gasgenerator van de bestuurders-airbag is vervangen wegens een terugroepactie. Ik kreeg er nog een goodypakket bij ook.

Ik Tesla nog niet als volwassen autobedrijf. Meer een altijdprijs-investering. De aandeelhouders worden ten aller tijden tevreden gehouden. Nu alleen de klanten nog.
We kunnen niet eens als niet-Tesladealer aan originele Tesla onderdelen komen. Net zoals dat bij Apple producten niet mogelijk is.
Haha tja het is een nieuw bedrijf, dat de motor stuk gaat kan gebeuren toch... En alles gewoon onder garantie verholpen. Stond wel stil in België dus dat was wat minder, maar ook de 5-serie die ik als huurauto voor een weekje kreeg kon ik allemaal declareren dus het was goed geregeld. Ik ken meerdere mensen die een VAG auto hebben gehad waarbij de motor ook naar de klote ging na 3 jaar.... en die geven maar 2 jaar garantie op alles dus je hebt gewoon pech. Dat vind ik pas schandalig. Hoe kan je nou 2 jaar garantie geven op een motor als je al bijna 100 jaar auto's maakt 8)7

quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:16 schreef nils7 het volgende:

[..]

Daarom doe ik private lease.
Voorheen altijd zelf auto's gekocht, zelfs compleet nieuwe.
En altijd flink gezeik gehad qua kosten (helaas ook met die nieuwe, zelfs vanwege ontwerp fouten en nee was geen Amerikaans merk maar een Duits).

Geen verrassingen en het is maar enkele tientjes per maand duurder.

En zeker bij Elektrische auto's interessant want dat is voor veel fabrikanten erg nieuw met kans op fouten of onderdelen die stukken duurder zijn dan een versnellingsbak wat bij een ICE auto al prijzig is.
De kans is minder (bij een nieuw model en nieuwe techniek wel aanzienlijk) maar als er iets faalt is het niet goedkoop.
Zeker. Heb operational lease voor m'n werknemer, een Hyundai Ioniq EV full option... 36k als je hem nieuw wilde aftikken. Nu 450 (excl btw) per maand voor 30.000 km per jaar voor 5 jaar. Hij 4% bijtelling en ik bespaar een hoop op brandstof en onderhoud. Hij had ook nog eens niet zo lang z'n rijbewijs maar doordat verzekering ook in de prijs zit scheelt dat. Alhoewel ze wel het maandbedrag iets verhoogde toen hij een scooter had geschept. Voorruit, bumper en koplampje.... ¤7000!!!!

En ook al is het een betrouwbaar Koreaans merk, ook deze auto moest een paar keer terug voor problemen. En de service van Hyundai was 10x slechter dan Tesla. "auto opladen??? we tanken brandstofauto's ook niet vol bij een grote beurt hoor" :')
pi_196084992
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 11:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
Die conclusie is dat er 140 miljoen aan subsidie weggeven is aan een klein clubje mensen. Dat zijn mensen die zo'n dure auto best hadden kunnen betalen zonder subsidie!
Diegene die het wat minder breed hebben konden zo'n auto niet kopen en kunnen nog steeds geen elektrische auto kopen. En die zullen dan ook nog steeds door blijven rijden in een benzineauto.
140 miljoen euro subsidie is een schijntje vergeleken met subsidie die jaarlijks naar fossiele brandstoffen gaat. Dan praat je opeens over vele miljarden euro’s.
De mensen die over het algemeen heel fel tegen EV’s zijn, zijn inderdaad de mensen die buiten de boot vallen en niet genoeg geld hebben om een EV te kopen. Ik snap dat zij de bui al voelen hangen en vrezen dat het op den duur voor hen verleden tijd is om auto te kunnen blijven rijden. Dat uit zich in onvrede, maar de afhankelijkheid van een auto hebben veel mensen zelf gecreëerd.
pi_196091421
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 22:29 schreef Fisherman het volgende:

[..]

140 miljoen euro subsidie is een schijntje vergeleken met subsidie die jaarlijks naar fossiele brandstoffen gaat. Dan praat je opeens over vele miljarden euro’s.
De mensen die over het algemeen heel fel tegen EV’s zijn, zijn inderdaad de mensen die buiten de boot vallen en niet genoeg geld hebben om een EV te kopen. Ik snap dat zij de bui al voelen hangen en vrezen dat het op den duur voor hen verleden tijd is om auto te kunnen blijven rijden. Dat uit zich in onvrede, maar de afhankelijkheid van een auto hebben veel mensen zelf gecreëerd.
zelf auto blijven rijden zal altijd mogelijk blijven, maak je geen zorgen.
als ik elektrisch wil rijden ga ik wel naar de kermis.

de subsidiebingo bij Testlades moet echt eens onder de loep. het gaat nergens over. Waarom staat er in de Schipholtaxi concessie specifiek dat het Testla moet zijn. vraag die chauffeurs eens hoe tevreden ze zijn.

de overheid was geïnformeerd over het feit dat de auto's met subsidies vrij snel na aankoop geëxporteerd werden. dat is nu niet meer zo makkelijk maar geeft wel het karakter aan van de subsidiebingo.
pi_196091578
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 09:08 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

zelf auto blijven rijden zal altijd mogelijk blijven, maak je geen zorgen.
als ik elektrisch wil rijden ga ik wel naar de kermis.
Zeg je dat ook nog over koken? Of je huis verwarmen? Er zullen altijd mensen zijn zoals jij die niet met de tijd mee vooruit willen. Ik weet zeker dat er 100 jaar geleden iemand zei waarom zou ik zo'n smerige stinkende lawaaierige auto gaan rijden terwijl ik m'n paard met wagen heb, maar dat zijn de mensen die weinig toe voegen aan de toekomst van de mensheid. Dat zijn zeker niet de mensen die ervoor gezorgd hebben we dat we nu 100 jaar later kunnen vliegen, met raketten naar de maan kunnen... en elektrisch kunnen rijden, koken en huizen verwarmen.

quote:
de subsidiebingo bij Testlades moet echt eens onder de loep. het gaat nergens over. Waarom staat er in de Schipholtaxi concessie specifiek dat het Testla moet zijn. vraag die chauffeurs eens hoe tevreden ze zijn.

Tesla's hebben al helemaal niet zulke hoge subsidies meer, het was alleen absurd in de eerste jaren. De MIA is maar tot maximaal 45k en de bijtelling is in 2021 alweer 12% (ook maar tot zo'n 45k). Verhoudingsgewijs hebben de kleine EV's dus veel meer subsidie, VW ID3, Zoe's, e208 etc. krijgen wel maximale MIA. En als binnenkort de wegenbelasting terugkomt dan word je helemaal niet vrolijk in je Model X van 2300 kg. Ook niet in een E-tron, I-Pace, EQC of ix3 trouwens, maar je schijnt alleen een haat te hebben voor Tesla.

[ Bericht 0% gewijzigd door YoshiBignose op 06-11-2020 09:37:59 ]
pi_196110427
Als Tesla zelfs sterke drank goed kan verkopen is het wel handig zo'n zelfrijdende EV :P
quote:
Tesla lanceert eigen tequila, binnen enkele uren uitverkocht

Tesla-oprichter Elon Musk heeft woord gehouden en een Tesla Tequila op de markt gebracht. De flessen die voor 250 dollar per stuk werden aangeboden, waren binnen een paar uur uitverkocht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_196247133
quote:
Lithium, das weiße Gold unserer Tage, ein sogenanntes Leichtmetall, ist überall da drin, wo elektrischer Strom gespeichert werden soll, in Smartphones, Elektroautos, im Grunde in allen Akkus, die wir heute täglich und ganz selbstverständlich nutzen. Im Moment importiert die EU gut 86% des Lithiums für seine Produkte aus China.
  zaterdag 14 november 2020 @ 23:57:47 #121
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196247189
Volgende maand gaat de Mercedes C350e eruit en komt er een VW Passat GTE Variant voor in de plaats. Hoop dat die wat meer km's elektrisch kan rijden op één lading :)
pi_196248278
De manier waarop Tesla door de strot word geduwd en de Apple-achtige houding van het bedrijf irriteren mij.
Waarom moet die auto tot op elk schroefje toe voorzien zijn van elektronica.
Waarom is de deurhendel en het slot niet mechanisch verbonden, zoals bij alle andere auto's?
nu moet Wegenwacht 60.000 keer per jaar uitrukken voor weigerende deuren van een Tesla.

juist vanwege de Tesla/Schiphol-concessie is er nu geen kans voor andere elektrische auto's.
met een Hyundai Kona mag je dus geen mensen meenemen van Schiphol.

tevens ben ik van mening dat een auto minstens 16 jaar mee moet kunnen. velen denken dat elektronica niet slijt echter is het tegendeel waar. en dan blijkt Tesla opeens geen aardig autobedrijf maar een investeringsmaatschappij. Klanten van Tesla moeten naar een rechter stappen en kunnen met een uitspraak pas terecht voor reparatie. Is het nou een auto of een dure gadget.
pi_196250616
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 02:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

tevens ben ik van mening dat een auto minstens 16 jaar mee moet kunnen. velen denken dat elektronica niet slijt echter is het tegendeel waar. en dan blijkt Tesla opeens geen aardig autobedrijf maar een investeringsmaatschappij. Klanten van Tesla moeten naar een rechter stappen en kunnen met een uitspraak pas terecht voor reparatie. Is het nou een auto of een dure gadget.
Jij denkt dat die VAG lease bakken 16 jaar mee kunnen gaan?? Helemaal als taxi is dat onmogelijk. En als je veel van die onderzoeken over hoe tevreden mensen zijn met hun auto bekijkt, zie je ineens dat niet alleen Tesla onderaan bungelt, maar ook Audi en Mercedes. Vooral die laatste zou toch bekend moeten staan om makkelijk een klokje rond te halen.

Tesla geeft tenminste goede garantietermijnen (8 jaar accu/motor en 4 jaar op de rest) terwijl veel Duitse merken nog steeds alleen 2 jaar garantie geven. Als die zo zeker zijn van hun degelijkheid en kwaliteit, waarom geven ze dan op z'n minst niet wat meer garantie op de motor?

En verder zie je dat steeds meer mensen gaan leasen ipv kopen, zelfs particulieren. Dus degelijkheid van een auto is dan niet (heel erg) belangrijk meer voor de consument, maar voor de leasemaatschappij wel. Ze zullen dus de leaseprijzen van Tesla's moeten verhogen omdat ze hoge onderhoudskosten hebben. Ik zie dat nog niet terug.
pi_196250689
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:25 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jij denkt dat die VAG lease bakken 16 jaar mee kunnen gaan?? Helemaal als taxi is dat onmogelijk. En als je veel van die onderzoeken over hoe tevreden mensen zijn met hun auto bekijkt, zie je ineens dat niet alleen Tesla onderaan bungelt, maar ook Audi en Mercedes. Vooral die laatste zou toch bekend moeten staan om makkelijk een klokje rond te halen.

Tesla geeft tenminste goede garantietermijnen (8 jaar accu/motor en 4 jaar op de rest) terwijl veel Duitse merken nog steeds alleen 2 jaar garantie geven. Als die zo zeker zijn van hun degelijkheid en kwaliteit, waarom geven ze dan op z'n minst niet wat meer garantie op de motor?

En verder zie je dat steeds meer mensen gaan leasen ipv kopen, zelfs particulieren. Dus degelijkheid van een auto is dan niet (heel erg) belangrijk meer voor de consument, maar voor de leasemaatschappij wel. Ze zullen dus de leaseprijzen van Tesla's moeten verhogen omdat ze hoge onderhoudskosten hebben. Ik zie dat nog niet terug.
misschien helpt het als ik zeg dat ik denk aan de consument die niet het budget heeft voor een nieuwe auto of leasecontract. die koopt een tweedehands auto.

Dadelijk komen er tweedehands auto's op de markt waar de software geen updates meer van krijgt. Ubuntu LTS heeft een termijn van 4 jaar. de elektronica kan bij een defect hoge kosten gaan geven
pi_196250859
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:29 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

misschien helpt het als ik zeg dat ik denk aan de consument die niet het budget heeft voor een nieuwe auto of leasecontract. die koopt een tweedehands auto.

Dadelijk komen er tweedehands auto's op de markt waar de software geen updates meer van krijgt. Ubuntu LTS heeft een termijn van 4 jaar. de elektronica kan bij een defect hoge kosten gaan geven
Oh dat zal nog wel even duren dan, doe goedkoopste Tesla is nog steeds zo'n 35k... dat gaat een consument niet contant afrekenen.

En ja het kan duur worden als elektronica stuk gaat... maar er zijn ook zat dure reparaties bij een brandstofauto die verleden tijd zijn bij Tesla's en andere elektrische auto's. Lekke koppakking/motorrevisie, kapotte versnellingsbak/koppeling (al helemaal duur bij een automaat), brandstofpomp, distributieriem geknapt of vervangen, turbo vervangen, uitlaat en/of katalysator naar de klote, verstuivers kapüt etc. en dan heb ik het niet eens over de elektronica die ook in alle andere nieuwe auto's zitten. Dat is echt niet uniek aan Tesla. Bij m'n Kia ging ook het scherm kapot na 2.5 jaar... was zonder garantie ¤1500 geweest. En alle auto's hebben nu een scherm, als het er niet twee zijn.
pi_196279792
Tesla wordt binnenkort dan toch opgenomen in de S&P 500. Dit zet veel fondsen aan tot aankoop van de aandelen.

Tesla Will Join S&P 500 in December as Largest-Ever New Member

quote:
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
TSLA U.S.: Nasdaq
Tesla Inc.
TSLA

After Hours
$463.62
55.53 +13.61%
  dinsdag 17 november 2020 @ 01:21:45 #127
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196280247
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:39 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Oh dat zal nog wel even duren dan, doe goedkoopste Tesla is nog steeds zo'n 35k... dat gaat een consument niet contant afrekenen.

En ja het kan duur worden als elektronica stuk gaat... maar er zijn ook zat dure reparaties bij een brandstofauto die verleden tijd zijn bij Tesla's en andere elektrische auto's. Lekke koppakking/motorrevisie, kapotte versnellingsbak/koppeling (al helemaal duur bij een automaat), brandstofpomp, distributieriem geknapt of vervangen, turbo vervangen, uitlaat en/of katalysator naar de klote, verstuivers kapüt etc. en dan heb ik het niet eens over de elektronica die ook in alle andere nieuwe auto's zitten. Dat is echt niet uniek aan Tesla. Bij m'n Kia ging ook het scherm kapot na 2.5 jaar... was zonder garantie ¤1500 geweest. En alle auto's hebben nu een scherm, als het er niet twee zijn.
Hoezo niet? Ik ken genoeg mensen die 35k of meer betalen voor een nieuwe auto.
pi_196281645
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 01:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoezo niet? Ik ken genoeg mensen die 35k of meer betalen voor een nieuwe auto.
Doet er niet toe of jij die mensen kent, spectrum had het over de consument die geen budget heeft voor een lease auto of een nieuwe auto. De gemiddelde tweedehandsauto prijs die consumenten betaalden was volgens mij zo'n 15k.

Maar los daarvan denk ik dat de groep die contant 35k of meer aftikt niet zo groot is, tenzij ze al een auto hebben en die inruilen met bijbetaling bijvoorbeeld.
  dinsdag 17 november 2020 @ 08:36:19 #129
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196281884
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 08:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Doet er niet toe of jij die mensen kent, spectrum had het over de consument die geen budget heeft voor een lease auto of een nieuwe auto. De gemiddelde tweedehandsauto prijs die consumenten betaalden was volgens mij zo'n 15k.

Maar los daarvan denk ik dat de groep die contant 35k of meer aftikt niet zo groot is, tenzij ze al een auto hebben en die inruilen met bijbetaling bijvoorbeeld.
Je schrijft "Oh dat zal nog wel even duren dan, doe goedkoopste Tesla is nog steeds zo'n 35k... dat gaat een consument niet contant afrekenen."

Dit is gewoon onjuist. Er zijn genoeg mensen die dit wel doen.
  dinsdag 17 november 2020 @ 08:37:53 #130
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_196281898
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 08:36 schreef leolinedance het volgende:
Dit is gewoon onjuist. Er zijn genoeg mensen die dit wel doen.
Ik doe het inderdaad. 'Niet veel' kan juist zijn, je weet niet hoe groot die groep is natuurlijk.

quote:
dat gaat een consument niet contant afrekenen."
Voor een Tesla zou ik dat ook niet doen, daarvoor vind ik ze niet goed genoeg. Die recente class action tegen Tesla in Nederland bewijst dat nog maar eens.

[ Bericht 7% gewijzigd door Gunner op 17-11-2020 08:43:18 ]
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 17 november 2020 @ 08:44:49 #131
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196281937
quote:
84s.gif Op dinsdag 17 november 2020 08:37 schreef Gunner het volgende:

[..]

Ik doe het inderdaad. 'Niet veel' kan juist zijn, je weet niet hoe groot die groep is natuurlijk.
[..]

Zou dat geld ook niet voor een Tesla neerleggen overigens. :P Dus dat is wel ergens juist
De groep die Tesla's prive koopt is wel ontzettend klein. Dat dan weer wel.
Ja tuurlijk is die groep voor Tesla klein. Maar het ging hier om het bedrag an sich voor een auto.

Kan alsnog niet zo'n grote groep zijn, maar stellen dat 'de consument' dit niet doet is wat kort door de bocht.
pi_196281951
Waar discussiëren we nu over :') Ik weet heus wel dat er mensen zijn die dat doen, maar niet veel en zeker niet voor een Tesla. En spectrum had het over de consument die geen budget heeft voor een nieuwe auto, daar was mijn reactie op. Niet dat het überhaupt nooit zou gebeuren... heb zelf ook een auto van 50k gewoon overgemaakt.

Maar ik zou ook een beetje huiverig zijn voor een tweedehands Tesla zonder garantie (of met nog maar een paar jaartjes garantie). De prijs lijkt misschien scherp doordat je minder brandstof betaalt, nog geen wegenbelasting, maar het is toch een dure auto met dure onderdelen. Ik heb ook weleens een 7-serie gereden... tweedehands kosten die ook niet de hoofdprijs en je hebt een dikke wagen, maar bij onderhoud ga je helemaal naar de klote :')
  dinsdag 17 november 2020 @ 09:10:47 #133
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196282197
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 00:09 schreef Digi2 het volgende:
Tesla wordt binnenkort dan toch opgenomen in de S&P 500. Dit zet veel fondsen aan tot aankoop van de aandelen.

Tesla Will Join S&P 500 in December as Largest-Ever New Member
[..]

Feest hier vanochtend toen ik het las :)
N/A
pi_196284292
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 09:10 schreef nils7 het volgende:

[..]

Feest hier vanochtend toen ik het las :)
+12% >:)
  dinsdag 17 november 2020 @ 12:04:25 #135
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196284396
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 11:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

+12% >:)
Moet m'n Model 3 blauw met een spoiler worden of wordt het toch de basis Model X...
Keuzes Keuzes ;(
N/A
  dinsdag 17 november 2020 @ 12:15:15 #136
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_196284529
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 12:04 schreef nils7 het volgende:

[..]

Moet m'n Model 3 blauw met een spoiler worden of wordt het toch de basis Model X...
Keuzes Keuzes ;(
Scheelt nogal in de portemonnee..
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_196285194
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

Ik zie Tesla nog niet als volwassen autobedrijf. Meer een altijdprijs-investering. De aandeelhouders worden ten aller tijden tevreden gehouden. Nu alleen de klanten nog.
Daar heb je een punt, de auto's van Tesla zijn van secundair belang. De echte waarde zit in de IP rond het besturingssysteem, de batterijtechniek en het laadnetwerk, daar worden de investeerders ook zo blij van.

Gewone autobouwers laten keer op keer zien dat ze qua software niet meekunnen met de tech bedrijven. Grote kans dat in de toekomst dat het Telsa autopilot o.i.d. de basis gaat vormen voor gestandaardiseerde autosoftware.
pi_196285485
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 13:07 schreef Mezano02 het volgende:

[..]

Daar heb je een punt, de auto's van Tesla zijn van secundair belang. De echte waarde zit in de IP rond het besturingssysteem, de batterijtechniek en het laadnetwerk, daar worden de investeerders ook zo blij van.

Gewone autobouwers laten keer op keer zien dat ze qua software niet meekunnen met de tech bedrijven. Grote kans dat in de toekomst dat het Telsa autopilot o.i.d. de basis gaat vormen voor gestandaardiseerde autosoftware.
toevallig was er gisteren een bericht in het nieuws over de afname van de dominantie van Tesla.
grote autofabrikanten zorgen voor een stijging in het aanbod van elektrische auto's.
https://www.ad.nl/auto/do(...)is-voorbij~a460daaa/

Tesla draait op Ubuntu Linux. Dat zal geholpen hebben tijdens de ontwikkelfase.
De Volkswagen ID3 was vertraagd doordat er problemen met de software waren. Er werden destijds duizenden banen gecreëerd bij Volkswagen voor de ontwikkeling van Volkswagens EV software. Waar de problemen exact zaten is mij niet bekend.
pi_196285988
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2020 12:15 schreef fathank het volgende:

[..]

Scheelt nogal in de portemonnee..
Valt nog wel mee. Als hij met spoiler bedoelt de performance versie dan zit je met autopilot en mooi kleurtje erbij al rond de 75k. De basis X is 90k.
  dinsdag 17 november 2020 @ 14:16:13 #140
157922 fathank
pi_196286145
Ohja FSD kost 7.5k die had ik niet meegerekend in de Model 3 Performance. Dan is het wel een behoorlijk verschil imho.
  dinsdag 17 november 2020 @ 17:40:11 #141
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196289425
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2020 14:16 schreef fathank het volgende:
Ohja FSD kost 7.5k die had ik niet meegerekend in de Model 3 Performance. Dan is het wel een behoorlijk verschil imho.
FSD kopen doe ik niet aan.
Dat neem ik alleen als ik het krijg.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 13:07 schreef Mezano02 het volgende:

[..]

Je kan gewoon batterijen, drivetrains en Autopilot kopen bij Tesla.
Als je dat als fabrikant wil natuurlijk.

Toyota en Mercedes hebben dat onder andere gedaan voor sommige componenten.
N/A
pi_196298522
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 13:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

toevallig was er gisteren een bericht in het nieuws over de afname van de dominantie van Tesla.
grote autofabrikanten zorgen voor een stijging in het aanbod van elektrische auto's.

De Volkswagen ID3 was vertraagd doordat er problemen met de software waren. Er werden destijds duizenden banen gecreëerd bij Volkswagen voor de ontwikkeling van Volkswagens EV software. Waar de problemen exact zaten is mij niet bekend.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 13:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het is ook niet vreemd,. De grote A/B/C segmenten beginnen nu een elektrisch aanbod te krijgen en daar wegen schaalvoordelen en efficiency in productie veel meer door dan bij grotere auto's.

Ik kan we wel iets voorstellen van de problemen bij Volkswagen. Software-ontwikkeling is een hele andere tak van sport en Duitsland is niet bepaald een leidend land op IT gebied.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:40 schreef nils7 het volgende:

Dat zal ook steeds meer gebeuren voor hardware. De echte dreiging voor de traditionele autoproducenten ligt bij de ontwikkeling van online software platformen die via het OS een scala aan diensten en applicaties aanbieden. De fysieke auto wordt dan net als de telefoon en PC een inwisselbare verzameling hardware.
  woensdag 18 november 2020 @ 09:49:27 #143
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196299137
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:57 schreef Mezano02 het volgende:

[..]

[..]

Het is ook niet vreemd,. De grote A/B/C segmenten beginnen nu een elektrisch aanbod te krijgen en daar wegen schaalvoordelen en efficiency in productie veel meer door dan bij grotere auto's.

Ik kan we wel iets voorstellen van de problemen bij Volkswagen. Software-ontwikkeling is een hele andere tak van sport en Duitsland is niet bepaald een leidend land op IT gebied.
[..]

Dat zal ook steeds meer gebeuren voor hardware. De echte dreiging voor de traditionele autoproducenten ligt bij de ontwikkeling van online software platformen die via het OS een scala aan diensten en applicaties aanbieden. De fysieke auto wordt dan net als de telefoon en PC een inwisselbare verzameling hardware.
Car sharing wordt ook de toekomst.

Zodra je in de US nu al komt met een uber, binnen 3 minuten (in metropolitan areas dan, geen idee hoe dat in Kansas is zeg maar) een auto voor rijden.
Je hoeft daar geen auto te bezitten.

Als dat straks zo is dat een autonoom bakje voor komt rijden en die brengt je van A naar B is dit letterlijk voor 100% van de bevolking voldoende, doodsteek voor openbaar vervoer en taxi's dat wel.

En ja je kan nog prima zelf een auto aanschaffen als je niet van delen houdt.
N/A
pi_196303771

je ziet hier dat bij een zware impact de hoofdkabel van het accupakket loskomt en niet breekt of splijt.
bij een aanrijding waarbij het subframe loskomt is dus alsnog de isolatie van het accupakket intact.

woensdag 18 november 2020 @ 15:57:50 #145
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196304450
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 15:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
[ afbeelding ]

je ziet hier dat bij een zware impact de hoofdkabel van het accupakket loskomt en niet breekt of splijt.
bij een aanrijding waarbij het subframe loskomt is dus alsnog de isolatie van het accupakket intact.

[ afbeelding ]
Volgens mij gaat de hoofdkabel van de accu eerst naar de convertor voor, daarna naar de motoren. Of was dat bij oudere modellen?
De kabels naar de motoren en die uit de accu zijn volgens mij ook hetzelfde type en diameter.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 19 november 2020 @ 00:59:52 #146
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196314156
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 08:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar discussiëren we nu over :') Ik weet heus wel dat er mensen zijn die dat doen, maar niet veel en zeker niet voor een Tesla. En spectrum had het over de consument die geen budget heeft voor een nieuwe auto, daar was mijn reactie op. Niet dat het überhaupt nooit zou gebeuren... heb zelf ook een auto van 50k gewoon overgemaakt.

Maar ik zou ook een beetje huiverig zijn voor een tweedehands Tesla zonder garantie (of met nog maar een paar jaartjes garantie). De prijs lijkt misschien scherp doordat je minder brandstof betaalt, nog geen wegenbelasting, maar het is toch een dure auto met dure onderdelen. Ik heb ook weleens een 7-serie gereden... tweedehands kosten die ook niet de hoofdprijs en je hebt een dikke wagen, maar bij onderhoud ga je helemaal naar de klote :')
Ja zeur dan niet als je weer dat die consumenten (zoals jijzelf) er gewoon zijn. Iets roepen en daarna zeggen 'Waar discussiëren we nu weer over' is nogal matig he ;)
pi_196314584
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:40 schreef nils7 het volgende:

Dat was vooral in het begin, die electrische Smartjes o.a. Mercedes is zelfs dacht ik ooit nog 10% aandeelhouder geweest. Wat nu ongeveer 2/3 van hun marktwaarde zou zijn.

Maar die tijd is wel geweest, volgens mij levert Tesla nu niks meer aan andere fabrikanten.
pi_196315165
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 00:59 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja zeur dan niet als je weer dat die consumenten (zoals jijzelf) er gewoon zijn. Iets roepen en daarna zeggen 'Waar discussiëren we nu weer over' is nogal matig he ;)
Als je nou eens goed terugkijkt waar ik op reageer met je matige verstand dan zie je wat ik met die reactie bedoel :Z
  donderdag 19 november 2020 @ 08:50:47 #149
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196315498
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 05:31 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat was vooral in het begin, die electrische Smartjes o.a. Mercedes is zelfs dacht ik ooit nog 10% aandeelhouder geweest. Wat nu ongeveer 2/3 van hun marktwaarde zou zijn.

Maar die tijd is wel geweest, volgens mij levert Tesla nu niks meer aan andere fabrikanten.
https://electrek.co/2020/(...)0electric%20vehicles.

Bericht van Juli
N/A
  maandag 23 november 2020 @ 21:48:09 #150
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196384669
Vandaag was weer een goede dag voor mensen met EV aandelen (Tesla, NIO, Xpeng)
N/A
pi_196488172
Toyota introduceert tweede versie van Mirai-waterstofauto met bereik van 650km

De prijs van deze wagen valt mee maar omdat er nog zo weinig H2-tankstations zijn niet voor iedereen handig, bovendien schijnt het tanken van waterstof nogal duur te zijn. Ik vermoed dat de meeste nederlanders daarom eerder voor een EV kiezen.

pi_196497926
quote:
Volkswagen-CEO zet bestuur voor het blok met verzoek om contractverlenging

De top van het Volkswagen-concern komt dinsdag bijeen om te praten over een voortijdige contractverlenging voor CEO Herbert Diess. De topman, wiens contract in 2023 afloopt, wil van de verlenging een vertrouwensstemming over zijn toekomst maken. Zo kan hij zijn machtspositie ten opzichte van de werknemersvertegenwoordiging versterken.

Diess ligt al maanden met de organisatie die de werknemers van Volkswagen vertegenwoordigt overhoop over het terugdringen van de bedrijfskosten. Dit leidde afgelopen juni tot een machtswisseling bij het merk Volkswagen, waarbij Diess het stokje moest overdragen aan de nieuwe CEO Ralf Brandstätter. Diess heeft nog wel de leiding over het concern als geheel, waar ook merken als Audi, Porsche, SEAT en SKODA onderdeel van zijn.

Afgelopen vrijdag uitte Diess in een column zijn ongenoegen over het tempo van zijn voorgestelde koerswijziging binnen het bedrijf en dan vooral op het hoofdkantoor in Wolfsburg. De CEO wil Volkswagen lichtvoetiger maken, zodat het bedrijf beter kan inspelen op de overgang naar elektrisch rijden. Het concern wil daar tientallen miljarden in investeren, maar dat geld moet ergens vandaan komen.
Tsja, Diess wil VW flink reorganiseren om zijn EV-strategie te verwezenlijken. Dat de vakbonden zoiets niet zien zitten alhoewel het op langere termijn noodzakelijk is voor het baanbehoud bij VW is vanzelfsprekend. Als Diess geen verlenging van zijn contract krijgt of uitzicht zijn strategie te implementeren zal hij niet bij VW blijven rondhangen. Er is ondertussen kans op een goede job bij een andere EV-fabrikant in Duitsland voor hem ;)
  dinsdag 1 december 2020 @ 14:08:03 #153
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196498824
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tsja, Diess wil VW flink reorganiseren om zijn EV-strategie te verwezenlijken. Dat de vakbonden zoiets niet zien zitten alhoewel het op langere termijn noodzakelijk is voor het baanbehoud bij VW is vanzelfsprekend. Als Diess geen verlenging van zijn contract krijgt of uitzicht zijn strategie te implementeren zal hij niet bij VW blijven rondhangen. Er is ondertussen kans op een goede job bij een andere EV-fabrikant in Duitsland voor hem ;)
Ik snap alleen niet dat Audi toch de FE gaat verlaten :(
N/A
pi_196534426
quote:
Elektrische auto rijden kost nu bijna hetzelfde als auto op benzine

Een elektrische auto is in gebruik nauwelijks duurder dan een model met brandstofmotor, zo blijkt uit de donderdag gepresenteerde Elektrisch Rijden Monitor 2020 van de ANWB. De bond komt tot een bedrag van 57 eurocent per kilometer voor een elektrisch model tegenover 56,4 cent voor een brandstofauto.

De ANWB maakte de berekening op basis van een gebruiksperiode van vier jaar en 15.000 gereden kilometers per jaar. De aanschafsubsidie van de overheid is niet meegerekend.

De gemiddelde aanschafprijs van een volledig elektrische auto staat dit jaar op 36.000 euro, al komt dat vooral door het relatief grote aantal modellen in het duurdere segment en doordat er aan de onderkant van de markt nog een inhaalslag gemaakt moet worden. Onder meer Dacia en Fiat hebben recentelijk betaalbare modellen aangekondigd.

Voordeligste nieuw leverbare elektrische auto's

Renault Twingo Electric: 20.590 euro
Seat Mii Electric: 23.400 euro
Smart EQ ForTwo: 23.996 euro
Fiat 500: 24.900 euro
MG ZS EV: 30.985 euro

Elektrisch rijden steeds populairder

De ANWB stelt daarnaast vast dat elektrische auto's steeds verder komen op een acculading. Waar de gemiddelde actieradius in 2017 nog op 172 kilometer per acculading stond, ligt het gemiddelde rijbereik dit jaar op 305 kilometer.

De interesse van de consument in elektrisch rijden neemt bovendien steeds verder toe. Uit de Elektrisch Rijden Monitor 2020 blijkt dat de groep geïnteresseerden met 40 procent voor het eerst groter is dan die met neutrale personen en niet-geïnteresseerden.

Inmiddels laat ruim een kwart weten binnen vijf jaar elektrisch te zullen gaan rijden, waar dat vorig jaar nog 20 procent was. De beweegreden van consumenten zijn volgens de ANWB het milieu, niet meer te hoeven tanken en de gebruikskosten.
Met de subsidies zal in veel gevallen de EV aanschaf dus voordeliger uitvallen dan een ICE-wagen.
pi_196759379
Herbert Diess CEO van VW heeft de machtsstrijd gewonnen. Diess krijgt groen licht voor de elektrificatie van het wagenpark. De komende vijf jaar kan hij 73 mrd euro gaan investeren. Dat geld moet vooral komen door op kosten te besparen. Dat Diess een langere termijnvisie heeft en de vakbonden korte termijn is zorgelijk maar komt vermoedelijk door de grote verwevenheid van de duitse overheid met de auto-industrie wat deze "moral hazard" heeft veroorzaakt.

Volkswagen schaart zich achter CEO

[ Bericht 10% gewijzigd door Digi2 op 16-12-2020 10:03:25 ]
pi_196762703
Vervanger beruchte Stint vliegt voor eerste gebruik al in brand

Een ‘veilige’ vervanger voor de verbannen Stint-bolderkar is voor het eerste gebruik al in brand gevlogen. De gloednieuwe BSO-bus stond nog in de stalling bij een kinderdagverblijf in Wierden toen hij vanmorgen door nog onbekende oorzaak vlam vatte.

Angelique Kunst 16-12-20, 12:34
De BSO-bus is de opvolger van de omstreden Stint. Die elektrische bolderkar kwam in september 2018 in opspraak door een afschuwelijk ongeval in Oss. De Stint sloeg op hol en schoot een bewaakte spoorweg op, waar net een trein aankwam. Vier jonge kinderen kwamen daarbij om het leven.

Vanwege het ongeval deden kinderopvangorganisaties de Stint massaal in de ban. Alleen de Twentse kinderopvangorganisatie Columbus bleef de Stint nog enige tijd gebruiken omdat de leiding van oordeel was dat het voertuig wel veilig was. Toen de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de Stint verbood stopte ook Columbus het gebruik en ging op zoek naar een veilige vervanger.

BSO-bus goedgekeurd
Dat werd de BSO-bus. Ook een elektrische bolderkar, maar goedgekeurd door de RDW en dus veilig, zo werd gedacht. Columbus schafte er 24 aan voor het vervoer van kinderen van school naar de opvang, en voor uitjes. De kar werd ‘Co-bus’ gedoopt en zou woensdag feestelijk in gebruik worden genomen.

Maar het ging vanmorgen voor het eerste gebruik al mis. De bus stond gestald in een bijgebouw van kinderdagverblijf Het Compas in Wierden en vloog door onbekende oorzaak rond kwart voor zeven spontaan in brand. De brandweer rukte met meerdere wagens uit een had de brand snel onder controle.

Accu oververhit
Volgens directeur Sebastiaan Dekkers van Columbus is de brand waarschijnlijk ontstaan in de accu van het voertuig: „De brandweer en de producent geven dat als meest waarschijnlijke oorzaak. Je ziet dat ook wel bij elektrische auto's en bij mobiele telefoons, dat accu's spontaan oververhit raken en in brand vliegen.”

Columbus gaat het onderzoek van de brandweer en de producent naar de brand afwachten voor ze de bus in gebruik neemt. Dekkers: „We hebben hem voorlopig niet nodig, want de scholen zijn dicht en uitjes mogen we ook niet maken. Bovendien zijn de rijtrainingen vanwege de coronamaatregelen opgeschort. De hele feestelijke ingebruikneming ging dus toch al niet door. En nu komt die brand erbij. We balen hier ontzettend van, want veiligheid gaat uiteraard voor alles. Maar het kan nog best even duren voor we weten waar we aan toen zijn."

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de nieuwe BSO-bus goedkeurde voor gebruik, was de brand vanmorgen nog niet bekend. De dienst kon dan ook nog geen commentaar geven.

Bij producent Stintum van de BSO-bus was vanmorgen niemand bereikbaar voor commentaar.

https://www.ad.nl/binnenl(...)l-in-brand~ac4c22cb/

Is dit technisch nou zo moeilijk te voorkomen?
  woensdag 16 december 2020 @ 13:55:44 #157
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196764086
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:00 schreef Adrie072 het volgende:
Vervanger beruchte Stint vliegt voor eerste gebruik al in brand

Een ‘veilige’ vervanger voor de verbannen Stint-bolderkar is voor het eerste gebruik al in brand gevlogen. De gloednieuwe BSO-bus stond nog in de stalling bij een kinderdagverblijf in Wierden toen hij vanmorgen door nog onbekende oorzaak vlam vatte.

Angelique Kunst 16-12-20, 12:34
De BSO-bus is de opvolger van de omstreden Stint. Die elektrische bolderkar kwam in september 2018 in opspraak door een afschuwelijk ongeval in Oss. De Stint sloeg op hol en schoot een bewaakte spoorweg op, waar net een trein aankwam. Vier jonge kinderen kwamen daarbij om het leven.

Vanwege het ongeval deden kinderopvangorganisaties de Stint massaal in de ban. Alleen de Twentse kinderopvangorganisatie Columbus bleef de Stint nog enige tijd gebruiken omdat de leiding van oordeel was dat het voertuig wel veilig was. Toen de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de Stint verbood stopte ook Columbus het gebruik en ging op zoek naar een veilige vervanger.

BSO-bus goedgekeurd
Dat werd de BSO-bus. Ook een elektrische bolderkar, maar goedgekeurd door de RDW en dus veilig, zo werd gedacht. Columbus schafte er 24 aan voor het vervoer van kinderen van school naar de opvang, en voor uitjes. De kar werd ‘Co-bus’ gedoopt en zou woensdag feestelijk in gebruik worden genomen.

Maar het ging vanmorgen voor het eerste gebruik al mis. De bus stond gestald in een bijgebouw van kinderdagverblijf Het Compas in Wierden en vloog door onbekende oorzaak rond kwart voor zeven spontaan in brand. De brandweer rukte met meerdere wagens uit een had de brand snel onder controle.

[ afbeelding ]

Accu oververhit
Volgens directeur Sebastiaan Dekkers van Columbus is de brand waarschijnlijk ontstaan in de accu van het voertuig: „De brandweer en de producent geven dat als meest waarschijnlijke oorzaak. Je ziet dat ook wel bij elektrische auto's en bij mobiele telefoons, dat accu's spontaan oververhit raken en in brand vliegen.”

Columbus gaat het onderzoek van de brandweer en de producent naar de brand afwachten voor ze de bus in gebruik neemt. Dekkers: „We hebben hem voorlopig niet nodig, want de scholen zijn dicht en uitjes mogen we ook niet maken. Bovendien zijn de rijtrainingen vanwege de coronamaatregelen opgeschort. De hele feestelijke ingebruikneming ging dus toch al niet door. En nu komt die brand erbij. We balen hier ontzettend van, want veiligheid gaat uiteraard voor alles. Maar het kan nog best even duren voor we weten waar we aan toen zijn."

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de nieuwe BSO-bus goedkeurde voor gebruik, was de brand vanmorgen nog niet bekend. De dienst kon dan ook nog geen commentaar geven.

Bij producent Stintum van de BSO-bus was vanmorgen niemand bereikbaar voor commentaar.

https://www.ad.nl/binnenl(...)l-in-brand~ac4c22cb/

Is dit technisch nou zo moeilijk te voorkomen?
Ik moet wel toegeven dat de meeste elektrische auto branden een externe oorzaak hebben van een brand.
Ja het gebeurt wel eens maar de ander soort apparaten die genoemd worden hebben vaak wel een questionable oorzaak van een brand.
N/A
pi_196764206
vorige week reed ik langs de plek waar een man in April dodelijk verongelukte in een Tesla, doordat de deuren weigerde. De auto raakte van de weg, kwam tegen een boom en vloog in brand. De bestuurder kreeg de deuren daarna niet open. De man probeerde uit alle macht het raam stuk te slaan echter had hij niet genoeg tijd om nog uit het wrak te klimmen. de man overleed terwijl hij uit het raam hing.

quote:
Tesla vliegt in brand bij dodelijk ongeluk in Hulshorst: man (47) overleden

Een 47-jarige man uit Barneveld is vanmiddag om het leven gekomen toen hij met zijn Tesla uit de bocht vloog op de Oudeweg in Hulshorst, waarna het voertuig in brand vloog.

Het vuur sloeg vervolgens over naar de berm. De brandweer rukte uit om de brand van twintig bij veertig meter te blussen. De brandweer kon niet meer voorkomen dat de auto volledig uitbrandde. Het voertuig moest door een gespecialiseerd bedrijf afgevoerd worden.

Ook andere hulpdiensten werden ingeschakeld. Het traumateam arriveerde per helikopter om het ambulancepersoneel te ondersteunen.

Uit het politie-onderzoek blijkt dat de auto in de bocht van de rijbaan, van de weg is geraakt.

https://www.destentor.nl/(...)-overleden~acefc72b/
  woensdag 16 december 2020 @ 14:16:11 #159
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196764663
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
vorige week reed ik langs de plek waar een man in April dodelijk verongelukte in een Tesla, doordat de deuren weigerde. De auto raakte van de weg, kwam tegen een boom en vloog in brand. De bestuurder kreeg de deuren daarna niet open. De man probeerde uit alle macht het raam stuk te slaan echter had hij niet genoeg tijd om nog uit het wrak te klimmen. de man overleed terwijl hij uit het raam hing.
[..]

:?

Dat wordt nergens genoemd in het artikel en de video dus waar je dat vandaan hebt...
N/A
pi_196764664
Die elektrische rijdende tablets zijn alleen in trek en of populair door alle subsidies betaald door de belastingbetaler, als dit terecht zou worden stop gezet gaan hun aantallen op de weg direct naar beneden.
Hybride of waterstof zal het gaan worden in de toekomst.
  woensdag 16 december 2020 @ 14:25:06 #161
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196764882
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:16 schreef JannekeC5 het volgende:
Die elektrische rijdende tablets zijn alleen in trek en of populair door alle subsidies betaald door de belastingbetaler, als dit terecht zou worden stop gezet gaan hun aantallen op de weg direct naar beneden.
Subsidie stopzetten kan maar zet dan ook de miljarden subsidie aan de olie- en gasindustrie stop.
Om even in perspectief te zetten, de subsidie op die rijdende tablets krijgt over 5 jaar maar slechts 10% van wat de olie- en gasindustrie jaarlijks krijgen.

Daarnaast als je waterstof wil aanhalen als een alternatief dan weet ik niet of je er veel van begrepen hebt.
Het is niet interessant qua klimaatdoelen en niet interessant qua rendement:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
N/A
pi_196770452
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:16 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dat wordt nergens genoemd in het artikel en de video dus waar je dat vandaan hebt...
Zijn stuk kon anders zo in de Telegraaf :') en waarom zou hij uit de bocht vliegen omdat ze deuren weigerden? Wat moeten je deuren doen dan als je aan het rijden bent.. dicht blijven toch.. hoop ik?

quote:
Je kwam helemaal naar dit topic toe om zo'n ontzettend domme opmerking te maken? Zowel een hybride als een waterstof auto rijden in de basis elektrisch en hebben een accupakket aan boord. Het nadeel van beide is heel duidelijk, je moet een auto bouwen die op verschillende manieren moet worden aangedreven en verschillende grondstoffen worden opgeslagen = inefficiënt. Nog los van het hele proces van het winnen van waterstof (of benzine/diesel). De enige die willen dat waterstof de toekomst wordt zijn Shell en vrienden omdat ze dan mooi de tankstations open kunnen houden.... en dat terwijl we nu al elektrische auto's hebben met 500 km range. Een afstand die menig mens zelden in een dag rijdt. Ook zijn er nu al chargers die max. 250 kW kunnen halen. Een gemiddelde EV kan 5 km rijden op 1 kWh dus je laadt dan al zo 20 km bij per minuut. Dit is nog maar het begin, uiteindelijk gaat het nog sneller dan je auto tanken :)

En waarom denk je dat deze auto's geen subsidies zouden krijgen of moeten krijgen? De Hyundai Nexo kost 70k... wat hebben mensen daaraan dan, niemand gaat zoiets betalen voor een Koreaan alleen maar omdat er waterstof in kan.

Ja het overheidsbeleid met bijtelling e.d. is waardeloos, maar auto's stimuleren die beter voor het milieu zijn, minder onderhoud nodig hebben en veel lekkerder rijden is niet de slechtste stimulatie die ze ooit gedaan hebben (overigens sponsort Nederland, zoals Nils hierboven ook aangeeft, de fossiele industrie met zo'n 8 miljard per jaar).

[ Bericht 27% gewijzigd door YoshiBignose op 16-12-2020 19:10:18 ]
pi_196774674
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 14:16 schreef nils7 het volgende:

[..]

Opmerkelijk dat het niet in het artikel genoemd is. Ik reed vorige week langs die plek met een kennis die al heel zijn leven in Hulshorst woont en hij wist dit wel te vertellen. het is wel in heel Hulshorst bekend. Hulshorst is maar een klein dorpje met 2000 inwoners.
de deuren gingen niet open, de bestuurder probeerde het raam in te slaan en er doorheen te kruipen. zo vonden de hulpdiensten hem, uit het raam hangende.
pi_196776780
quote:
Waterstof en hybride gaan het niet redden.
Sowieso wordt een auto privé rijden weer exclusiever zoals vroeger.
Autorijden is nu nog heel erg goedkoop, maar sat gaat veranderen, waardoor velen moeten zoeken naar een alternatief.
  donderdag 17 december 2020 @ 11:10:09 #165
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196780669
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 21:54 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Opmerkelijk dat het niet in het artikel genoemd is. Ik reed vorige week langs die plek met een kennis die al heel zijn leven in Hulshorst woont en hij wist dit wel te vertellen. het is wel in heel Hulshorst bekend. Hulshorst is maar een klein dorpje met 2000 inwoners.
de deuren gingen niet open, de bestuurder probeerde het raam in te slaan en er doorheen te kruipen. zo vonden de hulpdiensten hem, uit het raam hangende.
En er zijn nog tientallen andere oorzaken te verzinnen dat iemand die hard crasht half uit z'n raam hangend gevonden kan worden.
Ik vind dit nogal heftige aantijgingen zonder bewijs daarvan te hebben, jij doet gewoon aan roddel en achterklap.
N/A
pi_196780726
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:10 schreef nils7 het volgende:

[..]

En er zijn nog tientallen andere oorzaken te verzinnen dat iemand die hard crasht half uit z'n raam hangend gevonden kan worden.
Ik vind dit nogal heftige aantijgingen zonder bewijs daarvan te hebben, jij doet gewoon aan roddel en achterklap.
Alles met de mantel der liefde bedekken voor de Testlade. Het is een electrische auto dus moet wel goed zijn.
doe je best.
ik doe het voor:
het kan niet zo zijn dat de deuren niet open gegaan zijn!
Je kunt wel van alles verzinnen waardoor iemand komt te overlijden. zonder bewijs is dat roddel en achterklap.
ook al heb je dat gehoord van een getuige. het is een Testla. ookal komt de wegenwacht 60.000 keer per jaar voor een deur die niet open gaat, het is een uitstekende veilige auto.
  donderdag 17 december 2020 @ 11:21:02 #168
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196780835
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:10 schreef nils7 het volgende:

[..]

Noem er eens een paar van die tientallen dan, want ik heb in mijn 10 jaar in crash testing nog nooit iets door een raam zien vliegen.

Elektrische auto's lijken bovenmatig veel in brand te vliegen en de Tesla's zitten vol met gekke probleempjes die nog niet getackeld zijn. Deuren die niet openspringen na een crash signaal is overigens zeer kwalijk.

Als je keihard problemen gaat negeren ben je op weg naar een zeer slechte toekomst. Je kan ze beter benoemen, onderzoeken en oplossen.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 17 december 2020 @ 11:23:47 #169
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196780871
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Alles met de mantel der liefde bedekken voor de Testlade. Het is een electrische auto dus moet wel goed zijn.
doe je best.
ik doe het voor:
het kan niet zo zijn dat de deuren niet open gegaan zijn!
Met de liefde voor Tesla iets bedekken :? , nee ik heb je negatieve onzin berichten over Tesla al eerder gelezen.
En dan komt er dit nog eens bovenop zonder dat je het kan bewijzen roep je weer dingen om ze in een negatief daglicht te zetten.

Je weet niet wat er is gebeurt, je plempt hier dingen neer als waarheid en daarna is het "ik heb gehoord van".
Zat diegene er naast dan?

Ik heb bijna 4 jaar bij Tesla gewerkt en dit soort onzin berichten kwam ik dagelijks tegen. Alleen toen mocht ik er niet op reageren (misschien maar beter ook).
En als voormalig insider weet ik ook echt wel dat er dingen beter kunnen, zoals bij elk bedrijf.
Ze zijn ook niet perfect.

Maar het moet een keer klaar zijn met een hoop onzin die ongefundeerd als waarheid worden beschouwd.
En als het echt zo is, zet dan even een linkje naar het schade rapport van de deskundigen hier neer.
Dan zal ik de laatste zijn die het afschiet maar tot die tijd is het gewoon een roddel die op sensatie belust is met (in jouw geval, gezien je eerdere berichten over Tesla) de intentie een bedrijf in een negatief daglicht te zetten.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:21 schreef daNpy het volgende:

[..]

Noem er eens een paar van die tientallen dan, want ik heb in mijn 10 jaar in crash testing nog nooit iets door een raam zien vliegen.

Elektrische auto's lijken bovenmatig veel in brand te vliegen en de Tesla's zitten vol met gekke probleempjes die nog niet getackeld zijn. Deuren die niet openspringen na een crash signaal is overigens zeer kwalijk.

Als je keihard problemen gaat negeren ben je op weg naar een zeer slechte toekomst. Je kan ze beter benoemen, onderzoeken en oplossen.
Ik ga niet lopen speculeren op wat er gebeurt kan zijn er zijn alleen zat andere oorzaken te verzinnen dan de ene die "als waarheid" door een user hier wordt weg gezet.
Ik heb beelden van crashes gezien met auto's die doormidden waren dus alles van een deukje tot aan letterlijk halve auto's is een optie en alles daar tussen.

Problemen mogen best benoemd worden en zodra ze intern bij de fabrikanten aangepakt worden is het goed.
Onze EU regelgeving en instanties zitten daar bovenop om fabrikanten ook te dwingen de kwaliteit en veiligheid te verbeteren dus er wordt niks "vergeten".
Niemand wordt beter van design of productie fouten en die moedwillig te laten zitten als die de veiligheid van bestuurders, passagiers of verkeersdeelnemers kan aantasten.

[ Bericht 31% gewijzigd door nils7 op 17-12-2020 11:32:17 ]
N/A
pi_196780953
Is zo een rapport openbaar is dan de vraag. Het gaat om een ongeval in Hulshorst van April 2020.
pi_197679674
quote:
Tesla boekt over 2020 eerste jaarwinst ooit

Tesla heeft voor het eerst in zijn 17-jarig bestaan over een geheel jaar winst gedraaid. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's sloot 2020 af met een winst van 721 miljoen dollar (595 miljoen euro), zo blijkt uit woensdagnacht gepresenteerde jaarcijfers. In 2019 draaide Tesla nog een verlies van 862 miljoen dollar.

De zwarte cijfers bij Tesla kwamen niet als een verrassing, aangezien de fabrikant ondanks de coronacrisis in de eerste drie kwartalen al winstgevend was. Het vierde kwartaal werd met een winst van 270 miljoen dollar (222 miljoen euro) eveneens succesvol succesvol afgesloten.
pi_197698311
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:21 schreef daNpy het volgende:

Elektrische auto's lijken bovenmatig veel in brand te vliegen en de Tesla's zitten vol met gekke probleempjes die nog niet getackeld zijn.
Nou, noem ze eens?

En BEV’s branden per gereden km ongeveer 1/10e van auto’s met een verbrandingsmotor, zo berekende men in Duitsland anderhalf jaar geleden.

Nadeel is wel dat de BEV langer brandt (voordeel: minder heftig) en soms heel lastig te blussen is.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 08:40:31 #173
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197698893
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 07:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nou, noem ze eens?
quote:
Dit jaar [2020] kwam Tesla daar erg slecht uit. In de eerste 90 dagen van eigendom meldden Tesla-eigenaren meer problemen dan de andere 31 fabrikanten die zijn opgenomen in het onderzoek.

Tesla Model X a
Gemiddeld werden er per 100 voertuigen 166 problemen aangekaart. Dat lag voor Tesla echter veel hoger: voor dat merk ging het om 250 problemen per 100 voertuigen. Ter vergelijking: de topscorers in de lijst (Dodge en Kia) telden 136 problemen per 100 voertuigen.
250 problemen per 100 auto's _O-
Van zomaar openspringende deuren tot infotainment die het niet (toch jammer dat de hele auto daaromheen gebaseerd is). Maar ook wiellagers en problemen met de automatische rij-functies :X
En dan laten we de "service" die Tesla bied nog achterwege.

Sja, koop troep uit de USA, krijg troep uit de USA.

quote:
En BEV’s branden per gereden km ongeveer 1/10e van auto’s met een verbrandingsmotor, zo berekende men in Duitsland anderhalf jaar geleden.

Nadeel is wel dat de BEV langer brandt (voordeel: minder heftig) en soms heel lastig te blussen is.
quote:
BMW, Ford en Hyundai roepen in Europa vele tienduizenden elektrische en semi-elektrische auto's terug vanwege brandgevaar. De accu's kunnen spontaan in brand vliegen tijdens het opladen of tijdens het rijden.

Het brandgevaar van grote krachtige accu’s van elektrische auto’s is al een tijd bekend. Filmpjes van spontaan ontbrandende Tesla’s komen met enige regelmaat op internet. De brandweer waarschuwde eerder voor het gevaar van opladen in parkeergarages vanwege het felle vuur dat ontstaat als een elektrische auto vlam vat. Het risico werd altijd gebagatelliseerd.
Gebagatelliseerd? Dat meen je :D
pi_197699462
Is deze hier ook al voorbij gekomen?
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/558615
quote:
Elektrisch rijders willen oplossing voor tegenvallende actieradius
9 jan 2021

Eind november lieten we zien dat een aantal zelfstandig taxichauffeurs niet blij was met hun nieuwe elektrische auto van Nissan, de Nissan Leaf 40 kwh. De auto blijkt veel minder kilometers te kunnen halen dan vooraf is beloofd en ook het opladen loopt niet soepel. Na onze uitzending bleek dat dit probleem veel vaker voorkomt, en meldden zich tientallen consumenten met dezelfde klachten over hun Nissan Leaf. Het rijbereik in de praktijk staat volgens de Leaf rijders die zich melden ver af van de informatie die tijdens de verkoop verstrekt is over hoe ver de auto zou kunnen halen. Waarom zijn consumenten niet beter voorgelicht?
de eigenaar van een nieuwe Nissen Leaf moest tijdens zijn eerste ritje met familie vroegtijdig van de snelweg om op te laden :')
  vrijdag 29 januari 2021 @ 09:26:55 #175
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197699514
quote:
Waarom zijn consumenten niet beter voorgelicht?
Waarom geloven mensen in die verkoop praatjes?

Net als bij ICE het vebruik wordt geoptimaliseerd in de tests, wordt dat met accu's gedaan voor de reikwijdte.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 11:29:26 #176
157922 fathank
pi_197701244
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom geloven mensen in die verkoop praatjes?

Net als bij ICE het vebruik wordt geoptimaliseerd in de tests, wordt dat met accu's gedaan voor de reikwijdte.
Lekker 1op27 rijden in je polo bluemotion _O_
pi_197703318
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:40 schreef daNpy het volgende:

250 problemen per 100 auto's _O-
Van zomaar openspringende deuren tot infotainment die het niet (toch jammer dat de hele auto daaromheen gebaseerd is). Maar ook wiellagers en problemen met de automatische rij-functies :X
En dan laten we de "service" die Tesla bied nog achterwege.

Sja, koop troep uit de USA, krijg troep uit de USA.

Gebagatelliseerd? Dat meen je :D
Ik las enkele weken geleden in het AD (Tesla hatende krant) dat de Model 3 juist weer de meest betrouwbare elektrische auto was waarbij slechts 5% een bezoekje aan de garage nodig had. Dus dat lijkt mij meer iets zeggen over het specifieke model, dan over Tesla, de VS, laat staan BEV's.

En jouw tweede stuk is nietszeggend. Nogmaals: in Duitsland hebben ze gewoon eens gerekend per hoeveel km een ICE in de fik vliegt en per hoeveel km een BEV in de fik vliegt en dan blijkt uit de data gewoon dat de BEV 10 keer zoveel km aflegt per fikkie.

Het risico wordt dus juist in de pers extreem opgeblazen. Er zijn zelfs hele goedgelovige mensen die denken dat de BEV veel brandgevaarlijker zijn!
pi_197703645
Een gevaar bij de elektrische auto zit in het stilvallen midden op de weg. Een car2go Smart deelauto had onlangs nog een heftig ongeval daardoor veroorzaakt. Een berger gaf aan wekelijks en soms dagelijks een elektrische auto op te moeten halen.

twitter
  vrijdag 29 januari 2021 @ 14:49:15 #179
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197704121
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 13:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik las enkele weken geleden in het AD (Tesla hatende krant) dat de Model 3 juist weer de meest betrouwbare elektrische auto was waarbij slechts 5% een bezoekje aan de garage nodig had. Dus dat lijkt mij meer iets zeggen over het specifieke model, dan over Tesla, de VS, laat staan BEV's.

En jouw tweede stuk is nietszeggend. Nogmaals: in Duitsland hebben ze gewoon eens gerekend per hoeveel km een ICE in de fik vliegt en per hoeveel km een BEV in de fik vliegt en dan blijkt uit de data gewoon dat de BEV 10 keer zoveel km aflegt per fikkie.

Het risico wordt dus juist in de pers extreem opgeblazen. Er zijn zelfs hele goedgelovige mensen die denken dat de BEV veel brandgevaarlijker zijn!
Ah, mijn stukken zijn nietszeggend. Terwijl ik beide stukken met een simpele zoekactie op Google kon vinden, en jij hier net zo goed een boel bron-loze beweringen plaatst.

Heel tevreden zijn de mensen met een M3 anders niet en die 5 % slaat misschien op het aantal mensen dat daadwerkelijk naar de garage MAG, van Tesla :')
https://www.rtlnieuws.nl/(...)de-rechter-te-slepen

En als het over onderzoeken met/over elektrische auto's gaat, heb ik al heel wat criteria gezien die verbogen werden, om de elektrische auto er maar beter uit te laten zien. Dus ik ben benieuwd naar de randvoorwaarden die gesteld zijn om het aantal branden op basis van een ICE (nooit in het nieuws) meer te doen lijken dan het aantal branden met een elektrische auto (met enige regelmaat in het nieuws).

[ Bericht 0% gewijzigd door daNpy op 29-01-2021 14:56:56 ]
pi_197705069
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 14:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een gevaar bij de elektrische auto zit in het stilvallen midden op de weg. Een car2go Smart deelauto had onlangs nog een heftig ongeval daardoor veroorzaakt. Een berger gaf aan wekelijks en soms dagelijks een elektrische auto op te moeten halen.

[ twitter ]
Dat zijn dan gewoon klapjosti's. Als je je tank leeg rijdt gebeurt hetzelfde, maar daar let je toch ook op.
pi_197705669
quote:

[ twitter ]
En hoe is dat gevaar anders dan wanneer je je benzinetank volledig leegrijdt?
pi_197705783
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 14:49 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ah, mijn stukken zijn nietszeggend. Terwijl ik beide stukken met een simpele zoekactie op Google kon vinden, en jij hier net zo goed een boel bron-loze beweringen plaatst.

Heel tevreden zijn de mensen met een M3 anders niet en die 5 % slaat misschien op het aantal mensen dat daadwerkelijk naar de garage MAG, van Tesla :')
https://www.rtlnieuws.nl/(...)de-rechter-te-slepen

En als het over onderzoeken met/over elektrische auto's gaat, heb ik al heel wat criteria gezien die verbogen werden, om de elektrische auto er maar beter uit te laten zien. Dus ik ben benieuwd naar de randvoorwaarden die gesteld zijn om het aantal branden op basis van een ICE (nooit in het nieuws) meer te doen lijken dan het aantal branden met een elektrische auto (met enige regelmaat in het nieuws).
Het ging mij niet om de bronvermelding, maar dat wat er staat nietszeggend is. Er is namelijk geen enkele kwantificatie. Zo kan ik ook zeggen dat heel veel mensen taaislijmziekte hebben. Dat klopt op zich als je 1.500 veel vindt.

En als er ruim 100 man zich aanmelden voor zo'n schertsstichting, dan zijn ineens alle M3 rijders niet erg tevreden?

Dit begint een beetje lachwekkend te worden...
pi_197708409
quote:

[ twitter ]
Bergers danwel wegenwachters helpen dagelijks ook mensen op weg die zonder benzine of diesel zijn gestrand. Elke Wegenwacht auto is voorzien van gevulde jerrycans voor dit doel.
Ik vermoed dat in de toekomst de wegenwacht wagens van een EV-charger worden voorzien. Zodat de EV weer een paar kilometer op weg geholpen kan worden naar een laadpaal.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 22:36:44 #184
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197713992
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 16:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En als er ruim 100 man zich aanmelden voor zo'n schertsstichting, dan zijn ineens alle M3 rijders niet erg tevreden?

Dit begint een beetje lachwekkend te worden...
Wat lachend wekkend is, en blijft, is het goedpraten van de problemen die Tesla heeft, de service die niet verleend wordt en de act dat het allemaal zo fantastisch is.

120 aanmeldingen in de eerste week. Maar wel ben je zuur genoeg om het dan een schertsstichting te noemen :D
pi_197714347
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 22:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Wat lachend wekkend is, en blijft, is het goedpraten van de problemen die Tesla heeft, de service die niet verleend wordt en de act dat het allemaal zo fantastisch is.

120 aanmeldingen in de eerste week. Maar wel ben je zuur genoeg om het dan een schertsstichting te noemen :D
Al die claimstichtingen leiden ofwel nergens toe, ofwel een inval van de fiod.

Bij mij levert Tesla overigens prima service, die enkele keer dat het nodig is.

Grappig dat jij geen Tesla hebt en wel over de service klaagt.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 23:57:16 #186
157922 fathank
pi_197715452
quote:

[ twitter ]
Want een brandstofauto achterlaten geeft niet dezelfde ravage?

BEV kun je ook gewoon in z'n neutraal zetten en aan de kant duwen :')

Voordat een BEV stilvalt met een lege accu heeft de bestuurder tig meldingen genegeerd. Bovendien heb je geen 'dode' auto want voor de aansturing, dashboard etc is er een apart 12v circuit.

[ Bericht 8% gewijzigd door fathank op 30-01-2021 07:32:46 ]
  zaterdag 30 januari 2021 @ 09:31:48 #187
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197718570
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 22:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Al die claimstichtingen leiden ofwel nergens toe, ofwel een inval van de fiod.

Bij mij levert Tesla overigens prima service, die enkele keer dat het nodig is.

Grappig dat jij geen Tesla hebt en wel over de service klaagt.
Dus je praat nu goed dat het hier continue goedgepraat wordt :D
pi_197721265
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 22:36 schreef daNpy het volgende:

Die bijtelling van eerst 0% en daarna 4% maken natuurlijk veel goed. Veel berijders accepteren daarom makkelijker dat Tesla niet de beste kwaliteit levert. Er was natuurlijk ook lange tijd geen serieuze concurrentie, dus daar heeft Tesla buitengewoon goed van geprofiteerd.

Je ziet nu al dat de Model S en de Model X klaar zijn in Nederland. De Model Y komt dit jaar de markt op, maar zal ook geen succesverhaal gaan worden. Dat komt deels doordat de korting op de bijtelling tot een maximumwaarde van toepassing is, maar ook concurrentie als een Audi E tron haalt potentiële berijders bij deze auto's weg. Die concurrentie gaat vanuit andere merken nu alleen maar toenemen en je ziet dat mensen dan toch weer neigen naar de traditionele automerken.

De Model 3 krijgt hetzelfde probleem. In absolute aantallen stak die het afgelopen jaar nog boven de rest uit, maar was procentueel gezien ook al fors gekelderd. Die gaat het dit jaar ook afleggen tegen de ID4 en de Enyaq en ook de concurrentie voor de Model 3 neemt daarna alleen maar verder toe.

Het succes van Tesla was prima te verklaren, maar daar komt gewoon een einde aan.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 14:28:20 #189
157922 fathank
pi_197722720
Gelukkig zijn de ev's van de gevestigde fabrikanten allemaal probleemloos en zijn de aandrijflijnen efficiënter dan die van Tesla :D. En hebben ze een groter, sneller en goedkoper laadnetwerk :D.

Het is ook helemaal niet logisch dat je marktaandeel procentueel kleiner wordt naarmate er meer concurrentie komt als je eerst praktisch alleenheerser was.
pi_197723307
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:28 schreef fathank het volgende:
Gelukkig zijn de ev's van de gevestigde fabrikanten allemaal probleemloos en zijn de aandrijflijnen efficiënter dan die van Tesla :D. En hebben ze een groter, sneller en goedkoper laadnetwerk :D.

Het is ook helemaal niet logisch dat je marktaandeel procentueel kleiner wordt naarmate er meer concurrentie komt als je eerst praktisch alleenheerser was.
Ooj het absolute aantal auto's wat Tesla vorig jaar in Europa heeft verkocht, is gedaald. In een EV-markt die meer dan verdubbeld is.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:13:50 #191
157922 fathank
pi_197723591
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ooj het absolute aantal auto's wat Tesla vorig jaar in Europa heeft verkocht, is gedaald. In een EV-markt die meer dan verdubbeld is.
Nog steeds niet raar als het aanbod vertienvoudigd is terwijl de markt slechts verdubbeld is.
pi_197727340
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:28 schreef fathank het volgende:

Ook de EV's van de traditionele autofabrikanten hebben zo hun issues inderdaad, net zoals de benzine en diesel auto's dat ook altijd al hebben. Echter zijn zaken als bouwkwaliteit en service daar veelal beter geregeld dan bij Tesla. Daarnaast hoef je bij traditionele autofabrikanten niet zo bang te zijn dat de fabrikant er zelf voor zorgt dat de waarde van je auto implodeert. Iets wat Tesla gewoon zonder nadenken doet als het ze uitkomt. Dat geeft al aan dat ze een onervaren autofabrikant zijn.

Natuurlijk is het logisch dat je marktaandeel kleiner wordt naarmate er meer concurrentie komt, maar we weten allemaal waarom het marktaandeel van Tesla zo groot was. En dat is was niet vanwege de kwaliteit van de auto's. De verkoopcijfers van de Model S laten dat al perfect zien. Vanaf 2019 is het voordeel van 4% bijtelling gemaximaliseerd op ¤ 50.000,- en direct zie je dat de Model S het in 2019 en 2020 qua verkoopaantallen aflegt tegen de BMW 5-Serie, Mercedes E-Klasse, Audi A6 én Volvo S90/V90. En dat zijn dan nog niet eens EV's.

Ik heb niks tegen Tesla, maar ze zijn hun unieke positie gewoon kwijt nu. Daardoor worden zaken als kwaliteit van de auto en service belangrijker en dat is bij Tesla onvoldoende. Een efficiëntere aandrijflijn en een groter, sneller laadnetwerk is mooi, maar voor de afstanden die we in Nederland rijden niet zo heel relevant.
pi_197728650
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 09:31 schreef daNpy het volgende:

Dus je praat nu goed dat het hier continue goedgepraat wordt :D
Nee, ik geef aan dat ik meerdere Tesla's heb gehad (en heb trouwens), dat ze allemaal redelijk probleemloos waren. Ok, handgrepen bij de MS moest wel eens vervangen worden en natuurlijk heb ik een nieuwe motor gehad in de MS85 en natuurlijk heb ik ook een keer voorste draagarmen moeten laten vervangen, maar geen enkele auto die ik had was zonder een probleem en de Tesla's zijn betrouwbaarder dan gemiddeld gebleken. Terwijl ik hiervoor in merken reed als Mercedes, dus echt geen rotzooi.

Afwerking was in het begin niet geweldig, maar dat is inmiddels prima op orde. Ik las een jaar geleden in een test met de Tesla Model X en de Mercedes EQC dat testers de afwerking van de Mercedes minder vonden dan van de X.

De service is voor mij gewoon prima. Het was ooit werkelijk topklasse, maar toen de M3 kwam ging het fout. Gaat nu alweer wat beter, al is coulance bij Tesla op Pon niveau. Dat dan weer wel.

Hoe dan ook: ik deel de slechte ervaringen niet die anderen hebben en ik ken aardig wat mensen met een Tesla die de ervaringen ook niet delen. En ook wel iemand die wel slechte ervaringen heeft. Maar is dat bij Tesla echt anders, of is er bij Tesla altijd meteen aandacht voor.

Een auto die in de hens vliegt komt zelden in de pers. Pas geleden hier in de buurt nog een auto afgebrand, nog niet eens het lokale suffertje gehaald. Ik ken iemand wiens Mini spontaan in brand vloog op de snelweg, niets van in de krant. Een auto van mij is ooit in de fik gevlogen tijdens een proefrit nav een grote beurt, ook niet in het nieuws geweest. Komt het al eens in het nieuws, dan staat er geen merk bij. Maar een Tesla? Altijd nieuws, altijd met de merknaam erbij.

Zo ontstaat misschien het beeld bij buitenstaanders dat Tesla een enorm kutbedrijf is, maar dat wil niet zeggen dat het zo is.

En ik deel gewoon mijn ervaringen met het merk en die zijn gewoon bovengemiddeld. Niet perfect, maar gewoon een 7.

De grote vraag is vooral wat maakt dat jij je zo druk blijft maken over Tesla. Ik vind Opel een ongelofelijk kutmerk. Niet eens op basis van veel ervaring, ik heb wel eens huurauto's van Opel onder mijn reet gehad, maar dat is het dan. Maar het zou geen moment in mij opkomen om daar dag in dag uit negatief over te posten.
pi_197728833
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 12:56 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Die bijtelling van eerst 0% en daarna 4% maken natuurlijk veel goed. Veel berijders accepteren daarom makkelijker dat Tesla niet de beste kwaliteit levert. Er was natuurlijk ook lange tijd geen serieuze concurrentie, dus daar heeft Tesla buitengewoon goed van geprofiteerd.

Je ziet nu al dat de Model S en de Model X klaar zijn in Nederland. De Model Y komt dit jaar de markt op, maar zal ook geen succesverhaal gaan worden. Dat komt deels doordat de korting op de bijtelling tot een maximumwaarde van toepassing is, maar ook concurrentie als een Audi E tron haalt potentiële berijders bij deze auto's weg. Die concurrentie gaat vanuit andere merken nu alleen maar toenemen en je ziet dat mensen dan toch weer neigen naar de traditionele automerken.

De Model 3 krijgt hetzelfde probleem. In absolute aantallen stak die het afgelopen jaar nog boven de rest uit, maar was procentueel gezien ook al fors gekelderd. Die gaat het dit jaar ook afleggen tegen de ID4 en de Enyaq en ook de concurrentie voor de Model 3 neemt daarna alleen maar verder toe.

Het succes van Tesla was prima te verklaren, maar daar komt gewoon een einde aan.
Je wil niet weten met wat voor ellende ID rijders worden geconfronteerd. Ik lees zaken als dat een gloednieuwe ID3 na een week al enorme problemen heeft en dat de dealer pas na 2 weken tijd heeft en het dan doodnormaal vindt dat je 2 weken geen auto hebt. Dat gebeurt bij Tesla niet. Je krijgt als het niet dezelfde dag gerepareerd kan worden een leenauto mee, of anders een huurauto.

En de problemen bij de ID's zijn ook echt stukken groter dan bij Tesla.

Tesla heeft ook gewoon nauwelijks voorraad. Wat ze bouwen, verkopen ze. Er staan ik weet niet hoeveel ID's te wachten op een nieuwe eigenaar. Wel allemaal alvast geregistreerd, dus dan ogen de verkoopcijfers goed, maar dat enorme succes daar mag best genuanceerd worden.
pi_197730775
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
Je wil niet weten met wat voor ellende ID rijders worden geconfronteerd. Ik lees zaken als dat een gloednieuwe ID3 na een week al enorme problemen heeft en dat de dealer pas na 2 weken tijd heeft en het dan doodnormaal vindt dat je 2 weken geen auto hebt. Dat gebeurt bij Tesla niet. Je krijgt als het niet dezelfde dag gerepareerd kan worden een leenauto mee, of anders een huurauto.

En de problemen bij de ID's zijn ook echt stukken groter dan bij Tesla.

Tesla heeft ook gewoon nauwelijks voorraad. Wat ze bouwen, verkopen ze. Er staan ik weet niet hoeveel ID's te wachten op een nieuwe eigenaar. Wel allemaal alvast geregistreerd, dus dan ogen de verkoopcijfers goed, maar dat enorme succes daar mag best genuanceerd worden.
De ID3 is absoluut een probleemauto. Overigens waren de problemen op voorhand al bekend, dus ik begrijp eerlijk gezegd niet dat berijders van zo'n auto hierover verbaasd zijn. Feit is wel dat PON en daardoor ook de VAG dealers een behoorlijk arrogante houding hebben en je dus als berijder moet doordrammen om zaken voor elkaar te krijgen. Wat dat betreft is VAG op service gebied echt dramatisch.

Wat die registraties betreft: dat is voor de Model 3 niet anders. Daar zijn er in december 2020 ook nog even 4000 van op kenteken gezet. Ook die staan gewoon nog te wachten op een nieuwe eigenaar.
pi_197731330
Er zijn meerdere irritaties bij Testlades. Slechte afwerking en overengineering.
Tesla heeft een onnodig ingewikkeld systeem voor de deuren. Een echt automerk heeft een mechanische verbinding tussen de deurgreep en de ontgrendeling. Tesla niet, je bediend met de deurgreep de computer. Dit heeft als gevolg dat de wegenwacht per jaar 65.000 keer moet assisteren bij het openen van de deuren.
Tevens zit aan de buitenzijde van de auto electronica in de handgreep van de portieren. Dat gaat stuk.
pi_197731753
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 20:40 schreef Accordtje het volgende:

[..]

De ID3 is absoluut een probleemauto. Overigens waren de problemen op voorhand al bekend, dus ik begrijp eerlijk gezegd niet dat berijders van zo'n auto hierover verbaasd zijn. Feit is wel dat PON en daardoor ook de VAG dealers een behoorlijk arrogante houding hebben en je dus als berijder moet doordrammen om zaken voor elkaar te krijgen. Wat dat betreft is VAG op service gebied echt dramatisch.

Wat die registraties betreft: dat is voor de Model 3 niet anders. Daar zijn er in december 2020 ook nog even 4000 van op kenteken gezet. Ook die staan gewoon nog te wachten op een nieuwe eigenaar.
Waar staan die dan volgens jou?
pi_197731825
65.000 keer per jaar voor Tesla? Dat is 180 keer per dag.

Er zijn nu 180.000 elektrische auto's in Nederland. Als ze allemaal een Tesla zijn, dan belt dus 1 op de 3 jaarlijks met de ANWB voor niet opengaande deuren? Dat lijkt me heel veel.

Daarnaast, als je een deur niet openkrijgt zijn er nog minimaal 4 andere deuren die je kan openen. Daar gaat niemand de ANWB voor bellen.
pi_197731826
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 20:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er zijn meerdere irritaties bij Testlades. Slechte afwerking en overengineering.
Tesla heeft een onnodig ingewikkeld systeem voor de deuren. Een echt automerk heeft een mechanische verbinding tussen de deurgreep en de ontgrendeling. Tesla niet, je bediend met de deurgreep de computer. Dit heeft als gevolg dat de wegenwacht per jaar 65.000 keer moet assisteren bij het openen van de deuren.
Tevens zit aan de buitenzijde van de auto electronica in de handgreep van de portieren. Dat gaat stuk.
Dat is gemiddeld 3 keer per jaar per Tesla! Als je onzin gaat verzinnen, probeer dan de gebroeders Grimm niet naar de kroon te steken zeg!
  zondag 31 januari 2021 @ 10:25:39 #200
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197739799
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat is gemiddeld 3 keer per jaar per Tesla!
Dat is toch gewoon 3x teveel (als de cijfers kloppen). We hebben het hier over iets simpels als een deur openen he.

Ik heb je andere post ook gelezen, waarvoor dank. Blijkbaar heb je ook aardig wat problemen met Tesla gehad, en je bent er nog steeds tevreden over. Dat kan en dat begrijp ik zelfs ook.
Alleen blijft die sfeer van goedpraten hangen.
Bovendien blijven de bronnen weg en heb je vaak ergens gelezen dat. Als iemand anders wat post over Tesla, is het een sprookje, kloppen de cijfers niet, is het een flutstichting, wat is de bron? etc, etc, etc.
Terwijl er ook vaak met cijfers en onderzoeken gegoochelt wordt om juist maar de elektrische auto's te promoten. Waarom? Als ze écht zo goed zijn, is dat toch helemaal niet nodig?

Zie ook bovenstaande post. Iets simpels als een deurtje wat niet open gaat. We maken al meer dan 100 jaar auto's hoor, dat is echt niet iets nieuws. (Maar je hebt toch 4 andere deuren? _O- Dit kun je toch niet serieus nemen). Of die aandrijfassen of draagarmen die met enige regelmaat kapot gaan (je post het zelf, en ik lees het elders ook van gebruikers...). Ik zou daar toch wel aardig van balen, eigenlijk. Tesla verkoopt auto's voor een premium prijs, het is geen Suzuki Alto van 15k.
En dan met 250 problemen per auto de lijst aanvoeren, dat is gewoon slecht. Die cijfers geven overigens de geaccepteerde problemen per merk weer, in de praktijk kunnen het er veel meer zijn (en Tesla staat er inmiddels om bekend om problemen af te wijzen... hmm). Dat contract voor Schiphol taxi's is om te huilen.

Ondanks dit heeft Tesla natuurlijk wél de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden in een stroomversnelling gebracht, innovaties op accutechnieken versneld, infrastructuur uitgerold etc etc. Dat moet je ze zeker nageven. De andere fabrikanten lopen op dat gebied nu nog steeds achter. Je zou verwachten dat Toyota eigenlijk al veel verder zou moeten zijn, die waren met de Prius ook vroeg tov andere merken.

[ Bericht 2% gewijzigd door daNpy op 31-01-2021 10:31:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')